Wat in het filmpje anders is dat de meter voor de groep geplaatst wordt en wat BlakHawk (aanname) en ik hebben gedaan is dat de meter na de groep geplaatst is.Gramser schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:17:
Heb wat zitten googlen, ben visueel ingesteld... is het te vergelijken met dit filmpje...? YouTube: Het installeren en aansluiten van een 1 fase kWh meter
Klopt, achter de groep gezet.prakka schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:21:
[...]
Wat in het filmpje anders is dat de meter voor de groep geplaatst wordt en wat BlakHawk (aanname) en ik hebben gedaan is dat de meter na de groep geplaatst is.
Ervoor kon niet omdat de din rail de automaat van stroom voorziet.
[ Voor 9% gewijzigd door BlakHawk op 15-07-2020 15:30 ]
het is sowieso beter om de kWh meter na de automaat te plaatsen, dan heb je die ook beter beveiligd in geval van een kortsluiting. Hoewel gezien de specs van de kWh meter dat niet nodig is.
Voor het aansluiten is het wel beter. Je kunt dan makkelijker spanningsloos werken.
@BlakHawk goed gedaan!
Voor het aansluiten is het wel beter. Je kunt dan makkelijker spanningsloos werken.
@BlakHawk goed gedaan!
Ik hou me -wederom- aanbevolen voor een fotootje! Dan haal ik bij mij ook de kap er eens af en kijk ik of het vergelijkbaar is.BlakHawk schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:42:
[...]
Ik zal zo de kap er nog eens aftrekken.
De automaat krijgt bij mij stroom via de din rail.
Dus er zijn maar twee draadjes (blauw en bruin) aan de bovenkant van de automaat.
Die heb ik aan de “out” zijde van de kWh meter geplaatst.
Nieuwe kabels van automaat naar “in” zijde van de kWh meter.
Dat was alles eigenlijk
De automaat krijgt dus intern stroom via de din rail, vóór de automaat (groep) plaatsen was bij mij dus niet mogelijk.Gramser schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:56:
[...]
Ik hou me -wederom- aanbevolen voor een fotootje! Dan haal ik bij mij ook de kap er eens af en kijk ik of het vergelijkbaar is.
:strip_exif()/f/image/NpGTrxop5gGdISmpGggKPfgr.jpg?f=fotoalbum_large)
Groen = bruine kabel van automaat naar linksboven van de kWh meter (bruine kabel) (L)
Rood = bruine kabel van rechtsboven de kWh meter naar de laadpaal (bruine kabel) (L)
Blauw = blauwe kabel van de automaat naar linksonder de kWh meter.
Dan is de laatste blauwe kabel van rechtsonder de kWh meter naar de laadpaal
:strip_exif()/f/image/VjRunjFc3NZDbxVtysmOLsPs.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb trouwens eerst de laadpaal op de kWh meter aangesloten, toen de automaat verwijderd uit de meterkast.Gramser schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 16:24:
Helder! Ga ook eens kijken! Thanks man!
Kabels tussen automaat en kWh meter geplaatst.
Automaat teruggeklikt met alle kabels er al in
kWh meter teruggeklikt met alle kabels erin.
Kabels recht geduwd
Zojuist de verwachte update binnen gehad voor mijn Android toestel.
De live opbrengst van de KWh meter werkt nu zoals ik graag wilde. Ook is de app nu helemaal in het Nederlands.
Momenteel ben ik best content met de support en voorlopige app, ik hoop wel dat ze de app wel netjes gaan bijhouden met updates en verbeteringen in de toekomst. En misschien ook een API voor Hass of Domoticz.
Voor de gene wie ook andere meters hebben wat ik mis in de HomeWizard app is een kosten overzicht pagina net zoals bij de P1 meter van Plugwise heeft zoals:
De live opbrengst van de KWh meter werkt nu zoals ik graag wilde. Ook is de app nu helemaal in het Nederlands.
Momenteel ben ik best content met de support en voorlopige app, ik hoop wel dat ze de app wel netjes gaan bijhouden met updates en verbeteringen in de toekomst. En misschien ook een API voor Hass of Domoticz.
Voor de gene wie ook andere meters hebben wat ik mis in de HomeWizard app is een kosten overzicht pagina net zoals bij de P1 meter van Plugwise heeft zoals:
:fill(white):strip_exif()/f/image/UqAr97EFOZZySXMlrfNmuRu6.png?f=user_large)
[ Voor 9% gewijzigd door prakka op 16-07-2020 16:15 ]
@prakka ik heb de app ook geupdate ik krijg wel de actuele waarde van de kWh meter maar niet het eigen verbruik (= P1 meter - kWh<zonnepanelen>).
Ik krijg wel de kosten inzichtelijk.
Hiervoor moet je wel bij "instellingen --> tarieven" je energiekosten aangeven.
Gelukt?Gramser schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 16:24:
Helder! Ga ook eens kijken! Thanks man!
Kloppen bij jou de kosten in het weekend wel? Ik zou het nog moeten narekenen, maar het lijkt er bij mij op dat in het weekend alles voor het normale tarief wordt gerekend. Doordeweeks lijkt het wel goed te gaan met normaal/dal tarief.linker schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:19:
8oq411ea
Ik wel een dubbeltarief-meter, maar ik reken maar 1 tarief af.NGM schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:50:
[...]
Kloppen bij jou de kosten in het weekend wel? Ik zou het nog moeten narekenen, maar het lijkt er bij mij op dat in het weekend alles voor het normale tarief wordt gerekend. Doordeweeks lijkt het wel goed te gaan met normaal/dal tarief.
Dat gaat altijd goed.

Ik zal de tarieven wel eens aanpassen.
Goed gevonden! Bij mij lijkt het niet helemaal te kloppen. Het gaat on centen, maar goed.NGM schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:50:
[...]
Kloppen bij jou de kosten in het weekend wel? Ik zou het nog moeten narekenen, maar het lijkt er bij mij op dat in het weekend alles voor het normale tarief wordt gerekend. Doordeweeks lijkt het wel goed te gaan met normaal/dal tarief.
Edit:
Afgelopen nacht gaat het wel goed.
[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 17-07-2020 07:41 ]
Bij mij werkt de live grafiek van het eigen verbruik ook niet, ik weet niet of dit wel op IOS werkt?linker schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:19:
@prakka ik heb de app ook geupdate ik krijg wel de actuele waarde van de kWh meter maar niet het eigen verbruik (= P1 meter - kWh<zonnepanelen>).
Maar de kosten zie je gescheiden maar er is geen totaal berekening aanwezig in de app toch? Net zoals de plugwise waar je een losse pagina heb met energie en gas samen berekend.
Al bij hw gevraagd, ze werken hier nog aan. Omdat dit een ‘virtueele’ grafiek is die niet direct gemeten word is live hiervoor een stuk lastiger. Want timing tussen meerdere meters is hier belangrijk. De p1 meting moet dan namelijk synchroon lopen met 1 of meerdere kwh meters. Wat heel anders is dan gewoon een waarde uitlezen uit een meter.prakka schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 08:52:
[...]
Bij mij werkt de live grafiek van het eigen verbruik ook niet, ik weet niet of dit wel op IOS werkt?
Maar de kosten zie je gescheiden maar er is geen totaal berekening aanwezig in de app toch? Net zoals de plugwise waar je een losse pagina heb met energie en gas samen berekend.
Youless zelf stelt idd niet veel voor. De koppeling met Enelogic echter wel.mesman schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:15:
[...]
Ik vind de oplossing van youless/enelogic er echt niet uit zien... zover ik kan zien kan youless geen opbrengst van zonnepanelen meten, enkel de teruglevering. Ook zie ik geen live grafieken? geen opties voor het meten van groepen? Zoals laadpalen, warmtepompen etc. Dit kan hw energy wel.
Je kunt (nog?) geen rapporten exporteren in hw energy. Maar het product is dan ook pas net een week uit. Meerdere jaren terugkijken lijkt wel te kunnen, elke individueele dag in geschiedenis bekijken ook. Ze hebben ook al aangegeven dat er een open API komt. Je opmerking betreft geef wat meer uit dan heb je meer, je zou beter kunnen zeggen dan heb je iets duurders dat wat anders doet. ookal meten bijde platformen energie. Ziet het eruit dat youless en hw energy hun eigen positieve kanten hebben.
Het homewizard kastje is ondertussen al 10 jaar oud. Vrij logisch dat ondersteuning op een moment op houd als de hardware verouderd is. Zelfs zonder de ondersteuning werkt het tot nu nog prima. Onze telefoons gaan amper 4 jaar mee voordat het aan vervanging toe is. er is tegenwoordig maar weinig digitale apparatuur dat langer dan een decenium bruikbaar blijft.
Dat maakt de uitgebreide rapportering mogelijk. Ook data exporteren!
Youless heeft net als HW energy een verbinding met een kwh meter in de groep van de zonnepanelen.
Nog even terug naar HW.
Dat ‘kastje’ vormt het hart van een hele serie randproducten.
Tot een half jaar terug werd het ‘kastje’ nog verkocht.
Die kopers is niet verteld dat support zou stoppen.....
Met een overstap naar een ander product kunnen alle randproducten in de vuilnisbak.
Misschien straks met de open api enelogic ook de hw p1 ondersteunenzwanenbj schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:14:
[...]
Youless zelf stelt idd niet veel voor. De koppeling met Enelogic echter wel.
Youless heeft net als HW energy een verbinding met een kwh meter in de groep van de zonnepanelen.
Nog even terug naar HW.
Met een overstap naar een ander product kunnen alle randproducten in de vuilnisbak.
Ik weet vrij zeker dat hw het kastje een jaar geleden al niet meer verkocht. En rond sept/dec? Werd aangekondigd dat support ging stoppen in mei. Mijn hw draait nog prima. Ik vind het ook jammer dat hw support stopt, zon beetje alles behalve cameras, somfy en 433 sensoren kun je ook aan hun nieuwe link koppelen en er is ook nog homey. maar ik snap ook wel dat ze uiteindelijk een grens moeten trekken kwa support.
Dit werd 2 jaar geleden tijdens het eerste event al duidelijk, is ook gedeeld in het topic hier op Tweakers, maar ook op Facebook door HW zelf.zwanenbj schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:14:
[...]
Youless zelf stelt idd niet veel voor. De koppeling met Enelogic echter wel.
Nog even terug naar HW.
Deze HomeWizard Energy staat verder volledig los van de HomeWizard of de HomeWizard Link. Dus ik zie het probleem niet zo.
Als ze deze Energy net als de oude HomeWizard 10 jaar blijven ondersteunen vind ik het best 👍
Er zijn natuurlijk maar weinig fabrikanten die actief vertellen dat ondersteuning stopt. Koop je een TV waar je zonder in de types te duiken geen idee hebt uit welk jaar hij komt en dan heb je opeens na een jaar een oud OS, terwijl je tv toch wel 10 jaar mee zou moeten.
Begrijp mij niet verkeerd ik was ook echt niet blij met de overgang van de HW naar de Link. Maar je leert de link echt pas waarderen wanneer je hem hebt!
Ik heb dat event heel lang staan praten met een aantal HW medewerkers, mijn ongenoegen geuit en werd vanaf dat moment volgens mij gevraagd of ik geen betatester wilde worden voor de Link. Ik kreeg een link mee en ben ermee gaan testen, in 2 jaar alles van de HW vervangen en overgezet.
Ging prima, achteraf heel blij mee. Stabieler dan de HW, met de prijsverlaging naar €15 euro van de E27 lamp ook echt ideaal.
Ik sta nu voor de volgende “upgrade” naar Hue. Dat wordt een hele prijzige!
Daar kan ik ongeveer 5 keer mijn huis helemaal van vol hangen met Link spul.
Hue werkt samen met de Link, dat wil ik nu ook wel eens uitproberen.
Maar goed het gaat zwaar off-topic.
Topic voor de Link:
HomeWizard Link
Topic voor de HomeWizard:
HomeWizard; domotica middels je smartphone - Deel 3
Kunnen we hier weer over de Energy verder 😉
En en en???Gramser schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:04:
[...]
Nog niet - morgen vrij, dan hopelijk even tijd maken!
Aaargh nee de family nam even teveel tijd in beslag! Slecht he. Die vinden het niet zo leuk als ik opeens elektra ga opentrekken in de meterkast 
Maar om eerlijk te zijn ben ik eigenlijk wel tevreden met wat ik nu heb, met die P1 meter. Ik kan er goed mee zien wat ik alsnog teruglever als ik de wasmachine e.d. aan heb. Dat werkt prima!
Maar om eerlijk te zijn ben ik eigenlijk wel tevreden met wat ik nu heb, met die P1 meter. Ik kan er goed mee zien wat ik alsnog teruglever als ik de wasmachine e.d. aan heb. Dat werkt prima!
Ja logisch.Gramser schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:20:
Aaargh nee de family nam even teveel tijd in beslag! Slecht he. Die vinden het niet zo leuk als ik opeens elektra ga opentrekken in de meterkast
Ga je hem helemaal niet meer gebruiken dan? Of gewoon later een keer?
Misschien later een keer - en ik had 'm ook nog niet aangeschaft he 
Bij jou werkt het nog zoals beoogd, voor de EV?
Ohhhhh ik dacht dat je hem ook al had liggen, maar de installatie nog niet zo zag zitten.Gramser schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:25:
Misschien later een keer - en ik had 'm ook nog niet aangeschaft he
Ik heb hem voor de EV inderdaad.
Wat ik nog mis is een totaal grafiek met het verbruik van de laadpaal eraf, heb ik aangedragen bij HW.
Verder zie ik dat de laadpaal continu 6 watt verbruikt, vind ik best een hoop!
Dat is 53kWh op jaarbasis, gewoon om stand-by te staan!
Mooie producten
Ben wel benieuwd wat er qua hardware in die P1 meter zit, vermoedelijk gewoon een ESP8266. Een teardown zou interessant zijn, maar ding ziet er niet uit alsof je hem zonder te slopen kunt demonteren
En wat houdt een ESP8266 in?ThinkPadd schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:51:
Mooie productenBen wel benieuwd wat er qua hardware in die P1 meter zit, vermoedelijk gewoon een ESP8266. Een teardown zou interessant zijn, maar ding ziet er niet uit alsof je hem zonder te slopen kunt demonteren
Ik zal eens kijken of hij makkelijk open gaat, of verlijmd is...
[ Voor 7% gewijzigd door BlakHawk op 20-07-2020 12:14 ]
Volgens mij is hij niet verlijmd, maar ik durf hem niet zo goed open te maken 😬
Je hebt een punt.
Nou niet verlijmd, makkelijk uit elkaar en in elkaar te "klikken".
@ThinkPad lijkt niet wat jij zei te zijn, maar iets met ESP32 WROOM 32D
:strip_exif()/f/image/AvK8gNzUQW9NM7qWFE6Eqc2H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bWVkExqvn0DNarvNQOC4dbuL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7QO4cwxLAjq7ajrm3OwlPLGb.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit:
Wat wel grappig is, de "nu" grafiek was logischerwijs leeg toen de P1 meter afgekoppeld was.
Maar in de dag grafiek berekent hij het verschil in meterstand en neemt hij die informatie wel mee! Dus ondanks het afkoppelen, blijft het verbruik per dag gewaarborgd.
[ Voor 8% gewijzigd door BlakHawk op 20-07-2020 13:15 ]
Dat apparaat zal de data via jouw WiFi netwerk naar de Homewizard servers sturen, het apparaat zelf heeft te weinig geheugen om een geschiedenis op te bouwen. Enig nadeel is dat hij bij het uitvallen van WiFi ook geen data meer doorstuurt.BlakHawk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:11:
[...]
Je hebt een punt.
Nou niet verlijmd, makkelijk uit elkaar en in elkaar te "klikken".
@ThinkPad lijkt niet wat jij zei te zijn, maar iets met ESP32 WROOM 32D
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit:
Wat wel grappig is, de "nu" grafiek was logischerwijs leeg toen de P1 meter afgekoppeld was.
Maar in de dag grafiek berekent hij het verschil in meterstand en neemt hij die informatie wel mee! Dus ondanks het afkoppelen, blijft het verbruik per dag gewaarborgd.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Niet helemaal.Tsurany schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:25:
[...]
Dat apparaat zal de data via jouw WiFi netwerk naar de Homewizard servers sturen, het apparaat zelf heeft te weinig geheugen om een geschiedenis op te bouwen. Enig nadeel is dat hij bij het uitvallen van WiFi ook geen data meer doorstuurt.
Na het herstellen van de wifi verbinding, zal hij de verschillende meterstanden vergelijken en neemt hij het totaal verbruik gewoon mee in de grafieken.
Hij weet niet meer wanneer precies natuurlijk. Maar als ik gedurende 10 uur geen wifi had op een dag, neemt hij het wel mee in de totalen van die dag.
Verder hoeft het bij mij ook niet zo nodig lokaal opgeslagen te worden. Als men aangeeft naar een API toe te willen, zie ik echt geen voordeel in lokale opslag.
Los van het feit dan 80% van de gebruikers nooit een API zal gebruiken, maar enkel inzicht wil.
Het totaalverbruik zal bijgewerkt worden maar de momentopnamen ben je natuurlijk wel kwijt.BlakHawk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:46:
[...]
Niet helemaal.
Na het herstellen van de wifi verbinding, zal hij de verschillende meterstanden vergelijken en neemt hij het totaal verbruik gewoon mee in de grafieken.
Hij weet niet meer wanneer precies natuurlijk. Maar als ik gedurende 10 uur geen wifi had op een dag, neemt hij het wel mee in de totalen van die dag.
Of het een voordeel bied of niet is afhankelijk van de gebruiker inderdaad. Je bent alleen wat afhankelijk van wat HomeWizard er mee wilt.Verder hoeft het bij mij ook niet zo nodig lokaal opgeslagen te worden. Als men aangeeft naar een API toe te willen, zie ik echt geen voordeel in lokale opslag.
Los van het feit dan 80% van de gebruikers nooit een API zal gebruiken, maar enkel inzicht wil.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Zo lang het binnen dezelfde dag valt wel. Dan zie he het terug in de verbruiksgrafieken van die dag. Je zult dan geen spikes zien, maar een vlakke lijn.Tsurany schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:05:
Het totaalverbruik zal bijgewerkt worden maar de momentopnamen ben je natuurlijk wel kwijt.
Bij Domoticz was ik de momenten dat mijn brakke kabel geen verbruik registreerde volgens mij gewoon kwijt, maar ik kan daarnaast zitten. Niet heel erg ingedoken toen.
Is in principe toch gewoon hetzelfde als bij Toon?Of het een voordeel bied of niet is afhankelijk van de gebruiker inderdaad. Je bent alleen wat afhankelijk van wat HomeWizard er mee wilt.
Ik kan er heelmaal inkomen dat sommige gebruikers de data zelf willen opslaan. Maar ik zie dan weer niet in dat het opslaan op servers i.p.v. lokaal altijd een probleem is.
Het voordeel is dat je data veel veiliger is dan lokaal. Ik ga er daarbij vanauit dat de gemiddelde dataopslag meer redundantie heeft dan thuis. MAar alleen het feit dat ik mij hier niet meer bezig mee hoef te houden, vind ik genoeg!
Brakke kabel bij de HomeWizard en je bent je data van dat moment natuurlijk ook kwijt, dat veranderd niet. Het apparaat zal geen buffer hebben om veel data bij te houden.BlakHawk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:14:
[...]
Zo lang het binnen dezelfde dag valt wel. Dan zie he het terug in de verbruiksgrafieken van die dag. Je zult dan geen spikes zien, maar een vlakke lijn.
Bij Domoticz was ik de momenten dat mijn brakke kabel geen verbruik registreerde volgens mij gewoon kwijt, maar ik kan daarnaast zitten. Niet heel erg ingedoken toen.
Krijg je ook alerts van HomeWizard als je een tijdje geen data doorkrijgt?
Je levert je data aan een externe partij die daar van alles mee kan doen. Dat ze dat op dit moment nog niet doen betekent niet dat het in de toekomst gaat veranderen. Dit kan erg interessante data zijn om te verkopen.Is in principe toch gewoon hetzelfde als bij Toon?
Ik kan er heelmaal inkomen dat sommige gebruikers de data zelf willen opslaan. Maar ik zie dan weer niet in dat het opslaan op servers i.p.v. lokaal altijd een probleem is.
Het voordeel is dat je data veel veiliger is dan lokaal. Ik ga er daarbij vanauit dat de gemiddelde dataopslag meer redundantie heeft dan thuis. MAar alleen het feit dat ik mij hier niet meer bezig mee hoef te houden, vind ik genoeg!
Hoeft geen probleem te zijn maar is wel iets om rekening mee te houden.
Dat punt en je toch al voorbij nadat je een slimme meter met gprs unit hebt hangen?Tsurany schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:32:
[...]
Brakke kabel bij de HomeWizard en je bent je data van dat moment natuurlijk ook kwijt, dat veranderd niet. Het apparaat zal geen buffer hebben om veel data bij te houden.
Krijg je ook alerts van HomeWizard als je een tijdje geen data doorkrijgt?
[...]
Je levert je data aan een externe partij die daar van alles mee kan doen. Dat ze dat op dit moment nog niet doen betekent niet dat het in de toekomst gaat veranderen. Dit kan erg interessante data zijn om te verkopen.
Hoeft geen probleem te zijn maar is wel iets om rekening mee te houden.
Als ik ooit van de Energy af wil, ontkoppel ik hem. Bij een verzegelde slimme meter met gprs erin ligt dat anders.
Ze kunnen allemaal zeggen dat ze niets uitvragen, controleren kan ik het niet
Dus beter dan de verwachte 8266?ThinkPadd schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:08:
@BlakHawk De ESP32 is de opvolger van de ESP8266. Bedankt voor de foto’s
Wel interessant om te zien dat er eigenlijk maar weinig onderdelen in zitten. Qua materiaalkosten kost het ding nog geen €5
Dan is het eigenlijk bizar dat er geen andere partijen zijn geweest die zo'n simpel apparaat hebben gemaakt, tegen lage kosten.
Ik heb dit weekend eens aan mijn schoonouders cvoorgerekend hoeveel ze voor Toon betalen: ruim €1200 euro in een 4 jarig contract te veel betaald.
Verschil is dat de slimme meter aan allerlei wettelijke vereisten moet voldoen, dat is bij HomeWizard niet zo. Bovendien als jij weg wilt is het de vraag of je de data kan exporteren, ben je wel eigenaar van de data?BlakHawk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:36:
[...]
Dat punt en je toch al voorbij nadat je een slimme meter met gprs unit hebt hangen?
Als ik ooit van de Energy af wil, ontkoppel ik hem. Bij een verzegelde slimme meter met gprs erin ligt dat anders.
Ze kunnen allemaal zeggen dat ze niets uitvragen, controleren kan ik het niet
Dat is natuurlijk inherent aan online diensten en voor velen geen probleem maar voor de populatie hier op Tweakers soms wel iets om wat dieper in te duiken.
Je hebt natuurlijk extra kosten in de vorm van garantie, administratie, online data opslag, hosten van webinterfaces, ontwikkelen van applicaties,...BlakHawk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:37:
[...]
Dus beter dan de verwachte 8266?
Dan is het eigenlijk bizar dat er geen andere partijen zijn geweest die zo'n simpel apparaat hebben gemaakt, tegen lage kosten.
Ik heb dit weekend eens aan mijn schoonouders cvoorgerekend hoeveel ze voor Toon betalen: ruim €1200 euro in een 4 jarig contract te veel betaald.
Voor zover ik weet is er 1 concurrent: https://earn-e.com/shop/BlakHawk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:37:
[...]
Ook €30, maar verplicht abbo (€1/mnd)
Deze is al langer (1-2 jaar) leverbaar voor projecten (API is er dus al, maar mogelijk nog niet openbaar). Binnenkort ook voor iedereen beschikbaar.
Grappig, kende ik nog niet! Ook lekker klein en goedkoop!Stfnlln schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:54:
[...]
Voor zover ik weet is er 1 concurrent: https://earn-e.com/shop/
Deze is al langer (1-2 jaar) leverbaar voor projecten (API is er dus al, maar mogelijk nog niet openbaar). Binnenkort ook voor iedereen beschikbaar.
Maar nu ik ook de kWh meter heb "hangen", wil ik niet meer terug naar enkel de P1 meter. Juist het modulaire aspect spreekt mij ook aan. Later komt er een watermeter bij.
Maar ik ben het ermee eens dat er genoeg Tweakers zijn die een API willen. Daarvan is tijdens de webibar ook aangegeven dat ze aan willen werken. Ik hoop dat dit bij de Energy sneller gaat dan 1-2 jaar
Zou er dan ook een BERT-E zijn?Stfnlln schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:54:
[...]
Voor zover ik weet is er 1 concurrent: https://earn-e.com/shop/
Ziet er wel leuk uit.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Zeker, voor velen zal het bij voorkeur allemaal lokaal blijven en niet "de cloud" in. Ik vraag mij af of het op de lange termijn houdbaar is.Tsurany schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:43:
Dat is natuurlijk inherent aan online diensten en voor velen geen probleem maar voor de populatie hier op Tweakers soms wel iets om wat dieper in te duiken.
Verder is er erg weinig van verbruikscijfers af te lezen.
Volgens mij zijn er wel eens wat inniatieven geweest om echt slim energie te meten en aan de hand van verbruik kunnen weergeven wat er gebruikt was.
Dit soort inniatieven bleken geflopt, omdat het veel te lastig is.
Vroeger kon je wel zien als iemand een condensdroger gebruikte, tegenwoordig gebruikt de warmtepompdroger precies evenveel als mijn TV en home cinema set bij elkaar.
Op basis van dat verbruik kun je geen onderscheid meer maken tussen die droger of een tv met home cinema set.
Dat zie je met meer apparaten, ik zie dat mijn vaatwasser het verbruik ook uitsmeert over de hele nacht bij het "nacht"programma. Ik zie geen pieken meer. Bij een intensief programma wél.
Het wordt m.i. steeds lastiger, zoniet onmogelijk om conclusies aan verbruik te hangen en dat maken de cijfers wel waardevol voor energiemaatschappijen, of netbeheerders. Maar niet om er commercieel conclusies aan te verbinden.
Ik ben er dus niet zo bang voor.
Zelfs mijn laadgedrag zegt niets. Ik laad op van 40-80%, maar daarnaast een mix tussen eigen laadpaal, publieke aadpaal en supercharger netwerk. Het zegt dus ook niets over het type auto, of over mijn gebruik.
@BlakHawk @Tsurany Als je de technische data van de ESP32 WROOM 32D module bekijkt zit er waarschijnlijk voldoende SRAM in om voldoende meetdata voor enkele dagen op te slaan (afhankelijke van het meetinterval). Er zijn trouwens al tweakers bezig de ESP32 voor de P1 geschikt te maken, dit is zelf makkelijker als met de ESP8266 omdat er geen externe inverter voor het signaal meer nodig is. Deze "tweakerboards" hebben zeker geen koppeling met een externe serviceaanbieder nodig.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dat is direct weer een heel hoog knutsel gehalte. Er zullen inderdaad zat Tweakers zijn die dat willen.dunklefaser schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:28:
@BlakHawk @Tsurany Als je de technische data van de ESP32 WROOM 32D module bekijkt zit er waarschijnlijk voldoende SRAM in om voldoende meetdata voor enkele dagen op te slaan (afhankelijke van het meetinterval). Er zijn trouwens al tweakers bezig de ESP32 voor de P1 geschikt te maken, dit is zelf makkelijker als met de ESP8266 omdat er geen externe inverter voor het signaal meer nodig is. Deze "tweakerboards" hebben zeker geen koppeling met een externe serviceaanbieder nodig.
Het idee van de HWE is juist gemak, een app downloaden en gaan!
Ik kan hem letterlijk aan mijn ouders geven en hebben het in 5 minuten draaiend.
Heel andere doelgroep dus.
Wel een cool project trouwens 👍
Leuk onderwerp en product(en).
Ik ben al een tijdje op zoek naar iets waarmee ik het actuele stroom (dus A) dat door mijn slimme meter gaat af kan lezen, bij voorkeur op mijn telefoon, maar dan per fase. Ik heb een 3-fase aansluiting en verschillende verbruikers (naar de laadpaal) die 3-fase zijn. Aangezien een huisaansluiting is afgezekerd per fase vind ik het veel boeiender om het verbruik dus ook per fase te kunnen zien. Desnoods in kW, dan deel ik zelf wel even door 230V om stroom te krijgen, maar dus wel per fase apart. In alle producten die ik tot nu toe gezien heb, en ook op de plaatjes in dit draadje, zie ik alleen maar totaalverbruik, dus van alle 3 de fasen samen. Maar om te kijken hoe dicht je bij de limiet zit, om je groepen beter te verdelen, en om al beter te weten in welke fase dat sluipverbruik zit, zou die weergave per fase dus gewenst zijn (door mij in ieder geval). En volgens mij dus ook een missing piece in de markt (of ik moet ergens iets missen). Ik weet wel dat de slimme meters in de datapakketjes die info gewoon geven, dus daar ligt het niet aan.
Enfin, dus bij deze even concreet de vraag of dit product wel het actuele verbruik (vermogen of stroom) per individuele fase kan laten zien, of ook alleen maar het totaal?
Ik ben al een tijdje op zoek naar iets waarmee ik het actuele stroom (dus A) dat door mijn slimme meter gaat af kan lezen, bij voorkeur op mijn telefoon, maar dan per fase. Ik heb een 3-fase aansluiting en verschillende verbruikers (naar de laadpaal) die 3-fase zijn. Aangezien een huisaansluiting is afgezekerd per fase vind ik het veel boeiender om het verbruik dus ook per fase te kunnen zien. Desnoods in kW, dan deel ik zelf wel even door 230V om stroom te krijgen, maar dus wel per fase apart. In alle producten die ik tot nu toe gezien heb, en ook op de plaatjes in dit draadje, zie ik alleen maar totaalverbruik, dus van alle 3 de fasen samen. Maar om te kijken hoe dicht je bij de limiet zit, om je groepen beter te verdelen, en om al beter te weten in welke fase dat sluipverbruik zit, zou die weergave per fase dus gewenst zijn (door mij in ieder geval). En volgens mij dus ook een missing piece in de markt (of ik moet ergens iets missen). Ik weet wel dat de slimme meters in de datapakketjes die info gewoon geven, dus daar ligt het niet aan.
Enfin, dus bij deze even concreet de vraag of dit product wel het actuele verbruik (vermogen of stroom) per individuele fase kan laten zien, of ook alleen maar het totaal?
Ik heb een iungo. Meet alle fases apart. Ingebouwde webserver. Geen app maar mobiel vriendelijke website. Data wordt lokaal opgeslagen en is te exporteren. Kan via koppeling met olisto ook home automation aansturen. Kan ook via S0 poorten extra kwh meters uitlezen of zoals in mijn geval de watermeter. Heel tevreden over. Wel andere prijsklasse dan HomeWizard.Coolname schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:33:
...
Ik ben al een tijdje op zoek naar iets waarmee ik het actuele stroom (dus A) dat door mijn slimme meter gaat af kan lezen, bij voorkeur op mijn telefoon, maar dan per fase.
@Coolname je voltage gaat niet constant 230 volt zijn, dat kan enorm fluctueren per regio en zelfs per uur. Als de zon schijnt loopt het voltage op richting 248 terwijl het 's nachts rond de 230 zit.
Thanks for the info. Klopt, al was dat niet helemaal de kern van mijn vraag...Tsurany schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:44:
@Coolname je voltage gaat niet constant 230 volt zijn, dat kan enorm fluctueren per regio en zelfs per uur. Als de zon schijnt loopt het voltage op richting 248 terwijl het 's nachts rond de 230 zit.
Leuke vraag ik heb hem gisteren direct doorgestuurd naar HomeWizard.Coolname schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:33:
Leuk onderwerp en product(en).
Kreeg zojuist antwoord: die data wordt niet bij alle slimme meters doorgestuurd.
Nog geen concrete plannen, maar mogelijk bij Energy+.
@Coolname dit is precies wat mij tot nu toe heeft tegengehouden naar een 3 fase oplossing te kijken. Ten eerste de kosten, maar eigenlijk moet je dan bijna wel naar load ballancing. Ik heb een inductie kookplaat op 32A. Nu heb ik een beetje zitten testen met de HomeWizard Energy en de kookplaat en hij pakt op zijn top 4500 Watt lijkt het. Zit je op 20A.
Op 3*25 aansluiting blijft er niets over voor een 3*16A laadpaal.
Het zou op 3*25 echt een puzzel worden.
Daarom voor een 1 fase laadpaal gekozen, was velen malen goedkoper in aanschaf (tweedehands), maar zeker in installatie.
Zo’n laad paal neemt procentueel een veel groter aandeel van de fase in.
Tot nu toe gaat het eigenlijk prima met één fase. Met een Long Range hoef ik sowieso al niet iedere dag te laden, maar ik rijd hem ook nooit leeg in een dag.
Ik blijf bij mijn stelling dat grotere accu’s altijd beter zijn. Gewicht omlaag de komende jaren en een station met 150 kWh uitbrengen. Traag laden wanneer je stilstaat. Lijkt mij ideaal!
Dank je voor het snelle achterhalen!!BlakHawk schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 07:23:
[...]
Leuke vraag ik heb hem gisteren direct doorgestuurd naar HomeWizard.
Kreeg zojuist antwoord: die data wordt niet bij alle slimme meters doorgestuurd.
Nog geen concrete plannen, maar mogelijk bij Energy+.
@Coolname dit is precies wat mij tot nu toe heeft tegengehouden naar een 3 fase oplossing te kijken. Ten eerste de kosten, maar eigenlijk moet je dan bijna wel naar load ballancing. Ik heb een inductie kookplaat op 32A. Nu heb ik een beetje zitten testen met de HomeWizard Energy en de kookplaat en hij pakt op zijn top 4500 Watt lijkt het. Zit je op 20A.
Op 3*25 aansluiting blijft er niets over voor een 3*16A laadpaal.
Het zou op 3*25 echt een puzzel worden.
Daarom voor een 1 fase laadpaal gekozen, was velen malen goedkoper in aanschaf (tweedehands), maar zeker in installatie.
Zo’n laad paal neemt procentueel een veel groter aandeel van de fase in.
Tot nu toe gaat het eigenlijk prima met één fase. Met een Long Range hoef ik sowieso al niet iedere dag te laden, maar ik rijd hem ook nooit leeg in een dag.
Ik blijf bij mijn stelling dat grotere accu’s altijd beter zijn. Gewicht omlaag de komende jaren en een station met 150 kWh uitbrengen. Traag laden wanneer je stilstaat. Lijkt mij ideaal!
Die data wordt inderdaad niet bij alle meters doorgestuurd, maar alleen bij 3-fase meters (logisch) en misschien ook alleen vanaf een bepaalde DSMR versie (weet ik niet precies). Dat is natuurlijk geen reden om het niet te implementeren in zoiets natuurlijk, want een check of 3-fase getallen beschikbaar zijn en dan een grafiekjes plotten met 3 in plaats van 1 lijntje is een vrij gemakkelijke implementatie lijkt me.
Maar als het er niet op zit is het voor mij een no go in ieder geval. Het totale vermogen en historische verbruik kun je al op zoveel verschillende manieren uitlezen (in mijn geval bijv. via een ICS-2000 van klikaanklikuit), dat het dan niets meer toevoegt. Alleen maar energie/verbruik kunnen meten is, vind ik, niet echt zo heel veel geld waard. Veel producten (zoals die ICS-2000, eur 85) koop je als complete home automation oplossingen en dan is dat energie meten een leuk extraatje dat je er gratis bij krijgt. Een device dat alleen dat doet zou wel meer moeten bieden om echt toegevoegde waarde te geven, vind ik persoonlijk. Bij die Energy+ ga je naar maandelijkse betalingen toe geloof ik, right? Een abo nemen om gewoon stroom te kunnen meten gaat me toch echt te ver. Dan koop ik liever een meter van een paar tientjes die ik er gewoon extra tussen schroef. Het hele idee van een slimme meter is nu juist dat die extra apparaten in stroomcircuits ertussen schroeven niet meer zou moeten, omdat die slimme meter al al dat soort parameters meet. Maar helaas ondersteunt dan weer niets het volledig uitlezen, behalve als je apparaten koopt die nog 5x zo duur zijn (e.g. die iungo) als gewoon een extra meter er tussen schroeven. Zucht.
(excuses voor deze wat negatieve toon, dat is niet helemaal de bedoeling, want ik vind deze producten wel sympathiek, maar het is voor mij nu meer een soort frustratie dat ook dit product dit alweer niet ondersteunt, terwijl het toch zo simpel zou kunnen worden toegevoegd).
Voor wat betreft die 3 fasen. Ik snap wat je zegt. Het is precies om die reden dat ik graag wel wat meer inzicht heb in welke stroom door welke fase gaat. In principe is 3-fasen een heel mooi concept, want je krijgt 3 keer zoveel vermogen voor maar 2x zoveel draden (of eigenlijk maar 1,5x zoveel draden bij echt symmetrische belasting). Ik doe wel aan load balancing met mijn laadpaal en kan daarmee 3x16A=11kW laden terwijl ik een 3x25A huisaansluiting heb (welke de goedkoopste huisaansluiting is, want niet duurder dan 1x25A). Ik heb ook een 3-fasen kookplaat van aardig veel kW-s (en verder genoeg gebruikelijk spul van oven, magno, frietpan, wasmachine, droger, etc.) en alles kan allemaal tegelijk aan, enigzins verspreid over de 3 fasen, zonder dat er een zekeringen uit gaan. Die laadpaal moet dan wel balansen inderdaad (maar doet dat niet eens zo heel erg veel en vaak). En als ik wat meer inzicht zou krijgen in welke stroom door welke fase gaat, kan ik het denk ik nog iets beter verspreiden waardoor ik voorspel dat dat balansen nog nauwelijks nodig gaat zijn. Als ik met 1-fase 16A laad (auto van afgelopen 3 jaar), en dat doe op de zwaarst belaste fase, dan springt de 25A hoofdzekering er zo'n 3-4 keer per jaar uit (voorheen zat het zo). In alle overige tijden is de gelijktijdigheid van de belasting dusdanig laag dat er blijkbaar nooit lang genoeg meer dan 25A wordt gebruikt. Maar dit alles slechts ter zijde en ter info uiteraard.
Die extra meter die je ertussen moet schroeven geeft dan ook weer geen app, support, grafieken, opslag etc. Dus dat een oplossing die dat wel heeft duurder is klinkt logisch. Als je nu goedkoop iets met 3 fase meten wilt doen dan kom je toch uit bij zelf iets in elkaar zetten, of wachten tot HomeWizard of andere maker het gaat ondersteunen. Of naar iungo, maar dat is wel erg prijzig.Coolname schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:10:
[...]
Dank je voor het snelle achterhalen!!
Die data wordt inderdaad niet bij alle meters doorgestuurd, maar alleen bij 3-fase meters (logisch) en misschien ook alleen vanaf een bepaalde DSMR versie (weet ik niet precies). Dat is natuurlijk geen reden om het niet te implementeren in zoiets natuurlijk, want een check of 3-fase getallen beschikbaar zijn en dan een grafiekjes plotten met 3 in plaats van 1 lijntje is een vrij gemakkelijke implementatie lijkt me.
Maar als het er niet op zit is het voor mij een no go in ieder geval. Het totale vermogen en historische verbruik kun je al op zoveel verschillende manieren uitlezen (in mijn geval bijv. via een ICS-2000 van klikaanklikuit), dat het dan niets meer toevoegt. Alleen maar energie/verbruik kunnen meten is, vind ik, niet echt zo heel veel geld waard. Veel producten (zoals die ICS-2000, eur 85) koop je als complete home automation oplossingen en dan is dat energie meten een leuk extraatje dat je er gratis bij krijgt. Een device dat alleen dat doet zou wel meer moeten bieden om echt toegevoegde waarde te geven, vind ik persoonlijk. Bij die Energy+ ga je naar maandelijkse betalingen toe geloof ik, right? Een abo nemen om gewoon stroom te kunnen meten gaat me toch echt te ver. Dan koop ik liever een meter van een paar tientjes die ik er gewoon extra tussen schroef. Het hele idee van een slimme meter is nu juist dat die extra apparaten in stroomcircuits ertussen schroeven niet meer zou moeten, omdat die slimme meter al al dat soort parameters meet. Maar helaas ondersteunt dan weer niets het volledig uitlezen, behalve als je apparaten koopt die nog 5x zo duur zijn (e.g. die iungo) als gewoon een extra meter er tussen schroeven. Zucht.
(excuses voor deze wat negatieve toon, dat is niet helemaal de bedoeling, want ik vind deze producten wel sympathiek, maar het is voor mij nu meer een soort frustratie dat ook dit product dit alweer niet ondersteunt, terwijl het toch zo simpel zou kunnen worden toegevoegd).
Voor wat betreft die 3 fasen. Ik snap wat je zegt. Het is precies om die reden dat ik graag wel wat meer inzicht heb in welke stroom door welke fase gaat. In principe is 3-fasen een heel mooi concept, want je krijgt 3 keer zoveel vermogen voor maar 2x zoveel draden (of eigenlijk maar 1,5x zoveel draden bij echt symmetrische belasting). Ik doe wel aan load balancing met mijn laadpaal en kan daarmee 3x16A=11kW laden terwijl ik een 3x25A huisaansluiting heb (welke de goedkoopste huisaansluiting is, want niet duurder dan 1x25A). Ik heb ook een 3-fasen kookplaat van aardig veel kW-s (en verder genoeg gebruikelijk spul van oven, magno, frietpan, wasmachine, droger, etc.) en alles kan allemaal tegelijk aan, enigzins verspreid over de 3 fasen, zonder dat er een zekeringen uit gaan. Die laadpaal moet dan wel balansen inderdaad (maar doet dat niet eens zo heel erg veel en vaak). En als ik wat meer inzicht zou krijgen in welke stroom door welke fase gaat, kan ik het denk ik nog iets beter verspreiden waardoor ik voorspel dat dat balansen nog nauwelijks nodig gaat zijn. Als ik met 1-fase 16A laad (auto van afgelopen 3 jaar), en dat doe op de zwaarst belaste fase, dan springt de 25A hoofdzekering er zo'n 3-4 keer per jaar uit (voorheen zat het zo). In alle overige tijden is de gelijktijdigheid van de belasting dusdanig laag dat er blijkbaar nooit lang genoeg meer dan 25A wordt gebruikt. Maar dit alles slechts ter zijde en ter info uiteraard.
Ja, ik denk dat je gelijk hebt. Het is alleen zo jammer, omdat het door de slimme meter al gemeten wordt, de data wordt geleverd en moet alleen worden weergegeven (zou voor mij voldoende zijn, maar app met grafiekje is leuker natuurlijk).
Ik denk wel dat dit soort zaken niet “zomaar” even ingebouwd zijn.Coolname schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:48:
Ja, ik denk dat je gelijk hebt. Het is alleen zo jammer, omdat het door de slimme meter al gemeten wordt, de data wordt geleverd en moet alleen worden weergegeven (zou voor mij voldoende zijn, maar app met grafiekje is leuker natuurlijk).
Als ik zie hoeveel tijd er soms zit tussen Betá testen en App Store versies.
Neemt niet weg dat het mij een handige toevoeging lijkt en daarom had ik het al direct doorgestuurd naar HW via het beta test kanaal.
[ Voor 11% gewijzigd door BlakHawk op 22-07-2020 14:56 ]
Net nieuwe mail ontvangen van HW voor de Energy Beta. Voor beta gebruikers is nu een lokale API beschikbaar via http get voor de p1 meter om data uit de P1 meter te halen of direct uit de slimme meter zonder aanpassingen. Tof dat homewizard eindelijk wat meer open dingen doet.
linkje naar documentatie is publiek
https://energy.homewizard...-p1-meter-local-api-beta-
linkje naar documentatie is publiek

In de api zitten ook je losse fasesCoolname schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:48:
Nu met de api ben je dus ook onafhankelijk van homewizard serversdunklefaser schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:28:
@BlakHawk @Tsurany Deze "tweakerboards" hebben zeker geen koppeling met een externe serviceaanbieder nodig.
[ Voor 15% gewijzigd door mesman op 23-07-2020 17:12 ]
Jammer dat de beta vol is zou graag mee willen doen. Verder is het zeer goed nieuws dat er een API beschikbaar komt.mesman schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:07:
Net nieuwe mail ontvangen van HW voor de Energy Beta. Voor beta gebruikers is nu een lokale API beschikbaar via http get voor de p1 meter om data uit de P1 meter te halen of direct uit de slimme meter zonder aanpassingen. Tof dat homewizard eindelijk wat meer open dingen doet.
niet zeker of ik dit mag delen, maar linkje naar documentatie is publiek![]()
[...]
In de api zitten ook je losse fases
[...]
Nu met de api ben je dus ook onafhankelijk van homewizard servers
Helaas kan ik er nog niet mee testen, waarschijnlijk moet ik wachten op de p1 firmware update als deze uitkomt.
Edit
Nu vraag ik mij af werkt de API ook voor de kWh meter?
[ Voor 9% gewijzigd door prakka op 23-07-2020 17:16 ]
In de mail staat de API nu alleen beschikbaar is voor de P1 meter en nog niet voor de kWh meter.prakka schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:12:
[...]
Jammer dat de beta vol is zou graag mee willen doen. Verder is het zeer goed nieuws dat er een API beschikbaar komt.
Helaas kan ik er nog niet mee testen, waarschijnlijk moet ik wachten op de p1 firmware update als deze uitkomt.
Edit
Nu vraag ik mij af werkt de API ook voor de kWh meter?
ik denk dat als je homewizard een mailtje stuurt met dat je in de beta wilt met motivatie dat ze dan vast nog wel plek hebben, ik weet vooral dat ze opzoek zijn naar mensen die ook actief feedback geven wanneer er nieuwe beta's zijn.
Je schrijft het zelf: Beschikbaar voor de beta gebruikers/testers. Zoiets heb ik ook gehad voor het huisbaasje van Aurum ivm een voor mij aangepaste versie, maar andere gebruikers konden/kunnen lokaal de gegevens van hun huisbaasje niet benaderen. YMMVmesman schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:07:
linkje naar documentatie is publiek![]()
[...]
[...]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZuziBU0dqjxdvqJKE7C805jB.jpg?f=user_large)
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik ken huisbaasje niet, maar doorgaans wordt er door Betá testers getest en daarna komt het in de App Store versie van de app, die voor iedereen beschikbaar is.dunklefaser schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:02:
[...]
Je schrijft het zelf: Beschikbaar voor de beta gebruikers/testers. Zoiets heb ik ook gehad voor het huisbaasje van Aurum ivm een voor mij aangepaste versie, maar andere gebruikers konden/kunnen lokaal de gegevens van hun huisbaasje niet benaderen. YMMV
[Afbeelding: XMLLog Huisbaasje]
Goed nieuws dat er een API komt. Had niet verwacht dat HomeWizard daadwerkelijk met een API zou komen. Hoe kan je deelnemen aan de beta? dat staat nergens uitgelegd.mesman schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:07:
[...]
[...]
< dit stukje webruimte is te huur >
Losse fases: jiehaa!!mesman schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:07:
[...]
[...]
En dan hebben we nog behoefte aan iemand die zo handig is dat ie daar gemakkelijk een uitbreiding mee kan bouwen om de huidige interface. Of zal er dan met die API en compleet nieuwe interface gemaakt moeten worden? (je merkt, in die materie ben ik niet zo heel erg thuis
@Stfnlln het kan snel gaan en hoeft dus geen 1-2 jaar te durenWokschotel schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:25:
Is de data ook via een API of json interface uit te lezen, zodat ik die kan gebruiken in Loxone?
En @Tsurany
Nou, hij komt!!! Net een e-mail ontvangen via de Betá.
Nu heb ik persoonlijk een HWE gekozen om al het programmeerwerk uit handen te geven
Maar wat zouden jullie precies met zo’n api uitlezen en hoe zou je dat gebruiken?
Uit de FAQ:
Local API
FAQ
Is this a free update?
Yes, the local API will become a free update for all P1 users.
Will this be available for the kWh meter?
Our goals is to have a local API for all products in the Energy product family. We are working on the local API of the kWh meter, but can not say right now when this is ready.
Will there be more data available through this API in the future?
Not in version 1 of the API. If you want to see all the data that your smart meter supplies, please use the API call /api/v1/telegram. This is the raw output of your smart meter.
Can I see individual phases in these API?
Yes you can! They are represented by active_power_LX_w.
Why can I not see Voltage and Ampere?
You can, but not in the data api. To get the raw output which contains Voltage and Ampere use the API call /api/v1/telegram. Please note that the data supplied is dependant on your smart meter.
[ Voor 11% gewijzigd door BlakHawk op 24-07-2020 06:04 ]
In de beta mail staat:dunklefaser schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:02:
[...]
Je schrijft het zelf: Beschikbaar voor de beta gebruikers/testers. Zoiets heb ik ook gehad voor het huisbaasje van Aurum ivm een voor mij aangepaste versie, maar andere gebruikers konden/kunnen lokaal de gegevens van hun huisbaasje niet benaderen. YMMV
[Afbeelding: XMLLog Huisbaasje]
FAQ
Is this a free update?
Dus gewoon voor alle gebruikers
Ben aan het twijfelen om dit systeem met de kWh meter aan te schaffen. Zit nog wel met de volgende vraag..
De PV installatie zit op de wasmachinegroep. Is het dan nog wel mogelijk om enkel de PV opbrengst te meten?
De PV installatie zit op de wasmachinegroep. Is het dan nog wel mogelijk om enkel de PV opbrengst te meten?
[ Voor 13% gewijzigd door mister_muller op 24-07-2020 08:49 ]
Nee, maar je zou wel een kleine groepenkast ertussen kunnen plaatsten zoals: https://www.toolstation.nl/kopp-groepenkast-4-modules/p88783 en daar de kwh meter in en daar de zonnepanelen opzetten.mister_muller schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:48:
Ben aan het twijfelen om dit systeem met de kWh meter.
Zoals prakka zegt, maar misschien heb je al ergens zon soort kastje omdat je wasmachine en zonnepanelen los gezekerd zijn (bij de wasmachine?) met een automat. dan kun je de kwh meter indien er genoeg ruimte is gewoon bij plaatsen.mister_muller schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:48:
Ben aan het twijfelen om dit systeem met de kWh meter aan te schaffen. Zit nog wel met de volgende vraag..
Kijk aan, HW is lekker op dreef! Zelf zou ik vooral de data zelf op willen slaan voor de administratie en mogelijk uitgebreidere dashboards maken om sluipverbruik op te sporen of bijvoorbeeld een alarm te maken voor wanneer je zonnepanelen minder goed presteren dan verwacht... Spanning vanuit de slimme meter wordt in de aankomende jaren waarschijnlijk ook wel interessant om in de gaten te houden met de toenemende hoeveelheid aan PV.BlakHawk schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 05:57:
[...]
@Stfnlln het kan snel gaan en hoeft dus geen 1-2 jaar te duren![]()
En @Tsurany
Nu heb ik persoonlijk een HWE gekozen om al het programmeerwerk uit handen te geven![]()
Maar wat zouden jullie precies met zo’n api uitlezen en hoe zou je dat gebruiken?
Uit de FAQ:
Local API
FAQ
Is this a free update?
Our goals is to have a local API for all products in the Energy product family. We are working on the local API of the kWh meter, but can not say right now when this is ready.
Not in version 1 of the API. If you want to see all the data that your smart meter supplies, please use the API call /api/v1/telegram. This is the raw output of your smart meter.
You can, but not in the data api. To get the raw output which contains Voltage and Ampere use the API call /api/v1/telegram. Please note that the data supplied is dependant on your smart meter.
In het project* waar wij de EARN-E's gebruiken voorzien we een energiecoöperatie van inzicht in verbruik/opwek van alle leden (nu nog alleen huishoudens, straks ook MKB/zonneparken etc). Daar is juist een API/koppeling tussen HW server en ons platform voor nodig. Ik ben benieuwd of HW daar ook aan denkt. Dan zal er wel veel meer oog voor beveiliging moeten zijn gok ik.
offtopic:
*bij het project sturen we nu al een paar warmtepompen aan om zoveel mogelijk "overtollige" opwek te gebruiken die anders teruggeleverd zou worden aan het net. Binnenkort doen we dat ook met EV's en batterijen. Dit is allemaal voorbereidend op nieuwe wet- en regelgeving vanuit de EU waarbij energiecoöperaties meer mogelijkheden krijgen om een rol te gaan spelen in de (lokale) energiemarkt. https://duurzaamloenen.nl/project/
*bij het project sturen we nu al een paar warmtepompen aan om zoveel mogelijk "overtollige" opwek te gebruiken die anders teruggeleverd zou worden aan het net. Binnenkort doen we dat ook met EV's en batterijen. Dit is allemaal voorbereidend op nieuwe wet- en regelgeving vanuit de EU waarbij energiecoöperaties meer mogelijkheden krijgen om een rol te gaan spelen in de (lokale) energiemarkt. https://duurzaamloenen.nl/project/
Net een Youless gekocht. Zie ik dit 
Toch meer gecharmeerd van de GUI en aanbevolen DIN kWh meter.. overweeg dus de Youless te retourneren.
Is de app buiten de woning bruikbaar? Of communiceert deze alleen met de module direct?
Toch meer gecharmeerd van de GUI en aanbevolen DIN kWh meter.. overweeg dus de Youless te retourneren.
Is de app buiten de woning bruikbaar? Of communiceert deze alleen met de module direct?
Ik zit nu in Oostenrijk en dat werkt perfectro3lie schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 23:13:
Op onderstaand foto is te zien hoe het opgelost is bij de wasmachine. Wel apart gezekerd, maar lijkt me niet dat hier makkelijk een kWh meter bij aan/tussen te plaatsen ismesman schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:24:
[...]
Zoals prakka zegt, maar misschien heb je al ergens zon soort kastje omdat je wasmachine en zonnepanelen los gezekerd zijn (bij de wasmachine?) met een automat. dan kun je de kwh meter indien er genoeg ruimte is gewoon bij plaatsen.
:strip_exif()/f/image/5Cb6NjyhW0AkXiU0w40Maor2.jpg?f=fotoalbum_large)
Alle data wordt op de HomeWizard servers opgeslagen, niet op het apparaat zelf.ro3lie schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 23:13:
Deze is inderdaad te krap, dan zou je hier een ander doosje moeten plaatsen.mister_muller schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 14:54:
[...]
Op onderstaand foto is te zien hoe het opgelost is bij de wasmachine. Wel apart gezekerd, maar lijkt me niet dat hier makkelijk een kWh meter bij aan/tussen te plaatsen is?
[Afbeelding]
Zo ziet hij eruit:mister_muller schreef op zondag 26 juli 2020 @ 00:12:
@mesman
Was ik al bang voor..
Daar ga ik nog even over nadenken dan
Bedankt voor de feedback.
:strip_exif()/f/image/nBDBQLgfsHRGRdd86QZD9IKC.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij is twee normale automaten breed
Nou de Youless is retour..
HW en kWh meter komt morgen binnen.
De kWh meter bewaar ik even tot de nieuwe woning, over 2 weken de sleutel en over 3 weken een nieuwe meterkast
Nu wil ik alvast spelen met de P1 meter. Kan ik deze makkelijk resetten na de verhuizing?
De kWh meter bewaar ik even tot de nieuwe woning, over 2 weken de sleutel en over 3 weken een nieuwe meterkast
Nu wil ik alvast spelen met de P1 meter. Kan ik deze makkelijk resetten na de verhuizing?
Komt er een watermeter van HW of hang je er zelf ietd anders bij? (En ook al een idee wat dan?)BlakHawk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:15:
[...]Maar nu ik ook de kWh meter heb "hangen", wil ik niet meer terug naar enkel de P1 meter. Juist het modulaire aspect spreekt mij ook aan. Later komt er een watermeter bij.
P1 meter schijnt rekening te houden met de ID van de meter. Dus bij vervangen meter telt hij grafieken door.ro3lie schreef op maandag 27 juli 2020 @ 19:27:
Nou de Youless is retour..
[...]
Komt er een watermeter van HW of hang je er zelf ietd anders bij? (En ook al een idee wat dan?)
Maar ik kan mij voorstellen dat er met een verhuizing rekening wordt gehouden met locatie.
Ik zal het eens navragen.
Paar weken geleden heeft HW aangekondigd te werken aan een watermeter welke aan te sluiten is op de P1 meter.
Dus naast de kWh meter een nieuw product.
[ Voor 10% gewijzigd door BlakHawk op 27-07-2020 20:19 ]
Thx! Anders wacht ik even met spelen tot de nieuwe woning.BlakHawk schreef op maandag 27 juli 2020 @ 20:18:
[...]
P1 meter schijnt rekening te houden met de ID van de meter. Dus bij vervangen meter telt hij grafieken door.
Maar ik kan mij voorstellen dat er met een verhuizing rekening wordt gehouden met locatie.
Ik zal het eens navragen.
Paar weken geleden heeft HW aangekondigd te werken aan een watermeter welke aan te sluiten is op de P1 meter.
Dus naast de kWh meter een nieuw product.
Die watermeter klinkt goed! Ik doe graag mee aan een eventuele beta!
In antwoord op je vraag over het gebruik van de API.BlakHawk schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 05:57:
[...]
@Stfnlln het kan snel gaan en hoeft dus geen 1-2 jaar te duren![]()
En @Tsurany
Nu heb ik persoonlijk een HWE gekozen om al het programmeerwerk uit handen te geven![]()
Uit de FAQ:
Local API
FAQ
Is this a free update?
In mijn geval wil ik het in eerste instantie gebruiken om de data lokaal op te slaan en te gebruiken in mijn home automation. In eerste instantie zodat ik de informatie via Domoticz terug kan zien. Dat zorgt er meteen voor dat 1) ik niet afhankelijk ben van de app / HomeWizard en 2) ik waarschijnlijk ook grafieken kan maken rondom de andere gegevens. Nu heb je enkel één grafiek en dat is gebaseerd op het verbruik op basis van een tijdseenheid (nu/dag/week/maand/jaar).
Verder, wat mij mooi zou lijken, en ik denk niet dat dit binnen Domoticz kan overigens, wellicht wel binnen andere home automation systemen / of andere een eigen gemaakt systeem. Om inzicht te krijgen in het gebruik van apparaten gedurende de dag. Elke type apparaat zal waarschijnlijk wel iets van een fingerprint hebben qua verbruik. Volgens mij gaat dit wel iets meer richting de analyse kant op dan. Dus wellicht dat de Energie+ abonnement daarin kan voorzien. Het zou dan ook mooi zijn om ook daar een API op te hebben.
De wat meer basis zaken zoals alerts bij stroomuitval of hoge pieken is wat makkelijker te maken binnen home automation denk ik. In elk geval is het nice-to-have.
Ik ben zeer sceptisch over die analyse.aex351 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 01:44:
[...]
In antwoord op je vraag over het gebruik van de API.
In mijn geval wil ik het in eerste instantie gebruiken om de data lokaal op te slaan en te gebruiken in mijn home automation. In eerste instantie zodat ik de informatie via Domoticz terug kan zien. Dat zorgt er meteen voor dat 1) ik niet afhankelijk ben van de app / HomeWizard en 2) ik waarschijnlijk ook grafieken kan maken rondom de andere gegevens. Nu heb je enkel één grafiek en dat is gebaseerd op het verbruik op basis van een tijdseenheid (nu/dag/week/maand/jaar).
Verder, wat mij mooi zou lijken, en ik denk niet dat dit binnen Domoticz kan overigens, wellicht wel binnen andere home automation systemen / of andere een eigen gemaakt systeem. Om inzicht te krijgen in het gebruik van apparaten gedurende de dag. Elke type apparaat zal waarschijnlijk wel iets van een fingerprint hebben qua verbruik. Volgens mij gaat dit wel iets meer richting de analyse kant op dan. Dus wellicht dat de Energie+ abonnement daarin kan voorzien. Het zou dan ook mooi zijn om ook daar een API op te hebben.
De wat meer basis zaken zoals alerts bij stroomuitval of hoge pieken is wat makkelijker te maken binnen home automation denk ik. In elk geval is het nice-to-have.
Ik heb wel vaker discussie gehad over het nut van de data voor derden.
Ik denk dat je er helemaal niets uit kunt afleiden.
Ja, je ziet wanneer iemand op vakantie gaat... Maar dat is het dan wel.
Mijn verbruik zegt 0,0 over hoeveel ik rijd, want naast de laadpaal thuis, gebruik ik ook publieke laadpunten en superchargers.
De luchtreiniger gebruikt precies evenveel als de soundbar.
De vaatwasser geeft een heel ander verbruiksbeeld per programma.
TV kijken met home cinema set doet precies evenveel als de wp droger.
Ik geloof niet zo in apparaten herkennen aan de hand van verbruik. Ik geloof niet dat het mogelijk is zonder hoge fout marges, waardoor het alsnog heel arbeidsintensief wordt, of nutteloos.
Maar goed, misschien zit ik ernaast.
Ik ookro3lie schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:18:
[...]
Die watermeter klinkt goed! Ik doe graag mee aan een eventuele beta!
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Mijn energieleverancier levert de maandoverzichten aan vanaf de dag dat ik klant werd, op de 21e van een bepaalde maand.
Ik krijg dus overzichten van 21-x-2020 t/m 20-x-2020.
Da's niet handig vergelijken met de maandoverzichten in de P1 meter. Gaat het in de toekomst mogelijk worden om in de app zelf een periode aan te geven waarvan je je verbruik en teruglevering kunt aflezen..?
Da's niet handig vergelijken met de maandoverzichten in de P1 meter. Gaat het in de toekomst mogelijk worden om in de app zelf een periode aan te geven waarvan je je verbruik en teruglevering kunt aflezen..?
Mocht er een export functie komen zou je het daarmee gemakkelijk kunnen opvangen.Gramser schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:58:
Mijn energieleverancier levert de maandoverzichten aan vanaf de dag dat ik klant werd, op de 21e van een bepaalde maand.
Voorheen had ik een Sonoff pow r2 deze heeft ook een simpele CSV export met de kw per dag en een maandtotaal. Hoop dat ooit ook een export beschikbaar komt in de app of online.
Zojuist de P1 meter ontvangen incl. een 10% kortinscode.
Kortingscode 10% - HW-ENERGY-ACTIE
Geldig tot eind 2020 voor alle familie en vrienden ;-)
Verder ook info over de watermeter en kWh meter.
De watermeter lijkt geintegreerd te worden met een stroommeter?
:strip_exif()/f/image/mqS6NgpKbwo5E2umT0IiK5k9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MlFdM52v5NJYzeko4fR4o2ms.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CQSyd4KkJArr9ytK3ZJ7r1bp.jpg?f=fotoalbum_large)
Handleiding kWh meter.
:strip_exif()/f/image/VXregldkgvmaAXfEVTjAZgEK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LXVHn12MbooXRYPFFIlc23dt.jpg?f=fotoalbum_large)
Import/COM/Export puls poort.
:strip_exif()/f/image/Mm4m2ZoWFG3JlLCmK8xEi0lN.jpg?f=fotoalbum_large)
Kortingscode 10% - HW-ENERGY-ACTIE
Geldig tot eind 2020 voor alle familie en vrienden ;-)
Verder ook info over de watermeter en kWh meter.
De watermeter lijkt geintegreerd te worden met een stroommeter?
:strip_exif()/f/image/mqS6NgpKbwo5E2umT0IiK5k9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MlFdM52v5NJYzeko4fR4o2ms.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CQSyd4KkJArr9ytK3ZJ7r1bp.jpg?f=fotoalbum_large)
Handleiding kWh meter.
:strip_exif()/f/image/VXregldkgvmaAXfEVTjAZgEK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LXVHn12MbooXRYPFFIlc23dt.jpg?f=fotoalbum_large)
Import/COM/Export puls poort.
:strip_exif()/f/image/Mm4m2ZoWFG3JlLCmK8xEi0lN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/t0oWXO9408M3idn3SjisKFsa.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door ro3lie op 28-07-2020 21:44 ]
Even voor mijn beeldvorming: wanneer ik de huidige kWh meter ( die aangesloten is op de huidige Energylink HW) vervang door de nieuwe WiFi kWh meter en WiFi P1) dan kan ik de HomeWizard uitfaseren? Dit in NL nog het enige wat ik er mee doe
Men moet hooien als de zon schijnt. 19 panelen a 260 WP = 4940 WP
Beste mede-Tweakers!
Het leek ons leuk om ook via Tweakers updates te plaatsen van de ontwikkeling van Energy en/of andere HomeWizard platformen. Ook zullen we hier algemene vragen kunnen beantwoorden. Voor support vragen kun je nog steeds het beste terecht bij onze www.homewizard.nl/support. Over toekomstige ontwikkelingen kunnen we niet altijd alles delen, maar uiteraard doen we ons best om voor jullie de richting zo duidelijk mogelijk te houden.
Om transparanter te worden richting onze tweakers gebruikers vinden wij dit een belangrijke stap. We horen graag jullie ideeën en wensen. (en lezen stiekem al een heel tijdje mee met jullie enthousiasme op de forums
)
Ook zijn er nog enkele beta plaatsen beschikbaar voor mensen die graag de nieuwste versies apps en firmware willen gebruiken om vroegtijdig al gebruik te maken van de laatste ontwikkelingen en te helpen met testen. Je kunt hiervoor een mail sturen naar beta@homewizard.com vermeld hierin je HomeWizard account en welk platform je voor test iOS/Android.
Veel meet plezier!
HomeWizard
Het leek ons leuk om ook via Tweakers updates te plaatsen van de ontwikkeling van Energy en/of andere HomeWizard platformen. Ook zullen we hier algemene vragen kunnen beantwoorden. Voor support vragen kun je nog steeds het beste terecht bij onze www.homewizard.nl/support. Over toekomstige ontwikkelingen kunnen we niet altijd alles delen, maar uiteraard doen we ons best om voor jullie de richting zo duidelijk mogelijk te houden.
Om transparanter te worden richting onze tweakers gebruikers vinden wij dit een belangrijke stap. We horen graag jullie ideeën en wensen. (en lezen stiekem al een heel tijdje mee met jullie enthousiasme op de forums
Ook zijn er nog enkele beta plaatsen beschikbaar voor mensen die graag de nieuwste versies apps en firmware willen gebruiken om vroegtijdig al gebruik te maken van de laatste ontwikkelingen en te helpen met testen. Je kunt hiervoor een mail sturen naar beta@homewizard.com vermeld hierin je HomeWizard account en welk platform je voor test iOS/Android.
Veel meet plezier!
HomeWizard
Het staat er volledig los van, dus het antwoord is ja 😉kok36935 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:21:
Even voor mijn beeldvorming: wanneer ik de huidige kWh meter ( die aangesloten is op de huidige Energylink HW) vervang door de nieuwe WiFi kWh meter en WiFi P1) dan kan ik de HomeWizard uitfaseren? Dit in NL nog het enige wat ik er mee doe
Leuk! Welkom!HomeWizard_NL schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:40:
Beste mede-Tweakers!![]()
Wij besloten om ook via Tweakers updates te plaatsen van de ontwikkeling van Energy en/of andere HomeWizard platformen. Ook zullen we hier algemene vragen kunnen beantwoorden. Voor support vragen kun je nog steeds het beste terecht bij onze support@homewizard.nl. Over toekomstige ontwikkelingen kunnen we niet altijd alles delen, maar uiteraard doen we ons best om voor jullie de richting zo duidelijk mogelijk te houden.
Om transparanter te worden richting onze tweakers gebruikers vinden wij dit een belangrijke stap. We horen graag jullie ideeën en wensen. (en lezen stiekem al een heel tijdje mee met jullie enthousiasme op de forums)
Veel meet plezier!![]()
HomeWizard
We zijn erg benieuwd naar de toekomstige updates!
Zoals velen hier wacht ik met smart op de watermeter!
Verder zou ik het persoonlijk leuk vinden als ik met de kWh meter een extra grafiek zou krijgen.
Ik heb nu totaal en kWh meter.
Wat mij fijn lijkt is een grafiek van totaal - kWh meter.
Omdat de kWh meter het verbruik van de auto is.
Ik zie mijn verbruik van de auto los van het verbruik van mijn huishouden. Vroeger stonden tankkosten immers ook los mijn verbruik thuis. Voor het laden gebruik ik ook nog steeds mijn tankpas (en laadpas in één).
Tot zo ver mijn “tip” of “verzoek”.
Geen idee of het makkelijk in te bouwen is of dit optioneel te maken.
In mijn geval betaalt de baas de tank en alarmisten. Als je privé laad, begrijp ik dat je wel juist alles wil zien.
Een mail verzonden! Ik doe graag mee aan de beta voor de app en watermeter! ;-)HomeWizard_NL schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:40:
Veel meet plezier!![]()
HomeWizard
@BlakHawk Ik zag in de openingspost dat je voor 29,95 ook een adapterset erbij hebt gekregen, ik zie nu op de site dat je die er los bij moet bestellen, mijn slimme meter is een SMR2.2+
Dus mijn vraag is, zit de adapterset er wel of niet bij voor die 29,95
Elect a clown, expect a circus.
Weet dat je de vraag aan blackhawk stelt maar kwam dit toevallig tegen. Denk dat je hier wel wat mee kan.
Let op!: Als je een slimme meter hebt met een SMR versie van 5.0 of hoger geeft deze genoeg stroom voor werking zonder een adapter. (je vind de SMR versie op je slimme meter) Bij oudere slimme meters met een lagere SMR versie heb je een Micro USB adapter nodig
Let op!: Als je een slimme meter hebt met een SMR versie van 5.0 of hoger geeft deze genoeg stroom voor werking zonder een adapter. (je vind de SMR versie op je slimme meter) Bij oudere slimme meters met een lagere SMR versie heb je een Micro USB adapter nodig
[ Voor 17% gewijzigd door kok36935 op 31-07-2020 16:35 ]
Men moet hooien als de zon schijnt. 19 panelen a 260 WP = 4940 WP
Ik haal de stroom uit mijn internetmodem. Die levert genoeg voor het metertje.kok36935 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:32:
Weet dat je de vraag aan blackhawk stelt maar kwam dit toevallig tegen. Denk dat je hier wel wat mee kan.
Zo voed ik ook de Ikea hub voor de lampen.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Als betatester heb ik mijn merk en type meter door moeten geven.Slasher schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:44:
@BlakHawk Ik zag in de openingspost dat je voor 29,95 ook een adapterset erbij hebt gekregen, ik zie nu op de site dat je die er los bij moet bestellen, mijn slimme meter is een SMR2.2+
Aan de hand daarvan heb ik de adapter denk ik gekregen.
Aangezien hij voor alle meters vanaf nu niet nodig is en ook als optie op de website staat, gok ik dat hij er niet standaard bij zit.
Maar daar kan een niet-betatester of misschien @HomeWizard_NL beter antwoord op geven.
Cool! Dat is ook handig.rimave schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 17:23:
[...]
Ik haal de stroom uit mijn internetmodem. Die levert genoeg voor het metertje.
Ik heb volgens mij een DSMR2.2+ meter, verbaasde me wel zo oud is het huis niet waar ik in woon (2012)
Jammer dat het niet zonder adapter kan, wel een minpunt, zonder adapter veel handiger.
Jammer dat het niet zonder adapter kan, wel een minpunt, zonder adapter veel handiger.
[ Voor 30% gewijzigd door Slasher op 31-07-2020 20:31 ]
Elect a clown, expect a circus.
Ik heb een 4.2 meter en toevallig werkt de gprs module niet goed, dus 19 augustus weer een nieuwe (5.3) meter.Slasher schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 20:30:
Ik heb volgens mij een DSMR2.2+ meter, verbaasde me wel zo oud is het huis niet waar ik in woon (2012)
Stedin vroeg verder totaal niets aan vragen.
Dus misschien willen ze de jouwe ook wel vervangen?
De P1 meter komt standaard inderdaad zonder adapter. 2012 is in slimme meter jaren vrij oud. De eerste slimme meters zijn van 2009. in 2021 word waarschijnlijk jouw meter al vervangen voor een nieuwe, (dan is je huidige afgekeurd) dus een belletje met je netbeheerder kan geen kwaad. Zeker indien je geen stopcontact hebt bij je meter.Slasher schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 20:30:
Zo haal ik de stroom voor de HomeWizard Link uit de usb poort van de experiabox 👍🏻rimave schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 17:23:
[...]
Ik haal de stroom uit mijn internetmodem. Die levert genoeg voor het metertje.
Ben het volgende tegengekomen. Een onderzoeksscriptie of het mogelijk is om apparaten te herkennen op basis van verbruik:In de conclusie lees ik dat het deels wel mogelijk is om apparaten te herkennen alleen dat het in veel scenario's toch een lastige opgave blijkt te zijn. Uitschieters of pieken in het verbruik herkennen is wel goed mogelijk. Dat is waarschijnlijk waar HomeWizard met het Energie+ abonnement op gaat mikken vermoed ik, toen ik las over zaken als alerts etc.BlakHawk schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 07:38:
[...]
Ik ben zeer sceptisch over die analyse.
Ik heb wel vaker discussie gehad over het nut van de data voor derden.
Ik denk dat je er helemaal niets uit kunt afleiden.
Ja, je ziet wanneer iemand op vakantie gaat... Maar dat is het dan wel.
Mijn verbruik zegt 0,0 over hoeveel ik rijd, want naast de laadpaal thuis, gebruik ik ook publieke laadpunten en superchargers.
De luchtreiniger gebruikt precies evenveel als de soundbar.
De vaatwasser geeft een heel ander verbruiksbeeld per programma.
TV kijken met home cinema set doet precies evenveel als de wp droger.
Ik geloof niet zo in apparaten herkennen aan de hand van verbruik. Ik geloof niet dat het mogelijk is zonder hoge fout marges, waardoor het alsnog heel arbeidsintensief wordt, of nutteloos.
Maar goed, misschien zit ik ernaast.
Heb de P1 ook geïnstalleerd. Het koppelen lukte niet met mijn android telefoon (Xiaomi m9t pro), maar wel met een oudere Motorola G5.
Een soortgelijk probleem had ik eerder met mijn amplifi router, geen idee waar het nu aan ligt. Op de Xiaomi is de app ook erg onstabiel. Er komt vaak geen data binnen.
Voorbeeld waar ik dan tegen aan kijk :
Een soortgelijk probleem had ik eerder met mijn amplifi router, geen idee waar het nu aan ligt. Op de Xiaomi is de app ook erg onstabiel. Er komt vaak geen data binnen.
Voorbeeld waar ik dan tegen aan kijk :
:strip_exif()/f/image/ymVxf3bs3t4skGfrQd8tL2XX.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door WVL_KsZeN op 04-08-2020 22:14 ]
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic