Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 144 ... 171 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:50

OMX2000

By any means necessary...

Wat is wijsheid om mijn WP, filterpomp en zoutsysteem aan te sluiten? Kan ik met 1 RCD wegkomen, en daarachter een verdeeldoos?

Dit bijvoorbeeld: https://www.amazon.de/-/e...&pd_rd_i=B074JG69CC&psc=1

[ Voor 48% gewijzigd door OMX2000 op 20-07-2023 15:50 ]

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-05 22:33
spietie schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:21:
[...]

Deze zie ik staan bij mijn zandfilterpomp

Filtercapaciteit
800 gal/h (3028 liter)
Aantal watt
70 watt

bypass kost rond de 90 euro.
Zelf zou ik ook in dit geval zeker niet voor een bypass gaan, je zit als best dicht in de buurt van de ondergrens van het debiet wat je warmtepomp wil. Ik zie geen reden om dat nog verder te gaan verminderen. Je kunt met dat geld en nog 60 euro extra voor de 8kw variant gaan. Dat lijk me dan een betere investering dan die bypass.

https://www.rhodos-shop.n...nverter-warmtepomp-8-0-kw

[ Voor 18% gewijzigd door TMCThomas op 20-07-2023 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-05 22:33
OMX2000 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:33:
Wat is wijsheid om mijn WP, filterpomp en zoutsysteem aan te sluiten? Kan ik met 1 RCD wegkomen, en daarachter een verdeeldoos?

Dit bijvoorbeeld: https://www.amazon.de/-/e...&pd_rd_i=B074JG69CC&psc=1
Weet niet of het de beste methode is maar dat is ook hoe ik het doe, ik gebruik daar de volgende RCD (10mA) voor: https://www.conrad.nl/nl/...v-zwart-ip40-1765333.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spietie
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-06-2024
Wel met een bypass kan je idd de doorstroming verminderen of vermeerderen maar in mijn geval, met een 8000L zwembad, een eventuele warmtepomp van 6kw en een zandfilterpomp die 3000l /ph doet , vraag ik me af of dit absoluut nodig is.

Ik ben zelf totaal geen expert, daarom mijn vraag hier . Het is wel zo dat het gemakkelijker is , bij problemen ofzo om direct de toevoer af te sluiten naar de zandfilterpomp

maar de kostprijs is wel 80-90 euro ... als het nodig is , geen probleem maar misschien een overbodige kost in mijn geval?

SPiET

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03:37

Dennis1812

Amateur prutser

Het zorgt ervoor dat je bij je onderhoud geen stoppen hoeft te gebruiken in jou geval.

Verder zie ik er echt geen enkel nut in.
Voor dat geld droog ik mijn handen wel een keer af.

En als je toevallig wat bochten gaat gebruiken heb je zometeen te weinig flow in je WP waardoor die uitvalt. Moet je ook niet hebben.

Er zijn veel bypass fans hier. Maar behalve het onderhoud iets vergemakkelijken en je flow naar je WP regelen doet het niks.
En met jou pomp wil je maximale flow naar je WP

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spietie
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-06-2024
Ja klopt, ik heb wel een stop bij de zandfilterpomp dus die gebruik ik dan wel.

Maar ik die dat die wp wel 50mm heeft en mijn zandfilterpomp 32/38 dus moet ik tussen stukken plaatsen

"Warmtepomp, 50mm koppelingen, Slang en koppeling voor condensatie, Handleiding"

Bizar dat ze daar geen bij leveren dan van 50 naar 32/38 ? of zou dit er toch bij zitten.

SPiET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:22
Je gaf aan dat je twee shellys erin hebt gezet. Heb je ook een foto van de binnenzijde? Normaal gesproken worden die stekkers onderling met elkaar verbonden met een metalen strip. Was dat bij deze ook zo? Hoe heb je de shellys daarop aangesloten?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 07:56
Dit jaar was ook bij ons het zwembad weer aan de beurt. We hadden een 4.88m opbouwbad staan, welke in de achtertuin stond. De overweging was OF helemaal weghalen en geen zwembad meer, of toch wat meer tijd investeren en maar eens een gat graven en een opbouwbad ingraven.

Het is dus het laatste geworden en in mei zijn we begonnen met graven van een gat van 5.5m in diameter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2joq36Uol_iL1QenFTha8sgJiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bMH83cKjxKGINdL8MhMYtOz.jpg?f=fotoalbum_large

We wilden het bad op de plek hebben van het oude bad. Aangezien je dan ineens meer dan 16m3 zand over hebt EN de tuin behoorlijk afliep hebben we gelijk de tuin maar geeagaliseerd 😃 .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V123i-rsSz17TyPOlR1_kCLTQKg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fnmGdHG9t9s3yMaRlV6cX6M.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMRQlaRgpclzQsFyF6X9BVJnrbU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FYRvXvScvAgQ4Lv1MkZCfbFm.jpg?f=fotoalbum_tile

De standaard uitspraak terwijl we aan het graven waren was toch wel: 'Dat is vrij veel zand', want in het begin denk je dat het wel meevalt, maar op een gegeven moment ben je toch wel klaar met zand. Aangezien ik bezigheidstherapie zocht, heb ik alles met de schep gedaan (hier en daar wel hulp van de buurman).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6NnJaLAAKP0h2_XUQtzRKLYy3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZMkDvjHvAAb9KqL4FGmxo0Y.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk het bad er in, netjes met houten rand eromheen, zodat het zand niet instort. En de verhoogde tuin opnieuw ingezaaid. Dat was een prima week om in te zaaien, want we kregen erg veel regen, met prima temperaturen.

Tijdelijk hekje eromheen gezet, want nadat het bad gevuld was, en we er een zeil overheen trokken om het af te dekken, dacht de (40kg wegende) herder dat hij er overheen kon lopen 8)7 (hij is niet zo slim, blijkt). Aangezien hij er zelf natuurlijk niet meer uit kon komen, was dat direct de eerste duik in het bad.. met water van ~12 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1HYj41_pPOJlVX3ELw2y45ptes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UnCtaCngQnljF3DlTYlyBni9.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben allerlei planten rond het bad geplant, want ondanks dat het is afgetimmerd, willen we het zoveel mogelijk bedekken met planten.

Toen eenmaal alles was gevuld en aangesloten, bleek de pomp (8m3) kapot, dus die gelijk maar vervangen voor een nieuwe (14m3).

Daarna kwam ik allemaal horror beelden van zoutbaden tegen en was ik dat systeem al langer beu (vond het moeilijk het chloor niveau op peil te houden) en dat gelijk maar vervangen voor een automatische chloor dispenser met vloeibaar chloor.

Eindelijk was toen alles klaar, sprongen we er in, was het wel erg fris water. De matten warmden het water niet snel genoeg op en heb ik op marktplaats een leuke nieuwe 13kW Fairland Full inverter warmtepomp op de kop getikt voor een paar 100 euro. WEL met een bypass erbij, want laten we wel wezen, die 50 euro aan PVC rommel maakt het wel makkelijk om de flow te regelen naar de warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aab1fPVV2pOxNvfZAELFG_WRkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gzef2roxPh5RKgVtyBafBfjP.jpg?f=fotoalbum_large

Dus nu is het bad op temperatuur (26 - 27 graden), is het chloor niveau netjes automatisch geregeld en is het onderhoud niet meer dan zo nu en dan even stofzuigen. Het grootste deel aan leidingen is allemaal 50mm hard PVC, met hier en daar 50mm flexibel PVC om er voor te zorgen dat ik speling had in het neerzetten van de apparatuur.

Dingen die nog op de lijst staan:
  • Automatisch pH dispensing, maar was weer 300 euro, dus dat is voor volgend jaar denk ik.
  • Een goed winter-zeil, dit zodat in de winter een deel van het water in kan blijven staan. Ik denk dat ik iets op maat ga maken wat netjes in de zijkanten haakt en wat als een tent in het midden een beetje hoger is (zodat de regen en meuk er netjes af loopt).
  • Wat stap tegels in het randje met planten, zodat niet alles begroeit en je er netjes tussendoor kan lopen wanneer je aan het stofzuigen bent.
PS. Oh, en alles integreert natuurlijk netjes in Home Assistant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KPylUt9s1EtQeow5XxFXNZKb4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOzXP25XBUhzsWRg9ENJnHuH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door sorted.bits op 21-07-2023 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Lekkage bij mijn Blue Bay Speedclean 4000 nog niet weten te fixen. Die meegeleverde buis is echt geen goede fit. Ze hadden iets met schroefdraad moeten meeleveren.

Wat ik wel kan beamen is dat de pomp echt stil is. Ik heb mijn Poolex Silverline 70 WP nog niet aangezet, maar geen lekkage bij de bypass is voor mij al een mega achievement! ;) Maar eerst lekkage verhelpen dus.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9NEL8rB3KGZOfh00QdFj_BOH-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tDBXebnmoBpq7lW9XZeuv5uz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgTOZ0jPhQgnZAP1pRlHqwagzn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/njfkaQjpLBszGtgRBNnmqCg8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbzKxdrz-1h4zAQpAtxq6W9Fk20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOwyvVvjykKLJgODe5p6Ki93.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
OMX2000 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:54:
Lekkage bij mijn Blue Bay Speedclean 4000 nog niet weten te fixen. Die meegeleverde buis is echt geen goede fit. Ze hadden iets met schroefdraad moeten meeleveren.

Wat ik wel kan beamen is dat de pomp echt stil is. Ik heb mijn Poolex Silverline 70 WP nog niet aangezet, maar geen lekkage bij de bypass is voor mij al een mega achievement! ;) Maar eerst lekkage verhelpen dus.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je teflon tape om een aansluiting die niet schroeft? Ik weet niet of dat echt helpt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:17
OMX2000 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:54:

Wat ik wel kan beamen is dat de pomp echt stil is. Ik heb mijn Poolex Silverline 70 WP nog niet aangezet, maar geen lekkage bij de bypass is voor mij al een mega achievement! ;) Maar eerst lekkage verhelpen dus.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb/had het zelfde. Alle aansluitingen met teflon tape ingewikkeld. Dit heeft de lekkage bij de aansluitingen gefixt(ook die zonder schroefdraad) Helaas lekt de mijne ook bij pomphuis. Daar krijg ik volgende week een nieuwe voor.
De pomp is heel stil. Kwaliteit is verder niet al te best.
Service heb ik nog geen klagen over. Ze sturen eerst een nieuwe en van de oude mag ik de stekker afknippen.

Ik zat zelf te denken kan er op het schroefdraad geen Intex koppeling?

Ik zit nog even goed naar je foto te kijken. Ik denk dat je de slangenklem aan de andere kant van het zwarte randje moet vast zetten. Anders heb je niet genoeg ruimte op de sluiting en knijp je de slang samen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwkQ-_1trFZ5X7k8nDI0ROLqqt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6bAqjyft7WbpzNhzdb1eGsq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Tito129 op 21-07-2023 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Tito129 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:27:
[...]

Ik heb/had het zelfde. Alle aansluitingen met teflon tape ingewikkeld. Dit heeft de lekkage bij de aansluitingen gefixt(ook die zonder schroefdraad) Helaas lekt de mijne ook bij pomphuis. Daar krijg ik volgende week een nieuwe voor.
De pomp is heel stil. Kwaliteit is verder niet al te best.
Service heb ik nog geen klagen over. Ze sturen eerst een nieuwe en van de oude mag ik de stekker afknippen.

Ik zat zelf te denken kan er op het schroefdraad geen Intex koppeling?

Ik zit nog even goed naar je foto te kijken. Ik denk dat je de slangenklem aan de andere kant van het zwarte randje moet vast zetten. Anders heb je niet genoeg ruimte op de sluiting en knijp je de slang samen.
[Afbeelding]
Dat dacht/hoopte ik dus ook. Dat je een Intex schroefkoppeling zou kunnen gebruiken.

Ik heb bij de aansluiting van de zwarte slang aan de pompkant opnieuw teflon aangebracht, en de slangenklem meer aan het uiteinde van de slang vast gezet. En daar lekt het niet meer. De andere kant van de slang lekt nog wel een klein beetje. Maar dat neem ik heel even voor lief. Ik wil de boel, met zout in het water, 24 uur laten pompen, zodat het zoutwatersysteem ook aangezet kan worden.

[ Voor 14% gewijzigd door OMX2000 op 21-07-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04:04
amauer schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:27:
[...]

Je gaf aan dat je twee shellys erin hebt gezet. Heb je ook een foto van de binnenzijde? Normaal gesproken worden die stekkers onderling met elkaar verbonden met een metalen strip. Was dat bij deze ook zo? Hoe heb je de shellys daarop aangesloten?
Gewoon in het stopcontact, het zijn de Shelly plug S stekker schakelaars.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Hier ook weer bezig geweest met de technische installatie, eerste upgrade al gedaan.
Was ontevreden over het slangetje in het vat zwavelzuur. Dat heeft gewoon veel te lang opgerold gezeten, krult in dat vat nog steeds op waardoor er te pas en te onpas geen zuur aangezogen word. Ja er zat een gewichtje aan, ik was de storingsmeldingen in ieder geval zat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZ6MTPz13Wxfo3ycIBZC1JNDwG8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/exyeAViiBoOxAZpabvKnmsxm.png?f=user_large

Aanzuiglans met leegdetectie geplaatst. Nu word het pompje keurig uitgeschakeld bij te laag niveau en krijg ik hier een melding van,

Verder de voorbereidingen getroffen voor het lamellendek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BppbYly6eE00l5grW8MlshFwvDg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bIbO0ICPvsyRLPjY8HkPOpdA.png?f=user_large
Alleen nog stroom aansluiten en de andere uiteinden van de kabels op de motor van het lamellendek.

Bediening gelijk aan de buitenkant gemonteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TtctOjs5GSLGSNJrmIbQFSBjjrw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ecLPleqkBWlG4QgziCyCDbzp.png?f=user_large
Kabel netjes door de wand heen naar binnen, geen lelijke kabels aan de buitenkant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnOnBcfhUSg3Zeote8TWOfnhaCU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Og1ZSmWsWlKMV7MBFSobpEfK.png?f=user_large
Lamellen in elkaar geklikt, als je het foefje door hebt is het zo gepiept

Hopelijk ergens van het weekeind nog tijd om alles aan te sluiten en te configureren/programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

FRANQ schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:44:
[...]

Ik heb dezelfde.

De stekker kun je eenvoudig open schroeven, en vervangen door een normale (waterdichte) stekker.
Dit is zonder schade of stickers te verwijderen te doen. Dus volledig terug te draaien.

Ik heb een "buiten" verlengdoos met 3 stopcontacten gepakt, hier de stekker van omgewisseld met de pomp.

De verlengdoos zit dus met de aardlekstekker in het stopcontact, in de verlengdoos zit de tijdschakelaar (shelly plug s) met daaraan de pomp.

Ook mijn Intex zoutelectrolyse zit met een 2e Shelly in diezelfde verlengdoos, en daarmee is die ook extra beveiligd.

Ik zou het zeker aanraden om te doen.
toon volledige bericht
Begrijp ik het goed dat je buiten en beschut 2 Shelly Plug S-en in een verlengdoos hebt zitten?

Ik vraag het om dat ik een IP44 beschermde verlengdoos, aangesloten via een brennenstuhl RCD, in een Keter kast heb. Daarin zit de warmtepomp, filterpomp en zoutsysteem. En ik wil in ieder geval voor de warmtepomp het energieverbruik meten. Met een Shelly Plug is het best wel plug & play (yeah pun intended). Anders had ik het idee om met een Shelly Plus 1PM in een waterdichte doos te gaan werken. Maar dan is een stuk meer knutselwerk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04:04
OMX2000 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:04:
[...]

Begrijp ik het goed dat je buiten en beschut 2 Shelly Plug S-en in een verlengdoos hebt zitten?

Ik vraag het om dat ik een IP44 beschermde verlengdoos, aangesloten via een brennenstuhl RCD, in een Keter kast heb. Daarin zit de warmtepomp, filterpomp en zoutsysteem. En ik wil in ieder geval voor de warmtepomp het energieverbruik meten. Met een Shelly Plug is het best wel plug & play (yeah pun intended). Anders had ik het idee om met een Shelly Plus 1PM in een waterdichte doos te gaan werken. Maar dan is een stuk meer knutselwerk ;)
In mijn schuur.
Maar helemaal uit de elementen beschut zou ik het wel aandurven buiten.

Bij de gamma hebben ze van brennenstuhl een ip nogwat doos waarin een stekkerblok past.
Met meerdere kabel doorvoeren voor snoeren.

Deze heb ik zelf in gebruik voor mijn tuin beregening computer.

Hier kan een stekkerblok met shellys zeker in.
https://www.gamma.nl/asso...endige-box-ip54/p/B212784

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Glaslijn schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 00:49:Hopelijk ergens van het weekeind nog tijd om alles aan te sluiten en te configureren/programmeren.
Deels gelukt :X
Techniek werkt in ieder geval :9
Programmeren is ook deels gelukt, heb ergens iets verkeerd gedaan.
Sluitpunt is correct, echter voor openen klopt er iets niet en blijft deze lopen.
Verder moet ik de uitsparing in de randtegels iets verder uitslijpen en dan is het af 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-05 13:13
Ik ben op vakantie met crappy internet en mijn ouders hebben tijdelijk de controle over mijn zwembad. Nu geeft mijn intex zoutpomp sinds 2 dagen code 91 en brandt het lampje Low Salt. Ik heb hen laten checken en er zit 3800ppm in. Meer dan voldoende dus.

Als het apparaat aan springt hebben zoals altijd de wolkige verkleuring aan de kant van de zwembad ingang dus er lijkt chloor gemaakt te worden. Een paar minuten later hebben ze echter weer die storing.

Meetwaarden waren gisteren nog goed maar met een zoutpomp in storing is het wachten of dalend vrij chloor.

Iemand tips die met enige redelijkheid uit te leggen zijn aan mensen die er verder geen verstand van hebben? Volgens intex zou een oplossing zijn om alles af te koppelen en schoommaakazijn op de elektroden te gieten. Nog nooit gedaan en dat krijg ik mijn ouders ook niet uitgelegd vrees ik...

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:38

paQ

coelho schreef op maandag 24 juli 2023 @ 08:29:
Ik ben op vakantie met crappy internet en mijn ouders hebben tijdelijk de controle over mijn zwembad. Nu geeft mijn intex zoutpomp sinds 2 dagen code 91 en brandt het lampje Low Salt. Ik heb hen laten checken en er zit 3800ppm in. Meer dan voldoende dus.

Als het apparaat aan springt hebben zoals altijd de wolkige verkleuring aan de kant van de zwembad ingang dus er lijkt chloor gemaakt te worden. Een paar minuten later hebben ze echter weer die storing.

Meetwaarden waren gisteren nog goed maar met een zoutpomp in storing is het wachten of dalend vrij chloor.

Iemand tips die met enige redelijkheid uit te leggen zijn aan mensen die er verder geen verstand van hebben? Volgens intex zou een oplossing zijn om alles af te koppelen en schoommaakazijn op de elektroden te gieten. Nog nooit gedaan en dat krijg ik mijn ouders ook niet uitgelegd vrees ik...
91 is volgens mij dat ie klaar is. met zijn cyclus toch?
nee is idd laag zout gehalte.

wellicht is de meting niet goed, kan natuurlijk ook.
Gooi er eens 2 kilo bij. Kijken wat er gebeurt. Als dat niet werkt even afsluiters dicht en het membraan eruit halen en reinigen.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 24-07-2023 09:09 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
paQ schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:07:
[...]

91 is volgens mij dat ie klaar is. met zijn cyclus toch?
nee is idd laag zout gehalte.

wellicht is de meting niet goed, kan natuurlijk ook.
Gooi er eens 2 kilo bij. Kijken wat er gebeurt. Als dat niet werkt even afsluiters dicht en het membraan eruit halen en reinigen.
Had er al een paar kilo bij laten gooien. Maakte geen verschil.

Heb je dat reinigen al eens gedaan. Helpt dat echt? En met membraan bedoel je neem ik aan de titanium(?) platen, dus schoonmaakazijn erop voor een uur of zo?

[ Voor 9% gewijzigd door coelho op 24-07-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

coelho schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:17:
[...]

Had er al een paar kilo bij laten gooien. Maakte geen verschil.

Heb je dat reinigen al eens gedaan. Helpt dat echt?
nog nooit nodig gehad, maar kan me voorstellen dat er een soort aanslag ontstaat in het gaas wat er voor zit.
Aan de andere kant: als hij nu spookwater maakt dan werkt het gewoon wel en zou ik het wel aandurven er mee te wachten tot je terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
paQ schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:19:
[...]

nog nooit nodig gehad
Dat durf ik niet zo te zeggen :') Na het zwemseizoen heb ik de reiniging altijd gedaan voor het opbergen.
Zal ook afhangen van de hardheid van je water of het eerder nodig is. Er staat wel iets over in de handleiding vermeld, dat je elke twee maanden ofzo moet reinigen. Dit heb ik altijd gedaan met azijn, zoals de handleiding voorschrijft, alleen de concentratie heb ik hoger gehouden.

Mijn huidige installatie houd het bij periodiek visueel inspecteren en bij aanslag op de titanium platen moet ik deze reinigen met aangelengd zoutzuur aldus de handleiding :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmeGXV_901cWIf0hqFYXFEopMgo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9pGHJSEzG31NFbHB2j1DvYXq.png?f=fotoalbum_large

Als ik de handleiding zo lees, moet ik na onze zomervakantie gaan reinigen :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

die van mij loopt al 3 seizoenen zonder ooit aangeraakt te hebben :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Dan heb je erg gunstig water d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Duke
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-05 18:10
In het verleden had ik ook een Intex zoutsysteem. Ik moest deze zeker 2x per seizoen ontkalken. Kalk was ook zichtbaar op de electroden. Ontkalken was vrij eenvoudig. De slangen van het zoutsysteem afhalen en de doppen die er bijzaten op de aansluitingen draaien zodat het systeem waterdicht is. Vervolgens vullen met schoonmaak azijn en een uurtje of wat laten staan. Hierna alles weer aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

laatste meting was Dh 5.4 geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
paQ schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:19:
[...]

nog nooit nodig gehad, maar kan me voorstellen dat er een soort aanslag ontstaat in het gaas wat er voor zit.
Aan de andere kant: als hij nu spookwater maakt dan werkt het gewoon wel en zou ik het wel aandurven er mee te wachten tot je terug komt.
Weer even verbinding gevonden...

Spookwater (mooie benaming) wordt inderdaad gemaakt, maar volgens mij stopt hij daarmee als hij code 91 showt. Hij telt althans niet meer zichtbaar af vanaf 6 uren. Vervolgens gaat de code weg en brandt het lampje Low Salt en het lampje sleep volgens de foto die ik van mijn ouders kreeg.

Of is jullie ervaring dat hij doorgaat ondanks de foutmeldingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Da Duke schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:26:
In het verleden had ik ook een Intex zoutsysteem. Ik moest deze zeker 2x per seizoen ontkalken. Kalk was ook zichtbaar op de electroden. Ontkalken was vrij eenvoudig. De slangen van het zoutsysteem afhalen en de doppen die er bijzaten op de aansluitingen draaien zodat het systeem waterdicht is. Vervolgens vullen met schoonmaak azijn en een uurtje of wat laten staan. Hierna alles weer aansluiten.
Ik moet mijn ouders remote aansturen en het is dus niet alleen slangen van het systeem af, maar ook eerst de in- en uitlaat van het bad dichtmaken om te voorkomen dat het leegloopt. Alles van de stroom, dan het ding schoonmaken, naderhand weer alles waterdicht aansluiten en opstarten en het vervolgens terug in de programmering zien te krijgen (had tijdklok op mijn pomp en het zoutsysteem op een vaste tijd aangezet zodat ze er geen omkijken naar hadden).

Het is dus nogal een gedoe als je stap voor stap moet uitschrijven en niks over het hoofd mag zien 😉

Hopelijk heeft @paQ gelijk en werkt het systeem gewoon door ondanks de melding. Dan laat ik 'm met een gerust hart nog 2 weken doorgaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

als je het spookwater ( :+ ) ziet dan werkt ie. Maar als 91 knippert wil dat niet automatisch zeggen dat ie niets meer doet lijkt me, maar gewoon signaleert " ik voel te weinig zout" (weerstand/geleiding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
paQ schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:09:
als je het spookwater ( :+ ) ziet dan werkt ie. Maar als 91 knippert wil dat niet automatisch zeggen dat ie niets meer doet lijkt me, maar gewoon signaleert " ik voel te weinig zout" (weerstand/geleiding)
Dat is natuurlijk een concrete vraag die ik mijn ouders kan voorleggen... Bedankt voor het meedenken. Erg gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
coelho schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:55:
[...]

Of is jullie ervaring dat hij doorgaat ondanks de foutmeldingen?
Zelf ook exact hetzelfde systeem hier nog in de schuur staan en tot twee jaar geleden gebruikt, maar deze stop gewoon bij de melding low salt/E91. Zoutgehalte op niveau brengen, dan gaat die het weer gewoon doen d:)b

Vooraf misschien veel regenwater gepakt en moet afwateren? Dan word je concentratie ook minder.

Ik zie hier op mijn Sugar Valley en mijn lossen digitale zoutwatertester ook verschillende meetwaarden.
De digitale zoutmeter is geijkt met de benodigde vloeistof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-05 05:42
Ik heb een lek waar de kabel van de onderwater-lamp de muur ingaat. Geen ernstig lek maar dusdanig dat er wat water staat in het pomphuis. ( De muur is nu kurkdroog, water staat nu net onder
de lamp, dus dat is het probleem 100%)

Nu had ik gehoopt een enigszins groot gat te zien maar het is minimaal, eigenlijk amper zichtbaar. Kabel zit gewoon in de muur met wat cement eromheen.
Nu vraag ik mij af hoe op te lossen. Is dit wel de manier zoals het is of moet ik het anders aanpakken?

Wat cement weghalen en nieuw speciaal cement aanbrengen?

Dacht ook nog aan oude pluggen eruit trekken, kit erin, nieuwe pluggen duwen, pluggen vol kitten en schroeven erin. Maar ik denk niet dat die schroeven het probleem zijn. Ik plaats zo foto`s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k84olblLCxH13bgSQseIapbKNkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9iMzq4pzSP0EC17MMKdYrvVk.jpg?f=fotoalbum_large ik heb hier al wat verslapt/verkleurd cement weggehaald.

Ik heb weinig zin om aan te modderen, wil het in 1x goed doen ivm water weg laten lopen.

Ik kan mijn antwoord niet vinden in de openingspost.

[ Voor 24% gewijzigd door Sunrise op 25-07-2023 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Glaslijn schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:35:
[...]

Zelf ook exact hetzelfde systeem hier nog in de schuur staan en tot twee jaar geleden gebruikt, maar deze stop gewoon bij de melding low salt/E91. Zoutgehalte op niveau brengen, dan gaat die het weer gewoon doen d:)b

Vooraf misschien veel regenwater gepakt en moet afwateren? Dan word je concentratie ook minder.

Ik zie hier op mijn Sugar Valley en mijn lossen digitale zoutwatertester ook verschillende meetwaarden.
De digitale zoutmeter is geijkt met de benodigde vloeistof.
Er zit inmiddels dik 70kg in, op 16kuub. Behoudens 2x backwash van enkele minuten, nog geen water afgevoerd. Ik twijfel dus niet aan de zoutmeting.

Helaas heeft het reinigen van de platen met azijn geen nut gehad, de melding blijft. En tijdens/vanaf de melding wordt er geen spookwater meer gemaakt.

Vrij chloor was gisteren nog 1.2, de vraag is echter of het water het nog 10 dagen redt zonder groen te worden.

Wat als ik er wat langwerkend chloor in laat gooien, verpest ik daarmee veel? Zou voor mij ouders nog wel te doen zijn en daarmee kan ik het seizoen wellicht nog uitzingen zonder werkend Zoutsysteem. Of gaat dat fout in zout water?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjkasf
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-05 12:39
Wat is de pH waarde? Boven een bepaalde waarde werkt chloor niet meer.

De melding betreft een afwijkende weerstand, mogelijk zijn je platen vervuild of versleten...of kabeltjes niet goed vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
arjkasf schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 00:41:
Wat is de pH waarde? Boven een bepaalde waarde werkt chloor niet meer.

De melding betreft een afwijkende weerstand, mogelijk zijn je platen vervuild of versleten...of kabeltjes niet goed vast.
PH is 7.2 dus goed.

Platen zijn volgens intex instructie een uur lang in schoonmaakazijn gezet. Maakte geen verschil. Kabels zijn gecontroleerd en lijken vast te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-05 23:05
Zuluman schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:55:
[...]

Ik heb inmiddels de intex gekocht. past in de breedte precies. in de lengte iets te lang. Dacht m op maat te knippen maar dat is niet een goed idee dus klap ik m gewoon dubbel dat stukje dat ie te lang is.

Staat net nog op de pic van de zelfgemaakte betontegels van 110x110cm :-)

[Afbeelding]
heb ik ook gedaan voor mijn bad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
coelho schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 00:22:
[...]

Er zit inmiddels dik 70kg in, op 16kuub. Behoudens 2x backwash van enkele minuten, nog geen water afgevoerd. Ik twijfel dus niet aan de zoutmeting.

Helaas heeft het reinigen van de platen met azijn geen nut gehad, de melding blijft. En tijdens/vanaf de melding wordt er geen spookwater meer gemaakt.

Vrij chloor was gisteren nog 1.2, de vraag is echter of het water het nog 10 dagen redt zonder groen te worden.

Wat als ik er wat langwerkend chloor in laat gooien, verpest ik daarmee veel? Zou voor mij ouders nog wel te doen zijn en daarmee kan ik het seizoen wellicht nog uitzingen zonder werkend Zoutsysteem. Of gaat dat fout in zout water?
Woon je in de buurt van 8141? Ik heb nog een Intex zoutsysteem liggen, welke je zo mag hebben als je hem ophaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cella schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:34:
[...]

Zoiets? Gewoon bij de Praxis of ergens online
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dacht deze ook even te bestellen. Maar blijven ze wel goed zitten als de wind eronder slaat? Lijkt niet veel opwaartse grip te hebben aan die poten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 19:39
MikeyMan schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:52:
[...]

Dacht deze ook even te bestellen. Maar blijven ze wel goed zitten als de wind eronder slaat? Lijkt niet veel opwaartse grip te hebben aan die poten?
Het elastiek schuift na verloop van tijd wel wat omhoog idd, dus daar zou je nog wat op kunnen verzinnen. Bv nog een extra slag er omheen, of iets van een knopje op de poten maken.

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:50
coelho schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 00:22:
[...]

Ik zelf gebruik zo nu en dan een shock icm het zout systeem. Ik merk dat het systeem het soms net niet trekt (lag in het verleden soms aan aan veel zwem gebruik, stroomstoring, onweer etc)

Ook voor mijn afgelopen vakantie voor de zekerheid even wat shock (ong voldoende voor 1 / 1,5 ppm) toegevoegd. Gewoon voor de zekerheid. Chloor is makkelijker en sneller te herstellen dan groen water.
Water was helder (door de regenval was 1 kant van het zeil los gegaan dus wel wat zand op de bodem en wat regenwater met zand op het resterende zeil).
Aangezien het toch deze week geen zwemweer is, en we nog wat daagjes op pad zijn heb ik verder nog niet naar de waardes gekeken
maar op het oog ziet het er prima uit.

Gebruik van shock heeft hier nog nooit tot probleem geleid (wel zorgen dat je rekening houdt dat je niet teveel cyaanzuur toevoegt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/616oAQQra7S._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg

Dit ding werkt eigenlijk wel goed, maar ik merk dat het kreng vol blijft lopen met water :( beetje irritant . om het zachtjes uit te drukken. (elke paar dagen leeg gooien is niet waar ik op zit te wachten) .. het is een bodempje water (shot glas of 2 max) maar bah ..

ga tzt nog wel eens een test doen waar het precies lek is maar wel een irritatie punt

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@vso ondersteunt dat ding ook Mqtt?

Ah, bluetooth zie ik. Ding lijkt nogal op de Shelly HTplus, dus dacht ook wifi.

[ Voor 52% gewijzigd door MikeyMan op 28-07-2023 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 07:04:
@vso ondersteunt dat ding ook Mqtt?

Ah, bluetooth zie ik. Ding lijkt nogal op de Shelly HTplus, dus dacht ook wifi.
Eigenlijk is dit een 433 variant, maar ze zijn er ook in BT en er zijn ook wifi gateways voor die meuk.

ik zou ze afraden, maar om de reden dat ze "oppervlakte water" meten je wilt 30 tot 40cm diep meten

Deze stuurt alleen om de 5 minuten en/of als er een tempertuur wijzing is een "update" 2x AAA ruim voldoende voor het zwemseizoen.

Achteraf zou ik toch met het orginele plan --> esp(wifi) met 18650 en 3 of 4x een ds18b20 sensor kunnen gebruiken .. wellicht dat ik er nog 1 ga bouwen ..

wat (overbodige/ongevraagde) details:

in mijn geval heb ik nodig (HASS):

- intergratie "rtl discovery" zet de berichten om naar MQTT zodat HA "entities/devices" ziet,
- intergratie rtl_433 werkt samen met
- een USB RTL-SDR stick die 433 mhz afgestemt staat (rtl_433 op github) ontvangt

ik heb ook een 433 weerstation, die van de buren is inmiddels weg / veranderd.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@vso thanks! Zelfde situatie hier ;)

Wilde juist een kant en klare oplossing ivm buiten gebruik. Maar nog niet direct iets kunnen vinden helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-05 17:50
vso schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:32:
[...]

Achteraf zou ik toch met het orginele plan --> esp(wifi) met 18650 en 3 of 4x een ds18b20 sensor kunnen gebruiken .. wellicht dat ik er nog 1 ga bouwen ..

Iets gelijkaardig gebouwd. Esphome + deepsleep + mqtt.
Blijft mooi bijladen (PV paneeltje onderhoud de boel netjes), en deze esp32 variant bevat een laadcircuit (Seeed Studio XIAO ESP32C3). Kleine diode in serie met het paneeltje plaatsen (low voltage drop) om de boel met reverse spanning niet op te blazen.

Kostprijs: om en bij de 27 eur, excl behuizing.

ESPhome erop, en wat slim aansturen om minimaal gebruik te maken van de batterij, en je hebt weken, zo niet maanden plezier. (Benieuwd hoe goed dit het volhoud in de winter)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhuUYsK3DXBUNADBgMomERKpnEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ULog9ESyRQwVbslDDP6nsv3V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWkNgLCZ180xppDFk2HfMsUFv94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WEEhLjX3dUyauRlVt540uTGI.jpg?f=fotoalbum_large

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ben net terug van mijn vakantie en ik zie dat het water mijn vakantie niet heeft overleeft. Ik wil het zwembad schoonmaken en weer opnieuw vullen. De eerste put in de straat is echter zeker 30 meter verwijderd van mijn zwembad.
Het zwembad heeft al een tijdje zonder nieuw chloor in de zon gelegen. Kan het dan kwaad om het alsnog in de tuin af te voeren? Ik begrijp dat het officieel niet mag vanwege chloor, maar dit is mettertijd toch ook weer verdwenen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 18:28
Waarom gooi je er niet opnieuw chloor in, met een chloor shock?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimshaker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-05 19:40
Een week of 3 geleden een stuk stoep gelegd speciaal om een Intex opzet zwembad te plaatsen (488x255x107 rechthoekig) vanaf toen alleen maar dramaweer gehad. Dus hoppa ook nog een warmtepomp erbij (W'eau Mini Inverter Plus 4,5kW), omdat het weer dit weekend iets beter leek te worden heb ik deze vanmorgen om te testen voor het eerst aan gezet. Er stroomt water en als ik de flow met de bypass dichtknijp krijg ik een E03 foutmelding, dat gaat goed. Ook wordt de temperatuur van het water getoond.

Als het verwarmen gaat beginnen komt er na 20 seconden foutmelding "E20 1", volgens de handleiding betreft dit:
omschrijving "Abnormale storing van de invertermodule", reden "controleer de bedrijfssituatie van de warmtepomp" oplossing "Het is een bescherming van het systeem"
Met deze melding kan ik helaas niets.
Ik heb het gemeld bij Toppy. Grote kans dat er pas na het weekend antwoord van een productspecialist komt. Dan zal ik het hier nog melden zodat iemand anders er wellicht iets aan heeft.

Is er iemand die toevallig ervaring met deze melding heeft en weet of er iets aan te doen valt?
Ik ben een beetje bang dat dit geen goede start voor dit apparaat is en de kinderen nog langer moeten wachten voor ze eindelijk eens het water in kunnen...

Update 02-08-2023: reactie helpdesk: pomp aub retour waarna een nieuwe wordt toegestuurd. Helaas nog geen duidelijkheid wat er dan mis mee is.

[ Voor 5% gewijzigd door Rimshaker op 02-08-2023 12:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 14:46:
Waarom gooi je er niet opnieuw chloor in, met een chloor shock?
Nou, om eerlijk te zijn: mijn zwembad had meer leven dsn de Galapagos eilanden. Er stonden al enkele biologen op de stoep voor onderzoek…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 21:53

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Poollab 1.0 is binnen. € 109,-vis Amazon. Kon voor €139,- de 2.0 kopen bij toppy maar dan moet je een review plaatsen waar je € 30,- voor krijgt. En ik las dat t verschil tussen de 1.0 en 2.0 niet echt r geld waard is.

Ta was 0. Wat ik toch erg vreemd vindt aangezien er wordt vermeldt dat NL kraanwater voldoende alkaliteit heeft. Na 1 pakje baking soda van 475 gram zat ik al op 45mg/l. Nog een pakje erbij gedaan en dan zou ik rond de 100 mg/l moeten uitkomen. Morgen nog maar een pakje halen om op de 150 te komen..

CYA met 2 mg/l moet ook aangevuld worden. Eerst maar TA op orde brengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQ6qflIwDICsFYYd04d6vC89DVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8twmqr59FLfhCEWmUUjUT9Sw.jpg?f=fotoalbum_larges

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Laatst online: 01-05 19:39
Gumball schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:09:
Ik ben net terug van mijn vakantie en ik zie dat het water mijn vakantie niet heeft overleeft. Ik wil het zwembad schoonmaken en weer opnieuw vullen. De eerste put in de straat is echter zeker 30 meter verwijderd van mijn zwembad.
Het zwembad heeft al een tijdje zonder nieuw chloor in de zon gelegen. Kan het dan kwaad om het alsnog in de tuin af te voeren? Ik begrijp dat het officieel niet mag vanwege chloor, maar dit is mettertijd toch ook weer verdwenen??
Als je zeker weet dat het chloorgehalte nul is (even meten, er zal wel een minimale waarde bestaan, maar die weet ik niet), dan kun je het wel in de tuin laten lopen. En is anders lozen via de WC mbv een dompelpomp nog een optie? Dan weet je ook zeker dat het in het riool terecht komt, dat zou met die put ook nog wel eens anders kunnen zijn.

Waar ik wel benieuwd naar ben (ga binnenkort zelf op vakantie) is, hoe het kan dat je water zo verpest is. Was het niet afgedekt, liep er geen filterpomp?

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Cella schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:20:
[...]

Als je zeker weet dat het chloorgehalte nul is (even meten, er zal wel een minimale waarde bestaan, maar die weet ik niet), dan kun je het wel in de tuin laten lopen. En is anders lozen via de WC mbv een dompelpomp nog een optie? Dan weet je ook zeker dat het in het riool terecht komt, dat zou met die put ook nog wel eens anders kunnen zijn.

Waar ik wel benieuwd naar ben (ga binnenkort zelf op vakantie) is, hoe het kan dat je water zo verpest is. Was het niet afgedekt, liep er geen filterpomp?
De pomp is er ergens in mijn vakantie mee opgehouden waardoor deze een tijd lang niet gedraaid heeft. Ook lag er heel veel water óp het zeil wat dmv de doorloopgaatjes contact maakt met het zwemwater. Vanavond ga ik een nieuwe zandfilterpomp ophalen, dat gaat een en ander als het goed is wat verbeteren tov de standaard bestway pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:50
(Geen idee of je een warmtpomp hebt)
Ik heb de pomp en zoutsysteem tijdgestuurd dmv een Isaver en verder in mijn systeem geen flowmeters zitten etc. dus tijdens mijn vakantie vroeg ik mij ook wel eens af of het allemaal wel draaide
Aangezien ik mijn warmtepomp via WIFI kan aansturen (deze stond natuurlijk uit omdat ik het toch niet hoefde te verwarmen) heb ik deze soms op een lage temp ingeschakeld om te kijken of de app geen foutmelding gaf mbt de flow.
Was voor mij dus een ideale manier om op een makkelijke manier het systeem te controleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Is het in tijden van dit slecht weer wel nodig om de pomp lang aan te hebben? Wij draaien nu 8u/dag, maar het bad wordt natuurlijk een stuk minder gebruikt dan wanneer het 30+ graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 23-05 23:11
Ik heb mijn filterpomp nog steeds elke dag 5-6 uur draaien, ook als we op vakantie zijn. Ik gooi alleen iets extra chloortabletten in zo'n dispenser. Als we dan terugkomen is het water altijd dikke prima. Enige is dat ik de warmtepomp wel heb uitgezet tijdens de periode dat we weg zijn.

Zo'n poollab apparaat lijkt mij ook wel handig, maar voelt als overkill voor een bad van 2x3meter. Maar dat zei ik eerst ook over de warmtepomp :)

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Warmtepomp draait hier nu niet. Vind ik zonde van de stroom.

Filter 4 uurtjes per dag nu en 1x per week zuigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 21:53

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik dacht laatst mijn hayward aquarite low salt te zien bij beschikbare wifi netwerken maar dat blijkt bluetooth te zijn. De salt en swim heeft ook bt maar weet iemand welke app je kan gebruiken met hayward en bt? De poolwatch en salt&swim app werken niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Zuluman op 01-08-2023 00:40 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Vind het toch fijn dat ik het zwembad op 1250km afstand uit kan lezen. Vooral de statistieken die bijgehouden worden zijn handig. Kan precies zien wat het effect is wanneer het lamellendek erop gekomen is en wat het verloop overnacht is :)

Jammer dat het zo slecht weer is verder, krijg alleen maar regen berichten van het thuisfront :o
Misschien bij terugkomst en kijken hoe ik een waterniveau sensor kan plaatsen om aan te geven als het bad te vol is, die uitleesbaar word.
Automatische afwatering is dan ook wel wenselijk bedacht ik me later :+

[ Voor 7% gewijzigd door Glaslijn op 02-08-2023 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ja ik heb dan een warmtepomp gekocht dit jaar.

Maar met vooral regen gebruik ik het bad alsnog zeer weinig.

Vandaag maar naar een binnenzwembad geweest met de kindjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-05 17:41
Het weer is momenteel niet echt super.

De zomer is nog niet voorbij, lang leve warmtepomp :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-05 12:18
Ondanks het weer verdampt er behoorlijk wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Skywalker27 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 07:21:
Ondanks het weer verdampt er behoorlijk wat.
Wtf, mijn zwembad zit tot de rand van de overloop in de skimmer vol....

Misschien hier meer regen gehad dan daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 19:01
Hmmbob schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:19:
[...]

Yep, hier ook, ik wil gaan backwashen, maar wacht tot het bijna niet meer regent. Anders wordt ik zelf ook nat.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
Hmmbob schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:19:
[...]

Overdekt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-05 13:03

Matis

Rubber Rocket

Als ik had geweten dat heel juli en half augustus zo slecht qua weer zouden zijn, had ik mijn Intex badje eind juni al leeg en uit elkaar gehaald.
Volgens mijn logboek voor het laatst gezwommen op maandag 26 juni :'(
Sindsdien wel de pomp meerdere keren per dag laten draaien, de waterwaardes gecontroleerd en waar nodig bijgestuurd. Ook de filter nog vervangen.
Nu ligt er een behoorlijke laag dode alg op de bodem en verwacht niet dat er na de terugkomst van vakantie
onze zomervakantie nog veel gezwommen gaat worden.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Volgende week 1 dag 28 graden voorspeld.

Dan dus maar zwemmen. Week erna hele week goed. En week daarna afbreken denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob112
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:18
Pfff ik ben gisteren teruggekomen van 3 weken vakantie waarin de pomp en het zoutsysteem dagelijks gedraaid hebben. Helaas is er een heel ecosysteem ontstaan in mijn bad, heeft iemand enig idee wat dit voor beestjes zijn die op mijn afdekzeil zwemmen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghlzr5V5EGDLi3vo0FsYVddWvoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7rii6zlibAv8ksUPxbjWVfI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Laatst online: 23:13
lijkt op larven van de kriebelmug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 24-05 15:23
Rob112 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:38:
Pfff ik ben gisteren teruggekomen van 3 weken vakantie waarin de pomp en het zoutsysteem dagelijks gedraaid hebben. Helaas is er een heel ecosysteem ontstaan in mijn bad, heeft iemand enig idee wat dit voor beestjes zijn die op mijn afdekzeil zwemmen?[Afbeelding]
Als dit ecosysteem alleen op je zeil zit, maakt dat toch niet uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob112
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:18
Plenkske schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:44:
[...]

Als dit ecosysteem alleen op je zeil zit, maakt dat toch niet uit ?
Helaas is het door alle regen ook het zwembad in gelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
sorted.bits schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 05:44:
[...]

Woon je in de buurt van 8141? Ik heb nog een Intex zoutsysteem liggen, welke je zo mag hebben als je hem ophaalt.
Ik lees je post nu pas omdat mijn internet op vakantie verre van geweldig was. Ik woon nabij Eindhoven, dus een heel stuk weg. Desalniettemin bedankt voor het aanbod. Wellicht kun je er iemand anders blij mee maken.

Inmiddels wel een drastisch besluit over het zwembad genomen: Omdat het water groen begon te worden is het inmiddels volledig leeggepompt door mijn ouders (die de boel in de gaten hielden tijdens mijn afwezigheid). Ik had al besloten dat het het laatste jaar met bad ging worden, kinderen zijn inmiddels 17 en 15 en het gebruik wordt minder. Bovendien is het gebruik van een zoutsysteem mijn frame niet ten goede gekomen. Meerdere buizen hebben last van serieuze roestvorming, ondanks dat ik ze op zolder opsla en van tevoren schoonmaak met kraanwater en volledig laat drogen. Het wordt dus ook gewoon gevaarlijk met 16 kuub water.

Kortom, er komt geen nieuw zoutsysteem, het bad gaat weg (misschien op marktplaats voor onderdelen), net als de pomp en alle bijbehorende materialen.

Het waren enkele geweldige jaren voor de kinderen, maar het is inmiddels te veel werk in verhouding met de kosten en het gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
Jammer man scheelt het zoveel in kosten zout ipv chloor? Als je het frame ed meeteld wat extra te lijden heeft? Ik zit trouwens te dubbel over een betonnen bad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
coelho schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:58:
[...]

Ik lees je post nu pas omdat mijn internet op vakantie verre van geweldig was. Ik woon nabij Eindhoven, dus een heel stuk weg. Desalniettemin bedankt voor het aanbod. Wellicht kun je er iemand anders blij mee maken.

Inmiddels wel een drastisch besluit over het zwembad genomen: Omdat het water groen begon te worden is het inmiddels volledig leeggepompt door mijn ouders (die de boel in de gaten hielden tijdens mijn afwezigheid). Ik had al besloten dat het het laatste jaar met bad ging worden, kinderen zijn inmiddels 17 en 15 en het gebruik wordt minder. Bovendien is het gebruik van een zoutsysteem mijn frame niet ten goede gekomen. Meerdere buizen hebben last van serieuze roestvorming, ondanks dat ik ze op zolder opsla en van tevoren schoonmaak met kraanwater en volledig laat drogen. Het wordt dus ook gewoon gevaarlijk met 16 kuub water.

Kortom, er komt geen nieuw zoutsysteem, het bad gaat weg (misschien op marktplaats voor onderdelen), net als de pomp en alle bijbehorende materialen.

Het waren enkele geweldige jaren voor de kinderen, maar het is inmiddels te veel werk in verhouding met de kosten en het gebruik.
toon volledige bericht
Ik snap het, dit was bij ons ook de afweging. Kids 15 en 18, dus ja, wat ga je doen? Aangezien wij zelf ook nog wel graag een duik nemen was het voor uiteindelijk de keuze om het toch nog maar een keer goed te doen.

Sinds ik het zout systeem er uit heb gegooid en vervangen heb door een chloor dispenser, is het werk enorm gedaald. Zo nu en dan wat pH- en stofzuigen.
Skywalker27 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:30:
Jammer man scheelt het zoveel in kosten zout ipv chloor? Als je het frame ed meeteld wat extra te lijden heeft? Ik zit trouwens te dubbel over een betonnen bad.
Ik denk dat jaarlijks een bult zout in een 20m3 bad ook wel aardig wat kost. Ik moest geloof ik 75 euro aan zout hebben. Met die chloor dispenser gebruik je dus jerry-cans met chloor. Die kosten zo rond de 25 euro per stuk en meer dan 2 heb je er in een zomer niet nodig lijkt het.

[ Voor 14% gewijzigd door sorted.bits op 07-08-2023 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
sorted.bits schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:43:
[...]

Ik denk dat jaarlijks een bult zout in een 20m3 bad ook wel aardig wat kost. Ik moest geloof ik 75 euro aan zout hebben.
Je zwembadzout kop je het best bij Cranenbroek, door alle prijsstijgingen kost 25kg dat nu €10,95 :/
Kan de moeite waard zijn om er een paar kilometer voor te rijden ;)

Wij zijn echt fan van een zoutwater zwembad, wij houden niet van dat geklooi met chloortabletten. Vroeger ook zo'n dispenser gehad, heeft bij ons nooit goed gewerkt.

Ieder zijn ding d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
Glaslijn schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:26:
[...]

Je zwembadzout kop je het best bij Cranenbroek, door alle prijsstijgingen kost 25kg dat nu €10,95 :/
Kan de moeite waard zijn om er een paar kilometer voor te rijden ;)

Wij zijn echt fan van een zoutwater zwembad, wij houden niet van dat geklooi met chloortabletten. Vroeger ook zo'n dispenser gehad, heeft bij ons nooit goed gewerkt.

Ieder zijn ding d:)b
Een paar KM... de enige reden dat ik dat ken is omdat mijn gehele schoonfamilie uit het zuiden komt. 😃 .

Ben toch wel fan van de dispenser, elke week even calibreren en gaan 😃. Maar zo zie je maar, bij iedereen is het wel weer wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 23-05 22:21
Hoe doen jullie de losse chloor tabs in de dispenser, gewoon met de hand?
Mijn hand stinkt dan zo naar chloor :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Arjantje72 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:31:
Hoe doen jullie de losse chloor tabs in de dispenser, gewoon met de hand?
Mijn hand stinkt dan zo naar chloor :D
gewoon zo kort mogelijk aanraken oid.. kan op diverse methode(s) .. daarna ff in het zwembad houden om de liner te voelen of die glad is .. ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
handschoen
bbq tang
een van de kids.
plastic zakje
ombouwen naar een zoutbad.

of gewoon die 3 seconden overleven, ik vind het bv wel lekker ruiken

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 23-05 22:21
jack zomer schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:41:
handschoen
bbq tang
een van de kids.
plastic zakje
ombouwen naar een zoutbad.

of gewoon die 3 seconden overleven, ik vind het bv wel lekker ruiken
Dan ga ik voor een van de kinderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Arjantje72 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:47:
[...]

Dan ga ik voor een van de kinderen ;)
goede keus.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-05 16:08
Een beetje laat in het seizoen tweede hands een solar bol op de kop getikt voor een zacht prijsje. Iemand een idee wat de IN en wat de UIT is? Of maakt het niet zoveel uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTNNBl2SkbTGaE5-YZIYk5tr17c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r90OH8S6s5bWVFtnp774PFm2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 19:01
Denk je dat het heel veel uitmaakt of het water links of rechtsom draait?

Maar volgens de handleiding is midden in en zijkant uit.

[ Voor 29% gewijzigd door medu80 op 10-08-2023 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
medu80 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 23:12:
Denk je dat het heel veel uitmaakt of het water links of rechtsom draait?

Maar volgens de handleiding is midden in en zijkant uit.
Fair point, maar hoe het water omhoog of omlaag door de slangen in de bol loopt is misschien wel van invloed de warmte afgifte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 24-05 17:41
fissa schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:21:
Een beetje laat in het seizoen tweede hands een solar bol op de kop getikt voor een zacht prijsje. Iemand een idee wat de IN en wat de UIT is? Of maakt het niet zoveel uit?

[Afbeelding]
Midden in, zijkant uit. Of het invloed heeft laat ik in het midden >:).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
De inline chloordispenser heeft zijn werk goed gedaan. Na ruim 3 weken vakantie nog mooi helder water. De pomp heeft elke dag 2 uur gedraaid. Na thuiskomst de verwarming aangeslingerd en gisteren alweer genoten van een warm bad en mooi weer!
Ok, ik moest wel wat water wegpompen, want het bad was tot de rand gevuld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
Iemand een idee wat de Max opvoerhoogte is van deze ZFP: Blue Bay Zwembad Filterpomp Speedclean 8m³/u?

De handleidingen die ik kan vinden op het www geven daar geen uitsluitsel op. Met name het feit dat deze pomp zo stil is en hij eenvoudig geschakeld kan worden via een wcd-tijdschakelaar spreekt mij aan. Is de pomp niet wat overkill voor m’n 4x2x1 bad…?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkbiertank
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-03 20:16
fissa schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:46:
Iemand een idee wat de Max opvoerhoogte is van deze ZFP: Blue Bay Zwembad Filterpomp Speedclean 8m³/u?

De handleidingen die ik kan vinden op het www geven daar geen uitsluitsel op. Met name het feit dat deze pomp zo stil is en hij eenvoudig geschakeld kan worden via een wcd-tijdschakelaar spreekt mij aan. Is de pomp niet wat overkill voor m’n 4x2x1 bad…?
Ik heb weliswaar een ander merk, maar vergelijkbaar. Ik ga ongeveer 3,5 meter omhoog zonder enige moeite. Helpt dit?

Als je dit leest, verdoe je je tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

overkill beter dat dan ondermaats, het meer het verbruik per uur waar je beter op kan letten (naast Hmax)

let wel dat als je bv iets op je dak legt om te verwarmen de flow iets lager is, maar tegelijkertijd draai je dan langer dus dat maakt in praktijk toch niet zoveel uit.

[ Voor 14% gewijzigd door vso op 12-08-2023 12:01 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-05 11:03

Enig idee wat het type/merk van de pomp zelf is ?
Van mijn intex ZF set is de pomp ( na slechts iets meer als 1 seizoen gedraaid te hebben) defect: lekt iets en er komt een dusdanig lawaai van af dat de buren er opmerkingen over maken (vermoedelijk een lager naar de frieten). Maar zoek dus een losse pomp (die stil(ler) is en minimaal 6m³/u draait 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fissa
ymaenhout schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:47:
[...]

Enig idee wat het type/merk van de pomp zelf is ?
Van mijn intex ZF set is de pomp ( na slechts iets meer als 1 seizoen gedraaid te hebben) defect: lekt iets en er komt een dusdanig lawaai van af dat de buren er opmerkingen over maken (vermoedelijk een lager naar de frieten). Maar zoek dus een losse pomp (die stil(ler) is en minimaal 6m³/u draait 8)
Yes, deze bedoel ik: https://www.deboerdrachte...2Yxg3JEAQYAiABEgJgkvD_BwE

Komt goed uit de testen, alleen lekt hij een beetje bij de aansluiting, dus wel echt teflon tape nodig. Maar als dat alles is….

De Intex heb ik ook onderzocht, maar zou veel lawaai maken. Net iets waar ik en de buren niet op zitten te wachten :)

[ Voor 6% gewijzigd door fissa op 12-08-2023 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laundro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-05 07:10
We hebben sinds twee jaar een zwemvijver en dit jaar erg last van bruinalg. Zwemmen kan wel nog, maar de grond is heel glibberig en er komen vieze vlokken los. Gelukkig geurt het niet.

Bruinalg groeit door een te veel aan fosfaten in het water (we wonen in een gebied met veel landbouw -> kunstmest).

Het lijkt er op dat bestrijden op twee manieren kan: planten zetten die de fosfaten uit het water halen of zelf iets toevoegen aan het water dat met de fosfaten bindt.

Planten hebben we al, en die lijden onder de algen. Ze lijken de strijd om de fosfaten te verliezen van de algen.

Er is een groot aanbod van producten om aan het water toe te voegen, maar ik heb geen idee wat ik het beste gebruik. Ik wil het zo ecologisch mogelijk houden (er komen kikkers langs, er zwemmen bootsmannetjes in het water, etc -- die wil ik niet kwijt).

Heeft iemand goeie ervaringen met een product en dat ze dus kunnen aanraden?

Bedankt,

MathieuAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jI_z4-rbbElokUN26RlidNZpk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srf5qz7If8xDyBwlehaiL7qA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21Byu8gV2SepSFZCOzCNDvGXRCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDk7IE9o1DEPV8UPKDGXlJQd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j42mZhs0FNv5khV-eJMbQ0KfL2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20wuoTNCDLMBINgA6FCAJ0Nu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:53
Even een tussenstand van mijn inbouw bad a 34m3.
Vanaf 2e week januari draait de pomp en vanaf half april (15 april om precies te zijn) ben ik begonnen met verwarmen.
Het bad heeft een temp van 28 graden en heb ik alleen de afgelopen 3 weken ivm vakantie verlaagd naar 25 graden en sinds gisteren weer terug op 28 graden.

Pomp en chloor installatie inmiddels 1090kWh verbruikt.
Warmtepomp staat op 874kWh verbruikt.

De kids zwemmen dagelijks ook als het buiten 15 graden is dus vandaar dat ik hem altijd warm houd, het is ook het eerste jaar dat we hem hebben en zijn extra vroeg begonnen met zwemmen. Het was namelijk echt koud nog in april maar de kids waren niet meer te houden :).

Een kleine 1900kWh dus inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoJacket
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:35
Ik heb jullie hulp nodig ivm zwembad verwarming waar ik met zoeken in deze forum niet helemaal uitkomt.

Ik heb een Poolex Nano Turbo 3kw zwembad warmtepomp, die opzicht wel water verwarmd. In combinatie hiermee heb ik een Intex 6m3/h filter pomp en een Intex zout systeem, uiteraard met een bypass zodat ik de warmtepomp op 35 graden (volgens manometer) kunnen zetten. Sinds het begin van deze seizoen heb we een Intex 4x2x1.22m zwembad (~8m3 water). Nu weet ik dat het warmtepomp niet echt voldoende is voor deze formaat zwembad, en krijg ik bezwaarlijk de water 2 a 3 graden verwarmd op een volle dag (van 8:00 tot 20:00 s’avonds). De temperatuur schommelt dan rondt de 21 a 23 graden op een “normale” dag. Deze zomer is dan ook nog een heel aparte, dus dat helpt ook niet. Ik heb ook met de heel eenvoudige Intex zwembad pomp, die vaak meegeleverd wordt met een zwembad, een test gedaan voor een week lang (24/7), icm alleen de warmtepomp, en behalve de flinke algen aanslag, was het water niet veel warmer - 24 graden.

Het warmtepomp was een grote investering 2 jaar geleden (600 euro), maar nu voor hetzelfde geld haal ik een fatsoenlijke 6kw pomp, voor een klein beetje meer een 8kw pomp.

Mijn opties (vanuit de zoektocht in deze forum, maar ook vanuit overal onderzoek te doen), is:
- Het aanvoer en terugvoer liggen vrij hoog op de zwembad in vergelijking met de kleinere 3x2 badden, dus ik heb wel de sterke pomp nodig om het water gecirculeerd te krijgen. Zou het een optie kunnen zijn om aan de uitlaat van de warmtepomp een apart slang (wellicht dunner a 20mm) direct in het zwembad zo ver mogelijk naar beneden in te laten terug lopen? Nu heb ik overal 38mm zwarte slangen.
- De huidige zwarte slangen te vervangen door PVC leidingen, en die ook nog verder isoleren.
- Een ander elektrisch verwarmingssysteem aanschaffen die misschien kunnen helpen met het water opwarmen? Ik heb nog wat overcapaciteit van de zonnepanelen :)
- Toch maar de huidige warmtepomp vervangen voor een andere met meer vermogen, misschien wel een met nog hogere vermogen dan wat ik echt nodig zouden hebben? Budget is helaas niet oneindig.

Wat zouden jullie aanraden om toch het water fatsoenlijk te verwarmen? Enige andere opties dan wat ik hierboven uiteengezet heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:53
@NoJacket je warmtepomp is gewoon te zwak vermoed ik. 3kW en hem dan ook nog eens op 35 willen zetten?
Ik zou lekker een 8kW full inverter halen en deze verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoJacket
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:35
GeeMoney schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:03:
@NoJacket je warmtepomp is gewoon te zwak vermoed ik. 3kW en hem dan ook nog eens op 35 willen zetten?
Ik zou lekker een 8kW full inverter halen en deze verkopen.
Bedankt voor de snelle reactie @GeeMoney , en het antwoord wat ik al had verwacht… :) Upgraden wordt het dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 23-05 23:11
NoJacket schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:51:
Ik heb jullie hulp nodig ivm zwembad verwarming waar ik met zoeken in deze forum niet helemaal uitkomt.

Ik heb een Poolex Nano Turbo 3kw zwembad warmtepomp, die opzicht wel water verwarmd. In combinatie hiermee heb ik een Intex 6m3/h filter pomp en een Intex zout systeem, uiteraard met een bypass zodat ik de warmtepomp op 35 graden (volgens manometer) kunnen zetten. Sinds het begin van deze seizoen heb we een Intex 4x2x1.22m zwembad (~8m3 water). Nu weet ik dat het warmtepomp niet echt voldoende is voor deze formaat zwembad, en krijg ik bezwaarlijk de water 2 a 3 graden verwarmd op een volle dag (van 8:00 tot 20:00 s’avonds). De temperatuur schommelt dan rondt de 21 a 23 graden op een “normale” dag. Deze zomer is dan ook nog een heel aparte, dus dat helpt ook niet. Ik heb ook met de heel eenvoudige Intex zwembad pomp, die vaak meegeleverd wordt met een zwembad, een test gedaan voor een week lang (24/7), icm alleen de warmtepomp, en behalve de flinke algen aanslag, was het water niet veel warmer - 24 graden.

Het warmtepomp was een grote investering 2 jaar geleden (600 euro), maar nu voor hetzelfde geld haal ik een fatsoenlijke 6kw pomp, voor een klein beetje meer een 8kw pomp.

Mijn opties (vanuit de zoektocht in deze forum, maar ook vanuit overal onderzoek te doen), is:
- Het aanvoer en terugvoer liggen vrij hoog op de zwembad in vergelijking met de kleinere 3x2 badden, dus ik heb wel de sterke pomp nodig om het water gecirculeerd te krijgen. Zou het een optie kunnen zijn om aan de uitlaat van de warmtepomp een apart slang (wellicht dunner a 20mm) direct in het zwembad zo ver mogelijk naar beneden in te laten terug lopen? Nu heb ik overal 38mm zwarte slangen.
- De huidige zwarte slangen te vervangen door PVC leidingen, en die ook nog verder isoleren.
- Een ander elektrisch verwarmingssysteem aanschaffen die misschien kunnen helpen met het water opwarmen? Ik heb nog wat overcapaciteit van de zonnepanelen :)
- Toch maar de huidige warmtepomp vervangen voor een andere met meer vermogen, misschien wel een met nog hogere vermogen dan wat ik echt nodig zouden hebben? Budget is helaas niet oneindig.

Wat zouden jullie aanraden om toch het water fatsoenlijk te verwarmen? Enige andere opties dan wat ik hierboven uiteengezet heb?
toon volledige bericht
Ter referentie, ik heb een 4Kw pomp en mijn bad is kleiner (3x2). Afgelopen week teruggekomen van vakantie en het zwembadwater was 17.9 graden. Warmtepomp aangezet om 12:00 en rond 20:00 was het water al 27.2 graden. Vanaf nu laat ik hem elke dag weer 3 uur draaien incl zwembad filterpomp, zodat het water gemiddeld rond de 27 graden blijft.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:14
Laundro schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:03:
We hebben sinds twee jaar een zwemvijver en dit jaar erg last van bruinalg. Zwemmen kan wel nog, maar de grond is heel glibberig en er komen vieze vlokken los. Gelukkig geurt het niet.

Bruinalg groeit door een te veel aan fosfaten in het water (we wonen in een gebied met veel landbouw -> kunstmest).

Het lijkt er op dat bestrijden op twee manieren kan: planten zetten die de fosfaten uit het water halen of zelf iets toevoegen aan het water dat met de fosfaten bindt.

Planten hebben we al, en die lijden onder de algen. Ze lijken de strijd om de fosfaten te verliezen van de algen.

Er is een groot aanbod van producten om aan het water toe te voegen, maar ik heb geen idee wat ik het beste gebruik. Ik wil het zo ecologisch mogelijk houden (er komen kikkers langs, er zwemmen bootsmannetjes in het water, etc -- die wil ik niet kwijt).

Heeft iemand goeie ervaringen met een product en dat ze dus kunnen aanraden?

Bedankt,

Mathieu[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Heb je de belangrijkste waterwaardes al eens getest? Zeker als je veel last van alg in een (zwem)vijver hebt, zou ik minimaal de pH, KH, GH en in jouw geval ook de fosfaatwaarde testen.

Als bijvoorbeeld de KH en GH waardes te laag zijn doen de planten (waar onder de zuurstofplanten) het ook slecht waardoor de kans op alg (welke soort dan ook) duidelijk toeneemt.

Zelf heb ik ook een zwemvijver (ook in het buitengebied) en ben sinds vorig jaar veel actiever bezig met het water testen en bijsturen indien nodig. En dat was ook nodig bij mij: vooral veel zweefalg en groene kiezelalg (van die bolletjes). Langzamerhand heeft het effect: de waterplanten zien er beter uit dan eerder en voorzichtig lijkt het er op dat de waterwaardes ook wat stabieler blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Laundro schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:03:
Fosfaten zijn voeding. Voldoende planten zouden dat overschot moeten wegwerken.

Staan die er wel, maar gebeurt dat toch niet, dan ligt dat zoals @Franciesco ook schrijft, meestal aan te zacht water. Planten houden van behoorlijk hard water (en algen juist niet zo).

Zo'n bindmiddel (blijven) gooien, lijkt me vooral goed verdienen voor de handelaar. Wellicht leuk tijdens de inhaalslag, maar geen echte / blijvende oplossing.

Met of zonder bindmiddel, lijkt het me als inhaalslag ook goed om de eenmaal afstervende algen en / of gebonden fosfaten (voor het grootste deel) uit de vijver te scheppen of zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Laatst online: 24-05 15:37

m0nk

16-09-2003 15.15

Jazsie schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:43:
[...]

Zalig !

Heb ook UV-C, bespaard aardig wat (Natriumhypochloriet) chloor :).
Nu pas aangesloten, heb al mijn techniek in een keterbox zitten dus moest het eea omleggen. Heb jij je UV-C 24/7 draaien? Of heb je er een timer op staan?

Edit, volgens mij 24/7, uit een van je oudere postst over UV-C.

[ Voor 8% gewijzigd door m0nk op 13-08-2023 21:24 ]

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:07

The Executer

Lekker belangrijk!

@Laundro : bij zoiets moet ik terugdenken aan mijn aquarium waar je probeert een evenwicht na te streven in al je voedingsstoffen (macro, micro, licht, co2) om zo alles goed te laten groeien. Misschien dat je vanuit die hoek hulp kunt krijgen, ik heb die vragen wel voorbij zien komen op de forums voor aquaria.

Bij aquariums, héél kort door de bocht:
Bruinalg = hoog silicaat-gehalte, met als gevolg bruinalg op bodem, objecten, planten.
Te hoog fosfaat = blauwalgen
Te hoog nitraat = groene algen

Nu kan ik mij indenken dat silicaat misschien of niet voorkomt vanwege beton, of juist wel omdat het grootste bestanddeel van beton natuurlijk zand is. Daarnaast lees ik net dat er sealers zijn op basis van silicaten.

Als je het er over hebt dat je planten niet groeien is dat een teken van een tekort. Belangrijk voedingsstoffen voor waterplanten zijn fosfaat, nitraat en kalium,
ook wel de macro-elementen genoemd. Als jij alleen fosfaat hebt, hebben je planten mogelijk al het nitraat opgebruikt of het is afwezig vanwege gebrek aan nitrificerende bacteriën. Daarnaast is je pH van belang. Bij een hogere waarde (7,5 of meer) nemen je planten minder makkelijk voedingsstoffen op.

Heb je meetwaarden van je bad?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Pagina: 1 ... 144 ... 171 Laatste