Toon posts:

Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 127 ... 130 Laatste
Acties:
The Source schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:28:
[...]

Ik dat de robot stofzuiger meer vuil uit het zwembad kan halen als het water stil staat dan wanneer het door de filter in beweging is en niet al het vuil meer op de bodem ligt.
De robot werkt op accu / stroom of op de zuig/blaas kracht van de pomp ? (wel handig detail 8) of ik heb het over het hoofd gezien wat ook goed mogelijk is.)

anway ik denk eerder aan een combo bij groen water .. eerst overdosis chloor oid goed mixen door te pompen x tijd en dan uitzetten en aantal uur later het besinksel v.d bodem wegzuigen

Tja vanalles

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:23
vso schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:37:
[...]

De robot werkt op accu / stroom of op de zuig/blaas kracht van de pomp ? (wel handig detail 8) of ik heb het over het hoofd gezien wat ook goed mogelijk is.)

anway ik denk eerder aan een combo bij groen water .. eerst overdosis chloor oid goed mixen door te pompen x tijd en dan uitzetten en aantal uur later het besinksel v.d bodem wegzuigen
De filter + warmtepomp heeft nu ongeveer 3 uur aangestaan, dek dicht.
Robert stofzuiger (SF60) heeft nog niet zijn run gedaan.
Dan zie ik dit soort vuil op de bodem bij elkaar liggen.
Ik weet niet of dat normaal is, of dat te verwachten is van enkel de filter?
Gezien er door de filter water stroming is vermoed ik ook dat er opgehoopd vuil is losgekomen en rond zweeft in het water. Vandaar mijn vraag, is het niet slimmer om eerst de stofzuiger bij stilstaand water (zonder filter) te laten draaien en dan pas de filter aan zetten?

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:00
Vraagje aan de techneuten.
Hier onder een plaatje van de warmtepomp meter.
Kan iemand me vertellen wat ik daarop lees? graden in Celsius en Fahrenheit snap ik, maar wat is die buitenste ring? kg/cm2. psi
en wat zou het moeten zijn voor deze eco 3 warmtepomp.
Mijn nieuwe zandfiltersetje setje heeft een pomp van 6 m3 dus wat sterker dan de vorige zodat ik eerst geen bypass nodig had. maar met 6 m3 is de druk wat te hoog voor deze warmtepomp die zoals ik het lees op 3.5 m3 zou moeten zitten dus toch maar ff een bypass besteld.
Maar hoe ga ik dit nu goed afstellen? ik neem aan die meter dus uitlezen.
Ik heb de wp nog niet aangezet wel aangesloten, en nog zonder bypass.

[Voor 16% gewijzigd door merlin1201 op 18-05-2023 17:53]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:42

Dennis1812

Amateur prutser

Daarmee kan je de druk aflezen in kilopascal

Ik persoonlijk vind het bijzonder dat er slechts 1 wijzer zit die dus beide waarden moet aangeven.
Zou bijna denken dat er een wijzer mist.

Maar ik ben overtuigd dat er een betere verklaring voor is die iemand vanavond nog gaat posten.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:25
Elk koelgas heeft zijn eigen specifieke druk/temperatuur curve. Als er in de condenser een bepaalde druk wordt gemeten van het koelgas R410A, kan deze waarde gebruikt worden om de temperatuur van het koelgas af te leiden. De schaal van deze manometer is dus uitgebreid met de bijhorende temperatuurschaal. De voorwaarde is wel dat er op dat moment ook "condensatie" plaatsvindt, dus als de warmtepomp in werking is.
Deze manometer kan ook aan de verdamperzijde zitten, maar dan heb je meestal een "blauwe" schaal.
Dit is ook een indicatie van mogelijke problemen : als de druk te hoog oploopt, kan het zijn dat er geen waterdoorstroming is, of de warmtewisselaar is verstopt.

• merlin1201
RP6conrad schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:08:
Elk koelgas heeft zijn eigen specifieke druk/temperatuur curve. Als er in de condenser een bepaalde druk wordt gemeten van het koelgas R410A, kan deze waarde gebruikt worden om de temperatuur van het koelgas af te leiden. De schaal van deze manometer is dus uitgebreid met de bijhorende temperatuurschaal. De voorwaarde is wel dat er op dat moment ook "condensatie" plaatsvindt, dus als de warmtepomp in werking is.
Deze manometer kan ook aan de verdamperzijde zitten, maar dan heb je meestal een "blauwe" schaal.
Dit is ook een indicatie van mogelijke problemen : als de druk te hoog oploopt, kan het zijn dat er geen waterdoorstroming is, of de warmtewisselaar is verstopt.
Ok ik had niet vermeld dat de pomp uit staat als ook de warmtepomp.
Morgen ga ik de bypass installeren en dan is het zaak om de juiste waarde te krijgen, maar dan moet ik wel weten waar ik die wijzer naartoe moet krijgen.
Deze is al van 2015 en in de handleiding staat er niets over.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:24
Heb de poollabs voorgaande jaren overgeslagen, en achteraf maar goed ook, want de poollab 2.0 zojuist besteld :)

4 golflengtes (middelste kamer), 3 golflengtes in de buitenste 2.
Ze kunnen afzonderlijk van elkaar gebruikt worden. dus als je kamertje 2 zit te stampen, kan kamertje 1 alvast meten.

incl 70 tabletjes, 149 euro bezorgd (prime)
https://www.amazon.de/-/n...lab+2.0%2Caps%2C66&sr=8-4

[Voor 31% gewijzigd door paQ op 18-05-2023 22:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ohh dat wordt mijne verkopen die ik vorig jaar gekocht hebt :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:23
Vorig jaar een Lay-z Spa Miami gehaald voor ~€240 bij de Makro. Het vebruik was extreem hoog met die 2kW heater wat er bij zit dus gingen we er maar 1x per week in.

Afgelopen weekend heb ik een overkapping gebouwd zodat alle slangen, warmtepomp en heater weggewerkt konden worden en de spa mooi beschut is. Inmiddels staat de Lay-z Spa op 5cm EPS met daaronder van die schuim tegels van 1cm van de action. De warmtepomp kwam maandag binnen (3kW W'eau) en ik heb de heater/pomp aangepast zodat het op de warmtepomp aangesloten kon worden. Er worden geen onderdelen verkocht waarmee je het kunt ombouwen, dus hiervoor heb ik wat moeten ontwerpen en 3D printen zodat ik een 32mm slang op de aansluiting van de Lay-z spa kon krijgen/schroeven.
Gisteren in de spa gezeten op 38 graden met maar 6 kWh aan verbruik.

Ik ben benieuwd wat het met de hogere temperaturen van komend weekend en week gaat doen.

Hebben anderen hier ook een spa op een warmtepomp aangesloten?

Schuur: 4580Wp Noord & Zuid | Keuken: 1185Wp Zuid | Beneden: MHI 3.5kW - Boven: MHI - 2x 2kW op 4kW Multisplit

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:11
Vorig jaar voor het eerst een bad neergezet buiten. Heb vanalles geprobeerd maar het water werd echt vuil op een gegeven moment. Heb gemeten, shock tabelleten, chloordrijver, flokken spullen, noppenzeil, filterpomp x uur per dag aan.

Ik zit nu te denken om een zandfilterpomp te kopen. Ik lees dat je bij zo'n pomp het water veel beter schoon krijgt zonder al te veel gedoe met chloortabletten / flokken etc.

Is zo'n Bestway zandfilterpomp dan iets of koop ik dan weer iets waar je niets aan hebt ? Het bad is iets van 3 x 2 meter.

https://www.lidl.nl/p/bes...dfiltersysteem/p100352117

[Voor 3% gewijzigd door vortexnl1982 op 19-05-2023 11:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

vortexnl1982 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:12:
Vorig jaar voor het eerst een bad neergezet buiten. Heb vanalles geprobeerd maar het water werd echt vuil op een gegeven moment. Heb gemeten, shock tabelleten, chloordrijver, flokken spullen, noppenzeil, filterpomp x uur per dag aan.

Ik zit nu te denken om een zandfilterpomp te kopen. Ik lees dat je bij zo'n pomp het water veel beter schoon krijgt zonder al te veel gedoe met chloortabletten / flokken etc.

Is zo'n Bestway zandfilterpomp dan iets of koop ik dan weer iets waar je niets aan hebt ? Het bad is iets van 3 x 2 meter.

Stofzuig je je bad ook?
Chloor/PH moet wel op peil blijven. Ook met een ZFP. Je kan kiezen voor een chloordispenser of een drijver. Ik raad wel de grote tabletten aan. Die lossen gedurende 1 maand oid op. Veel minder omkijken naar.

Voor zuiger als tip:
https://www.toppy.nl/prod...Isfl8YWTS4ABoCT4UQAvD_BwE

Werkt perfect

Edit:
Als je ook zonnematten hebt of gaat gebruiken of mogelijk een WP is deze pomp best zwak.

[Voor 3% gewijzigd door Dennis1812 op 19-05-2023 11:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paQ

ja joh prima voor 3 x 2
die je linkt is nog redelijk stil ook (op yt videos iig)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:11
Dennis1812 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:34:
[...]

Stofzuig je je bad ook?
Chloor/PH moet wel op peil blijven. Ook met een ZFP. Je kan kiezen voor een chloordispenser of een drijver. Ik raad wel de grote tabletten aan. Die lossen gedurende 1 maand oid op. Veel minder omkijken naar.

Voor zuiger als tip:
https://www.toppy.nl/prod...Isfl8YWTS4ABoCT4UQAvD_BwE

Werkt perfect

Edit:
Als je ook zonnematten hebt of gaat gebruiken of mogelijk een WP is deze pomp best zwak.
Ja ik stofzuig met zo'n ding, was daar niet echt van onder de indruk... :

Dus in principe met 1 groot chloortablet zou ik een maand vooruit moeten kunnen ? Zonder drijver ? Ik heb ook alle waarden gemeten en bijgevuld met chloor / flokken spul etc. Maar het water ging echt zwaar achteruit...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

vortexnl1982 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:17:
[...]

Ja ik stofzuig met zo'n ding, was daar niet echt van onder de indruk... :

[Afbeelding]

Dus in principe met 1 groot chloortablet zou ik een maand vooruit moeten kunnen ? Zonder drijver ? Ik heb ook alle waarden gemeten en bijgevuld met chloor / flokken spul etc. Maar het water ging echt zwaar achteruit...
Als je geen drijver hebt moet je een dispenser gebruiken.
Tablet kan je niet gewoon erin mikken.

Bad afdekken met solar cover en zeil. En schoon houden met een stofzuiger en je waarden op peil houden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-05 13:52
Zo, vandaag het bad (Intex Prism 305) maar weer opgezet (voor het tweede jaar). Vorig jaar bij het opruimen goed wat talkpoeder gebruikt, er zat helemaal niets aan elkaar geplakt nu bij de liner.

Paar upgrades uitgevoerd (met het bad half gevuld):

- De in- en uitvoer van het bad vergroot naar een 38mm-aansluiting. Aftekenen met behulp van de rubber ring, fluitje van een cent. 8)

- Met de aanbouwskimmer had ik iets meer moeite. Eerst afgetekend met behulp van het frame, de liner uitgesneden, de pakking erin (in één stuk) en daarna vastschroeven. Helaas al snel een lek bij de slang: te weinig teflontape gebruikt. Het volgende lek was nog lastiger: onderaan bij de pakking. Schroeven (inmiddels deels onderwater) nog maar wat vaster gedraaid en nu gelukkig lekdicht. Wel het probleem dat het mandje steeds gaat drijven als de pomp uitgaat, waardoor de klep geblokkeerd wordt en er lucht aangezogen wordt zodra je hem weer inschakelt. Nu maar een stuk steen erin gegooid... 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

een cartridge pomp betekend dat je regelmatig bv elke week (volgens handleidingen elke 2 weken ofzo) de filter vervangt .. maar dat hangt ook samen met het grote van het bad.

ik reinig mijn filterwatten(bollen) pas als ik het zwembad afbreek en opruim .. dus ja daar zit wat verschil in

MAAR je moet wel je bad minimaal 1 of liever nog 2x door de pomp jagen .. en een chloorsluis helpt beter dan bv dan zomaar wat meten / en wat erbij gooien ..

+ beetje cover erophouden,schepnetje en stofzuigen + voetenbadje met lijfstraf als je het niet doet .. helpt ook best wel (niet erin plassen .. ook nog)

dus het is niet 1 ding en your done ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0Henk 'm!

• evuijtert
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-05 12:57
Iemand ervaring met een skimmer inbouwen in een opzet zwembad:

YouTube: Skimmer inbouwen in een Intex bad.

https://www.rhodos-shop.nl/scp-standaard-zwembad-skimmer

Dit lijkt mij wel wat namelijk. Ik heb zo'n intex skimmer, maar die moet ik er zelf inhangen en haal ik er iedere keer weer uit en werkt niet altijd naar mijn zin.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:44

Kwaliteit is mij erg tegen gevallen, lager binnen 1 seizoen naar de kloten, en garantie kreeg ik niet ook al was ik 2 weken te laat. Ik heb een aantal posts aan deze pomp gewijd, met een aantal filmpjes.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dennistd
evuijtert schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 22:09:

YouTube: Skimmer inbouwen in een Intex bad.

https://www.rhodos-shop.nl/scp-standaard-zwembad-skimmer

Dit lijkt mij wel wat namelijk. Ik heb zo'n intex skimmer, maar die moet ik er zelf inhangen en haal ik er iedere keer weer uit en werkt niet altijd naar mijn zin.
Zoals ik hierboven dus al zei: ja, sinds vandaag :+
Tot nu toe lijkt ie goed te functioneren, maar dat is dus slechts op basis van een paar uurtjes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• evuijtert
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-05 12:57
dennistd schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 23:05:
[...]

Zoals ik hierboven dus al zei: ja, sinds vandaag :+
Tot nu toe lijkt ie goed te functioneren, maar dat is dus slechts op basis van een paar uurtjes.
oops gemist, werkt het verder goed als de pomp aan staat?

[Voor 7% gewijzigd door evuijtert op 19-05-2023 23:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dennistd
evuijtert schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 23:32:
[...]

oops gemist, werkt het verder goed als de pomp aan staat?
Ja, heb het idee dat ie wel goed zuigt en het vuil van de oppervlakte weghaalt. Maar hij moet zich uiteraard nog echt bewijzen als het bad ook echt gebruikt wordt, nu was het vooral drijvend talkpoeder en wat blaadjes en insecten.

• dizzytal
  • Niet online
evuijtert schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 22:09:

Ja hoor. Fluitje van een cent. Even goed aftekenen en je bent zo klaar.

Er zijn een paar verschillende ‘versies’. Een met rubber wat tussen je liner komt als een geheel, waar bij je iets ruimer moet snijden dan de opening de andere heeft twee rubbers aan beide kanten. Iets om even op te letten.

Niet vergeten om tape te gebruiken want er zit niets van rubber in de aansluiting voor 32/38 slang, waarbij ik het idee heb dat t net wat klein uitvalt voor mijn slang. Die verloopjes van .. wat is t op een Intex/Bestway ZFP… 2.5” naar 32/38 sluiten perfect, hier iets meer speling. Dus even goed de slangklem aandraaien (gewoon een goede metalen)

‘t is de bedoeling dat ‘t laatste jaar is dat ‘t opzetbad hier staat, (nieuw huis, herinrichting van de tuin) maar ik ga toch de boel nog maar even met pvc aansluiten. Ik moest ook een nieuwe pomp, dus ‘t is nu allemaal wat wisselend qua slangen en koppelingen.

Ben nu dus alleen nog maar aan ‘t pompen, so far so good.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:34
omdat mijn wp niet goed meet hoe warm de invoer en uitvoer is heb ik bij de invoer in het pvc 2 ds18b20 sensoren geplaatst. 2 gaatjes geboord, sensoren erin en dichtgelijmd.

Nu is het helaas toch aan het lekken. Iemand die een goede lijm/kit hiervoor weet?
Is dus pvc met metaal/rubberspul van de sensor.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
Driek schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:59:
omdat mijn wp niet goed meet hoe warm de invoer en uitvoer is heb ik bij de invoer in het pvc 2 ds18b20 sensoren geplaatst. 2 gaatjes geboord, sensoren erin en dichtgelijmd.

Nu is het helaas toch aan het lekken. Iemand die een goede lijm/kit hiervoor weet?
In onderstaande opties kan je alleen niet direct je sensor kwijt.
Misschien even in het topic zoeken, er zijn namelijk wel opties voorbij gekomen waar deze sensors in te positioneren zijn zonder lekkage.
(Als alternatief op lijmen zoiets ertussen? https://pvcvoordeel.nl/pvc-t-stuk-90-binnendraad/

Of een aanboorzadel? https://pvcvoordeel.nl/aanboorzadel/)

[Voor 20% gewijzigd door _RRM_ op 20-05-2023 10:27]

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

• Driek
Bedankt voor het meedenken, maar dan dan zit ik nog steeds met mijn sensoren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Driek schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:59:

Sensoren plaats je voor zover ik weet in een thermowell. Dus een t-stuk met een verloop naar bijvoorbeeld 1/2 inch binnendraad en dan een 1/2 inch thermowell erin van de juiste lengte en diameter.
Het voordeel is dan ook dat je de sensor kan vervangen zonder lekkage. Er zijn veel slechte DS18B20 in omloop.

[Voor 8% gewijzigd door BounceMeister op 20-05-2023 10:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _RRM_
Driek schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:25:
[...]

Klopt, heb de post aangepast.

In de openingspost staat overigens dit;

DS18B20 is een veel gebruikte temperatuur sensor (1wire) protocol, via een thermowell of aanboorzadel (1/2" aansluiting vaak) in het leidingwerk te verwerken.

Misschien kom je zo verder?

Even zoeken op ds18 levert o.a. deze post op;
LiquidSmoke in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

[Voor 12% gewijzigd door _RRM_ op 20-05-2023 10:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!
Driek schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:25:
[...]

thermowell (wat hierboven gezegd is)

hier te zien

mijn setup met ds18b20 sensor(en)

ps ik heb ze goedkoop bij ome ali (10x thermowell ) besteld .. heel misschien heb ik er nog 2 .. maar dat mag per dm mocht je intresse hebben

[Voor 19% gewijzigd door vso op 20-05-2023 10:35]

Tja vanalles

• Driek
aha, thermwell dus.
Bedankt voor de tips.
Even kijken of dat nu nog kan, de gaten zitten er al in :)

• medu80
  • Laatst online: 15:51
Driek schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:34:
aha, thermwell dus.
Bedankt voor de tips.
Even kijken of dat nu nog kan, de gaten zitten er al in :)
Nee, thermOwell, Te koop bij Ali, je hebt vaak de BSP 1/2 schroef nodig, tenminste als je die aanboorzadel hebt. Tevens is mijn advies, let op, de sensor is vaak 6mm en de thermowell is vaak 5.9mm dus past de sensor er net niet in. Funny Bunny Shop op Ali heeft ze met 7mm Inner Diameter.
@darklord007, @Jazsie @Plenkske Wellicht dat er in de startpost van het automatiseringstopic wat geroepen kan worden over hoe je sensoren met onder andere thermowell(s) kan aansluiten (voorbeelden) op je buizen ..

Als we het hier in de startpost doen dan word het nog groter en het is al een uitgebreide startpost ..

en over aanpassingen gesproken
dizzytal schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:13:
[...]
Ja hoor. Fluitje van een cent. Even goed aftekenen en je bent zo klaar.

Er zijn een paar verschillende ‘versies’. Een met rubber wat tussen je liner komt als een geheel, waar bij je iets ruimer moet snijden dan de opening de andere heeft twee rubbers aan beide kanten. Iets om even op te letten.

Niet vergeten om tape te gebruiken want er zit niets van rubber in de aansluiting voor 32/38 slang, waarbij ik het idee heb dat t net wat klein uitvalt voor mijn slang. Die verloopjes van .. wat is t op een Intex/Bestway ZFP… 2.5” naar 32/38 sluiten perfect, hier iets meer speling. Dus even goed de slangklem aandraaien (gewoon een goede metalen)

‘t is de bedoeling dat ‘t laatste jaar is dat ‘t opzetbad hier staat, (nieuw huis, herinrichting van de tuin) maar ik ga toch de boel nog maar even met pvc aansluiten. Ik moest ook een nieuwe pomp, dus ‘t is nu allemaal wat wisselend qua slangen en koppelingen.

Ben nu dus alleen nog maar aan ‘t pompen, so far so good.
kan je paar foto'tjes posten hoe het bij jou zit (voor/achter aanzicht) kan het wellicht in de startpost opgenomen worden..

[Voor 66% gewijzigd door vso op 20-05-2023 10:42]

Tja vanalles

• gontho
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-05 09:58
Hoi,

Ik maak deze post namens mijn vader. Hij is niet zo goed op technisch vlak en ik heb zelf 0 kennis als het aankomt op warmtepompen, maar ik dacht het hier even te vragen.

Recentelijk heeft mijn vader bij Van Cranenbroek in Budel een warmtepomp gekocht voor ons Intex zwembad. Het gaat om de Waterland Pro 100, de variant van 829 euro (https://www.vancranenbroe...aden/zwembaden_verwarming). Het leuke is dat je op internet geen enkele informatie kunt vinden over deze warmtepomp en het enige dat we hebben is een handleiding waarin een hoop technisch jargon staat wat ik met m'n informatica bachelor helaas ook niet kan ontcijferen 8)7

M'n pa heeft de warmtepomp gisteren geïnstalleerd en hij lijkt te werken - je voelt het water de warmtepomp ingaan en ook weer uitgaan, maar hij is ervan overtuigd dat het ventilatorblad ook gelijk zou moeten gaan draaien. Klopt dit?

Verder heb ik nog een aantal foto's van zijn "prachtige" DIY-installatie.

Het Intex zwembad met rechts de slang waar het water uit wordt gezogen en links de slang waar het water er terug in wordt gestroomd.

De warmtepomp zelf.

Het algemene overzicht. Water wordt uit het zwembad gezogen, gaat een filterpomp in, gaat via de filterpomp naar de zandfilter en vanuit de zandfilter naar de water input van de warmtepomp, waarna de output van de warmtepomp weer terug naar het zwembad gaat.

Dit is de display van de warmtepomp. Hij staat op verwarmingsstand en geeft aan dat het water dat binnenkomt 16 graden is en het water dat eruit gaat ook 16 graden is.

Mijn vader is er ook van overtuigd dat de output-temperatuur instelbaar moet zijn naar wens, bijvoorbeeld 27 graden, maar hier is zowel online als in de handleiding niks over te vinden. Ik was zelf in de veronderstelling dat deze na verloop van tijd (dagen) automatisch stijgt naarmate de omgevingstemperatuur toeneemt, maar ik weet dus nog steeds niet of de ventilator van de warmtepomp gelijk zou moeten beginnen met draaien zodra hij begint te verwarmen. Nu komt er namelijk water in en gaat er water uit, maar doet de ventilator zelf niks.

We hebben ook een bypass (hiervan geen foto gemaakt). Volgens de handleiding is het absoluut noodzakelijk dat deze geïnstalleerd moet worden, maar m'n pa had online ergens gelezen dat dit niet noodzakelijk is, dus hij heeft hem er tussenuit gelaten. Ik vind juist dat hij zich strict aan de handleiding moet houden :p Is zo'n bypass echt zo noodzakelijk als dat de handleiding aangeeft?

Tips en advies zijn welkom want ik ben echt een leek op dit gebied.
gontho schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:14:
Hoi,

Ik maak deze post namens mijn vader. Hij is niet zo goed op technisch vlak en ik heb zelf 0 kennis als het aankomt op warmtepompen, maar ik dacht het hier even te vragen.

Recentelijk heeft mijn vader bij Van Cranenbroek in Budel een warmtepomp gekocht voor ons Intex zwembad. Het gaat om de Waterland Pro 100, de variant van 829 euro (https://www.vancranenbroe...aden/zwembaden_verwarming). Het leuke is dat je op internet geen enkele informatie kunt vinden over deze warmtepomp en het enige dat we hebben is een handleiding waarin een hoop technisch jargon staat wat ik met m'n informatica bachelor helaas ook niet kan ontcijferen 8)7

M'n pa heeft de warmtepomp gisteren geïnstalleerd en hij lijkt te werken - je voelt het water de warmtepomp ingaan en ook weer uitgaan, maar hij is ervan overtuigd dat het ventilatorblad ook gelijk zou moeten gaan draaien. Klopt dit?

[Afbeelding]

Het Intex zwembad met rechts de slang waar het water uit wordt gezogen en links de slang waar het water er terug in wordt gestroomd.

[Afbeelding]

De warmtepomp zelf.

[Afbeelding]

Het algemene overzicht. Water wordt uit het zwembad gezogen, gaat een filterpomp in, gaat via de filterpomp naar de zandfilter en vanuit de zandfilter naar de water input van de warmtepomp, waarna de output van de warmtepomp weer terug naar het zwembad gaat.

[Afbeelding]

Dit is de display van de warmtepomp. Hij staat op verwarmingsstand en geeft aan dat het water dat binnenkomt 16 graden is en het water dat eruit gaat ook 16 graden is.

Mijn vader is er ook van overtuigd dat de output-temperatuur instelbaar moet zijn naar wens, bijvoorbeeld 27 graden, maar hier is zowel online als in de handleiding niks over te vinden. Ik was zelf in de veronderstelling dat deze na verloop van tijd (dagen) automatisch stijgt naarmate de omgevingstemperatuur toeneemt, maar ik weet dus nog steeds niet of de ventilator van de warmtepomp gelijk zou moeten beginnen met draaien zodra hij begint te verwarmen. Nu komt er namelijk water in en gaat er water uit, maar doet de ventilator zelf niks.

We hebben ook een bypass (hiervan geen foto gemaakt). Volgens de handleiding is het absoluut noodzakelijk dat deze geïnstalleerd moet worden, maar m'n pa had online ergens gelezen dat dit niet noodzakelijk is, dus hij heeft hem er tussenuit gelaten. Ik vind juist dat hij zich strict aan de handleiding moet houden :p Is zo'n bypass echt zo noodzakelijk als dat de handleiding aangeeft?

bypass is handig om te hebben, nodig is andere discussie.

Voor de rest een temperatuur in kunnen stellen (met pijltjes toetsen) is wel erg handig ja .. bv 27 graden een ventilator slaat wel aan indien nodig . (doet dat ding zelf) .. ik zou dus de focus verleggen naar "stel een temperatuur in" de rest is niet zo relevant.

Tja vanalles

• merlin1201
Nog even terug komend op mijn warmtepomp meter.
Ik wil mijn WP graag afstellen in de juiste waarde maar deze ziet er wat anders uit dan wat ik tegenkom op internet.
Wie weet waar de grote wijzer moet staan? of hoe ik deze meter moet uitlezen.
En wat is de ideale druk voor deze eco 3.
Overigens is de waterpomp een 6m3 per uur.

Acties:
  • +1Henk 'm!
merlin1201 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:54:
Nog even terug komend op mijn warmtepomp meter.
Ik wil mijn WP graag afstellen in de juiste waarde maar deze ziet er wat anders uit dan wat ik tegenkom op internet.
Wie weet waar de grote wijzer moet staan? of hoe ik deze meter moet uitlezen.
En wat is de ideale druk voor deze eco 3.
Overigens is de waterpomp een 6m3 per uur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaat hij in storing als je kraan in het midden van de bypass open zet ? oftewel zit er een flow meter in ? kan je ook zien in de handleiding als er foutcode(s) voor zijn oid ..

Andere methode is wat gebeurt er met de meter(s) als je met de kranen speelt.

als het bad verwarmt word = het goed naar mijn idee

Tja vanalles

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:15
@gontho is er wel genoeg druk? Oftewel, is je pomp krachtig genoeg om het minimale debiet van je warmtepomp te halen nadat je het ook nog door 2 filters pompt ?
Ik zie ook een klokje staan, wellicht is er een timer ingesteld van hoelaat tot hoelaat de pomp aan moet slaan. Dat zou het ook kunnen verklaren dat er niets gebeurd.

[Voor 34% gewijzigd door GeeMoney op 20-05-2023 13:16]

• _RRM_
Hoi,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De warmtepomp zelf.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als de WP op een doel temperatuur staat, dat er verwarming nodig is, zou de ventilator vrijwel direct moeten aan gaan. Is de flow door de WP te laag, dan krijg je een error.
Is de ingestelde temperatuur bereikt, dan stopt de ventilator.

Anders even de winkel bellen om te achterhalen hoe de temperatuur in te stellen is?

• dennistd
Bij mijn Rapid (Fairland) warmtepomp gaat de ventilator ook pas na 3 minuten draaien. Neem aan dat je wel zo lang gewacht hebt? :P

• merlin1201
vso schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 13:14:
[...]

Gaat hij in storing als je kraan in het midden van de bypass open zet ? oftewel zit er een flow meter in ? kan je ook zien in de handleiding als er foutcode(s) voor zijn oid ..

Andere methode is wat gebeurt er met de meter(s) als je met de kranen speelt.

als het bad verwarmt word = het goed naar mijn idee
Als ik de middelste kraan geheel open zet start de WP niet, zodra ik deze half dichtzet start de boel op.
Ik wil idd wat spelen met de kranen om een optimale druk te krijgen maar zolang ik niet weet wat de cijfers betekenen op die meter is het lastig zoeken naar de juiste afstelling.
Klopt het dat je de middelste kraan zover terug moet draaien dat hij net niet uitschakelt.

Acties:
  • +14Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:08
Ondertussen is mijn bad eindelijk af, nu de rest van de tuin nog;

Acties:
  • +1Henk 'm!
merlin1201 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 13:43:
[...]

Als ik de middelste kraan geheel open zet start de WP niet, zodra ik deze half dichtzet start de boel op.
Ik wil idd wat spelen met de kranen om een optimale druk te krijgen maar zolang ik niet weet wat de cijfers betekenen op die meter is het lastig zoeken naar de juiste afstelling.
Klopt het dat je de middelste kraan zover terug moet draaien dat hij net niet uitschakelt.
Als ik mijn intex 6m3 handleiding pak en dan lees van bad met inhoud A moet ik 2 of 3 uur filteren deel ik A door 2 of 3 .. = 3,5 m3 ongeveer ..

Kortom ik zou de kraan dicht zetten

btw jou foto's met 90 graden bochten en slangen overtuigen me eerder dat je al genoeg druk verlies hebt om je niet druk te maken ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +6Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:15
Ook hier is het helemaal af :)
(Tijdelijk) hekje voor de kleinste is ook geplaatst.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Schapenhekje geplaatst van 1.00m hoog met om de meter ongeveer een hard houten paal van 5x5x150 en een toegangshekje van 1.00x1.00m.
Nu alleen met een recipro nog even de palen inkorten die te lang zijn en verder focussen op mijn gras ;).

[Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 20-05-2023 19:25]

Acties:
  • +9Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:05

Zwembadje nu voor het 2e seizoen. Lpw xl monoblok, 28kw warmtepomp, low salt (2 gram/liter) hydrolyse.

Een groot feest, weinig omkijken naar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wat een mooie baden allemaal geplaatst.

Hier nog geen tijd helaas om het opzetbad op te zetten. Ook het weer is nog wat twijfelig.
Hopelijk komt het snel op gang.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 00:04:
Wat een mooie baden allemaal geplaatst.

Hier nog geen tijd helaas om het opzetbad op te zetten. Ook het weer is nog wat twijfelig.
Hopelijk komt het snel op gang.
Volgens de voorspellingen gaat het over ruim een week eindelijk richting zwemweer, dus ik ga volgend weekend beginnen met opzetten

Acties:
  • 0Henk 'm!
betreft het opzetten van je (opzet)zwembad .. beter "nu" dan volgende week is mijn gedachte.

je zwembad moet nog van kraanwater temperatuur --> buiten temperatuur en dan pas heeft verwarmen relatief zin..

maar goed mijn 2 cents ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-06 14:21
Hier staat de Intex prism frame ook weer maar ik heb 1 klein gaatje en een puntje waar de buitenkant beschadigd is (deze is nog niet door maar ik zie licht er door heen komen). Het zit aan de binnenkant net op de stok/las naad van bodem naar zijkant.
Ik heb er op de buitenkant al een stuk tear aid geplakt maar vroeg mij af of Tear aid blijft plakken aan de binnenkant als er al water instaat.
Ik las hier ook al Bison zacht plastic lijm als oplossing maar heeft iemand hier ervaring mee voor onder water?
Of misschien een andere suggestie?
Ben gestopt met vullen maar hij is bijna half vol toen ik het gaatje ontdekte (dus er zit bijna 10m3 in en een beetje zonde om hem leeg te laten lopen)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Togi schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:50:
Hier staat de Intex prism frame ook weer maar ik heb 1 klein gaatje en een puntje waar de buitenkant beschadigd is (deze is nog niet door maar ik zie licht er door heen komen). Het zit aan de binnenkant net op de stok/las naad van bodem naar zijkant.
Ik heb er op de buitenkant al een stuk tear aid geplakt maar vroeg mij af of Tear aid blijft plakken aan de binnenkant als er al water instaat.
Ik las hier ook al Bison zacht plastic lijm als oplossing maar heeft iemand hier ervaring mee voor onder water?
Of misschien een andere suggestie?
Ben gestopt met vullen maar hij is bijna half vol toen ik het gaatje ontdekte (dus er zit bijna 10m3 in en een beetje zonde om hem leeg te laten lopen)
ik heb geen positieve ervaringen hier nog gelezen, maar je kan altijd proberen, als je de bon hebt en hij is van vorig jaar intex klantenservice is goed. ze vragen om een gat in de liner te knippen (groot genoeg dat je het niet meer plakt) en vervolgens sturen ze je een nieuwe op (zonder stangen etc)

Tja vanalles

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paQ
@gontho dat zonnetje is “verwarmen”.
Druk eens een paar keer op pijltje omhoog. Gaat dan een ingestelde temperatuur knipperen? Bijv 24?
Zoja. Dan niks doen en zal hij toch echt binnen hooguit een paar minuten aan moeten springen.

Ik denk dat je set temp links zal verschijnen. Het klokje impliceert wel dat er nu een tijdafhankelijke regeling actief is.

Moet gewoon in de handleiding staan.
Zoek anders even naar bijv interline pro 10. Die hebben dezelfde controller, en staat daar verder prima uitgelegd.

[Voor 37% gewijzigd door paQ op 22-05-2023 00:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SubSense
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-06 11:03

SubSense

Not your keys, not your coins

Dat metertje geeft de druk aan van de koelvloeistof en heeft niets te maken met de hoeveelheid water die door de warmtepomp gaat. Als het metertje op nul staat (of heel erg laag) dan moet er koelvloeistof bij (of er zit een lek in het systeem). Dit bijvullen kan je waarschijnlijk niet zelf.

Ik heb ook zo'n ECO, maar dan de ECO 5. Bij mij was de flowmeter stuk. Dat is een schakelaar die meet of er waterstroom is. Als die er niet is dan schakelt de pomp uit om schade en oververhitting te voorkomen.
Het is niet logisch om de watertoevoer naar een warmte pomp te knijpen. Die moet altijd gewoon open staan. Ik vermoed dat je flowmeter niet goed werkt.. Ik heb deze flowmeter bij mij zelf vervangen. Maar ik kon geen passende vinden voor de ECO 5. Dus ik heb hiervoor een gat moeten maken in de behuizing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Togi
vso schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:57:
[...]

ik heb geen positieve ervaringen hier nog gelezen, maar je kan altijd proberen, als je de bon hebt en hij is van vorig jaar intex klantenservice is goed. ze vragen om een gat in de liner te knippen (groot genoeg dat je het niet meer plakt) en vervolgens sturen ze je een nieuwe op (zonder stangen etc)
Helaas, is nu het derde jaar dat ie staat dus valt buiten de garantie denk ik

Acties:
  • 0Henk 'm!

• merlin1201
SubSense schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:37:
[...]

Dat metertje geeft de druk aan van de koelvloeistof en heeft niets te maken met de hoeveelheid water die door de warmtepomp gaat. Als het metertje op nul staat (of heel erg laag) dan moet er koelvloeistof bij (of er zit een lek in het systeem). Dit bijvullen kan je waarschijnlijk niet zelf.

Ik heb ook zo'n ECO, maar dan de ECO 5. Bij mij was de flowmeter stuk. Dat is een schakelaar die meet of er waterstroom is. Als die er niet is dan schakelt de pomp uit om schade en oververhitting te voorkomen.
Het is niet logisch om de watertoevoer naar een warmte pomp te knijpen. Die moet altijd gewoon open staan. Ik vermoed dat je flowmeter niet goed werkt.. Ik heb deze flowmeter bij mij zelf vervangen. Maar ik kon geen passende vinden voor de ECO 5. Dus ik heb hiervoor een gat moeten maken in de behuizing.
Ik zie dat de wijzer naar 200 psi/ kg/cm2 gaat zodra ik deze aanzet.

Volgens mij is dat altijd al zo geweest en heb niet het idee dat hij stuk is. Ik ben nog niet aan het verwarmen geweest dus dat is nog even afwachten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:14

m0nk

16-09-2003 15.15

paQ schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 22:10:
Heb de poollabs voorgaande jaren overgeslagen, en achteraf maar goed ook, want de poollab 2.0 zojuist besteld :)

4 golflengtes (middelste kamer), 3 golflengtes in de buitenste 2.
Ze kunnen afzonderlijk van elkaar gebruikt worden. dus als je kamertje 2 zit te stampen, kan kamertje 1 alvast meten.
[Afbeelding]

incl 70 tabletjes, 149 euro bezorgd (prime)
https://www.amazon.de/-/n...lab+2.0%2Caps%2C66&sr=8-4
Stop eens met die zwembad gadgets posten hier.. Mijn ING app zegt dat net..

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paQ
m0nk schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:38:
[...]

Stop eens met die zwembad gadgets posten hier.. Mijn ING app zegt dat net..
sorteerfout bij DHL zaterdag :|
hopelijk vandaag (pas) binnen -O-

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:49

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Afgelopen zaterdag het zwembad maar eens uit zijn winterslaap gehaald.
Dat was euh .. ranzig :P Mijn vrouw kwam aanlopen en dacht zelfs even dat het water bruin was, maar nee het was diep donker groen.

In beide skimmers 1 chloorblok gemikt, de pomp aan op 50Hz em de robot ook maar even wakker gemaakt.
Eind van de dag nog 100 kilo zout toegevoegd en de robot daar ook even lekker overheen laten rijden.
's Avonds was het al minder groen maar wel troebel.

De volgende dag was het echt al stukken beter. Helder water met een klein zweempje groen, maar inmiddels is dat ook weg.

De waardes van het water zijn nog niet top (oh, pH is te laag .. laat ik gewoon op gevoel vloeibaar pH+ erin donderen en zien waar het schip strand. Volgende dag: goh de Ph is te hoog :+ ).maar voorlopig spring ik er toch nog niet in.

Enige waar ik nog tegenaan hik: het schoonmaken van het afdekzeil. Daar begon zelfs gras op te groeien :X

Zwembad - Braaihok - YouTube - BraaiTV - TBNT

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paQ
herkenbaar :+

pH te hoog, *houdt mengverhouding aan, mengt voor in emmer, mikt in het bad
volgende dag: pH te laag :(

Wat ik nu doe (ook met de pH+) is dat ik een beetje boven de uitblaas ga hangen, en gewoon langzaam begin te strooien. Uitspuitend water neemt dan meteen de poeder mee, verdeeld goed, robot laten rijden voor extra menging. Gewoon op gevoel, en dan na enkele uren nog eens meten.
de Ali el cheapo meter geeft 7.33 aan, Water id tabletje 7.2
Met wat geluk de poollab 2.0 straks in huis, dus ben erg benieuwd wat daar uit komt.

in other news:
https://www.deboet.nl/poolsel-zwembadzout-25-kg

de Boet heeft weer poolsel op voorraad voor 12,95, en maar 5,95 verzendkosten.

[Voor 13% gewijzigd door paQ op 22-05-2023 10:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
paQ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:04:
in other news:
https://www.deboet.nl/poolsel-zwembadzout-25-kg

de Boet heeft weer poolsel op voorraad voor 12,95, en maar 5,95 verzendkosten.
Zo te zien kan ik bij de Boet slechts 1 zakje per keer bestellen, niet een pallet van 10.

Zout heeft aardig last van krimpflatie :X

2017: 85,- voor 250 kilo (10x25)
2020: 95,- voor 250 kilo (10x25)
2022: 110,- voor 200 kilo (10x20)
2023: 160,- voor 200 kilo (10x20)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paQ
Koffie schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:28:
[...]

Zo te zien kan ik bij de Boet slechts 1 zakje per keer bestellen, niet een pallet van 10.

Zout heeft aardig last van krimpflatie :X

2017: 85,- voor 250 kilo (10x25)
2020: 95,- voor 250 kilo (10x25)
2022: 110,- voor 200 kilo (10x20)
2023: 160,- voor 200 kilo (10x20)
Mijn water van vorig jaar had nog voldoende zout kwam ik achter. Dus had een restant van 10kg er bij gemikt.
Heb ws dit seizoen toch maar 1 zak nodig.
Maar zie het bij bijna iedereen hoor. Meer zakken > meer verzendkosten.
Of: 1 zak per order.

vraag me nog steeds af of je dit niet gewoon kunt gebruiken...
https://www.hornbach.nl/p/onthardingszout-25-kg/3083043/

[Voor 8% gewijzigd door paQ op 22-05-2023 10:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pieler
  • Laatst online: 02-06 14:45
Als ik zo eens door het topic scrol zie ik eigenlijk dat een hoop mensen voor een afdekzeil kiezen.

Waarom wordt deze keuze gemaakt en niet voor een overkapping? Wij hebben een overkapping eroverheen zitten en met regen of rotweer kan je nog steeds lekker zwemmen en de regen komt niet in je water waardoor je constant alles moet corrigeren qua waarden.

Bij lekker weer schuif je hem open en is het ook allemaal prima.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Pieler schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:37:
Als ik zo eens door het topic scrol zie ik eigenlijk dat een hoop mensen voor een afdekzeil kiezen.

Waarom wordt deze keuze gemaakt en niet voor een overkapping? Wij hebben een overkapping eroverheen zitten en met regen of rotweer kan je nog steeds lekker zwemmen en de regen komt niet in je water waardoor je constant alles moet corrigeren qua waarden.

Bij lekker weer schuif je hem open en is het ook allemaal prima.
Kosten (weet ook even niet over wat voor afmeting bad we het nu hebben).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
of niet mooi, of ik ga toch niet zwemmen met rotweer, of staat in de weg

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SubSense
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-06 11:03

SubSense

Not your keys, not your coins

merlin1201 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 13:43:
[...]

Als ik het zo zie moet de middelste kraan helemaal dicht zodat hij al het water door de warmtepomp stuurt.
En nogmaals, dat metertje kan je vergeten. Dat geeft enkel de druk aan van je koelsysteem, heeft niets te maken met jouw zwembadwater, druk van jouw zwembad water of de druk van je zwembad pomp.

Hier gaat altijd al het water door de ECO 5. Ik sluit hem enkel af in de winter en haal de pomp leeg om vorstschade te voorkomen. Dus gewoon het water door de ECO 3 jagen. Ook als staat deze niet aan. Geen probleem. Zijn ze voor gemaakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
@Koffie 250 kilo, 169 euro morgen bezorgd:
https://www.strooizoutgigant.nl/zwembadzout/poolsel-10x25kg
(maar idd fors duurder geworden)

[Voor 18% gewijzigd door paQ op 22-05-2023 11:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pieler
  • Laatst online: 02-06 14:45
Koffie schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:38:
[...]

Kosten (weet ook even niet over wat voor afmeting bad we het nu hebben).
Als ik mijn eigen zwembad als neem is het 9 bij 4.5 meter ovaal. Kosten waren redelijk hoog maar uiteindelijk is dat relatief snel weer afgeschreven. Vermindering van middeltjes, additionele spullen voor temperatuur en het leeghalen en vullen van het bad.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• paQ
Poollab 2.0 is binnen.
Zoals ik al uit wat yt filmpjes begreep is het ding weinig intuïtief en de handleiding op best wat punten erg onduidelijk.
Ik heb nog steeds geen idee bijv of ik nou wel of niet verbonden ben met wifi. :?

Een eerste meting:

Maar zag later nog wat residu dus verder fijngestampt en geroerd:

Waarom pH 7.61 niet goed zou zijn en 7.62 wel is me een raadsel.
Net zoals ik geen idee heb hoe de data in de app te krijgen.
Ik ga straks nog maar eens wat youtuben... :|

Volgens de pH meter van ali 7.33

[Voor 31% gewijzigd door paQ op 22-05-2023 16:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paQ
Ben al weer wat verder gekomen. Het is mede door de slechte vertaling waardoor zaken confusing zijn.
Bijv "monsterpunten", daar worden zwembaden/wateren mee bedoeld. (welk bad meet je eigenlijk dus)
en "van om" betekent 'from to'

Dit was voor poollab 1.0 wellicht ook, weet ik niet.
Maar even de parameters van de chemicaliën invoeren, en dan kun je relatief eenvoudig calculeren hoe en wat. Hij toont trouwens ook de invloed van bijv temp op het chloor.

nou... 0 CYA in het water :D
Zijn er tweakers die dit handmatig toevoegen?
Mijn chloor is ook gewoon weg hoor met 2 uurtjes zon. Dus ik laat mijn electrolyse tegenwoordig 's nachts draaien. Dan is de chloorwaarde dikke prima, totdat de zon komt.
CHloor maken met de zon erop heeft echt totaal geen nut.

[Voor 16% gewijzigd door paQ op 22-05-2023 19:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:50
Voor mijn begrip, wat doe je hier nou mee? Puur meten of je waardes oke zijn als je geen automatische metingen hebt in je installatie?

Leeg

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
reskobon schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:10:
Voor mijn begrip, wat doe je hier nou mee? Puur meten of je waardes oke zijn als je geen automatische metingen hebt in je installatie?
ja

Acties:
  • 0Henk 'm!
paQ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:00:
Ben al weer wat verder gekomen. Het is mede door de slechte vertaling waardoor zaken confusing zijn.
Bijv "monsterpunten", daar worden zwembaden/wateren mee bedoeld. (welk bad meet je eigenlijk dus)
en "van om" betekent 'from to'

[Afbeelding]

Dit was voor poollab 1.0 wellicht ook, weet ik niet.
Maar even de parameters van de chemicaliën invoeren, en dan kun je relatief eenvoudig calculeren hoe en wat. Hij toont trouwens ook de invloed van bijv temp op het chloor.

nou... 0 CYA in het water :D
Zijn er tweakers die dit handmatig toevoegen?
Mijn chloor is ook gewoon weg hoor met 2 uurtjes zon. Dus ik laat mijn electrolyse tegenwoordig 's nachts draaien. Dan is de chloorwaarde dikke prima, totdat de zon komt.
CHloor maken met de zon erop heeft echt totaal geen nut.
CYA 0 is normaal als je zout toevoegd zonder CYA erin (wat goed is).

Om te voorkomen dat je chloor vervliegt waar je bij staat met de zon erop kan je inderdaad beste handmatig wat CYA toevoegen. CYA zelf vervliegt niet enkel door nieuw water.

Acties:
  • +1Henk 'm!
reskobon schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:10:
Ik heb automatische doseersysteem en ook ik doe dit regelmatig, weet je ook wanneer je systeem afwijkt en eventueel opnieuw moet kalibreren...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Togi
Vorig jaar hier idd vanaf het begin Cyaanzuur toegevoegd waardoor het water wel beter bleef.
Wel bleef ik aan de minimale kant zitten (geloof dat Intex 0,8 kg adviseerd voof mijn bad en ik er 0,5kg in gegooid had)
Ik had het jaar ervoor nog wel eens een chloorshock nodig en dan gooi je er automatisch extra cyaan bij en om te voorkomen dat er gedurende het seizoen teveel cyaan in komt begin ik dus voorzichtig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 17:56

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Heeft iemand hier wellicht ervaring met de Intex ZX50 bodem zuiger?

https://www.toppy.nl/prod...50-zwembadstofzuiger.html

Of ben ik wellicht beter af met een elektrische hand stofzuiger?

Daarnaast heb ik een zfp aangeschaft met 38mm aansluitingen. Ons zwembad en mijn chloor dispenser hebben echter 32mm aansluitingen.

Toppy geeft bij de pompen aan dat je dan adapters nodig hebt aan de zijde van het bad. Maar er zijn ook adapters voor de pomp zijde. Ik neem aan dat die ook prima toepasbaar zijn?

Dan kan ik namelijk de bestaande slangen gebruiken.

[Voor 47% gewijzigd door floriske.nl op 23-05-2023 09:49]

Tweakblog - www.floriske.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paQ
Togi schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:23:
Vorig jaar hier idd vanaf het begin Cyaanzuur toegevoegd waardoor het water wel beter bleef.
Wel bleef ik aan de minimale kant zitten (geloof dat Intex 0,8 kg adviseerd voof mijn bad en ik er 0,5kg in gegooid had)
Ik had het jaar ervoor nog wel eens een chloorshock nodig en dan gooi je er automatisch extra cyaan bij en om te voorkomen dat er gedurende het seizoen teveel cyaan in komt begin ik dus voorzichtig.
k zal eens een potje bij Hornbach halen vandaag en langzaam gaan doseren en meten.
Eens kijken wat er (met het chloor) gebeurt als ik op 30 ppm ga zitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paQ
Nou heb "een scheut" in de skimmer gegooid, dat is nu aan het oplossen. (het is vrij grof granulaat)
Over een uurtje of wat maar eens meten.

edit: 18 :)
mooi zo. nog beetje erbij, en dan eens een ander elektrolyse patroon uitvogelen.

[Voor 25% gewijzigd door paQ op 23-05-2023 17:56]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Zojuist besteld, had in eerste instantie de vorige versie in het vizier :o
Ben benieuwd, ook maar vast wat gaan youtuben nu :+

Deze week even de laatste hand leggen aan de technische installatie, krijgen morgen hopelijk te horen wanneer de folielasser gaat komen.
https://iili.io/Hg6p172.md.png
foto converteren naar jpg online

Zodra we datum hebben, kunnen we een evenementen aansluiting voor het water aan gaan vragen.
Kunnen we tenminste vullen met 6 kuub per uur :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:30
All,

Even een check ik hoop dat dit het juiste topic is.
Wij zijn aan het kijken om een zwembad dit jaar neer.
Dit zou ws de intex 300x200x0,75 worden.
Cartridge filter, is niks lees ik.
Maar daardoor raak ik de weg kwijt met zandfilter pompen / slangmaten 38mm etc.

Graag wilde ik met zout werken, dit lijkt ons beter voor de kinderen, maar dit intex zout systeem zou weer alleen met 32mm werken.
Vervolgens las ik weer in dit topic, dat de intex zout/ of filterpompen niet zo goed waren herrie etc.
Maar een echt alternatief kon ik niet vinden.
Ook moet er een Warmtepomp komen waarschijnlijk ivm schaduwrijke en bosrijke ligging. ( maar hier kom ik al helemaal niet uit, zeker omdat het zwembad niet heel groot is leek mij een 6kw full inverter al snel overkill (en groot)

Boodschappenlijstje tot nu toe;

INTEX™ Metal Frame Zwembad - 300 x 200 cm
INTEX™ afdekzeil - Metal Frame Pool - 300 x 200 cm
Intex zandfilterpomp SX1500 - 4m3 (3.7m3 / 5.7m3)
Intex hydro aeration upgradekit ( voor de 32mm/38mm koppelingen volgens top-zwembadenshop)
Intex zoutwatersysteem QS200 - max 8.327 liter
Aqualoon Filterbolletjes 700 gram
Zout voor INTEX™ zoutwatersysteem (25kg)
Interline Digitale Pen Zoutgehalte

Verder gebruik ik Home Assistant/apple HomeKit voor automation, dus ik zou dit ook graag integreren mogelijk in de toekomst. (Niet belangrijk nu, eerst besluit over de basis benodigdheden zodat ze dadelijk kunnen zwemmen :). )

Ik hoop dat jullie ons op weg kunnen helpen zodat we buiten de tuin in orde maken hiervoor, nog op tijd de spullen kunnen bestellen.
Alvast bedankt.

[Voor 7% gewijzigd door Phyt_ op 23-05-2023 22:47]

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • +1Henk 'm!
Er zijn stillere waterpompen te krijgen dan Intex, ook vermeld in dit topic (tip: zoek functie gebruiken).
Indien mogelijk kan je het beste checken of je het ergens in het echt kan aanhoren.

Een 6kW full inverter is geen overkill, en wie weet ga je volgend seizoen voor een groter zwembad?

Verder kan je gewoon 32mm naar 38mm adapter gebruiken indien je 38mm slangen wilt gebruiken op het 32mm Intex zoutwatersysteem :).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
Ik zou als je toch meteen al die investeringen doet, het 3x2x0,75 meteen achterwege laten en iets kopen wat iig dieper is, en liever ook wat groter zodat er wat te spelen valt ipv vol is zodra er iemand in zit.

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-06 16:05
Na een hoop opstart problemen met mijn zwembad water, direct groen toen het lekker op temperatuur was. Ben ik eens even alle waardes gaan meten. Ik had vooraf al pH en chloor gemeten en gecorrigeerd.

Ik ging er even vanuit dat ik na de winter niet een teveel aan cyaanzuur in mijn bad zou hebben.

Maar helaas het cyaanzuur gehalte bleek rond de 65 te liggen.

Nu heb ik een flink deel van mijn water ververst en ligt mijn cyaanzuur gehalte op 25 wat volgens mij prima is.

Echter is mijn alkaliniteit (TA) nog altijd zeer hoog op 290. Weet iemand of dit van negatieve invloed is op de werking van het chloor en ik daarom dus TA- zou moeten toevoegen? Of heb ik hiermee enkel een bad met een zeer stabiele pH.

Ik heb overigens gemeten met de Lovibond Scuba 2 en gebruik gemaakt van tabletten uit verschillende batches. En deze geven allemaal eenzelfde meeting.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

EdwinC schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 07:58:
Na een hoop opstart problemen met mijn zwembad water, direct groen toen het lekker op temperatuur was. Ben ik eens even alle waardes gaan meten. Ik had vooraf al pH en chloor gemeten en gecorrigeerd.

Ik ging er even vanuit dat ik na de winter niet een teveel aan cyaanzuur in mijn bad zou hebben.

Nu heb ik een flink deel van mijn water ververst en ligt mijn cyaanzuur gehalte op 25 wat volgens mij prima is.

Echter is mijn alkaliniteit (TA) nog altijd zeer hoog op 290. Weet iemand of dit van negatieve invloed is op de werking van het chloor en ik daarom dus TA- zou moeten toevoegen? Of heb ik hiermee enkel een bad met een zeer stabiele pH.

Ik heb overigens gemeten met de Lovibond Scuba 2 en gebruik gemaakt van tabletten uit verschillende batches. En deze geven allemaal eenzelfde meeting.
CYA van 65 is inderdaad te hoog en doet je actief chloor vrijwel niks :+.

TA is normaal gesproken zelden tot nooit te hoog, apart dat die van jouw gelijk aardig hoog is, normaal zit je op 50-150.

TA zakt vanzelf bij gebruik van het zwembad, ik zou dus niets eraan doen.

CYA van 25 en je pH/Chloor in orde zal al een verschil maken :9.

NB: Cyaanzuur vervliegt niet, kan je dus enkel verlagen door het water te verversen... niet te veel chloor (meestal tabletten) gebruiken met Cyaanzuur erin ;) >:).

• paQ
EdwinC schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 07:58:

Hoe kom je aan zo'n hoge waarde dan? Met chloor shock aan de gang geweest?
groen water > BSI Anti Alg Turbo (concentraat _/-\o_ )

• dizzytal
  • Niet online
Phyt_ schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:45:
All,

Graag wilde ik met zout werken, dit lijkt ons beter voor de kinderen, maar dit intex zout systeem zou weer alleen met 32mm werken.
Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen zou ik niet snel kiezen voor iets van 75cm. Liever groter (dieper), zelfs toen onze jongste nog niet kon zwemmen (nog niet eens les had) hebben wij destijds gekozen voor een bad van 1m hoogte, nu zou ik zelfs nog wat hoger willen (maar 't staat en de beton plaat waar 'ie mooi op staat, die is 4m doorsnede en hoger wordt vaak ook groter).

3x2m lijkt misschien ook wel aardig, maar als je grote kwijt kan: doen. Eerste wat ze hier deden wat 'duiken' en naar de 'overkant' zwemmen.. euh... armen uit en de rand aantikken.. welke overkant?

Denk ook even aan vriendjes en vriendinnetjes die 'uitgenodigd' worden (of zichzelf uitnodigen)
Hier liggen ze regelmatig met z'n 4-en of meer in 't bad. Gooi er dan nog wat speelgoed in, en 't is als snel; groter is beter.

Ik heb zout dit jaar er weer uitgegooid (ok, 't ding is ook stuk) en gebruik een inline chloordispenser...

Persoonlijk zou ik eerder meer investeren in een groter bad, als je een max budget voor alles hebt, dan in een zoutsysteem. Dat druk je er, als je toch wil, snel wel tussen.

Qua diameter slang hoef je je echt niet druk te maken, verloopjes genoeg van 2.5">38>32 of omgekeerd en weer terug naar 40mm en.. nouja.. je snapt 't wel.. Als je een lokale toko hebt die wat van dat spul heeft liggen scheelt 't wel een stuk.. ;-)

[Voor 8% gewijzigd door dizzytal op 24-05-2023 11:50]

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-06 16:05
paQ schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:04:
[...]

Hoe kom je aan zo'n hoge waarde dan? Met chloor shock aan de gang geweest?
groen water > BSI Anti Alg Turbo (concentraat _/-\o_ )
Ik denk dat het komt doordat ik al 2 jaar actief overwinter en dus weinig verversing van het water heb gehad. Verder altijd gebruik gemaakt van de alles in 1 tabletten. En chloorshock ook met poeder gedaan. Dus met die factoren opgeteld denk ik de verklaring ervoor te pakken te hebben.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• paQ
EdwinC schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:46:
[...]

Ik denk dat het komt doordat ik al 2 jaar actief overwinter en dus weinig verversing van het water heb gehad. Verder altijd gebruik gemaakt van de alles in 1 tabletten. En chloorshock ook met poeder gedaan. Dus met die factoren opgeteld denk ik de verklaring ervoor te pakken te hebben.
ja dat zit er wel in.
In die middelen is de stabilisator al toegevoegd vaak.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

The Executer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 22:34:
[...]

Kwaliteit is mij erg tegen gevallen, lager binnen 1 seizoen naar de kloten, en garantie kreeg ik niet ook al was ik 2 weken te laat. Ik heb een aantal posts aan deze pomp gewijd, met een aantal filmpjes.

[YouTube: Bestway Flowclear 3000L/h type 58515]
[YouTube: Bestway 58515 sandfilter sound/noise]
[YouTube: Bestway 58515 sandfilter bearing]
Ik heb net een 2e exemplaar besteld van deze. Beviel mij erg goed en is erg stil.
Op mjin huidige heb ik een warmtepomp aangesloten. Op de 2e wil ik mijn zonnepaneel aansluiten, zodat ik bij zon de boel kan opwarmen. Mijn huidige pomp die bij mijn zwembad zat (2x4 meter) had niet de capaciteit om door het zonnepaneel te pompen.

Ik heb voor die 2e pomp 2 extra slangen via de bovenkant in het bad lopen. Ik kan de standaard aansluiting wel opsplitsen, maar dan vrees ik dat ik het andere zandfilter leegtrek als ze niet beiden aan staan.

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-06 19:46
Ha wat leuk een zwembad topic. Na een paar jaar aan geklooid te hebben met Intex badjes. Nu een grote gekocht. Een Exit black leather is het geworden van 4,88 x 1,22 rond. Met overkapping, trap en zandfilter. Meteen wel een beetje door gepakt en er een skimmer bij gekocht en en chem start pakket met wat goeie test strips.

Een heel avontuur gehad want de liner bleek een gat te hebben maar dit is door de zomerspecialist super opgelost plaksetje op gestuurd en na 4 dagen staat de nieuwe liner voor het volgende seizoen al klaar.

We hebben het zwembad op een terras van 60x60 tegels neergezet. Echter 3 poten in het gras dit begon wat te verzakken en na de regen werd dit helemaal spannend dus toch maar even de bodem onder de poten verstevigd doormiddel van wat hard houten plaatjes er onder.

Het zwembad staat in de ochtend in de schaduw en in de vroege middag staat ie in de zon. Want de hele dag pal in de zon leek me niet heel erg prettig. Ik ben benieuwd hoe snel hij opwarmt met de overkapping of dat er volgend jaar nog een warmte pomp bij moet komen.

Nog niet echt het idee wat pool buddy nou precies doet en op 20.000 liter water moet je er nogal wat ingooien en goedkoop is dat goedje niet. Ik heb wel het idee tot nu toe dat een groot bad makkelijker stabiel te krijgen is dan zon klein bad betreft chloor, ph en dergelijke. Maar het is nog afwachten wat de temperatuur gaat doen.

Leuk jullie hier te zien.

• torrie1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 13:29
Goede middag

Ik heb deze pomp gekocht

https://www.intex.eu/supp...&lst_lang=61#overviewlink

Nu wil ik graag filterballen gebruiken, maar ik kan nergens in de handleiding of google vinden of dit mogelijk is en zo ja hoeveel er in moeten ??

Wie weet dit toevallig

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
Skywalker27 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:56:

Het zwembad staat in de ochtend in de schaduw en in de vroege middag staat ie in de zon. Want de hele dag pal in de zon leek me niet heel erg prettig. Ik ben benieuwd hoe snel hij opwarmt met de overkapping of dat er volgend jaar nog een warmte pomp bij moet komen.
Ja

;)

Ik heb een Graphite van die maat en staat de hele dag in de zon.
Met zonnedeken erop helpt best aardig, maar 28 graden krijg je het niet hoor.
Uitzondering die paar extreem hete dagen vorig jaar. Dan is water van 31 graden ook niet lekker trouwens, maar kun je dus eventueel nog terugkoelen als je dat zou willen.

Persoonlijk zou ik niet een hele zomer afwachten.

[Voor 31% gewijzigd door paQ op 24-05-2023 16:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rixxx
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-06 08:38
Driek schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:28:
[...]

Ik heb uiteindelijk de fairland aangeschaft en van het weekend aangesloten.

Op het display zie ik maar 1 temp staan, hoe kan ik nu zorgen dat ik de juiste flow heb door het apparaat om de beste cop te halen?
Ik heb wat filmpjes gezien van andere heatpumps waarin je precies kan zien wat de delta van de verwarming is, en dit kan fintetunen door de flow te knijpen. Maar ik kan bij deze niet zien hoe ik dat moet kunnen zien?
10 sec mode knop ingedrukt houden werkt bij mijn fairland. Dan kom je in een diagnostisch menu. Met naar boven en beneden kun je dan "bladeren" door C waardes. Ik heb niet kunnen vinden wat nu wat is maar het lijkt dat de eerste (C0) de temp in is en die daarna (C1) de temp uit. Als je niks doet schiet hij vanzelf weer uit dat menu.

[Voor 0% gewijzigd door Rixxx op 25-05-2023 10:14. Reden: Typo]

• Phyt_
dizzytal schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:48:
[...]

Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen zou ik niet snel kiezen voor iets van 75cm. Liever groter (dieper), zelfs toen onze jongste nog niet kon zwemmen (nog niet eens les had) hebben wij destijds gekozen voor een bad van 1m hoogte, nu zou ik zelfs nog wat hoger willen (maar 't staat en de beton plaat waar 'ie mooi op staat, die is 4m doorsnede en hoger wordt vaak ook groter).

3x2m lijkt misschien ook wel aardig, maar als je grote kwijt kan: doen. Eerste wat ze hier deden wat 'duiken' en naar de 'overkant' zwemmen.. euh... armen uit en de rand aantikken.. welke overkant?

Denk ook even aan vriendjes en vriendinnetjes die 'uitgenodigd' worden (of zichzelf uitnodigen)
Hier liggen ze regelmatig met z'n 4-en of meer in 't bad. Gooi er dan nog wat speelgoed in, en 't is als snel; groter is beter.

Ik heb zout dit jaar er weer uitgegooid (ok, 't ding is ook stuk) en gebruik een inline chloordispenser...

Persoonlijk zou ik eerder meer investeren in een groter bad, als je een max budget voor alles hebt, dan in een zoutsysteem. Dat druk je er, als je toch wil, snel wel tussen.

Qua diameter slang hoef je je echt niet druk te maken, verloopjes genoeg van 2.5">38>32 of omgekeerd en weer terug naar 40mm en.. nouja.. je snapt 't wel.. Als je een lokale toko hebt die wat van dat spul heeft liggen scheelt 't wel een stuk.. ;-)
Bedankt allen voor de antwoorden.
Ik heb geen ruimte voor een groter bad helaas op dit moment.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
Zoek dan die maat dieper anders.
Een warmtepomp heeft anders ook niet zoveel nut als je met een emmer heet water ook al een eind komt.

Kun je een meter langer?
https://www.top-zwembadshop.nl/intex-prism-frame-400-200-122

[Voor 75% gewijzigd door paQ op 24-05-2023 18:47]

• dizzytal
  • Niet online
Phyt_ schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:23:
[...]

Bedankt allen voor de antwoorden.
Ik heb geen ruimte voor een groter bad helaas op dit moment.
Rond misschien? Iets als de 366x100?
Bij deze maat vind ik dat zelf praktischer dan rechthoekig..

torrie1978 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:31:
Goede middag

Ik heb deze pomp gekocht

https://www.intex.eu/supp...&lst_lang=61#overviewlink

Nu wil ik graag filterballen gebruiken, maar ik kan nergens in de handleiding of google vinden of dit mogelijk is en zo ja hoeveel er in moeten ??

Wie weet dit toevallig
2x bollen aanschaffen, 1 set is genoeg voor mijn 6m3 .. vullen tot aan de "zandstreep" .(idem voor glas)

ps je kan iets overvullen maar dan loopt de druk hoger op op je manometer .. niet dat ik er last van had vorig jaar en ik had het idee dat hij schoner bleef maar houd de zandstreep aan is mijn advies.

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wij hebben die 3x2 ook naar tevredenheid.

Groter past helaas niet door o.a de uitval van de poten en gewoon een kleine tuin.

Maar het is een erg fijn bad. Rond bad nam in praktijk meer ruimte in. Deze past fijner en kan je net in zitten en toch tot je nek onder.
Maar baantjes trekken moet je niet verwachten.
2 dochters vermaken zich er ook prima in.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Phyt_ schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:45:
All,

Even een check ik hoop dat dit het juiste topic is.
Wij zijn aan het kijken om een zwembad dit jaar neer.
Maar daardoor raak ik de weg kwijt met zandfilter pompen / slangmaten 38mm etc.

Vervolgens las ik weer in dit topic, dat de intex zout/ of filterpompen niet zo goed waren herrie etc.
Maar een echt alternatief kon ik niet vinden.
Ook moet er een Warmtepomp komen waarschijnlijk ivm schaduwrijke en bosrijke ligging. ( maar hier kom ik al helemaal niet uit, zeker omdat het zwembad niet heel groot is leek mij een 6kw full inverter al snel overkill (en groot)

Boodschappenlijstje tot nu toe;

INTEX™ Metal Frame Zwembad - 300 x 200 cm
INTEX™ afdekzeil - Metal Frame Pool - 300 x 200 cm
Intex zandfilterpomp SX1500 - 4m3 (3.7m3 / 5.7m3)
Intex hydro aeration upgradekit ( voor de 32mm/38mm koppelingen volgens top-zwembadenshop)
Intex zoutwatersysteem QS200 - max 8.327 liter
Aqualoon Filterbolletjes 700 gram
Zout voor INTEX™ zoutwatersysteem (25kg)
Interline Digitale Pen Zoutgehalte

Verder gebruik ik Home Assistant/apple HomeKit voor automation, dus ik zou dit ook graag integreren mogelijk in de toekomst. (Niet belangrijk nu, eerst besluit over de basis benodigdheden zodat ze dadelijk kunnen zwemmen :). )

Ik hoop dat jullie ons op weg kunnen helpen zodat we buiten de tuin in orde maken hiervoor, nog op tijd de spullen kunnen bestellen.
Alvast bedankt.
4m3 --> nope niet doen

wp (flow x nodig) .. ga je een nieuwe kopen als je een groter zwembad wilt ?
ik zou eerder op je zout besparen (is ook chloor)

startpost bevat een hele boodschappenlijst die je af kan checken mocht je vragen hebben horen we het wel

Tja vanalles

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@Phyt_ voor jouw idee, ik heb de 6m³ op dat bad. Met 1 solar bol, een chloor dispenser, skimmer en wat bochten. Dat komt er vrij krachtig uit maar niet te heftig. Zeker met het oog op evt een 2e zonne bol of mat of WP zou ik niet kleiner gaan.

• Phyt_
Dennis1812 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 00:37:
@Phyt_ voor jouw idee, ik heb de 6m³ op dat bad. Met 1 solar bol, een chloor dispenser, skimmer en wat bochten. Dat komt er vrij krachtig uit maar niet te heftig. Zeker met het oog op evt een 2e zonne bol of mat of WP zou ik niet kleiner gaan.
Duidelijk 4m3 zandfilter is te krap min. 6m3, goed te horen dat er mensen zijn die dit bad ook hebben :).
Groter bad- Is niet mogelijk op dit moment. Het is ook voor de kids ik zal er niet in gaan.
Solarbollen erg lastig weinig zon in de tuin of slangen door de tuin over het gras.
Maar dan moet ik dat iedere keer aan de kant leggen.
Zout mogelijk achterwege laten dan 1e instantie.

Ik laat het even bezinken allemaal.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Phyt_ schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:36:
[...]

Duidelijk 4m3 zandfilter is te krap min. 6m3, goed te horen dat er mensen zijn die dit bad ook hebben :).
Groter bad- Is niet mogelijk op dit moment. Het is ook voor de kids ik zal er niet in gaan.
Solarbollen erg lastig weinig zon in de tuin of slangen door de tuin over het gras.
Maar dan moet ik dat iedere keer aan de kant leggen.
Zout mogelijk achterwege laten dan 1e instantie.

Toevallig een plat dak in de buurt? Kan je er zonnematten opleggen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• paQ
Phyt_ schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:36:
[...]

Ha! :D

Zo. Begint er op te lijken :)
Misschien nog een heel klein beetje. zit nu ca 500gr in 19m3
Zoutgehalte 3300 en 4 uurtjes elektrolyse.

• Phyt_
Dennis1812 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:38:
[...]

Toevallig een plat dak in de buurt? Kan je er zonnematten opleggen.
Nee helaas niet, maar ik ga even kijken hoe of wat of solarbol(len) haalbaar zijn), we wonen hier ook nog vrij kort.

Pagina: 1 ... 127 ... 130 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee