Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 125 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Olympialooping schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 07:38:
[...]

Vroeg mezelf ook af hoeveel wat op dat zitgedeelte zou komen te staan. Ik schat maximaal 15cm. Maar lijkt mij wel een prettige toevoeging want dan kan je toch lekker afkoelen zonder er bij te hoeven staan in het bad.

13 kwh valt mij alles mee, als ik het daar mee kan redden dan teken ik er voor :Y
Wat komt er aan de overzijde van je trap? Of komt daar je roldek?
13kWh valt mij ook nog alles mee, zeker gezien de huidige buiten temperaturen. Ik heb hem dan nog niet op 28-29 staan natuurlijk maar daar is hij met 24 uur op en eerder dan dat kunnen we het weer toch niet voorspellen hier :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baron de L
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-07-2024
Iemand hier ervaring met een opblaasbare intex spa die niet wil koppelen aan de wifi van de ziggo router?

Wie o wie heeft de gouden tip.

2.4 ghz netwerk etc.. al geprobeerd. Via mobiel netwerk werkt die wel. Ook al een andere router geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Baron de L schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:09:
Iemand hier ervaring met een opblaasbare intex spa die niet wil koppelen aan de wifi van de ziggo router?

Wie o wie heeft de gouden tip.

2.4 ghz netwerk etc.. al geprobeerd. Via mobiel netwerk werkt die wel. Ook al een andere router geprobeerd.
w8 ff een spa met wifi . oke dat is nieuw :) vertel eens wat je met die app kan doen aub .. (leuke toevoeging voor de startpost IMHO)

Denk dat je eerder moet zoeken in de settings moet zoeken B/G/A/N of kanaal 11/15 oid wellicht een vinkje oid in je router die aan/uit staat. zoek ff in de handleiding van de spa naar de settings en je router.

neem aan dat waar je spa staat wel wifi bereik hebt met je gsm oid

kan alleen via je telefoon :? https://intexwetset.co.uk...ooting-Guide-20210629.pdf vage zooi dat dan ..

ps dit kan ik zo 1.2.3. bedenken maar zou ff goed de handleiding lezen of je uberhaupt met je huis wifi zou moeten verbinden (why not is mijn vraag als het niet zo is) ..

[ Voor 17% gewijzigd door vso op 22-04-2023 11:24 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baron de L
vso schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:18:
[...]

w8 ff een spa met wifi . oke dat is nieuw :) vertel eens wat je met die app kan doen aub .. (leuke toevoeging voor de startpost IMHO)

Denk dat je eerder moet zoeken in de settings moet zoeken B/G/A/N of kanaal 11/15 oid wellicht een vinkje oid in je router die aan/uit staat. zoek ff in de handleiding van de spa naar de settings en je router.

neem aan dat waar je spa staat wel wifi bereik hebt met je gsm oid

kan alleen via je telefoon :? https://intexwetset.co.uk...ooting-Guide-20210629.pdf vage zooi dat dan ..

ps dit kan ik zo 1.2.3. bedenken maar zou ff goed de handleiding lezen of je uberhaupt met je huis wifi zou moeten verbinden (why not is mijn vraag als het niet zo is) ..
Jazeker een Spa met WIFI. Je kan hier de temperatuur, jets, bubbels en reinigen instellen/ direct bedienen. Ideaal voor als je vanuit een andere locatie de boel aan wil zetten.

Verder staat de spa uiteraard ruim binnen bereik van de router. Het koppellen op een hotspot werkt wel. Ik zal nog eens kijken naar de B/G/A/N instellingen.

Ps. De app kan wel een update gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
GeeMoney schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:56:
[...]

Wat komt er aan de overzijde van je trap? Of komt daar je roldek?
13kWh valt mij ook nog alles mee, zeker gezien de huidige buiten temperaturen. Ik heb hem dan nog niet op 28-29 staan natuurlijk maar daar is hij met 24 uur op en eerder dan dat kunnen we het weer toch niet voorspellen hier :9.
Daar komt het roldeck inderdaad. Vandaar ook de maatvoering van 8,6 meter. De laatste 60 cm doet eigenlijk niet mee en is de ruimte om het dek in op te rollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Olympialooping schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:30:
[...]

Daar komt het roldeck inderdaad. Vandaar ook de maatvoering van 8,6 meter. De laatste 60 cm doet eigenlijk niet mee en is de ruimte om het dek in op te rollen.
Hij vult zich ondertussen lekker met de regen denk ik? :+
Ben benieuwd naar het zwembad als het af is, ziet er goed uit in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Baron de L schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:09:
Ja, maar niet met Ziggo :+
Configureren was wel even gevogel, je moet de spa in configuratie mode krijgen.
Zoveel seconde de wifi knop ingedrukt houden of zoiets op bedieningspaneel? Is al weer 2 jaar geleden :D Dat in combinatie met je app op de telefoon op hetzelfde ssid zit. Spa wel binnen bereik van voldoende sterk signaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baron de L
Glaslijn schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:09:
[...]

Ja, maar niet met Ziggo :+
Configureren was wel even gevogel, je moet de spa in configuratie mode krijgen.
Zoveel seconde de wifi knop ingedrukt houden of zoiets op bedieningspaneel? Is al weer 2 jaar geleden :D Dat in combinatie met je app op de telefoon op hetzelfde ssid zit. Spa wel binnen bereik van voldoende sterk signaal?
Inmiddels is het probleem getackeld. Na enkele uren/dagen gestoei is het probleem boven water.😉

Het is een van de 2 onderstaande oplossingen;

Optie 1: de spa ondersteund geen wifi namen met spaties. Of te wel 2 woorden of meer.

Optie 2: we hebben de mobiele hotspot een nieuwe naam (1 woord) en ww gegeven. Hierna de thuis wifi veranderd naar deze gegevens.

Één van de bovenste twee opties is de oplossing. Na uren gestoei hadden we pakweg geen zin meer om exact te kijken welke van de 2 opties het nou was.

De intex spa app werkt en is ideaal als je van afstand de boel wil regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Baron de L schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:22:
[...]
De intex spa app werkt en is ideaal als je van afstand de boel wil regelen.
Of je schema in te zetten voor zout cycli zodat je nergens meer naar hoeft te kijken :+
Enige wat ik mis in deze mogelijkheid, zijn pushberichten als er iets aan de hand is zoals pomp uit of zoutgehalte te laag/hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baron de L
Glaslijn schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:34:
[...]

Of je schema in te zetten voor zout cycli zodat je nergens meer naar hoeft te kijken :+
Enige wat ik mis in deze mogelijkheid, zijn pushberichten als er iets aan de hand is zoals pomp uit of zoutgehalte te laag/hoog.
Exact dit ja. Het schema instellen is inderdaad ideaal. Ook wij hebben sinds kort zoutwater. Voor hoeveel uur stel jij de filter + reinigen in per dag? Wij hebben nu de filter en het reinigen op 3 uur per dag staan.

Hoor het graag.

Ps. Zoutgehalte zou idd top zijn. Wellicht in toekomstige updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
zover ik meegekregen heb is het betrouwbaar meten van chemicalien (zout/chloor/ph etc) mee een ding van "betrouwbaarheid"

tenzij je vooraf de meting een hele calibratie slag met diverse "bekende" waardes doet van speciale vloeistoffen. kan je meting elke x tussen -3 0 en +5 zitten oid terwijl je bad al 3x gemixed is bij wijze van spreken.
Wellicht een stap tever voor de minder vermogende zwembad houder(s) ..

ik zou inderdaad meer gaan voor een constante waarde waarbij je eventueel bijstuurt via de techniek om bv een x tijd meer / langer toe te voegen .. in kleine hoeveelheid ofzo bv bij benadering een x hoeveelheid chloor per "persoon" extra produceren ..

valt het dan niet te doen ? je wel maar je moet gewoon je meetsonde(s) regelmatig onderhouden / schoonmaken en kalibreren.. en wil je dat niet is wellicht gewoon je hand in het zwembadwater en de wand voelen of deze glad/ruw is .. en je oog of het water troebel word goedkoper/efficienter

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 24-04-2023 22:31 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Baron de L schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:10:
[...] Voor hoeveel uur stel jij de filter + reinigen in per dag? Wij hebben nu de filter en het reinigen op 3 uur per dag staan.
Pomp draait hier continue, momenteel verwarmen wij niet om klein beetje de kosten te drukken.
Qua reiniging is het even vogelen aan de hand hoe je het ding gebruikt, hier gaan we vaak meerdere momenten op de dag. Wij houden van schoon water en ik heb dan ook 3 reinigingsmomenten ingesteld op de dag/nacht. Water blijft hier lang mooi schoon, zeker met het tussentijds "stofzuigen" van de bodem.
Deze gebruiken wij hiervoor en ben ik best tevreden over, doet wat het moet doen.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toppy.nl/g/catalog/product/8799/1200f1200/8799_1.webp

De handleiding zegt als ik me niet vergis, dat je twee keer twee of drie uur per dag moet reinigen. Ik heb daar op de dag een derde moment (eigenlijk tweede) van een uurtje tussen gestopt om chloor gehalte op peil te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baron de L
Glaslijn schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:23:
[...]

Pomp draait hier continue, momenteel verwarmen wij niet om klein beetje de kosten te drukken.
Qua reiniging is het even vogelen aan de hand hoe je het ding gebruikt, hier gaan we vaak meerdere momenten op de dag. Wij houden van schoon water en ik heb dan ook 3 reinigingsmomenten ingesteld op de dag/nacht. Water blijft hier lang mooi schoon, zeker met het tussentijds "stofzuigen" van de bodem.
Deze gebruiken wij hiervoor en ben ik best tevreden over, doet wat het moet doen.
[Afbeelding]

De handleiding zegt als ik me niet vergis, dat je twee keer twee of drie uur per dag moet reinigen. Ik heb daar op de dag een derde moment (eigenlijk tweede) van een uurtje tussen gestopt om chloor gehalte op peil te houden.
Bedankt voor de tips. Wij hebben hem zojuist op maximaal gezet. Dat betekend 8 uur lang filteren en reinigen. (Zie afbeeldingen)

Uiteraard kunnen we hem nogmaals instellen voor nog een keer 8 uur, echter zou het maximale meer dan voldoende moeten zijn.

Hoe vaak wisselen jullie de filters?

Voor iedereen die het interesseert;

- Filteren en reinigen kost totaal ongeveer 0,115 kwh per uur.

Ben nog aan het uitzoeken hoeveel het opwarmen van bijv 26 graden naar 40 graden per uur aan kwh kost. Ook het stabiel houden van de temperatuur rond de 30 of 40 graden ga ik uitzoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RscOi0_Cz9fWm6FyuIfg4xh5HwU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tpfipcjMfkfAI2adUbWzV4a2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26HTP5qNCsu7s2RJz8hjd_UdtNI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J8H52LHCUoTHAHPJ5Ei2C9yy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Baron de L schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:06:
[...]
Wij verbruiken wel veel filters, als het ding in bedrijf is. Wij kopen de filters dan ook groot in, zomers kan het hard gaan. Hangt er ook een klein beetje vanaf hoe vuil wij het bad in gaan :o

Nu we er niet in zitten, maar wel blijven draaien om het water schoon te houden gaan de filters best lang mee. Als we er gebruik van maken, ergens tussen de 5 en 14 dagen. Je hoort het eigenlijk wel aan de pomp wanneer er een nieuw filtertje gewenst is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Baron de L schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:06:
[...]

Bedankt voor de tips. Wij hebben hem zojuist op maximaal gezet. Dat betekend 8 uur lang filteren en reinigen. (Zie afbeeldingen)

Uiteraard kunnen we hem nogmaals instellen voor nog een keer 8 uur, echter zou het maximale meer dan voldoende moeten zijn.

Voor iedereen die het interesseert;

- Filteren en reinigen kost totaal ongeveer 0,115 kwh per uur.

Ben nog aan het uitzoeken hoeveel het opwarmen van bijv 26 graden naar 40 graden per uur aan kwh kost. Ook het stabiel houden van de temperatuur rond de 30 of 40 graden ga ik uitzoeken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ziet er leuk uit de app, dat was er niet toen ik een Intex Spa had :).

Ben benieuwd naar je energie vebruik, kunnen we dat vergelijken met mijn Spa die omgebouwd is met warmtepomp.

Die van mij staat nog in winterslaap, komende maand ga ik weer vullen :9~, kan niet wachten.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee_r
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-05 11:29
Ik ben ook eens aan het rondkijken om dit jaar een nieuw opbouw zwembad te plaatsen.
Ik dacht aan een hoogte van 122cm., min. 4 meter lang en min. 2 meter breed
Welk merk kan je adviseren en waarom? Intex, Bestway, W'eau, ...
Welke filter?
Welke stofzuiger en werkt dit met de filter?

Iemand raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baron de L
Jazsie schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:35:
[...]

Ziet er leuk uit de app, dat was er niet toen ik een Intex Spa had :).

Ben benieuwd naar je energie vebruik, kunnen we dat vergelijken met mijn Spa die omgebouwd is met warmtepomp.

Die van mij staat nog in winterslaap, komende maand ga ik weer vullen :9~, kan niet wachten.
Heb net even een grove schatting gemaakt. Het op temperatuur brengen van 26 graden naar 40 graden kost ongeveer 30 kwh.

Het stabiel houden ga ik nog uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
jee_r schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:41:
Ik ben ook eens aan het rondkijken om dit jaar een nieuw opbouw zwembad te plaatsen.
Welke filter?

Iemand raad?
Maakt eigenlijk niet uit, Intex is populair maar de ZFP zijn wel herrieschoppers. Vinden je buren minder leuk als je tussenwoning hebt...

Bestway ZFP zijn rustiger maar zijn niet krachtig, gebruiken voor zonnematten op je schuurtje kan je vergeten.

W'eau geen ervaring mee.

Wil je stofzuigen met een slang op de skimmer dan heb je toch wel een 6m3 zfp nodig wil je beetje fatsoenlijk kunnen zuigen. hier kan @vso wel meer over vertellen :+.
Baron de L schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:03:
[...]
Heb net even een grove schatting gemaakt. Het op temperatuur brengen van 26 graden naar 40 graden kost ongeveer 30 kwh.

Het stabiel houden ga ik nog uitzoeken.
Dat zou heel goed kunnen kloppen, dat is best fors als je het zo bekijkt, wat is de inhoud van je Spa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:37
jee_r schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:41:
Welke filter?

Iemand raad?
Leuk! Ik heb vorig jaar ook zelf een zwembad geplaatst, (732x368 Intex). Bezint eer ge begint wat voor budget je er voor over hebt.... Wil je ook verwarmen? Ik heb zelf een andere pomp + zandfilter (12 m3 Pentax) erbij gekocht, icm een frequentieregelaar om de pomp op lagere toeren te kunnen laten draaien. Bij het stofzuigen (gewoon handmatig, gaat prima) staat de pomp hoog. Tijdens het filteren staat hij rustig te pruttelen en zorgt niet voor geluidsoverlast.

Vergeet niet een solarcover te kopen, tegen afkoeling / verdamping en voor de opwarming. Als je vaker wilt zwemmen dan 10x per jaar tijdens hete dagen, neem in overweging om een warmtepomp aan te schaffen. (zeker als je bad niet de hele dag in de zon staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-07 22:23
Jazsie schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:10:
[...]

Maakt eigenlijk niet uit, Intex is populair maar de ZFP zijn wel herrieschoppers. Vinden je buren minder leuk als je tussenwoning hebt...

Bestway ZFP zijn rustiger maar zijn niet krachtig, gebruiken voor zonnematten op je schuurtje kan je vergeten.

W'eau geen ervaring mee.

Wil je stofzuigen met een slang op de skimmer dan heb je toch wel een 6m3 zfp nodig wil je beetje fatsoenlijk kunnen zuigen. hier kan @vso wel meer over vertellen :+.
Volgens mij vroeg hij om een zwembad, niet een ZFP :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baron de L
Jazsie schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:10:
[...]

Dat zou heel goed kunnen kloppen, dat is best fors als je het zo bekijkt, wat is de inhoud van je Spa?
Het is een intex spa van 1000 liter.

Ik verwacht dat het stabiel houden van de temperatuur 6 kwh per dag moet gaan kosten.

Ook ga ik het schema van het reinigen anders instellen. Aangezien de intex spa niet kan heaten en reinigen tegelijk, lijkt het mij niet verstandig om 8 uur achter elkaar de verwarming eraf te halen.

Ik zat dus te denken aan;

- Met 8 uur reinigen.
- Tijdens heaten is de filter altijd aan.

Reinigen: 22:00 - 00:00
Heaten: 00:00 - 02:00
Reinigen: 02:00 - 04:00
Heaten: 04:00 - 06:00
Reinigen: 06:00 - 08:00
Heaten: 08:00 - 10:00
Reinigen: 10:00 - 12:00
Heaten: 12:00 - 22:00

Als iemand hier ideeën, advies of ervaring mee heeft dan hoor ik dat graag. Betreft zoutwater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Baron de L schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:25:
[...]
Als iemand hier ideeën, advies of ervaring mee heeft dan hoor ik dat graag. Betreft zoutwater.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S387xJgnQfCdh7xqzgsjU3Zodn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cf3huMINEnFUd6S3hcMaAthN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ons schema momenteel zo staan, verder eigenlijk nooit meer de tijd genomen om het verder te verfijnen. Zal ongetwijfeld nog wat efficienter kunnen, maar zo hebben we eigenlijk een prima schema waarmee we vooral in de avond uit de voeten kunnen. En als we wel willen bubbelen in het reiningswindow, zetten we deze net zo makkelijk uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baron de L
Glaslijn schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:59:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb ons schema momenteel zo staan, verder eigenlijk nooit meer de tijd genomen om het verder te verfijnen. Zal ongetwijfeld nog wat efficienter kunnen, maar zo hebben we eigenlijk een prima schema waarmee we vooral in de avond uit de voeten kunnen. En als we wel willen bubbelen in het reiningswindow, zetten we deze net zo makkelijk uit :P
Weet je toevallig wat er gebeurd als het verwarmen altijd aanstaat en je dan 3 uur gaat reinigen? Slaat die daarna weer automatisch aan op verwarmen of moet je dan alles in gaan stellen zoals in mijn eerder gestuurd schema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Zodra de geplande reiniging afgelopen is, springt automatisch de verwarmstand weer aan.
Deze staat bij ons gewoon 24/7 aan, momenteel zonder verwarmen (ingesteld op laagste waarde 10C)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:50:
[...]

Volgens mij vroeg hij om een zwembad, niet een ZFP :+
erhm tenzij je een accu stofzuiger neemt (wil niet meer zonder ! ;) ) ben je wel gebonden aan een minimale zfp van 6m3 dus @Jazsie geeft met een omweg wel antwoord op zijn vraag(en)

maar goed je geeft ook niet advies welk merk zwembad ;) hahahahaha

@jee_r ligt eraan wat je kleine kotters willen / waar jij als ouder je happy mee voelt. enige verschil is de hoogte intex(hoger) vs bestway(scheelt 10cm oid) bubbelfolie / cover/zwembad zijn niet het "duurste" .. die 3 zou ik lekker ergens samen /apart scoren na 3m rond gaat het snel de prijs aantikken in euro's ,, kwaliteit is doorgaans gelijk.

voor de rest is de startpost best wel uitgebreid .. denk ik zo

o ja voordat ik het vergeet tegels voor onder het zwembad (dikker is beter) is zeker wel prettig

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Soms is 2 lagen dunne wel goedkoper dan 1 laag dikke.
(Tegels bedoel ik dan)

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baron de L
Glaslijn schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:55:
Zodra de geplande reiniging afgelopen is, springt automatisch de verwarmstand weer aan.
Deze staat bij ons gewoon 24/7 aan, momenteel zonder verwarmen (ingesteld op laagste waarde 10C)
We gaan het proberen. Erg benieuwd naar het dagelijkse verbruik op een constante temperatuur van 38 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xFco-_kdhCKBhoERH58A-oMQ6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UxiLWPMGppk5XkJKlnlQi44M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Schiet me trouwens ook nog te binnen, het SSID wat je gebruikt....daar mag geen equivalent van bestaan op 5GHz band.Vaak word hetzelfde SSID op zowel 2.4 als 5 GHz aangeboden bij veel routers, daar kan deze Intex oplossing niet mee omgaan.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Vandaag is er weer hard gewerkt aan ons bad: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9G0-KOQa11X5bq_7HYjB_saJFAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dnAq0W4h4btcVJ8zc5a0vPN9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPXJLNdxD-m73nC97S8Wwb-ERAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2OBJ0t74kjeVkNEhJ9QQDrjG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDF-q3L7OZZBbhXXkbjVlrcVgEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fk54Pg1TJqQGtksOD5NHPdQm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FnxXc9q2CKbr_jmH6uwb5tEmME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/scgPVxgfEy6DWx6rOeeQj61K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ndgn4qhSdfaqhHZEMW5ECyNSsGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3g6twuWEvqzZHV7LVpSvhCOu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:13
Mijn koppelslang van de pomp naar de zandton is deze winter gesneuveld.
Nu is het een slang van ongeveer 50cm die met klemmen wordt vastgezet.
Nu vind ik overal wel schroefslangen hiervoor als reserve, maar nergens voor klemmen.
Toevallig iemand een idee waar deze te vinden zijn?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:57

The Executer

Lekker belangrijk!

Vijverafdeling, heb ik zelf hele fijne klemmen weg, kan ze zo met de hand aandraaien. Die versie kom ik zo snel even niet tegen, maar is zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/93056/files/367125037/900x900x2/velda-draadslangklem.jpg

Ah, je bedoelt puur de slang met gladde aansluiting, zonder de schroefdraad... Sorry!

[ Voor 15% gewijzigd door The Executer op 27-04-2023 15:47 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Laatst online: 12:32
Driek schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:39:
Nu vind ik overal wel schroefslangen hiervoor als reserve, maar nergens voor klemmen.
Zoiets:https://www.slangenboer.n...uig-persslang-10-bar-1307?

Die heb ik ooit besteld, maar nooit gebruikt aangezien mijn filterton kapot ging. Maar zag er uit als een degelijke slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:06
Driek schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:39:
Flexibele PVC leiding een optie? Als het een gangbare maat is.
Mocht er iets van schroefdraad zijn, dan een verloop naar flexibel of "vast" PVC maken?
Bij de fabrikant een los exemplaar regelen?

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
_RRM_ schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:17:
[...]

Flexibele PVC leiding een optie? Als het een gangbare maat is.
Mocht er iets van schroefdraad zijn, dan een verloop naar flexibel of "vast" PVC maken?
Bij de fabrikant een los exemplaar regelen?
Ja in principe is het gewoon een 32mm slang, mar dan maar van een halve meter.

Ik zie nu overigens dat in de pomp zelf ook schroef zit, dus ik zou ook van schroef intern naar schroef extern kunnen. Want korte slang met schroef is er genoeg. Maar maakt het wel weer een erg duur stukje slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
Driek schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:11:
[...]

Ja in principe is het gewoon een 32mm slang, mar dan maar van een halve meter.

Ik zie nu overigens dat in de pomp zelf ook schroef zit, dus ik zou ook van schroef intern naar schroef extern kunnen. Want korte slang met schroef is er genoeg. Maar maakt het wel weer een erg duur stukje slang.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOsfNFo6LHcOM2CXe8t9gaGr1Fc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NgTRyPDsEKLBmn87C71O62co.jpg?f=fotoalbum_large
Ik had al snel problemen met de slang en heb het meteen vervangen. (niet goedkoop, maar gaat wel lang mee).

Is een slang bij de fabrikant niet het goedkoopst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
_RRM_ schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:36:
[...]

[Afbeelding]
Ik had al snel problemen met de slang en heb het meteen vervangen. (niet goedkoop, maar gaat wel lang mee).

Is een slang bij de fabrikant niet het goedkoopst?
Ja, binnenkort even naar de winkel waar ik hem heb gekocht.

Eigenlijk is het gewoon de slang zoals op de foto
https://www.kabelshop.nl/...032063_K170115225_big.jpg
Maar niet te vinden (door mij :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
Driek schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:58:
[...]

Ja, binnenkort even naar de winkel waar ik hem heb gekocht.

Eigenlijk is het gewoon de slang zoals op de foto
https://www.kabelshop.nl/...032063_K170115225_big.jpg
Maar niet te vinden (door mij :))
Dit? https://pvcvoordeel.nl/pvc-spiraalslang/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Vandaag eindelijk een mooie eerste lente dag !
Vanochtend vroeg de temp naar 26 verhoogd.

Ik heb het bad nu exact 14 dagen laten verwarmen en dat kostte inclusief opstoken 282kWh. Dat is 20kWh per dag gemiddeld.
Als we het initieel opstoken weglaten dan kom ik op 14kWh per dag uit.

Ik verwarm en pomp tussen 06:00-23:00 uur en had de temp tot en met vanochtend op 24 graden staan. Mijn kinderen hebben totaal 3x gezwommen tussendoor maar het weer was nog niet echt je-van-het.

Daar lijkt vandaag verandering in te komen :).
Lucht is blauw, weinig tot geen wind en 16 graden.

Alles met een Fairland 17,5kW Full Inverter en mijn pomp staat 80% van zijn tijd op 6m3/h a 300-350 watt.(laagste stand)
34 kuub water met een Solar Aquadeck welke in de zon ligt van 10:00 tot 21:00 uur.

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 29-04-2023 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ben mijn garage aan het opruimen en tijdens het opruimen kwam ik mijn exit koepel tegen.
https://www.exittoys.nl/zwembaden/zwembad-overkappingen
Deze is nu 2 jaar oud en bij het vastpakken barsten er diverse stukken van de doorzichtige ruitjes.
Wel zonde dat zo’n tent maar voor 2 seizoenen mee gaat.
Op hun website geven ze ook maar 1 jaar garantie op de koepel zelf.

Maar eens kijken hoe we het dit jaar gaan doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Crxtreem op 29-04-2023 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Crxtreem schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:55:
Ben mijn garage aan het opruimen en tijdens het opruimen kwam ik mijn exit koepel tegen.
https://www.exittoys.nl/zwembaden/zwembad-overkappingen
Deze is nu 2 jaar oud en bij het vastpakken barsten er diverse stukken van de doorzichtige ruitjes.
Wel zonde dat zo’n tent maar voor 2 seizoenen mee gaat.
Op hun website geven ze ook maar 1 jaar garantie op de koepel zelf.

Maar eens kijken hoe we het dit jaar gaan doen.
Staat er geen onderhouds tips ofzo in de handleiding :?

bij (voor)tenten zitten ook doorzichtige ruitjes en die gaan jaren mee, alhoewel chloor(damp) wellicht niet ideaal is voor het product (iets waar je bij tenten minder last van hebt)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:46:
Vandaag eindelijk een mooie eerste lente dag !
Vanochtend vroeg de temp naar 26 verhoogd.

Ik heb het bad nu exact 14 dagen laten verwarmen en dat kostte inclusief opstoken 282kWh. Dat is 20kWh per dag gemiddeld.
Als we het initieel opstoken weglaten dan kom ik op 14kWh per dag uit.

Ik verwarm en pomp tussen 06:00-23:00 uur en had de temp tot en met vanochtend op 24 graden staan. Mijn kinderen hebben totaal 3x gezwommen tussendoor maar het weer was nog niet echt je-van-het.

Daar lijkt vandaag verandering in te komen :).
Lucht is blauw, weinig tot geen wind en 16 graden.

Alles met een Fairland 17,5kW Full Inverter en mijn pomp staat 80% van zijn tijd op 6m3/h a 300-350 watt.(laagste stand)
34 kuub water met een Solar Aquadeck welke in de zon ligt van 10:00 tot 21:00 uur.
Dat is nogal prijzig, maar anderzijds ik snap je wel nieuw bad dan wil je er zsm van genieten ..

Om je warmte verlies wat in te dammen is wellicht een overkapping over je bad heen nog wel een idee, de wind die er overheen blaast ontrekt veel warmte wellicht.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
vso schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:42:
[...]

Dat is nogal prijzig, maar anderzijds ik snap je wel nieuw bad dan wil je er zsm van genieten ..

Om je warmte verlies wat in te dammen is wellicht een overkapping over je bad heen nog wel een idee, de wind die er overheen blaast ontrekt veel warmte wellicht.
Het is wat prijzig al mag het natuurlijk ook geld kosten, dat is met een bad geen verrassing. Ik verwacht als de nacht temps 12+ worden en overdag ook vaker richting de 20(+) dat het verbruik behoorlijk zal dalen.
En inderdaad het eerste jaar dus ben extra vroeg begonnen met opstoken, daar komt bij dat dit jaar de lente echt bizar koud is helaas.

Ik heb gelukkig aardig wat overschot zonne energie en zolang salderen er ook nog is maakt het nu niet veel uit wanneer ik wat verbruik :).

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 29-04-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:49:
[...]

Het is wat prijzig al mag het natuurlijk ook geld kosten, dat is met een bad geen verrassing. Ik verwacht als de nacht temps 12+ worden en overdag ook vaker richting de 20(+) dat het verbruik behoorlijk zal dalen.
En inderdaad het eerste jaar dus ben extra vroeg begonnen met opstoken, daar komt bij dat dit jaar de lente echt bizar koud is helaas.

Ik heb gelukkig aardig wat overschot zonne energie en zolang salderen er ook nog is maakt het nu niet veel uit wanneer ik wat verbruik :).
ik zou je adviseren deze "berekening" met temperaturen te loggen en gelijk een berekening eraan vast te plakken per dag waarin je de kosten ziet per dag ..

wat intressant is wanneer voor jou de kosten dalen, dat je nu ergens begint min of meer de "slechte" moment is naar mijn idee ergens wel nuttig als je daarna kan zien welke zaken het meeste impact hebben ..

bv nu een grondzeil over je bad neer leggen met wat liggers zodat je een luchtlaag hebt die isoleert als het bad niet gebruikt word. kan je een indicatie geven of het effect heeft. als dat zo is kan je het in de toekomst iets "profie" doen.

ik heb ergens wel het idee dat het dit jaar een niet erg optimaal zwembad weer gaat worden voor de mensen in dit topic.

vorig jaar en het jaar ervoor stond het zwembad er al

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@vso ik heb een kostbaar Solar lamellen dek :p .
Ik heb het idee dat die al best wat doet, zeker als de zon erop staat want de warmtepomp is al regelmatig enkele uren uit of op 15-25% van zijn capaciteit aan het draaien.
Ik log het gemiddelde even per dag in een xls en ik ben nog aan het kijken om de kWh meters digitaal uit te lezen maar tijd is een beetje de grote vijand hier :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:21:
@vso ik heb een kostbaar Solar lamellen dek :p .
Ik heb het idee dat die al best wat doet, zeker als de zon erop staat want de warmtepomp is al regelmatig enkele uren uit of op 15-25% van zijn capaciteit aan het draaien.
Het idee van een extra laag "isolatie" is gewoon beantwoorden van de vraag "helpt het ?" als het enorm helpt of juist net niet een deuk maakt in warme boter .. kan nuttig zijn.

stel dat het helpt en je wil alvast "voorverwarmen" kan je dit op momenten doen dat je tijdelijk (nog) niet zwemweer is.. of bv een week van slecht weer, hierbij denk ik aan het bespaart je gewoon genoeg $$$ om het te doen.
Ik log het gemiddelde even per dag in een xls en ik ben nog aan het kijken om de kWh meters digitaal uit te lezen maar tijd is een beetje de grote vijand hier :9.
zo'n vermoeden had ik al (xls) ik heb een kwh voor 10,- bij ome ali besteld doet het goed, moet er nog 1 aan een esp koppelen (zelfde tijd issue) werkt wel goed voor mijn "gehakte toon"

nu bv kan ik zeggen dat mijn 4 maanden gemiddeld zwembad aanslingeren me 10,- kost voor de pomp/solar verwarming wat ik eerder op 100/200 euro schatte (beide overleefbaar IMHO)

ik heb achteraf wel een beetje spijt dat ik mijn esp's en metingen niet zo nauwkeuring afgerond heb (lees calibraties en koppelingen) mag het werk opnieuw gaan doen, nu is dat geen enorme ramp zeg ik er achteraan .. ik weet nu teminste waar ik op moet letten ..

Het is echter wel leuk als je data op kan roepen en wat kan zeggen over kosten vs baten :) vooral het gezin heeft er enorm plezier van .. de volgende stap is dat het toch semi automagisch word.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Ik heb al losse kWh meters overal tussen maar moet er nog esp’s aan koppelen inderdaad ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Laatst online: 08:49
Al mensen begonnen met opbouwen van hun zwembad? De warmte laat nogal wachten op zich dit jaar…

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:43:
Ik heb al losse kWh meters overal tussen maar moet er nog esp’s aan koppelen inderdaad ;).
gezien praten minder tijd kost hoe had je dat gedacht dan ? eigen code, tasmota of esphome ?

Zelf vind ik esphome eigenlijk stiekem erg fijn ..

voor het HW bouwen ga ik deze bestellen ff via ome ali oid
https://www.amazon.nl/XTV...controller/dp/B0BCWBW4SR/

voor voeding gebruik ik 18650 powerbank's met een 5v --> 3v stepdown erop/ernaast idee is dat je hem dan los kan trekken van het stop contact zonder dat je direct verbinding verliest. tot nu toe is die constructie erg duurzaam gebleken.

voor dat geknutsel wil ik minimaal solderen, maakt vervangen/veranderen van componenten extreem fijn
Venxir schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:38:
Al mensen begonnen met opbouwen van hun zwembad? De warmte laat nogal wachten op zich dit jaar…
als je s'avonds lekker in de tuin kan vertoeven en het ijs niet meer van de ramen krabt in de ochtend ;) vind ik een fijne tijd om het zwembad op te zetten, eerst de tuin ff opruimen enzv.

Met 4,5 kuub water is een beetje lauw water uit de kraan wel prettig de kreukels eruit vegen tijdens het vullen voor ons. na het vullen wacht ik totdat het water 18 a 20 graden bereikt voordat ik uberhaupt denk aan verwarmen, dat duurt ook wel een paar dagen.

Denk dat dit dit jaar halverwege of eind mei word, dit weekend lekker nog de tuin doen.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Nog niet mee begonnen. Mij te koud nog.
Amper zon gezien.
Zal wel eind mei worden denk ik

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Tja, voor die 1 a 2 goede zonnige -zwem- dagen afgelopen weken heb ik het maar nog niet gedaan. Spa op temperatuur houden is ook niet gratis, zeker nu met de hogere energie prijzen...

Zal hier ook ergens midden/eind mei worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Jazsie moet zeggen dat de temp vandaag anders nog wel goed te doen was maar inderdaad het is minder grappig met die hogere prijzen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
vso schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:33:
[...]

gezien praten minder tijd kost hoe had je dat gedacht dan ? eigen code, tasmota of esphome ?

Zelf vind ik esphome eigenlijk stiekem erg fijn ..

voor het HW bouwen ga ik deze bestellen ff via ome ali oid
https://www.amazon.nl/XTV...controller/dp/B0BCWBW4SR/

voor voeding gebruik ik 18650 powerbank's met een 5v --> 3v stepdown erop/ernaast idee is dat je hem dan los kan trekken van het stop contact zonder dat je direct verbinding verliest. tot nu toe is die constructie erg duurzaam gebleken.

voor dat geknutsel wil ik minimaal solderen, maakt vervangen/veranderen van componenten extreem fijn
Ik heb mij er nog niet in verdiept en solderen wil ik al helemaal niet maar ik heb deze kWh meters:
https://www.elektramat.nl...taal-mid-ematkwh1f32dmid/

Die hebben een rs485 interface welke ik dus met modbus kan uitlezen.
Ook mijn warmtepomp heeft een rs485 interface dus er zijn allemaal wel mogelijkheden.

Mijn pomp kan middels een relais geschakeld worden. Ik heb alles van Fibaro qua home automation en die heeft ook een relais die ik daarvoor kan gebruiken om ook weer remote schakelingen mogelijk te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 29-04-2023 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:16:
[...]

Ik heb mij er nog niet in verdiept en solderen wil ik al helemaal niet maar ik heb deze kWh meters:

Ook mijn warmtepomp heeft een rs485 interface dus er zijn allemaal wel mogelijkheden.

Mijn pomp kan middels een relais geschakeld worden. Ik heb alles van Fibaro qua home automation en die heeft ook een relais die ik daarvoor kan gebruiken om ook weer remote schakelingen mogelijk te maken.
gewoon (adapter)boardjes zoeken met schroefterminals oid .. er zijn mooie draadgeleiders oplossingen zag hier in dit * zwembad automatiserings topic al mooie foto's

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
vso schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:28:
[...]

gewoon (adapter)boardjes zoeken met schroefterminals oid .. er zijn mooie draadgeleiders oplossingen zag hier in dit * zwembad automatiserings topic al mooie foto's
Mocht je ze tegenkomen ontvang ik graag de link/post. Ik moet dat andere topic nog even door speuren :)

Omdat het vandaag eindelijk een echt mooie dag was ben ik aan het hekwerk begonnen wat tijdelijk om het zwembad heen komt ivm een kleine dreumes hier. Niet het mooiste maar wel het veiligste.
Het wordt bijna rondom om de meter een hard houten paaltje van 5x5x150 welke ik 50cm diep de grond in ram met een hamer. 1 paal (zoals te zien op de foto) gaat met geen mogelijkheid dieper dus die moet ik afzagen. De andere palen staan zo stevig genoeg om een kind in ieder geval tegen te kunnen houden.
Aan de buitenzijde komt een schapenhek met elke 5 cm een deel gevlochten en die is 1meter hoog ook.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

En gelijk mijn gras bijgezaaid :) .

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 29-04-2023 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:38:
[...]

Mocht je ze tegenkomen ontvang ik graag de link/post. Ik moet dat andere topic nog even door speuren :)
rechtsboven op elke pagina kan je filteren op post met plaatjes ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:48

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Wij hebben een intex opzet zwembad, echter hij is net te lang, 20cm ofzo. Mijn idee is om hem iets in te korten, maar met welke lijm/kit kan ik hem dan weer het beste aan elkaar plakken?

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:51
[...]

Ik heb exact dezelfde kWh meter in mijn installatie. Deze meter geeft pulsen af, die kun je tellen met bijv een esp via een interrupt. Vziw zit er geen modbus op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Mad-Matt schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:57:
Wij hebben een intex opzet zwembad, echter hij is net te lang, 20cm ofzo. Mijn idee is om hem iets in te korten, maar met welke lijm/kit kan ik hem dan weer het beste aan elkaar plakken?
Ik zou ‘m verkopen er een aanschaffen die korter is. Klinkt, gezien de waterdruk, als a recipe for disaster

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
denk dat je liner gelast is .. (plastic welding)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBIgW
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-07 05:56
Ik heb via een MP verkoop van een bekende zwembad webshop een Astral Sena 25462 waterpomp op de kop getikt. (a 50 euro) Kap van de electra was eraf, na wat inspectie en gerommel werkt de pomp uitstekend.

Ik wil deze pomp als vervanging van de luidruchtige Intex in gaan zetten, heb tevens een Optidrive op de kop getikt om hem lager in toeren te laten lopen.

Wat zou qua zandfilter erop passen,ik ben bang als ik mijn Intex zandfilter erop zet dat het fout gaat.
Als iemand een tip heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
TheBIgW schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:13:
Ik heb via een MP verkoop van een bekende zwembad webshop een Astral Sena 25462 waterpomp op de kop getikt. (a 50 euro) Kap van de electra was eraf, na wat inspectie en gerommel werkt de pomp uitstekend.

Ik wil deze pomp als vervanging van de luidruchtige Intex in gaan zetten, heb tevens een Optidrive op de kop getikt om hem lager in toeren te laten lopen.

Wat zou qua zandfilter erop passen,ik ben bang als ik mijn Intex zandfilter erop zet dat het fout gaat.
zoals ik het lees, krijg ik een rilling omdat 230v + mensen erin niet echt goed mixed dus wees er aub 100% zeker van goeie aarding en zekering en waterdichtheid .. please

maar als tip --> flow meter ertussen als je huidige luidruchtige zfp een waarde geeft van 6 dan kan je dat met je optidrive/nieuwe pomp setup wellicht matchen .. dan maakt de exactheid van de meting niet veel uit (of andere variabelen)

in dit topic heeft o.a @Jazsie ook de code erbij gezet voor esphome

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 30-04-2023 16:42 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBIgW
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-07 05:56
vso schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:41:
[...]

zoals ik het lees, krijg ik een rilling omdat 230v + mensen erin niet echt goed mixed dus wees er aub 100% zeker van goeie aarding en zekering en waterdichtheid .. please

maar als tip --> flow meter ertussen als je huidige luidruchtige zfp een waarde geeft van 6 dan kan je dat met je optidrive/nieuwe pomp setup wellicht matchen .. dan maakt de exactheid van de meting niet veel uit (of andere variabelen)

in dit topic heeft o.a @Jazsie ook de code erbij gezet voor esphome
Hoi,

230v + mensen erin komt goed... alles is afgezekerd met aparte groep en 10ma.
Daarnaast komt de pomp in een droge ruimte (schuur) te staan.

Wel goed idee van die flowmeter, dat kan ik inderdaad wel matchen met de Optidrive.
Thanks! had daar nog helemaal niet aangedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
TheBIgW schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:46:
[...]

Hoi,

230v + mensen erin komt goed... alles is afgezekerd met aparte groep en 10ma.
Daarnaast komt de pomp in een droge ruimte (schuur) te staan.

Wel goed idee van die flowmeter, dat kan ik inderdaad wel matchen met de Optidrive.
Thanks! had daar nog helemaal niet aangedacht.
foto/setup verslag oid word hier altijd gewaardeerd :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
[...]

RS485 naar ethernet/wifi adapter ertussen en je kan het via modbus TCP uitlezen.
(of gewoon rechtstreeks naar een RS485 USB adapter als je de pc in de buurt hebt staan).
Zoals @vso al zei zijn ze plastic welded. Wil je inkorten dan zou ik ze wederom terug "solderen".

Kan je prima zelf doen met zoiets als dit: https://www.aliexpress.com/item/2043589966.html

Of het je geld waard is laat ik in het midden.
TheBIgW schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:13:

Welk Intex zandfilter heb je?

Waterpomp is "maar" 8,5m3/u, zeker met een Optidrive zie ik geen problemen om gewoon je Intex zandfilter te gebruiken... Zolang je maar onder de max bar blijft van je zandfilter :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Laatst online: 12:37
Hier vorige week begonnen om het zwembad(Intex 732x368 opzet) op te warmen (hij blijft bij mij staan in de winter). Dit weekend heerlijk kunnen zwemmen bij 27 graden met de kinderen. Heb de warmtepomp nu teruggezet op eco/silence modus, en ben benieuwd deze week hoeveel het kost om hem rond de 25/27 graden te houden. Donderdag en vrijdag heb ik ook in de nachten doorverwarmd omdat ik het weekend lekker wou kunnen zwemmen, om een idee te geven wat het kost om op te warmen wat screenshots uit de home wizard (inclusief pomp + ZWS)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYCHGCXFNecmvcHAcyx0KX6VCFk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0iWrvs2qtbzRUXc8O8MBhmQC.png?f=user_large

Ik hou zelf ook een en ander bij in Excel, om beetje indruk te krijgen over de maand heen wat het geintje kost

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-meyki1uyIB7LqjSijx1agXAjPM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RRLWF3JeoBiEXx3fObYRPFWA.png?f=fotoalbum_large

Per nacht verlies ik ongeveer 2-3 graden, hoop dat de nachttemperaturen snel omhoog gaan :+

Verder ben ik nog opzoek naar de goede combinatie van pompsnelheid en warmteafgifte/druk van de warmtepomp om mee te werken. Als ik de werkdruk van de warmtepomp richting de 1.5 bar wil hebben, dan moet de pomp op maximale toeren laten draaien wat het verbruik/geluid van de pomp significant omhoog brengt. Ik heb nu de pomp op 2300rpm gezet wat zorgt delta aan te houden van 1 graad in/out verschil wat ongeveer een druk heeft van 2.2 bar op de warmtepomp. Netjes in het groene...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-07 20:46
Vorige jaar huis gekocht met een zwembad, begin dit jaar erin getrokken en dit het eerste jaar dat we er gebruik van kunnen maken. Wil veel gaan automatiseren, maar dat komt later. Eerst opstarten en vandaar wat vraagjes;

1. Filteren van het zwembad ging goed totdat ik een backwash had gedaan en weer terug ging op filteren. Daarna liep het zwembad langzaam leeg. Na veel uitsluiten tot de conclusie gekomen dat het in mijn 6 klep moest zitten, die open gemaakt en inderdaad het rubber was kapot. Echter is het bedrijf dat het zwembad gezet heeft failliet en is het niet duidelijk welke 6 weg klep in in zit. Dit moet ik weten om het juiste rubber te bestellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzzlePYQonF_GFxWt7mUh-9T4EA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IWJxi7t3QSwcu0NfsdoaDAwy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJGEsMkxS6scovE0UErUEt9rfKI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IxTLlY6RFvtC7Zh5csD33pgB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OhdnFNg9gAQccgrQaqZ7NI39c0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3FZARTFJ02rKn6pwbdDVu1Fl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssz_dar7UeWBPD8-TCF-bMhYbmM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dTfx56VHT1dtDkOWW85IJYp9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5j6q9tWKUm-lidxqFrbYoKaEv-c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1AcvQnOmh4zMz9qhSKel844J.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PynYonanZ4qOG3mn-wc363i_lmQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aMXv1oLHcX5LPO2qcOdxyB11.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CeGrUd9GEoQ3fSq5g5wmi5PZ5yk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pMW5imYnk09pdjkpwKmiJHAJ.png?f=fotoalbum_large

2. Ik heb een Dolphin SF60 voor mijn zwembad waar ik tevreden over ben. Kan ik deze onder het solar afdek laten doorwerken (als ik zorg dat daaronder genoeg kabel zit) of dien ik het solar deck altijd te openen? Ik weet niet welk merk/type ik heb, dat moet ik nog uitzoeken.

3. Ik heb een warmte pomp voor de verwarming van het zwembad. Zodra mijn filter (1) gemaakt is en mijn waterkwaliteit op order is ga het het langzaam op temperatuur brengen zodat de kids kunnen zwemmen (14 afgelopen zondag vonden za al te doen). Maar ik vraag me af hoeveel termperatuur ik 's nachts verlies met mijn solar deck dicht. Helaas heb ik nog geen stroom meting, moet er nog iets tussen zetten.

4. Mijn solar dek zorgt dat er minder rotzooi in het zwembad valt, echter omdat het zich oprolt onder water aan een kant van het zwembad komt alle rotzooi die erop lag alsnog in het zwembad terecht. Heeft hier iemand een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
1. Geen idee
2. Dat raden ze allemaal sterk af omdat stofzuigers dan tegen je dek aan slaan continu.
3. Ik verlies hier hooguit een graad volgens mijn warmtepomp met het dek dicht en 34 kuub water. (En we hebben echt koude nachten gehad al)
4. Nee, of voordat je hem opent even met een schepnet je en anders je inspuiters en skimmer hun werk laten doen :).

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 01-05-2023 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-07 17:01
Beste medetweakers,
aangezien vorig jaar onze zoutelectrolyse cell niet meer de gewenste performance bood hebben we gekozen voor een nieuwe systeem van Davey.
Hier zit ook een Ph pomp bij en moet ik dus gaan werken met een zuur.

Ik heb 20l zwavelzuur 20% gekocht maar lees in de handleiding dat deze can min 2m van de apparatuur verwijderd moet staan...

Nu heb ik in de technische ruimte onder de grond deze afstand niet en hoger dan de pomp zetten ga ik ook zeker niet doen.

Nu zat ik te denken om een kleinere can beneden te zetten (paar l) hier 2 slangetjes in te doen.
1 voor naar de ph pomp (en deze goed afdichten met een wartel.

En 1 welke ik naar buiten leg voor ventilatie.

Zouden jullie dit ook zo goed en/of hebben jullie nog tips in het omgaan met dit zwavelzuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
darklord007 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:23:
Beste medetweakers,
aangezien vorig jaar onze zoutelectrolyse cell niet meer de gewenste performance bood hebben we gekozen voor een nieuwe systeem van Davey.

Ik heb 20l zwavelzuur 20% gekocht maar lees in de handleiding dat deze can min 2m van de apparatuur verwijderd moet staan...

Nu heb ik in de technische ruimte onder de grond deze afstand niet en hoger dan de pomp zetten ga ik ook zeker niet doen.

Nu zat ik te denken om een kleinere can beneden te zetten (paar l) hier 2 slangetjes in te doen.

Zouden jullie dit ook zo goed en/of hebben jullie nog tips in het omgaan met dit zwavelzuur?
Maar ik zou je eerst verdiepen hoe je veilig met zwavelzuur oid om moet gaan (denk aan neutraliseren ervan als je morst) Echter met zuren spelen is niet echt handig denk ik zo .. dus kannetjes en andere uitdagingen is nog minder wenselijk.

Maar hoe moeten we dit gokken dan ? dat je geen ruimte hebt is duidelijk maar hoe de pomp eruit ziet is nogal afwezig. ik vermoed deze variant https://zwembad.co/shop/p...he-pomp-wifi-1-5l-h-66378

dat is gewoon gaatje oid in de dop en de pomp doet de rest (zelf aanzuigend) redelijk nauwkeurige werking.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
vso schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:34:
[...]

Maar ik zou je eerst verdiepen hoe je veilig met zwavelzuur oid om moet gaan (denk aan neutraliseren ervan als je morst) Echter met zuren spelen is niet echt handig denk ik zo .. dus kannetjes en andere uitdagingen is nog minder wenselijk.

Maar hoe moeten we dit gokken dan ? dat je geen ruimte hebt is duidelijk maar hoe de pomp eruit ziet is nogal afwezig. ik vermoed deze variant https://zwembad.co/shop/p...he-pomp-wifi-1-5l-h-66378

dat is gewoon gaatje oid in de dop en de pomp doet de rest (zelf aanzuigend) redelijk nauwkeurige werking.
Is idd zo'n peristaltische pomp. Zit een slangetje bij met een filter/gewicht. Dus dat is gewoon in het vat hangen.

Het gaat mij vooral om de corroderende werking waar ze het in de handleiding over hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:59
1. Filteren van het zwembad ging goed totdat ik een backwash had gedaan en weer terug ging op filteren. Daarna liep het zwembad langzaam leeg. Na veel uitsluiten tot de conclusie gekomen dat het in mijn 6 klep moest zitten, die open gemaakt en inderdaad het rubber was kapot. Echter is het bedrijf dat het zwembad gezet heeft failliet en is het niet duidelijk welke 6 weg klep in in zit. Dit moet ik weten om het juiste rubber te bestellen.
Zet je de pomp uit voor je de stand van de 6 weg kraan veranderd ?
2. Ik heb een Dolphin SF60 voor mijn zwembad waar ik tevreden over ben. Kan ik deze onder het solar afdek laten doorwerken (als ik zorg dat daaronder genoeg kabel zit) of dien ik het solar deck altijd te openen? Ik weet niet welk merk/type ik heb, dat moet ik nog uitzoeken.
Ik heb een andere stofzuiger-robot, maar ik heb 'm nog nooit laten werken met het dek toe. En dit voor deze redenen:
- ik wil af en toe wel eens zien wat hij doet. Het komt soms eens voor dat die robot op zijn zijkant aan het 'spinnen' is, en dan geef ik 'm een zetje.
- Als ik de robot ook de wanden laat stofzuigen, dan komt hij tot boven de waterlijn.
3. Ik heb een warmte pomp voor de verwarming van het zwembad. Zodra mijn filter (1) gemaakt is en mijn waterkwaliteit op order is ga het het langzaam op temperatuur brengen zodat de kids kunnen zwemmen (14 afgelopen zondag vonden za al te doen). Maar ik vraag me af hoeveel termperatuur ik 's nachts verlies met mijn solar deck dicht. Helaas heb ik nog geen stroom meting, moet er nog iets tussen zetten.
Hangt af van de buitentemperatuur, maar reken op 1 graad.
4. Mijn solar dek zorgt dat er minder rotzooi in het zwembad valt, echter omdat het zich oprolt onder water aan een kant van het zwembad komt alle rotzooi die erop lag alsnog in het zwembad terecht. Heeft hier iemand een oplossing voor?
Solar deck afkuisen voor je het opent :D
Dat wil je natuurlijk niet iedere dag doen, maar in het voorjaar doe ik dat wel voor ik het na de winter voor de eerste keer open.
Daarnaast heb ik eind vorig jaar een winterzeil gekocht, en heb dit in het najaar over het zwembad geplaatst . Dat scheelt toch ook in vuil die op het roldek komt. Ik overweeg ook om volgend jaar dat winterzeil te plaatsen, maar het solar-deck opgerold te laten.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Dank je voor jullie antwoorden.
Ondertussen heb ik wat oude documentatie gevonden van de 6 wegklep, het was kennelijk onderdeel van de zandfilter van het merk MEGAFORCE. Een OEM merken van Emaux waarvan de meeste in Rusland verkrijgbaar waren, echter ook een vergelijkbaar merk MEGA dat ik wil in de buurt kon vinden, dus ondertussen heb ik een spider gasket voor mijn 6 wegklep gevonden.

Nu erin gezet draai even op filteren, ik zal straks een backwash doen om te kijken of er dan weer water weg lekt.

Ok duidelijk, geen robot stofzuiger als het dek dicht is.

In de winter heb ik er ook een zeil over gehad. Het zwembad water 60cm lager gezet, geen dek erover, maar wel het zeil. Werkt goed tegen vuil, echter is het zuil ook waterdoorlatend zodat het niet gaan hangen, tegen het eind van de winter met alle sneeuw en regen staat het water dan weer tot aan de skimmers. Bovenop ligt veel vuil, en het moeilijke is het zeil van het zwembad trekken zonder dat het water hapt. Want dan moet je het eruit tillen wat erg zwaar is, en heb je ook de kans dat het vuil alsnog in het zwembad komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
darklord007 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:17:
[...]

Is idd zo'n peristaltische pomp. Zit een slangetje bij met een filter/gewicht. Dus dat is gewoon in het vat hangen.

Het gaat mij vooral om de corroderende werking waar ze het in de handleiding over hebben
voordeel met vloeistoffen dat je makkelijk(er) kan sturen .. immers tablet moet oplossen wat diverse extra factoren enzv meebrengt.

je spuit het als het goed is in een buis met stromend water .. dus enige wat je 100% zeker moet weten "als de pomp actief is" dan pas mag de peristaltische pomp ook actief zijn .. als je toch bezig bent en je weet de snelheid waarmee je pompt (bv 1,5L per uur oid) dan kan je makkelijk uitrekenen hoe lang je draaitijd moet zijn voordat het vat leeg is .. en een reset functie ofzo ..

vermoedelijk zal je wellicht een paar jaar doen voordat tie leeg is ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-07 21:12
The Source schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:22:
Vorige jaar huis gekocht met een zwembad, begin dit jaar erin getrokken en dit het eerste jaar dat we er gebruik van kunnen maken. Wil veel gaan automatiseren, maar dat komt later. Eerst opstarten en vandaar wat vraagjes;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

toon volledige bericht
ik denk dat die kleppen vrij universeel zijn hoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
darklord007 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:23:
Beste medetweakers,

Mijn Technische hok is 1 bij 1 meter en de zwavelzuur "bak" zit gewoon pal onder in de hoek :).

Klein gat in de dop waar precies de slang door heen past en nergens last van.

Zolang je maar voor ventilatie zorgt dan is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
Vraag voor mensen die nu met de warmtepomp aan het verwarmen zijn. Hoeveel defrosts hebben jullie ongeveer? Bij mij was het vandaag om de 50min, wat ik best veel vindt aangezien het rond de 15 graden buitentemperatuur was. Water temperatuur is wel pas 13 graden, heeft dat nog invloed?
De instellingen zijn als volgt (in pen achter de instelling):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOrxN6T_g533TLd1qKDFN8sd_S0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxSm0vNJFs7LvmxmB8m4dfh2.jpg?f=fotoalbum_large
Moet ik hier nog iets aan veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
vso schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:04:
[...]

voordeel met vloeistoffen dat je makkelijk(er) kan sturen .. immers tablet moet oplossen wat diverse extra factoren enzv meebrengt.

je spuit het als het goed is in een buis met stromend water .. dus enige wat je 100% zeker moet weten "als de pomp actief is" dan pas mag de peristaltische pomp ook actief zijn .. als je toch bezig bent en je weet de snelheid waarmee je pompt (bv 1,5L per uur oid) dan kan je makkelijk uitrekenen hoe lang je draaitijd moet zijn voordat het vat leeg is .. en een reset functie ofzo ..

vermoedelijk zal je wellicht een paar jaar doen voordat tie leeg is ..
Het is gewoon een gekocht fatsoenlijk systeem (davey lifeguard), dus daar zit voldoende beveiliging in :)
Maar bedankt voor je toelichting _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Jazsie schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 07:55:
[...]

Mijn Technische hok is 1 bij 1 meter en de zwavelzuur "bak" zit gewoon pal onder in de hoek :).

Klein gat in de dop waar precies de slang door heen past en nergens last van.

Zolang je maar voor ventilatie zorgt dan is er niks aan de hand.
Zat al te denken om er een wartel in te zetten, maar komt op hetzelfde neer.

Heb je ook nog een 2e gaatje gemaakt voor beluchting van het vat (je komt er immers vloeistof uit dus er zal lucht in moeten).
Of trekt ie dat toch nog wel via het gaatje naar binnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Neen, is minimaal wat elke keer eruit gaat.
Dat gaat gewoon langs de slang.

Met een wartel zal dat niet gaan ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Werk in uitvoering :+
Members only:

Vandaag hebben de kinderen de hele middag gezwommen en kwam ook het eerste buurkindje zwemmen :) Morgen word het nog warmer! Temp van het water inmiddels 27 graden hier.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 03-05-2023 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
bleekie schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 19:28:
Vraag voor mensen die nu met de warmtepomp aan het verwarmen zijn. Hoeveel defrosts hebben jullie ongeveer? Bij mij was het vandaag om de 50min, wat ik best veel vindt aangezien het rond de 15 graden buitentemperatuur was. Water temperatuur is wel pas 13 graden, heeft dat nog invloed?
[Afbeelding]
Zijn de lamellen kort voor een defrost echt helemaal met ijs omgeven?
Ik heb dit bij mijn zwembad warmtepomp nog nooit gezien. Ook niet bij koude nachten (12° en vochtig).
De WP voor het huis begint pas onder 4° met defrosts.
De watertemperatuur zou bij 13° hier niets aan moeten veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
_RRM_ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:06:
[...]

Zijn de lamellen kort voor een defrost echt helemaal met ijs omgeven?
Ik heb dit bij mijn zwembad warmtepomp nog nooit gezien. Ook niet bij koude nachten (12° en vochtig).
De WP voor het huis begint pas onder 4° met defrosts.
De watertemperatuur zou bij 13° hier niets aan moeten veranderen.
Nee, je ziet in het midden van de lamellen een cirkel met ijsvorming. Maar zeker niet helemaal met ijs bedekt. Ik zal proberen er een foto van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
[Afbeelding]
Ik denk dat er iets niet (meer) klopt met de warmtepomp. Defrosten bij deze buitentemperatuur is niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
[Afbeelding]
Dat heb ik enkel als het buiten erg vochting is (= regen), anders begint ie van mij pas te defrosten wanneer het <10 graden buiten is.

Die van mij defrost wel wat eerder aangezien het water temperatuur ~38gr is :+.
Geen idee of dat te maken heeft met het water temperatuur maar zo lijkt het wel :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estenm
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-08-2023
Ik wil komende week gaan beginnen aan mijn bijverwarming via enkele rollen tyleenbuis op de garage. Vraag is echter, welke dikte tyleenbuis zou ik nemen? Moet het nou net een dikkere danwel een dunnere buis zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estenm
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-08-2023
Sorry, verkeerde topic....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
estenm schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:23:
Ik wil komende week gaan beginnen aan mijn bijverwarming via enkele rollen tyleenbuis op de garage. Vraag is echter, welke dikte tyleenbuis zou ik nemen? Moet het nou net een dikkere danwel een dunnere buis zijn?
Daar hebben we inderdaad het verwarmings topic voor, maar geheel verkeerd is het ook niet :).

Ik zou voor dikkere gaan of je moet meerdere parallel gebruiken want anders gaat je flow aardig stuk omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Weer paar korte vraagjes;

1. Zwembad water is 15 graden, buiten temp 19 graden, warmte pomp stuurt het als 16 graden terug zwembad in. Met deze buiten temperatuur moet ik dan het solar dek open of dicht doen als ik het water warmer wil krijgen? IK weet niet wat voor type solar dek ik heb en hoeveel het helpt met opwarming. Het drijft op het water.

2. Mijn water staat nu een beetje onder peil (2.5cm) maar nog goed genoeg in de skimmers. Ik wil er eigenlijk geen koud kraanwater bij doen zodat ik het water met de WP warm krijg voor komende dagen zwemmen. Mbt bijvullen hoeveel rekening moet ik houden met regen, heeft dat invloed op de waterstand? En wat als ik het water een paar CM hoger zet, net laag genoeg om in de skimmers te komen, heeft dat nog nadelen? Dit omdat het zwembad dan ook weer een paar CM dieper is :) Ik moet wel kijken of dat gaat met mijn solar dek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:59
The Source schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:09:
Weer paar korte vraagjes;

1. Zwembad water is 15 graden, buiten temp 19 graden, warmte pomp stuurt het als 16 graden terug zwembad in. Met deze buiten temperatuur moet ik dan het solar dek open of dicht doen als ik het water warmer wil krijgen? IK weet niet wat voor type solar dek ik heb en hoeveel het helpt met opwarming. Het drijft op het water.
dicht natuurlijk. Zo wordt de bestaande warmte beter bijgehouden, en als het een solar deck is, dan helpt de zon ook met het verwarmen van het water via het deck.
2. Mijn water staat nu een beetje onder peil (2.5cm) maar nog goed genoeg in de skimmers. Ik wil er eigenlijk geen koud kraanwater bij doen zodat ik het water met de WP warm krijg voor komende dagen zwemmen. Mbt bijvullen hoeveel rekening moet ik houden met regen, heeft dat invloed op de waterstand? En wat als ik het water een paar CM hoger zet, net laag genoeg om in de skimmers te komen, heeft dat nog nadelen? Dit omdat het zwembad dan ook weer een paar CM dieper is :) Ik moet wel kijken of dat gaat met mijn solar dek.
Ik denk dat je hier wat moet experimenteren. Als je water nu (slechts) 15° is, dan gaat wat koud water er bij doen ook zo geen groot verschil maken. Hoe warm is water uit de kraan ? 10° ?
Als je de komende dagen wil zwemmen, ga je de temperatuur toch nog minstens met 10° moeten kunnen doen stijgen.

(Bij ons is het nu 23°; mijn kinderen zullen er wellicht in gaan bij die temperatuur, maar lang houden ze dat toch ook niet vol. Moet toch minstens 27° zijn vind ik )

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Na 12:30 gaf ik er de brui aan en heb ik het bad open gegooid om zelf ook even lekker wat baantjes te trekken :)

Members only:

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 04-05-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
Plenkske schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:14:
[...]

Ik denk dat er iets niet (meer) klopt met de warmtepomp. Defrosten bij deze buitentemperatuur is niet goed.
Een foto nemen ervan is niet gelukt. Maar er was vandaag een airco installateur die er even naar gekeken heeft. Die zag er niks vreemds aan. Hij is in ieder geval niet lek. En de buis die koud wordt in het apparaat voelde ook echt wel erg koud. En aangezien de warmtepomp bij -7 gaat defrosten leek het hem wel goed te zitten.
En als ik terug kijk naar vorig jaar zie ik dat hij het toen eigenlijk ook al deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
bleekie schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:16:
[...]

Een foto nemen ervan is niet gelukt. Maar er was vandaag een airco installateur die er even naar gekeken heeft. Die zag er niks vreemds aan. Hij is in ieder geval niet lek. En de buis die koud wordt in het apparaat voelde ook echt wel erg koud. En aangezien de warmtepomp bij -7 gaat defrosten leek het hem wel goed te zitten.
En als ik terug kijk naar vorig jaar zie ik dat hij het toen eigenlijk ook al deed.
Dan was het vorig jaar ook al niet goed. Als een warmtepomp zo vaak defrost bij een buitentemperatuur van 10+ graden, dan klopt het echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Plenkske schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:35:
[...]

Dan was het vorig jaar ook al niet goed. Als een warmtepomp zo vaak defrost bij een buitentemperatuur van 10+ graden, dan klopt het echt niet.
Dat ligt eraan, defrosten gebeurd als de verdamper bevriest waardoor er een ijslaag ontstaat. Hierdoor kan er geen lucht (= warmte) meer "doorheen" en zal het koudemiddel niet genoeg kunnen "opwarmen".

Dit kan verschillende oorzaken hebben, meestal koudere temperatuur en hoge luchtvochtigheid (cq regen).

@bleekie:
- Genoeg "air flow" rondom de warmtepomp?
- Warmtepomp goed afgesteld mbt in/uit water flow?
- Zie je ook dat je verdamper bevriest? Als in, een ijslaag erop? Zo niet, dan zou ik de defrost temperatuur lager zetten, defrost is enkel nuttig als je verdamper ook echt dicht zit door een ijslaag (cq bevriezing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
@Jazsie ik weet hoe een WP werkt en waarom die defrost. Heb zelf een L/L , L/W en een zwembad WP.

Verkeerde positie van de WP zou inderdaad nog kunnen. Wat mij betreft mag die ijslaag vanaf een graad of 6 vrijwel niet meer vormen. Of het moet erg vochtig zijn buiten (mist). En nog onder de 10 graden. Boven de 10 lijkt het mij zeldzaam of een (installatie)fout van de WP.

[ Voor 14% gewijzigd door Plenkske op 04-05-2023 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Plenkske schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:33:
@Jazsie ik weet hoe een WP werkt en waarom die defrost. Heb zelf een L/L , L/W en een zwembad WP.

Verkeerde positie van de WP zou inderdaad nog kunnen. Wat mij betreft mag die ijslaag vanaf een graad of 6 vrijwel niet meer vormen. Of het moet erg vochtig zijn buiten (mist). En nog onder de 10 graden. Boven de 10 lijkt het mij zeldzaam of een (installatie)fout van de WP.
Dan is het minder zeldzaam dan je denkt ;). Maar inderdaad bij +10gr verwacht je dit niet.

Eerst maar even afwachten op @bleekie of er uberhaupt wel een ijslaag vormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:14

HellBeast

Oh My GoT!

Ik heb een 427x122 opzetzwembad van Exit. Mooi ding en mijn kinderen hebben er verleden jaar veel gebruik van gemaakt. Ik had er twee solar panels bijgekocht om het zwembad mee op te warmen. Dat ging echter ontzettend traag en dit jaar wil ik het opwarmen versnellen.

Nu heb ik een hot splash hs35 in het vizier en heb ik de zonnepanelen op marktplaats gezet. Is zoiets aan te raden? Iemand ervaring met dit soort warmtepompen?

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@HellBeast ik weet niet waar je hem neer gaat zetten maar zelfs op 10m afstand maakt hij voor 48dB(A) geluid, dat is echt fors.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
HellBeast schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:48:
Ik heb een 427x122 opzetzwembad van Exit. Mooi ding en mijn kinderen hebben er verleden jaar veel gebruik van gemaakt. Ik had er twee solar panels bijgekocht om het zwembad mee op te warmen. Dat ging echter ontzettend traag en dit jaar wil ik het opwarmen versnellen.

Nu heb ik een hot splash hs35 in het vizier en heb ik de zonnepanelen op marktplaats gezet. Is zoiets aan te raden? Iemand ervaring met dit soort warmtepompen?
Nope, niet doen. Herrieschopper en te weinig vermogen.

427x122 is bijna 15m3 aan water....

Kom je uit op een 7,5 kWh warmtepomp bij 15gr buiten temperatuur.

Doe het goed of doe het niet >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:14

HellBeast

Oh My GoT!

Bedankt voor de tips. Dat is inderdaad flink wat lawaai. Mijn aanname was wel dat je het zwembad op de gewenste temperatuur zet en dat je hem daarna alleen nog sporadisch aan hoeft te doen om weer een boost te geven aan de temperatuur. Zo'n ding laat je toch niet dezelfde uren draaien als je filterpomp?

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
Jazsie schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:48:
[...]

Dan is het minder zeldzaam dan je denkt ;). Maar inderdaad bij +10gr verwacht je dit niet.

Eerst maar even afwachten op @bleekie of er uberhaupt wel een ijslaag vormt.
Ik zie niet echt een ijslaag zoals:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wch7qOtu4uSM7DnLzuMiFE3mtSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZIavskDU7KKUJR7p7SqqN8f.jpg?f=fotoalbum_large
(Deze foto is van net na de installatie, toen heeft hij op een koude nacht aangestaan)
Wat je nu ziet is dat er een beetje ijsvorming is op de plek waar het op de foto wit is, maar zeker geen hele ijslaag.

Hij is volgens de specificaties geinstalleerd:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9B0s9Rx7_qro-q6OV5LFD5OslfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0LbLuAZfBHuMDg8C3wVh6UVv.jpg?f=fotoalbum_large
Aan de kant waar de lucht uitgeblazen wordt zit meer ruimte dan de 50cm die nodig zou zijn.

Vwb waterflow, dat lijkt niet uit te maken. Hij vertoont hetzelfde gedrag met 4m3 per uur als met 6m3 per uur.

[ Voor 3% gewijzigd door bleekie op 05-05-2023 14:00 ]

Pagina: 1 ... 125 ... 182 Laatste