Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linker
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-04 15:36
rimave schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 12:55:
Even beter gekeken en ik heb dus al een slimme gasmeter (https://www.enexis.nl/con...leiding-gasmeter-flonidan). Ik zie alleen de data niet terug in de Energy app.
in de "now" grafiek zie je geen data. Dat klopt.
in day en week enz. zou je dat wel moeten zien.

bij instellingen --> meters --> P1 meter en dan doorklikken " > " daar zie je wel je actuele meterstanden.
als je daar je gasmeterstand ingevuld ziet staan, dan werkt alles. let wel omdat er in de gasmeter een batterij zit voor de communicatie met de kWh-meter, wordt de data eens per 5 of 10 minuten ververst. Dit is dan ook de reden dat de gasmeterstand niet in de now-grafiek is opgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:40
linker schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 13:14:
[...]

in de "now" grafiek zie je geen data. Dat klopt.
in day en week enz. zou je dat wel moeten zien.

bij instellingen --> meters --> P1 meter en dan doorklikken " > " daar zie je wel je actuele meterstanden.
als je daar je gasmeterstand ingevuld ziet staan, dan werkt alles. let wel omdat er in de gasmeter een batterij zit voor de communicatie met de kWh-meter, wordt de data eens per 5 of 10 minuten ververst. Dit is dan ook de reden dat de gasmeterstand niet in de now-grafiek is opgenomen.
Klopt. Ik heb net even het gasfornuis aan gehad om te testen en zie nu een minuscuul klein roze streepje bij 12 uur vandaag. Wel jammer dat het niet realtime afleesbaar is, maar je ken niet alles hebben.

Nu nog een aansluiting om ook het waterverbruik af te kunnen lezen zou top zijn... hint... hint... :P

[ Voor 6% gewijzigd door rimave op 09-07-2020 13:27 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durkzeephat
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-03 16:45
Mijn P1 meter komt morgen aan als het goed is. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:02
Hier zojuist geleverd. Installatie was echt heel user friendly. Vond alleen die locatie vraag een beetje vreemd. Toen ik doorklikte kon ik wel een standaard locatie kiezen (blijkbaar A'dam). Snap niet waarom een P1 meter app m'n locatie nodig zou hebben. Dat mag er van mij uit in het kader van de privacy.

Met de SMR5.0 meter werkt het mooi. Grafiek van elektra is realtime. Geen externe voeding nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door B-lex op 09-07-2020 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
JeroenMSK schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 12:55:
Goedemiddag, hier ook 2 ontvangen vandaag. Krijg alleen de installatie niet rond op iOS. Na het ingeven van mijn WiFi wachtwoord geeft hij een foutmelding. Of geen verbinding met WiFi of foutcode 500 fout in server. Op meerdere apparaten nu geprobeerd maar en geen 1 app loopt hij hier door. Iemand tips ?
Helpt dit?
http://energy.homewizard....-geen-verbinding-met-wifi
B-lex schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:13:
Hier zojuist geleverd. Installatie was echt heel user friendly. Vond alleen die locatie vraag een beetje vreemd. Toen ik doorklikte kon ik wel een standaard locatie kiezen (blijkbaar A'dam). Snap niet waarom een P1 meter app m'n locatie nodig zou hebben. Dat mag er van mij uit in het kader van de privacy.

Met de SMR5.0 meter werkt het mooi. Grafiek van elektra is realtime. Geen externe voeding nodig.
Locatie is vrij in te geven handmatig, dus locatiebepaling is niet nodig.

Vroeger werkte alles via een bepaald account, tegenwoordig lijken ze meer de beweging te maken naar huishoudens. Dat merk ik ook bij de Link, meerdere users, op mijn "huis".

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
BlakHawk schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:22:
Locatie is vrij in te geven handmatig, dus locatiebepaling is niet nodig.

Vroeger werkte alles via een bepaald account, tegenwoordig lijken ze meer de beweging te maken naar huishoudens. Dat merk ik ook bij de Link, meerdere users, op mijn "huis".
Ging me meer om het principe, waarom überhaupt een locatie in dit soort apps? D.m.v. een naampje kun je ook wel onderscheid maken tussen Woning en Vakantiehuis, bij wijze van. Ik heb geen idee wat er van deze info bij HomeWizard terecht komt en wat niet (heb de voorwaarden niet gelezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
B-lex schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:29:
[...]

Ging me meer om het principe, waarom überhaupt een locatie in dit soort apps? D.m.v. een naampje kun je ook wel onderscheid maken tussen Woning en Vakantiehuis, bij wijze van. Ik heb geen idee wat er van deze info bij HomeWizard terecht komt en wat niet (heb de voorwaarden niet gelezen).
Denk ook tijdzones voor de grafieken, maar vooral omdat het nu om huishoudens gaat ipv accounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-05 22:37

aex351

I am the one

BlakHawk schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:59:
[...]

Sorry ik had het enkel over mijn persoonlijke situatie.
Ik had Domoticz draaien met P1 kabel en een IR leeskop voor de stadsverwarming.

Ik zie het voordeel van integreren op dit gebied persoonlijk niet zo in.

Je hebt huisautomatisering en je hebt inzicht in verbruik.

Staan voor mij volledig los van elkaar.
We moeten ook niet integreren om te integreren, het moet wel nut hebben. Vind ik.

De data wordt iedere keer live berekend aan de hand van actuele meterstanden. Als je even offline bent wordt dat later rechtgetrokken in de grafieken. Bij Domoticz miste ik data bij een herstart van het systeem. Bij deze Energy worden meterstanden meegenomen in de berekeningen en gaat die data bij tijdelijk offline dus niet verloren.

Energy+ gaat 1 euro per maand kosten. Geen idee wat het allemaal kan behalve data langer bewaren. Als het goed is komen er dan meldingen, alarmeringen bij. Verder ga ik het tegen die tijd wel even testen.

[...]

Ja dat merk je wel! Mooi vakje daar voor de HWE!

Ik had het met de laadpaal, oeps, toch wel veel kWh!

129kWh in een weekje, andere weken minder geladen en een stuk minder:
[Afbeelding]
Het is meer dat je dan alles vanuit één applicatie kan zien en bijhouden. Ik heb overigens ook de proef op de som genomen en de Energy module besteld.

Eerste ervaring: de toegevoegde waarde/functionaliteit is wel erg beperkt. Je ziet alleen het huidige stroomverbruik (in 1 enkele grafiek) opgesplitst in realtime, dag, week, maand en jaar. Waarom er de mogelijkheid is om op jaar te filteren is mij onduidelijk, want data is slechts tot 12 maanden terug in te zien.

Aan de realtime grafiek heb je weinig tenzij je de app constant open laat. Want je kan niet terugkijken/scrollen. Verder staan er ook geen timestamps bij, dus je hebt er verder niets aan. In de dag grafiek wordt de data per 5 minuten weergegeven. Waarbij ik dus vermoed dat HomeWizard de data niet per seconden opslaat.

Daarnaast wil je de metergegevens zien, iets wat volgens mij ook in de vorm van grafieken terug zou moeten komen. Dan moet je eerst naar instellingen gaan > meters > P1 meter. En dan pas zie je de gegevens van de meter: Power import high/low, power export high/low etc. Echter dit zijn puur gewoon statische gegevens. Geen grafieken/geschiedenis niets.

De toegevoegde waarde van dit product is dus dat je op afstand je gegevens kan uitlezen en dat je stroomverbruik tot op een zeker hoogte wordt opgeslagen. Ik krijg niet echt het idee dat HomeWizard goed heeft nagedacht over dit product.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

BlakHawk schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:19:
[...]

Om heel eerlijk te zijn is het voor mij een verademing.
Na 2 jaar Domoticz, ben ik echt blij dat ik mijn Pi heb afgekoppeld.

Al die tijd die dat heeft gekost. Ik vind programmeren ook echt niet leuk. Ik ben 95% van de tijd bezig om fouten op te sporen. Ik wil iets maken met direct resultaat en dat lukt mij gewoon echt niet met Python scriptjes. Het is gewoon niets voor mij.

Al die tijd kan ik nu lekker met de kinderen spenderen, op de bank zitten of weet ik veel wat.
Tja, als ik zie hoeveel tijd mijn Node-RED flow heeft gekost dan is dat niet meer dan een dagje. Het gevolg daarvan is dat ik veel meer informatie beschikbaar heb dan ik via deze apparaten zou krijgen. Als een Tweaker hier dat over wilt nemen dan kan hij in principe gewoon mijn flow overnemen en heeft hij alle data ter beschikking.
Het toevoegen van een modbus kWh meter was in een uurtje gedaan. Dan heb ik wel alle controle over de data en hoe dit verwerkt wordt in Grafana.

Dit is prima voor de gemiddelde consument die geen moeite wilt doen maar voor een Tweaker is de oplossing wel heel erg beperkt helaas.
Maar daarnaast is men dus wel voornemens een lokale json API op te gaan leveren. Dit geheel tegen mijn verwachting in. Ze willen het open gaan maken, maar zijn aan het kijken hoe ze dit vooral op een veilige manier kunnen doen. Fysieke verrificatie etc.
Maar dat is er nu nog niet...
Ik geloof dat antwoord niet. Veiligheid is irrelevant binnen je eigen WiFi netwerk, via een API kan je dit gewoon open stellen aan alle apparaten die zich binnen je eigen netwerk bevinden zonder dat dit een beveiligingsrisico oplevert.

Ik denk dat ze eerder twijfelen of ze dit wel willen doen omdat ze daarmee de controle uit handen geven en het voor concurrerende ecosystemen mogelijk maken de data te gebruiken. De winst zal hem namelijk niet snel in die 30 euro zitten die het apparaat kost maar in het binden van de klant aan het HomeWizard ecosysteem.

[ Voor 7% gewijzigd door Tsurany op 09-07-2020 15:02 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Tsurany schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:01:
Ik denk dat ze eerder twijfelen of ze dit wel willen doen omdat ze daarmee de controle uit handen geven en het voor concurrerende ecosystemen mogelijk maken de data te gebruiken. De winst zal hem namelijk niet snel in die 30 euro zitten die het apparaat kost maar in het binden van de klant aan het HomeWizard ecosysteem.
Ik denk dat het wel meevalt.
Winst zal idd niet in het apparaat zitten, maar het is ook geen onderdeel van het ecosysteem.

Deze HW Energy staat volledig los van de HW of Link.

Wel denk ik dat ze hopen op nevenverkoop. Collega heeft vanochtend een HW Energy gekocht en was daardoor nu ook naar de Link aan het kijken. Dat heb je wel.

Ik denk dat die API er wel gaat komen, maar dat de prio niet heel hoog ligt, kan dan wel even gaan duren.

Die €1 per maand voor Energy+ is nu ook niet echt schrokkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

BlakHawk schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:19:
[...]

Ik denk dat het wel meevalt.
Winst zal idd niet in het apparaat zitten, maar het is ook geen onderdeel van het ecosysteem.

Deze HW Energy staat volledig los van de HW of Link.

Wel denk ik dat ze hopen op nevenverkoop. Collega heeft vanochtend een HW Energy gekocht en was daardoor nu ook naar de Link aan het kijken. Dat heb je wel.

Ik denk dat die API er wel gaat komen, maar dat de prio niet heel hoog ligt, kan dan wel even gaan duren.

Die €1 per maand voor Energy+ is nu ook niet echt schrokkend.
Ze hebben een meet apparaat ontwikkelt die communiceert met een app via een API, het is destijds een bewuste keuze geweest om dat geen open API te maken. Sterker nog, een open API bouwen was waarschijnlijk goedkoper geweest.

Datzelfde zie je met apparaten van TP-link. Ik heb toevallig laatst de HS-110 gekocht, een stopcontact met stroom meter, die ook via een proprietary protocol communiceert om te voorkomen dat mensen heb buiten hun Kasa ecosysteem gaan gebruiken.

Dat staat in schril contrast met Hue waarbij er een enorme API is opgebouwd waar je van alles mee kan doen als je wilt. Een en heel andere mindset waardoor ik veel liever Hue koop dan iets anders.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:20

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tsurany schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:25:
[...]

Dat staat in schril contrast met Hue waarbij er een enorme API is opgebouwd waar je van alles mee kan doen als je wilt. Een en heel andere mindset waardoor ik veel liever Hue koop dan iets anders.
Mwah, lag je onder een steen toen Hue opeens alles van derden wilde blokkeren?
Dat ging nou niet bepaald in overleg met de gewaardeerde klant en die derden ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
Tsurany schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:25:
[...]

Ze hebben een meet apparaat ontwikkelt die communiceert met een app via een API, het is destijds een bewuste keuze geweest om dat geen open API te maken. Sterker nog, een open API bouwen was waarschijnlijk goedkoper geweest.

Datzelfde zie je met apparaten van TP-link. Ik heb toevallig laatst de HS-110 gekocht, een stopcontact met stroom meter, die ook via een proprietary protocol communiceert om te voorkomen dat mensen heb buiten hun Kasa ecosysteem gaan gebruiken.

Zojuist de webinar deelgenomen en daar kwam de vraag ook terug, met het antwoord dat ze een API gaan maken.

Tevens willen ze een uitbreiding later dit jaar op de markt brengen om watermeters uit te lezen.

Privacy:
Te veel data om lokaal op te slaan, alles encrypted, niets wordt voor commerciele doeleinden gebruikt en.of verkocht aan derden.

Verder meer uitleg over de grafieken, producten en ideeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Speedy-Andre schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:01:
[...]

Mwah, lag je onder een steen toen Hue opeens alles van derden wilde blokkeren?
Dat ging nou niet bepaald in overleg met de gewaardeerde klant en die derden ...
Maar daar hebben ze wel van geleerd, dat zullen ze niet nog een keer doen. En het is prima als bedrijven het wel dicht willen zetten maar dan heb ik er geen interesse in. Ik wil niet in een eco systeem gevangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linker
net de SDM230 1 fase kWh meter geïnstalleerd.
Ook dit is erg eenvoudig. Ik heb de interne bedrading met 6mm2 vaste kern bedraad. Dat is het meest lastige omdat de ruimte erg beperkt is bij mij. (12 groepen en een energie-meter).

Het aansluiten wijst zich vanzelf. Maar ik heb daar dan ook voor geleerd.
Het instellen van de kWh meter is net zoiets als de P1-meter. stelt niet veel voor.

Je kunt de volgorde van grafieken ook aan passen.
Ik heb nu de volgorde 1) zonnepanelen, 2) totaal verbruik en 3) gas.
Na installeren van de kWh meter stonden de zonnepanelen op 3).

in het webinar en ook op de website melden ze dat je ook een grafiek eigen gebruik kunt krijgen. ik heb die nog niet kunnen vinden. Daar ga ik nog even naar zoeken.

Je moet gewoon even geduld hebben.

Ik heb nu 4 grafieken (voor now, day, week, month en year)
1) zonnepanelen
2) eigen verbruik
3) totaal verbruik
4) gas

top product.

[ Voor 10% gewijzigd door linker op 09-07-2020 21:51 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 07:40
Is de SDM230 met wifi speciaal voor HW gemaakt?
Ik kom deze meters voor 15 euro zelfs op Ali tegen. Wel zonder wifi, want de wifi variant is nergens te vinden. Er is wel een LoRa variant en een pulse bijv.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
linker schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 19:56:
net de SDM230 1 fase kWh meter geïnstalleerd.
Ook dit is erg eenvoudig. Ik heb de interne bedrading met 6mm2 vaste kern bedraad. Dat is het meest lastige omdat de ruimte erg beperkt is bij mij. (12 groepen en een energie-meter).

Het aansluiten wijst zich vanzelf. Maar ik heb daar dan ook voor geleerd.
Het instellen van de kWh meter is net zoiets als de P1-meter. stelt niet veel voor.

Je kunt de volgorde van grafieken ook aan passen.
Ik heb nu de volgorde 1) zonnepanelen, 2) totaal verbruik en 3) gas.
Na installeren van de kWh meter stonden de zonnepanelen op 3).

in het webinar en ook op de website melden ze dat je ook een grafiek eigen gebruik kunt krijgen. ik heb die nog niet kunnen vinden. Daar ga ik nog even naar zoeken.
Gaaf!!
Dus het is een extra grafiek met enkel zonnepanelen verbruik.

De totaal grafiek blijft dan gelijk? Of heb je extra opties door dat te extrapoleren naar bruto verbruik (voor terugwinning).

Die mis je in slimme meters natuurlijk, alles wat direct verbruikt wordt.
rimave schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:01:
Ik kom deze meters voor 15 euro zelfs op Ali tegen. Wel zonder wifi, want de wifi variant is nergens te vinden. Er is wel een LoRa variant en een pulse bijv.
Voor zover ik begreep wel ja, zelf laten ontwikkelen. Zoiets bestond nog niet eerder. WiFi connectie met p1 meter.

Daarnaast zal die van Ali niet MID gekeurd zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door BlakHawk op 09-07-2020 21:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• linker
Mijn vorig bericht even ge-update.

Je kunt bij de wifi kWh meter aangeven wat de aard van de "verbruiker" is (solar, heatpump/boiler, car, E-bike, battery en other).

Het verschil tussen de zonnepanelen en de P1 meter krijgt automatisch het profiel "home usage". Deze kan je dan ook niet aanpassen.

Ik moest na de installatie de kWh-meter nogmaals op "solar" zetten. Hierna kreeg ik na enige tijd de "home usage" grafiek vanzelf. Dus gewoon even geduld hebben. en dat is lastig als je net een nieuw speeltje hebt. O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CPsypA3MtR5zs3gGYnndhm7_ho=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8T0yaoTXVsXBQwDTHw0K8oxk.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door linker op 09-07-2020 22:21 . Reden: grafieken toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mesman
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-07-2020
De wifi kwh meter is in samenwerking ontwikkeld met eastron en is een geavanceerd type MID meter die 100A belasting kan hebben. De software op het apparaat is ontwikkeld door hw en lijkt volgens hw Functioneel op de sdm230 v2 modbus eastron. Deze staat op veel plekken voor duurder dan de wifi variant op de hw site. Deze zou ook reactief vermogen, blind vermogen, frequentie, voltage, harmonische etc kunnen meten. Veel uitgebreider als de standaard kwh meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:20

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

https://nl.aliexpress.com...057483.0.0.21f16eaa2uqHKo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02cAFzThGOpMdkYt2M3WpP4mGng=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FClDRjgbrzV5QyxDLM8ftJ4x.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is een Tuya smart plug met din rail behuizing, schakelbaar 8)7
Mijn ervaring met Tuya smart plugs is dat de meting vrij onnauwkeurig is.
Je kan er wel Tasmota in flashen om beter te loggen maar het blijft behelpen :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
mesman schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 22:08:
[...]

De wifi kwh meter is in samenwerking ontwikkeld met eastron en is een geavanceerd type MID meter die 100A belasting kan hebben. De software op het apparaat is ontwikkeld door hw en lijkt volgens hw Functioneel op de sdm230 v2 modbus eastron. Deze staat op veel plekken voor duurder dan de wifi variant op de hw site. Deze zou ook reactief vermogen, blind vermogen, frequentie, voltage, harmonische etc kunnen meten. Veel uitgebreider als de standaard kwh meter.
Kijk dat verduidelijkt het e.e.a.!
Dank je wel voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 10:23

TommyGun

Stik er maar in!

Ik zie trouwens nergens een optie om de taal aan te passen? Vind het gek dat Energy in het Engels is bij mij.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-05 18:04
Hij is bij mij ook binnen. Iets te zwaar getafeld (ribeye, burp) en kan niet slapen dus dat ding maar geïnstalleerd. Omdat ik al een HomeWizard app heb (ThuisVeilig) pakte hij wel dat profiel/account op. Helemaal los staat het dus niet?

Installatie verder heel simpel en ingeven tarieven is supermakkelijk. Maar je gaat het vermoedelijk pas zien als je een kWh hebt verbruikt. En dat duurt wel even want ik kan nu zien dat m’n huis in rust dus 79W verbruikt... Geinige is dat de geprogrammeerde vaatwasser nu aanslaat - gauw kijken 😇

Edit - toch geinig, blijkbaar is er een andere verbruiker actief (koelkast? vriezer?) die nu uitging terwijl de vaatwasser draait. Ik verbruik nu dus met vaatwasser aan 62W. Ook raar, is wel heel weinig...?

[ Voor 16% gewijzigd door Gramser op 10-07-2020 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
linker schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:57:
Mijn vorig bericht even ge-update.

Je kunt bij de wifi kWh meter aangeven wat de aard van de "verbruiker" is (solar, heatpump/boiler, car, E-bike, battery en other).

Het verschil tussen de zonnepanelen en de P1 meter krijgt automatisch het profiel "home usage". Deze kan je dan ook niet aanpassen.

Ik moest na de installatie de kWh-meter nogmaals op "solar" zetten. Hierna kreeg ik na enige tijd de "home usage" grafiek vanzelf. Dus gewoon even geduld hebben. en dat is lastig als je net een nieuw speeltje hebt. O-)

[Afbeelding]
Is er aan te geven hoe de installatie in z’n werk gaat...? Ik heb een 3x25A aansluiting en een 1-fase omvormer van Solar Edge. Wat heb ik nodig en wat moet ik doen? Of kan ik als ik dit vraag beter een elektricien lief aankijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6WZ05nYsDwCqjN5Brbi-vnDxX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h6oeq8daLVkHPx6eSzkSLKIs.png?f=fotoalbum_large
Sorry, even een testje: screenshot van een draaiende vaatwasser...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Gramser schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 01:52:
[Afbeelding]
Sorry, even een testje: screenshot van een draaiende vaatwasser...
Dat is wel heel weinig hoor!
Zet eens een waterkoker aan, of strijkijzer, of oven, iets wat heel veel verbruikt.

Ik heb een Energy socket (hw link) op de meterkast gezet. Dus alles in de meterkast op een stekkerblok en dat stekkerblok in een Energy socket.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySVROXdcedjAWqU3p061H7GhhXg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EyTD0JhPk5nFTdfEY8NTH2Z0.jpg?f=user_large

Alleen de meterkast is dus al goed voor 63 watt hier. Dat is de nas, Beveiligingscamera, router, switch. Zaken die niet uit kunnen dus.

Ons laagste verbruik is rond de 160 watt in de nacht. Ik wilde dat verder proberen op te sporen, dan helpt die socket wel.

Er staan verder twee lampen op vol vermogen aan in de nacht, led, maar wel sterker. De l tussen de 7-10 watt per stuk.

Woonhuisafzuiger, geen idee wat dat doet, maar kan niet meer dan een paar watt zijn.

Maar de rest heb ik nog geen idee van. Toch nog iets verder opsporen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
TommyGun schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 00:49:
Ik zie trouwens nergens een optie om de taal aan te passen? Vind het gek dat Energy in het Engels is bij mij.
Zou dat misschien locatie afhankelijk zijn? Wel vreemd overigens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3n8_csl_KPqRFm9nVUg38w8CqUs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wb5IImgXibh8DTbdEp6ikpAP.png?f=fotoalbum_large
Hier de screenshot sinds installatie. De vaatwasser ging pas echt verbruiken op een iets later moment, op een vermogen dat ik eerder verwachtte, bijna 2kW. De waterkoker is het piekje later op de ochtend.

Het geeft mij wel zo’n beetje het inzicht dat ik zocht, met uitzondering van het directe zonnepanelen verbruik. Ik vind het leuk te zien dat mijn verbouwing en keuze daarbij voor zuinige apparaten goed uitpakt, evenals de led-lampen. Gas nog niet aangeweest, dat komt met de eerste kleine afwas of douche vanavond wel. Tevreden gebruiker vooralsnog! Maar na vandaag moet die grafiek wel groen worden hoor... de zon moet terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
TommyGun schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 00:49:
Ah schijnt de taal van de telefoon over te nemen, staat je telefoon op Engels?
Of gebruik je Android?

[ Voor 3% gewijzigd door BlakHawk op 10-07-2020 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Paar eerste bugjes in iOS gevonden: als je van portrait naar landscape gaat springt-ie soms vanzelf terug.
Ook het verzenden van een screenshot vanuit de app (lukt alleen in landscape) gaat niet: zodra je een bericht erbij wil tukken schakelt-ie weer naar portrait.
Zal mettertijd wel opgelost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

mesman schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 22:08:
[...]

Dat kan de modbus variant ook meten en uitsturen. Je moet dan enkel zelf de modbus signalen uitlezen, maar dat kan eenvoudig met een RaspberryPi. Als je veel groepen wilt uitlezen is dat wel de meest voordelige optie, dan ben je ook direct vrij in het verrekenen van je data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Tsurany schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:54:
Dat kan de modbus variant ook meten en uitsturen. Je moet dan enkel zelf de modbus signalen uitlezen, maar dat kan eenvoudig met een RaspberryPi. Als je veel groepen wilt uitlezen is dat wel de meest voordelige optie, dan ben je ook direct vrij in het verrekenen van je data.
Het is ook een stukje gemak. Misschien heel tweaker-onwaardig, maar de tijd die allemaal in ene Pi gaat zitten is het voor mij niet (meer) waard. Vroeger vond ik dat ook leuk. Tegenwoordig steeds minder.

Het moet gewoon werken, is steeds meer mijn "motto". Dan maar minder mogelijkheden, als het maar plug en play werkt.

Vroeger las ik mijn watermeter en warmte meter (stadsverwarming) met Domoticz en een Pi uit, maar sinds sat niet meer lekker werkt zo'n jaar geleden, nooit meer de tijd genomen het weer te fixen.

Wat is dan beter? Geen inzicht door gebrek aan tijd/zin, of minder inzicht door een gesloten oplossing.

Het is uiteraard lang niet voor iedereen een oplossing! Sommigen willen meer dan mogelijk is met de HWE, dan moet je gewoon lekker Domoticz pakken en gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 10:23

TommyGun

Stik er maar in!

BlakHawk schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 07:47:
[...]

Ah schijnt de taal van de telefoon over te nemen, staat je telefoon op Engels?
Of gebruik je Android?
Android, alles op Nederlands (en woon in NL :P)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• linker
@Gramser Het is normaal dat een vaatwasser grote delen van zijn tijd heel weinig vermogen verbruikt. In eerste instantie is het het wegpompen van wat rest water en het spoelen van de vaat. Dat vergt alleen wat vermogen van een pompje en een klep om het water te laten stromen. Later gaat hij de vaat echt wassen en dat doe hij met warm water (2kw verwarmingselement) vervolgens wordt dit warme water met zeep rondgespoeld door de vaat (verbruik is dan weer een pompje). Wellicht iets te simpel verwoord maar daar komt het op neer. voor de wasmachine geldt net zoiets, maar dan wordt de was ook rond gedraaid dus iets meer vermogen van de motor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• linker
@Gramser als ik het goed begrijp wil je weten hoe je de kWh meter aansluit.
Je hebt in de de meterkast 38 mm vrije ruimte nodig.

De kWh meter kan je op een dinrail klikken (vergrendeling zelf vast zetten).

zet de automaat van de zonnepanelen (of andere verbruiker die je wilt meten) uit.
De bedrading van de zonnepanelen haal je los van de automaat in de meterkast.
Deze draden sluit je aan op klem 2 (L) en 4(N) van de kWh meter.

vanaf de automaat sluit je de L en N (2 nieuwe draden) aan op klem 1 en 3 van de kWh meter.
Vervolgens schakel je de automaat weer in.

nu kan je met de app de kWh meter toevoegen.
gewoon goed lezen (tip voor mij zelf) wat de app zegt en dan is alles zo gebeurt.

Hierna moest ik bij de bij instellingen --> graphs --> zonnepanelen (naam van de grafiek) -->profile het juiste profiel kiezen. Dit had ik in de installatie ook al gedaan, maar dat is of niet goed doorgekomen / bewaard. Wellicht een bedienfoutje van mijn kant.

Als je Solar kiest als profiel, dan krijg je na verloop van tijd een extra grafiek. namelijk je eigen verbruik. deze heeft als profiel "home usage" dat is het verschil tussen wat de kWh meter van de zonnepanelen meet en wat de P1-meter meet.

Bij mij werkt alleen de Now-grafiek niet goed.
Ik heb HW daar al een vraag over gesteld. Als ik meer weet m.b.t. de now-grafiek dan laat ik dat weer weten.

Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-05 18:58
janbrab schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:53:
[...]

Op mijn website kun je gratis een Android app downloaden. Die laat alles zien wat je wenst.
Ik denk dat je nog iets aan je site moet fixen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cRvy8n_QblurmDNp2p_tGkVWqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MHPjVVWQvdpJxjw6A7DBhS6N.png?f=fotoalbum_large

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
linker schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 15:11:
@Gramser als ik het goed begrijp wil je weten hoe je de kWh meter aansluit.
Je hebt in de de meterkast 38 mm vrije ruimte nodig.

De kWh meter kan je op een dinrail klikken (vergrendeling zelf vast zetten).

zet de automaat van de zonnepanelen (of andere verbruiker die je wilt meten) uit.
De bedrading van de zonnepanelen haal je los van de automaat in de meterkast.
Deze draden sluit je aan op klem 2 (L) en 4(N) van de kWh meter.

vanaf de automaat sluit je de L en N (2 nieuwe draden) aan op klem 1 en 3 van de kWh meter.
Vervolgens schakel je de automaat weer in.

nu kan je met de app de kWh meter toevoegen.
gewoon goed lezen (tip voor mij zelf) wat de app zegt en dan is alles zo gebeurt.

Hierna moest ik bij de bij instellingen --> graphs --> zonnepanelen (naam van de grafiek) -->profile het juiste profiel kiezen. Dit had ik in de installatie ook al gedaan, maar dat is of niet goed doorgekomen / bewaard. Wellicht een bedienfoutje van mijn kant.

Als je Solar kiest als profiel, dan krijg je na verloop van tijd een extra grafiek. namelijk je eigen verbruik. deze heeft als profiel "home usage" dat is het verschil tussen wat de kWh meter van de zonnepanelen meet en wat de P1-meter meet.

Bij mij werkt alleen de Now-grafiek niet goed.
Ik heb HW daar al een vraag over gesteld. Als ik meer weet m.b.t. de now-grafiek dan laat ik dat weer weten.

Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.
Zeker, duidelijke uitleg! Aan de andere kant vraag ik me nu, na een paar dagen de P1 meter uitgelezen te hebben, of de kWh-meter iets toevoegt. Ik zie namelijk al of mijn dagelijks verbruik geld kost, of oplevert, en hoeveel. Dat vind ik al heel wat, en met de verschillende grafieken zie ik ook de totalen. Eigenlijk alles wat ik wil weten. 50,- voor een rekensommetje dat je ook zelf kunt doen, is dan opeens weer veel. Hoewel het wel een leuke gadget is 🧐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
linker schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 15:00:
@Gramser Het is normaal dat een vaatwasser grote delen van zijn tijd heel weinig vermogen verbruikt. In eerste instantie is het het wegpompen van wat rest water en het spoelen van de vaat. Dat vergt alleen wat vermogen van een pompje en een klep om het water te laten stromen. Later gaat hij de vaat echt wassen en dat doe hij met warm water (2kw verwarmingselement) vervolgens wordt dit warme water met zeep rondgespoeld door de vaat (verbruik is dan weer een pompje). Wellicht iets te simpel verwoord maar daar komt het op neer. voor de wasmachine geldt net zoiets, maar dan wordt de was ook rond gedraaid dus iets meer vermogen van de motor.
Je hebt helemaal gelijk hoor, volgens mijn P1 meter :). Leuk om dat terug te zien. Gisteren ook pizza’s gebakken, dan zie je dat je oven even 4kW trekt 😳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Gramser schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:09:
[...]

Zeker, duidelijke uitleg! Aan de andere kant vraag ik me nu, na een paar dagen de P1 meter uitgelezen te hebben, of de kWh-meter iets toevoegt. Ik zie namelijk al of mijn dagelijks verbruik geld kost, of oplevert, en hoeveel. Dat vind ik al heel wat, en met de verschillende grafieken zie ik ook de totalen. Eigenlijk alles wat ik wil weten. 50,- voor een rekensommetje dat je ook zelf kunt doen, is dan opeens weer veel. Hoewel het wel een leuke gadget is 🧐
Tuurlijk is het meer een gadget, buiten zonnepanelen zie ik ook niet echt een meerwaarde.

Met zonnepanelen ziet jouw slimme meter niet je werkelijk verbruik, maar alleen na aftrek wat je direct opwekt en vóór de slimme meter hebt verbruikt.

Met een kWh meter voor je zonnepanelen heb je wel dat inzicht, lijkt mij zeer nuttig!

Mijn persoonlijke wensen:
kWh meter voor de laadpaal, wasmachine en wasdroger zijn totaal niet te verantwoorden voor die prijs. Maar wel leuk om te kunnen zien.

Eigenlijk had ik dit een jaar of twee geleden willen hebben toen ik nog een condensdroger had. Zag je precies het verbruik in een jaar. Kon ik precies uitrekenen hoe snel ik mijn huidige warmtepomp droger zou terugverdienen.

Laadpaal wil ik eigenlijk uit de grafieken van verbruik hebben, omdat ik die toch met de laadpas afreken. Dus het kost mij niets. Ik hoop dat ook met een kWh meter te kunnen.

Maar nog niet besteld.

Overigens zitten mijn droger en wasmachine beide op een aparte (eigen) groep. Zonder die inrichting zou het niet mogelijk zijn met de kWh meter het inzicht te krijgen.

Edit:
Aan alle gebruikers van de P1 meter, zijn er zaken die jullie nu missen of echt toegevoegd zouden willen zien in de toekomst?

[ Voor 3% gewijzigd door BlakHawk op 12-07-2020 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesman
Gramser schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:09:
[...]

De kwh meter heb je nodig als ; je een grafiek/ overzicht wilt van je echte gebruik in huis. Of als je wilt zien wat je zonnepanelen echt opwekken.

Leuke toevoeging is dat je deze dan ook in real time kan zien ;)

Naar mijn weten zijn er geen mid gekeurde converters. En ik heb al vaker converters gezien die veel meer aangaven om te zetten dan dat ze werkelijk deden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linker
mesman schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:52:
[...]

Leuke toevoeging is dat je deze dan ook in real time kan zien ;)
@ mesman, heb jij Android of IOS?
Ik krijg de realtime grafiek voor de zonnepanelen niet in beeld, bij Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesman
linker schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:11:
[...]

@ mesman, heb jij Android of IOS?
Ik krijg de realtime grafiek voor de zonnepanelen niet in beeld, bij Android.
Ik heb iOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Er zijn eigenlijk geen zaken die ik echt mis, vooralsnog. Alleen het aantikken van de grafieken en het draaien naar landscape en terug gebeurt wat onvoorspelbaar, evenals het delen van een grafiek op social media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrab
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-10-2023
Serena schreef op zondag 12 juli 2020 @ 08:51:
[...]

Ik denk dat je nog iets aan je site moet fixen.

Zet er https voor dan lukt het wel.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Wat overigens nog wel leuk zou zijn, is wanneer de app je -uit "zichzelf"- inzicht geeft in zaken als:
- welk tijdstip/dag/week/maand verbruik je het meest, zodat je eventueel je gedrag daarop kunt aanpassen
- wat wordt je verwachte verbruik
- gas en elektra met elkaar verdisconteerd: heb je de dag afgesloten met "winst of verlies"
- ingeven van leveringskosten die dus ook onderdeel uitmaken van je maandbedrag

Het gaat dan misschien wel wat veel op Huisbaasje lijken, maar dan help je de consument wel met wat inzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internetinfo
  • Laatst online: 22-05 22:46
Zo'n kWh-meter is vooral handig als je PV-systeem geen deftige interface heeft en/of je netto/bruto verbruik en teruglevering realtime in één overzicht wil hebben. Op jaarbasis kan je het natuurlijk altijd zelf uitrekenen op basis van het Jaaroverzicht van je energieleverancier en de gegevens van je omvormer.

Voor mensen met een warmtepomp is het ook interessant, o.a. voor mijzelf dus. Op die manier kom je erachter of dat ding niet toevallig 's nachts warm water staat te maken i.p.v. overdag en of het verbruik van de verwarming enigszins in lijn der verwachting ligt of dat er tuning nodig is.

Wat de oplossing helemaal af zou maken is een slim algoritme om verbruikspatronen te herkennen. Ik ben het eens met @aex351, dit apparaat is nu eigenlijk een pocket slimme meter.
Als ik de vaatwasser aanzet en naar de meterkast ren, heb ik precies hetzelfde inzicht als wanneer ik de app zou openen.
Elk apparaat heeft zo zijn eigen "vingerafdruk" als het gaat om een verbruikspatroon. Als Homewizzard dát nou eens zou integreren, pas dán krijg je grip op je energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesman
internetinfo schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:48:
Zo'n kWh-meter is vooral handig als je PV-systeem geen deftige interface heeft en/of je netto/bruto verbruik en teruglevering realtime in één overzicht wil hebben. Op jaarbasis kan je het natuurlijk altijd zelf uitrekenen op basis van het Jaaroverzicht van je energieleverancier en de gegevens van je omvormer.

Voor mensen met een warmtepomp is het ook interessant, o.a. voor mijzelf dus. Op die manier kom je erachter of dat ding niet toevallig 's nachts warm water staat te maken i.p.v. overdag en of het verbruik van de verwarming enigszins in lijn der verwachting ligt of dat er tuning nodig is.

Wat de oplossing helemaal af zou maken is een slim algoritme om verbruikspatronen te herkennen. Ik ben het eens met @aex351, dit apparaat is nu eigenlijk een pocket slimme meter.
Als ik de vaatwasser aanzet en naar de meterkast ren, heb ik precies hetzelfde inzicht als wanneer ik de app zou openen.
Elk apparaat heeft zo zijn eigen "vingerafdruk" als het gaat om een verbruikspatroon. Als Homewizzard dát nou eens zou integreren, pas dán krijg je grip op je energieverbruik.
Als jij s'nachts graag je bed uit wilt rennen naar de slimme meter om te zien wat je verbruik is :D

De 'vingerafdruk' herkennen van apparaten uit het verbruikspatroon is met de resolutie die een slimme meter geeft zo goed als waardeloos. De meest bekende oplossing hiervoor ''Smappee'' is zijn apparaten al uit de markt aan het halen, en zij interpoleerde de data 2000x per seconde, zelfs dat was niet genoeg om betrouwbaar te zijn. een slimme meter geeft max 1x per seconde data. Proberen hieruit apparaten te herkennen is koffie dik kijken en geeft geen weerspiegeling van de waarheid. dan heb ik liever energie metende tussenstekkers als dat het doel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-05 18:58
Er staat https voor… 🤷🏻

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
mesman schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:57:
[...]

Als jij s'nachts graag je bed uit wilt rennen naar de slimme meter om te zien wat je verbruik is :D

De 'vingerafdruk' herkennen van apparaten uit het verbruikspatroon is met de resolutie die een slimme meter geeft zo goed als waardeloos. De meest bekende oplossing hiervoor ''Smappee'' is zijn apparaten al uit de markt aan het halen, en zij interpoleerde de data 2000x per seconde, zelfs dat was niet genoeg om betrouwbaar te zijn. een slimme meter geeft max 1x per seconde data. Proberen hieruit apparaten te herkennen is koffie dik kijken en geeft geen weerspiegeling van de waarheid. dan heb ik liever energie metende tussenstekkers als dat het doel is.
Tsja, ik vind dat je nu dus in beperkingen denkt. Van mij hoeft die data niet perse enkel van de P1 te komen hoor, wees innovatief en bedenk iets dat beter werkt dan Smappee. Als je iets nieuws op de markt zet en claimt:
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet
Wat gebruiken jouw apparaten ’s nachts wanneer je slaapt?
dan verwacht ik daar meer van dan enkel een loggertje wat bijvoorbeeld Youless ook al is, even los van de prijs. Want wat is de definitie van "jouw apparaten"? Utopie: elk individueel aangesloten apparaat. Maar in deze context bedoelen ze eigenlijk gewoon "de som van alles".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Voor 90% van de mensen voldoet de huidige interface denk ik al. Ik zou zelf ietsje verder willen kunnen gaan, door voorgeschoteld te krijgen op welke momenten van de dag ik het meest verbruik, bijvoorbeeld. Misschien zou ik iets aan mijn gedrag, of het gedrag van mijn apparaten in huis, kunnen aanpassen.

Na een jaartje heb je ook de seizoensinvloeden eruit gefilterd, dus dan heb je al een hoop geleerd.

We zijn pas bij versie 1.0.1 van de app, er is nog ruimte voor uitbreiding :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Wat ik nogal lastig vind is om sluipverbruik verder terug te dringen.

In de meterkast draaien wat zaken achter een energy socket en zo weet ik dat dit Max 70watt verbruikt.

63 hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySVROXdcedjAWqU3p061H7GhhXg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EyTD0JhPk5nFTdfEY8NTH2Z0.jpg?f=user_large

Mijn thuis ventilator box heb ik op 3 watt kunnen meten door de stekker eruit te halen en te kijken wat het effect was in de Energy app.

Maar dan mis ik nog 40 watt op het laagste punt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCWje_RUc9OONyu2JctPHKA2-mY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yk5JHwyKe0YrG2hsg8wgvIYd.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dankzij de HomeWizard Energy al aardig wat kunnen besparen door schakelaars overal tussen te zetten.

Dit was de situatie toen ik hem nét had:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHEVv1AbLcVskaw1TIzrXcXhl9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BRpeB3qIAjH3G3Qnrn8jeFNR.png?f=fotoalbum_large

Van 157 Watt als absoluut dieptepunt, naar 111 Watt als diepte punt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
Maar dat kan bijvoorbeeld de gratis slimmemeterportal.nl toch ook gewoon?
Krijg je bij gasverbruik zelfs de gemiddelde buitentemperatuur op je verbruiksgrafiek geplot.

Prima, daar heb je een resolutie van een uur, Greenchoice biedt bijvoorbeeld al per kwartier.
Beiden achteraf, inderdaad, maar wie zit er nadat de speelperiode voorbij is, realtime alles te bekijken? (Wat dan dus ook al gewoon direct op je meter kan!)

Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij voor hen allen bij wie het helpt, maar wat heeft de Energy nu voor jou @BlakHawk extra gedaan dan de meter zelf en bijvoorbeeld bovengenoemde voorbeelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesman
internetinfo schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:05:
[...]

Tsja, ik vind dat je nu dus in beperkingen denkt. Van mij hoeft die data niet perse enkel van de P1 te komen hoor, wees innovatief en bedenk iets dat beter werkt dan Smappee. Als je iets nieuws op de markt zet en claimt:

[...]

dan verwacht ik daar meer van dan enkel een loggertje wat bijvoorbeeld Youless ook al is, even los van de prijs. Want wat is de definitie van "jouw apparaten"? Utopie: elk individueel aangesloten apparaat. Maar in deze context bedoelen ze eigenlijk gewoon "de som van alles".
Ik denk dat dat niet het doel was van HW als je ziet dat smappie letterlijk 10x zo duur is als een p1 meter en ook uit de markt wordt gehaald omdat het niet werkt. Apparaten die dit kunnen meten zijn uiteraard niet zo gebruiksvriendelijk als een p1 meter, daarom heeft hw denk ik voor deze oplossing gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
internetinfo schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:19:
Maar dat kan bijvoorbeeld de gratis slimmemeterportal.nl toch ook gewoon?
Krijg je bij gasverbruik zelfs de gemiddelde buitentemperatuur op je verbruiksgrafiek geplot.

Prima, daar heb je een resolutie van een uur, Greenchoice biedt bijvoorbeeld al per kwartier.
Beiden achteraf, inderdaad, maar wie zit er nadat de speelperiode voorbij is, realtime alles te bekijken? (Wat dan dus ook al gewoon direct op je meter kan!)

Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij voor hen allen bij wie het helpt, maar wat heeft de Energy nu voor jou @BlakHawk extra gedaan dan de meter zelf en bijvoorbeeld bovengenoemde voorbeelden?
Wat ik nu heb gedaan is reallife stekkerblokken afgegaan en andere apparaten om te zien wat het directe effect is.

Dat kan bij slimme meter.nl niet.

Verder boeit mij gratis of 30 euro voor een app die op afstand benaderbaar is en alles voor je regelt niet zo veel. Liever dat het voor mij geregeld wordt en iets betalen, dan zelf “prutsen” en gratis.

Gemak dient de mens, ik ga ook liever uit eten dan dat ik zelf kook 😉

Wat dit voor mij gedaan heeft is toch wel aardig wat impact, je bent er bewuster mee bezig en als je die pieken (laden van EV) even wegdenkt:

Week zonder stekkerblokken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IK6UIHJC7QFmQ4ihaqg_XJ_ds3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VMEc9CmYb25CfPdCuXMP3yFm.png?f=fotoalbum_large

Week met uitschakelen allemaal stekkerblokken (automatisch als we weg zijn met de HomeWizard Link geregeld):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjGHoC6oHJY84lAdRZ2zqfILA3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IhhO9Bhfe86EiGPb0XO1t8qa.png?f=fotoalbum_large

Wat ik straks met een kWh meter hoop te kunnen is totaal grafieken mét en zónder laadpaal genereren.

Dit zijn stekkerblokken die standaard uit gaan in de nacht en als we afwezig zijn, maar ook bewuster met de TV. Normaal bleef hij aanstaan als we de kinderen naar bed brachten. Met de app zie je direct de impact “in your face” en zet ik hem eerder uit.

Scheelde mij grofweg 9kWh in een week tijd. Snel verdiend... €2,12 per week op deze manier. Is €110 per jaar. Heb ik die €30 aanschaf dubbel en dwars terug verdiend.

Het wordt een soort sport om lager uit te komen met verbruik merk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door BlakHawk op 13-07-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
BlakHawk schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:38:
[...]

Wat ik nu heb gedaan is reallife stekkerblokken afgegaan en andere apparaten om te zien wat het directe effect is.

Dat kan bij slimme meter.nl niet.

Verder boeit mij gratis of 30 euro voor een app die op afstand benaderbaar is en alles voor je regelt niet zo veel. Liever dat het voor mij geregeld wordt en iets betalen, dan zelf “prutsen” en gratis.
Duidelijk. Het gaat jou in deze casus dus vooral om het realtime effect te kunnen zien. En omdat je geen zin hebt om voor elke stekker steeds naar de meterkast te lopen, helpt dit apparaat jou. Fair enough!
Al klinkt mij wat zonde in de oren en let op: het apparaatje zelf is ook een verbruiker).

Wij hebben een sluimerverbruik van tussen de 110-145Wh kunnen realiseren door alles handmatig af te gaan en te finetunen, en voor ons is dit acceptabel (we zijn full electric, Quooker, twee koelkasten, etc.).
Overigens verwar mijn vragen niet met negativiteit, want ik houd het zeker nog even in de gaten t/m het punt dat de 3 fasen meter er is.

Om een idee te geven van slimmemeterportal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0UKLr0i2Z9FNt6stgirCOjoQC8=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/j0ucd68WQyTXZ9kJB84UnNGu.png?f=fotoalbum_small
offtopic:
Je enthousiasme triggert bij mij een gevoel van belang bij Homewizard, zou je dat voor vorm eens willen bevestigen of ontkrachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesman
internetinfo schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:50:
[...]

Duidelijk. Het gaat jou in deze casus dus vooral om het realtime effect te kunnen zien. En omdat je geen zin hebt om voor elke stekker steeds naar de meterkast te lopen, helpt dit apparaat jou. Fair enough!
Al klinkt mij wat zonde in de oren en let op: het apparaatje zelf is ook een verbruiker).

Wij hebben een sluimerverbruik van tussen de 110-145Wh kunnen realiseren door alles handmatig af te gaan en te finetunen, en voor ons is dit acceptabel (we zijn full electric, Quooker, twee koelkasten, etc.).
Overigens verwar mijn vragen niet met negativiteit, want ik houd het zeker nog even in de gaten t/m het punt dat de 3 fasen meter er is.

[Afbeelding]
offtopic:
Je enthousiasme triggert bij mij een gevoel van belang bij Homewizard, zou je dat voor vorm eens willen bevestigen of ontkrachten?
leuk weetje: Als je p1 meter direct vanuit de meter word gevoed (bij een 5.0 meter) zit dit nog voor de meting van je telwerk. dus is het apparaatje ook gratis van stroom voorzien :)

Denk dat het grootste voordeel vooral is dat HW ook met losse metingen in de vorm van kwh meters heeft. Iets wat slimmemeterportal niet kan. Ze hebben ook al gezegd water te gaan kunnen meten met puls meter (staat in het boekje van energy)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
internetinfo schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:50:
[...]

[Afbeelding]
offtopic:
Ik mocht de P1 meter gratis betatesten, maar verder heb ik totaal geen belang bij HomeWizard. Ik werk bij een kleine IT detacheerder, volledig los van wat HW doet. Ik heb thuis domotica wel altijd al interessant gevonden.

Ik heb nu twee jaar zitten prutsen met een Pi waar ik letterlijk gek van werd, iedere keer weer wat.

Ik ben gewoon echt blij met deze P1 meter, daarnaast vind ik de prijs een schijntje, als je ziet wat ik alleen al voor een P1 kabel voor de Pi heb betaald (€20).

Ik heb eerder naar Youless gekeken, maar daarbij vond ik de prijs vrij hoog, ik had dan ook nooit verwacht dat de HW Energy zo goedkoop in de markt zou worden gezet.

Overigens ben ik wel HomeWizard gebruiker al jaren lang. Vroeger met de HomeWizard, tegenwoordig de HomeWizard Link.

Geen idee wat je verder precies wil horen, maar dat ik iets moet bewijzen klinkt wel een beetje vaag op een online forum 😉

Het real Life inzien was een handig hulpmiddel om sluipverbruik te identificeren. Maar zoals je zelf aangeeft niet strikt noodzakelijk.

Als ik nu zie hoe gemakkelijk alles gaat, doet hij precies wat ik nu wil.

Dit is een specifiek topic voor ervaringen met HomeWizard Energy, de bètatest is inmiddels voorbij en de betatesters morgen de P1 meter denk ik houden (nog niet gehoord dat ik hem terug moet sturen). Maar voor €29,95 had ik hem ook gewoon gekocht.

Misschien doet het op dit moment nog niet heel veel méér dan andere oplossingen, het brengt het wel met veel gemak (simpele app) naar de gebruiker toe. Maar ik ben heel benieuwd naar het modulaire aspect van de oplossing.

kWh meter is een voorbeeld, maar ook de watermeter waar ze tijdens de webinar hebben gecommuniceerd aan te werken.

Heel onze wijk is gebouwd met stadswarmte, ik vind het wel jammer dat zoiets nooit uit te lezen zal zijn door de Energy. Maar zelfs Eneco zelf stopt er geen moeite in voor Toon. Terwijl zij de installaties en meters kiezen. Daarvoor zal ik bij Domoticz moeten blijven jammergenoeg.
mesman schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:56:
[...]

leuk weetje: Als je p1 meter direct vanuit de meter word gevoed (bij een 5.0 meter) zit dit nog voor de meting van je telwerk. dus is het apparaatje ook gratis van stroom voorzien :)

Denk dat het grootste voordeel vooral is dat HW ook met losse metingen in de vorm van kwh meters heeft. Iets wat slimmemeterportal niet kan. Ze hebben ook al gezegd water te gaan kunnen meten met puls meter (staat in het boekje van energy)
Cool dat wist ik niet, maar hier nog een 4.2 meter met aparte voeding.

Ik heb 19 augustus een afspraak met Stedin staan voor een 5.3 meter!

Ja de watermeter ben ik ook heel benieuwd naar, eerst maar eens beginnen met een kWh meter. 😀

Over slimmemeterportal wist ik niet eens dat het bestond, maar het ziet er wel grappig uit. Toch betaal je daar voor de app ook €18 per jaar (€1,50 per maand).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-lex
BlakHawk schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:45:
[...]
Edit:
Aan alle gebruikers van de P1 meter, zijn er zaken die jullie nu missen of echt toegevoegd zouden willen zien in de toekomst?
Hogere resolutie van dagverbruik, dat is nu per 5min en net te grof. Liever per minuut (of nog hoger).
Terugscrolmogelijkheid in realtime monitor tot -5 minuten (bijvoorbeeld).
Tijd-as op de x-as van de realtime monitor.

[ Voor 12% gewijzigd door B-lex op 13-07-2020 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:15
Zojuist een P1 meter bestelt en een KWh meter, het zou morgen binnen moeten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Living on the Edge, met een 35A hoofdzekering 🙈

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnFoHtmVpqUtOLuVRdXbyX6LR9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kVpPvsqGUhC1Wv8JIOBYgZmG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Nog een leuke, vandaag al 43 kWh verbruikt 🙈

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fSW_LIyzBtI3hdAnJPuf5wdTnPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rqK8i1pFDz0LW56xrHkt6n5p.png?f=fotoalbum_large

Vandaag als het goed is de kWh meter binnen. Dan eens aan de buurman vragen of hij tijd en zin heeft deze te plaatsen.
B-lex schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:10:
Hogere resolutie van dagverbruik, dat is nu per 5min en net te grof. Liever per minuut (of nog hoger).
Terugscrolmogelijkheid in realtime monitor tot -5 minuten (bijvoorbeeld).
Tijd-as op de x-as van de realtime monitor.
Ik heb alle opmerkingen op mijn vraag (screenshots) doorgestuurd naar de beta test communicatie van HomeWizard.

Die tijdas zat er trouwens wel in één van de eerste beta versies van de app, alleen toen zag het er "apart" uit, omdat die grafiek live gevormd wordt en die tijden er opeens bij kwamen met schalen van de tekst. Die is er toen vrij snel weer uit gehaald naar mijn idee. Nu ziet het er vloeiender uit.

In het begon was "Nu" zelfs "Uur". Kon je uren terugscrollen en was er nog geen live grafiek als ik het mijn goed herinner.

[ Voor 59% gewijzigd door BlakHawk op 14-07-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evabraonline
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-04-2024
Bij de P1 (misschien ook bij andere HomeWizard-producten ?) zit een (algemene) code voor 10% korting op een "energy"-product;

HW-ENERGY-ACTIE

Werkt ook op de P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
BlakHawk schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:16:
Living on the Edge, met een 35A hoofdzekering 🙈
Wat ben jij aan het doen dan?! Tesla aan het laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TE56HmsLJMB-vx7tlYbxyHUms5g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eI5dQFtR0y6v4cEntts0lDsC.png?f=user_large

Ter vergelijk... :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internetinfo
BlakHawk schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:45:
[...]
Edit:
Integratie met de Link? Zou toch mooi passen binnen dat dashboard, al is het enkel een basis feed ten opzichte van de dedicated app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Gramser schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:29:
[...]

Wat ben jij aan het doen dan?! Tesla aan het laden?
Ja plantjes moeten groeien...

Geintje natuurlijk, inderdaad Tesla aan de 1 fase laadpaal, plus de kookgroep twee pitten op boost mode. Verder stond de tv nog aan, maar gelukkig geen droger of wasmachine.

Normaal had ik geen flauw idee of je bij de piek in de buurt kwam, nu heb je daar direct inzicht in. Ook handig met gourmetten met 3 gourmetstellen met kerst en de familie. Inductie kookplaat weet je dat hij op 2x 16A is afgezekerd, maar werkelijk verbruik is heen ondoorzichtig. Zit geen liniaal verband tussen de standen heb ik gemerkt.
Netjes, geen zonnepanelen hier helaas.

Daar is de kWh meter dan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHDs3x3aP4MDn6bhu7levAxpmmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZkwO0DfpKhwmATBoWdQnW4or.jpg?f=fotoalbum_large

Die komt voor of achter de laadpaal groep.
Even de buurman polsen of hij tijd en zin heeft hem te plaatsen :+

[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 14-07-2020 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Nou, ben benieuwd - als je stapsgewijs kunt bijhouden hoe je deze plaatst, kunnen we weer wat leren. Good luck!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prakka
Ik heb net ook de bestelling binnen, wat mij direct opvalt in de Android app

1. In de now grafiek kan ik niet klikken op de grafiek dat is jammer.
2. Ook vervelend is de geforceerde oriëntatie bij de grafieken als je erop klikt.
3. Engelse taal maar dit zou bij de volgende update opgelost worden.

Verder sluit ik de KWh meter vanavond ook aan, ik heb nu een domme KWh meter zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door prakka op 14-07-2020 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
prakka schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:35:
Ik heb net ook de bestelling binnen, wat mij direct opvalt in de Android app

1. In de now grafiek kan ik niet klikken op de grafiek dat is jammer.
2. Ook vervelend is de geforceerde oriëntatie bij de grafieken als je erop klikt.
3. Engelse taal maar dit zou bij de volgende update opgelost worden.

Verder sluit ik de KWh meter vanavond ook aan, ik heb nu een domme KWh meter zitten.
Ik heb net de kWh meter bij HomeWizard afgehaald en direct gevraagd hoe dat zat met Engelse taal @TommyGun, ook naar aanleiding van jouw vraag.

Android ontwikkeling ligt blijkbaar iets achter.
Deze week krijgen jullie nog een update van de app met Nederlandse taal en een live grafiek, heb ik mij laten vertellen. Dus hang mij er niet aan op 😉

Ga je die meter zelf aansluiten?
Zo ja, zou jij stapsgewijs foto’s kunnen maken en delen.

Ik heb net de meterkast open geschroefd maar snap niet wat ik nu moet doen, extra kabels kopen?

Ik zie dit en heb hem maar weer snel dichtgeschroefd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtnLdYTeulkdiAdNczWmreBZdn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TeUc295TwR81rjV0HC0KNUwG.jpg?f=fotoalbum_large

Het is de linker van het rijtje van 3

[ Voor 28% gewijzigd door BlakHawk op 14-07-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
BlakHawk schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:46:
[...]

Ik heb net de kWh meter bij HomeWizard afgehaald en direct gevraagd hoe dat zat met Engelse taal @TommyGun, ook naar aanleiding van jouw vraag.

Android ontwikkeling ligt blijkbaar iets achter.
Deze week krijgen jullie nog een update van de app met Nederlandse taal en een live grafiek, heb ik mij laten vertellen. Dus hang mij er niet aan op 😉

Ga je die meter zelf aansluiten?
Zo ja, zou jij stapsgewijs foto’s kunnen maken en delen.

Ik heb net de meterkast open geschroefd maar snap niet wat ik nu moet doen, extra kabels kopen?

Ik zie dit en heb hem maar weer snel dichtgeschroefd:

[Afbeelding]

Het is de linker van het rijtje van 3
Voor de veiligheid eerst de hoofdschakelaar uitzetten.

In principe kan je die 2 draden bovenaan de groep losmaken en dan in de meter aan de rechterkant boven en onder stoppen en 2 nieuw draden vanaf de groep aansluiten aan de linkerkant onder en boven van de kWh meter.

Maar ik ben geen expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesman
HomeWizard heeft hier ook een plaatje staan van hoe aan te sluiten.

https://www.homewizard.nl...86f7b07/i/m/image_14_.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
Ik de kWh meter aangesloten maar heb geen live vebruik, klopt dit? Op de website staat tot de seconde live verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
prakka schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:34:
Ik de kWh meter aangesloten maar heb geen live vebruik, klopt dit? Op de website staat tot de seconde live verbruik
Android?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwanenbj
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-05 18:05
Kun je rapporten exporteren? Vergelijkingen maken met voorgaande jaren?
In eerdere producten van HW is dat allemaal niet mogelijk.

De lijn van producten van HW is niet bestendig. Neem de HW die nu niet meer ondersteund wordt. Tectriest voor woorden.

Een verstandiger keuze is de Youless logger.
In combinatie met Enelogic is een uitgebreide rapportering van je energieverbruik en opbrengst van zonnepanelente maken.

Het is in de aanschaf wat duurder.... maar dan heb je ook wat!

HW is een onderdeel van ‘Smartwares’.....
En dat is niet best.....!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
Ja indroid inderdaad, ligt het daaraan?
zwanenbj schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:08:

De lijn van producten van HW is niet bestendig. Neem de HW die nu niet meer ondersteund wordt. Tectriest voor woorden.

In combinatie met Enelogic is een uitgebreide rapportering van je energieverbruik en opbrengst van zonnepanelente maken.

Momenteel heb ik ook de plugwise, deze is wat gelikter in het app gebruik maar mis hierbij de fijne statistieken. Voordeel van de plugwise of de youless is de API of lokale toegang.

Export functie heeft de plugwise niet maar ook niet de HW. Ik heb hierover een ticket aangemaakt maar kunnen hierover niks toezeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesman

Ik vind de oplossing van youless/enelogic er echt niet uit zien... zover ik kan zien kan youless geen opbrengst van zonnepanelen meten, enkel de teruglevering. Ook zie ik geen live grafieken? geen opties voor het meten van groepen? Zoals laadpalen, warmtepompen etc. Dit kan hw energy wel.

Je kunt (nog?) geen rapporten exporteren in hw energy. Maar het product is dan ook pas net een week uit. Meerdere jaren terugkijken lijkt wel te kunnen, elke individueele dag in geschiedenis bekijken ook. Ze hebben ook al aangegeven dat er een open API komt. Je opmerking betreft geef wat meer uit dan heb je meer, je zou beter kunnen zeggen dan heb je iets duurders dat wat anders doet. ookal meten bijde platformen energie. Ziet het eruit dat youless en hw energy hun eigen positieve kanten hebben.

Het homewizard kastje is ondertussen al 10 jaar oud. Vrij logisch dat ondersteuning op een moment op houd als de hardware verouderd is. Zelfs zonder de ondersteuning werkt het tot nu nog prima. Onze telefoons gaan amper 4 jaar mee voordat het aan vervanging toe is. er is tegenwoordig maar weinig digitale apparatuur dat langer dan een decenium bruikbaar blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
prakka schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:41:
[...]

Ja indroid inderdaad, ligt het daaraan?

[...]

Momenteel heb ik ook de plugwise, deze is wat gelikter in het app gebruik maar mis hierbij de fijne statistieken. Voordeel van de plugwise of de youless is de API of lokale toegang.

Export functie heeft de plugwise niet maar ook niet de HW. Ik heb hierover een ticket aangemaakt maar kunnen hierover niks toezeggen.
Android heeft volgens mij helemaal nog geen live grafieken. Maar ik heb geen Android.
De update schijnt deze week uitgebracht te worden.

Tijdens de webinar is aangegeven dat men het voornemen heeft een api te bouwen voor de HWE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linker
android heeft alleen een livegrafiek voor de P1 meter.
De kWh meter komt wel direct binnen, maar dat is helaas nog niet te zien in de livegrafiek.

@BlakHawk kreeg je nog een melding toen je aan de limiet kwam van de 35A?
Nu is het een zekering en die gaat niet meteen stuk. Maar deze verouderd wel als gevolg van hoge stromen (=warmte).

Een waarschuwing krijgen als je op 80% (liefst instelbaar) lijkt mij wel handig. Dan heb je nog tijd om een groep / verbruiker af te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk

Ik ben toevallig een vroegere HW gebruiker en het gaat hier wat off-topic. Maar twee jaar geleden de overstap naar de Link gemaakt en de afgelopen 2 jaar langzaam alles van de HW vervangen voor spul dat in de Link gebruikt kan worden.

Ik was 2 jaar geleden ook sceptisch, maar alles schakel problemen die ik vroeger had met de HW en bereik met 433Mhz, nu geen last meer van. Eigenlijk ook nergens een belemmering gevonden. Sommige dingen moet je even loslaten. In plaats van absolute controle over voorwaarden en schakelingen laat ik nu meer door het systeem uitzoeken en eigenlijk werkt dat prima. Veel
Meer gemak voor de gebruikers, toegankelijker dan voor enkel Tweakers.

Overigens moet ik toegeven dat ik de Link pas ben gaan waarderen toen ik hem ben gaan gebruiken.

Maar wil je niet te afhankelijk worden, kun je altijd Philips Hue kiezen, lijkt mij een veilige keuze als je bang bent voor ondersteuning.

Deze Energy oplossing staat juist helemaal los van de Link. Het staat op zichzelf. Je hebt er niets anders van HomeWizard voor nodig, enkel de meter en je bent los.

Youless heeft de prijs mij altijd tegengehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
linker schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:34:
android heeft alleen een livegrafiek voor de P1 meter.
De kWh meter komt wel direct binnen, maar dat is helaas nog niet te zien in de livegrafiek.

@BlakHawk kreeg je nog een melding toen je aan de limiet kwam van de 35A?
Nu is het een zekering en die gaat niet meteen stuk. Maar deze verouderd wel als gevolg van hoge stromen (=warmte).

Een waarschuwing krijgen als je op 80% (liefst instelbaar) lijkt mij wel handig. Dan heb je nog tijd om een groep / verbruiker af te schakelen.
Oh dat is wel een leuke ja, nee geen melding.

Meldingen en alarmeringen zijn als het goed is onderdeel van Energy+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linker
@BlakHawk is het al gelukt met je kWh meter?

De reactie die je al hebt gehad is correct, maar ik weet niet of het duidelijk genoeg voor je was.
als je nog een persoonlijke instructie nodig hebt, dan kan ik die wel geven. Jouw meterkast is intern veiliger dan de meeste andere groepenkasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
linker schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:38:
@BlakHawk is het al gelukt met je kWh meter?

De reactie die je al hebt gehad is correct, maar ik weet niet of het duidelijk genoeg voor je was.
als je nog een persoonlijke instructie nodig hebt, dan kan ik die wel geven. Jouw meterkast is intern veiliger dan de meeste andere groepenkasten.
Wat ik niet helemaal begrijp, de groepen die erin zitten kijken stroom te krijgen van de rail zelf.

Er gaan dikke kabels van de aard lek naar de rail en daar zitten de groepen op. Vanuit daar gaan er boven in de groepen vanuit in dit geval de laadpaal.

Ik denk dat ik dus kabels uit de groep moet halen en rechts in de kWh meter stoppen.

Maar oorspronkelijk zit er onder niets, maar dat moet ik met de kWh meter dus wel doen?

Maar ik heb geen idee of ik die groepen ook makkelijk kan verplaatsen, of dat ze dan nog stroom krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• linker
vlak onder je DIN-rail. Zitten gaten / sleufjes. Je automaten hebben pinnen die daar invallen. Op die manier worden je groepen gevoed. Je hebt dus een voedingsrail in je meterkast zitten. Hiermee kan je heel eenvoudig een groep toevoegen. Je hebt daar alleen een bij passende automaat voor nodig. Je kunt dus ook heel eenvoudig je groepen verplaatsen. Als je ze op een andere plek weer insteekt, dan krijgen ze vanaf die positie weer spanning.

Onder je 3 groepen zit de hoofdschakelaar voor je voedingsrail. Je kunt daarmee in 1 keer alle 3 de groepen in één schakelhandeling uitzetten.

Je moet inderdaad de draden uit de automaat halen en aansluiten op je kWh-meter.
Bruin op L
Blauw op N

Stappenplan:
schakel alle 3 de groepen uit en de schakelaar die er onder zit (dit is het meest veilig)
Controleer voor het schakelen of alles het doet en dat na het schakelen alle groepen uit zijn.

Draai op de kWh meter de contacten open.
[door aan de schroeven te draaien krijg je ruimte om de draad in te zetten.]

doe de blauwe draad onder de DIN-rail door. [dan heb je daar later geen last meer van als je nog een groep of een andere kWh-meter wilt plaatsen.]
plaats de kWh meter op de DIN-rail en borg de kWhmeter op de DIN rail.

doe de blauwe draad in de N aan de rechterzijde [N-out]
draai het contact weer dicht [de draad wordt naar boven geklemd]

Doe dit ook voor de bruine draad. Deze sluit je aan op L-out.

nu moet je alleen nog nieuwe draden monteren van de automaat naar de kWh meter.
een blauwe draad van automaat-N naar kWh-meter N-in en
een bruine draad van automaat-L naar kWh-meter L-in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
linker schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 07:06:
vlak onder je DIN-rail. Zitten gaten / sleufjes. Je automaten hebben pinnen die daar invallen. Op die manier worden je groepen gevoed. Je hebt dus een voedingsrail in je meterkast zitten. Hiermee kan je heel eenvoudig een groep toevoegen. Je hebt daar alleen een bij passende automaat voor nodig. Je kunt dus ook heel eenvoudig je groepen verplaatsen. Als je ze op een andere plek weer insteekt, dan krijgen ze vanaf die positie weer spanning.

Onder je 3 groepen zit de hoofdschakelaar voor je voedingsrail. Je kunt daarmee in 1 keer alle 3 de groepen in één schakelhandeling uitzetten.

Je moet inderdaad de draden uit de automaat halen en aansluiten op je kWh-meter.
Bruin op L
Blauw op N

Stappenplan:
schakel alle 3 de groepen uit en de schakelaar die er onder zit (dit is het meest veilig)
Controleer voor het schakelen of alles het doet en dat na het schakelen alle groepen uit zijn.

Draai op de kWh meter de contacten open.
[door aan de schroeven te draaien krijg je ruimte om de draad in te zetten.]

doe de blauwe draad onder de DIN-rail door. [dan heb je daar later geen last meer van als je nog een groep of een andere kWh-meter wilt plaatsen.]
plaats de kWh meter op de DIN-rail en borg de kWhmeter op de DIN rail.

doe de blauwe draad in de N aan de rechterzijde [N-out]
draai het contact weer dicht [de draad wordt naar boven geklemd]

Doe dit ook voor de bruine draad. Deze sluit je aan op L-out.

nu moet je alleen nog nieuwe draden monteren van de automaat naar de kWh meter.
een blauwe draad van automaat-N naar kWh-meter N-in en
een bruine draad van automaat-L naar kWh-meter L-in
Hahaha hij zit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykQT2rWCgqHsZ8A-N2ZMskLHO-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nBDBQLgfsHRGRdd86QZD9IKC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfYGQ6VtWECEcv0q-zWjNlFlbWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/odIW5uZWOi0gMNOXsCzu0vTB.jpg?f=fotoalbum_large

Daar zit hij, was wel wat gedoe met die stugge kabels zeg.

In de app voeg je de meter toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NclqhDQeRC8ztw2QyHvUW7Qinz4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F3KZbVLOsBvVrCI54H737ksh.png?f=user_large

Meter geeft licht, dus werkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgjQe44a4XvQkv_KxOS9LbEhEX0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fP4rrdSFbznv3VSEzHw2P02V.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gROoYQcbdwT7VflEn4N53r5DV8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I8E773fKFhTv5ov9e749CTtB.png?f=user_large

Dan dus een aantal seconden het WiFi knopje op de kWh meter ingedrukt houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YF20wVGCPyCLWm4NOmpbnWlwL_4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4xiTv4on21C2c1B3bbOvvZNQ.png?f=user_large

App maakt dan verbinding met de kWh meter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Woykx06PUwdkaGnIwYLAuKFmBTM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pxgf067cuEzZtERXcYN6ux0N.png?f=user_large

Hij gaat verbinden en dan kies je je netwerk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQe0mL--NJZkv0SMCAebRC39bRw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p8Ds7e4QSVj3MUqEEMEcOJQ8.png?f=user_large

Voer je wachtwoord in

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOfQJ2xxqfuJWu2SPKWKukQxzxo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hFrZuneKWgbwJ3iz5ZaFrN9O.png?f=user_large

En hij gaat verbinden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDkYDRsoUcqBcB7GKBpIZtYULw8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pplesvj6FRDlgontKS37c5xl.png?f=user_large

Geef je kWh meter een naam:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxZyfxEUfYQZhHP5ccO_U2MlPKY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hBpZZx48zWaUOjBeWEUIOffi.png?f=user_large

Vervolgens kun je de volgende profielen kiezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TydXXidgqSBWRrilWLykhD39lik=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f6recvNhzSvNnXy0Dmnt5QFy.png?f=user_large

En klaar, verbruik direct te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyiZRzL_zAQb8Rc3TfGcVDnOHlo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g5p1gjh1YrxsHh2WrzbutNNB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Gaaf! Was het installeren van de automaat op de rail nu lastig om te doen? Of heeft de buurman dat gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 21:26
ik heb het een en ander gelezen hier en vind dit zeer interessant. heb een 3 fase aansluiting thuis kan ik de dongle kopen en op mijn p1 poort aansluiten en dan live mijn verbruik zien? heb ook zonnepanelen. of moet ik nog iets extra doen aanpassen of kopen voordat dit werkt. heb wel een android phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Met de P1-meter kun je je netto verbruik of teruglevering zien. Dus wat je verbruikt na aftrek van wat je zonnepanelen al opvangen, en als de zonnepanelen meer opwekken dan je huidig verbruik, zie je wat je teruglevert.

Je ziet dus niet exact wat je zonnepanelen aan verbruik opvangen. Om dat te kunnen monitoren, moet je die kWh-meter ook hebben en installeren in je groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
@Gramser en beide werken met 3 fase?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesman
De P1 werkt met 1 en 3 fase. Indien je een 3 fase zonnepanelen converter hebt heb je ook een 3 fase kwh meter nodig. deze is nu nog niet beschikbaar maar komt later dit jaar. Je kunt wel gewoon starten met een P1, en later de kwh toevoegen. Als je een 1 fase converter hebt dan kun je nu al de standaard kWh meter gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
De P1-meter werkt sowieso met een 3-fase-aansluiting, want die heb ik zelf ook. Hoe het zit met die kWh-meter moet ik me nog verder in verdiepen, maar ik vermoed dat die ook werkt op 3-fase. Ik heb tenslotte ook een 1-fase omvormer...

Edit: @mesman bevestigt mijn vermoedens, waarvoor dank!

[ Voor 11% gewijzigd door Gramser op 15-07-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
bij mij is alles 3 fase in de meterkast volledig omgebouwd. dan ga ik vast met de p1 beginnen. en later de kwh 3 fase meter toevoegen als deze leverbaar word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Daar gaat het niet helemaal om: het gaat voor de kWh-meter erom of je omvormer 1 of 3 fase is. Als ik mij niet vergis zijn de meeste kleinere installaties gewoon 1-fase, ook al heeft het huis een 3-fase aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
deze is ook 3 fase aangezien ik 20 panelen heb. en ruim 5200+ kwh oplever per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Als je dat zeker weet: dan inderdaad wachten op de 3-fase kWh-meter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Gramser schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:46:
Gaaf! Was het installeren van de automaat op de rail nu lastig om te doen? Of heeft de buurman dat gedaan?
Zelf gedaan, buurman kon pas volgende week en ik ben ongeduldig.

Viel uiteindelijk wel mee.

Zo ziet dat er dan uit, de kWh meter is een stuk accurater dan mijn meter (DSMR 4.2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Mooi om te zien hoor. Had je nog veel materiaal nodig zoals nieuwe kabels etc? Of zat er al iets in de doos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonfie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:53

bonfie

Ik heb de P1 dongle alleen, dat werkt heel mooi op de app van de telefoon. Heeft iemand dat al op Homey aan de gang? De Homey app lijkt andere apparatuur van HomeWizard nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Gramser schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:03:
Mooi om te zien hoor. Had je nog veel materiaal nodig zoals nieuwe kabels etc? Of zat er al iets in de doos?
Nee zat niet in de doos.

Ik had nog wat stroomdraad liggen 2,5mm blauw en bruin.

Twee kleine stukjes nodig gehad om van de automaat naar de meter te gaan, blauw iets langer omdat die beneden in de kWh meter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Heb wat zitten googlen, ben visueel ingesteld... is het te vergelijken met dit filmpje...? YouTube: Het installeren en aansluiten van een 1 fase kWh meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Gramser schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:17:
Heb wat zitten googlen, ben visueel ingesteld... is het te vergelijken met dit filmpje...? YouTube: Het installeren en aansluiten van een 1 fase kWh meter
Ik zal zo de kap er nog eens aftrekken.

De automaat krijgt bij mij stroom via de din rail.

Dus er zijn maar twee draadjes (blauw en bruin) aan de bovenkant van de automaat.

Die heb ik aan de “out” zijde van de kWh meter geplaatst.

Nieuwe kabels van automaat naar “in” zijde van de kWh meter.

Dat was alles eigenlijk

Pagina: 1 2 ... 139 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic