Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 133 ... 167 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-04 21:59
paQ schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:55:
[...]

Het ging over shock toch?
Ik heb een zout systeem, en dat loopt maar 4 uurtjes per dag.
pomp 24/7 op 1850 rpm
zoutwaarde houd ik tussen de 2800-3200 (maar daar heb je WEKEN de tijd voor)

en skimmer: een inbouw aan de rand. Die drijvende dingen was ik vroeger nooit zo kapot van.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Betreft een skimmer aan de buitenzijde zwembad heeft meer voordelen dan een hangende skimmer in het zwembad die in de weg zit en ben er ook niet weg van laat staan eerder stuk met spelende kinderen in het water.

Voordeel gemonteerd aan de buitenzijde liner etc. je kunt er makkelijker bij ook als het bad is afgedekt, ander voordeel als het regent loopt je bad niet te vol over de rand maar gaat het overtolliger water via de skimmer naar buiten.

Deze soort type wand skimmers hebben een mandje er in zitten daar kun je mooi een fijnmazige panty of fijnmazige sok over heen spannen ook wel verkrijgbaar online, voordeel hierin alle rommel zoals haren insecten etc. blijven achter in de skimmer en weer makkelijk te reinigen, al het rommel komt ook niet in je filtratie terecht van je ZFP waardoor het mooi schoon blijft,

Vooral kinderen met lange haren dat gaat een ZFP ook niet verwijderen met backwash en lange haren gaan overal vast tussen zitten, net als het afvoerputje van de wasbak en het water niet weg wil dat zit goed vast in de afvoer,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:24

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Weet iemand hier wat het nut is van 'snel oplossende chloor tabletten voor in een drijver'?

Dat is namelijk wat er op de pot die ik vorig jaar gekocht heb staat vermeld. Ik was al gestopt met het gebruik, omdat de drijver na een paar uur al leeg is. Het lijkt mij dat alleen langzaam oplossend tabletten nuttig zijn in een drijver, niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
MindBender schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:49:
Weet iemand hier wat het nut is van 'snel oplossende chloor tabletten voor in een drijver'?

Dat is namelijk wat er op de pot die ik vorig jaar gekocht heb staat vermeld. Ik was al gestopt met het gebruik, omdat de drijver na een paar uur al leeg is. Het lijkt mij dat alleen langzaam oplossend tabletten nuttig zijn in een drijver, niet?
langzaam oplossende = weg in dagen niet een uur, deze wil je niet in een drijver maar in een chloorsluis ook omdat als de drijver te lang op 1 plek hangt op 75cm boven de bodem .. op de 0cm of op de wand kan nog steeds een witte (chloor) vlek (kan) ontstaat..

quick doe je in een drijver om het goed te laten mengen (onder het afdekzeil v.h zwembad)

ps langzaam gebruik je min of meer bij voorkeur een relatief constante waarde te houden .. en met quick stuur je bij per zwembeurt (per zwemmer) bv 1 chloor tablet per persoon per dag ..

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 08-06-2023 14:56 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
m0nk schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:26:
Hier ook alles ready voor het komend weekend.. Krijg ineens veel bezoek... :P

[Afbeelding]

Zit zelf nog te kijken naar UV-C. Denk dat ik dat komende maand toch maar ga doen..
Zeker de buurtkinderen die op bezoek komen, want de buurman heeft het zwembad geopend :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:11
m0nk schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:26:
Hier ook alles ready voor het komend weekend.. Krijg ineens veel bezoek... :P

[Afbeelding]
Mooie vlonder. Welk materiaal is dat?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
MindBender schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:49:
Om je chloorwaardes snel op peil te brengen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:38
paQ schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:08:
[...]

heb je helemaal geen ontsmetting?
Wij hebben dit systeem: https://oxytronix.eu/?gcl...X839pva98KoxoCdVQQAvD_BwE

De pomp kan ik dus niet zelf gaan inregelen, of ik moet er een tijdsklokje tussen zetten, en dan is het gewoon aan / uit. Als in 'stroom / geen stroom'. Geen idee welke impact dat heeft op de gezondheid van mijn pomp :)

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:44
whoami schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:40:
[...]

De pomp kan ik dus niet zelf gaan inregelen, of ik moet er een tijdsklokje tussen zetten, en dan is het gewoon aan / uit. Als in 'stroom / geen stroom'. Geen idee welke impact dat heeft op de gezondheid van mijn pomp :)
Aha dat verklaard een hoop cool systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

whoami schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:40:
[...]

Ja precies dus wel ontsmetting.
Mooi systeempje wel (denk ik)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:35
Jazsie schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:10:
[...]

Ik lees: opgenomen vermogen 0,71kW

En daar gaat het om want dat is het daadwerkelijke energie verbruik.

Edit:
@Arjantje72, wellicht checken op de pomp zelf. Weet je het zeker.
Zegt dit iets over het verbruik? P1 en P2 zeggen mij niet zoveel :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8dkBDlDD6QSpXbgTs08GBaGDSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDVYCL5vZnVyUUUuDw4rpCLA.jpg?f=fotoalbum_large

iSAVER+ 1100 frequentieregelaar voor zwembadpomp kost €349 dat is me toch wel te duur.
Ik dacht dat hij vanmorgen een stuk goedkoper was?
https://www.toppy.nl/prod...aar-voor-zwembadpomp.html

@paQ
Als je je zwembad het hele jaar laat staan moet dan de zfp ook aan of doe je er overwinteringspul in?

[ Voor 4% gewijzigd door Arjantje72 op 08-06-2023 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
iSaver was gisteren nog €279 bij Toppy inderdaad. Google ads zijn nog niet bijgewerkt, daar staat hij ook voor 279 maar als je er op klikt zie je 349.

Hier nog wel 279:
https://www.rhodos-shop.n...regelaar-voor-zwembadpomp

[ Voor 23% gewijzigd door BounceMeister op 08-06-2023 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

vso schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:54:
Quick doe je in een drijver om het goed te laten mengen (onder het afdekzeil v.h zwembad)

ps langzaam gebruik je min of meer bij voorkeur een relatief constante waarde te houden .. en met quick stuur je bij per zwembeurt (per zwemmer) bv 1 chloor tablet per persoon per dag ..
Hm; Mij idee was juist om langzame tabletten in de drijver te doen, om het chloorniveau op pijl te houden. Met kinderen in het bad halen we de drijver er dan even uit, maar daarbuiten had ik bedacht om hem er gewoon in te houden.
Hmmbob schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:29:
Om je chloorwaardes snel op peil te brengen :+
Dat doe ik dus gewoon met shock poeder; Elke avond meet ik het, met de PoolLab, ik reken uit hoeveel nodig is, en weeg dat af op een analytische balans (because I can). Dat los ik vervolgens op in een glas met water, en die oplossing giet ik verspreid over het bad uit.

Want als ik de bijsluiters goed begrepen heb, is shock poeder hetzelfde stofje als tabletten, maar dan in poeder-vorm. Of zit ik ernaast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
BounceMeister schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:08:
iSaver was gisteren nog €279 bij Toppy inderdaad. Google ads zijn nog niet bijgewerkt, daar staat hij ook voor 279 maar als je er op klikt zie je 349.
De prijzen stijgen natuurlijk zodra de temperatuur naar 25+ gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MindBender schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:09:
[...]

Hm; Mij idee was juist om langzame tabletten in de drijver te doen, om het chloorniveau op pijl te houden. Met kinderen in het bad halen we de drijver er dan even uit, maar daarbuiten had ik bedacht om hem er gewoon in te houden.
als je buiten de gebaande paden loopt .. ;) you do you

in elk geval hoop dat de uitleg duidelijk was.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
shoombak schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:12:
[...]

De prijzen stijgen natuurlijk zodra de temperatuur naar 25+ gaat
Hoe hoger de temperatuur hoe hoger de prijs wordt, laat staan als er meer vraag is en bijna niet meer verkrijgbaar is stuwt de prijs ook omhoog. :?

Dat hebben we de afgelopen jaren wel meegemaakt en wel tot belachelijke hoge prijzen, en dat niet alleen voor zwembaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
nu dat de kat der klauw in het zwembad heeft gezet, dan maar noppen folie eromheen zodat ze niet direct de kans krijg (+ gelijk isolatie)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:20:
nu dat de kat der klauw in het zwembad heeft gezet, dan maar noppen folie eromheen zodat ze niet direct de kans krijg (+ gelijk isolatie)
Of het zwembad ingraven genoeg voorbeelden te vinden aan projecten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Violente
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12-06-2023
Hoi, een mama hier die langzaamaan een mooie zwembad setup wil realiseren. Ik heb gezocht op het forum, maar kan wel wat advies gebruiken.

Ik heb een kleine zwembad van 300x200x75 (in de toekomst een grotere, wanneer de kleintjes wat groter zijn). En een ZFP voor 6m3 met zoutwater systeem. Ik zou graag willen verwarmen, maar geen idee hoe ik de solar matten of EPDM kwijt kan in de tuin. Ik zit te oriënteren op een wp. Met het oog op de toekomst mag dat best wel wat overcapaciteit hebben. En stil graag. Full inverter spreekt me aan ivm efficiëntie.

Wat is nou een goede warmtepomp voor een ( voor nu bescheiden) opzet zwembad?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:24:
[...]

nu ja had dat ff 6 jaar eerder gezegd ... nu krijg ik een uitdaging waar ik 5m3 aan aarde laat ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door Arjantje72 op 08-06-2023 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Violente schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:37:
Hoi, een mama hier die langzaamaan een mooie zwembad setup wil realiseren. Ik heb gezocht op het forum, maar kan wel wat advies gebruiken.

Ik heb een kleine zwembad van 300x200x75 (in de toekomst een grotere, wanneer de kleintjes wat groter zijn). En een ZFP voor 6m3 met zoutwater systeem. Ik zou graag willen verwarmen, maar geen idee hoe ik de solar matten of EPDM kwijt kan in de tuin. Ik zit te oriënteren op een wp. Met het oog op de toekomst mag dat best wel wat overcapaciteit hebben. En stil graag. Full inverter spreekt me aan ivm efficiëntie.

Dank!
ik zou meteen het zwembad en de verwarming op elkaar afstemmen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Arjantje72 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:38:
[...]

Ik doe al jaren 5in1 langzaam oplossende tabletten in 2 drijvers(eentje links in het midden, de andere rechts) , nooit geen probleem geweest :) :/
J.E. Weinor schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:20:
[...]

Hoe hoger de temperatuur hoe hoger de prijs wordt, laat staan als er meer vraag is en bijna niet meer verkrijgbaar is stuwt de prijs ook omhoog. :?

Dat hebben we de afgelopen jaren wel meegemaakt en wel tot belachelijke hoge prijzen, en dat niet alleen voor zwembaden.
Precies, voor corona was mijn zwembad al jaren ongeveer rond de €600 nu makkelijk het dubbele...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumtum100
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:06
Vraagje misschien kunnen me helpen wat het verstandigste is, ik heb meerdere solarmatten op het dak liggen wat van smorgens tot 6 uur savonds in de zon ligt. Hierop zit een zandfilter pomp aangesloten van +-7 kuub. Ik heb bij de matten een licht sensor liggen die lux meet en pomp gaat dan aan bij voldoende lux. Nu merk ik als de pomp continu aanstaat het water weinig tijd heeft om op te warmen. Ik heb het nu zo gemaakt dat de pomp 5 minuten aangaat 3 minuten uit en weer 5 minuten aan. Zal dit slecht zijn voor de pomp en heeft het meerwaarde of zal ik hem gewoon continu laten draaien?
Deze matten heb ik en deze pomp:
Zwembad is 4x2x1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqjh_hPIWvvpJKASVPcI2G95_mY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsxawCGgpwPsQDM0b4kYg6EC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvqXr8tZ0i97bH3v9Mjvw95mmEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5MbCVS0rKQS6Hdn5v1BPl2YQ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTiQkJfgsHYzLy6NtmxUiYscuP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6YhSayQVfSXjztWfRMnkibPL.jpg?f=fotoalbum_large
Op deze foto is nog niet alles volledig aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-uJb-EufYRS8e6o3eEt0BAqpCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yh8Qp1HeERM7AGYRGLS0puYY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:16
Net mijn intex prism opgezet, een piep klein gaatje!!!! Pff die plekkers die erbij zijn, zijn dus niks waard, kwam direct los...

Iemand een goede manier om dit gaatje te herstellen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0nk
  • Laatst online: 21:17

m0nk

16-09-2003 15.15

Hmmbob schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:29:
[...]

Mooie vlonder. Welk materiaal is dat?
Ipé

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nautic
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-07-2023
HELP: Zojuist mijn intex zandfilterpomp op neutraal gezet. Aangedaan want ik wilde een timer instellen. Echter begon hij direct met filteren? (er kwam in iedergeval water uit de "uitlaat") toen ik hem aan deed ondanks dat hij op neutraal stond? Is dit normaal? Ik heb hem uitgezet, stekker er uit etc. Zelfde verhaal. Uiteindelijk weer uitgezet. Op filteren gezet en vervolgens een timer gezet van een uur om te kijken wat er daarna gebeurd.

Ik heb hem net twee dagen, dus geen idee wat normaal is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:43
Ik heb een Bestway zwembad standaard 3x2 meter, met zo’n standaard filterpomp (klein) erbij, nu wil ik wat meer flow en zag ik deze:
https://www.toppy.nl/prod...rpomp-3407-liter-uur.html

Deze 3400 liter per uur, bij omschrijving staat zwembaden vanaf 7.000liter.
Kan dat kwaad heb je dan echt veel te veel flow? Of toch maar maatje kleiner met 2200 liter per uur?
https://www.toppy.nl/prod...rpomp-2271-liter-uur.html

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

nautic schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:08:
HELP: Zojuist mijn intex zandfilterpomp op neutraal gezet. Aangedaan want ik wilde een timer instellen. Echter begon hij direct met filteren? (er kwam in iedergeval water uit de "uitlaat") toen ik hem aan deed ondanks dat hij op neutraal stond? Is dit normaal? Ik heb hem uitgezet, stekker er uit etc. Zelfde verhaal. Uiteindelijk weer uitgezet. Op filteren gezet en vervolgens een timer gezet van een uur om te kijken wat er daarna gebeurd.

Ik heb hem net twee dagen, dus geen idee wat normaal is...
Als je hem op neutraal zet is het IN > UIT
Water stroomt dan langs je vat.

Dat ding weet niet waar jij die hendel op zet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Systemadmin schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:30:
Sinds een paar dagen heb ik een opzetzwembad staan met een Bestway Flowclear zandfilterpomp 5,6 m3/u, echter heb ik het volgend probleem. Wanneer ik de pomp op filteren heb staan dan lijkt de pomp niet 100% te pompen maar op ongeveer 20-30%. Wanneer ik de hendel indruk dan gaat het wel ineens met 100%.

Ik heb al meerdere keren geprobeerd om de pomp te ontluchten, dit lijkt geen verschil te maken.

Nu heb ik de hendel ingedrukt en iets verder naar recht doorgedrukt zodat de hendel 'ingedrukt' blijft, ik zou alleen graag willen weten waar dit door komt. Dit is overigens de eerste keer dat ik een zwembad opzet met pomp etc (het zou heel goed aan mij kunnen liggen :)).

Heeft er iemand een idee?

Video: YouTube: Bestway ZFP pompt niet 100%

Hendel stand (waarbij het wel 100% pompt)
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Heb je je filter zand/glas wel langs de pijp gestort zat ik me later af te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerke
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-04 18:49
Hallo, ons bad is na een jaartje bouwen en net op tijd voor het mooie weer klaar. Ga dan verder om de WP te installeren en het zwembad verwarmen op een appart circuit. Heeft er iemand al een monoblock WP staan voor verwarming en warm water in huis en hierop het zwembad aangesloten? Ben benieuwd hoelang het duurt voor er graden bij komen met de WP als het straks klaar is. Alles word via een titanium warmtewissellaar overgedragen door mijn 12 Kw Panasonic monoblock. Hoor graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:56
Iemand een idee hoe ik een lek dicht waar de as van het lamellendek door de wand heen gaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLsXVuvUHAnYJPNtj6ClwaYLiFk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y5CESWMiqoL8avsqc3GkpdyD.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze plek komt er flink wat water uit (zo’n 2cm per dag). Ik heb er voor nu wat teflon tape omgedraaid, en laat het dek open, dat lijkt voor nu wel te werken. Maar dat is natuurlijk geen oplossing voor de lange termijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik vrees toch dat je daar een keerring oid in zal moeten vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

BounceMeister schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:08:
Een paar dagen geleden was hij op Amazon nog €69(!), maar niet op voorraad. Ik kon hem wel bestellen en dat heb ik ook meteen gedaan, en betaald. Ik denk niet dat ik hem ga krijgen, want dat moet een foutje geweest zijn. Of ik krijg hem in Oktober… We gaan het wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

MindBender schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:38:
[...]

Een paar dagen geleden was hij op Amazon nog €69(!), maar niet op voorraad. Ik kon hem wel bestellen en dat heb ik ook meteen gedaan, en betaald. Ik denk niet dat ik hem ga krijgen, want dat moet een foutje geweest zijn. Of ik krijg hem in Oktober… We gaan het wel zien.
Dat zal dan afhangen van die verkoper.
Als het Amazon zelf is, is er prima kans dat je hem krijgt hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:18

Dennis1812

Amateur prutser

Verzendbevestiging van de WP is binnen. Hopelijk pakt 1 van de buren hem morgen aan. Ik werk tot 23 00 dus dan zaterdagochtend aansluiten.

Moet nog even bij het tuincentrum een extra 38mm slang halen. Zit een gaatje in 1 slang helaas. Kleinigheidje blijf je houden.

Op de zon is het bad vandaag al 27 graden geworden. Dus de kinderen kunnen morgen sowieso zwemmen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

J.E. Weinor schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:24:
Of de kat ingraven (zei hij met zijn lievelingskatje op schoot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
MindBender schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:38:
[...]

Ik heb er toch een aantal keren naar gekeken de afgelopen dagen, maar net gemist dus. Als ik het gezien had, had ik er ook wel een besteld! De zandfilterpomp komt daarna wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Inmiddels een zandfilterpomp besteld met zand. Echter lijkt de post aardige vertraging te hebben met leveren.
Hoop dat ik hem wel voor het weekend heb, gezien de warme dagen. Maar kan ik nu al beginnen met vullen van het bad? Dat duurt ook wel even denk ik (3300 liter, niet de grootste nee 😉). Of kan ik dan daarna niet goed meer een pomp aansluiten? Ik heb dit bad: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3IpNsp_iKDjaWQNRK98a8v0h18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tbZLKnSFfBriySFin2FIb8Y4.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee hoe snel het bad vervuild en of het dan nog goed te krijgen is als de pomp er eenmaal is (tis m’n eerste grotere zwembad)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Als je geen afsluitdoppen erbij hebt dan kun je vullen tot aan het eerste gat. Zullen iet veel cm zijn. MAAR! dan heb je dat alvast wel gevuld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Goofyduck384 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:10:
Inmiddels een zandfilterpomp besteld met zand. Echter lijkt de post aardige vertraging te hebben met leveren.
Hoop dat ik hem wel voor het weekend heb, gezien de warme dagen. Maar kan ik nu al beginnen met vullen van het bad? Dat duurt ook wel even denk ik (3300 liter, niet de grootste nee 😉). Of kan ik dan daarna niet goed meer een pomp aansluiten? Ik heb dit bad: [Afbeelding]

Geen idee hoe snel het bad vervuild en of het dan nog goed te krijgen is als de pomp er eenmaal is (tis m’n eerste grotere zwembad)
Gewoon beginnen. En later aansluiten.

Mijn interesse:
Waarom de 3x2 van bestway?
En niet de 3x2 van Intex? Die van Intex is 10(!) Cm dieper. Dat is echt wel een verschil waardoor het voor ons fijner zit in de Intex.

Maar de pomp kan je gewoon lager aansluiten en alles is goed te krijgen. Eventueel wat chloor in je chloor drijver als je die al wel hebt is prima. 3300L gaat gelukkig vrij snel. Maar heeft even opwarmtijd nodig. Dus liever zsm vol dan kan je zaterdag ofzo zwemmen.
Morgen zal nog te koud zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Overigens kan dat kleine bad ook prima met cardridgepomp gedaan worden mocht die toevallig in huis zijn van een ander bad. Of als back up van de action als je levertijd heel lang is.

Wel dus je chemicaliën beginnen. Chloor in een drijver.(als je geen drijver hebt even in de winkel halen, action of bouwmarkt hebben genoeg liggen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:34
tumtum100 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:52:
Vraagje misschien kunnen me helpen wat het verstandigste is, ik heb meerdere solarmatten op het dak liggen wat van smorgens tot 6 uur savonds in de zon ligt. Hierop zit een zandfilter pomp aangesloten van +-7 kuub. Ik heb bij de matten een licht sensor liggen die lux meet en pomp gaat dan aan bij voldoende lux. Nu merk ik als de pomp continu aanstaat het water weinig tijd heeft om op te warmen. Ik heb het nu zo gemaakt dat de pomp 5 minuten aangaat 3 minuten uit en weer 5 minuten aan. Zal dit slecht zijn voor de pomp en heeft het meerwaarde of zal ik hem gewoon continu laten draaien?
Zwembad is 4x2x1

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gewoon paar uurtjes mer volle bak zon aanzetten. Ik heb dezelfde setup jarenlang tevreden gebruikt. Nu een 19000 liter pool in de tuin en een tweede mat aangeschaft. Paar uur per dag de pomp aan en het bad is nub25 graden. Savonds met noppenfolie afdekken en je hebt de hele zomer plezier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-05 19:47
MindBender schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:09:
[...]

Kan prima hoor, doen wij hier al jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Arjantje72 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:58:
[...]

Zegt dit iets over het verbruik? P1 en P2 zeggen mij niet zoveel :)
[Afbeelding]

iSAVER+ 1100 frequentieregelaar voor zwembadpomp kost €349 dat is me toch wel te duur.
Ik dacht dat hij vanmorgen een stuk goedkoper was?
https://www.toppy.nl/prod...aar-voor-zwembadpomp.html

@paQ
Als je je zwembad het hele jaar laat staan moet dan de zfp ook aan of doe je er overwinteringspul in?
530Watt is het opgenomen vermogen ofwel werkelijk verbruik (P1), P2 is het werkelijke vermogen van je waterpomp.

Die frequentieregelaar was gisteren nog 279,--. Typisch Toppy (prijs verhogen wanneer het warm weer is), zou dus vooral effe verder zoeken :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Nu online
Dennis1812 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:16:
[...]

Gewoon beginnen. En later aansluiten.

Mijn interesse:
Waarom de 3x2 van bestway?
En niet de 3x2 van Intex? Die van Intex is 10(!) Cm dieper. Dat is echt wel een verschil waardoor het voor ons fijner zit in de Intex.
Tja, geen idee. Dat heeft de lieve vrouw gekocht. Als het nu dit jaar inderdaad minder bevalt kan het volgend jaar alsnog. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Systemadmin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-04 10:35
paQ schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:50:
[...]

Heb je je filter zand/glas wel langs de pijp gestort zat ik me later af te vragen?
Ja dat heb ik gedaan, heb netjes dat deksel gebruikt (zodat de pijp vrij blijft van zand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Bubbeltjesdeken vergeten gisteravond
Scheelt gewoon 1,5 graad extra :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Systemadmin schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:21:
[...]

Ja dat heb ik gedaan, heb netjes dat deksel gebruikt (zodat de pijp vrij blijft van zand).
Sja zou de deksel er anders eens afhalen en kijken of je wat kunt ontdekken. Het is best moeilijk bepalen zo op het filmpje wat er gebeurt.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 09-06-2023 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Zwembad is 4x2x1

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In het "zwembad diy verwarmen" topic staat er meer over, maar het water hoeft niet warm aan te voelen om warmte te transporteren. Al is het verschil tussen in- en uitgang maar een halve graad, je zwembad warmt er goed door op.
Dus zodra de zon die matten verwarmt, kan de pomp aan. Die warmte komt dan gewoon je zwembad in. Lijkt me ook fijner voor de pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tumtum100
harrybeuker schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:10:
[...]

Gewoon paar uurtjes mer volle bak zon aanzetten. Ik heb dezelfde setup jarenlang tevreden gebruikt. Nu een 19000 liter pool in de tuin en een tweede mat aangeschaft. Paar uur per dag de pomp aan en het bad is nub25 graden. Savonds met noppenfolie afdekken en je hebt de hele zomer plezier
Ik gebruik nu een afdekzeil zoals je op de foto ziet, zou een noppen folie beter zijn? Merk dat het zwembad snachts 3 graden afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:21:
Bubbeltjesdeken vergeten gisteravond
Scheelt gewoon 1,5 graad extra :|
Hoeveel graden was de temeratuur gezakt dan?
Ik heb 30mm xps onder het bad, noppenfolie+afdekzeil erop, maar nu toch 5 graden gezakt sinds gisteren 19:00.
Het is maar een 3x2m bad, maar toch veel warmteverlies naar mijn idee. Met een buitentemperatuur vannacht van 13,4 misschien ook wel weer logisch.
Laat staan wat er gebeurt als ik de noppenfolie vergeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje12345
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:12
Wie gebruikt hier ook 20g chloortabletten? Wij hebben een zwembad van 10 kuub en volgens de richtlijn hier bijvorbeeld
https://www.rhodos-shop.n...lde-vragen/hoeveel-chloor
zou er dan zo'n 4 stuks in moeten, Vorig jaar al geconstateerd dat dit eigenlijk te weinig is. Heb eerst het chloor met mini van 2,7 op peil gebracht, maar 6 van 20gram is daarna niet voldoende om het chloor op peil te houden. Ik heb er daarom nu maar 8 in gedaan, maar het loopt nog steeds terug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:12
matje12345 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:47:
Wie gebruikt hier ook 20g chloortabletten? Wij hebben een zwembad van 10 kuub en volgens de richtlijn hier bijvorbeeld
https://www.rhodos-shop.n...lde-vragen/hoeveel-chloor
zou er dan zo'n 4 stuks in moeten, Vorig jaar al geconstateerd dat dit eigenlijk te weinig is. Heb eerst het chloor met mini van 2,7 op peil gebracht, maar 6 van 20gram is daarna niet voldoende om het chloor op peil te houden. Ik heb er daarom nu maar 8 in gedaan, maar het loopt nog steeds terug..
Gebruik je ook een afdekking op je zwembad of is deze constant open ?
Als hij constant open is dan vervliegt het namelijk vrij rap denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

BounceMeister schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:35:
[...]

Hoeveel graden was de temeratuur gezakt dan?
Ik heb 30mm xps onder het bad, noppenfolie+afdekzeil erop, maar nu toch 5 graden gezakt sinds gisteren 19:00.
Het is maar een 3x2m bad, maar toch veel warmteverlies naar mijn idee. Met een buitentemperatuur vannacht van 13,4 misschien ook wel weer logisch.
Laat staan wat er gebeurt als ik de noppenfolie vergeet.
Ik verlies normaliter ca 2 graden op een nacht, op 30mm XPS en noppenzeil.
nu was ik dus 3,5 kwijt, in een eigenlijk best wel warme nacht.

maar ach, zonnetje is aan, noppenfolie er weer op. Ik zit binnen no time weer aan 29 vandaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje12345
GeeMoney schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:23:
[...]

We hebben een overkapping erover en dit jaar ook nog een noppenzeil. Ik ga het eens in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

[...]

Even de CYA waarde testen.
Kan me voorstellen dat die nihil of afwezig is?

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 09-06-2023 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje12345
paQ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:49:
[...]

Even de CYA waarde testen.
Kan me voorstellen dat die nihil of afwezig is?
Ik ga dat even testen ja. Vorig jaar probleem dat het uiteindelijk juist veel te hoog was. Daarom wil ik dit jaar liever zo veel mogelijk de tabletten van 20 gram gebruiken, omdat daar relatief minder CYA inzit volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Klinkt idd als lage CYA. Alleen als je een ionisator hebt, is een lage CYA waarde goed (sterker nog, een must - anders roest je ionisator onder je vandaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

matje12345 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:54:
[...]

Ik ga dat even testen ja. Vorig jaar probleem dat het uiteindelijk juist veel te hoog was. Daarom wil ik dit jaar liever zo veel mogelijk de tabletten van 20 gram gebruiken, omdat daar relatief minder CYA inzit volgens mij.
CYA zit vaak in shock en granulaat. Als je dat een hele zomer blijft toevoegen wordt de waarde te hoog ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droogtrommel90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:09
Ik zie veel voorbij komen over noppenfolie, maar zelden over de dikte/varianten daarvan..?

Ik ben op zoek naar noppenfolie / solarcover voor mijn 360cm zwembad.

Nu zie ik op internet verschillende varianten qua diktes/micron. Is een dikkere de moeite waard? De dikkere variant is helaas niet op voorraad.

https://www.toppy.nl/prod...emium-360-cm-zwart-1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Droogtrommel90 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:26:
Ik zie veel voorbij komen over noppenfolie, maar zelden over de dikte/varianten daarvan..?

Ik ben op zoek naar noppenfolie / solarcover voor mijn 360cm zwembad.

Nu zie ik op internet verschillende varianten qua diktes/micron. Is een dikkere de moeite waard? De dikkere variant is helaas niet op voorraad.

https://www.toppy.nl/prod...emium-360-cm-zwart-1.html
De intex folies tot en met 2 jaar terug waren rond de 200 micron.
De nieuwe is 160 en is voelbaar dunner en ik ben er voorzichtig mee!
Dunner is wmb echt een no go. Aan de andere kant; 500 micron voor 360cm is wellicht wat overkill hoor. Het wordt daardoor ook wat lomp, terwijl een 200 micron makkelijker te handelen is.

@Droogtrommel90
hierzo... sssst ;) tegen niemand zeggen anders issie weg.

is netto 348 cm dus even meten anders

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 09-06-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-09-2023
[...]

Ook dit valt tegen. Hier een overkapping + solar, maar mijne begon groen te worden toen ik heb net open trok, alles is ook moeilijk glad. Ik zit te stoeien met 1-2 tabletjes, maar ik kom er ook niet uit. 2 is te veel, 1 lijkt net te weinig 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerke
@Droogtrommel90 Dinsdag beateld bij agh noppenfolie.nl alleen zelf op maat maken en 400 micron. Voordeliger als alle andere aanbieders!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Violente schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:37:

Dank!
Een warmtepomp is onzin met deze temperaturen, zorg voor goede afdekking en evt zonnebol/zonnemat en jouw zwembad is zo 30 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje12345
Jessicawitkamp schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:55:
[...]

Ook dit valt tegen. Hier een overkapping + solar, maar mijne begon groen te worden toen ik heb net open trok, alles is ook moeilijk glad. Ik zit te stoeien met 1-2 tabletjes, maar ik kom er ook niet uit. 2 is te veel, 1 lijkt net te weinig 🙈
Hoe groot is je zwembad (inhoud) en welke tabletten?

Mijn cyaanzuur is trouwens 18 dus lijkt me prima voor nu.

[ Voor 6% gewijzigd door matje12345 op 09-06-2023 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scriptman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-05 10:38
paQ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:50:
[...]

De intex folies tot en met 2 jaar terug waren rond de 200 micron.
De nieuwe is 160 en is voelbaar dunner en ik ben er voorzichtig mee!
Dunner is wmb echt een no go. Aan de andere kant; 500 micron voor 360cm is wellicht wat overkill hoor. Het wordt daardoor ook wat lomp, terwijl een 200 micron makkelijker te handelen is.

@Droogtrommel90
hierzo... sssst ;) tegen niemand zeggen anders issie weg.

is netto 3348 cm dus even meten anders
Zo dan, gisteren bijna 25 euro uitgegeven voor dit formaat noppenfolie, dus gelijk maar besteld!
Dank voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joskuiper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-04 13:59

joskuiper

PapaCooper

Ik heb een Bestway Pro Steel Max zwembad van 3,88 meter doorsnee.
Er gaat een ruime 10.000 liter water in.
Vorig jaar gebruikt met de standaard pomp en geen verdere aanvullingen voor verwarming.

Gister het zwembad in elkaar gezet en vol laten lopen.
Nog geen pomp geinstalleerd want ik heb de volgende wens:

- Pomp vervangen door een zandfilterpomp
- Water verwarmen via solar want het is echt te koud / oncomfortabel bleek vorig jaar

Nu zie ik door de bomen het bos niet meer, de situatie is als volgt:
De pomp staat zo'n 5 meter vanaf onze overkapping.
Dat dak is zwart en staat de hele dag in de zon, dus ideaal voor solar.

Welke pomp kan dit aan qua naar boven stuwen?
En welke solar is in mijn situatie het meest geschikt? 2 van die matten? Of juist zo'n ronde?

Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
shoombak schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:40:
[...]

Een warmtepomp is onzin met deze temperaturen, zorg voor goede afdekking en evt zonnebol/zonnemat en jouw zwembad is zo 30 graden.
Als je zwembad in de zon staat wel, maar mijn ervaring met een zwembad dat vrij lang in de schaduw staat is anders.
Vooral met de koude nachten die we nu nog hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
matje12345 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:54:
[...]

Hoe groot is je zwembad (inhoud) en welke tabletten?

Mijn cyaanzuur is trouwens 18 dus lijkt me prima voor nu.
Long mini tableten, 8,5 kuub. Cya is niet heel hoog, maar wel prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje12345
Jessicawitkamp schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:26:
[...]

Long mini tableten, 8,5 kuub. Cya is niet heel hoog, maar wel prima
Die van 20 gram? Dan zou ik er nu toch wel eens minstens 4 in doen en dan het chloor in de gaten houden.
Ik ben nu met 8 aan het proberen voor 10 kuub..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumtum100
BounceMeister schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:30:
[...]

In het "zwembad diy verwarmen" topic staat er meer over, maar het water hoeft niet warm aan te voelen om warmte te transporteren. Al is het verschil tussen in- en uitgang maar een halve graad, je zwembad warmt er goed door op.
Dus zodra de zon die matten verwarmt, kan de pomp aan. Die warmte komt dan gewoon je zwembad in. Lijkt me ook fijner voor de pomp.
Heb nu de pomp continu aanstaan en het zwembad warmt op dit moment 1 graden per uur op vanaf 10 uur vanmorgen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:39
Hoe maken jullie in hemelsnaam al die flexibele slangkoppelingen waterdicht??

Ik word echt lijp van die lekkende slangen... bijna elke koppeling lekt wel... het zijn druppeltjes meestal, soms iets meer, maar ik kan de slangklemmen niet strakker draaien.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerke
Beetje vaseline kan helpen Jaap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
matje12345 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:04:
[...]

Die van 20 gram? Dan zou ik er nu toch wel eens minstens 4 in doen en dan het chloor in de gaten houden.
Ik ben nu met 8 aan het proberen voor 10 kuub..
Even gecheckt, ja zijn die van 20 gram. Als ik er 2 in mik, dan schiet mijn chloor al in 4 dagen naar 3.0. Een schuimbad en pijnlijke ogen tot gevolg.

Mijn fout nu was dat ik er te lang mee gewacht heb met een nieuw tablet, dus bad glad & startend aan groen.

Ik zit te kijken op de verpakking, en je moet 1 gram per kuub doseren, voor 0,9 mg/l vrij chloor. Een snelle rekensom brengt mij dan op 25,5 gram tablet. Dus idealiter zou ik 1 +1/4e tablet in de drijver moeten doen.

Als je dan 8 tabletten in 10m3 water doet, zou je chloor moeten stijgen met 14,4mg/l toch? Dus idealiter voor tussen de 2,0 en 3,0mg/l zou je voor 10 kuub een 30 gram = 1,5 tablet erin moeten mikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:23
-Jaap-io schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:31:

Ik word echt lijp van die lekkende slangen... bijna elke koppeling lekt wel... het zijn druppeltjes meestal, soms iets meer, maar ik kan de slangklemmen niet strakker draaien.
Henneptape of teflontape?

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjsiebes
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:56
Ik zit hier al even mee te lezen maar kom er nog niet helemaal uit. WIj hebben al jaren een Intex zwembad van 160*260cm. Op dit zwembad leggen we noppenfolie. Echter vind ik hem in de zomer vaak nog te koud om er lekker in te gaan zonder dat ik met emmertjes warm water heen en weer ga lopen. Ik heb op dit moment de kleinste filter die van intex bestaat (met een H filter). Na hier te lezen en op internet wat onderzoek te hebben gedaan heb ik volgens mij 3 opties:

1) warmtepompje van intex. Dan moet ik ook een andere filterpomp?
2) solarmatten op de grond naast het zwembad. Echter heb ik keline kinderen en ik wil niet dat ze zich verbranden aan de matten. Heb ik voor deze opstelling een zwaardere pomp nodig?
3) ik heb aan huis een verande van 3 meter hoog. Kan ik met een zwaardere pomp het water omhoog pompen en dan de solarmatten op het dak leggen? Dan kunnen de kids zich er in elk geval niet aan verbranden. Ik heb dan zeker een aardige pomp nodig denk ik.

Graag jullie advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:23
wjsiebes schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:01:
Ik zit hier al even mee te lezen maar kom er nog niet helemaal uit. WIj hebben al jaren een Intex zwembad van 160*260cm. Op dit zwembad leggen we noppenfolie. Echter vind ik hem in de zomer vaak nog te koud om er lekker in te gaan zonder dat ik met emmertjes warm water heen en weer ga lopen. Ik heb op dit moment de kleinste filter die van intex bestaat (met een H filter). Na hier te lezen en op internet wat onderzoek te hebben gedaan heb ik volgens mij 3 opties:

2) solarmatten op de grond naast het zwembad. Echter heb ik keline kinderen en ik wil niet dat ze zich verbranden aan de matten. Heb ik voor deze opstelling een zwaardere pomp nodig?
3) ik heb aan huis een verande van 3 meter hoog. Kan ik met een zwaardere pomp het water omhoog pompen en dan de solarmatten op het dak leggen? Dan kunnen de kids zich er in elk geval niet aan verbranden. Ik heb dan zeker een aardige pomp nodig denk ik.

Graag jullie advies.
Ik heb de intex 200x300cm, en een ZFP gekocht vorig jaar met blackfriday voor €150 + filterbollen.
en op het dak van mijn schuur heb ik EPDM matten liggen circa 4m2 (3 jaar geleden voor €350 incl alle benodigde aansluitingen).
Daarmee heb ik vandaag in een uurt of 3 de temperatuur 5~6 graden mee kunnen verhogen naar 25 graden (Dat was om 1 uur vanmiddag). Dus dat zal inmiddels wel richting de 28 graden gaan :)

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:39
ja dat heb ik er ook tussen zitten...

ik ga wel meer teflon en vaseline gebruiken :) Gelukkig zijn de aansluitingen op mijn in/uit voer wel waterdicht :D

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Maakt het uit of je filterglas of glasparels gebruikt? Ik kom er pas net achter dat dat blijkbaar verschillend is.

ps
Ik heb filterglas besteld, ik zie wel hoe het bevalt.

[ Voor 21% gewijzigd door BounceMeister op 09-06-2023 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
flanger schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:34:
Ik overweeg om me deze zandfilterset te kopen:

https://www.rhodos-shop.n...-280-zandfilterset-4-m3-u (samen met een zak fijn filterglas https://www.rhodos-shop.nl/filterglas-fijn-0-5-1-mm-25kg)

Echter heeft deze ZFP aansluitingen van 38mm terwijl mijn Intex zwembad (en bijhorende slangen) allemaal 32mm heeft. Welke verloopstukken neem ik hiervoor best (of koop ik beter ook nieuwe, grotere slangen)?
Ik heb net deze pomp besteld en daar een verloopje van 32 naar 38 bij besteld. Ook een stuk 38mm zwembadslang. Op de pomp kan wel 32mm, op het vat alleen 38mm (als ik het goed heb).
https://www.rhodos-shop.n...e-slangtule-abs-32mm-7401

Een slangklem heb ik nog, hopen dat ie past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:11
wjsiebes schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:01:

Graag jullie advies.
Heb hetzelfde badje en ook noppenfolie. Maar warm het bad op met 2.1m2 solarmat die op de overkapping ligt ( heel de dag ligt deze in de zon)

Inmiddels tikt die de 30°c aan.

Heb hiervoor een 4m3/hr pompje met voldoende opvoerhoogte om op de overkapping te komen en dat werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Nu online
Nou, zwembad staat, water is aan het lopen, zandfilterpomp is aangesloten.

Nu zat er bij de pomp een ChemConnect Dispenser. Ik wilde gewoon een flotter gebruiken met een chloor tablet erin. Maar dit ding neemt natuurlijk geen extra ruimte in beslag in m’n kleine badje. (3x2 meter, van Bestway)

Is dit verstandig te gebruiken? En hoeveel tabletten moeten er dan in? Ik wordt daar niet echt wijs uit, bij de start. Ik neig gewoon naar eentje (tot die op is).

[edit] ik heb nu drie kleine tabletten in de ChemConnect dispenser gedaan. Volgens het busje zorgt 1 tablet (2,7 g) voor een toename van 1,5 chloor per m3. In mijn zwembad gaat 3300 liter, dus denk daarom dat ik nu voor de start even voldoende heb aan drie tabletten in de dispenser.

Klopt mijn redenatie? Of is dit nog veel te weinig? Want op een andere site lees ik juist weer dat ik 20 gram per 3 m3 nodig heb. Dat zou in mijn geval dan minimaal 7 tabletten… wil het natuurlijk wel goed doen, dus wat is wijsheid?

[ Voor 36% gewijzigd door Goofyduck384 op 09-06-2023 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 11:19

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Jazsie schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:15:

[...]

50kg zand is dus 37,5kg glas.
Mijn bestelling is vertraagd. Kan ik tijdelijk de pomp aanzetten met maar 25kg glasparels erin?

Ben nu aan t vullen.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Zuluman schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:39:
[...]

Mijn bestelling is vertraagd. Kan ik tijdelijk de pomp aanzetten met maar 25kg glasparels erin?

Ben nu aan t vullen.
Bewegend water is sowieso beter dan stilstaand water en je kan toch ook het filtervat bypassen.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Zuluman schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:39:
[...]

Ben nu aan t vullen.
Ja hoor, met die hoeveelheid zijn de "kanalen" onderin bedekt met glasparels.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-05 22:02
Zwembad is 4x2x1

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kan je me vertellen wat voor pomp je gebruikt?
Ik heb zelf nu een simpele pomp, maar die krijgt het water niet omhoog gepompt namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
Hallo allen,

Ik heb een bad op basis van zout water, inhoud van 4m3. Nu vraag ik mij af of mijn intex electrolyse apparaat nog wel werkt.
Ik heb het bad gisteren opgezet, zoutgehalte is +/- 3500ppm, na 5 uren electrolyse zie ik nog niets op de teststrip aangaande choolgehalte.

Tips?

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

f.welvering schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:37:
Hallo allen,

Ik heb een bad op basis van zout water, inhoud van 4m3. Nu vraag ik mij af of mijn intex electrolyse apparaat nog wel werkt.
Ik heb het bad gisteren opgezet, zoutgehalte is +/- 3500ppm, na 5 uren electrolyse zie ik nog niets op de teststrip aangaande choolgehalte.

Tips?
zon uitschakelen :)

Je ziet aan je elektrolyse duidelijk of het werkt als er in het linker compartiment een soort 'spookwater' ontstaat.
Hoef ik verder niet uit te leggen, je ziet vanzelf wat ik bedoel ;)
Als dat er is dan werkt het, maar breekt het UV licht direct je chloor weer af. Dweilen met de kraan open dus.
Oplossing: CYA / chloorstabilisator toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
paQ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:52:
[...]

zon uitschakelen :)

Je ziet aan je elektrolyse duidelijk of het werkt als er in het linker compartiment een soort 'spookwater' ontstaat.
Hoef ik verder niet uit te leggen, je ziet vanzelf wat ik bedoel ;)
Als dat er is dan werkt het, maar breekt het UV licht direct je chloor weer af. Dweilen met de kraan open dus.
Oplossing: CYA / chloorstabilisator toevoegen.
Ik heb niet echt compartimenten in mijn intex apparaat?

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

f.welvering schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:07:
[...]

Ik heb niet echt compartimenten in mijn intex apparaat?
Heb je een variant met een doorzichtige in/uit laat?
Afbeeldingslocatie: https://www.top-zwembadshop.nl/media/catalog/product/cache/a364d4f483cab6d6c8bd1f144330d5f8/0/0/2599_008056444_1.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 09-06-2023 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
paQ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:08:
[...]

Heb je een variant met een doorzichtige in/uit laat?
[Afbeelding]
Qs 200, dus helaas.
Is wel de semi doorzichtige slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

nee dan kun je het niet zien.
Als het apparaat aangeeft dat ie operatief is, dan werkt ie ook echt hoor.

Dan zet ik in op UV licht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
-Jaap-io schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:31:

Teflontape, 99 cent per rolletje bij toolstation. Koop gelijk meerdere rolletjes.
Dan de slang erop met een beetje vaseline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
paQ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:17:
nee dan kun je het niet zien.
Als het apparaat aangeeft dat ie operatief is, dan werkt ie ook echt hoor.

Dan zet ik in op UV licht.
Oké, dan ga ik maar wat stabilisator kopen, nog een tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
BounceMeister schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:20:
[...]

Teflontape, 99 cent per rolletje bij toolstation. Koop gelijk meerdere rolletjes.
Dan de slang erop met een beetje vaseline.
Meters Teflontape gaan er bij mij door, werkt perfect 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

f.welvering schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:24:
[...]

Oké, dan ga ik maar wat stabilisator kopen, nog een tip?
de waarde van het zuur wel (zien te) meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
paQ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:41:
[...]

de waarde van het zuur wel (zien te) meten
Hoe pak ik dat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

teststripje, pilletjes, vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tumtum100
Woolfy681 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:04:
[...]

Kan je me vertellen wat voor pomp je gebruikt?
Ik heb zelf nu een simpele pomp, maar die krijgt het water niet omhoog gepompt namelijk.
Ik gebruik de zandfilterpomp ZFS-350VT 7-weg Pro van de cranenbroek: https://www.vancranenbroe...ogus/zwembaden/pompen.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
paQ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:46:
[...]

teststripje, pilletjes, vanalles
Ik heb nu Aquacheck strips.
Het zuur is alkalinity denk ik?
Die zit op zo'n 120

Pagina: 1 ... 133 ... 167 Laatste