Ja ik ben in de basis een enorme romanticus, optimist, of hoe je het ook wilt noemen als het gaat om intenties en belangen. Dus ergens ga ik er vanuit dat iedereen wel stiekem ziet dat een wereld waarin alleen zij zelf het goed hebben evengoed shit is om in te leven, of dat als je de macht volledig naar je toe trekt de geschiedenis leert dat er vroeg of laat hordes mensen je beeltenissen om komen trekken en je hoofd op een prikker willen zetten.Virtuozzo schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:17:
[...]
Is dat zo vreemd? Partijbelang boven? Dat is in de VS niet anders dan in het Nederlandse sinds het vaarwel aan het Rijnlandmodel. Conservatief gedrag is binnen Angelsaksiche (anders gezegd, daar waar de machtspolitieke school dominant is) lijnen veel meer gericht op selectieve behartiging, op korte afstand, in associatie met eigen perspectief.
In politieke wetenschappen is het als in politieke geschiedenis absoluut niet uitzonderlijk om het patroon telkens bevestigd te zien. Conservatief politiek gedrag -> interne focus, eigen kring. Progressief gedrag -> hybride focus, collectief.
Het meme van conservatief wat puin schept en progressief wat puin ruimt is machteloos tegen het frame van conservatief wat schept en progressief wat doet verspillen, maar het eerste meme is een historische constante, het tweede een ongefundeerd frame van politieke marketing.
Tegelijkertijd is die relatieve naieve visie ook wel een soort kader voor me om vast te stellen hoe ver mensen af kunnen zakken in hun eigen gelijk of de overtuiging dat hun visie op de wereld de enige juiste zal zijn. Die cyclus die je noemt is interessant en erg herkenbaar - je zou haast verwachten dat de progressieven dat patroon vroeg of laat doorbreken.. maar gebonden aan hun eigen ethiek zal dat wellicht niet gaan, je gelooft er immers in dat die verbinding en collectiviteit de wereld daadwerkelijke beter maakt. En dus reken je niet af met je voorgangers, sluit je niemand uit en zoek je compromissen.
Wat interessant is, is of we een volgende generatie daadwerkelijk 'wakker' kunnen laten opgroeien in het kader van gezonde kritische blik, begrip van hoe informatie tot stand komt en aan welke eisen het moet voldoen om uberhaupt de moeite van het lezen waard te zijn. Als iets een voordeel is van de nepnieuwshel waarin we zijn beland is dat het zo ernstig is dat je er wel wat mee moet naar de toekomst toe.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!