Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Ik blijf gewoon terugdenken aan gesprekken met Amerikanen in eigen kring. If Trump doesn’t win, Biden won’t either. We’ll have everything in hand for the final red wave. Deze woorden van een Amerikaans ambassadeur.Ramzzz schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:38:
@Virtuozzo De aartspessimist (≡realist) Thomas von der Dunk ziet ook de analogie met Weimar, dolkstoot, etc.
[...]
Ik kan niet zeggen dat ik er erg gerust op ben dat hij te pessimistisch is.
Je ziet bij analisten en onderzoekers als Mudde of Mayer exact dezelfde observaties.
This was but a skirmish. One designed by Might Makes Right. They know they’re always the minority, they just need people to polarise and normalise.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Ik krijg geen cheques van DonaldTrommelrem schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:11:
[...]
Na een quick Google blijkt dat ING als enige nog cheques kan verzilveren. Dan moet je echter wel een rekening bij de ING hebben. De cheque is op naam, dus ik kan hem ook niet door een ander laten innen. Ik wacht sowieso nog even in de hoop dat Trump z'n nederlaag erkent, want dan voelt het een beetje als een laatste natrap (ook al is dat het niet, zo voelt het dan wel). Heb jij hem al geind? Hoe heb je dat gedaan?
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Ik zou niet durven zeggen dat die claims daarmee belachelijker worden, wat je wel krijgt is dat de vraag tot hertelling daardoor steeds zinlozer lijkt te worden. Je moet echt via de rechtbank gaan om te proberen een groot deel van die stemmen ongeldig te laten verklaren. Dat is de enige manier om nog te winnen.RoD schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:53:
In PA zijn weer 5k stemmen geteld met 87 procent voor Biden. Voorsprong nu 41k. Natuurlijk niet meer echt van belang maar hoe groter de voorsprong, des te belachelijker de fraudeclaims worden.
Daarnaast blijft Trump maar roepen dat hij 71 miljoen stemmen heeft gekregen en dat die allemaal legaal zijn (factcheck: het zijn er nog altijd geen 71 miljoen), maar dat klopt natuurlijk ook niet. Je kan niet zomaar claimen dat er onregelmatigheden zijn gebeurd maar dat elke stem voor Trump wel rechtsgeldig is gebeurd.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Kan Obama niet nog een keer POTUS worden?user109731 schreef op zondag 8 november 2020 @ 04:45:
Ik zat wat op YouTube te kijken en Obama die Biden de Medal of Freedom toekent was een mooi moment:
[YouTube: Obama surprises VP, Joe Biden with Presidential Medal of Freedom]
Trump's speech voor Pence zou ik, ik, ik zijn.
Elect a clown, expect a circus.
Ik zou wel een avondje met die gast willen doorhalen geloof ik.
In een droomscenario was Trump herverkozen en slaagde hij erin om de beperking van 2 termijnen te laten opheffen. Dan hadden we Trump v Obama gehad in 2024. Benieuwd wat voor vuurwerk dat zou geven. Obama blijft een steengoede speecher.
Maar ik kijk nu al uit naar het White House Correspondants Dinner van volgend jaar. Eindelijk weer een president present die zichzelf niet serieus moet nemen.
absoluut! zou echt ademloos naar die man kunnen luisteren, wat een charismabarrymossel schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:00:
[...]
Ik zou wel een avondje met die gast willen doorhalen geloof ik.
Volgens mij niet:
Zie Wikipedia: Twenty-second Amendment to the United States Constitution.No person shall be elected to the office of the President more than twice, and no person who has held the office of President, or acted as President, for more than two years of a term to which some other person was elected President shall be elected to the office of the President more than once. But this Article shall not apply to any person holding the office of President when this Article was proposed by the Congress, and shall not prevent any person who may be holding the office of President, or acting as President, during the term within which this Article becomes operative from holding the office of President or acting as President during the remainder of such term.
Virussen? Scan ze hier!
Misschien heeft Michelle ambities
Tesla M3LR '21
Droom? Als Trump genoeg macht had gehad om voor een derde keer te staan als president dan leef je in een land waarin mensen als Obama achter de tralies zitten. Eerder een nachtmerrie.Blokker_1999 schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:01:
[...]
In een droomscenario was Trump herverkozen en slaagde hij erin om de beperking van 2 termijnen te laten opheffen. Dan hadden we Trump v Obama gehad in 2024. Benieuwd wat voor vuurwerk dat zou geven. Obama blijft een steengoede speecher.
Maar ik kijk nu al uit naar het White House Correspondants Dinner van volgend jaar. Eindelijk weer een president present die zichzelf niet serieus moet nemen.
De komende dagen en weken zijn in die zin instructief omdat ze de ware aard van de GOP zullen laten zien: Een partij die primair het leiden van het land tot doel heeft of één die macht boven alles verheven heeft. Vooralsnog ben ik niet van het eerste overtuigd. De tweets van het GOP leiderschap m.u.v. Romney zijn weinig positief stemmend. En hoe langer ze daarin zullen volharden, hoe lastiger het zal zijn voor Biden om een werkbare sfeer te krijgen in januari.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Kan je het voorstellen dat zij uberhaupt kandidaat zou worden? Weer een 'uppety' donker persoon, en ook nog een 'hysterische' vrouw. De alt-righters zouden een hartaanval krijgen.
https://niels.nu
https://www.telegraaf.nl/...am-trump-bij-tuinaannemer
[ Voor 41% gewijzigd door Slasher op 08-11-2020 17:11 ]
Kamala Harris voor pres met AOC als VP over 4 jaar?Hydra schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:10:
[...]
Kan je het voorstellen dat zij uberhaupt kandidaat zou worden? Weer een 'uppety' donker persoon, en ook nog een 'hysterische' vrouw. De alt-righters zouden een hartaanval krijgen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ze hebben het daar over elected. Het is nog nooit getoetst in de rechtbank maar hij had Vice President kunnen worden van Biden en als die dan zou overlijden.....wildhagen schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:02:
[...]
Volgens mij niet:
[...]
Zie Wikipedia: Twenty-second Amendment to the United States Constitution.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Nee, ik kan het niet zien, in die zin dat ik haar de positie niet zie zoeken.Hydra schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:10:
[...]
Alt-right, confessionelen, conservatieven, Federalist Society - ze hebben overal al hartaanvallen. De enige reden waarom Barret überhaupt acceptabel is zit hem in haar handmaiden status. Bot gezegd, dienstbaar geprogrammeerd. Een Liz Cheney heeft enorme weerstand binnen de Republikeinen omdat ze vrouw is.
En dat gaat nog erger worden, zie Georgia, de Democratische dame daar dacht men afgeserveerd te hebben met wat een pijnlijke zichtbare power grab was van manipulatie van electoraal proces. En toch is ze er weer, erger, ze is de drijvende kracht geworden achter de Democratische campagne daar.
En dan, wat als Biden stopt of ziek wordt? Een Harris als president? Het hek gaat van de dam.
Dat gezegd, onderschat niet hoe zeer het motiverend is voor veel Republikeinse segmenten om anti-vrouw te zijn en dat als basis voor mobilisatie in te zetten. Het is ronduit gestoord.
Nee. Over vier jaar mag men blij zijn als men überhaupt aan de macht kan blijven. Een vrouwelijke kandidaat voor president bij huidige condities en toename van verbinding tussen Republikeinen en working class als volume voor policy? Rode vlag.YakuzA schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:13:
[...]
Kamala Harris voor pres met AOC als VP over 4 jaar?
Dat gezegd, zou ze het aankunnen? Vast. Maar 2024 gaat een veel hardere dobber worden dan deze ronde.
Eens, met de kanttekening dat dit jaar wel een dynamiek had die niemand een jaar geleden had kunnen voorspellen. Het is onmogelijk om nu al te voorspellen hoe het er in 2024 voor ligt. We weten niet eens of Biden dan wel kandidaat is of er nog zit. Hell, tot 20/1/21 ben ik er niet van overtuigd dat we Trump af zijn tegen die tijd.Virtuozzo schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:18:
[...]
Dat gezegd, zou ze het aankunnen? Vast. Maar 2024 gaat een veel hardere dobber worden dan deze ronde.
Is er dan serieus nog een kans dat Trump zijn gelijk gaat krijgen en het hele feest voor Biden afgeblazen moet worden? Ik heb er te weinig verstand van, maar wat Trump nu doet is toch niets meer dan zijn lijdensweg verlengen?Dr. Strangelove schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:21:
[...]
Eens, met de kanttekening dat dit jaar wel een dynamiek had die niemand een jaar geleden had kunnen voorspellen. Het is onmogelijk om nu al te voorspellen hoe het er in 2024 voor ligt. We weten niet eens of Biden dan wel kandidaat is of er nog zit. Hell, tot 20/1/21 ben ik er niet van overtuigd dat we Trump af zijn tegen die tijd.
Tesla M3LR '21
Laten we zeggen, er zijn voldoende wegen om te bewandelen die leiden naar een dergelijke uitkomst.London schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:23:
[...]
Is er dan serieus nog een kans dat Trump zijn gelijk gaat krijgen en het hele feest voor Biden afgeblazen moet worden? Ik heb er te weinig verstand van, maar wat Trump nu doet is toch niets meer dan zijn lijdensweg verlengen?
Denk niet dat AOC snel op het ticket zal staan. Die is te radicaal links voor vele Amerikanen. Beetje zoals Sarah Palin ook niet echt een goede keuze was want te rechts.YakuzA schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:13:
[...]
Naar alle waarschijnlijkheid, ja. Maar er is een geen precedent voor een situatie als deze waarin een zittend president zijn verlies niet erkent.zonder dat daar een redelijke basis voor is.London schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:23:
[...]
Is er dan serieus nog een kans dat Trump zijn gelijk gaat krijgen en het hele feest voor Biden afgeblazen moet worden? Ik heb er te weinig verstand van, maar wat Trump nu doet is toch niets meer dan zijn lijdensweg verlengen?
Aangezien er geen rationeel argument is voor Trump om IN deze state of mind te komen is het lastig voor te stellen wat er nodig is voor hem om er UIT te komen. Ik vrees niets. En dan is het de vraag hoe lang mensen om hem heen zijn gedrag zullen accepteren.
En minieme kans, maar ik sluit ook niet uit dat er ergens toch een legal thread gevonden wordt waar men aan trekt waardoor er ergens iets gaat rafelen en dan kan het hek echt van de dam zijn.
Sorry, na vier jaar shit gewoon een beetje pessimistisch
[ Voor 53% gewijzigd door Dr. Strangelove op 08-11-2020 17:30 ]
Ja, er is bijvoorbeeld geen enkele wet die staten verplicht om kiesmannen af te vaardigen aan de hand van de resultaten van de verkiezing bijvoorbeeld. De grondwet bepaald wanneer de verkiezingen zijn, de grondwet bepaald dat er kiesmannen moeten afgevaardigd worden, maar de grondwet plaatst geen link tussen die twee.London schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:23:
[...]
Het is maar 1 van de scenarios die er zijn.
Het was inderdaad een long-read en eerlijk is eerlijk, ik weet niet in hoeverre ik het volledig heb kunnen doorgronden. Ik geloof dat ik de kern begrijp. Kissinger wijdt in zijn stuk minder uit, maar ik heb de indruk dat jullie het wel over dezelfde aspecten hebben.Virtuozzo schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:20:
[...]
Dit wordt een beetje een longread, met abstractie. Het heeft weinig nut om zaken hapklaar te maken omdat we als mensen afwijzen wat ongeacht realiteit een associatieve reflex heeft met een spiegel voorgehouden krijgen. De enige invalshoek van nut is de eigen verkenning. Pas daarna kan het hapklaar maken beginnen.
Ik weet niet of complexiteit echt het probleem is. Tempo, snelheid, dat is voor onze sociale psychology en neuropsychologie veel meer kritiek. Hoe slim we ook zijn, hoeveelheid van prikkels is iets waar onze hersenen beter mee om kunnen gaan dan met snelheid van prikkels.
De complicaties komen helemaal wanneer de prikkels met hoge snelheid komen en van een type of lading zijn die - vanuit ontwerp dan wel doelstelling - dichter aansluiten bij de realiteit van die psychologie dan we door ons zelfbeeld (wat op kritieke punten afwijkt daarvan) kunnen erkennen. We zijn emotioneel. We kunnen heel goed rationaliseren en logica toepassen, maar we zijn niet rationeel. Wel emotioneel.
De afgelopen veertig jaar is politieke marketing veel meer gaan inzetten op prikkels met hoge resonantie voor emotie. Toen het internet begon in te werken op media en ons eigen consumptieve gedrag kwam mening daar vrij snel als leidende reactie en/of reflex bij.
Anders gezegd: ja, de complexiteit van de wereld is toegenomen. Dat is echter een historische constante, het heeft nog nooit tot problemen van polarisatie of beperking van blikveld geleid. Hoger tempo van prikkels daarentegen wel. Bankieren op mening net zo.
We zitten de afgelopen decennia met een combinatie van:En dan de historische context voor die tijdlijn. Daar vallen een paar zaken bij op:
- hoger tempo van prikkels en mechanismen voor prikkels
- mechanismen van prikkels die ontworpen zijn om in te werken op of voor gebruik van emotie
- mechanismen van prikkels die beter gedijen op mening dan op toetsing
Als je de verschuivingen in gedragslijnen correleert voor veranderingen in condities en mechanismen om ons heen dan kan ik weinig anders zeggen dan dat het niet vreemd is dat we lopen te struikelen - dat we makkelijker overcompenseren, dat we sneller emotioneel reageren en dat we confrontatie met de realiteit minder prettig vinden dan de reflex van ageren op mening.
- we zijn meer individualistisch geworden
- we zijn meer consumptief geworden
- we hebben een afbraak van historische zekerheden daarbij gefaciliteerd
- we zijn alles technisch-economisch gaan benaderen
- en als het complex werd was het mantra “dit kan niet anders voor het normaal”
Als je dat doet vertalen naar hogere niveaus van groepsdynamica, bijvoorbeeld van gezin naar woon/werk, van dorp naar stad, van land naar wereld, dan zijn een aantal pijnlijke observaties niet te vermijden. De belangrijkste is dat we ons vermogen tot aangaan van uitdagingen gecompromitteerd hebben op wijzen die vanuit ons zelfbeeld onzichtbaar zijn.
Ik ben ooit verbonden geweest aan een conglomeraat in de VS wat een unieke voorsprong had in reward/risk ratio’s van economische activiteit als resultaat van technologische voorsprong in toegepaste psycholinguïstiek op beurs- en handelsactiviteit. Lang verhaal kort, men realiseerde zich dat er meetbare verschillen lagen tussen gedragslijnen bij zelfbeeld en reële sociale psychologie, volgbaar in expressies van zowel beweging- als keuzegedrag van zowel individu als groep. Ongeacht sociale, politieke of economische activiteit.
Wat we tegenwoordig zien in termen van bottlenecks, de inzet van eerdergenoemde vertaalslag, is het resultaat vsn een bredere maar niet algemeen publiek-wetenschappelijk gekende (al begint dit te komen) spreiding van dat soort inzichten als basis voor beleid van eerst economische en langzaam aan ook politieke actoren.
Nudge economics is niet uit de kast komen vallen. Methodologie om mensen bij partijprogramma’s te triggeren om in loopgraven van detail en label te blijven ook niet.
Grof geschetst, aan de ene kant zitten we dus met een aantal verschuivingen de afgelopen decennia die menselijke groepsdynamica kwetsbaar maken voor de primaire variabelen van verschuiving, aan de andere kant met een toename van kennis van werking daarvan en investeringen gericht op gebruik daarvan.
De (te) eenvoudige vertaling is dat we ons denken en kennis vormen op basis van marketing, net zoals we ons laten leiden in ons consumptief én keuzegedrag op basis van marketing.
De mechanismen die we ontwikkeld hebben voor het zeker stellen van ons vermogen tot omgang met (toename) van complexiteit en complicaties van tempo/emotie hebben we in diezelfde periode gecompromitteerd.
Het bovenstaande is absoluut abstract, maar denk er eens over na in relatie tot het debat over kleine overheid, over onderwijs en stringente focus op aanleveren voor arbeidsmarkt, over technologie en effect van gebruik, over media als fourth estate, over sociale media en de basis van hun werkzaamheid. En denk eens na over het nut van polariseren.
Wat ik in berichten simplistisch omschrijf als “marketing” is een amalgaam van genormaliseerde methodes en gereedschappen waar we redelijk blind voor zijn ten gevolge van ons individualistische en zelfredzame zelfbeeld.
Ik ga nu even wat bot zijn.
Complexiteit is niet het probleem.
Wij zijn het probleem.
De grootste uitdaging van deze vroege 21e eeuw isAl de spanningsvelden, al de breuklijnen, of het nu gaat om de China Kwestie, om Trump of om het oprukken van de neo-conservatieve en libertarische invloeden binnen alle componenten van ons bestel, dus inclusief wij zelf - alles is direct te herleiden tussen die twee zaken en hun inwerking sinds de jaren ‘70 vorige eeuw.
- de confrontatie met het verschil tussen hoe we over ons zelf denken en hoe we echt in elkaar zitten en
- de breed genestelde maar nog te weinig publiek inzichtelijke instrumentatie gericht op misbruik daarvan.
Godwin, de vader van het meme (ook al kenden stadstaten als Akkad de theorie én de toepassingen, ettelijke duizenden jaren geleden) heeft eens een keer gezegd dat als we niet vaker in elkaars spiegels gaan leren kijken en identificeren waar we kwetsbaar zijn voor social en memetic engineering we riskeren dusdanig ver te polariseren in onze gedragslijnen dat de enige invalshoek voor collectief overleven het afglijden zal zijn tot een binaire dynamiek van cyclische afwisseling tussen positive / negative memetische campagnes.
Deze Amerikaanse verkiezingen zijn een uiterst scherpe waarschuwing in deze.
En al de uitdagingen waar we voor staan, van geopolitiek tot arbeidscreatie, zolang we ageren op basis en fundament van door marketing - gericht gebruik en stimuleren van geloofsgedrag - zullen we ons op zijn best symptoombestrijding kunnen toepassen.
Ik leg het maar even simplistisch op tafel, toets een wat eigen frames:Je kan heel erg lang doorgaan met dit soort economische frames, de sociale, de politieke, de afgelopen veertig jaar zijn we in het Westen gaan bankieren op frames en memes.
- multinationals scheppen vestigingsklimaat
- vrijhandel schept banen
- blauw op straat schept veiligheid
- buitenlanders kosten arbeid
- schaalvergroting stimuleert innovatie
- investeren schept welvaart
Wel nu, zie de consequenties.
Ja, ik weet dat het niet leuk is om te lezen, ook niet om te zeggen, zeker nu het voor velen feest is bij deze verkiezingen. Voor vrijwel net zo veel absoluut niet. De gedragslijnen zijn niet veranderd, polarisatie is nog steeds de trend, mensen luisteren nog steeds enkel naar wat eigen mening bevestigd, gratificatie is nog steeds de focus - om maar wat te noemen.
De meta context van deze verkiezingen is van dramatisch grotere relevantie dan de micro dynamiek van het proces, de uitslag of de actoren er binnen. En zelfs de uitslag nu.
Henry weet dit alles. Viel het niet op in het interview waar hij van opzij stapte, en waar hij de focus omboog van meta naar micro bij enkel al discussie over geopolitiek?
Wat ik er voor mijzelf uithaal is dat zowel complexiteit (ondanks dat dit een constante is), als de prikkels die met hoge snelheid tot ons komen, als het hierop inspelen met marketing en het bankieren op mening (en wellicht nog andere factoren) van invloed zijn. Ik denk dat ik zelf ook de (menselijke?) neiging heb om in zo'n heel speelveld één item eruit te halen om te kijken of je dat aspect kunt doorgronden en daar een verschil in kan. Het hele speelveld overzien is de meesten (ik incluis) niet gegeven.
Persoonlijk geloof ik er wel in dat het steeds complexer worden van de wereld, ook al is het een constante, ook onderdeel is van het probleem. Als mensen zijn we in staat om te denken in abstracte concepten en daarin samen te werken. Die concepten zijn steeds complexer en staan mede daardoor steeds verder af van de 'gemiddelde mens' (I know; ondefinieerbaar). Zelfs een concepten als een almachtige god die alles op aard bepaald, de conspiracy theories for that matter of alles wat dicht tegen de werkelijkheid aanzit maar zich toch net in een grijs gebied begeeft, is dan simpeler en kennelijk voor een groot deel makkelijker te accepteren en naar te handelen.
Gelukkig zijn er ook behoorlijk wat Staten met wetgeving ten aanzien van faithless electors.Blokker_1999 schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:28:
[...]
Ja, er is bijvoorbeeld geen enkele wet die staten verplicht om kiesmannen af te vaardigen aan de hand van de resultaten van de verkiezing bijvoorbeeld. De grondwet bepaald wanneer de verkiezingen zijn, de grondwet bepaald dat er kiesmannen moeten afgevaardigd worden, maar de grondwet plaatst geen link tussen die twee.
Het is maar 1 van de scenarios die er zijn.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Nou, altijd weer alles vergelijken naar die NAZI-tijd, lijkt wel eens of men geen ander kader heeft. Ok doe ik even mee, dan ben ik niet bang, we hebben nu allemaal te eten, hebben onze auto (nogal eens), en cognacje en sigaartje. Nee het is anders nu, maar ik geloof zeker wel dat als men niks te vreten heeft dat de wetten rekbaar worden.Ramzzz schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:38:
@Virtuozzo De aartspessimist (≡realist) Thomas von der Dunk ziet ook de analogie met Weimar, dolkstoot, etc.
[...]
Ik kan niet zeggen dat ik er erg gerust op ben dat hij te pessimistisch is.
Wel sta ik verbaasd wat een eikels sommige Republikeinen zijn, in het niet royaal (ala John McCain) toegeven van verlies, sterker ze gaan zelfs eng doen.
Verwijderd
Ik heb inhoudelijk geen kennis van zaken. Iemand een idee waar zo'n bewering op gestoeld is? Veel armen hebben ook op hem gestemd en ik kan me niet voorstellen dat hij zich ook maar een seconde bekommert heeft om de onderkant van de maatschappij....
One can dreamYakuzA schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:13:
https://niels.nu
Om eerlijk te zijn, Trump is het probleem niet. Hij is een chaos actor, maar hij is niet langer de hefboom. Dat is ook niet nodig. Zijn nut zal als stoorzender zijn.Dr. Strangelove schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:21:
[...]
Eens, met de kanttekening dat dit jaar wel een dynamiek had die niemand een jaar geleden had kunnen voorspellen. Het is onmogelijk om nu al te voorspellen hoe het er in 2024 voor ligt. We weten niet eens of Biden dan wel kandidaat is of er nog zit. Hell, tot 20/1/21 ben ik er niet van overtuigd dat we Trump af zijn tegen die tijd.
De enige vraag zit hem in het potentieel van een 21e eeuws equivalent van de Dolkstoot legende. Gaat het CNP (dit is de organisatie die alles bepaald voor de Republikeinen, voor meer achtergrond zie deze publicatie van onderzoek uit 2016) daar op inzetten primair, of secondair (waarschuwing, schrik niet bij verwerking van die link).
Primair will zeggen dat het Versailles frame de basis wordt van mobilisatie van die bijna 70 miljoen Trump kiezers voor 2024. Secondair wil zeggen dat het frame toegepast zal worden op de fringe / extreme segmenten voor mobilisatie in 2024 onder dekking van politieke marketing van redelijkheid e.d. om de greep op de toename van bereik bij de working class segmenten te consolideren.
Mijn inschatting is het tweede. Republikeinen beheersen alle condities. Voor hen is het meer opportuun dat hun tegenstander vooruit gaat struikelen met het opruimen van al het door de Republikeinen veroorzaakte puin. Dan is het makkelijk om achterover te leunen en met de vingers "van wijsheid" te gaan wijzen.
Red Wave 2024. Vrijwel gegarandeerd. De Democraten kunnen daar invloed op hebben, maar zie de hete aardappel van een gedegen post mortem én de typische valstrik van progressieve politiek (zeer beperkt perspectief op de aard van de school van machtspolitiek).
Ik ga er overigens van uit dat er op grote schaal is gefraudeerd met stemmen... door de republikeinen. Als Trump iets beweert dan is in 99,9% van alle gevallen het tegenovergestelde waar.
Er is veel meer verdeeldheid tussen rijk en arm gekomen. De armen zijn er misschien wel iets op vooruit gegaan (enkele procenten) maar als je kijkt wat de prijzen zijn van dagelijkse boodschappen dan valt die 'vooruitgang' in het niks. Een vriend van mij zit in Texas en ziet daar de prijzen van brood, vlees etc stijgen met 50+ minimaal. Voor de welgestelde daar is dat natuurlijk geen probleem, maar voor de minder bedeelden is dat vrij ernstig en verliezen ze massaal aan koopkracht.Verwijderd schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:37:
Vandaag spraak ik iemand die Trump nog wat positieve zaken toedichte.....zo zou die geen oorlogen gestart zijn (kan best kloppen, maar is dat een prestatie?) en zouden alle Amerikanen er qua loon op vooruit gegaan zijn, de armsten toch nog 5%.
Ik heb inhoudelijk geen kennis van zaken. Iemand een idee waar zo'n bewering op gestoeld is? Veel armen hebben ook op hem gestemd en ik kan me niet voorstellen dat hij zich ook maar een seconde bekommert heeft om de onderkant van de maatschappij....
Zucht...
Ik heb nog geen tijd om het helemaal door te gaan, maar hoe hoe weten we dat het CNP niet een soort van liberale Qanon is?Virtuozzo schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:41:
[...]
Om eerlijk te zijn, Trump is het probleem niet. Hij is een chaos actor, maar hij is niet langer de hefboom. Dat is ook niet nodig. Zijn nut zal als stoorzender zijn.
De enige vraag zit hem in het potentieel van een 21e eeuws equivalent van de Dolkstoot legende. Gaat het CNP (dit is de organisatie die alles bepaald voor de Republikeinen, voor meer achtergrond zie deze publicatie van onderzoek uit 2016) daar op inzetten primair, of secondair (waarschuwing, schrik niet bij verwerking van die link).
What separates the winners from the losers is how a person reacts to each new twist of fate.
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 30 december 2014
Ik zou het ook graag zien, ben best fan van AOC. Maar ze wordt zelfs binnen de Democratic party vaak tegengewerkt, omdat ze haar te excentriek en te links vinden. Ze gaf gisteren een interview waarin ze dit aanstipte, best interessant: https://www.nytimes.com/2020/11/07/us/politics/aoc-biden-progressives.html
Afgaande op haar laatste quote ben ik daarom eerder benieuwd hoelang ze het nog volhoudt want dit lijkt me een uitputtingsslag voor haar als het niet gepaard gaat met resultaten of nauwelijks vooruitgang.You are diagnosing national trends. You’re maybe the most famous voice on the left currently. What can we expect from you in the next four years?
I don’t know. I think I’ll have probably more answers as we get through transition, and to the next term. How the party responds will very much inform my approach and what I think is going to be necessary.
The last two years have been pretty hostile. Externally, we’ve been winning. Externally, there’s been a ton of support, but internally, it’s been extremely hostile to anything that even smells progressive.
Is the party ready to, like, sit down and work together and figure out how we’re going to use the assets from everyone at the party? Or are they going to just kind of double down on this smothering approach? And that’s going to inform what I do.
Is there a universe in which they’re hostile enough that we’re talking about a Senate run in a couple years?
I genuinely don’t know. I don’t even know if I want to be in politics. You know, for real, in the first six months of my term, I didn’t even know if I was going to run for re-election this year.
[...]
I chose to run for re-election because I felt like I had to prove that this is real. That this movement was real. That I wasn’t a fluke. That people really want guaranteed health care and that people really want the Democratic Party to fight for them.
But I’m serious when I tell people the odds of me running for higher office and the odds of me just going off trying to start a homestead somewhere — they’re probably the same.
Nou, complexiteit neemt altijd toe. Onze hele geschiedenis is dat al een constante. Toch gaan we daar altijd opmerkelijk goed mee om.bazzemans schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:28:
[...]
Het was inderdaad een long-read en eerlijk is eerlijk, ik weet niet in hoeverre ik het volledig heb kunnen doorgronden. Ik geloof dat ik de kern begrijp. Kissinger wijdt in zijn stuk minder uit, maar ik heb de indruk dat jullie het wel over dezelfde aspecten hebben.
Wat ik er voor mijzelf uithaal is dat zowel complexiteit (ondanks dat dit een constante is), als de prikkels die met hoge snelheid tot ons komen, als het hierop inspelen met marketing en het bankieren op mening (en wellicht nog andere factoren) van invloed zijn. Ik denk dat ik zelf ook de (menselijke?) neiging heb om in zo'n heel speelveld één item eruit te halen om te kijken of je dat aspect kunt doorgronden en daar een verschil in kan. Het hele speelveld overzien is de meesten (ik incluis) niet gegeven.
Persoonlijk geloof ik er wel in dat het steeds complexer worden van de wereld, ook al is het een constante, ook onderdeel is van het probleem. Als mensen zijn we in staat om te denken in abstracte concepten en daarin samen te werken. Die concepten zijn steeds complexer en staan mede daardoor steeds verder af van de 'gemiddelde mens' (I know; ondefinieerbaar). Zelfs een concepten als een almachtige god die alles op aard bepaald, de conspiracy theories for that matter of alles wat dicht tegen de werkelijkheid aanzit maar zich toch net in een grijs gebied begeeft, is dan simpeler en kennelijk voor een groot deel makkelijker te accepteren en naar te handelen.
Tempo, daar breken we. Opinie, daar worden we gebroken.
We hebben allemaal de neiging om ons op detail te concentreren. Dit is niet anders dan hoe we reageren - bijvoorbeeld - op een ramp op TV ver weg versus dicht bij. We kunnen daar wat van vinden, maar we moeten erkennen dat we gewoon anders in elkaar zitten dan we denken en vaak vraagt dat checks & balances & spiegelen om er niet bij te struikelen.
Focus op detail is een compensatiemechanisme voor het ten toon spreiden van vermogens waar elders we geen invloed hebben. Het is een zoektocht naar bevestiging. Het is een zoektocht naar validatie. Het is een probleem van slow / fast thinking, zoals dat heet, de lijn loopt anders om. Meta -> micro. De vanuit neo-klassieke politieke economie lobby geschapen frames van technisch-economisch denken hebben ons middels invloed op curricula op luttele decennia geleerd andersom te denken
We zijn prima in staat om het meta perspectief te overzien. We zijn gewoon vergeten dat we dit kunnen. Kwestie van aangeleerd gedrag en onze verschoven ordening.
Even heel serieus, hoe zijn onze hersenen geëvolueerd? Men stringente focus op het te vangen konijn? Nee, middels pattern recognition. Patroonherkenning. Onze hersenen zijn daar zo goed in dat wanneer we een kunstmatige focus op micro als prioriteit ten toon spreiden we zelfs doorschieten in dat vermogen met het opleggen van patronen.
Enfin, zeker, de wereld wordt steeds complexer. Dat is altijd zo. Zit daar een bovengrens aan? Misschien, vooralsnog zitten we daar niet van in de buurt. Pak een geschiedenisboek en kijk naar periodes voor en van escalatie / conflagratie. Het probleem is nooit toegenomen complexiteit, het is altijd het probleem dat de afbraak van lokale condities en/of de toename in focus op emotie / mening dominant wordt en daarmee lokale condities dusdanig ver gecompromitteerd en gepolariseerd worden dat excessen genormaliseerd worden.
En dan is het boem.
Kijk, complexiteit is iets wat we lastig vinden, we hebben al genoeg te doen. Dit is niet hetzelfde als dat complexiteit een probleem is. We hebben tijd / impuls niet om er mee om te gaan. Een complicatie versterkt door de kanteling van ons lineaire denken van micro naar macro en nul ruimte voor meta.
Even terzijde, waarom denk je dat conservatieve politiek altijd de zogenaamde zachte kanten van een samenleving voor in- en output financiering op de korrel neemt? Omdat daar een meer instinctieve binding zit met de reële lijn van ons cognitieve denken. Kunst, cultuur, het is gevaarlijk. Hoe verder je kijkt op de lijn tussen conservatisme helemaal door tot aan autoritarisme, hoe erger de instinctieve allergie voor de natuurlijke lijn van denken
Saillant detail daarbij, menselijke communicatie is in zijn rauwe essentie een interactie die begint met beïnvloeding en pas bij investering van energie daarvoor later een uitwisseling kan zijn. Dat is al conform de lijn van meta -> macro -> micro. Beoordeling positie, invloed, ingang: meta. Focus, scope, doel: micro.
Het ligt veel dichter bij ons dan we denken. We hebben het gewoon afgeleerd gekregen. Sla de tegenwoordige curricula van een Nima A/B eens open en sla dan een historisch archief open van voorgangers daarvan. Er ontbreekt opmerkelijk veel tegenwoordig
De average wage in de US gaat stabiel omhoog:Verwijderd schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:37:
Vandaag spraak ik iemand die Trump nog wat positieve zaken toedichte.....zo zou die geen oorlogen gestart zijn (kan best kloppen, maar is dat een prestatie?) en zouden alle Amerikanen er qua loon op vooruit gegaan zijn, de armsten toch nog 5%.
https://tradingeconomics.com/united-states/
De lijn loopt gewoon recht omhoog voor de afgelopen 25 jaar.
Dit is uiteraard alleen voor de mensen met een baan, de enorme ontslag golven door Corona, die voornamelijk bij de mensen met lage lonen vallen, hebben idd het gemiddelde aardig omhoog gestuwd. Het is wel een manier om te proberen de 25 miljoen extra werklozen als positief te beschouwen.
PSN
Dank voor wederom een uitgebreide uiteenzetting. Om te voorkomen dat we het topic kapen, houd ik het hierbijVirtuozzo schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:54:
[...]
Nou, complexiteit neemt altijd toe. Onze hele geschiedenis is dat al een constante. Toch gaan we daar altijd opmerkelijk goed mee om.
Tempo, daar breken we. Opinie, daar worden we gebroken.
We hebben allemaal de neiging om ons op detail te concentreren. Dit is niet anders dan hoe we reageren - bijvoorbeeld - op een ramp op TV ver weg versus dicht bij. We kunnen daar wat van vinden, maar we moeten erkennen dat we gewoon anders in elkaar zitten dan we denken en vaak vraagt dat checks & balances & spiegelen om er niet bij te struikelen.
Focus op detail is een compensatiemechanisme voor het ten toon spreiden van vermogens waar elders we geen invloed hebben. Het is een zoektocht naar bevestiging. Het is een zoektocht naar validatie. Het is een probleem van slow / fast thinking, zoals dat heet, de lijn loopt anders om. Meta -> micro. De vanuit neo-klassieke politieke economie lobby geschapen frames van technisch-economisch denken hebben ons middels invloed op curricula op luttele decennia geleerd andersom te denken![]()
We zijn prima in staat om het meta perspectief te overzien. We zijn gewoon vergeten dat we dit kunnen. Kwestie van aangeleerd gedrag en onze verschoven ordening.
Even heel serieus, hoe zijn onze hersenen geëvolueerd? Men stringente focus op het te vangen konijn? Nee, middels pattern recognition. Patroonherkenning. Onze hersenen zijn daar zo goed in dat wanneer we een kunstmatige focus op micro als prioriteit ten toon spreiden we zelfs doorschieten in dat vermogen met het opleggen van patronen.
Enfin, zeker, de wereld wordt steeds complexer. Dat is altijd zo. Zit daar een bovengrens aan? Misschien, vooralsnog zitten we daar niet van in de buurt. Pak een geschiedenisboek en kijk naar periodes voor en van escalatie / conflagratie. Het probleem is nooit toegenomen complexiteit, het is altijd het probleem dat de afbraak van lokale condities en/of de toename in focus op emotie / mening dominant wordt en daarmee lokale condities dusdanig ver gecompromitteerd en gepolariseerd worden dat excessen genormaliseerd worden.
En dan is het boem.
Kijk, complexiteit is iets wat we lastig vinden, we hebben al genoeg te doen. Dit is niet hetzelfde als dat complexiteit een probleem is. We hebben tijd / impuls niet om er mee om te gaan. Een complicatie versterkt door de kanteling van ons lineaire denken van micro naar macro en nul ruimte voor meta.
Even terzijde, waarom denk je dat conservatieve politiek altijd de zogenaamde zachte kanten van een samenleving voor in- en output financiering op de korrel neemt? Omdat daar een meer instinctieve binding zit met de reële lijn van ons cognitieve denken. Kunst, cultuur, het is gevaarlijk. Hoe verder je kijkt op de lijn tussen conservatisme helemaal door tot aan autoritarisme, hoe erger de instinctieve allergie voor de natuurlijke lijn van denken![]()
Saillant detail daarbij, menselijke communicatie is in zijn rauwe essentie een interactie die begint met beïnvloeding en pas bij investering van energie daarvoor later een uitwisseling kan zijn. Dat is al conform de lijn van meta -> macro -> micro. Beoordeling positie, invloed, ingang: meta. Focus, scope, doel: micro.
Het ligt veel dichter bij ons dan we denken. We hebben het gewoon afgeleerd gekregen. Sla de tegenwoordige curricula van een Nima A/B eens open en sla dan een historisch archief open van voorgangers daarvan. Er ontbreekt opmerkelijk veel tegenwoordig
Dat USPS gedoe was sowieso vreemd. Ook dat USPS vrolijk een rechterlijk bevel naast zich neer legde vorige week om naar stembiljetten te zoeken, jammer dat dat niet meer in het nieuws is geweest.P-Rock schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:42:
Ik ga er overigens van uit dat er op grote schaal is gefraudeerd met stemmen... door de republikeinen. Als Trump iets beweert dan is in 99,9% van alle gevallen het tegenovergestelde waar.
Maar nee, het zijn de Democraten die gefraudeerd hebben.
Krankenhausen schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:50:
[...]
Ik heb nog geen tijd om het helemaal door te gaan, maar hoe hoe weten we dat het CNP niet een soort van liberale Qanon is?
Nee. Het CNP is een strategisch verbond van conservatieven, confessionelen en corporatisten met als doelstelling een herordening van de VS naar absolute orde van minority rule en segregatie. Qanon is doodgewoon iets wat in hun toolbox zit, al geruime tijd, en al in vorige iteraties voordat het Qanon werd. Zo ook alles van fringe-right, van zelotisme, cultisme, neo-feodale oligarchie, alt-rechts en de oude takken van het post-WOII extreem rechts in verbinding met lokaal-historische actoren als KKK et alii).
Met "liberals" heeft het niets te maken. Je kan eerder stellen dat het CNP alles "liberal" wil verwijderen.
Het is geen nieuw fenomeen. Lee Atwater en zijn Southern Strategie van "hoe kunnen we racisme in arme gebieden gebruiken als electorale basis" was onder Reagan onderdeel van de agenda. De toenmalige voorloper van het CNP heeft dat tot basis voor electorale bindingskracht focus van de Republikeinen gemaakt en heeft zich toen verder ontwikkeld tot de nieuwe naam van Council for National Policy, CNP.
In de kern is het CNP het front van een verzameling van libertarische oligarchen die er een hobby van hebben gemaakt om bruinhemden en zeloten te verzamelen voor hun toolbox in dienst van het oude maar nog steeds onveranderde doelstelling. Het verwijderen van democratie, het segregeren van bevolking, het verwijderen van outliers en het herordenen naar een minority rule dynamiek.
Interessante materie, ook je eerdere lange bericht, maar ik vind het moeilijk om je te begrijpen. Ik zie veel referenties naar van alles zonder uitleg wat je ermee bedoelt. Als ik het goed begrijp ben je werkzaam in het domein van internationale policy?Virtuozzo schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:41:
[...]
Om eerlijk te zijn, Trump is het probleem niet. Hij is een chaos actor, maar hij is niet langer de hefboom. Dat is ook niet nodig. Zijn nut zal als stoorzender zijn.
Primair will zeggen dat het Versailles frame de basis wordt van mobilisatie van die bijna 70 miljoen Trump kiezers voor 2024. Secondair wil zeggen dat het frame toegepast zal worden op de fringe / extreme segmenten voor mobilisatie in 2024 onder dekking van politieke marketing van redelijkheid e.d. om de greep op de toename van bereik bij de working class segmenten te consolideren.
Mijn inschatting is het tweede. Republikeinen beheersen alle condities. Voor hen is het meer opportuun dat hun tegenstander vooruit gaat struikelen met het opruimen van al het door de Republikeinen veroorzaakte puin. Dan is het makkelijk om achterover te leunen en met de vingers "van wijsheid" te gaan wijzen.
Red Wave 2024. Vrijwel gegarandeerd. De Democraten kunnen daar invloed op hebben, maar zie de hete aardappel van een gedegen post mortem én de typische valstrik van progressieve politiek (zeer beperkt perspectief op de aard van de school van machtspolitiek).
Even een aantal termen die ik wil begrijpen:
- Een chaos actor, bedoel je daarmee iemand die niet eens per sé goed of slecht doet maar simpelweg onvoorspelbaar zonder agenda policy maakt over van alles?
- Trump is niet langer de 'hefboom'. Voor wie zou hij deze hefboom zijn? Wat is de grote beweging met kleine kracht die hij omzet in en wat is de kleine beweging met grote kracht die dit tot gevolg heeft?
- Wat is het Versailles frame?
- Waarom is een gedegen post mortem (aan Democratische zijde? Maar zij hebben niets verloren?) een mogelijkheid om invloed te hebben op de Red Wave?
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Hm, dat was niet (eens) de USPS. DeJoy was stil. Het was Barr die op het toneel kwam en verkondigde dat de USPS het gerechtelijk bevel naast zich neer deed leggen. Dit was nog tijdens die sessie waar de vertegenwoordiging van de USPS bezig was met wiebelen à la "ja maar we hebben de mankracht en de middelen niet om achter third party storage of ballots aan te gaan".user109731 schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:00:
[...]
Dat USPS gedoe was sowieso vreemd. Ook dat USPS vrolijk een rechterlijk bevel naast zich neer legde vorige week om naar stembiljetten te zoeken, jammer dat dat niet meer in het nieuws is geweest.
Persoonlijk trof mij dat als verontrustend. Barr die daar op sprong was wel een alarmsignaal. En dan moet ik toch echt opmerken, als de rechter in kwestie niet heel erg procedureel slim geweest was, en dit was naar een ander Circuit geschopt geworden, dan zag het er nu als kwestie heel anders uit.
Een chaos actor is een term meer uit bestuur- en organisatiekunde die is doorgerold naar politieke marketing. Ter vergelijking, stel je hebt een fusie van twee bedrijven. Je wil de fusiepartner technisch overnemen voor aanwezige fiscale reserves, je hebt weinig of niets aan de menselijke middelen. Die kosten. Het doel is immers hyperoptimalisatie van economische activiteit. Dan haal je een interim manager naar binnen. Dat is een chaos actor, er worden verstoringen geschapen, er zijn onduidelijkheden, er is vertraging, mensen worden tegen elkaar uitgespeeld - menigeen die ooit aan de verkeerde kant van de berekening van een fusie gezeten heeft zal menig voorbeeld kunnen noemen.BeefHazard schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:02:
[...]
Interessante materie, ook je eerdere lange bericht, maar ik vind het moeilijk om je te begrijpen. Ik zie veel referenties naar van alles zonder uitleg wat je ermee bedoelt. Als ik het goed begrijp ben je werkzaam in het domein van internationale policy?
Even een aantal termen die ik wil begrijpen:
- Een chaos actor, bedoel je daarmee iemand die niet eens per sé goed of slecht doet maar simpelweg onvoorspelbaar zonder agenda policy maakt over van alles?
Een chaos actor is voorspelbaar. Je selecteert hem voor zijn competenties én zijn incompetenties. En zijn beperkte blikveld, zoals bijvoorbeeld tijdelijk, of stokpaardjes e.d.
Gevoelig stukje informatie, de meeste interim managers bij overnames of fusies worden geselecteerd voor hun beperkingen en hun incompetenties. Het is op bestuursniveau en commissarissen een gulden regel. Beware the use of competence.
Vertel het niet aan de interim manager ... eenzijdige kennis, eenzijdige focus, gulzig gedrag.
Zet een chaos actor in een machtsdynamiek en je kan doen wat je wil met het grotere geheel want de ene helft kijkt weg, de andere helft loopt vol van de stress.
Een chaos actor is als dus een hefboom. In een fusie gaat dat ten bate van niet de bedrijfsdoelstellingen van de fusie "partners", maar ten bate van de termijnagenda van het fusieproces. Zo ook in politieke dynamiek, de hefboom werkt in op de micro en macro dynamiek, de gezochte effecten zitten in de meta dynamiek. Bijvoorbeeld, Trump ligt te drammen met een EPA en het leeg laten van bestuur van de instelling en dan het er in gooien van iemand met tegengestelde belangen. Micro, macro. Op meta niveau is het niet functioneren van de dienst een enorme opening voor lobbyisten van economische activiteit die niet gebaat is met een functionerende EPA. Men weet dat zelfs bij correctie het jaren en jaren gaat kosten om die EPA weer functioneel te krijgen, in de tussentijd kan men alles doen wat men wil. En als een nieuwe overheid dan aankomt en zegt "ja maar dat mag niet", dan is er nogal wat precedent waarbij die overheid die bedrijven dan ook nog moet compenseren.- Trump is niet langer de 'hefboom'. Voor wie zou hij deze hefboom zijn? Wat is de grote beweging met kleine kracht die hij omzet in en wat is de kleine beweging met grote kracht die dit tot gevolg heeft?
Trump is in de mix gegooid door de netwerken van de libertarische oligarchie, net als bij Brexit zijn het dezelfde actoren. Mercer, de Kochs, een paar anderen, inclusief een paar zeloten die te veel vermogensopbouw hebben vanuit hun familie. Het heeft hen geen windeieren gelegd. Enorme deregulering, beheersing over redistricting, een verbreding van normaliseren van racisme frames, een verbreding van afbraak van vertrouwen in democratie - ga zo door.
Versailles frame is een historische referentie in relatie tot de dolkstootlegende. Het moeten accepteren van een vernederende onrechtvaardige vrede met harde consequenties na oorlog (WOI). En de dolkstoot is het verraad in eigen huis daarbij. Dit soort frames zijn historisch enorme katalysatoren van destabilisatie, en vervolgens escalatie - en erger.- Wat is het Versailles frame?
Zie het begin van de vorige eeuw.
Eerste Wereldoorlog. Geforceerde vrede, enorme herstelbetalingen, verlies van eer en zo voorts voor het conservatieve Duitsland. Terwijl de rest van de wereld even los ging met de Roaring Twenties van "hoera de spaanse griep is voorbij we mogen weer feesten" zat men daar te broeden in frustratie en was men heel hard aan het werk om de prijs te betalen. Met al het feesten van de Roaring Twenties gingen ook alle regels de deur uit, na politieke machtswisseling, en kwam een enorme boost van virtuele economie niet gedekt door reële economie. En toen conservatief Duitsland terug in de wereld kwam stortte overal de boel in, want ja, deregulering eindigt altijd in puin. Het toenmalige Duitsland bleef arm, kwam onder druk, werd boos. En er doken populisten op die gebruik maakten van de grote Versailles vernedering, de verzuchting van vroeger was het beter, het wijzen naar incompetentie van gevestigde politiek zonder zelf mee te werken aan oplossingen of echt werk en zo voorts en zo verder. En toen kwam de dolkstootlegende, de elite en het establishment heeft ons verraden (dus laten we luisteren naar "onze" eigen elite, onze bankiers en industriëlen hebben een gek gevonden die we kunnen volgen en alles zal goed komen).
Ik simplificeer het iets, maar in de kern gewoon correct.
Et voila, de tweede wereldoorlog.
Het punt, dat soort frames zijn vals maar pijnlijk effectief om mensen dingen te laten doen die alleen maar in afbraak op zijn best, en explosies op zijn ergst eindigen.
Als land zal men al een post mortem moeten doen. De democraten in positie van leiderschap zitten de facto in de positie om het aan te zwengelen. De republikeinen zullen het niet willen. Een post mortem is nodig voor een eenvoudige reden. Het begin van elke oplossing is het erkennen van aanwezigheid van een probleem. Instinctief is dat makkelijk, in de praktijk ligt dat niet zo eenvoudig. Het vraagt moeite, tijd, energie, middelen.- Waarom is een gedegen post mortem (aan Democratische zijde? Maar zij hebben niets verloren?) een mogelijkheid om invloed te hebben op de Red Wave?
Je kan wel een leuk idee of een mening hebben over probleem of oplossing. Maar je zal beide moeten toetsen, je zal moeten controleren of je perceptie überhaupt wel correct was. Welke factoren speelden, welke kleur heeft de bril die jij op hebt en de ander.
En ja, wil men niet in de valstrik lopen van het regeren onder condities die door de Republikeinen voor hun eigen doelstellingen geschapen zijn, dan is een post mortem ook een bitter vereiste om een red wave van 2024 voor te zijn.
Ik bedoel meer in de zin waar Qanon voornamelijk vanaf de conservatieve zijde verhaalt over een conspiracy van liberals, zou de CNP eenzelfde ding kunnen zijn van de liberale zijde over een samenzwering aan de conservatieve zijde. CNP is dan natuurlijk niet QAnon zelf maar de Satan-aanbiddende pedofielen cabal en alles waar men het vaak over heeft (ik weet ook niet alle ins en outs van QAnon eerlijk gezegd).Virtuozzo schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:01:
[...]
![]()
Nee. Het CNP is een strategisch verbond van conservatieven, confessionelen en corporatisten met als doelstelling een herordening van de VS naar absolute orde van minority rule en segregatie. Qanon is doodgewoon iets wat in hun toolbox zit, al geruime tijd, en al in vorige iteraties voordat het Qanon werd. Zo ook alles van fringe-right, van zelotisme, cultisme, neo-feodale oligarchie, alt-rechts en de oude takken van het post-WOII extreem rechts in verbinding met lokaal-historische actoren als KKK et alii).
Met "liberals" heeft het niets te maken. Je kan eerder stellen dat het CNP alles "liberal" wil verwijderen.
Het is geen nieuw fenomeen. Lee Atwater en zijn Southern Strategie van "hoe kunnen we racisme in arme gebieden gebruiken als electorale basis" was onder Reagan onderdeel van de agenda. De toenmalige voorloper van het CNP heeft dat tot basis voor electorale bindingskracht focus van de Republikeinen gemaakt en heeft zich toen verder ontwikkeld tot de nieuwe naam van Council for National Policy, CNP.
In de kern is het CNP het front van een verzameling van libertarische oligarchen die er een hobby van hebben gemaakt om bruinhemden en zeloten te verzamelen voor hun toolbox in dienst van het oude maar nog steeds onveranderde doelstelling. Het verwijderen van democratie, het segregeren van bevolking, het verwijderen van outliers en het herordenen naar een minority rule dynamiek.
Ik weet verder nog niet wat ik er van moet denken. Stukken die ik doorgescand heb gaat alleen lezen niet genoeg zijn en wellicht zelfs gevaarlijk. Ik zal ook veel van de bronnen door moeten lichten en dat gaat wel even wat tijd kosten.
Ah, nee. Het CNP is een historisch gevalideerde organisatie, ruimschoots in kaart gebracht - al was het pas in 2014 dat de ledenlijst in onderzoek bemachtigd werd. Toen was het te laat om de voorbereidingen door te spitten voor wat in 2016 ineens de facto in de macht zat: Trump, de chaos actor.Krankenhausen schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:31:
[...]
Ik bedoel meer in de zin waar Qanon voornamelijk vanaf de conservatieve zijde verhaalt over een conspiracy van liberals, zou de CNP eenzelfde ding kunnen zijn van de liberale zijde over een samenzwering aan de conservatieve zijde. CNP is dan natuurlijk niet QAnon zelf maar de Satan-aanbiddende pedofielen cabal en alles waar men het vaak over heeft (ik weet ook niet alle ins en outs van QAnon eerlijk gezegd).
Ik weet verder nog niet wat ik er van moet denken. Stukken die ik doorgescand heb gaat alleen lezen niet genoeg zijn en wellicht zelfs gevaarlijk. Ik zal ook veel van de bronnen door moeten lichten en dat gaat wel even wat tijd kosten.
Dit in tegenstelling tot de memes geschapen vanuit alt-rechts, oud-rechts en confessioneel-rechts. Dit zijn gewoon memes, eerder in het topic zijn berichten voorbij gekomen die de studies daarvan goed in kaart gebracht hebben.
Dit is gewoon geen moeras van "X versus Y mythology". Het is realiteit.
Als je een ingang wil naar het wetenschappelijke onderzoek, een goed startpunt is het werk van Jane Mayer:
Dark Money: The Hidden History of the Billionaires Behind the Rise of the Radical Right: https://www.amazon.com/dp/B0180SU4OA/
De onderzoeken zijn helaas gesplitst over een aantal publicaties, daarmee gaat - dit is mijn mening - perspectief verloren. Het maakt het moeilijker voor veel mensen om echt stil te staan bij de meetbare impact. Zie haar andere boeken.
Je kan bibliotheken vullen met onderzoek en studies in deze over de afgelopen decennia.
Daar is vooralsnog totaal geen bewijs van.user109731 schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:00:
[...]
Dat USPS gedoe was sowieso vreemd. Ook dat USPS vrolijk een rechterlijk bevel naast zich neer legde vorige week om naar stembiljetten te zoeken, jammer dat dat niet meer in het nieuws is geweest.
Dr. Strangelove schreef op zondag 8 november 2020 @ 08:24:
[...]
Ik probeer gewoon optimistisch te zijn maar ja, het is lastig met de houding van de GOP de afgelopen 20 jaar. Het helpt niet dat het GOP leiderschap op zijn minst door stilzwijgen Trumps sore loser behavior steunt. Totdat hij weg is is er weinig mogelijk denk ik.
Lekker bipolair gewordenDr. Strangelove schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:27:
[...]
Sorry, na vier jaar shit gewoon een beetje pessimistisch
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Hoe ik denk dat de red wave voorkomen kan worden:Virtuozzo schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:41:
[...]
- universal healthcare
- nieuw immigratie plan
- inperken macht grote bedrijven
- progressieve groep binnen de democratische partij serieus nemen
Juist. Dus in feite zeg je dat men in het rode kamp bewust voor Trump heeft gekozen omdat ze wisten dat ze hem op deze manier konden gebruiken? Als dat zo is vraag je je af waarom ze zijn compleet doorgeslagen gedrag niet konden voorspellenVirtuozzo schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:29:
[...]
Een chaos actor is voorspelbaar. Je selecteert hem voor zijn competenties én zijn incompetenties. En zijn beperkte blikveld, zoals bijvoorbeeld tijdelijk, of stokpaardjes e.d.
Zet een chaos actor in een machtsdynamiek en je kan doen wat je wil met het grotere geheel want de ene helft kijkt weg, de andere helft loopt vol van de stress.
Het klinkt logisch en geloofwaardig, maar je geeft er geen bewijs voor. Dan kom je wel gevaarlijk dicht bij samenzweringstheorieën. Zelfde als hoe rechts van alles roept over Soros enzo.Trump is in de mix gegooid door de netwerken van de libertarische oligarchie, net als bij Brexit zijn het dezelfde actoren. Mercer, de Kochs, een paar anderen, inclusief een paar zeloten die te veel vermogensopbouw hebben vanuit hun familie. Het heeft hen geen windeieren gelegd. Enorme deregulering, beheersing over redistricting, een verbreding van normaliseren van racisme frames, een verbreding van afbraak van vertrouwen in democratie - ga zo door.
Juist, helder. Dus als de republikeinen dit frame willen gebruiken voor 2024, dan is dat iets in de trant van 'de Dems hebben ons vernederd en dat komt door persoon/groep X'?Versailles frame is een historische referentie in relatie tot de dolkstootlegende. Het moeten accepteren van een vernederende onrechtvaardige vrede met harde consequenties na oorlog (WOI). En de dolkstoot is het verraad in eigen huis daarbij. Dit soort frames zijn historisch enorme katalysatoren van destabilisatie, en vervolgens escalatie - en erger.
Juist, daar heb ik dus ook mijn twijfels over. Hoe gaat men in vredesnaam aan beide zijden bekennen dat er een probleem is? En wat zou dat probleem moeten zijn dan?Als land zal men al een post mortem moeten doen. De democraten in positie van leiderschap zitten de facto in de positie om het aan te zwengelen. De republikeinen zullen het niet willen. Een post mortem is nodig voor een eenvoudige reden. Het begin van elke oplossing is het erkennen van aanwezigheid van een probleem. Instinctief is dat makkelijk, in de praktijk ligt dat niet zo eenvoudig. Het vraagt moeite, tijd, energie, middelen.
De hele Trump-presidency tot probleem benoemen gaat er never in bij Republikeinen. Daar zitten er genoeg die volhouden dat het de beste periode ever is geweest.
Dat de democratie kwetsbaar of zelfs mislukt is gaat er ook nooit in bij Amerikanen. Ze worden compleet geïndoctrineerd met het idee dat de Amerikaanse democratie de 'envy of the world' is. Het is in ieder geval de oudste continue democratie in de wereld, maar blijkbaar accepteert men niet dat dat niet gelijkstaat aan beste.
Dan zie ik al helemaal niet in waarom de Republikeinen hieraan mee zouden werkenEn ja, wil men niet in de valstrik lopen van het regeren onder condities die door de Republikeinen voor hun eigen doelstellingen geschapen zijn, dan is een post mortem ook een bitter vereiste om een red wave van 2024 voor te zijn.
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
En daar is het grote probleem met de verkiezingen in Amerika; de algehele consensus is dat de economie de oppergod is. Dus financialisatie en een kleine overheid zijn de end game.
Ik snij alles kort door de bocht aan en gebruik niet te veel termen hier.
Wat ik nou het meest afvraag: wat is de strategie van de Dems? Is er een strategie? Weten ze dat het een verloren zaak is? Zijn ze naïef, dom of machteloos?
Concrete vraagstukken:
- Als de Dems weten dat de CNP alles bestiert, hoe kunnen ze dat tij keren?
- Wat is het idee achter Biden als kandidaat? Hij zal hoogstwaarschijnlijk zijn termijn niet overleven; is het een vooropgezet plan om een hervormer te plaatsen?
- Is er een manier om Amerika nog te deradicaliseren na twee generaties neolib-indoctrinatie?
- Zijn Dems bezig met een tegenplan voor de lange termijn?
De Amerikaanse bevolking zelf lijkt wel langzaam op te schuiven naar links (percentueel gezien) mede door urbanisatie. Daarom ben ik benieuwd hoe lang (in de toekomst) dat Rep-juk houdbaar blijft. Is dat dan ook het hele idee van het CNP-plan; de shift vóór te zijn en de macht consolideren?
Overigens is op YouTube een stortvloed aan guru’s, ook een tell tale hoe geobsedeerd men is van financial gains. De American Dream is er onlosmakelijk mee verbonden.
Jammer dat dit alles hier ook speelt trouwens. Dat Duitse model is zo gek nog niet.
De GOP strategie was altijd om te zorgen dat (a) de democratische achterban werd ontmoedigd om te stemmen en (b) zo over de staten e.d. te verdelen dat de impact van hun stem zo minimaal mogelijk werd gehouden.
Het poststemmen doet tegen (b) niets maar tegen (a) wel en dat is alles bepalend gebleken bij deze presidentsverkiezingen. Het bekende alleen-stemmen-bij-goed-weer (zie ook in Nederland klassiek bij linkse- en volkse achterban) en het zorgen dat er minder stembureau's en daardoor lange rijen en ander hindernissen zich opwerpen [o.a. dat mensen met 2 of 3 deeltijdbaantjes gewoon geen tijd hadden om te stemmen of zelfs hun baantje in gevaar zagen komen] worden door poststemmen zwaar ondermijnd.
Ik vermoed dat in de a.s. tijd, o.a. richting de verkiezingen in 2022 de GOP alles er aan zal gaan doen om stemmen per post zo veel mogelijk zowel wettelijk als via praktische belemmeringen in te gaan perken.
Want meer van de GOP-achterban per post te gaan laten stemmen zal niet helpen, bij die groep is op dit punt niet veel winst te halen t.o.v. klassiek stemmen. Bij de Democratische achterban wel - en dat bleek.
Allemaal rode vlaggen voor de GOP, hoe zou dat een red wave moeten voorkomen?n3z schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:04:
[...]
Hoe ik denk dat de red wave voorkomen kan worden:
- universal healthcare
- nieuw immigratie plan
PSN
Goeie vraag.YakuzA schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:18:
[...]
Allemaal rode vlaggen voor de GOP, hoe zou dat een red wave moeten voorkomen?
1. Immigratie is een heel groot punt voor veel GOP stemmers. Tackel je die dan haal je er direct wat stemmen weg. Als we zien hoe close het was dan is dan al mooi meegenomen.
2. Universal healthcare. Ik geloof dat ruim het merendeel van de bevolking dit wilt (dus ook veel GOP stemmers). Een goede healthcare geeft rust (zonder direct failliet te gaan). Iets wat kiezers niet snel weer zullen willen kwijtraken als men eraan gewend raakt. Wederom wat stemmers die zullen overstappen.
3. Minder macht voor bedrijven betekent automatisch meer macht voor burgers. Burgers die zich gehoord voelen zullen dat waarderen.
Er is een grote groep die ik maar "verloren" noem omdat zij of kansloos one issue zijn (abortus bv), religieus, gewoon racistisch of echt zijn tegen meer overheid. Maar ik denk dat dit maar max 40% van de Amerikaanse bevolking is.
Laten we ook niet vergeten dat de jeugd massaal op de democraten stemt en dit komt omdat vooral het progressieve blok duidelijk aanwezig is geweest (the gang, BLM en drugs legalisatie). Vandaar ook dat je die groep serieus moet nemen wil je vooral jongeren over 4 jaar weer in de stembus krijgen.
een treffende spreuk
Volgens mij heb jij niet door hoe sterk het sentiment is onder jongeren mbt de Trump retoriek.pro_6or schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:28:
Plus over 4 jaar zijn er weer veel witte boze mannen dood. Net als bij de brexit. Hun zwanenzang.
Doel je nu op Biden?pro_6or schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:28:
Plus over 4 jaar zijn er weer veel witte boze mannen dood. Net als bij de brexit. Hun zwanenzang.
Dat heeft men prima geweten. En de resultaten zijn er naar.BeefHazard schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:07:
[...]
Juist. Dus in feite zeg je dat men in het rode kamp bewust voor Trump heeft gekozen omdat ze wisten dat ze hem op deze manier konden gebruiken? Als dat zo is vraag je je af waarom ze zijn compleet doorgeslagen gedrag niet konden voorspellen
Grappig. Het topic, en het VS algemene topic is doorspekt met toetsbare onderbouwingen, vanuit vele invalshoeken, onderzoeken en studies. Luttele pagina’s geleden kwam een zeer gedegen technisch onderzoek voorbij van Citizens for Ethics over de dark money actoren bij de Barret benoeming.[...]
Het klinkt logisch en geloofwaardig, maar je geeft er geen bewijs voor. Dan kom je wel gevaarlijk dicht bij samenzweringstheorieën. Zelfde als hoe rechts van alles roept over Soros enzo.
Het spijt me, het zal niet uitkomen voor het perspectief van “ja maar laten we wat lastig is afdoen als conspiracy”, maar niets van dit is dat.
Op zich niets nieuw. McCarthyism was hetzelfde draaiboek - nadat men McCarthy zelf al lang en breed had afgeserveerd.[...]
Juist, helder. Dus als de republikeinen dit frame willen gebruiken voor 2024, dan is dat iets in de trant van 'de Dems hebben ons vernederd en dat komt door persoon/groep X'?
Dat zou hier net zo’n probleem zijn. Het ligt gevoelig, het is complex, het raakt aan breekpunten van perceptie. Toch is een post mortem op zijn minst aanbevelenswaardig, al was het maar om eigen aannames te toetsen.[...]
Juist, daar heb ik dus ook mijn twijfels over. Hoe gaat men in vredesnaam aan beide zijden bekennen dat er een probleem is? En wat zou dat probleem moeten zijn dan?
De hele Trump-presidency tot probleem benoemen gaat er never in bij Republikeinen. Daar zitten er genoeg die volhouden dat het de beste periode ever is geweest.
Dat de democratie kwetsbaar of zelfs mislukt is gaat er ook nooit in bij Amerikanen. Ze worden compleet geïndoctrineerd met het idee dat de Amerikaanse democratie de 'envy of the world' is. Het is in ieder geval de oudste continue democratie in de wereld, maar blijkbaar accepteert men niet dat dat niet gelijkstaat aan beste.
An sich heb je bij een post mortem geen medewerking nodig van sturingsmechanismen of machtsdynamiek. Traditioneel is het zogeheten Fourth Estate de functie daarvoor. Die is het afgelopen decennium flink onderuit gegaan. Dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is om dat opnieuw op te nemen. Men zal wel moeten.[...]
Dan zie ik al helemaal niet in waarom de Republikeinen hieraan mee zouden werken
https://twitter.com/lynse.../1324852519361748995?s=19
Flickr PSN ID= cheironnl
Is dat zo? Of is het meer complex?YakuzA schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:56:
[...]
De average wage in de US gaat stabiel omhoog:
https://tradingeconomics.com/united-states/
De lijn loopt gewoon recht omhoog voor de afgelopen 25 jaar.
Dit is uiteraard alleen voor de mensen met een baan, de enorme ontslag golven door Corona, die voornamelijk bij de mensen met lage lonen vallen, hebben idd het gemiddelde aardig omhoog gestuwd. Het is wel een manier om te proberen de 25 miljoen extra werklozen als positief te beschouwen.
https://www.pewresearch.o...arely-budged-for-decades/
https://www.washingtonpos...ut-entirely-by-inflation/
https://www.humanprogress...age-stagnation-1979-2015/
De moeite waard om niet louter te kijken naar macro-economisch perspectief voor de indicatoren maar naar de trends van reëel besteedbaar inkomen.
Een leuke verkenning daarbij is die van de kosten van onderwijs. College -> Charter Schools. Interessante correlaties van output financing, tuition costs increase, curricula en sociaal-politieke gedragslijnen.
Ietwat cru, maar sinds de jaren ‘70 is het sociaal contract in de VS gaan breken. In de jaren ‘80 stierf de Amerikaanse Droom, pas na de eeuwwisseling begon dat in blue en white collar in te dalen.
Zoals ik al vermoedde, software glitches zijn meestal gebruikersfoutencheiron schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:34:
Statement van secretary of state Michigan over de gestelde fraude
https://twitter.com/lynse.../1324852519361748995?s=19
Ik weet niet of je een aantal posts hierboven hebt gelezen, daarin staat het beter uitgelegd, maar denk je echt dat wat beleidspunten uitvoeren de diepere problemen in de VS gaan oplossen?n3z schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:25:
[...]
Goeie vraag.
1. Immigratie is een heel groot punt voor veel GOP stemmers. Tackel je die dan haal je er direct wat stemmen weg. Als we zien hoe close het was dan is dan al mooi meegenomen.
2. Universal healthcare. Ik geloof dat ruim het merendeel van de bevolking dit wilt (dus ook veel GOP stemmers). Een goede healthcare geeft rust (zonder direct failliet te gaan). Iets wat kiezers niet snel weer zullen willen kwijtraken als men eraan gewend raakt. Wederom wat stemmers die zullen overstappen.
3. Minder macht voor bedrijven betekent automatisch meer macht voor burgers. Burgers die zich gehoord voelen zullen dat waarderen.
Er is een grote groep die ik maar "verloren" noem omdat zij of kansloos one issue zijn (abortus bv), religieus, gewoon racistisch of echt zijn tegen meer overheid. Maar ik denk dat dit maar max 40% van de Amerikaanse bevolking is.
Laten we ook niet vergeten dat de jeugd massaal op de democraten stemt en dit komt omdat vooral het progressieve blok duidelijk aanwezig is geweest (the gang, BLM en drugs legalisatie). Vandaar ook dat je die groep serieus moet nemen wil je vooral jongeren over 4 jaar weer in de stembus krijgen.
Kiezers overtuigen is al lang geen kwestie meer van wel of geen beleid uitvoeren. Het gaat, bot gezegd, niet om hetgeen wat je doet, maar om wat ze denken dat je doet. Mensen zien de realiteit zelden zoals deze is, al helemaal als ze beïnvloed worden met een alternatieve realiteit die beter aansluit op hun aangeleerde denkpatronen.
Hard en effectief genoeg inzetten op zeggen dat Biden de kiezer niet helpt, of zelfs achteruit laat gaan, is een veel sterkere tactiek dan het opzetten van benificial beleid zelf.
De echte oplossing van het probleem is een volledig andere manier van omgang met de kiezer, een ongelooflijke hervorming van alle instituties en uiteindelijk ligt het ook bij de aangestelde politici zelf. Als degene aan de macht te koop is, door afwezigheid van eigen ethiek of door afwezigheid van systematische bescherming hiertegen, is het dweilen met de kraan open. Zolang het beleid wordt bepaald door degene die de campagnes en de politici betaald, gaat het beleid in de eerste plaats naar wens van diegene zijn.
'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire
Zie https://www.politico.com/...en-policies-issues-433636n3z schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:04:
[...]
Hoe ik denk dat de red wave voorkomen kan worden:
- universal healthcare
- nieuw immigratie plan
Bij elk van die punten zullen frames doorbroken moeten worden. De interne dynamiek, die gaat nog kritiek worden daarbij. Pelosi is een probleem.
Volgens mij heb ook jij op jouw beurt weer niet door hoe sterk het sentiment is niet meer als n-words te willen worden gezien onder de andere jongeren.armageddon_2k1 schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:30:
[...]
Volgens mij heb jij niet door hoe sterk het sentiment is onder jongeren mbt de Trump retoriek.
een treffende spreuk
Bedoel je in gewone taal dat best een zeer groot deel der jongeren rechtsaf slaat? Want dat herken ik al een jaar of 10, en dan reken ik onder jongeren alles wat nu jonger is dan 40.armageddon_2k1 schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:30:
[...]
Volgens mij heb jij niet door hoe sterk het sentiment is onder jongeren mbt de Trump retoriek.
Four Seasons Total Landscaping wants in on this merch bonanza. pic.twitter.com/1HR2gc0Tjg
— Ryan J. Reilly (@ryanjreilly) 8 november 2020
Er komt merchandise aan van Four Seasons Total Landscaping
Als een Rubiks kubus alle kleuren verward heeft dan is het een complex probleem, als de kubus alle kleuren netjes gesorteerd heeft is het een gemakkelijk probleem.bazzemans schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:28:
Persoonlijk geloof ik er wel in dat het steeds complexer worden van de wereld, ook al is het een constante, ook onderdeel is van het probleem.
In beide gevallen is de hoeveelheid materie hetzelfde.
Voordat er cellen waren was het overzien van complexiteit moeilijk nadat 1celligen bestonden was de overzichtelijkheid van complexiteit makkelijk.
Als je alle autoonderdelen los naast elkaar legt is de complexiteit moeilijk, als je ze combineert in 1 auto is het makkelijk.
De vergroting aan materiele eigendommen en mentale eigendommen (kennis) maakt het niet per definitie meer complex.
Het probleem van tegenwoordig is dat alle materiele en mentale voorwerpen in ongeveer precies perfecte willekeurige volgorde/combinatie op ons afkomen.
Degenen die in een industrie zitten die een beseffend effect kunnen uiten op het niveau van willekeurigheid hebben daarmee ook per definitie erg grote macht in handen.
Met meer kennis en meer kunde had meer bruikbare orde gecreeerd kunnen worden (denk aan Lego) waarvan de emotie is dat die er niet gekomen is.
De tegenstelling is daarentegen meer waar dan je denkt, heel veel produkt en kennis heeft wel degelijk tot meer orde geleid, nl de orde van het zelf kunnen oplossen van je eigen problemen, daarom ook dat inmiddels elk huis wat je op funda tegenkomt een eigen look heeft.
De orde die we dus zoeken is de orde van socialiteit en emotie, teamgeest (een samenlook) maar daar zouden we de orde van eigen kennis/kunde/vrijheid voor moeten opgeven.
De werkelijke complexiteit per individu ligt dus bij hoor ik bij een kudde, een team, familie, of mijzelf alleen en hoe en wanneer wil ik overschakelen van de ene hyrarchie naar de andere.
Antwoorden voor hyrarchische complexiteit, waar we al sinds de pyramides mee bezig zijn, nl filosofie, meeste mensen willen dolgraag gaan doe het zelven aan sociaalfilosofische bouwwerken (hun eigen patroon indelen), alleen de vraag is hoe begin je daar aan, en wie moet je op welke manier bewegen om je perfecte visie te creeeren.
Een bedrijf/organisatie die op die wens/vraag inspeelt heeft dus alle macht, het faciliteren van de perfecte inwendige maakbare wereld.
Maar door in te gaan op hun hulp van jouw zelfontwikkeling wordt je eigenlijk gestuurd door hun aanbod, en is alles wat jij bent geworden een afgeleide van het aanbod wat jij hebt verkregen.
Jij wil dus de vrijheid om je eigen complexiteit te kunnen maken/bepalen, maar inmiddels weet jij ook dat elk ander met die zelfde vraag bezig is waardoor jouw overzicht over de menigte aan het zakken is tenzij jij de keuze maakt om net als alle anderen je eigen complexiteit af te stemmen op de golven van de menigte om daarmee effectief te kunnen worden.
Terwijl jij als slimme mens eigenlijk wel weet dat je nooit tegen jezelf zou stemmen.
How do you save a random generator ?
Nee, ook de echt jongere generatie. Dus adolescenten van 16-22 etc. Die worden gevangen door de Ben Shapiro filmpjes op YouTube en de "liberal snowflake destroyed"-memes. Als je die eenmaal in je feed hebt kom je er bijna niet vanaf. En iedereen raakt geirriteerd van de drammerige snowflake, ook ik. Dat die liberal snowflakes ook het uiteinde van het spectrum zijn maakt niet uit. Hun bereik is beperkt, maar dat Ben Shapiro filmpje worden miljoenen keren bekeken. Laat het dan nog eens hele primaire gevoelens zijn waarop gespeeld wordt en nuance moeilijk te herkennen of te bepalen is als je zelf jong bent. Je hebt gewoon meer levenservaring nodig voor nuance. Ik ben zelf ook nog niet oud (35), maar merk zelf dat ik hard op zoek moet naar nuance of rustig moet nadenken of dingen lezen. En die tijd heb je niet altijd, laat staan dat je de interesse hebt.....Sjah schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:47:
[...]
Bedoel je in gewone taal dat best een zeer groot deel der jongeren rechtsaf slaat? Want dat herken ik al een jaar of 10, en dan reken ik onder jongeren alles wat nu jonger is dan 40.
In 'mijn tijd' (1985 geboren) was het op mijn middelbare school een rood bolwerk. We deden nep-verkiezingen en daar was het absolute meerderheid PvdA. (EDIT: Dat was duidelijk een bubbeltje, gezien de reactie van Sjah hierop en dus niet wat alle jongeren natuurlijk dachten). Wil niet zeggen dat dat goed was overigens. LPF was er net en dat waren mafketels volgens iedereen. Nu is er een volgende generatie op diezelfde school (via m'n familie) en nu is links in de minderheid. Forum voor Democratie is helemaal hot.
Kijk, ik ben zelf best links georienteerd. Linkser geworden zelfs in de jaren, maar veel van mijn peers (hoogopgeleid, technische sector) stemmen VVD of PVV. Maar ik heb niks tegen rechts, absoluut niet. Ik wil een goede dialoog, want ik geloof ook niet in alle linkse paradepaardjes en utopie. Ik geloof alleen nog minder in doogeslagen liberalisme. Maar..... de retoriek van een Forum voor Democratie en PVV zijn niet een voedingsbodem voor een goede dialoog, maar voor het opjutten en afzetten tegen elkaar. Het filmen en belachelijk maken van linkse retoriek van je docenten bijvoorbeeld. Dat is iets wat ondenkbaar was 20 jaar geleden (ook vanwege de technologie). Vroeger hadden we bubbels (hell, absolute meerderheid PvdA == bubbel), maar de technologie nu beloont het agressief afzetten tegen elkaar. Het opjutten en belachelijk maken. Clicks en likes scoren. Nuance absoluut niet.
Ik wil ook niet zeggen dat 'links' alles goed doet. Echt niet. Van die naieve drammerigheid word ik soms niet blij. Maar mijn, naieve, gevoel is dat die minder op het 'stukmaken' van anderen richten en meer op het samen proberen het te verbeteren. Ik besef me terdege dat je mijn voorgaande zin kan invalideren middels 100'en voorbeelden van uitspraken van linkse politici.
En daarom heb ik zo'n moeite met de schadenfreude van 'schuimbekkende rechtse gekkies' in dit topic en op het internet nu. Het is contra-productief en daarmee overtuig je mensen niet. Je maakt het juist erger en je verlaagt je tot een niveau van populistische partij-retoriek.
Deze snap ik niet. De 'andere' jongeren? N-words? Je bedoelt dat jonge mensen in de VS (?) niet graag als n*gger gezien willen worden? Nee, ik snap wel dat ze dat niet willen..... Volgens mij is er best een flinke groepering bezig met juist dat puntpro_6or schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:47:
[...]
Volgens mij heb ook jij op jouw beurt weer niet door hoe sterk het sentiment is niet meer als n-words te willen worden gezien onder de andere jongeren.
Of mis ik je punt?
[ Voor 11% gewijzigd door armageddon_2k1 op 08-11-2020 20:27 ]
Pelosi had zelfs het lef om all een bid als speaker te doen nog voordat het presidentschap van Biden vaststond. Echt ongelofelijk hoe iemand aan macht kan vasthouden en hoe groot bord zij voor haar hoofd heeft.
Since when does the Lamestream Media call who our next president will be? We have all learned a lot in the last two weeks!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 8 november 2020
[ Voor 30% gewijzigd door Moby op 08-11-2020 20:16 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Pelosi, tot op zekere hoogte is het dubbel. Extreme competentie. Zeer goed onderlegd. Maar, in haar streven naar macht voor de partij is ze net zo doorgeschoten in machtspolitiek als een McConnell. Die heeft het echter makkelijk, zijn partij is een onzelfstandige organisatie. Men volgt order, instructie, invloed, financiering. De focus is beperkt.HEY_DUDE schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:06:
[...]
Pelosi had zelfs het lef om all een bid als speaker te doen nog voordat het presidentschap van Biden vaststond. Echt ongelofelijk hoe iemand aan macht kan vasthouden en hoe groot bord zij voor haar hoofd heeft.
Pelosi heeft een andere dynamiek, maar ja, ze concentreert macht.
Mijn probleem met haar, als ik het zo mag zeggen, komt neer op een aantal punten:
ze blokkeert verjonging
ze concentreert macht
Terwijl het enige recept voor bruggen slaan dat van grassroots en decentralisatie is voor deprogrammeren.
Na 2016 heeft Pelosi drie jaar lang elke poging tot post mortem tegengehouden. Dat is indicatief.
Begrijp me niet verkeerd, de Democraten hebben ontzettend veel aan haar te danken, maar haar impact is het punt van constructieve scope al te lang voorbij.
Ok jij zat zeg rond 2000 op de pvdA schooltje, ik zat in 1985 op een VVD-schooltje. Nouja laten we zeggen dat ik in mijn angst voor rechtse jeugd gedreven wordt door.....juist ...angst, en observeren. Maar ben me toch wat blij dat Trump niet herkozen is, omdat het rechtse schoppen en loopje met de waarheid nemen een commen practice aan worden was. Ben dan ook heel blij met ingrijpen van de Amerik. zenders op die persconf. Trump.
Iets anders : waarom reageren China en Rusland niet eens, ze zijn zeker zelf gewend aan turbulente machtsovernames. Zelfs Boris Johnson was er gister al mee.
Lol, jaSjah schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:20:
@armageddon_2k1
Ok jij zat zeg rond 2000 op de pvdA schooltje, ik zat in 1985 op een VVD-schooltje. Nouja laten we zeggen dat ik in mijn angst voor rechtse jeugd gedreven wordt door.....juist ...angst, en observeren. Maar ben me toch wat blij dat Trump niet herkozen is, omdat het rechtse schoppen en loopje met de waarheid nemen een commen practice aan worden was. Ben dan ook heel blij met ingrijpen van de Amerik. zenders op die persconf. Trump.
Wat bedoel je te zeggen met:
Was je zelfs ook rechts georienteerd en kwam dat door angst? Of had je angst voor het rechtse geluid en waarom was dat toen? (1985 was ik 0, dus weet niet goed wat dat geluid toen inhielt).Nouja laten we zeggen dat ik in mijn angst voor rechtse jeugd gedreven wordt door.....juist ...angst, en observeren
Laten we overigens niet rechts gelijk stellen aan 'schoppen en met de waarheid een loopje nemen'. Trumpiaans is niet rechts, maar authoritair/fascistisch. Dat heeft niks met het sociale- of economische rechts te maken natuurlijk
[ Voor 3% gewijzigd door armageddon_2k1 op 08-11-2020 20:28 ]
Trump is een asset voor Poetin en Xi. Destabiliseren van de VS, de EU en de relaties daartussen is koren op de molen voor hun agenda, kort door de bocht. Daarnaast kan het ook betekenen dat ze nog even afwachten of Biden daadwerkelijk president wordt. Als zij Biden valideren is het voor hen gezichtsverlies als ze daarop terug moeten komen.Sjah schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:20:
@armageddon_2k1
Iets anders : waarom reageren China en Rusland niet eens, ze zijn zeker zelf gewend aan turbulente machtsovernames. Zelfs Boris Johnson was er gister al mee.
'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire
Iemand in de comments merkt al op dat er nu >10 mails per dag gestuurd worden vanuit de Trump campagne om geld te vragen. En dan staat er in de kleine lettertjes dat de helft van elke donatie gebruikt wordt om schulden van de campagne af te lossen. Misschien dus gewoon een grote cash-grab.
Ja de intenties zijn al 4 jaar twijfelachtig dus waarom zou dat nu in ene anders zijn.BeefHazard schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:43:
[...]
Iemand in de comments merkt al op dat er nu >10 mails per dag gestuurd worden vanuit de Trump campagne om geld te vragen. En dan staat er in de kleine lettertjes dat de helft van elke donatie gebruikt wordt om schulden van de campagne af te lossen. Misschien dus gewoon een grote cash-grab.
Zag het statement van G. W. Bush en dan zie je dat er ooit republikeinen waren die ook best wel gewoon leiderschap en fatsoen konden tonen
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Wat een verrassing. De electoral map van 2022 en 2024 kleurt roder en roder. En dan moet SCOTUS 30 november nog de zaak Donald J. Trump, et al., v. New York, et al. behandelen over de vraag of illegale vreemdelingen mee tellen bij de census en dus ook bij de herverdeling van de 435 leden het Huis van Afgevaardigden over de staten (docket). De beslissing volgt nog dit jaar. Pew heeft een aardig overzicht van de mogelijke gevolgen.
Be yourself, no matter what they say ...
Het wordt nu gedaan of er een aantal superbreinen zijn die dit allemaal zo bekokstoven en de rest er onwillig bij staat. Zijn er nu dan totaal geen competente tegenkrachten?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ergens kan ik daar toch ook wel over gniffelen. Het is echt een cult. Braaf je vermogen afstaan en de grote leider verdwijnt straks met de noorderzonBeefHazard schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:43:
[...]
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Nee, ik had geen angst voor rechtse geluid maar nu wel, omdat ik dat op internet nog wel ns lees. Nee toen had je de Reagans tijd, en ik was daar niet happy mee, ook al was ik toen netaan 14 ik was er niet blij mee, Reagan en Thatcher,.armageddon_2k1 schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:26:
Wat bedoel je te zeggen met:
[...]
Was je zelfs ook rechts georienteerd en kwam dat door angst? Of had je angst voor het rechtse geluid en waarom was dat toen? (1985 was ik 0, dus weet niet goed wat dat geluid toen inhielt).
Laten we overigens niet rechts gelijk stellen aan 'schoppen en met de waarheid een loopje nemen'. Trumpiaans is niet rechts, maar authoritair/fascistisch. Dat heeft niks met het sociale- of economische rechts te maken natuurlijk
Maar tegenwoordig denken zelfs mensen op leeftijd dingen als " als mijn baas rijk wordt word ik het ook", Maar vooral ben ik geschrokken dat Baudet nog geen 2 jaar terug de grootste werd, en dat zal niet alleen komen omdat hij " een lekker ding is".
Over je verhaal over het beschaafde rechts heb ik 2 lezingen. De English rich gentleman die echt een Heer is, en de VVD-grootKapitalist die ik haat.
Ja en dat zij uberhaupt denken dat er een kans is dat Trump wint, zegt mij veel over die regeringen..ScorpionSquad schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:39:
[...]
Trump is een asset voor Poetin en Xi. Destabiliseren van de VS, de EU en de relaties daartussen is koren op de molen voor hun agenda, kort door de bocht. Daarnaast kan het ook betekenen dat ze nog even afwachten of Biden daadwerkelijk president wordt. Als zij Biden valideren is het voor hen gezichtsverlies als ze daarop terug moeten komen.
[ Voor 18% gewijzigd door Sjah op 08-11-2020 21:00 ]
Zacht uitgedrukt. OSCE stelt dat het buiten hun mandaat ligt, caveat aldus, maar het dossier aan observaties en metingen van census manipulaties is, nu ja, massief.voske schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:49:
[...]
Wat een verrassing. De electoral map van 2022 en 2024 kleurt roder en roder. En dan moet SCOTUS 30 november nog de zaak Donald J. Trump, et al., v. New York, et al. behandelen over de vraag of illegale vreemdelingen mee tellen bij de census en dus ook bij de herverdeling van de 435 leden het Huis van Afgevaardigden over de staten (docket). De beslissing volgt nog dit jaar. Pew heeft een aardig overzicht van de mogelijke gevolgen.
De Scotus kwestie zie ik als een fait accomplit, gezien Kavanaugh en Barret.
Redistricting. Toolbox.
*makes notch in the list of conditions under Republican control during Biden presidency.
Dat was een batch uit Apache County. Daar staat Biden +34%. De verklaring is heel simpel. De meeste inwoners van de county zijn Navajo en die stemmen overwegend op Democraten.virofi schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:43:
Net een nieuwe dump van 3K stemmen uit AZ waarbij Trump 36% kreeg. Opvallende daling in de verhouding.
Be yourself, no matter what they say ...
Ook jij gaat mee in de beeldvorming blijkbaar, statement van Mitt Romney was heel degelijk, redelijk en ook heel snel, John McCain was een zeer breed gerespecteerde Republikein. Om maar even snel twee voorbeelden te noemen van zeer vooraanstaande mensen binnen de partij.NiGeLaToR schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:47:
[...]
Ja de intenties zijn al 4 jaar twijfelachtig dus waarom zou dat nu in ene anders zijn.
Zag het statement van G. W. Bush en dan zie je dat er ooit republikeinen waren die ook best wel gewoon leiderschap en fatsoen konden tonen
'Termen van X gedrag' zijn labels.Virtuozzo schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:35:
Probeer het te benaderen in termen van progressief / conservatief gedrag, niet labels
Punctuality is the politeness of kings
Mediatycoon Murdoch trok handen af van Trump: ‘huiszender’ Fox News plots stuk kritischer
Conservatieve nieuwszender Fox News verbaasde afgelopen dagen vriend en vijand met de genuanceerde verslaggeving van de Amerikaanse verkiezingen. Wie denkt dat Trumps huiszender ineens de redelijkheid zelve is geworden, heeft het mis: eigenaar en miljardair Rupert Murdoch heeft het gehad met president Trump.
https://www.ad.nl/buitenl...stuk-kritischer~abe2236c/
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Progressief en conservatief zijn toch ook labels?Virtuozzo schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:35:
Probeer het te benaderen in termen van progressief / conservatief gedrag, niet labels
Oh absoluut niet. Bewustwording in licht van aanwezig onderzoek versus inertie van perceptie en informatiestromen is een zaak van geduld. En veel tegenwerking. De rol van denk tanks en externe consultatie, helaas.Cyberpope schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:53:
Met alles respect aan @Virtuozzo, je bent een slimme kerel, maar je bent toch niet de enige die dit ziet?
Het wordt nu gedaan of er een aantal superbreinen zijn die dit allemaal zo bekokstoven en de rest er onwillig bij staat. Zijn er nu dan totaal geen competente tegenkrachten?
Er is langzaam aan meer bewustzijn, maar het ligt ook gevoelig voor onze psychologie, misschien nog meer voor onze instellingen en structuren.
Laat ik een voorbeeld geven.
Stel je bent ondernemer DGA, stel je bent bestuurder van een universiteit, stel je bent een hoog opgeleide werknemer met goede opbouw.
En dan krijg je een artikel in de krant onder ogen waar uit de doeken gedaan wordt hoe historisch onderzoek aangetoond heeft dat alles wat je al die tijd geloofd hebt, op basis waarvan je je inrichting vorm gegeven hebt, op basis waarvan jouw activiteiten status hebben, niet enkel niet correct is. Ook nog ongefundeerd, nog erger, het resultaat is van borrelen van een paar archaïsche oligarchen en het inkopen van mechanismen van beïnvloeding. Daarbij krijg je ook onder ogen wat voor en spreekwoordelijke sukkel je bent omdat je dat allemaal als magisch zelfredzaam individu nooit door had.
Ik stel het op scherp, maar niet onredelijk.
Binnen structuren van politieke besluitvorming ligt dat nog moeilijker. Rol van externe consultatie, fractiediscipline, gecompromitteerde informatiestromen, etc.
Er *is* vooruitgang. Maar het staat en valt me verwerking door de burger. Vooralsnog geeft die aan het te complex te vinden, opinie leuker te vinden, en te onzeker te zijn om veel na te denken over wat ver van het bed ligt.
Kijk in het topic hier.
Binnen structuren van de EU is er snel toenemend bewustzijn. Ook bij kritieke lidstaten. Helaas zijn er ook lidstaten die initiatieven daarbij actief tegenwerken.
Herinner je de reden voor Trumps impeachment proces nog? Dat was Russische inmenging in de verkiezingen. Er zit niet voor niets een heel trollenleger onder elke tweet van Trump.Sjah schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:55:
Ja en dat zij uberhaupt denken dat er een kans is dat Trump wint, zegt mij veel over die regeringen.
Dictators kunnen goede vrienden zijn want samen kan je elkaars volk veel beter uitpersen en onder de duim houden. De idealen van een vrije democratie zijn een bedreiging voor de Russische en Chinese machtsstructuren, daarom doen ze hun best om deze buiten de deur te houden of de bevolking zo te programmeren dat men deze principes afwijst. Wat nog makkelijker en effectiever is, is als deze ideeën helemaal van de aardbodem verdwijnen, of in ieder geval nergens meer in de praktijk worden gebracht.
En dat allemaal volgens hem in een strikt geheime stemming.
Mee in welke beeldvorming?De Rikster schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:02:
[...]
Ook jij gaat mee in de beeldvorming blijkbaar, statement van Mitt Romney was heel degelijk, redelijk en ook heel snel, John McCain was een zeer breed gerespecteerde Republikein. Om maar even snel twee voorbeelden te noemen van zeer vooraanstaande mensen binnen de partij.
Voor mij is het meer een observatie dat het ook heel lang stil is geweest - de partijdiscipline gaat wellicht verder dan het behoud van de VS als 1 land heb ik soms wel gedacht.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Gedrag, kenmerken, oriëntatie. Niet hetzelfde als labels, in die zin dat het niet noodzakelijkerwijze kenmerken zijn maar benoemingen. Projecties.Cyberpope schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:07:
[...]
Progressief en conservatief zijn toch ook labels?
I know, subtiliteit, maar significant. Als mensen zijn we daar gevoelig voor, denk bijvoorbeeld aan de lage drempel voor verwarring bij behartiging/ vertegenwoordiging
Ik zeg dit puur in het abstracte hoor, maar: een probleem zien is niet hetzelfde als er iets aan kunnen doen. Of, wat dat betreft, er iets aan willen doen, en dat kan om allerlei redenen zijn (waaronder vast ook valide afwegingen). Zeker de doorsnede van die twee kan best tegenvallen.Cyberpope schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:53:
Met alles respect aan @Virtuozzo, je bent een slimme kerel, maar je bent toch niet de enige die dit ziet?
Het is een publiek geheim maar als je in een fascistisch regime opgroeit leer je ook dat intellectualisme vies is, dus het zijn vooral de gehate mensen die dit weten en zien.Cyberpope schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:53:
Toevallig had Beau er 4 uur geleden een filmpje van gemaakt:
“Als lib-dem ‘socialism light’ is, is rep-con dan ‘fascism light’?”
Mooiste reactie onder de video:
Dit zegt overigens iets over de rol op het wereldtoneel dat Amerika toegedicht wordt / zichzelf toedicht én de toestand waarin het zich bevind.If America could see what America was doing, America would send the troops to America to save America from America.
Zo mogelijk nog beangstigender dan Trump zelf...RobinNL schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:07:
De baas van FOX was dus ook helemaal klaar met Trump:
Mediatycoon Murdoch trok handen af van Trump: ‘huiszender’ Fox News plots stuk kritischer
Conservatieve nieuwszender Fox News verbaasde afgelopen dagen vriend en vijand met de genuanceerde verslaggeving van de Amerikaanse verkiezingen. Wie denkt dat Trumps huiszender ineens de redelijkheid zelve is geworden, heeft het mis: eigenaar en miljardair Rupert Murdoch heeft het gehad met president Trump.
https://www.ad.nl/buitenl...stuk-kritischer~abe2236c/
Is dat zo vreemd? Partijbelang boven? Dat is in de VS niet anders dan in het Nederlandse sinds het vaarwel aan het Rijnlandmodel. Conservatief gedrag is binnen Angelsaksiche (anders gezegd, daar waar de machtspolitieke school dominant is) lijnen veel meer gericht op selectieve behartiging, op korte afstand, in associatie met eigen perspectief.NiGeLaToR schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:10:
[...]
Mee in welke beeldvorming?
Voor mij is het meer een observatie dat het ook heel lang stil is geweest - de partijdiscipline gaat wellicht verder dan het behoud van de VS als 1 land heb ik soms wel gedacht.
In politieke wetenschappen is het als in politieke geschiedenis absoluut niet uitzonderlijk om het patroon telkens bevestigd te zien. Conservatief politiek gedrag -> interne focus, eigen kring. Progressief gedrag -> hybride focus, collectief.
Het meme van conservatief wat puin schept en progressief wat puin ruimt is machteloos tegen het frame van conservatief wat schept en progressief wat doet verspillen, maar het eerste meme is een historische constante, het tweede een ongefundeerd frame van politieke marketing.
Illustratie van het punt van @Virtuozzo dat Trump niet meer dan een tool is voor een door anderen in elkaar gezette agenda. Job done, af via de zijdeur.Smultie schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:16:
[...]
Zo mogelijk nog beangstigender dan Trump zelf...
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
De timing is gewoon indicatief. Trump als chaos actor conform doelstellingen, als hefboom doelstellingen bereikt - Republikeinen beheersen de komende jaren vrijwel elke omstandigheid in de politieke arena.Smultie schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:16:
[...]
Zo mogelijk nog beangstigender dan Trump zelf...
Trump had zich al eerder moeten realiseren dat hij enkel nog als chaos actor genomen werd, en niet langer als hefboom. De Mercer-Koch rol in financiering van zijn campagne. Zie ook daar de timing (eerder besproken in het topic, voor dat dit gebeurde), cash poor campaign.
Dit topic is gesloten.
![]()
[font size=18]Zero Tolerance [/font]
Voor actuele uitslagen zie:https://alex.github.io/ny...ground-state-changes.html
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.Verder zijn de volgende zaken niet toegestaan:
- Discriminerende reacties
- Ongefundeerde oneliners/generalisaties die niks bijdragen aan de discussie in het topic
- Rants
- Whataboutisme
- Linkdrops
- Sealioning
- Het reageren op overduidelijk slechte reacties
- De discussie over ras/afkomst en IQ is ook hier offtopic.