Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 136 ... 174 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
MindBender schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:58:
Heeft er iemand al geprobeerd een skimmer die eigenlijk bedoeld is voor een opzetbad met stalen wanden, te monteren in een opzetbad van zeil?

Onze inhang-skimmer werkt, maar ik heb het idee dat een inbouwexemplaar, zoals bijvoorbeeld deze of deze, beter werkt. Bovendien hebben we dan geen slang meer in het bad en is de waterstofzuiger gemakkelijker aan te sluiten.

De wanden van ons badje zijn niet helemaal recht, want zeil is immers niet stijf. Is dat een probleem?
En hoe hoog mag de waterlijn zijn ten opzicht van de opening? Daar kan ik in de manuals niets van vinden en ik wil niet teveel 'diepte' verliezen. "The water level in your skimmer should always be around the middle
of the skimmer to max 1cm. underneath the upper inner edge of the skimmer flange. This guarantees that your pool always supplies enough water to your filter unit."

Bestellen en proberen kan helaas niet zomaar, want ik moet er een gat voor in het zeil snijden. En als het dan niet werkt is er een klein meisje telleurgesteld.
Heb je de zoekfunctie al geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jarnoz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-04 15:30
Heeft er iemand al geprobeerd een skimmer die eigenlijk bedoeld is voor een opzetbad met stalen wanden, te monteren in een opzetbad van zeil?

Onze inhang-skimmer werkt, maar ik heb het idee dat een inbouwexemplaar, zoals bijvoorbeeld deze of deze, beter werkt. Bovendien hebben we dan geen slang meer in het bad en is de waterstofzuiger gemakkelijker aan te sluiten.

De wanden van ons badje zijn niet helemaal recht, want zeil is immers niet stijf. Is dat een probleem?
En hoe hoog mag de waterlijn zijn ten opzicht van de opening? Daar kan ik in de manuals niets van vinden en ik wil niet teveel 'diepte' verliezen. "The water level in your skimmer should always be around the middle
of the skimmer to max 1cm. underneath the upper inner edge of the skimmer flange. This guarantees that your pool always supplies enough water to your filter unit."

Bestellen en proberen kan helaas niet zomaar, want ik moet er een gat voor in het zeil snijden. En als het dan niet werkt is er een klein meisje telleurgesteld.
Normaal zou ik je zelf even laten zoeken maar ik heb zelf ook wel eens dat alles een beetje ondergesneeuwd raakt dus zal je opnweg helpen.

Ik heb zelf de 1e geloof ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92zN62pb0lby9RYg9H8yLljsdBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NBN18OQZL5fZG2UOtDJEsImO.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst op zijn plek schroeven op de plek die je wilt. Daarna pas het midden er uit snijden.
Gebruik een goed passende schroevendraaier want de rvs schroeven zijn zo kapot en als het niet strak genoeg zit drupt er water langs de rubberen pakking.

Maar het werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeijiKiriya
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-06 21:01
MindBender schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:54:
[...]

Even een vriendelijk bedoelde waarschuwing; Wat je hier nonchalant chloorwalm noemt is levengevaarlijk geconcentreerd chloorgas (dichloor), in het verleden veelvuldig gebruikt in chemische oorlogsvoering.

Misschien is er best veilig te werken met een chloorsluis, maar ik heb de mijne weggegooid nadat ik er bij het bijvullen een gele wolk uit zag komen.

No judgement, maar ben voorzichting.
Dank!

Zeker goed van bewust daarom ook niet zo happig (hah) op dergelijke sluis en werken er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06 12:09

MindBender

Bite my shiny metal ass!

jarnoz schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:45:
Normaal zou ik je zelf even laten zoeken maar ik heb zelf ook wel eens dat alles een beetje ondergesneeuwd raakt dus zal je opnweg helpen.
Uiteraard heb ik gezocht, maar de term skimmer alleen al levert vele bladzijdes aan resultaten op. En er zijn nogal wat mogelijkheiden met welke term is als tweede kan gebruiken.

Ik weet nog dat we het vorig jaar over dit soort gebruik van een skimmer hadden, maar het is gewoon lastig te vinden.
Daar lijkt het inderdaad wel op. Je hebt zelfs hetzelfde type zwembad als wij, al hebben wij de kleinste variant en jij meer dan 2 maten groter, schat ik zo.
Eerst op zijn plek schroeven op de plek die je wilt. Daarna pas het midden er uit snijden.
Oh, dat is wel een gouden tip!
Gebruik een goed passende schroevendraaier want de rvs schroeven zijn zo kapot en als het niet strak genoeg zit drupt er water langs de rubberen pakking.

Maar het werkt perfect!
Wij gaan bestellon!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-06 21:13

krouwen

Hardware Enthusiast

jarnoz schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:45:
[...]

[Afbeelding]

Maar het werkt perfect!
Heb precies hetzelfde bad en ook een skimmer er zo ingemaakt van Amazon. Werkt prima.

Zwembad staat hier al sinds mei en is nu echt vies warm met twee solar bollen. Moet nog iets maken dat ik ze kan bypassen. :F

Zoutwater systeem werkt perfect doorgaans, nu met veel UV instraling soms wat wisselend laag chloor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9-AzeqiP1FC89UohrGj64LxmNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7UBcpJhW1tXxpLt05STWxrV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZFLS5U4qnMT4PJ_9CHWcoecjQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WpBW6czgAZ3RDSpvMrALQt4y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7Rd9W7SwfXKFX1rAePxMY1qExw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCDOne7HJvYeFXme2WobxPr4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cSQedvvl8kxNdt9vgVQi2kZxUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSetj8hAlPMA0ZPVqUWCPvSa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_hJl5owFn1KU-QjaHdowLy4pw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrNPgKzUwsHdEOndFN2yGuGu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06EEm6VEwUiAwJw_ka4v7aQbEIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXDBuWC8zBNiwWiQ0lHNXDkZ.jpg?f=fotoalbum_large

Wel nog een probleem. Sinds vorig weekend na een verjaardagsfeestje van mijn dochter waarbij het zwembad door 10 kinderen de hele dag is gebruikt en de kap de hele dag heeft open gestaan was het chloor heel erg laag. Toen aan het einde van de dag na weken lang helder water opeens melkachtig (niet groen). Ondanks dat alle waardes perfect zijn (pH, chloor, alka en laag cya) wil het toch niet ophelderen. Pomp staat 8 uur per dag aan, nu laatste twee dagen 24 uur. Een keer chloorshock gedaan tot fCl tot 4.

Eergisteren en gisteren wat OCLEAR erin gedaan om te kijken of het helpt. Lijkt ook geen effect te hebben.

Wat kan ik nog doen om het weer kraakhelder te krijgen?

[ Voor 4% gewijzigd door krouwen op 13-06-2023 19:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:22
Is het geen zonnebrand laag van 10 kinderen?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen

krouwen

Hardware Enthusiast

Martinusz schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:08:
Is het geen zonnebrand laag van 10 kinderen?
Ja kan zeker, maar dat zou dan toch door het filter uiteindelijk opgevangen moeten worden? Of moet daarvoor toch iets van vlokmiddel erbij?

Het is alleen wel al het water, niet alleen op het oppervlakte. Als ik met een duikbril kijk kan ik de bodem bijna niet meer zien. Ik zou verwachten dat zonnebrand drijft op het oppervlakte.

[ Voor 24% gewijzigd door krouwen op 13-06-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:15
Sinds vrijdag staat mijn 3,3 M3 badje. Zandfilterpomp aangesloten, met zand erin. Deze staat van 11-19 uur te draaien (is niet hinderlijk, dus mag prima aan blijven staan van mij). Afdekzeil is er de hele dag vanaf, alleen savonds en snachts erop.
Chloor laat ik erin gaan door middel van een ChemConnect, geschroefd in de wand waar het water na de ZFP het bad weer in komt. Alleen gaan die tabletten erg snel op. Maar ja, ik moet ook nog leren hoe ik dit goed doe.

Ik merk vandaag dat mijn water duidelijk troebel wordt. Niet vies, maar minder helder. Je kunt er echt minder goed door heen kijken. Heb op advies van jullie een Poollab 1.0 aangeschaft, omdat ik kleurenblind ben en dus de waardes niet goed kon aflezen met het standaard testsetje.
Maar schrok nu toch wel van de waarden en weet even niet wat nu verstandig is om te doen (welke volgorde etc).

Alkaline: 72 mg/l
Ph: 7,58
Chloor vrij: 0,03 mg/l
Chloor totaal: 0,07 mg/l
Cyanuurzuur: 1mg/l

Die chloor verdampt te snel denk ik doordat het afdekzeil er de hele dag af is? Maar is daarnaast de ChemConnect niet verstandig omdat de chloor dan ook te snel oplost? Zou dat met een drijver beter zijn? Ik gebruik deze chloortabletten (starterset): https://www.kabelshop.nl/...HYWP9bGHVJYxoCsPgQAvD_BwE. Of heb ik vooral andere tabletten nodig?

Dan moet de PH iets naar beneden, en de cyanuurzuur zou veel hoger moeten zijn? Ik lees in de startpositie dat de drempelwaarde op 20, maar gewenst op 50. Dan is mijne veeeeeeeelte laag. En dit zit weer niet in mijn starterspakket. Tegelijk staat er ook dat je hechte liefst moet vermijden. Dan is 1 toch juist weer goed?

Wat kan ik nu het beste als eerste doen om mijn water weer helder te krijgen? Ik gaf al aan dat dit mijn eerste “echte” zwembad is en ik dus nog enorm lerende ben 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:42
krouwen schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:03:
Zwembad staat hier al sinds mei en is nu echt vies warm met twee solar bollen. Moet nog iets maken dat ik ze kan bypassen. :F
Tijdelijk een (natte) witte handdoek op de bollen leggen, scheelt wellicht iets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-06 20:18

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

floriske.nl schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:11:
Weet iemand misschien een goed/beter alternatief voor de kokido chloor doseersluis?

Voor mijn gevoel werkt deze niet lekker, zelfs volledig open en met meerdere grote slow tabletten er in blijft het chloor maar amper op peil en na gebruik van het bad komt dit ook maar moeizaam op peil. Ik krijg het idee dat deze dicht zit, ontluchten gaat namelijk ook enorm langzaam.

Verder is de deksel die er op zit ook echt bagger. Zit meestal muurvast en zelfs invetten van het rubber en de schroefdraad helpt hier niet echt bij.

Daarnaast zit ik een beetje in mijn maag met de Alka waarde van ons bad. Deze is hoger dan 200 volgens de tester maar de pH waarde is bij elke meting wel stabiel dus ik twijfel of ik TA min toe moet gaan passen of niet. Wellicht wel verstandig?
Naast bovenstaande nog een aanvullende vraag over de solar cover:

ik heb deze er nu de hele dag op liggen als er niet gezwommen wordt en doe er 's avonds de gewone cover overheen.

Maar de solar cover is natuurlijk wel licht doorlatend, zou het kunnen dat dat de oorzaak is van het slecht op peil blijven van het chloor?

Dit blijft een dingetje namelijk en inmiddels ook al wat last van ietwat troebel water.

Verder toch maar Alka min besteld. Deze bleef boven de 200.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:02
Plenkske schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:53:
[...]

Tijdelijk een (natte) witte handdoek op de bollen leggen, scheelt wellicht iets ?
's nachts de pomp aanzetten ipv overdag, dan koelt het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:45

paQ

paQ in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jarnoz
MindBender schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:02:
[...]

Uiteraard heb ik gezocht, maar de term skimmer alleen al levert vele bladzijdes aan resultaten op. En er zijn nogal wat mogelijkheiden met welke term is als tweede kan gebruiken.

Ik weet nog dat we het vorig jaar over dit soort gebruik van een skimmer hadden, maar het is gewoon lastig te vinden.

[...]

Daar lijkt het inderdaad wel op. Je hebt zelfs hetzelfde type zwembad als wij, al hebben wij de kleinste variant en jij meer dan 2 maten groter, schat ik zo.

[...]

[...]

Wij gaan bestellon!
Ik heb de 5.5x2.5 versie. En zelfs die vind ik eigenlijk nog te klein haha.

Nog vergeten en niet onbelangrijk: het zwembad een flink deel vullen zodat de liner goed strak staat.

Snijden zonder hem er eerst goed op vast te schroeven gaat je echt niet lukken dus zeker niet proberen. Of je liner scheurt uit, of je krijgt het nooit meer knap onder de rubber.

Gaat vast goed komen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Goofyduck384 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:44:
Sinds vrijdag staat mijn 3,3 M3 badje. Zandfilterpomp aangesloten, met zand erin. Deze staat van 11-19 uur te draaien (is niet hinderlijk, dus mag prima aan blijven staan van mij). Afdekzeil is er de hele dag vanaf, alleen savonds en snachts erop.
Chloor laat ik erin gaan door middel van een ChemConnect, geschroefd in de wand waar het water na de ZFP het bad weer in komt. Alleen gaan die tabletten erg snel op. Maar ja, ik moet ook nog leren hoe ik dit goed doe.

Ik merk vandaag dat mijn water duidelijk troebel wordt. Niet vies, maar minder helder. Je kunt er echt minder goed door heen kijken. Heb op advies van jullie een Poollab 1.0 aangeschaft, omdat ik kleurenblind ben en dus de waardes niet goed kon aflezen met het standaard testsetje.
Maar schrok nu toch wel van de waarden en weet even niet wat nu verstandig is om te doen (welke volgorde etc).

Die chloor verdampt te snel denk ik doordat het afdekzeil er de hele dag af is? Maar is daarnaast de ChemConnect niet verstandig omdat de chloor dan ook te snel oplost? Zou dat met een drijver beter zijn? Ik gebruik deze chloortabletten (starterset): https://www.kabelshop.nl/...HYWP9bGHVJYxoCsPgQAvD_BwE. Of heb ik vooral andere tabletten nodig?

Dan moet de PH iets naar beneden, en de cyanuurzuur zou veel hoger moeten zijn? Ik lees in de startpositie dat de drempelwaarde op 20, maar gewenst op 50. Dan is mijne veeeeeeeelte laag. En dit zit weer niet in mijn starterspakket. Tegelijk staat er ook dat je hechte liefst moet vermijden. Dan is 1 toch juist weer goed?

Wat kan ik nu het beste als eerste doen om mijn water weer helder te krijgen? Ik gaf al aan dat dit mijn eerste “echte” zwembad is en ik dus nog enorm lerende ben 😇
Ik zou even niks met je pH doen.
Wel zorgen dat je chloor op peil komt (en blijft)

Chloor stabilisator helpt (CYA)
en als je (vooral) snel je water helder wil hebben: BSI Anti Alg turbo (concentraat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gram501
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-06 01:16
Vraagje, kan het kwaad als je je zandfilterpomp te weinig vult met zand of glas?

Of is het filtermedium dan gewoon sneller vies/verzadigd?...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 14:55
Kleine update van de draadloze thermometer voor het zwembad gekoppeld aan mijn Home assistant.

Gaat om de Inkbird IBS-P01B (niet de IBS-P01R, want die werkt op 433 en niet op BT.
https://inkbird.com/produ...pool-thermometer-ibs-p01b

I.c.m. een ESP32 bordje (niet de ESP8266 bordje want die heeft geen BT).
Met dit simpele stukje EspHome code lees je de thermometer uit
code:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
- platform: inkbird_ibsth1_mini
  mac_address: "11:22:33:44:55:66"
  temperature:
    name: "Pool Temperature"
  battery_level:
    name: "Pool Temperature Battery Level"

Ik had buiten al een Esp32 hangen die ik gebruikte als fijnstofmeter en temperatuursensor. Daar lees ik nu ook de Inkbird thermometer mee uit en Esphome pusht die waardes zelf naar Home Assistant. Op basis van de temperatuur van het zwembadwater stuur ik nu de filterpomp en daarmee warmtepomp mee aan. Al hoeft de warmtepomp deze dagen niets te doen, dan zorg ik dat ik in ieder geval de filterpomp 5-6 uur laat draaien om het water schoon te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyZDv8-fddMwYScBwH19XOgdsbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/934f4uIc9FGb8OZLKrfpmyp2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lj9cijKGdy7h6cvXL2G9rqrpZI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U43KXQ9TUjYG9uj8EHnvSVsp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfUvoPS_8NRfeZ3Z16CQauWw4X4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHUA4himSjG0UzBnslH4qzmO.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:42
gram501 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:41:
Vraagje, kan het kwaad als je je zandfilterpomp te weinig vult met zand of glas?

Of is het filtermedium dan gewoon sneller vies/verzadigd?...
Ik denk dat vooral je water slechter zal filteren. Omdat er meer water langs je medium af gaat dan wat de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 00:51
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:17:
[...]

Prima pompje - ik gebruik hem nu een jaar. Maakt niet veel geluid (ik gebruik hem met polysphere ballen ipv zand) en behoorlijk krachtig. De initiële aanzuigkracht is echter ondermaats (de pomp heeft echt zwaartekrachtdruk vanuit het bad nodig om te starten), waardoor een passieve stofzuiger niet werkt op deze pomp.

Je plan met een timer gaat overigens alleen werken als je de RCD-stekker vervangt door iets anders - de RCD schakelt namelijk automatisch in de uit-stand als de stroom wegvalt, waarna je hem weer met de hand moet inschakelen. Dus uitschakelen op een time gaat wel, maar inschakelen niet.

RCD eraf halen, timer ertussen (of RCD helemaal vervanen door iets anders) kan natuurlijk wel, maar die RCD zit er niet voor niets.
Ja precies, ga ik toch maar niet doen. Prutsen aan elektra bij water.

Ik wil de filterpomp op een warmtepomp schakelen, zodat deze gewoon begint te warmen zodra de pomp aan gaat. Maar om nu iedere dag de filter pomp met de hand aan te zetten en uit te doen is wel heel onhandig.
Iemand nog een alternatief voor een redelijke goede prijs?

Is de 5.6 versie van Bestway Flowclear een beetje overdreven volgens jullie, ook gezien ik maar een 8000L bad heb? Voor mijn gevoel wel namelijk, ook het bijbehorende extra verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
paQ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:30:
[...]
en als je (vooral) snel je water helder wil hebben: BSI Anti Alg turbo (concentraat)
Dat is toch vooral voor als je water groen is? Dat is bij mij niet het geval namelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-06 19:12
MindBender schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:02:
[...]

[...]

[...]

[...]

Wij gaan bestellon!
Een wand skimmeer plaatsen in de liner van je opzet zwembad stelt niet veel voor, een klus die zo geklaard is

Betreft de rvs schroeven niet te snel indraaien met een schroefmachientje met een goed passend kruiskop bitje of met de hand kan ook de wera zijn wel toppers zowel bitjes als schroevendraaier.

Gewoon de wand skimmer aftekenen zo hoog mogelijk tot aan de naad rand waar de gaatjes komen met een priem de gaatjes doorprik of doorboren wel ruin niet te ruim dat de schroef er makkelijk er door komt ander draait de schroef zwaar omdat de liner er tussen gaat zitten met aandraaien en als laatste snij je de liner er uit wat al eerde werd aangegeven.

Je hebt ze met een brede mond en smal vierkant het internet staat er vol mee kosten ook niet alles.

Met een wand skimmer heb je meer voordelen aan dan een skimmer die in het bad hangt.

Hier een voorbeeld van mijn situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8P-zni3ekTwZoaHV7zzabWTS8i0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5wtR8p0kBRm7OmQMZOx3ZAB.jpg?f=fotoalbum_large

Let ook op je bestaande uitvoer (vervalt) het water dat naar je pomp loopt dat loop nu via de skimmer, je kunt het bestaande gat dicht maken of je zet een t- stuk tussen tussen de uitvoer van je wandskimmer en je bestaande uitvoer.
Ik zelf heb er nog een extra afsluiter tussen aan de wand skimmer wat de afbeelding laat zien.

een extra afsluiter is nooit weg alleen gemak. dat je onafhanh=lijk een deel kunt afsluiten.

Beetje met pvc knutselen ook een leuke bezigheid en gepuzzel :9

[ Voor 11% gewijzigd door J.E. Weinor op 13-06-2023 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-06 21:20
Zouden jullie nog een keer mee willen denken over mijn waarden? Na vol lopen (16kuub), pH-, 60kg zout (ca 4/l) en een boostsessie van 48 uur met mijn zoutwatersysteem (om 15:00 gestopt) zit ik op het volgende:

- pH: 7,33
- Vrij Chloor: 3,09 mg/L
- Totaal Chloor: 3,36 mg/L
- T-Alka: Overrange (>200mg/L)
- Cyaanzuur: 2mg/L

pH is mooi, vrij Chloor iets aan de hoge kant en Alka ook. Nu zal alkaline afnemen bij gebruik en vrij Chloor volgens mij door UV. Moet ik me dan druk gaan maken over het cyaanzuur dat (te) laag is? Of redelijk content zijn met deze waarden?

Vanaf morgen gaat het zoutsysteem nog maar 6 uur per dag aan, wat voorgaande jaren genoeg was.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

ziet er prima uit, maar met CYA in je water kun je hoogstwaarschijnlijk met minder uren elektrolyse af.
Maar, zou het gewoon even in de gaten houden komende dagen / week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-06 21:20
paQ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:18:
ziet er prima uit, maar met CYA in je water kun je hoogstwaarschijnlijk met minder uren elektrolyse af.
Maar, zou het gewoon even in de gaten houden komende dagen / week.
Komt er op natuurlijke wijze ook meer CYA in het water, of alleen door het erin te gooien (wat je liever niet wilt omdat te hoog vervelend is)? Heb nog een pot Melpool ICA staan, dat volgens mij CYA is.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Het komt niet vanzelf en gaat ook niet vanzelf weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jopio schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:16:
[...]

Heb je de zoekfunctie al geprobeerd?
dat is niet handig in dit topic, rechtsboven op foto's filteren

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Net hier een aardingsissue opgelost denk ik. Zie nu ten minste normale meetwaarden.
Word opnieuw de boel ijken, maar dan eindelijk onder controle en ben ik klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Dàt is dus de post die ik zocht! Welke skimmer heb je precies? En zou je hem hoger durven plaatsen, met de schroeven door of net boven de de lasnaad? Ons badje is namelijk niet zo diep, dus ik houdt de waterlijn liefst zo hoog mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:51
fissa schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:07:
[...]

Ja precies, ga ik toch maar niet doen. Prutsen aan elektra bij water.

Ik wil de filterpomp op een warmtepomp schakelen, zodat deze gewoon begint te warmen zodra de pomp aan gaat. Maar om nu iedere dag de filter pomp met de hand aan te zetten en uit te doen is wel heel onhandig.
Iemand nog een alternatief voor een redelijke goede prijs?

Is de 5.6 versie van Bestway Flowclear een beetje overdreven volgens jullie, ook gezien ik maar een 8000L bad heb? Voor mijn gevoel wel namelijk, ook het bijbehorende extra verbruik.
Ik gebruik gewoon een goedkope tijdschakelaar, werkt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

MindBender schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 00:03:
[...]

Dàt is dus de post die ik zocht! Welke skimmer heb je precies? En zou je hem hoger durven plaatsen, met de schroeven door of net boven de de lasnaad? Ons badje is namelijk niet zo diep, dus ik houdt de waterlijn liefst zo hoog mogelijk.
Ik heb de : Kokido skimmer smalle zuigmond wit + inspuiter
(Kwam van Toppy)

Ik zou hem denk ik niet hoger plaatsen. Ik zou iig niet door de zoom van het bad durven snijden.
Houd ook rekening met verdamping. Als het waterniveau te laag komt loopt je pomp droog.
Ik zou daarom bij baden onder de 40m3 niet zo snel een platte skimmer plaatsen, maar juist een vierkante.

edit: ik zie dat hun brede zuigmonden even hoog zijn als de smalle. Dan moet je alleen nog rekening houden met een eventuele ronding in je bad.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 14-06-2023 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

paQ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:51:
Ik heb de : Kokido skimmer smalle zuigmond wit + inspuiter
(Kwam van Toppy)
Die skimmer was mijn startpunt. Ik dacht zelfs aan de platte, omdat ik dacht dat ik daarmee een hogere waterlijn kon krijgen, maar dat blijkt geen verschil te maken.
Ik zou hem denk ik niet hoger plaatsen. Ik zou iig niet door de zoom van het bad durven snijden.
Ik heb ondertussen wat op YouTube gezocht en de query 'frame pool skimmer' levert nogal wat filmpjes op over het installeren van een skimmer in een opzetzwembad van zeil.
Ik heb een filmpje gevonden van iemand die de bovenste schroeven boven de zoom heeft en het gat dus door de zoom heen snijdt; Dat lijkt geen probleem. Ik ga gewoon even kijken hoe het bij mijn badje uitkomt.
Houd ook rekening met verdamping. Als het waterniveau te laag komt loopt je pomp droog.
Ik zou daarom bij baden onder de 40m3 niet zo snel een platte skimmer plaatsen, maar juist een vierkante.
Oh, dat is een erg goed punt; Daar had ik niet eens aan gedacht!

Op dit moment zijn dit mijn contenders:
De Gre AR100G, omdat hij donkergrijs is, maar ook omdat het een complete set is waar ik gemakkelijk de waterstorzuiger op aan kan sluiten. De injector ga ik waarschijnlijk niet gebruiken. Nadelen: De maximum waterlijn licht vrij hoog, en het scharnier van het 'luikje' heeft pinnetjes die ingedrukt worden door verbuiging; Dat gaan breken als het broos wordt. Specs staan hier.
De Steinbach S1, omdat hij goedkoop is. Helaas zit er geen waterstorzuiger adapter bij en werkt het scharnier hetzelfde als dat van de Gre. Wel zit er een bovengemiddeld-goed handleiding bij.
De SPIRATO PD-01878 is van een onbekend merk, maar ook dit is een complete set. Het scharnier van het klepje heeft inschuifbare pinnen met veertjes, dat lijkt mij degelijker. Een bijkomend voordeel leek mij dat hij kleiner is, maar met bovengenoemd drooglopen lijkt dat eerder een nadeel. Een handleiding kan ik niet vinden.

Misschien dat ik er inderdaad maar gewoon eentje moet bestellen. Ze zijn goedkoop en waarschijnlijk maakt het allemaal weinig verschil.

Tenslotte: De rubber pakking doorsnijden, of niet? Beide methodes zie ik op Youtube. Wat hebben jullie gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Het is allemaal een pot nat, waarvan de laatste de hoogste invoer lijkt te hebben.

Ik heb de pakking in 2 gedeeld. Simpelweg omdat ik anders het water moest laten weglopen om die methode überhaupt toe te passen, en daarbij m.i. veel te complex was. Ik heb daar echt een half uur mee in mijn handen gezeten en gedacht: hoe dan :?
Toen heb ik het mes erin gezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:40
[...]
Parasol erboven? :+

Ik heb er 1 op een bad van 220x150.
Zou die voldoende zijn om het water lekker te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
je bollen kan je ook afdekken met een tarp geen zon = geen verwarming. al zou ik een bypass ertussen zetten

Je pomp/filter in een warmte ruimte zetten is wellicht niet bevoordelijk, het lijkt zo omdat je solar bollen ook zodanig opgesteld zijn ernaast ..

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 14-06-2023 11:12 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
Arjantje72 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:28:
[...]

Ik gebruik gewoon een goedkope tijdschakelaar, werkt perfect.
Ja heb ik ook, alleen is dan een filterpomp nodig met op de stekker geen RCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
Hebben meer mensen last dat het chloorniveau blijft schommelen. In 10 dagen is m’n chloorniveau pas twee keer “goed” geweest. De andere 5 dagen veel te laag.

Ik heb +- 8000 liter in mn zwembad die eigenlijk heel de dag in de zon staat. Het zwembad is afgedekt met een zwart afdekzeil van Bestway (Cranenbroek).
Ik heb deze long chloor tabletten van 20g die ik gebruik een eenvoudige drijver van de Cranenbroek. Hier zat in de binnenkant een netje die ik er in heb laten zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgyABLnQIBXeqtKmgU39S78zfEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HUdUbxVjCzj8O8rM6dU9lvto.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens de beschrijving is 1 gram voor 1000 liter goed voor een chloorwaarde van 0,9. 8 gram is dan goed voor voor mijn bad als ik een waarde van 0,9 chloorwaarde willen hebben. Dus maal 3 om tot een goedniveau te komen. Dit is iets meer dan 1 tablet van 20g. Klopt deze berekening?

Gisteren is er ongeveer 3 uur gezwommen met 5 kinderen van 14:30 tm 17:30. Rond 1900 is het zwembad schoongemaakt met een netje en stofzuiger (waardoor wel extra water in het bad komt omdat er een tuinslang op aangesloten is). Aan het einde van de dag heb ik weer gemeten en het chloorniveau was veel te laag. (Witte kleur)

Ik heb nu een stuk of 4 kleine tabletten erin (sinds 4 dagen geslonken) en gisterenavond een nieuwe 20g tablet er in gedaan. Deze ochtend weer gemeten en weer veel te laag (witte kleur).

Ik heb alleen long tabletten en géén quick.
Ik heb een cartridge filterpomp die 2000 liter per uur doet en deze draait 3 keer 4 uur in de dag.

Is er iets wat ik fout doe of anders moet doen?

[ Voor 3% gewijzigd door fissa op 14-06-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:13
Ik heb in dit forum gezocht maar niet echt een goed eenduidig antwoord gevonden.

Ik heb een 19m3 bad, met chloor op basis van tabletten. Met daarbij een relatief eenvoudige zandfilterpomp.
Ik gebruik stripjes om het chloor te meten, en dit lijkt op orde, ook voelen de wanden niet glibberig.
Ik filter in principe 2 keer per dag 3 uur.

Nu heb ik sinds een week last van troebel water, dus niet groen.
Ik heb nu al een paar keer vlokkenspul toegevoegd en de pomp minimaal 12 uur laten draaien (nacht). Maar dit lost het issue niet op.

Wat zouden de goede volgende stappen kunnen zijn?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Loei123 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:43:
[...]

Parasol erboven? :+

Ik heb er 1 op een bad van 220x150.
Zou die voldoende zijn om het water lekker te krijgen?
Ik heb er 1 op een bad van 3x2x0,75, water was gisteren 32 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madsky
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23-08-2023
Driek schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:05:
Ik heb in dit forum gezocht maar niet echt een goed eenduidig antwoord gevonden.

Ik heb een 19m3 bad, met chloor op basis van tabletten. Met daarbij een relatief eenvoudige zandfilterpomp.
Ik gebruik stripjes om het chloor te meten, en dit lijkt op orde, ook voelen de wanden niet glibberig.

Ik heb nu al een paar keer vlokkenspul toegevoegd en de pomp minimaal 12 uur laten draaien (nacht). Maar dit lost het issue niet op.

Ik werk in principe alleen met vlokken spul en shock chloor

Met dat vlokken spul moet je de pomp niet zo lang laten draaien, hooguit een uurtje en dan uit zetten zodat de vieze deeltjes in het water op de bodem komen te liggen die je vervolgens weer opzuigt.

Daarna shock erin gooien en dan je pomp flink laten draaien.

3 uurtjes je pomp aan op een dag is echt te weinig!
Gewoon de hele dag aan laten staan! In ieder geval overdag, zeker 12 uur! Dan houd je gewoon kraak helder water :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Laatst online: 15:42

m0nk

16-09-2003 15.15

Driek schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:05:

Check je ook je PH? Wellicht een chloorshock doen?

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Madsky schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:15:
[...]

Ik werk in principe alleen met vlokken spul en shock chloor

Met dat vlokken spul moet je de pomp niet zo lang laten draaien, hooguit een uurtje en dan uit zetten zodat de vieze deeltjes in het water op de bodem komen te liggen die je vervolgens weer opzuigt.

Daarna shock erin gooien en dan je pomp flink laten draaien.

3 uurtjes je pomp aan op een dag is echt te weinig!
Gewoon de hele dag aan laten staan! In ieder geval overdag, zeker 12 uur! Dan houd je gewoon kraak helder water :)
ok, ik dacht ergens gelezen te hebben dat vlokken spul toevoegen betekent de pomp lang aan. Maar uit dus, prima, doen we dat voor nu.
Hopelijk kan ik dan einde dag/morgen gaan stofzuigen.

Pomp 12 uur laten draaien kan ik ook doen, overigens draait hij geen 3 uur op een dag, maar 6 uur (2 keer 3)

PH check ik ook, volgens de stripjes ok. Alkaline leek wat hoog.
Chloorschock heb ik trouwens ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madsky
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23-08-2023
Driek schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:24:
[...]

Pomp 12 uur laten draaien kan ik ook doen, overigens draait hij geen 3 uur op een dag, maar 6 uur (2 keer 3)
Sorry, zag het inderdaad.. Maar goed ook 6 uur is relatief weinig. Zeker met dit weer, je wilt het water eigenlijk continue laten circuleren.

Betreft dat vlokken spul, juist niet zo lang je filter aan. Dat troebele gedeelte moet naar de bodem zinken. Dat gebeurt alleen wanneer je pomp uit staat. Anders blijft dat spul maar heen en weren 🫣

En dan zou je met een dag al verschil moeten zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[...]

ok, ik dacht ergens gelezen te hebben dat vlokken spul toevoegen betekent de pomp lang aan. Maar uit dus, prima, doen we dat voor nu.

per etmaal 1x of 2x je bad rondpompen is wel aangeraden. maar 1 of 2 uur pompen zegt niks, met een 1,2 m3 per uur pomp en een 19m3 bad zit je na 3 uur op 3,6 van de 19m3 ;)

en niet alleen dat je filter(media) telt ook mee deze wil je niet in de zon hebben staan + je filter media (cartridge, zand,glas of watten) moet ook voldoende oppervlakte hebben voor je zwembad. een filter die "vol" zit helpt ook niet.

Water in beweging met bv een lucht injectie op de inlaat oid .. kan effectief zijn daar zijn we nog niet over uit

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
[...]

Ik ga niet helemaal terug lezen, maar pomp aan... dat is wel de bedoeling, maar niet filteren. Gewoon standje circuleren, (ik hoop dat je een ZFP hebt anders schiet 't niet op) dan laten bezinken en stofzuigen.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:38
paQ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:46:
[...]

als er niet gezwommen werd...
Als je de cover eraf haalt en de zon schijnt, dan is het met 2 uurtjes gedaan met je chloor. En moet je weer helemaal van voor af aan beginnen. Dweilen met de kraan open.

CYA waarde opvoeren tot ca 25 - 30
Sindsdien draai ik nog maar 4 uurtjes per dag mijn elektrolyse (op 18-19m3 water) en chloor is altijd 1,8 - 2,5
[Afbeelding]
Vanochtend eindelijk vrij chloor gemeten en wel 3. CYA waarde is nog steeds 20-50. Vanaf vandaag laat ik de pomp 6 uur per dag draaien en de zoutelektrolyse 4 uur. Ik ga het in de gaten houden en indien nodig de zoutelektrolyse korter of langer laten draaien.

Waarschijnlijk was de zon de boosdoener, mogelijk icm een vervuilde elektrode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Hmm, de Ph en Chloor zouden goed moeten zijn volgens de testkit, maar ik heb toch een beetje melkachtig water. Ik hoop dat de nieuwe zandfilterpomp er snel is, want het lijkt erop dat de huidige Intex cfp toch erg weinig power meer heeft. Hij klinkt verder wel goed als hij pompt, geen idee wat er mis is. Ik doe er nu elke dag een nieuw filter in.

Ik had de Aqua Plus AQ 280+ zandfilterpomp en wat accessoires vrijdagmiddag besteld, maar er is nog steeds niets verstuurd. Eerst zou dat liggen aan een slang niet op voorraad, ze zouden de rest gaan versturen. Dat bericht was van maandag, maar er is nog steeds niks verstuurd. Het vervelende is dat alles al die tijd gewoon "op vooraad" staat. Zijn er hier mensen met ervaringen met een bekende wellness/zwembadwinkel uit Wezep?
Ik weet dat het druk is nu en dat alles wat langer duurt, maar ik maak me nu wel zorgen of ze het überhaupt wel op voorraad hebben eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13-06 22:31
Wij hebben in ons Bestway zwembad last van prikkende ogen.

Nochtans lijken alle waardes goed:
- Alkaliteit 80
- pH 7.3
- Vrij chloor (DPD1): 1mg/l

Ik las daarnet dat prikkende ogen meestal te wijten zijn aan een te hoge concentratie gebonden chloor. Ik dacht dus even te meten hoeveel gebonden chloor er in het zwembad zit door de DPD3 te meten en daar de DPD1 van af te trekken.
Tot mijn verbazing komt ik bij de meting van DPD3 op 0mg/l uit. Ik heb de test 2 keer herhaald, steeds hetzelfde resultaat.
Hoe kan dat? De DPD3 moet toch altijd hoger of gelijk aan de DPD1 zijn?

Ik gebruik een testkit met tabletjes van Lovibond: https://www.lovibond.com/...ts/Compact-Pool-Test-Kits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
dizzytal schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:02:
[...]

Ik ga niet helemaal terug lezen, maar pomp aan... dat is wel de bedoeling, maar niet filteren. Gewoon standje circuleren, (ik hoop dat je een ZFP hebt anders schiet 't niet op) dan laten bezinken en stofzuigen.
ok, dus
vlokkenmeuk toevoegen,
pomp draaien om het te verdelen, liefst alleen op circulatie (kan mijn pomp niet, is een 4 stand).
Daarna pomp uit,
laten bezinken
stofzuigen
en backwashen.

Dan ben ik nu bij stap 4 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09
Omdat ik zelf een zoutsysteem op de post heb zitten, en ik de berichten van @Joris748 zie met chloor productie problemen bij 20-50 CYA, even een stukje uit de startpost geknipt.
Koffie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:38:

Stabilisator / cyanuurzuur

Sommige chloorblokken bevatten een zogenoemde stabilisator voor chloor. Deze stabilisator zorgt er voor dat je chloor minder snel afgebroken word door UV-straling.
Helaas heeft cyanuurzuur ook direct een zeer nare eigenschap : door zijn werking heb je een hoger chloorgehalte nodig voor dezelfde werking.
Probeer cyanuurzuur dus liefst te vermijden.
Zie voor meer info: https://www.troublefreepool.com/wiki/index.php?title=CYA & https://www.troublefreepo...01/18/chlorine-cya-chart/

Benaming: CYA
Drempelwaarde: 20
Gewenste waarde: 50
Verhogen: CYA+, Chloorstabilisator
Verlagen: cyanuuruzuur kan niet met andere middelen verlaagd worden. De enige oplossing is je water vervangen
In de link lees ik dat bij een zoutwater systeem het CYA level 60-90 moet zijn.

Maar doet het geproduceerde chloor dan überhaupt nog wel wat?

Ik heb nog geen losse CYA tester gevonden, iemand een tip?
Ben van het testen met druppels of een pilletje.
Teststrips vind ik vaak maar onnauwkeurig.

Bij toppy zie ik helemaal geen stabilisator/CYA testers voor zout elektrolyse baden. :/
Heb toch het idee dat dat redelijk belangrijk is om te weten.

[ Voor 12% gewijzigd door FRANQ op 14-06-2023 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ainnir
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Sinds maandag hebben we hier een Intex Prism Frame Ø 305cm staan. Eerste zwembad, dus even inlezen.

Tijdens het vullen zijn er kleine plooien op de bodem ontstaan die er niet meer uit te krijgen zijn. Ik vind het niet per se storend. Kan dit kwaad? Of moet ik het bad nu leeg laten lopen en opnieuw beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
shoombak schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:09:
[...]

Net gemeten, water is 24 graden...

Ik zal niet zeggen dat de bol de hele dag in de zon staat maar naar mijn idee zou die wel goed wat zonuren moeten pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Loei123 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:10:
[...]

Net gemeten, water is 24 graden...

Ik zal niet zeggen dat de bol de hele dag in de zon staat maar naar mijn idee zou die wel goed wat zonuren moeten pakken.
Die van mij staat van 10.30 tot laat in de avond in de zon momenteel. In de nacht koelt het wel een graad of 5 af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Goofyduck384 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:44:
…..

Nieuwe waardes vandaag:
Alkaline: 86 mg/l
Ph: 7,51
Chloor vrij: 0,05 mg/l
Chloor totaal: 0,34 mg/l

De Alkaline is dus gestegen en zit boven de gewenste waarde van 80. De totale chloor is ook iets gestegen, maar nog steeds onder de drempel waarde.
Ik lees alleen op mijn chloortabletten dat een toevoeging van 1 tablet ook zorgt voor een toename van 1,4 mg/l CYA. En de chloor moet wel stijgen, maar die CYA dus niet..
Ik ga nu dagelijks wel chloor tabletten toevoegen, of een chloorshock doen. Maar die CYA wil ik eigenlijk zo houden.

Zwembad houd ik nu wel afgedekt als we niet zwemmen, om de chloor niet te snel te laten verdampen. Water momenteel nog steeds melkachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 14:55

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik kan wat tips gebruiken voor de instellingen van mijn ZWS systeem , Hayward Aquarite Low Salt. Ik heb de RX set al aangesloten en deze werkt prima. en morgen verwacht ik de Ph kit met pomp. En ik moet de isaver 1100 nog aansluiten op de Aquarite zodat deze de pom kan besturen. Concrete vragen die ik heb.

1. Moet ik het ZWS alles op automatisch laten doen of zelf een schema instellen? - ik zet m op de automaat

2. Voor de Ph kit met pomp moet ik ph- liquid/ cyaanzuur om de Ph te verlagen begrijp ik, klopt dat? En heb ik dan een aparte container nodig of pomp ik het direct uit de fles ik pomp het wel direct uit de fles

3. ik heb het bad gevuld met kraanwater. dat zou voldoende alkaliteit moeten bevatten maar als ik zo een teststrip gebruik dan geeft deze aan dat het zit onder t minumum zit. kan ik aannemen dat de teststrip niet van voldoende kwaliteit is? Ph, Redox en zout zijn in orde en water is helder. voor nu best zo.

4. de aquarite meet dus ph en redox en t zou gehalte. Wat voor watertester zou een goede aanvulling zijn? bij nder inzien hou ik ik t voorlopig bij strips ls aanvulling.

[ Voor 10% gewijzigd door Zuluman op 16-06-2023 21:38 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Zojuist gebeld door de zwembadbouwer. Er komt morgen iemand de rand en de randtegels afkitten. Of ik het waterniveau even 40cm lager wil zetten. Met andere woorden: 12.000 liter door het riool wil spoelen 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
shoombak schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:09:
[...]

Gisteren bij ons 30 graden, zonder enige hulpmiddelen :p geeft een bol +2 graden maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:02
Zuluman schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:41:

4. de aquarite meet dus ph en redox en t zou gehalte. Wat voor watertester zou een goede aanvulling zijn?
Ik zou een poollab 1.0 scoren op mp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
MindBender schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:34:
[...]

Die skimmer was mijn startpunt. Ik dacht zelfs aan de platte, omdat ik dacht dat ik daarmee een hogere waterlijn kon krijgen, maar dat blijkt geen verschil te maken.

[...]

Ik heb ondertussen wat op YouTube gezocht en de query 'frame pool skimmer' levert nogal wat filmpjes op over het installeren van een skimmer in een opzetzwembad van zeil.
Ik heb een filmpje gevonden van iemand die de bovenste schroeven boven de zoom heeft en het gat dus door de zoom heen snijdt; Dat lijkt geen probleem. Ik ga gewoon even kijken hoe het bij mijn badje uitkomt.

[...]

Oh, dat is een erg goed punt; Daar had ik niet eens aan gedacht!

Op dit moment zijn dit mijn contenders:
De Gre AR100G, omdat hij donkergrijs is, maar ook omdat het een complete set is waar ik gemakkelijk de waterstorzuiger op aan kan sluiten. De injector ga ik waarschijnlijk niet gebruiken. Nadelen: De maximum waterlijn licht vrij hoog, en het scharnier van het 'luikje' heeft pinnetjes die ingedrukt worden door verbuiging; Dat gaan breken als het broos wordt. Specs staan hier.
De Steinbach S1, omdat hij goedkoop is. Helaas zit er geen waterstorzuiger adapter bij en werkt het scharnier hetzelfde als dat van de Gre. Wel zit er een bovengemiddeld-goed handleiding bij.
De SPIRATO PD-01878 is van een onbekend merk, maar ook dit is een complete set. Het scharnier van het klepje heeft inschuifbare pinnen met veertjes, dat lijkt mij degelijker. Een bijkomend voordeel leek mij dat hij kleiner is, maar met bovengenoemd drooglopen lijkt dat eerder een nadeel. Een handleiding kan ik niet vinden.

Misschien dat ik er inderdaad maar gewoon eentje moet bestellen. Ze zijn goedkoop en waarschijnlijk maakt het allemaal weinig verschil.

Tenslotte: De rubber pakking doorsnijden, of niet? Beide methodes zie ik op Youtube. Wat hebben jullie gedaan?
De dubbele pakking moet je eerst het gat in de liner snijden dus doorsnijden of er zitten 2 losse pakkingen bij, dan kun je achteraf als laatste het gat uitsnijden en kans met uitschieten beperkt blijft .
Ik had 2 losse pakkingen bij geleverd in plaats van 1 dubbele.

Ander punt betreft de stofzuiger aansluiten op de skimmer je hebt ze met rechte tuit en haakse knie, met een knie doe je de slang door de mond opening waardoor de slang onder water blijf en anders door de deksel.

Je moet zorgen dat er geen lucht in de slang zit anders werkt je stofzuiger niet, wat ook niet onbelangrijk is je pomp, met een te lichte pomp gaat het ook niet werken minimaal 6m2 voor een redelijke zuigkracht voor de stofzuiger anders blijft er nog zand op de bodem liggen die je vaak van buitenaf mee neemt door spelende kinderen en .een voetenbadje is geen overbodige luxe door minder rommel in het zwembad.

Persoonlijk vind ik het niets met een stofzuiger slang op de skimmer, alleen al het gehannes met die meters slang, laat staan het opruimen er van wat toch enigszins ruimte in beslag neemt.

Heb nu een robot zuiger geweldig ding en makkelijker in gebruik even opladen en geen omkijken naar en de rest gaat vanzelf kost wel iets meer, maar meer gemak dan het gehannes met de slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
krouwen schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:13:
[...]

Ja kan zeker, maar dat zou dan toch door het filter uiteindelijk opgevangen moeten worden? Of moet daarvoor toch iets van vlokmiddel erbij?

Het is alleen wel al het water, niet alleen op het oppervlakte. Als ik met een duikbril kijk kan ik de bodem bijna niet meer zien. Ik zou verwachten dat zonnebrand drijft op het oppervlakte.
Zonnebrandcrème en met 10 kinderen en je filterpomp filtert het niet, zonnebrandcrème is vettig het blijft overal achter en witte vlekken en niet prettig, laat staan voor je tuinmeubelen en heb je een zwarte auto en met kinderhandjes die zich hebben ingesmeerd kun je gelijk zien, ook na de was straat zie je de afdruk van kinderhandjes en lastig te verwijderen zelfs na enig wasbeurten.

Het is een rommeltje die zonnebrandcrème maar beschermd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ainnir schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:46:
Sinds maandag hebben we hier een Intex Prism Frame Ø 305cm staan. Eerste zwembad, dus even inlezen.

Tijdens het vullen zijn er kleine plooien op de bodem ontstaan die er niet meer uit te krijgen zijn. Ik vind het niet per se storend. Kan dit kwaad? Of moet ik het bad nu leeg laten lopen en opnieuw beginnen?
startpost !

je had ze tijdens het vullen gelijk moeten gladstrijken bij de eerste 10cm , hierbij helpt als je zwembad tegels en zwembadtapijt hebt (gladde ondergrond)

om 4,5 m3 door het riool te spoelen dat is het niet waard vind ik, maar je zal ervaren dat als je met een schepnet even een draaikolk maakt het vuil op de bodem achter die vouwen blijft zitten. je kan met een duikbril en wat tijd ze er ook wel uitkrijgen .. overgens gewoon met vlakke hand net achter de vouw naar de rand duwen .. (leuke bezigheids therapie :) ) en volgende keer gewoon gelijk goed-doen (handleiding lezen)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
mijn 3m ronde zwembad is al 3 dagen niet meer onder de 28 graden geweest :') voor mij het eerste jaar dat het zo "extreem" is .. solar verwarmen hoef ik nauwelijks .. alhoewel hij nog steeds 4-6 uur draait voor die paar graden naar bv 32/34 graden .. normaal zakt hij ook vrij rap savonds naar 28-26 graden maar nu ook weer niet ..

enige wat ik gedaan heb is 3 rollen bubbelfolie om het bad gewikkeld (2 onderop) en 1 bovenin . dit omdat een kat die we er extra bij hebben gekregen net zoals haar broer mouwbeest graag muizen jaagt ..

alleen #OutRunCatAroundPool was mevrouw/meneer poezenbeest toch sneller en :w 4,5m3 de volgende ochtend .. die bubbelfolie zorgt dat ze hopenlijk niet direct bij de liner kan met scherpe nagels . (gaat goed tot nu toe)

kortom nu erg warm bad nog zelfs nu moment van schrijven (thx to remote meet ding) 33,4 graden op 23:15

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 14-06-2023 23:13 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen

krouwen

Hardware Enthusiast

J.E. Weinor schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:56:
[...]

Zonnebrandcrème en met 10 kinderen en je filterpomp filtert het niet, zonnebrandcrème is vettig het blijft overal achter en witte vlekken en niet prettig, laat staan voor je tuinmeubelen en heb je een zwarte auto en met kinderhandjes die zich hebben ingesmeerd kun je gelijk zien, ook na de was straat zie je de afdruk van kinderhandjes en lastig te verwijderen zelfs na enig wasbeurten.

Het is een rommeltje die zonnebrandcrème maar beschermd wel.
Dus verloren zaak? :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 22:50
mathias82 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:12:

- Alkaliteit 80
- pH 7.3

Ik las daarnet dat prikkende ogen meestal te wijten zijn aan een te hoge concentratie gebonden chloor. Ik dacht dus even te meten hoeveel gebonden chloor er in het zwembad zit door de DPD3 te meten en daar de DPD1 van af te trekken.
Tot mijn verbazing komt ik bij de meting van DPD3 op 0mg/l uit. Ik heb de test 2 keer herhaald, steeds hetzelfde resultaat.

Ik gebruik een testkit met tabletjes van Lovibond: https://www.lovibond.com/...ts/Compact-Pool-Test-Kits
Als het gelijk is aan het testen met een poollab dan denk ik dat je dezelfde fout maakt als ik laatst. Je moet DPD1 oplossen, meten en daarna in datzelfde water (!!) DPD3 oplossen. Dan krijg je de totale hoeveelheid chloor te zien (vrij + gebonden). Als je alleen DPD3 doet krijg je volgens mij altijd een waarde van ~0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
er zijn speciale sponzen (of gewoon een grote auto spons) die je in de olie vlek legt .. uitspoelt en herhalen tot het weg is ..

een skimmer helpt ook wel.

voorkomen is beter als genezen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 14-06-2023 23:50 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72

- Alkaliteit 80
- pH 7.3

Prikkende ogen als in rode ogen?
Rode ogen komt door de ph, ik zou proberen het ph naar 7,2 te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
Welnee, die pH is prima. 7.2-7.4 is de ideale range.

Rode ogen kan (inderdaad) ook aan de chemicaliën liggen.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
master1104 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 23:28:
[...]

Als het gelijk is aan het testen met een poollab dan denk ik dat je dezelfde fout maakt als ik laatst. Je moet DPD1 oplossen, meten en daarna in datzelfde water (!!) DPD3 oplossen. Dan krijg je de totale hoeveelheid chloor te zien (vrij + gebonden). Als je alleen DPD3 doet krijg je volgens mij altijd een waarde van ~0.
Je hebt gelijk! Ik heb de handleiding nog eens goed gelezen, en het staat er inderdaad zo in. Gevalletje van RFTM dus, al zouden ze het er wel wat duidelijker in mogen zetten voor dummies (zoals ik) ;)

Als ik het op die manier meer dan is de totale chloor iets hoger dan de vrije chloor, maar er zit amper verschil op. Ik denk dus niet dat het aan teveel gebonden chloor ligt. Het zou ook raar zijn dat er zo vroeg op het seizoen al teveel gebonden chloor in het zwembad zit, ik hou het ook altijd heel proper.
Arjantje72 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 07:49:
[...]

Prikkende ogen als in rode ogen?
Rode ogen komt door de ph, ik zou proberen het ph naar 7,2 te brengen.
Eigenlijk enkel prikkende ogen, geen rode ogen (weet niet of dat verschil maakt). Ik heb ook gelezen dat een te lage of te hoge pH tot prikkende ogen kan leiden, maar zou het echt een verschil maken of het 7,3 of 7,2 is? Ik dacht dat het lichaam een pH van 7,4 had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
shoombak schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:32:
[...]

Die van mij staat van 10.30 tot laat in de avond in de zon momenteel. In de nacht koelt het wel een graad of 5 af
Net even gekeken en hij zit echt nu net helemaal in de zon.
Ik zal eens in de gaten houden tot hoe laat vanmiddag/vanavond, maar zeker tot 17.00 uur wel.

Dat zou genoeg moeten zijn om een bad van 220x150 warm te krijgen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 11:46

- Alkaliteit 80
- pH 7.3

Zo een tester op "blote ogen" vertrouw ik niet zo zeer.

Heb je verder DPD3 tablet in het zelfde -monster- water gedaan als bij de eerste test DPD1?

Ik zou je pH verhogen, heb het idee dat de werklijke pH waarde lager is (=hoger zuurtegraad) dan wat je me tje "blote oog" ziet op de tester.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Hmmbob schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:15:
Welnee, die pH is prima. 7.2-7.4 is de ideale range.

Rode ogen kan (inderdaad) ook aan de chemicaliën liggen.
Bij mij en mijn dochtertje is het wel zo helaas, boven de 7.2 en rode ogen. Mijn ogen zijn ook extreem gevoelig helaas. Zelfs na het douchen knalrode en brandende ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmageddon
  • Laatst online: 12-06 16:14
Ainnir schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:46:

Kan geen kwaad, ik doe het al 3 jaar niet perfect glad (luiheid of ik ben elke keer te laat met gladstrijken tijdens het vullen). De liner is stevig spul :)

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swennus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-04 13:21
Wij zijn in het bezit van een Bestway 3x2 zwembad, met de daarbij standaard geleverde standaard pomp met 1.2m3 filter capaciteit. Nu begint de pomp steeds meer geluidjes te maken, en ben bang dat ik deze zal moeten gaan vervangen.

Nu kan ik goedkoop een 3.4m3 pomp krijgen, maar dit is natuurlijk wel een stuk zwaarder qua filtercapaciteit. Kan dit kwaad bij een relatief klein zwembad? De planning is overigens wel dat we volgend jaar naar een slag groter zwembad gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:11

The Executer

Lekker belangrijk!

Swennus schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:21:
Wij zijn in het bezit van een Bestway 3x2 zwembad, met de daarbij standaard geleverde standaard pomp met 1.2m3 filter capaciteit. Nu begint de pomp steeds meer geluidjes te maken, en ben bang dat ik deze zal moeten gaan vervangen.

Nu kan ik goedkoop een 3.4m2 pomp krijgen, maar dit is natuurlijk wel een stuk zwaarder qua filtercapaciteit. Kan dit kwaad bij een relatief klein zwembad? De planning is overigens wel dat we volgend jaar naar een slag groter zwembad gaan.
Nee hoor, geen probleem. Wij hebben hier een 2.2m x 1.5m zwembad waarop een 4,5m3 filterpomp zit.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Swennus schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:21:

Nu kan ik goedkoop een 3.4m3 pomp krijgen, maar dit is natuurlijk wel een stuk zwaarder qua filtercapaciteit. Kan dit kwaad bij een relatief klein zwembad? De planning is overigens wel dat we volgend jaar naar een slag groter zwembad gaan.
ik weet niet wat groter zwembad kwa mat is maar ik zou die 3,4 m3 enorm links laten liggen en iets wat rond de 6m3 zit.. als je wilt verwarmen (solar of wp) dan de max hoogte van je pomp / flow en eventueel zuigkracht wel prettig voor meerdere redenen..

tenzij je de 3,4m3 gratis krijgt ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Driek schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:22:
[...]

ok, dus
vlokkenmeuk toevoegen,
pomp draaien om het te verdelen, liefst alleen op circulatie (kan mijn pomp niet, is een 4 stand).
Daarna pomp uit,
laten bezinken
stofzuigen
en backwashen.

Dan ben ik nu bij stap 4 :)
ok, ik ben nu bij het stofzuigen.

Eerst heb ik een backwash gedaan, om de zfp schoon te maken, en nu ben ik aan het stofzuigen.
Maar nu komt het net zo hard weer mijn zwembad in uit de retour leiding.

Moet mijn ZFP juist die vlokken niet opvangen? Of is mijn zand misschien niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Driek schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:51:
[...]

ok, ik ben nu bij het stofzuigen.

Eerst heb ik een backwash gedaan, om de zfp schoon te maken, en nu ben ik aan het stofzuigen.
Maar nu komt het net zo hard weer mijn zwembad in uit de retour leiding.

Moet mijn ZFP juist die vlokken niet opvangen? Of is mijn zand misschien niet goed?
backwash (no expert here) is een 3 stappen plan bekijk de handleiding/video ;)
kan zijn dat het niet goed ligt ofzo .. kanalen onstaan zijn (kies 1 van de opties) of het vuil is toch te klein om eruit gefiltert te worden

Elektrische stofzuiger met fijn genoeg netje is wel erg prettig .. ;) ipv de stofzuiger op de ZFP en gehannes met slang was maar 25,- duurder dan de gehannes met slang versie (zie start post)

en nee zand/glas/watten vangt neit al het vuil maar in mijn geval was watten wel minder zwaar en een keer de wasmachine in na het zwem seizoen is wel erg fijn .. kortom ander medium is niet "de oplossing"

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:18
vso schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:38:
[...]

ik weet niet wat groter zwembad kwa mat is maar ik zou die 3,4 m3 enorm links laten liggen en iets wat rond de 6m3 zit.. als je wilt verwarmen (solar of wp) dan de max hoogte van je pomp / flow en eventueel zuigkracht wel prettig voor meerdere redenen..

tenzij je de 3,4m3 gratis krijgt ;)
Voor een klein bad is een 3.4 m3 toch meer dan prima?
Als ik even uit ga van de intex 3.4 m3 cartridge pomp vs een 6m3 intex zandfilterpomp dan bespaar je sowieso mooi wat energie 95w vs 250w, en wat geluid 60-70 dB vs 80 dB.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:03:
[...]

Voor een klein bad is een 3.4 m3 toch meer dan prima?
Als ik even uit ga van de intex 3.4 m3 cartridge pomp vs een 6m3 intex zandfilterpomp dan bespaar je sowieso mooi wat energie 95w vs 250w, en wat geluid 60-70 dB vs 80 dB.
die 4m3 pompjes zijn net iets beter dan de cartridge pompen .. ze halen net 1,5m hoogte (CRP max 1m )
pomp en filter = 1 behuizing .. geen voorfilter en ziet er gelikt uit (word je bad niet schoner van helaas) en ze kunnen lawaaierig zijn (alsnog)

kwa stroom verbruik --> 6m3 = max 250 w .. bij mij 199W wanneer actief .. voor 2 tot 10 uur (max) per dag .. die 4 maanden verbruik ik minder kWh dan mijn tv in 2 weken

Denk niet dat je over 4,- met de nieuwe elektra prijs (zonder PV) daar echt wakker van moet liggen zeg maar. :9B

* vso mijn gedachtes btw ..

als je kinderen van 3 a 4 jaar hebt en geen "groot" bad kwijt kan en echt net aan een 3x2 of kleiner ofzo .. en geen solar (dak) hebt of WP centjes .. dan is het nog wel een overweging wellicht (niet mijn advies in elk geval)

[ Voor 17% gewijzigd door vso op 15-06-2023 13:21 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jarnoz
vso schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:59:
[...]

backwash (no expert here) is een 3 stappen plan bekijk de handleiding/video ;)
kan zijn dat het niet goed ligt ofzo .. kanalen onstaan zijn (kies 1 van de opties) of het vuil is toch te klein om eruit gefiltert te worden

Elektrische stofzuiger met fijn genoeg netje is wel erg prettig .. ;) ipv de stofzuiger op de ZFP en gehannes met slang was maar 25,- duurder dan de gehannes met slang versie (zie start post)

en nee zand/glas/watten vangt neit al het vuil maar in mijn geval was watten wel minder zwaar en een keer de wasmachine in na het zwem seizoen is wel erg fijn .. kortom ander medium is niet "de oplossing"
Na de backwash wel je zand/glas een rinse gegeven zodat het weer op de goede plek ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jarnoz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:38:
[...]

Na de backwash wel je zand/glas een rinse gegeven zodat het weer op de goede plek ligt?
dat dus

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
jarnoz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:38:
[...]

ja uiteraard doe ik dat, backwash, rinse, terug op filterstand, en dan stofzuigen.

Maar die vlokken blijven dus niet hangen in het zand, en komen net zo hard weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnoz
Driek schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:45:
[...]

ja uiteraard doe ik dat, backwash, rinse, terug op filterstand, en dan stofzuigen.

Maar die vlokken blijven dus niet hangen in het zand, en komen net zo hard weer terug.
Ph te laag? Dan kan het gebeuren dat je vlok niet goed bind?

Filterzand te grof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-06 21:26
Soms is het beter om juist niet een backwash te doen maar eerst te stofzuigen. Als de druk wel te hoog is natuurlijk wel doen maar zand filters hebben altijd wel even nodig om zich weer helemaal te settelen voordat de filtering weer optimaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
PH leek goed.

De reden zou dus de recente backwash geweest kunnen zijn, misschien liever wat vuiler zand zodat het er minder snel doorheen gaat, dan schoon zand.

Morgen gewoon poging 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

paQ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:41:
Het is allemaal een pot nat, waarvan de laatste de hoogste invoer lijkt te hebben.
Dat is ook de versie die ik besteld heb.

De hoogte van het gat is bij een klein badje namelijk belangrijk. Als er net twee volwassenen en een kind tegelijk ingezeten hebben, wil er nog wel eens wat water over de rand gelopen zijn.
Het is wel fijn dat dan bij het verlaten van het badje de pomp niet meteen droog loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
vso schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:09:
[...]

die 4m3 pompjes zijn net iets beter dan de cartridge pompen .. ze halen net 1,5m hoogte (CRP max 1m )
pomp en filter = 1 behuizing .. geen voorfilter en ziet er gelikt uit (word je bad niet schoner van helaas) en ze kunnen lawaaierig zijn (alsnog)

kwa stroom verbruik --> 6m3 = max 250 w .. bij mij 199W wanneer actief .. voor 2 tot 10 uur (max) per dag .. die 4 maanden verbruik ik minder kWh dan mijn tv in 2 weken

Denk niet dat je over 4,- met de nieuwe elektra prijs (zonder PV) daar echt wakker van moet liggen zeg maar. :9B

* vso mijn gedachtes btw ..

als je kinderen van 3 a 4 jaar hebt en geen "groot" bad kwijt kan en echt net aan een 3x2 of kleiner ofzo .. en geen solar (dak) hebt of WP centjes .. dan is het nog wel een overweging wellicht (niet mijn advies in elk geval)
Verbruikt de Intex 6m3/u zandfilterpomp echt maar 250W uit het stopcontact? Want de meeste zfp die ik voorbij heb zien komen van 6m3/u hadden op zijn best een afgegeven vermogen van 250W maar een opgenomen vermogen van 450W.

ps
Ik hoop dat Rhodos shop mijn zandfilter eens een keer gaat versturen. Ding vorige week besteld, op voorraad volgens de site, maar versturen ho maar... Ik wil ook zandfilteren!

[ Voor 7% gewijzigd door BounceMeister op 15-06-2023 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
[...]

Nu nog steeds in de zon, water is 25 graden. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BounceMeister schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:46:
[...]

Verbruikt de Intex 6m3/u zandfilterpomp echt maar 250W uit het stopcontact? Want de meeste zfp die ik voorbij heb zien komen van 6m3/u hadden op zijn best een afgegeven vermogen van 250W maar een opgenomen vermogen van 450W.

ps
Ik hoop dat Rhodos shop mijn zandfilter eens een keer gaat versturen. Ding vorige week besteld, op voorraad volgens de site, maar versturen ho maar... Ik wil ook zandfilteren!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZyzhrBMYkLeaeUJjEkkLYRPxa7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vRLBnhka8iWSLOi3AUdwzclC.png?f=fotoalbum_large

dit is mijn zfp 6m3 moet water 3m hoog langs de zonneverwarming duwen ..

note dat het niet 100% accuraat is kan paar watt verschil in zitten zegt shelly inc.

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 15-06-2023 17:10 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wl4kbMn67SA8VWtUwzcpmWQtIzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2iAYjapw2Z7EYPL6BRxN5g5r.jpg?f=fotoalbum_large

Nog niet getest. Maar de minimale (temperatuur) ondergrens is behaald.
Systeem werkt vlekkeloos (ha) maar moet nog steeds eens goed de code voor de verwarming schrijven. (Maar ik ben lui, en ook bezig mijn pc koeling te verbeteren, dus op de projectlijst. Op mijn tablet werkt code leren en maken suboptimaal)

[ Voor 12% gewijzigd door jack zomer op 15-06-2023 17:15 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jack zomer schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:10:
[Afbeelding]

Nog niet getest. Maar de minimale ondergrens is behaald.
Systeem werkt vlekkeloos (ha) maar moet nog steeds eens goed de code voor de verwarming schrijven.
pff spanjaard weer om de hoek hoor :(:) :9B

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
vso schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:09:
[...]

[Afbeelding]

dit is mijn zfp 6m3 moet water 3m hoog langs de zonneverwarming duwen ..

note dat het niet 100% accuraat is kan paar watt verschil in zitten zegt shelly inc.
Al was het 10% afwijking, nog steeds een vrij laag verbruik voor een zfp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jack zomer schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:10:
[Afbeelding]

Nog niet getest. Maar de minimale (temperatuur) ondergrens is behaald.
Systeem werkt vlekkeloos (ha) maar moet nog steeds eens goed de code voor de verwarming schrijven.
zou wel je temp min/max (schaal) willen zien teminste als HA gebruiker dan

je kan een helper maken met verwarming retour - skimmer = x graad verwarmen
lux / en buiten temperatuur zou ik ook loggen

als je verwarming bv onder 0,2 graad komt stop dan het verwarmings proces .. aanzetten doe ik als het onder de verwarmings mat (althans dat is het plan) 40 graden + is

en ik zet mijn filter uit als het zwembadwater 34 graden is (gemeten bij de skimmer bijvoorbeeld) maar dat is voor jou anders natuurlijk

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
[...]

Vanaf nu staat hij wel in de schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BounceMeister schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:13:
[...]

Al was het 10% afwijking, nog steeds een vrij laag verbruik voor een zfp!
dat is relatief, als je met @jack zomer wat hij net post zie je ook het verbruik is dat wel enorm verschil maar ja hij heeft 45 m3 of meer en bij mij is het 10x minder 4,5m3 oid ..

eigenlijk is de WP de meeste stroomvreter ..

als ik kijk naar een ander verbruik(s) groep die 24x7 200W verbruikt dan dan is de draaitijd van vorig jaar ZFP echt maar 2 volle weken draaitijd en dan het meeste energie is bij het zwembad verwarmen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Jazsie schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:26:
[...]

Zo een tester op "blote ogen" vertrouw ik niet zo zeer.

Heb je verder DPD3 tablet in het zelfde -monster- water gedaan als bij de eerste test DPD1?

Ik zou je pH verhogen, heb het idee dat de werklijke pH waarde lager is (=hoger zuurtegraad) dan wat je me tje "blote oog" ziet op de tester.
Ik vind het ook moeilijk om ze exact af te lezen. Welke gebruik jij?

De ene zegt de pH verhogen, de andere verlagen :)

Dat van de DPD tabletjes klopt inderdaad, daar had @master1104 mij al op gewezen

[ Voor 7% gewijzigd door mathias82 op 15-06-2023 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb een 2 bij 3 opzet Intex zwembad. Nu wil ik deze graag afdekken waarbij ik zeker weet dat het veilig is om kleine kinderen erbij te laten zonder er naar om te kijken. Nu zit ik te denken aan isolatiemateriaal van ~6cm dik. Ik verwacht dat een kind hier eventueel op kan staan.

Hebben jullie nog ideeën of tips hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Timo002 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:27:
Ik heb een 2 bij 3 opzet Intex zwembad. Nu wil ik deze graag afdekken waarbij ik zeker weet dat het veilig is om kleine kinderen erbij te laten zonder er naar om te kijken. Nu zit ik te denken aan isolatiemateriaal van ~6cm dik. Ik verwacht dat een kind hier eventueel op kan staan.

Hebben jullie nog ideeën of tips hiervoor?
Gewoon een dik zeil en vastmaken aan de poten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQVubmUs6VQTKWUBqTgH-Gb3_Uk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ze5LIBOls9zKz2Z7eiuXbs29.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nautic
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-07-2023
Ik heb een paar vragen over het aansluiten van een wp.
Ik heb twee index 38mm slangen. Ik wil een van de slangen aansluiten op een bypass kit. https://www.azalp.nl/azal...M8g7AKsDze58aAkfFEALw_wcB
Deze bypass kit heb ik nu ingedachten. Kan ik daar zo direct de intex slang op aansluiten? of heb ik dan nog weer een verloop nodig? Ik probeer al foto's te zoeken naar een voor mij vergelijkbare situatie, maar heb nog niet direct iets kunnen vinden.
Bij deze kit zit nog een derde slang die ik nodig heb van de wp naar zwembad. Kan die aangesloten worden op de draaikoppelingen die ik nu heb van intex? (bij het bad zelf heb ik de intex afsluiters)

Dan nog een vraag over wanneer de wp aangaat. De filterpomp gaan aan op timer. Het is denk ik dan handig dat je de wp ook aan laat gaan op datzelfde moment met een timer? Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Laatst online: 12-06 20:18

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

floriske.nl schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:11:
Weet iemand misschien een goed/beter alternatief voor de kokido chloor doseersluis?

Voor mijn gevoel werkt deze niet lekker, zelfs volledig open en met meerdere grote slow tabletten er in blijft het chloor maar amper op peil en na gebruik van het bad komt dit ook maar moeizaam op peil. Ik krijg het idee dat deze dicht zit, ontluchten gaat namelijk ook enorm langzaam.

Verder is de deksel die er op zit ook echt bagger. Zit meestal muurvast en zelfs invetten van het rubber en de schroefdraad helpt hier niet echt bij.

Daarnaast zit ik een beetje in mijn maag met de Alka waarde van ons bad. Deze is hoger dan 200 volgens de tester maar de pH waarde is bij elke meting wel stabiel dus ik twijfel of ik TA min toe moet gaan passen of niet. Wellicht wel verstandig?
Ik vrees dat ik echt aan iets nieuws zal moeten.

De afgelopen 2 dagen is er niet gezwommen, het bad afgedekt geweest en heeft de zfp 12u+ per dag gedraaid met de doseersluis volledig open gedraaid.

Helaas geen spat chloor in het bad en een vrijwel compleet droog gelopen doseersluis. pH is 7.4 en Alka inmiddels op orde.

Ontluchten van de sluis duurt ca. 10/15
minuten en dat lijkt me ook niet helemaal juist.

Ben bang dat we een maandagmorgen modelletje te pakken hebben welke geen- of niet afdoende chloor afgeeft.

Heb de leverancier gemaild of zij nog ideeën hebben wat er mis gaat.

Zout zie ik eigenlijk niet zo zitten ivm roesten van het frame.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartenv
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-05 12:20
Dat ding van jou is dan inderdaad niet goed. Ik heb deze: https://www.toppy.nl/prod...eersluis-cl-200-euro.html en omdat ik groen water had, hem een dag op max gezet, vervolgens moest ik hem 3 dagen uit/minimaal zetten omdat er te veel chloor in mijn zwembad kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Martinusz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:37:
[...]

Gewoon een dik zeil en vastmaken aan de poten.

[Afbeelding]
Is dat een wat dikker dekzeil?
Pagina: 1 ... 136 ... 174 Laatste