Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 137 ... 174 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
blijf het bizar vinden het weer / zwembad combo .. normaal is het zwembad voordat we erin duiken al 28 graden (avond) en is het eigenlijk te koud om erin te gaan .. en paar avonden echt 30-32 en dan is het lekker om even een avond dip te nemen maar dan koelt het zwembad relatief snel af .. nu starten we in de ochtend nog met 28 en in de avond 33 graden .. bizar..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:59
Timo002 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 00:17:
[...]

Is dat een wat dikker dekzeil?
Ja, op maat laten maken, zwaarder stevig zeil dan die standaard flut dingen.

materiaal : gewapend pvc
- doekgewicht : 630 gr/m2
- afwerking : rondom gezoomd en voorzien vna RVS ringen om de 50 cm

[ Voor 21% gewijzigd door Martinusz op 16-06-2023 06:58 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBIgW
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-06 19:05
Ik heb zoals eerder verteld via de bekende gele zwembad webshop via de marktplaats outlet een prachtige Astral Sena 25462 pomp gekocht.

Echter zit hier geen schroefdraad naar pvc bij nu kan ik deze als originele Astral onderdelen bestellen maar dan zijn niet op voorraad. Weet iemand welk schroefdraad deze pomp heeft?

Ik kan weer naar de Wildkamp gaan maar mijn portemonnee stribbelt dan altijd tegen

[ Voor 40% gewijzigd door TheBIgW op 16-06-2023 06:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
floriske.nl schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:25:
[...]

Ik vrees dat ik echt aan iets nieuws zal moeten.

De afgelopen 2 dagen is er niet gezwommen, het bad afgedekt geweest en heeft de zfp 12u+ per dag gedraaid met de doseersluis volledig open gedraaid.

Helaas geen spat chloor in het bad en een vrijwel compleet droog gelopen doseersluis. pH is 7.4 en Alka inmiddels op orde.

Ontluchten van de sluis duurt ca. 10/15
minuten en dat lijkt me ook niet helemaal juist.

Ben bang dat we een maandagmorgen modelletje te pakken hebben welke geen- of niet afdoende chloor afgeeft.

Heb de leverancier gemaild of zij nog ideeën hebben wat er mis gaat.

Zout zie ik eigenlijk niet zo zitten ivm roesten van het frame.
Wat me te binnen schiet: Staat hij in de goede richting? Zit het witte balletje onderin nog in het poortje*? Is hij van onderen netjes geboord (soms zie je bramen van het boren als je door de doorgaande leiding kijkt)? Komt er misschien veel lucht door je leidingen?
Als je hem aansluit (nog leeg) en je zet hem helemaal op plus, zou je een klein straaltje moeten zien vanuit het randje in de zijkant zodra je de kogelkraan van je zwembadslang openzet. Dat gaat inderdaad niet heel erg snel. Een kwartier (voor het kleine model) lijkt me wel wat lang.

Wanner al het chloor vervlogen is, vul ik meestal bij met Quick chloor, anders duurt het inderdaad erg lang voordat hij weer op de juiste waarde is. Afstellen van de sluis is wel een uitdaging.

* Ik heb inmiddels Kokido chloordispenser nummer drie aangesloten (het type van 18 euro bij de gele zwembadwinkel). De eerste (identiek model van Bestway) was het kleine witte balletje onderin uit dat poortje losgekomen. Dat werkt als een soort terugslagventiel, wat dan dus niet meer werkt en dan komt er geen chloor uit en ik meen me te herinneren dat er ook veel lucht in zat. Nummer twee van merk Kokido had na 1 seizoen precies hetzelfde euvel. Gelukkig goede garantieafhandeling van beide winkels waar ik ze gekocht had.
Dit is dus niet goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUWMNGWk3_AzNMlfYBnbkUQMIjg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjycjUMvzN0Ww8yI9n105a8s.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Laatst online: 09:22
floriske.nl schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:25:
[...]

Ik vrees dat ik echt aan iets nieuws zal moeten.

De afgelopen 2 dagen is er niet gezwommen, het bad afgedekt geweest en heeft de zfp 12u+ per dag gedraaid met de doseersluis volledig open gedraaid.

Helaas geen spat chloor in het bad en een vrijwel compleet droog gelopen doseersluis. pH is 7.4 en Alka inmiddels op orde.

Ontluchten van de sluis duurt ca. 10/15
minuten en dat lijkt me ook niet helemaal juist.

Ben bang dat we een maandagmorgen modelletje te pakken hebben welke geen- of niet afdoende chloor afgeeft.

Heb de leverancier gemaild of zij nog ideeën hebben wat er mis gaat.

Zout zie ik eigenlijk niet zo zitten ivm roesten van het frame.
ik denk dat ik hetzelfde ervaar, een chloorsluis die nauwelijks iets doet.
De blokken zitten er al even in, maar doen helemaal niks.
Er komt wel water in, maar de afgite lijkt nihil.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-06 20:18

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

BounceMeister schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:26:
[...]

Wat me te binnen schiet: Staat hij in de goede richting? Zit het witte balletje onderin nog in het poortje*? Is hij van onderen netjes geboord (soms zie je bramen van het boren als je door de doorgaande leiding kijkt)? Komt er misschien veel lucht door je leidingen?
Als je hem aansluit (nog leeg) en je zet hem helemaal op plus, zou je een klein straaltje moeten zien vanuit het randje in de zijkant zodra je de kogelkraan van je zwembadslang openzet. Dat gaat inderdaad niet heel erg snel. Een kwartier (voor het kleine model) lijkt me wel wat lang.

Wanner al het chloor vervlogen is, vul ik meestal bij met Quick chloor, anders duurt het inderdaad erg lang voordat hij weer op de juiste waarde is. Afstellen van de sluis is wel een uitdaging.

* Ik heb inmiddels Kokido chloordispenser nummer drie aangesloten (het type van 18 euro bij de gele zwembadwinkel). De eerste (identiek model van Bestway) was het kleine witte balletje onderin uit dat poortje losgekomen. Dat werkt als een soort terugslagventiel, wat dan dus niet meer werkt en dan komt er geen chloor uit en ik meen me te herinneren dat er ook veel lucht in zat. Nummer twee van merk Kokido had na 1 seizoen precies hetzelfde euvel. Gelukkig goede garantieafhandeling van beide winkels waar ik ze gekocht had.
Dit is dus niet goed:
[Afbeelding]
Thx voor alle tips! Ik ga er naar kijken!

Hij zit goed om aangesloten overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Tinusvolkel schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:15:
Ik heb ooit 6 van deze bij ibood op de kop getikt om het afdekzeil vast te zetten en werkt prima, de kinderen krijgen ze zelf amper los.

[Afbeelding]
ik werk met deze dingen voor het zeil
https://www.bol.com/nl/nl...en-lang/9200000077738850/

Die dingen om de ijzers, en dan klik ik de touwtjes van het zeil erom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Andere vraag:
Ik ben van een 8m3 bad naar een 19m3 bad gegaan. Bij dit bad zat een standaard 6m3 pompje.
https://nl.vidaxl.be/e/be...3e665b4f5a4118191daf9988f

Ik dacht dat ik een 6m3 ZFP had, dus heb deze gehouden, maar dit blijkt een 4m3 ZFP te zijn.
EIgenlijk dus te klein.

Zou ik voor de time being de pomp die bij het zwembad geleverd is, aan kunnen sluiten op het zandfilter van mijn oude ZFP, om zodoende toch naar een grote pomp te kunnen.

Dan kan ik op mijn gemak kijken naar een nieuwe goede ZFP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Driek schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:47:
[...]

ik werk met deze dingen voor het zeil
https://www.bol.com/nl/nl...en-lang/9200000077738850/

Die dingen om de ijzers, en dan klik ik de touwtjes van het zeil erom
Je kan toch gewoon je oude ZFP aansluiten? Tuurlijk duurt langer voor je alles rond gepompt hebt maar ach.. Zeker met dagen als deze zou ik toch zeggen gewoon lekker door pompen, vooral als er goed gebruik gemaakt wordt van het bad... T

[ Voor 42% gewijzigd door dizzytal op 16-06-2023 13:13 ]

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:02

tomtommie

Alaaf!

Ik heb nu de w'eau mini power warmtepomp staan, helaas heeft deze geen wifi. De inverter versie had dat wel, maar vond ik de meerprijs niet waar. Heeft iemand al eens gesleuteld eraan om iets voor elkaar te krijgen? Misschien is iets mogelijk met een ESP32, kleine hoop is dat er rx/tx pinnetjes zijn om op in te prikken, maar misschien nog maar even wachten ivm garantie voordat ik deze open ga schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
dizzytal schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:10:
[...]

Je kan toch gewoon je oude ZFP aansluiten? Tuurlijk duurt langer voor je alles rond gepompt hebt maar ach.. Zeker met dagen als deze zou ik toch zeggen gewoon lekker door pompen, vooral als er goed gebruik gemaakt wordt van het bad... T
Zeker, zo is het nu aangesloten.

Maar ik dacht wellicht is een iets grotere flow wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 11:42
Mijn Pool Lab 2..0 had net een update (naar 2.0.4), weet iemand of die changelogs ergens te vinden zijn?

Enne, waar kopen jullie die tabletten?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-06 21:51
mathias82 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:54:
[...]

Ik vind het ook moeilijk om ze exact af te lezen. Welke gebruik jij?

De ene zegt de pH verhogen, de andere verlagen :)

Dat van de DPD tabletjes klopt inderdaad, daar had @master1104 mij al op gewezen
Poollab 1.0 momenteel (2.0 is onderweg). Kost wel wat maar dan heb je ook iets nuttigs.

Heb ook zo een set gehad maar kreeg dat nooit goed, is niet aan mij besteed al die "kleur verschillen".

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 09:44

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ph kit geinstalleerd en gecalibreerd. Ik moet alleen nog de pomp installeren. Handleiding legt niet goed welke slang waar voor is. Een handleiding van een ander merk gevonden en die geeft aan transparante (zachte) siliconen slang voor aanzuiging en witte voor injectie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PASrC2O2XcvnJGcN3wCD6HLsw9I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P6w6gQonjwM4tNlDDT1KWwXT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DndmoFuzWTmUVImOgBiuPdyldFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ikbt8nRmj15P2Wi6xv816i9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Zuluman op 16-06-2023 21:41 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:28
Als ik de chloor waarde meet, moet deze tussen de 1,5-2,5 zitten, met een drempelwaarde van 1.

Hebben we het dan over de totale chloor of de vrije chloor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Koffie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:38:

Het grote zwembad topic

Alkaliteit

Een optimale alkaliteit zorgt voor een stabiele pH waarde. Een te hoe of lage alkaliteit zorgt voor fluctuerende pH waardes, een goede alkaliteit zorgt voor een stabiele pH waarde.
In principe kun je zeggen dat Nederlands kraanwater voldoende alkaliteit bevat.
Begin dus altijd met het op orde brengen van de je alkaliteit.

Benaming: TA (total alkalinity)
Drempelwaarde: 50 ppm
Gewenste waarde: 60-80 ppm
Verhogen: TA+, Baking Soda
Verlagen: TA-
Ik lees op alle andere plekken online dat de range 100-150ppm zou moeten zijn. Waarop is de range 60-80 gebaseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
BounceMeister schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:26:
[...]

Dit is dus niet goed:
[Afbeelding]
bij mij ziet de inhoud er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChCfFi0J-ixJGlIkEym9coUuuJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4pXuUCWtB2XMFt37W4R0urF7.jpg?f=fotoalbum_large

"balletje lijkt dus goed?
Als ik de pomp aanzet, met de deksel open dan komt er waar bij jou het balletje mist een heel klein beetje water uit.

Draaien aan de wieltje, van plus naar min geeft geen straaltje, en het reservoir vult dus heel langzaam.

Wel zat er een hoop gruis in, omdat ik er een kapot blok in gestopt heb.
Kan dit bijv een en ander verstopt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Driek schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:27:
[...]

bij mij ziet de inhoud er zo uit:
[Afbeelding]

"balletje lijkt dus goed?
Als ik de pomp aanzet, met de deksel open dan komt er waar bij jou het balletje mist een heel klein beetje water uit.

Draaien aan de wieltje, van plus naar min geeft geen straaltje, en het reservoir vult dus heel langzaam.

Wel zat er een hoop gruis in, omdat ik er een kapot blok in gestopt heb.
Kan dit bijv een en ander verstopt hebben?
Ik heb nu deze:
https://cdn.toppy.nl/g/ca...74/1200f1200/10074_1.webp

Als ik het knopje naar de pluskant gedraaid heb, zie ik binnenin vanachter dat plaatje aan de zijkant een klein straaltje water tevoorschijn komen.
Het lijkt me dat soortgelijke modellen ook zo werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
BounceMeister schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:51:
[...]

Ik heb nu deze:
https://cdn.toppy.nl/g/ca...74/1200f1200/10074_1.webp

Als ik het knopje naar de pluskant gedraaid heb, zie ik binnenin vanachter dat plaatje aan de zijkant een klein straaltje water tevoorschijn komen.
Het lijkt me dat soortgelijke modellen ook zo werken.
ja ik heb eigenlijk dezelfde, maar krijg dus geen straaltje water, het draaiknopje zou de hoeveelheid water die er door komt moeten regelen, maar dat kanaal lijkt dus verstopt.

Het balletje leek ook vast te zitten, die heb ik nu wat los geduwd.
Draait nu weer, maar ik denk dat het niet veel meer zal doen als de aanvoer verstopt.

Bij jou is het draaiknopje ook de invoerkant toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Klopt, het knopje zit aan de kant van de invoer. Aan de zijkant staat als het goed is een pijl met "flow" erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
BounceMeister schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:12:
Klopt, het knopje zit aan de kant van de invoer. Aan de zijkant staat als het goed is een pijl met "flow" erbij.
Ja, precies, zelfde principe, mijn conclusie is dat het aanvoerkanaal verstopt zit, en dan gebeurt er weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Driek schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:14:
[...]

Ja, precies, zelfde principe, mijn conclusie is dat het aanvoerkanaal verstopt zit, en dan gebeurt er weinig.
Ik zou er ook niet veel anders van kunnen maken. Ik heb bij de kapotte sluis het knopje eens losgebroken, het is gewoon een kraantje wat de invoer langs de zijkant onderin bedient.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9i0fbxEYEUHKp3KHShWPkShYqnw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0LoZOKF4YAC8nXdJjq1AEdwa.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
BounceMeister schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:36:
[...]

Ik zou er ook niet veel anders van kunnen maken. Ik heb bij de kapotte sluis het knopje eens losgebroken, het is gewoon een kraantje wat de invoer langs de zijkant onderin bedient.
[Afbeelding]
ja mijn vermoeden is dat het verstopt is met een stukje chloorgruis ofzo, en dat het niet oplost omdat er 0 flow is.

Eens even kijken of ik hem los kan halen en door kan spoelen ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-06 19:12
TheBIgW schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 06:14:
Ik heb zoals eerder verteld via de bekende gele zwembad webshop via de marktplaats outlet een prachtige Astral Sena 25462 pomp gekocht.

Echter zit hier geen schroefdraad naar pvc bij nu kan ik deze als originele Astral onderdelen bestellen maar dan zijn niet op voorraad. Weet iemand welk schroefdraad deze pomp heeft?

Ik kan weer naar de Wildkamp gaan maar mijn portemonnee stribbelt dan altijd tegen
Welke schroefdraad inch binnen of buiten is meten met je maat die schuif heet :o

Aan de hand van een tabel ergens in deze topic kun je zo vinden welke schroefdraad maat je nodig hebt daar hoef je zelfs niet naar de wildkamp maar online, en ben je nog voordeliger uit ook nog.

Alle vormen en maten zijn wel verkrijgbaar en uitvoeringen, onder druk PVC.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-06 17:03

krouwen

Hardware Enthusiast

Het zwembad is toch uit zichzelf bijgetrokken. Water is nu weer voor 90% helder.

Chloor tijdje wat hoger gehouden tussen de 4-5 en OCLEAR erbij en pomp langer aan heeft toch allemaal geholpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-N4wKq0b2WsL-lYTtVncbHWfno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ejFLqNdXgnMRUUneQqQd37LY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0tL8p15PtmqrWhSaS0hLApCw9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVNhi0LPup0mJPUVLXQbBt7M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09
Wanneer laten jullie jullie zoutwater systeem genereren?

Ik doe nu 3 uur genereren vanaf 12uur smiddags.

Heb dan na 2 uur 1.4 chloor. Na 3 uur vergeten te meten.

Maar ik vraag me dus af of het niet beter is om te genereren als er niemand meer in het water zit, dus van 19-22 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Driek schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:38:
[...]

ja mijn vermoeden is dat het verstopt is met een stukje chloorgruis ofzo, en dat het niet oplost omdat er 0 flow is.

Eens even kijken of ik hem los kan halen en door kan spoelen ofzo.
Harde kleine stukjes chloor onder in de bodem die achter blijven kan het kleine kanaaltje verstopt raken waardoor het niet meer werkt, vaak met goedkope simpele inline uitvoeringen.

Maar er zijn verschillende uitvoering in werking zowel inline als offline deel of volledig offline variant
Ook de toevoer binnen in de sluis kan anders werken komt het water van boven via een (zwart) buisje in je sluis of er zit niets.

Voorbeeld variant inline deel offline.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtj7Y1zD00qzlTEVgXANE58Tto4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8D03NrNP4Gtd7FT0W6ASfs8p.jpg?f=user_large

https://www.zwembadenwebshop.nl/doseerunit

Heb je last van lucht in je sluis kun je oplossen met een luchtventiel boven op de deksel te plaatsen bepaalde varianten zit dopje (zeskant) boven in de deksel die je er uit kan draaien de Bestway of intex de goedkope hebben dat vaak er wel op zitten.

Ergens in deze topic heeft er iemand een luchtventiel op de chloorsluis geplaats en het probleem van lucht in de sluis verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:22:
[...]

Harde kleine stukjes chloor onder in de bodem die achter blijven kan het kleine kanaaltje verstopt raken waardoor het niet meer werkt, vaak met goedkope simpele inline uitvoeringen.

Maar er zijn verschillende uitvoering in werking zowel inline als offline deel of volledig offline variant
Ook de toevoer binnen in de sluis kan anders werken komt het water van boven via een (zwart) buisje in je sluis of er zit niets.

Voorbeeld variant inline deel offline.

[Afbeelding]

https://www.zwembadenwebshop.nl/doseerunit

Heb je last van lucht in je sluis kun je oplossen met een luchtventiel boven op de deksel te plaatsen bepaalde varianten zit dopje (zeskant) boven in de deksel die je er uit kan draaien de Bestway of intex de goedkope hebben dat vaak er wel op zitten.

Ergens in deze topic heeft er iemand een luchtventiel op de chloorsluis geplaats en het probleem van lucht in de sluis verholpen.
Dat is een chloorsluis van 200 euro, komt er dan ook iemand het steeds bijvullen voor me? :+

Bij de goedkope variant is de werking hetzelfde. Het is dan geen los slangetje, maar een kanaaltje in de unit. Ik verwacht niet eens heel veel verschil eigenlijk?

[ Voor 5% gewijzigd door BounceMeister op 16-06-2023 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-06 18:49
vso schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:44:
[...]

zandfilter tang (zoek even op merk van het vat oid) .. ze bestaan.

anders osb+decoupeerzaag iets maken wat er overheen past kijk uit dat je teveel druk kan zetten op je manometer aansluiting (dat breekt snel) ..
Ik krijg m niet open. Met waterpomp tangen geprobeerd, met wat andere sleutels. Lokale zwembad boer kreeg m ook niet open, adviseerde mij te zorgen dat ik een vervangbare deksel had mocht hij kapot gaan. Met leverancer in HK gemailed, kreeg snel een reactie terug met PDF. Ik denk dat is het datasheet van het tool/sleutel waarmee ik m open schroef, maar helaas :) het was een moersleutel in paint

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QLsLcidXWJIFNNJQz8-HQmQZUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lFM0mqetBbGvUwgbUoMVv3DK.png?f=fotoalbum_large

Ik kan de deksels wel vinden, maar enkel in RU: https://www.google.com/se...1.25#imgrc=4w_oSOYupT9JVM

Niet iets waar ik met de oorlog iets makkelijk vandaan krijg en het lijken ook geen orginele onderdelen. Nu ga ik wachten tot einde seizoen zodat mocht hij breken dat ik een nieuwe zandfilter kan plaatsen. Helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
BounceMeister schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:26:
[...]

Dat is een chloorsluis van 200 euro, komt er dan ook iemand het steeds bijvullen voor me? :+

Bij de goedkope variant is de werking hetzelfde. Het is dan geen los slangetje, maar een kanaaltje in de unit. Ik verwacht niet eens heel veel verschil eigenlijk?
Klopt een duur ding deze variant maar gaf het aan als voorbeeld als uitvoering onder verschillende soorten en werking.

Net als het merk HAYWARD zit je ook ergens rond die prijs en naar mijn inziens overpriced,

Wat is niet duur bij de Amerikanen kijk maar eens op tools voor de hobby DIY wat met hout en gereedschap te maken heeft niet erg goed koop. laat staan dat je kunt dromen met ingerichte werkplaatsen.

Hier nog een schema voorbeeld met het pijpje in de sluis nr. 7 dat het water van onder naar boven via het pijpje in de sluis komt.

De offline variant die ik heb heeft dat ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66z40mseaWZqugrhZmGc19LRRKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJoNnsa1ng7k8HMPtqMBpKrs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
The Source schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:52:
[...]

Ik krijg m niet open. Met waterpomp tangen geprobeerd, met wat andere sleutels. Lokale zwembad boer kreeg m ook niet open, adviseerde mij te zorgen dat ik een vervangbare deksel had mocht hij kapot gaan. Met leverancer in HK gemailed, kreeg snel een reactie terug met PDF. Ik denk dat is het datasheet van het tool/sleutel waarmee ik m open schroef, maar helaas :) het was een moersleutel in paint

[Afbeelding]

Ik kan de deksels wel vinden, maar enkel in RU: https://www.google.com/se...1.25#imgrc=4w_oSOYupT9JVM

Niet iets waar ik met de oorlog iets makkelijk vandaan krijg en het lijken ook geen orginele onderdelen. Nu ga ik wachten tot einde seizoen zodat mocht hij breken dat ik een nieuwe zandfilter kan plaatsen. Helaas :(
Misschien als tip, heb je geen U profiel liggen? en legt over de 2 flensen van de deksel het profiel laat je wat langer dan de totale breedte kun je meer kracht zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:41
We hebben nu een Intex van 300x200x75 ofzo.

Nu wil mijn vrouw mischien toch een grotere. In verband met de lengte van de tuin en de kinderen komen we uit op dit formaat: 450x220x84:
https://www.alternate.nl/...bFvruaOPizGxoC01QQAvD_BwE

Nu vroeg ik mij af: wat zou dit betekenen? We hebben nu:
https://www.toppy.nl/prod...dfilterpomp-5-6-m3-h.html een zandfilter van 5,6 m3

https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html een warmtepomp van 7kw

Is deze hardware afdoende? Of zou een groter bad ook zwaardere apparatuur nodig hebben? Als ik op toppy 7 kuub invul dan komen ze met apparaten van zo'n 4,5 kw max (eigen merk dingen) en zou een pomp van 2 kuub m3 ook voldoende zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door President op 16-06-2023 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09
vso schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 00:54:
blijf het bizar vinden het weer / zwembad combo .. normaal is het zwembad voordat we erin duiken al 28 graden (avond) en is het eigenlijk te koud om erin te gaan .. en paar avonden echt 30-32 en dan is het lekker om even een avond dip te nemen maar dan koelt het zwembad relatief snel af .. nu starten we in de ochtend nog met 28 en in de avond 33 graden .. bizar..
Ik heb vorige week de solarmatten eraf gehaald.
Vond het gewoon vies warm.

Had 36 graden vorig weekend met 2 solar matten op 2000l water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen

krouwen

Hardware Enthusiast

President schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 18:27:
We hebben nu een Intex van 300x200x75 ofzo.

Nu wil mijn vrouw mischien toch een grotere. In verband met de lengte van de tuin en de kinderen komen we uit op dit formaat: 450x220x84:
https://www.alternate.nl/...bFvruaOPizGxoC01QQAvD_BwE

Nu vroeg ik mij af: wat zou dit betekenen? We hebben nu:
https://www.toppy.nl/prod...dfilterpomp-5-6-m3-h.html een zandfilter van 5,6 m3

https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html een warmtepomp van 7kw

Is deze hardware afdoende? Of zou een groter bad ook zwaardere apparatuur nodig hebben? Als ik op toppy 7 kuub invul dan komen ze met apparaten van zo'n 4,5 kw max (eigen merk dingen) en zou een pomp van 2 kuub m3 ook voldoende zijn?
De pomp moet eigenlijk wel ruim voldoende zijn, je bad is ongeveer 7,5 kuub. Hoe lang staat je pomp per dag aan? Een uurtje of 5 moet al ruim genoeg zijn eigenlijk voor dit nieuwe bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen

krouwen

Hardware Enthusiast

FRANQ schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:41:
Wanneer laten jullie jullie zoutwater systeem genereren?

Ik doe nu 3 uur genereren vanaf 12uur smiddags.

Heb dan na 2 uur 1.4 chloor. Na 3 uur vergeten te meten.

Maar ik vraag me dus af of het niet beter is om te genereren als er niemand meer in het water zit, dus van 19-22 uur.
Ik doe het vanaf 9 uur 's ochtends en dan 5 uur lang. Voor een bad van 6,5 kuub. Met het idee dat er dan wat chloor voor en tijdens het zwemmen kan worden opgebouwd. En met name omdat de pomp dan ook moet draaien vanwege de opwarming van het zwembad met de zonnebollen. 's Nachts laten draaien zou de boel alleen maar afkoelen. De pomp draait dan nog langer door, in totaal 8 uur, vooral omdat er zo veel zwemmers (kinderen) zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door krouwen op 16-06-2023 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb deze warmtepomp. Geschikt voor 32 en 38mm slangen zoals er staat. Maar 32mm past perfect zonder enige lekkage of moeite of teflon of vaseline combinatie.
38mm blijft lekken of eraf klappen.
Al smeer ik alles onder de vaseline en 2 rollen teflon.

Heb ik andere adapters nodig? Zat 1 soort meegeleverd. Of moet ik andere tape? Hoe krijg ik het werkend met 38mm? Want dan kan ik mijn gehele systeem op 38mm maken ipv combinatie 32/38.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Dennis1812 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:21:
Ik heb deze warmtepomp. Geschikt voor 32 en 38mm slangen zoals er staat. Maar 32mm past perfect zonder enige lekkage of moeite of teflon of vaseline combinatie.
38mm blijft lekken of eraf klappen.
Al smeer ik alles onder de vaseline en 2 rollen teflon.

Heb ik andere adapters nodig? Zat 1 soort meegeleverd. Of moet ik andere tape? Hoe krijg ik het werkend met 38mm? Want dan kan ik mijn gehele systeem op 38mm maken ipv combinatie 32/38.
Eerst teflon zodat het strak aan past, dan pas vaseline erop om de slang erop te krijgen en dan de slangklem aandraaien. Werkt dat niet?
Ik heb slangtules waar een halve rol teflon op zit, maar lekken doet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

BounceMeister schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:25:
[...]

Eerst teflon zodat het strak aan past, dan pas vaseline erop om de slang erop te krijgen en dan de slangklem aandraaien. Werkt dat niet?
Ik heb slangtules waar een halve rol teflon op zit, maar lekken doet het niet.
Die meegeleverde slangklem gaat er ook zeer lastig omheen. Maar ik ga die volgorde nog eens proberen. Had tot dusver een andere volgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Welke slimme meter gebruiken jullie om je stroomverbruik te meten?
De meeste die ik via Bol e.d vind lijken enkel geschikt voor binnen

Ik wil hem eigenlijk een week of 4 laten hangen om ook te zien wat het bij verschillende temperaturen kost aan stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
FRANQ schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:05:
[...]

Ik heb vorige week de solarmatten eraf gehaald.
Vond het gewoon vies warm.

Had 36 graden vorig weekend met 2 solar matten op 2000l water
solarmatten erafhalen doe ik niet als het iets slechter weer word verwarmt hij ook nog wel redelijk of daarom meet ik ook, bij 34 graden nokt de zfp er gewoon mee (automation in HA) maar dat is omdat ik nog rond deze tijd wil zwemmen.. hoger dan dat word het vies warm inderdaad..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Zuluman schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:54:
Ph kit geinstalleerd en gecalibreerd. Ik moet alleen nog de pomp installeren. Handleiding legt niet goed welke slang waar voor is. Een handleiding van een ander merk gevonden en die geeft aan transparante (zachte) siliconen slang voor aanzuiging en witte voor injectie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jou systeem lijkt een beetje op die van mij (Sugar Valley) en hoe ik mijn instructie begrepen heb is de witte slag voor in je zwavelzuurtank, de aanzuigkant dus en de transparante sileconen voor de toevoer van het zwavelzuur in je electrolyse cell.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFOahnIrHJFrSSM71idYpPnfITs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c5gAmjmUM8ajS9NC8FZIovXs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Glaslijn schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 23:50:
[...]
Jou systeem lijkt een beetje op die van mij (Sugar Valley) en hoe ik mijn instructie begrepen heb is de witte slag voor in je zwavelzuurtank, de aanzuigkant dus en de transparante sileconen voor de toevoer van het zwavelzuur in je electrolyse cell.[Afbeelding]
Thanks! Lijkt me ook veel logischer. Als je met die flexibele siliconen gaat aanzuigen dan klapt in elkaar door de druk. En Sugar Valley en Hayward is hetzelfde merk. Je kan de RX/Ph chip gewoon gebruiken.

Ik heb geen Ph min. Ik zag dat Gamma Ph down liquid heeft. Morgen een litertje halen.

Heb jij je pomp ook aangesloten op je Sugar Valley? ik probeer mijn isaver+ 1100 digitaal te verbinden met de Aquarite. Hij ziet m alleen niet. Ik kwam een online handeiding tegen die afwijkt van mijn Nederlandse.
E.g.: To enable external speed control via digital input, connect one of the digits from Di2/3/4
to COM. When Di1 connect with Com, the pump will stop; if disconnected, the digital control will be
invalid;
When Di2 connect with Com, the pump will run at 2900 RPM; if disconnected, the control
priority will be back on panel control;
When Di3 connect with Com, the pump will run at 2400 RPM; if disconnected, the control
When Di4 connect with Com, the pump will run at 1200 RPM; if disconnected, the control

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Zuluman schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 23:59:
[...]

Thanks! Lijkt me ook veel logischer. Als je met die flexibele siliconen gaat aanzuigen dan klapt in elkaar door de druk. En Sugar Valley en Hayward is hetzelfde merk. Je kan de RX/Ph chip gewoon gebruiken.

Ik heb geen Ph min. Ik zag dat Gamma Ph down liquid heeft. Morgen een litertje halen.

Heb jij je pomp ook aangesloten op je Sugar Valley? ik probeer mijn isaver+ 1100 digitaal te verbinden met de Aquarite. Hij ziet m alleen niet. Ik kwam een online handeiding tegen die afwijkt van mijn Nederlandse.

[...]
Dat Sugar Valley en Hayward één merk zijn wist ik al, je ziet de systemen onder nog een paar merken terug op de markt. Ik ben toevallig bij Sugar Valley uitgekomen en heb hiervoor gekozen.
Ik heb alleen pH- en geen pH+ pomp, is ook niet nodig. Zoutelektrolyse zorgt ervoor dat je pH gaat stijgen, dus ik voeg alleen zuur toe om de pH weer omlaag te krijgen.

Ik zit nog in de opstartfase van het zwembad, draait pas sinds maandagavond 5 juni in operationele staat zeg maar. Ben vooral het systeem aan het ontdekken en de sweet spot vinden hoe ik de setup ga laten draaien. De pomp is al wel aangesloten met de communicatiekabel, echter draai ik momenteel nog in de manual modus. Zodra ik er vertrouwen in heb dat alles oké is ga ik over naar volledig automatisch.
Maar ik heb dan ook een DAB e-swim pomp, welke beschreven staat hoe deze aangesloten moet worden.
Ik ben nog wel aan het zoeken naar de mogelijkheid om de pomp, via de potentiaal vrije contact te kunnen laten in/uitschakelen. Voor zover ik heb terug kunnen vinden zijn er twee configuratiemogelijkheden om de pomp aan te sturen, al spreekt de handleiding ook ober de mogelijkheid om het via de RS-485 mod bus te doen. Hier kwam ik niet zo snel uit, wegens gebrek aan beschrijving/uitleg en dus uiteindelijk voor de DAB pomp gekozen. Kost paar centen, maar ben super blij met deze pomp, lekker stil en erg krachtig.

Ik moet zo snel als mogelijk naar afdekking van het water toe, roldeck staat in bestelling en ben hier uiteraard te ongeduldig voor om te wachten op levering :/ Mijn waardes voor CL, Rx schieten alle kanten op.
Ondanks dat het zwemwater geaard is, evenals de Sugar Valley kast. Zal de elektricien eens vragen wat de weerstandswaarde is, al verwacht ik daar niet echt een issue. De aardpen zit 6 meter diep.

Vanavond heb ik met de pool lab 2.0 de belangrijkste waarden gemeten en dit lijkt dan toch echt op orde te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-06 16:45
Wij hebben inmiddels een zwembad van 3x2x75 gehaald. Zit te twijfelen voor een zandfilterpomp, is de Intex pomp van 4m3 te groot voor dit bad? Of beter voor de 2m3 gaan?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-06 10:26
GAEvakYD schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:52:
Kleine update van de draadloze thermometer voor het zwembad gekoppeld aan mijn Home assistant.

Gaat om de Inkbird IBS-P01B (niet de IBS-P01R, want die werkt op 433 en niet op BT.
https://inkbird.com/produ...pool-thermometer-ibs-p01b

I.c.m. een ESP32 bordje (niet de ESP8266 bordje want die heeft geen BT).
Met dit simpele stukje EspHome code lees je de thermometer uit
code:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
- platform: inkbird_ibsth1_mini
  mac_address: "11:22:33:44:55:66"
  temperature:
    name: "Pool Temperature"
  battery_level:
    name: "Pool Temperature Battery Level"

Ik had buiten al een Esp32 hangen die ik gebruikte als fijnstofmeter en temperatuursensor. Daar lees ik nu ook de Inkbird thermometer mee uit en Esphome pusht die waardes zelf naar Home Assistant. Op basis van de temperatuur van het zwembadwater stuur ik nu de filterpomp en daarmee warmtepomp mee aan. Al hoeft de warmtepomp deze dagen niets te doen, dan zorg ik dat ik in ieder geval de filterpomp 5-6 uur laat draaien om het water schoon te houden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Top! Dat is ook wat ik wil verkrijgen.

Eerst eens proberen of ik met BT genoeg heb en anders een ESPHome setup maken.

Wat mij wel opvalt is dat de Inkbird op Aliexpress een pak goedkoper is terwijl het er compleet dezelfde sensor uitziet als op de Inkbird site zelf? Eventueel iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-06 10:26
Dennis1812 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 22:29:

Ik wil hem eigenlijk een week of 4 laten hangen om ook te zien wat het bij verschillende temperaturen kost aan stroom.
Ik gebruik hiervoor de Shelly 1PM. Heb een heleboel Shelly's hier thuis om de verschillende apparaten uit te lezen. Via Home Assistant stuur ik ook de warmtepomp aan. Die setup wil ik nog iets verbeteren door hetzelfde te doen als @GAEvakYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:36

The Executer

Lekker belangrijk!

Eendenreetx schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 08:38:
Wij hebben inmiddels een zwembad van 3x2x75 gehaald. Zit te twijfelen voor een zandfilterpomp, is de Intex pomp van 4m3 te groot voor dit bad? Of beter voor de 2m3 gaan?
Deze vraag is net een pagina terug beantwoord!

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Eendenreetx schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 08:38:
Ik gebruik de 6m³ erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Pff, ik wordt langzaamaan een beetje gestoord van ons bad 😞

Staat nu ongeveer een maandje maar ik ben de laatste weken echt weer aan het stuntelen met het water.

Eerst blijkt de chloor doseersluis niet goed te zijn waardoor er na een paar keer zwemmen geen chloor meer overbleef en dit ook niet meer op peil kwam.

Resultaat: troebel water (beetje melkachtig)

Daarop een backwash gedaan en een aantal keer handmatig chloor toegevoegd met shock granulaat maar dat lijkt direct over te gaan in gebonden chloor.

Met mijn tester met Tabletten meet ik nauwelijks vrij chloor en met Test strips is er alleen gebonden chloor aanwezig en dat is ook nog eens te hoog.

Verder is de pH inmiddels te laag (ca. 7,0/7,2) dus daar kan ik ook weer mee aan de slag.

Ik wordt er langzaamaan echt tureluurs van.

Hoe ik in eerste instantie te werk gegaan ben:

Eerst netjes pH en Alka getest en waar mogelijk op peil gebracht.
Vervolgens met shock het chloor op peil gebracht.
200gr. chloor tabletten in de doseersluis en deze zo ingesteld dat het water zonder zwemmen op peil bleef.
Na veelvuldig zwemmen mini tabletjes in de drijver.

Het betreft een 3,66*99 (ca. 8m3 water) met 6m3 Intex zfp met glasparels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jarnoz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-04 15:30
floriske.nl schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:14:
Pff, ik wordt langzaamaan een beetje gestoord van ons bad 😞

Staat nu ongeveer een maandje maar ik ben de laatste weken echt weer aan het stuntelen met het water.

Eerst blijkt de chloor doseersluis niet goed te zijn waardoor er na een paar keer zwemmen geen chloor meer overbleef en dit ook niet meer op peil kwam.

Resultaat: troebel water (beetje melkachtig)

Daarop een backwash gedaan en een aantal keer handmatig chloor toegevoegd met shock granulaat maar dat lijkt direct over te gaan in gebonden chloor.

Met mijn tester met Tabletten meet ik nauwelijks vrij chloor en met Test strips is er alleen gebonden chloor aanwezig en dat is ook nog eens te hoog.

Verder is de pH inmiddels te laag (ca. 7,0/7,2) dus daar kan ik ook weer mee aan de slag.

Ik wordt er langzaamaan echt tureluurs van.

Hoe ik in eerste instantie te werk gegaan ben:

Eerst netjes pH en Alka getest en waar mogelijk op peil gebracht.
Vervolgens met shock het chloor op peil gebracht.
200gr. chloor tabletten in de doseersluis en deze zo ingesteld dat het water zonder zwemmen op peil bleef.
Na veelvuldig zwemmen mini tabletjes in de drijver.

Het betreft een 3,66*99 (ca. 8m3 water) met 6m3 Intex zfp met glasparels.
Soms is het goedkoper gewoon even opnieuw te beginnen ipv allerlei dure middeltjes te gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-05 12:20
Dennis1812 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 22:29:
Ik heb een brievenbus gekocht en daar alles in gedaan, zo blijft alles droog. Verder gebruik ik deze, welke werken met zigbee2mqtt:
https://a.aliexpress.com/_Ev8ZGVf

Ze geven iedere 5 minuten het wattage enzo weer. Ik gebruik ze ook voor de koelkast enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:50
The Source schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:52:
[...]

[Afbeelding]

Hoeveel ruimte is er omheen?
Kan je twee balkjes/latten strak om de twee tanden heen vast schroeven met een lange hefboom eraan om te draaien?

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Bobz schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:38:
[...]

Het mooiste zou zijn om ze analoog te koppelen maar of de aquarite een analoge uitgang heeft is niet echt duidelijk. Die 4-20mA zou kunnen maar die staat niet beschreven, deze matched ook niet met de 10mA ingang op de Isaver. Het makkelijkst is dan digitaal met 3 snelheden zoals hieronder in mijn supergeweldigmooie schets 😜. Optioneel zou je er nog een eigen aan/uit schakelaar aan toe kunnen voegen. Wellicht moet die overbrugd worden omdat hij anders misschien niet loopt.

[Afbeelding]
Jazsie schreef op zondag 31 juli 2022 @ 23:55:
[...]

Zoals ik het zie ondersteund je Hayward ook variabele pomp snelheden.

Die moet je dan als volgt aansluiten:
Hayward <> iSaver
1 (slow) <> Di4
2 (medium) <> Di3
3 (fast) <> Di2
Vervolgens:
4 (common) naar 9 (filter pomp) op de Hayward.
COM van je iSaver naar 10 op de Hayward.

Zover ik heb begrepen gaat de iSaver de pomp inschakelen zoodra je 1 van de snelheden is doorgeschakeld met de COM. Is er geen snelheid gekozen dan gaat de pomp uit.

De Hayward gebruikt 9 & 10 voor het schakelen van de pomp, In plaats van de pomp te schakelen doe je nu dus de COM van de iSaver onderbreken en zal dus de pomp uitschakelen ongeacht welke snelheid de Hayward heeft ingesteld.

Mogelijk kan je 9 & 10 helemaal overslaan, maar dat moet je dan testen of de Hayward ook de contacten verbreekt van de snelheden wanneer de pomp uit moet staan. De tekening laat zien dat de pomp apart geschakeld moet worden met daarnaast de 3 snelheden en dus zou ik zeggen dat dit niet het geval is...

[...]
Ik heb beide methodes geprobeerd om de isaver aan te sluiten op de hayward aquarite maar dit werkt helaas niet. Ik in een engelse handleiding de volgende tekst tegen. maar die begrijp ik niet helemaal. ik moet dus nog een verbinding maken van di2/3 of 4 naar com op de isaver?
E.g.: To enable external speed control via digital input, connect one of the digits from Di2/3/4
to COM. When Di1 connect with Com, the pump will stop; if disconnected, the digital control will be
invalid;
When Di2 connect with Com, the pump will run at 2900 RPM; if disconnected, the control
When Di3 connect with Com, the pump will run at 2400 RPM; if disconnected, the control
When Di4 connect with Com, the pump will run at 1200 RPM; if disconnected, the control

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Hmmbob schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:29:
Mijn Pool Lab 2..0 had net een update (naar 2.0.4), weet iemand of die changelogs ergens te vinden zijn?

Enne, waar kopen jullie die tabletten?
paQ in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Toch zou het tof zijn als Water I.D. het op hun website zouden publiceren.
Dat er een update aan kwam had ik al uit jou forumpost gezien, echter heb ik afgelopen week twee keer een update gehad :? Draai inmiddels versie 2.0.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Glaslijn schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:59:
[...]

Toch zou het tof zijn als Water I.D. het op hun website zouden publiceren.
Dat er een update aan kwam had ik al uit jou forumpost gezien, echter heb ik afgelopen week twee keer een update gehad :? Draai inmiddels versie 2.0.4.
ik zal hem hier vanmiddag weer eens aanzetten.
Die update gaat OTA?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:01:
[...]

ik zal hem hier vanmiddag weer eens aanzetten.
Die update gaat OTA?
Whahaha....
Ik vrees dat dit net zo gaat als in de rest van de amateuristische wereld |:(
Ik vind batterij gebruik trouwens wel erg vors :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Die batterij gaat bij mij alle kanten op joh. Pas laag, nu weer bijna vol ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

jarnoz schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:41:
[...]

Soms is het goedkoper gewoon even opnieuw te beginnen ipv allerlei dure middeltjes te gaan gebruiken.
Ik ben op dit moment ca. 1/3 van het water aan het verversen. Eens kijken of dat zoden aan de dijk zet 🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 18:28
Gwaihir schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:55:
Vandaag voor 't eerst van het jaar gezwommen. Het relatief koele water van de zwemvijver went toch eigenlijk gelijk al wel weer :).

Én er kwam een jong bonte specht even wat water drinken!
Dat is best laat in het seizoen. Koukleum of andere reden? :) Hier zwemmen we al meer dan een maand weer in de zwemvijver. Heerlijk!
En inderdaad: zo’n “natuurlijke” plas water trekt veel beestjes aan wat het extra leuk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Franciesco schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:25:
Dat is best laat in het seizoen. Koukleum of andere reden? :) Hier zwemmen we al meer dan een maand weer in de zwemvijver. Heerlijk!
Nou, dat vergelijk ik graag!

Inmiddels is hij goed waterdicht én loopt ook niet vaak meer over (bij veel regen). Dus het bijvullen met koud grondwater is al het hele seizoen tot een minimum terug (aanvulling verdamping).

Desondanks was hij een week geleden 19 graden, misschien met wat creatief aflezen 19,5. Vooral omdat hij beperkt in de zon ligt, denk ik. Inmiddels tikt hij de 21 graden aan én zijn we er weer meer aan gewend.

Hoe warm is hij bij jou dan en bij welke temperatuur beginnen jullie met zwemmen? Wat doe jij daar eventueel voor? En, nog iets wat ik me af vroeg: worden ze wel 'ns enigszins geïsoleerd t.o.v. de omliggende grond?
En inderdaad: zo’n “natuurlijke” plas water trekt veel beestjes aan wat het extra leuk maakt.
Zeker. Veel vogels om te drinken en / of badderen. Maar ook de buurtkatten komen drinken en salamanders jagen. Regelmatig een ijsvogeltje. En die jonge bonte specht is ook terugkerend bezoeker.

Helaas is onze forse graskarper overleden. We zien gelijk hoe mooi die de draadalg weg hield. Twee jonge algen etende vissen gekocht en die doen nu hun best, maar tja.. dat zet nog geen zoden aan de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Gwaihir schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 15:23:
Twee jonge algen etende vissen gekocht en die doen nu hun best, maar tja.. dat zet nog geen zoden aan de dijk.
Die moeten nog in hun rol groeien

ok ok, ik ben al weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:03:
Die moeten nog in hun rol groeien

ok ok, ik ben al weg
Nee hoor, je hebt helemaal gelijk. Ik begreep dat zo'n graskarper z'n eigen gewicht per dag eet. als hij de kans heeft. Dus nu er zo'n drie kilo volwassen vis voor misschien twee ons jonge visjes is vervangen, wordt er minder gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob112
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:54
nautic schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:45:
Heeft iemand een tip wat je kan doen om de hoeken bij een rechthoekig bad dicht te maken? Het water is nog lang niet gevuld tot waar het zou mogen maar door die hoeken gaat er best snel wat uit. Ook al doe je rustig.
Ik heb precies hetzelfde probleem. 2 kinderen die niet rustig doen en elke avond kan ik het bad weer bijvullen zodat het pomp inspuit stuk weer onder water staat zodat de buren geen last hebben van herrie. Als iemand iets weet om de hoeken dicht te maken hoor ik het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Gwaihir de watertemperatuur meet ik eigenlijk niet meer. In het begin wel gedaan. Maar ik/wij gaan over het algemeen gewoon zwemmen als het buiten warm is en we daar zin in hebben. Al zwemmen we in dit seizoen ook vaak vroeg in de ochtend als het buiten 15 graden ofzo is. Dat is ook erg lekker na de nacht en ochtendwandeling met onze hondjes.
Dus de watertemperatuur speelt niet echt een rol, al is het bv half mei nog vaak erg fris.

Onze vijver ligt vrijwel de hele dag in de zon (als hij schijnt) en verder helemaal open met weinig beschutting (landelijk gebied) en wordt niet (elektrisch) verwarmd.

Je schrijft dat je de vijver bijvult met grondwater. Dat verbaasd me eigenlijk wel want daar zit over het algemeen toch behoorlijk wat ijzer in en bevat bovendien geen/erg weinig zuurstof? Maar misschien is dat bij jullie niet het geval? Onze huidige grondwaterbron is iig niet geschikt.
Ik vul bij met leidingwater. En zeker met dit weer en de zonnige ligging kost dat helaas wel wat water. Misschien dat het ook met grondwater zou kunnen als ik een veel diepere bron laat boren. Hoe is dat bij jullie?

Hier trouwens ook allerlei vogels die komen badderen en drinken: van merels en witte en gele kwikstaarten tot Vlaamse gaaien, duiven etc. Diverse soorten spechten hebben we hier ook al heb ik die geloof ik nog niet bij de vijver gezien. En inderdaad in de winter af en toe een ijsvogel. Erg mooie vogels!
De salamanders en spinnende watertorren zijn ook altijd leuk om te zien.
Wij hebben trouwens geen vissen in de zwemvijver. Zoals ik het altijd begrepen heb vervuilen die het water behoorlijk al hangt de mate waarin af van de soort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dank voor je reacties.
Franciesco schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:36:
@Gwaihir de watertemperatuur meet ik eigenlijk niet meer. In het begin wel gedaan. [..]
Dus de watertemperatuur speelt niet echt een rol, al is het bv half mei nog vaak erg fris.
Ben wel nieuwsgierig, mocht je de thermometer nog hebben liggen.. We zitten hier in een topic waar de 28+ graden ons om de oren vliegt. Dan is onze zwemervaring toch anders (maar zo warm wil ik ook echt niet).
Je schrijft dat je de vijver bijvult met grondwater. Dat verbaasd me eigenlijk wel want daar zit over het algemeen toch behoorlijk wat ijzer in en bevat bovendien geen/erg weinig zuurstof? Maar misschien is dat bij jullie niet het geval? Onze huidige grondwaterbron is iig niet geschikt.
Ik vul bij met leidingwater. En zeker met dit weer en de zonnige ligging kost dat helaas wel wat water. Misschien dat het ook met grondwater zou kunnen als ik een veel diepere bron laat boren. Hoe is dat bij jullie?
Ik hoor vaker dat wij daar enige mazzel mee hebben. Onze bron zou redelijk diep moeten zijn: 30 meter is mij verteld. Wij hebben voor de zekerheid wel gevuld met leidingwater (na leging voor flink onderhoud enkele jaren terug). Maar hij wordt al vele jaren (ruim) bijgevuld met grondwater en daar zijn eigenlijk geen ijzersporen van zichtbaar.

Ik vermoed dat er wel zuurstof in zit, want vul je een gieter ermee dan is dat water best vaak even wittig. Maar hoeveel zuurstof het aanvullingswater heeft is niet echt relevant, want de zuurstof moet toch voortdurend in het water worden gebracht. Bij ons gaat dat via een beekloop.
Wij hebben trouwens geen vissen in de zwemvijver. Zoals ik het altijd begrepen heb vervuilen die het water behoorlijk al hangt de mate waarin af van de soort.
Het filter heeft daar zeker extra werk aan. Maar ach.. filteren, daar is het ook voor. Het zou anderzijds het filter ook makkelijker helpen opstarten in het vroege voorjaar, wanneer het vuil van ons zwemmers er nog niet is, en voor een constantere aanvoer zorgen. Al denk ik dat de bladinval e.d. daar ook wel voor zorgt..

Wij zitten in de stad. Dat beïnvloedt ook wat er aan vogels langs komt. (Edit: hmm.. kwikstaarten zijn kleine zangvogeltjes, lees ik: dan zou ik het eigenlijk niet weten; die houd ik niet allemaal uit elkaar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:28

OMX2000

By any means necessary...

Ik heb net 70 rubber tegels van 50x50 bij 2,5 cm dikte gekocht. Maarrr nu natuurlijk lees ik hier nu pas dat die eigenlijk te dun zijn voor de “beugels” van het bad.

Is daar nog een creatieve oplossing op te vinden? Tegels komen op kunstgras, en die deukte vorig jaar enorm in.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Gwaihir schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:07:
Dank voor je reacties.

[...]

Ben wel nieuwsgierig, mocht je de thermometer nog hebben liggen.. We zitten hier in een topic waar de 28+ graden ons om de oren vliegt. Dan is onze zwemervaring toch anders (maar zo warm wil ik ook echt niet).

[...]

Ik hoor vaker dat wij daar enige mazzel mee hebben. Onze bron zou redelijk diep moeten zijn: 30 meter is mij verteld. Wij hebben voor de zekerheid wel gevuld met leidingwater (na leging voor flink onderhoud enkele jaren terug). Maar hij wordt al vele jaren (ruim) bijgevuld met grondwater en daar zijn eigenlijk geen ijzersporen van zichtbaar.

Ik vermoed dat er wel zuurstof in zit, want vul je een gieter ermee dan is dat water best vaak even wittig. Maar hoeveel zuurstof het aanvullingswater heeft is niet echt relevant, want de zuurstof moet toch voortdurend in het water worden gebracht. Bij ons gaat dat via een beekloop.

[...]

Het filter heeft daar zeker extra werk aan. Maar ach.. filteren, daar is het ook voor. Het zou anderzijds het filter ook makkelijker helpen opstarten in het vroege voorjaar, wanneer het vuil van ons zwemmers er nog niet is, en voor een constantere aanvoer zorgen. Al denk ik dat de bladinval e.d. daar ook wel voor zorgt..

Wij zitten in de stad. Dat beïnvloedt ook wat er aan vogels langs komt. (Edit: hmm.. kwikstaarten zijn kleine zangvogeltjes, lees ik: dan zou ik het eigenlijk niet weten; die houd ik niet allemaal uit elkaar.)
Op welke waterdiepte meet je de temperatuur? Dan kan ik dan ook nog eens doen (als het goed is heb ik de thermometer nog).

Onze bron is denk ik hooguit 10 meter diep. Fijn dat jij een diepe bron hebt, dan heb je over het algemeen schoner water.

Is jouw vijver voorzien van aanvullende filtering of alleen een planten/helofytenfilter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
Goofyduck384 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:11:
Als ik de chloor waarde meet, moet deze tussen de 1,5-2,5 zitten, met een drempelwaarde van 1.

Hebben we het dan over de totale chloor of de vrije chloor?
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Franciesco schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:58:
Op welke waterdiepte meet je de temperatuur? Dan kan ik dan ook nog eens doen (als het goed is heb ik de thermometer nog).
Ik heb zo'n drijvend ding. Momenteel drijft hij aan het begin van de beekloop (waar het water uit de vijver loopt).
Is jouw vijver voorzien van aanvullende filtering of alleen een planten/helofytenfilter?
Planten op lavastenen, voor de aanhechting van bacteriën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Ok!
Bij mij ook alleen maar een plantenfilter, maar niet op lavasteen maar op redelijk grof grind. Op lavastenen is voor de bacteriën eigenlijk beter.

Ik heb de thermometer in het water gehangen nu net aan het eind, dus warmst, van de dag. En hij geeft ca 25,5graad aan. Ik heb geen beekloop, dus de thermometer hangt gewoon in een hoekje van het zwemgedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Franciesco Dank. Da's wel een serieus stuk warmer dan hier!

Is dat bad op een of andere wijze geïsoleerd (onderzijde, zijkanten)?

Beekloop op deze manier schijnt ook niet erg gebruikelijk. Veel zwemvijvers filteren 'de andere kant op'. D.w.z. pomp pompt door het filter, vanaf filter loop het de vijver in. Hier dus vanuit vijver loopt het via beekloop / filter en wordt het terug de vijver in gepompt van onderuit het filter. Oogt wel goed :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Gwaihir nee, het zwemgedeelte is niet geisoleerd. De wanden zijn verstevigd met stabilisatiezand. En onder het folie van de vijver zit een beschermingsdeken. Dat is het.

Zoals gezegd ligt de vijver hier wel de gehele dag in de zon. Ik weet niet of dat bij jou ook zo is? En daarnaast is het misschien ook beter om het water van het zwemgedeelte te vergelijken ipv de beekloop? Ik heb gemeten in het zwemgedeelte net voordat het water weer terug gepompt wordt de andere kant op (dus de tegenovergestelde kant van de instromers). Al is dat rondpompen maar betrekkelijk in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Franciesco schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 22:08:
Zoals gezegd ligt de vijver hier wel de gehele dag in de zon. Ik weet niet of dat bij jou ook zo is?
Nee.
En daarnaast is het misschien ook beter om het water van het zwemgedeelte te vergelijken ipv de beekloop? Ik heb gemeten in het zwemgedeelte net voordat het water weer terug gepompt wordt de andere kant op (dus de tegenovergestelde kant van de instromers). Al is dat rondpompen maar betrekkelijk in mijn geval.
Nee, maakt geen verschil. Onze thermometer is z'n haakje al een tijdje kwijt en verdwijnt dus met de stroming de beekloop in. Maar, vrijwel aan het begin daarvan zit een rooster om blad tegen te houden. Daar blijft hij dus hangen en ach, daar vinden we 'm wel. Hier stroomt doorlopend het water uit het zwemgedeelte erin (ca. 14m3/uur), dus het is daar nog niet noemenswaardig warmer dan in het zwemgedeelte.

Eenmaal de hele beekloop / filter rond, voel je nu wel dat het water uit de instroombuizen warmer is dan in het bad als geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Glaslijn schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 00:13:
[...]

Dat Sugar Valley en Hayward één merk zijn wist ik al, je ziet de systemen onder nog een paar merken terug op de markt. Ik ben toevallig bij Sugar Valley uitgekomen en heb hiervoor gekozen.
Ik heb alleen pH- en geen pH+ pomp, is ook niet nodig. Zoutelektrolyse zorgt ervoor dat je pH gaat stijgen, dus ik voeg alleen zuur toe om de pH weer omlaag te krijgen.

Ik zit nog in de opstartfase van het zwembad, draait pas sinds maandagavond 5 juni in operationele staat zeg maar. Ben vooral het systeem aan het ontdekken en de sweet spot vinden hoe ik de setup ga laten draaien. De pomp is al wel aangesloten met de communicatiekabel, echter draai ik momenteel nog in de manual modus. Zodra ik er vertrouwen in heb dat alles oké is ga ik over naar volledig automatisch.
Maar ik heb dan ook een DAB e-swim pomp, welke beschreven staat hoe deze aangesloten moet worden.
Ik ben nog wel aan het zoeken naar de mogelijkheid om de pomp, via de potentiaal vrije contact te kunnen laten in/uitschakelen. Voor zover ik heb terug kunnen vinden zijn er twee configuratiemogelijkheden om de pomp aan te sturen, al spreekt de handleiding ook ober de mogelijkheid om het via de RS-485 mod bus te doen. Hier kwam ik niet zo snel uit, wegens gebrek aan beschrijving/uitleg en dus uiteindelijk voor de DAB pomp gekozen. Kost paar centen, maar ben super blij met deze pomp, lekker stil en erg krachtig.

Ik moet zo snel als mogelijk naar afdekking van het water toe, roldeck staat in bestelling en ben hier uiteraard te ongeduldig voor om te wachten op levering :/ Mijn waardes voor CL, Rx schieten alle kanten op.
Ondanks dat het zwemwater geaard is, evenals de Sugar Valley kast. Zal de elektricien eens vragen wat de weerstandswaarde is, al verwacht ik daar niet echt een issue. De aardpen zit 6 meter diep.

Vanavond heb ik met de pool lab 2.0 de belangrijkste waarden gemeten en dit lijkt dan toch echt op orde te zijn.
We hebben wel dezelfde apparatuur maar mijn bad is letterlijk 10x zo klein. Jij hebt 60m3 en ik 6m3. :-) En ik heb een low salt systeem 1,5 gram per liter.

Maar even terugkomen op het aarden van het zwembadwater. Dat is iets wat ik totaal heb gemist in alle info die ik heb opgezocht. De munt viel toen vandaag we allemaal kleine bruine plekjes op de bodem zagen. Morgen haal ik een metaalverwijderaar en woensdag ga ik een aardpen slaan. Buurman is electricien en helpt mee. Aardingsset heb ik besteld. Dank voor heldere uiteenzetting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
OMX2000 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:16:
Ik heb net 70 rubber tegels van 50x50 bij 2,5 cm dikte gekocht. Maarrr nu natuurlijk lees ik hier nu pas dat die eigenlijk te dun zijn voor de “beugels” van het bad.

Is daar nog een creatieve oplossing op te vinden? Tegels komen op kunstgras, en die deukte vorig jaar enorm in.
indeuken is meer het zand eronder of niet ? dan is dat niet goed genoeg aangetrilt, gras weghalen opnieuw uitvlakken.

dat rubber gaat niet helpen, zwembad tegels is meer om prettig op de bodem te lopen of als je hard "valt" ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Zuluman schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 22:43:
[...]

We hebben wel dezelfde apparatuur maar mijn bad is letterlijk 10x zo klein. Jij hebt 60m3 en ik 6m3. :-) En ik heb een low salt systeem 1,5 gram per liter.

Maar even terugkomen op het aarden van het zwembadwater. Dat is iets wat ik totaal heb gemist in alle info die ik heb opgezocht. De munt viel toen vandaag we allemaal kleine bruine plekjes op de bodem zagen. Morgen haal ik een metaalverwijderaar en woensdag ga ik een aardpen slaan. Buurman is electricien en helpt mee. Aardingsset heb ik besteld. Dank voor heldere uiteenzetting.
Ik heb ook low salt hoor, draai op 1,0g/l, momenteel zelfs 0,9g/l 8)
Hier hangt de Aquascenic aan de wand in de blokhutpuzzel :P

Geen idee waar je woont, maar heb nog een aardpen (2*2 meter) incl 16mm2 aarddraad en connector etc staan. Mag je zo tegen kostprijs over nemen. Maar gezien je buurman vonkenmeneer is, zal dat wel niet nodig zijn.

Aardpen slaan is echt super eenvoudig, als je pneumatische boorhamer hebt. Dan zit die pen met minuut of 10 in de grond. Goud geld verdienen >:) En dan heb ik Alasken style een stukje gereedschao gemaakt om op de aardpen te zetten zodat je deze de grond in kan jagen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Glaslijn schreef op zondag 18 juni 2023 @ 00:02:
[...]

Ik heb ook low salt hoor, draai op 1,0g/l, momenteel zelfs 0,9g/l 8)
Hier hangt de Aquascenic aan de wand in de blokhutpuzzel :P

Geen idee waar je woont, maar heb nog een aardpen (2*2 meter) incl 16mm2 aarddraad en connector etc staan. Mag je zo tegen kostprijs over nemen. Maar gezien je buurman vonkenmeneer is, zal dat wel niet nodig zijn.

Aardpen slaan is echt super eenvoudig, als je pneumatische boorhamer hebt. Dan zit die pen met minuut of 10 in de grond. Goud geld verdienen >:) En dan heb ik Alasken style een stukje gereedschao gemaakt om op de aardpen te zetten zodat je deze de grond in kan jagen :*)
Zeker dit filmpje gezien? :-)

Ik zit hier op zeeklein met grondwaterstand op 1-1,5m diepte. 2 meter zal zat zijn schat ik. en mijn flowchamber heeft al ook l een aarde. Heb dus alleen een aardpen en kabel nodig.
Afbeeldingslocatie: https://www.saunasenzwembaden.nl/wp-content/uploads/Flow-kamer-overzicht.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Grondwater zit hier zo'n beetje op 3 meter diep. Ik heb de aardpen geslagen in de diepgangvan de leidingen, al met al dus op 5,7 meter diep....

Die flow chsmber heb ik niet, zie foto die ik eerder post.
Ik ben er heel tevreden over, al is het wel erg gevoelig voor vuil in het systeem :X

Weet eigenlijk wel zeker dat als we met vakantie zijn ik op redox stuur en niet op vrijd chloor :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:28

OMX2000

By any means necessary...

vso schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:51:
[...]

indeuken is meer het zand eronder of niet ? dan is dat niet goed genoeg aangetrilt, gras weghalen opnieuw uitvlakken.

dat rubber gaat niet helpen, zwembad tegels is meer om prettig op de bodem te lopen of als je hard "valt" ..
Het is zeker aangetrild, maar ik geloof niet dat het zand dan zo compact wordt dat het niet meer indeukt.

Ik zal waarschijnlijk iets met trespa platen moeten doen. En hopelijk vind ik nog een goedekope rest partij in de buurt.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Voor mijn beeldvorming; waarom een aparte aardpen en niet gewoon aarden aan je aardpen in de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen

krouwen

Hardware Enthusiast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:49
OMX2000 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 07:25:
[...]

Het is zeker aangetrild, maar ik geloof niet dat het zand dan zo compact wordt dat het niet meer indeukt.

Ik zal waarschijnlijk iets met trespa platen moeten doen. En hopelijk vind ik nog een goedekope rest partij in de buurt.
Nu zag ik laatst bij een kunstgrasboer zwarte platen van 1,5 x 2,0 meter in zowel soort van piepschuim als een andere soort materiaal. Als soort van puzzelstukken. Ik had gebeld om te vragen of dat geschikt zou kunnen zijn om tussen terras en bad te plaatsen. Ze gaven daar aan dat het daar niet geschikt voor was, zou afgeven maar dat het voor onder het kunstgras was voor plaatsen waar zware dingen, zoals een bad, geplaatst moest worden.
Misschien is dat een idee om te zoeken, wellicht goedkoper en beter als trespa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Gwaihir schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 22:19:
[...]

Nee.

[...]

Nee, maakt geen verschil. Onze thermometer is z'n haakje al een tijdje kwijt en verdwijnt dus met de stroming de beekloop in. Maar, vrijwel aan het begin daarvan zit een rooster om blad tegen te houden. Daar blijft hij dus hangen en ach, daar vinden we 'm wel. Hier stroomt doorlopend het water uit het zwemgedeelte erin (ca. 14m3/uur), dus het is daar nog niet noemenswaardig warmer dan in het zwemgedeelte.

Eenmaal de hele beekloop / filter rond, voel je nu wel dat het water uit de instroombuizen warmer is dan in het bad als geheel.
In plaats van in een hoekje heb ik de watertemperatuur nog eens gemeten in ongeveer het midden van het zwemgedeelte: daar was het ca 23 graden.
Maar aangezien jouw vijver niet, en de mijne wel de gehele dag in de zon ligt denk ik dat dat de voornaamste reden is dat het water bij mij wat warmer is.

Overigens vind ik rond de 23 graden een lekkere watertemperatuur, warmer hoeft van mij niet. Een paar graden kouder vind ik ook prima. Ik zal de thermometer er voorlopig eens in laten.

Sowieso leuk om wat ervaringen e.d. uit te wisselen want zo heel veel mensen met een zwemvijver zijn er niet.
Mag ik vragen wat je aan onderhoud doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:42
Iemand tips voor een knie stuk (90 of 45 graden) voor de uitlaat van een intex zwembad?

Daar zit nu zo'n standaard sproei kopje op, maar ik vind dat de inlaat/uitlaat erg dicht bij elkaar zitten en voor mijn gevoel is hij dan het zelfde water aan het filteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Glaslijn schreef op zondag 18 juni 2023 @ 00:02:
[...]

ik had je een dm gestuurd. ik zit in den haag trouwens. jij ergens onder de rivieren vermoed ik.

Mijn buurman heeft zelf niet de spullen daarvoor en gaf aan dat gespecialiseerde bedrijven dat voor hun doen. Ik ga t wel zelf doen. zo moeilijk is t niet. zeker niet na het maken van mijn betonbak met raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
OMX2000 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 07:25:
[...]

je kan ook een zak cement uit de bouwmarkt halen en dat uit de losse hand strooien dan vlak maken en dan nog een beetje .. uit de losse hand net zoals je een deeg met bloem zou bestuiven

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
_NvS_ schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:59:
[...]

Nu zag ik laatst bij een kunstgrasboer zwarte platen van 1,5 x 2,0 meter in zowel soort van piepschuim als een andere soort materiaal. Als soort van puzzelstukken. Ik had gebeld om te vragen of dat geschikt zou kunnen zijn om tussen terras en bad te plaatsen. Ze gaven daar aan dat het daar niet geschikt voor was, zou afgeven maar dat het voor onder het kunstgras was voor plaatsen waar zware dingen, zoals een bad, geplaatst moest worden.
Misschien is dat een idee om te zoeken, wellicht goedkoper en beter als trespa
Wordt vooral gebruikt voor voetbalvelden.
https://www.stadia-magazi.../schmitz-foam-products-bv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:49
Klopt deze lag er ook, die andere meer met een structuur als verpakkingspiepschuim, maar die vind ik zo online niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nautic
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-07-2023
Dit topic al meerdere keren doorgespit. Ik kan lastig terug vinden hoe men hier een timer gebruikt om de warmte pomp een xx aantal uren per dag aan te zetten. Ik kan een Garden pac full inverter overnemen, maar ik kan nergens goed terug vinden hoe ik bovenstaande moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-05 05:42
Ik ga voor het eerst m'n zwembad klaarmaken voor gebruik, nu krijg ik advies van mensen wat youtube videos dan weer afraden. Dus mijn vraag hier.
Alles in een tabletten in de skimmers of in drijvende 'dispensers' ?

Nu dit de eerste start is met water uit de bergen (gratis) moet ik dan een shock maken met iets extra's of gewoon 2 tabletten ipv 1?

40m3 tegel zwembad (of hoe je dat ook noemt), 50m3 pomp.

Kan ik tussen de pomp en het zwembad een diy zwembad verwarming maken doormiddel van bekisting + zwarte slang en zonlicht? Is de pomp daar sterk genoeg voor? Zo ja hoeveel slang qua meters?

Ook nog een vraag over een stroming creëren zodat je eindeloos kan zwemmen, is dit alleen mogelijk bij het maken van het zwembad of kan je zoiets achteraf ook inbouwen zonder al teveel kosten?

[ Voor 14% gewijzigd door Sunrise op 18-06-2023 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Sunrise schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:34:

Kan ik tussen de pomp en het zwembad een diy zwembad verwarming maken doormiddel van bekisting + zwarte slang en zonlicht? Is de pomp daar sterk genoeg voor? Zo ja hoeveel slang qua meters?
Ja. Ik heb 1000meter tyleenleiding 25mm waar ik 80liter door pomp per min.
Dat geeft mij een graad of 5 op een super dag. 3.5 op een normale dag.

Of je pomp het kan hebben, geen idee. Heb altijd 2 pompen gehad.
1 voor de filter en 1 voor de slangen.

Wel 170m3 water, dus dat was zeker ook een rede voor 2 pomps systeem

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
jack zomer schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:39:
[...]

Ja. Ik heb 1000meter tyleenleiding 25mm waar ik 80liter door pomp per min.
Dat geeft mij een graad of 5 op een super dag. 3.5 op een normale dag.

Of je pomp het kan hebben, geen idee. Heb altijd 2 pompen gehad.
1 voor de filter en 1 voor de slangen.

Wel 170m3 water, dus dat was zeker ook een rede voor 2 pomps systeem
Ook een aparte in en uitgang daarvoor in het zwembad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik heb een aftak op de bodem drain zitten
80mm buis, waar een 40mm transportleiding op zit naar de slangen.
Terug in het zwembad doe ik via de stofzuiger poort. Zit een klep op.
Dus normaal is die dicht en komt het warme water via die huizen het bad in, en tijdens schoonmaken gaat de pomp uit, en de klep open en komt de leiding in verbinding met de filter

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-06 11:41
prekz schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:11:
Iemand tips voor een knie stuk (90 of 45 graden) voor de uitlaat van een intex zwembad?

Daar zit nu zo'n standaard sproei kopje op, maar ik vind dat de inlaat/uitlaat erg dicht bij elkaar zitten en voor mijn gevoel is hij dan het zelfde water aan het filteren.
Ben benieuwd waar je op uit komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
harrybeuker schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:55:
[...]

Ben benieuwd waar je op uit komt!
Ik ook of je een kleine knie in het gat kan drukken zou mooi zijn kan die mooi circuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Sunrise schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:34:
Ik ga voor het eerst m'n zwembad klaarmaken voor gebruik, nu krijg ik advies van mensen wat youtube videos dan weer afraden. Dus mijn vraag hier.
Alles in een tabletten in de skimmers of in drijvende 'dispensers' ?

Nu dit de eerste start is met water uit de bergen (gratis) moet ik dan een shock maken met iets extra's of gewoon 2 tabletten ipv 1?

40m3 tegel zwembad (of hoe je dat ook noemt), 50m3 pomp.

Ook nog een vraag over een stroming creëren zodat je eindeloos kan zwemmen, is dit alleen mogelijk bij het maken van het zwembad of kan je zoiets achteraf ook inbouwen zonder al teveel kosten?
Neem aan dat je niet in Nederland zit aangezien het water uit de bergen, eerst shock of direct chloor tablet in driver tijdens vullen de rest evt. via een chloorsluis.

Gebruik nooit shock heb een driver die gebruik ik even tijdens het vullen de chloorsluis doet de rest als het bad vol is, met een 11M3 opzet zwembad en nooit last van groen water kraak helder ruim 4 maand dat het bad ongeveer staat in het seizoen. en dat doe ik al enkele jaren.
Maar heb ook geen bergen met water het komt gewoon uit de waterleiding :P geen idee of het verschil uit maakt met kraan/sloot of bergwater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
nu dat het weer omslaat vergeten jullie niet extra op het water te letten (iets meer chloor toevoegen) .. anders is het water wellicht groen .. let op dat je liner niet glad aan gaat voelen (wanden borstelen als het zo is)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-06 21:51
Zuluman schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:16:
[...]

[...]

Ik heb beide methodes geprobeerd om de isaver aan te sluiten op de hayward aquarite maar dit werkt helaas niet. Ik in een engelse handleiding de volgende tekst tegen. maar die begrijp ik niet helemaal. ik moet dus nog een verbinding maken van di2/3 of 4 naar com op de isaver?

[...]
Klopt -een van de- di2/di3/di4 moet je schakelen naar de com om een snelheid te kiezen. Kan je gewoon effe met de hand proberen om te verifieren dat je iSaver überhaupt erop reageert (neem aan dat je waterpomp geinstalleerd en gevuld is met water).
Dan kan je uitsluiten of het aan de iSaver ligt.

Ik weet vrijwel zeker dat mijn "schema" klopt, of je hebt de verkeerde handleiding van de Hayward gegeven ;).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
J.E. Weinor schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:17:
[...]

Neem aan dat je niet in Nederland zit aangezien het water uit de bergen, eerst shock of direct chloor tablet in driver tijdens vullen de rest evt. via een chloorsluis.

Gebruik nooit shock heb een driver die gebruik ik even tijdens het vullen de chloorsluis doet de rest als het bad vol is, met een 11M3 opzet zwembad en nooit last van groen water kraak helder ruim 4 maand dat het bad ongeveer staat in het seizoen. en dat doe ik al enkele jaren.
Maar heb ook geen bergen met water het komt gewoon uit de waterleiding :P geen idee of het verschil uit maakt met kraan/sloot of bergwater.
Zie plaatjes, wat zou ik moeten schoonmaken, en waar de tabletten in. Ik heb even geen betere plaatjes helaas. De vorige eigenaar weet er niks van, verhuurde het huis en hadden een pool company die het bijhield dus ik tast behoorlijk in het duister. Ik weet wel dat ik de skimmer even moet schoonmaken. Maar er zijn nog meer dingen, maar wat is wat.

Ik rij er overigens vanmiddag heen dus kan nog meer foto's maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_Gbm3FpFYK0hKIy5JodYH6KrtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kHzvdtoUIVg8VySZBCO0oqFy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTNtiDuso18R55O7EiWN5HdaFt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SrZyHCHhNHIdaKiNWgrSBJnV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dyFi1VS-fLiqjzXNXS0So1bCn3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jHPfkmRxVQfQKnaiUbio5IfW.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik iets kapot maken als ik iets verkeerds doe? Dat b.v. toe of afvoer dichtgedraaid is (voor wat voor reden dan ook).

Edit: ik zie nu dat het filter geschikt is voor 50m3, niet de pomp, zal straks een foto maken van de pomp.
Pagina: 1 ... 137 ... 174 Laatste