aicaramba schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:16:
Nu dat de eerste hype wat is gaan liggen. Wat zijn de meningen over de sim? Hoe goed simuleert de sim het daadwerkelijke vliegen? En hoe goed werkt het grafische aspect gebaseerd op gegevens van kaarten?
(En als bonus vraag: Is er iemand over de atacama woestijn in chili/bolivia gevlogen? Hoe vond je het?)
Ik heb ooit, 19 jaar geleden oid, een proefles gehad op Lelystad in een Piper Arrow III. Op dat moment vloog ik al veel (sinds FS 4.0 heb ik alle sims gehad, 19 jaar terug zal het FS 2000 geweest zijn denk ik).
De instructeur vroeg me vantevoren uiteraard van alles ("weet je wat deze meter aangeeft?" "Hoogtemeter, in voet, en een voet is pakweg 30 cm"... "Ok, en deze?" "Snelheid, in knopen, en dit toestel zal roteren bij pakweg 70 kts?" ... "En deze?" "Hoe snel je klimt, in honderd voet per minuut"). Dat soort dingen.
Na de toestemming om te vertrekken en de checklist stonden we aan het begin van de baan en had hij zoiets van "nou, je weet er genoeg van zo te horen, we hebben toestemming, leef je uit en klim naar 2000 voet, recht zo die gaat, roteren bij 70 (uit m'n hoofd)". Dus ik mocht zelf de takeoff doen. Eenmaal in de lucht hoefde hij alleen maar aan te geven "draai maar naar 320" en je weet gewoon vanuit je sim ervaring hoe een standard-rate turn werkt, waar je op moet letten etc.
Enige is dat hij opmerkte was "je hoeft niet te knijpen in de yoke hoor, kijk, je kan gewoon met 1 vinger sturen!" .. en ik maakte de bochten wel héél voorzichtig en die instructeur 'gooit 'm gewoon de hoek om' als het ware. Het *gevoel* is anders maar de instrumenten ken je simpelweg wel. De basisprincipes ken je ook wel.
En FS 2020 is er zéker niet minder op geworden na zoveel jaar. Dus in hoeverre het écht vliegen simuleert: behoorlijk echt. De principes van het vliegen blijven gelijk, tegenwoordig heb je die GPS-apparaten en die lijken ook grotendeels wel echt te zijn behalve dat een aantal functies wel uitgekleed zijn maar de beginselen blijven overeind.
Vwb. je vraag over het grafische aspect: over het algemeen klopt alles wel goed. De kaarten zijn wat verouderd hier en daar en zeker in bergachtige gebieden zitten wat glitches (Geirangerfjord gevlogen en daar kijk je soms door de bergen héén...) maar geografisch gezien is het alleszins prima. Zeker als je nagaat dat de héle wereld erin zit en zéker als je het vergelijkt met alles tot en met FS X zónder scenery-addons.
[
Voor 9% gewijzigd door
DigitalExorcist op 14-09-2020 10:40
]
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X