Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB
Nee mid sept.ravw schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:41:
PMDG heeft op haar forum een nieuwe update gegeven rondom de 737 en de 737-800 zal vermoedelijk ergens tussen 23 en 31 augustus verschijnen!
voor de mensen die hem willen
YouTube: PMDG 737-800 Has Reached the Top of Descent
Maar hoe zit het met de SU 10
wanneer komt die uit ?
deze week ?
Ja las het net op facebook , de melding die daar achter stond was dat ze nog niet genoeg bugs hadden gemaakt, dus ze zijn er nu een paar aan het maken .. ze moeten wel in hun patroon blijven

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB
Ik ga dat FShud eens checken, thanks!tup61 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:47:
Ik gebruik sinds een tijdje FSHud voor offline ATC. Doodsimpel maar werkt prima, vind ik. De stemmen vind ik ook best goed, beter dan bijvoorbeeld ProATC of PF3 (en zelfs ook P2ATC tenzij je die met Polly voices gebruikt). FSHud staat nog in de kinderschoenen maar het doet precies wat ik wil: gewoon zo nu en dan wat tegen me zeggen (én tegen de AI) tijdens een vlucht zodat ik me niet zo alleen voel daarboven. Unieke van FSHud is trouwens dat het zélf alle verkeer regelt en dus ook controleert: geen enkele andere ATC addon kan dat. Die mieteren hoogstens de AI uit het geheugen als ze te dichtbij komen tijdens taxi of takeoff/landing. Moet er wel bij zeggen dat het hele traffic gebeuren van FSHud óók nog duidelijk in de kinderschoenen staat. Maar goed, het programma is zo makkelijk te installeren én te gebruiken dat ik alles al prima vind zoals het nu is.
O, ja, niet onbelangrijk: FSHud kent geen speech recognition maar daar heb ik (noch mijn huisgenoten) geen behoefte aan.
Persoonlijk vind ik P2ATC en helemaal PF3 vééll te veel opties en toeters en bellen hebben (of juist missen). Geef mij maar iets simpels en makkelijks.
Heb hetzelfde als jij, ben een te casual simmer voor VatSim en de default ATC is echt om te huilen.
Vlieg nu VFR met een a320 omdat de ATC zo bagger is
Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
Je kan makkelijk IFR vliegen zonder die ATC hoor.Dani86 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:05:
[...]
Ik ga dat FShud eens checken, thanks!
Heb hetzelfde als jij, ben een te casual simmer voor VatSim en de default ATC is echt om te huilen.
Vlieg nu VFR met een a320 omdat de ATC zo bagger is
Dus je hoeft niet op zicht te vliegen .
Als je de A320 gebruik kan je ook ils landen dus ook dat kan je bijna met je ogen dicht doen
Moet nog 240 nm .. voor Hong Kong
Mag van mij wel een beetje licht worden .. vlieg nog steeds in het donker
zal wel mooi worden met aankomst want ik moet overde stad aanvliegen
dus we wachten wel even af
[ Voor 17% gewijzigd door ravw op 22-08-2022 22:15 ]
Vlieg natuurlijk op instrumenten, de ATC is VFR en VFR clearances.ravw schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:13:
[...]
Je kan makkelijk IFR vliegen zonder die ATC hoor.
Dus je hoeft niet op zicht te vliegen .
Als je de A320 gebruik kan je ook ils landen dus ook dat kan je bijna met je ogen dicht doen
Moet nog 240 nm .. voor Hong Kong
Mag van mij wel een beetje licht worden .. vlieg nog steeds in het donker
zal wel mooi worden met aankomst want ik moet overde stad aanvliegen
dus we wachten wel even af
Wil nog wel take off en landing clearances hebben
Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
Iets anders is als ik die laatste plaatjes van @ravw weer zie, is er nog een bepaalde manier om een landingsbaan uit de lucht te spotten? Op sommige banen heb ik echt moeite om de baan te vinden, zeker als het een grasbaan is.
i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3
Dank je! Toevallig was die video me al door iemand anders aanbevolen maar dit is wel de beste video voor als je met AIG aan de slag wilt.
Wat wél een dingetje is (en waar misschien veel frustratieverhalen vandaan komen), is dat het heel erg lang duurt om airlines te downloaden... (Een airline in AIG is een pakket met alle 3D modellen, liveries en flightplans voor één maatschappij). Ik ben gisteren om en nabij twee uur bezig geweest en had toen 40 airlines geïnstalleerd. En er zijn er zo'n 1368...! Veel tijd ging ook zitten in het uitzoeken van welke airlines je nou moet installeren.
Gelukkig had ik ondertussen al een manier gevonden om via een andere weg aan die airlines te komen en vervolgens was ik binnen 30 seconden klaar met ALLES (ja, serieus, binnen 30 seconden). Dat scheelt me toch minstens een week of twee elke avond klussen aan AIG, haha!
Enfin, hoe dan ook, ik heb AIG nu compleet geïnstalleerd en al heel even uitgeprobeerd met FSHud en dat werkt prima! (FSHud kan inderdaad z'n werk doen met de AIG data.) De AI Controller van AIG heb ik nog niet geprobeerd maar dat is misschien ook niet nodig: zelfs de default MSFS live traffic optie werkt met het AIG spul zodra je het geïnstalleerd hebt.
En o ja, die 1368 airlines (zo'n 45 GB aan data) staan in de Community folder dus ik verwachte dat het laden van MSFS een uur zou duren... Niet dus. Het laden ging net zo snel als voorheen! Heel apart maar heel fijn.
Dus. Ik heb mijn perfecte traffic addon gevonden. Gratis en voor niets ook nog. En die modellen en liveries zijn echt TOP...! Zoveel beter dan wat ik via in video's van bijvoorbeeld Simple Traffic maar ook het aankomende FS Traffic of FSLTL. AIG is echt een aanrader en totaal niet iets om bang voor te zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door tup61 op 23-08-2022 10:09 ]
Echt...? Navigraph? Ik ga ff googelen...!Ircghost schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:33:
Navigraph (alleen IFR velden voor nog een paar weken, ze ondersteunen heel binnenkort ook VFR).
Wat ook helpt is hoe precies je aan komt vliegen en je voorbereiding. Als je gaat vliegen in ongeveer de goede richting dan kan je je een ongeluk zoeken. Als je je goed voorbereid, dat doen ze in het echt ook dan heb je een betere kans. Als je je vlucht helemaal uitstippelt dan heb je een goede kans. Dat kost wel enige tijd natuurlijk en de vraag is of je daar zin in hebt. Je kan het vliegveld eens opzoeken in Google maps en dan kijken wat er in de buurt te doen is, als er een dorpje of een rivier oid in de buurt is dan kan je daar heen vliegen en dat dan als startpunt gebruiken om het vliegveld te bereiken. Je kan ook je positie op een live map laten zien, dat kan in het echt ook makkelijk met een ipad bv.
Zijn er mensen met ervaring met een notepad achtige addon voor VR? FSKneeboard bv? Ik wil in VR VFR routes gaan vliegen en dan onthouden welke VOR je hoe lang moet vliegen is natuurlijk niet te doen
[ Voor 17% gewijzigd door Svennie op 23-08-2022 10:18 ]
PSN ID: Svennie-NL
Ik zit al een maand of anderhalf in de Navigraph VFR beta
En kun je delen welke snellere manier je hebt gevonden om de AIG modellen te installeren?
[ Voor 12% gewijzigd door Ircghost op 23-08-2022 10:14 ]
https://github.com/Samueleonard/AIG-ModelMatching-For-MSFSIrcghost schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:13:
[...]
Ik zit al een maand of anderhalf in de Navigraph VFR beta. Bevalt erg goed om te gebruiken! Ik mag helaas geen screenshots plaatsen (je username staat er ook in).
En kun je delen welke snellere manier je hebt gevonden om de AIG modellen te installeren?
een link naar een Google drive account met complete set airlines
Je kan ook cheaten en in Little Navmap een approach aanmaken.Svennie schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:12:
Wat ook helpt is hoe precies je aan komt vliegen en je voorbereiding. Als je gaat vliegen in ongeveer de goede richting dan kan je je een ongeluk zoeken. Als je je goed voorbereid, dat doen ze in het echt ook dan heb je een betere kans. Als je je vlucht helemaal uitstippelt dan heb je een goede kans. Dat kost wel enige tijd natuurlijk en de vraag is of je daar zin in hebt. Je kan het vliegveld eens opzoeken in Google maps en dan kijken wat er in de buurt te doen is, als er een dorpje of een rivier oid in de buurt is dan kan je daar heen vliegen en dat dan als startpunt gebruiken om het vliegveld te bereiken. Je kan ook je positie op een live map laten zien, dat kan in het echt ook makkelijk met een ipad bv.
Dit kan trouwens ook zonder cheaten in de G1000 NXi: zie hier.
Maar goed, zelf vlieg ik tegenwoordig alleen nog maar met de Fenix A320 (geen cheat nodig, haha) of de Milviz C310, en dan zonder GPS, alleen met VOR etc. en ja, dan is het soms knap lastig de baan te vinden... dus meestal land ik dan ook gewoon maar op de wat grotere vliegvelden die vanaf een beetje afstand wel te vinden zijn: grasbanen begin ik zonder dus niet aan want die zie je soms zelfs niet als je er op staat.
Nou, dat had ik bewust niet gedaan omdat het misschien niet mag hier...Ircghost schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:13:
[...]
[ Voor 9% gewijzigd door tup61 op 23-08-2022 10:37 ]
Gaaf!Ircghost schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:13:
[...]
Ik zit al een maand of anderhalf in de Navigraph VFR beta. Bevalt erg goed om te gebruiken! I
Die G1000 functionaliteit kende ik nog niet, die is wel mooi om te gebruikentup61 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:31:
[...]
Je kan ook cheaten en in Little Navmap een approach aanmaken.In LNM kan je bij werkelijk ELKE baan een approach aanmaken: er loopt dan gewoon een lijn recht 'vanuit' de landingsbaan naar een punt op elke gewenste afstand. Bewaar het plan, laadt het in MSFS en als je met GPS vliegt, kom je ALTIJD 100% recht voor je baan uit.
![]()
Dit kan trouwens ook zonder cheaten in de G1000 NXi: zie hier.
Maar goed, zelf vlieg ik tegenwoordig alleen nog maar met de Fenix A320 (geen cheat nodig, haha) of de Milviz C310, en dan zonder GPS, alleen met VOR etc. en ja, dan is het soms knap lastig de baan te vinden... dus meestal land ik dan ook gewoon maar op de wat grotere vliegvelden die vanaf een beetje afstand wel te vinden zijn: grasbanen begin ik zonder dus niet aan want die zie je soms zelfs niet als je er op staat.
Ik heb een review bekeken van FSKneeboard en dat ziet er wel goed uit, die ga ik testen. Ik wil wat meer gericht gaan vliegen ipv random en dan is zo een tool wel erg makkelijk. Bv NeoFly vluchten en dan zelf het vluchtplan maken via VOR of visuele waypoints. DAt kan prima in VR, die vluchten zijn niet zo lang.
Grass banen is altijd lastig maar vaak doe je daar ook eerste een verkennings rondje vliegen over het "vliegveld"Soliest schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:23:
Iets anders is als ik die laatste plaatjes van @ravw weer zie, is er nog een bepaalde manier om een landingsbaan uit de lucht te spotten? Op sommige banen heb ik echt moeite om de baan te vinden, zeker als het een grasbaan is.
dan pas de landing inzetten ...
Ik heb dieverse airports die ook niet eens savonds verlicht zijn
dan ben je ook het haasje vaak als je net iets te lang over je vlucht doet
Met een G1000 is het geen probleem daar zie je de baan liggen op het scherm .. maar vaak heb ik dat dan net niet aan board

maar dan maar op je map kijken hoe de baan ligt en je weet de hoogte dus dan maar op de gok ... blind de landing in zetten ... vaak gaat dit goed , en monitor op zijn lichtste standzetten

[ Voor 11% gewijzigd door ravw op 23-08-2022 12:07 ]
FSKneeboard is wel goed in VR idd. Leuk is dat er map layers inzitten van openflightmaps (Belgie, Nederland). In flight kun je ook switchen naar een topo map. Heeft een gratis versie, dus zeker het proberen waard. Heb de betalende versie nog niet geprobeerd.Svennie schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:51:
[...]
Die G1000 functionaliteit kende ik nog niet, die is wel mooi om te gebruiken![]()
Ik heb een review bekeken van FSKneeboard en dat ziet er wel goed uit, die ga ik testen. Ik wil wat meer gericht gaan vliegen ipv random en dan is zo een tool wel erg makkelijk. Bv NeoFly vluchten en dan zelf het vluchtplan maken via VOR of visuele waypoints. DAt kan prima in VR, die vluchten zijn niet zo lang.
Zelf vlieg ik de laatste tijd uitsluitend neofly in VR (wel met de GNS530 in de cockpit), en ik gebruik een mod van flightsimulator.me om Littlenavmap in de VR cockpit te brengen. Werkt best goed, al is het vaak wel follow the magenta line (vermoed dat je jouw positie wel kunt verbergen als je het realistischer wilt maken). FSKneeboard staat hier nog steeds geïnstalleerd, maar merk dat ik LVM meer gebruik. Er is ook een gratis addon om LVM in MSFS te brengen, maar die kreeg ik niet aan de praat.
Ik heb MSFS ook verbonden met skydemon (via fs2ff) en dat werkt goed. Alleen ken ik als Windows Mixed Reality gebruiker geen goeie manier om het 2D skydemon scherm in de VR cockpit te brengen. Ik heb de Follow me functie in WMR geprobeerd, maar het resultaat vond ik minder geslaagd (YMMV). Non-WMR/openXR VR gebruikers, kunnen eens kijken naar OVR Toolkit; daar hoor ik goeie zaken over om 2D schermen in VR binnen te brengen. Skydemon heeft trouwens een free trial en kun je gewoon op jouw PC draaien (dit in tegenstelling tot bv. foreflight; welke enkel draait op iOS? Dunno hoe je dat in de VR cockpit krijgt; denk dat meesten dat gewoon op hun IRL ipad draaien) en is zeker eens het bekijken waard imo. Skydemon heeft ook een uitgebreide vluchtplanning functie (wordt door IRL piloten gebruikt voor VFR vluchten te plannen; voornamelijk in Europa); maar daar kun je zo ver in gaan als je wilt...
Als er suggesties zijn voor interessante VFR mods, dan hoor ik ze graag. Zo vlieg ik ook met We love VFR.
[ Voor 3% gewijzigd door logion op 23-08-2022 12:59 ]
Discover Sweden Bush Flight - Leg 3
ESGJ - ESGG
![]() | ![]() | ![]() |
/f/image/KEYR15bhlzRDqa7Zlku7xADP.png?f=fotoalbum_large)
Discover Sweden Bush Flight - Leg 4
ESGG - ESMT
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
/f/image/fRKwbf9CGpz72ht26NJM1bS9.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 56% gewijzigd door Rivanov op 23-08-2022 13:39 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik wil even terugkomen op mijn eigen bovenstaande post. Heb inmiddels een oplossing gevonden.Rivanov schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:20:
Bestaat er een soortgelijk programma / website zoals LittleNavMap, maar dan "stand-alone" die je niet aan een lokaal geïnstalleerde flightsim hoeft te koppelen? Ik speel namelijk MSFS op de Xbox en heb een Mac computer, waar ik natuurlijk geen MSFS op kan installeren (enkel en alleen voor MSFS).
Je hebt natuurlijk Navigraph Charts, maar dat werkt enkel met een betaald abonnement.
Toevallig had ik enige tijd geleden op Microsoft Flight Simulator geinstalleerd op de Bootcamp partitie van mijn iMac. Hierop heb ik vervolgens LittleNavMap geinstalleerd en deze gekoppeld aan MSFS 2020 en de database ingeladen. Vervolgens ben ik naar de locatie gegaan waar deze database bestanden staan, gekopieerd naar USB en opgeslagen op mijn MacBook Pro.
Wanneer ik nu LNM op mijn MacBook Pro open en MSFS selecteer als simulator, wordt netjes de database ingeladen die ik vanaf de iMac heb gekopieerd. Zo kan ik toch stand-alone LNM gebruiken op mijn MacBook Pro.
Voor wie dit ook op deze manier wil gebruiken, heb ik mijn MSFS database geupload en kun je hier downloaden. Stappen die je moet uitvoeren om deze map (little_navmap_db) op de juiste plek te plaatsen:
Select Tools -> Files and Directories -> Show Database Files in the main menu on the flying computer. This will open the directory containing the database files in a file manager like Windows Explorer or Apple Finder.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
rechter muis knop en dan (deze pagina vertalen in ... ENG / NL )tup61 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:43:
hier is een geschreven tutorial[/url] (in het Engels, dat dan wel weer).
tenminste hier in Firefox wel - of de Google vertaal plug in
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mdFirEahhFwVkOxqk4noTAPH.jpg?f=user_large)
dan heb je hem gewoon in het nederlands
:strip_exif()/f/image/5DHgHwLMM56atuHaD4mFoghR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door ravw op 23-08-2022 17:01 ]
houd
en dit toch een stukje geschiedenis is die afgesloten gaat worden plaatst ik het toch ook maar even hier
Dames & Heren, sta me toe om u de LAATSTE OOIT en FINALE Boeing 747 te presenteren!
Deze airframe, een 747-8F, wordt in oktober van dit jaar geleverd aan Atlas Air, waardoor het boek wordt afgesloten over een tijdperk van meer dan een halve eeuw.
Ladies & Gentlemen, allow me to present you the LAST EVER and FINAL Boeing 747 being assembled!
This airframe, a 747-8F, will be delivered to Atlas Air in October this year, closing the book on an era over half a century-long.
:strip_exif()/f/image/zG3AenRoleUo7K2uJ4BeAdyx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door ravw op 23-08-2022 20:10 ]
wat je wel kunt doen om de kwaliteit te behouden , is of de foto's zelf al heel klein maken , of op een externe site je foto;s hosten en dan de link hier plakken..
Maar het probleem daarin tegen dat sommige mensen dan postertomaat aan screenshots binnen krijgt en dan weer gaan klagen ...
Wat wel handig was geweest dat je ze konden verwijderen van de foto's
[ Voor 43% gewijzigd door ravw op 24-08-2022 10:08 ]
Ben niet echt een bug tegengekomen. Heb de Legs telkens op de normale manier afgerond. Dus geland op de tussenstops tot een volledige stilstand. Dan krijg je ook de Leg Completed scherm te zien. Van daaruit ging ik dan vaak terug naar Main Menu, om na een tijdje weer de Bush Trip te vervolgen.logion schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:07:
@Rivanov zitten er nog bugs in bush trips? Paar maanden terug verloor je het flight plan (voor alle overige legs van de bush trip) op de VFR map&GPS als je na een leg de vlucht niet op een specifieke manier beëindigde. MSFS is hier ook vergeten dat ik de Franse bush trip al eens heb vervolledigd. Ik begrijp dat SU10 verbeteringen voor bush trips bevat, dus ik wacht nog even af...
Wat ik wel merkte, was dat het Flight Plan weer vooraan begon. Dus ik moest dan door het Flight Plan scrollen, naar het punt waar ik op dat moment was. Vervolgens ging ik dan op het eerstvolgende waypoint staan, na het vliegveld en koos ik voor Activate Leg. Dan pikt hij de GPS weer op.
het eerste wat ik doe is het FP uitzetten, het mooie eraan vind ik dat je aan de hand van de omschrijving de route moet volgen, ik zou de AP aan kunnen zetten en een beetje rond kunnen kijken maar dan is voor mij de lol eraf. Het gaat mij om de combinatie van de 2, mooie omgeving en een route volgen aan de hand van de omschrijving.Rivanov schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:11:
[...]
Wat ik wel merkte, was dat het Flight Plan weer vooraan begon. Dus ik moest dan door het Flight Plan scrollen, naar het punt waar ik op dat moment was. Vervolgens ging ik dan op het eerstvolgende waypoint staan, na het vliegveld en koos ik voor Activate Leg. Dan pikt hij de GPS weer op.
Vond het in AP mode juist wel relaxed.Svennie schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:32:
[...]
het eerste wat ik doe is het FP uitzetten, het mooie eraan vind ik dat je aan de hand van de omschrijving de route moet volgen, ik zou de AP aan kunnen zetten en een beetje rond kunnen kijken maar dan is voor mij de lol eraf. Het gaat mij om de combinatie van de 2, mooie omgeving en een route volgen aan de hand van de omschrijving.
Kan ik ongestoord de drone mode gebruiken om foto's te maken.
Lol ..ik doe het dan weer een combinatie vanSvennie schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:32:
[...]
het eerste wat ik doe is het FP uitzetten, het mooie eraan vind ik dat je aan de hand van de omschrijving de route moet volgen, ik zou de AP aan kunnen zetten en een beetje rond kunnen kijken maar dan is voor mij de lol eraf. Het gaat mij om de combinatie van de 2, mooie omgeving en een route volgen aan de hand van de omschrijving.
ik houd de omgeving in de gaten en houd op het NAV scherm ook inde gaten hoe ver het nog is en of ik inde goede richting blijft vliegen
Soms wijk ik daar vanaf om even een rondje ergens over heen te vliegen , en dan weer terug komen op de route die je behoort te vliegen
geplande vliegtijd .... 20 min , mijn vliegtijd 45 min :-)
Wil wel wat van de omgeving zien dan
Maar ik houd hem van de AP af
Misschien alleen op hoogte aanhouden ...
Maar zo vlieg ik vaak met GA ook buiten de bush trips om
[ Voor 5% gewijzigd door ravw op 24-08-2022 12:41 ]
Ik persoonlijk denk de AN2
maar het zal me niets verbazen omdat het Duitsland is .....dat ze de eerste jet aangedreven vliegtuig er in gaan gooien
of ook wel de Messerschmitt Me 262
laten we dan nou maar niet doen weer een die als Payware uit is ...DutchOwnage schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:10:
Keulen/Bonn handcrafted zou bijvoorbeeld wel leuk zijn.
En die heb ik dus al....
moet ik weer een hand gemaakt van asobo er uit gooien.
maar hoop wel eens een kaar dat ze ook grote airports gaan doen inderdaad , want het is wel leuk die GA veldjes
Maar wie komt daar nou ?
1 of twee keer
dan heb je het ook wel gehad
[ Voor 22% gewijzigd door ravw op 24-08-2022 16:16 ]
Probleem is, die Payware op Xbox crasht als een malle. Dan liever een Asobo oneravw schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:14:
[...]
laten we dan nou maar niet doen weer een die als Payware uit is ...
En die heb ik dus al....
moet ik weer een hand gemaakt van asobo er uit gooien.
Ja ik kom ook zelden op kleine velden. Vlieg toch alleen maar airliners.
[ Voor 13% gewijzigd door DutchOwnage op 24-08-2022 16:17 ]
koop dan ook eens echte hardwareDutchOwnage schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:15:
[...]
Probleem is, die Payware op Xbox crasht als een malle. Dan liever een Asobo one
neem een PC ... maar dan nog heb je het probleem
ik ben vandaag even op Renton geweest maar moest hem ook twee keer opstarten toen pas kwam ik op Renton
flight indrukken en desktop
bij de derde keer pakte hij hem pas
En wat is jouw gemiddelde opstart tijd?ravw schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:18:
[...]
koop dan ook eens echte hardware![]()
ik ben vandaag even op Renton geweest maar moest hem ook twee keer opstarten toen pas kwam ik op Renton
Koop dan ook eens echte hardware.ravw schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:18:
[...]
koop dan ook eens echte hardware![]()
reken 6 min gemiddeldDutchOwnage schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:28:
[...]
En wat is jouw gemiddelde opstart tijd?
vandaag weer snel , gisteren zit je weer lang te wachten
maar je moet wel rekening houden met 300+ aan addons
zonder die zooi ... ach 3 min
Maar ik wacht nog even tot de EFB af is.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
:fill(white):strip_exif()/f/image/CosnZPNxaSIjFCAV92sJjrSr.png?f=user_large)
Ja, hallo, wel met 50% korting heIrcghost schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:10:
hij is nu 4,5mln, misschien wat teveel voor een vliegtuig mod
[Afbeelding]
PSN: plexforce (ps4)
Leuk vluchtje, die ga ik ook doen. Gelijk een mooie om voor het eerst Hato aan te doenravw schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 02:11:
Santa Marta to Hato (SKSM-TNCC)
inladen voor vertrek naar Hato
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Push back
Vertrek
Aankomst Hato
En weer alles er uitladen
Hato is erg kaal hoor ,DutchOwnage schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:40:
[...]
Leuk vluchtje, die ga ik ook doen. Gelijk een mooie om voor het eerst Hato aan te doen
ik heb dan diverse adons om het nog een beetje een aanzien te geven
Zo als Project ISLANDS, SUNKEN BOATS,van bijan
https://secure.simmarket....-huts-pg-trees-msfs.phtml
ook in game store
maar ook de vliegvelden van SKSM ( gekocht in store) en TNCC bij een externe site weg gehaald
Hoe performed deze combi met MSFS 2020? Of is een AMD Ryzen CPU beter aan te raden? Zoals de 5600X bijvoorbeeld.
[ Voor 24% gewijzigd door Rivanov op 25-08-2022 10:40 ]
In principe werkt intel vaak beter dan AMD bij simulatie games.Rivanov schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:40:
Heeft iemand toevallig de Intel Core i7 11700K CPU i.c.m. de RTX 3080 GPU?
Hoe performed deze combi met MSFS 2020? Of is een AMD Ryzen CPU beter aan te raden? Zoals de 5600X bijvoorbeeld.
i7 7700K met 3080ti, werkt goed.Rivanov schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:40:
Ik ben Intel fan en zou nooit meer voor AMD gaan. Heb daar te vaak problemen mee gehad en hoor nog steeds vervelende dingen met bijvoorbeeld VR ondersteuning. Ik blijf lekker bij Intel
i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3
Hier een 11700K draaien, met een RTX2070.Rivanov schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:40:
Draait op HD wel goed/stabiel.
Gegroet! Lukas
Life is not about specs, it is about joy!
Heb twee advertenties gevonden die qua specs niet verkeerd zijn geloof ik.
Wil niet te ver offtopic gaan, want het hoort hier niet. Maar was benieuwd of dit een beetje in de goede richting zit qua hardware. PC zal worden aangesloten op 27" 1440p/165Hz monitor (MSI Optix MAG274QRF-QD) (reeds in bezit)
[ Voor 4% gewijzigd door Rivanov op 25-08-2022 11:28 ]
De eerste is al ruimschoots genoeg om MSFS 2020 met veel plezier op te draaien.Rivanov schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:07:
Ben een beetje met een schuin oog aan het kijken voor een gaming PC. Stiekem op Marktplaats aan het kijken wat daar wordt aangeboden.
Heb twee advertenties gevonden die qua specs niet verkeerd zijn geloof ik.
Wil niet te ver offtopic gaan, want het hoort hier niet. Maar was benieuwd of dit een beetje in de goede richting zit qua hardware.
***members only***
Kan zelf een tandje lager maar met die config ga je niet teleurgesteld worden
De tweede config is zeker uitgebreider dan de eerste maar is mi wel wat overkill
Toch nog wat zelf gevondenbartvl schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:03:
Ik kan het zo niet terugvinden. Ik zie dat de PMDG 737-600 $34,99. De varianten zijn relatief fors duurder. Waar zit dat verschil in?
https://forum.pmdg.com/fo...fs/212852-737-differences
En een andere reactie:600 One model ony Passenger.
700 3 models
700 Passenger model with Blended Winglets or Split Scimitars
700 BBJ with Blended Winglets or Split Scimitars
700 BDSF
800 4 models
800 Passenger model with Blended Winglets or Split Scimitars
800 BBJ2 with Blended Winglets or Split Scimitars
800 BCF
800 BDSF
So simple answer 600 only one model, 700/800 multiple models with different flight model depending the BW or SSW
They're all the same quality, you can safely get the -600, it's fine and as long as you're not hardcore enough to stress over using the wrong model 737 for an airline flight it'll do everything you want.
The -800 is the most popular one in the real world and is the one that most people have been waiting for. The -700 was released first as (this is all purely my thinking out loud) it's big enough to feel like a real 737 and scratched the itch for people who couldn't wait for the -800. Then they released the -600 which is the least popular one in real life, the people who just wanted a PMDG 737 had already bought one, the people who were waiting for the -800 were going to keep waiting, so they released it at a nice price to bring in the people who wouldn't have normally have bought a PMDG plane. Now they've released the -800 which is more or less going to be their flagship plane for a while, and the -900 will follow in due course.
Life is not about specs, it is about joy!
hierde hele vlucht van gisteren avond
Santa Marta - Colombia (SKSM)
Naar
Hato - Curaçao (TNCC)
Maar dan alle screenshots
YouTube: Santa Marta to Hato
MSFS nu live.
City updates:
- Hannover
- Dortmund
- Düssedorf
- Bonn
- Köln (Cologne)
Junckers F13
/f/image/odZvlWAWBrlKKw6wMZys08XV.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 83% gewijzigd door Rivanov op 25-08-2022 14:13 ]
Hmm, ik ben fan van historische vliegtuigen, maar sommige zijn gewoon uitgesproken lelijk.Soliest schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:07:
Junkers F13 incomming.

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!
Gratis voor GamePass en alle bestaande MSFS bezitters.
[ Voor 40% gewijzigd door Rivanov op 25-08-2022 14:25 ]
Had liever de variant met de wat rondere motorbehuizing gezien, maar ik vind hem wel wat hebbenUitvreter schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:14:
[...]
Hmm, ik ben fan van historische vliegtuigen, maar sommige zijn gewoon uitgesproken lelijk.
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Nou ben ik een totale n00b qua vliegtuigen maar waarom is dit een gedrocht? Was dit de 'Opel Kadett' onder de vliegtuigen? Ik vind het juist leuk dat ze weer eens gratis wat nieuws uitbrengen.ravw schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:56:
de Junkers F13
breng dan niets uit![]()
maar zeker niet zo gedrocht ... kan wel wat beters verzinnen om uit te geven .
had dan de Fokker Dr.1 uit gegeven of zo [Afbeelding]
PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Denk niet dat deze gratis is hoor ...pretpik schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:59:
[...]
Nou ben ik een totale n00b qua vliegtuigen maar waarom is dit een gedrocht? Was dit de 'Opel Kadett' onder de vliegtuigen? Ik vind het juist leuk dat ze weer eens gratis wat nieuws uitbrengen.
maar kom op zeg het oog wil ook wat ....
Ik zou gezegd hebben we gaan iets gek doen .. we brengen de hindenburg zeppelin uit
inc stop in Duitsland en de VS
En de hangaars
/edit: Was al langer bekend klaarblijkelijk.
https://msfsaddons.com/20...iversary-edition-of-msfs/
[ Voor 37% gewijzigd door Rivanov op 25-08-2022 15:06 ]
Ja, onderdeel van 40th anniversary. GratiesRivanov schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:05:
Ze hadden het ook overigens over de A310. Die tot op heden alleen via payware te verkrijgen is, maar vanaf 11 november ook in de base game zit?
die was Payware , is nu de freeware geworden , net zoals de Milviz DHC-2 Beaver (is ook van pay naar free ware gegaanRivanov schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:05:
Ze hadden het ook overigens over de A310. Die tot op heden alleen via payware te verkrijgen is, maar vanaf 11 november ook in de base game zit?
Die komen dus in de November update mee
Nog geen November
[ Voor 4% gewijzigd door ravw op 25-08-2022 15:08 ]
De City Update.cracking cloud schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:18:
Wat is een CU update?
En hij komt vandaag uit.
Furthermore, the Microsoft Flight Simulator team revealed additional details about the upcoming release of the exciting 40th Anniversary Edition. It will be available for free on November 11, 2022 to those who own Microsoft Flight Simulator or Xbox Game Pass members and will feature, for the first time since 2006, helicopters and gliders, the most requested enhancements by our community. In addition to the helicopters and gliders, we will introduce another highly-requested community feature: a true-to-life airliner, the sophisticated Airbus A-310 where nearly every single button works just as expected.
/f/image/otSwymxSr3iHlN9nf7Kfzp0x.png?f=fotoalbum_large)
We are also celebrating the storied history of aviation with seven famous historical aircraft in the Microsoft Flight Simulator 40th Anniversary Edition. These aircraft include the 1903 Wright Flyer, the 1915 Curtiss JN-4 Jenny, the 1927 Ryan NYP Spirit of St. Louis, the 1935 Douglas DC-3, the beautiful 1937 Grumman G-21 Goose, the 1947 Havilland DHC-2 Beaver, and the famous 1947 Hughes H-4 Hercules (the largest seaplane and largest wooden plane ever made), also known as the Spruce Goose.
We are also adding four classic airports, including the Meigs Field in Chicago which is a traditional starting airport for the Microsoft Flight Simulator franchise. It is an exciting update full of aviation history to celebrate our community and the beauty of aviation!
In summary, the 40th Anniversary Edition will bring:
- 4 classic commercial airports
- 10 glider airports
- 12 new aircraft
- 14 heliports
- 20 classic missions from the franchise’s past
/f/image/wZPbm92ggrMKr1Wov4hE5uCE.png?f=fotoalbum_large)
Die zit er inMagic schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:43:
[...]
Had liever de variant met de wat rondere motorbehuizing gezien, maar ik vind hem wel wat hebben
/f/image/RKB3RtuTj0GWgnkvbYdKBq67.png?f=fotoalbum_large)
Ben heel benieuwd welke glider vliegvelden ze gaan toevoegen, misschien Terlet (het zweefvliegcentrum van Nederland), waarschijnlijk ook wel 1 of 2 van de super bekende Franse velden..Rivanov schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:20:
To celebrate the return of Gamescom, Microsoft Flight Simulator 2 has released its first-ever City Update today featuring five brand-new photogrammetry German cities: Hanover, Dortmund, Dusseldorf, Bonn, and Cologne. Simmers will even be able to spot the famous Koelnmesse, home to the renowned gamescom show. This free update can be downloaded from the in-sim marketplace right now.
Furthermore, the Microsoft Flight Simulator team revealed additional details about the upcoming release of the exciting 40th Anniversary Edition. It will be available for free on November 11, 2022 to those who own Microsoft Flight Simulator or Xbox Game Pass members and will feature, for the first time since 2006, helicopters and gliders, the most requested enhancements by our community. In addition to the helicopters and gliders, we will introduce another highly-requested community feature: a true-to-life airliner, the sophisticated Airbus A-310 where nearly every single button works just as expected.
[Afbeelding]
We are also celebrating the storied history of aviation with seven famous historical aircraft in the Microsoft Flight Simulator 40th Anniversary Edition. These aircraft include the 1903 Wright Flyer, the 1915 Curtiss JN-4 Jenny, the 1927 Ryan NYP Spirit of St. Louis, the 1935 Douglas DC-3, the beautiful 1937 Grumman G-21 Goose, the 1947 Havilland DHC-2 Beaver, and the famous 1947 Hughes H-4 Hercules (the largest seaplane and largest wooden plane ever made), also known as the Spruce Goose.
We are also adding four classic airports, including the Meigs Field in Chicago which is a traditional starting airport for the Microsoft Flight Simulator franchise. It is an exciting update full of aviation history to celebrate our community and the beauty of aviation!
In summary, the 40th Anniversary Edition will bring:We hope you’ll check out the City Update 01 (German cities) available today and follow along as we get ready to bring you the Microsoft Flight Simulator 40th Anniversary Edition on November 11. The sky is calling!
- 4 classic commercial airports
- 10 glider airports
- 12 new aircraft
- 14 heliports
- 20 classic missions from the franchise’s past
[Afbeelding]
Heb in ieder geval veel zin om de Spruce te vliegen, wat een bak!
is al uitdjbarney schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:20:
dan zal dat waarschijnlijk zo rond 16.00 uur onze tijd zijn, dat is iig normaliter het release tijdstip
beide te krijgen ... Is in gamestore
Voordat ik acht throttles, acht prop levers en acht mixture levers op mijn buro ga plakken wil ik wel eerst zeker weten dat de sim versie verder komt dan het orgineel.Ircghost schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:37:
Heb in ieder geval veel zin om de Spruce te vliegen, wat een bak!
May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!
VerstandingUitvreter schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:50:
[...]
Voordat ik acht throttles, acht prop levers en acht mixture levers op mijn buro ga plakken wil ik wel eerst zeker weten dat de sim versie verder komt dan het orgineel.
Ik ga het gewoon overigens binden als 4x2 prop, mixture en prop (honeycomb Bravo)
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Nee, die heb ik niet. Ik hou mij echt aan wat volledig groen is, en van devolopers waarvan ik weet dat hun spul werkt op Xbox zoals Pyreegue, UK2000 en Beautiful models of the World.Rivanov schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:01:
@DutchOwnage Heb jij toevallig KMIA Miami International van LVFR? Hij staat op Yellow in de compatibility chart.. maar ben benieuwd of jij 'm hebt en zonder problemen kan gebruiken.
Ik vond het na 5 airports die niet werkten wel even welletjes
Zal toch wel? Inibuildscbr600f4i schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:05:
ik ben wel benieuwd of de A310 realistischer is dan de standaard A320.
Aan de screenshots en informatie te zien / te lezen wel.cbr600f4i schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:05:
ik ben wel benieuwd of de A310 realistischer is dan de standaard A320.
Vrijwel alle knoppen werken in het vliegtuig en zelfs de "tablet" in de cockpit is aanwezig.
Die tablet wordt echt wel eens tijd. Hopelijk volgen andere Asobo vliegtuigen dan ook eens, als Inibuilds 't op de Xbox voor elkaar krijgt.Rivanov schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:18:
[...]
Aan de screenshots en informatie te zien / te lezen wel.
Vrijwel alle knoppen werken in het vliegtuig en zelfs de "tablet" in de cockpit is aanwezig.
Cockpit build topic: Flightsimulator: Home cockpit Vragen en Show
Zero Tolerance: Screenshot dumps (definitie: foto's voor het showen zelf, dus zonder discussiewaarde) moeten in het specifieke topic hiervoor: [Flightsim] Screenshots collage
Voor discussie over real-life luchtvaart: Vliegen, Techniek en achtergrond
Hier graag focussen op FS2020! Algemeen Flight Simulator Topic: Flight Simulator - Deel 85
Wil je leren vliegen of navigeren? Kom naar (Flight Sim) Vraag & Uitleg over vlieg & navigatie principes voor al je vragen!
FS2020 Tweakers Aviation Discord: https://discord.gg/vVzp3nc