Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 128 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:51
Phyt_ schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:52:
[...]

Nee helaas niet, maar ik ga even kijken hoe of wat of solarbol(len) haalbaar zijn), we wonen hier ook nog vrij kort.
*knip*

[ Voor 14% gewijzigd door tweakduke op 27-05-2023 20:28 . Reden: Goed bedoeld, maar daar is V&A voor. ]

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guybeuf
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-07 15:37
Hoi Allen,

Hartelijk dank voor dit topic, hopelijk kunnen jullie mij beter helpen dan de winkel waar ik diverse zaken gekocht heb. Ik heb een opzetzwembad van 2m x 3m met een zandfilterpomp van Intex. Dat pas allemaal zoals het hoort. Nu wil ik er een solarbol en een chloordispenser tussen zetten.

Ik heb een bypass-set gekocht en extra slangen, maar de filterpomp heeft een schroefdraad en lijkt een ander formaat. Zie onderstaande foto's. Wellicht kunnen jullie helpen mij te vertellen wat ik moet kopen om het allemaal aan elkaar gekoppeld te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGl_M_Er7Vu3f0NFbBFoXWHI6zY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLVryWVqyMT9s9EHZih4at3b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wce23EbEVZXPK01oWYz9IEgYXn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKmmDoVz5CuMDj1kwEeLUCjS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uSbrhz3dIav-d8MITy1nlgcozQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KuilXN6OKJBStfjIujB6EAZv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLjhbv4056rAwgGGQfjlOHaj7TY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9zaw70iyc703jvUIoKv4AWaG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-06 07:51
guybeuf schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:18:
Hoi Allen,

Hartelijk dank voor dit topic, hopelijk kunnen jullie mij beter helpen dan de winkel waar ik diverse zaken gekocht heb. Ik heb een opzetzwembad van 2m x 3m met een zandfilterpomp van Intex. Dat pas allemaal zoals het hoort. Nu wil ik er een solarbol en een chloordispenser tussen zetten.

Ik heb een bypass-set gekocht en extra slangen, maar de filterpomp heeft een schroefdraad en lijkt een ander formaat. Zie onderstaande foto's. Wellicht kunnen jullie helpen mij te vertellen wat ik moet kopen om het allemaal aan elkaar gekoppeld te krijgen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met een Intex adapter A kun je de slang met de slangenklem aan de ene kant aansluiten en de zandfilterpomp aan de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guybeuf
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-07 15:37
dennistd schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:43:
[...]

Met een Intex adapter A kun je de slang met de slangenklem aan de ene kant aansluiten en de zandfilterpomp aan de andere kant.
Besteld, hartelijk dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-07 20:08
Afgelopen weekend heb ik bij mijn ouders de bestaande CV-warmtewisselaar aangevuld met een 17,5 kW zwembadwarmtepomp. Merk en model Rapid by Fairland IPHCR45 met Mitsubishi compressor erin.

De buitenopstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tf9g5eh_A2HRTk5-qlin3EPP8tE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/baoH0qh0k7pjkbhN3OK0p7tG.jpg?f=user_large

Gemonteerde bypass:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSAoTHOYKK9EY3HAR7zy2Kb8Lxg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cMDaGL7D1JuWZ1z1ozeGYviD.jpg?f=user_large

Omdat alles behoorlijk dicht op elkaar zit was het best een klus om dit goed uit te denken en vervolgens ook netjes te realiseren. Aan de binnenkant heb ik bij het verlijmen van de bypass al de h.o.h. afstand aangehouden van de leidingen op de warmtepomp zodat deze precies recht uitkomen.

Meteen ook een nieuwe kast opgehangen voor de elektra:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vUr2ZGG32Wn-wrQlLpvUAuILwE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cmqc2SSJJjxsQAnZTt2x6bTw.jpg?f=user_large

Hierbij heb ik hulp gehad van een bevriende elektricien. Die is toch net iets sneller in het monteren van zo'n kast dan ik. Het is nog niet helemaal af, voor sommige componenten wachten we nog op levering en die monteren we als ze binnen zijn.

Testdraaien van de installatie ging helemaal prima, we hebben de snelheid van de circulatiepomp ietsjes aangepast zodat de ΔT op de warmtepomp uitkomt rond de 2 graden. Draait als een zonnetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:03
Damn ik had altijd al idee dat mijn skimmers niet werkte en dat ik ergens water lekte. Elke avond denken dat mijn kids weer 2cm uit een 50m3 zwembad hadden gemorst klopte niet meer. Zwembad man langgeweest, skimmers zitten gaten in, dus daarboven vullen gaat niet.

Omdat het waterpeil niet goed blijft gaat het solar dek ook niet goed dicht en gaat allemaal dubbel zitten. En omdat de skimmers ook niet werken (ergens lek in leiding wellicht) blijft het water ook troebel. Vandaar dat ik eerder al vragen posten (zie fotos hier: The Source in "Het grote zwembad topic - Deel 2") waarom ik mijn zwembad enkel met een stofzuiger wel goed schoon kreeg.

Wellicht zijn de skimmer kapot gevroren of te agressieve chloor tabletten eruit (uit FR kennelijk) die het aantasten. Door de vorige eigenaar van het huis is het kennelijk al met een soort hars gemaakt maar dat mag niet baten.

Oplossing, tegels eruit, graven, skimmers en afvoer vervangen. Benieuwd wat dat weer gaat kosten :(

[ Voor 4% gewijzigd door The Source op 25-05-2023 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:49
@FrankHe ik hebbdezelfde warmtepomp, top ding! Moest hem wel via de app even op Silence mode zetten om hem echt goed terug te laten schakelen qua vermogen. Op de normale modus kwam hij bij mij niet onder de 70%. Nu is hij in de ochtend vaak op 80% (als hij dus net na een nacht weer aanslaat met mijn pomp) en in de loop van de ochtend gaat dit nu terug naar vaak 0% voor de gehele middag en avond.
Hij lijkt wel wat weinig ruimte te hebben bij jou rondom?
En hoe meet je die Delta? Dat kan alleen als je losse sensors hebt ergens?

@The Source als er ergens iets kapot gevroren is dan is dat wel een beetje een gebruikersfout?
Stilstaand water bevriest, als er dus water in heeft gestaan in de winter en de pomp heeft niet gedraaid dan is er geheid iets te barsten inderdaad. Ik hoop dat je het snel kan vinden en dat de kosten meevallen maar uitzetten van materialen kan op gekke plaatsen scheuren of barsten geven :(.

[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 26-05-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
GeeMoney schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:56:
@FrankHe ik hebbdezelfde warmtepomp, top ding! Moest hem wel via de app even op Silence mode zetten om hem echt goed terug te laten schakelen qua vermogen. Op de normale modus kwam hij bij mij niet onder de 70%. Nu is hij in de ochtend vaak op 80% (als hij dus net na een nacht weer aanslaat met mijn pomp) en in de loop van de ochtend gaat dit nu terug naar vaak 0% voor de gehele middag en avond.
Hij lijkt wel wat weinig ruimte te hebben bij jou rondom?
En hoe meet je die Delta? Dat kan alleen als je losse sensors hebt ergens?

@The Source als er ergens iets kapot gevroren is dan is dat wel een beetje een gebruikersfout?
Stilstaand water bevriest, als er dus water in heeft gestaan in de winter en de pomp heeft niet gedraaid dan is er geheid iets te barsten inderdaad. Ik hoop dat je het snel kan vinden en dat de kosten meevallen maar uitzetten van materialen kan op gekke plaatsen scheuren of barsten geven :(.
We hebben vooralsnog alleen getest in 'smart mode', daarbij liep de capaciteitsweergave op het display langzaam netjes op naar 100%. Binnenkort gaan mijn ouders het zwembad daadwerkelijk opwarmen en daarna schakelen we over naar 'silence mode'. In beginsel zou dat toch via het display moeten kunnen?

De ruimte rondom is volgens opgaven in de handleiding. Een halve meter achter en 700 mm links en rechts.

Voor het temperatuurverschil kijk ik naar de aangaven waardes van inkomende en uitgaande temperatuur op het display van de warmtepomp. Al toont die alleen volledige graden Celsius waardoor het slechts een groffe indicatie is. Binnenkort zal ik eens met een IR-temperatuurmeter nagaan welke warmte de buizen afstralen.

Ik had overigens gehoopt dat je via het display het schakelprogramma kon programmeren maar kennelijk kan dit uitsluitend via de app. Ook dat komt binnenkort ter sprake.

De constructie aan de binnenkant van de warmtepomp vind ik er goed uitzien. De panelen hebben netjes dempende materialen die trillingen en resonantie verminderen, er is best wat moeite gestoken in geluidsdemping en de warmtewisselaar heeft een mooie thermische deken on zich heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:17

BeyondThunder

Lost Lightning

Over warmtepompen gesproken;
Hoe maken jullie de lamellen schoon, die groene aanslag?
Ik had vorig jaar een test busje Grielzeep dat werkt echt heel goed, het is ook erg duur.
Er zullen vast huis tuin en keuken middeltjes zijn die ook goed werken, laat maar horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-07 18:15
@FrankHe / @GeeMoney, weten jullie waar ergens de modbus/rs485 aansluiting zit? Ik gebruik nu local tuya maar wil hem aan een esp'tje gaan hangen.

Leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
reskobon schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:07:
@FrankHe / @GeeMoney, weten jullie waar ergens de modbus/rs485 aansluiting zit? Ik gebruik nu local tuya maar wil hem aan een esp'tje gaan hangen.
Er zit aan de buitenkant een kleine vierpolige connector die wellicht RS485 zou kunnen zijn, maar de consumentenhandleiding specificeert hier niets over. De interne connector van het display is driepolig wat mij doet vermoeden dat het mogelijk 1-Wire is. Ik zit eraan te denken deze driepolige kabel met twee meter te verlengen zodat het display in het schuurtje kan komen te hangen.

Als je ergens een handleiding weet te vinden over die RS485-aansluiting dan houd ik mij aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-07 12:36
Vraag wanneer warmen jullie je zwembad op? Ik zie de eerste week van juni mooie temperaturen maar de nacht temp valt wat tegen 10/12 graden.
Ook al dek ik af dan zal ik veel warmte verliezen.
Ik dacht dat met een nacht temperatuur van 15 graden je kan starten met opwarmen

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
@reskobon hij zit volgens mij binnenin en is 3-aderig dacht ik. Ik moet er nog eens naar kijken als ik tijd heb. Ik heb voor de zekerheid een UTP ernaartoe getrokken.

@merlin1201 je kan altijd opwarmen natuurlijk de vraag is wat je ervoor over hebt ;).
Hier is het zwembad al een tijdje warm en is er ook al veel gezwommen maar ik heb dan ook inbouw met een Solar dek.

@FrankHe ook via de app zie je inderdaad alleen hele graden maar dat werkt verder wel goed.
Hier gaat in de ochtend om 06:00 uur de pomp draaien waardoor ook de warmtepomp automatisch aan gaat en de pomp loopt tot 21:30 uur in de avond maar de warmtepomp gaat vaak al uit tussen 11:00 en 11:30 uur de laatste 2 weken ofzo. (Bad ligt hier ook vanaf 10:00 uur vol in de zon tot het donker wordt :).

[ Voor 72% gewijzigd door GeeMoney op 26-05-2023 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Yeah, de poollab 2.0 is hier ook binnen.
Gelijk geconfigureerd en de meegeleverde batterijen maar gelijk vervangen want die waren al half leeg :+
Beetje gekke manier hoe het allemaal met elkaar connect en gebruikt moet worden.
Verder is het allemaal intuitief.
paQ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:57:
Ik heb nog steeds geen idee bijv of ik nou wel of niet verbonden ben met wifi. :?
Niet :o Die wifi config is om vanaf de poollab de meetdata naar de cloud te sturen.
Wifi of hotspot moet dan dus beschikbaar zijn. Verder lijkt alles via bluetooth te lopen.
Hier weigert die, ligt aan netwerkconfig :X

Ik heb verder nog niet gemeten, volgende week komt de liner pas.
Zal als de jacuzzi vanavond weer gevuld is, een meeting doen ter leering en vermaak :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
GeeMoney schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:56:
Huis heb ik overgenomen, dus is van vorige eigenaar en wellicht nog van die ervoor :) Ik wacht de offerte af, nu worden wel een boel dingen duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:36
paQ schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 23:22:
Ik zou als je toch meteen al die investeringen doet, het 3x2x0,75 meteen achterwege laten en iets kopen wat iig dieper is, en liever ook wat groter zodat er wat te spelen valt ipv vol is zodra er iemand in zit.
Mja, we hebben ook de 3x2x0,75

Wel sterkere zandilterpomp en warmtepomp dan hiervoor nodig is in verband met uitbreiding in de toekomst. Maar het maatje is wel ideaal met een kind van 3,5 jaar. Te ondiep om te verdrinken, genoeg om te spelen. Als de jongste groter is en zwemdiploma A heeft (over een jaar) dan was die 80 euro voor dit formaatje een prima investering geweest en komt er gewoon een hogere :-)

Edit

Bad: https://www.heuts.nl/inte...aGUvKMY5WQM0aArSBEALw_wcB

Zfp: https://www.toppy.nl/prod...dfilterpomp-5-6-m3-h.html

Warmtepomp: https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Heb ik

[ Voor 22% gewijzigd door President op 26-05-2023 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

President schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:46:
[...]

Mja, we hebben ook de 3x2x0,75

Wel sterkere zandilterpomp en warmtepomp dan hiervoor nodig is in verband met uitbreiding in de toekomst. Maar het maatje is wel ideaal met een kind van 3,5 jaar. Te ondiep om te verdrinken, genoeg om te spelen. Als de jongste groter is en zwemdiploma A heeft (over een jaar) dan was die 80 euro voor dit formaatje een prima investering geweest en komt er gewoon een hogere :-)

Edit

Bad: https://www.heuts.nl/inte...aGUvKMY5WQM0aArSBEALw_wcB

Zfp: https://www.toppy.nl/prod...dfilterpomp-5-6-m3-h.html

Warmtepomp: https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Heb ik
Ook in 75cm kan je heel goed verdrinken. Alleen al deze week 2 aan de lijn gehad van een regulier ligbad. Vorig jaar 6 in die 3x2 badjes.

Toezicht zal echt de gehele tijd nodig zijn.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dennis1812 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:17:
Toezicht zal echt de gehele tijd nodig zijn.
laten we er van uit gaan dat iedereen als goeie ouder gedraagt en 100% toezicht houd als men in het zwembad aan het spelen is ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

vso schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:57:
[...]

laten we er van uit gaan dat iedereen als goeie ouder gedraagt en 100% toezicht houd als men in het zwembad aan het spelen is ..
Helaas weet ik dat het anders is -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
het is geen topic over verantwoordelijk ouder zijn in mijn optiek
Maar je kind van 10+ jaar oud in tot een voetenbadje te beperken is ook wel extreem de andere kant op ;)

ik heb altijd 2,5m / 3m rond gehad van 75cm hoog, doe het goed of doe het niet is mijn stelling.

kan wel vertellen dat ik ehbo,cpr,reddendzwemmen doe maar mijn vrouw heeft dat bv allemaal niet .. en nog net der B diploma.

aan het eind v.d dag moet je als ouder gewoon zwembandjes aandoen en met een A / B diploma zijn ze zelfstandig "genoeg" .. maar dan is nog altijd toezicht houden belangrijk .. en het is aan jou of je ze er even uithaalt omdat je zonder handen gaat klei-en . of ze erin laat als je een glaasje water haalt oid .

ik heb er natuurlijk wel gesprek met vrouwlief en andere ouders maar ga niet met mijn vinger wijzen ..

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 26-05-2023 22:17 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik wijs nergens naar een ander, ik geef alleen aan dat toezicht nodig is omdat je ook in 75cm kan verzuipen.

Ik geef aan dat ik hier diverse praktijk casussen van heb. Ik wijs nergens naar een Tweaker dat diegene dat niet doet maar wel zou moeten.

Als het niet gebeurd en er gebeurd wel iets bel 112 en ik help je gewoon hoor. Ongeacht hoe of wat.

Het is vooral de bedoeling dat men niet denkt dat 75cm een veilige diepte is voor kinderen zonder diplomas. Want dat is het gewoon niet.

Maargoed let it go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Dennis1812 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:22:
Ik wijs nergens naar een ander, ik geef alleen aan dat toezicht nodig is omdat je ook in 75cm kan verzuipen.

Ik geef aan dat ik hier diverse praktijk casussen van heb. Ik wijs nergens naar een Tweaker dat diegene dat niet doet maar wel zou moeten.

Als het niet gebeurd en er gebeurd wel iets bel 112 en ik help je gewoon hoor. Ongeacht hoe of wat.

Het is vooral de bedoeling dat men niet denkt dat 75cm een veilige diepte is voor kinderen zonder diplomas. Want dat is het gewoon niet.

Maargoed let it go.
Toezicht houden oke, maar met een zoon van vorig jaar 3,5 kon ik prima even naar de wc. Als zijn broer van 5,5 erbij was kon ik ook prima in de keuken aan het koken zijn. Zelfs ik zou kunnen verdrinken in dat zwembad.

Het bad zelf is trouwens 75 hoog, dus het water maximaal 65. Scheelt ook weer wat.

Los daarvan hoor je altijd in de buurt te zijn inderdaad. Ook als er straks vriendjes komen spelen zal ik er bij blijven.

Ik las laatst iets over een plastic overkapping/tent voor op of over het zwembad. Iemand hier ervaring ermee? Houdt het vuil buiten, maar lijkt mij ook benauwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-07 08:12
Yep ik heb een overkapping 4.88 rond 1.22 diep en de overkapping is 3,5 meter hoog totaal niet benauwd want rond om zit ruimte voor frisselucht. Het houd de meeste rotzooi uit het bad en wat er toch nog in komt verdwijnt in de skimmer. Vanavond nog gezwommen en doordat je geen last heb van de wind goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Laatst online: 09:07
Ik heb alles weer opgebouwd vandaag maar ben van een Intex metal frame 2x3m naar een Intex prism frame 4.88x3.88 gegaan. Ook heb ik de Intex zandfilter en pomp van 4 kuub/h vervangen door een AQ(speck) 8 kuub/h.

Allemaal heel mooi spul en het werkt maar ik gebruik de Intex adapters met die slangtules naar 32/38 mm en daarop altijd een 38mm slang. Moet ik dat 32mm stuk van die tule dan afzagen of maakt dit weinig uit?

De aansluitingen op het bad zijn helaas wel 32mm, heeft upgraden naar 38mm nog zin of jaag ik optimalisaties na de je tijd niet waard zijn?

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Venxir schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:07:

De aansluitingen op het bad zijn helaas wel 32mm, heeft upgraden naar 38mm nog zin of jaag ik optimalisaties na de je tijd niet waard zijn?
Meestal heb je een grotere ronde 'versteviging' rond je inspuiten, als dat zo is...
Zou ik gewoon even, als je het niet hebt, zo'n Intex/Bestway setje/of loss nieuwe inspuiten halen. en die er in snijden. Is echt een klusje wat niets voorstel (qua werk en tijd). nieuwe inspuiten er in ben je verlost van als die verloopjes en verschillende slangen.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik bouw altijd alles gelijk om naar 50 mm druk pvc. Die buis druk ik zo in de opening van het zwembad (+ 1 of 2 laagjes teflon tape). zonder lekkages. Werkte vroeger bij de grotere easysets, maar nu ook bij de grotere Prismframe. Het grote voordeel is dat alles daarna past en de de spullen op de hoek kan halen. Verlijmde verbindingen en de flexibele 50 mm pvc is ook super spul.

[ Voor 4% gewijzigd door BeyondThunder op 27-05-2023 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estenm
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-08-2023
FrankHe schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:23:
[...]

Ik had overigens gehoopt dat je via het display het schakelprogramma kon programmeren maar kennelijk kan dit uitsluitend via de app. Ook dat komt binnenkort ter sprake.
Welke app gebruik je? Ik heb een B plus warmtepomp maar kan de bijbehorende app niet vinden. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
paQ schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:18:
[...]

Ja

;)

Ik heb een Graphite van die maat en staat de hele dag in de zon.
Met zonnedeken erop helpt best aardig, maar 28 graden krijg je het niet hoor.
Uitzondering die paar extreem hete dagen vorig jaar. Dan is water van 31 graden ook niet lekker trouwens, maar kun je dus eventueel nog terugkoelen als je dat zou willen.

Persoonlijk zou ik niet een hele zomer afwachten.
Gisteren 18 graden begin van de week nog 12 graden gister maar even gezwommen. Even er doorheen. Maar daarna goed te doen wel in beweging blijven. Dat het bad zwart is en de overkapping scheelt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Nog niet aan toegekomen. Ik ga morgen weer bij mijn ouders op bezoek om de boel verder in te regelen. In de handleiding lijkt het erop dat Fairland een eigen mobiele App heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
FrankHe schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:24:
Nog niet aan toegekomen. Ik ga morgen weer bij mijn ouders op bezoek om de boel verder in te regelen. In de handleiding lijkt het erop dat Fairland een eigen mobiele App heeft.
Fairland heeft gewoon een app inderdaad. De eerste keer WiFi configureren moet wel bij de pomp in de buurt omdat dat via BT verloopt.
De app is simpel maar doet wat hij moet doen. Jammere is dat er geen API is en je dus met die RS485 aan de gang moet als je extern wilt kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Laatst online: 10:53

PoweRoy

funky!

Bij mijn bestway zandpomp zatten witte slangen met oranje draai koppeling. Kan je die vervangen? Bij beide slangen is de koppeling gebarsten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAk643jMrWMqB3qUK1vfCJlxlqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eh31CPJjn1vM9uege0Ke3xh4.jpg?f=fotoalbum_large

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
PoweRoy schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 15:10:
Bij mijn bestway zandpomp zatten witte slangen met oranje draai koppeling. Kan je die vervangen? Bij beide slangen is de koppeling gebarsten...

[Afbeelding]
de hele slang opnieuw kopen (intex/bestway zal beide wel passen .. let op de lengte)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:17
GeeMoney schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:13:
[...]

Fairland heeft gewoon een app inderdaad. De eerste keer WiFi configureren moet wel bij de pomp in de buurt omdat dat via BT verloopt.
De app is simpel maar doet wat hij moet doen. Jammere is dat er geen API is en je dus met die RS485 aan de gang moet als je extern wilt kunnen sturen.
Ik stuur mijn BWT (Fairland) via RS485 aan, dat is echt top. Met als bonus de stand "super silence" erbij.

Daarnaast kan je veel meer data uitlezen :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-07 18:15
Jazsie schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:18:
[...]

Ik stuur mijn BWT (Fairland) via RS485 aan, dat is echt top. Met als bonus de stand "super silence" erbij.

Als je daar via pm meer info over kan delen, graag. Code bijv, waar die aansluiting ergens zit, etc?

@GeeMoney naast rs485 kan je ook local tuya gebruiken. Werkt ook prima. Ik stuur hem nu al aan vanuit HA en zet hem alleen aan als het warmer is en ik overschot heb. En schakel ook tussen smart en silent op basis van het temp verschil tussen temperatuur en doel temperatuur.

Leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Jazsie schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:18:
[...]

Het is een hoop geknutsel voor een minimale besparing denk ik. Het uitlezen en vergaren van info is wel leuk natuurlijk maar mijn Fairland schakelt nu al af na 3,5 uur gedraaid te hebben op maximaal 80%. Gisteren bijvoorbeeld van 07:00 tot 10:50 uur en daarna is hij niet meer aangeslagen. Mijn waterpomp draait van 07:00 tot 21:30 uur elke dag en gaat in de middag qua toeren wat omhoog. Ik vraag mij dus af wat ik dan nog zou kunnen besparen met het extern aansturen.

Ik zag ergens anders een topic maar ik moet dus nog een ESP bordje bestellen, een 3 polige connector, dan nog bepaalde esp software en dan wil ik hem eigenlijk in Fibaro uit kunnen lezen maar dat is ook weer niet zo 1-2-3 voor elkaar zag ik al.

Als ik die moeite af zet tegen waarschijnlijk nog geen kWh besparing per dag dan laat ik het wel even zo.
Maar als je een uitgebreide post kan maken met alle stappen inclusief benodigde hardware dan ben ik van de partij.

@reskobon local tuya heb ik ook gezien maar moet je ook weer met mqtt aan de gang ? En ook dat is niet lekker in Fibaro te krijgen. Daarnaast speelt gemak bij mij ook een grote rol. Net als al die topics over zo zuinig mogelijk je auto bijladen is dit ook iets dat ik denk van ja, leuk maar verre van praktisch in een gezin met 3 kinderen en wisselende werk tijden en op locaties.
Mijn kids gaan te pas en te onpas het zwembad nu in en ik weet nu altijd zeker dat het water een vaste temp heeft en dat alle waardes in orde zijn.
Alleen verwarmen bij overschot of alleen op warmere dagen gaat hier dus gewoon niet werken.
Hij staat hier trouwens altijd op silent mode en throttled perfect tussen 0 en 100.

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 28-05-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:39:
[...]

Het is een hoop geknutsel voor een minimale besparing denk ik. Het uitlezen en vergaren van info is wel leuk natuurlijk maar mijn Fairland schakelt nu al af na 3,5 uur gedraaid te hebben op maximaal 80%. Gisteren bijvoorbeeld van 07:00 tot 10:50 uur en daarna is hij niet meer aangeslagen. Mijn waterpomp draait van 07:00 tot 21:30 uur elke dag en gaat in de middag qua toeren wat omhoog. Ik vraag mij dus af wat ik dan nog zou kunnen besparen met het extern aansturen.

Ik zag ergens anders een topic maar ik moet dus nog een ESP bordje bestellen, een 3 polige connector, dan nog bepaalde esp software en dan wil ik hem eigenlijk in Fibaro uit kunnen lezen maar dat is ook weer niet zo 1-2-3 voor elkaar zag ik al.

Als ik die moeite af zet tegen waarschijnlijk nog geen kWh besparing per dag dan laat ik het wel even zo.
Maar als je een uitgebreide post kan maken met alle stappen inclusief benodigde hardware dan ben ik van de partij.

@reskobon local tuya heb ik ook gezien maar moet je ook weer met mqtt aan de gang ? En ook dat is niet lekker in Fibaro te krijgen. Daarnaast speelt gemak bij mij ook een grote rol. Net als al die topics over zo zuinig mogelijk je auto bijladen is dit ook iets dat ik denk van ja, leuk maar verre van praktisch in een gezin met 3 kinderen en wisselende werk tijden en op locaties.
Mijn kids gaan te pas en te onpas het zwembad nu in en ik weet nu altijd zeker dat het water een vaste temp heeft en dat alle waardes in orde zijn.
Alleen verwarmen bij overschot of alleen op warmere dagen gaat hier dus gewoon niet werken.
Hij staat hier trouwens altijd op silent mode en throttled perfect tussen 0 en 100.
@Jazsie is nogal een bespaar freak ;) iets met thuisbatterij(en) zag ik laatst op de Frontpage voorbij komen waar hij geinterviewed was omtrent zijn knutselwerk ...

ik weet niet of je een "paar kwh" kan besparen, maar onredelijke lijkt me niet dat het nogal zuiniger uit kan pakken.

Dat niet iedereen direct de HW induikt met soldeer bout in de aanslag (overdreven gezegd) snap ik ook wel

Overgens ik zag dat er zoiets bestaat als "cloudcutter" ipv localtuya waarbij je de stockfirmware vervangt door een tasmota/esphome oplossing om ook met je domotica server te kunnen babbelen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
vso schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:59:
[...]

@Jazsie is nogal een bespaar freak ;) iets met thuisbatterij(en) zag ik laatst op de Frontpage voorbij komen waar hij geinterviewed was omtrent zijn knutselwerk ...

ik weet niet of je een "paar kwh" kan besparen, maar onredelijke lijkt me niet dat het nogal zuiniger uit kan pakken.

Dat niet iedereen direct de HW induikt met soldeer bout in de aanslag (overdreven gezegd) snap ik ook wel

Overgens ik zag dat er zoiets bestaat als "cloudcutter" ipv localtuya waarbij je de stockfirmware vervangt door een tasmota/esphome oplossing om ook met je domotica server te kunnen babbelen.
Ik heb ook wel wat gelezen en gezien inderdaad maar vaak gaat extreem besparen behoorlijk ten koste van gebruiksgemak :9 .
Wat vervelend/jammer is, is dat niemand exacte cijfers heeft van een daadwerkelijke besparing.
Zo heb ik de afgelopen 24-uur nog geen 6kWh verbruikt om mijn bad dus 24 uur op 29 graden te houden en er is flink in gezwommen ivm verjaardags feest dit weekend. Daar gaat zo’n bordje echt niet opeens maar 3kWh van maken, dat geloof ik niet. Als dat wel het geval is zie ik dat graag in grafieken terug en begin ik van de week nog met knutselen. Het is vooral hobby denk ik en leuk maar gaat dus vaak ook gepaard met behoorlijke inlevering op gebruiksgemak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-07 18:56
PoweRoy schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 15:10:

[Afbeelding]
Beun oplossing (maar werkt bij mij al jaren perfect).
Gewoon koud in elkaar steken en dan met zwarte elektratape goed en ruim inwikkelen. Stevig en 100% waterdicht :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:11:
[...]

Ik heb ook wel wat gelezen en gezien inderdaad maar vaak gaat extreem besparen behoorlijk ten koste van gebruiksgemak :9 .
Wat vervelend/jammer is, is dat niemand exacte cijfers heeft van een daadwerkelijke besparing.
Zo heb ik de afgelopen 24-uur nog geen 6kWh verbruikt om mijn bad dus 24 uur op 29 graden te houden en er is flink in gezwommen ivm verjaardags feest dit weekend. Daar gaat zo’n bordje echt niet opeens maar 3kWh van maken, dat geloof ik niet. Als dat wel het geval is zie ik dat graag in grafieken terug en begin ik van de week nog met knutselen. Het is vooral hobby denk ik en leuk maar gaat dus vaak ook gepaard met behoorlijke inlevering op gebruiksgemak.
Denk dat je het anders kan bekijken, als je zwembad een hoeveelheid BTU toegevoegd moet hebben, waarom zou je dat op een ongustig moment van de 24uur/dag/nacht doen ?

De WP is nu denk ik zo dom dat het alleen meet op in/uitgang en als het onder temperatuur "x" komt dat het gaat verwarmpen .. ongeacht of het sub-optimaal is.

verder is het lastig is uberhaupt wat te roepen over "zuinig" in relatie tot verbruik/afstelling en het weer + gebruik.

maar meten is weten :) en als je dan tegelijkertijd wat invloed uit kan oefenen is dat mooi meegenomen

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Laatst online: 10:53

PoweRoy

funky!

ybos schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:31:
[...]

Beun oplossing (maar werkt bij mij al jaren perfect).
Gewoon koud in elkaar steken en dan met zwarte elektratape goed en ruim inwikkelen. Stevig en 100% waterdicht :Y
Thanks. Ik was zelf bij de lokale heuts geweest er 'n die vroeg €37.50 per slang :O

Uiteindelijk met een tywrap gedaan. Ook geen lekkage. Tape klinkt wel beter.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
pfff dit jaar weer "geprobeerd" om de flow meter (na de zfp) ertussen te knallen .. geen zin om verder te knutselen .. ik ga hem straks maar op marktplaats donderen

het is meer dat ik niet de juiste koppelstukken heb en geen zin om daaraan te knutselen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-07 22:29
Hoi,

Een kennis wil z`n imitatie jacuzzi verwarmen met een solar mat op het dak van de garage. Hij gaat over 4 jaar verhuizen.

Dit is het typeplaatje van de filterpomp van de imitatie jacuzzi.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gSk23vOA8_CdVtlDYQegSrtpqo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/267rx70V9CtNdpd8UyZLHZ4r.png?f=user_large

Ik heb het stukje van de topicstart gelezen over Solar verwarming soorten. 1) Intexmatten, 2) solar bollen en 3) de EPDM oplossing.

Vraag 1: Is de filterpomp voor alle 3 oplossingen te zwak om het water naar het dak van de garage te pompen?

Vraag 2: Wat zouden jullie aanraden?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
busscherski schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:01:
Hoi,

Een kennis wil z`n imitatie jacuzzi verwarmen met een solar mat op het dak van de garage. Hij gaat over 4 jaar verhuizen.

[Afbeelding]

Ik heb het stukje van de topicstart gelezen over Solar verwarming soorten. 1) Intexmatten, 2) solar bollen en 3) de EPDM oplossing.

Vraag 1: Is de filterpomp voor alle 3 oplossingen te zwak om het water naar het dak van de garage te pompen?

HMAX moet je weten van de pomp ..

3 -> op maat optimaal gebruik van het dakvlak

ps bij 3(epdm) linksboven erin en schuin ertgenover andere kant eruit ..(en deze net iets hoger dan de ingang (een steen eronder) en het beste is minimaal slang gebruiken maar pijpen en 45 graden bochten ipv 90 graden hoek/knie

voordeel van epdm mat is dat je ook tussenstukjes kan kopen en verlengen / veranderen oid

de schuur/garage zal ook koeler worden als bijkomend voordeel

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-07 22:29
vso schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:51:
[...]

HMAX moet je weten van de pomp ..

3 -> op maat optimaal gebruik van het dakvlak

ps bij 3(epdm) linksboven erin en schuin ertgenover andere kant eruit ..(en deze net iets hoger dan de ingang (een steen eronder) en het beste is minimaal slang gebruiken maar pijpen en 45 graden bochten ipv 90 graden hoek/knie

voordeel van epdm mat is dat je ook tussenstukjes kan kopen en verlengen / veranderen oid

de schuur/garage zal ook koeler worden als bijkomend voordeel
Bedankt voor je reactie.

HMAX gaan we dan eerst uitvogelen door een lange slang te kopen en te testen hoeveel water er nog uit komt als die op de hoogte van het dak is.

Het dak is 8 x 9 meter waarvan de helft smiddags geen schaduw heeft. De imitatie jacuzzi is ongeveer 800 liter dus we hebben genoeg dak.

Ik weet dat die Intex matjes lage kwaliteit zijn, maar omdat hij dus inmiddels al bezig is met nieuwbouw zou het denk ik goed kunnen dat het nog wel ongeveer lang genoeg mee gaat. Is er behalve de pomp sterkte een andere reden dat EPDM wel op het dak kan en zo`n Intex matje niet?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-07 16:02
ik heb een warmtepomp gekocht (viavia) en vraag mij 2 dingen af;

-moet deze droog staan? Ik zie een open fan en vraag mij dat toch even af. De zandfilterpomp staat open en bloot doch beschut door wat planten/struiken uit de wind. Maar zonder dakje oid. Ik verwacht dat het met de WP ook kan, maar toch..
-Ik moet nog een slang kopen omdat er een by-pass bij zit en vraag mij of het nog uitmaakt of een 32 of 38 mm slang naar het zwembad nodig is.
De output van de zandfilterpomp is nl 38 mm (ong 4L p uur) die gaat op de bypass. De 2 slangen van de WP zijn (in en uit) allebei 32mm. Omdat dit bij elkaar komt komt de druk en volume ook bij elkaar(?). Misschien maakt die 6mm helemaal niet uit bij deze hoeveelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
busscherski schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:12:
[...]

Bedankt voor je reactie.

HMAX gaan we dan eerst uitvogelen door een lange slang te kopen en te testen hoeveel water er nog uit komt als die op de hoogte van het dak is.

Het dak is 8 x 9 meter waarvan de helft smiddags geen schaduw heeft. De imitatie jacuzzi is ongeveer 800 liter dus we hebben genoeg dak.

Ik weet dat die Intex matjes lage kwaliteit zijn, maar omdat hij dus inmiddels al bezig is met nieuwbouw zou het denk ik goed kunnen dat het nog wel ongeveer lang genoeg mee gaat. Is er behalve de pomp sterkte een andere reden dat EPDM wel op het dak kan en zo`n Intex matje niet?
Voor 800 liter heb je niet zo gek veel nodig. Ik zou in ieder geval niet dat hele dak volgooien :N
Wij hadden vorig jaar ons bad (11m3) met een (intex?) mat van 80 breed en 5 meter lang oid op een gegeven moment op 34 graden. Nu door de koude nachten is dit bad rond de 22 graden (4,20 x 2 x 1,20 oid, ander bad dan vorig jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-07 21:22
Even een update Mbt het plakken van de liner.
Ik heb er nu aan de buitenkant een stuk tear aid overheen geplakt en dat lijkt te werken
Aan de binnenkant geprobeerd met bison zacht plastic lijm en patch maar die lijm werkte niet wanneer ik hem onderwater plakte (er stond al bijna 50cm water in).
Ik wilde bij Toppy wat bestellen maar bij de praxis liep ik tegen een kitje aan van summer fun. Deze lijm werkte wel onderwater. Wel zit er iets van een belletje onder de patch maar het bleef iig plakken.
Nu hopen dat ie het seizoen doorkomt zodat we in september (of begin volgend jaar) na een betere reparatie oplossing kunnen kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
busscherski schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:12:
[...]

Bedankt voor je reactie.

een slang vanaf de pomp recht omhoog en er komt water uit op de gewenste hoogte c.q 0,5 m hoger = zat

Eet hoeft niet over te stromen / met veel druk immers wat omhoog komt moet ook omlaag (zuigend effect) dus .. als tie het maar red (denk ik zo) anders overschakelen naar ZFP met een Hmax indicatie

vergeet andere verwarmings middelen gewoon niet genoeg rendement ..
ybos schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:24:
[...]

Voor 800 liter heb je niet zo gek veel nodig. Ik zou in ieder geval niet dat hele dak volgooien :N
Wij hadden vorig jaar ons bad (11m3) met een (intex?) mat van 80 breed en 5 meter lang oid op een gegeven moment op 34 graden. Nu door de koude nachten is dit bad rond de 22 graden (4,20 x 2 x 1,20 oid, ander bad dan vorig jaar).
spa/jacuzzi verliest veel warmte met bubbelen sneller dan een bad waar je kids in spartelen ;) maar hoger dan 35 graden oid wil je ook niet inderdaad (iets met liner of andere dingen die smelten) maar je hangt er een thermometer in op temp x je pomp uitzet .. problem solved .. en die zonne verwarming is goedkoper dan elektrisch nog eens extra gaan verwarmen

[ Voor 26% gewijzigd door vso op 28-05-2023 18:32 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
vso schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:28:
[...]

een slang vanaf de pomp recht omhoog en er komt water uit op de gewenste hoogte c.q 0,5 m hoger = zat
Vergeet niet dat tig meter slang op je dak ook nog een aardige hoeveelheid weerstand oplevert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ybos schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:38:
[...]

Vergeet niet dat tig meter slang op je dak ook nog een aardige hoeveelheid weerstand oplevert
je gaat van 32/38 mm slang naar 50mm buis en x aantal epdm buisjes ..en dan weer alles visa versa ..

weerstand valt best mee

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Upbeat78 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:19:

-moet deze droog staan? Ik zie een open fan en vraag mij dat toch even af. De zandfilterpomp staat open en bloot doch beschut door wat planten/struiken uit de wind. Maar zonder dakje oid. Ik verwacht dat het met de WP ook kan, maar toch..
-Ik moet nog een slang kopen omdat er een by-pass bij zit en vraag mij of het nog uitmaakt of een 32 of 38 mm slang naar het zwembad nodig is.
De output van de zandfilterpomp is nl 38 mm (ong 4L p uur) die gaat op de bypass. De 2 slangen van de WP zijn (in en uit) allebei 32mm. Omdat dit bij elkaar komt komt de druk en volume ook bij elkaar(?). Misschien maakt die 6mm helemaal niet uit bij deze hoeveelheid.
Volgens de handleiding van mijn warmtepomp kon die buiten staan. Ik heb echter wel een afdak erboven gemaakt aangezien hij dan langer mooi blijft, er minder snel iets in valt, de kinderen er dan sowieso niet tegenaan botsen of aan zitten en omdat hij naast het zwembad staat en een sloot chloorwater mij ook niet heel handig lijkt.

De zandilterpomp staat trouwens ook in een houten kast, ook vanwege bovenstaande redenen + het dempt het geluid toch ook weer lekker :-)

Moet nog wel even voor plastic of iets dergelijks kijken want de planken van het dak zijn inmiddels hier en daar gekrompen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-07 16:02
Afdakje dacht ik zelf ook aan. Dat is nog snel in elkaar te timmeren. En lijkt mij sowieso beter voor de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:20
merlin1201 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:53:
Vraag wanneer warmen jullie je zwembad op? Ik zie de eerste week van juni mooie temperaturen maar de nacht temp valt wat tegen 10/12 graden.
Ook al dek ik af dan zal ik veel warmte verliezen.
Ik dacht dat met een nacht temperatuur van 15 graden je kan starten met opwarmen
Tot vorig jaar liet ik het zwembad vooral door de zon (solar lamellendek) opwarmen. Tegen eind mei was het zwembad dan wel op temperatuur.

Echter, vorig jaar ons solar dek laten vervangen door een polycarbonaat solar dek. Ik heb de indruk dat dit nieuwe dek wat minder presteert qua opwarming.
Eerder dit jaar zonnepanelen geinstalleerd, en daardoor gebruiken we de WP nu ook meer. Zwembad had vandaag een mooie 30°

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
GeeMoney schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:39:
[...]

Ik doe het absoluut niet voor enkel de besparing, eerder voor een fijne aansturing van het geheel met daarbij:

- Geen 2x extra sensoren nodig op de in/uit want die kan ik nu aflezen uit de WP zelf.
- Geen gedoe met wifi/bereik en of LocalTuya die niet lekker werkt.
- Extra silence mode erbij die niet beschikbaar is in de app.

Vandaag was natuurlijk een mooie dag met negatieve uurprijzen, geld "verdienen" met het verwarmen van mijn Spa tot 35gr op het moment dat ik niet thuis ben en bij thuiskomt staat het bad klaar op mij te wachten >:).
busscherski schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:01:
Hoi,

[Afbeelding]

Niet mogelijk met de standaard filterpomp.

Je zal toch echt een andere pomp moeten gebruiken/kiezen.
Upbeat78 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:19:

WP kan gewoon in weer en wind. Zelf heb ik zoals andere al hebben aangekaart een ombouw gemaakt ervoor, blijft ie toch mooier van :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-90ls5d_sKxPalq_Ph766Lclrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTKPQTdPvGUY6ghQe6xCIgL7.jpg?f=fotoalbum_large
(Inmiddels is de deksel ook zwart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Geen idee of die ombouw trilt door de pomp ofzo.
Maar het is wel gelijk een bijzettafeltje geworden.

Plantje erop om je CO2 weer te compenseren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-07 17:50
Hier ook weer bezig met het opzetten van het intex prism zwembad. Gisteren reeds voor de helft gevuld, maar deze ochtend gemerkt dat er wat water van onder het zwembad komt. Ik kan spijtig genoeg het lek niet vinden met het blote oog. Iemand een idee/tips hoe dit lek (waarschijnlijk klein, want het stroomt er niet uit) op te sporen en alsnog te dichten zonder het zwembad terug leeg te laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-07 01:14
Hier staat alles inmiddels ook weer en het bad is inmiddels ~25°c

Ik heb een:

Bestway Steelpro oval van 5,49x274x122 (~13m³)
Intex 8m³ zfp
en BWT MyPool 6kwh

Nu heb ik sinds dit jaar ook een chloordispenser met 200gr chloor tabletten.
(Deze om precies te zijn: https://www.toppy.nl/prod...eersluis-cl-200-euro.html )

Mijn pomp draait per dag 5 a 6 uur alleen ben ik nog aan het zoeken naar de juiste stand om het chloor redelijk stabiel te houden.

Ik heb er 4 200gr chloor tabletten in zitten alleen gaat momenteel echt alle kanten op (van 0.1 naar 3.0ppm)

Iemand hier ervaring met deze chloor dispenser en het standje zodat deze redelijk stabiel blijft tussen de 1 en 2 ppm?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estenm
Goeiemorgen, kort vraagje, mijn buurman heeft een ingebouwd zwembad met zoutinstallatie. Nu is sinds gisteren plots het water groen geworden.

Zijn auto doseersystemen laten een PH van 7.2 zien en ook het zout staat op 650. Niet anders and bij mij waar het water kraakhelder is.

Hoe kan hij het groene water weer helder krijgen?

Zag zelf op internet anti-alg of vlokken middel. Is dat ook bij een zout installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik had een tijdje geleden een Intex opbouw skimmer in de aanbieding gekocht, leek me handig, maar wat een lomp apparaat :) volgens de handleiding kun je deze niet gebruiken als het zwembad wordt afgedekt, dus de skimmer moet elke keer losgekoppeld worden bij gebruik van noppenfolie/afdekzeil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:38
estenm schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:38:
Goeiemorgen, kort vraagje, mijn buurman heeft een ingebouwd zwembad met zoutinstallatie. Nu is sinds gisteren plots het water groen geworden.

Zijn auto doseersystemen laten een PH van 7.2 zien en ook het zout staat op 650. Niet anders and bij mij waar het water kraakhelder is.

Zag zelf op internet anti-alg of vlokken middel. Is dat ook bij een zout installatie?
Je zou kunnen beginnen om het water te gaan testen/meten, ta, chloor etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi

Ja kan gewoon
Ik zelf begin dan meestal wel eerst met een shock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estenm
Okay, dankjewel. Shock is een overdosis chloor, toch? Is dat geen probleem bij een zoutwaterbad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
GeeMoney schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:13:
[...]

Een API zou inderdaad handig zijn geweest. Wat betreft de RS485 implementatie heb ik vooralsnog niets kunnen vinden. Mocht iemand tegen documentatie aanlopen dan houd ik mij aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
h3llrais3rke schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:40:
Hier ook weer bezig met het opzetten van het intex prism zwembad. Gisteren reeds voor de helft gevuld, maar deze ochtend gemerkt dat er wat water van onder het zwembad komt. Ik kan spijtig genoeg het lek niet vinden met het blote oog. Iemand een idee/tips hoe dit lek (waarschijnlijk klein, want het stroomt er niet uit) op te sporen en alsnog te dichten zonder het zwembad terug leeg te laten?
kijk bij de naad, anders even met een theedoek even rond om droogmaken en kijken of je het dan spot.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 04-07 23:13

paQ

650
Moet dat niet boven de 2500 zijn om te werken?

Anyway
BSI anti alg turbo. Dan is met enkele uren het water weer helder.
Als de rest van je waarden niet op orde zijn is dat effect uiteraard tijdelijk.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

estenm schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:29:
Okay, dankjewel. Shock is een overdosis chloor, toch? Is dat geen probleem bij een zoutwaterbad?
Het kan, maar als je chloorsysteem gewoon functioneert zou een shock overbodig moeten zijn.

Ik zeg: bsi erin voor het effect, en zout toevoegen voor het chloor.
En ohja. Er zit geen CYA in het chloor uit een zoutsysteem, dus voeg desnoods wat chloor stabilisator toe om herhaling te voorkomen.
Tegen de tijd dat je wand glad aanvoelt ben je al een soort van te laat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZj-lAH_v6dPZDTafDdFPIio0YY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gUXKtXtBxzOnF5t1mEDRIaiX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 29-05-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
kijk bij de naad, anders even met een theedoek even rond om droogmaken en kijken of je het dan spot.
Probleem is dat ik niets aan de buitenkant zie waar het nat wordt... Het lijkt van de onderkant te komen (vanonder de matten) waar ik niet bij kan... ;(

[ Voor 3% gewijzigd door h3llrais3rke op 29-05-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:52
shoombak schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:54:
Ik had een tijdje geleden een Intex opbouw skimmer in de aanbieding gekocht, leek me handig, maar wat een lomp apparaat :) volgens de handleiding kun je deze niet gebruiken als het zwembad wordt afgedekt, dus de skimmer moet elke keer losgekoppeld worden bij gebruik van noppenfolie/afdekzeil?
Ik laat hem gewoon zitten, werkt prima

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Hier blijft hij ook gewoon zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
The Source schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:05:
Damn ik had altijd al idee dat mijn skimmers niet werkte en dat ik ergens water lekte. Elke avond denken dat mijn kids weer 2cm uit een 50m3 zwembad hadden gemorst klopte niet meer. Zwembad man langgeweest, skimmers zitten gaten in, dus daarboven vullen gaat niet.

Omdat het waterpeil niet goed blijft gaat het solar dek ook niet goed dicht en gaat allemaal dubbel zitten. En omdat de skimmers ook niet werken (ergens lek in leiding wellicht) blijft het water ook troebel. Vandaar dat ik eerder al vragen posten (zie fotos hier: The Source in "Het grote zwembad topic - Deel 2") waarom ik mijn zwembad enkel met een stofzuiger wel goed schoon kreeg.

Wellicht zijn de skimmer kapot gevroren of te agressieve chloor tabletten eruit (uit FR kennelijk) die het aantasten. Door de vorige eigenaar van het huis is het kennelijk al met een soort hars gemaakt maar dat mag niet baten.

Oplossing, tegels eruit, graven, skimmers en afvoer vervangen. Benieuwd wat dat weer gaat kosten :(
offerte binnen van ruim 5000 euro voor het vervangen van 2 skimmers, dat wil zeggen uitgraven, materialen, leidingen, etc. Is dat normaal? Lijjkt me erg duur... er zitten wat kleine andere werkzaamheden bij, maar ik neem wel rekening voor het hek en de tegels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWmakwh5RskPZEZiRaL6DaooccQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RaQrP2aMmXxVSC9k1ATtDdaf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfbZZWLsqgIhEP37EhsIWBVd74k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9i7NsF9iLFju86fBm5bVBlLM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXaqqHCjvzoFPAZfPULlwmzTap8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LU1DopkTAWR45g3yiYJzN6HF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjM-cNm4JDJwjqrimKN219Rg9Pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BapaWcFXk1Xt7gQIkPRfC7Qj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmZmY8QH8LOWm8qujsbORgLTrP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/35klEuKpN5MNe9stl3WCR0uf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door The Source op 29-05-2023 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@The Source het probleem is een beetje dat ze op voorhand niet weten wat ze gaan tegenkomen natuurlijk en het is k*t werk natuurlijk. Een nieuw bad opleveren doen ze liever :p .
Arbeid is erg duur in deze tijd maar 2100 euro aan materiaal voor 2 skimmers lijkt mij wel wat aan de hoge kant. Die 2100,- arbeid is dus voor 2 man en 2 dagen dan zit je op €65,- per uur. Dat lijkt wel markt conform denk ik.

Een skimmer is een stuk plastic, ik denk dat dat met een honderdje of 2 toch wel op houd per stuk maar ik weet bijvoorbeeld niet of die exacte maat skimmer er nog is? Of moeten ze ook aanpassingen doen aan je bad bijvoorbeeld?
Ze moeten ook hakken zie ik nu, als ik jou was zou je nog een andere partij een offerte kunnen laten maken natuurlijk, dat is voor deze bedragen helemaal geen gek idee.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 29-05-2023 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:22
The Source schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:19:
[...]

offerte binnen van ruim 5000 euro voor het vervangen van 2 skimmers, dat wil zeggen uitgraven, materialen, leidingen, etc. Is dat normaal? Lijjkt me erg duur... er zitten wat kleine andere werkzaamheden bij, maar ik neem wel rekening voor het hek en de tegels.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je niet eerst zoiets: https://www.toppy.nl/prod...XvTOC_w4EBDUaAmPbEALw_wcB proberen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

Nou idd.

Ik zou gewoon nog even voor de zekerheid 3 cm uit je bad pompen, en dan met 2 componenten hars oid aan de haal gaan.
Eerst kijken hoe ver je met 4 tientjes aan spulletjes komt dus ipv 5 mille aan reparatiewerkzaamheden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
The Source schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:19:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zelf zou zoals @paQ al zei zelf met 2 componenten hars oid aan de slag gaan.
Water tot net onder de skimmer laten zakken en zoals ik kan zien op de foto's kom je er verder prima bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-07 22:42
Twee componenten epoxy en glasmatjes. De boel even opschuren, goed schoonmaken en goed luchtvrij aanrollen / aandrukken. Goed laten doorharden en dan heb je echt wel een 95% kans dat je het dicht krijgt. Uiteraard heb ik het dan alleen over de barsten die ik op je foto’s zie, wellicht is er meer kapot gevroren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
estenm schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:29:
Zover ik weet niet
Het zout systeem zet alleen maar NaCl om in Na+ en Cl- en merkt niet echt of er teveel Cl- inzit. En het teveel verdwijnt vanzelf weer uit je bad.
Heb het de afgelopen 2 jaar nu een keer of 4 gehad dat ik na een paar dagen (of na een vakantie) het zeil eraf deed en het groen was.
Vaak lag het dan aan het Chloor gehalte, verder geen idee waarom het systeem zijn werk niet gedaan heeft.
Met wat chock kreeg ik het in een paar dagen weer netjes. Evt vlok middel erbij om het wat te versnellen.
Maar zoals andere al melden is het meten van je ph, TA en Cl gehaltes de belangrijkste stap.

Hierboven werd ook Cyaaan genoemd. Pas wel
op met losse cyaan en eventuele shock (wat vaak ook cyaan bevat) dat je niet teveel cyaan in je bad krijgt

[ Voor 8% gewijzigd door Togi op 29-05-2023 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Hoe meten jullie de waardes van het water? Vorig jaar deed ik het met tabletjes in een meter waar ik dan naar de kleur moest kijken, dat vind ik toch erg onprecies en omslachtig aangezien kleuren op elkaar lijken.

Zijn er hier goede alternatieven? Werkt zo'n ding zoals https://www.toppy.nl/prod...K8wLCNoeNJ3AaAiPXEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

President schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 07:46:
Hoe meten jullie de waardes van het water? Vorig jaar deed ik het met tabletjes in een meter waar ik dan naar de kleur moest kijken, dat vind ik toch erg onprecies en omslachtig aangezien kleuren op elkaar lijken.

Zijn er hier goede alternatieven? Werkt zo'n ding zoals https://www.toppy.nl/prod...K8wLCNoeNJ3AaAiPXEALw_wcB
Ik heb allerlei apparaten aangeschaft in het verleden.
Maar ik val altijd weer terug op good old lakmoes papier, je weet wel, die strips met kleurtjes.

Ik heb ook een trutest meter, lijkt het ook wel aardig te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEHc-cw4gIkttXrQZiIancsLB80=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/csz6KPTUajkZ7osAiRZY6uFG.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door BeyondThunder op 30-05-2023 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mexxer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-07 19:50
h3llrais3rke schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:40:
hier exact hetzelfde probleem. Als je een oplossing hebt gevonden, hoor ik die graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@mexxer @h3llrais3rke Zwembad optillen en kijken waar deze lekt?

Zonder dollen, dit is altijd lastig als het lek op de vloer zit.
Ik heb het één keer aan de hand gehad met een Easyset.
Bleek dat bij het drukken (lopen) naast het lek een beetje rommel (zand/aarde) naar binnen kwam door de bodem.
Daardoor heb ik toen het lek kunnen lokaliseren. Een andere manier zou ik niet weten.
Goed inspecteren met een duikbril zou ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

President schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 07:46:

daar is ook versie 2 van inmiddels:
paQ in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Togi schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:42:
[...]

Hierboven werd ook Cyaaan genoemd. Pas wel
op met losse cyaan en eventuele shock (wat vaak ook cyaan bevat) dat je niet teveel cyaan in je bad krijgt
Voorlopig staat mijn zout elektrolyse nog maar de helft van de uurtjes aan ;)
Scheelt zomaar 1 kWh/dag

Gisteren al teruggezet naar 4 uurtjes omdat het chloor gewoon netjes in het water blijft ondanks de zon.
Zonder CYA was dat 2 uurtjes en dan was alles al weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
BeyondThunder schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:20:
[...]

Ik heb allerlei apparaten aangeschaft in het verleden.
Maar ik val altijd weer terug op good old lakmoes papier, je weet wel, die strips met kleurtjes.

Ik heb ook een trutest meter, lijkt het ook wel aardig te doen.

[Afbeelding]
waarom val je terug op die strips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Die is het inderdaad, en bevalt uitstekend.
(nadat je hem eenmaal snapt)

de app is wel compleet scheisse vind ik, dus daar zou ik geen waarde aan hechten

Overigens werken al die systemen min of meer hetzelfde. Het komt neer op de interpretatie van een kleur. En dat is met oplostabletjes redelijk precies moet ik zeggen. Met sommige strookjes komt er soms een hele andere kleur tevoorschijn dan in de range zou moeten zitten :?
De druppeltjes van de action zijn iig helemaal ruk. Daar kan pH 6.3 zijn, maar ook 8.1 :D

Hoe dan ook vertrouw ik op de kleuruitkomsten van de producten van Water ID. Ze maken niks anders dan testapparatuur. Als je iets van het huismerk van Toppy koopt, W'eau, komt ook dat gewoon van Water ID.
(Net als de poollabs)

[ Voor 45% gewijzigd door paQ op 30-05-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@President Omdat die strips goedkoop en betrouwbaar zijn. En ik gebruik ze enkel bij het opstarten van het zwembad. Als alle waardes in orde zijn dan dan is het eenvoudig bij te houden door de ervaring, meer dan 10 jaar een 20 - 25 M3 bad van Intex met een ZFP ongeveer elke week een 200 grams chloor tablet en that's it.
Laatste jaren die van Willy Naessens uit België. Goed en goedkoop.

Edit, dat TruTest apparaatje werkt ook op basis van lakmoes papier, het apparaat leest enkel de kleuren af. En geeft die weer in het display.

[ Voor 13% gewijzigd door BeyondThunder op 30-05-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
BeyondThunder schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:09:
@mexxer @h3llrais3rke Zwembad optillen en kijken waar deze lekt?
Goed inspecteren met een duikbril zou ik doen.
Optillen is natuurlijk moeilijk als het bad al voor de heft is gevuld met water... ;(
Inspecteren met een duikbril zal ik zeker doen, eenmaal het water wat warmer is. :)

Maar we zijn ondertussen een dagje verder, en ik heb de indruk dat het probleem zich vanzelf heeft opgelost.
Deze ochtend leek er geen water meer van onder het bad/matten te komen.
Ik ga het vanavond nog eens in detail bekijken. Fingers crossed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 23:16
h3llrais3rke schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:20:
[...]

Optillen is natuurlijk moeilijk als het bad al voor de heft is gevuld met water... ;(
Inspecteren met een duikbril zal ik zeker doen, eenmaal het water wat warmer is. :)

Maar we zijn ondertussen een dagje verder, en ik heb de indruk dat het probleem zich vanzelf heeft opgelost.
Deze ochtend leek er geen water meer van onder het bad/matten te komen.
Ik ga het vanavond nog eens in detail bekijken. Fingers crossed. :)
Het gaatje heeft zichzelf dichtgeplakt ? ;)
Ik heb ook weleens gedacht dat er een lek in de bodem zat, maar bleek toch niet zo te zijn. Aan het einde van het seizoen, bij het opruimen, zag ik dat de bodem en de ondertegels gewoon helemaal droog waren.

Ons eerste goedkope easyset (opblaasrand) zwembad had na het eerste seizoen meerdere lekkages. Is gewoon klote als je hem dan weer op gaat zetten en bij het vullen erachter komt...
Had toen 2 lekkages in zijkant, vermoedelijk 1 in bodem en minstens 1 in de opblaasrand. Geen idee hoe het is gekomen, want toch wel voorzichtig gedaan bij het opruimen.
We hebben geen moeite gedaan om het te plakken, en direct een iets grotere frame zwembad gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:27
EdwinC schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:46:
[...]

Ik denk dat het komt doordat ik al 2 jaar actief overwinter en dus weinig verversing van het water heb gehad. Verder altijd gebruik gemaakt van de alles in 1 tabletten. En chloorshock ook met poeder gedaan. Dus met die factoren opgeteld denk ik de verklaring ervoor te pakken te hebben.
Intussen mijn waardes dus netjes op orde, ook Alkaliniteit op 160. Algendoder toegevoegd en mijn water is weer prachtig blauw. Helaas nog niet helemaal helder, maar dat komt waarschijnlijk doordat er nog wat dode algen in het water zweven. Binnenkort de installatie maar eens 24 uur uitzetten zodat alles kan uitzakken en dan nog 1 keer stofzuigen hierna moet het weer op orde zijn _/-\o_ _/-\o_

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@EdwinC Ik had dit ook bij het opstarten, maar om het water echt weer knap te krijgen heb ik wel een beetje (vloeibaar) vlokmiddel gebruikt. Wat is dat toch magisch spul, super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
Goedemiddag,

Nog niet zo lang een exit bad aangeschaft de liner was lek die hebben we inmiddels binnen voor het volgende seizoen.

Maar wat blijkt de over kapping begint nu al te scheuren op de plekken bij de bevestiging. Is dit nou een gebruikers fout of is het materiaal zo slecht? Ik heb deze niet heel strak staan minder strak dan wappert het doek als een malle. En gestormd heeft het nou ook weer niet. Nou viel het me wel op dat het stik werk niet om naar huis te schrijven is. Zeg maar de naden waar de flexbuizen door moeten zijn op sommige plekken zo onnauwkeurig dat de buis er bijna niet door paste. De naden zijn niet recht het lijkt wel haastig genaaid met de hand.

Ik denk dat het kunststof de dun is om op deze manier met 1 naadje vast te naaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-H4wpg7ci0GknvxESVP9UBTl68c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mnJxF59guZ082FgUCvEz2Ce.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MfwMTzY81ESUBbiVcEPwlFhIRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruIRWE8Pw2yic53SqwE4c62v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GkubmCw5ML4JbtDOOXh1lcYSX8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMWhTjK83qcAedxTKA3rTvlv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dat is de kwaliteit die je koopt (vrees ik) en waarschijnlijk te duur betaalt.
Een kap voor op een boot of beetje goede tent is niet voor niets zo duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h3llrais3rke
Plenkske schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:02:
[...]

Het gaatje heeft zichzelf dichtgeplakt ? ;)
Ik heb ook weleens gedacht dat er een lek in de bodem zat, maar bleek toch niet zo te zijn. Aan het einde van het seizoen, bij het opruimen, zag ik dat de bodem en de ondertegels gewoon helemaal droog waren.
Ja zoiets :), ik vind het ook raar, maar tot mijn verbazing deze ochtend was alles droog.
Ik ga het vanavond nog eens grondiger inspecteren.

Indien het zo blijft, ga ik toch het risico pakken en voorlopig verder vullen.en het na de zomer verder bekijken.

[ Voor 54% gewijzigd door h3llrais3rke op 30-05-2023 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:39

The Executer

Lekker belangrijk!

Je hebt natuurlijk ook de druk van het water op de liner, mogelijk dat het daarmee dicht gedrukt word en het lek alleen lekt als het bad nog niet vol is en er nog niet genoeg druk is. Hier lijken we hetzelfde issue te hebben.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nautic
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-07-2023
Vraagje.
Ik wil een zadfilter pomp kopen in combinatie met een opzet bad met 11600 liter.
Bestway pomp van 5,3 of 6,8m3 komen in aanmerking.
Of toch een intex dan 4 of 6m3. Maakt eventueel wat overkill in dit geval veel uit? Zit er nog verschil tussen deze merken?.

Eventueel nog een tip voor een ander merk? In de toekomst een warmtepomp moet mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
paQ schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:39:
Dat is de kwaliteit die je koopt (vrees ik) en waarschijnlijk te duur betaalt.
Een kap voor op een boot of beetje goede tent is niet voor niets zo duur.
Nee niet duur betaald compleet met filter installatie 800 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zuluman schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:07:
....
Dit is het geworden kwa zwembad techniek voor mijn netto 6,5 m3 plungepool.

Pomp: Aqua Plus 4 zwembadpomp 7m³
pompregelaar:1x iSAVER+ 1100 frequentieregelaar
....
@Zuluman Hoe bevalt deze pomp? Is het deze? (Zo ja, werkt die dan ook met een frequentieregelaar?)

[ Voor 7% gewijzigd door BounceMeister op 30-05-2023 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Skywalker27 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:35:
[...]

Nee niet duur betaald compleet met filter installatie 800 euro
naja, 220 los. Vind het behoorlijk wat voor wat tafelzeil met wat stokken erdoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
paQ schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:41:
[...]

naja, 220 los. Vind het behoorlijk wat voor wat tafelzeil met wat stokken erdoor ;)
In tegenstelling tot het doek is de constructie behoorlijk stevig.

Maar voor de liner 4.88 x 1.22 rond met zandfilter grotere pomp trap en overkapping vond ik die prijs niet hoog incl bezorging.

Maar inderdaad ik zat met het plastic aan dat van een tentzeil te denken maar dat kan natuurlijk nooit maar in de handleiding stond dat het spulletje wind kracht 5 aan moet kunnen. Nou dat ga ik niet uit proberen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:38
Even een vraagje voor de zwembad water techies :)

Ik heb een blue connect gekocht en volgens de aanbieder (website toppy) kon ik er ook chloor mee meten. Dit komt dus niet voor in de app van blue connect en heb vervolgens de vraag gesteld aan toppy, hun antwoord:

ORP is de chloorwaarde. We raden je aan om in de handleiding te lezen wat dit inhoud (of op internet) en ook om erachter te komen wat de juiste waarde hiervan is.

Ik kan alleen maar vinden dat bij een bepaald orp waarde je er vanuit mag gaan dat er voldoende chloor is?
Meer woorden wou toppy er blijkbaar niet aan vuilmaken. (beetje, zoek het lekker zelf uit)

Kan iemand mij misschien uitleggen hoe dit nu zit?
Pagina: 1 ... 128 ... 181 Laatste