The Executer schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:24:
Vandaag was de dag dat we de Blue Bay Speedclean 4M3/U hebben aangeschaft ter vervanging van de Bestway 58515.
Inhoud van de doos:
- Pomp incl. 2 slangtules,beide zowel.32mm als 38mm.
- Nog een slangtule

?
- Voetplaatje voor pomp/ton
- Filterton
- Slang filterton -> pomp
- Haakse aansluiting voor bovenkant filterton, reeds voorzien van (dikke!) O-ring
- Grote (dikke!) O-ring voor tussen deksel en ton
- Kleine rubber afdichting voor slangtule
- 2 slangenklemmen
- Inbussleutel
- Zak met Polysphere filterbollen
- Handleiding
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[
YouTube: Blue Bay Speedclean 4M3/U - setup]
In elkaar zetten was gemakkelijk. Filterton vullen met de bollen, O-ring in het deksel en deze erop, vastschroeven met de welbekende klemmen, haakse aansluiting op het deksel schroeven, slang tussen ton en pomp aansluiten. Vervolgens de slangen erop en gaan. De pomp haakt op het voetje door deze erop te schuiven. De ton haakt met 1 pootje in de uitsparing die in de voetplaat te zien is. Op zich prima constructie, maar de delen worden niet aan elkaar geschroefd o.i.d..
M.b.t de handleiding: Vreemd ding, eerst in het Duits, daarna Engels. Vervolgens de afbeeldingen m.b.t. pompopbouw, waar bijna elk plaatje er 2 keer in staat. Vervolgens komt Nederlands, maar na punt 7 sla je de bladzijde om en kom je op een Duits stuk terecht, daarna Frans...
Daarnaast hebben de slangtules geen O-ring op het stuk waar de slang komt. Hier is de kans op meeneem dus groot. Normaal schoof ik de slang verder dan waar het rubber hoort op de slang en draai ik de slangklem op het rubber vast zodat het goed klemt. Was altijd lekvrij op die manier. Wel zijn de tules zowel 32 als 38 millimeter.
Eerste conclusie: Pomp is inderdaad zéér stil, zoals door @
arjants eerder was aangegeven. Deze is bijna niet te horen! WAT een verschil met de Bestway, helemaal nadat deze kapot is gegaan. Mooi te horen in het volgende filmpje. De vrouw was overigens bezig het zwembad te borstelen, dus vandaar dat er wat gekletter op de achtergrond is.
[
YouTube: 23 juli 2022]
Verder is er de stroming goed, iets sterker als de Bestway. Die was 3m3, deze is 4m3, dus lijkt inderdaad iets sterker te zijn.
Voordeel: geen RCD

!
Nadeel: geen RCD

!
Voordeel: RCD van de Bestway eraf knippen en contrastekker erop
Tweede gedachte:
- Ontluchtingsdopje lijkt afgebroken te zijn

? Foto volgt later
- De polysphere bollen drijven rond in de ton. Vanuit een zandfilter was ik gewend dat het water door het zand geperst wordt en op die manier gefilterd wordt. Is dit logisch gedrag

? Mij lijkt dat op deze manier geen filtering plaats kan vinden, want alle troep kan er zo bij langs vliegen...
- Pomp heeft geen voorfilter

. De pomp zuigt het aan en 'spuugt' het in de filterton. Wachten dus totdat deze een iets te groot vuildeeltje voor de kiezen krijgt en er mee stopt.
- Niet direct logische indeling van de aansluitingen. Door de voetplaat en de uitsparing in de poot komt in de standaard opstelling de aansluiting 'haaks op elkaar. Logischer was geweest om er voor te zorgen dat de aansluitingen aan dezelfde kant zitten.
Opbouw van de pomp:
[Afbeelding]
Uiteindelijke opzet:
[Afbeelding]
Uitleg A en B zijde:
[Afbeelding]
Kortom... Ik heb hem goed aangesloten op deze manier lijkt mij. Hoe is jullie gedachte?