Dit jaar was ook bij ons het zwembad weer aan de beurt. We hadden een 4.88m opbouwbad staan, welke in de achtertuin stond. De overweging was OF helemaal weghalen en geen zwembad meer, of toch wat meer tijd investeren en maar eens een gat graven en een opbouwbad ingraven.
Het is dus het laatste geworden en in mei zijn we begonnen met graven van een gat van 5.5m in diameter.
We wilden het bad op de plek hebben van het oude bad. Aangezien je dan ineens meer dan 16m3 zand over hebt EN de tuin behoorlijk afliep hebben we gelijk de tuin maar geeagaliseerd 😃 .
De standaard uitspraak terwijl we aan het graven waren was toch wel: 'Dat is vrij veel zand', want in het begin denk je dat het wel meevalt, maar op een gegeven moment ben je toch wel klaar met zand. Aangezien ik bezigheidstherapie zocht, heb ik alles met de schep gedaan (hier en daar wel hulp van de buurman).
Uiteindelijk het bad er in, netjes met houten rand eromheen, zodat het zand niet instort. En de verhoogde tuin opnieuw ingezaaid. Dat was een prima week om in te zaaien, want we kregen erg veel regen, met prima temperaturen.
Tijdelijk hekje eromheen gezet, want nadat het bad gevuld was, en we er een zeil overheen trokken om het af te dekken, dacht de (40kg wegende) herder dat hij er overheen kon lopen

(hij is niet zo slim, blijkt). Aangezien hij er zelf natuurlijk niet meer uit kon komen, was dat direct de eerste duik in het bad.. met water van ~12 graden.
We hebben allerlei planten rond het bad geplant, want ondanks dat het is afgetimmerd, willen we het zoveel mogelijk bedekken met planten.
Toen eenmaal alles was gevuld en aangesloten, bleek de pomp (8m3) kapot, dus die gelijk maar vervangen voor een nieuwe (14m3).
Daarna kwam ik allemaal horror beelden van zoutbaden tegen en was ik dat systeem al langer beu (vond het moeilijk het chloor niveau op peil te houden) en dat gelijk maar vervangen voor een automatische chloor dispenser met vloeibaar chloor.
Eindelijk was toen alles klaar, sprongen we er in, was het wel erg fris water. De matten warmden het water niet snel genoeg op en heb ik op marktplaats een leuke nieuwe 13kW Fairland Full inverter warmtepomp op de kop getikt voor een paar 100 euro. WEL met een bypass erbij, want laten we wel wezen, die 50 euro aan PVC rommel maakt het wel makkelijk om de flow te regelen naar de warmtepomp.
Dus nu is het bad op temperatuur (26 - 27 graden), is het chloor niveau netjes automatisch geregeld en is het onderhoud niet meer dan zo nu en dan even stofzuigen. Het grootste deel aan leidingen is allemaal 50mm hard PVC, met hier en daar 50mm flexibel PVC om er voor te zorgen dat ik speling had in het neerzetten van de apparatuur.
Dingen die nog op de lijst staan:
- Automatisch pH dispensing, maar was weer 300 euro, dus dat is voor volgend jaar denk ik.
- Een goed winter-zeil, dit zodat in de winter een deel van het water in kan blijven staan. Ik denk dat ik iets op maat ga maken wat netjes in de zijkanten haakt en wat als een tent in het midden een beetje hoger is (zodat de regen en meuk er netjes af loopt).
- Wat stap tegels in het randje met planten, zodat niet alles begroeit en je er netjes tussendoor kan lopen wanneer je aan het stofzuigen bent.
PS. Oh, en alles integreert natuurlijk netjes in Home Assistant:
[
Voor 5% gewijzigd door
sorted.bits op 21-07-2023 08:08
]