Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkool07
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:12
Gisteren is mijn slimme meter vervangen door de netbeheerder. De stroomgrafieken en metingen zijn automatisch doorgegaan na het inpluggen van de P1 meter in de nieuwe slimme meter. Alleen zijn de gasmetingen in de app gestopt na het vervangen. Iemand een idee hoe ik dit kan fixen zonder verlies van de data. Ik heb dus geen nieuwe installatie gedaan van de P1 meter.

Edit: Zie dat de slimme meter de gasstanden ook (nog) niet registreert. Zal wel een belletje naar de netbeheerder worden.

[ Voor 14% gewijzigd door jkool07 op 05-08-2020 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-09 23:46
jkool07 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:34:
Gisteren is mijn slimme meter vervangen door de netbeheerder. De stroomgrafieken en metingen zijn automatisch doorgegaan na het inpluggen van de P1 meter in de nieuwe slimme meter. Alleen zijn de gasmetingen in de app gestopt na het vervangen. Iemand een idee hoe ik dit kan fixen zonder verlies van de data. Ik heb dus geen nieuwe installatie gedaan van de P1 meter.

Edit: Zie dat de slimme meter de gasstanden ook (nog) niet registreert. Zal wel een belletje naar de netbeheerder worden.
Hoi Jkool, neem even contact op met onze support afdeling met het serienummer van je P1 meter, dan kunnen we even kijken wat er hier mis gaat.

https://energy.homewizard.net/en/support/tickets/new

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 18:57
jkool07 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:34:

Mijn ervaring is dat weken kan duren na installatie voordat alles naar behoren werkt. Het schijnt dat de netbeheerder na installatie de meter nog moet configureren. Blijkbaar hebben ze daar niet altijd veel haast mee. Bij ons betekende het wekenlang alle energie op daltarief en geen gasstanden. Op een gegeven moment begon het vanzelf te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:56
Mooi topic en lijkt een mooi apparaat. Lijkt een beetje op die "dongel" van Essent die ik nooit gratis wist los te peuteren. Eén vraag bleef over: kun je op de laptop dezelfde gegevens zien als in de App?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
henkzelf schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:30:
Mooi topic en lijkt een mooi apparaat. Lijkt een beetje op die "dongel" van Essent die ik nooit gratis wist los te peuteren. Eén vraag bleef over: kun je op de laptop dezelfde gegevens zien als in de App?
Hoi Henkzelf,

Op dit moment is er geen interface voor browsers. Maar wij hopen deze in de toekomst wel aan te kunnen bieden. :) wanneer dit komt is afhankelijk van welke features het meest gevraagd zijn tezamen met welke features wij zelf voor ogen hebben met Energy. Uiteraard willen we onze software native per platform ontwikkelen zodat het zo snel en soepel mogelijk werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door HomeWizard_NL op 07-08-2020 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:39
@HomeWizard_NL : Is deze eigenlijk compatibel met de slimme meters die hier in België (Fluvius) worden gebruikt? Ik veronderstel van wel aangezien het gewoon DSMR 5.0.2 is volgens de technische specificaties maar "assumptions are the mother of all fuck ups".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Horla schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:42:
@HomeWizard_NL : Is deze eigenlijk compatibel met de slimme meters die hier in België (Fluvius) worden gebruikt? Ik veronderstel van wel aangezien het gewoon DSMR 5.0.2 is volgens de technische specificaties maar "assumptions are the mother of all fuck ups".
Hoi Horla,

''Assumptions are the mother of all fuck ups'' is in dit geval zeker waar. De slimme meters in België zijn (ook al zijn ze SMR 5) wel anders dan de Nederlandse SMR5 meters. Zo worden sommige waardes in andere registers weggeschreven en worden sommige waardes anders omschreven, werkt gas anders etc. Gelukkig houden wij hier rekening mee en is de Wi-Fi p1 meter ook geschikt gemaakt voor Belgische meters.

TLDR: Ja, de Wi-Fi P1 meter is compatible met Belgische slimme meters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
Bedankt, ik heb hem zojuist besteld. Het is zelfs geen probleem dat er een tweetal weken vertraging is aangezien ze pas volgende week de meter komen installeren, ik dan pas de p1 poort kan laten activeren en dat dit vervolgens ook weer een aantal dagen kan duren. Redelijk idioot dat de P1 poort in België standaard dicht staat. Net als dat het belachelijk is dat een netbeheerder (wat je dus openbaar nut kan noemen) zijn implementatie compleet anders doet dan wat ze al jaren in Nederland doen ook al staat er in hun technische data:
De gebruikerspoort wordt ingericht volgens het Nederlandse concept, nl. DSMR 5.0.2 P1
Ik had al gelezen bij open source alternatieven dat dag/nacht tarief in België er omgekeerd uit kwam dan in Nederland maar ik wist niet dat ze nog meer zaken anders deden.

Ik ben trouwens benieuwd of ik wel mijn gasmeter ga kunnen uitlezen. Deze staat zo'n 20m verder in een ander lokaal dan mijn elektriciteitsmeter. Iemand een idee hoe de communicatie tussen de gas- en elektriciteitsmeter eigenlijk verloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linker
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-04 15:36
prakka schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:50:
[...]

Nee, maar je zou wel een kleine groepenkast ertussen kunnen plaatsten zoals: https://www.toolstation.nl/kopp-groepenkast-4-modules/p88783 en daar de kwh meter in en daar de zonnepanelen opzetten.
sorry voor mijn late reactie (vakantie).

Je kunt een heel deel van het verbruik van je wasmachine en de opbrengst van de zonnepanelen wel uit de grafieken halen.
alleen als je overdag de wasmachine aanzet, dan zie je de netto opbrengst/verbruik van de betreffende groep.

als je echt alleen de opbrengst van de zonnepanelen wilt weten, dan moet je de kabel vanaf de omvormer op de kWh-meter aansluiten en de de andere kant bij de wasmachine groep aansluiten.
De kWh-meter heeft dan een eigen kastje nodig (omhulling voor de veiligheid). bijvoorbeeld deze; https://www.elektroshop.n...-2-modulen-36mm-ip20.html kost € 2,60. de verzendkosten zullen wel hoger zijn :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linker
in het kader van toekomstige ontwikkelingen zou ik graag 1 of meerdere grafieken zelf willen configureren.
Om het voorbeeld van Blakhawk te volgen, het eigenverbruik - de autolader. De input voor het configureren moet dan zowel een meter als een grafiek kunnen zijn.
Voor de meeste huishoudens (met 2 aardlekautomaten) kan je dan met 1 kWh meter en de P1 meter het eigen verbruik in tweeën splitsen. alles achter aardlek 1 (=kWh meter) alles wat achter aardlek 2 zit is dan P1 - kWh.
Ik heb ook zonnepanelen, dus ik heb dan een extra kWh meter nodig. Maar nog altijd heb je op die manier 1 kWh-meter minder nodig, dan het aantal "delen" dat je afzonderlijk wilt meten.

Voor het doen van onderzoek naar de verbruikers, denk ik dat je niet ontkomt om een API te pakken en de data als een schrijvende meter moet gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolname
  • Laatst online: 07-09 18:27
HomeWizard_NL schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:40:
Beste mede-Tweakers! :)

Het leek ons leuk om ook via Tweakers updates te plaatsen van de ontwikkeling van Energy en/of andere HomeWizard platformen. Ook zullen we hier algemene vragen kunnen beantwoorden. Voor support vragen kun je nog steeds het beste terecht bij onze www.homewizard.nl/support. Over toekomstige ontwikkelingen kunnen we niet altijd alles delen, maar uiteraard doen we ons best om voor jullie de richting zo duidelijk mogelijk te houden.

Om transparanter te worden richting onze tweakers gebruikers vinden wij dit een belangrijke stap. We horen graag jullie ideeën en wensen. (en lezen stiekem al een heel tijdje mee met jullie enthousiasme op de forums :P )

Ook zijn er nog enkele beta plaatsen beschikbaar voor mensen die graag de nieuwste versies apps en firmware willen gebruiken om vroegtijdig al gebruik te maken van de laatste ontwikkelingen en te helpen met testen. Je kunt hiervoor een mail sturen naar beta@homewizard.com vermeld hierin je HomeWizard account en welk platform je voor test iOS/Android.

Veel meet plezier! 8)
HomeWizard
@HomeWizard_NL : het lijkt me leuk hieraan mee te doen. Ik had mijn interesse al via een eerdere vraag aangegeven, welke Blakhawk direct had opgepakt een heeft beantwoord. Mijn interesse gaat vooral uit naar het kunnen zien van de momentane stroom (of vermogen) per fase. Nu begrijp ik dat deze in de API beschikbaar is, maar ik vraag me wel af of deze ook al in de App zit, zodat deze voor mij ook direct bruikbaar zijn. Ik wil het in ieder geval graag testen indien zo. Met het zelf programmeren met behulp van API's heb ik geen ervaring, dus teer ik eigenlijk een beetje op een implementering hiervan....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Coolname schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 20:13:
[...]

@HomeWizard_NL : Mijn interesse gaat vooral uit naar het kunnen zien van de momentane stroom (of vermogen) per fase. Nu begrijp ik dat deze in de API beschikbaar is, maar ik vraag me wel af of deze ook al in de App zit, zodat deze voor mij ook direct bruikbaar zijn.
Hoi Coolname,

Op dit moment is deze alleen beschikbaar in API vorm voor beta. In de toekomt zullen wij dit ook in de app ondersteunen. Ik kan nog geen uitsluitsel geven vanaf welk moment dit is. We proberen zo goed mogelijk te luisten naar de algehele wens voor energy vanuit de gebruikers tezamen met onze visie. Tot nu toe is er voor het inzien van de individuele fases nog geen enorm animo, al begrijpen we de vraag hiernaar wel erg goed.

hierboven zo ook de vraag over het zelf kunnen aanmaken/ verrekenen met grafieken of meters met elkaar om zo weer nieuwe grafieken te tonen. Ons plan was om zoiets te kunnen aanbieden in de app. Echter is dit onder de motorkap een stuk complexer is dan alleen dit getal + dat getal ;) (synchronisatie, concatenation, getallen die + en - kunnen gaan, behaviour hiervan etc) De wens is er vanuit ons om dit te kunnen ondersteunen, we hopen dat we dit ook op een manier kunnen maken dat de gebruiker er wat aan heeft zonder limitaties/verkeerde berekeningen (dit lijkt tot nu toe een uitdaging door verschillende wensen voor de behaviour 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolname
  • Laatst online: 07-09 18:27
HomeWizard_NL schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:06:
[...]

Hoi Coolname,

Op dit moment is deze alleen beschikbaar in API vorm voor beta. In de toekomt zullen wij dit ook in de app ondersteunen. Ik kan nog geen uitsluitsel geven vanaf welk moment dit is. We proberen zo goed mogelijk te luisten naar de algehele wens voor energy vanuit de gebruikers tezamen met onze visie. Tot nu toe is er voor het inzien van de individuele fases nog geen enorm animo, al begrijpen we de vraag hiernaar wel erg goed.

hierboven zo ook de vraag over het zelf kunnen aanmaken/ verrekenen met grafieken of meters met elkaar om zo weer nieuwe grafieken te tonen. Ons plan was om zoiets te kunnen aanbieden in de app. Echter is dit onder de motorkap een stuk complexer is dan alleen dit getal + dat getal ;) (synchronisatie, concatenation, getallen die + en - kunnen gaan, behaviour hiervan etc) De wens is er vanuit ons om dit te kunnen ondersteunen, we hopen dat we dit ook op een manier kunnen maken dat de gebruiker er wat aan heeft zonder limitaties/verkeerde berekeningen (dit lijkt tot nu toe een uitdaging door verschillende wensen voor de behaviour 8)7 )
Dank voor de (begrijpelijke) reactie. Dat wachten we dan nog even af. Of is er misschien iemand die mij kan uitleggen hoe ik met de API (en verder niks van HW, Domoticz, ofzo) toch op mijn Android of pc de berichten uit de P1 zichtbaar kan maken (zonder dat het mooi hoeft te zijn ofzo)? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Coolname schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 00:10:
[...]

Dank voor de (begrijpelijke) reactie. Dat wachten we dan nog even af. Of is er misschien iemand die mij kan uitleggen hoe ik met de API (en verder niks van HW, Domoticz, ofzo) toch op mijn Android of pc de berichten uit de P1 zichtbaar kan maken (zonder dat het mooi hoeft te zijn ofzo)? :?
In principe kun je lokaal gewoon de API benaderen via een browser met [*IPadres*/api/v1/data]. dan krijg je het actief vermogen per fase terug in Watt. Om hier grafieken van te maken heb je wel wat geavanceerdere kennis nodig.

• Horla
@HomeWizard_NL : Gisteren hebben ze bij mij een digitale meter geïnstalleerd. Bij de uitleg van het toestel werd mij uitgelegd dat ik ook kan zien hoeveel ik teruglever naar het net. Als dit te bekijken is op het toestel, dan lijkt het mij dat dit ook door jullie P1 meter moet uitgelezen kunnen worden. Zijn er hier plannen voor om dit in de toekomst mogelijk te maken? Het betreft een Sagemcom siconia die door Fluvius is geplaatst (België - Vlaanderen).

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Horla schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:27:
@HomeWizard_NL : Gisteren hebben ze bij mij een digitale meter geïnstalleerd. Bij de uitleg van het toestel werd mij uitgelegd dat ik ook kan zien hoeveel ik teruglever naar het net. Als dit te bekijken is op het toestel, dan lijkt het mij dat dit ook door jullie P1 meter moet uitgelezen kunnen worden. Zijn er hier plannen voor om dit in de toekomst mogelijk te maken? Het betreft een Sagemcom siconia die door Fluvius is geplaatst (België - Vlaanderen).
Onder dat klepje zit toch gewoon een p1 poort?

Youtube: DashcamNL

• Horla
BlakHawk schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:40:
[...]
Onder dat klepje zit toch gewoon een p1 poort?
Inderdaad. Maar wat ik hier lees en op de site van homewizard heb je een wifi kwh meter nodig om te berekenen hoeveel je zelf verbruikt en hoeveel je opwerkt. Je ziet in de grafieken volgens mij enkel het resultaat van "verbruik - opgewerkte stroom". Als de meter ook doorgeeft wat je injecteert op het net, heb je geen kwh meter nodig...

• BlakHawk
Horla schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:44:
[...]

Inderdaad. Maar wat ik hier lees en op de site van homewizard heb je een wifi kwh meter nodig om te berekenen hoeveel je zelf verbruikt en hoeveel je opwerkt. Je ziet in de grafieken volgens mij enkel het resultaat van "verbruik - opgewerkte stroom". Als de meter ook doorgeeft wat je injecteert op het net, heb je geen kwh meter nodig...
De p1 meter meet alleen wat er op de meter wordt teruggeleverd en verbruikt.

Maar alles achter de meter niet.

Stel jij hebt een zonnige dag en je wasmachine staat aan, dan heb je geen flauw idee van wat je eigenlijk verbruikt en teruglevert.

Wil je volledig inzicht, dan heb je de kWh meter extra nodig achter de zonnepanelen.

Boeit dat extra inzicht niet en vind je het voldoende om te weten wat je ongeveer verbruikt en wat je netto teruglevert? Dan voldoet een P1 meter.

• Horla
Zoals ik de mondeling uitleg van de technieker had begrepen meet hij verbruik en terugleveren apart. Als dat het geval is/was dan is die kWh meter niet nodig. Ik ga eens zoeken naar een meer uitgebreide handleiding want ik heb veel meer codes dan er in die handleiding van 2 pagina's staan.

• Gramser
  • Laatst online: 11-09 12:50
Hij houdt bij wat je verbruikt en wat je teruglevert, dat klopt. Maar dat terugleveren is na aftrek van het eigen gebruik. Als je exact wil weten hoeveel dat is, heb je een kWhmeter nodig. Jouw slimme meter meet bij teruglevering alleen wat “over” is nadat van de door jou opgewekte stroom je eigen verbruik is afgetrokken.
De meter meet dus alleen alles van en naar het stroomnet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:08
Vandaag is hier de meterkast vervangen en is direct een kWh meter geinstalleerd.
Volgende week verhuizen en alles koppelen.
Installatie zonnepannelenis over 2-3 weken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hCnYjXHroTFZAsb_3DKtPcJeFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6iLGih5fERtbCQ0YhWrCzNaj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2unrsRFHDNPK8wnJSjAPyaRC8ew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/daFICSBhqOMg2IdkP53DsXf5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Horla schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:13:
Zoals ik de mondeling uitleg van de technieker had begrepen meet hij verbruik en terugleveren apart. Als dat het geval is/was dan is die kWh meter niet nodig. Ik ga eens zoeken naar een meer uitgebreide handleiding want ik heb veel meer codes dan er in die handleiding van 2 pagina's staan.
Hoi Horla,

Zowel de Belgische als Nederlandse slimme meter is de meting hetzelfde. De meter geeft de teruglevering en het afname van het net door. Dit is wat anders dan de opbrengst van je zonnepanelen.

Als je 1000W opwekt, en je gebruikt 100W, dan zal de slimme meter zeggen dat je 900W teruglevert.
Als je 1500W opwekt, en je gebruikt 600W, dan zal de slimme meter zeggen dat je 900W teruglevert.

De slimme meter kan deze waardes niet van elkaar scheiden. omdat dit vermogen al verbruikt is voordat het door de meter gaat.

Met een kWh meter meet je de opbrengst van de zonnepanelen, waardoor je in de app dus alle waardes als hierboven beschreven terug kan zien. (1000W opwek - 900W teruglever = 100W verbruik)

Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:15
@HomeWizard_NL Zojuist heb ik de P1 en 3 Kwh meters binnen gekregen na een bestelling gisteren. lekker snelle levering!

Nu zou ik graag deel willen nemen aan de Beta zodat ik de api kan gebruiken. Dit om de gegevens per fase uit te lezen. Ik wil de energy i.c.m. een kwh meter namelijk gaan gebruiken om te monitoren of mijn enkelfase warmtepomp niet zodanig veel gebruikt dat ik tegen de grenzen van de maximale belasting van de fase aan kom. Dit wil ik via api calls en berekeningen in Homey gaan doen. Dan de PI met DSMRreader uit de meterkast vandaan.

Natuurlijk zou het helemaal mooi zijn als de app zelf meerdere fasen uit kan lezen en waarschuwingen kan geven bij het benaderen van of overschrijden van een instelbare belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
rykers158 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:51:
@HomeWizard_NL Zojuist heb ik de P1 en 3 Kwh meters binnen gekregen na een bestelling gisteren. lekker snelle levering!

Nu zou ik graag deel willen nemen aan de Beta zodat ik de api kan gebruiken. Dit om de gegevens per fase uit te lezen. Ik wil de energy i.c.m. een kwh meter namelijk gaan gebruiken om te monitoren of mijn enkelfase warmtepomp niet zodanig veel gebruikt dat ik tegen de grenzen van de maximale belasting van de fase aan kom. Dit wil ik via api calls en berekeningen in Homey gaan doen. Dan de PI met DSMRreader uit de meterkast vandaan.

Natuurlijk zou het helemaal mooi zijn als de app zelf meerdere fasen uit kan lezen en waarschuwingen kan geven bij het benaderen van of overschrijden van een instelbare belasting.
Hoi Rykers158,

Dat is leuk om te horen! Let er wel op dat de API alleen nog beschikbaar is voor de P1 meter in beta. Indien je hieraan mee wilt doen kun je contact opnemen met beta@homewizard.com.

Het lezen van meerdere fases binnen de app en waarschuwingen geven zijn dingen die bij ons ook op het wensenlijstje staan :)

Met vriendelijke groet,
HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Laatst online: 21:20
Zojuist is onze meter vervangen voor een slimme meter.
Omdat er geen WCD in mijn meterkast zit en vanwege het gemak van wifi lijkt deze mij interessant om de meter uit te lezen in openhabian.

Echter heb ik de volgende vraag: tot in hoeverre is deze geschikt om de data (bijvoorbeeld via een MQTT broker) naar het openhabiansysteem op mijn raspberry Pi te versturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptrvb
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-09-2021
Ik wil afstappen van de dongle en Thuisapp van Essent. Daar heb ik veel problemen mee: Regelmatig geen historische gegevens, soms ook geen realtime gegevens. Bovendien wordt ik door Essent slecht geholpen als er aan hun kant dingen gereset of aangepast moet worden.

In de dongle van Essent kan ik een API-sleutel invoeren van de Solar Edge inverter. Hierdoor krijg ik ook (als het werkt) de opwek van het zonnepanelen-systeem te zien in de Thuis app.

Kan dit ook met de HomeWizard dongle in combinatie met de HomeWizard Energy app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Nope.

Maar met PVOutput kan dat wel, het zou ook wel een leuke feature voor de HW-app zijn. Beter nog is de kWh-meter, dan zie je ook je eigen directe verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ptrvb
Dank je Gramser.

Natuurlijk kan ik de productie al zien in de Solar Edge app, maar het zou mooi zijn als dit geïntegreerd is met de verbruiks- en teruglevergegevens in 1 app.
Die Solar Edge app is perfect. Nooit problemen mee. Voor betrouwbare, vlot bijgewerkte verbruik- en teruglevergegevens ga ik maar eens overstappen naar het HomeWizard apysteem (dongle en app) en kijken of dat stabieler is dan de Nsure dongle met de Essent Thuis app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
Deze oplossing is mogelijk ook geschikt voor mijn moeder, zij heeft ergens een enorm verbruik zitten.

Ik kan de energy app niet vinden in de apple store, is deze ook beschikbaar voor IOS of wellicht is deze in ontwikkeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
Oh, dan zal ik niet de juiste zoektermen hebben gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
@HomeWizard_NL

In de handleiding van de P1 meter staat ook een Wifi pulse meter in waar je ook je waterverbruik mee zou kunnen meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dk_o3xQleJEehjZ0EXIzVehAMZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TgnEN29AAaXLoGufwdCsyyeG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan hier nog niks over vinden verder.
Is hier al meer informatie over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Extreme smell schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:40:
@HomeWizard_NL

In de handleiding van de P1 meter staat ook een Wifi pulse meter in waar je ook je waterverbruik mee zou kunnen meten.

[Afbeelding]

Ik kan hier nog niks over vinden verder.
Is hier al meer informatie over?
Hoi Extreme smell,

Er is op dit moment nog niet meer informatie over wanneer deze beschikbaar is.

HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:38:
[...]

Hoi Extreme smell,

Er is op dit moment nog niet meer informatie over wanneer deze beschikbaar is.

HomeWizard
Is er wel informatie over hoe deze werkt en met welke watermeters deze werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ptrvb
@HomeWizard_NL

Energy app:
Bij de berekening van de stroomkosten wordt, als ik het goed zie, niet goed rekening gehouden met teruggeleverde stroom.
De weergave van de kosten zou, volgens mij, altijd het saldo van afname en teruglevering moeten zijn.

Afname: € 0.20 per kW
Teruglevering € 0,07 per kW

Voorbeelden:

Vandaag (totaal tot nu toe)
Afname 5,5 kWh
Teruglevering 7,5 kWh
Saldo -2 kWh (meer teruggeleverd dan opgenomen uit het net)
Kosten -2 × €0,07 = - €0,14

Week (totaal tot nu toe)
Afname 40 kWh
Teruglevering 36 kWh
Saldo 4 kWh (meer afgenomen dan teruggeleverd aan het net)
Kosten 4 x € 0,20 = € 0,80

Dit geldt natuurlijk ook voor Maand en Jaar....

(Als ik een denkfout maak, hoor ik het natuurlijk ook graag)

[ Voor 10% gewijzigd door Ptrvb op 31-08-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Maar waar gaat het niet goed dan? Wat zegt jouw P1-meter? In het kostenoverzichtje/staafdiagrammetjes houdt hij ook rekening met eventueel gasverbruik, als je dat hebt.

[ Voor 49% gewijzigd door Gramser op 31-08-2020 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptrvb
Bij het pictogram van stroom en gas (rechtsboven de grafieken) staat de berekende kosten voor die periode.

Wat gas betreft gaat het goed, omdat daar geen teruglevering is, dus simpel: m3 x kosten per m3.

Bij stroom zou het bedrag dat bij het stroom pictogram staat, moeten worden berekend zoals in mijn voorbeelden (volgens mij)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Dat denk ik ook, maar bij jou staat er wat anders? Je hebt wel zelf je tarieven ingevuld neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ptrvb
Zeker. Die tarieven ingevuld bij installeren en in gebruiknemen van de app. Anders kon ik de kostenopgaven bij die pictogrammen niet zien en zou het me niet zijn opgevallen.
Als je zelf stroom teruglevert en verschillende tarieven hebt voor afname en teruglevering kan je het in je app ook controleren
Hieronder een voorbeeld uit mijn app
Er is 9,4 kWh in een week teruggeleverd en rechtsboven had dus moeten staan: -9,4x€0,07= -€ 0,658, maar er staat (+) € 2,11. En dat komt overeen met het tarief voor afname.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12oRJZYc_GP2OLlOw24pfcGaukQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BedEyVI3Tkm2ZHcU0XAInD48.jpg?f=user_large

[ Voor 78% gewijzigd door Ptrvb op 31-08-2020 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Maar er valt geen logica uit op te maken hóe het dan fout gaat?

Ik zal straks zelf ook eens kijken. Misschien later op de dag even, als het terugleveren is begonnen na het nachtverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Die 7ct (bruto) heb je toch alleen bij een overschot?
Zo niet dan zou ik een andere leverancier zoeken die alles 1 op 1 saldeert :9

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ptrvb
De logica in de app is volgens mij dat de teruglevering met hetzelfde tarief wordt berekend als de afname en dat het ook als kosten wordt gepresenteerd. In plaats van opbrengst. Zit volgens mij in de rekenformules in de app.

@Speedy-Andre
Natuurlijk worden de kWh's 1 op 1 gesaldeerd, maar het saldo van het verbruik moet met het goede tarief worden vermenigvuldigd. Dus is er een afnamesaldo dan met het afnametarief, is er een terugleveringssaldo, dan dat met het terugleveringstarief (met een min-teken ervoor, of in een "positieve" kleur)

[ Voor 77% gewijzigd door Ptrvb op 31-08-2020 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als je met een overschot nog eens een ander tarief hebt wordt het wel ingewikkeld :)
Dan moet je gaan bijhouden wanneer het overschot ontstaat.
De leverancier bekijkt dat op jaarbasis achteraf, dus daar heb je in de app weinig aan.
Het zou wel een trigger kunnen zijn om meer op eigen verbruik te sturen.
Ik heb die app niet (en geen HW P1 ding) maar is het nu zo dat je wel een teruglever tarief kan invoeren en dat hij het verbruik tarief weergeeft?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptrvb
@Speedy-Andre
Ja, zie screenshot in mijn eerdere post en deel €2,11 door 9,4 kWh

[ Voor 134% gewijzigd door Ptrvb op 31-08-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptrvb
@Speedy-Andre
Jammer dat je eigenlijk niet weet waar je het over hebt: je hebt de app niet en ook de uitleesdongle niet. Maar om je vraag te beantwoorden: Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik lees mijn P1 op 3 andere manieren uit, een 4e is wat te veel :+
Dit is duidelijk een programmeer dingetje waar de app geen rekening mee houdt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Extreme smell schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:54:
[...]

Is er wel informatie over hoe deze werkt en met welke watermeters deze werkt?
De pulse meter zal pulsen uit kunnen lezen van verschillende puls genererende apparaten. Voor veel watermeters is er een opzetstuk beschikbaar om water te meten. (elster, falcon, itron, etc) welke je op de pulse meter kan aansluiten om je water verbruik te meten bijvoorbeeld. Of deze voor jouw meter beschikbaar is, is afhankelijk van je water meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Ptrvb schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:33:
Zeker. Die tarieven ingevuld bij installeren en in gebruiknemen van de app. Anders kon ik de kostenopgaven bij die pictogrammen niet zien en zou het me niet zijn opgevallen.
Als je zelf stroom teruglevert en verschillende tarieven hebt voor afname en teruglevering kan je het in je app ook controleren
Hieronder een voorbeeld uit mijn app
Er is 9,4 kWh in een week teruggeleverd en rechtsboven had dus moeten staan: -9,4x€0,07= -€ 0,658, maar er staat (+) € 2,11. En dat komt overeen met het tarief voor afname.....

[Afbeelding]
Hoi Ptrvb,

Heb je ook je tarieven voor normaal en dal tarief correct ingevuld?

Groet,
HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptrvb
@HomeWizard_NL
Het schuifje normaal- en daltarief staat uit, ook toen ik tarieven invoerde. Dus ik heb maar 1 tarief hoeven invoeren voor "import" en dat is het juiste tarief
Ik heb net het schuifje aan gezet en de alle tarieven ingevuld. Normaal en dal import gelijk (0,201) en normaal en dal export gelijk (0,07) maar dat zorgde niet voor andere uitkomsten. Ik denk toch dat de rekenformules in de app hier en daar een bugje hebben

[ Voor 50% gewijzigd door Ptrvb op 31-08-2020 11:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ptrvb
@HomeWizard_NL

Ik heb "al" gezien wat de app doet. Eerst worden in een periode de totalen van afname en teruglevering met de bijbehorende tarieven vermenigvuldigd en de uitkomsten van de kosten van elkaar afgetrokken. Dat is, wat betreft de kosten/ opbrengstenweergave onjuist.
Voorbeeld uit mijn app van week 35
Totaal afname uit het net 21,1 kWh x € 0,201= € 4,241
Totaal teruglevering aan het het 30,4 kWh x € 0,07 = € 2,128

In de app wordt getoond 9,4 kWh als saldo teruggeleverd en kosten stroom (4,241-2,128=) € 2,11

Dit moet zijn: 9,4 kWh teruggeleverd en kosten stroom (9,4x0,07=) - €0,658 ( of zonder min- teken in groene kleur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@Ptrvb kan bevestigen dat het niet goed gaat, inderdaad. Op deze manier kan het ook voorkomen dat je volgens de app bij zowel netto teruglevering als netto afname, een positief bedrag hebt (en positief betekent "betalen").

De check zou simpel moeten zijn: indien er netto teruglevering is, moet er sprake zijn van een negatief bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56
Eindelijk gelukt om ook de kWh meter te registreren in de app. Lukte niet op twee telefoons, maar uiteindelijk wel via een oude tablet.

Volgens mij zit de oorzaak in het mesh WiFi day ik thuis heb. 2.4gHz en 5ghz hebben dan dezelfde SSID en ik kan niet een frequentie niet los uitzetten op de router. Ook op de telefoons kan ik niet kiezen voor 2.4 of 5ghz. Als ik probeer een meter toe te voegen zit ik dus altijd op het 5ghz netwerk...

De tablet heeft alleen 2.4ghz en daarmee lukte het in 1 keer.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ptrvb
@Gramser @HomeWizard_NL

Check is zeker simpel:
bij "terugleversaldo" dan saldo x exporttarief (negatief bedrag of bedrag in groen)
bij "afnamesaldo" dan saldo x importtarief (positief bedrag of bedrag in paars)

Bij normaal- en daltarieven voor import en export worden de formules iets minder simpel, maar is wel een uitdaging voor de app ontwikkelaar om dat ook juist te krijgen.

Ik zou Homewizard willen vragen de Energy app te updaten met de goede berekeningen....

[ Voor 9% gewijzigd door Ptrvb op 31-08-2020 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Yup - ik heb die normaal- en daltarieven, dus bij deze mijn verzoek aan @HomeWizard_NL om het daarvoor ook in orde te maken. Mogelijk is het daarvoor inderdaad wat lastiger, omdat de normaal- en daltarieven ook nog eens afhankelijk zijn van het tijdstip en ook nog eens van de regio waarin de persoon zich bevindt. Maar dit wordt misschien al meegegeven vanuit de slimme meter?

[ Voor 50% gewijzigd door Gramser op 31-08-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:40
Maar als je nu al je terugleversaldo wil uitrekenen, is het wel handig als het adaptief gedaan wordt. Je overschot van nu in de zomer kan met salderen toch gewoon weggestreept worden in de winter? Oftewel eigenlijk lever je ze dan terug voor je normale tarief. En dan alles wat dan over is lever je voor het goedkope tarief. Dat zou per maand/dag gecorrigeerd kunnen worden, maar lijkt me wel een dingetje

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Ik wil gewoon per dag zien wat het mn huis/gedrag aan elektra heeft gekost of opgeleverd... en dan zien we dat einde week/maand/jaar dan bij elkaar opgeteld.

De rest is wat mij betreft bijzaak. Vaste leveringskosten e.d. zitten er tenslotte ook niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ptrvb
@Gramser
Ik ben het met je eens.
En.... als er bedragen in de app staan, moeten ze wel kloppen en moet er logica in zitten. Dat is nu niet zo.

@HomeWizard_NL
Ik ben ervan overtuigd dat het voor jullie niet moeilijk is om de rekenregels aan te passen in de app.
Overigens, als er normaal- en daltarieven zijn voor afname en teruglevering, is het eigenlijk ook niet moeilijk om het eindbedrag voor de periode (dag/ week/maand/jaar) uit te rekenen: Het is het eindresultaat van de normaal- en daluren van die perioden

Fictief voorbeeld week 40
(in dit voorbeeld is het teruglevertarief normaaluren € 0,10 per kWh en het afnametarief daluren € 0,15 per kWh)

Saldo wk 40 normaaluren -10 kWh x € 0.10 = -€ 1,00
Saldo wk 40 daluren 15 kWh x € 0,15 = € 2,25
Totale kosten periode: € 1,25

Presentatie in de app (b.v.):
Week 40
Normaaluren 👆 10 kWh - € 1.00
Daluren 👇 15 kWh € 2,25
Kosten week 40 totaal € 1,25

👆 = teruglevering aan net
👇 = afname uit net

(Leuk trouwens als ik hiermee zou kunnen bijdragen aan het nog beter maken van de app)

[ Voor 10% gewijzigd door Ptrvb op 31-08-2020 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Gramser schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:44:
Ik wil gewoon per dag zien wat het mn huis/gedrag aan elektra heeft gekost of opgeleverd... en dan zien we dat einde week/maand/jaar dan bij elkaar opgeteld.

De rest is wat mij betreft bijzaak. Vaste leveringskosten e.d. zitten er tenslotte ook niet in.
Maar is dan de prijs opgeleverd niet beter berekend met dezelfde factor/kosten als verbruikt? Dat lage tarief is dan alleen voor een eventueel overschot aan teruglevering aan het einde van het jaar. Tenminste, zo zou ik het nu berekenen, maar kan zijn dat ik een denkfout maak hierin.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptrvb
@Hopjesvla79
Ik heb natuurlijk eerst de kWh's 1 op 1 gesaldeerd. Het saldo heb ik vervolgens verrekend tegen de ervoor geldende tarieven voor opname of teruglevering
Bij normaal- en daltarieven weet ik niet hoe er gesaldeerd wordt, maar in mijn voorbeeld ga ik er dus van uit dat normaal- en daluren apart gesaldeerd worden en tarieven hebben....

Een snelle scan leert dat bij normaal- en daltarieven verrekening na saldering per energieleverancier verschilt en nauwelijks in een generieke app onder te brengen is. Zie bv. overzicht onderaan op deze pagina
https://www.gaslicht.com/...ugleveren%20en%20salderen

[ Voor 37% gewijzigd door Ptrvb op 31-08-2020 22:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
Ptrvb schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:24:
@Gramser
Ik ben het met je eens.
En.... als er bedragen in de app staan, moeten ze wel kloppen en moet er logica in zitten. Dat is nu niet zo.

@HomeWizard_NL
Ik ben ervan overtuigd dat het voor jullie niet moeilijk is om de rekenregels aan te passen in de app.
Overigens, als er normaal- en daltarieven zijn voor afname en teruglevering, is het eigenlijk ook niet moeilijk om het eindbedrag voor de periode (dag/ week/maand/jaar) uit te rekenen: Het is het eindresultaat van de normaal- en daluren van die perioden

(in dit voorbeeld is het teruglevertarief normaaluren € 0,10 per kWh en het afnametarief daluren € 0,15 per kWh)

Week 40
Daluren 👇 15 kWh € 2,25

👇 = afname uit net

(Leuk trouwens als ik hiermee zou kunnen bijdragen aan het nog beter maken van de app)
Maar wat jij nu eigenlijk vraagt is per dag, week, maand en jaar andere getallen?

Zo lang salderen er is, zou ik juist niet willen dat hij op een dag a 7 cent teruglevert, want dat is niet aan de orde, omdat ik die kWh straks in de winter nog ga gebruiken en er dus helemaal geen 7 cent voor terugkrijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Misschien dat we nog niet goed begrijpen hoe @HomeWizard_NL het bedoeld heeft? Want misschien begrijp ik het zelf nog niet goed 🤭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
BlakHawk schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 06:51:
[...]

Maar wat jij nu eigenlijk vraagt is per dag, week, maand en jaar andere getallen?

Zo lang salderen er is, zou ik juist niet willen dat hij op een dag a 7 cent teruglevert, want dat is niet aan de orde, omdat ik die kWh straks in de winter nog ga gebruiken en er dus helemaal geen 7 cent voor terugkrijg.
Precies, zo had ik het ook bedacht. Natuurlijk zou het fijn zijn als de app er rekening mee kan houden, op het einde van het jaar bv ofzo. Het zou zelfs continue aangepast kunnen worden (overschot van vandaag wordt verrekend met een nieuw vebruik etc) maar dat lijkt me wel een heel gedoe.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:03:
[...]

Precies, zo had ik het ook bedacht. Natuurlijk zou het fijn zijn als de app er rekening mee kan houden, op het einde van het jaar bv ofzo. Het zou zelfs continue aangepast kunnen worden (overschot van vandaag wordt verrekend met een nieuw vebruik etc) maar dat lijkt me wel een heel gedoe.
Wat nog meer gedoe is, is dat verschillende mensen het graag anders willen zien 🤣

Daar kun je lastig tegenop programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik hoef het niet per se anders te zien, als ik maar weet dat wát ik zie, ook klopt. Maar nu is dat net niet helemaal zeker, en dat ligt er waarschijnlijk meer aan, dat ik niet snap hoe @HomeWizard_NL het berekent in de app.

Maar het gaat me eerlijk gezegd vooral om de presentatie van teruggeleverd of niet. En zo lang het saldo groen is, is ikke blij :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ptrvb
@BlakHawk
Niet iedereen wil iets anders, maar wat in de app gepresenteerd wordt moet kloppen en dat doet het nu niet.

Als het vooral gaat om te zien wat het verbruik is en wat wordt teruggeleverd enz., dus alles alleen in kWh's en m3, is dat voor mij, net als voor Gramser, prima.

Als de app ook de pretentie wil hebben om inzicht in de kosten en opbrengsten te geven, dan moeten de rekenformules in de app natuurlijk wel goed zijn.
Maar voor mij mogen ze er uit worden gehaald, als het te gecompliceerd wordt i.v.m. al die verschillende verrekeningen door energieleveranciers.

Kortom, liever geen kosten en opbrengsten in Euro's dan foutieve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Ptrvb schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:59:
@BlakHawk
Niet iedereen wil iets anders, maar wat in de app gepresenteerd wordt moet kloppen en dat doet het nu niet.

Als het vooral gaat om te zien wat het verbruik is en wat wordt teruggeleverd enz., dus alles alleen in kWh's en m3, is dat voor mij, net als voor Gramser, prima.

Als de app ook de pretentie wil hebben om inzicht in de kosten en opbrengsten te geven, dan moeten de rekenformules in de app natuurlijk wel goed zijn.
Maar voor mij mogen ze er uit worden gehaald, als het te gecompliceerd wordt i.v.m. al die verschillende verrekeningen door energieleveranciers.

Kortom, liever geen kosten en opbrengsten in Euro's dan foutieve.
Ben ik het niet mee eens, sorry.
Liever een indicatie dan helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Voor beiden is wat te zeggen - maar het zou ondervangen kunnen worden door bij tarieven helemaal niets in te vullen, denk ik.

@BlakHawk jij hebt geen zonnepanelen toch? Dan wordt het kostenoverzicht in elk geval al eenvoudiger te berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Gramser schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:10:
Voor beiden is wat te zeggen - maar het zou ondervangen kunnen worden door bij tarieven helemaal niets in te vullen, denk ik.

@BlakHawk jij hebt geen zonnepanelen toch? Dan wordt het kostenoverzicht in elk geval al eenvoudiger te berekenen.
Eens, ik ben nog steeds aan het kijken naar panelen ;)
Het gaat er nu meer om wat ik zou willen zien met panelen...

Na 2023 wordt het helemaal lastig wat je laat zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ptrvb
Beste mede-topicers en met name @HomeWizard_NL

Ik trek me nu uit de discussie terug, maar blijf de topic vol interesse volgen.
Mijn punt is wel gemaakt (en door anderen becommentarieerd. Dank iedereen hiervoor) en mijn feedback aan Homewizard is, met betrekking tot dit onderwerp, voldoende gegeven.
Vol verwachting kijk ik uit naar een update van de (overigens prima) Energy app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Ptrvb schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:19:

Mijn punt is wel gemaakt (en door anderen becommentarieerd. Dank iedereen hiervoor) en mijn feedback aan Homewizard is, met betrekking tot dit onderwerp, voldoende gegeven.
Vol verwachting kijk ik uit naar een update van de (overigens prima) Energy app.
Je hoeft je toch niet terug te trekken?
Ik snap jouw inzicht, maar denk er zelf iets anders over.

Dat maakt iets generieks voor iedereen verzinnen lastiger.

Zo zou ik persoonlijk liever nog een extra invoerveld hebben voor vaste kosten per jaar. Zodat dit in de berekening meegenomen wordt.

Maar ik snap ook dat dit het voor sommige mensen nodeloos ingewikkeld maakt en dan gaat het zijn doel weer voorbij. Simpel en makkelijk inzicht voor iedereen (zelfs mijn oma).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:16

Freakie1NL

Grote Baas

Zo, besteld. Ben benieuwd.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Ptrvb schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:19:

Bedankt voor jullie feedback,

hieronder een calculatie voorbeeld die word gedaan door ons.

HomeWizard doet bij het weergeven van een dag/week/maand/jaar grafiek de volgende aanname:

- jouw opbrengst van je zonnepanelen is minder hoog dan je verbruik van elektriciteit op jaarniveau.
- HomeWizard rekent met een vaste kWh prijs, die jij als gebruiker invult (waarom dit nooit 100% overeen komt leggen we later uit in `opmerkingen over tarief kWh en energiebelasting`)

Om te illustreren hoe we berekenen nemen we een dag waar je stroom opwekt met zonnepanelen.

- Import normaal: 10 kWh | 21ct
- Export normaal: 20 kWh | 21ct
- Import Dal: 30 kWh | 20ct
- Export Dal: 40 kWh | 20ct
Hoe we nu rekenen:
Op dit moment rekenen we op de volgende manier

Import normaal * Import normaal tarief + Import dal * Import dal tarief - Export normaal * export normaal tarief - export dal * export dal tarief

In het huidige dagvoorbeeld betekent dit het volgende:

10 * 0,21 + 30 * 0,20 - 20 * 0,21 - 40 * 0,20 = - €4.10

De eindgebruiker krijgt in dit geval €4.10 terug van zijn energieleverancier
Voorstel hoe we zouden moeten rekenen
De energieleverancier rekent op jouw eindejaars rekening door normaal import en export van elkaar af te trekken, en dal import en export van elkaar af te trekken. Daarna wordt pas met desbetreffende bedragen gerekend.

(Import normaal - Export normaal) * Export normaal tarief + (Import dal - Export dal) * Export dal tarief

In het huidige dagvoorbeeld zou dit het volgende betekenen:

(10 - 20) * 0,21 + (30-40) * 0,20 = - €4.10

De eindgebruiker krijgt in dit geval €4.10 terug van zijn energieleverancier.
let op: dit is hetzelfde als de huidige situatie omdat in ons voorbeeld de import en export tarieven gelijk zijn. Dit is op dit moment met de saldering regeling in Nederland ook altijd het geval mits je over 12 maanden gezien niet meer terug levert dan afneemt..

Opmerking over tarief kWh en energiebelasting

De bovenstaande berekeningen nemen niet mee dat je kWh tarief is opgebouwd uit verschillende specificaties. Normaal gesproken betaal je per kWh ongeveer de volgende bedragen:

- Elektriciteit tarief → €0.08
- Energiebelasting → €0.12
- Opslag duurzame energie (ODE) → €0.03

Als je netto kWh's zou verbruiken dan zou je kilowatuurprijs dus ongeveer 23ct zijn. Dit is een situatie waarin bijna elk huishouden van Nederland zich bevind

Het haakje zit hem echter in dat de Energiebelasting en ODE berekend worden op basis van jou netto verbruik. Is dit verbruik negatief betaal je dus geen ODE en Energiebelasting. Dit betekent dus dat als jij in een jaar tijd exact op 0kWh netto uitkomt, of terugleverd, je kWh prijs nog maar 0.08 is (en je dit dus per kWh terug krijgt van je leverancier). Dit is echter bijna nooit het geval omdat je een significante hoeveelheid zonnepanelen moet hebben voor je netto meer teruglevert dan verbruikt.

Het bovenstaande laat ook zien waarom het op uur/dag/week/maand niveau niet mogelijk is om te berekenen of je netto terugleverd. Dit weet je namelijk pas na een volledig kalenderjaar. Jou energiemaatschappij doet het volledige rekensommetje per kWh met belasting en ODE over een heel jaar, iets dat je dus niet KAN doen voor een uur/dag/week/maand grafiek.

Ook is het zo dat het niet wettelijk is vastgelegd hoe de saldering verrekend wordt. dit is daarom ook per energie leverancier anders. (per telwerk, per totalen of eerst tegen dal en dan tegen normaal tarief)

Vandaar ook dat we ervoor hebben gekozen om te rekenen op de huidige manier, dit is de meest eerlijke representatie voor de grootste gebruikersgroep. Wel zijn we van mening dat onze berekening aan moeten passen zoals in het voorstel, dit zal alleen nog steeds niks opleveren voor mensen die netto terug leveren.

[ Voor 3% gewijzigd door HomeWizard_NL op 16-09-2020 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptrvb
@HomeWizard_NL
Allereerst dank voor het zeer uitgebreide antwoord👌

Ik begrijp helemaal dat dag/week en maand-berekeningen eigenlijk pas definitief worden als de eindsaldering aan het eind van het jaar wordt gedaan.
Een saldo van de kosten of de opbrengst (uitgedrukt in Euro's) op dag- week- of maandniveau zijn niet meer dan indicatieve "momentweergaven" met een relatieve betekenis.
Toch pleit ik ervoor om de saldi voor die perioden te vermenigvuldigen met de tarieven van die saldi, zoals ik in een eerdere post aangaf (zie ook hieronder nog eens).
Dan snap ik als gebruiker makkelijker hoe het bedrag in Euro's tot stand komt, dat staat bij het aantal kWh boven een d/w/m-grafiek.

Dus, ook voor weergave in d/w/m-grafieken:

Is er een importsaldo: importsaldo*importtarief

Is er een exportsaldo:
exportsaldo*exporttarief

eventueel uitgesplitst in normaal en dal, voor gebruikers die normaal- en daltarieven hebben

In mijn eerdere voorbeeld:

Week 40
Daluren 👇 15 kWh € 2,25

👇 = afname uit net

(Dat opslagen, belastingen e.d. ook nog van invloed kunnen zijn en niet meegenomen worden, is duidelijk en voor mij geen probleem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Ptrvb schreef op woensdag 2 september 2020 @ 00:01:
@HomeWizard_NL
Toch pleit ik ervoor om de saldi voor die perioden te vermenigvuldigen met de tarieven van die saldi, zoals ik in een eerdere post aangaf (zie ook hieronder nog eens).
Dan snap ik als gebruiker makkelijker hoe het bedrag in Euro's tot stand komt, dat staat bij het aantal kWh boven een d/w/m-grafiek.
...
Dat zou ik dan weer heel onlogisch vinden en pleiten om het te houden op de manier zoals het nu gaat. ;)

Maar is het niet mogelijk om gewoon alle bedragen waarmee gerekend wordt zelf in te vullen? (dag/nacht import/export) Dan is het probleem opgelost voor iedereeen. Kan je zelf bepalen waarmee je wil rekenen.

Ik ben nog op vakantie dus heb de app nog niet dus kan dit even niet verifiëren of dat nu wel of niet kan.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ptrvb
Ik doe toch maar weer mee😉

@Hopjesvla79
Zou je kunnen uitleggen waarom je dat onlogisch vindt?

@HomeWizard_NL
Zit nog even te broeden op een logische formule voor het berekenen en weergeven van de kosten/opbrengst voor een periode en kwam op deze.
Ik ben geen programmeur, maar als ik het in Excel zou zetten zou het er zo uitzien voor alle periodegrafieken (dus dag/week/maand/jaar)

Som kWh import totale periode: si
Som kWh export totale periode: se
Tarief per kWh import: ti
Tarief per kWh export: te

Formule zou zijn:

=als((si-se)<0;(si-se)*te;(si-se)*ti)

Als er sprake is van normaal en daltarieven, dan de formule voor beide gebruiken en eventueel beide uitkomsten bij elkaar tellen.

Oh ja, nagekomen inval: misschien is het voor gebruikers die met normaal- en daltarieven werken ook interessant om in de periodegrafieken te zien, hoeveel kWh in normaal en hoeveel kWh in dal is geimporteerd en/of geexporteerd.

Inmiddels volg ik de tip van Gramser: omdat ik zowel importeer als exporteer (ik heb zonnepanelen) heb ik in de app nu alle tarieven op € 0,000 staan. Dan hoef ik het ook niet te willen snappen wat de bedragen precies voorstellen 😅

[ Voor 15% gewijzigd door Ptrvb op 02-09-2020 09:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Ptrvb schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:38:
Ik doe toch maar weer mee😉

@Hopjesvla79
Zou je kunnen uitleggen waarom je dat onlogisch vindt?
Zie eigenlijk het antwoord van @HomeWizard_NL.

Die 1 kilowatt die ik nu inkoop, verkoop ik weer voor dezelfde prijs.(vanwege salderen) De lagere verkoopprijs gaat pas spelen wanneer ik meer verkoop dan inkoop. Gezien mijn installatie op mijn verbuik is afgestemd zal dus op het einde van de rit het grootste gedeelte van de verkochte stroom tegen dezelfde prijs als de ingekochte stroom zijn gesaldeerd. Dus voor mij is het logisch om voor in als verkoop met dezelfde prijs te rekenen. Produceer ik meer (op het einde) , dan zal dat restant inderdaad met de lagere prijs verrekend moeten worden. Het gevaar zit dus dat ik me rijker reken dan ik eigenlijk ben qua opbrengst,maar mits je niet een enorme overcapaciteit heb zal dat hoogstwaarschijnlijk niet heel veel zijn.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ptrvb
@Hopjesvla79 en @HomeWizard_NL

En precies zoals jij wil ik het ook berekend hebben👈

Wat betreft de weergave in kWh''s doet de app nu al precies wat wij (allebei) willen.
De app geeft voor elke periode in kWh het saldo in paars met pijltje naar beneden of groen, met pijltje naar boven, alleen het daarbij bijbehorende bedrag klopt niet

Jezelf rijk rekenen doe je bv. als je ziet dat je op een mooie zonnige dag, in een mooie week of prachtige zomermaand een opbrengst hebt en een mooi bedrag in Euro's, terwijl je natuurlijk ook heel goed weet, dat daar mindere dagen, weken en maanden waren of nog komen en je daar geen rekening mee houdt.
(Andersom kan ook en je armer rekenen, als de cijfers over een periode die je bekijkt, slechter uitvallen)
Kortom: Jezelf rijk rekenen doe je zelf door de cijfers te interpreteren. Dat doet niet een goede rekenformule in een app.

Door eerst afname en teruglevering in kWh 1 op 1 te salderen (dus tegen dezelfde prijs), blijft er een saldo over dat tegen het daarbij behorende tarief moet worden vermenigvuldigd (bij afnamesaldo: het tarief voor afname, bij terugleveringsaldo: het tarief voor teruglevering). Dat is dan het bedrag dat je (bij kortere periodes dan een jaar: virtueel) moet betalen of terugkrijgt.

Wat betreft de dag/week/maand/jaar grafieken: De bedragen worden steeds zuiverder naarmate je naar een langere periode kijkt en dus over een langere periode kan salderen. Kortere perioden dan een jaar zijn periodeberekeningen (alleen over die periode dus) tot dan toe en indicatief
Heel logisch allemaal toch?

(Genieten: een discussie als deze, die me dwingt de hersentjes te trainen en mijn gedachtengang te toetsen en aan te scherpen, of hoe zeg je dat🤔)

[ Voor 39% gewijzigd door Ptrvb op 02-09-2020 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Excuses, dan begreep ik je verkeerd. :)

Even wat anders, is de levertijd nog steeds 1 a 2 weken? Anders kan ik al vanaf de vakantie een bestelling doen.

[ Voor 59% gewijzigd door Hopjesvla79 op 02-09-2020 14:11 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:17
Leuk ding, even besteld. Kijken hoe dat hier loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptrvb
@Hopjesvla79
Excuses natuurlijk aanvaard. Er wordt ook zo veel geschreven en als je zelf de meteruitlezer en app nog niet gebruikt is het wel heel abstract allemaal. Maar ik kan je aanschaf van de uitlezer en gebruik van de app van harte aanbevelen (als eenvoudige -nieuwe- gebruiker zonder ook maar enig belang te hebben in Homewizard. 🙂).

Geen idee over de levertijd. Toen ik de P1 meteruitlezer vorige week bestelde, had ik hem de volgende dag, hoewel toen ook op de site van Homewizard stond dat er mogelijk een wachttijd was.

[ Voor 51% gewijzigd door Ptrvb op 02-09-2020 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:08
@HomeWizard_NL
Sinds dit weekend ben ik verhuisd en dat vind mijn meter niet leuk.
Er blijft data binnenkomen maar hij toont de meters als offline.

Verder ziet hij het onderscheid niet tussen de meters en toont het verschil als verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_YDzKX74k8LM3SHrvRScZSWfSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRyMAHgMvgHyIOO9TWyBsRwX.jpg?f=fotoalbum_large

• Ptrvb
@ro3lie
Als ik jou was, zou ik even met support bellen van Homewizard en vragen hoe het opgelost kan worden.
Misschien een fluitje van een cent door de meter te resetten en als nieuwe meter toe te voegen en de nieuwe locatie te gebruiken (ik weet niet of het zo moet en mogelijk heb je het zelf al zo gedaan.)
Eigenlijk zou je de gegevens van je oude adres en nieuwe adres in aparte grafieken willen zien, lijkt me en kan dat ook?)

Ik ben benieuwd naar de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
ro3lie schreef op woensdag 2 september 2020 @ 23:20:
@HomeWizard_NL
Sinds dit weekend ben ik verhuisd en dat vind mijn meter niet leuk.
Er blijft data binnenkomen maar hij toont de meters als offline.

Verder ziet hij het onderscheid niet tussen de meters en toont het verschil als verbruik.

[Afbeelding]
Beste ro3lie,

Bedankt voor je bericht, we kunnen op tweakers niet in gaan op individueele problemen. We vragen je daarom om contact op te nemen via ons contact formulier onderaan onze support pagina.

Met vriendelijke groet,
HomeWizard support

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Hopjesvla79 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:09:
Excuses, dan begreep ik je verkeerd. :)

Even wat anders, is de levertijd nog steeds 1 a 2 weken? Anders kan ik al vanaf de vakantie een bestelling doen.
Ondertussen is de levertijd bijgesteld naar de volgende dag :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Ptrvb schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:22:
@Hopjesvla79 en @HomeWizard_NL

En precies zoals jij wil ik het ook berekend hebben👈

Wat betreft de weergave in kWh''s doet de app nu al precies wat wij (allebei) willen.
De app geeft voor elke periode in kWh het saldo in paars met pijltje naar beneden of groen, met pijltje naar boven, alleen het daarbij bijbehorende bedrag klopt niet

Jezelf rijk rekenen doe je bv. als je ziet dat je op een mooie zonnige dag, in een mooie week of prachtige zomermaand een opbrengst hebt en een mooi bedrag in Euro's, terwijl je natuurlijk ook heel goed weet, dat daar mindere dagen, weken en maanden waren of nog komen en je daar geen rekening mee houdt.
(Andersom kan ook en je armer rekenen, als de cijfers over een periode die je bekijkt, slechter uitvallen)
Kortom: Jezelf rijk rekenen doe je zelf door de cijfers te interpreteren. Dat doet niet een goede rekenformule in een app.

Door eerst afname en teruglevering in kWh 1 op 1 te salderen (dus tegen dezelfde prijs), blijft er een saldo over dat tegen het daarbij behorende tarief moet worden vermenigvuldigd (bij afnamesaldo: het tarief voor afname, bij terugleveringsaldo: het tarief voor teruglevering). Dat is dan het bedrag dat je (bij kortere periodes dan een jaar: virtueel) moet betalen of terugkrijgt.

Wat betreft de dag/week/maand/jaar grafieken: De bedragen worden steeds zuiverder naarmate je naar een langere periode kijkt en dus over een langere periode kan salderen. Kortere perioden dan een jaar zijn periodeberekeningen (alleen over die periode dus) tot dan toe en indicatief
Heel logisch allemaal toch?

(Genieten: een discussie als deze, die me dwingt de hersentjes te trainen en mijn gedachtengang te toetsen en aan te scherpen, of hoe zeg je dat🤔)
We zullen binnenkort nog een kritisch kijken naar hoe de berekening gedaan wordt om opnieuw te evalueren wat voor de grootste gebruikersgroep de beste berekening is. bedankt voor al jullie input.

• HomeWizard_NL
HomeWizard_NL schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:36:
[...]

Beste ro3lie,

Bedankt voor je bericht, we kunnen op tweakers niet in gaan op individueele problemen. Dit zou uiteraard wel goed moeten gaan. We vragen je daarom om contact op te nemen via ons contact formulier onderaan onze support pagina.

Met vriendelijke groet,
HomeWizard support

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slijkie
Zo, installatie ging niet heel vlekkenloos. Gebruik iOS. en ging vaak fout in de setup.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fur9PqwgxjvJWs5V4frb6FsYDBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h7BW5qbHoL924P8qL5e0mDEB.png?f=fotoalbum_large

Bleek dus dat je 1.1.1.1 app uit moet hebben. Toen ging het wel goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jf8dynJE2hrW55NcQ0QYAkZtOq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZD57qu1frCSFqO8Mn0ugekyL.png?f=fotoalbum_large

Bonus voor code (mocht die hier nog niet gepost zijn) met 10% korting: HW-ENERGY-ACTIE

Verder loopt ie nu goed.

[ Voor 54% gewijzigd door slijkie op 03-09-2020 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ptrvb
@HomeWizard_NL
Dank voor jullie positieve snelle reacties.
Fijn dat jullie de reacties van gebruikers zo serieus nemen👌

• slijkie
Moet wel zeggen dat de settings erg beperkt is. Dat je alleen Energie hoog en laag kan invullen, plus 0,000 en niet meer. want ik zou 0,00000 nodig hebben, aangezien bij mij bijvoorbeeld HOOG op € 0,07489 zit en LAAG op € 0,06307.

Nu maar 0,075 en 0,063 gebruikt.

Verder is niet veel meer in te voeren. Maargoed komende weken even aankijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Zo heb ik het ook gedaan. Maar, dat zijn dus wel de teruglevertarieven die gelden bij een overschot aan het einde van het jaar. Zoals je hierboven kon teruglezen biedt dat niet altijd het inzicht dat je zoekt, want wat je in de zomer allemaal hebt teruggeleverd, wordt deels weer teniet gedaan door de wintermaanden.

Tenminste, als ik dat zelf goed begrepen heb.

• Hopjesvla79
HomeWizard_NL schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:37:
[...]

Ondertussen is de levertijd bijgesteld naar de volgende dag :)
Top, past die trouwens door de brievenbus? Of laat me anders maar bijbetalen om niet met DPD te laten bezorgen want dat is altijd drama...

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Past gewoon door de brievenbus!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• linker
Er is net een nieuwe versie van de app in de beta test. (ik heb android, maar voor IOS zal die er ook wel zijn)
in de "now" grafiek krijg je ook het eigenverbruik te zien. iets vertraagd uiteraard want de timestamps van de meters moeten worden gesynchroniseerd en er moet gerekend worden. Het ziet er goed uit.

@slijkie , je wens komt snel uit. er zitten nu 5 getallen achter de komma voor de tarieven.

Het ziet er allemaal goed uit.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:16

Freakie1NL

Grote Baas

Ja past gewoon door de brievenbus. Vandaag gehad. Homewizard heeft hem tijdig verstuurd, PostNL 1 dag vertraging. Enfin kan gebeuren.

Met Android is installeren een eitje. Problemen zoals @slijkie niet tegen gekomen.

Heb gelukkig SMR 5.0 dus geen noodzaak voor externe voeding. Dat het aantal decimalen niet genoeg is voor de daadwerkelijke prijzen wist ik al, blijft een klein min puntje die misschien in de toekomst aangepast kan worden?

Werkt direct prima. Leuk om te zien dat op een zeer dramatische dag wat betreft zonnestroom ik alsnog redelijk rond break-even zit gedurende een thuiswerk dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfSt4R8bT-PIXuJuMBneEWKVu-o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GdM55JsCnZR4lztNSdrS6fuO.jpg?f=user_large

Wel direct een vraag, per ongeluk 2x mijn huis aangemaakt. Wil er 1 daarvan deleten. Hoe doe ik dit zonder het account te deleten?

[ Voor 7% gewijzigd door Freakie1NL op 03-09-2020 17:16 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Gramser
linker schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:11:
Er is net een nieuwe versie van de app in de beta test. (ik heb android, maar voor IOS zal die er ook wel zijn)
in de "now" grafiek krijg je ook het eigenverbruik te zien. iets vertraagd uiteraard want de timestamps van de meters moeten worden gesynchroniseerd en er moet gerekend worden. Het ziet er goed uit.

@slijkie , je wens komt snel uit. er zitten nu 5 getallen achter de komma voor de tarieven.

Het ziet er allemaal goed uit.
Hoe bedoel je, eigen verbruik in de NU-grafiek? Je ziet toch sowieso al of je verbruikt of teruglevert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linker
Je ziet inderdaad of je teruglevert of niet.
Ik heb twee meters, de P1 meter en de kWh meter. De kWh meter meet de opgewekte energie van de zonnepanelen.

met deze twee meters worden drie grafieken gemaakt. 1) opgewekte energie door de zonnepanelen 2) het eigen verbruik en 3) wat je uit het net haalt of teruglevert (dus wat de energiemeter aan het energiebedrijf doorgeeft).

Nieuw is dat grafiek 2) nu ook voor de "live-data" werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEW-SZB7yznNk-S_5KBLY3r7wI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/52LDfxyf6v7a1hH7UKPINJL3.jpg?f=fotoalbum_large

ik krijg helaas niet alle 3 de grafieken in 1 keer in beeld voor een screenshot. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ptrvb
Hoe kan ik meedoen met de bêta-app voor android?

Uit de software van mijn zonnepanelen-inverter (van Solar Edge, wifi verbonden in het thuisnetwerk) zouden -via een API- gegevens aan de Energy app kunnen worden aangeleverd.
Het zou mooi zijn als dat mogelijk zou worden: Door de API-sleutel van Solar Edge in de Energy app in te voeren ook in de Energy app de produktie van de panelen in grafieken te zien, zoals met de Eastron-meter.....

[ Voor 94% gewijzigd door Ptrvb op 03-09-2020 18:16 ]

• BlakHawk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVBqUphRv5aK_Tlc7M4BujNFkkM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hNzz5D0OXn1mQe6CUYjmqkod.png?f=user_large

Jammer bij de auto nog geen derde grafiek...

• Hopjesvla79
+1 voor gebruik van de api van Solaredge (en andere omvormers). Geeft voor gebruikers de mogelijkheid om zonder kwh meter toch het eigengebruik te zien

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Hopjesvla79 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:33:
+1 voor gebruik van de api van Solaredge (en andere omvormers). Geeft voor gebruikers de mogelijkheid om zonder kwh meter toch het eigengebruik te zien
Dat zou inderdaad leuk zijn - maar dan wordt het wel heel exclusief voor SE-gebruikers. Hun kWh-meter is wat dat betreft natuurlijk veel meer multi-inzetbaar.
Pagina: 1 ... 4 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic