Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 130 ... 175 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:32
Ik heb ons “nieuwe” zwembad eens opgezet om alvast rustig goed te kunnen installeren.

Het gaat om deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3IpNsp_iKDjaWQNRK98a8v0h18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tbZLKnSFfBriySFin2FIb8Y4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWcymCSCP7-4_HJwji0K3UhCg2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5Sh6ZZfbruUCdZwZtezi4D3.jpg?f=fotoalbum_large

Nu moet ik nog een zandfilterpomp hebben. Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer aan opties.
Als ik het goed begrijp heeft mijn bad een inhoud van 3300 liter. Klopt dat?
Dan lees ik dat je dat door 4 moet delen om de sterkte van de pomp te berekenen. Dus kom ik op een zandfilterpomp van minder dan 1m3 per uur toch?

Zou deze pomp dan prima zijn?
https://www.toppy.nl/prod...ilterpomp-2-m-sup3-h.html

Ik hoef zeker niet de allerbeste, maar ook echt niet de goedkoopste. Fijnste is al hij zo stil mogelijk is en als ik hem makkelijk kan instellen dat hij op vaste tijden even draait. Want begrijp ik het ook goed dat hij dus niet constant hoeft te draaien? Wat is een beetje normaal voor zo’n “klein” zwembadje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:29
Goofyduck384 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:06:
Ik heb ons “nieuwe” zwembad eens opgezet om alvast rustig goed te kunnen installeren.

Het gaat om deze:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu moet ik nog een zandfilterpomp hebben. Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer aan opties.
Dan lees ik dat je dat door 4 moet delen om de sterkte van de pomp te berekenen. Dus kom ik op een zandfilterpomp van minder dan 1m3 per uur toch?

Ik hoef zeker niet de allerbeste, maar ook echt niet de goedkoopste. Fijnste is al hij zo stil mogelijk is en als ik hem makkelijk kan instellen dat hij op vaste tijden even draait. Want begrijp ik het ook goed dat hij dus niet constant hoeft te draaien? Wat is een beetje normaal voor zo’n “klein” zwembadje?
Heb je er ook een warmtepomp op zitten? Of alleen een zandilterpomp?

Ik heb een soortgelijk zwembad en heb https://www.toppy.nl/prod...dfilterpomp-5-6-m3-h.html

Dan is een uur of 2 per dag aan zetten wel genoeg, staat ook altijd uit als de kinderen in het bad spelen... Dus technisch alleen in de avond/nacht. Gecombineerd met een warmtepomp en de mogelijkheid om volgend jaar een groter zwembad te kopen aangezien de jongste dan ook zijn zwemdiploma of diploma's heeft. Liever overcapaciteit dan ondercapaciteit.

Voor het geluid heb ik van hout een frame gemaakt eromheen met planken aan de zijkanten en een afneembaar 'deksel' (gewoon planken dus met twee planken overdwars). Dat dempt het geluid en verminderd weer invloed.

Bevalt mij in ieder geval prima. Als ik in de tuin zit terwijl hij aan staat hoor ik hem wel, maar zoals ik al aangaf hoeft hij overdag niet aan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickname89
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-06 19:06
Kan iemand mij voorzien van advies omtrent de aanschaf van een zandfilterpomp.

Huidig setup
Bestway Levant Ovaal 3x2m --> 3,5 m³ inhoud.
2x Intex solarmat op schuurdak 2,2 meter hoog.
Pompopstelling in schuur, slangen doorvoer door de muur.

Wens
Aanschaf van een zandfilterpomp met een minimum debiet van 6 m³/u.
Zandfilterpomp willen aan / uit kunnen zetten op afstand met de telefoon.
Vooralsnog zie ik hier als enige optie een Smart Connect stekker.

Problemen die ik hier zie is dat veel ZFP met soort van aardlekbeveiliging zijn uitgerust die iedere opstart handmatig getest dient te worden, dat gaat een probleem opleveren met mijn wens.
In de toekomst zie ik nog een zoutwaterbadsysteem aangekoppeld woden en worden de 2 solar matten vervangen door EPDM mat van 4x2,5 meter. Ook een zwembadstofzuiger staat in de toekomst op de wensen lijst.

Wat voor zandfilterpomp kan ik gebruiken..??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-06 22:49
akatar schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:10:
[...]

Ik heb nu bij de webshop aangegeven dat ik deze retour wil doen, ik heb een originele besteld en wil dan geen rebranded. ben benieuwd.....
Dus de oude teruggezonden en een nieuwe besteld op amazon.nl, dubbel alles gechecked.
Krijg ik hem net binnen......is het een bunx rebranded versie met gratis reclame voor bunx dus.

Het moet toch mogelijk zijn om een originele water-id poollab 2.0 te kunnen kopen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:58
nickname89 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:24:

Huidig setup

Wens

Problemen die ik hier zie is dat veel ZFP met soort van aardlekbeveiliging zijn uitgerust die iedere opstart handmatig getest dient te worden, dat gaat een probleem opleveren met mijn wens.
In de toekomst zie ik nog een zoutwaterbadsysteem aangekoppeld woden en worden de 2 solar matten vervangen door EPDM mat van 4x2,5 meter. Ook een zwembadstofzuiger staat in de toekomst op de wensen lijst.

Die stekker is tevens je aardlek. Ik heb daar een Shelly achter gehangen. Schakelbaar en meteen 3 temp sensoren eraan gehangen.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:32
President schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:32:
[...]

Heb je er ook een warmtepomp op zitten? Of alleen een zandilterpomp?
Ik heb er geen warmtepomp op zitten, maar zit nog wel te denken aan 1 of 2 van die solarmatten om het water op te warmen. Die zou ik dan op het muurtje van de uitbouw willen leggen, daar moet het water dan ongeveer 2,60 meter voor omhoog..
Als dat niet mogelijk, dan leg ik ze gewoon naast mijn zwembad op de grond.

Ik zoek dus een pomp die geen overcapaciteit heeft (het zwembad wordt toch niet groter), maar wel stil is en te gebruiken is met 1 of 2 solar matten (liefst op 2,60 meter hoogte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Goofyduck384 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:50:
[...]

Ik heb er geen warmtepomp op zitten, maar zit nog wel te denken aan 1 of 2 van die solarmatten om het water op te warmen. Die zou ik dan op het muurtje van de uitbouw willen leggen, daar moet het water dan ongeveer 2,60 meter voor omhoog..
Als dat niet mogelijk, dan leg ik ze gewoon naast mijn zwembad op de grond.

Ik zoek dus een pomp die geen overcapaciteit heeft (het zwembad wordt toch niet groter), maar wel stil is en te gebruiken is met 1 of 2 solar matten (liefst op 2,60 meter hoogte).
Dat is een aardige hoogte. Voor je iets koopt zou ik deze informatie dan gewoon aan de verkoper voorleggen en dan kijken wat ze adviseren. Mocht het dan niet werken dan kan je hem gewoon weer retourneren in het kader van verkeerd voorgelicht :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:10
Weet iemand hoe deze witte pinnen en schroefdoppen heten en waar ik die kan bestellen?
Deze zijn van mijn solar dek onder een nis in mijn zwembad. Er missen er best veel waardoor het dek niet echt makkelijk zelf dicht gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1ex1tJ0tf7v-0xthjJ_0jvpP9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SnGShsDPTFgot1oVJOpBjPNG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BNPPkMja03nsfU5QXmGcHIO-wo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnBRIu59ZrZLzHtmizPMU6pu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickname89
Driek schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:37:
[...]

Die stekker is tevens je aardlek. Ik heb daar een Shelly achter gehangen. Schakelbaar en meteen 3 temp sensoren eraan gehangen.
Als ik een intex zandfilterpomp met aardlek op een shelly stekker zet, gaat de pomp dan wel aan indien ik hem op afstand start. Volgens de manual van intex dient de aardlek iedere start getest te worden door handmatig een knop in te drukken.

Hoe is jouw setup ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Die intex zandfilterpompen hebben toch al een, zij het iets beperkt, mooi automatisch systeem?

Ik heb de Zandfilterpomp Intex SX1500 waarbij dit in de handleiding staat.
Automatisch filteren met jouw Intex zandfilterpomp. Hoe werkt het? Je kunt de duurtimer instellen van 1 tot 12 uur, met telkens 1 uur interval. De pomp onthoudt de ingestelde timer en start na 24 uur (vanaf de ingestelde tijd) automatisch opnieuw. Stel je de timer bijvoorbeeld in op 4 uur, dan zal de pomp na 20 uur opnieuw starten. Stel je hem in op 6 uur, dan start hij na 18 uur weer opnieuw. Ook kun je ervoor kiezen de zandfilterpomp continu te laten filteren door middel van de functie ‘FP’ op het display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

akatar schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:36:
[...]

Dus de oude teruggezonden en een nieuwe besteld op amazon.nl, dubbel alles gechecked.
Krijg ik hem net binnen......is het een bunx rebranded versie met gratis reclame voor bunx dus.

Het moet toch mogelijk zijn om een originele water-id poollab 2.0 te kunnen kopen???
Amazon.de

Nog goedkoopste ook ;)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
akatar schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:36:
[...]

Ik heb hem bij Praxis besteld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUNXDQ8LEGCtWS-flz_-kO8pZtQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EiAbnM4B3Qk3qZAgsyVeQ34j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Na elk jaar toch wel minstens 1x groen water nu eindelijk maar eens een blue connect gekocht. Hopelijk gaat het nu wel goed! Meteen maar geïntegreerd in homeassistant. Alleen een beetje vervelend dat de 'ideale waarden' niet overeenkomen tussen de app en homeassistant :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqCozTyl49lbGl7zjuo2oXEIYYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptauvuXejT2CZglNYakfmMbH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nz0wWe176rkAOlvsnwgMX5kMNhc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iMChVtVxuhSIGLi43MZiP7xk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HaOPERcMeJdvUbv69JBiqaknTk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RtL1pOmJhsbl57t515plEdWK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
Goofyduck384 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:06:

Het gaat om deze:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb voor de jacuzzi de kleinste bestway zandfilter van 3m³/u gekocht, kostte maar 100 euro, is stil en vebruikt ook maar 100w. Terwijl mijn 'grote' zandfilterpomp van het zwembad van 4m³/u 400w verstookt. Dus die bestway lijkt me voor jou type bad een prima optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
nickname89 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:41:
[...]

Als ik een intex zandfilterpomp met aardlek op een shelly stekker zet, gaat de pomp dan wel aan indien ik hem op afstand start. Volgens de manual van intex dient de aardlek iedere start getest te worden door handmatig een knop in te drukken.

Hoe is jouw setup ??
Je moet die shelly dan tussen de aardlek en de pomp zetten zodat de aardlek altijd stroom krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jorgenv schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:28:
Na elk jaar toch wel minstens 1x groen water nu eindelijk maar eens een blue connect gekocht. Hopelijk gaat het nu wel goed! Meteen maar geïntegreerd in homeassistant. Alleen een beetje vervelend dat de 'ideale waarden' niet overeenkomen tussen de app en homeassistant :/

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
groen water kan je niet voorkomen door te "meten" zeker niet omdat de blue-connect ook nog meetfouten / pieken en dalen kan kennen.

ik zag dat HA (hangt ook af hoe je meet) wel opties bied om te filteren (met esphome) of in jou geval wellicht via node-red ertussen moet zetten. je wilt dat je bv elke 3 metingen gemiddeld = x waarbij als een meting is die te ver van X af ligt gewoon genegeerd word zodat je een redelijk constant overzicht krijgt.

Om daarnaast je bad niet groen te laten worden is dagelijks je pomp aanzwengelen + zeer actief bij radicale temperatuur wijzigingen te reageren + je chloor/ph op een relatief constant niveau te houden
dat laatste doe ik zelf door als de temperatuur een week onder de 24 graden in de zomer dreigt te dalen (slecht weer dus) .. dat ik gewoon meteen chloor erbij gooi in het zwembad zodat algen niet de optimale temperatuur kunnen benuten om te groeien.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
vso schreef op zondag 4 juni 2023 @ 00:25:
[...]

groen water kan je niet voorkomen door te "meten" zeker niet omdat de blue-connect ook nog meetfouten / pieken en dalen kan kennen.

ik zag dat HA (hangt ook af hoe je meet) wel opties bied om te filteren (met esphome) of in jou geval wellicht via node-red ertussen moet zetten. je wilt dat je bv elke 3 metingen gemiddeld = x waarbij als een meting is die te ver van X af ligt gewoon genegeerd word zodat je een redelijk constant overzicht krijgt.

Om daarnaast je bad niet groen te laten worden is dagelijks je pomp aanzwengelen + zeer actief bij radicale temperatuur wijzigingen te reageren + je chloor/ph op een relatief constant niveau te houden
dat laatste doe ik zelf door als de temperatuur een week onder de 24 graden in de zomer dreigt te dalen (slecht weer dus) .. dat ik gewoon meteen chloor erbij gooi in het zwembad zodat algen niet de optimale temperatuur kunnen benuten om te groeien.
De chloor en ph constant houden lukt me dus niet met die teststrips, heb al alle merken geprobeerd maar de kleurtjes komen nooit overeen met wat er op het doosje staat. Kan aan mij liggen hoor :+
Na het installeren van deze blue connect kreeg ik gewoon een melding met: doe ... gr ph- er in en even later toen dat goed was doe ...gr snelle chloor erin. En nu blijft het mooi constant.
Als ik zelf moet gokken hoeveel gr van dit en dat aan de hand van die kleurtjes gaat het telkens mis ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jorgenv schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:14:
[...]

De chloor en ph constant houden lukt me dus niet met die teststrips, heb al alle merken geprobeerd maar de kleurtjes komen nooit overeen met wat er op het doosje staat. Kan aan mij liggen hoor :+
Na het installeren van deze blue connect kreeg ik gewoon een melding met: doe ... gr ph- er in en even later toen dat goed was doe ...gr snelle chloor erin. En nu blijft het mooi constant.
Als ik zelf moet gokken hoeveel gr van dit en dat aan de hand van die kleurtjes gaat het telkens mis ;(
Een manier vinden die werkt (voor jezelf) is niet vanaf moment 1 dat je een zwembad hebt gevonden .. en verander van formaat en je mag opnieuw beginnen met "leren"

ik heb een chloorsluis hiermee houd ik het chloor relatief constant + elke dag 2x zo lang filteren als ik met mijn pomp+zwembad combinatie zou moeten wordt het wel eens licht groen .. maar dat is met een beetje extra chloor zo weg..

Ik haal regelmatig een netje door het zwembad en stofzuiger erdoorheen .. en voel elke dag eigenlijk de liner, als het glibberig aanvloelt doe ik meteen de drijver erin met chloor en borstel het hele zwembad.. (dan is het vaak nog helder) en check de sluis of er genoeg inzit.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ik zie dat de meeste 3-weg kleppen van een bypass voor een zonnecollector zitten. Waarom niet na de zonnecollector? Water volgt ook dan de weg van de minste weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estenm
  • Laatst online: 02-08-2023
Mannen, dames, ik heb een blueplus warmtepomp met wifi. Nu is mijn telefoon gecrasht en ben ik op zoek naar een app. Ik heb al de smartlife en smart heatpump app maar beiden verbinden niet. Ik scan wifi op de warmtepomp, zie dan staan "reset the wifi" maar verder gebeurt er niets.

Iemand een tip of hetzelfde probleem gehad?

Ik heb perfecte wifi dekking op de plek waar de warmtepomp staat, dus daar ligt het niet aan.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
jorgenv schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:14:
[...]

Dat heb ik ook. Nu ben ik enigszins kleurenblind (rood/groen) maar vaak staat de tint van mijn stripje niet op het strookje. Ik heb al diverse merken gehad. Dan laat ik het hele gezin meeraden naar waar het het meeste op lijkt en pak ik degene met de meeste stemmen.
Zelfs die pilletjes die je in water oplost en dan moet vergelijken met een kleurenwaaier op het buisje zijn onduidelijk. De digitale pH-meter van Aliexpress had het na één seizoen al begeven, dat was ook geen succes.
Maar 160 Euro voor zo'n PoolLab 2.0 apparaat vind ik dan ook weer wat veel. Het zou mooi zijn als de PoolLab 1.0 flink in de aanbieding gaat. Ik vind het niet erg om de testjes na elkaar te doen i.p.v. tegelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

estenm schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:46:
Mannen, dames, ik heb een blueplus warmtepomp met wifi. Nu is mijn telefoon gecrasht en ben ik op zoek naar een app. Ik heb al de smartlife en smart heatpump app maar beiden verbinden niet. Ik scan wifi op de warmtepomp, zie dan staan "reset the wifi" maar verder gebeurt er niets.

Iemand een tip of hetzelfde probleem gehad?

Ik heb perfecte wifi dekking op de plek waar de warmtepomp staat, dus daar ligt het niet aan.

Thanks
dan moet je de wifi even resetten :) Hij zal weer opnieuw moeten binden met de (nieuwe) app/telefoon.
Zal vast in de handleiding staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

vso schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:10:
[...]

Een manier vinden die werkt (voor jezelf) is niet vanaf moment 1 dat je een zwembad hebt gevonden .. en verander van formaat en je mag opnieuw beginnen met "leren"

ik heb een chloorsluis hiermee houd ik het chloor relatief constant + elke dag 2x zo lang filteren als ik met mijn pomp+zwembad combinatie zou moeten wordt het wel eens licht groen .. maar dat is met een beetje extra chloor zo weg..

Ik haal regelmatig een netje door het zwembad en stofzuiger erdoorheen .. en voel elke dag eigenlijk de liner, als het glibberig aanvloelt doe ik meteen de drijver erin met chloor en borstel het hele zwembad.. (dan is het vaak nog helder) en check de sluis of er genoeg inzit.
Ik heb die Kokido ook. Werkt prima. Maar het enige probleem wat ik ermee heb is dat ik hem nooit open gedraaid krijg.

Ben er rustig 25minuten mee bezig om open te krijgen 8)7
Heb je daar een trucje voor of ben ik gewoon zwak?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estenm
paQ schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:46:
[...]

dan moet je de wifi even resetten :) Hij zal weer opnieuw moeten binden met de (nieuwe) app/telefoon.
Zal vast in de handleiding staan.
De handleiding heb ik geprobeerd en lukt dus niet, ik zou de vraag anders echt niet durven stellen. Vandaar de vraag, iemand iets soortgelijks gehad en kan iemand mij helpen?

Een antwoord als, controleer de handleiding kom ik niet verder mee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Sja uh.
Hoe verwacht je dan dat wij het hier even oplossen? :P

https://www.lifeisbettera...r-Pro-Heatpump-manual.pdf
Pagina 35

Wifi op 2.4 staan? (5g desnoods even uitzetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
paQ schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:49:
Sja uh.

Pagina 35

@estenm Ik heb ook uren zitten klooien om een w'eau pomp te verbinden met de app. De 5G wifi uitzetten en het apparaat zelf resetten had de grootste kans van slagen als ik me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estenm
paQ schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:49:
Sja uh.

Pagina 35

Ik vraag tips....niet om het op te lossen. Vind dit forum toch vaak heel erg hoogdrempelig om vragen te stellen. Steeds moet je jezelf verdedigen omdat je hulp vraagt....

Hij staat op 2.4G, niets helpt....

Bedankt voor de manual....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estenm
BounceMeister schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:29:
[...]

@estenm Ik heb ook uren zitten klooien om een w'eau pomp te verbinden met de app. De 5G wifi uitzetten en het apparaat zelf resetten had de grootste kans van slagen als ik me goed herinner.
Zal nog eens een complete reset van alles doen, dankjewel voor de tip...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

estenm schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:58:
[...]

Ik vraag tips....niet om het op te lossen. Vind dit forum toch vaak heel erg hoogdrempelig om vragen te stellen. Steeds moet je jezelf verdedigen omdat je hulp vraagt....

Hij staat op 2.4G, niets helpt....

Bedankt voor de manual....
Het gaat niet om het verdedigen, je levert amper informatie.
Je hebt een blueplus en er staat wifi reset.

Verder geen details, wat je al geprobeerd hebt enz. Met hapjes aan informatie kun je hooguit hapjes terug verwachten :)
Het ding is namelijk dat er ongetwijfeld een logische reden is dat de verbinding mislukt. Alle tuya apparaten zijn nogal eigenzinnig als het aankomt op het aan je wifi koppelen, dus het is belangrijk een handleiding stap voor stap te volgen.
Als je wat anders op je display ziet staan dan in de manual, laat dan vooral even weten wat er wel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
@paQ @President
Klopt, maar blijkbaar als je denkt dat je de Nederlandse webshops wil ondersteunen, krijg je steeds vaker het idee dat dit verspilde moeite is en dat je beter kan bestellen in het buitenland ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een prachtig ding!

Maar elke 2 jaar 100 euro uitgeven voor een sensor?! Of los jij dat anders op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
Vorkie schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:36:
[...]

Wat een prachtig ding!

Ik heb de connect blue, indien dit elke 2 jaar moet zijn de kosten 50 euro per jaar. dit is voor mij te overzien mits de blue connect goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Denk er om: de sensor mag nooit droog staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:01:
[...]

Ik heb die Kokido ook. Werkt prima. Maar het enige probleem wat ik ermee heb is dat ik hem nooit open gedraaid krijg.

Ben er rustig 25minuten mee bezig om open te krijgen 8)7
Heb je daar een trucje voor of ben ik gewoon zwak?
dit was "een" link, maar een olie-filter tang werkt voor mij goed. (interline)

Deze heb ik
Afbeeldingslocatie: https://www.estateservices.nl/media/catalog/product/cache/bc59a810b15c1d39435755862f851df2/e/s/esfiltertang-rood2.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door vso op 04-06-2023 22:01 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Wat is de vrije hoogte aan de binnenkant? Ben benieuwd of de 4 m3/uur Intex ZFP erin past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorgenv
Vorkie schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:36:
[...]

Wat een prachtig ding!

Dat weet ik nog niet of ik het over 2 jaar anders ga oplossen, maar zoals @akatar zegt, als het goed werkt is het me wel €50/jaar waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
  • Laatst online: 11:58
nickname89 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:41:
[...]

Hoe is jouw setup ??
ik heb een zfp met zo'm stekker:
https://www.bing.com/acli...68b33b9f667c55b185b&ntb=1
die heb ik eraf gehaald, achter die stekker een shelly, en daarachter de zfp. Dan kan ik hem gewoon schakelen via de shelly/homeassistant, en heb ik toch de aardlek.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:27
Goeiemorgen, Ik zag trouwens in het topic voorbij komen dat jullie de filter pompen niet altijd laten lopen vanwege het gebruik.

Ik dacht dat mijn pomp 90W verbruikt (dat vind ik niet veel voor een pomp die bijna 4000l per uur doet) dus ik heb het zandfilter gewoon 24/7 lopen. Eerder een koolvijver gehad en daar had ik meer werk mee en verbruik dan met het zwembad ;).

Maar door dat er in het forum gezegd werd bla bla zuinige pomp 250W ging ik even nadenken. is die 90W to good to be true? Ik dus checken maar hij gebruikt inderdaad maar 90W grote blij. Maar het is geen speciale pomp of zo hij zat er gewoon gratis bij.

Dus mijn vraag mis ik iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

je mist niks :)
Ik heb mijn frequentieregelaar op 1850 rpm staan en dit seizoen nog niet 1 keer aangepast. Dan zit ik op 128W. Prima voor 19m3 water dacht ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-06 21:05
Vraagje : na de winter ( ik had mijn intex prism met water laten staan, met winterproduct in ). Zag er goed uit dit weekend, helder. Tot ik uiteraard de bodem begon te 'schuren'. Allemaal kleine witte deeltjes,en troubel. Dus ik veronderstel Algen..

Ik heb dan de ph op peil gebracht alsook chloor (die staat iets te hoog ).. latenfiltereren, en een vlokmiddel gebruikt ( paar uur laten circuleren met vlokmiddel, nachtje stil ) . Dan was er her en der een beetje aangekoekt vuil ;dit met de stofzuiger eruit gehaald. Water zag er helder uit tot ik weer over de bodem ging.

Ik dacht nogmaals een beetje vlokmiddel.. zelfde resultaat

heb nu mijn krachtigere zandfilterpomp erop gezet en staat al paar uur te draaien, maar t lijkt geen effect te hebben

Wat raden jullie mij verder aan? geduld en blijven filteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Blijven filteren idd, en elke 4 uur ofzo even een backwash doen. (Let op je waterpeil indien je een skimmer hebt. Je haalt er best wat uit namelijk)

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 05-06-2023 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolelael
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:27
Vraagje:

Totaal chloor blijft hoog gisteren in de avond shock gegeven. (5-10 ppm)

Totaal alkaliteit 100 ppm =OK
Cyanuric acis = OK
Vrije Chloor zit tussen de 5 en 11 =ok?
Totale hadheid is 250 = OK
Ph =7,6

Nu gewoon wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Arg, hier een newbee op het gebied van zwembaden. Zaterdag het opzetzwembad gevuld met 9000 liter grondwater. Vervolgens de teststrips van Intex gebruikt die met het Intex zoutwatersysteem geleverd zijn (Intex 4-way test strips dip and read).

Meten: onderdompelen, meteen eruit halen en strip horizontaal houden (geen overmatig water eraf schudden).
  • Zaterdag eerste meeting pH < 6,2
  • 300 gram pH+ toegevoegd
  • 25 kg zwembadzout toegevoegd
  • Zondag 2de meting: pH < 6,2
  • 300 gram pH+ toegevoegd
  • Maandagochtend 3de meting: pH < 6,2
  • 400 gram pH+ toegevoegd
  • Maandagmiddag 4de meting: pH tussen 7,2 en 7,6 d:)b
Echter als ik nu met een Interline water test strip voor vrije chloor en pH test dan is de pH > 8.4. Wat nu?

Aanvullende info:
  • Ik krijg vanmiddag nog een testset van AquaChek voor zoutwaterzwembaden binnen.
  • De ZFP heeft alle dagen 6 uur gedraaid na toevoegen pH+
  • Zoutwatersysteem is nog niet aangezet
Wat is wijsheid?
  • Eerst nog een keer testen met de 3de test. Uitgaan van de twee tests die vergelijkbare resultaten geven?
  • Op basis van daarvan pH evt nog bijsturen met pH-?
  • Wanneer zoutwatersysteem aanzetten? Nu al of pas als pH goed is ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
rolelael schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:45:
Vraagje : na de winter ( ik had mijn intex prism met water laten staan, met winterproduct in ). Zag er goed uit dit weekend, helder. Tot ik uiteraard de bodem begon te 'schuren'. Allemaal kleine witte deeltjes,en troubel. Dus ik veronderstel Algen..

Ik heb dan de ph op peil gebracht alsook chloor (die staat iets te hoog ).. latenfiltereren, en een vlokmiddel gebruikt ( paar uur laten circuleren met vlokmiddel, nachtje stil ) . Dan was er her en der een beetje aangekoekt vuil ;dit met de stofzuiger eruit gehaald. Water zag er helder uit tot ik weer over de bodem ging.

Ik dacht nogmaals een beetje vlokmiddel.. zelfde resultaat

heb nu mijn krachtigere zandfilterpomp erop gezet en staat al paar uur te draaien, maar t lijkt geen effect te hebben

Wat raden jullie mij verder aan? geduld en blijven filteren?
wit = dode alg dus je waterwaardes zullen we relatief goed zitten.

Denk dat je te miniscuul vuil hebt, dat je zandfilter niet gefilter krijgt en met het stofzuigen door het opvang net blaast waardoor het lijkt alsof het schoon wordt ..

je zal ergens een fijnmaziger filter moeten plaatsen ofzo. of heel langszaam op een hoopje proberen te borstelen en met een hevel-slang dat "eruit" zuigen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
vso schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:43:
[...]

wit = dode alg dus je waterwaardes zullen we relatief goed zitten.

Denk dat je te miniscuul vuil hebt, dat je zandfilter niet gefilter krijgt en met het stofzuigen door het opvang net blaast waardoor het lijkt alsof het schoon wordt ..

je zal ergens een fijnmaziger filter moeten plaatsen ofzo. of heel langszaam op een hoopje proberen te borstelen en met een hevel-slang dat "eruit" zuigen
of ist zinvol om nog vlokmiddel te gebruiken om het aan elkaar te laten klitten?

ik heb helaas maar een simpel klein stofzuigertje ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
en in de 'zandfilter' zitten glasparels 0,4-0,8 mm, btw ipv zand

[ Voor 10% gewijzigd door rolelael op 05-06-2023 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Joris748 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:41:
Arg, hier een newbee op het gebied van zwembaden.
Welkom ! de 1ste post van dit topic bevat informatie die al gelezen ?
Wat is wijsheid?
Test op 1 vaste locatie en op 1 methode , en laat het zwembad goed gemixt water hebben voordat je weer meet

Voordat jij/gezins leden het water in duiken is alles in de buurt van de ideale waarden krijgen wel adviseerbaar.

je moet gewoon "leren" aanvoelen hoe veel je erin gooit je kan beter van 1.0 naar 1,1 gaan dan van 1,0 dan naar 2,0 25% a 50% bv wat men adviseert.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
rolelael schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:54:
ik heb helaas maar een simpel klein stofzuigertje ...
simpel klein stofzuigertje is nogal breed, en het gaat meer om de "zak" dan de stofzuiger zelf.

ik heb gehad,
- de waterslang variant(koud water kraan) ---> zo snel mmogelijk in de prullenbak
- de via de zwembad pomp variant (minimaal goeie zuigende pomp bv een 6m3 of hoger) met lange slang dus .. bevalt redelijk goed vanaf 3 tientjes

of

De elektrische 50,- usb opgeladen dingus .. _/-\o_ zoek in dit topic naar USB ;)
en in de 'zandfilter' zitten glasparels 0,4-0,8 mm, btw ipv zand
zand,glas,watten moet niet uitmaken welke van de 3 je gebruikt

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:39

HellBeast

Oh My GoT!

Joris748 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:14:
[...]

Wat is de vrije hoogte aan de binnenkant? Ben benieuwd of de 4 m3/uur Intex ZFP erin past.
Ongeveer 64cm

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
vso schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:02:
[...]

simpel klein stofzuigertje is nogal breed, en het gaat meer om de "zak" dan de stofzuiger zelf.

ik heb gehad,
- de waterslang variant(koud water kraan) ---> zo snel mmogelijk in de prullenbak
- de via de zwembad pomp variant (minimaal goeie zuigende pomp bv een 6m3 of hoger) met lange slang dus .. bevalt redelijk goed vanaf 3 tientjes

of

De elektrische 50,- usb opgeladen dingus .. _/-\o_ zoek in dit topic naar USB ;)

[...]

zand,glas,watten moet niet uitmaken welke van de 3 je gebruikt
Wel het is zo een usb ding :-) netje intern. zuigt best ok, maar wat ik merk als ikzuig, dan komt door de waterverplaatsing, alle kleine deeltjes weer in t rond. Zuig nu elke dag t vuil van de bodem af.

[ Voor 9% gewijzigd door rolelael op 05-06-2023 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
rolelael schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:08:
[...]

Wel het is zo een usb ding :-) netje intern. zuigt best ok, maar wat ik merk als ikzuig, dan komt door de waterverplaatsing, alle kleine deeltjes weer in t rond. Zuig nu elke dag t vuil van de bodem af.
gebruik je dat witte sokje dan die erbij geleverd is

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
vso schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:57:
[...]

Welkom ! de 1ste post van dit topic bevat informatie die al gelezen ?
Yep, ik heb er al een paar uur studie in zitten ;)
[...]

Test op 1 vaste locatie en op 1 methode , en laat het zwembad goed gemixt water hebben voordat je weer meet

Voordat jij/gezins leden het water in duiken is alles in de buurt van de ideale waarden krijgen wel adviseerbaar.

je moet gewoon "leren" aanvoelen hoe veel je erin gooit je kan beter van 1.0 naar 1,1 gaan dan van 1,0 dan naar 2,0 25% a 50% bv wat men adviseert.
Inderdaad in kleinere stappen, had berekend dat ik de pH met ongeveer 0,3 per keer omhoog zou brengen. Echter het zou kunnen dat ik op het verkeerde been gezet ben met de teststrips die ik gebruikte en dat ik de pH na vullen te laag gemeten heb.

Vaste locatie, vaste methode is een goede tip. Dat zal ik zeker gaan doen. Alleen nog even kijken met welke test ik dat betrouwbaar kan doen. Ik ga vanavond nog even de 3 verschillende tests met elkaar vergelijken en op basis daarvan de ontbetrouwbare (afwijkend van de twee anderen) niet meer gebruiken.
Op basis van een betrouwbare meting kan ik dus het beste de pH bijregelen, totdat deze ok is? En daarna pas de zoutelektrolyse gaan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolelael
vso schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:10:
[...]

gebruik je dat witte sokje dan die erbij geleverd is
ja, het is dit klein ding

https://www.toppy.be/prod...ektrische-stofzuiger.html

stelt niets voor volgens mij, was aan t kijken naar de intex zx50 ( badje 6m3 )

Net een backwash gedaan, en kwam veel wit schuim uit, daarna even gespoeld en terug filteren ( stroomt net iets beter weer )

[ Voor 15% gewijzigd door rolelael op 05-06-2023 13:28 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ue72HwwbdR6KZ-tMFp6GaKlixwg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Cwnt4GbvuNBkB4NaymZbQDpU.png?f=user_large

En weer verder met vullen :*)
Alle inbouwdelen zijn vanmorgen uitgesneden, nu wachten tot die vol is en dan kan ik eens voorzichtig kijken of alles op wil starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-06 22:46
Dit topic gaat weer als een speer, niet bij te houden zo :9~ :9 :+
nautic schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:32:
[...]

Ook als wij relatief mooi weer zwemmers zijn? Ik zie mijzelf onder de 20 graden niet in dat bad liggen. Opzet maanden zijn juni, juli, aug. Met uitloopt half mei en sept.

Andere opties die ik bekijk zijn:
https://www.toppy.nl/prod...d-warmtepomp-iphcr20.html

Of

https://www.toppy.nl/prod...d-warmtepomp-bpncr08.html

Waarbij ik de full inverter eigenlijk wat te duur vindt. Ik vraag mij af hoeveel verschil er daadwerkelijk is in stroom verbruik. Maar dat is denk ik lastig te zeggen😅.
In dat geval kom je wel ermee weg. juni/juli/aug zijn de warme maanden met ook warme nachten.

Als je het budget hebt dan zou ik zelf toch voor een maatje groter gaan, overcapaciteit is toch fijn om te hebben, kan je wp in silence mode draaien en wanneer het nodig is ook op vol vermogen.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik probeer wat wijzer te worden m.b.t. de zin of onzin van een 'solar cover' op onze zwemvijver. Nu het seizoen zo traag op gang komt, kriebelt het dat die vijver nog zo koud is. Mijn vrouw wil daarom al een solar cover erin gooien, om de zonnigste helft af te dekken..

Ik zie dat de openingspost niet enthousiast is, maar dat het er toch op lijkt dat vrijwel elke zwembadbezitter hier er eentje heeft. Werkt dus wel? Als ik het goed begrijp door het water méér op te warmen in de zon (dan afketsend licht zou doen) en door verdamping te verminderen en daardoor warmte vast te houden. Is dat correct?

Is zo'n ding nou echt zo'n beetje een wat steviger uitgevoerde verpakkingsfolie (bubbeltjes) die zwart of blauw is geverfd? Kun je ze dan ook naar wens op maat knippen? Ligt dit volledig los in het zwembad, zonder dat het (bijv. door wind of stroming van de pomp) naar één kant verdwijnt?

(En er heeft vast niemand een idee wat de vissen ervan zullen vinden..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

De bubbelfolie werkt echt wel mee hoor. Met name in de bovenste 20cm ofzo.
Hij ligt er hier standaard op. Houdt de warmte erin. en helpt het zonnetje mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

rolelael schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:19:
[...]

Net een backwash gedaan, en kwam veel wit schuim uit, daarna even gespoeld en terug filteren ( stroomt net iets beter weer )
Het zal ook relatief snel verzadigd raken met al die vlokken e.d. Het is alleen wat lastig dat je het niet ziet als het ware. Als het water bruingroen uit de backwash komt dan is het wel duidelijk zeg maar ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Joris748 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:17:
Op basis van een betrouwbare meting kan ik dus het beste de pH bijregelen, totdat deze ok is? En daarna pas de zoutelektrolyse gaan gebruiken?
eigenlijk wel ja ..

maar ik gooi na jaren alles een beetje op gevoel erin, vorig weekend bv zwembad opgezet en gelijk chloor erin gemikt en ik moet nog gaan meten hoe mijn waterwaardes zijn. Dit omdat ik weet dat mijn zandfilter pomp eigenlijk zodanig veel filtert minimaal 2 uur per dag + traag chloor in een doseer sluis dat werkt eigenlijk wel goed.

ik voel af en toe(voor het eten) aan de liner .. als die glibberig aanvoelt dan moet ik chloor controleren / borstelen en met het netje/stofzuiger aan de slag. na afloop paar quick tabs erin

voordat ik begin doe ik dan soms een test om eens te kijken of ik er Ph - of + bij moet gooien

welke test accuraat is tja .. je kan ook 1 test aanhouden en de rest bewaren .. ook een optie ik zou alleen 1 methode volgen .. iets wat voor jou prettig is.

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 05-06-2023 13:46 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
rolelael schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:19:
[...]

ja, het is dit klein ding

https://www.toppy.be/prod...ektrische-stofzuiger.html

stelt niets voor volgens mij, was aan t kijken naar de intex zx50 ( badje 6m3 )

als je hem weer laat staan, doe dit dan tijdens het regen seizoen ;) het backwashen dan ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolelael
vso schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:48:
[...]

als je hem weer laat staan, doe dit dan tijdens het regen seizoen ;) het backwashen dan ..
ter info, ik heb er net nieuwe glasparels in gedaan trouwens. het vorige glas van vorig seizoen dus, netjes weggekapt.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 18-06 22:37

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Voor degenen die zich hebben afgevraagd hoe het staat met het zwembad van zuluman. Komende woensdag gaan we hem vullen.Nadat ik maar zelf heb gestuced wegens asociale bedragen voor 10m2 cementstucwerk. Gekozen voor chloorrubberverf ipv epoxy. Gister het raam erin gezet. Vanavond nog de randjes afkitten en de buitenkant wit schilderen. Schutting rechts komt ook woensdag en van het weekend ga ik de zwembadranden zelf storten. Dan nog het kunstgras vervangen (was een tijdelijke oplossing van 2 oude stukken) En dan moet ik nog het pad links vervangen voor 5 tegels van 1,2 x 1,2 m storten.En als laatst de overkapping met wand achter het bad tegen de schuur maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHs2_ZzlIB_uK5VQRbaARSA8B1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ko9VcPbUqDMKTAmx3dlFiuKZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVJVK-yAFbfHFQ3RQTLNN9Bo98k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUybcY0b9lzzQB2PIiMv4GH1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRgN-8qHkXxfcT89_WUxP03fWJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QgkqzW3XSwRhJHoCfWukqDJS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Zuluman op 16-06-2023 19:24 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 11:36
Dude, jij hebt een raam in je zwembad? Hoe cool!

Niet bang dat dat breekt?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Hmmbob schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:54:
Dude, jij hebt een raam in je zwembad? Hoe cool!

Niet bang dat dat breekt?
thanks. Nee dit soort ramen maken ze veel bij vijvers. Dit is ook een vijverraam. Is gelaagd gehard glas van 12.12.2. Dus 2 ruiten van 12mm gehard glas met een 2mm folie ertussen. Is wel sterk genoeg maar de randen zijn gevoelig. En als t breekt dan heb ik een tsunami van 2,6m3 in de woonkamer mocht de pui openstaan. :-)

Acrylglas is 3x -4x zo duur. Ik neem die gok wel. Het is maar water. :-)

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18-06 18:17
Zuluman schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:53:
Voor degenen die zich hebben afgevraagd hoe het staat met het zwembad van zuluman. Komende woensdag gaan we hem vullen.Nadat ik maar zelf heb gestuced wegens asociale bedragen voor 10m2 cementstucwerk. Gekozen voor chloorrubberverf ipv epoxy. Gister het raam erin gezet. Vanavond nog de randjes afkitten en de buitenkant wit schilderen. Schutting rechts komt ook woensdag en van het weekend ga ik de zwembadranden zelf storten. Dan nog het kunstgras vervangen (was een tijdelijke oplossing van 2 oude stukken) En dan moet ik nog het pad links vervangen voor 5 tegels van 1,2 x 1,2 m storten.En als laatst de overkapping met wand achter het bad tegen de schuur maken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice! Wat zijn de afmetingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

R20141016 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:12:
[...]

Nice! Wat zijn de afmetingen?
3,2m x 1,8m binnenmaat 1,2m waterhoogte. Raam is 2,5m x 0,45m. kozijn is 2,5 x 0,5m er komt nog een overloop/beschermrand die ik aan engineeren ben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:31
Bij het huis dat wij begin dit jaar gekocht hebben, zit een 10.000l zwembad / zwemspa. Tot nu had ik het dek er mooi opliggen en de temperatuur zo laag mogelijk ingesteld om niet teveel stroom te verstoken. Maar inmiddels is het zwemseizoen geopend.

Afgelopen weekend dus samen met de vorige eigenaar van het huis groot onderhoud gedaan. Eerst al het water eruit laten lopen, alles schoon gemaakt. En toen nieuw water erin (gelukkig ligt er een bizar dikke waterleiding in de buurt. Zwembad vullen is uurtje werk)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2l-y4DwcKfYEXf9qcifULvDIs4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7lIpJwbF586EVHyeUtPGosMc.jpg?f=fotoalbum_large
(water is nog zo groen omdat het direct uit de kraan komt, inmiddels met voldoende chloor is het alweer mooi blauw)

Mijn vraag is nu over het onderhoud:
Hij heeft me uitgelegd hoe de digitale meter werkt met pilletjes e.d. We hebben dus pH en chloor gemeten, en hierop vooral chloor bijgevoegd (pH was goed). Vandaag weer gemeten, en nog wat meer chloor erin om rond de 2.0 uit te komen (los van de drijvers met chloor tabletten)

Alleen hij gaf ook aan dat er "aquafinesse" in moest: in het grote bad deed hij altijd een "pil" in een drijver, in het jacuzzi gedeelte enkele ml vloeibaar.

Tevens gaf hij aan dat hij vrijwel altijd extra chloor in het bad gooide nadat erin gezwommen was, dus wederom extra tov de drijvers met tabletten.

Is deze aquafinesse echt nodig? of is wekelijks meten en sturen op pH en chloor eigenlijk al voldoende? En die shot chloor na het zwemmen, ook nodig of een beetje overkill?

[ Voor 3% gewijzigd door ConQuestador op 05-06-2023 15:30 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ConQuestador schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:30:
Hij heeft me uitgelegd hoe de digitale meter werkt met pilletjes e.d. We hebben dus pH en chloor gemeten, en hierop vooral chloor bijgevoegd (pH was goed). Vandaag weer gemeten, en nog wat meer chloor erin om rond de 2.0 uit te komen (los van de drijvers met chloor tabletten)

Alleen hij gaf ook aan dat er "aquafinesse" in moest: in het grote bad deed hij altijd een "pil" in een drijver, in het jacuzzi gedeelte enkele ml vloeibaar.

Tevens gaf hij aan dat hij vrijwel altijd extra chloor in het bad gooide nadat erin gezwommen was, dus wederom extra tov de drijvers met tabletten.

Is deze aquafinesse echt nodig? of is wekelijks meten en sturen op pH en chloor eigenlijk al voldoende? En die shot chloor na het zwemmen, ook nodig of een beetje overkill?
Geef eens wat meer details over de techniek die er in zit (zoals pomp etc)

Tja ik zou wel de vorige eigenaar zijn advies opvolgen .. beter als het wiel opnieuw uitvinden en met name als je nog nooit een bad onderhouden hebt.

je hier eens lezen op Jacuzi (o.a @Jazsie maar niet gelimiteerd tot zijn posts) zijn wellicht interressant)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
vso schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:04:
[...]

Geef eens wat meer details over de techniek die er in zit (zoals pomp etc)

Tja ik zou wel de vorige eigenaar zijn advies opvolgen .. beter als het wiel opnieuw uitvinden en met name als je nog nooit een bad onderhouden hebt.

je hier eens lezen op Jacuzi (o.a @Jazsie maar niet gelimiteerd tot zijn posts) zijn wellicht interressant)
Het is een "passion spa Aquatic 7" met meerdere blowers en jets.

Het zwembad gedeelte is verwarmd met een warmte-element. Bij het jacuzzi gedeelte hebben ze een warmtepomp aangesloten (met het idee dat je deze vaak op 30+ graden zet, dus meer stroom verbruikt. Ookal is dit slechts 1000l, tov 10.000l van het grote bad).

Ik heb zelf het idee dat het spul vooral belangrijk is als je het echt als jacuzzi gebruikt, maar wij zullen hem meer gewoon als "gewoon" zwembad gebruiken voor de kids.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ConQuestador schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:11:
[...]

Het is een "passion spa Aquatic 7" met meerdere blowers en jets.

Het zwembad gedeelte is verwarmd met een warmte-element. Bij het jacuzzi gedeelte hebben ze een warmtepomp aangesloten (met het idee dat je deze vaak op 30+ graden zet, dus meer stroom verbruikt. Ookal is dit slechts 1000l, tov 10.000l van het grote bad).

Ik heb zelf het idee dat het spul vooral belangrijk is als je het echt als jacuzzi gebruikt, maar wij zullen hem meer gewoon als "gewoon" zwembad gebruiken voor de kids.
Afgezien dat het wel fijn is dat je wat foto's post van iets moois en netjes wat je nu hebt .. en de techniek enzv .. tis geen lelijk ding toch ?

Heb je bijvoorbeeld een zandfilter pomp of cartridge .. etc etc .. dan ga ik nog naar de starpost wijzen etc.

Goed al het formele uit de weg, als je inzet als zwembad met 24-28 graden ofzo, men gaat er niet in zeiken en je houd het redelijk schoon dan kan je wellicht met wat minder af

Maar chloor is nogal corrosief ook met liner(s) ik weet niet hoe dat zit met de behuizing van de jacuzi bak zelf of die net zo / minder / meer gevoelig is.

Als je wat meer foto's hebt dan hoeven we ook niet te gokken maar kan je misschien verteld worden dat als je X.Y.Z doet je een stuk goedkoper uit kan zijn ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
paQ schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:35:
De bubbelfolie werkt echt wel mee hoor. Met name in de bovenste 20cm ofzo.
Hij ligt er hier standaard op. Houdt de warmte erin. en helpt het zonnetje mee.
Drijft dat los, of ligt dat toch vast op een of andere manier? Is het afgewerkt langs de randen (en doet dat er toe), of kon je het ook op maat knippen?

Ons vijver is een sleutelgat-vorm. Never nooit niet iets specifiek voor leverbaar natuurlijk. En bedoeling voor een deel af te dekken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Gwaihir schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:39:
[...]

Drijft dat los, of ligt dat toch vast op een of andere manier? Is het afgewerkt langs de randen (en doet dat er toe), of kon je het ook op maat knippen?

Ons vijver is een sleutelgat-vorm. Never nooit niet iets specifiek voor leverbaar natuurlijk. En bedoeling voor een deel af te dekken..
Ik heb een onafgewerkte. gewoon op maat, drijft los op het water (bubbeltjes naar beneden)
Op amazon staan ze in allerlei maten ook om zelf op maat te knippen. En dikte verschillen!
Dikte is minder van belang kwa warmte, maar meer met het oog op duurzaamheid van zo'n deken.

Ze zijn er ook echt serieus dik, met zoom en ringen, maar dan skyrocket de prijs ook wel hoor :+
https://www.amazon.de/-/n...ol%2Caps%2C73&sr=8-4&th=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
Joris748 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:41:

[/list]

Echter als ik nu met een Interline water test strip voor vrije chloor en pH test dan is de pH > 8.4. Wat nu?

Aanvullende info:
  • Ik krijg vanmiddag nog een testset van AquaChek voor zoutwaterzwembaden binnen.
  • De ZFP heeft alle dagen 6 uur gedraaid na toevoegen pH+
  • Zoutwatersysteem is nog niet aangezet
Wat is wijsheid?
  • Eerst nog een keer testen met de 3de test. Uitgaan van de twee tests die vergelijkbare resultaten geven?
  • Op basis van daarvan pH evt nog bijsturen met pH-?
  • Wanneer zoutwatersysteem aanzetten? Nu al of pas als pH goed is ingesteld?
Mijn ervaring is dat zoutsystemen ph verhogend werken.
Ik heb hier al jaren een zoutsysteem en nog nooit ph+ gebruikt, alleen ph-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
vso schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:45:
[...]

eigenlijk wel ja ..

maar ik gooi na jaren alles een beetje op gevoel erin, vorig weekend bv zwembad opgezet en gelijk chloor erin gemikt en ik moet nog gaan meten hoe mijn waterwaardes zijn. Dit omdat ik weet dat mijn zandfilter pomp eigenlijk zodanig veel filtert minimaal 2 uur per dag + traag chloor in een doseer sluis dat werkt eigenlijk wel goed.

ik voel af en toe(voor het eten) aan de liner .. als die glibberig aanvoelt dan moet ik chloor controleren / borstelen en met het netje/stofzuiger aan de slag. na afloop paar quick tabs erin

voordat ik begin doe ik dan soms een test om eens te kijken of ik er Ph - of + bij moet gooien

welke test accuraat is tja .. je kan ook 1 test aanhouden en de rest bewaren .. ook een optie ik zou alleen 1 methode volgen .. iets wat voor jou prettig is.
Kak, de teststrips van AquaChek geven dezelfde hoge waarde als die van Interline. Conclusie is dat die van Intex zelf een te lage waarde geeft.

Dan de komende dagen maar even met pH- aan de slag. De pH moet zeker 0,6 lager. Dus eerst maar eens beginnen met 300 gram pH- en kijken of ik hem daarmee ca 0,3 lager kan krijgen.

Heb er een hobby bij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Joris748 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:14:
[...]

Kak, de teststrips van AquaChek geven dezelfde hoge waarde als die van Interline. Conclusie is dat die van Intex zelf een te lage waarde geeft.

Dan de komende dagen maar even met pH- aan de slag. De pH moet zeker 0,6 lager. Dus eerst maar eens beginnen met 300 gram pH- en kijken of ik hem daarmee ca 0,3 lager kan krijgen.

leuk he :) komt vanzelf ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
Skywalker27 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:51:
Goeiemorgen, Ik zag trouwens in het topic voorbij komen dat jullie de filter pompen niet altijd laten lopen vanwege het gebruik.

Ik dacht dat mijn pomp 90W verbruikt (dat vind ik niet veel voor een pomp die bijna 4000l per uur doet) dus ik heb het zandfilter gewoon 24/7 lopen. Eerder een koolvijver gehad en daar had ik meer werk mee en verbruik dan met het zwembad ;).

Maar door dat er in het forum gezegd werd bla bla zuinige pomp 250W ging ik even nadenken. is die 90W to good to be true? Ik dus checken maar hij gebruikt inderdaad maar 90W grote blij. Maar het is geen speciale pomp of zo hij zat er gewoon gratis bij.

Dus mijn vraag mis ik iets?
Bij mijn pomp is het opgenomen vermogen 0.71 kw, dat is al aanzienlijk meer en ga ik zeker niet heel de dag aan laten staan, zeker in combinatie met een warmtepomp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
vso schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:36:
[...]

Afgezien dat het wel fijn is dat je wat foto's post van iets moois en netjes wat je nu hebt .. en de techniek enzv .. tis geen lelijk ding toch ?

Heb je bijvoorbeeld een zandfilter pomp of cartridge .. etc etc .. dan ga ik nog naar de starpost wijzen etc.

Goed al het formele uit de weg, als je inzet als zwembad met 24-28 graden ofzo, men gaat er niet in zeiken en je houd het redelijk schoon dan kan je wellicht met wat minder af

Maar chloor is nogal corrosief ook met liner(s) ik weet niet hoe dat zit met de behuizing van de jacuzi bak zelf of die net zo / minder / meer gevoelig is.

Als je wat meer foto's hebt dan hoeven we ook niet te gokken maar kan je misschien verteld worden dat als je X.Y.Z doet je een stuk goedkoper uit kan zijn ..
Wat er precies onder zit qua pompen enzo weet ik niet, want alles zit weggewerkt onder de flonders. Zover ik weet is het redelijk een kant en klaar pakket bij dergelijke zwemspa's, er zitten in beide baden cartridge filters (welke ik wekelijks schoon moet maken, aldus vorige eigenaar).

Ik heb de OP gelezen, en daar stond juist dat pH en chloor belangrijk is, en andere middeltjes onzin. Vandaar dat ik ging twijfelen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
Joris748 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:14:
[...]

Zoutsysteem direct aanzetten
ta op orde
ph op orde
chloor op orde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ConQuestador schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:40:
[...]
Wat er precies onder zit qua pompen enzo weet ik niet, want alles zit weggewerkt onder de flonders. Zover ik weet is het redelijk een kant en klaar pakket bij dergelijke zwemspa's,
weet het zeker, scheelt gok werk .. neem gewoon veel foto's ..
er zitten in beide baden cartridge filters (welke ik wekelijks schoon moet maken, aldus vorige eigenaar).
Dit advies opvolgen voor voorlopig
Ik heb de OP gelezen, en daar stond juist dat pH en chloor belangrijk is, en andere middeltjes onzin. Vandaar dat ik ging twijfelen..
het gaat voornamelijk over zwembaden, je kan ook lezen wat die extra middelen "claimen" te doen (RTFM of kijk het videotje oid)

Andere middelen zijn onzin als je beetje erin verdiept, en de tijd ervoor neemt, en ja het klinkt tegendraads maar de vorige eigenaar is wellicht gewend en heeft het meerdere jaren staan. dat is wat anders als je 3 a 4 maanden iets opzet ;) andere overwegingen naarmate je meer ervaring en vertrouwd raakt (volgend jaar oid) kan je wellicht beter veranderingen aanbrengen.

ipv cartridges zou je wellicht een ZFP kunnen overwegen maar dat kan alleen als je bij de slangen kan ofzo.. iets wat bv @Jazsie gedaan heeft.

kortom als iets werkt zou ik niet direct gaan sleutelen .. teminste dat is de gedachte van tweakers 99%

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
vso schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:51:
[...]

weet het zeker, scheelt gok werk .. neem gewoon veel foto's ..

[...]

Dit advies opvolgen voor voorlopig

[...]

het gaat voornamelijk over zwembaden, je kan ook lezen wat die extra middelen "claimen" te doen (RTFM of kijk het videotje oid)

Andere middelen zijn onzin als je beetje erin verdiept, en de tijd ervoor neemt, en ja het klinkt tegendraads maar de vorige eigenaar is wellicht gewend en heeft het meerdere jaren staan. dat is wat anders als je 3 a 4 maanden iets opzet ;) andere overwegingen naarmate je meer ervaring en vertrouwd raakt (volgend jaar oid) kan je wellicht beter veranderingen aanbrengen.

ipv cartridges zou je wellicht een ZFP kunnen overwegen maar dat kan alleen als je bij de slangen kan ofzo.. iets wat bv @Jazsie gedaan heeft.

kortom als iets werkt zou ik niet direct gaan sleutelen .. teminste dat is de gedachte van tweakers 99%
Bedankt voor je antwoorden. Ik ga het eerste seizoen wel gewoon hetzelfde doen als de vorige eigenaar. Aan het einde van het seizoen kan ik altijd nog kijken wat ik kan verbeteren (ik wil bv liefst beide baden op warmtepomp hebben).

Maar voor nu hou ik het dan gewoon simpel (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ConQuestador schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:19:
[...]

Bedankt voor je antwoorden. Ik ga het eerste seizoen wel gewoon hetzelfde doen als de vorige eigenaar. Aan het einde van het seizoen kan ik altijd nog kijken wat ik kan verbeteren (ik wil bv liefst beide baden op warmtepomp hebben).

Maar voor nu hou ik het dan gewoon simpel (y)
je kan natuurlijk hier wel verder praten over idee-en en vragen en ervaring delen. :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Arjantje72 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:27:
[...]

Bij mijn pomp is het opgenomen vermogen 0.71 kw, dat is al aanzienlijk meer en ga ik zeker niet heel de dag aan laten staan, zeker in combinatie met een warmtepomp ;)
Dat is wel serieus veel. Nodig ook?
Anders frequentie regelaar ertussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-06 19:32
Snowhite0901 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:58:
[...]

Ga dat ook proberen. De tegels leggen op kunstgras is een frustrerend werkje... Dat dus niet meer.
Ik heb dit jaar grastapijt rollen gekocht en ga kijken hoe dat bevalt. In ieder geval geen gepuzzel en simpelweg uitrollen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:46
Jazsie schreef op maandag 29 mei 2023 @ 00:16:
Niet mogelijk met de standaard filterpomp.
Je zal toch echt een andere pomp moeten gebruiken/kiezen.
Zou ik dan de hele filterpomp assembly samen met de besturing en de bubbelpomp moeten vervangen?

Of is het een kwestie van de filterpomp open schroeven, de pomp eraf en een andere pomp terug stoppen? Het lastige is dan denk ik dat de nieuwe pomp niet veel groter mag zijn, anders past het niet.

Heeft iemand dit al gedaan?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71VgqgJFAwY7uP82drkb6sfRDrQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JOJiKxpzcd233Nt44YjBNNTO.png?f=fotoalbum_large

Rond 18H de kraan dichtgedraaid, zo goed als vol. De laatste 10 cm duurde langer om te vullen, dat moest gewoon uit de kraan komen i.p.v. het oude opzetzwembad wat als buffer gediend heeft.

Daarna eens rustig met de pomp gespeeld en gekeken wat het allemaal doet bij verschillende snelheden.
Draai nu nog manual, in de loop van de week als de waardes allemaal goed zijn ga ik het omzetten naar volledig automatisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmEuI7wzh0yGLUJIAHjIRf5Rc60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wCkkuf9WcUGX65Jb2Pec37WZ.png?f=fotoalbum_large
Alles gekalibreerd en operationeel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8WvyBAkvcaPrJChXD8A-efE_xE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aEesKMYg9ssxK81dhcgzB1bO.png?f=fotoalbum_large
Ook volledig vanaf de telefoon te bedienen :P

Komende dagen eens met de pool lab kijken hoe de water waardes matchen met wat de suger valley weergeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
busscherski schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:58:
[...]

Zou ik dan de hele filterpomp assembly samen met de besturing en de bubbelpomp moeten vervangen?

Of is het een kwestie van de filterpomp open schroeven, de pomp eraf en een andere pomp terug stoppen? Het lastige is dan denk ik dat de nieuwe pomp niet veel groter mag zijn, anders past het niet.

Heeft iemand dit al gedaan?
Je kan ook gewoon je nieuwe waterpomp aansluiten op de in/uit van het bad en de "bubbels" slang laten zitten.
Ombouwen is toch lastiger en inderdaad lastig haalbaar ivm formaat.

Dus je gebruikt je "motor unit" enkel voor de bubbels dan. Houd rekening dat -elektrisch- verwarmen ook niet meer kan.
Wil je dat wel dan zou je met T-stukken moeten werken, in deze topic staan foto's van een Tweaker die dit met zijn Intex Spa heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:46
@Jazsie
Het gaat om een jacuzzi.

Heb je dan een filterpomp nodig of alleen een pomp?
Misschien overdag de nieuwe pomp gebruiken en alleen savonds filteren met het bestaande systeem?
Pomp moet voldoen aan het volgende?
- 3 meter opvoerhoogte?
- Niet teveel flow (2 m3 per uur?)
- Bestand tegen een watertemperatuur van 40 graden

-T-stukken en afsluiters om de nieuwe pomp en solar te isoleren zodat je de oude pomp kunt gebruiken voor 'elektrisch verwarmen modus'.
- De thyleenslangen op het dak.
- Een regeling die de nieuwe pomp stopt als de aanzuigtemperatuur boven de 40 graden komt.

Wat is er voor nodig om de nieuwe pomp aan te zetten? Moet je die dan elke keer primen / vullen met water?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickname89
nickname89 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:24:

Huidig setup

Wens

Dank voor alle reacties die hier op zijn gekomen.
Ik kan de keuze niet maken tussen twee pompen.

De intex 6m³/h wat me €213,- gaat kosten inclusief filterbollen.
Of de Sunmax 7 m³/h welke me €140,- gaat kosten

De laatste pomp lijkt overigen geen RCD beveiligingstekker te hebben, maakt dat wat uit?
OVer de intex hoor ik dat ze nogal lawaairig zijn, hoe zit dat met de sunmax?

Wij wonen in een rijtjeswoning, pomp komt in een stenen schuur te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Dat het om een jacuzzi gaat ben ik van bewust @busscherski :).

Weet niet precies welk NetSpa je hebt, sommige hebben de filter in de "motor unit" andere weer in het bad zelf (draai je op de inlaat).

Mijn NetSpa heeft gewoon 32mm buis aansluiting, van daaruit kon ik dus makkelijk naar een ZFP gaan.
Ik heb dan ook geen "motor unit" meer, verwarmen doe ik met warmtepomp en bubbels heb ik een echte losse "blower".

In jouw geval zal je met een T-stuk (met kranen) of een drieweg klep moeten werken zodat je kan wisselen tussen je normale pomp om te filteren/verwarmen of naar je 2de ZFP die ook naar je solarmatten gaat.

Exacte details zoals welk materiaal is lastig zeggen zonder meerdere foto's te zien van de rest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-M3qHa7sv62nY1reQaO4rFCpG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCUxnbOMxQYhYDpgutqx46Nu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:25

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Sinds afgelopen weekend staat ons zwembadje weer, en het mooie aan de tweede keer opzetten is dat je alle onvolkomenheden van de vorige keer kunt voorkomen.

Wat we daarnaast dit jaar ook willen verbeteren is het geluidsniveau van de pomp. Daarvoor moeten we het toerental omlaag brengen en daar is al snel een frequentieregelaar voor nodig. In eerste instantie was de verleiding groot om een mooie Siemens van eBay of Marktplaats te scoren en daar zelf wat omheen te maken om met de warmtepomp te interfaced, maar dat zie in niet voor het einde van de zomer af komen.

Ik stuitte ook op de iSaver+ 1100. Ik zie hem hier een paar keer genoemd, voornamelijk in tevreden reacties. Weet iemand hoe ik kan zien of de iSaver ook met onze pomp (Waterland ZF-300VT) werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

dat zou prima moeten werken
Eigenlijk op nagenoeg elke pomp zonder elektronische bediening.

[ Voor 54% gewijzigd door paQ op 06-06-2023 08:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0K9GMRw1asYsz4ZXGh5c8kVKmdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HP2NT3EBlNfUbGFKe29GpRbr.png?f=fotoalbum_large

Kleine 12 uur verder en de groene kleur is al aan het verdwijnen. Kan niet wachten tot het roldeck er is, waait toch wel veel troep zo in het bad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
ConQuestador schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:30:
Bij het huis dat wij begin dit jaar gekocht hebben, zit een 10.000l zwembad / zwemspa. Tot nu had ik het dek er mooi opliggen en de temperatuur zo laag mogelijk ingesteld om niet teveel stroom te verstoken. Maar inmiddels is het zwemseizoen geopend.

Afgelopen weekend dus samen met de vorige eigenaar van het huis groot onderhoud gedaan. Eerst al het water eruit laten lopen, alles schoon gemaakt. En toen nieuw water erin (gelukkig ligt er een bizar dikke waterleiding in de buurt. Zwembad vullen is uurtje werk)

[Afbeelding]
(water is nog zo groen omdat het direct uit de kraan komt, inmiddels met voldoende chloor is het alweer mooi blauw)

Aquafinesse is niet nodig, gebruik ik ook niet in mijn Spa. Wel belangrijk inderdaad om je PH/Chloor goed op peil te houden.
Zo nu en dan je Alkaliniteit en Cyaanzuur meten is ook geen overbodige luxe.

Leuk bad/spa overigens, die kom je niet vaak tegen !
Dat moet de vorige bewoner een vermogen gekost hebben :9~.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:52
Even een vraag voor de experts hier, ik heb ieder jaar last van een te hoge pH waarde.

De Alkaliniteit zat vorige week na het vullen op 181 dus ik heb er 300 gram TA- in gekieperd maar nu is de Alkaliniteit 199. Ondanks toevoegen van TA- loopt de waarde op en de pH zit inmiddels op 7.97 nu heb ik gisteren nog een keer TA- toegevoegd want zolang die niet stabiel is heeft pH- niet zoveel zin. Heeft iemand ervaring mee?

Als ik kraanwater in een bakkie doe en na een week de pH meet zit dat rond de 8 of hoger. Daarom heb ik ook mijn aquarium weggedaan, er was gewoon geen beginnen aan. Er lijkt wel iets in ons water te zitten wat dit veroorzaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Freezhost op 06-06-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

pH fluctueert (in je bad) maar moet wel nog omlaag ja.
Gebruik je de chemicaliën wel separaat van elkaar? Dus niet samen pH en Alk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Zuluman schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:53:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vind het toch wel echt mooi hoor.
Bedoel het is geen grote tuin wat je hebt maar het ziet er zeer mooi/modern uit wat je er van gemaakt hebt.

Zou me zo thuis voelen in jouw tuin O+ :9B d:)b (y)

Straks nog een volledige "blog" wanneer het helemaal af is en ik kan je toevoegen aan de TS als voorbeeld :).
Freezhost schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:41:
Even een vraag voor de experts hier, ik heb ieder jaar last van een te hoge pH waarde.

De Alkaliniteit zat vorige week na het vullen op 181 dus ik heb er 300 gram TA- in gekieperd maar nu is de Alkaliniteit 199. Ondanks toevoegen van TA- loopt de waarde op en de pH zit inmiddels op 7.97 nu heb ik gisteren nog een keer TA- toegevoegd want zolang die niet stabiel is heeft pH- niet zoveel zin. Heeft iemand ervaring mee?

Als ik kraanwater in een bakkie doe en na een week de pH meet zit dat rond de 8 of hoger. Daarom heb ik ook mijn aquarium weggedaan, er was gewoon geen beginnen aan. Er lijkt wel iets in ons water te zitten wat dit veroorzaakt.
Alkaliniteit komt niet vaak voor dat deze te hoog is, die moet inderdaad lager.
Normaal gesproken zakt je alkaliniteit alleen al door het gebruiken van je zwembad.

Welke middelen (ofwel chemicaliën) gebruik je allemaal?
Dat kan ook invloed hebben op -andere- waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:52
@Jazsie

Op dit moment heb ik alleen chloor toegevoegd, klein beetje granulaat voor het opstarten en daarnaast de bekende tabletten in de drijver. Daarnaast alleen 300 gram TA- en 300 gram pH-

Het zwembad wordt ook gewoon gebruikt dus je ik verwacht inderdaad eerder een te lage TA dan en te hoge TA :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Jazsie schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:07:
[...]

Aquafinesse is niet nodig, gebruik ik ook niet in mijn Spa. Wel belangrijk inderdaad om je PH/Chloor goed op peil te houden.
Zo nu en dan je Alkaliniteit en Cyaanzuur meten is ook geen overbodige luxe.

Leuk bad/spa overigens, die kom je niet vaak tegen !
Dat moet de vorige bewoner een vermogen gekost hebben :9~.
thnx, de Aquafinesse is bijna op. Ik zal dus inderdaad eens kijken of het puur met PH/Chloor lukt het water schoon te houden.

Bad zal inclusief aanleg een aardige duit gekost hebben (aangezien er ook een warmtepomp als extraatje is aangelegd).. maar niks is gratis, ik heb 'm gewoon indirect betaald bij het huis natuurlijk :P

Overigens over eerdere vragen over de filtering: Ik heb nog wat meer onderzoek gedaan, en er zit standaard een dubbel filter achter de skimmer. Met daarin nog een ozonator + UV filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flanger
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-06 21:36

flanger

That Guy

Op zoek naar een recommendatie voor een ZFP.

- Vorig jaar een vrij standaard Intex model gekocht (366 cm x 76 cm / 6,5 kuub / https://www.top-zwembadshop.nl/intex-prism-frame-366-76). Zolang deze niet stuk gaat, gaan we deze wellicht niet veranderen. En mocht het ooit het geval zijn, dan zal het in dezelfde grootorde zijn tot maximum 10 kuub, schat ik.
- Deze kwam met de standaard CRP van 2271 liter / uur, maar gezien het gedoe met papieren filters + beperkte kracht wens ik deze nu te vervangen voor een ZFP
- Ik heb reeds ook een aparte warmtepomp gekocht, de alomgekende Duractec HS40 (https://www.fun.be/nl_BE/...tepomp-zwembad/hot-splash). Niet geheel tevreden hiermee (vooral geluidsniveau). Mogelijks vervangen we deze op termijn, maar voorlopig zal hij nog een paar seizoenen moeten meegaan :-)

Rekening houdende met de grootte van zwembad & de bestaande warmtepomp zoek ik een bijhorende ZRP. Als requirements denk ik dat ik naar het volgende op zoek ben (maar ik sta open voor suggesties/verbeteringen):

- 6-weg kraan
- manometer
- 4 of 6 m3/u (wat is wijsheid hier? De grootte van zwembad + optimale rendement WP in gedachten houdende). Is hoger beter in mijn geval?
- Geluidsarm & enigszinds kwalitatief (ik vermoed dat Bestway & Intex hier al mee afvallen)

Just because I rock, doesn't mean im made of stone

Pagina: 1 ... 130 ... 175 Laatste