Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 134 ... 167 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:05

paQ

f.welvering schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:51:
[...]

Ik heb nu Aquacheck strips.
Het zuur is alkalinity denk ik?
Die zit op zo'n 120
nee CYA moet je naar zoeken.
moet ergens tussen de 20-50 zitten.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08:06
Hallo allemaal, net als velen anderen zit ik al even mee te lezen, maar zie ik door het bomen het bos niet. Ik heb dit jaar voor de eerste keer een zwembad met stalen frame 400x200x100 (van de Cranenbroek) aangeschaft en ik dacht dit 'even te doen'. Blijkt er stiekem best vanalles bij te komen.. chloor.. drijver.. netje.. stofzuiger.. afdekken..
Als filterpomp heb ik de pomp in gebruik die ik bij het zwembad kreeg. Het betreft een '2006L (530Gal) Filter Pump van Avenli'. Overal 32mm aansluitingen.

Ik probeer het zwembad goed schoon te kouden en ben aan het spelen met chloortabletten om het chloorniveau op pijl te houden.
- Ik heb pas 1 dag deze week het chloorniveau 'goed' gehad (paarse kleur) via een lacmoes testje. Ik had toen 7 chloortabletten in de drijver zitten! Volgens mij waren dit er veel te veel, maar als ik er minder in doe dan is het chloorniveau meteen laag (laagste kleur). Er wordt iedere dag flink gezwommen door meerdere kinderen. Iemand tips?

Daarnaast heeft de vrouw de wens om het zwembad te kunnen verwarmen. Voor ons kleinste kind (bijna 1 jaar) is het water gewoonweg te koud. Doordat we zonnepanelen hebben is een WP pomp de beste oplossing. Enige wens die ik heb dat het de WP opstelling eenvoudig op te zetten en af te bouwen is. Ik heb geen ruimte om een vaste opstelling te maken. De fantastische knutselprojecten die ik in dit topic voorbij zie komen zijn helaas niet aan mij besteed. Twee linker handen :)

M.b.t. de gewenste WP uitbereiding:
- De klantenservice van Toppy raadde mij aan om een filterpomp te kopen die ten minste 3m3 per uur aan kon, omdat de WP anders te weinig doorstroming krijgt. Hoe zit dit precies?

- Ik zat te denken aan de navolgende WP: https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html. Is jullie ervaring dat deze WP voldoende gaat zijn om mijn zwembad te verwarmen naar 29 graden of kan ik beter kiezen voor een 5kw versie? Of hebben jullie een ander advies?

- Hoe schakel ik de filterpomp samen met de WP? Ik heb in de huidige situatie de filterpomp op een eenvoudige tijdschakelaar gezet (zodat hij 10u per dag draait).
Kan ik op dezelfde tijdschakelaar de WP zetten of moet deze 'altijd' op spanning staan?
- Hoe gaan deze samen werken? Zodra de filterpomp aan gaat dan gaat de WP ook zijn ding doen, of hoe moet ik dit zien? Ik neem aan dat de ene niet werkt als de ander 'uit' staat?

- Klopt het dat een inverter WP meer efficient en zuiniger is dan diegene die ik hierboven op het oog heb?

Een heleboel vragen, i know, maar hopelijk is er iemand genegen om mij een beetje de goede richting in te duwen.

Oh en niet onbelangrijk: Ik wil ongeveer 600 euro uitgeven voor een WP en een nieuwe filterpomp (als dit nodig blijkt).

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:01
paQ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:53:
[...]

Die strips zijn nog niet gemakkelijk te vinden, iemand een link?

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
fissa schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:27:
Hallo allemaal, net als velen anderen zit ik al even mee te lezen, maar zie ik door het bomen het bos niet. Ik heb dit jaar voor de eerste keer een zwembad met stalen frame 400x200x100 (van de Cranenbroek) aangeschaft en ik dacht dit 'even te doen'. Blijkt er stiekem best vanalles bij te komen.. chloor.. drijver.. netje.. stofzuiger.. afdekken..
Als filterpomp heb ik de pomp in gebruik die ik bij het zwembad kreeg. Het betreft een '2006L (530Gal) Filter Pump van Avenli'. Overal 32mm aansluitingen.

Ik probeer het zwembad goed schoon te kouden en ben aan het spelen met chloortabletten om het chloorniveau op pijl te houden.
- Ik heb pas 1 dag deze week het chloorniveau 'goed' gehad (paarse kleur) via een lacmoes testje. Ik had toen 7 chloortabletten in de drijver zitten! Volgens mij waren dit er veel te veel, maar als ik er minder in doe dan is het chloorniveau meteen laag (laagste kleur). Er wordt iedere dag flink gezwommen door meerdere kinderen. Iemand tips?

Daarnaast heeft de vrouw de wens om het zwembad te kunnen verwarmen. Voor ons kleinste kind (bijna 1 jaar) is het water gewoonweg te koud. Doordat we zonnepanelen hebben is een WP pomp de beste oplossing. Enige wens die ik heb dat het de WP opstelling eenvoudig op te zetten en af te bouwen is. Ik heb geen ruimte om een vaste opstelling te maken. De fantastische knutselprojecten die ik in dit topic voorbij zie komen zijn helaas niet aan mij besteed. Twee linker handen :)

M.b.t. de gewenste WP uitbereiding:
- De klantenservice van Toppy raadde mij aan om een filterpomp te kopen die ten minste 3m3 per uur aan kon, omdat de WP anders te weinig doorstroming krijgt. Hoe zit dit precies?

- Ik zat te denken aan de navolgende WP: https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html. Is jullie ervaring dat deze WP voldoende gaat zijn om mijn zwembad te verwarmen naar 29 graden of kan ik beter kiezen voor een 5kw versie? Of hebben jullie een ander advies?

- Hoe schakel ik de filterpomp samen met de WP? Ik heb in de huidige situatie de filterpomp op een eenvoudige tijdschakelaar gezet (zodat hij 10u per dag draait).
Kan ik op dezelfde tijdschakelaar de WP zetten of moet deze 'altijd' op spanning staan?
- Hoe gaan deze samen werken? Zodra de filterpomp aan gaat dan gaat de WP ook zijn ding doen, of hoe moet ik dit zien? Ik neem aan dat de ene niet werkt als de ander 'uit' staat?

- Klopt het dat een inverter WP meer efficient en zuiniger is dan diegene die ik hierboven op het oog heb?

Een heleboel vragen, i know, maar hopelijk is er iemand genegen om mij een beetje de goede richting in te duwen.

Oh en niet onbelangrijk: Ik wil ongeveer 600 euro uitgeven voor een WP en een nieuwe filterpomp (als dit nodig blijkt).

Gr.
Die waterpomp is inderdaad beter, anders krijg je vaak E3 error - te weinig flow.

Die warmtepomp voor die maat - zou kunnen, verwacht altijd ongeveer 1 graad per uur verwarmen. Zorg voor een goede afdekking van het water als je hem niet gebruikt (ook overdag).

De WP die jij zelf uitgezocht hebt, heb ik nu voor het tweede jaar, deze heeft een flow meter. Als het waterfilter uitgaat, gaat de WP in standby. In jou geval hoef je dus alleen maar de waterpomp te schakelen, de rest gaat vanzelf.

Een inverter is zuiniger - deze warmtepomp die je zelf kiest staat of aan of uit, terwijl die inverters ook op 50% verbruik, 60% etc... kunnen draaien, dus iets zuinger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:09
Voila, de w'eau is aangekoppeld , en via de Tuya app toegevoegd, ik kan hem idd uit/aan zetten, mode etc... Ik zie ook de temp... Maar ik kan de temp precies niet instellen?

Of bv in/uit aflezen? Is dit beperkt in de Tuya app? Kan dit bv wel in de w'eau app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
Vorkie schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:53:
[...]

Die waterpomp is inderdaad beter, anders krijg je vaak E3 error - te weinig flow.

Die warmtepomp voor die maat - zou kunnen, verwacht altijd ongeveer 1 graad per uur verwarmen. Zorg voor een goede afdekking van het water als je hem niet gebruikt (ook overdag).

De WP die jij zelf uitgezocht hebt, heb ik nu voor het tweede jaar, deze heeft een flow meter. Als het waterfilter uitgaat, gaat de WP in standby. In jou geval hoef je dus alleen maar de waterpomp te schakelen, de rest gaat vanzelf.

Een inverter is zuiniger - deze warmtepomp die je zelf kiest staat of aan of uit, terwijl die inverters ook op 50% verbruik, 60% etc... kunnen draaien, dus iets zuinger.
Hallo Vorkie, bedankt voor jouw snelle reactie. Heb jij ook een bad van +-8.000 liter net als die van mij?
Zou het nog een toegevoegde waarde hebben om een 5kw versie te pakken of is dat een beetje overkill?

Mag ik vragen welke filterpomp je er op aangesloten hebt?

Wat zijn jouw overall ervaringen met de WP? Veel condens? Lawaai? Verbruik?

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
fissa schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:20:
[...]

Hallo Vorkie, bedankt voor jouw snelle reactie. Heb jij ook een bad van +-8.000 liter net als die van mij?
Zou het nog een toegevoegde waarde hebben om een 5kw versie te pakken of is dat een beetje overkill?

Groetjes
Heb hier ook die 4kw warmtepomp icm met 4 m3 zwembad en 3500l pomp en dit werkt prima maar zou bij 8 m3 sowieso een veel zwaardere nemen anders duurt het best lang.

De warmtepomp maakt nagenoeg geen herrie, voorheen waren er dacht ik problemen met de inverter versie dat die een storend geluid maakte.

Hier uiteindelijk blij dat ik niet voor de duurdere inverter versie ben gegaan want gebruik hem toch niet “warmhoud” modus waardoor hij dan zuiniger zou zijn, maar gebruik hem meer in een “boost” modus en als dan de zwembad temperatuur ongeveer prima is dan zet ik de warmtepomp gewoon helemaal uit, zo snel koelt het nu ook weer niet af.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-05 15:35
BounceMeister schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:08:
iSaver was gisteren nog €279 bij Toppy inderdaad. Google ads zijn nog niet bijgewerkt, daar staat hij ook voor 279 maar als je er op klikt zie je 349.

Hier nog wel 279:
https://www.rhodos-shop.n...regelaar-voor-zwembadpomp
Bedankt, meteen besteld :) (voor €279)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
[...]
Hmmm... ik zit op 3 op het moment, zou kunnen verklaren waarom de hydrolyse zo actief is ;(
Qua temperatuur was het ook wel heftig, zon etc...... dik 30C vandaag en dezwembad vanaf 10H vol in de zon

[ Voor 18% gewijzigd door Glaslijn op 09-06-2023 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Glaslijn schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:58:
[...]

Hmmm... ik zit op 3 op het moment,
Kan ook in de schaalverdeling zitten he, beetje afhankelijk waarmee je test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
Tinusvolkel schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:45:
[...]

Heb hier ook die 4kw warmtepomp icm met 4 m3 zwembad en 3500l pomp en dit werkt prima maar zou bij 8 m3 sowieso een veel zwaardere nemen anders duurt het best lang.

De warmtepomp maakt nagenoeg geen herrie, voorheen waren er dacht ik problemen met de inverter versie dat die een storend geluid maakte.

Hier uiteindelijk blij dat ik niet voor de duurdere inverter versie ben gegaan want gebruik hem toch niet “warmhoud” modus waardoor hij dan zuiniger zou zijn, maar gebruik hem meer in een “boost” modus en als dan de zwembad temperatuur ongeveer prima is dan zet ik de warmtepomp gewoon helemaal uit, zo snel koelt het nu ook weer niet af.
Hé Tinusvolkel, dus jij zou kiezen voor de 5kw versie?
Ik heb exact hetzelfde doel, gewoon in de ochtend aanzetten op het moment dat het water te koud en de kids (die dag) gaan zwemmen.

Is er een reden dat jij een 3500L hebt? Dit is iets meer dan de 3000L die toppy mij aanraad. Is er een voor of nadeel als de filterpomp meer water circuleert?
Welke filterpomp heb je? Dit topic adviseert te kiezen voor een 6-klep filterpomp, maar die zijn aardig aan de prijs… Rond de 300,- allemaal… Is dat echt nodig?

Groetjes

[ Voor 5% gewijzigd door fissa op 10-06-2023 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:38
f.welvering schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:37:
Hallo allen,

Ik heb een bad op basis van zout water, inhoud van 4m3. Nu vraag ik mij af of mijn intex electrolyse apparaat nog wel werkt.
Ik heb het bad gisteren opgezet, zoutgehalte is +/- 3500ppm, na 5 uren electrolyse zie ik nog niets op de teststrip aangaande choolgehalte.

Tips?
Ik begon pas vrij chloor te meten, nadat de electrolyse 24 uur in boost modus gedraaid had.

Het is me wel tegengevallen hoe slecht alles aan elkaar te koppelen is. 32 mm, 38 mm op een slangpilaar of 38 mm met wartel.

Achteraf had ik ook die zoutelectrolyse met 38 mm aansluitingen (BSP 2” eindstuk) moeten nemen.

[ Voor 18% gewijzigd door Joris748 op 10-06-2023 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
fissa schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 07:36:
[...]

Hé Tinusvolkel, dus jij zou kiezen voor de 5kw versie?
Ik heb exact hetzelfde doel, gewoon in de ochtend aanzetten op het moment dat het water te koud en de kids (die dag) gaan zwemmen.

Is er een reden dat jij een 3500L hebt? Dit is iets meer dan de 3000L die toppy mij aanraad. Is er een voor of nadeel als de filterpomp meer water circuleert?
Welke filterpomp heb je? Dit topic adviseert te kiezen voor een 6-klep filterpomp, maar die zijn aardig aan de prijs… Rond de 300,- allemaal… Is dat echt nodig?

Groetjes
Ik heb een 7kW Poolex Q-Line 7 voor een 3x2x0,71 intex bad. Ik zou niet kleiner willen. Dus mijn advies zou zijn om voor een groot 4x2x1 bad zeker de grotere versie warmtepomp te nemen van waaruit je wil kiezen.
Mijn zwembad staat vrij lang in de schaduw, dus ik heb de capaciteit echt nodig.

Ik heb een intex 3407 cartridgepomp die alles rond kan pompen, maar dat lijkt me echt het absolute minimum als ik zie wat voor straaltje water er overblijft. Laat staan voor 8000 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
BounceMeister schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:00:
[...]

Ik heb een 7kW Poolex Q-Line 7 voor een 3x2x0,71 intex bad. Ik zou niet kleiner willen. Dus mijn advies zou zijn om voor een groot 4x2x1 bad zeker de grotere versie warmtepomp te nemen van waaruit je wil kiezen.
Mijn zwembad staat vrij lang in de schaduw, dus ik heb de capaciteit echt nodig.

Ik heb een intex 3407 cartridgepomp die alles rond kan pompen, maar dat lijkt me echt het absolute minimum als ik zie wat voor straaltje water er overblijft. Laat staan voor 8000 liter.
Oké thanks, dan verleg ik mijn focus naar de 5kw versie. Dankjewel voor iedereen die al gereageerd heeft.
Nu nog een filterpomp…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gram501
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-08-2024
Heeft er iemand ervaring met een soort trap met dek waar je vanaf kan springen in je opbouw zwembad?
Dus zeg maar een doort mini teras op de zelfde hoogte van je zwembad (intex of bestway)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:29
Laatste week 5,7kWh per dag gemiddeld om mijn bad op 29 graden te houden :).
Gisteren en vandaag is hij maar 20min aan geweest en de rest van de dag uit. Dit gaat de goede kant op :).
Sinds opstoken van mijn zwembad (inbouw, 34 kuub) op 15 april dit jaar heb ik er tot en met nu 702kWh doorheen gejaagd met de warmtepomp.
Overall gemiddeld dus komt dan tot en met nu op 12,5kWh per dag. (702/56 dagen).

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 10-06-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
gram501 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:29:
Heeft er iemand ervaring met een soort trap met dek waar je vanaf kan springen in je opbouw zwembad?
Dus zeg maar een doort mini teras op de zelfde hoogte van je zwembad (intex of bestway)
Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me niet al te best voor zo'n opzetzwembadje met 70cm waterhoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
[...]

Gisteren gemeten, zat toen op 3 :o
Die gaat vanzelf hoger worden naar mate er zwavelzuur toegevoegd word, ga er voorlopig nog niets aan doen.
Even zien hoe de rest van de waarden zich houd.

Test met een pool lab 2.0 ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Glaslijn op 10-06-2023 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Glaslijn schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:02:
[...]

Gisteren gemeten, zat toen op 3 :o
Die gaat vanzelf hoger worden naar mate er zwavelzuur toegevoegd word, ga er voorlopig nog niets aan doen.
Even zien hoe de rest van de waarden zich houd.

Test met een pool lab 2.0 ;)
sja, dan is 2 uurtjes zon > 0 chloor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Hebben sinds vanmorgen 9 uur vol zon er op, gaan het mee maken.
Anders zal ik idd het moeten gaan ophogen. Wat gebruik ik hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars trigger
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-02 20:32
NoFate schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:09:
Voila, de w'eau is aangekoppeld , en via de Tuya app toegevoegd, ik kan hem idd uit/aan zetten, mode etc... Ik zie ook de temp... Maar ik kan de temp precies niet instellen?

Of bv in/uit aflezen? Is dit beperkt in de Tuya app? Kan dit bv wel in de w'eau app?
Dit kan wel met de w eau app.
Of al uitgeprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 20:21
BounceMeister schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:00:
[...]

De flow van een pomp(ofwel straal die je overhoud) wordt naar mijn weten niet veel minder door een WP.
Wat wel invloed heeft is hoeveel meter slang je hebt en hoeveel 90 graden bochten. En ook of je filtermedium vol zooi zit.
Als laatste kan natuurlijk ook de pomp niet meer helemaal goed zijn.

Ik heb dezelfde pomp met filterbollen als medium, aangesloten op WP door middel van de flexibele 32mm slang. Dus 1,5 meter van bad naar pomp, dan 1,5 m van pomp naar WP en dan 1,5 m van WP naar bad.
Met deze setup merk ik maar een heel klein verschil in de kracht van de straal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Plenkske schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:43:
[...]

De flow van een pomp(ofwel straal die je overhoud) wordt naar mijn weten niet veel minder door een WP.
Wat wel invloed heeft is hoeveel meter slang je hebt en hoeveel 90 graden bochten. En ook of je filtermedium vol zooi zit.

Ik heb dezelfde pomp met filterbollen als medium, aangesloten op WP door middel van de flexibele 32mm slang. Dus 1,5 meter van bad naar pomp, dan 1,5 m van pomp naar WP en dan 1,5 m van WP naar bad.
Misschien ligt het dan aan de pomp. Hij klinkt verder goed, maar misschien verlies aan power? Wanneer het water door de wp gaat, merk ik duidelijk verschil, minder flow. Het water gaat dan mooi rechtdoor door de bypass en er zit zo'n 5 meter extra slang aan totaal. Wanneer de bypass open staat, dus geen water door de wp, geeft dat twee 90 graden bochten extra en 5 meter minder slang, maar een betere flow.
Ik heb inmiddels een zfp besteld, ik wil betere doorstroming in het bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
Plenkske schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:43:
[...]

Wat is jullie mening over 4 of 6 klep filterpompen? Waarom zou ik dit wel of niet nodig hebben?
Mijn huidige filterpomp met cartridges blijkt te min als ik een WP nodig heb, maar er is nogal een verschil in prijs tussen een zand, glas, filterpomp met deze 4 of 6 kleppen.

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 06-05 20:21
@BounceMeister wellicht dat de pomp inderdaad minder is geworden of toch die extra meters slang niet aan kan. De intex filterpompen zijn best oke, maar volgens mij niet met te veel lengte slang en ik denk ook niet dat ze gemaakt zijn om jarenlang vele uren te draaien. Daar lijken ze net te simpel voor ?

@fissa ik heb geen ervaring met die kleppen. Wat ik hier vaak lees is dat veel mensen de intex zandfilterpompen te veel herrie vinden maken.
Je kan ook een losse stille pomp kopen en een los vat.
In dit topic komen wel eens wat opties voorbij, kwestie van even zoeken.

Let ook even op stroomverbruik, daar zit ook veel verschil in.

[ Voor 5% gewijzigd door Plenkske op 10-06-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 15:43
Ben beetje aan het oriënteren voor een warmtepomp, ik vraag mij echter af of een zandfilterpomp noodzakelijk is voor de werking van de warmtepomp?

Heb zelf een bestway pomp met inzetfilter, die zou voldoende doorstroming geven, maar bij beschrijving van 1 van de warmtepompen zie ik staan “warmtepomp sluit je eenvoudig aan op je zandfilterpomp”.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:09
Mars trigger schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:38:
[...]

Dit kan wel met de w eau app.
Of al uitgeprobeerd?
Nee, de w'eau app niet getest, ik wou Tuya gebruiken omwille van de home assistant koppeling

2 keer koppelen lukt wellicht niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

Martinusz schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:04:
Ben beetje aan het oriënteren voor een warmtepomp, ik vraag mij echter af of een zandfilterpomp noodzakelijk is voor de werking van de warmtepomp?

Heb zelf een bestway pomp met inzetfilter, die zou voldoende doorstroming geven, maar bij beschrijving van 1 van de warmtepompen zie ik staan “warmtepomp sluit je eenvoudig aan op je zandfilterpomp”.
Maakt voor de wp natuurlijk geen hol uit.
Als er maar schoon water genoeg stroomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 07:53
Martinusz schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:04:

Nope, zoals @paQ al zei :).

Zolang er maar genoeg water doorheen stroomt.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-05 19:34
fissa schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:20:
[...]

Groetjes
Ik heb zelf een bad met 6m3, maar met noppenfolie van 400um dikte en 2 solar bollen heb ik het water al boven de 29 graden vandaag. Donderdag op vrijdag gevuld met kraanwater en op vrijdag om 14:30 het water al op 27 graden....

Geen idee hoe de rest van de zomer gaat, maar ga nog wel even zonder WP proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
CL is van 1.5 ppm gezakt naar 1.2 ppm, vol in de zon. Verder nog niets toegevoegd of gewijzigd. Heb wel stabilisator gehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:24
Heb m’n badje van ruim 3 m3 nu heerlijk een dagje staan, gisteren opgezet en vol laten lopen. Kinderen hebben er al heerlijk in gespeeld.
Eerste ervaringen:
1. Zandfilterpomp is vrij stil en werkt prima. Totaal niet storend voor de buren.
2. Bad is groot genoeg voor 3 kinderen tussen de 5-10.
3. Vanochtend was de temp van het water 15, nu zat deze op 23. Opzich prima. Heb er wel een solarsysteempje tussen hangen, die het water een beetje extra verwarmt.

Wat nog te doen:
1. Opstelling even netjes neerzetten en slangen beetje beter ergens langs leiden
2. Grondstofzuigertje aanschaffen om de vloer ook schoon te houden
3. Digitale watermeter aanschaffen

Zeker met betrekking tot dit laatste punt iemand nog tips? Ik heb wel van die strips en tabletjes, maar met mijn kleurenblindheid kom ik er nou niet echt uit welke kleur nou overeenkomt.. dit werkt dus echt niet voor me. Nu heb je die digitale in alle prijs categorieën, maar welke is nou aan te raden voor mijn kleine bad van 3300 liter? Beetje te professioneel is nou ook weer niet nodig. Ik wil de chloor en ph goed kunnen aflezen.

4. Even uitzoeken hoe lang ik die pomp nou aan moet zetten.

Vanochtend om 11.00 uur aangedaan en net om 14.30 uur weer uit. Of kan ik die rustig de hele dag laten draaien, juist in de warme uren vanwege de voorliefde van warmte bij algen etc? Qua stroom maakt het me niet uit, want de zonnepanelen wekken voldoende op. En het geluid valt dus ook erg mee.

Maar de eerste ervaring is positief.genieten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fissa
Goofyduck384 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:32:
Heb m’n badje van ruim 3 m3 nu heerlijk een dagje staan, gisteren opgezet en vol laten lopen. Kinderen hebben er al heerlijk in gespeeld.
Eerste ervaringen:
1. Zandfilterpomp is vrij stil en werkt prima. Totaal niet storend voor de buren.
2. Bad is groot genoeg voor 3 kinderen tussen de 5-10.
3. Vanochtend was de temp van het water 15, nu zat deze op 23. Opzich prima. Heb er wel een solarsysteempje tussen hangen, die het water een beetje extra verwarmt.

Wat nog te doen:
1. Opstelling even netjes neerzetten en slangen beetje beter ergens langs leiden
2. Grondstofzuigertje aanschaffen om de vloer ook schoon te houden

Zeker met betrekking tot dit laatste punt iemand nog tips? Ik heb wel van die strips en tabletjes, maar met mijn kleurenblindheid kom ik er nou niet echt uit welke kleur nou overeenkomt.. dit werkt dus echt niet voor me. Nu heb je die digitale in alle prijs categorieën, maar welke is nou aan te raden voor mijn kleine bad van 3300 liter? Beetje te professioneel is nou ook weer niet nodig. Ik wil de chloor en ph goed kunnen aflezen.

Vanochtend om 11.00 uur aangedaan en net om 14.30 uur weer uit. Of kan ik die rustig de hele dag laten draaien, juist in de warme uren vanwege de voorliefde van warmte bij algen etc? Qua stroom maakt het me niet uit, want de zonnepanelen wekken voldoende op. En het geluid valt dus ook erg mee.

Ze zeggen twee keer per dag al het water filteren, dus afhankelijk van je filter? Wat ik uit dit topic begrijp kan je niet teveel filteren, wel te weinig. Ik heb de filter nu op een tijdschakelaar van 10.00 - 21.00 uur en nog een keer in de nacht een uurtje.

Ik heb deze zwembad stofzuiger gekocht en ik moet zeggen dat het goed werkt voor deze prijs!

https://www.bol.com/nl/nl...3u9wGeEAQYAyABEgKiWvD_BwE

Welke zandfilterpomp heb je in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:48
Net weer het badje opgezet. Een simpele Intex 300x200 met een C600 pompje.

Ik heb er ook zo'n simpele verwarmings-matje aan hangen. Maar gekeken naar vorig jaar mag het voor mij wel wat meer/sneller verwarmen.

Mijn oog viel nu op bv 100mtr pu/tyleen slang.
Opgerold op de overkapping.

Iemand hier ervaring mee?
Zal vast meer verwarmen dan een matje.
Maar krijg ik het met mijn pomp ook omhoog gepompt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:46

OMX2000

By any means necessary...

Na vorig jaar een heel drama festijn te hebben doorgemaakt, door het verzakken van de ondergrond onder het 12 kuub zwembad. Heb ik dit jaar weer alle moed verzameld om het weer wat beter te doen.

Vorig jaar ben ik dus nog niet eens zover gekomen om mijn Poolex Silverline Fi 70 aan te sluiten, en ik hoop ook de Intex filterpomp te vervangen door een Pentair Azure ZFP.

Dit topic is nog steeds goud waard. Maar ik heb nog steeds wel moeite om de topic start goed te begrijpen. Althans, soms lijken dingen een beetje elkaar tegen te spreken.

Hoe dan ook. Ik zou graag hulp hebben in het samenstellen van een boodschappenlijst, zodat ik komende week spullen kan bestellen, en het zwembad weer op kan bouwen.
  • Intex Prism Frame Premium 488 x 244 bijna 11m3
  • Poolex Silverline Fi 70 met 50mm bypass set
  • Intex zoutwatersysteem
  • Nu nog Intex filterpomp 3407 maar ik hoop een 2e hands Pentair Azur op de kop te tikken
De Intex filterpompt en zoutwatersysteem stonden vorig jaar al in een Keter kast op 1 meter van het zwembad, dus dat blijft nog steeds zo. De warmtepomp zal op iets van 2 meter van het zwembad af komen te staan.

Voor nu vind ik het niet erg om met flexibele 32 mm buizen te werken, en dan een verloop te maken naar 50 mm om de WP aan te kunnen sluiten.

Maar ik zie ff door de bomen het bos niet meer. Ik weet niet goed welke verloopstukken ik moet kopen om van de 50 mm buis naar 32 mm te gaan. Kan iemand mij daarmee helpen?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jarnoz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-04 15:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWWnHOWbEcgCaWXQcsf0znGyHZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Srr4FN3e1aITuDbI6dKTxC7O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92zN62pb0lby9RYg9H8yLljsdBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NBN18OQZL5fZG2UOtDJEsImO.jpg?f=fotoalbum_large

Hier staat inmiddels het zwembad alweer een weekje en de kids genieten met volle tuigen.

Ben nu lekker bezig alles netjes af te werken zodat we niet over de slangen struikelen.
Zfp staat mooi in de schuur en ben nu aan het oriënteren voor een warmtepomp.
Wordt vervolgd dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-04 14:39
Hoi. Ik heb nu zo'n bestway 5.7m3 zandfilter draaien en deze is gevuld met polysphere ballen.

Nu moet ik deze binnenkort eens schoonmaken en begreep dat ik niet zomaar backwash enzo kan gebruiken?

Moet ik de pomp uitzetten en alles dichtdraaien en kan ik dan makkelijk bij die ballen? Gewoon kwestie van omspoelen of moet ik ze bv in de wasmachine gooien?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 06-05 11:19

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Dat was me wel het dagje. Gisteren gestart met vullen. Tot bleek het raam te lekken. Aansluiting frame op beton. Stukje leeggepompt en opnieuw gekit. Maar daarna meteen weer gestart met vullen. Bleek nog te lekken. Ik was in veronderstelling dat je met aquaforte zelfs onder water kon kitten. Ik heb in de droge gekit maar meteen daarna gevuld. Ik had even uurtje moeten wachten.

Vanochtend even gemeten en waterniveau was gelijk ( onder t raam) en ondergrondse infra lekt niet en lampen doen t ook nog.

Vandaag opnieuw gekit. Ik kon nergens zo snel transparante aquaforte vinden en dus bij koi kas in Monster waar ze wel zwart hadden maar geen transparant kreeg ik parasilico aquarium transparant mee. En hij is waterdicht. Helaas niet alle koppelingen in de schuur. Bij laag vermogen valt t mee.

Filter afgevuld want de rest van de glasparels werd vandaag bezorgd. PH en zoutniveau op orde. Nu nog begrijpen hoe de zoutelectrolyse start. De redox nog calibreren. Hoop dat ie nog werkt want de sensor zat niet helemaal onder water in de verpakking. En had eerst de redox chip verkeerd om erin gezet. Die werkt gelukkig wel. De i-saver werkt perfect. Nog wel aansluiten op de Aquarite.

Nog genoeg te doen.

- zwembadranden storten/maken
- beschermrand glas ( kan t water ook hoger)
- warmtepomp (heeft geen haast)

Maar eerst de lekkages oplossen in het leidingwerk. Iemand tips? Teveel of te weinig lijm gebruikt? Gewoon randen van de pvc afkitten met aquaforte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5vWzJCghJamhfvBKA-HLT0nmEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTPNgGPoI5MoGoLUB2aPXtTV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUUoPQtbVg-GxWpny9bF_PbpZp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6DHgJjE8sHd45rxiTgg4UWT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-WkDHe4Ji9_0c-Sd1dxIzsro2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7hlPqHbrXtYt2mGSNk0juxt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Zuluman op 16-06-2023 19:19 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee_r
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-04 20:53
Hoe kan je met huis middeltjes een intex filter zuiver maken?
Afspuiten, dreft en deze dan lang laten weken?
Of beter een ander middel?

Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
jee_r schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:21:

Bedankt
Ik spuit hem in met dasty en stop ik hem in een waterdichte emmer met chloor, na een weekje haal ik hem eruit en spuit hem dan af en dan is ie weer zo goed als nieuw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Vandaag voor 't eerst van het jaar gezwommen. Het relatief koele water van de zwemvijver went toch eigenlijk gelijk al wel weer :).

Én er kwam een jonge bonte specht even wat water drinken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
jee_r schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:21:

Bedankt
Zo'n geribbeld rond cartridgefilter?
Dat doe ik zo:

Eerst het grote vuil en vet eruitspoelen met de sproeier van de tuinslang of de douche. Het liefst van die dunne prikkende straaltjes. Het hele filter rond, goed de randjes uitspuiten. Dit levert me twee emmers heel vies water op.

Ik heb een stuk pvc pijp van 125mm diameter met een eindkap aan een kant. Die vul ik met warm water en biotex (het groene pakje). Dan dat filter erin en een poosje goed heen en weer soppen. Nachtje of een dag laten staan en dan goed uitspoelen.

Ik heb nog een stuk pvc pijp van 125mm diameter met een eindkap aan een kant en een schroefdop aan de andere kant. Daar passen twee filters in boven elkaar.
Vervolgens die vullen met water en bleek (bleekwater of iets anders met chloor) en dat filter een paar dagen laten weken met de schroefdop erop.
Weer goed uitspoelen en het filter laten drogen in de zon.

Dan is dat filter weer helemaal schoon en klaar voor hergebruik.

Edit,
Ohja, en een stuk elektradraad om dat filter uit het chloor te vissen zonder er met je handen in te zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6qBrakQlSne7G2r-8p_fvxUIh0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OFQCa6oaLlvC6zcKmMgdL9C.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 18% gewijzigd door BounceMeister op 10-06-2023 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:42:
[...]

Ik spuit hem in met dasty en stop ik hem in een waterdichte emmer met chloor, na een weekje haal ik hem eruit en spuit hem dan af en dan is ie weer zo goed als nieuw.
of je haalt een ZFP geen gezeik meer met cartridges .. al 6 jaar plezier ervan

alleen eind van het zwem seizoen is het ff de wattenbollen (aqualoon) in de wasmachine proppen dat is het enige moment dat je zou kunnen zeggen dat ik ze "vervang"

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee_r
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-04 20:53
BounceMeister schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:15:
[...]

Zo'n geribbeld rond cartridgefilter?
Dat doe ik zo:

Eerst het grote vuil en vet eruitspoelen met de sproeier van de tuinslang of de douche. Het liefst van die dunne prikkende straaltjes. Het hele filter rond, goed de randjes uitspuiten. Dit levert me twee emmers heel vies water op.

Ik heb een stuk pvc pijp van 125mm diameter met een eindkap aan een kant. Die vul ik met warm water en biotex (het groene pakje). Dan dat filter erin en een poosje goed heen en weer soppen. Nachtje of een dag laten staan en dan goed uitspoelen.

Ik heb nog een stuk pvc pijp van 125mm diameter met een eindkap aan een kant en een schroefdop aan de andere kant. Daar passen twee filters in boven elkaar.
Vervolgens die vullen met water en bleek (bleekwater of iets anders met chloor) en dat filter een paar dagen laten weken met de schroefdop erop.
Weer goed uitspoelen en het filter laten drogen in de zon.

Dan is dat filter weer helemaal schoon en klaar voor hergebruik.

Edit,
Ohja, en een stuk elektradraad om dat filter uit het chloor te vissen zonder er met je handen in te zitten.
[Afbeelding]
KNAP !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 11:13
Goofyduck384 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:32:
. Heb er wel een solarsysteempje tussen hangen, die het water een beetje extra verwarmt.

Wat nog te doen:

Ik zou voor een poollab gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Toen ik die cardridges had spoelde ik ze goed af met warm water.
Zodra ze vies bleven gooide ik ze weg. Gemiddeld 2 tot 4 weken gebruik.
Begin van t seizoen was er standaard een 3 voor 10 aanbieding. Kocht er 6 of 9 en was klaar voor dat jaar.
Voor die 3,33 euro deed ik niet al te moeilijk.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
vso schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:51:
[...]

of je haalt een ZFP geen gezeik meer met cartridges .. al 6 jaar plezier ervan

alleen eind van het zwem seizoen is het ff de wattenbollen (aqualoon) in de wasmachine proppen dat is het enige moment dat je zou kunnen zeggen dat ik ze "vervang"
Ow die 2 minuten per week overleef ik wel (backwashen kost ook een beetje tijd / moeite ), en met 1 setje van 3 kan ik makkelijk een seizoen doen, die van vorig jaar waren eigenlijk nog prima maar moest toch nog wat bij toppie bestellen dus die maar nieuwe mee besteld.

Maar hou hem voornamelijk aan voor het lage vermogen, want stop dat liever in de warmtepomp ( hoewel die deze dagen niet eens aan hoeft )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Tinusvolkel schreef op zondag 11 juni 2023 @ 00:22:
[...]

Ow die 2 minuten per week overleef ik wel (backwashen kost ook een beetje tijd / moeite ), en met 1 setje van 3 kan ik makkelijk een seizoen doen, die van vorig jaar waren eigenlijk nog prima maar moest toch nog wat bij toppie bestellen dus die maar nieuwe mee besteld.

Maar hou hem voornamelijk aan voor het lage vermogen, want stop dat liever in de warmtepomp ( hoewel die deze dagen niet eens aan hoeft )
Filterbollen gebruiken. Hoef je niet te backwashen. Enkel soms wassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Na een lange warme dag, is mijn CL wel overeind gebleven.
Niet de 1,5 ppm waar die op ingesteld staat, maar lager dan 1.15 ppm is die niet geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:31
Zwembadzout is hier in de buurt niet echt goed te verkrijgen. Is het ook mogelijk om zout voor de wateronderharder te gebruiken? Ik heb al in het topic gezocht maar kon er geen antwoord op vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dennis1812 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 00:24:
[...]

dat kost toch veel meer moeite dan eens in de maand ofzo een backwash :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Ik kijk naar het goedkopere segment warmtepomp, nu zie ik bijvoorbeeld deze 2:

- W’eau mini power 3kw, 349,-
En
- Aquaforte mini 3,3kw, 299,-

Enige verschillen die ik zie:
1. De 0,3kw verschil, maar dat lijkt mij niets bijzonders.
2. De W’eau heeft flowswitch
3. Aquaforte is stiller (44 versus 53)
4. Aquaforte temp. Range is groter

Voor de rest zijn ze gelijk, qua merk zegt mij beide niets, ik ben geen expert op dat gebied ;)

Mijn vragen:
1. Heeft 1 van deze merken een plus?
2. Hoe handig is een flowswitch?*
3. Zie ik nog een kandidaat in deze prijsklasse (<400) over het hoofd?

*kan je ook alleen een pomp aanzetten en de warmtepomp uit laten, maar dat het water wel er gewoon doorheen gaan naar je zwembad? Of moet je dan altijd met bypass werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

amauer schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:09:
Zwembadzout is hier in de buurt niet echt goed te verkrijgen. Is het ook mogelijk om zout voor de wateronderharder te gebruiken? Ik heb al in het topic gezocht maar kon er geen antwoord op vinden.
die vraag heb ik me ook al eens gesteld. Het onthardingszout van Hornbach is nog zuiverder volgens mij dan Poolsel. Alleen toppy maakt er onderscheid in, maar mijn gevoel zegt dat het gewoon moet gaan. Ik zou dan wel eerst de tabletten fijnstampen in een emmer. Poolsel mik ik gewoon in het bad en dan laat ik de robot zuiger even een rondje maken, dan is het prima opgelost :+

Poolsel wordt overigens gewoon thuisbezorgd via de webshop van de Boet

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 11-06-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Martinusz schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:19:

*kan je ook alleen een pomp aanzetten en de warmtepomp uit laten, maar dat het water wel er gewoon doorheen gaan naar je zwembad? Of moet je dan altijd met bypass werken?
ja
by pass handig voor slangen afkoppelen, verder mwa.

Die aquaforte is een aan uit. Als die echt (???) zoveel stiller is zou ik die nemen. Die mini kan wel moduleren, maar doet dat ook pas bij de laatset 0,5 graad ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

paQ schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:19:
[...]

dat kost toch veel meer moeite dan eens in de maand ofzo een backwash :?
Wellicht. Ik denk dat het om het even is.

Gemiddeld was je 1x in het seizoen en bij opruimen was ik.

Voordeel is dat ik niet met zwaar zand zit te sjouwen.
Ik gok dat het allemaal om het even is.
Cardridge wisselen/backwash/wassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 06-05 08:42
amauer schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:09:
Ik heb het online gekocht, gratis thuisbezorgd. €116 voor 150 kg (strooizout gigant) kan ik bad 2x mee vullen.
25Kg zakken zijn voordeliger dan 10 Kg zakken kwam ik achter.

Vorige 2 jaren niet aan hoeven vullen tijdens zwemseizoen. De intex zout unit heeft nooit laag zoutgehalte aangegeven. Net gisteravond 2 uur na zout in het bad gedaan te hebben. Vanmorgen om 05:15 warmtepomp aan gezet en het is al 2 graden opgewarmd. Maar even zien hoe het over paar uur is met zon erbij.

Ook een stofzuig robot besteld.

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 11-06-2023 10:57 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op zondag 11 juni 2023 @ 00:22:
[...]

ieder zijn ding, backwash doe ik nooit overgens, ik gebruik geen warmtepomp dus ook geen extra energie nodig, solar rules :)
Dennis1812 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 00:24:
[...]
correctie, het filtermedium zand/glas/filterbollen zegt niks over backwash noodzaak het is alleen een manier om je filter te reinigen..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 22:08

En

Voor de rest zijn ze gelijk, qua merk zegt mij beide niets, ik ben geen expert op dat gebied ;)

Mijn vragen:

Ik vind die Flow switch wel echt heel fijn. Ik schakel via een geschakelde WCD (Shelly) de filterpomp en daarmee ook de warmtepomp aan en uit. En de gewenste temperatuur staat op 28 graden ingesteld, als dat word bereikt slaat de warmtepomp ook uit. Dan werkt alleen de filterpomp en doet de warmtepomp niets (op het doorlaten van het water na)

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 11:54

Koenzie

Never leave, just go

Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van een 400x200 Exit overkapping op een ander 400x200 zwembad? Ik zou zelf niet weten waarom het niet zou passen, maar hoor graag of iemand anders er ervaring mee heeft....

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnoz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-04 15:30
Koenzie schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:45:
Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van een 400x200 Exit overkapping op een ander 400x200 zwembad? Ik zou zelf niet weten waarom het niet zou passen, maar hoor graag of iemand anders er ervaring mee heeft....
Moet je wel even knutselen, want exit zwembaden hebben hele dikke buizen daar zul je dus goed naar moeten kijken of dat gaat klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nautic
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-07-2023
Heeft iemand een tip wat je kan doen om de hoeken bij een rechthoekig bad dicht te maken? Het water is nog lang niet gevuld tot waar het zou mogen maar door die hoeken gaat er best snel wat uit. Ook al doe je rustig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-09-2023
Ik heb de exit overkapping, wel op een exit zwembad. Het exit frame heeft gaten voor de overkapping, en de buizen zitten anders. Als je bijv naar de intex kijkt, die heeft 1 buis. Moet je maar net hopen dat het net zo breed is als de ruimte tussen de exit buizen. Als je wilt, wil ik het wel voor je opmeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
nautic schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:45:
Heeft iemand een tip wat je kan doen om de hoeken bij een rechthoekig bad dicht te maken? Het water is nog lang niet gevuld tot waar het zou mogen maar door die hoeken gaat er best snel wat uit. Ook al doe je rustig.
Dat zou een mooie hack zijn. Die lage hoeken zijn waardeloos. (Sowieso raak je met (drukke) kinderen veel water kwijt.)

Van mij mogen ze een 2x3x1m zwembad maken zodat je een beetje diepte hebt. Helaas begint die hoogte pas bij de 2x4 zwembaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-05 08:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4cCCrXFX2NczsGy4qgMQOxtETU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ARRs2WnADiJET2OiXNAaTRUG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hj1dIwqcl09g20L3yJzlS-q7_Rk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WtWRR0ReB7L31bGLsz1EgCi7.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand met wat voor sleutel of tool ik deze zand filter open krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Knapt toch altijd weer op na een stofzuig beurtje :).
Een beetje mijn routineklusje voor de zondagochtend. Eerst even scheppen, stofzuigen, backwash als dat nodig is en ik ijk 1x per maand ongeveer de chloor installatie adv pillen en kleurtjes.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 25% gewijzigd door GeeMoney op 11-06-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Jessicawitkamp schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:55:
[...]

Ik heb de exit overkapping, wel op een exit zwembad. Het exit frame heeft gaten voor de overkapping, en de buizen zitten anders. Als je bijv naar de intex kijkt, die heeft 1 buis. Moet je maar net hopen dat het net zo breed is als de ruimte tussen de exit buizen. Als je wilt, wil ik het wel voor je opmeten?
Zou tof zijn als je het even zou willen opmeten en misschien een foto kunt maken van de connectie met het zwembad. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-05 20:15

MeltedForest

Lenny-t

Ik kan mij ook melden in dit topic. Afgelopen donderdag een ovalen 3x2 meter opgezet. Samen met een 4m3 zandfilterpomp, een solarmat en solarcover is het water inmiddels 30 graden.. Ik denk niet dat ik een warmtepomp nodig heb :)

[ Voor 5% gewijzigd door MeltedForest op 11-06-2023 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunedin
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23:20
Mijn Intex zandfilterpomp 26644 (SF90220-1) vandaag weer in gebruik genomen. Bij stekker erin begint deze direct te pompen en wordt 02 (resterende uren) weergegeven op het display. Het lukt mij echter niet om de toetsen te ontgrendelen door het knopje met de twee slotjes ingedrukt te houden.

Heeft iemand hier ervaring met dit euvel? Hoe lang zou ik dat knopje ingedrukt moeten houden?

[ Voor 6% gewijzigd door Dunedin op 11-06-2023 17:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:32
Ik heb een godsvermogen aan het zwembad hier uitgegeven, maar op dit soort dagen word je er zo blij van. Elke keer als ik weer overhit ben, even plonzen. Weinig toevoegende post maar ik denk dat er wel meer mensen hier zijn :).

Leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Wij hebben de optelsom niet gemaakt, met al die tegenslagen wil ik het denk ik ook niet weten.
Wel erg blij dat we met dit weer eindelijk gebruik van kunnen maken, zei het vanmiddag nog tegen mijn vrouw; er is niet veel meer nodig om het op een resort te laten lijken 8)

Missen alleen de buitensauna nog een als we dan toch bezig zijn "personeel/bediening" :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 17:53

Matis

Rubber Rocket

Zo, vandaag ons 2x1.5x0.6 Intex frame badje weer opgezet en loopt nu langzaam vol.

Derde seizoen dat we dit bad opzetten. Deze keer zat er een gaatje in de liner en begint het frame op sommige plaatsen door te roesten.
Onze kinderen zijn nu 7 en 9, dus ik denk het laatste jaar. Zou mij benieuwen of en hoe lang ze er dit zwemseizoen in gaan.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Lekkages verholpen. Alles uit elkaar en daar waar nodig gekit met de aquarium kit. Rx module gecalibreerd en electrolyse is gestart. Aanvankelijk deed ie t niet en dacht dat t met de calibratie te maken had. Maar ik had de optionele flowsensor verkeerd om gemonteerd. 8)7

De redox kit heb ik voor € 273,- gekocht maar verzending was €45,- totaal dus € 317,- was er in 3 dagen. Nu kost ie €331,- bij piscina maar verzending is nu maar € 23,58. Dus €355,- totaal. Bij toppy kost ie €419,-

Straks even de optionele ph kit bestellen. Was verleden week € 293- by piscina. Zat in mijn mandje maar vergeten. Kreeg een reminder per mail en net gekeken en hij kost nu € 352,-. Met verzending €375,- Bij toppy €419,- incl. Verzend.

Ik wil de wifi module maar wat een absurd bedrag a €414,-. Ethernet is net zo duur. En ik twijfel over de tempsensor. Volgens mij kan de Aquafortedie gegevens doorgeven aan de Aquarite Low Salt.

[ Voor 16% gewijzigd door Zuluman op 16-06-2023 19:20 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
GAEvakYD schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:39:
[...]

Ik vind die Flow switch wel echt heel fijn. Ik schakel via een geschakelde WCD (Shelly) de filterpomp en daarmee ook de warmtepomp aan en uit. En de gewenste temperatuur staat op 28 graden ingesteld, als dat word bereikt slaat de warmtepomp ook uit. Dan werkt alleen de filterpomp en doet de warmtepomp niets (op het doorlaten van het water na)
Welke filterpomp heb je? Ik zou in principe een 3m3 filterpomp nodig hebben, omdat m’n zwembad Max 8000L heeft. Ik kwam uit op de Bestway flowclear 3m3 (https://www.rhodos-shop.n...0qpw7rEAQYASABEgKz1vD_BwE), maar die heeft een aardlekschakelaar in de stekker, waardoor schakelen op tijd niet meer kan. Deze wens heb ik wel echt. Is de 5.6 versie van de Bestway Flowclear dan overkill (die wel een timer functie heeft)?

Iemand die advies heeft?

[ Voor 8% gewijzigd door fissa op 11-06-2023 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-04 21:59
fissa schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:14:
[...]

Welke filterpomp heb je? Ik zou in principe een 3m3 filterpomp nodig hebben, omdat m’n zwembad Max 8000L heeft. Ik kwam uit op de Bestway flowclear 3m3 (https://www.rhodos-shop.n...0qpw7rEAQYASABEgKz1vD_BwE), maar die heeft een aardlekschakelaar in de stekker, waardoor schakelen op tijd niet meer kan. Deze wens heb ik wel echt. Is de 5.6 versie van de Bestway Flowclear dan overkill (die wel een timer functie heeft)?

Iemand die advies heeft?
Het pompje met die aardlekschakelaar RCD stekker en timer is wel mogelijk door aanpassingen enkele posten terug is er al wat een of ander over gezegd. en te vinden.

En het Bestway pompje hoeveel lawaai maakt dat ding? een 6m2 ZFP meer capaciteit en sneller het bad rondgepomp, minimaal de stelregel hier als je de hoogte in wilt met solar op het dak dan ga je met 3m2 pompje van Bestway niet redden..

Zeg niet dat het moet maar een overweging om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 05-05 22:08
fissa schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:14:
[...]

Iemand die advies heeft?
Ik gebruik deze filterpomp: Intex 3407, die pompt 2.7 m3/h. Die schakel ik met een Shelly Plug-S en daarmee ook de warmtepomp die gaat werken zodra hij een flow waarneemt. Mits de watertemperatuur onder de gewenste temperatuur blijft.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-05 19:47

En

Mijn vragen:

Ik dacht eerst ook dat zo'n flowswitch bijzonder was, maar mij is vorig jaar hier op het forum verteld dat alle warmtepompen tegenwoordig gewoon een flow switch hebben, dat is bedacht ik me later ook wel logisch. Toppy doet het overkomen alsof het iets bijzonders is dat alleen die pompen hebben. Het voordeel van de W’eau mini power is dat deze door een aantal leden in dit topic al aangeschaft is, daar is dus al wat meer (positieve) ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Zuluman die WiFi module voor mijn systeem is ook al zo duur. En erger is nog dat je niet eens goed kan uitzoeken of er een api bij zit of dat je gebonden bent aan een wasrschijnlijk waardeloze app. Ik heb hem daarom nog niet gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
TMCThomas schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:51:
[...]

Ik dacht eerst ook dat zo'n flowswitch bijzonder was, maar mij is vorig jaar hier op het forum verteld dat alle warmtepompen tegenwoordig gewoon een flow switch hebben, dat is bedacht ik me later ook wel logisch. Toppy doet het overkomen alsof het iets bijzonders is dat alleen die pompen hebben. Het voordeel van de W’eau mini power is dat deze door een aantal leden in dit topic al aangeschaft is, daar is dus al wat meer (positieve) ervaring mee.
Hmm maar bij de specs staat specifiek geen flowswitch, maar dat is tegenwoordig dan wel standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
J.E. Weinor schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:34:
[...]

Het pompje met die aardlekschakelaar RCD stekker en timer is wel mogelijk door aanpassingen enkele posten terug is er al wat een of ander over gezegd. en te vinden.

En het Bestway pompje hoeveel lawaai maakt dat ding? een 6m2 ZFP meer capaciteit en sneller het bad rondgepomp, minimaal de stelregel hier als je de hoogte in wilt met solar op het dak dan ga je met 3m2 pompje van Bestway niet redden..

Zeg niet dat het moet maar een overweging om mee te nemen.
Hé Weinor,

Die optie heb ik gelezen, maar dan knip ik mijn garantie natuurlijk op dag 1 aan gort :p (of ik moet iets anders gemist hebben hoe ik de garantie in tact kan houden).

Ik hoef niet het dak op gelukkig. Thanks voor je antwoord.

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-05 19:44
Deze is 488x 1.22 maar dezelfde constructie denk ik zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_A7GT5vFxXKubIn_u7zs2BufABQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z548uD9Sp4Q8Yds6Bl0fZF41.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4LsihnpORSBQby_-DlpP_UWzXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYfCIMRCQz95Nqvvp97HDmUf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Skywalker27 op 12-06-2023 07:52 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Martinusz schreef op maandag 12 juni 2023 @ 07:27:
[...]

Hmm maar bij de specs staat specifiek geen flowswitch, maar dat is tegenwoordig dan wel standaard?
Iets verder kijken dan je neus ;).
Pak de handleiding erbij en je ziet bij "error code" E7 staan met de melding "Water flow protection fault"

Hieruit kan je dus conclusie trekken dat er gewoon een flow switch in zit en dat Toppy -weer- fout heeft.

Zoals @TMCThomas heeft ieder warmtepomp van nu een flow switch, ik moet de warmtepomp nog tegen komen die dit nog niet heeft (en nu nog te koop) >:).
fissa schreef op maandag 12 juni 2023 @ 07:42:
[...]

Hé Weinor,

Die optie heb ik gelezen, maar dan knip ik mijn garantie natuurlijk op dag 1 aan gort :p (of ik moet iets anders gemist hebben hoe ik de garantie in tact kan houden).

Ik hoef niet het dak op gelukkig. Thanks voor je antwoord.

Groetjes
Bij 9/10 van de PRCD kan je deze gewoon netjes los schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Skywalker27 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 07:51:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Post gelijk gepinned, handig voor de volgende die er naar vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:38
Ik heb nu al enkele weken (week of 4/5) een bestway fast set 244 bad staan van 2100L

Nu is afgelopen weekend het water troebel geworden.
Er zit een soort witte waas in.

Nu heb ik de zandfilterpomp (met die bolletjes erin) op circuleren gezet, en vlokmiddel toegevoegd.
gisteravond laat de pomp uitgezet zoals op de handleiding.

Hoop vanavond te stofzuigen met de waterstofzuiger (van mijn vijver).

Als het water nou weer helder is, kan ik dan overstappen op een zout elektrolyse systeem voor het chloor?
Ik vind dat chloor toevoegen in de drijver vrij veel gedoe.

Maar ook het cyaanzuur raak je volgens mij niet kwijt, dus je moet een keer gaan water verversen.
De concentratie kan eigenlijk nog niet te hoog zijn, ik voeg alleen chloortabletten toe na zwemmen.
Dus enkel de weekenden.
vrijdag is chloor niet meetbaar, en za + zo + ma is het sochtends op niveau.

Dus eigenlijk is mijn vraag of je een zwembad dat nu op chloor draait op zout elektrolyse kunt zetten zonder al je water weg te gooien.

[ Voor 11% gewijzigd door FRANQ op 12-06-2023 08:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Hoewel de mening wel eens kan verschillen kan het gewoon.

Cyaanzuur krijg je inderdaad niet weg behalve door je water te verversen.

Juist als je overstapt op ZWS wil je ook wat CYA erin hebben omdat het chloor anders letterlijk vervliegt waar je bij staat in de zon :9~.

Kortom, is je CYA waarde nu niet te hoog dan stoppen met "chemisch" chloor en gewoon overstappen op ZWS.

Is je CYA waarde te hoog dan deels water verversen voordat je overstapt naar ZWS.

Heb je helemaal geen CYA erin zitten of waarde is te laag (lijkt me sterk als je tabletten gebruikt hebt waar 9/10 keer CYA in zit), dan naast je ZWS een paar chloor tabletten (met CYA erin) erbij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

GeeMoney schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:01:
@Zuluman die WiFi module voor mijn systeem is ook al zo duur. En erger is nog dat je niet eens goed kan uitzoeken of er een api bij zit of dat je gebonden bent aan een wasrschijnlijk waardeloze app. Ik heb hem daarom nog niet gekocht.
Daar had ik idd nog niet aan gedacht. Nog een reden om het niet te doen. Als t allemaal goed is ingesteld zou je er geen omkijken naar moeten hebben. En net als met je zonnepanelen zal je de eerste weken veel kijken en daarna zelden.
FRANQ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:37:
Ik heb nu al enkele weken (week of 4/5) een bestway fast set 244 bad staan van 2100L

Nu is afgelopen weekend het water troebel geworden.
Er zit een soort witte waas in.

Nu heb ik de zandfilterpomp (met die bolletjes erin) op circuleren gezet, en vlokmiddel toegevoegd.
gisteravond laat de pomp uitgezet zoals op de handleiding.

Hoop vanavond te stofzuigen met de waterstofzuiger (van mijn vijver).

Als het water nou weer helder is, kan ik dan overstappen op een zout elektrolyse systeem voor het chloor?
Ik vind dat chloor toevoegen in de drijver vrij veel gedoe.

Maar ook het cyaanzuur raak je volgens mij niet kwijt, dus je moet een keer gaan water verversen.
De concentratie kan eigenlijk nog niet te hoog zijn, ik voeg alleen chloortabletten toe na zwemmen.
Dus enkel de weekenden.
vrijdag is chloor niet meetbaar, en za + zo + ma is het sochtends op niveau.

Dus eigenlijk is mijn vraag of je een zwembad dat nu op chloor draait op zout elektrolyse kunt zetten zonder al je water weg te gooien.
Ik heb sinds gister toen ik het zws heb aangezet op boost ook dezelfde witte waas maar ik heb geen chloor gebruikt hiervoor. Vanochtend nog steeds troebel met pomp aan de hele nacht. Wou zou dat kunnen zijn?

[ Voor 53% gewijzigd door Zuluman op 12-06-2023 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Zuluman schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:00:
[...]

Daar had ik idd nog niet aan gedacht. Nog een reden om het niet te doen. Als t allemaal goed is ingesteld zou je er geen omkijken naar moeten hebben. En net als met je zonnepanelen zal je de eerste weken veel kijken en daarna zelden.

[...]

Ik heb sinds gister toen ik het zws heb aangezet op boost ook dezelfde witte waas maar ik heb geen chloor gebruikt hiervoor. Vanochtend nog steeds troebel met pomp aan de hele nacht. Wou zou dat kunnen zijn?
Ik heb dus ook een witte waas na het zwemmen, maar na een nacht pompen is het water weer kraakhelder. Waardes lijken allemaal prima. Ik ben overgestapt van een cartridgepomp naar een ZFP met bolletjes, zou dat het verschil kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartenv
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-04 20:47
Volgens mij is die witte waas/mist/troebel dode algen. Je zou inderdaad een beetje vlokmiddel kunnen gebruiken, daarna stofzuigen. Vervolgens kan je de bolletjes eens vervangen, want volgens mij zitten dan je bolletjes ook vol met dooie alg.

De reden dat het na het zwemmen komt, is wellicht omdat het allemaal naar de bodem was gezonken en met zwemmen weer verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Jazsie schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:00:
[...]

Iets verder kijken dan je neus ;).
Pak de handleiding erbij en je ziet bij "error code" E7 staan met de melding "Water flow protection fault"

Hieruit kan je dus conclusie trekken dat er gewoon een flow switch in zit en dat Toppy -weer- fout heeft.

Zoals @TMCThomas heeft ieder warmtepomp van nu een flow switch, ik moet de warmtepomp nog tegen komen die dit nog niet heeft (en nu nog te koop) >:).
Maar dat is uitschakelen als er geen water doorkomt lijkt mij? (beveiliging)
Wordt met een flowswitch niet bedoeld dat ie juist automatisch inschakelt zodra je de waterpomp aan zet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Martinusz schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:53:
[...]

Maar dat is uitschakelen als er geen water doorkomt lijkt mij? (beveiliging)
Wordt met een flowswitch niet bedoeld dat ie juist automatisch inschakelt zodra je de waterpomp aan zet?
Is het zelfde :).

Flow switch zorgt voor beiden, uitschakelen wanneer er geen water doorstroomt en inschakelen wanneer er weer -voldoende- water doorstroomt.

Zodra er geen water doorstroomt schakelt de compressor uit en krijg je (in dit geval) E7 error, en dat blijft tot dat er weer -voldoende- water doorstroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-02 14:13

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Weet iemand misschien een goed/beter alternatief voor de kokido chloor doseersluis?

Voor mijn gevoel werkt deze niet lekker, zelfs volledig open en met meerdere grote slow tabletten er in blijft het chloor maar amper op peil en na gebruik van het bad komt dit ook maar moeizaam op peil. Ik krijg het idee dat deze dicht zit, ontluchten gaat namelijk ook enorm langzaam.

Verder is de deksel die er op zit ook echt bagger. Zit meestal muurvast en zelfs invetten van het rubber en de schroefdraad helpt hier niet echt bij.

Daarnaast zit ik een beetje in mijn maag met de Alka waarde van ons bad. Deze is hoger dan 200 volgens de tester maar de pH waarde is bij elke meting wel stabiel dus ik twijfel of ik TA min toe moet gaan passen of niet. Wellicht wel verstandig?

[ Voor 5% gewijzigd door floriske.nl op 12-06-2023 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
floriske.nl schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:11:
Weet iemand misschien een goed/beter alternatief voor de kokido chloor doseersluis?

Voor mijn gevoel werkt deze niet lekker, zelfs volledig open en met meerdere grote slow tabletten er in blijft het chloor maar amper op peil en na gebruik van het bad komt dit ook maar moeizaam op peil. Ik krijg het idee dat deze dicht zit, ontluchten gaat namelijk ook enorm langzaam.
Ik heb sinds dit seizoen ook zo'n chloordoseersluis, tot zo ver blijft chloor redelijk op peil.

M'n Intex zoutsysteem moest ik met 't handje (of Hue Smartplug) uitzetten, want paneeltje werkte niet helemaal lekker meer, dus opzoek naar wat anders. Ik was er best wel te vreden mee, afgezien van 't feit dat ik na 2 seizoenen de trap even opnieuw moest schilderen.. (totaal ding 4 seizoenen gebruikt met 2 baden) maar ik zocht nu een goedekope 'tijdelijke' oplossing omdat we toch een ander bad willen dus gewoon maar weer chloor gebruiken.

Zoals ik zei, trap was toe aan een schilderbeurt, de lak was serieus aangetast door 't water. Afsteken, schuren, schilderen en gaan..

Op 't frame van 't bad zaten ook wat plekjes... ach, daar ga ik niets aan doen want dan moet ik 't bad helemaal afbreken... (bad heeft overwinterd)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0Kztp-_jlRFUHInZwWPASEvuSI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XLA8rYO73Ouu0RXvx1r2ooEA.jpg?f=user_large

Afgelopen vrijdag een verjaardagfeestje gehad waarbij er ook gezwommen moest worden (6 tieners in bad, whirlpool & golven maken, dus wel ff flink druk). Zaterdag bij het opruimen zegt m'n oudste: 'Pap, 't zwembad roest' .. Dizzy: 'Ja, weet ik' ... Oudste: 'Maar Pap, hier zit een gat hoor...'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fc6aT0tgb_KsjSZOyRd2Le49sm8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PYroaFU1M42nimYlAeYmzZrp.jpg?f=user_large

OK.. nouja.. niet OK. Iets meer dan alleen wat aantasting van de lak en i.c.m. 't wilde gebruik... ;w

Hartstikke leuk dat systeem, ik was er wel redelijk content mee zoals ik zei. Met eerste bad geen probleem gehad, maar dit was niet zo'n succes.. Gevalletje ternauwernood een mini vloedgolf van +/- 10 kuub kunnen voorkomen.

Ik geloof graag dat er heel veel mensen zijn die 't systeem top vinden (dat vond ik ook, ik heb 't zelfs nog iemand aangeraden... koop nu zo'n zoutsysteem ideaal...) maar let wel even op dit soort plekken, waarschijnllijk is 't eind van je bad..

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Skywalker27 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 07:51:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat systeem is toch net anders, omdat het een rond bad is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender
  • Laatst online: 06-05 11:24

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Zijn er hier mede-Fairland eigenaren met een zwaar verweerd display?

Wij hebben onze Fariland warmtepomp vorig jaar gekocht en aan het einde van het zwemseizoen was het transparante plastic voor het scherm al zwaar verweerd. Hebben meer mensen dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb zo'n intex opzet skimmer in gebruik, waar inderdaad vuil in blijft drijven. Maar moet ik dat regelmatig afvoeren, of wordt dat vanzelf de pomp ingezogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

shoombak schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:32:
Ik heb zo'n intex opzet skimmer in gebruik, waar inderdaad vuil in blijft drijven. Maar moet ik dat regelmatig afvoeren, of wordt dat vanzelf de pomp ingezogen?
Wat je op kunt ruimen, moet je opruimen. Je filter is de laatste linie.

Dus: Drijvend en zwevend vuil met je net vangen. Skimmer mandje dagelijks legen. Als je een skimmer-sok hebt, is dat nog beter. Korfje in je pomp wekelijks legen, zandfilter elke 1 a 2 weken backwashen. Niemand zei dat het weinig werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-05 18:44
Mensen ik heb een vraag:
Gisteren hebben we ons nieuwe Intex zwembadje opgezet.

Nu heeft dit zwembad een in en uitlaat voor de pomp die gemaakt is van zacht rubber, ik kan de slangen van de pomp dus niet strak vast zetten met de originele klemmen met als gevolg dat de boel lekt.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Hoe haal je de zonnebrand plasjes uit de skimmer dan? Ik zie ze er leuk drijven. Maar eruit halen is een ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Loei123 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:45:
Mensen ik heb een vraag:

Nu heeft dit zwembad een in en uitlaat voor de pomp die gemaakt is van zacht rubber, ik kan de slangen van de pomp dus niet strak vast zetten met de originele klemmen met als gevolg dat de boel lekt.

Heb je niet zoiets erbij?
Afbeeldingslocatie: https://www.zwembadenwebshop.nl/Files/10/229000/229484/ProductPhotos/1000x525/1193346387.jpg

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:14

The Executer

Lekker belangrijk!

Loei123 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:45:
Mensen ik heb een vraag:

Wat je kan proberen...Ik heb zelf overal fietsband omheen gedaan :P . Om de in- en uitstroom van het zwembad, om de slangen die erom heen gaan. Op die manier kun je alles veel beter afknellen, met als gevolg dat het dus niet lekt 8) .

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Dennis1812 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:45:
Hoe haal je de zonnebrand plasjes uit de skimmer dan? Ik zie ze er leuk drijven. Maar eruit halen is een ding.
Daar heb je speciale sponzen voor. Die gooi je in de skimmer(s) van je zembad en absorberen olien en vetten.

Ik weet niet of je ze uit kunt spoelen: Wij vervangen ze na een maand met een nieuwe en gooien de de oude weg. Bij Cranenbroek hebben ze ze ook.
Pagina: 1 ... 134 ... 167 Laatste