Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 132 ... 173 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heeft iemand de Intex hydro aeration in gebruik?

https://www.toppy.nl/prod...-naar-32mm-zwembaden.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Nu online
Die hadden wij op onze AG zitten. Zat er volgens mij bij in de set.

Weet niet of de geclaimde voordelen daadwerkelijk zo waren.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 02-06 14:55

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Jazsie schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:17:
[...]

Je kan gewoon mixen, sterker nog wil je de beste filtratie hebben dan maak je gebruikt van 3 verschillende maten (groot / middel / fijn) in lagen op elkaar.

2e vraag weet ik niet, staat vast in de handleiding ;).

[...]
Hornbach noemt het op de verpakking en op de site glaszand 0,5 - 1,0 mm. IS dat wel hetzelfde als glasparels die ik nu heb?

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flanger
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:48

flanger

That Guy

Ik overweeg om me deze zandfilterset te kopen:

https://www.rhodos-shop.n...-280-zandfilterset-4-m3-u (samen met een zak fijn filterglas https://www.rhodos-shop.nl/filterglas-fijn-0-5-1-mm-25kg)

Echter heeft deze ZFP aansluitingen van 38mm terwijl mijn Intex zwembad (en bijhorende slangen) allemaal 32mm heeft. Welke verloopstukken neem ik hiervoor best (of koop ik beter ook nieuwe, grotere slangen)?

Just because I rock, doesn't mean im made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
flanger schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:34:
Ik overweeg om me deze zandfilterset te kopen:

https://www.rhodos-shop.n...-280-zandfilterset-4-m3-u (samen met een zak fijn filterglas https://www.rhodos-shop.nl/filterglas-fijn-0-5-1-mm-25kg)

Echter heeft deze ZFP aansluitingen van 38mm terwijl mijn Intex zwembad (en bijhorende slangen) allemaal 32mm heeft. Welke verloopstukken neem ik hiervoor best (of koop ik beter ook nieuwe, grotere slangen)?
Gebruik even de search of het openingstopic.
Dit komt hier al meerdere keren de laatste dagen langs namelijk :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:29
Zuluman schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:30:
[...]

Hornbach noemt het op de verpakking en op de site glaszand 0,5 - 1,0 mm. IS dat wel hetzelfde als glasparels die ik nu heb?
Geen idee welk je nu hebt maar glaszand is het zelfde naar mijn mening, gewoon andere benaming.

Ik heb zelf "glasparels" van Intex, en die zijn 0,4-0,8mm.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Jazsie schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:42:
[...]

Geen idee welk je nu hebt maar glaszand is het zelfde naar mijn mening, gewoon andere benaming.

Ik heb zelf "glasparels" van Intex, en die zijn 0,4-0,8mm.
Ik ben net wezen kijken en het heeft toch een heel andere structuur. Meer als zand. Die glasparels die ik heb zijn echte bolletjes. Zo maar even online bestellen maar.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Zuluman schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:46:
[...]

Ik ben net wezen kijken en het heeft toch een heel andere structuur. Meer als zand. Die glasparels die ik heb zijn echte bolletjes. Zo maar even online bestellen maar.
Ahh dan heb je nu zelf "grotere". Denk niet dat het verder echt iets uit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Jazsie schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:54:
[...]

Ahh dan heb je nu zelf "grotere". Denk niet dat het verder echt iets uit maakt.
Nee die glasparels zijn erg klein en glad. In de order stond ook fijne glasparels. Bij de hornbach lijken ze iets groter maar zijn niet glad maar hoekig net als zand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Ja die idd. Ik had verleden jaar een 25kg zak gekocht maar er moet 45kg in.

Edit:Ik heb een 7m3 pomp en 6m3 bad. Filter is 6m3. Dus gewoon 50kg.

[ Voor 81% gewijzigd door Zuluman op 16-06-2023 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 21:46
GeeMoney schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:17:
@paQ ze zijn oranje omdat ze afwijken van de ideale waarde lijkt mij
De groene is exact goed.
Het heeft iets met tijd te maken, de oranje is ook negatief. Ik had het ergens gezien en ik meen in een youtube review video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zuluman schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:49:
[...]

Ja die idd. Ik had verleden jaar een 25kg zak gekocht maar er moet 45kg in.

[...]
Ik las tijdens mijn zoektocht naar zandfilters dat je bij meer dan 20kg glasparels, dus bv 45kg, de helft grof en de helft fijn moest doen. De groffe onderin geloof ik. Ik weet niet meer bij welke winkel dat vermeld stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:11

paQ

akatar schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:10:
[...]

Het heeft iets met tijd te maken, de oranje is ook negatief. Ik had het ergens gezien en ik meen in een youtube review video.
ja dat is het tellertje
die rechter is rood, die linker is groen :')

het is allemaal zo mega verwarrend...
*pakt telefoon

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

BounceMeister schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:23:
[...]

Ik las tijdens mijn zoektocht naar zandfilters dat je bij meer dan 20kg glasparels, dus bv 45kg, de helft grof en de helft fijn moest doen. De groffe onderin geloof ik. Ik weet niet meer bij welke winkel dat vermeld stond.
Op de site van toppy staat dat als je glasparels gebruikt je alleen maar fijn moet gebruiken. bij de specs van mijn pomp staat 50kg filterzand of 45kg glasparels. Ik heb 20kg besteld. Door shrinkflation hebben ze geen 25kg zakken meer maar gelukkig had ik verleden jaar een 25kg zak en hoef ik geen 2 te bestellen.

Ook meteen zout besteld. Ik had vandaag willen vullen maar dat wordt vrijdagochtend als de levering meezit. Schutting is ook vertraagd met een week.

[ Voor 7% gewijzigd door Zuluman op 07-06-2023 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Helaas, ze waren al weg bij Waterid, en pas maandag weer bereikbaar (2 dagen dicht)

handleiding:
Zolang u op de TEST-knop drukt vóór het einde van het aanbevolen aftellen, wordt het aftellen/de klok groen weergegeven.
Als u iets langer nodig heeft dan de aanbevolen tijd, verandert de kleur van het
aftellen in rood. In dat geval moet u rekening houden met grotere toleranties in het meetresultaat.
1) Het aftellen kan worden overgeslagen door op de "aan/uit"-toets te drukken nadat de laatste meetkamer is bevestigd (niet aanbevolen). 2) De "back" (NUL) toets kan worden gebruikt om een toevallige bevestiging dat het reagens is toegevoegd te annuleren ("T" toets). 3) Door nogmaals op de "TEST-OK"toetstedrukkenwordteenherhalingsmetinggestart.
uh... jaaaa ja... :S

Dat zegt alleen nog iets over het klokje, maar niet over de groene of oranje vakjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
Ja die zat bij mijn ZFP. Ik weet dus niet beter, geen idee of het écht wat toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:53
BounceMeister schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:23:
[...]

Maar als je een backwash doet gooit de pomp dan niet alles door elkaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:20
Ondertussen is de warmtepomp operationeel en staat te draaien. Het grote opwarmproces kan beginnen. De inlaattemperatuur is maar 17 graden. Maar de pomp kan hier volgens mij perfect staan zo achter het bad.

Hoe lang denken jullie dat verstandig is om de circulatiepomp + warmtepomp dagelijks te laten draaien? Nadat die eenmaal op temperatuur is gekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2p3it4527FQRb97oJMRN6uulCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NaayP4hmLSAt4VX8d3dvVqAP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w07Oj_yffWimrJoWtb15_gG7JIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQEqML5WhrGdu6VyFNv4qk4H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z03eexFe8RdODS56inqiex__9Z4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EStWVjOX7mgImKo6PdEMaM0r.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door GAEvakYD op 07-06-2023 17:21 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@GAEvakYD zo wordt hij wel snel kletsnat denk ik van het water met chloor uit je zwembad?
Hoelang hij moet draaien zal je even moeten bekijken.
Hier gaat hij elke dag om 08:00 uur aan tot 21:30 uur maar hij draait maar krap 3 uurtjes op een dag. Hij staat bij mij wel vol in de zon vanaf de ochtend tot 11:00 uur en daarna weer van 15:00 tot 21:30 uur.
Je circulatie pomp wil je in ieder geval zolang aan hebben dat je minstens 2x je hele bad inhoud hebt gehad. 3m3 per uur bij een 9 kuub bad is dus minstens 6 uur pompen.

[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 07-06-2023 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mexxer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-06 07:58
GAEvakYD schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:12:
Ondertussen is de warmtepomp operationeel en staat te draaien. Het grote opwarmproces kan beginnen. De inlaattemperatuur is maar 17 graden. Maar de pomp kan hier volgens mij perfect staan zo achter het bad.

Hoe lang denken jullie dat verstandig is om de circulatiepomp + warmtepomp dagelijks te laten draaien? Nadat die eenmaal op temperatuur is gekomen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice, gefeliciteerd. Ik (en andere waarschijnlijk ook) zijn altijd wel geïnteresseerd in je bevinden en conclusies. Vooral als het gaat om geluid(soverlast) en hoe snel t water opwarmt. We horen t graag l…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
BounceMeister schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:44:
Ik vond dit wille balletje onder in mijn chloordispenser (bestway flowclear), zou dat balletje ergens anders horen waardoor de chloortoevoer nu niet meer gestopt wordt?
[Afbeelding]
Winkelwagenmuntje voor een idee van de grootte, ik denk dat het balletje zo'n 5 a 6 mm is.

Heeft iemand een idee waar het hoort of hoe zo'n chloordispenser in elkaar hoort te zitten?
Ik heb sinds vorig seizoen een nieuwe chloordispenser van Kokido (Kokido Inline chloordoseersluis), welke waarschijnlijk exact hetzelfde is als die van Bestway aan het plaatje te zien.
Ik heb nu weer precies hetzelfde probleem als met de Bestway. Het balletje wat onderin zit, werkt als een soort ventiel. Maar het is wederom losgekomen, waardoor de chloordosering niet meer werkt. Je kunt het balletje terugstoppen, maar hij komt er met lichte druk gewoon weer uit.

1. Wie heeft dezelfde chloordispenser en heb jij dan ook dit probleem?
2. Zou het balletje eroderen door de hoge concentratie chloor?
3. Welke chloordispenser werkt wel goed en blijft wél heel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
@GAEvakYD Dat ziet er netjes uit! Ik zou zelf de warmtepomp wat verder weg zetten. Mijn kinderen spetteren de halve badinhoud eruit, en dat chloorwater heb ik liever niet op de 230V warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
mexxer schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:52:
[...]

Nice, gefeliciteerd. Ik (en andere waarschijnlijk ook) zijn altijd wel geïnteresseerd in je bevinden en conclusies. Vooral als het gaat om geluid(soverlast) en hoe snel t water opwarmt. We horen t graag l…..
Heb hem al voor het 2de jaar in gebruik op een 3x2 :)

Geluid - Okish, beetje gelijk aan het zandfilterpomp, maar je hoort hem niet als je hem juist neerzet. De ene heeft een kleine tuin met allerlei echo's en de ander kan met 8 meter slangen dat ding aan de gemeente grens zetten achter een rij bomen.

Snel opwarmen - ligt ook heel erg aan je ligging van je tuin en hoe open deze is.

Op dagen zoals deze is tot 30 krijgen (6 graden boven de buiten temperatuur) vanaf 24 graden gewoon een graad per uur.

Ik heb hem vanaf de avond uitstaan en gaat pas in de ochtend weer aan. Ik verwacht de aankomende nachten minder afkoeling van het bad, afgelopen nachten was het onder de 9 graden en dan gaat afkoelen best rap. De aankomende dagen blijft het rond de 15/16/17 graden in de nacht en verwacht ik dus minder draaitijd voor de gewenste temperatuur.
Fried schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:37:
[...]

Ja die zat bij mijn ZFP. Ik weet dus niet beter, geen idee of het écht wat toevoegt.
OK :) Ik had het gekregen, maar heb het maar aangesloten, kinderen vinden de bubbels wel grappig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nautic
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-07-2023
Vandaag de 6m3 index filterpomp aangesloten. Kan het bad nu ook weer verder met vullen. Het is inmiddels voldoende hoog dat de pomp even aan kon. Ik moet zeggen ik ben zeer verrast over het "lawaai" Je hoort de pomp bijna niet als je aan de andere kant van het bad staat. Op ons terras hoor je hem sowieso niet, maar wij hebben een erg diepe tuin (35m). Het zwembad staat achteraan.

Wat betreft het level maken hebben we toch maar tegels verwijderd waar het zwembad nu staat. Dit is de beste manier. Een warmtepomp ben ik nog niet over uit.....;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 10-06 13:11
Ik heb ook maar weer zout besteld en ga zaterdag beginnen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Goede tip om de pomp iets verder weg te zetten. Die ruimte heb ik nog genoeg.

Geluid valt mij nog niets tegen. Als alles in de tuin helemaal stil is, dan hoor je hem wel als een flinke ventilator. Echter mijn terras verder zit op 10 meter verderop en daar hoor ik de pomp helemaal niet. Volgens mij komt het geluid niet of nauwelijks boven het geluid van de filterpomp uit.

De pomp is om 17:00 aangegaan en gaf toen 17 graden aan. Ondertussen staat hij op 18 graden. Ik zal komende dagen even de ervaringen bijhouden en hier posten. Ook hoe hard de temperatuur nachts daalt en hoeveel uur de warmtepomp moet draaien overdag om alles op temperatuur te houden. Komende dagen word het erg mooi weer, dus dat is wel een beetje cheaten :)

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender
  • Laatst online: 15:27

MindBender

Bite my shiny metal ass!

GAEvakYD schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:12:
Ondertussen is de warmtepomp operationeel en staat te draaien. Het grote opwarmproces kan beginnen. De inlaattemperatuur is maar 17 graden.
Wij haalden met deze warmtepomp, voor ons badje van 1750 liter, 2°C per uur bij een omgevingstemperatuur van 26°C. Jullie bad is bijna het dubbele, en het is nu kouder buiten, dus ik schat dat je op 1°C per uur uit gaat komen.
Dit is trouwens een handige thermometer, en bij Hornbach hebben ze hem zo liggen, voor dezelfde prijs, maar in het blauw. Deze is mogelijk beter, als de drijver zonder batterijen werkt, zodat hij ècht waterdicht is, maar hij is ook meteen een stuk duurder.
Maar de pomp kan hier volgens mij perfect staan zo achter het bad.
Ik zou hem wat verder weg zetten. Het spatwater is niet zo’n probleem, maar het laat wel witte chloor lekken achter als het water opdroogt, en die zijn moeilijk te verwijderen.
Bij een goed gedimensioneerde filterpomp, is de stelregel dat deze minstens 7 uur per dag moet draaien.
De warmtepomp moet draaien totdat je klaar bent met zwemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

BounceMeister schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:00:
Ik heb sinds vorig seizoen een nieuwe chloordispenser van Kokido (Kokido Inline chloordoseersluis)
Ik had deze ook, in de grote variant van Kokido. Bij mij werkte hij helemaal niet; Hoe ver ik het ventiel ook opendraaide, er werd geen chloor gedoseerd.

Achteraf maar goed ook, want deze dingen zijn letterlijk levensgevaarlijk. Onvoorstelbaar dat dit verkocht mag worden. Want als je hem opendraait, zie je het zwaar giftige gele chloorgas uit het reservoir komen. Daarnaast geeft het water dat je uit het reservoir knoeit hele nare vlekken.

Wij hebben hem vorig jaar na het seizoen dus maar weggegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Geluid valt mij nog niets tegen. Als alles in de tuin helemaal stil is, dan hoor je hem wel als een flinke ventilator.
Dat is goed om te horen. Want ik stoor me aan elk geluid, en dat is het moeilijk inschatten hoe normale mensen een geluid ervaren.
Ook hoe hard de temperatuur nachts daalt en hoeveel uur de warmtepomp moet draaien overdag om alles op temperatuur te houden. Komende dagen word het erg mooi weer, dus dat is wel een beetje cheaten :)
Dek ‘s nachts je bad af, met een speciaal afdekzeil (dat er verdacht veel uitziet als blauwe noppenfolie). Dat isoleert, en voorkomt afkoeling door verdamping.
Zet je warmtepomp ‘s nachts wel uit: Op temperatuur houden is veel duurder dan opnieuw opwarmen voor een ongeïsoleerd zwembad, en het rendement van je warmtepomp halveert(!) al bij een omgevingstemperatuur van 15°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-Jay
  • Laatst online: 07:44

K-Jay

Klaas Jan

MindBender schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:03:
[...]

Ik had deze ook, in de grote variant van Kokido. Bij mij werkte hij helemaal niet; Hoe ver ik het ventiel ook opendraaide, er werd geen chloor gedoseerd.

Achteraf maar goed ook, want deze dingen zijn letterlijk levensgevaarlijk. Onvoorstelbaar dat dit verkocht mag worden. Want als je hem opendraait, zie je het zwaar giftige gele chloorgas uit het reservoir komen. Daarnaast geeft het water dat je uit het reservoir knoeit hele nare vlekken.

Wij hebben hem vorig jaar na het seizoen dus maar weggegooid.
Precies dit. Mijn ervaring was ook dat je dit ding prima kan gebruiken voor een chemische oorlog, maar chloor doseren in je zwembad, vergeet het maar. Wat een miskoop.

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nautic
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-07-2023
Iemand hier een voorbeeldje van een DIY oprolsysteem voor een solar cover? Ik heb wel wat ideeën, maar kan nog wel extra inspiratie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 15:12
@paQ en @Jazsie
Welke frequentieregelaar raden jullie aan met deze zandfilterpomp? :)
https://www.toppy.nl/prod...azur-filterset-6m3-u.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Systemadmin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-05 14:38
Sinds een paar dagen heb ik een opzetzwembad staan met een Bestway Flowclear zandfilterpomp 5,6 m3/u, echter heb ik het volgend probleem. Wanneer ik de pomp op filteren heb staan dan lijkt de pomp niet 100% te pompen maar op ongeveer 20-30%. Wanneer ik de hendel indruk dan gaat het wel ineens met 100%.

Ik heb al meerdere keren geprobeerd om de pomp te ontluchten, dit lijkt geen verschil te maken.

Nu heb ik de hendel ingedrukt en iets verder naar recht doorgedrukt zodat de hendel 'ingedrukt' blijft, ik zou alleen graag willen weten waar dit door komt. Dit is overigens de eerste keer dat ik een zwembad opzet met pomp etc (het zou heel goed aan mij kunnen liggen :)).

Heeft er iemand een idee?

Video: YouTube: Bestway ZFP pompt niet 100%

Hendel stand (waarbij het wel 100% pompt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOAeIW4ggNjo6isAwQd5NXPOAgg=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/rJQ0ldlpze6y4nE2QhWipckL.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
Systemadmin schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:30:
Sinds een paar dagen heb ik een opzetzwembad staan met een Bestway Flowclear zandfilterpomp 5,6 m3/u, echter heb ik het volgend probleem. Wanneer ik de pomp op filteren heb staan dan lijkt de pomp niet 100% te pompen maar op ongeveer 20-30%. Wanneer ik de hendel indruk dan gaat het wel ineens met 100%.

Ik heb al meerdere keren geprobeerd om de pomp te ontluchten, dit lijkt geen verschil te maken.

Nu heb ik de hendel ingedrukt en iets verder naar recht doorgedrukt zodat de hendel 'ingedrukt' blijft, ik zou alleen graag willen weten waar dit door komt. Dit is overigens de eerste keer dat ik een zwembad opzet met pomp etc (het zou heel goed aan mij kunnen liggen :)).

[Afbeelding]
Zet je de pomp wel uit als je aan de hendel zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Systemadmin schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:30:

[Afbeelding]
Als je de hendel indrukt zal hij een soort van in zijn vrij staan gok ik.

Hendel alleen bedienen als hij uit is he. Ik ziu hem uitzetten en eens een heel rondje draaien met het ding. Dan weer aanzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Systemadmin
paQ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:51:
[...]

Als je de hendel indrukt zal hij een soort van in zijn vrij staan gok ik.

Hendel alleen bedienen als hij uit is he. Ik ziu hem uitzetten en eens een heel rondje draaien met het ding. Dan weer aanzetten
Dat zal ik eens proberen, ik draai er altijd aan wanneer de pomp nog aan staat.

Edit: zojuist geprobeerd een geen verschil helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door Systemadmin op 07-06-2023 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Nee dat is echt niet de bedoeling. Als je pech hebt breekt er wat af en doet ie het niet meer. Zoals nu wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Systemadmin
Systemadmin schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:00:
[...]

Dat zal ik eens proberen, ik draai er altijd aan wanneer de pomp nog aan staat.

Edit: zojuist geprobeerd een geen verschil helaas. Hendel omhoog werkt perfect maar zodra ik de hendel loslaat wordt get weer aanzienlijk minder.
Sorry ik maak er een zooitje van.

Hendel indrukken werkt perfect maar zodra ik de hendel loslaat wordt het weer aanzienlijk minder.

[ Voor 17% gewijzigd door Systemadmin op 07-06-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:30
Deze stekker van mijn ZFP werkt niet samen met mijn analoge (draaiklok) tijdschakelaar. Je moet blijkbaar altijd de groene knop indrukken.
Ligt dit aan de tijdschakelaar of kan ik hier een andere stekker opzetten of modificeren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_s_fxC4FS-Tx265D0ezWh0Q2l8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UrD4UmqT0Wl2KbK2jR7n4wfs.jpg?f=fotoalbum_large

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-06 19:12
Zuluman schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:31:
[...]

Op de site van toppy staat dat als je glasparels gebruikt je alleen maar fijn moet gebruiken. bij de specs van mijn pomp staat 50kg filterzand en 45kg glasparels. Ik heb 20kg besteld. Door shrinkflation hebben ze geen 25kg zakken meer maar gelukkig had ik verleden jaar een 25kg zak en hoef ik geen 2 te bestellen.

Ook meteen zout besteld. Ik had vandaag willen vullen maar dat wordt vrijdagochtend als de levering meezit. Schutting is ook vertraagd met een week.
50 kg filterzand en 45kg glasparels is samen 95kg in het vat lijkt me niet goed ,het zal wel of zijn.

Of je moet een knoest van een vat hebben achter de pomp waar 95 kg in moet.

Met zand als filtering gaat meer KG in tegenover glasparels wat minder in moet staat wel op de specificaties bijv. zand 50 kg glaszand 45 kg en glasparels 40 kg als indicatie, en het maakt niet veel uit dat er een kilo meer of minder inzit.

Heb een intex ZFP 6m3 met Vitrosphere Nano glasparels zak 20 kg volgens gegevens intex filterzand 23kg filter glas 16 Kg.
De glasparels kan zelf met met minder Kg in maar heb er gewoon 15 kg in zitten, kan er een kilo naast zitten al gooi je de hele 20 kg er in filteren doet het zeker erg nauw komt het niet op aan.

Glasparels zijn wel wat duurder maar gaan ook veel langer mee en geen last dat de parels het zwembad in terecht komen wat wel met zand of glaszand voor kan komen wat ik gelezen heb in deze topic.

Glasparels zijn ronde gladde glazen bolletjes dan zand of glaszand en denk door slijtage er ruwheid van het structuur meer onderhevig is door de samenstelling en slijtage in het bad kan komen. maar weet het niet zeker daar kan iemand vast weer over vertellen denk ik.

Ik ben tevreden met de glasparels en al 2 seizoenen mee gedraaid en kraak helder net als het zwembad.

Maar dit seizoen wordt het zwembad niet opgezet, kwam er achter dat er enkele kleine gaatjes is de liner zitten op meerde verschillende plekken globaal al 15 gaatjes gezien op het oog, en alles nog niet heb verder nagezien en vermoed nog meerdere gaatjes.
Hoe ze er in komen is mij nog steeds een raadsel vorig jaar totaal geen last altijd droog in de schuur opgeslagen, zelfs mijn oude zwembad van jaren dienst nooit meegemaakt.

Vermoeden rijp voor de container en dat een bad van 2 jaar oud van Bestway 15 gaatjes plakken en de rest wat ik nog niet ben tegengekomen om te plakken lijkt mij ook geen doen zoveel gaatjes.

Dus dat is een tegenvaller na de vele investering van afgelopen jaren dat wordt dit seizoen overslaan ook door andere omstandigheden, en voor een paar weken zet ik geen zwembad op met 11m2 aan water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

J.E. Weinor schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:08:
[...]

50 kg filterzand en 45kg glasparels is samen 95kg in het vat lijkt me niet goed ,het zal wel of zijn.

Of je moet een knoest van een vat hebben achter de pomp waar 95 kg in moet.

Met zand als filtering gaat meer KG in tegenover glasparels wat minder in moet staat wel op de specificaties bijv. zand 50 kg glaszand 45 kg en glasparels 40 kg als indicatie, en het maakt niet veel uit dat er een kilo meer of minder inzit.

Heb een intex ZFP 6m3 met Vitrosphere Nano glasparels zak 20 kg volgens gegevens intex filterzand 23kg filter glas 16 Kg.
De glasparels kan zelf met met minder Kg in maar heb er gewoon 15 kg in zitten, kan er een kilo naast zitten al gooi je de hele 20 kg er in filteren doet het zeker erg nauw komt het niet op aan.

Glasparels zijn wel wat duurder maar gaan ook veel langer mee en geen last dat de parels het zwembad in terecht komen wat wel met zand of glaszand voor kan komen wat ik gelezen heb in deze topic.

Glasparels zijn ronde gladde glazen bolletjes dan zand of glaszand en denk door slijtage er ruwheid van het structuur meer onderhevig is door de samenstelling en slijtage in het bad kan komen. maar weet het niet zeker daar kan iemand vast weer over vertellen denk ik.

Ik ben tevreden met de glasparels en al 2 seizoenen mee gedraaid en kraak helder net als het zwembad.
ik bedoelde 50kg filterzand OF 45kg glasparels....tikfout. maar op de site van toppy staat bij mijn hayward 6m3 topmount zandfilterpomp dat er 45kg glasparels in moeten. en op het vast zelf staat 50kg bij filterzand.

ik heb voor glasparels gekozen voor de lange levensduur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Systemadmin schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:03:
[...]

Sorry ik maak er een zooitje van.

Hendel indrukken werkt perfect maar zodra ik de hendel loslaat wordt het weer aanzienlijk minder.
heb je al eens een backwash gedaan?
Wellicht is je filter compleet verzadigd, of is alles gloednieuw?
(of vat veel te vol?)

- pomp uit ( ;) )
- zf op stop / closed / block zetten
- dop aan de zijkant eraf
- slang eraan en richting een afvoer punt
- zf op backwash
- pomp aan
- gore water afvoeren en wachten tot het helder wordt

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 07-06-2023 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
harmageddon schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:01:
Deze stekker van mijn ZFP werkt niet samen met mijn analoge (draaiklok) tijdschakelaar. Je moet blijkbaar altijd de groene knop indrukken.
Ligt dit aan de tijdschakelaar of kan ik hier een andere stekker opzetten of modificeren?

[Afbeelding]
Is wel op te lossen met aanpassing zie link.
https://www.zwembadforum....r-filterpomp-schakelklok/

En anders een verdeel kastje met ALS met een groep je behoud de beveiliging, kwestie RCD stekker er af knippen een gewone waterdichte stekker er aan een stopcontactje IP54 voor buiten water bestending die weer achter de groep met ALS zit, je kunt zelfs een tijdschakelklok op din rail nemen.

In feite werkt dat precies het zelfde als met een RCD stekker wel even opletten specifiek welke ALS je neemt, mocht er kortsluiting staan dat niet je ALS in de meterkast er uitvliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Systemadmin
paQ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:37:
[...]

heb je al eens een backwash gedaan?
Wellicht is je filter compleet verzadigd, of is alles gloednieuw?
(of vat veel te vol?)

- pomp uit ( ;) )
- zf op stop / closed / block zetten
- dop aan de zijkant eraf
- slang eraan en richting een afvoer punt
- zf op backwash
- pomp aan
- gore water afvoeren en wachten tot het helder wordt
De filter is nog geen week oud, ik heb het gevuld met zand tot aan de max streep aan de binnenkant. Moet ik dan alsnog een backwash doen denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Systemadmin schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:10:
[...]

De filter is nog geen week oud, ik heb het gevuld met zand tot aan de max streep aan de binnenkant. Moet ik dan alsnog een backwash doen denk je?
nee dat heeft weinig zin dan. Sja er zit of iets niet goed of is stuk als je er amper water uit krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaetan1
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 25-03 19:24
Complete beginner vraagt hulp over het aansluiten van ZPF aan zwembad:

Intex zwembad 3 x 2 m => “aansluitingen” 32mm
Intex zandfilterpomp SX2100 - 6m3 (4.7m3 / 7.9m3)

Had hier gelezen dat je de openingen in het zwembad van 32mm makkelijk naar 38mm kan uitsnijden. Goed, bijgevolg onderstaande extra’s besteld bij de ZPF:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQJPF3RwKE13LlKHh1D2WOE41zA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pFI2s46kvTFTrrexV4hn4ukH.jpg?f=fotoalbum_large
(juist, de afsluiter heb ik verkeerdelijk dubbel besteld)
Alles werd besteld bij top-zwembadshop.nl

Dit zou de volledige set zijn die ook bij de pomp aangeraden wordt.
Geselecteerd door op de link te klikken dus zou het juiste product moeten zijn. Wat ook zo lijkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XaVuok2qF_h5XYeYSaSNRoTuDhk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rfhZ5atg4omfIAgUCHioNdyv.jpg?f=user_large

Onderstaande onderdelen heb ik ontvangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALRTe_bRpyyGpSF2SPd1bXRrkCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9rUikM5kZevA5txJQznB3r7.jpg?f=fotoalbum_large
(extra afsluiter set niet op foto)

Als ik nu de instructies bekijk op onderstaande schets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yf5gaiTTUpdB59BRNV768qzE65E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/98tOyla1qLLHuf3jurtmJOYh.jpg?f=fotoalbum_large

Dan moet alles voor de gefilterde stroom die terug in het zwembad komt zo gekoppeld worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2cpHLP1q2odlww7cWCBR0qBBzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S9Fz9FJNbp7Dor71K5yCAd8U.jpg?f=fotoalbum_large
Waarbij de liner dan zit tussen de plastic moer en de rubberen O-ring. Maar dat deel dat ik hierboven gebruik is eigenlijk dat stuk met de voorziening van de extra beluchting? Kan het zijn dat deze samenstelling, uitgezonderd van de afsluitkraan, bij de ZFP geleverd werd?

Dat zou dan betekenen dat er de liner een opening moet komen van 68mm, aangezien die rubberen O-ring ook die binnenmaat heeft? Ben ik hier dan verkeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lU1ZcoMiiad8w6wlsYEqAj9dMIA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fFIVkSQmkmgxd4WAC0JNXAIt.jpg?f=user_large

Is deze ring dan echt de rubberen afsluiting dia 38mm? Ik heb daar maar 1 van maar 2 besteld.
Tenzij er enkele onderdelen bij de ZFP zaten, waardoor ik dus de 2 rubberen ringen niet ontvangen heb. Dat zou ook verklaren waarom ik 3 plastic moeren heb? In die ene verstelbare inloopaansluiting die volgens mij bij de ZFP zat zit ook een grijs/zwart binnenwerk in met kleindere diameter. Dat zit er bij het andere verbindingsstuk niet in, terwijl ik wel 2 dezelfde besteld had?

Om alles aan te sluiten heb ik volgens mij dan nog een rubberen ring nodig, en een filter voor de intrek zwembadwater naar de ZPF, want nu heb ik nog zo'n extra spuitmond precies.

Hoe kan ik hiermee verder?

Thanks,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Jemig. Vanaf €1049.
Ik heb geen kleine tuin omdat ik geld teveel heb :+ .

Alhoewel zoon opstelling zoals een aantal posts terug stond misschien wel gaat lukken. Zijkant tegen de schutting en dan opzij blazen.
Dan houd ik mij alleen niet aan de 80-80-80-250cm zoals aanbevolen maar zal het eerder 0-30-250-50 zijn. Waarbij de 250 dan de blaaskant is en de 50 de achterzijde.
Alleen een soort afdakje knutselen zodat niet al het water erop komt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
MindBender schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:57:
[...]

Wij haalden met deze warmtepomp, voor ons badje van 1750 liter, 2°C per uur bij een omgevingstemperatuur van 26°C. Jullie bad is bijna het dubbele, en het is nu kouder buiten, dus ik schat dat je op 1°C per uur uit gaat komen.
Dit is trouwens een handige thermometer, en bij Hornbach hebben ze hem zo liggen, voor dezelfde prijs, maar in het blauw. Deze is mogelijk beter, als de drijver zonder batterijen werkt, zodat hij ècht waterdicht is, maar hij is ook meteen een stuk duurder.

[...]

Ik zou hem wat verder weg zetten. Het spatwater is niet zo’n probleem, maar het laat wel witte chloor lekken achter als het water opdroogt, en die zijn moeilijk te verwijderen.

[...]

Bij een goed gedimensioneerde filterpomp, is de stelregel dat deze minstens 7 uur per dag moet draaien.
De warmtepomp moet draaien totdat je klaar bent met zwemmen.
Die draadloze temperatuur sensoren ga ik eens naar kijken. Lastig is dat die dingen niet integreren met een telefoon app die je op afstand kunt uitlezen of nog mooier, integreert met Home Assistant. Poolse heeft wel iets heel moois die dit wel allemaal kan, maar dat kost direct 200 euro en dat is wel erg gortig.

Ik wil deze blog post tegen voor een DIY temperatuur meter met ESPHome. Dat is wel een leuk knutsel projectje.
https://medium.com/@rhs/m...-pool-sensor-aa916ac5dcd0

EDIT: ik denk dat het nog makkelijker kan.
Dit apparaat is simpel uit te lezen met een ESPHome integratie. Dat is al een stuk minder gehobby en daardoor betrouwbaarder.
https://www.amazon.de/-/n...bs-p01b%2Caps%2C69&sr=8-2

Het lijkt erop dat de IBS-P01B wel werkt omdat die via bluetooth communiceert. Voor de IBS-P01R die op 433 Mhz communiceert is nog geen integratie. Dus even goed controleren dat je de juiste koopt.

Watertemperatuur is ondertussen 23 graden. Vanmiddag rond 17:00 begonnen op 16 graden, dus we zitten al 6 graden warmer. Ik ga hem nu uitdoen en dan morgenvroeg weer aanzetten, in de hoop dat ik in de middag dan richting de 28 graden kan komen. Hopelijk koelt het water niet te hard af vannacht. Ik heb het zwembad wel afgedekt met een normaal afdekzeil. Ik heb nog niets zo'n solar / nopjes afdekzeil.

[ Voor 22% gewijzigd door GAEvakYD op 07-06-2023 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Ik ben nog aan t kijken voor een warmtepomp die ook kan koelen. Wij houden van koud water hier in de zomer maar de vrouw wil m verwarmten in t voor en najaar. Ik heb alles op 50mm uitgelegd. Van pomp tot filter. Ik wil dus ook een 50mm warmtepomp full inverter die ook kan koelen. We willen van maart tot oktober zwemmen. november tot februari wil ik lekker koud water.

Mijn oog is gevallen op de Aquaforte 5,5 kW SC980. Iets overkill voor en 6,3m2 bad. Iemand ervaring of een andere suggestie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Dennis1812 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:35:
Jemig. Vanaf €1049.
Zet hem op je terras: Met de koele lucht die hij uitblaast is het eigenlijk een terras-airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

[quote]GAEvakYD schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:37:
Die draadloze temperatuur sensoren ga ik eens naar kijken. Lastig is dat die dingen niet integreren met een telefoon app die je op afstand kunt uitlezen of nog mooier, integreert met Home Assistant.[quote]
Rfxcom ondersteunt hem, zij het onder een andere naam. Maar dat is ook geen goedkope oplossing. Ik zou er het liefst eentje hebben met een zonnepaneeltje, zodat hij goed waterdicht gemaakt kan worden. Helaas bestaat dat niet.
Poolse heeft wel iets heel moois die dit wel allemaal kan, maar dat kost direct 200 euro en dat is wel erg gortig.
Link?

Het gemakkelijkste is om de temperatuur in de buis van je pomp te meten, als moet die dan natuurlijk wel draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
gaetan1 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:27:
Complete beginner vraagt hulp over het aansluiten van ZPF aan zwembad:

Intex zwembad 3 x 2 m => “aansluitingen” 32mm
Intex zandfilterpomp SX2100 - 6m3 (4.7m3 / 7.9m3)

Had hier gelezen dat je de openingen in het zwembad van 32mm makkelijk naar 38mm kan uitsnijden. Goed, bijgevolg onderstaande extra’s besteld bij de ZPF:
[Afbeelding]
(juist, de afsluiter heb ik verkeerdelijk dubbel besteld)
Alles werd besteld bij top-zwembadshop.nl

Dit zou de volledige set zijn die ook bij de pomp aangeraden wordt.
Geselecteerd door op de link te klikken dus zou het juiste product moeten zijn. Wat ook zo lijkt.
[Afbeelding]

Onderstaande onderdelen heb ik ontvangen:
[Afbeelding]
(extra afsluiter set niet op foto)

Als ik nu de instructies bekijk op onderstaande schets:
[Afbeelding]

Dan moet alles voor de gefilterde stroom die terug in het zwembad komt zo gekoppeld worden:
[Afbeelding]
Waarbij de liner dan zit tussen de plastic moer en de rubberen O-ring. Maar dat deel dat ik hierboven gebruik is eigenlijk dat stuk met de voorziening van de extra beluchting? Kan het zijn dat deze samenstelling, uitgezonderd van de afsluitkraan, bij de ZFP geleverd werd?

Dat zou dan betekenen dat er de liner een opening moet komen van 68mm, aangezien die rubberen O-ring ook die binnenmaat heeft? Ben ik hier dan verkeerd?
[Afbeelding]

Is deze ring dan echt de rubberen afsluiting dia 38mm? Ik heb daar maar 1 van maar 2 besteld.
Tenzij er enkele onderdelen bij de ZFP zaten, waardoor ik dus de 2 rubberen ringen niet ontvangen heb. Dat zou ook verklaren waarom ik 3 plastic moeren heb? In die ene verstelbare inloopaansluiting die volgens mij bij de ZFP zat zit ook een grijs/zwart binnenwerk in met kleindere diameter. Dat zit er bij het andere verbindingsstuk niet in, terwijl ik wel 2 dezelfde besteld had?

Om alles aan te sluiten heb ik volgens mij dan nog een rubberen ring nodig, en een filter voor de intrek zwembadwater naar de ZPF, want nu heb ik nog zo'n extra spuitmond precies.

Hoe kan ik hiermee verder?

Thanks,
De zwarte afsluit o ring heb je 2 van nodig schijnbaar is je bestelling niet goed gegaan en maar 1 geleverd .

Het gat in je liner snijden is de doorsnee van je platte zwarte O ring binnenmaat en zijn zowel voor de in en oud de zelfde maat dus beide gaten even groot.

Je tekent de binnenkant van beide doorvoeren af op de zelfde plek die er nu zit van je doorvoer de zwarte ring moet aan de binnenkant zwembad aan de buiten komt geen geen zwarte O ring beetje teflon er op om later makkelijker weer los te draaien en vast draaien,

Dan de afsluiter er op met de geleverde O ring vastdraaien en de rest gaat vanzelf.

Zie dat je alles los hebt besteld betreft je doorvoer, waarom niet als set compleet met afsluitkraan met inspuiter van intex ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

MindBender schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 00:05:
[...]

Zet hem op je terras: Met de koele lucht die hij uitblaast is het eigenlijk een terras-airco.
Ja, misschien denk ik ook gewoon te moeilijk.
Zou alleen zo balen zijn als ik een miskoop bega omdat er toch net een slag te weinig ruimte is o.i.d.

Soms moet je gewoon een knoop hakken en gaan met die banaan.
Denk dat het de komende jaren veel blije kind gezichtjes geeft en minder geblauwbek (is dat een werkwoord?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Zuluman schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 00:02:
Ik ben nog aan t kijken voor een warmtepomp die ook kan koelen. Wij houden van koud water hier in de zomer maar de vrouw wil m verwarmten in t voor en najaar. Ik heb alles op 50mm uitgelegd. Van pomp tot filter. Ik wil dus ook een 50mm warmtepomp full inverter die ook kan koelen. We willen van maart tot oktober zwemmen. november tot februari wil ik lekker koud water.
Full-inverter warmtepompen kunnen bijna allemaal koelen. Kijk wel even naar wat de laagste temperatuurinstelling dan is, want sommigen kunnen niet onder de 15 graden ingesteld worden. En van november tot februari heb je geen koeling nodig om dat te bereiken.
Mijn oog is gevallen op de Aquaforte 5,5 kW SC980. Iets overkill voor en 6,3m2 bad. Iemand ervaring of een andere suggestie?
Ik heb het niet nagerekend, maar 5.5kW voor 6,3m3 lijkt me helemaal niet overgedimensioneerd. Wij hebben 6,5kW voor 1,75m3, dàt is overgedimensioneerd, maar het had wat mij betreft best nog meer mogen zijn, omdat ik het graag snel op temperatuur wil kunnen brengen.
Maar ik heb geen andere suggesties: Er zijn vele parameters en dus afwegingen die je moet maken bij de selectie van je WP. Als je hier beschrijft wat je belangrijk vind, kunnen we meedenken. Maar ga voordat je dat doet, even door dit topic, want hier is al veel over geschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Dennis1812 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 00:15:
Ja, misschien denk ik ook gewoon te moeilijk.
Zou alleen zo balen zijn als ik een miskoop bega omdat er toch net een slag te weinig ruimte is o.i.d.
Neehoor; Het is veel geld, en je kunt het maar één keer uitgeven.
Soms moet je gewoon een knoop hakken en gaan met die banaan.
Denk dat het de komende jaren veel blije kind gezichtjes geeft en minder geblauwbek (is dat een werkwoord?).
Tja, ons dochterje was vorig jaar 3, en ze heeft alle speelgoed van de wereld, maar speelt nergens ècht mee. Behalve d'r zwembadje; daar zal ze vorig jaar elke dag in. En zonder verwarming had dat niet gekund.
En het is voor papa ook leuk, om wat te knutselen met de waterwerken, pompen, chemie, etc.

(Ik denk overigens dat het een scheidbaar werkwoord is: Blauw gebekt dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Laatste deel van je post omschrijft mijn dochter ook wel.
En als het nu simpelweg te koud is, is ze echt verdrietig. En niet hysterisch maar echt verdrietig en teleurgesteld.
Soms wil ze alsnog perse er even in. Maar dan is het dus omkleden voor 5 minuten in het koude water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

de Weau Inverter met wifi zojuist besteld.

Ga het gewoon rustig uitproberen en mee testen
Kreeg 5% korting op warmtepomp cleaner. Maar ik ging er even vanuit dat normaal sopje wel afdoende is voor de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:28
Bonne, hier ben ik nog eens met een update ( ikv witte deeltjes )

Gisteren nog goed laten filteren, backwasg gedaan toen hij een pak minder debiet had ) . Echt een witte waasin een emmer ( even wat opgevangen ) . 2 min backwash, dan spoelen tot het helder was ( ik zag dan allemaal precies kleine aluminium deeltjes in het water ) . Is dit van het vlokmiddel ?

Zo maar terug weer aanzetten de pomp en over de bodem vegen zodat er weeer vanalles opwaait

Straks de warmte pomp bij aansluiten ( maar kan rest vlokmiddel kwaad / schade aanbrengen aan een warmtepomp ) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
Systemadmin schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:10:
[...]

Voor het eerste gebruik doe je altijd een backwash en daarna een rinse zodat het zand zich goed verdeeld over het filter.

Maar ik ben bang dat er wat defect is door het schakelen met de pomp aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Arjantje72 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:08:
@paQ en @Jazsie
Welke frequentieregelaar raden jullie aan met deze zandfilterpomp? :)
https://www.toppy.nl/prod...azur-filterset-6m3-u.html
iSAVER+ 1100 frequentieregelaar voldoet prima (tot max 1.1 kW kan je eraan hangen):
https://www.toppy.nl/prod...aar-voor-zwembadpomp.html
Zuluman schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:49:
[...]

Ja die idd. Ik had verleden jaar een 25kg zak gekocht maar er moet 45kg in. [Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit:Ik heb een 7m3 pomp en 6m3 bad. Filter is 6m3. Dus gewoon 50kg.

[Afbeelding]
50kg zand is dus 37,5kg glas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Dennis1812 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:35:
[...]

Jemig. Vanaf €1049.

Alhoewel zoon opstelling zoals een aantal posts terug stond misschien wel gaat lukken. Zijkant tegen de schutting en dan opzij blazen.
Dan houd ik mij alleen niet aan de 80-80-80-250cm zoals aanbevolen maar zal het eerder 0-30-250-50 zijn. Waarbij de 250 dan de blaaskant is en de 50 de achterzijde.
Alleen een soort afdakje knutselen zodat niet al het water erop komt.
Ik heb bij mij links/rechts iets van 20cm ruimte, achter cm of 60, alleen voor is gewoon helemaal open.

Werkt prima :). Daarnaast heb ik ook nog een complete ombouw gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-90ls5d_sKxPalq_Ph766Lclrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTKPQTdPvGUY6ghQe6xCIgL7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
harmageddon schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:01:

[Afbeelding]
Is normaal, ombouwen naar:

PRCD (= je aardlekstekker met groene knop) <> normaal stopcontact <> tijdschakelaar <> normale stekker > waterpomp.

(NOOIT je waterpomp gebruiken zonder de PRCD!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

rolelael schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 06:42:
Bonne, hier ben ik nog eens met een update ( ikv witte deeltjes )

Gisteren nog goed laten filteren, backwasg gedaan toen hij een pak minder debiet had ) . Echt een witte waasin een emmer ( even wat opgevangen ) . 2 min backwash, dan spoelen tot het helder was ( ik zag dan allemaal precies kleine aluminium deeltjes in het water ) . Is dit van het vlokmiddel ?

Zo maar terug weer aanzetten de pomp en over de bodem vegen zodat er weeer vanalles opwaait

Straks de warmte pomp bij aansluiten ( maar kan rest vlokmiddel kwaad / schade aanbrengen aan een warmtepomp ) ?
Als je veel vervuiling hebt (ongeacht de kleur) dan gewoon regelmatig backwashen. Een verzadigd filtermedium vertraagt de boel enorm. Als je het regelmatig schoonspoelt gaat alles veel efficiënter en dus ook veel sneller.
Daarnaast stofzuigen, en wat opdwarrelt wordt weer door je filter meegepikt (waardoor je weer moet bakwashen ;) )

kortom: ik zou niet wachten op een te hoge druk in het vat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
ik heb nog geen enkele dag gewacht op hoge druk in mijn vat :-) backwash elke dag minstens 1 x
stofzuigern, ja heb enkel zo een usb ding en dat doet wel iets maar is het niet. en ik ga nu met een aftrekker na het stofzuigen over de bodem zodat alles opdwarelt en dus door de pomp kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
Check deze eens geld voor alle zandfilters:

https://www.swimuniversity.com/pool-maintenance-mistakes/

punt 5:

Despite its name, backwashing is NOT a secret toddler technique for leaving floaties in your soda. Backwashing cleans the media inside your filter, whether it’s sand or diatomaceous earth (D.E.). Pool water washes funk and gunk out of your filter media, then exits through your filters backwash valve drain port.

Backwashing is an important part of basic pool care, but overdoing it is one of the more common pool maintenance mistakes.

Now, this might seem counterintuitive, but the more debris that’s caught by your filter, the better your filter will function—up to a point. Extra debris helps trap finer particles, but the benefits disappear once the buildup raises your pressure reading to around 10 psi over your baseline (i.e., 20 psi–25 psi).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 16% gewijzigd door Skywalker27 op 08-06-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

"don't overdo it' en dan 'shock every 1 - 2 weeks' 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Jazsie schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:41:
[...]Daarnaast heb ik ook nog een complete ombouw gemaakt:
Deze heb je heel netjes gemaakt 8)
Heb je hier meer foto's van? En misschien wat cijfers of heb je geen geluidsreductie bereikt?
Dat zou voor mij namelijk de enige reden zijn om het straks ook te gaan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
paQ schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:34:
"don't overdo it' en dan 'shock every 1 - 2 weeks' 8)7
Hoe vaak shock jij? Er zit nogal wat verschil wat gezegd wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door Skywalker27 op 08-06-2023 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Iemand een idee waar je in Noord-Holland vloeibaar chloor kan halen?
Hij is helemaal op hier en het water begint al troebel te worden en het hele weekend is gepland hier te zwemmen met dat mooie weer.
Ik heb ergens besteld maar die levert op zijn vroegst dinsdag pas :( .
Je kan die rotzooi lijkt wel nergens halen in Noord-Holland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Skywalker27 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:35:
[...]

nooit

Ik zou ook niet weten waarom :?

Alle waarden zijn keurig, en sinds ik CYA heb toegevoegd heb ik nog maar weinig tot soms geen verloop in verdwijnend chloor. Het water is en blijft helderder dan ooit te voren. Ik zit zelfs te twijfelen of ik wel mijn pomp moet uitschakelen tussen 01:00-09:00 bijv.
Daar ga ik wellicht nog even mee testen. 8 uurtjes in de nacht uit, en dan even een uurtje op 2000 rpm ipv 1850.

oh, en een skimmer helpt ook echt wel

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 08-06-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Skywalker27 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:35:
[...]

Met het opzet zwembad wat hier voorheen altijd stond, ik gok 1 keer in de 2 maanden :o
Richting het einde seizoen misschien iets vaker, dan waren de aterwaardes minder oke..... hadden we af en toe last van alg en deed ik iets vaker een shock uitvoeren. Dat was dan eens in de 2 weken.

Ga nu voor het eerst meten en waarschijnlijk beter sturen op de waardes :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
MindBender schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 00:09:
[quote]GAEvakYD schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:37:
Die draadloze temperatuur sensoren ga ik eens naar kijken. Lastig is dat die dingen niet integreren met een telefoon app die je op afstand kunt uitlezen of nog mooier, integreert met Home Assistant.[quote]
Rfxcom ondersteunt hem, zij het onder een andere naam. Maar dat is ook geen goedkope oplossing. Ik zou er het liefst eentje hebben met een zonnepaneeltje, zodat hij goed waterdicht gemaakt kan worden. Helaas bestaat dat niet.

[...]

Link?

Het gemakkelijkste is om de temperatuur in de buis van je pomp te meten, als moet die dan natuurlijk wel draaien.
Hier staat heel veel info. O.a. van de DIY set met solar panel, maar ook de info voor de Inkbird meter die je aan HA koppelt met een losse Esphome.
https://www.reddit.com/r/...making_a_diy_pool_sensor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

rolelael schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:13:
ik heb nog geen enkele dag gewacht op hoge druk in mijn vat :-) backwash elke dag minstens 1 x
stofzuigern, ja heb enkel zo een usb ding en dat doet wel iets maar is het niet. en ik ga nu met een aftrekker na het stofzuigen over de bodem zodat alles opdwarelt en dus door de pomp kan
dan zou je nu na 2 - 3 dagen toch wel kraakhelder water moeten hebben? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:38:
[...]

nooit

Alle waarden zijn keurig, en sinds ik CYA heb toegevoegd heb ik nog maar weinig tot soms geen verloop in verdwijnend chloor. Het water is en blijft helderder dan ooit te voren. Ik zit zelfs te twijfelen of ik wel mijn pomp moet uitschakelen tussen 01:00-09:00 bijv.
Daar ga ik wellicht nog even mee testen. 8 uurtjes in de nacht uit, en dan even een uurtje op 2000 rpm ipv 1850.
:? pomp je je zwembad inhoud 100x per etmaal rond ofzo :o dat je dan nog chemicalien uberhaupt toevoegt ..

oke oke .. chloor moet je toch echt wel toevoegen heb ik zo gemerkt maar die kan veel lager.
tja meningen verschillen.. zal niet zeggen dat het onnuttig is want je moet wat actiever zijn met een schepnetje :+

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
vso schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:52:
[...]

:? pomp je je zwembad inhoud 100x per etmaal rond ofzo :o dat je dan nog chemicalien uberhaupt toevoegt ..

oke oke .. chloor moet je toch echt wel toevoegen heb ik zo gemerkt maar die kan veel lager.

[...]

tja meningen verschillen.. zal niet zeggen dat het onnuttig is want je moet wat actiever zijn met een schepnetje :+
Ik heb dus sinds een week of 3 een losse skimmer, maar daar blijft echt niets van vuil in achter. Ik gebruik mijn schepnetje wel, dan hebben de kinderen ook weer wat extra ruimte in het bad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

[...]

[...]
Het ging over shock toch?
Ik heb een zout systeem, en dat loopt maar 4 uurtjes per dag.
pomp 24/7 op 1850 rpm
zoutwaarde houd ik tussen de 2800-3200 (maar daar heb je WEKEN de tijd voor)

en skimmer: een inbouw aan de rand. Die drijvende dingen was ik vroeger nooit zo kapot van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGYHEGGHEPAL7U0iJWado1OfNng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0rkEoj6faFrRN8PfbHWNXGo4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFDxCIXG4owPn6W669Wi3m1ontQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMxfJU9uBMyYw1yh367WqNOW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door paQ op 08-06-2023 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-06 23:16
Even kort inhaken op de ‘ruimte rondom warmtepomp’ discussie. Het is niet zo dat een warmtepomp het opeens niet meer doet als je hem te krap inbouwt, maar het rendement daalt wel. De condensor zal zijn kou minder goed kunnen afgeven als de flow niet optimaal is en daardoor kouder zijn dan nodig.

Hele basale regel bij een warmtepomp: hoe dichter verdamper (en dus zwembadwater) en condensor temperatuur bij elkaar liggen hoe hoger het rendement bij een bepaalde temperatuur is. Daarom geldt maximale luchtstroom door je condensor geeft de hoogste COP. Overigens snap ik de discussie rondom waterflow door de warmtepomp en de bypass ook niet zo goed. Naar mijn inzicht wil je die simpelweg zo hoog mogelijk hebben, zodat de verdamper zo koel mogelijk blijft. Hoeveelheid afgegeven energie is een resultante van flow x delta T en lijdt dus niet onder een lage delta T als de flow hoog is.

Ben wel benieuwd of iemand een feitelijke onderbouwing heeft waarom je de flow wel moet richten op een bepaalde delta T? 😃 Het persgas wat naar je verdamper gaat kan rustig 35 -40 graden zijn bij een verdamper temperatuur van 28 graden. Dus die afgifte vindt echt wel plaats. En wederom wil je dat je koelmiddel daarna zo koel mogelijk retour komt voor het beste rendement (=verdamper zo koel mogelijk = waterflow zo hoog mogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
shoombak schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:54:
[...]

Ik heb dus sinds een week of 3 een losse skimmer, maar daar blijft echt niets van vuil in achter. Ik gebruik mijn schepnetje wel, dan hebben de kinderen ook weer wat extra ruimte in het bad
beetje lastig lezen je opmerking

Skimmer is bedoelt voor vuil wat aan de oppervlakte zit zoals (huid)olie, bladeren en ander "vuil" wat zich daar bevind. netje/stofzuiger is altijd wel nodig, net zoals een voetenbadje gebruiken.

Je zwembad kan van vandaag helder, naar morgen "groen" omslaan, ik weet bv dat ik mijn chloorsluis bij moet vullen als de liner glibberig begint te worden.. maar inmiddels weet ik dat het ongeveer 10 dagen duurt voordat ik weer bij moet vullen om het peil constant te houden.

note: wat voor mij werkt hoeft niet voor een ander te werken

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

master1104 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:58:
Even kort inhaken op de ‘ruimte rondom warmtepomp’ discussie. Het is niet zo dat een warmtepomp het opeens niet meer doet als je hem te krap inbouwt, maar het rendement daalt wel. De condensor zal zijn kou minder goed kunnen afgeven als de flow niet optimaal is en daardoor kouder zijn dan nodig.

Hele basale regel bij een warmtepomp: hoe dichter verdamper (en dus zwembadwater) en condensor temperatuur bij elkaar liggen hoe hoger het rendement bij een bepaalde temperatuur is. Daarom geldt maximale luchtstroom door je condensor geeft de hoogste COP. Overigens snap ik de discussie rondom waterflow door de warmtepomp en de bypass ook niet zo goed. Naar mijn inzicht wil je die simpelweg zo hoog mogelijk hebben, zodat de verdamper zo koel mogelijk blijft. Hoeveelheid afgegeven energie is een resultante van flow x delta T en lijdt dus niet onder een lage delta T als de flow hoog is.

Ben wel benieuwd of iemand een feitelijke onderbouwing heeft waarom je de flow wel moet richten op een bepaalde delta T? 😃 Het persgas wat naar je verdamper gaat kan rustig 35 -40 graden zijn bij een verdamper temperatuur van 28 graden. Dus die afgifte vindt echt wel plaats. En wederom wil je dat je koelmiddel daarna zo koel mogelijk retour komt voor het beste rendement (=verdamper zo koel mogelijk = waterflow zo hoog mogelijk).
Onder een bepaalde flow schakelen ze sowieso uit, dus die beveiliging zit er toch wel in. Ergo: alles er boven is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
paQ schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:38:
[...]

nooit

Ik heb vorige week geshocked want gecombineerde chloor was hoog. nu is het nul maar chloor gehalte blijft hoog net als vrije chloor 10ppm wat blijkt de overkapping houd 60% UV tegen dus het breekt heel langzaam af. dus effe een middagje open gezet en het was weer mooi stabiel waarde van 2-3 ppm.

Maar ik nu hoe het werkt met totaal chloor vrije chloor en gecombineerde chloor en hoe het werkt en inderdaad als je het goed doet lijkt me shocken overbodig maar verkopen ze dat spul graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:55:
[...]

Het ging over shock toch?
Ik heb een zout systeem, en dat loopt maar 4 uurtjes per dag.
pomp 24/7 op 1850 rpm

en skimmer: een inbouw aan de rand. Die drijvende dingen was ik vroeger nooit zo kapot van.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
aha zo .. (was ook met knipoog gezegd natuurlijk)

neem aan dat de foto van je eigen opstelling is ? en dus --> trouwens mooi bad, welk merk enzo ? hoeveel heb je er voor neergeteld en bouw je het elke x op en af ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Skywalker27 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:01:
[...]

Ik heb vorige week geshocked want gecombineerde chloor was hoog. nu is het nul maar chloor gehalte blijft hoog net als vrije chloor 10ppm wat blijkt de overkapping houd 60% UV tegen dus het breekt heel langzaam af. dus effe een middagje open gezet en het was weer mooi stabiel waarde van 2-3 ppm.

Maar ik nu hoe het werkt met totaal chloor vrije chloor en gecombineerde chloor en hoe het werkt en inderdaad als je het goed doet lijkt me shocken overbodig maar verkopen ze dat spul graag ;)
Ik zou dan toch eens testen op je CYA. Als dat afwezig is, chloorstabilisator erin en eens niet meer shocken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

vso schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:02:
[...]

aha zo .. (was ook met knipoog gezegd natuurlijk)

neem aan dat de foto van je eigen opstelling is ? en dus --> trouwens mooi bad, welk merk enzo ? hoeveel heb je er voor neergeteld en bouw je het elke x op en af ?
yep :)
Intex Graphite
https://www.heuts.nl/inte...mWixqzkrSADhoCT5cQAvD_BwE
heb er destijds wel echt wat meer voor moeten neerleggen.

Ik laat hem al twee winters gewoon staan.

[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 08-06-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
paQ schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:03:
[...]

Ik zou dan toch eens testen op je CYA. Als dat afwezig is, chloorstabilisator erin en eens niet meer shocken ;)
Heb ik gedaan CYA is ok. Hou het chloor nou mooi op niveau met zo'n grote tablet in de skimmer. Test meerdere keren in de week op:
Alkaliteit, CYA, Totaal Chloor, vrij chloor, hardheid, en pH.

Maar eenmaal goed hoef je er bijna niets meer aan te doen. Alleen goed schoonhouden en af en toe zand en een beetje rotzooi van de bodem zuigen.

Maar daar ben ik lui in ik laat de kinderen vlak voor als ze er uit willen 3 rondjes lopen dan kan je daarna alles uit het midden vissen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:52

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
als m'n water groen is, anders niet.

Gekke Amerikanen zijn dol op chloor, je word op die fora daar doodgegooid met shocken.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Koffie schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:25:
[...]

als m'n water groen is, anders niet.

Gekke Amerikanen zijn dol op chloor, je word op die fora daar doodgegooid met shocken.
ja, maar vooral niet je filter te schoon houden hoor! :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skywalker27
paQ schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:26:
[...]

ja, maar vooral niet je filter te schoon houden hoor! :o
Het chloor houd je filter ook schoon en je krijgt een mooie witte zwembroek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Glaslijn schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:35:
[...]

Deze heb je heel netjes gemaakt 8)
Heb je hier meer foto's van? En misschien wat cijfers of heb je geen geluidsreductie bereikt?
Dat zou voor mij namelijk de enige reden zijn om het straks ook te gaan bouwen.
Meer foto's zou ik moeten maken als je iets specifieks wilt zien :).

Voor geluid deed ik het niet, mijn wp is al zo stil dat ik er naast moet gaan staan om te checken of ie wel aan staat :+.

Het is meer voor de bescherming van weersinvloeden en deze ombouw past mooi bij de rest. Hoewel deze spier witte wp best gezien mag worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
master1104 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:58:

Nou, om zo laag mogelijk delta T te halen moet waterpomp op vol vermogen draaien en dat is ruim 1kW aan opgenomen vermogen.

Nu draait waterpomp op 125W wanneer wp draait met een delta T van 1-2gr. Ja het is hoger dan de perfecte 0,5 delta T maar mijn energie verbruik van de waterpomp is factor 9 lager :+.

Dan neem ik die iets hogere delta T voor lief, warmtepomp schiet niet in error mbt te lage flow dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Ik probeer mijn chloor omlaag te krijgen op het moment, zodat ik mijn chloor controller kan calibreren :|
Handleiding zegt dat het in een uur gerealiseerd zou moeten zijn, ik ben al 12 uur verder en blijf steken op 0,29 ppm CL :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:02
[...]

Hier een chloorvrij zwembad, maar dat betekent wel dat de pomp 24/24 draait. Vanaf 18u 's avonds tot 10u 's morgens op een lagere frequentie wel.
Nadeel is dat ik zelf niets aan die pomp kan regelen. Ik zou nl. wel eens willen zien wat het effect is als ik die pomp 's nachts uitschakel. Dat kan ik natuurlijk wel manueel doen, maar dan mag ik niet vergeten om 'm 's morgens opnieuw aan te zetten.

Dat betekent natuurlijk wel een fors electriciteitsverbruik.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

whoami schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:01:
[...]
Hier een chloorvrij zwembad, maar dat betekent wel dat de pomp 24/24 draait. Vanaf 18u 's avonds tot 10u 's morgens op een lagere frequentie wel.
Nadeel is dat ik zelf niets aan die pomp kan regelen. Ik zou nl. wel eens willen zien wat het effect is als ik die pomp 's nachts uitschakel. Dat kan ik natuurlijk wel manueel doen, maar dan mag ik niet vergeten om 'm 's morgens opnieuw aan te zetten.

heb je helemaal geen ontsmetting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[...]

dan zou ik eerst berekenen wat het per uur kost etc .. en langzaam (per week) per uur ofzo afbouwen over 1 etmaal gezien weet je niet wat de impact is .. halveren (bijvoorbeeld) kan al teveel zijn ..

maar dat is mijn onkundige, totaal op niks gebaseerde mening

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
[...]

Ook geen ozon of uv lampen? In principe heb je nu een koivijver alleen kreeg ik hem in het verleden niet helder zonder minimaal een uvlamp en een de pomp die de vijver 20 keer per dag rond pompt en een filter van 50cm bij een meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Inmiddels wel gelukt :*)
Waardes met de pool lab 2 gemeten, zooi is nu geijkt.
Chloorproductie gelijk weer gestart in boost mode, ben benieuwd hoe lang die er nu over gaat doen.
Stond best way off in vergelijk met de waarden die de pool lab aangaf :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
zo dat gaat snel met de warmtepomp, bad is 28°C , ben er net in geweest na het wielrennen. Zalig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

rolelael schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:07:
zo dat gaat snel met de warmtepomp, bad is 28°C , ben er net in geweest na het wielrennen. Zalig!
+ zon + temp ;)

zwem ze!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m0nk
  • Laatst online: 15:46

m0nk

16-09-2003 15.15

Hier ook alles ready voor het komend weekend.. Krijg ineens veel bezoek... :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FX4LxZhXfnVXFRccbkPeqhsS_0w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G33HVBgt9OHqMghGbHIdVpWg.jpg?f=user_large

Zit zelf nog te kijken naar UV-C. Denk dat ik dat komende maand toch maar ga doen..

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
m0nk schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:26:
Hier ook alles ready voor het komend weekend.. Krijg ineens veel bezoek... :P

[Afbeelding]

Zit zelf nog te kijken naar UV-C. Denk dat ik dat komende maand toch maar ga doen..
Zalig !

Heb ook UV-C, bespaard aardig wat (Natriumhypochloriet) chloor :).

Pagina: 1 ... 132 ... 173 Laatste