Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 185 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-09 23:55
Edwin3 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:20:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er gaat een blauwe(=nul), een bruine(=fase) en een oranje naar de motor. Waar is de oranje voor?
En werkt de zfp nog correct als alle componenten zoals de condensator, passeer en de blauwe en bruine inkomende draden direct op de blauwe en bruine draden naar de motor soldeer?
Ok, deze is anders.

Normaal komen er 2 of 4 draden uit de motor, 2 draden zijn voor de fase / nul draad.
Ander 2 zijn voor de hulp wikkeling (om de motor te starten) en gaat naar een condensator.

Kan het niet goed zien op de foto maar de witte draden die naar het zwarte blok gaat is denk ik de condensator.

Kan je foto maken van de achterkant van de print plaat? Dan kan ik zien hoe de oranje draad loopt.
Ik vermoed dat deze naar de condensator gaat, echter heeft de hulp wikkeling in de motor 2 draden en vermoed dat deze intern is verbonden aan de fase draad.

Om zeker te zijn is dus een foto handig van de achterkant van de printplaat...
En een foto van de "zwarte" blok ook met de gegevens, ben 95% zeker dat het de condensator is maar toch.

En neen, zonder (start) condensator doet je pomp het niet... tenzij je het met de hand doet aanzwengelen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 28-02-2021 01:11 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
J.E. Weinor schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:35:
[...]

Made uit China een aarde draad vast op de kunstof behuizing :?
En de motor zelf zit daar nauw touw in gebonden aan de foto te zien?
Ik heb ook geen idee waar die oranje kleur draad voor dient het kan een aarde draad zijn staat er niet iets op de print zelf wat geschreven een symbool op de print zelf of het heeft iets te maken de timer een weerstand te maken etc ?
Je zal evt de baan van de printplaat kunnen volgen waar de oranje draad op uit komt.
Met producten uit China daar zitten wel eens rare aansluitingen tussen en kleur draden laat staan de Chinese tekens en schema's van de print zal wel niet te vinden zijn.
vraag mij af of intex de motoren zelf produceert in de China fabriek denk het haast niet. 8)

Ik heb precies de zelfde pomp intressant om de binnenkant te zien.

Enige verschil is het model nr bij mij staat SF80220-2 en op die van jouw staat SF80220RC-2.
Touw in de motor is normaal, deze houd de wikkelingen vast :).

YouTube: How Its Made - 206 Electric Motors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
BounceMeister schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:56:
[...]

Jammer dat de opvoerhoogte maar 3 meter is, dan gaat hij nooit de spiralen op de schuur aankunnen. Dat is al 2,70 meter en dan het verlies in de spiralen zelf nog.
Gaat inderdaad niet lukken, met verlies erbij mag je denk ik blij zijn als je de 2m haal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:49
Hoe kan je het beste het waterniveau op peil houden?

Ik ga een IG zwembad metselen met een lamellendek met hoogwaterlijn skimmer. Het is daarom belangrijk dat het water automatisch op peil wordt gehouden. Ik zie vlotters van 80 euro, zo heel complex hoeft het immers niet te zijn. Maar ook volledig elektrische systemen van 500 euro, waarbij ik niet begrijp waarom het aan/uit-zetten van een magneetklep zo duur moet zijn; zie ik iets over het hoofd? Is zo'n mechanische vlotter goed genoeg en duurzaam ? Of zelf met een sensor, relais en Rainbird magneetklep een automatisch systeem bouwen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:32
Heeft er iemand nog interesse in oude epdm matten. Ik heb ze zelf nooit gebruikt dus ik weet niet hoe goed ze nog zijn. Ze liggen al sinds april vorig jaar opgerold in de schuur. Het zal zo’n 15m2 zijn. Gratis op te halen in omgeving Leiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUmGjLt64-EUM8k5RuqvWPvXJlQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lso6KjlwEtkDfKHsSu5zh60c.jpg?f=fotoalbum_large

Update: de matten zijn inmiddels gereserveerd voor @mazzoop80 . Mocht dat niet doorgaan dan laat ik weten.

[ Voor 8% gewijzigd door bleekie op 01-03-2021 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

plaspvd schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:22:
@ElGrandoNeuso dank u, gelijk besteld. Ook filterbollen ipv zand in de winkelwagen gegooid. Om eens te proberen.

Nu even zoeken welke adapters en slangen er nodig zijn voor mijn 3x2 intex badje. Zijn nog ruim op tijd
Wat zijn de ervaringen hier en waarom deze keuze?

Ik lees reviews over de filterbollen dat je deze elke maand in de wasmachine moet doen. Klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
ocmer schreef op zondag 28 februari 2021 @ 08:11:
Hoe kan je het beste het waterniveau op peil houden?

Ik ga een IG zwembad metselen met een lamellendek met hoogwaterlijn skimmer. Het is daarom belangrijk dat het water automatisch op peil wordt gehouden. Ik zie vlotters van 80 euro, zo heel complex hoeft het immers niet te zijn. Maar ook volledig elektrische systemen van 500 euro, waarbij ik niet begrijp waarom het aan/uit-zetten van een magneetklep zo duur moet zijn; zie ik iets over het hoofd? Is zo'n mechanische vlotter goed genoeg en duurzaam ? Of zelf met een sensor, relais en Rainbird magneetklep een automatisch systeem bouwen?
Je kan het zo duur maken als je wilt.

Goedkoopst is een mechanische, doet niets meer dan het waterniveau op pijl houden wanneer het te laag is.
Duurdere digitale varianten kunnen ook bij te veel water pomp oid schakelen voor afvoer van overtollig water.

Omdat je een lamellendek wilt gaan plaatsen dien je dus rekening te houden met laag water maar ook hoog water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-09 16:38
Kwam nog een link tegen voor de gene die iets meer willen weten over een ZFP en filter medium in werking en de voor en nadelen en duidelijk in uitleg weergegeven er staat nog meer op aan wat interessant kan zijn over zwembaden zoals onderhoud winter klaar etc. voor de beginners kan het een goede uitleg zijn en wat er allemaal bij komt kijken.

10 MEESTGESTELDE VRAGEN OVER ZANDFILTERS EN MEER.

https://www.pelckmans.net...-over-zandfilters/details

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
martijnr17 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:56:
Ben ook langzaam begonnen met spulletjes kopen.
Eerst een warmtepomp en gisteren ook maar een zwembad besteld.

Ik ben dan weer benieuwd hoeveel warmteverlies heeft z'n badje nou. Een snelle berekening met buitentemperatuur 15 graden en het zwembad 30, geen idee of dat reëel is.
Bodem 1,1kwh
Wanden 1.7kwh
Bovenkant 0.9kwh

Ga ik nu 3cm XPS toepassen dan zijn de waardes
Bodem 0.2kwh
Wanden 0.3kwh
Bovenkant 0.2kwh

Dan blijft er dus nog maar 20% over van het energie verlies. De bodem ga ik dus zeker isoleren en daarna als het bad staat eens kijken wat we met de wanden kunnen. Voor de bovenkant wil ik een simpel frame maken waar ik de xps op lijm of schroef, met 2 palen in de grond en een contragewicht. De kinderen kunnen dan makkelijk het bad open en dicht doen, veel makkelijker dan een zeil. Regenwater en vuil gaat er dan ook niet in.
[Afbeelding]
Dit jaar wil ik ook een dergelijke frame pool neerzetten. (Hoop dat ik er eentje kan vinden voor een acceptabele prijs.. Ons oude kleinere ronde bad heb ik eind vorig seizoen al weggedaan.)
Ik vraag me af hoe je aan deze getallen voor de warmteverliezen komt. Ik dacht uit dit topic eerder begrepen te hebben dat het warmteverlies vooral optreedt aan de bovenkant, en dat isolatie van de bodem niet zoveel nut heeft. Heb je deze getallen zelf berekend?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:59

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Dag allen,

M'n vrouw, 2 kids en ik hebben onlangs de randstad verlaten, en zijn terug naar onze roots gegaan, naar het oosten van Brabant. We zijn van een appartementje naar vrijstaand wonen gegaan, met als bonus een prachtige overdekte jacuzzi.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/s2TTz9U.jpg

Het gaat om een 900 liter jacuzzi van het merk steenkracht. Groot genoeg voor 2 volwassenen en 2 kids.
Ik heb me al een beetje ingelezen, en zit nog met best wat vragen. Het was ons al bij de koop van het thuis al verteld dat het een energieslurper is. Ik ben er zojuist achter gekomen dat de jacuzzi in 8 jaar meer dan 33.000 kWh heeft verbruikt :X

Nu gaan we dit jaar alvast zonnepanelen nemen (stond toch al op de planning, maar met dit verbruik zijn ze helemaal welkom). Toch willen we toe naar wat minder verbruik van het beestje. Daarin zoeken we naar een best-practice denken we.

Op dit moment gaan we hooguit 1 keer per 2-3 weken in het ding. In de tussentijd staat hij op een "eco"-standje van 27 graden. Als we erin willen gaan, gooien we 12 uur van tevoren de temp omhoog naar 37 graden, en de heater gaat z'n werk doen. Meestal laten we het water dan 2-3 dagen op die temperatuur, en gaan we meerdere keren erin.

Toch lijkt ons dat die 27 graden "eco"-stand ook nog steeds een energieslurper is. Kan ik zomaar het bad in de tussentijd uitzetten? Of gaat zoiets ten koste van bijvoorbeeld de waterkwaliteit? Hoe gaan de mede jacuzzi eigenaren hier op GoT ermee om?

tenslotte nog wat foto's van hetgeen wat ik erbij heb gekregen:
Waterontharder voor het vullen
PLC + waterpomp
pomp + meerwegklep
meerwegklep + filter + heater
spullen tbv waterkwaliteit

Hier staat tekst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
jurk738 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:33:
[...]

Dit jaar wil ik ook een dergelijke frame pool neerzetten. (Hoop dat ik er eentje kan vinden voor een acceptabele prijs.. Ons oude kleinere ronde bad heb ik eind vorig seizoen al weggedaan.)
Ik vraag me af hoe je aan deze getallen voor de warmteverliezen komt. Ik dacht uit dit topic eerder begrepen te hebben dat het warmteverlies vooral optreedt aan de bovenkant, en dat isolatie van de bodem niet zoveel nut heeft. Heb je deze getallen zelf berekend?
Bodem heeft wel degelijk nut, grond/steen is steen koud ;)
Sjaak_Afhaak schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:34:
Dag allen,

M'n vrouw, 2 kids en ik hebben onlangs de randstad verlaten, en zijn terug naar onze roots gegaan, naar het oosten van Brabant. We zijn van een appartementje naar vrijstaand wonen gegaan, met als bonus een prachtige overdekte jacuzzi.

[Afbeelding]

Het gaat om een 900 liter jacuzzi van het merk steenkracht. Groot genoeg voor 2 volwassenen en 2 kids.
Ik heb me al een beetje ingelezen, en zit nog met best wat vragen. Het was ons al bij de koop van het thuis al verteld dat het een energieslurper is. Ik ben er zojuist achter gekomen dat de jacuzzi in 8 jaar meer dan 33.000 kWh heeft verbruikt :X

Nu gaan we dit jaar alvast zonnepanelen nemen (stond toch al op de planning, maar met dit verbruik zijn ze helemaal welkom). Toch willen we toe naar wat minder verbruik van het beestje. Daarin zoeken we naar een best-practice denken we.

Op dit moment gaan we hooguit 1 keer per 2-3 weken in het ding. In de tussentijd staat hij op een "eco"-standje van 27 graden. Als we erin willen gaan, gooien we 12 uur van tevoren de temp omhoog naar 37 graden, en de heater gaat z'n werk doen. Meestal laten we het water dan 2-3 dagen op die temperatuur, en gaan we meerdere keren erin.

Toch lijkt ons dat die 27 graden "eco"-stand ook nog steeds een energieslurper is. Kan ik zomaar het bad in de tussentijd uitzetten? Of gaat zoiets ten koste van bijvoorbeeld de waterkwaliteit? Hoe gaan de mede jacuzzi eigenaren hier op GoT ermee om?

tenslotte nog wat foto's van hetgeen wat ik erbij heb gekregen:
Waterontharder voor het vullen
PLC + waterpomp
pomp + meerwegklep
meerwegklep + filter + heater
spullen tbv waterkwaliteit
Leuke opzet !

Ziet er allemaal goed uit, zeker aangezien het erbij zat bij aankoop huis (dan zijn ze vaker afgedankt achter gelaten).

Heater uitzetten kan gewoon, echter vergis je niet dat een elektrische heater enorm veel tijd en stroom nodig heeft om het water op te warmen... 3 dagen opwarmen voor 1 dag gebruik is ook niet bepaald efficient.

Circulatie pomp voor het filteren kan je niet uitzetten, filteren is gewoon een must anders ga je het water niet goed in balans houden.

Gezien de staat/techniek vermoed ik dat de circulatie pomp met tijden werkt, als dat niet zo is dan is dat de eerste stap naar energie besparing.

Vervolgens zou je naast je elektrische heater kunnen uitbreiden met een warmtepomp. je stroom verbruikt zakt hiermee met gemak 2/3 afhankelijk van de type warmte pomp.
Heater laten zitten voor in de zeer koude dagen om bij te springen mocht het nodig zijn (maar een goede warmte pomp kan tot -10 werken en is dan nog steeds zuiniger).

Om je een groffe schatting te geven, afgelopen jaar heb ik rond 300 kWh aan stroom vebruikt voor mijn Spa met warmtepomp. (let op dit is enkel de warmtepomp, circulatie pomp etc niet mee geteld).
Dat was van juni tot eind november.

Die 4000 kWh per jaar kan je prima heel stuk verlagen met wat aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:44
jurk738 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:33:
[...]

Deze berekening is echt het warmteverlies maar verdamping heb ik niet meegenomen. Verdamping is ook een enorme factor maar natuurlijk alleen als de klep open is. Misschien ook nog wel leuk om uit te rekenen. Ik denk dat 75% van de tijd hij dicht is dus daar bespaar je dan al 80% procent op dat is mooi meegenomen. Hij blijft ook langer op temperatuur.

Update:
Heb een snelle berekening gemaakt met wat aannames.
Het zwembad wat ik heb is ongeveer 10m2 oppervlak.
In een dag verlies je ongeveer 29l water als je hem niet afdekt bij windkracht 3.
Laten we zeggen 4 uur per dag gemiddeld het bad open, is dan 5l per dag aan verdamping en dat is ongeveer 11000KJ wat neerkomt op z'n 3KW per dag.

In mijn eerdere berekening was ik bij 15graden buiten en 30graden water 114KW kwijt + deze 3KW maakt 117KW.
Met isolatie 17KW + 3 KW maakt 20KW.
Geen idee of er iets van klopt, schiet maar raak.

[ Voor 22% gewijzigd door martijnr17 op 28-02-2021 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
vso schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:21:
[...]

weetje in principe is alles wat alle zelfde features heeft voorfilter, losse pomp etc etc etc .. en 5m opvoer hoogte goed ..

echt het enige ellendige van deze pomp is die schakeling ..
als iemand een handleiding online zet met .. hoe je dit omzeilt met een soldeerbout zou ik niet eens twijfelen om er 1 te kopen .. sterker nog ik koop er 1 indien nodig ..en schroef hem meteen open ..

mijn eerste ZFP (gevuld met zand ipv nu met bollen) had geen voorfilter of druk meter en een 3 weg klep .. die heb ik snel verkocht en een vorig model intex .. deze draait al 5 jaar geen seconde spijt gehad.

[...]

Het prijs verschil tussen zelf aanzuigende pomp(en) en een standaard ZFP is erhm .. hoog .. maar dat weet je vast wel :)

Hierom is het prime-en van de leiding bij ZFP/CRP leidingen mogelijk en zitten er ontluchtings ventielen :)
Ik heb volgens mij dezelfde intex en die heeft ook een altijd aan stand. Je moet alleen de aardlek er voor weg halen. Ik heb hem in een shelly plug zitten en schakel hem gewoon aan en uit.

Heeft er iemand ervaring met deze chloortabletten?
https://www.hermie.com/nl...loreren-het-water-2-weken
scheelt de helft met https://www.toppy.nl/prod...etten-200-grams-5-kg.html beide 90% voor zover ik zie.

[ Voor 12% gewijzigd door martijnr17 op 28-02-2021 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
martijnr17 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:54:
[...]

Ik heb volgens mij dezelfde intex en die heeft ook een altijd aan stand. Je moet alleen de aardlek er voor weg halen. Ik heb hem in een shelly plug zitten en schakel hem gewoon aan en uit.
Is dat een shelly plug met wifi?
En waarom de ALS tenminste als je de aardlek bedoeld er achter weg?
Heb ook een intex ZFP 6m3 max 5 meter opvoerhoogte maar daar zit geen aardlek achter als standaard, die komt er wel maar apart in een verdeelkast achter een automaat alles moet nog worden gemonteerd en aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
martijnr17 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:51:
[...]

Deze berekening is echt het warmteverlies maar verdamping heb ik niet meegenomen. Verdamping is ook een enorme factor maar natuurlijk alleen als de klep open is. Misschien ook nog wel leuk om uit te rekenen. Ik denk dat 75% van de tijd hij dicht is dus daar bespaar je dan al 80% procent op dat is mooi meegenomen. Hij blijft ook langer op temperatuur.

Heb een snelle berekening gemaakt met wat aannames.
Het zwembad wat ik heb is ongeveer 10m2 oppervlak.
In een dag verlies je ongeveer 29l water als je hem niet afdekt bij windkracht 3.
Laten we zeggen 4 uur per dag gemiddeld het bad open, is dan 5l per dag aan verdamping en dat is ongeveer 11000KJ wat neerkomt op z'n 3KW per dag.

In mijn eerdere berekening was ik bij 15graden buiten en 30graden water 114KW kwijt + deze 3KW maakt 117KW.
Met isolatie 17KW + 3 KW maakt 20KW.
Geen idee of er iets van klopt, schiet maar raak.
Bedankt. Klinkt aannemelijk maar ik ben hier zelf niet zo in thuis.
Maar o.b.v. van wat @Jazsie ook zegt ga ik eerst eens zorgen voor bodemisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
J.E. Weinor schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:11:
[...]

Is dat een shelly plug met wifi?
En waarom de ALS tenminste als je de aardlek bedoeld er achter weg?
Heb ook een intex ZFP 6m3 max 5 meter opvoerhoogte maar daar zit geen aardlek achter als standaard, die komt er wel maar apart in een verdeelkast achter een automaat alles moet nog worden gemonteerd en aangesloten.
Inderdaad ik bedoel een ALS. Bij mijn intex heb je een normale stekker -> ALS -> regelkast/pomp.
Die ALS heb ik eruit gehaald want die moet je iedere keer weer inschakelen na het stroomloos maken. https://www.heuts.nl/medi...dfilterpomp-4-NL-2020.pdf Op pagina 16 zie je de optie voor timer en FP, heb hem dus op FP staan en zodra de shelly plug de spanning erop zet gaat ie aan zonder verder iets te doen. In de meterkast zit weer een ALS.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Edwin3
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Jazsie schreef op zondag 28 februari 2021 @ 01:10:
[...]

Ok, deze is anders.

Normaal komen er 2 of 4 draden uit de motor, 2 draden zijn voor de fase / nul draad.
Ander 2 zijn voor de hulp wikkeling (om de motor te starten) en gaat naar een condensator.

Kan het niet goed zien op de foto maar de witte draden die naar het zwarte blok gaat is denk ik de condensator.

Kan je foto maken van de achterkant van de print plaat? Dan kan ik zien hoe de oranje draad loopt.
Ik vermoed dat deze naar de condensator gaat, echter heeft de hulp wikkeling in de motor 2 draden en vermoed dat deze intern is verbonden aan de fase draad.

Om zeker te zijn is dus een foto handig van de achterkant van de printplaat...
En een foto van de "zwarte" blok ook met de gegevens, ben 95% zeker dat het de condensator is maar toch.

En neen, zonder (start) condensator doet je pomp het niet... tenzij je het met de hand doet aanzwengelen ;)
klopt @Jazsie, het "zwarte" blok betreft een condensator.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJUiHl_f7Ai-MgVdoZ2BMfWkIDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GqizSEENI35yglxhgHypgQg7.jpg?f=fotoalbum_large

dit is de achterkant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kL2QZ9bHDMkocFhx4MBxY4hN2fQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IT4QvgrpVFvWLODaz8xPZ8LW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCosdtvIbIQTRZXodO2rmQVnal4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/llcnxRcE3YiblPSiKvOHnDtH.jpg?f=fotoalbum_large

en de voorkant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8eEldegF6bMXFRUhfFfBCEXtXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G8MYmHD8fd3ZsPlfaYtnkEJT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Heb een vraag en aangezien ik bezig ben met mijn project begin ik zo langzamerhand met de voorbereidingen met solar van tyleen slang.

Eerste .instantie was de bedoeling om 3 cirkels van 50 meter tyleen parallel op het dak te gaan maken maar heb nog ruimte voor een vierde cirkel er naast ik dacht en prakkiseer 🤔 waarom die ruimte ook niet bij nemen nu je toch bezig bent.
Nu de vraag wat is beter vier cirkels van 50 meter parallel naast elkaar aansluiten of 2 cirkels serieel en de volgende 2 cirkels parallel zeg maar 2 op 2 parallel.
Komt eigenlijk op neer het water door 100 meter tyleen slang pompen of toch door 50 meter heeft dat nog enigszins invloed op de warmte afgifte?

Wat evt ook kan is 2 cirkels maken van 100 meter tyleen en dan weer parallel aansluiten maar geeft voor mij geen voorkeur de cirkels worden in doorsnee weer groter en aangezien het materiaal nog moet bestellen en plaat materiaal met standaard maten zit van 122x244 van houten platen en ook nog met de afdekking die er op komt van polycarbonaat kanaalplaat vanaf een breedte van 98 cm of 105 cm wat nog te doen is aan de prijs per plaat, maar kom je breder uit dan stijgt de prijs die er weer aanhangt aanzienlijk hoger en dan zit je weer met extra houten plaatmateriaal en veel te veel afval met 2 grote cirkels dan lopen de kosten gauw richting de 150 euro extra.

Laat maar horen zodat ik kan bestellen, het vervolg project en de foto's die komen vast en zeker wel tevoorschijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@EdwinC ziet eruit alsof het niet meer dan een simpel relais is tussen fase - blauw motor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:39
plaspvd schreef op zondag 28 februari 2021 @ 19:56:
@EdwinC ziet eruit alsof het niet meer dan een simpel relais is tussen fase - blauw motor.
Ik denk dat je @Edwin3 bedoelde...

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
EdwinC schreef op zondag 28 februari 2021 @ 19:58:
[...]

Ik denk dat je @Edwin3 bedoelde...
Lekker verwarrend met al die Edwins :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Edwin3 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 19:27:
[...]

[Afbeelding]

dit is de achterkant

[Afbeelding]

[Afbeelding]

en de voorkant

[Afbeelding]
Zoals @plaspvd zegt dien je de bruine fase draad door te verbinden met de blauwe motor draad.

Wat mij opvalt:
- fase en neutraal is omgedraaid, komt niet overeen met de motor "kleur". Voor functie maakt het verder niet uit want stekker andersom erin en je hebt fase/neutraal ook omgedraaid.

Wil je niet of kan je niet solderen dan is het makkelijkst door een kabel met beiden einde een vrouwelijke kabelschoen te plaatsen tussen de bruinde fase en blauwe motor draad. Voordeel is dat je het geheel makkelijk weer origineel kan maken.
Je pomp zal dan direct aan gaan bij het insteken van de stekker.
Bedieningspaneel werkt uiteraard niet meer...

Eventueel kan je een draad solderen op de printplaat en een schakelaar plaatsen, dan zou je kunnen kiezen tussen direct aan of via het bedieningspaneel.

Momenteel niet thuis, mocht je foto's oid willen voor meer duidelijkheid dan hoor ik het wel :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
martijnr17 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:54:
[...]
lijkt me sterk maar alles kan :) ik heb er een KAKU tussen zitten (voorloper v.d shelly) maakt niet veel uit
Heeft er iemand ervaring met deze chloortabletten?
https://www.hermie.com/nl...loreren-het-water-2-weken
scheelt de helft met https://www.toppy.nl/prod...etten-200-grams-5-kg.html beide 90% voor zover ik zie.
Je hebt active chloor/zuur etc .. het is niet altijd handig om merk x (chloor) met merk y (ph- of ph+) te mixen
.. diverse redenen om dit te vermijden oftewel goed op te letten wat je doet.

tja het lijkt me relatief onwaarschijnlijk dat je chemische reacties krijgt die tot irritaties bij je zwembadgebruikers ontwikkelen en denk eerder dat je eerder goed moet meten of je de gewenste chloor / ph niveau's behaalt ..

ik zou zelf niet producten halen bij leveranciers die het misschien niet zo nauw nemen met de regels .. (lees onbekende bronnen) .. voor de rest tja .. leef je uit
J.E. Weinor schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:11:
het niet hebben van een aardlek c.q er bewust afschroeven is niet ons advies .. immers elke intex komt als het goed is met een aardlek automaat op de kabel.

en laten we het zo zeggen het niet hebben van een aardlek is gewoon erg dom .. immers je kinderen/fam/vrienden/gelievden zijn meer waard dan 10,- kostende aardlek automaten .. en ik zeg niet dat je het wel/niet hebt maar laten we het wel/niet hebben niet een discussie punt maken aub. (dank)
Edwin3 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 19:27:
[...]

[Afbeelding]

dit is de achterkant

[Afbeelding]

[Afbeelding]

en de voorkant

[Afbeelding]
Dankje !

zo te zien is zoals ik inderdaad dacht op de 2de foto van onderen een "relay' te zien naar de witte stekker
- alleen is het 5v, gnd , schakelaar 1 en schakelaar 2 (dichtbij U3
op de printplaat zie je 2 banen naar de IC chip gaan veilig aanname dat dit schakel banen zijn (knopje is ingedrukt oid ..

die pinnen ernaast zullen wellicht voor je chloorinator/boost functie zijn ?

Trouwens @Jazsie is die condenstator/pin verbinding niet voor "vastloop detectie" oid .. dus dat je motor om reden x.y.z niet draait en dus in storing gaat .. (te hoog oplopen ampere ? oid .. )

dit zijn maar gokjes btw .. zoveel weet ik ook niet van elektronica ..

het lijkt me sterk dat de motor standaard een FR motor is die op een vaste snelheid ingesteld staat oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:00:
Trouwens @Jazsie is die condenstator/pin verbinding niet voor "vastloop detectie" oid .. dus dat je motor om reden x.y.z niet draait en dus in storing gaat .. (te hoog oplopen ampere ? oid .. )

het lijkt me sterk dat de motor standaard een FR motor is die op een vaste snelheid ingesteld staat oid ..
Neen, condensator is voor de hulpwikkeling die nodig is om de motor op te starten in de goede draai richting.

Deze motor is totaal geen "FR" motor, dat is dus te zien aan onder andere de 2de hulpwikkeling en condensator die nodig is voor de werking er van.

Even buiten beschouwing gelaten dat je de motor "FR" maakt met een dure FR regelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:13:
[...]

Neen, condensator is voor de hulpwikkeling die nodig is om de motor op te starten in de goede draai richting.

Deze motor is totaal geen "FR" motor, dat is dus te zien aan onder andere de 2de hulpwikkeling en condensator die nodig is voor de werking er van.

Even buiten beschouwing gelaten dat je de motor "FR" maakt met een dure FR regelaar
ja zo erg ben ik niet thuis in de techniek maar dan wist je al :)

thx voor de uitleg

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
[...]

lijkt me sterk maar alles kan :) ik heb er een KAKU tussen zitten (voorloper v.d shelly) maakt niet veel uit

[...]

Je hebt active chloor/zuur etc .. het is niet altijd handig om merk x (chloor) met merk y (ph- of ph+) te mixen
.. diverse redenen om dit te vermijden oftewel goed op te letten wat je doet.

tja het lijkt me relatief onwaarschijnlijk dat je chemische reacties krijgt die tot irritaties bij je zwembadgebruikers ontwikkelen en denk eerder dat je eerder goed moet meten of je de gewenste chloor / ph niveau's behaalt ..

ik zou zelf niet producten halen bij leveranciers die het misschien niet zo nauw nemen met de regels .. (lees onbekende bronnen) .. voor de rest tja .. leef je uit

[...]

het niet hebben van een aardlek c.q er bewust afschroeven is niet ons advies .. immers elke intex komt als het goed is met een aardlek automaat op de kabel.

en laten we het zo zeggen het niet hebben van een aardlek is gewoon erg dom .. immers je kinderen/fam/vrienden/gelievden zijn meer waard dan 10,- kostende aardlek automaten .. en ik zeg niet dat je het wel/niet hebt maar laten we het wel/niet hebben niet een discussie punt maken aub. (dank)

[...]
Dankje !

zo te zien is zoals ik inderdaad dacht op de 2de foto van onderen een "relay' te zien naar de witte stekker
- alleen is het 5v, gnd , schakelaar 1 en schakelaar 2 (dichtbij U3
op de printplaat zie je 2 banen naar de IC chip gaan veilig aanname dat dit schakel banen zijn (knopje is ingedrukt oid ..

die pinnen ernaast zullen wellicht voor je chloorinator/boost functie zijn ?

@Vso Nee niet op elke intex ZFP zit standaard een aarlek automaat de 4m3 de 6m3 variant zit gewoon een stekker vanaf de 8m3 kan er een aardlek automaat aan zitten maar ook een met een gewone stekker zonder een automaat
Mijn zwager heeft pas nog een intex ZFP gekocht een 10m2 variant ook daar zat een gewone stekker aan gemonteerd.
Maar volgens het ook niet verplicht een automaat aan de stekker tenminste niet in Nederland naar mijn weten weet niet hoe het in de andere EU landen is gesteld aan richt lijnen kan zijn dat er verschillen zijn.dat het daar wel verplicht is.
Maar ik ga wel degelijk voor een ALS veilig staat hoog op de vaandel wel te zien in mijn vorige knutsel foto in deze topic :)

[ Voor 3% gewijzigd door J.E. Weinor op 28-02-2021 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:39:
[...]

@Vso Nee niet op elke intex ZFP zit standaard een aarlek automaat de 4m3 de 6m3 variant zit gewoon een stekker vanaf de 8m3 kan er een aardlek automaat aan zitten maar ook een met een gewone stekker zonder een automaat
Mijn zwager heeft pas nog een intex ZFP gekocht een 10m2 variant ook daar zat een gewone stekker aan gemonteerd.
Maar volgens het ook niet verplicht een automaat aan de stekker tenminste niet in Nederland naar mijn weten weet niet hoe het in de andere EU landen is gesteld aan richt lijnen kan zijn dat er verschillen zijn.dat het daar wel verplicht is.
Maar ik ga wel degelijk voor een ALS veilig staat hoog op de vaandel wel te zien in mijn vorige knutsel foto in deze topic :)
Zoals ik al zei volgens mij is het eerder common sense om er 1 erop te doen dan te gaan discussieren of ze er wel/niet op zitten ..

toch :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bifi_G60
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 21:21
bleekie schreef op zondag 28 februari 2021 @ 08:48:
Heeft er iemand nog interesse in oude epdm matten. Ik heb ze zelf nooit gebruikt dus ik weet niet hoe goed ze nog zijn. Ze liggen al sinds april vorig jaar opgerold in de schuur. Het zal zo’n 15m2 zijn. Gratis op te halen in omgeving Leiden.

[Afbeelding]
heb je ook een DM gestuurd, aangezien een van mijn matjes lek is ben ik wel geintresseerd om dit als vervanging te kunnen gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 16:37
J.E. Weinor schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:39:
[...]

Zou het kunnen komen dat het in Nederland sowieso verplicht is om de groepen achter een aardlekschakelaar te hebben.? Een automaat aan de stekker heeft dan opzich geen toegevoegde waarde volgens mij. (als alles verder goed is aangesloten natuurlijk)
Ik ben geen installateur dus correct me if I'm wrong ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
Jazsie schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:38:
[...]

Zoals @plaspvd zegt dien je de bruine fase draad door te verbinden met de blauwe motor draad.

Wat mij opvalt:
- fase en neutraal is omgedraaid, komt niet overeen met de motor "kleur". Voor functie maakt het verder niet uit want stekker andersom erin en je hebt fase/neutraal ook omgedraaid.

Wil je niet of kan je niet solderen dan is het makkelijkst door een kabel met beiden einde een vrouwelijke kabelschoen te plaatsen tussen de bruinde fase en blauwe motor draad. Voordeel is dat je het geheel makkelijk weer origineel kan maken.
Je pomp zal dan direct aan gaan bij het insteken van de stekker.
Bedieningspaneel werkt uiteraard niet meer...

Eventueel kan je een draad solderen op de printplaat en een schakelaar plaatsen, dan zou je kunnen kiezen tussen direct aan of via het bedieningspaneel.

Momenteel niet thuis, mocht je foto's oid willen voor meer duidelijkheid dan hoor ik het wel :).
Dankje @Jazsie :) , ik zal het zo origineel mogelijk te houden door gebruik te maken van 2 kabelschoen splitters en deze te plaatsen de printplaat (blauw en bruin motor). Hierop schuif ik de kabelschoenen voor draden blauw en bruin naar de motor respectievelijk fase en nul van het lichtnet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKN9WupOnH_kRErCtRURiEphcbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CBroqnYVsljOxbSSNf5Y4w6X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Edwin3 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:46:
[...]

Dankje @Jazsie :) , ik zal het zo origineel mogelijk te houden door gebruik te maken van 2 kabelschoen splitters en deze te plaatsen de printplaat (blauw en bruin motor). Hierop schuif ik de kabelschoenen voor draden blauw en bruin naar de motor respectievelijk fase en nul van het lichtnet.

[Afbeelding]
Enkel bij de fase draad (dus op de plek waar de blauwe motor draad zit) is voldoende.
De neutraal hoef je niet aan te passen wat die gaat al naar de bruine motor draad + condensator.

Het klink misschien beetje verwarrend mede doordat de fase/neutraal draad omgewisselt is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pihkal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-08 12:43
Vraagje:

pas na de aankoop van m'n nieuwe zandfilter zag ik dat Intex solar matten een pomp van maximum 7.5 m3/h mogen hebben.
Echter is m'n nieuwe zandfilter 10m3/h, dus een te groot debiet voor de matten.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Mits ik ook een 3 weg bypass kraan ga installeren dacht ik om ten alle tijden een gedeelte van het water om te leiden buiten de matten om, kan dit werken?
Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:56
Pihkal schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:56:
Vraagje:

pas na de aankoop van m'n nieuwe zandfilter zag ik dat Intex solar matten een pomp van maximum 7.5 m3/h mogen hebben.
Mits ik ook een 3 weg bypass kraan ga installeren dacht ik om ten alle tijden een gedeelte van het water om te leiden buiten de matten om, kan dit werken?
Alvast bedankt.
2 (of meer) rijen parallel leggen? dan heb je 5m3/uur
je kan ook de stroomsnelheid regelen met een extra ventiel

code:
1
2
pomp --> T --> bypass met ventiel dat je kan regelen --> T --> zwembad
           --> warmtematten --------------------------->

[ Voor 14% gewijzigd door burnedhardware op 01-03-2021 16:02 . Reden: asci-art ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pihkal
burnedhardware schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:58:
[...]

2 (of meer) rijen parallel leggen? dan heb je 5m3/uur
De setup die ik wil bouwen doet dit, 2 matten in serie, nog 2 matten in serie en deze 2 ketens in parallel.
Totaal niet bij stilgestaan dat het hiermee al opgelost zou zijn.
Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Pihkal schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:56:
Vraagje:

Alvast bedankt.
Als je 2 of 3 t-stukken vanaf de pomp naar mat of van mat naar zwembad doet zouden deze de druk moeten verdelen .. en met de bypass op de mat kan je ook wel wat doen.

ik weet niet wat voor een filter materiaal je gebruikt in de zandfilter (glas/zand/watten) maar een klein laagje boven de max verlaagt wel iets de druk .. (ga er niet te extreem mee) dus max 1 cm
en zolang je de pomp op filter stand laat heb je ook niet die 10m3/h zeg maar.

maar dan nog een losse bypass ipv die over de matten te gebruiken is zeker geen onverstandige zet zeker als je bv een zwembadrobot overweegt ..

persoonlijk zou ik die intex matten al niet inzetten om te verwarmen .. immers wat verwacht je voor 15,- per mat ? toch ? niet dat 200,- solar bollen nu zo goed zijn .. btw ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 11:18
Vraagje; Ik wil m'n zwembadleidingen graag ingraven zodat ze uit het zicht zijn. Ik wil bij m'n ZFP graag een warmtepomp plaatsen en van daaruit weer ondergronds terug naar het zwembad.
Maar koelt het water dan niet weer enorm af als ze door de ingegraven leidingen lopen of valt dat mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BeeJee78 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:31:
Vraagje; Ik wil m'n zwembadleidingen graag ingraven zodat ze uit het zicht zijn. Ik wil bij m'n ZFP graag een warmtepomp plaatsen en van daaruit weer ondergronds terug naar het zwembad.
Maar koelt het water dan niet weer enorm af als ze door de ingegraven leidingen lopen of valt dat mee?
Het zou wel handig zijn als je wat meer info geeft .. AG/IG en aantal meter pijp enzv.

Maar in het algemeen hoe groter de temp verschilt tussen in (onverwarmt) en uit (verwarmt) .. hoe meer het af zal koelen tijdens transport.

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 01-03-2021 20:29 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
BeeJee78 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:31:
Denk dat het afhankelijk is van meerdere factoren, WP naar zwembad totale lengte het winter gebruik de vorst in de grond gebruik van materiaal de slang die bij geleverd wordt van je WP de blauwe kleur die je veel ziet en geschikt voor in de grond etc,

Isoleren kan op zich nooit geen kwaad betreft warmte verlies, de leidingen vorstvrij in de grond minimaal 80cm diep de grond in.
Verlies op warmte hoeveel kan ik niet precies zeggen en hoeveel, in deze topic kan kun je wel meerdere leden wat over vertellen in hun ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pihkal
vso schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:19:
[...]

Als je 2 of 3 t-stukken vanaf de pomp naar mat of van mat naar zwembad doet zouden deze de druk moeten verdelen .. en met de bypass op de mat kan je ook wel wat doen.

ik weet niet wat voor een filter materiaal je gebruikt in de zandfilter (glas/zand/watten) maar een klein laagje boven de max verlaagt wel iets de druk .. (ga er niet te extreem mee) dus max 1 cm
en zolang je de pomp op filter stand laat heb je ook niet die 10m3/h zeg maar.

maar dan nog een losse bypass ipv die over de matten te gebruiken is zeker geen onverstandige zet zeker als je bv een zwembadrobot overweegt ..

persoonlijk zou ik die intex matten al niet inzetten om te verwarmen .. immers wat verwacht je voor 15,- per mat ? toch ? niet dat 200,- solar bollen nu zo goed zijn .. btw ..
Hoi,

dit is de volledige setup:

Intex zwembadje diameter 366cm / hoogte 76 cm / inhoud 7.5 m3
Intex Zandfilter 10m3
Filtermedium: glas
Intex zoutwatersysteem (medium formaat)
4 x Intex solarmat -> 2 in serie -> 2 ketens van 2 in serie parallel aan elkaar
3 weg bypass kraan over de 4 matten
~15m 32mm slang

Vorige jaren gebruikte ik 2 x solarbol, dit werkte eigenlijk relatief goed bij zonnige dagen.
Echter is (lijkt?) de oppervlakte van 4 van die matten mij redelijk wat groter dan 2 zo'n bollen.
Tevens wil ik de matten huisvesten in een frame met een bodem van isolatie (piepschuim platen) en vanboven een transparante kunststof plaat om zo een serre (kas in Nederland) effect te verkrijgen en de efficiëntie van de matten (hopelijk) te verhogen.

Geen idee hoe goed/slecht dit zal werken, het is maar 1 van m'n "gekke" experimenten en zoals je zelf aanhaalt, voor de prijs van zo'n mat moet ik het niet laten, why not, niet waar?

Maar om dus terug te komen naar de essentie van m'n vraag, wist ik dus niet als de matten de druk zouden kunnen weerstaan.
Echter zou dit zoals eerder gezegd door een mede-tweaker het geen probleem mogen vormen mits ik de druk dmv t-stukken verdeel over 2 ketens van matten, maar daar had ik totaal niet bij stilgestaan toen ik m'n vraag stelde.

Uit interesse: wat zou jij dan aanraden als verwarming, warmtepomp buiten beschouwing gelaten mits de kostprijs hiervan veel te hoog is voor m'n kleine setup.
Alvast bedankt.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
[...]

https://vimeo.com/518295825
Geen idee of we langs elkaar heen praten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
Edwin3 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:24:
ik ben op zoek naar een frequentie regelaar voor mijn ZFP intex 6m3 (1 fase :) . Wie kan me hierbij helpen?
Ik kom alleen maar 1fase in en 3 fase out tegen.
Kijk hier even: https://gathering.tweaker...message/62518468#62518468

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Product is EOL en dus schaars. Ze duiken soms wel eens op Marktplaats, soms goede prijs vaak nog steeds prijzig.

Afhankelijk van je geduld ben je beter af met een eentje van Toppy.nl oid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
martijnr17 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:30:
[...]

https://vimeo.com/518295825
Geen idee of we langs elkaar heen praten...
Als dat zo is scheelt het solderen :) en dan vraag ik me af waarom anderen een switchbot erbij zetten.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08:53
Vraagje van een leek.
Vanwege de relatief kleine tuin wil ik het volgende zwembad kopen:
Intex Frame Pool 260x160x65cm
Waterinhoud: 2300 liter (90% gevuld)

Is hierbij verwarming aan te raden? Het badje staat deels in de zon en deel in de schaduw.
De zon schijnt +/- 11:00-14:00 uur op het badje.

Of is verwarming bij zo'n klein badje helemaal niet nodig en is een Solar deken voldoende?
https://www.buitenspeelgo...e-black-260-x-160-cm.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burnedhardware
R20141016 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 07:48:
Vraagje van een leek.

Is hierbij verwarming aan te raden? Het badje staat deels in de zon en deel in de schaduw.

Of is verwarming bij zo'n klein badje helemaal niet nodig en is een Solar deken voldoende?
als het een beetje warm is, kunnen kinderen verrassend goed tegen koud zwembadwater. ja: na enige tijd zijn ze wel een beetje verkleumd, maar dat is een mooi moment om er weer uit te komen en even op te warmen.

je kan het gewoon proberen en als het inderdaad te koud is kan je alsnog een matje kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:26
R20141016 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 07:48:
Vraagje van een leek.

Die tijd die je noemt is dat in de zomer ? Dat is namelijk niet heel lang om alleen van de zon op te warmen.

Verder ligt het heel erg aan hoeveel je het zwembad wil gebruiken. Wil je het alleen gebruiken als het buiten 30+ graden is ? Of ook al bij 25+ of zelfs 20+ ? En vooral: heb je er wat tijd (dagen) voor over om het water te laten opwarmen.

Ik heb vorig jaar een rond intex bad van 244cm gekocht, kan zo'n 2400 liter water in. Bij mij staat het zwembad in de zomer ongeveer 10:00 - 19:00 in de zon. Als het dan warm weer wordt, 25+ graden, dan kost het toch wel een paar dagen (met solar cover) om het water op aangename temperatuur te krijgen. Je begint dan bijvoorbeeld bij water van 22 graden en als het water 28+ is dan wordt het aangenaam. Eerder ben ik er ook wel in gegaan maar dan bleef ik er minder lang in.

Ik kan wel aanraden om even aan te kijken hoe het bevalt. Als je te vaak zoiets hebt van nu wil ik erin maar het water is nog te koud, dan wil je denk ik wel verwarming. En of dat dan via matten of een warmtepomp gaat, is ook weer afhankelijk van allerlei factoren en persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
Plenkske schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:32:
[...]

Die tijd die je noemt is dat in de zomer ? Dat is namelijk niet heel lang om alleen van de zon op te warmen.

Verder ligt het heel erg aan hoeveel je het zwembad wil gebruiken. Wil je het alleen gebruiken als het buiten 30+ graden is ? Of ook al bij 25+ of zelfs 20+ ? En vooral: heb je er wat tijd (dagen) voor over om het water te laten opwarmen.

Ik heb vorig jaar een rond intex bad van 244cm gekocht, kan zo'n 2400 liter water in. Bij mij staat het zwembad in de zomer ongeveer 10:00 - 19:00 in de zon. Als het dan warm weer wordt, 25+ graden, dan kost het toch wel een paar dagen (met solar cover) om het water op aangename temperatuur te krijgen. Je begint dan bijvoorbeeld bij water van 22 graden en als het water 28+ is dan wordt het aangenaam. Eerder ben ik er ook wel in gegaan maar dan bleef ik er minder lang in.

Ik kan wel aanraden om even aan te kijken hoe het bevalt. Als je te vaak zoiets hebt van nu wil ik erin maar het water is nog te koud, dan wil je denk ik wel verwarming. En of dat dan via matten of een warmtepomp gaat, is ook weer afhankelijk van allerlei factoren en persoonlijke voorkeur.
De tijdinschatting is in de zomer. Ik vindt dit erg lastig om te bepalen omdat ik dan terug moet denken aan afgelopen zomer. Het kan zo maar zijn dat de zon er langer op staat. ;)

Het badje is eigenlijk alleen voor de kinderen en voor papa als het +30 graden is. De kinderen zullen wel vanaf 25 graden er wel in willen. Het liefste koop ik gewoon een warmtepomp die ik aansluit om het water op te warmen tot de gewenste temperatuur. De warmtepomp kan ik dan weer loskoppelen en in de garage zetten wanneer hij weer op temperatuur is. Zo'n warmtepomp kost natuurlijk wel wat en ik vraag me af of een warmtepomp wel zal werken bij zo'n klein badje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
R20141016 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:57:
[...]

De tijdinschatting is in de zomer. Ik vindt dit erg lastig om te bepalen omdat ik dan terug moet denken aan afgelopen zomer. Het kan zo maar zijn dat de zon er langer op staat. ;)

Het badje is eigenlijk alleen voor de kinderen en voor papa als het +30 graden is. De kinderen zullen wel vanaf 25 graden er wel in willen. Het liefste koop ik gewoon een warmtepomp die ik aansluit om het water op te warmen tot de gewenste temperatuur. De warmtepomp kan ik dan weer loskoppelen en in de garage zetten wanneer hij weer op temperatuur is. Zo'n warmtepomp kost natuurlijk wel wat en ik vraag me af of een warmtepomp wel zal werken bij zo'n klein badje...
Ja het is lastig in te schatten hoe snel je water warm zal worden van enkel zon/warmte. Dat moet je gewoon ervaren.

De warmtepomp zal zeker werken, het maakt niet uit hoe groot je bad is. Dus dat kan je altijd doen.
Overigens is het niet zo handig om een warmtepomp steeds los en aan te koppelen. Waarom: je moet dan steeds je zwembadslangen af en aankoppelen en meestal zijn warmtepompen ook redelijk zwaar om steeds te verplaatsen.
Je kan ook gewoon je warmtepomp uit zetten en/of stekker eruit halen als je hem niet wil gebruiken.
Volgens mij kan het geen kwaad om er gewoon doorheen te blijven pompen als hij uit staat, @Jazsie weet dat vast ? En anders eventueel een bypass maken zodat je filterpomp een kortere weg aflegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
ik vecht een beetje met hetzelfde idee, maar ik vraag me af hoe nuttig verwarming is als het water net zo snel weer afkoelt, zeker in een opzetbad <10m3 zonder isolatie.

[ Voor 3% gewijzigd door burnedhardware op 02-03-2021 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 12:17
burnedhardware schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:15:
ik vecht een beetje met hetzelfde idee, maar ik vraag me af hoe nuttig verwarming is als het water net zo snel weer afkoelt, zeker in een opzetbad <10m3 zonder isolatie.
Een solarzeil doet al veel voor isolatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
burnedhardware schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:15:
Dat blijft met opzetbaden altijd een dingetje, er is vrijwel geen isolatie inderdaad. Een zeil helpt wel iets, maar eigenlijk niet genoeg.
Maar als het bad letterlijk net zo snel afkoelt dan is je warmtepomp (of zonnematten) niet krachtig genoeg, of het is te koud buiten :)

Je zal voor jezelf de afweging moeten maken of je het waard vind.
Ik heb die keuze al gemaakt: het wordt een warmtepomp. Voornaamste reden voor mij is dat ik het jammer vind dat het bad vorig jaar niet gebruikt werd bij "lekker weer", maar enkel bij meerdere dagen 25-30+ zodat het bad goed opwarmt.

Nu worden zomers in Nederland steeds warmer, maar er zijn nog steeds meer dagen waarbij je wel prima buiten kunt zitten en waarbij het zonnig is, maar waarbij het zwembad gewoon dagen nodig heeft om op te warmen. Ook omdat het natuurlijk in de nacht weer afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@burnedhardware en @R20141016 voor 1000 tot 2500 liter aan water is het goedkoper en te doen om paar emmers heet water erin te gooien

Een WP of Isolatie is eigenlijk niet te doen, kost veel voor een relatief lage winst marge.

ik heb bv met kolen en koperen spiraal een 4500 liter bad 10 uur "verwarmt".. (van kraan water temp naar iets hoger) .. het werkt wel maar de dag /avond erna is de warmte wel weer weg .. dus zoveel winst heb je er niet van ..

Zeg dat je in een zwemseizoen periode van 3 a 4 maanden zonder verwarming je bijvoorbeeld 5 dagen zwemplezier hebt .. als je dat kan .. dan met een paar emmers rek je dat op naar 10 dagen .. bijvoorbeeld..

Kids kunnen die 10 dagen naar 20 dagen veranderen .. ligt aan hun leeftijd en behoefte om water te spartelen .. maar in principe is verwarmen altijd lekker :)

Dit is gewoon op basis van het weer etc ..

zonne-verwarming tja .. voor 2.000 liter (ja jullie zitten er al overheen, en ik zei hierboven wat anders) is het al betwijfelbaar of je met emmers aan de slag kan .. en dan word solar heating eigenlijk intressanter .. wil niet zeggen dat ik er meer / minder in kan dan maar zeg dat je 5 a 10 dagen extra kan zwemmen.

Voor de rest .. een WP is extreem duur in aanschaf (vind ik ) maar je zou er veel langer in het zwembad kunnen vertoeven .. naast de aanschaf zit je wel met extra stroom verbruik maar het is naast zonne energie wel de meest economische handige .. alleen dan zou ik niet een "mini"bad van bv 3 kuub of minder doen maar iets groter .. zeg 4 tot 7m3 oid .. en daarop je WP kopen.

o en solar bubberfolie / donkere afdek zeil helpt met "warmte" (beter als dan het moeten missen) .. maar als je het weghaalt voor zwembad gebruik en er na direct weer oplegt is dat wel erg prettig met algen preventie.

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 02-03-2021 09:36 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:35:
@burnedhardware en @R20141016 voor 1000 tot 2500 liter aan water is het goedkoper en te doen om paar emmers heet water erin te gooien

Een WP of Isolatie is eigenlijk niet te doen, kost veel voor een relatief lage winst marge.

ik heb bv met kolen en koperen spiraal een 4500 liter bad 10 uur "verwarmt".. (van kraan water temp naar iets hoger) .. het werkt wel maar de dag /avond erna is de warmte wel weer weg .. dus zoveel winst heb je er niet van ..

Zeg dat je in een zwemseizoen periode van 3 a 4 maanden zonder verwarming je bijvoorbeeld 5 dagen zwemplezier hebt .. als je dat kan .. dan met een paar emmers rek je dat op naar 10 dagen .. bijvoorbeeld..

Kids kunnen die 10 dagen naar 20 dagen veranderen .. ligt aan hun leeftijd en behoefte om water te spartelen .. maar in principe is verwarmen altijd lekker :)

zonne-verwarming tja .. voor 2.000 liter (ja jullie zitten er al overheen, en ik zei hierboven wat anders) is het al betwijfelbaar of je met emmers aan de slag kan .. en dan word solar heating eigenlijk intressanter .. wil niet zeggen dat ik er meer / minder in kan dan maar zeg dat je 5 a 10 dagen extra kan zwemmen.

Voor de rest .. een WP is extreem duur in aanschaf (vind ik ) maar je zou er veel langer in het zwembad kunnen vertoeven .. naast de aanschaf zit je wel met extra stroom verbruik maar het is naast zonne energie wel de meest economische handige .. alleen dan zou ik niet een "mini"bad van bv 3 kuub of minder doen maar iets groter .. zeg 4 tot 7m3 oid .. en daarop je WP kopen.

o en solar bubberfolie / donkere afdek zeil helpt met "warmte" (beter als dan het moeten missen) .. maar als je het weghaalt voor zwembad gebruik en er na direct weer oplegt is dat wel erg prettig met algen preventie.
Ik wilde reageren op je eerste zin maar eigenlijk geef je zelf al aan dat met emmers heet water werken niet te doen is. Ik denk dat je vele emmers heet water nodig hebt. Ik vind het al irritant om regenwater met emmers van het zeil af te scheppen. Laat staan vele emmers heet water naar het zwembad brengen. Je zal ook weer extra chloor moeten toevoegen en evt. eerst water eruit moeten halen.
Kortom: niet te doen.

Emmers heet water is denk ik alleen leuk als je voor kinderen zo'n opblaasbaar speeltoestel hebt waar max 200 liter water in gaat.

Warmtepompen kunnen heel duur zijn inderdaad, maar bv. deze full inverter voor €529 is prima geschikt voor kleinere zwembaden. Heb je groter nodig dan ga je inderdaad al snel richting de €1000 of meer.
Ik vind overigens EPDM matten ook niet echt goedkoop, zeker als je daarbij ook een nieuwe zandfilterpomp nodig hebt. Daarnaast komen alle leidingen hier niet door de WAF. En je moet een goed zonnige locatie hebben.

Het is dus sterk afhankelijk van wat je situatie is, wat je zelf wil en wat je er voor over hebt.
Ik kan me dus wel voorstellen dat bij bv. een geïsoleerd IG bad (of een groter AG bad) de EPDM matten een goede optie is, evt. gecombineerd met warmtepomp zodat je kan voor extra warmte kan kiezen als het nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
[...]

Een warmte pomp kan altijd en ja ze zijn niet al te goed koop vaak wel drie of meer in aanschaf dan het (kleuterbadje) :) naar gelang vermogen van de warmte pomp in prijs.

Je zou dan kunnen gaan voor een solar matje of bol of zelf iets maken kan natuurlijk ook. maar het belangrijkste de ligging van je solar via het dak of op de grond op een plek waar de meeste zon schijnt op een dag maar wel langer dan de 4 uur die je eerder aangaf.
Het moet wel mogelijk zijn natuurlijk weet niet hoe je tuin en ligging is veel bomen rondom de tuin wat veel schaduw veroorzaakt etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04:31
[...]
De kinderen zullen wel vanaf 25 graden er wel in willen. Het liefste koop ik gewoon een warmtepomp die ik aansluit om het water op te warmen tot de gewenste temperatuur.
Wat voor mijzelf goed wat ter vergelijking van temperatuur, een gemiddeld zwembad is het sportbad 27graden, een recreatiebad is 29 a 30 graden.

Zo wist ik persoonlijk dat ik minimaal 28 a 29 graden wil voordat ik er zelf plezier heb, de kids wel eerder maar hebben ook snel dan wel koud(onder 27graden en geen/weinig zon).

Dit is natuurlijk geheel persoonlijk, er zijn genoeg die 25graden water al te warm vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 00:25:
[...]

Als dat zo is scheelt het solderen :) en dan vraag ik me af waarom anderen een switchbot erbij zetten.
Misschien willen ze het niet open schroeven ivm garantie?
[...]

Tja, in begin blijft lastig want je weet niet hoe vaak je het gaat gebruiken. Zelf ben ik voorstander van een WP. Maargoed ik heb zelf een 8.5kW (beetje overkill.. maar temp is dan ook 35-40gr.) op een bad/Spa van 1m3. Sinds dit jaar hebben ze een hele mooie inverter warmtepomp van nog geen 600,-- bij Toppy.nl.

Omdat het bad niet zo groot is kom je best ver met een zonnemat, maar dan moet je wel de plek + zon voor hebben. Daarnaast ben je toch zeker een dag verder voordat het water aangenaam is (afhankelijk van de wind/zon/temperatuur uiteraard).

Ben je iemand zoals ik die gewoon op voorhand weet van dat je erin gaat die dag, dan is WP makkelijk. kwestie van aanzetten en klaar :).
Daarnaast ook wanneer de temperatuur 20+ is maar weinig of geen zon kan je met een WP heerlijk zwemmen...

Als je niet zeker weet is de optie voor zonnemat het beste vanuit gaande dat je de zonnemat veel uren in de zon kan zetten.

Mocht je later als nog overstappen naar WP dan kan je zonnemat spul vrij snel verkopen voor niet al te veel verlies :).

Voor mij was de keus makkelijk:

- Heb geen plek voor zonnemat
- Bad/Spa zit niet in de zon.
- Wil erin wanneer het ook 20gr is of zelfs kouder.
vso schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:35:

Tja, en ik blijf zeggen dat een WP prima kan, ook op kleine bad. 8.5kW op 1m3 bad hier :D :D

Kosten aanschaf duurder + stroom vebruik is absoluut waar. Maar je krijgt er ook wat voor terug.
Ik lach me stuk dat dat iedereen al ergens in augustus begint met opruimen.
Of dat het 4-5 dagen heerlijk warm zonne weer is maar pas dat bij dag 5 het water aangenaam is.
Afgelopen jaar heb ik pas eind november het bad leg gehaald. En het is dat momenteel mijn pomp uit elkaar ligt ivm reviseren, anders was het bad nu ook alweer gevuld :D

Zwembad is een luxe goed, en dat kost eenmaal geld ;).
Plenkske schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:07:
[...]

Ja het is lastig in te schatten hoe snel je water warm zal worden van enkel zon/warmte. Dat moet je gewoon ervaren.

De warmtepomp zal zeker werken, het maakt niet uit hoe groot je bad is. Dus dat kan je altijd doen.
Overigens is het niet zo handig om een warmtepomp steeds los en aan te koppelen. Waarom: je moet dan steeds je zwembadslangen af en aankoppelen en meestal zijn warmtepompen ook redelijk zwaar om steeds te verplaatsen.
Je kan ook gewoon je warmtepomp uit zetten en/of stekker eruit halen als je hem niet wil gebruiken.
Volgens mij kan het geen kwaad om er gewoon doorheen te blijven pompen als hij uit staat, @Jazsie weet dat vast ? En anders eventueel een bypass maken zodat je filterpomp een kortere weg aflegt.
Inderdaad beter niet afkoppelen maar gewoon uitzetten. Dat mag en kan gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04:31
[...]
De kinderen zullen wel vanaf 25 graden er wel in willen. Het liefste koop ik gewoon een warmtepomp die ik aansluit om het water op te warmen tot de gewenste temperatuur.
Wat voor mijzelf goed was; even vergelijking van temperatuur van een gemiddeld zwembad; sportbad 27graden, een recreatiebad is 29 a 30 graden.

Zo wist ik persoonlijk dat ik minimaal 29 graden wil voordat ik er zelf plezier heb, de kids wel eerder maar hebben ook snel dan wel koud(onder 27graden en geen of weinig zon). Hier mag het dus nu bewolkt zijn en zelfs regenen, het water is goed op temperatuur :-)

Dit is natuurlijk geheel persoonlijk, er zijn genoeg die 27graden al te warm vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Plenkske Als je het bad in huis al niet langer dan een uur oid op een aangename temperatuur kan houden .. dan lijkt me een zwembad in de tuin een nog grotere uitdaging :) tja en maar 5 a 10 dagen per seizoen van 4 maanden kunnen zwemmen lijkt weinig en dat is het ook als je optelt/aftrekt .. maar hoeveel geld en moeite wil je er insteken om het een paar dagen extra van te genieten ..
Jazsie schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:10:
Misschien willen ze het niet open schroeven ivm garantie?
nee echt ? serieus :+ was nog niet bij me opgekomen <knipoog> in het filmpje zie je dat hij met stroom erop/eraf direct aan/uit gaat .. teminste dat is wat ik denk dat hij wil overbrengen..

maar ja dat is hetzelfde doel als waar de switchbot uiteindelijk is ingezet dus .l. hmmm ..

Anyway wat ik belangrijker vind is dat ik de elektronica "simpel" kan bereiken (met een paar schroefjes) en indien nodig de boel naar wens kan aanpassen .. dan dat ik onveilige situaties zou laten onstaan.
Zwembad is een luxe goed, en dat kost eenmaal geld ;).

[...]

Inderdaad beter niet afkoppelen maar gewoon uitzetten. Dat mag en kan gewoon.
jup en jup en jup :) dit bedoel ik dus zijn de kosten de baten waard :)

ik vind een WP (voor een zwembad) nog steeds overbodig .. zonneverwarming in mijn optiek het best ..
spa oid verandert de boel maar ik heb geen behoeft om 1 uur per dag in mijn eigen / andermans vuil te dobberen .. (zo zie ik een spa)
Maar ja ik snap ook dat jij en anderen dat (gelukkig) niet met me eens zijn .. en andere keuzes maken

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
Dank jullie wel voor alle reacties.
Ik ga toch maar voor de WP. Ik twijfel tussen deze 2:
https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html

De bovenste is een inverter. Deze is energie zuiniger en geeft minder geluidsoverlast maar ook een stukje duurder....
Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
had je de startpost en het topic een beetje doorgelezen / doorzocht... bv zoeken op wp

hierna kan je wellicht al wat specifieker jezelf beantwoorden / of de vraag nog duidelijker stellen

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:22:
nee echt ? serieus :+ was nog niet bij me opgekomen <knipoog> in het filmpje zie je dat hij met stroom erop/eraf direct aan/uit gaat .. teminste dat is wat ik denk dat hij wil overbrengen..

maar ja dat is hetzelfde doel als waar de switchbot uiteindelijk is ingezet dus .l. hmmm ..

Anyway wat ik belangrijker vind is dat ik de elektronica "simpel" kan bereiken (met een paar schroefjes) en indien nodig de boel naar wens kan aanpassen .. dan dat ik onveilige situaties zou laten onstaan.
[...]
Hmzz, ik nam aan dat in het filmpje de pomp al is aangepast, vandaar mijn opmerking op jouw vraag waarom men een switchbot gebruikt...

Of misschien is diegene totaal niet handig, dan is een switchbot wel zo makkelijker ;).

Kan het mis hebben maar zover ik weet gaat deze pomp zeker niet vanzelf aan wanneer stekker erin zit (in orginele staat).
jup en jup en jup :) dit bedoel ik dus zijn de kosten de baten waard :)

ik vind een WP (voor een zwembad) nog steeds overbodig .. zonneverwarming in mijn optiek het best ..
spa oid verandert de boel maar ik heb geen behoeft om 1 uur per dag in mijn eigen / andermans vuil te dobberen .. (zo zie ik een spa)
Maar ja ik snap ook dat jij en anderen dat (gelukkig) niet met me eens zijn .. en andere keuzes maken
Ja, smaken verschillen natuurlijk. Heb zonnepanelen en dak is dus vol, geen plek voor zonnemat.
En de gevraagde temperatuur is natuurlijk ook een dingetje voor mijn Spa.
Ook de tijden dat ik erin zit is anders dan bij een normaal bad.
maar ik heb geen behoeft om 1 uur per dag in mijn eigen / andermans vuil te dobberen .. (zo zie ik een spa)
Haha, sorry maar jij doet dus ieder keer je bad leeglopen en vullen wanneer jij er in gaat?
Want anders zit je ook daar in je eigen/andermans vuil te dobberen? Geen verschil met Spa hoor.

Overigens durf ik wel te wedden (vanaf dit jaar dan) dat het water in mijn Spa meer schoner/zuver is dan het water in jouw bad ;).

/flauw he, maar geef zeker toe dat handmatig het wat er in balans brengen erg lastig is !

Daar gaat gelukkig verandering in komen dit jaar met mijn DIY automatische ph/redox doseer systeem :).
R20141016 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:39:
Dank jullie wel voor alle reacties.
Ik ga toch maar voor de WP. Ik twijfel tussen deze 2:

De bovenste is een inverter. Deze is energie zuiniger en geeft minder geluidsoverlast maar ook een stukje duurder....
Wat is wijsheid?
Zoals @vso zegt effe start topic lezen maar ik zal het alvast verklappen:

Full inverter altijd boven een normale aan/uit warmtepomp !

Maar dat is mijn persoonlijke keus, heb voorheen ook aan/uit gehad. Ben zeer tevreden met mijn full inverter ondanks dat die 3x zoveel gekost heeft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:05:

Overigens durf ik wel te wedden (vanaf dit jaar dan) dat het water in mijn Spa meer schoner/zuver is dan het water in jouw bad ;).

/flauw he, maar geef zeker toe dat handmatig het wat er in balans brengen erg lastig is !

Daar gaat gelukkig verandering in komen dit jaar met mijn DIY automatische ph/redox doseer systeem :).
Interessant ! Zorg je tegen die tijd dat je klaar bent voor wat foto's en uitleg :) ? Altijd leuk om DIY oplossingen in actie te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:05:
[...]

Hmzz, ik nam aan dat in het filmpje de pomp al is aangepast, vandaar mijn opmerking op jouw vraag waarom men een switchbot gebruikt...

Of misschien is diegene totaal niet handig, dan is een switchbot wel zo makkelijker ;).

Kan het mis hebben maar zover ik weet gaat deze pomp zeker niet vanzelf aan wanneer stekker erin zit (in orginele staat).

[...]

Ja, smaken verschillen natuurlijk. Heb zonnepanelen en dak is dus vol, geen plek voor zonnemat.
En de gevraagde temperatuur is natuurlijk ook een dingetje voor mijn Spa.
Ook de tijden dat ik erin zit is anders dan bij een normaal bad.

[...]

Haha, sorry maar jij doet dus ieder keer je bad leeglopen en vullen wanneer jij er in gaat?
Want anders zit je ook daar in je eigen/andermans vuil te dobberen? Geen verschil met Spa hoor.

* vso geeft jazsie een lading zout :+ wat moet je anders met die FLAUWE gast hahahaha

Maar even enorm serieus: Denk dat we eerst een ijkpunt moeten zetten met wat "schoon" water is .. en heb jij een active kool filter, UV filter en 0,000024 micron filter oid ? of is dat "schoon" water geclaimed op pure (zand/glas/watten media) en Chloor/PH meuk .. ik gok de laatste 3 elementen ..

en ja in bad gaan kan je van te voren douchen .. (of voetenbad nemen oid) dat is maar net wat je als schoon ervaart.

Aannemen is de moeder van alle fouten (zoals ze in het Engels zeggen) .. dat de pomp is aangepast is dat zou kunnen .. maar eerlijk gezegd het boeit me niet voor mezelf ik pak hem beet ik schroef hem open en ik pas hem aan voor de rest zal het me roesten ..en zo ver ik weet zijn ze out-of-the-box voorzien van een aardlek/beveiliging oid ..

Ik waarschuw mensen dat ze wellicht de pomp moeten modden als ze hem kopen .. al dan niet met een switchbot

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:36
De nieuwere Intex ZFP's hebben vaak een RCD die je open kunt maken, je kunt de draden gewoon losmaken (schroefterminal), ik heb het nu zo gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/tmp/zwembad_rcd.jpg

Werkt prima.

Inmiddels ook een bekisting aan het maken voor ZFP, Chloorsluis, bypass:

Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/tmp/zwembad_pompkist.jpg

Frame van tuinpalen die ik nog had liggen om 2 betontegels van 60x40 heen gebouwd, 68 hoog excl deksel. De leiding van ZFP naar bypass en leiding van bypass naar chloorsluis krijgen nog een PVC t-stuk met DS18B20 temperatuursensoren.

Inmiddels zijn de zijkanten afgetimmerd met rabat, het deksel moet nog gemaakt worden. Binnenkant van de zijwanden zijn geisoleerd met tempex.

Ook is er een levering van ABCZwembad onderweg met 4m2 EPDM matten, slangen, the works.

Mijn vrouw is vanmiddag aan het rekenen geweest en werd niet vrolijk vanwat t spul allemaal kost ondertussen :X En dat alles voor een bad van 305CM (Intex Prism frame) 8)

Ze schrok ook nogal van de grootte van de bekisting maar ach, hij komt in een perk te staan (wat we nog verder aan moeten leggen), we planten er wel wat flinke struiken omheen :Y)

[ Voor 102% gewijzigd door LiquidSmoke op 02-03-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:50:
[...]

* vso geeft jazsie een lading zout :+ wat moet je anders met die FLAUWE gast hahahaha

Maar even enorm serieus: Denk dat we eerst een ijkpunt moeten zetten met wat "schoon" water is .. en heb jij een active kool filter, UV filter en 0,000024 micron filter oid ? of is dat "schoon" water geclaimed op pure (zand/glas/watten media) en Chloor/PH meuk .. ik gok de laatste 3 elementen ..

en ja in bad gaan kan je van te voren douchen .. (of voetenbad nemen oid) dat is maar net wat je als schoon ervaart.

Aannemen is de moeder van alle fouten (zoals ze in het Engels zeggen) .. dat de pomp is aangepast is dat zou kunnen .. maar eerlijk gezegd het boeit me niet voor mezelf ik pak hem beet ik schroef hem open en ik pas hem aan voor de rest zal het me roesten ..en zo ver ik weet zijn ze out-of-the-box voorzien van een aardlek/beveiliging oid ..

Ik waarschuw mensen dat ze wellicht de pomp moeten modden als ze hem kopen .. al dan niet met een switchbot
Voor het zelfde geld kun je ook slootwater gebruiken als natuurlijk schoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badleek
  • Laatst online: 05-08-2022
Hallo @LiquidSmoke, heb je die bypass zelf in elkaar geknutseld of was dat een enkel stuk die je hebt aangekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LiquidSmoke
badleek schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:05:
Hallo @LiquidSmoke, heb je die bypass zelf in elkaar geknutseld of was dat een enkel stuk die je hebt aangekocht?
Da's een Kokido bypass, kant en klaar gekocht bij Toppy

Enige wat je zelf moet doen is de slang tules erin lijmen met geschikte PVC lijm. Geen idee hoe goed het ding presteert maar het voelt iig degelijk.

Vind wel dat de inwendige diameter aan de smalle kant is, zo'n 28mm en de kranen gaan wat stroef (heb er verder nog geen water in gehad oid).

[ Voor 13% gewijzigd door LiquidSmoke op 02-03-2021 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
LiquidSmoke schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:55:
De nieuwere Intex ZFP's hebben vaak een RCD die je open kunt maken, je kunt de draden gewoon losmaken (schroefterminal), ik heb het nu zo gedaan:

[Afbeelding]

Werkt prima.

Inmiddels ook een bekisting aan het maken voor ZFP, Chloorsluis, bypass:

[Afbeelding]

Frame van tuinpalen die ik nog had liggen om 2 betontegels van 60x40 heen gebouwd, 68 hoog excl deksel. De leiding van ZFP naar bypass en leiding van bypass naar chloorsluis krijgen nog een PVC t-stuk met DS18B20 temperatuursensoren.

Inmiddels zijn de zijkanten afgetimmerd met rabat, het deksel moet nog gemaakt worden. Binnenkant van de zijwanden zijn geisoleerd met tempex.

Ook is er een levering van ABCZwembad onderweg met 4m2 EPDM matten, slangen, the works.

Mijn vrouw is vanmiddag aan het rekenen geweest en werd niet vrolijk vanwat t spul allemaal kost ondertussen :X En dat alles voor een bad van 305CM (Intex Prism frame) 8)

Ze schrok ook nogal van de grootte van de bekisting maar ach, hij komt in een perk te staan (wat we nog verder aan moeten leggen), we planten er wel wat flinke struiken omheen :Y)
Kijk foto's daar worden we vrolijk van :) geeft meer inzicht hoe het er ongeveer uit komt te zien.
Aan de foto te zien gebruik je een chloordispenser in je installatie is dat een inline of offline met darmpjes.
Met een offline versie wil niet met een flexibele slang wel op een pvc drukbuis 50 mm of je moet er pvc stuk tussen de verbinding en slang plaatsen.

Je wilt ook censors plaatsen dat kan met een T-stuk of inboorzadel. ik zelf heb het met een T-suk 1/2 inch binnendraad 50mm gedaan, ook te vinden in deze topic met foto's van mijn eigen project de censors op advies bij Ali en display om af te lezen temp besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:00:
[...]

Voor het zelfde geld kun je ook slootwater gebruiken als natuurlijk schoon :)
zucht ..

* vso aait @J.E. Weinor over zijn bolletje ..
zo nu hebbie ook aandacht :+ hahahahaha

Water met algen en waar de muggen hun eitjes leggen is in principe schoon .. als je water distileert/goed filtert is het ook schoon .. het is puur hoe je dit dus defineert

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LiquidSmoke
J.E. Weinor schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:30:
[...]

Kijk foto's daar worden we vrolijk van :) geeft meer inzicht hoe het er ongeveer uit komt te zien.
Aan de foto te zien gebruik je een chloordispenser in je installatie is dat een inline of offline met darmpjes.
Met een offline versie wil niet met een flexibele slang wel op een pvc drukbuis 50 mm of je moet er pvc stuk tussen de verbinding en slang plaatsen.

Je wilt ook censors plaatsen dat kan met een T-stuk of inboorzadel. ik zelf heb het met een T-suk 1/2 inch binnendraad 50mm gedaan, ook te vinden in deze topic met foto's van mijn eigen project de censors op advies bij Ali en display om af te lezen temp besteld.
Dit is een inline model met 38mm aansluitingen.

Voor de temperatuursensoren heb ik reeds thermowells besteld via Ali, Wemos D1 en DS18B20 sensoren heb ik hier zo liggen.

De T-stukken komen er met het nodige knutselwerk tussen:

- Vanaf ZFP een puntstuk naar een 90gr bocht, daarachter het T-stuk waar de thermowell in komt, aan de andere kant van het T-stuk een tule waar de slang richting bypass weer overheen past .

- Vanaf de bypass een stuk flexibele slang, dan een tule en dan het t stuk met thermowell, daar achter weer een puntstuk wat in de dispenser past.

Heb ook nog een foto gemaakt van de kist zoals ie er nu bij staat:

Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/tmp/zwembad_kist1.jpg

Het is nu wachten op alu hoek en u-profielen om het verder aan te kleden en het deksel te kunnen gaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:08
LiquidSmoke schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:55:
Je hebt toch ruimte zat 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Domino schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:56:
[...]

Je hebt toch ruimte zat 😂
Leef jij ook nog :+

Ruimte zat inderdaad maar voor een zwembad en lel van een kist net wat onpraktisch, veel hoeken enzo. Kon een 3,66m zwembad ook echt nét niet kwijt omdat er een plantenborder in de weg zit.

Komend weekend word het perk/de border afgegraven en omgespit zodat we deze aan kunnen gaan planten, mooi moment om ook meteen stroom en de slangen erin te leggen.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-09 23:24
Ben voor het nieuwe seizoen nog op zoek naar een chloordoseersluis / dispenser. Het is bedoeld voor een 366 x 99 van ca. 8000 ltr.
Iemand nog een goede tip / ervaring?

Kwam deze tegen.
https://www.toppy.nl/prod...eersluis-cl-200-euro.html

https://www.top-zwembadsh...-chloor-dispenser-zwembad

[ Voor 10% gewijzigd door Kingsolo op 02-03-2021 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Kingsolo schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:51:
Ben voor het nieuwe seizoen nog op zoek naar een chloordoseersluis / dispenser. Het is bedoeld voor een 366 x 99 van ca. 8000 ltr.

Kwam deze tegen.
Die heb ik aangeschaft maar nog niet gebruikt. Schijnbaar geschikt voor baden >15000 liter maar dit lijkt mij meer in relatie tot de aansluitmaat (32/38).

Ding is vrij groot trouwens, voelt degelijk aan. Ben benieuwd hoe fijn dat de afstelknop werkt, zal goed in de gaten houden zijn in het begin. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
LiquidSmoke schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:58:
[...]

Die heb ik aangeschaft maar nog niet gebruikt. Schijnbaar geschikt voor baden >15000 liter maar dit lijkt mij meer in relatie tot de aansluitmaat (32/38).

Ding is vrij groot trouwens, voelt degelijk aan. Ben benieuwd hoe fijn dat de afstelknop werkt, zal goed in de gaten houden zijn in het begin. :P
Heb je toevallig de afmetingen? Zou deze graag nog in mijn pompkast bij willen plaatsen. Leek mij voor 8m3 wellicht wat te groot, maar wel degelijker als onderstaande versie inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Kingsolo schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:08:
[...]

Heb je toevallig de afmetingen? Zou deze graag nog in mijn pompkast bij willen plaatsen. Leek mij voor 8m3 wellicht wat te groot, maar wel degelijker als onderstaande versie inderdaad.
Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/tmp/zwembad_dispenser1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/tmp/zwembad_dispenser2.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
Bedankt. Ook een mooi pompkastje aan het bouwen.
Vorig jaar die van mij gemaakt. Zie onderstaande post ;
Kingsolo in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Kingsolo schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:30:
[...]

Mooi kastje, is het deksel plat of loopt het schuin af? Wil die van mij eigenlijk schuin af laten lopen zodat het regenwater er niet op blijft liggen maar da's wel een hoop 'extra' werk.

En heb je ook iets van ventilatie? Kan mij voorstellen dat als de zon flink schijnt het erg warm kan worden in de kist.

[ Voor 11% gewijzigd door LiquidSmoke op 02-03-2021 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
Dak is vlak en voorzien van een bitumenlaag welke rondom is afgewerkt met geïmpregneerd hout.
Kunt het net niet zien op de foto, maar op de bovenste balk, aan de binnenkant, heb ik twee kleine stukjes hout met een schroef vastgeschroefd die ik naar boven kan draaien. Klein stukje hout steekt daardoor net uit zodat de deksel iets op afschot komt te liggen. Dit zorgt tevens voor wat ventilatie als de pomp vaak draait. Kunt ook onder de wieltjes aan de voorkant een blokje hout of iets dergelijks leggen, dan loopt het ook wat af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
[quote]Kingsolo schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:51:

Kwam deze tegen.

https://www.top-zwembadsh...-chloor-dispenser-zwembad

Vorig seizoen voor het eerst gebruikt wel een van Bestway en kost niet veel en deze is niet zo groot als de duurdere varianten en voor een bad van 2x3 meter met gebruik van standaard filter pomp.
Het werkt wel goed op zich regelmatig meten en de stelkraan op juiste stand instellen om de chloorgehalte. een drijver is niet meer nodig je gooit er een paar tabletten in longlife die ik gebruikte en daar doe je wat langer mee.
Je water flow wordt wel wat minder aangezien de kleine opening waar je water doorstroom op de foto bij toppu goed te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PB3_zXTCQg9qgYHN2I2a6HsMAFM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TkI6sD60xDQfZuAY67GAkMju.jpg?f=user_large

Maar voor komend seizoen gebruik ik hem niet wegens aanschaf ZFP met solar en een nieuwe Chloordispenser offline met darmpjes wegens het behouden van de flow en deze variant is stukken groter en degelijker met betere afstelkraan en materiaal wel iets duurder, deze variant stroomt het water van onder naar boven en gaat via een buisje weer naar beneden weer richting zwembad voordeel is hij kan niet gauw verstopt raken Chloor tabletten als ze bijna op zijn liggen er kleine harde stukjes op de bodem waardoor het gaatje verstopt kan raken maar ik heb daar geen last van gehad vorig seizoen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71nUGNoos4nVUOmKY2oDGptwDzA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s5kzPRL7Na1okJvEyXY8K4Uw.jpg?f=user_large

En bij elk seizoen gebruik de rubbers insmeren met vaseline anders kans dat je rubbers kapot draait soms kost een setje rubbers net zo duur als de pomp zelf die ze vragen want de dispencer moet goed dichtzitten anders werkt het niet goed.

[ Voor 10% gewijzigd door J.E. Weinor op 02-03-2021 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Kingsolo schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:30:
[...]

Nu we toch aan het meten zijn :) 41 cm hoog precies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWqASKR7QCLHYaeujPoZyBhqmRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOA3RWDRN9EbKLp39RDgSdD6.jpg?f=fotoalbum_large

Als tip wil ik mee geven ook gelijk voor @LiquidSmoke zet tussen de dispenser 2 afsluit kranen invoer en uitvoer dit voorkomt tijdens het moeten vullen van je chloor tabletten dat het water door de druk er uit loopt als je de deksel los draait het chloorwater die er in zit is heel sterk en geeft geen smeerboel, ook handig als je de dispenser tijdens een reparatie of vervanging moet verwijderen zodat je water in je systeem kan blijven zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door J.E. Weinor op 02-03-2021 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
LiquidSmoke schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:34:
[...]

Mooi kastje, is het deksel plat of loopt het schuin af? Wil die van mij eigenlijk schuin af laten lopen zodat het regenwater er niet op blijft liggen maar da's wel een hoop 'extra' werk.

En heb je ook iets van ventilatie? Kan mij voorstellen dat als de zon flink schijnt het erg warm kan worden in de kist.
recht zagen of schuin net zoveel werk :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• john n
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-11-2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0eO6YcWFW4P1N6C381mzq5TKng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbBPZKVzJ9327ngYhHa90PSe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GT8ms3Yve8XNnyGubLGic8iwiiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HX88VynqMdkI25duV2Bq6mjy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5HMHKiIC-2NWDlO93g1DT9ZQpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8KfemERP9uFxF3lysLLRhN2M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eApOiltkrtd4qIcRqZYSfsYBK6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pBrVUlgQUrsIWZqgtNCOe2RH.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag het zwembad geopend en gevuld met nieuw water. Ik was natuurlijk benieuwd of alle leidingen de strenge vorst. Gelukkig geen defecten en problemen tegengekomen. Laat de lente en zomer maar komen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
J.E. Weinor schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:16:
[...]

Nu we toch aan het meten zijn :) 41 cm hoog precies.

[Afbeelding]

Als tip wil ik mee geven ook gelijk voor @LiquidSmoke zet tussen de dispenser 2 afsluit kranen invoer en uitvoer dit voorkomt tijdens het moeten vullen van je chloor tabletten dat het water door de druk er uit loopt als je de deksel los draait het chloorwater die er in zit is heel sterk en geeft geen smeerboel, ook handig als je de dispenser tijdens een reparatie of vervanging moet verwijderen zodat je water in je systeem kan blijven zitten.
Goede tip idd. Heb je nog een foto van bovenaf van je installatie? Ben benieuwd hoe deze is aangesloten. Op de bypass?
Zitten die kleine rode kraantjes ook bij het Astra pool pakket?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Kingsolo schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:40:
[...]

Goede tip idd. Heb je nog een foto van bovenaf van je installatie? Ben benieuwd hoe deze is aangesloten. Op de bypass?
Zitten die kleine rode kraantjes ook bij het Astra pool pakket?
ja er zitten wel standaard kraantjes bij ook een aftap kraantje maar niet de rode op de foto tweede kraantje zit er ook op maar nog niet te zien op de foto's, en door de aanpassingen op het geheel met vaste verlijmde verbindingen komt veel aanpassingen bij kijken zoals je het graag wil hebben en de ruimte in een keter store it oud box.

De kraantjes hier niet verkrijgbaar maar via Ali en met een offline dispenser heel goed geschikt er voor
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dkvoWMd

Zie mijn eerdere post in deze topic met foto's is het een en ander uitgelegd waar ik mee bezig ben als leuke project hobby alles moet buiten nog worden geplaats en verder aangesloten dit seizoen grootste gedeelte al vast voorbereid de afgelopen maanden wat nog moet solar op het dak van tyleen slang en materiaal maar wegens corona enige vertraging tot gevolg.

J.E. Weinor in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Hier nog enkele fotos een heel gezoek je eigen post terug vinden :)

[ Voor 16% gewijzigd door J.E. Weinor op 02-03-2021 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
J.E. Weinor schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:16:
[...]

Goed punt; de aanvoer kan ik afsluiten via de bypass, de uitvoer gaat nu rechtstreeks naar zwembad. Straks eens meten of ik hier genoeg ruimte heb voor een kogelkraantje.

/edit:
Er bestaan dus gewoon kogelkranen met binnen x buitendraad, exact wat ik nodig heb. Volgens het boekje is de aansluiting op de dispenser 1 1/2" female thread, moet goedkomen dus.

[ Voor 22% gewijzigd door LiquidSmoke op 03-03-2021 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:06
john n schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:22:
Vandaag het zwembad geopend en gevuld met nieuw water. Ik was natuurlijk benieuwd of alle leidingen de strenge vorst. Gelukkig geen defecten en problemen tegengekomen. Laat de lente en zomer maar komen 8)
Laat je het water er voor de winter dan altijd uit ? Zoja, waarom ?

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 12:52

paQ

Ik ben al maanden voornemens een zwembad te maken van ca 8x4x1.60, maar het is net of het hele plan gaat vastlopen op het uitgraven van het gat :?
Het graven an sich is nog niet meteen de kostenpost, maar het afvoeren :o 8)7
Waar ik ook vraag, 23-26 euro ex BTW per ton.
Er gaat 1,5 ton in 1 kuub.
Voor genoemde maat (en wat overmaat om te werken) moet er 80 m3 vaste grond uit, dat is ca 100m3 afvoer.
Met wat aanstampen misschien 90.
90x1,5x24x1.21=3920 ex transport ex machine ex arbeid (machine + machinist zijn 95 euro per uur)

Of via containers:
6 containers van 15m3 dus
6 x 850 euro = 5100 ex arbeid ex machine

-O-

Ik denk dat ik een boer ga zoeken....

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 14:10
paQ schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:30:
Ik ben al maanden voornemens een zwembad te maken van ca 8x4x1.60, maar het is net of het hele plan gaat vastlopen op het uitgraven van het gat :?
Voor genoemde maat (en wat overmaat om te werken) moet er 80 m3 vaste grond uit, dat is ca 100m3 afvoer.
90x1,5x24x1.21=3920 ex transport ex machine ex arbeid (machine + machinist zijn 95 euro per uur)

Of via containers:

-O-

Je hebt geen mogelijkheid er op eigen terrein iets mee te doen?

Ik liep hier in eerste instantie ook tegenaan, maar afgelopen week een gat laten graven van 9*5*1,5 en van het zand en de klei die hier uit kwam een soort mini geluidswal rondom het gat laten aan leggen, zo hebben we gelijk wat extra privacy, zitten wat meer uit de wind en ik hoef zo dus het zand niet af te voeren. (enkel 10m3 puin welke onverwacht verstopt bleek te zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Cujo74 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:38:
[...]

Je hebt geen mogelijkheid er op eigen terrein iets mee te doen?

Ik liep hier in eerste instantie ook tegenaan, maar afgelopen week een gat laten graven van 9*5*1,5 en van het zand en de klei die hier uit kwam een soort mini geluidswal rondom het gat laten aan leggen, zo hebben we gelijk wat extra privacy, zitten wat meer uit de wind en ik hoef zo dus het zand niet af te voeren. (enkel 10m3 puin welke onverwacht verstopt bleek te zitten)
nope. Maaiveld is al te hoog nu....
Morgen komt er sowieso iemand met een sjofel om even eea weg te scheppen langs de gevel, zodat we het peil kunnen bepalen voor de nieuwe kozijnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:56:
[...]

Enkel bij de fase draad (dus op de plek waar de blauwe motor draad zit) is voldoende.
De neutraal hoef je niet aan te passen wat die gaat al naar de bruine motor draad + condensator.

Het klink misschien beetje verwarrend mede doordat de fase/neutraal draad omgewisselt is...
Proefopstelling Intex ZFP met Aqua Forte frequentieregelaar voor een korte droogtest. En geslaagd = toerental zfp regelbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGeT-cGFAg1ezloq1guAFfbgpWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3b0qCFwe69LZlEHVE6Qa1kg.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard worden de benodigde/juiste (beveiligings)koppelingen aangebracht/aangesloten wanneer operationeel met water.
Nog suggesties hiervoor (icm een aparte groepenkastje in de garage, welke is aangesloten op de hoofdgroepenkast op 1 aparte groep (220V/16A)? waar 30mA beveiliging aanbrengen. Of mss 10mA?
Tevens wordt er ook een Full Inverter warmtepomp (met Wifi), zoutwatersysteem aangesloten.

Heb al wel de nodige info hierover gevonden in dit topic, zit alleen met de vraag waar 10/30mA?

[ Voor 16% gewijzigd door Edwin3 op 03-03-2021 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:39
Wat mag ik me dan gelukkig prijzen met een grote natuurvijver die gedempt moest worden. Hier kan ik alle zand in laten verdwijnen.

Echter heb ik problemen met het gat. Dit is zaterdag gegraven maar de wanden zijn hier aan daar in aan het storten. Heeft denk ik ook te maken met het grondwater wat het gat langzaam begint op te vullen.

Zijn er hier mensen met tips om dit op te lossen?

Mijn plan was om het water weg te pompen, ingestorte zand aan de kant leggen en als alles klaar is het zand weer gebruiken om e.e.a. mee aan te vullen.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
paQ schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:30:

Of via containers:

-O-

Is er niet iemand in de omgeving die een nieuw huis aan het bouwen is en nog wat zand kan gebruiken om de tuin op hoogte te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

ocmer schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:09:
[...]

Is er niet iemand in de omgeving die een nieuw huis aan het bouwen is en nog wat zand kan gebruiken om de tuin op hoogte te brengen?
nope, althans niet dat ik zo zou weten. En al helemaal geen 6 vrachtwagens... :+

Ik heb alle grondverwerkers in de omgeving gebeld, het zit allemaal rond dezelfde bedragen per ton.
En die zeven het hooguit, en wordt weer verkocht tegen 30 euro per kuub. Gouden handel... 2 keer verdienen aan hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
paQ schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:49:
[...]

nope, althans niet dat ik zo zou weten. En al helemaal geen 6 vrachtwagens... :+

Ik heb alle grondverwerkers in de omgeving gebeld, het zit allemaal rond dezelfde bedragen per ton.
En die zeven het hooguit, en wordt weer verkocht tegen 30 euro per kuub. Gouden handel... 2 keer verdienen aan hetzelfde
Zelf op marktplaats zetten dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

ocmer schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:10:
[...]

Zelf op marktplaats zetten dan :)
"Jolanda heeft een vraag over 90m3 tuinaarde

hallo, is het nog beschikbaar?

Ik wil graag 2 boedelbakjes grond. Kan ik het morgen afhalen?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
paQ schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:17:
[...]

"Jolanda heeft een vraag over 90m3 tuinaarde

hallo, is het nog beschikbaar?

Ik wil graag 2 boedelbakjes grond. Kan ik het morgen afhalen?"
Haha dat schiet inderdaad niet op. Misschien erbij zetten "alles of niets" ? :)

Het is wel een lastige ja, ik vraag me af hoe zwembadbouwers dit oplossen, die zullen vast hun adresjes hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paQ schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:49:
[...]

Volgens mij is dat dus niet meer zo met die PFAS toch? Grond afvoeren is duur geworden door die nieuwe wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Verwijderd schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:14:
[...]

Volgens mij is dat dus niet meer zo met die PFAS toch? Grond afvoeren is duur geworden door die nieuwe wetgeving.
heul!
En wat maakt het uit of de grond in mijn tuin ligt, of in die van de buren bij wijze van spreken... :|

Was ook een asbest pijp naar het milieupark brengen. Helemaal ingepakt, tape er omheen en alles. Nee, dat moest in een gemarkeerde transparante zak. Die gaf hij me, maar dan moesten we even 4 meter verderop naast de slagboom de pijp overladen, en dan weer terug het terrein op. Anders is het slecht voor het milieu natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 11:18
e.looijenga schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:13:
Goed, vorig jaar te lang gewacht dus vd week een zandfilter pomp besteld en reeds ontvangen. Omdat ik dit jaar overweeg wat verwarming te gaan gebruiken een vraag:

In het blauwe gebied komt het 400x200 bad te staan, in het gele gebied de 8m3 zandfilterpomp met glasparels en het plan is om een of twee 6 meter lange LDPE matten op dak (rode gedeelte) van de buurman te leggen, uiteraard met toestemming.
Het paarse lijntje waar dan eventueel de pomp naartoe moet pompen is toch al snel een meter of 6 zijn denk ik. Is dat wel haalbaar met de pomp? De leverancier kon me er geen uitsluitsel over geven.

[Afbeelding]
Ik heb ongeveer dezelfde opstelling, maar dan een 4m3 zandfilterpomp... zou dat ook lukken?
Anders moet ik ook nog op zoek naar een nieuwe pomp :'(
Pagina: 1 ... 13 ... 185 Laatste