Misschien willen ze het niet open schroeven ivm garantie?
R20141016 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:57:
[...]
De tijdinschatting is in de zomer. Ik vindt dit erg lastig om te bepalen omdat ik dan terug moet denken aan afgelopen zomer. Het kan zo maar zijn dat de zon er langer op staat.
Het badje is eigenlijk alleen voor de kinderen en voor papa als het +30 graden is. De kinderen zullen wel vanaf 25 graden er wel in willen. Het liefste koop ik gewoon een warmtepomp die ik aansluit om het water op te warmen tot de gewenste temperatuur. De warmtepomp kan ik dan weer loskoppelen en in de garage zetten wanneer hij weer op temperatuur is. Zo'n warmtepomp kost natuurlijk wel wat en ik vraag me af of een warmtepomp wel zal werken bij zo'n klein badje...
Tja, in begin blijft lastig want je weet niet hoe vaak je het gaat gebruiken. Zelf ben ik voorstander van een WP. Maargoed ik heb zelf een 8.5kW (beetje overkill.. maar temp is dan ook 35-40gr.) op een bad/Spa van 1m3. Sinds dit jaar hebben ze een hele mooie inverter warmtepomp van nog geen 600,-- bij Toppy.nl.
Omdat het bad niet zo groot is kom je best ver met een zonnemat, maar dan moet je wel de plek + zon voor hebben. Daarnaast ben je toch zeker een dag verder voordat het water aangenaam is (afhankelijk van de wind/zon/temperatuur uiteraard).
Ben je iemand zoals ik die gewoon op voorhand weet van dat je erin gaat die dag, dan is WP makkelijk. kwestie van aanzetten en klaar

.
Daarnaast ook wanneer de temperatuur 20+ is maar weinig of geen zon kan je met een WP heerlijk zwemmen...
Als je niet zeker weet is de optie voor zonnemat het beste vanuit gaande dat je de zonnemat veel uren in de zon kan zetten.
Mocht je later als nog overstappen naar WP dan kan je zonnemat spul vrij snel verkopen voor niet al te veel verlies

.
Voor mij was de keus makkelijk:
- Heb geen plek voor zonnemat
- Bad/Spa zit niet in de zon.
- Wil erin wanneer het ook 20gr is of zelfs kouder.
vso schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:35:
@
burnedhardware en @
R20141016 voor 1000 tot 2500 liter aan water is het goedkoper en te doen om paar emmers heet water erin te gooien
Een WP of Isolatie is eigenlijk niet te doen, kost veel voor een relatief lage winst marge.
ik heb bv met kolen en koperen spiraal een 4500 liter bad 10 uur "verwarmt".. (van kraan water temp naar iets hoger) .. het werkt wel maar de dag /avond erna is de warmte wel weer weg .. dus zoveel winst heb je er niet van ..
Zeg dat je in een zwemseizoen periode van 3 a 4 maanden zonder verwarming je bijvoorbeeld 5 dagen zwemplezier hebt .. als je dat kan .. dan met een paar emmers rek je dat op naar 10 dagen .. bijvoorbeeld..
Kids kunnen die 10 dagen naar 20 dagen veranderen .. ligt aan hun leeftijd en behoefte om water te spartelen .. maar in principe is verwarmen altijd lekker
Dit is gewoon op basis van het weer etc ..
zonne-verwarming tja .. voor 2.000 liter (ja jullie zitten er al overheen, en ik zei hierboven wat anders) is het al betwijfelbaar of je met emmers aan de slag kan .. en dan word solar heating eigenlijk intressanter .. wil niet zeggen dat ik er meer / minder in kan dan maar zeg dat je 5 a 10 dagen extra kan zwemmen.
Voor de rest .. een WP is extreem duur in aanschaf (vind ik ) maar je zou er veel langer in het zwembad kunnen vertoeven .. naast de aanschaf zit je wel met extra stroom verbruik maar het is naast zonne energie wel de meest economische handige .. alleen dan zou ik niet een "mini"bad van bv 3 kuub of minder doen maar iets groter .. zeg 4 tot 7m3 oid .. en daarop je WP kopen.
o en solar bubberfolie / donkere afdek zeil helpt met "warmte" (beter als dan het moeten missen) .. maar als je het weghaalt voor zwembad gebruik en er na direct weer oplegt is dat wel erg prettig met algen preventie.
Tja, en ik blijf zeggen dat een WP prima kan, ook op kleine bad. 8.5kW op 1m3 bad hier
Kosten aanschaf duurder + stroom vebruik is absoluut waar. Maar je krijgt er ook wat voor terug.
Ik lach me stuk dat dat iedereen al ergens in augustus begint met opruimen.
Of dat het 4-5 dagen heerlijk warm zonne weer is maar pas dat bij dag 5 het water aangenaam is.
Afgelopen jaar heb ik pas eind november het bad leg gehaald. En het is dat momenteel mijn pomp uit elkaar ligt ivm reviseren, anders was het bad nu ook alweer gevuld
Zwembad is een luxe goed, en dat kost eenmaal geld

.
Plenkske schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:07:
[...]
Ja het is lastig in te schatten hoe snel je water warm zal worden van enkel zon/warmte. Dat moet je gewoon ervaren.
De warmtepomp zal zeker werken, het maakt niet uit hoe groot je bad is. Dus dat kan je altijd doen.
Overigens is het niet zo handig om een warmtepomp steeds los en aan te koppelen. Waarom: je moet dan steeds je zwembadslangen af en aankoppelen en meestal zijn warmtepompen ook redelijk zwaar om steeds te verplaatsen.
Je kan ook gewoon je warmtepomp uit zetten en/of stekker eruit halen als je hem niet wil gebruiken.
Volgens mij kan het geen kwaad om er gewoon doorheen te blijven pompen als hij uit staat, @
Jazsie weet dat vast ? En anders eventueel een bypass maken zodat je filterpomp een kortere weg aflegt.
Inderdaad beter niet afkoppelen maar gewoon uitzetten. Dat mag en kan gewoon.