• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Gramser schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:24:
[...]

Dat zou inderdaad leuk zijn - maar dan wordt het wel heel exclusief voor SE-gebruikers. Hun kWh-meter is wat dat betreft natuurlijk veel meer multi-inzetbaar.
Ja en het werkt echt perfect in het ecosysteem!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ptrvb
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-09-2021
Dat is waar.
Zo blijft het Homewizard ecosysteem ook clean, makkelijker/beter te onderhouden en generiek zonder afhankelijkheden (behalve van de gestandaardiseerde "slimme meter")
Toch maar "investeren" in de kWh meter...., wie A zegt moet ook B zeggen😂

[ Voor 8% gewijzigd door Ptrvb op 03-09-2020 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:57
Zeker wat voor te zeggen om de eigen kwh meter te gebruiken, maar denk dat je nog meer mensen kan bereiken met een app waarbij je meteen de api van je omvormer kan gebruiken Ipv te moeten sleutelen in de meterkast. Niet iedereen wil en kan dat. Geen idee of andere aanbieders als Solaredge dit ook ondersteunen, maar kan me voorstellen dat er meer een api hebben en dan kan het daarmee ook opgelost worden. Ben nog geen andere aanbieder ategen gekomen waarbij dit kan, dus het zou een mooie kans kunnen zijn voor @HomeWizard_NL

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Hopjesvla79 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:27:
Zeker wat voor te zeggen om de eigen kwh meter te gebruiken, maar denk dat je nog meer mensen kan bereiken met een app waarbij je meteen de api van je omvormer kan gebruiken Ipv te moeten sleutelen in de meterkast. Niet iedereen wil en kan dat. Geen idee of andere aanbieders als Solaredge dit ook ondersteunen, maar kan me voorstellen dat er meer een api hebben en dan kan het daarmee ook opgelost worden. Ben nog geen andere aanbieder ategen gekomen waarbij dit kan, dus het zou een mooie kans kunnen zijn voor @HomeWizard_NL
Ik moet wel zeggen, ik heb er een paar dagen tegenop gezien en een elektricien gebeld. Maar die had pas een week later tijd.

Toen zelf gedaan en het viel mij 100% mee.

Als zelfs ik het kan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Bedenk wel dat niet iedereen überhaupt plek heeft in de meterkast om er iets bij te plaatsen. Dan zou een softwarematige oplossing een uitkomst kunnen zijn. Denk ook dat voor veel 'gewone' gebruikers het zelf doen een brug te ver is. Hier op Tweakers zijn we meestal net iets handiger, maar ik denk dat we niet de hoofddoelgroep van het product zijn. (moet zelf trouwens ook eens kijken of het gaat passen bij mij zit ik me te bedenken net)

Hi Ha Hopjesvla

• Ptrvb
Nou, dat speelt bij mij wel mee om er definitief aan te beginnen: Ik ga de laatste vrije plek in de groepenkast eraan kwijt raken en/of oudere brede naar smallere installatieautomaten gaan vervangen.
En inderdaad, niet iedereen wil in de groepenkast "sleutelen" of een electricien betalen om dit te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-09 23:46
Ptrvb schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:57:
Hoe kan ik meedoen met de bêta-app voor android?

Uit de software van mijn zonnepanelen-inverter (van Solar Edge, wifi verbonden in het thuisnetwerk) zouden -via een API- gegevens aan de Energy app kunnen worden aangeleverd.
Het zou mooi zijn als dat mogelijk zou worden: Door de API-sleutel van Solar Edge in de Energy app in te voeren ook in de Energy app de produktie van de panelen in grafieken te zien, zoals met de Eastron-meter.....
Hopjesvla79 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:27:
Zeker wat voor te zeggen om de eigen kwh meter te gebruiken, maar denk dat je nog meer mensen kan bereiken met een app waarbij je meteen de api van je omvormer kan gebruiken Ipv te moeten sleutelen in de meterkast. Niet iedereen wil en kan dat. @HomeWizard_NL
We hebben hier in een vroeg stadium van ontwikkeling van Energy ook naar gekeken. We kwamen hier wat problemen tegen. :|

API's van zonnepanelen converters voldoen niet aan de hoge eisen van Energy app, zo kan de officieele SolarEdge api maar eens per 5 minuten data doorgeven. Dit betekend dat live inzicht onmogelijk is.

Ook zijn converters niet MID gekeurd, wat betekend dat verrekeningen met de data (bijvoorbeeld hoofdaansluiting voor 'eigen verbruik') grote afwijkingen kunnen bevatten waardoor de data in de app niet overeen komt met de werkelijkheid.

Als we de SolarEdge API gaan ondersteunen bedienen we grotendeels een subcatagorie van onze huidige gebruikers die al een SolarEdge apparaat heeft. De doelgroep is dus nog redelijk exclusief (lees klein). We ontwikkelen nu (zeker gezien Energy nog in de kinderschoenen staat) liever aan oplossingen waar alle gebruikers iets mee kunnen.

Op het moment dat we SolarEdge zouden ondersteunen, zullen er ook vragen ontstaan over omvormers van SMA, Fronius, Growatt, Enphase, Goodwe, Delta, ABB etc. Op dit moment willen wij niet de verwachting schetsen dat we implementaties gaan maken met alle verschillende soorten merken converters. Met alle verschillende soorten mogelijkheden per converter.

Daarnaast zijn veel converter API's alleen op het lokale netwerk bereikbaar (solaredge als uitzondering) wat er voor zorgt dat een ander apparaat (zoals de P1 meter of kWh meter) deze data zal moeten worden afvangen en doorgeven. Dit is technisch vrij complex, maar ook vooral om uit te leggen aan een klant/support.

Ik sluit niet uit dat we in de toekomst een implementatie gaan maken met zonnepanelen converters, maar op dit moment staat dit niet hoog op de wensenlijst om bovenstaande redenen maar ook vooral om de kanttekeningen die erbij komen in de uitleg naar wat er wel of niet mogelijk is per implementatie. Nu is dit heel simpel. Ookal raden wij niet voor iedereen aan om een kWh meter zelf te installeren, werkt het wel voor elke bron, en geeft het overal dezelfde kwaliteit/standaard van metingen. Het schoonhouden/begrijpbaar houden van het Energy app aanbod is ook veel waard. Zeker als mensen kunnen kiezen tussen een beperkte solarEdge implementatie of een kWh meter.

Wij lezen veel reacties over te weinig ruimte in meterkast voor de kWh meter.In sommige gevallen is er bij de zonnepanelen al een PV verdeler geplaatst waar deze los in geplaatst kan worden, anders is het ook mogelijk om een kWh meter bij de zonnepanelen converter te plaatsen in plaats van de meterkast als hier geen ruimte beschikbaar is.

[ Voor 7% gewijzigd door HomeWizard_NL op 04-09-2020 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
slijkie schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:19:
Moet wel zeggen dat de settings erg beperkt is. Dat je alleen Energie hoog en laag kan invullen, plus 0,000 en niet meer. want ik zou 0,00000 nodig hebben, aangezien bij mij bijvoorbeeld HOOG op € 0,07489 zit en LAAG op € 0,06307.

Nu maar 0,075 en 0,063 gebruikt.

Verder is niet veel meer in te voeren. Maargoed komende weken even aankijken.
In de volgende update worden de tarieven bijgepast naar 5 decimalen 8) ,

waarom dit origineel met 3 decimalen was:
5000 * 0,00099 = 4,95

met andere woorden, over 5000 kWh, zou de afwijking in het meest extreme geval 5 euro zijn. (minimaal dus ;) ) De meeste gebruikers gebruiken minder dan 5000kWh per jaar, dus die 5 euro haal je al niet. Een gemiddelde berekening komt neer op 1 euro afwijking over een jaar.

Het leek ons simpelweg niet de moeite voor de doorsnee consument om 5 decimalen in te vullen. Na veel feedback van de tweakers groep hebben we toch besloten dit te gaan ondersteunen.

[ Voor 3% gewijzigd door HomeWizard_NL op 04-09-2020 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
edit

[ Voor 99% gewijzigd door HomeWizard_NL op 04-09-2020 00:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Ptrvb schreef op donderdag 3 september 2020 @ 23:33:
Nou, dat speelt bij mij wel mee om er definitief aan te beginnen: Ik ga de laatste vrije plek in de groepenkast eraan kwijt raken en/of oudere brede naar smallere installatieautomaten gaan vervangen.
En inderdaad, niet iedereen wil in de groepenkast "sleutelen" of een electricien betalen om dit te doen.
Ik wilde hem -eigenwijs als ik ben- eigenlijk vóór de automaat plaatsen, omdat er dan ten alle tijden stroom op bleef staan, ook als de groep zelf eruit zou knallen.

Maar omdat mijn meterkast van die klik-automaten heeft, kán dat niet.

Installatie was dus eigenlijk best simpel, omdat je achter de automaat werkt. Het was voor mij 10 minuten werk. Een elektricien is met 5 minuten klaar.

Als ik nu een nieuwbouw huis zou bouwen, zou ik achter iedere automaat een kWh meter zetten. Gewoon omdat het kan.

Ik had laatst toen we op vakantie gingen de automaat van de laadpaal (waar de kWh meter achter zit) uitgezet voor 3,5 week. Na aanzetten is alle data nog aanwezig in de kWh meter. Standen etc zijn er nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptrvb
@BlakHawk
Lijkt me ook geen punt om het zelf te doen.
Zo eigenwijs ben je niet, hoor: Als ik het plaatje goed bekijk dat bij de kWh meter staat, dan wordt de meter daar toch ook vóór de automaat geplaatst? Dus tussen de "stroomvoorziening/kant van meterkast" en "automaat van zonnepanelen/warmtepomp/laadpaal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ayxR142nbzjMXQ88nVhh6PxKbU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rlE8ltvf6js5mMVZWXjuFWOB.jpg?f=user_large

@linker
Hoe kom ik aan de bêta versie van de Energy app?

@HomeWizard_NL
Hartelijk dank voor jullie wederom uitgebreide reactie op mijn API-wens. Ik begrijp jullie overwegingen helemaal.

[ Voor 30% gewijzigd door Ptrvb op 04-09-2020 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Ptrvb schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:24:
@BlakHawk
Zo eigenwijs ben je niet, hoor: Als ik het plaatje goed bekijk dat bij de kWh meter staat, dan wordt de meter daar toch ook vóór de automaat geplaatst? Dus tussen de "stroomvoorziening/kant van meterkast" en "automaat van zonnepanelen/warmtepomp/laadpaal
[Afbeelding]

@linker
Nou ja, de automaat kan links of rechts van de kWh meter op het plaatje, zonder dat er iets aan de tekst gelogen is ;)

Na de automaat is dus wel velen malen makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptrvb
@BlakHawk
Ik interpreteerde het plaatje zo, dat de kWh-meter volgens dat aansluitschema altijd gevoed wordt (door de "stroomvoorziening") en blijft werken.
Ook al zou de automaat (van PV, laadpaal of warmtepomp oid) erachter uitgeschakeld worden.

En natuurlijk, of de meter links of rechts van de automaat in de kast zit maakt niks uit😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Ptrvb schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:24:
@BlakHawk
[Afbeelding]

@linker

@HomeWizard_NL
Hartelijk dank voor jullie wederom uitgebreide reactie op mijn API-wens. Ik begrijp jullie overwegingen helemaal.
Theoretisch maakt het niet uit waar je de kWh meter plaatst. In het ene geval blijft hij online, en meet hij 0. In het andere geval. Gaat hij offline, en geeft hij niks door. eind resultaat is dat de app bij de ene oplossing een 0 lijn tekent en bij de andere de lijn doortrekt vanaf het laatst gemeten punt.

De illustratie is bedoeld is om uit te leggen dat je je stroom voorziening altijd links hebt, en je meting rechts. Dit komt omdat dit (anders dan bij reguliere kWh meters) een bi-directionele meter is die 2 kanten stroom op meet (verbruik en oplevering over een meter). Bij de meeste kWh meters moet je de aansluiting omdraaien om zonnepanelen te meten, omdat deze maar een kant op kunnen meten. Bij onze kWh meter dus juist niet.

Voor de beta stuur je een mail naar beta@homewizard.com met je homewizard account en het platform waarvoor je wilt testen.

[ Voor 12% gewijzigd door HomeWizard_NL op 04-09-2020 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptrvb
@HomeWizard_NL
Inderdaad: zolang er spanning op de meter staat kan hij online blijven.
Jullie aansluitschema laat dat nog vrij.
Wil je de meter continu online, dan wordt de automaat in het schema op L-out en N-out van de meter aangesloten.
Wil je de meter ook geschakeld door de automaat, dan wordt de automaat op L-in en N-in van de meter aangesloten en het te meten apparaat (PV,Pomp,Laadpaal) op L-out en N-out

Waar je de meter fysiek in de groepenkast monteert, links of rechts van de automaat, maakt natuurlijk niet uit, zolang je de juiste verbindingen maar maakt, afhankelijk van of je hem "voor" of "achter" de automaat wil laten werken.

Ik stuur zo een mailtje om mee te doen met de bêta app

[ Voor 12% gewijzigd door Ptrvb op 04-09-2020 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Ptrvb schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:38:
@HomeWizard_NL
Inderdaad: zolang er spanning op de meter staat kan hij online blijven. Jullie aansluitschema staat daar los van. Wil je de meter continu online dan wordt de automaat in het schema op L-out en N-out van de meter worden aangesloten. Geschakeld door de automaat, wordt de automaat op L-in en N-in van de meter aangesloten.

Waar je de meter fysiek in de groepenkast monteert, links of rechts van de automaat, maakt natuurlijk niet uit, zolang je de juiste verbindingen maar maakt, afhankelijk van of je hem "voor" of "achter" de automaat wil laten werken.

Ik stuur zo een mailtje om mee te doen met de bêta app
Dat gaat dus bij nieuwere meterkast en niet.
Geen idee of het standaard is, maar de voeding van de automaat wordt door mijn kast geeegeld. De automaat klik ik in de kast en hij krijgt stroom van de kast.

Voor de automaat plaatsen was wat ik wilde, maar dat kon dus niet.
Erachter is de installatie van de kWh meter prima zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptrvb
@BlakHawk
Ik snap je probleem. Jammer! Ik heb nog een iets oudere groepenkast, zonder "kammenrail" oid met pinnen waar spanning op staat die contact maken met automaten....

[ Voor 62% gewijzigd door Ptrvb op 05-09-2020 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ptrvb
WiFi kWh meter besteld. Van de week in de groepenkast zetten.
Ik zet hem "achter" de aardlekautomaat van de PV, dan hoef ik alleen die automaat uit te schakelen voor het aansluiten.
Samen met de P1 meterlezer is het dus de bedoeling in de Energy App real time en totalen te zien van: PV productie, opname uit het net, teruglevering aan het net en stroomverbruik in de woning.
Ik ben benieuwd....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ptrvb
kWh meter in meterkast geplaatst. Was even wat gepruts door "draad-drukte" bij de laatst beschikbare plek. Toen aan Energy app gekoppeld. Lukte eerst niet, tot ik me herinnerde om Locatie op telefoon aan te zetten bij het zoeken en maken van WiFi verbinding in mijn thuisnetwerk. In de bêta versie van de app die ik gebruik (1.1.0/52) werd dit niet gevraagd.
Daarna het bekende fluitje van een cent.
De app toont nu 2 extra grafieken. In mijn geval: productie zonnepanelen en stroom gebruik.
Het laatste is de totale stroomafname in huis. Afkomstig van de zonnepanelen, al of niet aangevuld met stroom uit het net. Of andersom: stroom uit het net, al of niet aangevuld met stroom van de zonnepanelen. Natuurlijk afhankelijk van de omstandigheden (dag/nacht, weer, ingeschakelde apparatuur enz.)
Mooi compleet beeld.
@HomeWizard_NL
In bêta versie van app zag ik nog een paar kleine oneffenheden: stroomgebruik in kWh wordt in staafgrafieken voor o.a. week, maand en jaar in groen weergegeven met groen pijltje omhoog er naast. Zou m.i. paars moeten zijn met paars pijltje naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptrvb
2 voorbeelden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0ym4A_RLFN23O_SYrt8XtM5XQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrGscZlmlXAuQ6smEcdk1Khh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JtKfI4D48AXpzDBKYoJaXXWKxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3xho63AKxijFsaG7xpzJ3ML.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Ptrvb schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:30:
kWh meter in meterkast geplaatst. Was even wat gepruts door "draad-drukte" bij de laatst beschikbare plek. Toen aan Energy app gekoppeld. Lukte eerst niet, tot ik me herinnerde om Locatie op telefoon aan te zetten bij het zoeken en maken van WiFi verbinding in mijn thuisnetwerk. In de bêta versie van de app die ik gebruik (1.1.0/52) werd dit niet gevraagd.
Daarna het bekende fluitje van een cent.
De app toont nu 2 extra grafieken. In mijn geval: productie zonnepanelen en stroom gebruik.
Het laatste is de totale stroomafname in huis. Afkomstig van de zonnepanelen, al of niet aangevuld met stroom uit het net. Of andersom: stroom uit het net, al of niet aangevuld met stroom van de zonnepanelen. Natuurlijk afhankelijk van de omstandigheden (dag/nacht, weer, ingeschakelde apparatuur enz.)
Mooi compleet beeld.
@HomeWizard_NL
In bêta versie van app zag ik nog een paar kleine oneffenheden: stroomgebruik in kWh wordt in staafgrafieken voor o.a. week, maand en jaar in groen weergegeven met groen pijltje omhoog er naast. Zou m.i. paars moeten zijn met paars pijltje naar beneden.
Beste ptrvb,

Deze was bij ons ook bekend :) , we verzoeken je wel om problemen van de Beta via beta@homewizard.com te melden. (En niet via tweakers ;) )

Met vriendelijke groet,
HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ptrvb
@HomeWizard_NL
Sorry, dat zal ik voortaan graag doen. Ik had het e-mail adres om feedback te geven op bêta versies nog niet. Dank hiervoor👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Laatst online: 11-09 12:50
Goed bezig @Ptrvb !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ptrvb
Dank je. Maar dat is ook geen kunst als je het ook leuk vindt om er mee bezig te zijn..... :)

[ Voor 6% gewijzigd door Ptrvb op 09-09-2020 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:26
Iemand enig idee wanneer de 3 fase KWH meter komt? Dit ziet er perfect uit voor mijn behoefte :)

• Ptrvb
@SiNisTrAD
Mail of bel Homewizard even. Dan weet je het uit de eerste hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
SiNisTrAD schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:40:
Iemand enig idee wanneer de 3 fase KWH meter komt? Dit ziet er perfect uit voor mijn behoefte :)
Op dit moment is de 3 fase kWh meter in certificering voor CE, EMC, RoHS en MID. Zodra deze door deze certificering heen is, en er geen problemen zijn, start de productie.

Om een exacte datum te noemen is door bovenstaande moeilijk. We durven nog geen verwachtingen te scheppen op dit moment. We vragen je dus nog even om je geduld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HomeWizard_NL

Energy update! 1.1.0

Energy is sinds de release met veel enthousiasme door jullie ontvangen. Wij presenteren met veel plezier de nieuwtjes waar je vandaag al gebruik van kan maken met Energy 1.1.0! :*)

Iconisch!

Elk type grafiek heeft nu een eigen icoon, zo zie je meteen welke grafiek van je hoofdaansluiting, zonnepanelen of elektrische auto is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tci-aA0eU3vtpYiE-iC2qdflgb4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ag3g4nhMdvWJJpdxv8zcpWnN.png?f=user_small

Tarieven update

Veel gebruikers gaven aan een wens te hebben om met meer decimalen de tarieven in te kunnen stellen. Met deze nieuwe update kun je tot wel 5 decimalen instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5mseKLOWXnT604nfOPqD-CvVmU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/88hq4kQj4laeoOV4YSZ457TU.png?f=user_small

Met zonnepanelen live je gebruik in huis zien?

Als de slimme meter 500 watt teruglevering meet, weet je niet of je 2000 watt opwekt en 1500 watt gebruikt - OF - dat je 1000 watt opwekt en 500 watt gebruikt.
Dat is nu verleden tijd. Combineer je een P1 meter met een HomeWizard Wi-Fi kWh meter op je zonnepanelen, dan krijg je niet alleen de opbrengst van je zonnepanelen erbij, maar heb je nu ook tot op de seconde inzicht in het echte gebruik in huis met waanzinnige grafieken. (voorheen kon je al dag/week/maand/jaar zien. nu ook live)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzTsEET9ECoKA8059qFTIel0LVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pW4PBEA8LX8OOGWY6BrqXaLd.png?f=fotoalbum_small

Open API voor P1 meter Deze is voor jullie _/-\o_

Voor iedereen die nog meer uit zijn P1 meter wilt halen! Met de API is het voor tweakers en handige gebruikers mogelijk om zelf de informatie van de P1 meter uit te lezen en integraties te maken binnen andere platformen. Meer weten? bekijk dan de documentatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVDpNQ_96ovkMS_ieJjEPpz1PlY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rTQbgyK84t6ZkYs3aU0oDDMQ.png?f=user_small

De mensen welke al een P1 meter hebben krijgen in de mail met de update ook een enquête mee voor ervaringen met energy en wensen. Wij zijn erg benieuwd naar jullie reactie.

Veel meetplezier! HomeWizard

[ Voor 9% gewijzigd door HomeWizard_NL op 16-09-2020 13:02 ]

• Gramser
Ik ben benieuwd, op dit moment zie ik nog geen update in de appstore. We wachten af - goed bezig!

• BlakHawk
HomeWizard_NL schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:22:

Energy update! 1.1.0

Energy is sinds de release met veel enthousiasme door jullie ontvangen. Wij presenteren met veel plezier de nieuwtjes waar je vandaag al gebruik van kan maken met Energy 1.1.0! :*)

Iconisch!

Elk type grafiek heeft nu een eigen icoon, zo zie je meteen welke grafiek van je hoofdaansluiting, zonnepanelen of elektrische auto is.

[Afbeelding]

Tarieven update

Veel gebruikers gaven aan een wens te hebben om met meer decimalen de tarieven in te kunnen stellen. Met deze nieuwe update kun je tot wel 5 decimalen instellen.

[Afbeelding]

Als de slimme meter 500 watt teruglevering meet, weet je niet of je 2000 watt opwekt en 1500 watt gebruikt - OF - dat je 1000 watt opwekt en 500 watt gebruikt.
Dat is nu verleden tijd. Combineer je een P1 meter met een HomeWizard Wi-Fi kWh meter op je zonnepanelen, dan krijg je niet alleen de opbrengst van je zonnepanelen erbij, maar heb je nu ook tot op de seconde inzicht in het echte gebruik in huis met waanzinnige grafieken. (voorheen kon je al dag/week/maand/jaar zien. nu ook live)

[Afbeelding]

Voor iedereen die nog meer uit zijn P1 meter wilt halen! Met de API is het voor tweakers en handige gebruikers mogelijk om zelf de informatie van de P1 meter uit te lezen en integraties te maken binnen andere platformen. Meer weten? [url="http://https//energy.homewizard.net/nl/support/solutions/articles/19000117051-homewizard-p1-meter-lokale-api-beta-"]lees dan onze documentatie over de API[/url]. (let op: ruwe telegram uitlezen is op dit moment nog niet beschikbaar, data API wel)

[Afbeelding]

De mensen welke al een P1 meter hebben krijgen in de mail met de update ook een enquête mee voor ervaringen met energy en wensen. Wij zijn erg benieuwd naar jullie reactie.

Ontwikkelingen gaan lekker vlot!
Enquête ingevuld! Leuke enquête ook.

Stiekem hoop ik dat de medegebruikers ook iets zien in stopcontact monitors. Dat lijkt mij echt een mooie uitbreiding op wasmachine, droger, vaatwasser en koelvries combi.

Waarom lijkt mij dat wat?
Ik wil nu wel eens inzichtelijk maken wat nieuwere exemplaren betekenen voor je gebruik.

Iedereen zegt wel dat een nieuw apparaat zuiniger is, maar meten is weten.

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:57

Energy update! 1.1.0

Iconisch!

[Afbeelding]

Tarieven update

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor iedereen die nog meer uit zijn P1 meter wilt halen! Met de API is het voor tweakers en handige gebruikers mogelijk om zelf de informatie van de P1 meter uit te lezen en integraties te maken binnen andere platformen. Meer weten? bekijk dan de documentatie

[Afbeelding]

Super! Ik zal ook feedback doorzetten..

Wat mij wel opvalt in de app is dat de kosten niet kloppen t.o.v. mijn contract.
Greenchoice (en mogelijk ook andere leveranciers) rekent pas de stroom export tarieven aan het einde van het jaar.

De app doet nu het volgende:
20 kWh gebruikt tegen € 0.20 ct = € 4.-
15 kWh opgewekt voor € 0.10 ct = € 1,5
Kosten vandaag: € 4 - € 1.5 = € 3.-.

Terwijl het eigenlijk zo is:
20 kWh - 15 kWh = 5 kWh x € 0,20 ct = € 1.- kosten gemaakt.

Is dit nog op te lossen door hier een functie/slider voor te maken in de app of moet ik voor nu de tarieven gelijk maken?

Zie ook de laatste pagina: https://www.greenchoice.n.../salderen-en-opwekken.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
ro3lie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:09:
[...]

Super! Ik zal ook feedback doorzetten..

Wat mij wel opvalt in de app is dat de kosten niet kloppen t.o.v. mijn contract.
Greenchoice (en mogelijk ook andere leveranciers) rekent pas de stroom export tarieven aan het einde van het jaar.

De app doet nu het volgende:
20 kWh gebruikt tegen € 0.20 ct = € 4.-
15 kWh opgewekt voor € 0.10 ct = € 1,5
Kosten vandaag: € 4 - € 1.5 = € 3.-.

Terwijl het eigenlijk zo is:
20 kWh - 15 kWh = 5 kWh x € 0,20 ct = € 1.- kosten gemaakt.

Is dit nog op te lossen door hier een functie/slider voor te maken in de app of moet ik voor nu de tarieven gelijk maken?

Zie ook de laatste pagina: https://www.greenchoice.n.../salderen-en-opwekken.pdf
Hoi Ro3lie,

kijk even naar onze reactie hier: HomeWizard_NL in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"

• Hopjesvla79

Energy update! 1.1.0

Iconisch!

[Afbeelding]

Tarieven update

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

voor de kosten berekeningen zou het mooi zijn dat wanneer je deze veranderd, de nieuwe prijzen worden gebruikt vanaf een bepaalde datum ipv alle oude data herberekenen met de nieuwe prijzen.Zo krijg je een nog beter beeld van kosten.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Hopjesvla79 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:30:
[...]

voor de kosten berekeningen zou het mooi zijn dat wanneer je deze veranderd, de nieuwe prijzen worden gebruikt vanaf een bepaalde datum ipv alle oude data herberekenen met de nieuwe prijzen.Zo krijg je een nog beter beeld van kosten.
Hoi Hopjesvla79, we hebben hier bewust niet voor gekozen, omdat je anders logboeken moet gaan bijhouden in de app over vanaf wanneer welke prijzen /dag waren in de app. En als je eenmalig verkeerd iets ingesteld hebt, moet je het met terugwerkende kracht weer kunnen veranderen etc.

Kort samengevat: erg gebruiksonvriendelijk, veel mensen weten nu al niet eens wat ze in moeten vullen :)

[ Voor 4% gewijzigd door HomeWizard_NL op 16-09-2020 14:54 ]

• HomeWizard_NL
edit

[ Voor 199% gewijzigd door HomeWizard_NL op 16-09-2020 14:54 ]

• Hopjesvla79
HomeWizard_NL schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:51:
[...]

Hoi Hopjesvla79, we hebben hier bewust niet voor gekozen, omdat je anders logboeken moet gaan bijhouden in de app over vanaf wanneer welke prijzen /dag waren in de app. En als je eenmalig verkeerd iets ingesteld hebt, moet je het met terugwerkende kracht weer kunnen veranderen etc.

Kort samengevat: erg gebruiksonvriendelijk, veel mensen weten nu al niet eens wat ze in moeten vullen :)
ha dat van niet weten ben ik met je eens, gebruiksonvriendelijk...mmm

Hier een voorbeeld zoals bv SolarEdge het heeft (ok moest er toevallig aan denken omdat vanaf morgen voor mij nieuwe prijzen gelden en het nog even moet aanpassen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fP3cvBdNgNDoh51tWyLJ16MJgUk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mGKRzr146ZEz6GcbokISGsXO.png?f=user_large

Als je maar een jaar kan terugkijken zal een berekening die halverwege het jaar wijzigd niet zo veel doen, maar wat als je over een paar jaar wil kijken? Dan kan het flink uit de pas gaan lopen. Maar begrijp de keuze wel.

Hi Ha Hopjesvla

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
@HomeWizard_NL betreft de API die jullie als "beta" beschikbaar stellen.
Zijn er nog zaken die als gegevens bij gaan komen?
Ik ben begonnen met een app voor de Homey en zou bijvoorbeeld de "dag gebruik" die ik wel in jullie eigen app zie niet als waarden in de API terug, m.a.w. dat berekenen jullie in de "cloud" terug in de app ipv lokaal uit de dongle, klopt dat?

Daarnaast ben ik benieuwd dat, stel dat je ook nog de Wifi module voor de zonnepanelen erbij hebt hoe dat terug te zien is. Ik heb namelijk niet de API voor deze DIN module gevonden.

[ Voor 20% gewijzigd door Tebbie op 17-09-2020 16:46 ]

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Tebbie schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:39:
@HomeWizard_NL betreft de API die jullie als "beta" beschikbaar stellen.
Zijn er nog zaken die als gegevens bij gaan komen?
Ik ben begonnen met een app voor de Homey en zou bijvoorbeeld de "dag gebruik" die ik wel in jullie eigen app zie niet als waarden in de API terug, m.a.w. dat berekenen jullie in de "cloud" terug in de app ipv lokaal uit de dongle, klopt dat?

Daarnaast ben ik benieuwd dat, stel dat je ook nog de Wifi module voor de zonnepanelen erbij hebt hoe dat terug te zien is. Ik heb namelijk niet de API voor deze DIN module gevonden.
Hoi Tebbie,

Bedankt voor je vraag. Op het apparaat zelf wordt geen uitgebreide historische data opgeslagen. Dit is een bewuste keuze omdat er (bijvoorbeeld bij zonnepanelen) in sommige gevallen ook data met elkaar verrekend dient te worden. Als je een dag gebruik wilt bijhouden zul je dus zelf om 00:00 de meterstand moeten opslaan en deze verrekenen met de huidig actieve meterstand. Wij hebben bewust voor een lokale API gekozen omdat veel gebruikers niet afhankelijk willen zijn van een server van derden. Misschien dat er in de toekomst ook nog oplossingen komen om cloud data uit te lezen maar wij verwachten niet dat dit op korte termijn gaat gebeuren.

De Wi-Fi kWh meter heeft op dit moment (nog) geen API.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tebbie
  • Nu online
@HomeWizard_NL Ok helder.

Ik heb inmiddels een werkende app voor Homey die via jullie API praat en lokaal voor de gebruiker met Homey de P1 meter gegevens beschikbaar stelt.

Voor de liefhebber die via commandline kan installeren

Github: https://github.com/jtebbens/Homewizard-Energy

Als de eerste tests bij anderen goed gaat zal ik vragen of code vrijgegeven kan worden voor de app store zodat andere gebruikers dit makkelijker kunnen installeren.

[ Voor 44% gewijzigd door Tebbie op 18-09-2020 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
Tebbie schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:22:

Ik heb inmiddels een werkende app voor Homey die via jullie API praat en lokaal voor de gebruiker met Homey de P1 meter gegevens beschikbaar stelt.

Als de eerste tests bij anderen goed gaat zal ik vragen of code vrijgegeven kan worden voor de app store zodat andere gebruikers dit makkelijker kunnen installeren.
Helaas (nog) geen Homey, gezien je lekker gaat met APIs, ook gebruiker van PVoutput? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
@HomeWizard_NL
Van de kWh-meter
De poorten 5/6/7 zijn die te gebruiken om de pulse ook nog uit te lezen via een 3rd party device?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Tebbie schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:22:

Goed bezig!
Mag ik deze opnemen in de TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Nu online
@BlakHawk Ja prima.
Je kan ook eventueel de community store link pakken die is makkelijker installeren zonder CLI gedoe.

https://store.homey.community/app/com.homewizardenergy

Athom/Homey app store wacht nog op validatie/certificering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Nu online
Helaas (nog) geen Homey, gezien je lekker gaat met APIs, ook gebruiker van PVoutput? :+
Ja ik gebruik PVoutput want?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
ro3lie schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:02:
@HomeWizard_NL
Van de kWh-meter
De poorten 5/6/7 zijn die te gebruiken om de pulse ook nog uit te lezen via een 3rd party device?
Ja, dit zijn pulse poorten die door een extern apparaat uitgelezen kunnen worden.

Pulse 1 Poort 5 = export 2000imp/kwh
Poort 6 = common
Pulse 2 Poort 7 = import 2000imp/kwh

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Y10
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:13

Y10

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqRGOOe6oi7YggiDLorX-8yGvv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3CpyRgumTOFupKF3GxL6exe.jpg?f=fotoalbum_large

Intussen heb ik de P1 meter en twee kWh meters gemonteerd, werkt zeer eenvoudig en met de app is het tot in detail het verbruik te zien.
Ik ben zeer tevreden.

Een kWh meter zit op de groep van de pv-panelen, de andere meet het verbruik van de warmtepompen (airco's) die ik deze zomer gemonteerd heb en deze winter ga gebruiken als verwarming.
Zodra de watermeter uit is, wil ik die ook gaan bestellen.

• Hopjesvla79
Wat staat er eigenlijk op de y-as bij de dagweergave? Watt of kwh? (dacht zelf gewoon watt)

Ik zie namelijk een verschil tussen de "nu" grafiek en de "dag" grafiek (let op het paarse gedeelte, dit heeft zeker wel een 10 minuten zo gestaan) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HHpwRCR061rrkuUuTAsGEvVURM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DQTebnPd0oejfWysfAhzXhYs.png?f=user_large

Een screenshot van de "vandaag grafiek". Er is een tijdje ruim 900, bijna 1000 wat gebruikt.

Kijk je op de "dag" grafiek dan zie je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EF5dKQ2i0eRhXqlELT6KiSn9BzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aMQBQQETwlO6tC54DZ3icduX.png?f=fotoalbum_large

De 1000 watt piek zie ik er niet terug, gaat tot ongeveer 600 (623 als ik de cursor erop zet). Hier klopt dus volgens mij iets niet.

Schaling is sowieso nog iets waar aan gesleuteld moet worden:

Als je dezelfde "dag" grafiek bekijkt in portrait mode is de y-as anders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hfitM_RgRhH2jp9Wfc1vJpzZF0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Bv3kt3JkMQir1F13rVdLodI1.png?f=user_large

:?

Hi Ha Hopjesvla

• BlakHawk
Hopjesvla79 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 10:26:
Wat staat er eigenlijk op de y-as bij de dagweergave? Watt of kwh? (dacht zelf gewoon watt)

Ik zie namelijk een verschil tussen de "nu" grafiek en de "dag" grafiek (let op het paarse gedeelte, dit heeft zeker wel een 10 minuten zo gestaan) :

[Afbeelding]

Een screenshot van de "vandaag grafiek". Er is een tijdje ruim 900, bijna 1000 wat gebruikt.

Kijk je op de "dag" grafiek dan zie je dit:
[Afbeelding]

De 1000 watt piek zie ik er niet terug, gaat tot ongeveer 600 (623 als ik de cursor erop zet). Hier klopt dus volgens mij iets niet.

Schaling is sowieso nog iets waar aan gesleuteld moet worden:

Als je dezelfde "dag" grafiek bekijkt in portrait mode is de y-as anders:

[Afbeelding]

:?
Heb ik ook gemerkt, getallen kloppen overigens wel, maar omdat je met langere tijden werkt middelen de pieken iets. Misschien iets te veel?
Maar ik kan mij voorstellen dat je niet iedere seconde meeneemt naar de dag grafieken.

In “nu” zie je iedere seconde een update.

Als je in een dag iedere seconde meeneemt wordt het een aardige rekenkracht, aangezien grafieken live tijdens het klikken (opnieuw) worden berekend.

Iedere “klik” in de app naar een andere grafiek zorgt voor een nieuwe berekening van grafiek. Die wordt op dat moment live opgebouwd.

Ik kan mij voorstellen dat je (om rekenkracht te sparen) dan iets minder waarden meeneemt.

Maar @HomeWizard_NL kan daar ongetwijfeld uitsluitsel over geven en aangeven of hier nog iets aan te doen is?

• Hopjesvla79
Resolutie zal inderdaad een oorzaak kunnen zijn, maar dan nog steeds kloppen de assen niet tussen portrait en landscape mode (die imho wel gewoon hetzelfde zouden moeten zijn)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Alle metingen worden meegenomen.

Het verschil is dat op de dag grafiek in portret modus een lagere resolutie word geladen voor de leesbaarheid en snelheid (elke 10 min gemiddeld) op de landschap weergave word een hogere resolutie geladen (elke 5 min) je hebt hier dus een hogere resolutie van gemiddelden. Omdat deze weergave groter is laden we hier een hogere resolutie zonder dat dit te kosten gaat van de leesbaarheid.

• Hopjesvla79
Duidelijk

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fanman
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11-09 09:13
Voor de gebruikers van Hubitat, ik heb een driver beschikbaar gemaakt voor de P1 module:
https://github.com/Fanman76/Hubitat-HomeWizard_P1

Bij toevoegen van de driver krijgt men (bijna) alle actieve waarden te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuOuEzDvESP0jm4OCtxYn-E9IRA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UlOCAyhAXzBoLKAwBuj8Zaas.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie
  • Nu online
Voor de Homey gebruikers is de WiFi dongle nu officieel beschikbaar als Homey app in hun App Store.

https://homey.app/a/com.homewizardenergy/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-08 08:16
Mooie producten! Heb de P1 dongle van V&A gehaald en geïnstalleerd bij mijn ouders. Werkt prima, al moest ik het klepje/deurtje van de Landis+Gyr E360 (SMR5) er definitief afhalen, anders ging het niet passen. Een ander punt is de gasgrafiek in het overzicht van de app als je op 'Nu' staat, die is leeg? Lijkt me beter om daar een gemiddelde te tonen van het afgelopen kwartier/uur in plaats van een lege grafiek.

Ik heb de SDM230 besteld voor hier als vervanging van een YouLess met een pulsteller. Hoe vaakt geeft die updates door, ook elke seconde zoals met SMR5 meters?

@Tebbie heb je al support voor de SDM230? Anders kan ik morgen/overmorgen wel even een PR inschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Nu online
@DiedB Nee helaas nog geen support. Voor zover ik weet heeft Homewizard de API niet vrijgegeven alleen voor de dongle. Daarnaast bezit ik die DIN module niet dus lastig ontwikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supernova99
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-06 15:50
Hopjesvla79 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:30:
[...]

Alles is te bouwen - maar als je het goed doet moet je dan ook het uitfaseren van de salderings regeling goed meenemen.

Over 10 jaar ofzo klopt hoe ze het nu bouwen precies. Alles wat je uit het net haalt kost je je stroomtarief, alles wat je terug levert krijg je teruglever tarief voor. Niets wordt meer op KWh verrekend.

Overigens net ook de KWh meter en P1 module besteld - tijd om de HomeWizard en Energylink uit te faseren... Morgen lekker knutselen!

[ Voor 8% gewijzigd door supernova99 op 21-09-2020 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesvd
  • Laatst online: 12:30
Tebbie schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:30:
Voor de Homey gebruikers is de WiFi dongle nu officieel beschikbaar als Homey app in hun App Store.

https://homey.app/a/com.homewizardenergy/
Leuk apparaatje (geen losse voeding nodig) en mooie bijbehorende app. En met de Homey app is het energieverbruik via de slimme meter nu inzichtelijk én te vergelijken met het energieverbruik van alle apparaten in huis (indien voorzien van slimme stekkers). Helemaal top!

Maar wat zou de LED Ring in de Homey Homewizard Energy app moeten doen? Ik verwachte een screensaver (als bij de Plugwise Smile P1 app), maar de LED Ring blijft uit. (De optie 'Gebruik ledring' staat wel op 'Ja').

PV 3195Wp op ZO & 2130Wp op NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Nu online
@andriesvd Ik had nog er idee dat de kleur van de led ring te gebruiken als je stroom teruglevert. Maar denk dat ik het achterwegen laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smika
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-05-2024
Heeft deze p1 meter ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld een alert te geven als je 90% van je maandenlijkse kosten hebt gebruikt? Of 100% van je dagelijkse kosten? Ik zie namelijk veel P1 loggers, maar met de data wordt nauwelijks wat gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Nee.

Maar als je je even inleest op het hoe en waarom van de getoonde kosten, wordt het je duidelijk waarom dat lastiger is dan het lijkt😬

[ Voor 21% gewijzigd door Gramser op 22-09-2020 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-08 08:16
Tebbie schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:52:
@DiedB Nee helaas nog geen support. Voor zover ik weet heeft Homewizard de API niet vrijgegeven alleen voor de dongle. Daarnaast bezit ik die DIN module niet dus lastig ontwikkelen.
Ik zie het, mijn kWh meter heeft inderdaad nog geen lokale API. @HomeWizard_NL staat deze functionaliteit op de planning?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
DiedB schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:49:
[...]

Ik zie het, mijn kWh meter heeft inderdaad nog geen lokale API. @HomeWizard_NL staat deze functionaliteit op de planning?
Hoi DiedB,

Deze staat zeker op de planning :), ik kan met zekerheid te zeggen dat de kWh meter ook een lokale API krijgt, ik kan nog geen verwachting af geven wanneer dit gebeurd.
Energy als platform is nog vrij jong :9 (2 maanden publiek verkrijgbaar) We zijn nu vooral nog druk met bugs uitroeien van de eerste grote gebruikersgroep en voor bereiden op updates waar deze gebruikersgroep het meeste aan heeft/ om vraagt. Wij zullen per moment bepalen wat de hoogste prioriteit heeft. (hiervoor worden ook de huidige enquête en dergelijke gebruikt welke bestaande gebruikers ontvangen hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:55:
[...]

Hoi DiedB,

Deze staat zeker op de planning :), ik kan met zekerheid te zeggen dat de kWh meter ook een lokale API krijgt, ik kan nog geen verwachting af geven wanneer dit gebeurd.
Energy als platform is nog vrij jong :9 (2 maanden publiek verkrijgbaar) We zijn nu vooral nog druk met bugs uitroeien van de eerste grote gebruikersgroep en voor bereiden op updates waar deze gebruikersgroep het meeste aan heeft/ om vraagt. Wij zullen per moment bepalen wat de hoogste prioriteit heeft. (hiervoor worden ook de huidige enquête en dergelijke gebruikt welke bestaande gebruikers ontvangen hebben)
Goed bezig!
Enquête uiteraard ingevuld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanman
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11-09 09:13
Fanman schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:07:
Voor de gebruikers van Hubitat, ik heb een driver beschikbaar gemaakt voor de P1 module:
https://github.com/Fanman76/Hubitat-HomeWizard_P1
...
Ok, new driver released: Repository

Fixed:
  • When only using L1 power lead, set pref so no error wil display
  • Value units now show in events
Known issues
  • When only using L1 power lead, and pref is not set, an error wil show
  • Custom units do not show in tiles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Nu online
@HomeWizard_NL zouden jullie misschien de firmware versie van de dongle of wellicht een APi build versie kunnen meegeven in de response van dongle en straks de andere modules. Reden is daf blijkbaar vanaf firmware 1.48 de API werkt en er was een gebruiker die probeerde de API te gebruiken en kreeg een “denied”.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-09 22:47
Recent verhuisd van een goed geïsoleerde huur maisonnette woning naar een matig geïsoleerde hoekwoning. Hier vloerverwarming gelegd met volledig evohome aangestuurd systeem. Mede daardoor voor mij zeer onduidelijk wat ik ga verbruiken en wat de invloeden zijn op verbruik. Om inzichtelijk te houden wat ik verbruik en met name waar het gebruik in zit de p1 meter aangeschaft. Tot nu toe zeer tevreden over de resultaten. Tot nu toe zie ik waar de gebruiken inzitten en op den duur zal ik meer inzicht krijgen in onder andere warmte verbruik. Met name de fine tuning in de dag/nacht warmte van de vloerverwarming in tijd als temperatuur.

@HomeWizard_NL ik gebruik de app op IOS, met name de gebruiksgemak is voor mij doorslaggevend. Als ik twee verbeter punten mag aanbevelen is dat ik als eerste het automatisch widescreen draaien wanneer ik op een grafiek druk echt als hinderlijk ervaar. Ten tweede, hoewel iOS 14 net uit is, zou ik een energy widget zeker waarderen/aanbevelen.

• HomeWizard_NL
Tebbie schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:10:
@HomeWizard_NL zouden jullie misschien de firmware versie van de dongle of wellicht een APi build versie kunnen meegeven in de response van dongle en straks de andere modules. Reden is daf blijkbaar vanaf firmware 1.48 de API werkt en er was een gebruiker die probeerde de API te gebruiken en kreeg een “denied”.
Hoi Tebbie!

Elke P1 meter met verouderde firmware krijgt automatisch een update binnen een uur na aansluiten. Zodra er nieuwe functies in de API komen krijgt deze in de call ook een nieuw versie nummer. De oude versie api blijft ook werken bij updates zodat integraties niet stuk gaan. Als een gebruiker dus een ''denied'' krijgt wordt deze binnen het uur verholpen. In een later stadium zul je de update kunnen forceren binnen de app.

Wij denken niet dat het heel veel nut heeft met bovenstaande methode om het versie nummer nu als een patch uit te brengen. We zullen bij de volgende API update (v2) zorgen dat deze wel meegenomen wordt als functie.

[ Voor 11% gewijzigd door HomeWizard_NL op 23-09-2020 09:53 ]

• HomeWizard_NL
Dashlane schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:42:
Recent verhuisd van een goed geïsoleerde huur maisonnette woning naar een matig geïsoleerde hoekwoning. Hier vloerverwarming gelegd met volledig evohome aangestuurd systeem. Mede daardoor voor mij zeer onduidelijk wat ik ga verbruiken en wat de invloeden zijn op verbruik. Om inzichtelijk te houden wat ik verbruik en met name waar het gebruik in zit de p1 meter aangeschaft. Tot nu toe zeer tevreden over de resultaten. Tot nu toe zie ik waar de gebruiken inzitten en op den duur zal ik meer inzicht krijgen in onder andere warmte verbruik. Met name de fine tuning in de dag/nacht warmte van de vloerverwarming in tijd als temperatuur.

@HomeWizard_NL ik gebruik de app op IOS, met name de gebruiksgemak is voor mij doorslaggevend. Als ik twee verbeter punten mag aanbevelen is dat ik als eerste het automatisch widescreen draaien wanneer ik op een grafiek druk echt als hinderlijk ervaar. Ten tweede, hoewel iOS 14 net uit is, zou ik een energy widget zeker waarderen/aanbevelen.
bedankt voor je feedback! Het automatisch fullscreen draaien is voornamelijk omdat je hier naar een ''fullscreen'' weergave gaat. De grafiek wordt namelijk niet groter dan op de voorpagina als je deze fullscreen zet. (aannemelijker is dat deze verticaal compleet uit verband wordt getrokken als deze groter wordt.) In onze optiek heeft fullscreen daarom geen meerwaarde in een portretmodus want je krijgt niet meer ruimte. Wij horen het echter graag als jij hier anders over denkt :). De widgets van iOS14 zijn zeker erg leuk :9

• Shoot_me507
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-08 13:35
Hi allemaal,

Ook sinds gisteren een tevreden klant, aansluiten van de P1 meter is enorm simpel en de APP is intuitief.

Gezien het allemaal zo simpel gaat ben ik van plan om ook te beginnen met het meten van de opbrengst van de zonnepanelen op het dak gebruikmakend van de KWH meter.

De zonnenpanelen zijn verspreid over 2 groepen in de stoppenkast, betekend dit dan ook dat er 2 kWh meters nodig zijn of is er er een manier om deze zo te koppelen dat ik er met eentje door kan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-09 22:47
HomeWizard_NL schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:58:
[...]

bedankt voor je feedback! Het automatisch fullscreen draaien is voornamelijk omdat je hier naar een ''fullscreen'' weergave gaat. De grafiek wordt namelijk niet groter dan op de voorpagina als je deze fullscreen zet. (aannemelijker is dat deze verticaal compleet uit verband wordt getrokken als deze groter wordt.) In onze optiek heeft fullscreen daarom geen meerwaarde in een portretmodus want je krijgt niet meer ruimte. Wij horen het echter graag als jij hier anders over denkt :). De widgets van iOS14 zijn zeker erg leuk :9
Wat ik merk is dat IOS eigenlijk altijd gericht is op aanklikken waarbij je de grafiek niet automatisch draaid, neem als voorbeeld de gezondheid app. Dus automatisch druk ik op de grafiek om bijvoorbeeld te zien wat ik om 7uur heb gebruikt, daar heb ik niet widescreen voor nodig. Daarnaast zit er ook geen knop vorige, dus ik tik de grafiek uit automatisme aan, en vervolgens moet ik het toestel tweemaal kantelen om weer terug te gaan.

Misschien wel intressant om wat andere daar van vinden, ik heb het gevoel dat het indruist in hoe IOS werkt en daardoor dit zo opmerkelijk vind. Ik merk ook dat het niet went.

Bedankt voor de reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Y10
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:13

Y10

Shoot_me507 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:50:

De zonnenpanelen zijn verspreid over 2 groepen in de stoppenkast, betekend dit dan ook dat er 2 kWh meters nodig zijn of is er er een manier om deze zo te koppelen dat ik er met eentje door kan?
Je kunt de meter voor de twee groepen aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
@Dashlane Ben ik het eigenlijk volledig mee eens!

[ Voor 13% gewijzigd door Gramser op 23-09-2020 13:03 ]

• Tebbie
  • Nu online
Hoi Tebbie!

Elke P1 meter met verouderde firmware krijgt automatisch een update binnen een uur na aansluiten. Zodra er nieuwe functies in de API komen krijgt deze in de call ook een nieuw versie nummer. De oude versie api blijft ook werken bij updates zodat integraties niet stuk gaan. Als een gebruiker dus een ''denied'' krijgt wordt deze binnen het uur verholpen. In een later stadium zul je de update kunnen forceren binnen de app.

Wij denken niet dat het heel veel nut heeft met bovenstaande methode om het versie nummer nu als een patch uit te brengen. We zullen bij de volgende API update (v2) zorgen dat deze wel meegenomen wordt als functie.
Ok helder @HomeWizard_NL ik verwacht nu ook geen patch daarvoor was meer een voorstel dat er een manier is tegen welke API ik praat met de applicatie straks (v1 of v2 etc.). Kan je mij toevoegen aan een lijst als er API update vrijkomt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Shoot_me507 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:50:
Hi allemaal,

Ook sinds gisteren een tevreden klant, aansluiten van de P1 meter is enorm simpel en de APP is intuitief.

Gezien het allemaal zo simpel gaat ben ik van plan om ook te beginnen met het meten van de opbrengst van de zonnepanelen op het dak gebruikmakend van de KWH meter.

Hoi Schoot_me507,

Je kunt prima één kwh meter voor meerdere zonnepanelen converters/ groepen zetten. Onder de voorwaarde dat deze wel aan dezelfde aardlek en fase verbonden zitten. Als deze op andere aarlek schakelaar of fases zitten ga je groepen met elkaar verbinden. Dit raden wij niet aan :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Tebbie schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:00:
[...]

Ok helder @HomeWizard_NL ik verwacht nu ook geen patch daarvoor was meer een voorstel dat er een manier is tegen welke API ik praat met de applicatie straks (v1 of v2 etc.). Kan je mij toevoegen aan een lijst als er API update vrijkomt?
Je krijgt automatisch meldingen van alle updates als je ingeschreven staat voor onze beta. (volgensmij sta jij dit al ;) )

• Tebbie
  • Nu online
@HomeWizard_NL Volgens mij juist niet. Ik heb die API ook maar via internet.
Ben wel een long term user van HomeWizard Energylink en Heatlink en daar ook de Homey app voor mede ontwikkeld. Ben sinds de oude HomeWizard support is vervallen uitgeschreven. Waar kan ik op de beta lijst komen dan?

• HomeWizard_NL
Tebbie schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:25:
@HomeWizard_NL Volgens mij juist niet. Ik heb die API ook maar via internet.
Ben wel een long term user van HomeWizard Energylink en Heatlink en daar ook de Homey app voor mede ontwikkeld. Ben sinds de oude HomeWizard support is vervallen uitgeschreven. Waar kan ik op de beta lijst komen dan?
stuur even een mailtje naar beta@homewizard.com dan zorgen we dat je ook in de beta komt.

• Tebbie
  • Nu online
@HomeWizard_NL dat mail adres bestaat niet.

<beta@homewizard.nl>: host aspmx.l.google.com[108.177.127.27] said: 550-5.1.1
The email account that you tried to reach does not exist. Please try
550-5.1.1 double-checking the recipient's email address for typos or
550-5.1.1 unnecessary spaces. Learn more at 550 5.1.1
https://support.google.com/mail/?p=NoSuchUser a6si843142edn.512 - gsmtp (in
reply to RCPT TO command)

[ Voor 81% gewijzigd door Tebbie op 23-09-2020 23:35 ]

• BlakHawk
Tebbie schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:35:

Ik heb hem ooit naar beta@homewizard.com gestuurd

• HomeWizard_NL
Tebbie schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:35:

Oeps! Dat moet natuurlijk beta@homewizard.com zijn :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ptrvb
@DiedB
Ik heb wat materiaal uit het P1-klepje (van het korte stukje aan de onderkant) weggehaald met een vijltje. Zo kon het platte kabeltje er tussen en het klepje teruggeplaatst worden.
Het gaat natuurlijk nergens over, maar het klepje heeft weer zijn plaatsje en zwerft niet rond in de meterkast😉
Ach een beetje lekker prutsen in een verloren moment....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielvh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-12-2024
Een vraag over de SDM230-WiFi meter. Deze wordt verkocht als MID gecertificeerd. Ik zie echter nergens op de meter of in de bijgevoegde documentatie van de meter een bevestiging hiervan. Ik ben gewend dat indien een meter een MID certificaat heeft er op de meter een code staat zoals M20, waarbij het getal voor het jaartal staat.

Is deze meter dus wel MID gecertificeerd? En zo ja, waar is dit dan te zien?

[ Voor 12% gewijzigd door emielvh op 27-09-2020 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
En wat is je vraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielvh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-12-2024
Stond idd niet duidelijk in mijn post. Maar mijn vraag is dus of deze meter wel MID gecertificeerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Sorry, was een beetje flauw;). @HomeWizard_NL heeft er vast een antwoord op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
emielvh schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:12:
[...]

Stond idd niet duidelijk in mijn post. Maar mijn vraag is dus of deze meter wel MID gecertificeerd is?
Hij is het wel!
Staat ook op de website.

Geen idee hoe dat met certificaten etc zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
emielvh schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:56:
Een vraag over de SDM230-WiFi meter. Deze wordt verkocht als MID gecertificeerd. Ik zie echter nergens op de meter of in de bijgevoegde documentatie van de meter een bevestiging hiervan. Ik ben gewend dat indien een meter een MID certificaat heeft er op de meter een code staat zoals M20, waarbij het getal voor het jaartal staat.

Is deze meter dus wel MID gecertificeerd? En zo ja, waar is dit dan te zien?
Hoi Emiel,

De Wi-Fi kWh meter valt onder hetzelfde certificaat als de SDM-230 v2 serie van Eastron. De 1 fase kWh meter is al door MID gepasseerd. Maar de 3 fase kWh meter is nog onder certificering. Echter omdat deze gelijktijdig worden vastgelegd kwa MID heeft Eastron hier nog geen nieuwe documenten van op zijn/haar website, deze geeft een testhuis pas uit nadat beide zijn gepasseerd. Het is overigens niet verreist om de MID code op de meter te hebben staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:08
Bug : Sinds de update van Energy is op mijn Xiaomi mi9t pro het instellingen symbool bijna verdwenen. Als je weet waar hij zit (rechtsboven) kun je het nog net zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1s94U93-xtz0DjHFqva7ATCCJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W0FhSTj35g8tFrF9Ug1MNdvy.jpg?f=fotoalbum_large

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:04
Heb de p1-meter vandaag geïnstalleerd nav dit topic om globaal de opbrengst van 2 panelen te kunnen zien (APS omvormer werkt met een afgeschermd zigbee protocol dat een eigen uitlezer a €200 vereist). Deze moeten nog geinstalleerd worden.
Mijn reactie:
  • De p1-meter werkt erg prettig en gebruiksvriendelijk, zowel qua setup als gebruik. Ben er blij mee.
  • Had eigenlijk een online dashboard/export functie verwacht. Maar ik zag dat er een API is die ik vast wel met m'n synology kan gebruiken (DS215j); hoewel ik geen idee heb waar te beginnen (Iemand?).
  • Ik mis in de realtime grafiek toch het gevoel van tijd (hoeveel seconden worden getoond?) en controle. Ik zou graag bijvoorbeeld de grafiek willen pauzeren en op een punt in de grafiek willen drukken om de cijfers te zien, zoals dat bij de daggrafiek bijvoorbeeld kan. Dan kun je rustig het verbruik van bepaalde apparaten bestuderen na in/uitschakelen.
  • Wat betreft dat laatste zie ik nog wel mogelijkheden voor het herkennen van apparaten door de app te trainen met het verbruikspatroon bij het aan/uitzetten. Zo zou je makkelijk kunnen zien welke apparaten aanstaan en wat het stroomverbruik van die apparaten op jaarbasis is. Zal uiteraard wel een stuk moeilijker te programmeren zijn dan het lijkt, maar volgens mij bestaat er al zoiets dus het moet kunnen :P .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Bulldock schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:50:
Heb de p1-meter vandaag geïnstalleerd nav dit topic om globaal de opbrengst van 2 panelen te kunnen zien (APS omvormer werkt met een afgeschermd zigbee protocol dat een eigen uitlezer a €200 vereist). Deze moeten nog geinstalleerd worden.
Mijn reactie:
  • De p1-meter werkt erg prettig en gebruiksvriendelijk, zowel qua setup als gebruik. Ben er blij mee.
  • Had eigenlijk een online dashboard/export functie verwacht. Maar ik zag dat er een API is die ik vast wel met m'n synology kan gebruiken (DS215j); hoewel ik geen idee heb waar te beginnen (Iemand?).
  • Ik mis in de realtime grafiek toch het gevoel van tijd (hoeveel seconden worden getoond?) en controle. Ik zou graag bijvoorbeeld de grafiek willen pauzeren en op een punt in de grafiek willen drukken om de cijfers te zien, zoals dat bij de daggrafiek bijvoorbeeld kan. Dan kun je rustig het verbruik van bepaalde apparaten bestuderen na in/uitschakelen.
  • Wat betreft dat laatste zie ik nog wel mogelijkheden voor het herkennen van apparaten door de app te trainen met het verbruikspatroon bij het aan/uitzetten. Zo zou je makkelijk kunnen zien welke apparaten aanstaan en wat het stroomverbruik van die apparaten op jaarbasis is. Zal uiteraard wel een stuk moeilijker te programmeren zijn dan het lijkt, maar volgens mij bestaat er al zoiets dus het moet kunnen :P .
Hoi Bulldock,

1. Leuk dat je tevreden bent met je P1 meter! :)

2. In de live grafiek worden de afgelopen 60 seconden getoond. Op dit moment is het inderdaad niet mogelijk om te inter acteren met deze grafiek in tegenstelling tot de andere grafieken.

3. Apparaten die apparaat herkenning ''claimen'' te doen maken gebruik van NILM technologie. De slimme meter verstuurd zijn data niet met genoeg resolutie (max 1x per seconde) waar bij NILM tot wel meerdere duizenden keren per seconde wordt gemeten. Om deze reden waren deze apparaten ook meerdere malen duurder dan onze P1 meter. :P Het is tot op zekere hoogte mogelijk om apparaten te herkennen met NILM, zoals een wasmachine, droger of ander grootverbruiker. Echter is gebleken dat dit verre van accuraat is en meer een soort grove schatting (al helemaal op jaarbasis). Veel van de apparaten die dit konden zijn ondertussen alweer van de markt verdwenen omdat het niet betrouwbaar werkt. :/

NILM meters houden meestal geen rekening met voltages/ hertzen/PF etc. Hierdoor krijg je afwijkingen in je metingen. Wij als HomeWizard willen een betrouwbaar beeld geven van het gebruik in huis. Om deze reden gebruiken we enkel geijkte metingen zoals van de Slimme meter of van een MID gekeurde kWh meter om tot accurate metingen te komen die echt laten zien wat er gebeurd. In de toekomst zal Energy uitgebreid worden om meer inzicht te geven in de stromen door je huis. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
HomeWizard_NL schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:49:
[...]

Hoi Bulldock,

1. Leuk dat je tevreden bent met je P1 meter! :)

2. In de live grafiek worden de afgelopen 60 seconden getoond. Op dit moment is het inderdaad niet mogelijk om te inter acteren met deze grafiek in tegenstelling tot de andere grafieken.

3. Apparaten die apparaat herkenning ''claimen'' te doen maken gebruik van NILM technologie. De slimme meter verstuurd zijn data niet met genoeg resolutie (max 1x per seconde) waar bij NILM tot wel meerdere duizenden keren per seconde wordt gemeten. Om deze reden waren deze apparaten ook meerdere malen duurder dan onze P1 meter. :P Het is tot op zekere hoogte mogelijk om apparaten te herkennen met NILM, zoals een wasmachine, droger of ander grootverbruiker. Echter is gebleken dat dit verre van accuraat is en meer een soort grove schatting (al helemaal op jaarbasis). Veel van de apparaten die dit konden zijn ondertussen alweer van de markt verdwenen omdat het niet betrouwbaar werkt. :/

NILM meters houden meestal geen rekening met voltages/ hertzen/PF etc. Hierdoor krijg je afwijkingen in je metingen. Wij als HomeWizard willen een betrouwbaar beeld geven van het gebruik in huis. Om deze reden gebruiken we enkel geijkte metingen zoals van de Slimme meter of van een MID gekeurde kWh meter om tot accurate metingen te komen die echt laten zien wat er gebeurd. In de toekomst zal Energy uitgebreid worden om meer inzicht te geven in de stromen door je huis. :X
Persoonlijk hoop ik op een vervolg met de stekkers die in de enquête voorkwamen.

Voor iedereen die de enquête nog niet heeft ingevuld, volgens mij heeft iedere klant hem per mail ontvangen.

Het lijkt mij gaaf om stekkers op bepaalde apparaten aan te sluiten, zodat je inzicht gespecificeerder is.

Ik zou dan stekkers bestellen voor:
- wasmachine
- droger
- koelkast
- vriezer
- vaatwasser

Dan heb je bij vervanging heel duidelijk inzicht in verschillen. Lijkt mij persoonlijk wel leuk.

Maar ik snap ook dat het in dit stadium nog maar ideeën zijn, die -als ze echt zouden komen- nog wel wat tijd zouden kosten.

Maar leuk om dat soort ideeën terug te lezen in de enquête!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik vind de P1 meter in deze periode vooral handig omdat het stookseizoen is begonnen. Ik kan nu dus op dagelijkse basis de gemaakte gaskosten zien, en de hoeveelheid. Ben benieuwd of mijn wijzigingen aan de CV installatie een besparing opleveren t.o.v. vorig jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 08:10
Paar vragen voor ik tot aankoop over ga.

Kan je deze gebruiken op slimme meters in België?
En als je 2 slimme meters heb (1 Gas en 1 Elektriciteit) moet je er dan 2 aankopen om beide te kunnen meten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKdG2YySZo-qDIz-qqfG0lrNeGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2DIcmSCq6BFDXdOCc75JmTkO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Hoe het in België zit weet ik niet - maar in NL heb je in elk geval maar 1 P1-meter nodig, hier geeft de gasmeter zijn data door aan de elektrameter, waarop je de P1-meter aansluit. En die leest dan beide uit.

Maar volgens mij heb je iets van een (D)SMR-classificering nodig? Ik zie dat zo gauw niet op je meter staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
sn33ky schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:16:
Paar vragen voor ik tot aankoop over ga.

Kan je deze gebruiken op slimme meters in België?
En als je 2 slimme meters heb (1 Gas en 1 Elektriciteit) moet je er dan 2 aankopen om beide te kunnen meten?

[Afbeelding]
De P1 meter werkt ook met de slimme meters van België, je slimme gasmeter geeft zijn gasstanden door aan je slimme 'stroom' meter (elke 5 minuten), die vervolgens door de P1 meter worden uitgelezen. Je hebt dus maar één P1 meter nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Nou, toch half goed van me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimsa
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 28-08 15:41
Het zou fijn zijn als de tijd voor de live grafiek groter zou zijn dan 1 minuut b.v. 10 minuten. Nu is de stap van 1 minuut naar 1 dag wel heel erg groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
wimsa schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:40:
Het zou fijn zijn als de tijd voor de live grafiek groter zou zijn dan 1 minuut b.v. 10 minuten. Nu is de stap van 1 minuut naar 1 dag wel heel erg groot.
Hoi Wimsa, als je 10 minuten wilt laden op deze breedte dan moet voor de leesbaarheid je resolutie omlaag. nu bestaat een live minuut uit 60 punten over +- 6cm. Je zou dan naar 600 punten gaan voor +-6cm, dit is onleesbaar. Wij vinden in live de resolutie belangrijker om te zien wat er nu gebeurd. dan dat wat er 5 minuten geleden gebeurde. Wij horen het uiteraard graag als veel mensen hier anders over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
HomeWizard_NL schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:01:
[...]

Hoi Wimsa, als je 10 minuten wilt laden op deze breedte dan moet voor de leesbaarheid je resolutie omlaag. nu bestaat een live minuut uit 60 punten over +- 6cm. Je zou dan naar 600 punten gaan voor +-6cm, dit is onleesbaar. Wij vinden in live de resolutie belangrijker om te zien wat er nu gebeurd. dan dat wat er 5 minuten geleden gebeurde. Wij horen het uiteraard graag als veel mensen hier anders over denken.
Ik sluit mij daarbij aan, ik gebruik het vooral om huidige verbruikers op te sporen.

Dan heb ik meer aan 1 minuut dan aan 10 minuten persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 08:10
HomeWizard_NL schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:54:
[...]

De P1 meter werkt ook met de slimme meters van België, je slimme gasmeter geeft zijn gasstanden door aan je slimme 'stroom' meter (elke 5 minuten), die vervolgens door de P1 meter worden uitgelezen. Je hebt dus maar één P1 meter nodig.
Bedankt! Vandaag besteld, en hopelijk werkt het. Is al goedkoop om inzicht te krijgen in het totaalverbruik. Heb een V5 dacht ik dus adapter gelaten.

Is deze trouwens te koppelen aan home assistant?
- Boven x verbruik warning.
- Onder x verbruik zet alarmcentrale aan.
- .....

Kunnen apperaten (automatisch/manueel) gedefinieerd worden? Bv. Zet kookplaat aan. Piek van x in verbruik tegenover enkele minuten geleden. Verbruik tussen x en y. Dat is kookplaat. Etc....
Pagina: 1 ... 5 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic