Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 129 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-07 16:04
https://zwembadwater.be/wat-is-orp-of-redox-zwembad/

Di tis het vermogen van je zwemwater om vuil af te breken en de zuiverheid.

Tip je moet wel je ph waarde apart in de gaten houden.

[ Voor 25% gewijzigd door Skywalker27 op 30-05-2023 17:06 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:09

paQ

Skywalker27 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:49:
[...]

In tegenstelling tot het doek is de constructie behoorlijk stevig.

Maar voor de liner 4.88 x 1.22 rond met zandfilter grotere pomp trap en overkapping vond ik die prijs niet hoog incl bezorging.

Maar inderdaad ik zat met het plastic aan dat van een tentzeil te denken maar dat kan natuurlijk nooit maar in de handleiding stond dat het spulletje wind kracht 5 aan moet kunnen. Nou dat ga ik niet uit proberen ;)
oh die is zelfs 354 euro!
Naja voor dat geld mag je beter verwachten vind ik.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:49
Skywalker27 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:00:
https://zwembadwater.be/wat-is-orp-of-redox-zwembad/

Di tis het vermogen van je zwemwater om vuil af te breken en de zuiverheid.

Tip je moet wel je ph waarde apart in de gaten houden.
Dus, volgens die website:
Opgelet! De correlatie tussen redox en vrije chloor is afhankelijk van de kwaliteit van het water. Bijgevolg is het aan te raden de vrije chloor regelmatig te controleren in mg/l met een fotometer!

Dus wat Toppy roept (hoe ze toch die naam hebben kunnen verzinnen?) is dus onzin --> orp = chloor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:40
akatar schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:57:
Even een vraagje voor de zwembad water techies :)

Ik heb een blue connect gekocht en volgens de aanbieder (website toppy) kon ik er ook chloor mee meten. Dit komt dus niet voor in de app van blue connect en heb vervolgens de vraag gesteld aan toppy, hun antwoord:

ORP is de chloorwaarde. We raden je aan om in de handleiding te lezen wat dit inhoud (of op internet) en ook om erachter te komen wat de juiste waarde hiervan is.

Ik kan alleen maar vinden dat bij een bepaald orp waarde je er vanuit mag gaan dat er voldoende chloor is?
Meer woorden wou toppy er blijkbaar niet aan vuilmaken. (beetje, zoek het lekker zelf uit)

Kan iemand mij misschien uitleggen hoe dit nu zit?
Nou ja, ze hebben wel gelijk. ORP = Chloor. Staat verder gewoon in de handleiding.

600-650mV wordt meestal als basis genomen voor een normaal zwembad en 700-750mV voor een Spa.
akatar schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:27:
[...]
Dus, volgens die website:
Opgelet! De correlatie tussen redox en vrije chloor is afhankelijk van de kwaliteit van het water. Bijgevolg is het aan te raden de vrije chloor regelmatig te controleren in mg/l met een fotometer!

Dus wat Toppy roept (hoe ze toch die naam hebben kunnen verzinnen?) is dus onzin --> orp = chloor
95% klopt het wel, of je water waardes wijken zodanig af dat chloor/ORP meten weinig nut heeft.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
Ik zweer al sinds het zwembad bij mijn ouders die hadden gewoon inbouw.

Bij dit soort testjes tegenwoordig zijn ze echt goedkoop en je weet ongelooflijk veel over je water.

Geen ingewikkelde apparaten enz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tg7eKBVDmo6X33M7YOvNisjuJw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ASP77KB457Wi1uDAhUOD3Fgz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

klopt, maar als de kleurintensiteit net wat afwijkt van de schaalverdeling, dan is het moeilijk interpreteren. Een exacte waarde is dan prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:46
Zeker voor kleine zwembaden zijn de lakmoesstrips prima geschikt. Misschien niet voor de grote zwembaden en inbouwbaden. Maar voor mijn 6m³ zwembad gaat dit al jaren goed :)

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 16:44

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

BounceMeister schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:40:
[...]

@Zuluman Hoe bevalt deze pomp? Is het deze? (Zo ja, werkt die dan ook met een frequentieregelaar?)
De pomp gaat over 1,5 week aan voor het eerst. Ik ben bezig met de laatste punten. Hij is geschikt voor een frequentieregelaar volgens toppy. Ik heb een isaver 1100 erbij gekocht.

[ Voor 4% gewijzigd door Zuluman op 31-05-2023 08:29 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:28

BeyondThunder

Lost Lightning

Skywalker27 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:35:
Ik zweer al sinds het zwembad bij mijn ouders die hadden gewoon inbouw.

Bij dit soort testjes tegenwoordig zijn ze echt goedkoop en je weet ongelooflijk veel over je water.

Geen ingewikkelde apparaten enz.

[Afbeelding]
Deze ken ik niet, welk merk is dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
BeyondThunder schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:32:
[...]

Deze ken ik niet, welk merk is dit?
Eco nog wat maar volgens mij is het gewoon CVD whitelabel.

https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

[ Voor 23% gewijzigd door Skywalker27 op 31-05-2023 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zuluman schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:38:
[...]

De pomp gaat over 1,5 week aan voor het eerst. Ik ben bezig met de laatste punten. Hij is geschikt voor een frequentieregelaar volgens toppy. Ik heb een isaver 1100 erbij gekocht.
Hoe werkt zo'n frequentieregelaar? Is het net zoiets als dit of dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
BounceMeister schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:11:
[...]

Hoe werkt zo'n frequentieregelaar? Is het net zoiets als dit of dit?
- Die van Conrad gaat niet werken, dat is een vermogensregelaar die het voltage verlaagt ipv frequentie.
- Die 2de is wel een echte frequentie regelaar maar is 3 fasen. Moet je dus wel een 3 fasen waterpomp hebben.

De iSaver is een 1 fase frequentieregelaar voor dus een 1 fase waterpomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:28

BeyondThunder

Lost Lightning

Thanks, misschien toch eens bij Ali bestellen voor anderhalve euro ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Driek
  • Laatst online: 22:28
BeyondThunder schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:09:
[...]

Thanks, misschien toch eens bij Ali bestellen voor anderhalve euro ;-)
+2,50 verzenden, nog steeds geen geld natuurlijk

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gram501
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-06 01:16
even een vraag,

Bij een 19,5m3 zwembad opbouw van Bestway.
Daarbij zit het standaard papieren filter die 5,678 l/u pompt.
Hier komt een step inverter van 8KW op aangesloten. (link naar warmtepomp)
Wat is volgens jullie voordeliger qua stroomverbruik.
24/7 de boel laten draaien of xx aantal uren per dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
gram501 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:43:
even een vraag,

Bij een 19,5m3 zwembad opbouw van Bestway.
Daarbij zit het standaard papieren filter die 5,678 l/u pompt.
Hier komt een step inverter van 8KW op aangesloten. (link naar warmtepomp)
Wat is volgens jullie voordeliger qua stroomverbruik.
24/7 de boel laten draaien of xx aantal uren per dag?
Ik merk dat vooral in de koude nachten er weinig rendement te halen is en wel veel lawaai gemaakt wordt. ;) Daarom zet ik hem alleen overdag aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nautic
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-07-2023
nautic schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:49:
Vraagje.
Ik wil een zadfilter pomp kopen in combinatie met een opzet bad met 11600 liter.
Bestway pomp van 5,3 of 6,8m3 komen in aanmerking.
Of toch een intex dan 4 of 6m3. Maakt eventueel wat overkill in dit geval veel uit? Zit er nog verschil tussen deze merken?.

Eventueel nog een tip voor een ander merk? In de toekomst een warmtepomp moet mogelijk zijn.
Ik zit nu aan een intex pomp van 6m3 te denken. Wat is de ervaring die jullie hebben met de filterbollen ipv zand, hoevaak maken jullie deze schoon.

Iemand ervaring met deze 6kw warmtepomp bij een bad van 11,5m3?
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
nautic schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:57:
[...]

Ik zit nu aan een intex pomp van 6m3 te denken. Wat is de ervaring die jullie hebben met de filterbollen ipv zand, hoevaak maken jullie deze schoon.

Iemand ervaring met deze 6kw warmtepomp bij een bad van 11,5m3?
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
Ik heb een 7kW Poolex Q-Line op een 4 kuub opzetbadje en vind dat al traag gaan. Dan denk ik dat 6kW op 11,5 kuub wat aan de lage kant is? Dan staat dat ding steeds vol gas te jakkeren denk ik. Dan zou ik liever een maatje groter nemen waarbij hij niet langdurig voluit hoeft te gaan.

Ik overweeg net als jij een zandfilterpomp te kopen en vond deze wel interessant:
Aqua Plus AQ 330+ zandfilterset - 6 m3/u (Voor mij dan wellicht de 4m3/u met 12kg zandfilter ipv 21 kg). Duits fabrikaat, een redelijk elektraverbruik en goede specs. Alleen heeft deze geen manometer.

De Intex en Bestway zandfilterpompen zijn (naar wat ik steeds lees) nogal lawaaierig. Maar ik deel hierin dus jouw interesse, dus ik lees aandachtig mee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Om toch maar ph en alles te meten, heb ik toch maar een pool lab 2.0 besteld.

vreemd is dan toch, op de website (bol.com) staat een pool lab 2, op de doos die ik kreeg staat een pool lab 2
maar er zit een re-branded in, ben ik een zeur als ik zeg dat ik dit niet echt ok vind?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkEPxTDKOd1T-VRGUgsZgoYw2ao=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LdcO6xpLwn1f7tGUFYiLAh4C.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnPv_VwinZElH9ysayw6TK1CwiA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AUaN1TpDGslf8fQKHml2SQWI.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars trigger
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-02 20:32
Intex zfp, geeft veel geluid, rateld.
Spreek uit ervaring.

Elke andere zfp, van bv Kranenbroek uit Schijndel kost 135 euro voor 6m3 is veel beter met waterlander, geeft een mooi zoemend geluid, verbruikt 250 w per uur, dus relatief zuinig, meeste gebruiken meer dan 400 w p uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
akatar schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:08:
vreemd is dan toch, op de website (bol.com) staat een pool lab 2, op de doos die ik kreeg staat een pool lab 2
maar er zit een re-branded in, ben ik een zeur als ik zeg dat ik dit niet echt ok vind?
Gewoon retour sturen, desnoods via de servicelijnen van bol.com zelf spelen als er moeilijk gedaan word.
Kleine tip, bestel hem gewoon via de website van Praxis.nl, dan heb je hem voor 160,-
Ten minste vorige week wel, is wel gewoon de pool lab 2.0 van water ID

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -pollem-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:59

-pollem-

Are you threatening me?

BounceMeister schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:50:
[...]

Ik overweeg net als jij een zandfilterpomp te kopen en vond deze wel interessant:
Aqua Plus AQ 330+ zandfilterset - 6 m3/u (Voor mij dan wellicht de 4m3/u met 12kg zandfilter ipv 21 kg). Duits fabrikaat, een redelijk elektraverbruik en goede specs. Alleen heeft deze geen manometer.
Ik heb sinds vorig jaar de 4 kuubs variant en vind het zo’n verademing t.o.v. mijn Intex ZFP. Hij is echt veel stiller. Manoneter mis ik niet. Gewoon af en toe een backwash doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nautic
Mars trigger schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:47:
Spreek uit ervaring.

Elke andere zfp, van bv Kranenbroek uit Schijndel kost 135 euro voor 6m3 is veel beter met waterlander, geeft een mooi zoemend geluid, verbruikt 250 w per uur, dus relatief zuinig, meeste gebruiken meer dan 400 w p uur.
Dank. Ik kan even niet plaatsen wat “waterlander” is?

De pomp genoemd door @Mars trigger https://www.rhodos-shop.n...-330-zandfilterset-6-m3-u
Heeft geen timer. Dat lijkt mij nogal irritant? Iemand eentje die wel wen timer heeft van die kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
nautic schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:57:
[...]

kwa pomp is het lastig want we hebben niet echt een side-by-side vergelijking

filterbollen zoek in dit topic ;) ps startpost heet niet niet voor niks zo
nautic schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:24:
[...]
Dank. Ik kan even niet plaatsen wat “waterlander” is?
huismerk cranenbroek

[ Voor 18% gewijzigd door vso op 31-05-2023 22:26 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Mars trigger schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:47:
Spreek uit ervaring.

het is Cranenbroek, overgens Budel en dan Dongen zijn groter .. dan die in Schijndel.. ter info, en het personeel word geleerd "upselling" zonder de bonus dus als je komt voor een 30,- item moet je niks vragen anders smeren ze je een 400,- item aan. (zonder dat ze eind v.d dag meer salaris vangen)

wat ik daar koop gaat in mijn eigen verwachting "kort" mee en hoe langer ik daarna nog plezier ervan heb is mooi meegenomen ..

Wat daar makkelijk is ze hebben "bulk" chemicalien .. speelgoed enzv .. voor opzet baden.. en diy verwarming ofzo hebben ze best veel spullen (goedkoop)

en mijn intex zfp is lekker stil en draait al 6 jaar (dit jaar 7 dus) .. met 180W (opgegeven 250W) maar ook hier kan de ervaring per huishouden verschillen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Glaslijn schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:55:
[...]

Gewoon retour sturen, desnoods via de servicelijnen van bol.com zelf spelen als er moeilijk gedaan word.
Kleine tip, bestel hem gewoon via de website van Praxis.nl, dan heb je hem voor 160,-
Ten minste vorige week wel, is wel gewoon de pool lab 2.0 van water ID
Ik heb nu bij de webshop aangegeven dat ik deze retour wil doen, ik heb een originele besteld en wil dan geen rebranded. ben benieuwd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
-pollem- schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:18:
[...]

Ik heb sinds vorig jaar de 4 kuubs variant en vind het zo’n verademing t.o.v. mijn Intex ZFP. Hij is echt veel stiller. Manoneter mis ik niet. Gewoon af en toe een backwash doen.
Ik zie op het plaatje dat de pomp wel een 32mm aansluiting heeft, maar het filtervat alleen 38mm, klopt dat?
Ik heb alles nu 32mm, dus zou dat graag zo houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skywalker27
Inmiddels stuurt exit een nieuw zeil voor de overkapping op. Ze doen niet moeilijk wat dat betreft, of ze zijn bekend dat ze wat kwaliteit problemen hebben. Dus ik heb voor het volgende seizoen een nieuwe liner een overkapping.

[ Voor 39% gewijzigd door Skywalker27 op 01-06-2023 07:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
BounceMeister schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:50:
[...]

Ik heb een 7kW Poolex Q-Line op een 4 kuub opzetbadje en vind dat al traag gaan. Dan denk ik dat 6kW op 11,5 kuub wat aan de lage kant is? Dan staat dat ding steeds vol gas te jakkeren denk ik. Dan zou ik liever een maatje groter nemen waarbij hij niet langdurig voluit hoeft te gaan.

De Intex en Bestway zandfilterpompen zijn (naar wat ik steeds lees) nogal lawaaierig. Maar ik deel hierin dus jouw interesse, dus ik lees aandachtig mee. ;)
Warmtepompen zijn trage verwarmers, 7kW op een 4m3 is eigenlijk best veel :+.

Voordeel van een warmtepomp met overcapaciteit is dat je deze in silence mode kan laten draaien waardoor je COP hoger is.

11,5m3 / 2 = 5,75 kW voor een opzet zwembad.

6kW bij 15gr is voldoende, WP die @nautic aankaart doet 4kW bij 15gr, dus inderdaad zou ik ook maatje groter nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Jazsie schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 07:45:
[...]

Voordeel van een warmtepomp met overcapaciteit is dat je deze in silence mode kan laten draaien waardoor je COP hoger is.

6kW bij 15gr is voldoende, WP die @nautic aankaart doet 4kW bij 15gr, dus inderdaad zou ik ook maatje groter nemen.
Als ze al de opgegeven waardes behalen. Mijn Mr. Silence had maximaal 5kW op een hete vochtige zomerdag. Volgens specs was deze 7kW bij 27 graden. En bij 15graden kwam er maximaal 2.1kW uit. Ik heb nu een Fairland 8.5. Die doet bij 15 graden 5.8kW en onlangs toen het 25 graden was, haalde ik er rond de 7.5kW uit. Vraag me af of ik daadwerkelijk die 8.5 ga zien, een 8 zou al mooi zijn. Staar je niet blind op de mooie kW's die ze je voorschotelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -pollem-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:59

-pollem-

Are you threatening me?

BounceMeister schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 07:17:
[...]

Ik zie op het plaatje dat de pomp wel een 32mm aansluiting heeft, maar het filtervat alleen 38mm, klopt dat?
Ik heb alles nu 32mm, dus zou dat graag zo houden.
Klopt. Heb zelf alles op 38mm aangesloten. De 32mm aansluitingen op het bad heb ik vervangen door de 38mm aansluitingen. Ander nadeel is dat hij inderdaad geen tijdschakelaar heeft. Daarvoor heb ik hem aangesloten op een schakelklok.

Weegt allemaal niet op tegen de veel stillere werking t.o.v. mijn oude Intex :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
medu80 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:18:
[...]

Als ze al de opgegeven waardes behalen. Mijn Mr. Silence had maximaal 5kW op een hete vochtige zomerdag. Volgens specs was deze 7kW bij 27 graden. En bij 15graden kwam er maximaal 2.1kW uit. Ik heb nu een Fairland 8.5. Die doet bij 15 graden 5.8kW en onlangs toen het 25 graden was, haalde ik er rond de 7.5kW uit. Vraag me af of ik daadwerkelijk die 8.5 ga zien, een 8 zou al mooi zijn. Staar je niet blind op de mooie kW's die ze je voorschotelen.
Precies, moet zeggen die van mij komt wel aardig in de buurt komt maar mijn flowmeter heeft een afwijking van max ~%10, dat helpt ook niet >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
The Executer schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:24:
Vandaag was de dag dat we de Blue Bay Speedclean 4M3/U hebben aangeschaft ter vervanging van de Bestway 58515.

Inhoud van de doos:
- Pomp incl. 2 slangtules,beide zowel.32mm als 38mm.
- Nog een slangtule :? ?
- Voetplaatje voor pomp/ton
- Filterton
- Slang filterton -> pomp
- Haakse aansluiting voor bovenkant filterton, reeds voorzien van (dikke!) O-ring
- Grote (dikke!) O-ring voor tussen deksel en ton
- Kleine rubber afdichting voor slangtule
- 2 slangenklemmen
- Inbussleutel
- Zak met Polysphere filterbollen
- Handleiding

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[YouTube: Blue Bay Speedclean 4M3/U - setup]

In elkaar zetten was gemakkelijk. Filterton vullen met de bollen, O-ring in het deksel en deze erop, vastschroeven met de welbekende klemmen, haakse aansluiting op het deksel schroeven, slang tussen ton en pomp aansluiten. Vervolgens de slangen erop en gaan. De pomp haakt op het voetje door deze erop te schuiven. De ton haakt met 1 pootje in de uitsparing die in de voetplaat te zien is. Op zich prima constructie, maar de delen worden niet aan elkaar geschroefd o.i.d..

M.b.t de handleiding: Vreemd ding, eerst in het Duits, daarna Engels. Vervolgens de afbeeldingen m.b.t. pompopbouw, waar bijna elk plaatje er 2 keer in staat. Vervolgens komt Nederlands, maar na punt 7 sla je de bladzijde om en kom je op een Duits stuk terecht, daarna Frans...

Daarnaast hebben de slangtules geen O-ring op het stuk waar de slang komt. Hier is de kans op meeneem dus groot. Normaal schoof ik de slang verder dan waar het rubber hoort op de slang en draai ik de slangklem op het rubber vast zodat het goed klemt. Was altijd lekvrij op die manier. Wel zijn de tules zowel 32 als 38 millimeter.

Eerste conclusie: Pomp is inderdaad zéér stil, zoals door @arjants eerder was aangegeven. Deze is bijna niet te horen! WAT een verschil met de Bestway, helemaal nadat deze kapot is gegaan. Mooi te horen in het volgende filmpje. De vrouw was overigens bezig het zwembad te borstelen, dus vandaar dat er wat gekletter op de achtergrond is.
[YouTube: 23 juli 2022]
Verder is er de stroming goed, iets sterker als de Bestway. Die was 3m3, deze is 4m3, dus lijkt inderdaad iets sterker te zijn.
Voordeel: geen RCD :*) !
Nadeel: geen RCD :/ !
Voordeel: RCD van de Bestway eraf knippen en contrastekker erop :Y)

Tweede gedachte:
- Ontluchtingsdopje lijkt afgebroken te zijn :? ? Foto volgt later
- De polysphere bollen drijven rond in de ton. Vanuit een zandfilter was ik gewend dat het water door het zand geperst wordt en op die manier gefilterd wordt. Is dit logisch gedrag :? ? Mij lijkt dat op deze manier geen filtering plaats kan vinden, want alle troep kan er zo bij langs vliegen...
- Pomp heeft geen voorfilter :? . De pomp zuigt het aan en 'spuugt' het in de filterton. Wachten dus totdat deze een iets te groot vuildeeltje voor de kiezen krijgt en er mee stopt.
- Niet direct logische indeling van de aansluitingen. Door de voetplaat en de uitsparing in de poot komt in de standaard opstelling de aansluiting 'haaks op elkaar. Logischer was geweest om er voor te zorgen dat de aansluitingen aan dezelfde kant zitten.

Opbouw van de pomp:
[Afbeelding]

Uiteindelijke opzet:
[Afbeelding]

Uitleg A en B zijde:
[Afbeelding]

Kortom... Ik heb hem goed aangesloten op deze manier lijkt mij. Hoe is jullie gedachte?
toon volledige bericht
Ik heb deze pomp inmiddels ook aangeschaft. Eerste indruk, heel veel teflon nodig om het lekken te stoppen, maar holy shit wat is dat ding stil. Ik hoor alleen de waterinlet, de pomp niet.
Enige punt wat ik niet snap is dat er ook een verloop/aansluitpunt bij zat met een soort zeef, maar die zie ik in de handleiding helemaal niet terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:04
Net een W'eau 4,5 KW gekocht, ik zie dat er een Weau app voor bestaat voor de Wifi
Zou hem ook graag in Home Assistant willen koppelen? Wellicht moet ik dan met de Tuya app gaan werken

Iemand dit al eens getest? Heeft de tuya app dezelfde mogelijkheden als de Weau App? Want wellicht kan je hem niet 2 x pairen met de 2de apps

thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Laatst online: 16:54

--MeAngry--

aka Qonstrukt

NoFate schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:50:
Net een W'eau 4,5 KW gekocht, ik zie dat er een Weau app voor bestaat voor de Wifi
Zou hem ook graag in Home Assistant willen koppelen? Wellicht moet ik dan met de Tuya app gaan werken

Iemand dit al eens getest? Heeft de tuya app dezelfde mogelijkheden als de Weau App? Want wellicht kan je hem niet 2 x pairen met de 2de apps

thnx
Ik heb toevallig vorige week de 3kW versie tweedehands van iemand overgenomen. Het beste kun je hem meteen in de Tuya app koppelen, want de Weau app heeft een verouderde implementatie die op nieuwe iOS versies niet eens meer werkt. (Je kunt de warmtepomp nooit vinden.)
Met een oud Android toestel kreeg ik hem gekoppeld, maar je krijgt letterlijk dezelfde functies te zien als dat je hem in de Tuya Smart app als Heat Pump (wifi) toevoegt. :P

Met de Tuya app werkte het meteen, en kun je hem daarna terugvinden in Home Assistant onder de officiële integratie. De functionaliteit is dan wel beperkt.

Met localtuya werkt ook, maar als climate toevoegen is me niet fatsoenlijk gelukt, dan kreeg ik heel vreemd gedrag, en de modi (eheat/ecool) niet goed gekoppeld. Dus ik heb er losse sensors en switches van gemaakt wat heel makkelijk kan gelukkig met localtuya.
Dus nu kan ik hem aan- en uitzetten, de target temperature wijzigen en de current temperature uitlezen.
Verder heb ik nog niet gekeken wat alle andere waardes betekenen.

[ Voor 6% gewijzigd door --MeAngry-- op 01-06-2023 12:23 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:04
--MeAngry-- schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:21:
[...]

Ik heb toevallig vorige week de 3kW versie tweedehands van iemand overgenomen. Het beste kun je hem meteen in de Tuya app koppelen, want de Weau app heeft een verouderde implementatie die op nieuwe iOS versies niet eens meer werkt. (Je kunt de warmtepomp nooit vinden.)
Met een oud Android toestel kreeg ik hem gekoppeld, maar je krijgt letterlijk dezelfde functies te zien als dat je hem in de Tuya Smart app als Heat Pump (wifi) toevoegt. :P

Met de Tuya app werkte het meteen, en kun je hem daarna terugvinden in Home Assistant onder de officiële integratie. De functionaliteit is dan wel beperkt.

Met localtuya werkt ook, maar als climate toevoegen is me niet fatsoenlijk gelukt, dan kreeg ik heel vreemd gedrag, en de modi (eheat/ecool) niet goed gekoppeld. Dus ik heb er losse sensors en switches van gemaakt wat heel makkelijk kan gelukkig met localtuya.
Dus nu kan ik hem aan- en uitzetten, de target temperature wijzigen en de current temperature uitlezen.
Ok, gaan we eens proberen, voorkeur gaat naar localtuya, je mag altijd eens screens maken van je dpi settings :+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:26

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

--MeAngry-- schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:21:
Als je een bak switches en sensoren hebt, dan kun je er ook in Home Assistant een climate van maken:

https://www.home-assistan...tions/generic_thermostat/

De banale vorm is dat je gewoon een temperatuur sensor en een knop hebt (knop aan als temp onder setpoint, en knop uit boven setpoint). Deze gebruik ik voor mijn simpele heater. Je kunt er ook wat helpers aan hangen en met een beetje automations alsnog netjes de warmtepomp aan sturen (wat ik met mijn warmtepomp gedaan heb)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-07 16:55
The Executer schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:10:
Je hebt natuurlijk ook de druk van het water op de liner, mogelijk dat het daarmee dicht gedrukt word en het lek alleen lekt als het bad nog niet vol is en er nog niet genoeg druk is. Hier lijken we hetzelfde issue te hebben.
Ik heb het ondertussen bijgevuld en het lekt terug. Dus ik ondervind nu net het omgekeerde... Door de extra druk lijkt het terug meer te lekken...:( Hopelijk kan ik nu wel iets vinden aangezien het nu meer lekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Laatst online: 16:54

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Janoz schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:51:
[...]

Als je een bak switches en sensoren hebt, dan kun je er ook in Home Assistant een climate van maken:

https://www.home-assistan...tions/generic_thermostat/

De banale vorm is dat je gewoon een temperatuur sensor en een knop hebt (knop aan als temp onder setpoint, en knop uit boven setpoint). Deze gebruik ik voor mijn simpele heater. Je kunt er ook wat helpers aan hangen en met een beetje automations alsnog netjes de warmtepomp aan sturen (wat ik met mijn warmtepomp gedaan heb)
Daar zat ik ook aan te denken inderdaad, maar het nadeel van "generic_thermostat" is dat deze zich ook daadwerkelijk gedraagt als een thermostaat, terwijl de warmtepomp dat zelf al doet, en veel beter ook door de full inverter die erin zit. Het enige wat ik zou kunnen doen is een dummy switch toevoegen die niks doet, maar het nut is dus een beetje twijfelachtig. Ik houd het wel even bij m'n losse switch en sensoren. :P

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

h3llrais3rke schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:09:
[...]

Ik heb het ondertussen bijgevuld en het lekt terug. Dus ik ondervind nu net het omgekeerde... Door de extra druk lijkt het terug meer te lekken...:( Hopelijk kan ik nu wel iets vinden aangezien het nu meer lekt...
Zorg dat je bad aan de buitenzijde goed droog is, en probeer dan de 'loopsporen' van het water te vinden over de liner. Enig vereiste is wel dat het lek dus niet op de bodem zit :+ . Klinkt als een leuke puzzel, succes!

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:26

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

--MeAngry-- schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:32:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken inderdaad, maar het nadeel van "generic_thermostat" is dat deze zich ook daadwerkelijk gedraagt als een thermostaat, terwijl de warmtepomp dat zelf al doet, en veel beter ook door de full inverter die erin zit. Het enige wat ik zou kunnen doen is een dummy switch toevoegen die niks doet, maar het nut is dus een beetje twijfelachtig. Ik houd het wel even bij m'n losse switch en sensoren. :P
Klopt, daarom gebruik ik hem voor mijn warmtepomp ook anders. Ik heb een automation die triggered op een wijziging van de generic thermostat. Je kunt dan uit de state halen wat de set_temp is en of je hem aan hebt. Dat gebruik je dan om de temperatuur in te stellen op de warmtepomp en hem aan of uit zetten.

Bij mij is het nog net iets ingewikkelder. Mijn warmtepomp zelf is niet beschikbaar in home assistant, maar de scene's wel. Ik heb dus allemaal verschillende scenes gemaakt voor de verschillende temperatuur instellingen en activeer vervolgens de juiste scene. Daarnaast had ik al allemaal temperatuursensoren opgenomen in mijn leidingwerk, dus die gegevens heb ik niet nodig uit de warmtepomp. SUPER omslachtig, maar het werkt.

Voordeel is dat je op de dashboards ook gewoon de climate widgets kunt gebruiken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
The Executer schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:05:
[...]

Zorg dat je bad aan de buitenzijde goed droog is, en probeer dan de 'loopsporen' van het water te vinden over de liner. Enig vereiste is wel dat het lek dus niet op de bodem zit :+ . Klinkt als een leuke puzzel, succes!
Spijtig genoeg komen de sporen vanonder het bad... Heel moeilijk dus. Eenmaal het water wat warmer is zal ik eens inspecteren met een duikbril. Hopelijk kan ik dan wat vinden. Anders zal het zo blijven tot na het seizoen. Het is niet dat het er heel snel uitstroomt... maar toch... zwembad staat op een betonnen oprit, en als ik het ergens zie lekken, dan wil ik het dichten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:57
Ga dat ook proberen. De tegels leggen op kunstgras is een frustrerend werkje... Dat dus niet meer.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

shoombak schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:19:
[...]

Ik heb deze pomp inmiddels ook aangeschaft. Eerste indruk, heel veel teflon nodig om het lekken te stoppen, maar holy shit wat is dat ding stil. Ik hoor alleen de waterinlet, de pomp niet.
Enige punt wat ik niet snap is dat er ook een verloop/aansluitpunt bij zat met een soort zeef, maar die zie ik in de handleiding helemaal niet terug?
Hmm, ik kan mij niet herinneren dat ik veel teflon nodig ben geweest. Mogelijk iets op de koppelingen, maar verder? En dat zeefje herken ik zo ook even niet. Als ik mijn posts terug kijk, zie ik hem niet op de foto. Online zie ik hem zo ook niet. Is het niet het voorfilter van b.v. de 8m3 versie? Maar goed, het is ook alweer even geleden dat ik hem heb gebruikt, en zijn er hier nog niet aan toe om het bad op te zetten. Kan binnenkort wel even kijken of ik bij de pomp kan komen.

Edit: Of bedoel je dit filtertje, aangeduid met nr 4, bij het deksel?

[ Voor 22% gewijzigd door The Executer op 01-06-2023 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerke
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 26-06 22:35
Heeft er iemand een Astral Enext 12 zoutelectrolyse in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
h3llrais3rke schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:52:
[...]

Spijtig genoeg komen de sporen vanonder het bad... Heel moeilijk dus. Eenmaal het water wat warmer is zal ik eens inspecteren met een duikbril. Hopelijk kan ik dan wat vinden. Anders zal het zo blijven tot na het seizoen. Het is niet dat het er heel snel uitstroomt... maar toch... zwembad staat op een betonnen oprit, en als ik het ergens zie lekken, dan wil ik het dichten. :)
Hoe hard lekt het dan? De mijne lekt ook een beetje en na een maand is het een 6 cm gezakt. dat vul ik dan weer bij. zolang het niet harder gaat lekken laat ik hem mooi staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ik heb laatst een lek gedicht met zwembadlijm na 20x proberen afgelopen jaren.. moet eigenlijk het merk even bekijken maar net zoals bij een band . inlijmen reparatie patch erop .. en voor het eerst "fixed" ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
akatar schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 00:21:
[...]

Hoe hard lekt het dan? De mijne lekt ook een beetje en na een maand is het een 6 cm gezakt. dat vul ik dan weer bij. zolang het niet harder gaat lekken laat ik hem mooi staan.
Niet heel erg. Ik zie voorlopig het niveau ook niet echt zakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRUN5xwpkDxDAc9S7ikBuhfILyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GkEUGNX8lteErqxvJ4xeLWc7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
vso schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 00:47:
ik heb laatst een lek gedicht met zwembadlijm na 20x proberen afgelopen jaren.. moet eigenlijk het merk even bekijken maar net zoals bij een band . inlijmen reparatie patch erop .. en voor het eerst "fixed" ..
Kan dit onder water gebeuren indien ik het lek zou vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Niet online
The Executer schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:15:
[...]

Hmm, ik kan mij niet herinneren dat ik veel teflon nodig ben geweest. Mogelijk iets op de koppelingen, maar verder? En dat zeefje herken ik zo ook even niet. Als ik mijn posts terug kijk, zie ik hem niet op de foto. Online zie ik hem zo ook niet. Is het niet het voorfilter van b.v. de 8m3 versie? Maar goed, het is ook alweer even geleden dat ik hem heb gebruikt, en zijn er hier nog niet aan toe om het bad op te zetten. Kan binnenkort wel even kijken of ik bij de pomp kan komen.

Edit: Of bedoel je dit filtertje, aangeduid met nr 4, bij het deksel?

[...]
Ik heb het al gevonden, er zat een apart blaadje bij, het is een soort koppeling met voorfilter die je aan de pompkant schroeft (ipv de koppeling die in de handleiding beschreven staat). Lijkt me ook niet heel praktisch, want als je dan het filter wilt schoonmaken loopt de hele pomp leeg. Maar goed vooralsnog erg blij met deze stille pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

shoombak schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:54:
[...]

Ik heb het al gevonden, er zat een apart blaadje bij, het is een soort koppeling met voorfilter die je aan de pompkant schroeft (ipv de koppeling die in de handleiding beschreven staat). Lijkt me ook niet heel praktisch, want als je dan het filter wilt schoonmaken loopt de hele pomp leeg. Maar goed vooralsnog erg blij met deze stille pomp
Hij hebt ook de 4000? In mijn post met de foto's kom ik hetgeen hij beschrijft ook niet tegen, misschien hebben ze het systeem een upgrade gegeven, wat ook het losse blaadje verklaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Niet online
The Executer schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:11:
[...]

Hij hebt ook de 4000? In mijn post met de foto's kom ik hetgeen hij beschrijft ook niet tegen, misschien hebben ze het systeem een upgrade gegeven, wat ook het losse blaadje verklaart.
Ik heb de Speed Clean 4500.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HVqcHzhR/IMG-2099.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
h3llrais3rke schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:49:
[...]

Ja :+
Ik heb ons Intex zwembad ook moeten plakken, nadat ik er een gat in geschoten (ricochetschot) had :o :+
De reparatie set welke Intex aanbied had ik geen vertrouwen in, ben op zoek gegaan naar iets anders.
Dit heb ik gewoon onder de waterlijn geplakt en tot op de dag van vandaag nog steeds dicht! Is al weer 3 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
Glaslijn schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:34:
[...]

Ja :+
Ik heb ons Intex zwembad ook moeten plakken, nadat ik er een gat in geschoten (ricochetschot) had :o :+
De reparatie set welke Intex aanbied had ik geen vertrouwen in, ben op zoek gegaan naar iets anders.
Dit heb ik gewoon onder de waterlijn geplakt en tot op de dag van vandaag nog steeds dicht! Is al weer 3 jaar geleden.
Toevallig een link naar het setje je gebruikt hebt? Is altijd beter te weten wat werkt en wat misschien niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downing
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-07-2024
Hallo,

Mijn zwembad van 11m3 is groen. Nu wil ik chloorshock gaan toevoegen. Maar hoeveel moet ik toevoegen?
Lees op internet dat ik de waarde naar 10ppm moet brengen. Om de waarde 1pmm te verhogen per 1000 is 4 gram nodig. 44 gram voor mijn zwembad om 1ppm te verhogen. Dus intotaal 440 gram om een waarde te krijgen van 10ppm chloor.
Klopt de waarde van 10ppm wel? Chloor waarde is 0 en ph 6.7
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:42
Beginnen met je pH op 7.2 (tussen 7.2 en 7.4 is prima) te brengen anders doet je chloor sowieso niks. Hierna je chloor naar 2 - 3 ppm brengen. Verder is het ook belangrijk om je Alkaliniteit in de gaten te houden. Deze dient tussen de 100 - 150 te zitten. Deze zorgt ervoor dat je pH stabiel is.

Als je bad eenmaal op orde is kun je het chloorgehalte van 1-3 aanhouden.

[ Voor 16% gewijzigd door EdwinC op 02-06-2023 11:21 ]

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

ik zou:
Ph +
uurtje of 5 pompen
BSI Anti Alg Turbo
en daarna chloor op peil brengen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
h3llrais3rke schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:50:
[...]

Toevallig een link naar het setje je gebruikt hebt?
Had al geprobeerd de link te achterhalen, maar nog niet in mijn mail terug kunnen vinden.
Zal nog even tussen de bedrijven door verder zoeken. Zijn hier nieuwe fase in gegaan met ons bad :P :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwViW_H0vx6K8vheBNamlFz_Va0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7WPeI0JHeD7XZ90yoHT9sj3M.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Ben in de schur maar gaan kijken naar het product zelf, kan in de mail niets terug vinden....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0dyBD0mOcDsSY-TiF-R_PCrft0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5JvcE0mlLpV8uvuOs9IucavO.png?f=fotoalbum_large

Toen ik het zag, begreep ik gelijk waarom. Hebben het bij De Wit in schijndel gewoon in de winkel gekocht :o :+

Ander merk nu lijkt het, maar dit is een link naar vergelijkbaar product.
https://www.dewitschijndel.nl/scp-onderwater-reparatieset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:55
@Glaslijn waar zijn je inspuiters en skimmer(s) ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:06:
@Glaslijn waar zijn je inspuiters en skimmer(s) ?
Die moeten ze nog uitsnijden, maar zitten op de lange wand. 6 inspuiters en 3 skimmers. Evenals de twee lampen. Volgende week worden de randstenen gelegd en met een week of 3 a 4 moet het opbouw roldeck komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDt5HR7tFQ_QQBS7tnBUZtrgWmo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FM3fMRsvrJNP7fSUY0SRmM0o.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door Glaslijn op 02-06-2023 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
Glaslijn schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:03:
Ander merk nu lijkt het, maar dit is een link naar vergelijkbaar product.
https://www.dewitschijndel.nl/scp-onderwater-reparatieset
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Glaslijn schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:28:
[...]

Die moeten ze nog uitsnijden, maar zitten op de lange wand. 6 inspuiters en 3 skimmers. Evenals de twee lampen. Volgende week worden de randstenen gelegd en met een week of 3 a 4 moet het opbouw roldeck komen.

[Afbeelding]
6 om 3 klinkt wel als veel, beter teveel dan te weinig :)
Hoe groot is je bad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:13:
[...]

6 om 3 klinkt wel als veel, beter teveel dan te weinig :)
Hoe groot is je bad?
Wat is te veel :? Per skimmer heb je 2 inspuiters nodig aldus de stelregel.
Met twee skimmers waren we ook klaar geweest, echter willen wij gewoon schoon water.
Pomp, filter, etc alles is oversized gekozen >:)

Het bad is overigens 4 bij 10 meter en dan 1,5 meter diep.

Ons hoofdpijndossier zit er nu bijna op en dan kunnen we er eindelijk van gaan genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Glaslijn schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:25:
[...]

Wat is te veel :? Per skimmer heb je 2 inspuiters nodig aldus de stelregel.
Met twee skimmers waren we ook klaar geweest, echter willen wij gewoon schoon water.
Pomp, filter, etc alles is oversized gekozen >:)

Het bad is overigens 4 bij 10 meter en dan 1,5 meter diep.

Ons hoofdpijndossier zit er nu bijna op en dan kunnen we er eindelijk van gaan genieten.
Daarom vroeg ik het formaat al, die is best. De foto vertekend een beetje al kreeg ik wel een indicatie door het trappetje wat in je bad stond :9.
Heb je iets meer details over je technische installatie? Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor :).

Overigens zit ik de laatste 2 weken gemiddeld nu op 7,5kWh per dag om mijn bad op 29 graden te houden :)
De temps worden beter en dat zien we nu terug.

[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 02-06-2023 13:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:32:
[...]
Heb je iets meer details over je technische installatie? Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor :).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyw0t9Mb_-bfzucRju0J1bi7Qf8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZsPEZ3IwN9FoL35IyAuCSp88.png?f=fotoalbum_large

Al stond dit plaatje één of twee pagina's terug er ook al ergens bij :+

- Al het leidingwerk uitgevoerd in 63mm druk PVC, alles bij elkaar tot nu to een goede 70 meter.
- Sugar Valley Auquascenic HD2 Boven de 28C wil je het water ook overeind kunnen houden :+ )
- DAB e-swim 150 pomp
- Vrije chloor meet unit
- zuur perialisatiepomp
- temperatuur meter
- flow switch
- Ph/Rx meetsluis
- Flowvis debietmeter vast opgenomen
- bypass voor zonne collectoren
- bypass voor warmte pomp (hopelijk volgend jaar)
- solar roldeck opbouw over 3 a 4 weken
- aardpen water
- aardpen meetinstallatie

Denk dat ik het meeste wel heb zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucUVxVTTVPaLjhDdkSRWwxr_MXM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vb4UFNW9qmHhgOXPiWqKNnz8.png?f=fotoalbum_large

Vullen begint ook aardig op te schieten nu, zijn om 11:09 uur begonnen vanmorgen.
Buffer is bijna leeg en dan moeten we het alleen verder gaan doen met de kraan en de tuinslang :|

[ Voor 20% gewijzigd door Glaslijn op 02-06-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ben benieuwd hoe warm je het water krijgt en kan houden zonder warmtepomp.
Ziet er goed uit en inderdaad herkenbaar plaatje excuus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Geeft niet ;)

Vorige opzetzwembad van 7,3 x 3,6 hielden we met 3 sonnecollectoren gedurende de hele zomer toch aardig op peil. Constant rond de 26C en vaak nog wel iets warmer. De warme zomer van paar jaar geleden uitgesloten, toen hebben we zelfs de bypass dicht moeten zetten om verdere opwarming te voorkomen.

Straks komt er ruim 12 vierkante meter epdm matten op de overkapping te liggen. Ik heb er alle vertrouwen in dat het hiermee voor komende zomer in ieder geval zwembaar gaat worden. Dit bad is deels "geisoleerd" en zit in de grond. Dus denk dat we meer temperatuur over gaan houden na een nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-07 16:18
Deze post eerst in een ander topic geplaats maar misschien staat het beter hier...

Misschien kan het een toekomstige bouwer van een heleboel kopzorgen besparen.

Wij hebben vorig voorjaar een zwembad laten aanleggen in onze tuin. De zomer erna super veel plezier aan gehad en geen zorgen. Een volledige winter laten open liggen om te kunnen genieten van het mooie waterelement in onze tuin en dan rond april terug opgestart. Water snel terug op orde gekregen en de WP aangelegd op zonnige dagen om samen het het solar rolluik het zwembad op te warmen.

Het zwembad was relatief snel op temperatuur waardoor de kinderen konden zwemmen.

Afgelopen weekend waagde ik mij ook aan een eerste zwembeurt en kwam ik tot volgende ontdekking...

Er zaten 2 grote blazen op de vloer van het zwembad. Na contact met de zwembadbouwer en enkele slapeloze nachten kwam het verdict. Op de één of andere manier was er grondwater in de, normaal waterdichte; kuip geraakt. Dit grondwater kon niet meer weg en vormde zich tot grote plassen onder de liner. Hierdoor gaat deze zweven en worden blazen gevormd.

Het volledig waterdicht maken van een betonnen kuip waar je een liner in gaat plaatsen lijkt mij dus een slecht idee. Als er grondwater in komt, door gelijk welke reden dan ook, dan kan dit nooit meer weg.
Hoe we dit gaan oplossen is mij nog een raadsel. Voorlopig konden we buisjes in de hoeken naar beneden laten en wordt via deze weg druppelsgewijs water uit de kuip gepompt. De blazen worden minder maar dit is natuurlijk slechts een tijdelijke oplossing.

Daarnaast was het volgens de zwembadbouwer ook niet nodig om een drainagebuis te voorzien aan de buitenzijde van het bad. Hoewle ik dit uitdrukkelijk gevraagd had was dat zeker niet nodig. Blijkt nu dat het wel handig was geweest moesten we die buis gehad hebben... |:(

Dus, voor toekomstige bouwers 2 tips:
  1. Maak je betonnen kuip NIET waterdicht als je met een liner werkt.
  2. Zorg voor een drainagebuis rondom je zwembad die je laat uitkomen in een vertikale buis van diameter 400mm. Hier kun je dan altijd een dompelpomp in plaatsen indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
h3llrais3rke schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:49:
[...]

wat @Glaslijn eigenlijk zegt, ziet eruit alsof ik het zelfde product heb ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Het pompen stil gelegd, zitten tot net onder de inbouwdelen.
Nu wachten tot ze langs komen om het allemaal uit te gaan snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Tibs schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:26:

Dus, voor toekomstige bouwers 2 tips:
  1. Maak je betonnen kuip NIET waterdicht als je met een liner werkt.
  2. Zorg voor een drainagebuis rondom je zwembad die je laat uitkomen in een vertikale buis van diameter 400mm. Hier kun je dan altijd een dompelpomp in plaatsen indien nodig.
Weet niet of je dit zo kunt stellen 8)7
Niet waterdicht maken, loopt het water er zeker onder bij hoge grondwaterstand.
Zelfde als met wel of geen drainage..... alles hangt af van de samenstelling van de bodem.
Hier in Bourgondistan zitten we op een zandlaag en grondwater zit ruim op 3 meter diepte.
Alleen als het water hoog staat in Limburg, dan hebben wij hier ook hoge grondwaterstand.

Bedenk mezelf ineens een leuk projectje :o
Een grondwaterstandmeter maken in de grondwaterput :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-07 16:18
Glaslijn schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:43:
[...]
Weet niet of je dit zo kunt stellen 8)7
Niet waterdicht maken, loopt het water er zeker onder bij hoge grondwaterstand.
Zelfde als met wel of geen drainage..... alles hangt af van de samenstelling van de bodem.
Als je bad gevuld is met water dan druk je met evenveel of zelfs meer kracht tegen de liner van binnenin je bad naar buiten. Water kan er dus niet in door die druk. Of het water in je bad moet al lager staan dan het grondwater.

Als de drainage er zit dan kun je ze gebruiken. Als ze er zit en je hebt ze nooit nodig dan kan het ook geen kwaad volgens mij? Omgekeerd is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madsky
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23-08-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rgoGLGaJGYB93-ieDzV-XbH3x8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xG0fzQrOrLt5hu6RuofAnRBo.jpg?f=fotoalbum_large

Wie kan mij hierbij helpen.. Ik heb dit jaar een bypass erbij gehaald.. (enig maar niet heus) Maar deze lekt aan alle kanten. Wel minimaal, maar toch! Omdat de bypass een gladde kant heeft komt er toch wat water door 😒 Ik heb met wat teflon de slangen er opnieuw opgezet wat een beetje werkt, maar uiteraard niet helemaal.. Wie heeft tips om dit op te lossen? Ik werk met 32mm slangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:05

Dennis1812

Amateur prutser

Meer teflon

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:50
Als de buizen glad zijn wil electra tape ipv teflon nog wel eens helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Nu online
@Glaslijn Dat water is bij jou ook groenig tijdens het vullen. Dat had ik ook. Na een aantal dagen is trekt dat weg, wat het precies is, blijft een raadsel voor mij.

Ik kan 15m3 prima opwarmen met 6m2 met EPDM zonnematten. Ik krijg er 3 a 4 graden erbij op een zonnige dag en 1 tot 1,5 afkoeling, mits de nachttemperatuur enigszins in de dubbele cijfers zit. Anders ruim 2 graad er weer vanaf. :-( Op dit moment is het water 26,3 graad en het is nog bewolkt ook nog. Gestart met 24.3c

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madsky
Potverdorie voor nu werkt het.. 😂✌🏻

Volgende x als ik de deur uit ga, als de sodemieter meer teflon tape halen... En elektra tape zal ik ook eens proberen! Thnx 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 16:33
medu80 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:51:
@Glaslijn Dat water is bij jou ook groenig tijdens het vullen. Dat had ik ook. Na een aantal dagen is trekt dat weg, wat het precies is, blijft een raadsel voor mij.

Ik kan 15m3 prima opwarmen met 6m2 met EPDM zonnematten. Ik krijg er 3 a 4 graden erbij op een zonnige dag en 1 tot 1,5 afkoeling, mits de nachttemperatuur enigszins in de dubbele cijfers zit. Anders ruim 2 graad er weer vanaf. :-( Op dit moment is het water 26,3 graad en het is nog bewolkt ook nog. Gestart met 24.3c
Elk jaar is mijn zwembad ook groenig na het vol laten lopen.
Ik heb begrepen dat het alg in de tuinslang kan zijn maar dat weet ik niet zeker, na het vullen doe ik altijd een chloor-shock dan is het de volgende dag weer kraakhelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nautic
Heeft iemand een tip hoe ik er voor kan zorgen dat het zwembad waterpas staat op een terras wat afloopt. Ik wilde er nu zand op leggen maar dan moet ik iets maken zodat het zand niet met regen wegspoelt.
Het terras opnieuw leggen is nu geen optie. We hebben een hele grote tuin. Dit is een van de terras en met een totale oppervlakte van 60m2 en wil niet alles er uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
nautic schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 18:04:
Heeft iemand een tip hoe ik er voor kan zorgen dat het zwembad waterpas staat op een terras wat afloopt. Ik wilde er nu zand op leggen maar dan moet ik iets maken zodat het zand niet met regen wegspoelt.
Het terras opnieuw leggen is nu geen optie. We hebben een hele grote tuin. Dit is een van de terras en met een totale oppervlakte van 60m2 en wil niet alles er uit halen.
Rubberen tegels ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nautic
Jazsie schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 07:45:
[...]

Ook als wij relatief mooi weer zwemmers zijn? Ik zie mijzelf onder de 20 graden niet in dat bad liggen. Opzet maanden zijn juni, juli, aug. Met uitloopt half mei en sept.

Andere opties die ik bekijk zijn:
https://www.toppy.nl/prod...d-warmtepomp-iphcr20.html

Of

https://www.toppy.nl/prod...d-warmtepomp-bpncr08.html

Waarbij ik de full inverter eigenlijk wat te duur vindt. Ik vraag mij af hoeveel verschil er daadwerkelijk is in stroom verbruik. Maar dat is denk ik lastig te zeggen😅.

[ Voor 23% gewijzigd door nautic op 02-06-2023 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
@medu80 dat is nou precies de bedoeling, die
groenige kleur aan water :+

Het water wat we erin pompen is kraakhelder en schoon :)

Dat is precies waarom er deze kleur folie gekozen hebben😅

[ Voor 3% gewijzigd door Glaslijn op 03-06-2023 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-07 15:50
Madsky schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:02:
[...]

Potverdorie voor nu werkt het.. 😂✌🏻

Volgende x als ik de deur uit ga, als de sodemieter meer teflon tape halen... En elektra tape zal ik ook eens proberen! Thnx 😎
Had je geen oude binnenband die lek is van een fiets stroken snijden er strak er om heen wikkelen slang met klem er op en het lekt niet weer.

Tenslotte een binnenband is van rubber dat sluit beter af dan teflon op een glad oppervlak scheelt je heel veel teflon rolletjes, laat staan dat je een oude binnenband weer ergens voor kunt kunt gebruiken voordat je het weggooit, zo zijn we lekker bezig met recyclen en het scheelt je weer extra kosten, en alle beetjes helpen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 23:42:
[...]

Had je geen oude binnenband die lek is van een fiets stroken snijden er strak er om heen wikkelen slang met klem er op en het lekt niet weer.

Tenslotte een binnenband is van rubber dat sluit beter af dan teflon op een glad oppervlak scheelt je heel veel teflon rolletjes, laat staan dat je een oude binnenband weer ergens voor kunt kunt gebruiken voordat je het weggooit, zo zijn we lekker bezig met recyclen en het scheelt je weer extra kosten, en alle beetjes helpen :9
de ruimte is in sommige gevallen vrij nauw, elektra tape is net iets prettiger dan een fietsband denk ik maar als het werkt waarom niet

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madsky
J.E. Weinor schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 23:42:
[...]

Hmmm interessant, heb ook al wat o ringetjes besteld.. Maar dit klinkt natuurlijk beter! Dat teflon houdt het toch niet 100%.. Heb helaas toch nog 2 mini druipers... 😒 Thnx voor de tip😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabba681
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:59
Heeft iemand een idee of je bij een intex xtr zwembad ook een minimale vulhoogte hebt?

[ Voor 4% gewijzigd door Dabba681 op 03-06-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Dabba681 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 07:34:
Heeft iemand een idee of je bij een intex xtr zwembad ook een minimale volhoudt hebt?
Volhoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Nu online
Glaslijn schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 23:07:
@medu80 dat is nou precies de bedoeling, die
groenige kleur aan water :+

Het water wat we erin pompen is kraakhelder en schoon :)

Dat is precies waarom er deze kleur folie gekozen hebben
Je zwembad heeft toch een zandkleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
medu80 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:34:
[...]

Je zwembad heeft toch een zandkleur?
Klopt, beige/zandkleur

Juist om de groenige gloed te krijgen van het water😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dabba681 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 07:34:
Heeft iemand een idee of je bij een intex xtr zwembad ook een minimale volhoudt hebt?
*inhoud?

Het minimum is waar de aanzuig zit voor de pomp. Daar moet je wel echt (ruim) boven blijven. Zodat ie met golvend water geen lucht hapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabba681
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:59
paQ schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:39:
[...]

*inhoud?

Het minimum is waar de aanzuig zit voor de pomp. Daar moet je wel echt (ruim) boven blijven. Zodat ie met golvend water geen lucht hapt.
Oeps, de autocorrect gemist op de vroege ochtend…

Ik wil graag een zwembad waar onze kleinste nog net in kan staan maar het moet ook wel een aantal jaartjes meekunnen, dus als ik een 120cm naar niet tot 100cm maar tot 80 cm zou kunnen vullen zou dat ideaal zijn.

Heb je enig idee hoe hoog de pomp normaal zit? Ik zal eens zoeken of dit in de handleiding te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Nu online
Glaslijn schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:39:
[...]

Klopt, beige/zandkleur

Juist om de groenige gloed te krijgen van het water😎
De kleur van je initiële vulling en na een paar dagen gaat verschillend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dabba681 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:04:
[...]

Ik wil graag een zwembad waar onze kleinste nog net in kan staan maar het moet ook wel een aantal jaartjes meekunnen, dus als ik een 120cm naar niet tot 100cm maar tot 80 cm zou kunnen vullen zou dat ideaal zijn.

Heb je enig idee hoe hoog de pomp normaal zit? Ik zal eens zoeken of dit in de handleiding te vinden is.
misschien dat je dat wel haalt, maar houdt er wel rekening mee dat je knettergek wordt van het constante gekletter van het water dat terug het bad in komt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:32
Hmm, gisteren de poll lab 2.0 binnen gekregen even even gaan meten. Chloor kwam op 0,0 uit. Ik moet dus meer dan een tablet van 20 gram in mijn drijvende bakje.

Nu snap ik dat de hoeveelheid afhankelijk is van hoeveel zon erop staat, maar wat is een beetje een richtlijn met een bad van 3mx2mx0,6m ongeveer dus zo'n 3600 liter?

1 tablet van 20 gram? 3 tabletten? Zijn langzaam afgevense tabletten, ik heb ook wel van die quick chloor tabletten om af en toe erbij te doen maar wil weten wat ik ongeveer zou moeten aanhouden in het bakje qua tabletten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:32
Dabba681 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:04:
[...]

Voor mijn zoon van vorig jaar 3,5 en nu 4,5 voldoet een bad van 3mx2mx75 hoog. Effectief cillen tot bij wijze van 60 cm

Kan dan ook vanaf die hoogte prima over het zwembad heen kijken als ik in de stoel zit of binnen.

Als de jongste staat is het bad gevuld tot zijn navel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
President schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:26:
Hmm, gisteren de poll lab 2.0 binnen gekregen even even gaan meten. Chloor kwam op 0,0 uit. Ik moet dus meer dan een tablet van 20 gram in mijn drijvende bakje.

Nu snap ik dat de hoeveelheid afhankelijk is van hoeveel zon erop staat, maar wat is een beetje een richtlijn met een bad van 3mx2mx0,6m ongeveer dus zo'n 3600 liter?

1 tablet van 20 gram? 3 tabletten? Zijn langzaam afgevense tabletten, ik heb ook wel van die quick chloor tabletten om af en toe erbij te doen maar wil weten wat ik ongeveer zou moeten aanhouden in het bakje qua tabletten
Ik denk 2 tablets, hou er wel rekening mee dat het wel even duurt dat je chloor gaat meten. Een paar dagen zeker bij mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:14

Ik heb een bad met 4000 liter en doe altijd 2x 20 gram in de drijver. Als ze bijna op zijn weer bijvullen. Soms is er 1 wat sneller op.
Na het vullen van het bad doe ik er eerst een bult quick chloor in en een paar uur de pomp aan. Daarna meten en evt er meer bij. En dan de langzame erin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
BlazeMuis schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:04:
Vorig jaar een Lay-z Spa Miami gehaald voor ~€240 bij de Makro. Het vebruik was extreem hoog met die 2kW heater wat er bij zit dus gingen we er maar 1x per week in.

Afgelopen weekend heb ik een overkapping gebouwd zodat alle slangen, warmtepomp en heater weggewerkt konden worden en de spa mooi beschut is. Inmiddels staat de Lay-z Spa op 5cm EPS met daaronder van die schuim tegels van 1cm van de action. De warmtepomp kwam maandag binnen (3kW W'eau) en ik heb de heater/pomp aangepast zodat het op de warmtepomp aangesloten kon worden. Er worden geen onderdelen verkocht waarmee je het kunt ombouwen, dus hiervoor heb ik wat moeten ontwerpen en 3D printen zodat ik een 32mm slang op de aansluiting van de Lay-z spa kon krijgen/schroeven.
Gisteren in de spa gezeten op 38 graden met maar 6 kWh aan verbruik.

Ik ben benieuwd wat het met de hogere temperaturen van komend weekend en week gaat doen.

Hebben anderen hier ook een spa op een warmtepomp aangesloten?
Inmiddels heb ik dit al een tijdje draaien en het werkt perfect. Wat ik wel heb veranderd is dat ik de pomp van de Lay-z spa heb afgesloten en een Intex pomp van 2m3/uur er op heb aangesloten. De warmtepomp gaf vaak een E3 error aan, de pomp van de Lay-z spa is ~1.3m3/uur waar de warmtepomp graag 1.5m3/u wil hebben.

Alles is aangesloten op de bestaande aansluitingen van de spa.

Hieronder een aantal foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f94y6FcZQXxzWMXc8IoZKU0cyzQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaMUIk33PzuMnN9F74lV6Hkh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oiO6461RJki9rBMvu1SffS9RpIQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MpzPyuTrMK6DiqBqCJ4daZ6C.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwH4McZrqFbYCZ_kBb-RRHZGObw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3g5KEx6oxYoReWRbjBYgCpl.jpg?f=fotoalbum_tile

Op het bedieningspaneeltje heb ik een plaatje geplakt zodat de pomp en de heater niet per ongeluk aan kunnen gezet worden.

Let niet op de stukjes EPS overal, ik heb gisteren het overtollige EPS weggesneden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Mijn chloor raakte ook altijd 0 als de zon scheen. Sinds ik chloorstabilisator gebruik kan ik met de helft aan elektrolyse af voor een prima waarde :)

Pagina: 1 ... 129 ... 181 Laatste