pretpik schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:42:
Hier met de A32NX op pad van KLAX naar KLAS voor een weekend feesten. Helaas gaat de vlucht niet zoals gepland, maar dit zal wel aan mij liggen.
Waar ik tegenaan loop is het volgende:
- Ik moet de throttle in CL laten staan, in A/THR zakt m'n snelheid naar 180 knopen
- De ATC begeleidt met naar hele andere waypoints dan ik in het flightplan van Simbrief heb staan
- De ATC wilt me op 7000 ft laten vliegen
Ik ben nog onderweg maar in m'n MCDU staat onderaan in het oranje ook nog 'DEST EFOB BELOW MIN'.
Als ik dit in onder de knie heb vind ik het wel een heel fijn toestel om te vliegen

.
DEST EFOB BELOW MIN wil zeggen dat je Destination Estimated Fuel On Board lager is dan het minimum dat nodig is om bij je bestemming te komen. Klinkt dus als een geval, je hebt te weinig brandstof mee voor deze vlucht. Normaliter laat je bij een Airbus a320 inderdaad de hele vlucht de throttle op de CL stand staan, tot je hem bij de landing net na de flare dicht gooit (op het moment dat de Airbus Retard Retard begint te roepen)
De ATC is inderdaad niet geweldig, nog steeds niet, maar afhankelijk van of je Simbrief gebruikt (geen idee of je op xbox zit, maar volgens mij is daar de NX weggehaald, dus ik neem aan pc) kan daar nog steeds redelijk mee gewerkt worden in mijn ervaring. Hoe ik het doe is als volgt:
maak in simbrief met het juiste Airbus A320 NX airframe
https://www.simbrief.com/...leet=337364_1631550522735 je flightplan maken. Deze exporteren naar een FS2020 flightplan .PLN file en opslaan ergens waar je m terug kan vinden. Vervolgens in Flightsim in het menu de "load flightplan" knop opzoeken, en daar je pln file in laten laden. Je ziet dan de hele flight netjes in de planner staan, enige dat je dan nog (kan/moet) doen is zorgen dat je op je vertrek airport niet meteen op de runway spawnt, maar netjes op een voor jouw vliegtuig juiste formaat gate of parking spot. Verder nergens aan zitten, want dan sloopt FS je plan en klopt ie niet meer met wat je wil bereiken.
Vervolgens via de instructies hier
https://docs.flybywiresim.../feature-guides/simbrief/ de gegevens in de airbus inladen zodat ook die precies weet wat je wil gaan doen. Over het algemeen is dan de ATC redelijk goed bruikbaar. Waar ik dan de meeste issues met de ATC heb is dat deze soms onlogische besluiten maakt over welke landingsbaan (ivm windrichting die door ATC vaak genegeerd word) gebruikt moet worden, en eigenlijk vrijwel altijd dat ze me te laat laten dalen. Zelf de Top of Descent berekenen en dan simpelweg aan ATC vragen of je 10k ft mag zakken, werkt ook gewoon. Vaak is het moment dat je op de simbrief juiste hoogtes aan komt op de eerste stap van je STAR, ATC ook wakker genoeg om dat te herkennen en die begeleid je meestal correct.
Hoop dat je daarmee iets meer plezier uit de ATC weet te halen, maar mocht die je te vaak de fout in sturen, dan is het simpelweg niet gebruiken van de ATC wellicht een betere optie
Wat denk ik belangrijkste is, is het juiste simbrief airframe gebruiken, en zorgen dat je dus ook je fuel calculations even naloopt voor je vertrekt, bij het inrichten van je MCDU ook checken of je Cost Index enzovoort allemaal correct ingevoerd worden, Live Weather gebruiken, want al die dingen hebben invloed op het gebruik van fuel in de sim vs wat er in simbrief voor je vlucht berekend is.