Heeft die nacht wel gevroren want je ziet duidelijk de bevroren druppels .
Maar idd geen overduidelijke ijslaag.
Ik zou je defrost temp verlagen naar -15. Eens kijken of het dan nog steeds zo vaak voorkomt.
Je voelt verder wel een duidelijke airflow?
Zolang je goede airflow hebt die duidelijk koud is dan doet je verdamper zijn werk en is die niet verstopt. Defrosten heeft dan ook geen nut.
Ik zou je defrost temp verlagen naar -15. Eens kijken of het dan nog steeds zo vaak voorkomt.
Je voelt verder wel een duidelijke airflow?
Zolang je goede airflow hebt die duidelijk koud is dan doet je verdamper zijn werk en is die niet verstopt. Defrosten heeft dan ook geen nut.
Ja zeker een goede airflow die ook erg koud is. Ik zal de defrost temp eens verlagen en kijken of het helpt! Bedankt voor de hulp!
Ter verduidelijking nog, die foto is niet recent, er zit nu nog veel minder ijsvorming op dan op de foto.
[Voor 7% gewijzigd door bleekie op 05-05-2023 14:29]
HellBeast schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:48:
Ik heb een 427x122 opzetzwembad van Exit. Mooi ding en mijn kinderen hebben er verleden jaar veel gebruik van gemaakt. Ik had er twee solar panels bijgekocht om het zwembad mee op te warmen. Dat ging echter ontzettend traag en dit jaar wil ik het opwarmen versnellen.
Nu heb ik een hot splash hs35 in het vizier en heb ik de zonnepanelen op marktplaats gezet. Is zoiets aan te raden? Iemand ervaring met dit soort warmtepompen?
Bedenk eerst wanneer je gaat zwemmen .. is het weer een zeer of minder relevante factor..
we ben bv een mooi weer zwemmers, dus het moet 25-30 graden zijn willen we het bad in duiken, gevolg is dat we op zonnekracht best het bad warm kunnen krijgen.
Maar ik heb ook het dak oppervlakte om het bad naar een prettige temp te krijgen met zonne energie.
heb je bv voor het huis een airco/warmte pomp oid met buitenunit kan je daar nog warmte vanaf tappen (mogelijk)
zonne-energie kan je mits je een grote oppervlakte hebt voor EPDM mat(ten) gaan maar met 15m3 zoals @Jazsie uitrekende ben je wellicht eerder beter af met een WP, + zijn opmerking van niet dat product ter harte nemen
wellicht kan je via marktplaats beter voor dat geld een gebruikte WP voor het zwembad scoren. voor de prijs van 400-500 moet je wel wat leuks kunnen scoren .. ik zou wel proberen te vragen of je hem werkend mag zien .. teminste je koopt geen pakje boter 2de hands om thuis te komen met een baksteen
Nieuw en onbekend met zwembaden, dus weer paar vraagjes.
Helaas nog geen stroom meting op mijn zwembad zitten.
Gisterochtend even bekeken wat de filter pomp aan energie kost.
Onder pomp leverde ik 270W terug, met pomp aan was het ongeveer 550, dus de pomp zou zo'n ~750 watt verbruiken.
- Is dit normaal?
- Hoeveel moet ik deze pomp aanhebben voor een 50m3 zwembad?
Kan iemand mij het datasheet voor deze pomp vinden zodat ik de specs erbij heb.
Kan de BADU (prime?) 90/13 wel vinden, maar WE is niet duidelijk. Ook zie ik dat er mono en Tri versies van zijn.
Ik wil ook bekijken af er settings zijn zodat ik de pomp wat optimaler / zuinig kan laten draaien.
Ik heb geen indicatie waar kan zien hoeveel water erdoor gaat, dit is ook van belang voor mijn warmte pomp. Mij is gezegd dat ik de kraan naar de warmte pomp niet 100% open mag zetten omdat hij dan teveel toevoer krijgt. Dat wil zeggen dat 50% van mijn water opgewarmt worden en de rest koud (en gefiltered) terug gaat. Mijn warmte pomp zoek ik ook nog een passend datasheet voor maar dat komt later, eerst even deze pomp uitzoeken.
[Voor 4% gewijzigd door The Source op 05-05-2023 16:58]
The Source schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:55:
Onder pomp leverde ik 270W terug, met pomp aan was het ongeveer 550, dus de pomp zou zo'n ~750 watt verbruiken.
- Is dit normaal?
Ja, die filter-pomp ..... Dat is bij mij ook best een aardige verbruiker. Daarnaast heb ik een chloorvrij zwembad en in dat geval is continue filteren heel belangrijk. Die filterpomp vreet dus energie bij mij
In winter modus draait die pomp standaard vanaf 22u 's avonds tot 6 u 's ochtends. Als er geen vorst voorspeld wordt, dan zet ik die 's winters volledig af van zodra de watertemperatuur onder de 13° duikt.
In de zomer draait de pomp 24/24, maar wel op een lager regime vanaf 18u 's avonds tot 10u 's morgens.
@The Source 750watt zou best kunnen kloppen, zeker als hij niet frequentie gestuurd werkt.
Mijn pomp doet op zijn laagste stand (6m3/h) 300Watt en op zijn hoogste stand 800Watt (18m3/h)
Ik zie niet echt een ijslaag zoals:[Afbeelding]
(Deze foto is van net na de installatie, toen heeft hij op een koude nacht aangestaan)
Wat je nu ziet is dat er een beetje ijsvorming is op de plek waar het op de foto wit is, maar zeker geen hele ijslaag.
Hij is volgens de specificaties geinstalleerd:[Afbeelding]
Aan de kant waar de lucht uitgeblazen wordt zit meer ruimte dan de 50cm die nodig zou zijn.
Vwb waterflow, dat lijkt niet uit te maken. Hij vertoont hetzelfde gedrag met 4m3 per uur als met 6m3 per uur.
Op dit beetje ijs zou geen defrost nodig zijn.
Misschien eens in een algemeen WP topic de situatie voorleggen. Ik durf namelijk niet te zeggen of naast alle andere suggesties een tekort aan koelmiddel in het systeem dit zou kunnen uitlokken.
Ik ken dit fenomeen alleen onder de 4° met vochtig weer
- Is dit normaal?
Kan de BADU (prime?) 90/13 wel vinden, maar WE is niet duidelijk. Ook zie ik dat er mono en Tri versies van zijn.
Ik wil ook bekijken af er settings zijn zodat ik de pomp wat optimaler / zuinig kan laten draaien.
Ik heb geen indicatie waar kan zien hoeveel water erdoor gaat, dit is ook van belang voor mijn warmte pomp. Mij is gezegd dat ik de kraan naar de warmte pomp niet 100% open mag zetten omdat hij dan teveel toevoer krijgt. Dat wil zeggen dat 50% van mijn water opgewarmt worden en de rest koud (en gefiltered) terug gaat. Mijn warmte pomp zoek ik ook nog een passend datasheet voor maar dat komt later, eerst even deze pomp uitzoeken.
net ff gekeken pomp doet 17000 liter per uur is 17 kuub. en als en volgens jou schatting/ berekening verbruikt ie 750 watt maar als je p=u*i doet 230x4= 920 watt maar er staat ook 0.55kw en 0.85kw 0.55kw is 550w en 0.85kw is 850 w dus daar is wat info
@The Source & @whoami ipv te zeuren kunnen we ook productief eens met elkaar brainstormen over je energie verbruik ..
zeuren is met een knipoog natuurlijk
is die lange draai-tijd echt nodig ?
in principe is "gekleurd" water groen(alg) of bruin(ijzer) niet direct schadelijk (zegt men) immers buiten water is ook niet 100% helder hier in NL
voor verwarmen is een hoge flow ook niet nodig alleen je moet zorgen dat het verschil in temperatuur ingaand versus uitgaand niet te "groot" word.. alleen in sommge gevallen zit de hoogte en/of afstand naar je verwarming ook een dingetje om mee te wegen..
zo ja is de hoeveelheid water vs de filter capaciteit dan onder/over bemeten ? immers "de regel" die men hanteert is 1x per etmaal je water 100% filteren .. als je het badvolume in 2 a 3 uur volledig rondpompt dan kan je die tijd best vertragen naar 25% en dus x 4 zit je nog op 8 a 12 uur.. daar heb je dan een zwakkere pomp of een toerenregelaar voor nodig.
Betreft een chloorloos zwembad
- je kan ook een beetje chloor toevoegen .. of iets anders doen waardoor het water minder aantrekkelijk word voor muggen/ongedierte of algen .. maar wel helder blijft. (kan zo niet iets anders erbij verzinnen)
- of een betere filtering bv in stadia .. denk aan van " grof" (5nm) naar zeer fijn (1nm of kleiner)
Daarnaast kan je ook gewoon een douche ernaast zetten met een aparte pomp uit het zwembad die het door een aantal filters perst het water kan je "natuurlijk" filteren via een grind/zand tussen douche locatie en zwembad.
edit:
o ja .. de douche voor/na betreden van bad (niet plassen in bad) en bad schoonhouden is 1 van de factoren waarom een bad ook sneller om kan slaan van kleur.
is die lange draai-tijd echt nodig ?
in principe is "gekleurd" water groen(alg) of bruin(ijzer) niet direct schadelijk (zegt men) immers buiten water is ook niet 100% helder hier in NL
voor verwarmen is een hoge flow ook niet nodig alleen je moet zorgen dat het verschil in temperatuur ingaand versus uitgaand niet te "groot" word.. alleen in sommge gevallen zit de hoogte en/of afstand naar je verwarming ook een dingetje om mee te wegen..
zo ja is de hoeveelheid water vs de filter capaciteit dan onder/over bemeten ? immers "de regel" die men hanteert is 1x per etmaal je water 100% filteren .. als je het badvolume in 2 a 3 uur volledig rondpompt dan kan je die tijd best vertragen naar 25% en dus x 4 zit je nog op 8 a 12 uur.. daar heb je dan een zwakkere pomp of een toerenregelaar voor nodig.
Betreft een chloorloos zwembad
- je kan ook een beetje chloor toevoegen .. of iets anders doen waardoor het water minder aantrekkelijk word voor muggen/ongedierte of algen .. maar wel helder blijft. (kan zo niet iets anders erbij verzinnen)
- of een betere filtering bv in stadia .. denk aan van " grof" (5nm) naar zeer fijn (1nm of kleiner)
Daarnaast kan je ook gewoon een douche ernaast zetten met een aparte pomp uit het zwembad die het door een aantal filters perst het water kan je "natuurlijk" filteren via een grind/zand tussen douche locatie en zwembad.
edit:
o ja .. de douche voor/na betreden van bad (niet plassen in bad) en bad schoonhouden is 1 van de factoren waarom een bad ook sneller om kan slaan van kleur.
Dank je voor jullie antwoorden.
Nu weet ik dat mijn 50 kuub ongeveer drie uur duurt en dat het dit 2x per dag moet doen.
En met 920 / 850W max kan ik er ook een stekker aan de kabel zetten en een stop contact maken om het met een zigbee stekker (16A) te meten.
De filter zit verbonden aan een Aqau Easy Pool Consulting 400 waar ik ook filter schemas kan instellen, dus zodra mijn water op termperatuur is zal ik zo'n schema gebruiken, wellicht 1x in de nacht, en nog keer als de zon schijnt. Ik wil alles automatiseren waar mogelijk en nodig is, maar dat komt pas nadat ik ales begrijp en in kaart gebracht heb Wellicht volgend jaar.
net ff gekeken pomp doet 17000 liter per uur is 17 kuub. en als en volgens jou schatting/ berekening verbruikt ie 750 watt maar als je p=u*i doet 230x4= 920 watt maar er staat ook 0.55kw en 0.85kw 0.55kw is 550w en 0.85kw is 850 w dus daar is wat info
Gezien er 2 waardes staan zou deze pomp ook 2 standen moeten hebben. Enig idee hoe ik die kan aansturen?
Overigens ben ik niet echt tevreden over het resultaat van het filteren door de zandfilter. Mijn robot stofzuiger maakt alles veel mooier schoon. Is dit normaal? Of zou de zandfilter ook al het zichtbare vuil eruit moeten trekken. Ik heb mijn bodem put 100% open staan en mijn skimmers 50%, Vanmorgen heb ik dit omgedraaid om eens te kijken of er dan meer vuil in de skimmers komt. Het vermogen van mijn pomp wetende, maakt het iets uit als ik ze alle 2 open zet? Er kan toch nooit teveel toevoer zijn, het gaat toch om de motor die het door de toevoer leiding trekt?
- Is dit normaal?
The Source schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:01:
Overigens ben ik niet echt tevreden over het resultaat van het filteren door de zandfilter. Mijn robot stofzuiger maakt alles veel mooier schoon. Is dit normaal? Of zou de zandfilter ook al het zichtbare vuil eruit moeten trekken.
je vraagt je af waarom een tennis-net oid niet een mug tegenhoud maar wel de ballen .. vandaar de 5nm versus 1nm filtering opmerking in mijn vorige post. als je begrijpt wat ik bedoel
Ik heb een vraag.
Ik heb een ronde inbouwzwembad van 320x120 dus met een inhoud van bijna 10m3
Ik heb een zand filterset ( 6m3 uur ) aangesloten met pvc flex leidingen van 32 mm.
Nu valt het me op dat de voorfilter niet geheel vacuüm is als de pomp aan staat maar zie ik het water stromen op ongeveer 3 cm onder het kijkglas.
Zodra de pomp uit staat vult het glas wel netjes tot het deksel.
Ik heb geen lekkages, dus zou je denken dat het voorfilter geheel gevuld zou blijven tot boven aan.
Wat ik denk is dat die pomp het inkomende water sneller verwerkt naar de zandfiler, dwz sneller dan het inkomende water, maar dan toch zou je denken dat het voorfilter nagenoeg vacuüm zou moeten blijven.
Het probleem zou dan zijn dat de leiding 32 mm te dun is maar dat was voorheen nooit een probleem.
Dit is niet mijn eerste filterset, want daarvan was de pomp al eerder overleden en later de pomp vervangen voor een glong met zo'n uitpuilende kijkglas waar de slag op vast zit, erg onhandig en inmiddels is dat ook defect geraakt. Dat kijkglas wordt wel netjes gevuld en zat er geen lucht meer in, maar is uiteindelijk het glas gebroken door het gebruik kortom. tijd voor een nieuwe set met weer een voorfilter zoals mijn eerste set.
Overigens was mijn eerste setje hetzelfde als deze nieuwe maar ik kan me niet herinneren dat het voorfilter zo leeg trok.
Kortom wat denken jullie? het werkt verder prima.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Ik heb altijd aangenomen dat dat normaal was, heb het bij het voorfilter van mijn 6m3 intex pomp ook. Er lijkt verder geen lucht in de pomp te komen dus zou me er geen zorgen over maken.
P1 (opgenomen vermogen) is 850W, dat is dus je verbruik uit het net.
P2 is het werkelijke motor vermogen, 1/2 HP in dit geval.
Ik raad een frequentieregelaar aan, dat zal enorm veel energie verbruik besparen. Zeker als je 24/7 gaat draaien.
GeeMoney schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:19:
@The Source 750watt zou best kunnen kloppen, zeker als hij niet frequentie gestuurd werkt.
Mijn pomp doet op zijn laagste stand (6m3/h) 300Watt en op zijn hoogste stand 800Watt (18m3/h)
sorry ik ben niet bekend met een frequentie regelaar, wat moet ik daarvoor kopen en wat zijn de kosten ongeveer. Mijn plan was niet om de pomp 24/7 te laten draaien als dat niet hoeft, er is hier gezegd per etmaal de pomp het zwembad rond laten pompen dus met 6 uur draaien per dag heb ik dat gedaan.
Mijn idee was om met een zigbee stekker de aqau easy 400 aan en uit te zetten, dan kan ik direct de stroom meten en ook de warmte pomp aan en uitzetten als de filter aanstaat.
Zou een frequentie regelaar mij helpen stroom/kosten te besparen? Ik wil in de toekomst ook nog een automatisch dosering systeem aanschaffen, ik weet niet of dat werkt als mijn pomp 2x 3 uur per dag draait.
Heb ook al een eigen topic, maar toch ook maar even hier delen. Ons zwembad is bijna af. Aankomend weekend de randtegels afwerken en de plantenbak naast het zwembad. Technische ruimte is 99% af. Alleen de pomp moet nog worden aangesloten op de Sugar Valley Oxilife
Na het topic goed doorgenomen te hebben twijfel ik wat voor stofzuiger ik moet aanschaffen. Mijn inbouw bad 6x3x1.5m met een Romeinse trap over de gehele breedte is bijna af en het word tijd om alles goed schoon te maken. Nu twijfel ik tussen een robot stofzuiger of een hydraulische stofzuiger.
De prijzen tussen een robot en hydraulische stofzuiger is behoorlijk:
Omdat een flink deel van het bad trap is twijfel of de robot zijn geld waard is, deze kan immers de trap zelf niet reinigen. Je zal dan met een borstel eerst de trap moeten schoonvegen om vervolgens de robot op de bodem zijn werk te laten doen. Naar mijn idee kan dit met de Zodiac T3 wel als je deze zelf aanstuurt, of zie ik dat verkeerd? Voordeel aan de robot is wel er een cartridge inzit en je zandfilter ontlast.
Ik heb zowel een Dolphin SF60 als een Poolblaster Max Li voor de trap. Beide doen heel goed hun werk. Alleen de Dolphin heeft inderdaad moeite met de trap. Vandaar dat ik de electrische Poolblaster erbij heb gekocht.
- Is dit normaal?
Ik heb een soortgelijke Badu pomp namemlijk de 40/13. Ik heb op die van mijn een frequentie regelaar aangesloten. Ik laat hem op een lager toerental draaien en heb nu een verbruik van ongeveer 300watt.
Zwemmen jullie met de robot in het zwembad of halen jullie die eruit?
Is er risico bij kortsluiting op electrocutie? Mijn SF60 vraagt expliciet of er niemand aanwezig is in het zwembad als hij draait. Is dit omdat anders mensen in de kabel verstrict kunnen raken of het gevaar van kort sluiting?
Ik heb een soortgelijke Badu pomp namemlijk de 40/13. Ik heb op die van mijn een frequentie regelaar aangesloten. Ik laat hem op een lager toerental draaien en heb nu een verbruik van ongeveer 300watt.
Heb jij een link naar een frequentie regelaar, hoe dat er ongeveeer uitziet? Dan weet ik in welke hoe ik moet zoeken en wat de kosten zijn. Gebruik jij de pomp 24/7? En aangezien hij met lager vermogen werkt zal hij ook meer tijd nodig hebben om heel het zwembad te filteren, komt dit totaal niet op hetzelfde verbruik uit?
The Source schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:39:
Heb jij een link naar een frequentie regelaar, hoe dat er ongeveeer uitziet? Dan weet ik in welke hoe ik moet zoeken en wat de kosten zijn. Gebruik jij de pomp 24/7? En aangezien hij met lager vermogen werkt zal hij ook meer tijd nodig hebben om heel het zwembad te filteren, komt dit totaal niet op hetzelfde verbruik uit?
Ik heb de Speck Badu Top 8. Als frequentieregelaar gebruik ik de iSaver 1100
Daarmee kan je de pomp langzamer en daardoor veel zuiniger en vooral ook stiller laten draaien.
Ik laat de pomp nu iedere dag van 11:00-17:00 draaien. Daarmee heb ik voldoende rondgepompt voor filtering en ook omdat dat nodig is voor mijn solar lamellendek.
Rhautvast schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:24:
Na het topic goed doorgenomen te hebben twijfel ik wat voor stofzuiger ik moet aanschaffen. Mijn inbouw bad 6x3x1.5m met een Romeinse trap over de gehele breedte is bijna af en het word tijd om alles goed schoon te maken. Nu twijfel ik tussen een robot stofzuiger of een hydraulische stofzuiger.
De prijzen tussen een robot en hydraulische stofzuiger is behoorlijk:
Omdat een flink deel van het bad trap is twijfel of de robot zijn geld waard is, deze kan immers de trap zelf niet reinigen. Je zal dan met een borstel eerst de trap moeten schoonvegen om vervolgens de robot op de bodem zijn werk te laten doen. Naar mijn idee kan dit met de Zodiac T3 wel als je deze zelf aanstuurt, of zie ik dat verkeerd? Voordeel aan de robot is wel er een cartridge inzit en je zandfilter ontlast.
@The Source zwemmen terwijl de robot aan de gang is maakt zijn werk minder efficiënt. Ik zou hem zelf alleen zijn gang laten gaan als je er zelf niet in zit, kan je hem niet dwars zitten ook en hij kan efficiënt zijn gang gaan.
(Hoe meer beweging hoe meer het zand en rommel ook in beweging word gebracht en dus niet opgezogen wordt door de robot)
Is er risico bij kortsluiting op electrocutie? Mijn SF60 vraagt expliciet of er niemand aanwezig is in het zwembad als hij draait. Is dit omdat anders mensen in de kabel verstrict kunnen raken of het gevaar van kort sluiting?
[...]
Ik zwem nooit met de robot erin puur om electrocutie gevaar. Kans zal klein zijn dat het gebeurt maar toch.
Meestal gooi ik hem er of 's morgens vroeg voor het ontbijt erin en dan heeft ie het bad wel gehad tegen de tijd dat we erin willen, of's avonds als we lekker buiten op de bank zitten en we toch niet zwemmen.
Hij maakt niet veel lawaai (hooguit als ie even boven het water komt wanneer ie de wand reinigt)
Als ik mijn poolcover over het bad laat, is mijn ORP waarde rond de 780 a 800. Gaat de cover eraf, dan zakt deze naar 730. Je zou denken, komt door de zon. Maar zodra ik het bad weer afdek, klimt deze gestaag weer richting de 800. Wie heeft hier een verklaring voor? Waarom is de ORP waarde hoger als het zwembad afgedekt is.
Ik kan al merken dat de nachten iets warmer worden blijkbaar.
Van 28 april tot en met 6 mei slechts 72kWh nodig gehad om mijn bad op temperatuur te houden en de temp ook verhoogd in die week van 25 naar 27.
Het was dus ruwweg 14kWh per dag en nu is het gemiddelde van die week slechts 10kWh geweest.
sorry ik ben niet bekend met een frequentie regelaar, wat moet ik daarvoor kopen en wat zijn de kosten ongeveer. Mijn plan was niet om de pomp 24/7 te laten draaien als dat niet hoeft, er is hier gezegd per etmaal de pomp het zwembad rond laten pompen dus met 6 uur draaien per dag heb ik dat gedaan.
Mijn idee was om met een zigbee stekker de aqau easy 400 aan en uit te zetten, dan kan ik direct de stroom meten en ook de warmte pomp aan en uitzetten als de filter aanstaat.
Zou een frequentie regelaar mij helpen stroom/kosten te besparen? Ik wil in de toekomst ook nog een automatisch dosering systeem aanschaffen, ik weet niet of dat werkt als mijn pomp 2x 3 uur per dag draait.
Aansturen zal niet direct gaan via een Zigbee stekker, daar zal een tussen relais moeten komen.
Besparing kan je redelijk zelf uit rekenen. Je pomp vebruikt pakweg 850-900 watt. Stel je laat de pomp op 300-350 watt draaien. Je bespaard dan 550 watt per uur. Stel je draait de pomp 6 uur per dag = 3,3 kWh. Bij een energieprijs van 40ct de kWh is dat dus 1,32 EUR dat je per dag bespaard.
Ga je 24/7 draaien (vaak het geval bij een automatisch doseersysteem) dan is je besparing natuurlijk nog veel meer.
Je moet dus kijken naar je eigen situatie, echter het feit dat je 3 ingestelde standen kan kiezen en aansturen en daarnaast veel minder herrie hebt van je waterpomp die ook nog eens minder slijtage heeft (want je draait de pomp op een veel lager toerental) is een frequentieregelaar naast de besparing gewoon een "handig ding" .
Daarnaast is er geen lineair verband tussen verbruik en waterflow. Ofwel op 50% vermogen is je waterflow van je waterpomp niet 50% maar eerder 75%. Drastisch lager energieverbruik terwijl je waterflow in verhouding minder snel daalt.
Ik ben er weer na vorig jaar overgeslagen te hebben. Wij waren al een tijdje bezig om een aannemer te vinden(aanbouw en nog veel meer), en vorig jaar ging het ineens heel snel, (starten juni) waardoor wij besloten het zwembad niet op te zetten. Het was spullen verplaatsen, waaronder ook de liner en wat andere dingen naar mijn moeder haar schuur, de onze is niet zo groot. Maaaaaar, omdat we (ook ik) zo blij worden van een fotoverslag, komt ie dan.
Begonnen met WP & pomp & slangen. Dit hadden we al een paar dagen voor opzetten gedaan ivm strakke planning 🤣 matten hadden wij met opruimen genummerd, iets met ocd en afdrukken van de poten. Na het w’eau debakel van 2 jaar geleden zijn ook wij voor de fairland 6kw gegaan, voor een bad van 8,5m3. Go big or go home. ZFP wil ik niet over praten. Kwam met het zwembad, maakt meer herrie dan de WP, zijn er nu klaar mee. Dit is zijn 2e en laatste seizoen.
Toen was het tijd voor het zwembad zelf. Met opruimen aan het einde van seizoen 2021 zwaaaaaar in de talk gezet. Hij kwam er ontzettend netjes uit. Liner was keurig, geen schimmel, plakte nergens. Dit houden we zo. Het is een Exit zwembad 4x2x1.22. Door de aanbouw zijn we nu wel 2,5m tuin kwijt. Loungeset en zwembad past nog, vind het prima.
Overkapping en bubbeltjeszeil er ook op. Overkapping is altijd wel een werkje, maar moet zeggen dat we heb er nu heel snel op hadden. Hebben nog een nieuw tentje liggen wegens een scheur (garantie van EXIT in het eerste jaar) maar ook hier tevreden over de manier van opruimen. Liner + tenten liggen bij ons overigens niet in de winter in de schuur. Dat durfden wij niet aan.
‘S avonds met de hele reutemeteut aan verlichting aan. Toch wel heel fijn die Intex lamp, geen gaten in de liner, wel verlichting in het bad.
Uiteraard kon met vullen de buurjongen van 5 het niet aan om niet in het bad te gaan. Was ook prima, lekker rommelen terwijl wij iedere keer de liner rechttrekken. ‘S avonds chloor, pH- & anti alg erin gemikt. Morgen staat hij 48 uur vol, dan stofzuigen, misschien daarna nog even plonzen. Watertemp is sinds vanmiddag 30 graden met WP sinds zaterdagmiddag aan + zeil erop + overkapping dicht. Moet eerlijk toegeven, de buren zijn een tijdje weg wegens omstandigheden, dus WP & ZFP draaien nu 24/7. Niemand die er last van heeft.
TMCThomas schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:47:
Ik heb altijd aangenomen dat dat normaal was, heb het bij het voorfilter van mijn 6m3 intex pomp ook. Er lijkt verder geen lucht in de pomp te komen dus zou me er geen zorgen over maken.
Toch zat het me niet lekker dus toch maar even de leidingen uitgegraven en daar kwam de aap uit de mouw.
Sterker de aanvoer leiding naar de pomp was kort onder de skimmer op 3 plaatsen geknikt, echt geen flauw idee hoe dit kan gebeuren. Overigens heb ik dit zwembad in 2015 ingegraven dus zolang zitten die leidingen al.
Overigens is dit een pvc grond leiding van 32 mm
Opnieuw aangesloten en het werkt weer perfect, het voorfilter vulde direct tot tegen het kijkglas en het de pomp maakte dan ook gelijk veel minder geluid.
Laat de zon maar komen
[Voor 3% gewijzigd door merlin1201 op 09-05-2023 09:24]
Toch zat het me niet lekker dus toch maar even de leidingen uitgegraven en daar kwam de aap uit de mouw.
Sterker de aanvoer leiding naar de pomp was kort onder de skimmer op 3 plaatsen geknikt, echt geen flauw idee hoe dit kan gebeuren. Overigens heb ik dit zwembad in 2015 ingegraven dus zolang zitten die leidingen al.
Opnieuw aangesloten en het werkt weer perfect, het voorfilter vulde direct tot tegen het kijkglas en het de pomp maakte dan ook gelijk veel minder geluid.
Laat de zon maar komen [Afbeelding]
Je hebt iets cruciaals gemist waardoor wij zeiden dat het normaal is. En dat is dat je waterpomp meer geluid maakt dan normaal.
Dat betekent dat je pomp aan het zuigen is maar niet lukt wat resulteert in meer herrie.
Je hebt iets cruciaals gemist waardoor wij zeiden dat het normaal is. En dat is dat je waterpomp meer geluid maakt dan normaal.
Dat betekent dat je pomp aan het zuigen is maar niet lukt wat resulteert in meer herrie.
Blij dat je het gevonden hebt !
Klopt het is een nieuwe pomp dus had ik het gevoel dat dit ‘normaal’ was. Nou schijnbaar niet want ik voelde de uitstroom in het water en dat ging in waves ipv een constante stroom.
Inmiddels de vertrouwde draaikolk ook weer waargenomen wat voor mij aangeeft dat het nu goed werkt.
merlin1201 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:23:
[...]
Gronddruk. Mogelijk bij het aanvullen van grond misgegaan.
Dan zou mijn eerste set daar toch ook last van moeten hebben maar dat werkte perfect.
Ik denk dat het in de loop der jaren is ontstaan, het voelde ook wat verhard die leiding. Maar goed mocht het weer gebeuren dan weet ik waar ik het moet zoeken, heb het voor nu wel wat beter aangelegd, hoop ik dan maar😎
[...]
Ik heb een 3-fase pomp en ben voor een zelfbouw oplossing gegaan. Ik heb een industriële Danfoss VLT frequentie regelaar geplaatst.
Deze kan ik regelen met een Potmeter en dan kan ik het verbruik aflezen in het display van de regelaar.
Ik heb hem dus ingesteld op 250 - 300 watt. Door de flow te halveren daalt het energie verbruik met 65% tot 70%. Nu heb je eens zo lang nodig om dezelfde omzetting te krijgen en laten we even uitgaan van het feit dat je 65% energie bespaard door halvering van de flow, dat betekend dat er nog 35% van de energie nodig is. Dit heb je echter voor 2x de tijd nodig, dus 2x 35% =70% nog altijd een 30% energie besparing tov van de originele instelling waarbij hij maar de helft van de tijd aanstond.
Hieronder nog een aantal foto's van de regelaar en de schakelkast
Verder is de filterwerking bij een lagere flow ook nog eens beter. En inderdaad slijtage aan de installatie is lager omdat er een lagere flow en hierdoor dus ook lagere drukken in het systeem zijn.
Er is een reden waarom je flexibel liever niet ingraaft ..
andere verklaring is dat bv het water net genoeg tegendruk gaf om niet inelkaar te klappen door de buis bv leeg te laten lopen viel die tegendruk weg en dus "inelkaar geklapt" ..
+ de buis word zwakker na ververloop van tijd (iets met chloor bv)
@vso thanks! Heb de Poolblaster Max besteld om te zien of dat voldoende is om alles schoon te houden. Zo niet dan kan ik alsnog voor een robot erbij gaan.
Maken gestaag voortgang, vandaag zijn de randtegels gelegd en volgende klus is het aanbrengen van hardsteen op de zij randen. Helaas is mijn apparatuur vertraagd dus ik zal nog even moeten wachten om de technische ruimte in te richten en de boel af te maken.
Afgelopen weekend het zwembad weer helemaal schoongemaakt en leeggepompt. Ik kwam er tijdens het schoonmaken achter dat er wat osmose (kleine bobbeltjes zijn zichtbaar in een paar hoeken/bochten) in mijn polyester bak (Polyfaser Barbados) zit.
Zit te denken aan renovatie; ik hoop dat de bak nog zo'n 10 jaar mee kan gaan (polyester bak is inmiddels 13 jaar oud). Maar ik weet eigenlijk niet of dat realistisch is. Als ik voor max 10k die bak nog een jaartje of 10 kan laten meegaan, dan zou dat top zijn. Maar ik lees ook dat het na zo'n renovatie vaak ook weer veel snel terugkomt.
Dus ik twijfel een beetje, tussen het laten lopen en over een aantal jaar de bak vervangen of een renovatie en mogelijk de levensduur verlengen. Iemand ervaring hiermee?
zijn er mensen met ervaring met een jet stream? ik heb deze in gedachten
Bestway Swimfinity Swim Fitness (in duitsland 600 euri). Gaat voornamelijk erom dat mijn vrouw de borstcrawl kan beoefenen in het zwembad. We hebben een intex ultraframe 549 x 274 x 132 cm.
Als ik filmpjes bekijk dan moet dat prima functioneren. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaringen mee heeft.
[Voor 14% gewijzigd door harrybeuker op 13-05-2023 11:09]
Hoe snel zwemt je vrouw? Kennis van me had deze en de 1:30 op 100vrij die die aangeeft is wel echt langzaam. Misschien als je van plan bent een uur achtereen te zwemmen dan kom je wel uit. Maar voor korter, is 1:30/100M niet super snel.
Als je op de video kijkt zie je ook dat de (welliswaar beoefende) zwemmer echt aan het inhouden is (lange slagen, lage frequentie).
Dat gezegd, voor 600 euro (nog steeds een hoop geld) is de prijs wel heel interessant als je het vergelijkt met de inbouw tegenstromers die meteen in de duizenden euro's gaan lopen.
Eigenlijk zou je der moeten timen in een zwembad om te kijken wat ze zwemt.
harrybeuker schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:07:
zijn er mensen met ervaring met een jet stream? ik heb deze in gedachten
Bestway Swimfinity Swim Fitness (in duitsland 600 euri). Gaat voornamelijk erom dat mijn vrouw de borstcrawl kan beoefenen in het zwembad. We hebben een intex ultraframe 549 x 274 x 132 cm.
Als ik filmpjes bekijk dan moet dat prima functioneren. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaringen mee heeft.
[YouTube: Bestway Swimfinity 58517 Sample Workout 6 x 50 meter Freestyle]
Ik heb er ooit eens zelf in elkaar geknutseld met een spinbinder van de Action. Was ik voor een paar piek klaar en heb er heel wat uurtjes fijn mee gezwommen. Gewoon recreatief, beetje afwisselende slagen. Ging prima.
Ik heb er ooit eens zelf in elkaar geknutseld met een spinbinder van de Action. Was ik voor een paar piek klaar en heb er heel wat uurtjes fijn mee gezwommen. Gewoon recreatief, beetje afwisselende slagen. Ging prima.
Thanks gaan we testen!. Nog eem vraag. Mijn homewizard app meet 15 liter per minuut bij het vullen van het zwembad. Er gaat 17000 liter in. Met dit tempo ben ik bijna 19 uur verder. Is dat normaal? Ik heb de waterontharder laten verplaatsen en er is ongeveer 13 meter leiding heen en retour bijgekomen onder de woning ( vanaf de hoofdaansluiting). Als dit niet normaal is dan is het overwegen van een drukverhogingspomp wellicht een optie( wel prijzig zag ik)
Ik weet niet zeker of ik deze vraag hier mag stellen, maar kon even niet zo snel een andere plek vinden.
Ik wil dit jaar een nieuwe zwembad set kopen, na een paar jaar gedaan te hebben met een standaard rond badje met chloor, zonder verwarming. Ik kwam op deze set uit en vroeg me af of de lijst compleet is (mis ik nog koppelstukken of mogelijk andere onderdelen?), ook vroeg ik me af of de warmtepomp gewoon op een stroompunt van ons schuurtje aangesloten mag worden of dat dit een aparte groep oid dient te zijn (we hebben nog een 1 fase stoppenkast). Ik wil dit jaar eigenlijk niet meer met chloor stoeien, vandaar de keuze voor een zoutwatersysteem
Het zwembad zal met name gebruikt worden door 2 kids van 11/12 jaar en gebruikt worden in de maanden mei tot en met september.
Alvast dank voor de opbouwende kritiek/reacties ☺️
- Die overkapping gaan blijkbaar maar 1-2 seizoenen mee (lees terug hiero)
- Die WP maakt een hoog irritante piep geluid (lees terug hiero)
- Ik zou toch voor mininaal 4m3/u zandfilterpomp gaan en als je wilt gaan zuigen of zonnematten gebruiken zelfs 6m3/u (lees terug hiero).
- Die overkapping gaan blijkbaar maar 1-2 seizoenen mee (lees terug hiero)
- Die WP maakt een hoog irritante piep geluid (lees terug hiero)
- Ik zou toch voor mininaal 4m3/u zandfilterpomp gaan en als je wilt gaan zuigen of zonnematten gebruiken zelfs 6m3/u (lees terug hiero).
Advies: lees/neem deze topic door...
Ah top! Zwembad hoort er idd ook nog bij 😅, dank voor de opmerkingen, ik ga weer even verder lezen/ stoeien 😰
Ik ben soms een uur lang bezig geweest met "koppelen". Ik heb nu geen w'eau meer, maar dat was wel een minpuntje inderdaad. Geen idee wat de truuk was waardoor het ineens wel werkt.
Mocht je een 2.4GHz/5GHz gecombineerd netwerk hebben met één SSID, in ieder geval de 5GHz uitzetten. Ook de w'eau resetten voordat je weer gaat koppelen.
Hoe kan je de Weau resetten? Krijg WiFi niet gekoppeld!!!
Thanks gaan we testen!. Nog eem vraag. Mijn homewizard app meet 15 liter per minuut bij het vullen van het zwembad. Er gaat 17000 liter in. Met dit tempo ben ik bijna 19 uur verder. Is dat normaal? Ik heb de waterontharder laten verplaatsen en er is ongeveer 13 meter leiding heen en retour bijgekomen onder de woning ( vanaf de hoofdaansluiting). Als dit niet normaal is dan is het overwegen van een drukverhogingspomp wellicht een optie( wel prijzig zag ik)
je kan de sloot/vijver in de buurt ook gebruiken als waterbron en dat is 50/50 betreft zereneus zijn en grappig bedoeld .. met een tientjes kostende dompelpomp gaat dat binnen enkele uren vermoed ik Nadeel is dat je wel ff bezig bent met chloor en filteren voordat het helder word.
Extra kosten besteden aan je waterleiding zal wellicht veel geld kosten en 20% sneller je bad vol .. nog maar 17 uur oid ..
Ik weet niet zeker of ik deze vraag hier mag stellen, maar kon even niet zo snel een andere plek vinden.
Ik wil dit jaar een nieuwe zwembad set kopen, na een paar jaar gedaan te hebben met een standaard rond badje met chloor, zonder verwarming. Ik kwam op deze set uit en vroeg me af of de lijst compleet is (mis ik nog koppelstukken of mogelijk andere onderdelen?), ook vroeg ik me af of de warmtepomp gewoon op een stroompunt van ons schuurtje aangesloten mag worden of dat dit een aparte groep oid dient te zijn (we hebben nog een 1 fase stoppenkast). Ik wil dit jaar eigenlijk niet meer met chloor stoeien, vandaar de keuze voor een zoutwatersysteem
Het zwembad zal met name gebruikt worden door 2 kids van 11/12 jaar en gebruikt worden in de maanden mei tot en met september.
Alvast dank voor de opbouwende kritiek/reacties ☺️
zoals @Jazsie zegt scrap de pomp .. naast luidruchting vermoed ik dat hij wellicht ook ondermaats is ???
Als je van scratch begint wil je wellicht ook een bypas-setje erbij scoren ..
voor de rest een netje/borstel(s) is een bubbelfolie/cover naast je "tent" is ook niet overbodige luxe
Tenttapijt en iets van zwembad-tegels (dikker is beter)
Luc S schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:01:
Ik heb onderstaande analoge flowmeter gekocht met het idee om hem bovenop m'n pomp te monteren. Ik moet vanaf daar toch omhoog naar het filtervat dus dat leek me een prima plek.
Om hier nog even op terug te komen; De ervaring is niet best na een maand met het 6m3 model dat ik heb gekregen. (Mijn pomp is ook een 6m3 model)
Bij een backwashed filter, open bypass en kort aanzuigpunt (= hoge flow) kwam het oranje gewicht voorbij een soort maximaal punt bovenin waar hij doorslaat en blijft hangen. Het komt pas weer los als de flow onder de 1 à 2 m3 zit.
Initieel was dit geen groot probleem omdat ik normaliter toch over de skimmer aanzuig en de bypass dicht heb staan. Hierbij schoot het gewichtje niet door en leek de stroommeter te functioneren.
Vandaag viel me op dat de flow wel erg hoog was voor de actieve pompstand en bleek het gewichtje vast te zitten op 4m3, zelfs bij uitgeschakelde pomp. Hopelijk is dit niet het gevolg van montage vóór zandfilter… voor nu even gekozen voor een retour en staat er een 10m3 model in bestelling.
Om hier nog even op terug te komen; De ervaring is niet best na een maand met het 6m3 model dat ik heb gekregen. (Mijn pomp is ook een 6m3 model)
Bij een backwashed filter, open bypass en kort aanzuigpunt (= hoge flow) kwam het oranje gewicht voorbij een soort maximaal punt bovenin waar hij doorslaat en blijft hangen. Het komt pas weer los als de flow onder de 1 à 2 m3 zit.
Initieel was dit geen groot probleem omdat ik normaliter toch over de skimmer aanzuig en de bypass dicht heb staan. Hierbij schoot het gewichtje niet door en leek de stroommeter te functioneren.
Vandaag viel me op dat de flow wel erg hoog was voor de actieve pompstand en bleek het gewichtje vast te zitten op 4m3, zelfs bij uitgeschakelde pomp. Hopelijk is dit niet het gevolg van montage vóór zandfilter… voor nu even gekozen voor een retour en staat er een 10m3 model in bestelling.
Dus je kan hem niet afstellen ??? dat is dan wel erg nasty
Zou dan toch voor een flowmeter gaan met impellor oid en een esp
@vso Nee, het is eigenlijk maar een simpel oranje gewichtje dat omhoog geduwd wordt door de stroming. Ben wel benieuwd hoe je dat afstellen voor ogen had, misschien mis ik iets
Hoewel home automation wel een hobby van me is heb ik de overweging gemaakt om voor een ‘foolproof’ meter te kiezen. Ik vind het echt alleen handig te weten als ik met het zwembad bezig ben (stofzuigen, waterval afstellen) en wilde weten wat de flow was in de verschillende standen van de frequentie regelaar op de pomp.
Luc S schreef op zondag 14 mei 2023 @ 00:29:
@vso Nee, het is eigenlijk maar een simpel oranje gewichtje dat omhoog geduwd wordt door de stroming. Ben wel benieuwd hoe je dat afstellen voor ogen had, misschien mis ik iets
RFTM ? + het aantal liter per uur van je ZFP oid ? denk dat daar wellicht een mismatch in is ?
Hoewel home automation wel een hobby van me is heb ik de overweging gemaakt om voor een ‘foolproof’ meter te kiezen. Ik vind het echt alleen handig te weten als ik met het zwembad bezig ben (stofzuigen, waterval afstellen) en wilde weten wat de flow was in de verschillende standen van de frequentie regelaar op de pomp.
Die snap ik wel ... zelf ook nog dit jaar de flowmeter ertussen knallen die ligt al een tijdje stof te happen. .. (@Jazsie en @Koffie zijn me al voorgegaan, dus hun code/yaml oid kan ik mooi lenen) als je benieuwd bent dan moet je 1 van die 2 personen hun posts doorspitten in dit of vorig topic .. welke exact dat is
Ding laat zich "mooi" tussen de installatie schroeven, wellicht zal ik niet 1:1 de ware flow meten maar zal wel de verschillen zien tussen diverse standen en als het over tijd veranderd.
Wat ik wel wil doen is de DS18B20 temp sensors caliberen .. en wat fijner afstellen ..
In Home Assistant werkt ie ook grotendeels met localtuya, al moet ik daar dit jaar nog wat verder in tweaken. Aan- en uitzetten werkt in ieder geval.
Daarnaast heb ik de warmtepomp aangesloten met een Perilex waarbij de twee extra draden op de pomp-aansluiting van de warmtepomp zitten. Als deze kortgesloten worden (warmtepomp gaat aan) schakelt de gekoppelde Shelly ook direct mijn pomp in. Scheelt heel wat E3-meldingen
[...]
Volgens mij moet dat makkelijk kunnen, ik heb een Intex ZFP met een capaciteit van 4m³/h. Zou wel zorgen voor een bypass om meer/minder water door de warmtepomp te sturen.
Ik heb uiteindelijk de fairland aangeschaft en van het weekend aangesloten.
Op het display zie ik maar 1 temp staan, hoe kan ik nu zorgen dat ik de juiste flow heb door het apparaat om de beste cop te halen?
Ik heb wat filmpjes gezien van andere heatpumps waarin je precies kan zien wat de delta van de verwarming is, en dit kan fintetunen door de flow te knijpen. Maar ik kan bij deze niet zien hoe ik dat moet kunnen zien?
Voor een verwarmingsketel heb je een onderhoudscontract - hebben jullie ook zoiets voor je zwembadinstallatie?
We zijn verhuisd naar een huis met inground zwembad en grote installatie in het schuurtje - heb nog niet helemaal beeld bij wat alles doet en wat voor (technisch) onderhoud eraan zit. Waterkwaliteit beheersen lukt me (denk ik) wel - dat is in de basis niet veel anders dan met ons oude above ground zwembad.
Wat afwijkende vraag, wellicht kan iemand me helpen.
Ik heb een huis op het ook wat nog niet geheel afgebouwd is. Idem het zwembad. Nu heb ik 0 ervaring met zwembaden, dus ik wil op een rijtje hebben waar ik het qua kosten over heb wanneer ik dat zwembad wil laten afbouwen.
Status nu is dat de vloer/bodem van het bad (8x4) er ligt, en dat voor 80 procent blokken zijn gestapeld. Met blokken bedoel ik de EPS of Styrodur achtige blokken waar beton in gegoten wordt. De bovenste laag is ook nog niet voorzien van wapening.
Nu weet ik niet hoe die blokken eraan toe zijn,en misschien moeten die wel allemaal vervangen worden maar een kant en klaar bouwpakket is zo gevonden.
Waar het mij om gaat is een inschatting te hebben van kosten van verdere opbouw en afwerking. Dus resterene blokken plaatsen, wapenen, trap maken, beton storten, folie plaatsen en randafwerking. Ik denk zelf zo'n 12-15k, incl de overige benodigdheden? Folie, filtersysteem, slangen, tegels etc, Klopt dit een beetje?
We zijn verhuisd naar een huis met inground zwembad en grote installatie in het schuurtje - heb nog niet helemaal beeld bij wat alles doet en wat voor (technisch) onderhoud eraan zit. Waterkwaliteit beheersen lukt me (denk ik) wel - dat is in de basis niet veel anders dan met ons oude above ground zwembad.
er zijn vast wel bedrijven die dat doen maar over het algemeen is het eigen werk
hangt er een cv die moet wel onderhouden worden als die draait
maar je zwembad installatie is eigenlijk aan je zelf.
maar bij vragen kun je ze altijd vragen
Ik ken wel mensen die het zomerklaar en winterklaar maken van het zwembad jaarlijks door het bedrijf laten doen die het ook heeft aangelegd destijds. Dat zijn wel mensen met bovengemiddeld salaris en 0 tweakers-mentaliteit
Ik heb een huis op het ook wat nog niet geheel afgebouwd is. Idem het zwembad. Nu heb ik 0 ervaring met zwembaden, dus ik wil op een rijtje hebben waar ik het qua kosten over heb wanneer ik dat zwembad wil laten afbouwen.
Status nu is dat de vloer/bodem van het bad (8x4) er ligt, en dat voor 80 procent blokken zijn gestapeld. Met blokken bedoel ik de EPS of Styrodur achtige blokken waar beton in gegoten wordt. De bovenste laag is ook nog niet voorzien van wapening.
Nu weet ik niet hoe die blokken eraan toe zijn,en misschien moeten die wel allemaal vervangen worden maar een kant en klaar bouwpakket is zo gevonden.
Waar het mij om gaat is een inschatting te hebben van kosten van verdere opbouw en afwerking. Dus resterene blokken plaatsen, wapenen, trap maken, beton storten, folie plaatsen en randafwerking. Ik denk zelf zo'n 12-15k, incl de overige benodigdheden? Folie, filtersysteem, slangen, tegels etc, Klopt dit een beetje?
Ik denk dat de bodemvloer het goeedkoopste deel is... Offertes van dit soort baden zitten toch wel tussen de 40 en 60k denk ik. Qua prijs heb je denk ik nog niet genoeg als je het zelf helemaal doet qua onderdelen en afwerking. @GeeMoney heeft volgens mij laatst een kleiner bad laten plaatsen en die kwam al uit richting > 50k volgens mij.
Voordeel is, je hoeft het zand in elk geval niet meer af te voeren, of ligt dat nog op een hoop in de tuin
Het ligt er ook een beetje aan wat je wilt. Wil je er een roldeck overheen? Die kosten al zo'n 14K inclusief BTW.
Installatietechniek zal tussen de 2,5 en 6k zitten, afhankelijk van je wensen. Folie kost al gauw 3k of meer inclusief aanbrengen. De randafwerking is ook circa 1,5k.
Denk dat ik met 12-15k wel klaar ben, zie geen reden waarom dit hoger gaat uitvallen.
Dan had je het ook niet hoeven vragen
Een uitdaging gaat zijn (lijkt mij) dat als je het niet zelf wilt doen, je een partij moet vinden die iemand anders zijn werk gaat afmaken. Zeker met een zwembad met een opbouw/basis die iemand anders heeft neergezet zal niet iedereen zich daaraan gaan branden gok ik.
Daarna kan je het natuurlijk zo gek maken als je wilt.
Verlichting, elektra, liner, slimmers, inspuiters, pompen, filters, doseer systemen, roldek (solar hoeft dus niet geef je aan maar je wilt evengoed een roldek voor je warmte te behouden en troep buiten te houden) en wil je die geïntegreerd of mag die er gewoon los op komen middels een rolstaaf erbovenop etc. .
Arbeid is duur tegenwoordig als ze al tijd hebben, materialen voor zwembaden is net als baby spullen, daar zit gewoon flinke marge op want je hebt het toch nodig .
GeeMoney schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:32:
[...]roldek (solar hoeft dus niet geef je aan maar je wilt evengoed een roldek voor je warmte te behouden en troep buiten te houden) en wil je die geïntegreerd of mag die er gewoon los op komen middels een rolstaaf erbovenop etc.
Even los van de noodzaak van een solardek, wil je eigenlijk echt wel een roldek of eenvoudige afdekmogelijkheid.
Je wil verdamping ook tegengaan als je het bad niet gebruikt
Even los van de noodzaak van een solardek, wil je eigenlijk echt wel een roldek of eenvoudige afdekmogelijkheid.
Je wil verdamping ook tegengaan als je het bad niet gebruikt
Nu wilde ik er eigenlijk Aqualoon filter bollen bij bestellen ipv zand, maar zie dat die van Bestway bijna de helft goedkoper zijn dan Aqualoon.
Zit hier kwalitatief ook echt veel verschil tussen of kan ik net zo goed de goedkopere bestellen?
zand/glas of diverse soorten watten .. allemaal 1 pot nat het enige verschil is dat je watten in de wasmachine kan mikken bij het afbreken van je zwembad.
10m3 is overkill en onnodig stroom verbruik als je WP / solar verwarming dat niet nodig heeft, je filtert niet beter/slechter..
en voor 50 of 100,- accu stofzuigert erbij is wellicht nog goedkoper/niuttiger als een 10m3 + zwembad robot combinatie.
Dan had je het ook niet hoeven vragen
Een uitdaging gaat zijn (lijkt mij) dat als je het niet zelf wilt doen, je een partij moet vinden die iemand anders zijn werk gaat afmaken. Zeker met een zwembad met een opbouw/basis die iemand anders heeft neergezet zal niet iedereen zich daaraan gaan branden gok ik.
Daarna kan je het natuurlijk zo gek maken als je wilt.
Verlichting, elektra, liner, slimmers, inspuiters, pompen, filters, doseer systemen, roldek (solar hoeft dus niet geef je aan maar je wilt evengoed een roldek voor je warmte te behouden en troep buiten te houden) en wil je die geïntegreerd of mag die er gewoon los op komen middels een rolstaaf erbovenop etc. .
Arbeid is duur tegenwoordig als ze al tijd hebben, materialen voor zwembaden is net als baby spullen, daar zit gewoon flinke marge op want je hebt het toch nodig .
Wat ik bedoel is dat ik ongeveer dezelfde bedragen voorbij zie komen als dat ik gedachten had.
Volgens mij is juist het uitgraven en vloer storten al bijna de helft van de totale kosten.
Ik gaf al aan dat het zwemad in kwestie een stukje zuidelijker ligt. Als in: warmte behouden is niet echt een issue. Troep buitenhouden zal door de ligging ook enorm meevallen.
Maar goed, hoe zijn de kosten van jouw bad opgebouwd?
zand/glas of diverse soorten watten .. allemaal 1 pot nat het enige verschil is dat je watten in de wasmachine kan mikken bij het afbreken van je zwembad.
10m3 is overkill en onnodig stroom verbruik als je WP / solar verwarming dat niet nodig heeft, je filtert niet beter/slechter..
en voor 50 of 100,- accu stofzuigert erbij is wellicht nog goedkoper/niuttiger als een 10m3 + zwembad robot combinatie.
Thx. Dan worden het de Bestway filterballen.
10m3 is momenteel goedkoper dan 8m3 vandaar de keuze.
WP staat op de verlanglijst vandaar dat ik dacht dat ietwat overkill niet verkeerd zou zijn.
Waarom is het verbruik van de huidige zandfilterpompen zo hoog? Bijvoorbeeld 370W voor een Intex 6m3/u pomp vind ik nogal wat.
Als je dan kijkt naar dit soort DC pompen, zit het verbruik op 80Watt voor een pomp met 7500l/u en een opvoerhoogte van 7 meter. Dan komt er nog een zandfiltervat bij met drukverlies, maar voor een niet al te groot zwembad moet dat toch wel kunnen?
Ik heb het topic helemaal doorgespit/doorgezwommen maar ik kom voor mezelf niet tot een duidelijk antwoord.
Vorig jaar begonnen met een Intex opzetbad van 3 x 2 gekocht en van het een kwam het ander. Nu heb ik meteen alles accessoires (skimmer, trapje, stofzuiger, voetenbadje, chemicaliën etc etc etc...) en na een slecht resultaat met een cartridgepomp maar een Bestway 5,7m3/u ZFP erbij gekocht.
Ik heb toen meteen een 38mm adapterset gekocht voor het zwembad aangezien de slangen van de pomp deze diameter hebben en dit mij gezien de weerstand het beste leek.
Nu klaagden de kids over dat het water toch wel koud was en nu heb ik gister voor een prikkie een Hot Splash HS35 (3,35Kw) gekocht die in principe het kleine zwembad goed zou moeten kunnen verwarmen.
Nu heb ik een aantal vragen:
1: heb ik een bypass nodig?
1a: zo ja: Hoe kan ik de beste doorstroming houden qua slangdiameter? Ik zie in de bypass-kits 50mm, 38mm, 32mm, ik ben het overzicht een beetje kwijt.
1b: zo nee, moet ik dan ZFP 38mm --> WP IN 32mm -> WP OUT 32mm -> zwembad 38mm?
2: Hoe kom ik er achter hoe ver ik de pomp van het zwembad af kan zetten qua drukverlies? Ik ken de berekeningen/aanbevelingen hier niet voor bij mijn ZFP/WP combinatie.
3: Hoe zijn de ervaringen met een chloordoseersluis? Leek mij wel handig, of is dan een zoutwatersysteem weer beter?
Zoals menigeen in dit topic is bij mij ook het zwembadvirus weer opgelaaid met het weer en wordt het elke keer een stukje mooier!
Sowieso schrijf je zo! http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/sowieso
Wat ik bedoel is dat ik ongeveer dezelfde bedragen voorbij zie komen als dat ik gedachten had.
Volgens mij is juist het uitgraven en vloer storten al bijna de helft van de totale kosten.
Ik gaf al aan dat het zwemad in kwestie een stukje zuidelijker ligt. Als in: warmte behouden is niet echt een issue. Troep buitenhouden zal door de ligging ook enorm meevallen.
Maar goed, hoe zijn de kosten van jouw bad opgebouwd?
1a: zo ja: Hoe kan ik de beste doorstroming houden qua slangdiameter? Ik zie in de bypass-kits 50mm, 38mm, 32mm, ik ben het overzicht een beetje kwijt.
ps met lijm verbindingen houd minimaal 10-20cm tussen verlijmde delen .. 5cm is het lijm deel wat erin schuift ... dus 4x5 + beetje heb je genoeg "vlees" om zaag erin te zetten en iets ertussen te lijmen
tenzij je met een verf-fohn aan de slag wilt ..
2: Hoe kom ik er achter hoe ver ik de pomp van het zwembad af kan zetten qua drukverlies? Ik ken de berekeningen/aanbevelingen hier niet voor bij mijn ZFP/WP combinatie.
who cares .. zuigt hij genoeg uit het zwembad .. dan blaast hij met dezelfde druk eruit ..
zolang je geen knikken in slang hebt .. = het goed ..
Gebruik geen "te lange" slangen of pijpen .. punt
je kan waar je het belangrijk vind de overgang van 32 naar 38 slang wegzagen maar dat moet je wel een grotere inwendige diameter hebben anders heeft het GEEN nut ik zou het niet doen want slangen zijn soms niet aan te slepen (midden seizoen) en dan moet je wel doen met wat je kan "kopen" / krijgen. en veel baat heb je er niet mee
3: Hoe zijn de ervaringen met een chloordoseersluis? Leek mij wel handig, of is dan een zoutwatersysteem weer beter?
zout = chloor maar dan via elektrolyse .. zou ik alleen adivseren met "vaste" baden (iets wat je lang laat staan)
btw als je dagelijks je bad 1 a 2x rondpompt (doe je tochal met verwarmen) + dagen dat het regent + chloorsluis dan hoef je weinig chloor erbij te doen
ps grote chloorblok (langzaam oplos variant) 1 a 2 per 14 dagen oid .. en voor de sluis helpt een oliefilter tang/dingus het beste om hem te open/dicht te maken ..
een potje (zuurvrije) vasiline bij de bouwmarkt is goed voor je rubbers en wat rolletjes afdichtband bij de zelfde afdeling voor pijpen .. (overgang naar slang-->pijp waar je de slangeklem plaatst)
paQ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:16:
Weet iemand of het onthardingszout van de bouwmarkt gewoon in het water kan?
zout = zout heb ik altijd geleerd, er mag alleen geen jodium in zitten.
Ik denk het niet, zelfs Toppy maakt onderscheid in verschillende soorten zout.
Deze, zeggen ze zelf, is bijvoorbeeld NIET geschikt voor de Intex systemen, die de meerderheid hier toch heeft vermoed ik.
Daar hebben ze weer ander zout voor waar ze netjes naar verwijzen.
Poolsel werkt keurig idd. Ik heb jarenlang tafelzoutzakjes bij AH gehaald voor 39 ct/kg. Ging ook altijd uitstekend. Toppy verkoopt zelf ook gewoon tafelzout zonder jodium. Moet net zo makkelijk gaan als je het mij vraagt.
Het ding van regeneratiezout is dat ook dat zout vrij zuiver is en geen additieven heeft, net als Poolsel.
Ik heb toch zo wat vraagtekens bij die omschrijving van toppy.
Ik heb getwijfeld om mijn vraag hier te stellen of in het “verwarm” topic, dus ik hoop dat iemand me hier kan helpen. Wat is het geval…..
Wij hebben al jaren een 30m3 zwembad en verwarmden deze eerst eerst met een warmtepomp. Toen we de mogelijkheid hadden om veel matten te leggen, werd het een zonneverwarming. Beide werkten perfect met ieder z’n eigen voor- en nadeel.
Nu hebben we een nieuwe woning gekocht met een 50m3 zwembad (inbouw, buiten in de tuin, met solardeck). Dit zwembad wordt volgens verkopers warm door de perfecte zonligging. Ze hebben echter wel de mogelijkheid om het zwembad te verwarmen met de cv-ketel op gas. Dit doen ze via een 40Kw warmtewisselaar.
Nu mijn vraag: ik wil graag een hybride ketel gaan hangen. Dus warmtepomp met gasketel. De warmtepomp zou dan een vermogen hebben van 6-8 kWh en kan het water maximaal verwarmen tot een graad of 50.
Zou het zin hebben om 50 graden water door een warmtewisselaar te leiden zodat het zwembad (uiteindelijk) opwarmt? Iemand ervaring met dit soort lage temperaturen?
De reden van mijn keuze voor filter ballen zit hem met name in het gewicht.
Het bad wordt jaarlijks opgebouwd en afgebroken. Een zfp gevuld met 25kg filterzand of glas zet je niet zomaar even ergens op een plankje neer.
Mijn vraag was dan ook meer gericht op kwaliteit verschil tussen Aqualoon en Bestway en niet op advies voor overige materialen. Ik dacht wellicht dat er hier mensen zijn die ervaring hebben met beide.
De reden van mijn keuze voor filter ballen zit hem met name in het gewicht.
Het bad wordt jaarlijks opgebouwd en afgebroken. Een zfp gevuld met 25kg filterzand of glas zet je niet zomaar even ergens op een plankje neer.
Mijn vraag was dan ook meer gericht op kwaliteit verschil tussen Aqualoon en Bestway en niet op advies voor overige materialen. Ik dacht wellicht dat er hier mensen zijn die ervaring hebben met beide.
Ik heb vorig jaar de goedkoopste gekocht via Toppy. Werken prima. Heb 2 sets om ze tussendoor een keer te kunnen wassen.
Dat bevalt echt zeer goed
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
HansL schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:05:
Ik heb getwijfeld om mijn vraag hier te stellen of in het “verwarm” topic, dus ik hoop dat iemand me hier kan helpen. Wat is het geval…..
Wij hebben al jaren een 30m3 zwembad en verwarmden deze eerst eerst met een warmtepomp. Toen we de mogelijkheid hadden om veel matten te leggen, werd het een zonneverwarming. Beide werkten perfect met ieder z’n eigen voor- en nadeel.
Nu hebben we een nieuwe woning gekocht met een 50m3 zwembad (inbouw, buiten in de tuin, met solardeck). Dit zwembad wordt volgens verkopers warm door de perfecte zonligging. Ze hebben echter wel de mogelijkheid om het zwembad te verwarmen met de cv-ketel op gas. Dit doen ze via een 40Kw warmtewisselaar.
Nu mijn vraag: ik wil graag een hybride ketel gaan hangen. Dus warmtepomp met gasketel. De warmtepomp zou dan een vermogen hebben van 6-8 kWh en kan het water maximaal verwarmen tot een graad of 50.
Zou het zin hebben om 50 graden water door een warmtewisselaar te leiden zodat het zwembad (uiteindelijk) opwarmt? Iemand ervaring met dit soort lage temperaturen?
solarmatten zijn ook 40-50 graden .. voordat je er water doorheen knalt
Denk eerder dat de uitdaging is dat je warmtepomp water te veel gaat afkoelen ..
HansL schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:05:
voor mijn wek plaats ik ook warmte pompen en die 50 graden is om dat ze niet meer kunnen genereren maar uiteindelijk het verschil van de 50 en 70/80 graden is na genoeg niet te merken en een gewone cv ketel kun je ook met 50 graden laten draaien.
het verwarmen kan misschien iets langer duren maar dan kom je uit net als bij zonnecollectoren doe leveren ongeveer het zelfde. het voordeel van een hybride systeem er van te maken is dat het gas technisch efficiënt is want als je warmtepomp het niet meer trekt dan laat hij de cv zelf stoken.
conclusie dat is geen probleem om daarmee te gaan verwarmen naar mijn kennis
Mijn Intex 4m³/h ZFP staat zo'n 6-7 meter van het zwembad af, en de leiding ligt ondergronds (flexibele PVC-buis/slang 50mm). Dat ging prima. Zwembad zat overigens vorig jaar nog met 32mm-slangen aangesloten, dit jaar gaan deze naar 38mm.
Ik heb een Fairland IXR50V warmte pomp om mijn zwembad op te warmen, zat erbij toen we het huis kochten.
Nu valt mij op dat er onder water komt te staan, hoort dit bij een warmte pomp als hij bv 21 in en 22 uit het water verwarmt met een buiten temperatuur van 23 graden. Is dat condens, want er komt ook koude lucht vanaf. Of is dat een lek in de leidingen. Het lekt aan de binnenkant, het kan van de koelvinnen afkomen, maar als dat niet moet dan lijkt het me een lek te zijn. Het is niet veel, maar er ontstaat wel een plasje water.
@The Source
Ik denk ook dat dit condens is, en dat er koude lucht van de warmtepomp afkomt is maar goed ook. De warmte uit de lucht gaat in het water zitten, resultaat is koude lucht uit de warmtepomp.
Het is wel belangrijk om het gaatje onderin de warmte pomp vrij te houden van meuk, moet altijd door kunnen lopen.
Hier ligt er ook een hele plas onder de warmte pomp als deze aan staat.
[Voor 12% gewijzigd door SubSense op 18-05-2023 09:31]
woon ik, maar kom niet in de buurt.
Dan kan ik het net zo goed laten komen via amazon of zelfs peckelmans. (en meteen wat zakken extra)
De boet had een zeer nette prijs + levering, maar sinds gisteren uitverkocht.
Overigens, hier en daar is weer (nog) BSI TURBO Anti Alg & Groen concentraat op voorraad
Afgelopen twee dagen puin zitten ruimen van de bodem van het bad na de winter, flink filteren en regelmatig backwashen. Uiteindelijk is de bodem schoon maar blijft er zeegroen water over.... scheutje van dit erin, en volgende dag is het water helder
bijv https://www.kabelshop.nl/...-0935-i9619-t1577994.html
Nu valt mij op dat er onder water komt te staan, hoort dit bij een warmte pomp als hij bv 21 in en 22 uit het water verwarmt met een buiten temperatuur van 23 graden. Is dat condens, want er komt ook koude lucht vanaf. Of is dat een lek in de leidingen. Het lekt aan de binnenkant, het kan van de koelvinnen afkomen, maar als dat niet moet dan lijkt het me een lek te zijn. Het is niet veel, maar er ontstaat wel een plasje water.
Is normaal, zie ik hier ook bij de WP voor zwembad en het huis.
In de bodemplaat zit ergens een gaatje,.soms kan.je daar een slang op aan sluiten.
Mocht je twijfelen over lekkage,.dan de koppelingen goed nalopen aan de waterzijde.
[Voor 10% gewijzigd door _RRM_ op 18-05-2023 12:15]
Dank je allemaal, duidelijk condens. De aan en af voer lekken niet.
Nog een andere vraag, wat is aan te raden;
- eerst de filter en warmte pomp aan en dan vlak voor het zwemmen de robot er een uur in.
- eerst de robot erin omdat al het vuil op de bodem ligt in stil water en daarna de filter en warmte pomp aaan?
- eerst de filter en warmte pomp aan en dan vlak voor het zwemmen de robot er een uur in.
- eerst de robot erin omdat al het vuil op de bodem ligt in stil water en daarna de filter en warmte pomp aaan?
wat maakt het uit dan ? beide kunnen ..
Enige is dat moment dat je het de bedekking aan de bovenkant eraf haalt je zwembad afkoelt ..
Enige is dat moment dat je het de bedekking aan de bovenkant eraf haalt je zwembad afkoelt ..
Ik dat de robot stofzuiger meer vuil uit het zwembad kan halen als het water stil staat dan wanneer het door de filter in beweging is en niet al het vuil meer op de bodem ligt.
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details