Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
een open haak waar je leven van afhangt? Ik zal het wel verkeerd begrijpen maar daar heb je oplossingen voor, behoorlijk stomarmageddon_2k1 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:03:
[...]
Moedig dat ie het plaatst, maar hij heeft gewoon zitten hobbyen met z'n verbindingen.... tja.
PSN ID: Svennie-NL
Verwijderd
Nee, in het voorbeeld gebruikt hij een gewone haak, tijdens de vlucht was het een karabijn, maar die zat ergens door een stuk velcro ipv door de loop.Svennie schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:11:
[...]
een open haak waar je leven van afhangt? Ik zal het wel verkeerd begrijpen maar daar heb je oplossingen voor, behoorlijk stom
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2021 09:24 ]
dat is wat ik bedoelde, tja hiervoor heb je checklists en ik denk dat als hij een los stuk velcro gebruikt had en dat na de karabijn vast gemaakt had hij dit probleem niet gehad had. Nu is het 1 geheel, makkelijk praten natuurlijk maar het betreft je eigen leven, dan moet je toch een procedure maken die fool proof is want de eerste 10 keer let je goed op, daarna wordt het minder want automatisme en dan juist heb je checklists en een vaste manier van werken nodig.Verwijderd schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:24:
[...]
Nee, in het voorbeeld gebruikt hij een gewone haak, tijdens de vlucht was het een karabijn, maar die zat ergens door een stuk velcro ipv door de loop.
Om terug on-topic gegaan, ben al een paar keer geland met landingsgestel nog in, eind van de avond, even snel landen nog, je kent het wel, in de SIM interesseert dat niet, in zijn geval wel
Verwijderd
Heb ik ook al gehad met de TBM930, maar toen stonden mijn waarschuwingen uit. Normaal gezien krijg je 'landing gear' warning bij idle throttle of full flaps. Maar dat hangt van toestel tot toestel af.Svennie schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:44:
[...]
Om terug on-topic gegaan, ben al een paar keer geland met landingsgestel nog in, eind van de avond, even snel landen nog, je kent het wel, in de SIM interesseert dat niet, in zijn geval wel
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2021 09:49 ]
Hoe zet je die waarschuwingen uit?Verwijderd schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:48:
[...]
Heb ik ook al gehad met de TBM930, maar toen stonden mijn waarschuwingen uit. Normaal gezien krijg je 'landing gear' warning als bij idle throttle of full flaps.
Nu doe ik procedureel vast (dus) iets fout, maar vaak ga ik in de tbm eerst full flaps, dan stable, dan gear.
Maar dat kan dus niet ivm die melding 'landing gear' bij full flaps.
(overigens ook bij idle, als je wilt afremmen bij een afdaling).
Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd
Verwijderd
Options - assistance - notification (denk ik)456 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:49:
[...]
Hoe zet je die waarschuwingen uit?
Nu doe ik procedureel vast (dus) iets fout, maar vaak ga ik in de tbm eerst full flaps, dan stable, dan gear.
Dit werkt niet.walterwhite schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 09:36:
[...]
ja dat knopje omhoog drukken zegmaar , zit niet achter mn game pc dus kan het niet laten zien nu.
Zoals je ook altitude op managed zet bedoel ik
Dan druk je niet goed, want dit is wel de manier om dit te doen. Weet je zeker dat je het knopje indrukt (dus met het pijltje omhoog ipv beneden?)
Met de muis druk ik het knopje in en dan gaat die van HDG naar een andere eenheid. Klopt dat?mvbo schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:45:
[...]
Dan druk je niet goed, want dit is wel de manier om dit te doen. Weet je zeker dat je het knopje indrukt (dus met het pijltje omhoog ipv beneden?)
Klopt, als het goed is verdwijnt de heading die ingevoerd stond.turkeyhakan schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:50:
[...]
Met de muis druk ik het knopje in en dan gaat die van HDG naar een andere eenheid. Klopt dat?
Als je in je PFD kijkt zie je welke mode actief is (in het groen). Als het goed is zie je hier "nav" staan:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9dDzJ6Z0dM4S0dms54h1nOTI.jpg?f=user_large)
Gewetensvraag: hoe stable ben je als je nog je gear down moet doen (en daarmee dus extra drag introduceert en dus je IAS omlaag brengt)?456 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:49:
[...]
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Zie deze video @60minuten en verder.456 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:49:
[...]
Lijkt erop dat je nog teveel snelheid hebt bij je final approach.
Eerst Flaps 1 (Take off/Landing),
<120KTS , Gear Down, stabilize...
dan pas Full Flaps.
Try it, werkt goed
Die waarschuwing is niet uit te zetten...

[ Voor 3% gewijzigd door BazerK op 31-08-2021 17:32 ]
Slechts de onwetende wordt kwaad, de wetende verstaat.
Ik ga het maar weer even opnieuw proberen.. in plaats van HDG komt er iets anders te staan namelijk.mvbo schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:01:
[...]
Klopt, als het goed is verdwijnt de heading die ingevoerd stond.
Als je in je PFD kijkt zie je welke mode actief is (in het groen). Als het goed is zie je hier "nav" staan:
[Afbeelding]
001 Cibao Int --PA 44
002 Punta Cana Int --PA44
003 Santo Domingo --PA44 --A320 N
004 Cibao Int --A320 N
YouTube: Tour República Dominicana
Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB
Hee, zal dat eens proberen , maar specifiek "Landing Gear" is niet uit te zetten. Hoeft ook niet...als je het goed doet.Verwijderd schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:59:
[...]
Jawel, hier bij 'warnings', of bedoel je in het echt?
[Afbeelding]
Lijkt erop dat je dan alle warnings op 'mute' zet...
[ Voor 3% gewijzigd door BazerK op 31-08-2021 21:49 ]
Slechts de onwetende wordt kwaad, de wetende verstaat.
Die melding zet je uit door eerst een beetje flaps, gear, dan full flaps te doen456 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:49:
[...]
Dan zal de Citation CJ4 daar waarschijnlijk een uitzondering op zijn (dacht ik, zit nu niet achter m'n pc) maar volgens mij geeft die al Gear Down waarschuwingen zodra je de eerste flap setting doet.Ircghost schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:11:
[...]
Die melding zet je uit door eerst een beetje flaps, gear, dan full flaps te doen, zoals zegmaar normaal is bij ongeveer elk vliegtuig dat ik ken
. En dan ben je pas 'stable'.
Dat doet die niet, want ik vlieg bijna elke dag in dat dingrenem schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:38:
[...]
Dan zal de Citation CJ4 daar waarschijnlijk een uitzondering op zijn (dacht ik, zit nu niet achter m'n pc) maar volgens mij geeft die al Gear Down waarschuwingen zodra je de eerste flap setting doet.
Wel in de WT versie natuurlijk, maar het zou mij verbazen als de standaard versie het wel doet.
Hahaha ik was er al bang voor dat ik het mis hadIrcghost schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:25:
[...]
Dat doet die niet, want ik vlieg bijna elke dag in dat ding.
Wel in de WT versie natuurlijk, maar het zou mij verbazen als de standaard versie het wel doet.

Edit: je hebt helemaal gelijk. Ik snap er niks van hoe ik daarbij kom, heb toch echt al heel wat uren gevlogen in die kist. Misschien was dat in het begin zo of evt bij de standaard versie, maar ik gebruik ook al vanaf het begin de WT versie...
[ Voor 24% gewijzigd door renem op 31-08-2021 19:45 ]
Wellicht helpt het als je een paar screenshots maakt en deze deelt. Ik vind het zelf erg meevallen, maar heb wel gezien dat het ook wel behoorlijk van de locatie en de daarvoor beschikbare satelietdata afhangt. Als de sateliet data niet van allerbeste kwaliteit is, dan zie ik inderdaad ook geen brilliante mooie kleuren. Het hangt ook nog eens af van de hoogte waarop je vliegt, hoe hoger, hoe fletser door een dikkere laag atmosfeer waar je doorheen moet kijken zeg maar. (of dat helemaal correct gesimuleerd word, dat is weer een andere discussie)coeny01 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:38:
Tijdens het vliegen valt mij op dat msfs een beetje flets is.
Vooral als de zon wat lager staat.
Ik heb wat met mijn contrast geprobeerd maar echt beter wordt het niet.
Wat zijn jullie bevindingen of sugesties.
Groet,Ruud
lage zon en flets ?coeny01 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:38:
Groet,Ruud
hier een aankomst opSerafim Enoss Bertaso, Brazil
/f/image/BUEUzuVskPq4D8WvFoF7sq72.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/SxVu57zdSJNoWSB5Z1nFtaqj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3PW9o7BHIbk1PwZ2fSWL6Jwi.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WpfH8UTcUrJHrW78e6WwGEB2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FjB60nsHpu6j9Jk86NdOZ1hO.png?f=fotoalbum_large)
Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB
hoe lang heb je niet gespeeld want na update 5 is het helemaal minder geworden met de grafx .. en die zon is ook te vel
Krijg bij het opstarten dat er een mandatory update zou zijn, maar als ik de store open is er niets, nu kom ik niet verder....
1) microsoft storerichards3 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:06:
tijd niet gespeeld, zwengel ik hem weer eens aan, is het niet meer te spelen.
Krijg bij het opstarten dat er een mandatory update zou zijn, maar als ik de store open is er niets, nu kom ik niet verder....
2) xbox app
3) msfs update
4) marketplace
pfff al gevonden, moest blijkbaar opeens de xbox app installeren, wat heeft MS toch bagger software...
[ Voor 31% gewijzigd door richards3 op 01-09-2021 22:20 ]
Doe eens een trip van 1WA6 naar 3W5.
Als je globaal je route aanhoud kan je constant tussen de bergen door vliegen.
Met als klap op de vuurpijl bij het landen op 3W5 nog een paar bomen ontwijken (met het huidige weer als je baan 25 gebruikt.
Deze vlucht is nog leuker met een C337 maar ja ...
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.
Hangt ook af van de weersomstandigheden. Ik vind het beeld weer steeds beter worden, soms is het gewoon bedrieglijk echt.coeny01 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:38:
Groet,Ruud
/f/image/sBLdhVWeMak0LxzPCG9BiQoF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/YmQBTBtegivjjucdKX1w0TtW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/baBVtTlkc3KMrK4Tcv4jDEfC.png?f=fotoalbum_large)
Concretedierkx36 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 23:09:
Voor degene die graag tussen bergen doorvliegen :
Doe eens een trip van 1WA6 naar 3W5.
Als je globaal je route aanhoud kan je constant tussen de bergen door vliegen.
Met als klap op de vuurpijl bij het landen op 3W5 nog een paar bomen ontwijken (met het huidige weer als je baan 25 gebruikt.
Deze vlucht is nog leuker met een C337 maar ja ...
3w5
https://orbxdirect.com/pr...6785d33bfd1181c5343783a-2
In bezit :-)
1WA6
https://orbxdirect.com/pr...deeb74049bd9f7ef47652fc-2
zit te wachten
Maar inde omgeving liggen nog wel een paar mooie
Vlakbij Concrete
1S2 Darrington Municipal
https://orbxdirect.com/product/1s2-msfs
CAK3 Delta Heritage Airpark
https://orbxdirect.com/product/cfss-cak3-msfs
Bella Coola ( Deze kan je eigenlijk niet zonder )
https://orbxdirect.com/product/cybd-msfs
KAVX Catalina Airport
https://orbxdirect.com/product/kavx-msfs
KBCE Bryce Canyon Airport
https://orbxdirect.com/product/kbce-msfs
KORS Orcas Island Airport
https://orbxdirect.com/product/kors-msfs
KSBA Santa Barbara Municipal Airport
https://orbxdirect.com/product/ksba-msfs
Oja niet vervelend zijn maar ik heb ze allemaal al behalve
1WA6 maar dat komt meer omdat hij niet op MP is nog
OP MP kan je ook die twee van Creative mesh mee nemen .. Johnson is klein maar heel erg mooi en ja daar zijn alleen maar bergen
[ Voor 36% gewijzigd door ravw op 02-09-2021 01:52 ]
[ Voor 87% gewijzigd door BM op 02-09-2021 14:12 ]
Bron: https://forum.pmdg.com/fo...a-couple-of-quick-tidbitsThe team has also been working on general MSFS platform changes, which of course affect the DC-6 but also the 737NG3. The recent Sim Update 5 changed some core mechanics of the sim that also affected PMDG’s planes, and the team has had to shift their focus a bit to make the DC-6 work, causing some delays on the 737NG3 side. The process of fixing, according to Robert Randazzo’s post, has been a bit slow due to the holiday season and slowed responses from Asobo. Furthermore, some of the changes on the sim have been challenged, leaving the question whether or not these things might change again in the future. However, the outlook for the 737NG3 is still good and if everything goes according to plan, Randazzo remains confident that they can start previewing the plane during this month.
Zijn er misschien sugesties of settingen om dit contrast te veranderen?
Groet,Ruud
als je een GF kaart heb met GF E ( Filters ( ALT +F3)coeny01 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:37:
Klopt maar met name de middag zon is dermate vel dat het de scenery er flest uitziet.
Zijn er misschien sugesties of settingen om dit contrast te veranderen?![]()
Groet,Ruud
dan kan je hem een beetje aanpassen
Nu net wat mee gevlogen, heel erg wennen aan neusstanden en het RPM schatten aan de hand van het motorgeluid (van de meters doet de hoogtemeter het wel maar lijken de armen omgewisseld en de snelheidsmeter is in KM/u) maar uiteindelijk een paar keer kunnen landen etc, en blijf redelijk op hoogte.ravw schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 18:20:
[...]
kost je wel 7.26 euro :-)
https://secure.simmarket....sign-ul-stride-msfs.phtml
Voor het geld een leuke uitbreding al zou de ontwikkelaar wel iets van een handleiding bijgevoegd moegen hebben maar soit.
Nogmaals dank voor de tip.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
je moet de vleugel stand iets omhoog houden aan de voorkant .. niet vlakfranssie schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 22:44:
[...]
Nu net wat mee gevlogen, heel erg wennen aan neusstanden en het RPM schatten aan de hand van het motorgeluid (van de meters doet de hoogtemeter het wel maar lijken de armen omgewisseld en de snelheidsmeter is in KM/u) maar uiteindelijk een paar keer kunnen landen etc, en blijf redelijk op hoogte.
Voor het geld een leuke uitbreding al zou de ontwikkelaar wel iets van een handleiding bijgevoegd moegen hebben maar soit.
Nogmaals dank voor de tip.
dan zak je .. het heeft een hoge pitch stand .. maar dan vlieg je wel recht
even kijken hoe of wat maar ik vlieg goed recht door
het is echt een fun ding
hier zie je de stand goed
YouTube: FS2020 PAPERCRAFT AERO DESIGN - UL STRIDE ULM
landen is wel even een dingetje
niet te lage snelheid hebben anders een stal .. moet best wel snel aankomen
ach voor die drie biertjes aan geld heb je weer een uurtje plezier gehad
biertjes zijn sneller op
en ik vind hem leuk om even nieuwe landschappen en airports te kijken
[ Voor 22% gewijzigd door ravw op 03-09-2021 23:35 ]
Het is leuk om lekker rond te vliegeren. Landen blijft lastig omdat de instrumenten en PAPI niet goed lijken te werken - lijkt me niet dat ik hier zo ver boven het glijpad zit dat ik 4 witte lampen blijf houden (mijn eerste yt filmpje haha)ravw schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 23:24:
[...]
je moet de vleugel stand iets omhoog houden aan de voorkant .. niet vlak
dan zak je .. het heeft een hoge pitch stand .. maar dan vlieg je wel recht
even kijken hoe of wat maar ik vlieg goed recht door
het is echt een fun ding
hier zie je de stand goed
YouTube: FS2020 PAPERCRAFT AERO DESIGN - UL STRIDE ULM
landen is wel even een dingetje
niet te lage snelheid hebben anders een stal .. moet best wel snel aankomen
ach voor die drie biertjes aan geld heb je weer een uurtje plezier gehad
biertjes zijn sneller opmoet je maar denken
en ik vind hem leuk om even nieuwe landschappen en airports te kijken
maar blijft leuk ding, toch eens kijken in die config files of ik de wijzers van de hoogte meter kan omdraaien.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
lol heavy.... (callisgn) landing at EHAMfranssie schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 01:17:
[...]
Het is leuk om lekker rond te vliegeren. Landen blijft lastig omdat de instrumenten en PAPI niet goed lijken te werken - lijkt me niet dat ik hier zo ver boven het glijpad zit dat ik 4 witte lampen blijf houden (mijn eerste yt filmpje haha)
[YouTube: 4tweakers PAPERCRAFT AERO DESIGN - UL STRIDE MSFS EHAM SPL landing Altimeter error / PAPI]
maar blijft leuk ding, toch eens kijken in die config files of ik de wijzers van de hoogte meter kan omdraaien.
ja blijft een grappig ding maar ik kijk gewoon niet naar de meters gewoon op zicht
dat ding gaat zo traag dat je al gaat het fout je nog twee bakken koffie kan pakken en dan nog heb je tijd om in te grijpen
[ Voor 13% gewijzigd door ravw op 04-09-2021 01:22 ]
en wil een andere kopen alle kortingen weer weg
waren airports voor de nieuwe world update
dus ik denk dat ze hem klaar wilde zetten maar toch de actief knop indrukten
maar goed ik heb Niederöblarn Airport "LOGO"voor 5 euro's
wilde de laatste airport in Oostenrijk ook kopen maar helaas weg was
dan had ik Oostenrijk alles airports gehad die op MP staan
[ Voor 18% gewijzigd door ravw op 04-09-2021 01:30 ]
Heb je deze nieuwe detents voor de Airbus throttles nog besteld?Dani86 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:20:
Antwoord was te verwachten, het komt bij Shapeways uit de U.S of uit 040.
Gezien de verzendkosten verwacht ik de U.S.
Toch ga ik bestellen, ik ben nu gewoon niet tevreden met de quadrant.
Zo ja, is het een verbetering?
May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!
je zit te hoog maar niet zo hoog dat je niet minstens 1 rode zou moeten hebben lijkt me.franssie schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 01:17:
[...]
Het is leuk om lekker rond te vliegeren. Landen blijft lastig omdat de instrumenten en PAPI niet goed lijken te werken - lijkt me niet dat ik hier zo ver boven het glijpad zit dat ik 4 witte lampen blijf houden (mijn eerste yt filmpje haha)
[YouTube: 4tweakers PAPERCRAFT AERO DESIGN - UL STRIDE MSFS EHAM SPL landing Altimeter error / PAPI]
Ik haak even in;Uitvreter schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:44:
@Dani86
[...]
Heb je deze nieuwe detents voor de Airbus throttles nog besteld?
Ik had ook nieuwe detents voor de tca quadrant, en het is zeker een verbetering!
Al had ik ze in Nederland laten printen en niet via Shapeways
II 9800X3D, 64GB, ROG B850-E, RTX 5080 II
Met niet echt een lekker dashboard is het ook moeilijker inschatten, maar je zit toch wel wat hoog. Over de threshold zou je op 50ft moeten zitten. Zit je als ik het goed zie wel 100ft boven.franssie schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 01:17:
[...]
Dit is beetje het plaatje dat je moet hebben voor een 3 graden pad.
Ik denk dat je echt wel redelijk wat te hoog zit. Je hangt daar grof genomen boven de A9 op zo'n 400ft en dat is minder dan 1nm van de blokken. Een drie graden glijpad zou twee rood en twee wit op de PAPI opleveren als je daar zo rond de 230ft zit.franssie schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 01:17:
[...]
Je hersenen worden ook makkelijk in de maling genomen door schaal. Met een ultralight op een 45m brede baan landen, dan denk je al snel dat je lager zit dan je eigenlijk bent.
/f/image/8RjR5hX33VfLb0NKVossH2Mb.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 62% gewijzigd door turkeyhakan op 05-09-2021 07:39 ]
Is deze ergens te verkrijgen?jorank schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:29:
Even wat previews van de A380X.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je aan de bovenkant van de heading knop gedrukt?
Maar de a380 is nog in ontwikkeling, maar word net zoals a32nx opensource wanneer de basis klaar is.
Je kunt de heading knop toch maar op een manier indrukken?jorank schreef op zondag 5 september 2021 @ 08:02:
[...]
Heb je aan de bovenkant van de heading knop gedrukt?
Maar de a380 is nog in ontwikkeling, maar word net zoals a32nx opensource wanneer de basis klaar is.
Aan de onderkant alsware is voor heading en de bovenkant zet je 'm op nav mode.turkeyhakan schreef op zondag 5 september 2021 @ 08:46:
[...]
Je kunt de heading knop toch maar op een manier indrukken?
In het echt kan je die knop indrukken en uittrekken.
[ Voor 9% gewijzigd door jorank op 05-09-2021 08:48 ]
Wat er mis gaat, is dat je niet luistert en niet de moeite neemt om even een paar youtube filmpjes van simpilot te bekijkenturkeyhakan schreef op zondag 5 september 2021 @ 07:39:
Helaas krijg ik het niet voor elkaar om de NAV mode aan te zetten conform Flight Plan. Wat gaat er mis?
[Afbeelding]
Je FMC toont aan dat je alle drie de knopjes voor HDG ,SPEED an ALTITUDE niet hebt ingedrukt.
Daarmee heb je controle niet overgegeven aan de bus en moet je zelf doen
(PS, altitude en speed staan ook niet goed voor het geval dat het je bedoeling is om het zelf te doen.
NOg een keer en dan stop ik.
De bus kent het concept van de FMC knoppen indrukken (pijltje omhoog als je op de knop met je muis staat) en dan geef je de controle over aan de automatisering. (indrukken, is van je af, is de controle weggeven).
Als je aan de knopjes trekt (pijltje omlaag als je muis over de knop hebt staan), betekent dat jij zelf de controle hebt en zelf speed en heading en bijvoorbeeld vertical speed regelt door te draaien aan de knopjes.
Als je de controle hebt weggeven (knopjes ingedrukt) zie je op je fmc drie streepjes en een rondje bij het weggegeven item.
Succes met het bekijken van de youtube filmpjes
En de flightdirectors staan ook niet aan, idd eerst wat YT filmpjes ed bekijken. De basis kun je prima zelf leren.killerbee1958 schreef op zondag 5 september 2021 @ 09:09:
[...]
Wat er mis gaat, is dat je niet luistert en niet de moeite neemt om even een paar youtube filmpjes van simpilot te bekijken![]()
![]()
Je FMC toont aan dat je alle drie de knopjes voor HDG ,SPEED an ALTITUDE niet hebt ingedrukt.
Daarmee heb je controle niet overgegeven aan de bus en moet je zelf doen
(PS, altitude en speed staan ook niet goed voor het geval dat het je bedoeling is om het zelf te doen.
NOg een keer en dan stop ik.
De bus kent het concept van de FMC knoppen indrukken (pijltje omhoog als je op de knop met je muis staat) en dan geef je de controle over aan de automatisering. (indrukken, is van je af, is de controle weggeven).
Als je aan de knopjes trekt (pijltje omlaag als je muis over de knop hebt staan), betekent dat jij zelf de controle hebt en zelf speed en heading en bijvoorbeeld vertical speed regelt door te draaien aan de knopjes.
Als je de controle hebt weggeven (knopjes ingedrukt) zie je op je fmc drie streepjes en een rondje bij het weggegeven item.
Succes met het bekijken van de youtube filmpjes
https://www.nu.nl/288971/...ig-door-twee-tunnels.html
Leuk extraatje voor die Reno packed van MSFS die er aan komt
had wel bij een dualsitter achterin willen gaan zitten , wat lijkt me dit gaaf om mee temaken
[ Voor 21% gewijzigd door ravw op 05-09-2021 13:04 ]
Net eindelijk een keer de motivatie om de route te vliegen.
Moet zeggen : ondanks dat de map om je vlucht te maken in MSFS niet helemaal klopt, en natuurlijk de gebouwen niet kloppen kon ik toch echt wel de markante punten eruit halen tijdens de vlucht.
Jammer genoeg kwam ik er tijdens de vlucht alleen achter dat ik 1 plek vergeten was om in de route mee te nemen : kon deze ook niet zo 1 2 3 meer terug vinden.
Blijft grappig : zelfs na 20 jaar weet ik nog steeds uit m'n hoofd de legale (en minder legale

Enigste wat ik wel jammer vind is dat er 1 heel markant punt in het gebied niet terug te vinden is, wel een gemis.
Route duurde net iets meer als 1 uur om te vliegen : als je dit met de bus had moeten doen was je ongeveer 14 uur lang lief geweest.
[ Voor 7% gewijzigd door dierkx36 op 05-09-2021 14:23 ]
Ook geen managed speed zie ik.turkeyhakan schreef op zondag 5 september 2021 @ 07:39:
Helaas krijg ik het niet voor elkaar om de NAV mode aan te zetten conform Flight Plan. Wat gaat er mis?
[Afbeelding]
Heb je je performance wel ingevuld in de mcdu?
inde handleiding G1000GluonC schreef op zondag 5 september 2021 @ 16:10:
Kan iemand mij uitleggen wat NG HI betekent?
Als ik mijn gashendel op 95% zet verdwijnt de melding dus het ligt aan mijn airspeed denk ik.
[Afbeelding]
caution messages appearing on CAS display. The CAS messages include : ... NG HI. Indicates that Ng speed is more than 103 %.
Ng is de het toerental van de as waarop de Gas generator draait, oftewel de turbine as van die verbonden is aan de compressor. Je hebt twee soorten turboprops. Turboprops met een free turbine en turboprops met een direct drive. Lijkt mij dat je te veel gas op hebt staan. Je n1 is ook hoger dan 100%. Welk toestel is dit?GluonC schreef op zondag 5 september 2021 @ 16:10:
Als ik mijn gashendel op 95% zet verdwijnt de melding dus het ligt aan mijn airspeed denk ik.
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/uVoR73MOOALRX6wfDwiclJDp.png?f=user_large)
Plaatje hierboven een turboprop met een free turbine en de genoemde gas generator. De groene as in dit plaatje is de as van de zogenaamde gas generator. De snelheid van deze as wordt weer gegeven met symbool Ng en is meestal een in procenten van de maximale snelheid. De paarse as kan vrij draaien( hier zit de propellor aan) en wordt aangedreven door de overgebleven energie in de uitlaat gassen. De gas generator is dus eigenlijk een normale gas turbine zoals je ze ook in straalmotoren vindt.
/f/image/feemPAPOPQtcP3Sj2HkIIN37.png?f=fotoalbum_large)
Zoals je bij dit plaatje al ziet zit de propellor nu direct verbonden met de compressor en turbine as. Dit is dan ook de direct drive. Wel zit hier een gearbox tussen om de propeller met een andere snelheid te kunnen laten draaien.
[ Voor 5% gewijzigd door upclocker op 05-09-2021 20:03 ]
het is een twee motorige welke weet ik niet ik herken het ook niet als standaard plane
kan een mod zijn of een payware toestel
[ Voor 32% gewijzigd door ravw op 05-09-2021 20:21 ]
Ik had ze laten 3D printen door een medetweaker 4cheapUitvreter schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:44:
@Dani86
[...]
Heb je deze nieuwe detents voor de Airbus throttles nog besteld?
Ik vond het niet echt een verbetering. Zeker bij de CRJ, waar je geen autothrust hebt.
Nu heb ik de detents eruit gehaald en de schroef waarmee je de "stroefheid" meer/minder kunt maken nog een stukje aangedraaid. Zo kun je bij de CRJ en de A32nx zelf de detents kalibreren. Deze heb ik vrij kort op elkaar gekalibreerd waardoor je superveel ruimte hebt om gas te geven.
Het is nu heerlijk om alles manual te vliegen. Vanaf FL100 vlieg ik nu met de CRJ de approach helemaal manual, dat is pas echt werken
Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
ik gebruik geen Mesh
maar vind het volgens mij wel een heel stuk verbeterd
/f/image/SHgutEsjQfowUnRhJpROjCut.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mTINbEKtBzLCmDTPEdCGC2OS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2zFHWmQHkEjQfKwgEwd7dxZA.png?f=fotoalbum_large)
Even een Vluchtje aan het doen van LSZS naar LOGO
Even voor de kenners onder ons :-)
/f/image/XWdkToZhY4a5JPk7KSzZ5Ilc.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 55% gewijzigd door ravw op 05-09-2021 21:13 ]
Misschien is de nieuwe mesh al ingeladen op de servers die over een paar dagen pas gereleased zou moeten worden?ravw schreef op zondag 5 september 2021 @ 21:04:
Iemand ook op gevallen dat de bergen in Zwitserland en Oostenrijk veel mooier zijn geworden ?
ik gebruik geen Mesh
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Even een Vluchtje aan het doen van LSZS naar LOGO
Even voor de kenners onder ons :-)
[Afbeelding]
kan of ze hebben BING al geupdateIrcghost schreef op zondag 5 september 2021 @ 21:43:
[...]
Misschien is de nieuwe mesh al ingeladen op de servers die over een paar dagen pas gereleased zou moeten worden?
Ja het viel me gewoon op
Afleidende van je ITT en N1 aflezing ben je de motor erg hard aan het pushen. N1 snelheden zijn afhankelijk veel factoren, o.a. altitude en snelheid afhankelijk meen ik.GluonC schreef op zondag 5 september 2021 @ 16:10:
[Afbeelding]
Maar ik vraag mij af wat N1 hier is; ik zie namelijk N1, NG en prop speed staan. Zou dat volgens @upclocker post dan een free turbine motor zijn? Of is N1 en NG eigenlijk aan elkaar gelijk (MSFS is niet zonder fouten), en moet die dus binnen de 103% blijven?
Ik meen dat de percentages van N1 afgedrukt worden ten opzichte van een nominaal toerental van de fabrikant. Hogere toerentallen betekent simpelweg meer slijtage. Om slijtage te beperken worden motoren soms al gederate afhankelijk van de benodigde prestaties. Dat wordt bijvoorbeeld in het flight management system ingevoerd, zodat "max" throttle dus afhankelijk is van die instelling (tenminste in de grotere passagiervliegtuigen).
Ik meen dat de "thrust set"-call bij opstijgen vroeger werd gebruikt om handmatig de gashendels naar de gewenste N1 snelheid af te stellen. Omdat dit handmatig moest worden gedaan, was dat de taak van de flight engineer. Tegenwoordig hoeft de co-piloot enkel te monitoren of alle motoren zoals verwacht fungeren.
Ik denk dat voor simpelere vliegtuigen dat minder fancy is en je dus nog veel "handmatig" moet doen. Als je volgas erop mept zal je altijd max thrust krijgen, maar ook in de gaten moeten houden hoelang je dat doet. Beetje zoals TOGA op de A320 eigenlijk ook in uitzonderlijke situaties wordt gebruikt, bijvoorbeeld noodgevallen. Dus waarschijnlijk krijg je daarom de melding dat de motor temperaturen dat na enige tijd niet zo leuk meer vinden..
Maargoed, ik heb mij ook eens kriskras eens wat ingelezen over deze systemen.. En trouwens, in de sim, don't be gentle with a rental?

Volgens mij ziet het het er hetzelfde uit als een kwart jaar geleden, zou even wat oude screenshots moeten doorzoeken.ravw schreef op zondag 5 september 2021 @ 21:04:
Iemand ook op gevallen dat de bergen in Zwitserland en Oostenrijk veel mooier zijn geworden ?
ik gebruik geen Mesh
On another note, ben in de buurt van Houston, morgenavond kom ik daar aan... 7 september dan de update, ben benieuwd of ik dan de beroemde zin 'Houston we've got a problem' kan uitspreken.
Update: heb wat Zwitserland screenshots gevonden van eind april vanuit het Noorden richting Samedan:
/f/image/E4zEvG3SYwGGsU1UsNbOmExf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3YWbqdP1oGJCgVxDRb3hquhX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xh6C2cYJ44Nnab2L2EkiRFuh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mZYMOphBCra5lRlEDMgTOrrS.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 74% gewijzigd door cbr600f4i op 06-09-2021 12:07 ]
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Nu inverted en vanuit de lucht beginnen!ravw schreef op zondag 5 september 2021 @ 13:00:
Ik wil dit ook doen![]()
![]()
![]()
https://www.nu.nl/288971/...ig-door-twee-tunnels.html
Leuk extraatje voor die Reno packed van MSFS die er aan komt
had wel bij een dualsitter achterin willen gaan zitten , wat lijkt me dit gaaf om mee temaken
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Met touch and go op het plafondDigitalExorcist schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:39:
[...]
Nu inverted en vanuit de lucht beginnen!
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
wel met de sprinklers aan danDigitalExorcist schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:39:
[...]
Nu inverted en vanuit de lucht beginnen!
mocht het fout gaan heb je geen bloed aan de muren
dan spoelt dat ook weg
Vroeger had je daar deze game voor:ravw schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:49:
[...]
wel met de sprinklers aan dan![]()
![]()
mocht het fout gaan heb je geen bloed aan de muren
dan spoelt dat ook weg
Wikipedia: Stunt Island
Zelf helaas nooit gespeeld, ik ken het alleen van naam.. maar het beloofde dat soort stunts!
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Ja klopt was een leuke game .. niet veel gespeeldDigitalExorcist schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:01:
[...]
Vroeger had je daar deze game voor:
Wikipedia: Stunt Island
Zelf helaas nooit gespeeld, ik ken het alleen van naam.. maar het beloofde dat soort stunts!
want een andere games was ik toen helemaal dood aan het spelen
Wolfenstein 3D , B-17 Flying fortress ,Spear of Destiny , Dune , SimCity ,
[ Voor 15% gewijzigd door ravw op 06-09-2021 15:19 ]
Ik speelde toen 'af en toe' Secret Weapons of the Luftwaffe. Briljante 'sim' .. op een gegeven moment deed ie het niet meer en nooit achter gekomen waaróm niet. Was bij een vriend van me destijds.. ik weet nog wel dat je dan in zo'n B-52 (als ik het type goed onthouden heb) zat en recht naar beneden kon kijken en aangeven wanneer je de bommen moest laten vallen. En de verschillende geschutskoepels moest bedienen..ravw schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:06:
[...]
Ja klopt was een leuke game .. niet veel gespeeld
want een andere games was ik toen helemaal dood aan het spelen
Wolfenstein 3D , B-17 Flying fortress ,Spear of Destiny , Dune
dat soort games kwamen pas latermvbo schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:44:
Ik zat vroeger meer in de hoek van Jane's combat simulations, US navy fighters en dat soort spellen. De burgerluchtvaart heeft me uiteindelijk toch meer te pakken gekregen, ik zou nu nooit een gevechtsvliegtuig voor MSFS kopen, en ook sims als DCS trekken me eigenlijk niet zo.
vond Jane's altidj wel erg goed
had wel gehoopt dat ze daar een remake van zouden maken ..
die laatste van hun is gewoon bagger
maar de oude jane's zijn echt toffe spellen
van makkelijk tot heel moeilijk te maken
dat vond ik juist zo mooi
team apache kwam later dan de games maar wat een gave game was dat voor zijn tijd
Die heb ik ook op hard helemaal uitgespeeld geloof ik
vooral dat schakelen tussen LOAL en LOBAL
als je dan net weer de verkeerde wapens had scherp gezet .. was het weer even vloeken omdat je een mooie kans liet ontgaan om de vijand de vergruizen
[ Voor 8% gewijzigd door ravw op 06-09-2021 17:02 ]
Nations WW2 fighter command was een onbekende game, maar veel plezier aan beleefd.
Ook veel Operation Flashpoint en ArmA gespeeld, in Multiplayer heel vaak de ondersteunende rollen op me genomen, want dat betekende met Blackhawks of Mi17s vliegen.
World of helicopers is overigens een aanradar voor degene die een goed heli vliegmodel zoeken.
Jane’s sims heb ik ook gedaan. Maar vóór die tijd ook TFX en EF2000… heerlijk. Vooral de échte handboeken die er toen nog bij zaten.ravw schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:00:
[...]
dat soort games kwamen pas later
vond Jane's altidj wel erg goed
had wel gehoopt dat ze daar een remake van zouden maken ..
die laatste van hun is gewoon bagger
maar de oude jane's zijn echt toffe spellen
van makkelijk tot heel moeilijk te maken
dat vond ik juist zo mooi
team apache kwam later dan de games maar wat een gave game was dat voor zijn tijd
Die heb ik ook op hard helemaal uitgespeeld geloof ik![]()
vooral dat schakelen tussen LOAL en LOBAL![]()
als je dan net weer de verkeerde wapens had scherp gezet .. was het weer even vloeken omdat je een mooie kans liet ontgaan om de vijand de vergruizen
Ach ja. Morgen eerst maar even de World Update binnenhalen!
/f/image/y6EoU45hSS0IMX6KYPFcDEJE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ntPL09aac2mhfN22zdF9bB2H.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WCZ50aVP8XGMoqBLbESzdZ4q.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0lCyf6GxYxXD9LT1NaFVUulv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/CGRXb4VxtQVD9NQ0bCw2mTSF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rDaz0KHPN9BafDg62BHbVDfT.png?f=fotoalbum_large)
De is VR ready
https://secure.simmarket....bee-r3-special-msfs.phtml
kleuren van de smoke kan je zelf regelen in plane
/f/image/NNdwXSnjKTxVpY9e2cD2fLfi.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/YnzZbVBUkcgyikTShCKN3SFO.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door ravw op 06-09-2021 23:16 ]
--Oshkosh Thunderstorms---
YouTube: Escape From Oshkosh Thunderstorms // VFR IN A JET
De GeeBee is een leuk vliegtuig inderdaad. De rook is leuk maar dat gebruik ik alleen als ik met meerdere vlieg, als ik alleen vlieg dan geloof ik het wel, ik vlieg altijd met cockpit view en dan zie je de rook toch nietravw schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:46:
Even stoeien met de GEE BEE R3![]()
De is VR readyvoor de mensen die VR doen echt een leuk ding
kleuren van de smoke kan je zelf regelen in plane
Ja dat kan kloppen. Vaak komt ie in nederland rond 17.00 uit, en op steam zelfs rond half 6 dat de update wordt opgehaald.Dani86 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:48:
Kan het kloppen dat de WU nog niet beschikbaar is? (Steam versie)
- CTD's te pas en te onpas
- Menu instellingen die niet worden opgeslagen
- ATC hoogte komt niet overeen met hoogte van je vliegtuig (deze was wel bevestigd als fix volgens mij)
- Missende jetways
...
Voordeel is, dat deze update is uitgesteld, en dat ze dus meer tijd hebben gehad zaken op te lossen/te testen.
Enkele vrienden van mij hebben ook veel CTD. Ik heb er in het afgelopen jaar maar 2 gehad.Er!k schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:15:
Ik hoop dat ze naast de uitbreiding ook een aantal zaken hebben gefixed. Bijvoorbeeld:
- ATC hoogte komt niet overeen met hoogte van je vliegtuig (deze was wel bevestigd als fix volgens mij)
- Missende jetways
...
Laat ze eerst die CTDs maar eens fixen inderdaad.Er!k schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:15:
Ik hoop dat ze naast de uitbreiding ook een aantal zaken hebben gefixed. Bijvoorbeeld:
- Missende jetways
...
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
jorank schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 14:13:
en het is zeker een verbetering!
Kijk, daar heb ik wat aan.
Ik heb nu gewoon de makkelijke oplossing gekozen, en de detents eruit gehaald. En ik moet zeggen dat dat eigenlijk prima werkt.
Je mist natuurlijk de voelbare clicks als je de thrust levers naar voren schuift, maar je hoort ze wel. Bovendien zie je op je fma in welke thrustmode je zit. Goed te doen.
De sensitivity- heb ik nu lineair, waardoor je 'normaal' gas kunt geven, en goeie controle hebt over je snelheid.
Sensitivity+ staat op -90, maar dat is niet kritisch: het gaat erom dat je, zodra je reverse selecteert, je idle reverse hebt. Als je deze instelling ook op linear hebt staan dan schiet je meteen door naar full reverse.
Neutraal staat op 48% i.p.v. 50% om te compenseren voor de onnauwkeurigheid en de speling in de thrust levers. Anders schiet je meteen door naar reverse als je je gas dicht trekt.
:strip_exif()/f/image/kIONLCjSyOIzFMPXur4RbnIr.jpg?f=fotoalbum_large)
May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!
Die waar niet iedereen, maar blijkbaar wel heel veel gebruikers last van hebben.ralpje schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:35:
Welke CTD's?
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Als je er geen last van hebt mag je de flightsim God op je blote knietjes bedanken. Hopelijk is msfs vanaf vanavond weer vliegbaar.... Al zullen we wel weer moeten aansluiten in de overbelaste servers.ralpje schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:35:
Welke CTD's?
Als ik het goed begrepen heb gaat dit over de TCA i.c.m. FBWa320? Een paar vragen daarover uit interesse en om zelf wat te leren:Uitvreter schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:59:
[...]
[...]
Kijk, daar heb ik wat aan.
Ik heb nu gewoon de makkelijke oplossing gekozen, en de detents eruit gehaald. En ik moet zeggen dat dat eigenlijk prima werkt.
Je mist natuurlijk de voelbare clicks als je de thrust levers naar voren schuift, maar je hoort ze wel. Bovendien zie je op je fma in welke thrustmode je zit. Goed te doen.
De sensitivity- heb ik nu lineair, waardoor je 'normaal' gas kunt geven, en goeie controle hebt over je snelheid.
Sensitivity+ staat op -90, maar dat is niet kritisch: het gaat erom dat je, zodra je reverse selecteert, je idle reverse hebt. Als je deze instelling ook op linear hebt staan dan schiet je meteen door naar full reverse.
Neutraal staat op 48% i.p.v. 50% om te compenseren voor de onnauwkeurigheid en de speling in de thrust levers. Anders schiet je meteen door naar reverse als je je gas dicht trekt.
[Afbeelding]
1. Vliegen jullie met de A320 veel op manual thrust? Dat is toch vrij ongebruikelijk, of niet?
2. Hoe zit het met reverse thrust? Ik dacht dat je na de landing altijd full reverse thrust gebruikt maar uit dit bericht maak ik op dat dat niet gebruikelijk is? Wie kan hier meer over vertellen?
Inderdaad, en dan te bedenken dat we vanaf vanavond weer in een compleet nieuwe realiteit terechtkomen met FS2020. Ik had voor Su5 nooit CTD's, Flightsim God knows what will happen nextmaffiabaas schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:13:
[...]
Als je er geen last van hebt mag je de flightsim God op je blote knietjes bedanken. Hopelijk is msfs vanaf vanavond weer vliegbaar.... Al zullen we wel weer moeten aansluiten in de overbelaste servers.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
[ Voor 63% gewijzigd door ravw op 07-09-2021 15:46 ]
Cockpit build topic: Flightsimulator: Home cockpit Vragen en Show
Zero Tolerance: Screenshot dumps (definitie: foto's voor het showen zelf, dus zonder discussiewaarde) moeten in het specifieke topic hiervoor: [Flightsim] Screenshots collage
Voor discussie over real-life luchtvaart: Vliegen, Techniek en achtergrond
Hier graag focussen op FS2020! Algemeen Flight Simulator Topic: Flight Simulator - Deel 85
Wil je leren vliegen of navigeren? Kom naar (Flight Sim) Vraag & Uitleg over vlieg & navigatie principes voor al je vragen!
FS2020 Tweakers Aviation Discord: https://discord.gg/vVzp3nc