[Voetbal] Nationale clubs seizoen 2020/2021 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 111 ... 208 Laatste
Acties:
  • 289.971 views

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-11 09:52

snmght

imho dan he

Gynnad schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:33:
[...]

Hopelijk treft Ajax een mooie (maar niet al te zware) tegenstander in de EL en kunnen ze daar nog een paar rondjes mee (zoals hopelijk ook de andere Nederlandse ploegen).
Doe Donny maar! Wel zwaar, ook mooi.

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

• strafschop
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
snmght schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:46:
[...]

Doe Donny maar! Wel zwaar, ook mooi.
Ajax kan niet loten tegen ManUnited. De groepswinnaars van de EL en de vier beste nummers drie uit de CL zijn geplaatst. Dit zijn ManU, Club Brugge, Shakhtar en Ajax.

• snmght

snmght

imho dan he

strafschop schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:50:
[...]

Ajax kan niet loten tegen ManUnited. De groepswinnaars van de EL en de vier beste nummers drie uit de CL zijn geplaatst. Dit zijn ManU, Club Brugge, Shakhtar en Ajax.
It's a bloody shame.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

ephymerous schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:22:
Volgens mij was dat al pijnlijk duidelijk in de laatste 10 verloren wedstrijden van vorig seizoen. Ook met Ziyech speelde Promes in die serie erg slecht. Ook toen wist je al dat Alvarez niet op het middenveld uit de voeten kan, Neres behoorlijk blessuregevoelig is, Huntelaar te oud is en Labyad en Klaiber niet bij Ajax horen.
Dan bevreemd het mij nog meer dat er alleen op ten Hag wordt gezeken en niet op Overmars. Uiteindelijk is Overmars verantwoordelijk voor wat er verkocht wordt en nog belangrijker, wat er voor in de plaats komt. Voor verkopen van Ziyech, de Jong, de Ligt en van de Beek is niet goed geanticipeerd, helemaal wanneer het streven is dat Ajax bij de beste 16 van Europa gaat horen. De selectie is daar te dun voor en op sommige plekken te zwak. Bij de eerste de beste tegenslag qua basisspelers zakt het geheel in, zit er geen waardige vervanging op de bank en ben je genoodzaakt te schuiven waardoor de balans ver te zoeken is.

Ik ga absoluut niet roepen dat ten Hag geen blaam treft, want buiten de CL om zou Ajax op twee tegenstanders na van iedereen moeten kunnen winnen, ongeacht de blessures. Zijn geschuif en het nog steeds zoeken naar de juiste balans in het elftal is teenkrommend. Maar om alles op zijn bordje te gooien gaat mij te ver, net als sommige negatieve post hier. Maar goed, dat is mijn mening en gelukkig mogen we het oneens zijn met elkaar.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Baseman77 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:43:
De directie bij Ajax denkt dat Ajax bij de top 16 hoort, misschien dat ze nu weer wat realiteitszin terug hebben.
In een seizoen waarin veel klopt en je een beetje mazzel hebt (ook met de loting) kun je als Nederlands club overwinteren in de CL, in alle andere gevallen is het ontzettend moeilijk. Dat blijkt nu wel weer, zelfs tegen een gehavend Liverpool en een Atalanta dat niet in beste vorm verkeert.
Ajax was niet goed genoeg, maar dat ligt mi ook aan een stukje inzet en niet alleen aan het kunnen van spelers. Zelfs als Promes niet zo goed kan zijn als hij was vorig seizoen dan nog is zijn normale niveau niet zo slecht als hij nu speelt. Antony heeft met wat blessures een vrij rommelige voorbereiding gehad, heeft vorig seizoen nauwelijks gevoetbald en moet ook nog inpassen, daarvan kan je geen directe Ziyech vervanging verwachten, hoewel dat er misschien wel in zit op termijn. Kudus leek goed uit de startblokken te komen (boven verwachting zelf, maar raakte geblesseerd). Neres geblesseerd, terug, net in vorm en weer geblesseerd is ook vervelend.

Liverpool thuis met 1-0 verliezen door een eigen doelpunt is zuur (daar vind ik het wel op zijn plek dat woord). Maar bij Atalanta 2-0 voorsprong weggeven is niet goed genoeg (onafhankelijk van de opstelling). De Liverpool uitwedstrijd verlies je door een fout van Onana maar je creëert ook weinig. En gisteren tegen Atalanta heb ik maar enkele minuten echt goed voetbal gezien en de wil om te winnen.

Vorig jaar ging Ajax ook een december dip in en die was eigenlijk nog niet afgelopen toen het seizoen werd afgelast. Het lijkt er op dat de coachingstaf (en dat vind ik meer dan alleen Ten Hag) de selectie niet tot op het bot gemotiveerd krijgt voor dit soort wedstrijden. Het plan B op het veld werkt al niet, maar de instelling lijkt ook niet helemaal ok.

Verder zie ik nog wel een gat ontstaan met Jong Ajax. Er loopt op dit moment niemand rond daar die het niveau aantikt en de spelers die vanuit Jong naar Ajax 1 zijn doorgestroomd krijgen amper minuten of worden voor de leeuwen gegooid. Brobbey was natuurlijk een begrijpelijke noodgreep, en ook des Ajax om een jonge jongen in de Champions League te laten beginnen, maar een maand of vier geleden kon hij conditioneel nog geen wedstrijd in de KKD uitspelen. Labyad speelt nu regelmatig op 10 en is daar net als Promes eerder in het seizoen onzichtbaar en eigenlijk niet goed genoeg. Ekkelenkamp kan dat denk ik beter uiteindelijk en heeft in ieder geval groeipotentieel maar wordt nu ingezet als plan B in onmogelijke situaties.Waarom zet je hem niet in tegen het rechterrijtje, en dat zal een paar wedstrijden moeizaam gaan. Maar dat gaat het met Labyad ook en daar zit zeker geen groei in. (overigens, hij was wel bij de pass op Klaassen en het mogelijke penalty moment best goed bezig gisteren). Hetzelfde voor Timber, die had ook veel meer minuten kunnen maken tot nu toe in de eredivisie.

Terugkomen op mijn punt over Jong, de afgelopen tijd zijn Noa Lang, Dest, Botman, Danilo (verhuurd) direct of met een korte tussenstop in Ajax 1 verkocht, dat zouden stuk voor stuk jongen zijn die voor de breedte prima inzetbaar waren geweest, zeker in dit drukke seizoen. Je had ze waarschijnlijk niet allemaal behouden maar misschien is het toch net een tandje te snel/te veel gegaan.
Han schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:05:
[...]

Dan bevreemd het mij nog meer dat er alleen op ten Hag wordt gezeken en niet op Overmars. Uiteindelijk is Overmars verantwoordelijk voor wat er verkocht wordt en nog belangrijker, wat er voor in de plaats komt. Voor verkopen van Ziyech, de Jong, de Ligt en van de Beek is niet goed geanticipeerd, helemaal wanneer het streven is dat Ajax bij de beste 16 van Europa gaat horen.
De andere kant is dat Onana, Neres, Blind, Tadic, Tagliafico, Mazraoui, zes basisspelers zijn behouden uit het succesteam wat ook een prestatie is. En met de aankoop van Antony, Kudus, Promes en Klaassen zijn er ook versterkingen gekomen van niveau (dat pakt misschien niet altijd goed uit door vorm/blessure maar toch).

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:57
Han schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:05:
[...]

Dan bevreemd het mij nog meer dat er alleen op ten Hag wordt gezeken en niet op Overmars. Uiteindelijk is Overmars verantwoordelijk voor wat er verkocht wordt en nog belangrijker, wat er voor in de plaats komt. Voor verkopen van Ziyech, de Jong, de Ligt en van de Beek is niet goed geanticipeerd, helemaal wanneer het streven is dat Ajax bij de beste 16 van Europa gaat horen. De selectie is daar te dun voor en op sommige plekken te zwak. Bij de eerste de beste tegenslag qua basisspelers zakt het geheel in, zit er geen waardige vervanging op de bank en ben je genoodzaakt te schuiven waardoor de balans ver te zoeken is.
Natuurlijk kan het altijd beter en natuurlijk moet je daar naar streven. Maar veel kritiek is ook gespeend van elke vorm van realisme. En dan bedoel ik niet zozeer jouw commentaar hier maar wat je nu her en der leest.

Ten eerste dat streven om bij de "beste zestien" van Europa te horen. Klinkt leuk maar die zestien zijn ieder jaar anders. Ook met de groepsindeling blijft de CL een bekertoernooi waarbij door loting en door pech goede ploegen buiten de boot kunnen vallen en minder goede ploegen verder kunnen komen.

Ten tweede: ook met al het geld van de wereld zit er een bovengrens aan wat mogelijk is. De opbouw van Ajax is mede afgestemd op Blind. Die ga je dus altijd missen. In de competitie kom je daar mee weg, tegen die Denen ook maar tegen een Italiaanse ploeg breekt je dat op. De selectie van een ploeg in de eredivisie kan never nooit zo groot zijn dat je dat op kunt vangen want een tweede Blind heeft geen trek in het warm houden van de bank voor die paar potjes dat Blind ziek of geblesseerd is of tegen pakweg RKC thuis eens gespaard wordt.

Je kunt je eerste elftal met een goed budget aardig opkrikken in Nederland. Zie bijvoorbeeld Tadic, zie aankomende spelers als Neres en Anthony. Maar een ervaren speler als Tadic die iets met Nederland heeft is ook niet elk jaar beschikbaar en bij jongeren spelers houd je altijd de gok-factor. Zelfs Real heeft daar last van. En bij de breedte van de selectie heb je ook met je eigen opleiding te maken. Die wil Ajax toch ook blijven benutten. Daar moet in de groep ook ruimte voor zijn. Opleiden heeft weinig zin als die spelers allemaal in de KK-divisie blijven hangen. Zo'n Pieri heeft kostbare tijd van zijn carrière verkloot daar wat mij betreft.

Nu lees ik in het commentaar van onder andere Driessen dat het een ramp zijn als Ajax nu geen kampioen zou worden en de CL zou missen. Maar volgens mij zou het voor de eredivisie juist een hele gezonde ontwikkeling zijn. We hebben er als Nederlandse voetbal veel meer aan als meerdere ploegen met regelmaat CL spelen dan één vaste bespeler die hoegenaamd altijd tot de laatste zestien zou moeten behoren en in de stress schiet als het een keer niet lukt. Een keer stunten kan maar Man City of Liverpool halen we in de huidige verhoudingen gewoon nooit in. Heb daar vrede mee.

[ Voor 11% gewijzigd door D-e-n op 10-12-2020 10:53 ]

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:03
strafschop schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:39:
[...]

Ziyech en Promes hebben in de 17 wedstrijden vanaf 1 december welgeteld 315 minuten samen in het veld gestaan.

[...]
Maar dat bewijst toch nog meer mijn punt dat de bijdrage -of het gemis daaraan- van Promes niet als een verrassing mag en kan komen?

XXXVI

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:52

Typhone

Who Dares Wins

Plan B bij Ajax....

...die woorden zou je eigenlijk nooit meer mogen noemen. Plan B bij Ajax is waardeloos. Op het moment dat gisteren Huntelaar het veld in komt samen met Promes dan weet je dat het over en uit is. Promes levert de laatste wedstrijden helemaal niets dus het is een schande dat je iemand die gemiddeld een 3 scoort wederom de kans geeft op zo'n belangrijk moment. Netto resultaat was overigens dat hij gisteren een 2,5 speelde dus het kon tóch nog slechter.

Voor de rest is het natuurlijk met dat halve pompen of verzuipen gedoe dat het middenveld van Ajax daarmee altijd uit balans raakt. De middenvelders schuiven daarmee door richting de 16 van de tegenstander en hopen op afvallende ballen. Maar de ballen die erin gepompt worden zijn vaak armoedig (te hard) waardoor dit plan B nog harder in duigen valt. Verliezen ze de bal dan liggen er grote gaten op het middenveld waardoor er weer extra kilometers gemaakt moeten worden door de spelers. En de cirkel is weer rond op dat moment.

Het grappige is dat ten Hag na elke wedstrijd al direct de volgende tegenstander weer zit te analyseren maar er is nog niemand geweest die dit eens geanalyseerd heeft.

Aan de andere kant zijn er nog wel wat oorzaken te noemen waardoor het gisteren niet liep:

- Tagliafico uit vorm dus de hele linkerkant draait stukken minder
- Kudus geblesseerd (in de weinig wedstrijden waar ie meespeelde bewees ie zijn waarde al op 10)
- Centraal achterin een gebrek aan kwaliteit op het hoogste niveau
- Voorin geen echte '9' beschikbaar en geen systeem wat het gebrek hieraan kan opvangen

Als vervolgens sterkhouders als Klaassen, Promes, Tadic, Tagliafico niet thuisgeven in grote wedstrijden dan wordt het al snel armoedig.

Conclusie: Ajax zeer terecht naar de Europa League.

• snmght

snmght

imho dan he

Typhone schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:57:
Alleen mag je daar (mijns inziens) helaas aan toevoegen; "... waar het in de huidige vorm ook niets te zoeken heeft."

• D-e-n
snmght schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:06:
[...]

waar het in de huidige vorm ook niets te zoeken heeft."
Dat vind altijd van die vreemde opmerkingen. Er zullen altijd betere en slechtere ploegen de volgende ronde bereiken. In de groep van Feyenoord kunnen die matige Oostenrijkers zich ook plaatsen. Die hebben er dan ook niks te zoeken. We moeten eens stoppen met het zo absoluut te maken. De EL en de CL zijn bekertoernooien waar het een beetje mee moet zitten om ver te komen. Je kunt ook zomaar weer in de finale staan.

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-11 17:26
D-e-n schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:48:
[...]
Nu lees ik in het commentaar van onder andere Driessen dat het een ramp zijn als Ajax nu geen kampioen zou worden en de CL zou missen. Maar volgens mij zou het voor de eredivisie juist een hele gezonde ontwikkeling zijn. We hebben er als Nederlandse voetbal veel meer aan als meerdere ploegen met regelmaat CL spelen dan één vaste bespeler die hoegenaamd altijd tot de laatste zestien zou moeten behoren en in de stress schiet als het een keer niet lukt. Een keer stunten kan maar Man City of Liverpool halen we in de huidige verhoudingen gewoon nooit in. Heb daar vrede mee.
Lees hier nu meerdere keren dat Ajax tot de laatste 16 moet behoren of vindt dat het er al bij hoort. De ambitie is gesteld om dat te bereiken, in het (financiële) beleid wordt daar echter helemaal niet van uit gegaan alsof het vandaag al waarheid is. Niemand bij Ajax zal roepen dat het City of Liverpool structureel in kan, zal of wil halen. Schier onmogelijk.

Ajax is op basis van coefficient de 19e club in Europa, net achter Shaktar, Roma, Lyon en Porto en net voor Napoli en Leipzig. Dat het de ambitie formuleert om met dergelijke clubs te strijden om het predikaat 'bij de beste 16' lijkt me gezond, logisch en op basis van de huidige stand van zaken ook gewoon realistisch.

Wat Driessen vervolgens roeptoetert interesseert me persoonlijk helemaal niets. De zuurpruim heeft meermaals laten zien dat hij er de ballen verstand van heeft en een duidelijk rancune richting Ajax kent, al dan niet geveinsd om maar meer kranten te kunnen verkopen.

Overigens is het m.i. niet meer dan logisch dat belangen van Ajax en Eredivisie voor wat betreft CL plaatsing haaks op elkaar staan, is gewoon een zero sum game. Rest van de ED mag daarbij wel van geluk spreken dat de (voor Ajax) belachelijk slechte 13-jarige deal met Fox/ESPN is gesloten namens de hele divisie, Ajax zou solo een veelvoud kunnen ophalen dan wat men nu krijgt voor de rechten.

• D-e-n
BoB_HenK schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:27:
[...]
Ajax zou solo een veelvoud kunnen ophalen dan wat men nu krijgt voor de rechten.
En dan? In je eentje eredivisie spelen? Nou vooruit, Feyenoord en PSV er nog bij misschien? Sommige mensen willen maar niet beseffen dat Ajax een Nederlandse club is, met alle beperkingen die daar bij horen.

Wil je dat veranderen dan moet je als eredivisie bij de UEFA aankloppen, niet je reet afvegen met het bestaansrecht van de andere clubs.

En het rare is dat sommige Ajax-fans dan boos worden als je dit zegt maar zodra er gesproken wordt over een alternatieve competitie opzet die zowel de belangen van Ajax als die van de eredivisie als geheel ten goede zou kunnen komen dat iedereen dan weer in de conservatieve kramp schiet. Want een kleinere eredivisie, vier keer Ajax-PSV of Ajax-Feyenoord in een seizoen is dan weer niet bespreekbaar. Terwijl dat wél de manier is om de weerstand en de aantrekkelijkheid te verbeteren. Terwijl je de pot dan ook kunt verdelen over een kleiner aantal clubs.

En dan zeg ik niet dat bovenstaande een kant en klaar oplossing. Het gaat om de denkrichting: wil je een betere eredivisie en een beter Nederlands voetbal of wil je in je eentje als een Don Quichote de Europese top bestormen.

[ Voor 42% gewijzigd door D-e-n op 10-12-2020 11:52 ]

• snmght

snmght

imho dan he

D-e-n schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:47:
[...]
Want een kleinere eredivisie, vier keer Ajax-PSV of Ajax-Feyenoord in een seizoen is dan weer niet bespreekbaar.
Voor wie niet? Ik ben voor!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:55
Han schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:55:
Eingelijk is het zo verlopen zoals vooraf verwacht, Liverpool op nr. 1 in de pool en Ajax en Atalanta strijdend voor plek 2. De teleurstelling is vooral vanwege het feit dat er meer in gezeten had. Het gelijke spel bij Atalanta uit was onnodig (in mijn ogen tacttisch falen) en Liverpool bleek minder in vorm dan vorig seizoen. Zowel in de wedstrijden tegen Liverpool als tegen Atalanta had er gewoon meer in gezeten. Vooraf had niemand kunnen voorspellen dat Ajax tegen Liverpool meer had verdient/kunnen krijgen.

Dat Ajax slecht een punt heeft overgehouden aan de ontmoetingen tegen Atalanta geeft de verhoudingen niet goed weer, Atalanta verdiende gisteren maximaal een punt vanwege het verdedigende werk maar hield er 3 aan over vanwege het uitgangspunt, Ajax moest winnen en daarom op het laatst ruimte weggeven, helemaal met 10 man. Dat Atalanta een betere uitgangspositie had dan Ajax komt enkel vanwege een offday van Liverpool. Uit won Liverpool maarliefst met 0-5 van Atalanta om vervolgens thuis tegen dat zelfde Atalanta met 0-2 te verliezen.

Ik ben ook van mening dat wanneer de poule 'normaal' was verlopen en Ajax en Atalanta beiden geen punten hadden gepakt tegen Liverpool, Ajax een grotere kans had gehad om door te gaan. Nu is Ajax uitgeschakeld mede door het toedoen van een offday van Liverpool en dat is zonde. Buiten dat had Ajax gisteren in het geval van een normale poulewedstrijd nooit verloren van Atalanta maar minimaal gelijk gespeelt.

Overigens over het missen van spelers; ik ben van mening dat Kudus nog het meest gemist wordt.
Atalanta was net zo vaak gevaarlijk als Ajax gisteren, dus verdiende ook maximaal 1 punt, en dat was niet genoeg voor Ajax. Dat Liverpool van Atalanta verliest, dat had je misschien niet vooraf bedacht, maar de kans was wel het grootst dat Atalanta van Liverpool punten zou snoepen, de andere teams (Ajax/ Midtjylland) had ik vooraf ook al niet verwacht dat ze punten van Liverpool zouden pakken.

Na de eerste 2 wedstrijden waarbij Ajax nipt van Liverpool had gewonnen en gelijk had gespeeld tegen Atalanta (volkomen onnodig, maar gezien de fouten niet onterecht), had ik er niet raar van opgekeken wanneer Ajax boven Atalanta zou eindigen. Echter met een Liverpool in slechte doen en met al die beperkingen qua in te zetten spelers, was er nog altijd het risico dat Atalanta daar (minimaal) een punt tegen zou halen. En dat is gebeurt.

Wat mij gisteren het meest tegenviel was dat er geen idee achter leek te zitten, iedereen was eigenlijk wel blij dat Ajax MOET winnen, en niet aan een gelijk spel genoeg had, want dan zou het mis gaan. Spelen om te winnen zou Ajax beter liggen. Ik heb de hele wil om te winnen eigenlijk niet of nauwelijks terug gezien, de felheid/ drive leek te ontbreken om dat af te dwingen.
[...]

Lees hier nu meerdere keren dat Ajax tot de laatste 16 moet behoren of vindt dat het er al bij hoort. De ambitie is gesteld om dat te bereiken, in het (financiële) beleid wordt daar echter helemaal niet van uit gegaan alsof het vandaag al waarheid is. Niemand bij Ajax zal roepen dat het City of Liverpool structureel in kan, zal of wil halen. Schier onmogelijk.

Ajax is op basis van coefficient de 19e club in Europa, net achter Shaktar, Roma, Lyon en Porto en net voor Napoli en Leipzig. Dat het de ambitie formuleert om met dergelijke clubs te strijden om het predikaat 'bij de beste 16' lijkt me gezond, logisch en op basis van de huidige stand van zaken ook gewoon realistisch.

Wat Driessen vervolgens roeptoetert interesseert me persoonlijk helemaal niets. De zuurpruim heeft meermaals laten zien dat hij er de ballen verstand van heeft en een duidelijk rancune richting Ajax kent, al dan niet geveinsd om maar meer kranten te kunnen verkopen.

Overigens is het m.i. niet meer dan logisch dat belangen van Ajax en Eredivisie voor wat betreft CL plaatsing haaks op elkaar staan, is gewoon een zero sum game. Rest van de ED mag daarbij wel van geluk spreken dat de (voor Ajax) belachelijk slechte 13-jarige deal met Fox/ESPN is gesloten namens de hele divisie, Ajax zou solo een veelvoud kunnen ophalen dan wat men nu krijgt voor de rechten.
Hier heb je vind ik wel gelijk in alleen Ajax heeft de CL miljoenen wel met regelmaat nodig om (op langer termijn) financieel gezond beleid te voeren, ze kunnen/ mogen (en willen!) er niet vanuit gaan dat ze de hoge salarissen wel kunnen blijven betalen doordat ze wel weer spelers verkopen tegen hoofdprijzen. Even als voorbeeld: Als Ajax nu 3 jaar op rij geen CL haalt lopen ze 120 miljoen mis (dat is niet weinig!) aan start geld, laat staan de andere inkomsten door (ver)marketing en dergelijke.
Het huidig beleid is er (in mijn optiek) wel degelijk op gebouwd dat:
- Ieder jaar CL behaald moet worden, dus eigenlijk ieder jaar kampioen
- Met regelmaat (niet ieder jaar) overwinterd moet worden

Daarvoor is (helaas) ook medewerking van andere NL clubs nodig, als die geen punten halen, dan wordt het lastig want zal Ajax op den duur ook nog voorrondes door moeten.
Ik vind het een dappere poging, maar ook ergens wel een hele grote gok, want het ligt niet alleen bij jezelf of deze doelstellingen haalbaar blijken en blijven.

(overigens, met het minder snel wegkopen van jeugdspelers door Engelse clubs ivm de Brexit, heb ik wel hoop dat het niveau hier in NL weer langzaam omhoog gaat en weer net als eerder veel spelers hier echt doorbreken en dan pas naar een andere competitie gaan. Maar als de competitie hier sterker/ beter wordt, zullen ze ook minder snel geneigd zijn ergens anders heen te gaan.)

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

Ben ik de enige die vind dat Liverpool te pakken was? dat Atalanta niet een betere ploeg heeft? Dat Ajax en met name de directie het belang van een goede spits volledig onderschat heeft? Dat de coach echt totaal vreemde dingen doet en hij nogal de neiging heeft te denken als toen hij coach van Utrecht was?

De uitschakeling was voor mij geen verrassing, zeker toen ik gisteren hier al vernam dat Atalanta niet hoefde te winnen. Het ontbreekt Ajax in mijn ogen aan 2 dingen, een stabiele selectie inclusief bank en een coach die Ajax aantrekkelijk voetbal laat voetballen. Zodra de kwaliteit er niet is zakt ETH volledig door het ijs, dat ze vorig jaar gedeeld 1e waren en corona voor ETH een zege werd kon je al zien aan zijn opstellingen, zijn wedstrijdplan dat hij echt een coach is die kan parasiteren op kwaliteit maar hij echt geen coach is die spelers beter maakt en daarmee successen kan behalen. Ajax heeft de verkeerde naar Hoffenheim laten gaan....

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

• toolkist
  • Niet online
Han schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:05:
[...]

En met Klaas-jan Huntelaar win je de oorlog ook niet meer, die kan je enkel met goed fatsoen brengen tegen het rechter rijtje in de eredivisie, niet meer dan dat en zeker in de CL niet meer. Kom aan zeg, ik vind sommige commentaren echt ondoordacht en vanuit negatief oogpunt. Promes is inderdaad uit vorm en zit daarom ook op de bank, maar er zijn momenten dat je zo'n speler wel gewoon moet brengen en dit was er een van.
Hij brengt nog altijd meer dan een talent van 18 die nog geen wedstrijd op niveau gespeeld heeft. Dat zag je ook wel met al die hele kleine duwtjes die hem steeds weer uit het spel haalden.
Brobbey is leuk om in de Eredivisie ervaring op te doen, of in Europa tegen de mindere goden, niet in een wedstrijd waar je CL seizoen voor op het spel staat, tegen een team als Atalanta.
En hier is dus helemaal niks ondoordacht aan... Sterker nog, ik denk dat de oogkleppen deze keer zitten aan de kant van degenen die Ten Hag ten koste van alles blijven verdedigen.
'Laten we Promes brengen, misschien doet ie het nu wel' is gewoon hopen tegen beter weten in met zijn vorm.
'Met Huntelaar win je de oorlog niet meer', gebaseerd op? Hij heeft 117 minuten gespeeld verdeeld over 7 wedstrijden...

• PolarBear
  • Niet online
simons schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:13:
Ben ik de enige die vind dat Liverpool te pakken was?
Het dubbeltje had zeker naar 2x gelijkspel kunnen vallen. Te pakken weet ik niet, Liverpool heeft ook genoeg kwaliteit om een tandje bij te doen als het nodig was geweest.
dat Atalanta niet een betere ploeg heeft?
Daar ben ik het zeker mee eens en het gelijkspel bij Atalanta uit is een hele dure geweest.
Dat Ajax en met name de directie het belang van een goede spits volledig onderschat heeft?
Mja, Ajax en spitsen is over het algemeen lastig. Tussen de Suarez, Huntelaar (1e periode), Kluivert, van Basten, Zlatan zitten genoeg periodes waar Ajax het met geen of een mindere spits heeft moeten doen. Een spits is voor Ajax zeker niet van levensbelang in het normale Ajax spel.

• Gonadan
  • Laatst online: 13:17

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Typhone schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:57:
Plan B bij Ajax....

...die woorden zou je eigenlijk nooit meer mogen noemen. Plan B bij Ajax is waardeloos.
Plan B is wat ze al het hele seizoen doen, ik wacht nog steeds op een Plan A. ;)
Ik kan niet anders concluderen inderdaad.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• toolkist
  • Niet online
En het rare is dat sommige Ajax-fans dan boos worden als je dit zegt maar zodra er gesproken wordt over een alternatieve competitie opzet die zowel de belangen van Ajax als die van de eredivisie als geheel ten goede zou kunnen komen dat iedereen dan weer in de conservatieve kramp schiet. Want een kleinere eredivisie, vier keer Ajax-PSV of Ajax-Feyenoord in een seizoen is dan weer niet bespreekbaar. Terwijl dat wél de manier is om de weerstand en de aantrekkelijkheid te verbeteren. Terwijl je de pot dan ook kunt verdelen over een kleiner aantal clubs.
Je weet dat die tegenstand komt van de kleine clubs? Ik kan niet wachten tot het moment dat we de onderste 4 a 6 teams eraf snijden. Weg met teams als Fortuna, Emmen, RKC, VVV etc. Laat die extra wedstrijden tegen Heerenveen, Utrecht, Groningen en uiteraard Feyenoord/PSV/AZ maar komen. Ik betaal er graag het dubbele aan tv geld voor als dat nodig is.

• BoB_HenK
[...]

En dan? In je eentje eredivisie spelen? Nou vooruit, Feyenoord en PSV er nog bij misschien? Sommige mensen willen maar niet beseffen dat Ajax een Nederlandse club is, met alle beperkingen die daar bij horen.

Wil je dat veranderen dan moet je als eredivisie bij de UEFA aankloppen, niet je reet afvegen met het bestaansrecht van de andere clubs.

En dan zeg ik niet dat bovenstaande een kant en klaar oplossing. Het gaat om de denkrichting: wil je een betere eredivisie en een beter Nederlands voetbal of wil je in je eentje als een Don Quichote de Europese top bestormen.
Poeh, merk dat er de nodige irritatie zit. Snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom je totaal uit je panty schiet en de noodzaak voelt om een groep supporters op een hoop te gooien en te diskwalificeren. Wat bedoel je precies met 'beseffen dat het een Nederlandse club is' of 'je reet afvegen met'?

Is toch gewoon een feitelijke constatering dat Ajax (en PSV en Feyenoord net zo) financieel beter af zouden zijn indien ze hun eigen plan trekken en dat het spel rond CL kwalificatie én die andere grote pot geld (TV rechten) een zero sum game is? Spreek me daarbij in mijn post niet uit voor of tegen wat dan ook, dat mag eenieder voor zich bepalen.
jbdeiman schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:05:
Hier heb je vind ik wel gelijk in alleen Ajax heeft de CL miljoenen wel met regelmaat nodig om (op langer termijn) financieel gezond beleid te voeren, ze kunnen/ mogen (en willen!) er niet vanuit gaan dat ze de hoge salarissen wel kunnen blijven betalen doordat ze wel weer spelers verkopen tegen hoofdprijzen. Even als voorbeeld: Als Ajax nu 3 jaar op rij geen CL haalt lopen ze 120 miljoen mis (dat is niet weinig!) aan start geld, laat staan de andere inkomsten door (ver)marketing en dergelijke.
Het huidig beleid is er (in mijn optiek) wel degelijk op gebouwd dat:
- Ieder jaar CL behaald moet worden, dus eigenlijk ieder jaar kampioen
- Met regelmaat (niet ieder jaar) overwinterd moet worden

Daarvoor is (helaas) ook medewerking van andere NL clubs nodig, als die geen punten halen, dan wordt het lastig want zal Ajax op den duur ook nog voorrondes door moeten.
Ik vind het een dappere poging, maar ook ergens wel een hele grote gok, want het ligt niet alleen bij jezelf of deze doelstellingen haalbaar blijken en blijven.

(overigens, met het minder snel wegkopen van jeugdspelers door Engelse clubs ivm de Brexit, heb ik wel hoop dat het niveau hier in NL weer langzaam omhoog gaat en weer net als eerder veel spelers hier echt doorbreken en dan pas naar een andere competitie gaan. Maar als de competitie hier sterker/ beter wordt, zullen ze ook minder snel geneigd zijn ergens anders heen te gaan.)
Maak van Ajax een willekeurige degradatie kandidaat en van CL plaatsing handhaving Eredivisie en je ziet dat dit in feite voor bijna alle clubs in NL geldt. Moet nu eenmaal gekozen worden tussen begroten op je ambitie voor de komende jaren of begroten op de (conservatie) realiteit van vandaag in de wetenschap dat je je ambitie dan sowieso niet gaat halen.

• Gonadan

Gonadan

simons schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:13:
De uitschakeling was voor mij geen verrassing, zeker toen ik gisteren hier al vernam dat Atalanta niet hoefde te winnen.
Achteraf is het makkelijk roepen natuurlijk, maar ik schrok mij helemaal dood toen Ten Hag stond te vertellen over de ruimte die we gingen krijgen omdat Atalanta lekker ging aanvallen. Een Italiaanse club, in een uitwedstrijd, zie niet hoeven te winnen, vol gas aanvallen? Sorry, maar dan snap je er echt helemaal niets van.
Op dat soort momenten krijg ik een stemmetje in m'n hoofd: "Zijn zij nou zo slim of zijn wij Hollanders gewoon zo dom?".

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-11 13:41
Vorige wedstrijden had ajax meer verdient maar gisteren lieten ze het echt volledig liggen.

Zijn zoveel spelers uit vorm of wat is er aan de hand.
Vooral Klaassen, speelt hij met pijntjes of wat is er met hem.

Promes vond ik trouwens niet slecht.
Nee hij was niet top, maar vergeleken met zijn vorige wedstrijden was dit absoluut niet slecht.

Denk dat ten Hag meer moet roteren.
Zodat belangrijke spelers rust krijgen en er wat scherpte terug komt.

Ajax stelde me teleur, hoop dat er vanavond geen clubs zijn die dit doen.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Gonadan schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:39:
[...]

Achteraf is het makkelijk roepen natuurlijk, maar ik schrok mij helemaal dood toen Ten Hag stond te vertellen over de ruimte die we gingen krijgen omdat Atalanta lekker ging aanvallen. Een Italiaanse club, in een uitwedstrijd, zie niet hoeven te winnen, vol gas aanvallen? Sorry, maar dan snap je er echt helemaal niets van.
Op dat soort momenten krijg ik een stemmetje in m'n hoofd: "Zijn zij nou zo slim of zijn wij Hollanders gewoon zo dom?".
Die ging inderdaad ook helemaal aan mij voorbij, zo van WTF? :?

Maar dat was het wissel- en opstellingsbeleid bij PSV en Ajax afgelopen weekend ook, wat dat betreft.

Compleet mesjokke om niet steeds met je sterkste opstelling te spelen.

Die wil je juist én in topconditie hebben, én optimaal met elkaar laten samenspelen, ook buiten het trainingsveld. En dan vervang je niet je 5 sterkhouders in een groot deel van de wedstrijd.

Als ik als hockeycoach van HC Bal op het Dak iedereen opstelde en evenveel tijd geef, was dat omdat dat gewoon normaal is, iedereen laten speen, het is de Hoofdklasse iet.

Hier gaat het om de keiharde cijfers en pegels. Wie Twente de afgelopen maanden heeft zien spelen had op zijn klompen aangevoeld dat daar punten verloren zouden worden met een halfzachte opstelling, tegen Heerenveen idem.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-11 10:36
[...]

Dit dus. Hij heeft één aanvalsplan, met hooguit wat nuances daarin, maar er zijn bepaalde tactieken waar Ajax het altijd moeilijk mee heeft en dan is er geen plan B. Gisteren heb ik me kapot zitten ergeren. tachtig minuten lang geduldig rondtikken om te kijken of Atalanta ging happen, wat ze natuurlijk niet deden. Ajax kwam nooit in zijn gewenste spel, kreeg nooit wat het wilde en werd door Atalanta én zichzelf zo volledig geneutraliseerd. Maar een wijziging van tactiek, ho maar. Gewoon maar steeds hetzelfde blijven proberen. Ten hag is toch een beetje een one trick pony, en dat breekt je nu op.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ik zat me trouwens af en toe ook wel af te vragen waar de statistieken die in beeld kwamen, bijv. qua balbezit, op gebaseerd waren.

Ik had in de tweede helft een ruim 10 minuten vrijwel alleen dominantie en gevaarlijke aanvallen van Atalanta gezien, en de statistiek zei 'laatste 15 minuten: Ajax 67%, Atalanta 33% balbezit". :?

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• remco112
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-01-2023
[...]

Heeft hij dat echt gezegd?! :D

Tevens klopt het stigma dat Italianen alleen maar goed zijn in verdedigen niet. Aantal jaren geleden misschien, maar het is gelukkig wat aanvallender geworden.

• simons

simons

LETS GO BRANDON

[...]

Achteraf is het makkelijk roepen natuurlijk,
Volgens mij melde ik dat gisteren ergens in de 1e helft toen ik hier binnenviel, maar een kniesoor die daarover valt.
maar ik schrok mij helemaal dood toen Ten Hag stond te vertellen over de ruimte die we gingen krijgen omdat Atalanta lekker ging aanvallen. Een Italiaanse club, in een uitwedstrijd, zie niet hoeven te winnen, vol gas aanvallen? Sorry, maar dan snap je er echt helemaal niets van.
Atalante is voor Italiaanse begrippen aanvallend. Maar ja idd ETH had ook daar weer niet goed over nagedacht. De eerste Italiaanse ploeg die genoeg aan een gelijkspel in Amsterdam heeft en aanvallend voetbal gaat spelen moet er nog spelen. Echt heel vaak moet ik concluderen dat zijn mond op en neer gaat maar er verder niets uit komt.

• Gonadan

Gonadan

Atalanta speelt leuk voetbal en catenaccio zie je überhaupt niet veel meer, maar Italianen zijn wel slim genoeg om hun tactiek aan te passen aan de situatie en het benodigde resultaat.
Er blind vanuit gaan dat ze gewoon hun aanvallende speelstijl zullen hanteren is je reinste minachting van de intelligentie van je tegenstander.
Tenzij je tegen Nederlanders speelt. :')
Yup, net voor de wedstrijd in het interview.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• simons

simons

LETS GO BRANDON

PolarBear schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:27:
Mja, Ajax en spitsen is over het algemeen lastig. Tussen de Suarez, Huntelaar (1e periode), Kluivert, van Basten, Zlatan zitten genoeg periodes waar Ajax het met geen of een mindere spits heeft moeten doen. Een spits is voor Ajax zeker niet van levensbelang in het normale Ajax spel.
Ik heb werkelijk geen idee wie na KJH de eerste spits zou moeten zijn met dit elftal. Althans ik weet het wel maar het is niet Labyad.
Daarbij als je van mening bent dat Tadic vanaf links moet komen dan is er werkelijk een levensgroot verschil tussen een spits van laten we zeggen Milic of datgene wat er nu moet opdraven.
Nee geen levensbelang maar pls.... wat er nu in de spits staat is regelrechte bagger van het niveau Utrecht of minder.

• toolkist
  • Niet online
De eerste helft verliep zonder veel hoogtepunten. Klaassen: “We wilden niet gelijk ons hoofd verliezen en kamikaze gaan spelen. Vanuit die positie wilden we kansen gaan creëren. Dat hebben we te weinig gedaan.
Hier zijn ze ook wat te ver in doorgedraaid de 1e helft.. Er zat veel te weinig drive naar voren in.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-11 08:03
Ramzzz schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:59:
Ik had in de tweede helft een ruim 10 minuten vrijwel alleen dominantie en gevaarlijke aanvallen van Atalanta gezien, en de statistiek zei 'laatste 15 minuten: Ajax 67%, Atalanta 33% balbezit". :?
Dat is 2x zoveel balbezit, vrij uitzonderlijk voor een voetbalwedstrijd. Ik heb het wel vaker dat de verschillen kleiner lijken dan je gevoel zegt. Je kan nou eenmaal bij elke spelhervatting een halve minuut pakken, zelfs als je gelijk de bal kwijt bent en de tegenstander zet een minuut lang een aanval op heb je dan nog 33%.
toolkist schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:24:
'Met Huntelaar win je de oorlog niet meer', gebaseerd op? Hij heeft 117 minuten gespeeld verdeeld over 7 wedstrijden...
Huntelaar is 37, wanneer heeft hij voor het laatst het verschil voor Ajax gemaakt? Dat hij zo weinig speelt is ook niet voor niets. Het is geen schande maar het lijkt gewoon klaar te zijn. Hij is ook niet het type speler die naast doelpunten nog bijzonder hard werkt, assists geeft, of iets anders bijdraagt als het doelpunten maken even niet lukt.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

simons schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:05:
[...]

Volgens mij melde ik dat gisteren ergens in de 1e helft toen ik hier binnenviel, maar een kniesoor die daarover valt.

[...]

Atalante is voor Italiaanse begrippen aanvallend. Maar ja idd ETH had ook daar weer niet goed over nagedacht. De eerste Italiaanse ploeg die genoeg aan een gelijkspel in Amsterdam heeft en aanvallend voetbal gaat spelen moet er nog spelen. Echt heel vaak moet ik concluderen dat zijn mond op en neer gaat maar er verder niets uit komt.
Er zijn vast wel coaches die systematisch, planmatig en waar mogelijk volgens (medisch/wetenschappelijk) aangetoond effectieve methoden trainen, tactieken en strategieën werken. En die daar de ruimte voor krijgen, zonder de knoet van een ongeduldig bestuur achter zich kunnen werken.

Coaches die, wanneer ze de ruimte krijgen voor fatsoenlijk opbouwen, eigen jeugd inpassen, balans in het elftal met ervaring, sterke aankopen of inhuurkrachten, eigen kweek, langdurige dienstverbanden van sterkhouders, etc. een club tot bloei kunnen brengen - binnen de (meestal krappe) financiële marges die er zijn.

Wellicht zelfs een meerderheid. Maar van sommigen waag ik het te betwijfelen, als je ziet hoe - 'op het oog' - naïef en schijnbaar ondoordacht er een soort 'winging it'-beleid is, dat van de hak op de tak springt een totaal geen systematiek kent. Coaches die handelen alsof de duvel hen op de hielen zit. totaal geen rust en zekerheid uitstralen.

Afschrikwekkend voorbeeld hierin (in mijn optiek), afgelopen seizoen: Stam. Set up for failure, noem je dat. Maar ook van Bommel, die m.i. onterecht zijn congé kreeg. Je moet ook wel de tijd hebben en krijgen (afdwingen) om met het beschikbare materiaal een doel na te streven. Betrekkelijke nieuwkomers vallen dan extra op, want krijgen vaak de tijd en het vertrouwen überhaupt niet (voldoende).

Meteen moeten pieken. Op 3 fronten meestrijden. Dat toont m.i. eerder een falen (en gebrek aan visie) van een bestuur aan, dat stelt een betrekkelijk onervaren coach aan, die überhaupt nog zijn draai moet vinden, zelfs al kent hij een club door en door.

Wie systematisch te werk gaat met een lange termijn-visie komt op den duur veel verder dan wie alleen maar ad hoc werkt. Maar het staat en valt natuurljk ook wel met de ruimte die je als coach krijgt of afdwingt met je staat van dient en bewijs van handelen.

Maar die kwaal zie je bij veel clubs terug, veel clubs lijken - 'op het oog' - überhaupt geen lange termijn-visie te hebben en stelt een coach aan voor de korte termijn-prestaties.

Zelfs een (inmiddels) veelgeroemde club als AZ laat de lange termijn-visie los en schiet zichzelf in de eigen voet met een ontslag op staande voet van een betrekkelijk succesvolle coach met een visie. Ook daar is een speciale mix van factoren en actoren voor nodig. De werkwijze van van den Brom werkte daar, in die context, met Slot als assistent. Onder Slot ging het min of meer gelijkmatig door. En dan nu: acuut exit - terwijl hij sowieso al ging vertrekken.

Ongeduldig zijn heeft erg veel nadelen. Ad hoc je visie loslaten voor een korte termijn-belang kan soms voor een selectief doel werken, maar werkt volgens mij - natte vinger! - vaker niet dan wel.

• KingKoning
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-11 15:37
Deadsy schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:43:

Promes vond ik trouwens niet slecht.
Nee hij was niet top, maar vergeleken met zijn vorige wedstrijden was dit absoluut niet slecht.
oh dan hebben we een ander promes gezien. Ik vond hem zo bizar slecht. passes kwamen vaker niet aan dan wel, ballen sprongen van zijn voet. Het ging íets beter toen hij eenmaal half LB stond, maar van Promes gaat 0,0 dreiging uit in deze vorm.

• jbdeiman
BoB_HenK schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:34:
[...]

Maak van Ajax een willekeurige degradatie kandidaat en van CL plaatsing handhaving Eredivisie en je ziet dat dit in feite voor bijna alle clubs in NL geldt. Moet nu eenmaal gekozen worden tussen begroten op je ambitie voor de komende jaren of begroten op de (conservatie) realiteit van vandaag in de wetenschap dat je je ambitie dan sowieso niet gaat halen.
Natuurlijk, bij ambitie hoort het nemen van een bepaald risico, maar men moet zich er wel van bewust zijn dat dit nu al het 2e 'tussenjaar' is, en dat het wel belangrijk is dat men volgend jaar weer CL haalt. In dat licht zijn de resultaten nu niet echt overtuigend en zal in Amsterdam er zeker wel spanning/ druk op zitten.
Men moest natuurlijk al presteren, maar die druk wordt (na 2 mindere jaren in Europa) wel hoger.

• toolkist
  • Niet online
ph4ge schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:24:
Huntelaar is 37, wanneer heeft hij voor het laatst het verschil voor Ajax gemaakt? Dat hij zo weinig speelt is ook niet voor niets. Het is geen schande maar het lijkt gewoon klaar te zijn. Hij is ook niet het type speler die naast doelpunten nog bijzonder hard werkt, assists geeft, of iets anders bijdraagt als het doelpunten maken even niet lukt.
Dat het allemaal minder is op z'n 37e klopt zeker. Dat hij geen werkpaard is of iemand die een berg assists geeft ook.
Maar hij heeft wel de ervaring (bv qua duels aangaan met die verdedigers) en de mindset (scoren scoren scoren) die je in dit soort wedstrijden nodig hebt. Gisteren mag ie uiteindelijk dan toch invallen, op de kans van Klaassen na was hij wel het gevaarlijkst (met die wel/niet penalty situatie).

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

De ambitie is gezond en logisch en zeker realistisch zodra ze de wisselvalligheid eruit weten te krijgen. De beperkende factor zijn de jaren waarin ze minder scoren. 1.5 punten is veel en veel te weinig maar ook de 13 punten is eigenlijk niet afdoende. Je moet dan eigenlijk naar de 20 punten per jaar gaan en een absolute ondergrens van 15 tot 17 punten.

Spelers langer binden is daarin al een goede stap die ze gedaan hebben maar nu is de breedte een belangrijk punt en wellicht tijdig doorselecteren.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-11 17:00
KingKoning schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:30:
oh dan hebben we een ander promes gezien. Ik vond hem zo bizar slecht. passes kwamen vaker niet aan dan wel, ballen sprongen van zijn voet. Het ging íets beter toen hij eenmaal half LB stond, maar van Promes gaat 0,0 dreiging uit in deze vorm.
Kwaliteit aan de bal is nooit een sterke kant van Promes geweest. Hij moet het hebben van loopacties (en spelers die ze op waarde schatten). Ik vond hem wel wat brengen gisteren, hij bracht wat beweging voorin. Dat domme heen-en-weer-getik achterin is niet alleen een keuze uit voorzichtigheid. Als iedereen vóór je statisch in de dekking staat heb je weinig andere keus.

Ajax verder verdiend verloren gisteren. Jammer maar helaas.

Regeren is vooruitschuiven

• Typhone
  • Laatst online: 12:52

Typhone

Who Dares Wins

remco112 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:00:
[...]

Heeft hij dat echt gezegd?! :D
Ja dat zat ie te vertellen in het interview voor de wedstrijd. Tijd voor een spoedberaad binnenkort. Aan de support voor de wedstrijd lag het niet namelijk.

YouTube: WIJ ZIJN AJAX!!

• BoB_HenK
jbdeiman schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:34:
[...]

Natuurlijk, bij ambitie hoort het nemen van een bepaald risico, maar men moet zich er wel van bewust zijn dat dit nu al het 2e 'tussenjaar' is, en dat het wel belangrijk is dat men volgend jaar weer CL haalt. In dat licht zijn de resultaten nu niet echt overtuigend en zal in Amsterdam er zeker wel spanning/ druk op zitten.
Men moest natuurlijk al presteren, maar die druk wordt (na 2 mindere jaren in Europa) wel hoger.
Volgens mij is hier sprake van een misverstand. Ajax begroot op het spelen van groepsronde CL en overwinteren in de de EL, niet op het overwinteren in de CL. Dit lukte toch ook in de 'tussenjaren'?

• PolarBear
  • Niet online
Ramzzz schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:27:
[...]
Ongeduldig zijn heeft erg veel nadelen. Ad hoc je visie loslaten voor een korte termijn-belang kan soms voor een selectief doel werken, maar werkt volgens mij - natte vinger! - vaker niet dan wel.
Volgens mij laat EtH het vooral tactisch liggen. Na 2,5 jaar Ajax weet je dat een FC Twente, Groningen, AZ spelen tegen Ajax zoals ze spelen. En dat de normale speelwijze daar niet werkt. En er komt geen goed werkend plan om dat te bestrijden. Geef geen ruimtes weg in de 16/zak lekker in, laat Ajax lekker rond tikken en 'counter' op los is inmiddels toch geen nieuwe tactiek meer tegen Ajax.

• BoB_HenK
PolarBear schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:13:
[...]

Volgens mij laat EtH het vooral tactisch liggen. Na 2,5 jaar Ajax weet je dat een FC Twente, Groningen, AZ spelen tegen Ajax zoals ze spelen. En dat de normale speelwijze daar niet werkt. En er komt geen goed werkend plan om dat te bestrijden. Geef geen ruimtes weg in de 16/zak lekker in, laat Ajax lekker rond tikken en 'counter' op los is inmiddels toch geen nieuwe tactiek meer tegen Ajax.
Ik snap werkelijk niet waarom EtH weigert een 532/352 te overwegen, al helemaal tegen een ploeg als Atalanta.
  • Je kan altijd een van de centrale drie achterin in laten dribbelen of schuiven naar het middenveld om zo een man meer situatie te creeren. Door meerdere spelers te hebben die dit kunnen is het lastig te verdedigen
  • Ajax heeft al jaren backs die prima een hele flank kunnen bestrijken, zowel qua vermogen als qua aanvallende vaardigheden. Hell, de helft van de tijd zijn het buitenspelers die pas vrij laat zijn omgeturnd tot backs die hun man voorbij kunnen komen en een goeie voorzet hebben
  • Je kan twee types voorin naast elkaar zetten, bijvoorbeeld groot en balvast met meer bewegelijke types. De meeste ploegen spelen met 2 centralen achterin die je dan vervolgens kan vastzetten waardoor je opbouw via backs afdwingt, waar doorgaans niet de kracht van ploegen ligt
  • Voor dit seizoen in het bijzonder geldt dat de spoeling door blessures op de flanken en verkoop Lang dun is. Gisteren had je prima met Tadic - Antony voorin kunnen spelen
  • Je kan vasthouden aan een wat klassieker 3 mans blok op het middenveld en ook hier geldt weer dat je, indien gewenst, meerdere spelers hebt (Gravenberch, Klaassen, Kudus) die je én met minimaal 2 tegelijkertijd kan opstellen zonder verdedigend overlopen te worden én wisselend kunnen bijsluiten als derde aanvaller wat lastig te verdedigen is.
  • Ajax heeft meer dan voldoende middenvelders die dusdanig versatiel zijn dat ze een back positie kunnen overpakken op het moment dat een back besluit naar binnen te snijden, wederom lastig te verdedigen

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

PolarBear schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:13:
[...]

En bedenk dat met name Ron Jans in het verleden bewezen heeft, nota bene met PEC, dat hij wel weg weet met zo'n tactiek. ;)

• jbdeiman
BoB_HenK schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:12:
[...]

Volgens mij is hier sprake van een misverstand. Ajax begroot op het spelen van groepsronde CL en overwinteren in de de EL, niet op het overwinteren in de CL. Dit lukte toch ook in de 'tussenjaren'?
Dat klopt, maar ze willen omhoog, als zowel Ajax als de rest van NL ploegen het slecht doen dan kelderen ze zo de rechtstreekse plaatsing uit. Het idee was minimaal Poulefase CL en overwinteren EL, met af en toe een uitschieter naar boven. Als je echter ziet dat er 1 extreme uitschieter was, en daarna Ajax blijkbaar niet veel te zoeken heeft in de CL (getuige de vroegtijdige uitschakeling) valt dat gewoon tegen.
Juist daardoor leggen ze wel heel veel 'vertrouwen' in de situatie dat ze wel CL blijven behalen en spelen.
BoB_HenK schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:33:
[...]

Ik snap werkelijk niet waarom EtH weigert een 532/352 te overwegen, al helemaal tegen een ploeg als Atalanta.
  • Je kan altijd een van de centrale drie achterin in laten dribbelen of schuiven naar het middenveld om zo een man meer situatie te creeren. Door meerdere spelers te hebben die dit kunnen is het lastig te verdedigen
  • Ajax heeft al jaren backs die prima een hele flank kunnen bestrijken, zowel qua vermogen als qua aanvallende vaardigheden. Hell, de helft van de tijd zijn het buitenspelers die pas vrij laat zijn omgeturnd tot backs die hun man voorbij kunnen komen en een goeie voorzet hebben
  • Je kan twee types voorin naast elkaar zetten, bijvoorbeeld groot en balvast met meer bewegelijke types. De meeste ploegen spelen met 2 centralen achterin die je dan vervolgens kan vastzetten waardoor je opbouw via backs afdwingt, waar doorgaans niet de kracht van ploegen ligt
  • Voor dit seizoen in het bijzonder geldt dat de spoeling door blessures op de flanken en verkoop Lang dun is. Gisteren had je prima met Tadic - Antony voorin kunnen spelen
  • Je kan vasthouden aan een wat klassieker 3 mans blok op het middenveld en ook hier geldt weer dat je, indien gewenst, meerdere spelers hebt (Gravenberch, Klaassen, Kudus) die je én met minimaal 2 tegelijkertijd kan opstellen zonder verdedigend overlopen te worden én wisselend kunnen bijsluiten als derde aanvaller wat lastig te verdedigen is.
  • Ajax heeft meer dan voldoende middenvelders die dusdanig versatiel zijn dat ze een back positie kunnen overpakken op het moment dat een back besluit naar binnen te snijden, wederom lastig te verdedigen
Ik begrijp dat Ajax (en ten Hag, maar ook publiek) graag het mooie voetbal ziet, maar uiteindelijk gaat het om resultaat en als dat niet lukt met het 'mooie // eigen' spelletje, dan zal het op een andere manier moeten gebeuren. Ik had er gisteren na een klein deel van de wedstrijd al geen vertrouwen meer in, want het spel was stroperig, het lukte niet en zonder enige moeite bleef Atalanta overeind. Ze hadden echt dagen zo kunnen voetballen, zonder kansen te creëren en dus ook zonder te scoren.

Ten Hag is er 'vies' van zich echt aan te passen aan een tegenstander, maar heeft vooral ook moeite om echt wat te veranderen in de spelwijze tijdens een wedstrijd, waardoor je een wedstrijd juist kan kantelen. Loopt het goed, dan is dat natuurlijk prima, maar als het niet loopt kan je 90 minuten lang hetzelfde nogmaals proberen, maar dan veranderd er niets.
Zeker aangezien Ajax eigenlijk niets te verliezen, maar alles te winnen had, waarom zo voorzichtig, zeker als je de eerste helft al gezien hebt dat dat niet werkt..
Voor mij is Ten Hag een goede trainer, maar niet bijzonder, juist omdat hij niet in staat is een wedstrijd te kantelen, of juist de tegenstander goed te ontregelen zodat ze een resultaat over de streep trekken.

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:34

Vos

AFCA

jbdeiman schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:29:
[...]

Dat klopt, maar ze willen omhoog, als zowel Ajax als de rest van NL ploegen het slecht doen dan kelderen ze zo de rechtstreekse plaatsing uit. Het idee was minimaal Poulefase CL en overwinteren EL, met af en toe een uitschieter naar boven. Als je echter ziet dat er 1 extreme uitschieter was, en daarna Ajax blijkbaar niet veel te zoeken heeft in de CL (getuige de vroegtijdige uitschakeling) valt dat gewoon tegen.
Juist daardoor leggen ze wel heel veel 'vertrouwen' in de situatie dat ze wel CL blijven behalen en spelen.

[...]
Nou nou, zo erg was het ook weer niet ;) kijk ook hoe dat gebeurt.

• strafschop
  • Niet online
jbdeiman schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:29:
[...]
Acht keer CL groepsfase in de laatste elf seizoenen.

Je zou bijna vergeten dat er voor AZ en Feyenoord belangrijke Europa League wedstrijden op programma staan.

• Vos

Vos

AFCA

strafschop schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:01:
[...]

Acht keer CL groepsfase in de laatste elf seizoenen.

Je zou bijna vergeten dat er voor AZ en Feyenoord belangrijke Europa League wedstrijden op programma staan.
Tijd voor nieuw discussievoer ja!

Ben heel benieuwd naar AZ en Feyenoord. Normaal gesproken beide potjes winst.

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:24
Straks weer los, wat een feest elke week! 🙂
Helaas wel laatste dag Europees voetbal voor 2020 .

Hoop dat ze alle 3 doorgaan

• strafschop
  • Niet online
Vos schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:02:
[...]
Ben heel benieuwd naar AZ en Feyenoord. Normaal gesproken beide potjes winst.
Normaal gesproken?

Feyenoord in Europese uitwedstrijden sinds 2010/11

- 2x winst
- 6x gelijk
- 16x verlies

• Harribo
strafschop schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:06:
[...]

Normaal gesproken?

- 2x winst
- 6x gelijk
- 16x verlies
Ja daar ben ik ook bang voor. Maar enfin vol goede moed, wie weet

• Vos

Vos

AFCA

[...]

Normaal gesproken?

- 2x winst
- 6x gelijk
- 16x verlies
Hmz ok haha. Maar toch zijn ze wel favoriet imo.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02:57
Kan merken dat de EL echt leeft hier :+

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-11 23:49
Potverdikke, Ledezma zijn kruisband mogelijk naar zijn grootje, wat balen voor die jongen, hij begon net meer kansen te krijgen.

• PolarBear
  • Niet online
Maarten_E schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:11:
Volgend jaar UEFA Europa Conference League.

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Normaal gesproken?

- 2x winst
- 6x gelijk
- 16x verlies
Jeetje, dat is echt verschrikkelijk slecht.

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:06
PSV begint in ieder geval wel weer goed. Denk 1e helft PSV kijken, dan 2e helft naar AZ. PSV gaat inkakken en speelt nergens meer voor (behalve punten en winstpremie), AZ natuurlijk nog wel. Op naar 3x winst vanavond!

WoT stats

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ben maar even naar psv gezapt, az is wel heel gaap.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-11 13:32
PSV valt aan maar komt niet tot scoren. Ik ken dit ergens van....

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• DoeEensGek
  • Nu online
Wel leuk gedaan met die spandoeken bij psv, alleen dat geluid verschrikkelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door DoeEensGek op 10-12-2020 19:28 ]

• ElPaco
carpebios schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:27:
PSV valt aan maar komt niet tot scoren. Ik ken dit ergens van....
Welke ploeg komt er wel makkelijk doorheen tegen 11 verdedigers?

WoT stats

• Maarten_E
Komt AZ goed weg. (Afgekeurde goal Rijeka)

[ Voor 42% gewijzigd door Maarten_E op 10-12-2020 19:30 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Harribo
Az moet normaal gesproken winnen om door te gaan maar dat gaat niet zo makkelijk.
Die Sugawara speelt als een natte krant als rb, die kan niet passen.

Ook nog doelpunt Rijeka afgekeurd.
Wat een zaad pot en vervelend team. Best spannend zo.
Az moet nu toch gewoon door in de EL

[ Voor 7% gewijzigd door Harribo op 10-12-2020 19:32 ]

• ElPaco
Heuh! PSV voor (Malen op voorgeven van Max)

WoT stats

• Zingo
Klassiekertje bij PSV. Bal naar Max, bal voor en Malen tikt hem erin. 1-0. Nu nog een paar graag.

• carpebios
ElPaco schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:28:
[...]

Welke ploeg komt er wel makkelijk doorheen tegen 11 verdedigers?
Dat is dus het strijdplan tegen PSV. Ook in de eredivisie.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Harribo
Psv is niet interessant, het gaat om Az nu.

• Maarten_E
carpebios schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:32:
[...]

PSV speelt met 11 verdedigers? In een gemiddelde wedstrijd heeft PSV er 15 nodig.. :+

En Napoli voor, hiephoi!

Lekker, Wijndal krijg geel voor letterlijk niks.

[ Voor 8% gewijzigd door Maarten_E op 10-12-2020 19:35 ]

• ElPaco
carpebios schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:32:
[...]

Ja maar ook tegen andere topploegen uit de eredivisie. Tegen Ajax doen veel ploegen het ook, die kunnen er ook niet echt mee overweg.

Het is lelijk voetbal, maar het gaat om de punten. Ben blij dat de ban nu in ieder geval gebroken is.

WoT stats

• carpebios
Op de paal! Ai

• Harribo
Er móet echt een var komen bij de EL!

Zo'n irritant team als Rijeka smeert je nu gewoon kaarten aan

[ Voor 6% gewijzigd door Harribo op 10-12-2020 19:36 ]

• Zingo
En daar krijgt PSV een 100% penalty niet. Dat had de grensrechter gezien zijn positie moeten zijn. Kansloos dat de UEFA nog steeds geen VAR heeft bij de Europa League groepsfase.

• Maarten_E
Grensrechter ziet ook geen bal bij AZ. Wat is dst toch met klote arbitrage in Europa bij Nederlandse clubs?

• Harribo
Maarten_E schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:39:
Grensrechter ziet ook geen bal bij AZ. Wat is dst toch met klote arbitrage in Europa bij Nederlandse clubs?
Inderdaad arbiter zit er bij Az vaak naast.
Dan kan je echt niet meer zonder een var

Edit :tjonge jonge wat een slechte scheids

[ Voor 6% gewijzigd door Harribo op 10-12-2020 19:43 ]

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:14

Superkiwi

Hoi doei

Maarten_E schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:11:
Even voor mezelf sprekend:
Het hele voetbal leeft nog niet echt.
Lege stadions, elke week de vraag of clubs spelers missen door corona.... ik vind het nog niet zo boeiend dit seizoen.
De enige wedstrijden die ik vanaf augustus helemaal heb gezien zijn de slachting bij Barca-Bayern, de niet zo heel erg goede Liverpool-Ajax en de Italiaanse overmachtpot Barca-Juve.

Ik zou er geen problemen mee hebben als ze dit seizoen, vanwege alle corona perikelen, wederom geen kampioen zouden uitroepen.

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

• Maarten_E
Echt echt waar, wat een @*#€&+scheids.

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:03

ST10©DE

Dus.............

Het is natuurlijk ook ongelofelijk hoeveel wedstrijden in 3 dagen gespeeld worden. Elke wedstrijd heeft een scheids nodig. Dat zijn er dus behoorlijk veel. En als je dan na gaat dat Nederland niet eens 4 fatsoenlijke scheidsrechters heeft, waarom zou een Luxemburg, Servië, Finland, Malta, Israël, Cyprus, etc.... dat dan wel hebben....

Conclusie; er zijn een heleboel matige scheidsrechters bij de EL.

[ Voor 9% gewijzigd door ST10©DE op 10-12-2020 19:47 ]

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:41
In de EL is het wel heel erg triest met de scheidsen

• krissie100
  • Laatst online: 13:00
Als ik mij niet vergis had Rijeke twee keer rood moeten hebben, en IPV daarvan heeft AZ twee keer geel voor niets...

• PolarBear
  • Niet online
ST10©DE schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:46:
Het is natuurlijk ook ongelofelijk hoeveel wedstrijden in 3 dagen gespeeld worden. Elke wedstrijd heeft een scheids nodig. Dat zijn er dus behoorlijk veel. En als je dan na gaat dat Nederland niet eens 4 fatsoenlijke scheidsrechters heeft, waarom zou een Luxemburg, Servië, Finland, Malta, Israël, Cyprus, etc.... dat dan wel hebben....

Conclusie; er zijn een heleboel matige scheidsrechters bij de EL.
De UEFA zou sowieso de scheidsrechters Europees moeten regelen, dat geeft scheidsrechters ruimte om ervaring op te doen in kleinere competities, omdat scheidsrechters door heel Europa fluiten krijg je consistentere interpretatie van de spelregels en met een beetje geluk heeft Bas Nijhuis geen tijd meer voor VI. Win win win.

• ElPaco
Max en Malen er uit bij PSV. Als dat maar goed gaat..

WoT stats

• strafschop
  • Niet online
LZ86 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:50:
In de EL is het wel heel erg triest met de scheidsen
De ironie is dat de scheidsrechter bij Rijeka - AZ vaker in de CL (23x) dan in de EL (19x) gefloten heeft. Deze Rus was ook de scheidsrechter bij Ajax - Midtjylland.

• Zingo
Ik vind de scheids bij PSV - Omo echt matig fluiten. Laat zich makkelijk in de loeren leggen door de Cyprioten helaas en fluit daarom erg snel voor ze.

• ElPaco
AZ 1-0 achter :(

WoT stats

• Maarten_E
Ggggggggggggggggggggggg*dv*rd*mm*.

• Zingo
Lekker zwak van AZ. Zwak gekeept ook, daar paste die bal wel vier keer doorheen.

• Quad
  • Laatst online: 13:53

Quad

Doof

Helaas.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

• LZ86
  • Laatst online: 06:41
Wat een goed plan was het toch, Slot direct te wippen _O-

• Maarten_E
Zingo schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:07:
Lekker zwak van AZ. Zwak gekeept ook, daar paste die bal wel vier keer doorheen.
Inderdaad, lekker 10 meter voor je doel staan als de tegenstander de bal heeft. Aan zulke dingen kan je zien dat Bizot het (nog) niet is. Blijft zulke beslissingen nemen.

• ElPaco
Omg, hoe mis je die?

WoT stats

• Maarten_E
Gggggggggg*dm*ndss*n.....

• Quad

Quad

Doof

Waarom scoren ze als er toch niks meer op het spel staat voor hen. :(

PVOutput☀️

• Zingo
Denk aan je bloeddruk ;)

• Maarten_E
Jaaaaaa mooie goal Wijndal!
Top top!

• Quad

Quad

Doof

Yes 1-1!

PVOutput☀️

• Zingo
Om even de AZ fan uit te hangen: WIJ STAAN HOOG GENOEG, JA WIJ STAAN HOOG GENOEG!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-11 23:31
Moet AZ winnen of gelijkspel ook genoeg?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Maarten_E
Heh?
Hoor ik door de speakers "kom op PSV" bij Rijeka-AZ?

• Quad

Quad

Doof

Martinusz schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:13:
Winnen voor zekerheid, gelijk als Sociedad verliest.

PVOutput☀️

• Zingo
Martinusz schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:13:
Gelijkspel is genoeg als Napoli wint. Anders moet je winnen.

• DoeEensGek
  • Nu online
Penalty psv.

2-0

[ Voor 22% gewijzigd door DoeEensGek op 10-12-2020 20:16 ]

• carpebios
Lekker

Pagina: 1 ... 111 ... 208 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Outerspace in "Sport Feedback"

De dopingzaak van Onana mag in Randzaken besproken worden.

Dit topic is er voor de nationale clubs van Nederland en België.
CL/ EL alleen van de Nederlandse clubs en hun directe tegenstander of poulegenoten.
De overige wedstrijden mogen in [Voetbal] Buitenlandse clubs seizoen 2019/2020 besproken worden.
Politiek en overige randzaken omtrent het voetbal ~[Voetbal] Politiek en andere randzaken.

Posts over het Nederlands Elftal mogen in Grote Nederlands elftal Topic 2020/2021