DevWouter schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:49:
[...]
Dank voor deze toelichting, je hebt het wel eens vaker over actors en hoewel ik daar al een interpretatie aangegeven had is deze uitleg zeer verhelderend. Het idee dat het "toepassen van actor" bijna altijd wint (ook bij verlies) is iets wat ik nog niet duidelijk op het netvlies had.
Uit jouw laatste alinea (die ik quote) begrijp ik dat het "toepassen van een actor" bijna altijd leidt tot een race to the bottom als beide partijen even graag willen winnen. Het systeem wint continue aan energie en dat zal een uiting moeten hebben. En net zoals met een ballon die je continue opblaast zal het systeem op een gegeven moment knappen.
Ja, de crux is menselijke sociale psychologie. Dat is een spectrum van impulsen en relaties die in tegenstelling tot onze algemene westerse perspectieven niet geworteld zijn in concepten als verlicht individualisme of rationalisme, maar in het vermogen tot rationaliseren als double edged blade - waarbij emotie het fundament is en resonantie/associatie bij ervaring bepalend is voor de mate van energie in relatie/actie.
Ik vraag me dan ook af wat we er aan kunnen doen om het "effect van een actor" om te kunnen zetten naar iets constructief voor alle partijen. Het verwijderen van de energie uit het systeem kost verschrikkelijk veel tijd (generaties), maar energie verbruiken is relatief efficiënt.
Dat is een vraagstuk waar we de komende twintig jaar - als we geluk hebben - flink over na komen te denken. Maar, niets van dit alles is op zich nieuw, het geobserveerde is immers iteratief.
Vergelijk het met een kind dat overloopt van de energie. Er is duidelijk een verschil in energie wanneer je die iets laat doen of wanneer die stil moet blijven.
Maar precies daar wringt al een schoentje. Wij in het westen bekijken dit als door een bril van post-Tacitus individualisme met smaak van Verlichting. Maar mensen zijn als eerste een groep. Het individu is een component, de groep is meer dan de som der delen, maar waar wij menen dat het individu de groep vormt is de groep zelf een eigen entiteit. Derhalve ook de overslagpunten bij gedragslijnen. Zie het gevaar van (bijvoorbeeld politiek) bankieren op disproportioneel signaal (in onze moderne tijd, structuurrisico: sociale media). Wanneer de groep een perceptie heeft gevormd volgen de componenten van die groep de kaders daarvan, ongeacht of ze nu slimme zelf ontwikkelde zelf redzame individuen zijn.
Even heel bot gezegd: een groep moet je net als een individu opvoeden. Anders gezegd, de groep moet investeren in mechanismen die constructief gedrag faciliteren en destructief gedrag uitsluiten. Dat is een kwestie van gedrag en blikveld.
En ja, groepen hebben ook tantrums als kleuters ... Wanneer die in hybride toepassing van kanaliseren van energie voor groepsdynamiek een basis met richting krijgen komt dat goed. Menselijke groepsdynamiek is niet anders. Zowel actief als passief in besteding van gekanaliseerde energie.
Iets wat daarbij bijvoorbeeld niet te onderschatten is zit hem in onderhoudsprocessen van collectieve interactie. Elke groep is samengesteld, diversiteit een vereiste voor vermogen tot adaptatie, maar er zijn harde redenen waarom de oude Romeinen al door hadden dat kunst, cultuur, sport en vertier met gedeelde identifiers harde vereisten waren voor cohesie en aanpassingsvermogen van de groep. Het is een beetje een historisch kenmerk, samenlevingen die niet investeren in dat soort mechanismen zijn geen samenlevingen meer. En dan slaat men door in ... corporatisme. Wat zonder enige historische uitzondering resulteert in systemisch parasitisme, afbraak van hoekstenen en fundamenten om uiteindelijk te imploderen.
Ken jij historisch voorbeelden waarbij de continue oplopende energie binnen een groep/regio een scherpe daling kent door verbruik?
Persoonlijk denk ik aan Mahatma Gandhi, Luther King en de zingende revolutie. Maar los van hun relevantie, vertrouw ik mijn historisch perspectief niet. Ik zou de Tank Man ook aan de lijst kunnen toevoegen, maar dat lijken mij eerder voorbeelden van nadat het systeem opgeblazen is.
Dat zijn goede voorbeelden ja. Maar let op, dat zijn ook expressies van reeds aanwezige spanningsvelden en breukpunten bij poging tot transitie. En, ook dit is een spectrum. Het uitsturen van het legioen is ook een toepassing van aderlaten.
Mijn huidige stelling is ook dat energie alleen uit het systeem kan verdwijnen door het systeem te breken of door het systeem te hervormen.
Dat klopt, je moet het alleen eigenlijk zover niet eens laten komen. Zeker, in hoge mate is dit cyclisch in relatie tot overdracht tussen generaties. Even heel simplistisch, de jongere is progressief, de oudere is bang voor wat hij heeft en is conservatief. Dat soort wisselwerking zijn leidend, daarom dat slimme samenlevingen investeren in mechanismen die ze waarborgen tegen de invloeden van dat soort gevoelsmatige wisselwerkingen en zekeren met zorgvuldig gewogen analyse en adaptatie.
Dan is al die energie constructief te richten. Zie bijvoorbeeld onze na-oorlogse periode van wederopbouw en gidsland. Op Europees niveau wisten we een individueel verschillende maar voldoende gelijksoortige wisselwerking te scheppen vanuit dat denken met als resultaat een constructief gebruik en resultaat (stapsgewijs) waarbij emotie niet leidend was (ondanks de scherpe emoties nog steeds aanwezig) en verschillen langzaam maar zeker kracht van het geheel groter dan de som der delen werd.
De VS zijn met het vooruit struikelen na de Koude Oorlog (de illusie van het winnen) volledig opgehouden met na te denken over eigen onderhoud. Er zit een harde les hier voor de fundamentele aard van Amerikaanse groepsdynamica.
Even heel cru, het maakt niets uit waar je kijkt. Infrastructuur, onderwijs, de kerken, overal waar je in de VS kijkt is het afbraak. Al sinds Reagan. Nu ja, men is dus opgehouden met in zichzelf te investeren en opgehouden met het onderhouden van de mechanismen die alles mogelijk maken.
Tja, dat heeft consequenties. Al die energie moet ergens heen, en dan is er een punt waarop die energie niet meer als bij een kleuter gekanaliseerd kan worden, omdat net als de groep ook energie eigen kenmerken en gedrag heeft. Dit is ontzettend gevoelig voor ons westers denken, maar het is een meetbare realiteit. Aan de ene kant erkennen we dat wel in de psychologie en bestuurskunde, zoals massahysterie en netwerkcorruptie. Aan de andere kant hebben we er grote blinde vlekken bij.
Dit is het punt waarop de VS zitten. Al die energie is een eigen leven gaan leiden. Dat leidt tot gulzige organisatie, gulzig gedrag - verscherping van spanningsvelden. Fault lines die zich zelf zoeken te voeden.
Op zo'n ontwikkelingslijn zitten punten waar je energie kunt kanaliseren en zelfs af kunt bloeden. Dat eerste is intern, dat tweede kent echter in het minst slechte scenario een externe focus. Als daar een interne focus is, nou, tot na de burgeroorlog dan.
Er zitten echter ook punten waarna dat soort opties er niet meer zijn. Je moet dan inzetten op het dempen van effecten in een poging om voldoende tijd te winnen om opnieuw te komen bij punten waar de opties realistisch zijn. Makkelijk is dit niet. Het is eenvoudiger om in te zetten op een scenario van collaps / rebirth. Maar dat kan niet echt meer in deze verbonden en nu zeer gevoelige multipolaire wereld.
Ik vrees dat Mercer meer dan een punt heeft. Dat pendulum baart mij zorgen. Alles moderate is eigenlijk weg aan Republikeinse zijde. Erger, alles is er op ingericht om op lonende wijze juist meer extreem te worden, meer extreem aan te trekken en meer extreem te maken.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.