Laatste tijd erg vaak storingen HW P1 dongle. Nu geeft app weer 502 bad gateway, inloggen mislukt. Server weer overbelast door al die thuisbatterijen ?
Ik krijg hier ook nul info uit de HW app.
Blijft maar wat staan te laden maar er komt niks.
Blijft maar wat staan te laden maar er komt niks.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
@HomeWizard_NL hier ook niet. 502 bad gateway. Ergens iets bij jullie op de server mis?
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Net een socket van (fysieke) locatie gewisseld...open de app om verbruik te bekijken,niks...dacht even dat het aan mij lag 🤣
Maar het is dus een algehele storing...
Krijg hier de melding;
Failed to execute GraphQL http network request.
Draai de app op Android.
Krijg hier de melding;
Draai de app op Android.
[ Voor 23% gewijzigd door hansie_k op 05-03-2025 18:52 ]
Live from Denmark
Idd weer storing.hansie_k schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:51:
Net een socket van (fysieke) locatie gewisseld...open de app om verbruik te bekijken,niks...dacht even dat het aan mij lag 🤣
Krijg hier de melding;
Draai de app op Android.
Wordt steeds erger.
Tijd voor compensatie.
Nu een pop-up dat ze server onderhoud doen...
Live from Denmark
Problemen met de server.hansie_k schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:00:
Nu een pop-up dat ze server onderhoud doen...
Hebben ze maar 1 of zo.
Beetje flauw misschien, maar contacteer de helpdesk.view schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:40:
Mijn gemoedsrust wordt bij de app bij de Homewizard danig op proef gesteld. Ik heb alle mogelijkheden geprobeerd en nog lukt het niet om de P1 op het netwerk te krijgen.
Even een duidelijke situatie schetsen. Ik heb deze P1 een jaar of wat aan het werken gehad. Ook daar was het een flinke toer om hem werkend te krijgen. Nu is er een tijd geleden een update geweest van de router en sindsdien werkt het niet meer. Nu probeer ik al een anderhalf uur de app en de P1 te koppelen volgens de handleiding maar dat loopt op niets uit.
Ik heb de allerlaatste app geïnstalleerd.
Op de iPhone heb ik het mobiele netwerk uitgeschakeld omdat dit de installatie negatief zou beïnvloeden.
De telefoon meerdere keren herstart.
Toch krijg ik de P1 niet werkend en blijft hij hangen in de stap “Apparaat toevoegen aan je huis.”
Welke gouden tip kunnen jullie mij nog geven?
Heb je wel de ouderwetse 2.4 wifi?view schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:40:
Mijn gemoedsrust wordt bij de app bij de Homewizard danig op proef gesteld. Ik heb alle mogelijkheden geprobeerd en nog lukt het niet om de P1 op het netwerk te krijgen.
Even een duidelijke situatie schetsen. Ik heb deze P1 een jaar of wat aan het werken gehad. Ook daar was het een flinke toer om hem werkend te krijgen. Nu is er een tijd geleden een update geweest van de router en sindsdien werkt het niet meer. Nu probeer ik al een anderhalf uur de app en de P1 te koppelen volgens de handleiding maar dat loopt op niets uit.
Op de iPhone heb ik het mobiele netwerk uitgeschakeld omdat dit de installatie negatief zou beïnvloeden.
Toch krijg ik de P1 niet werkend en blijft hij hangen in de stap “Apparaat toevoegen aan je huis.”
Ze lopen hopeloos achter met de modernere wifi soorten.
Dat is vrij standaard voor IoT achtige devices, toch?Rbb-lwdn schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:14:
[...]
Heb je wel de ouderwetse 2.4 wifi?
Ze lopen hopeloos achter met de modernere wifi soorten.
Ik heb deze melding ook maar in Home Assistant zie ik wel degelijk de waardes op alle 3 de fasen geüpdate worden.
Och ja, je moet toch wat he.
Niet verwonderlijk, want dat is lokaal en heeft dus geen afhankelijkheid naar de HW servers.Just_A_User schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:40:
Ik heb deze melding ook maar in Home Assistant zie ik wel degelijk de waardes op alle 3 de fasen geüpdate worden.
P.s. issues met 1 vd servers en dan een outage, klinkt alsof niet alles redundant is uitgevoerd.
[ Voor 15% gewijzigd door Propheticus op 05-03-2025 19:46 ]
Hier doet ie het prima, dus neit alles ligt platPropheticus schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:43:
[...]
Niet verwonderlijk, want dat is lokaal en heeft dus geen afhankelijkheid naar de HW servers.
P.s. issues met 1 vd servers en dan een outage, klinkt alsof niet alles redundant is uitgevoerd.
verkeerde topic

[ Voor 127% gewijzigd door PeteSplit op 05-03-2025 22:11 ]
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant
Werkt hier ook weer (19:55). Als het qua loadbalancing / service discovery is ingeregeld zou ik als eindgebruiker er geen weet of last van moeten hebben als er 1 vm of container uit ligt voor onderhoud. Het feit dat er hier genoeg mensen wel outage zagen betekent dat er of maar 1 server is of gebruikers(sessies) vast zijn toegekend aan 1 server ipv dynamisch gerouteerd (stateless).IJsbeer schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:53:
[...]
Hier doet ie het prima, dus neit alles ligt plat
Compensatie waarvoor?Rbb-lwdn schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:54:
[...]
Idd weer storing.
Wordt steeds erger.
Tijd voor compensatie.
Zijn er hier meer mensen die gebruik maken van de koppeling tussen Home Connect en HomeWizard?
Hier is het een beetje hit/mis
Laatst een nieuwe vaatwasser gekocht met Home Connect. Heel fijn, vaatwasser laten starten op basis overschot van zonne-energie, maar nu staat al 2 dagen in de HomeWizard app dat de deur van de vaatwasser open staat terwijl dit niet zo is. De zonnetaak start dus niet.
Maar als ik de Home Connect app gebruik om de vaatwasser handmatig te starten dan gaat het wel, waarmee bevestigd wordt dat de deur weldegelijk dicht was en dat er iets mis gaat bij het doorgeven van de status.
Daarnet onder meters in de HomeWizard app de koppeling met Home Connect verwijderd en aansluitend weer toegevoegd en nu zie ik bij de zonnetaak de status "Gereed", wat wil zeggen dat handmatige remote-start geactiveerd is en de deur gesloten is.
Meer mensen die problemen hebben met de koppeling tussen deze 2 diensten

Laatst een nieuwe vaatwasser gekocht met Home Connect. Heel fijn, vaatwasser laten starten op basis overschot van zonne-energie, maar nu staat al 2 dagen in de HomeWizard app dat de deur van de vaatwasser open staat terwijl dit niet zo is. De zonnetaak start dus niet.
Maar als ik de Home Connect app gebruik om de vaatwasser handmatig te starten dan gaat het wel, waarmee bevestigd wordt dat de deur weldegelijk dicht was en dat er iets mis gaat bij het doorgeven van de status.
Daarnet onder meters in de HomeWizard app de koppeling met Home Connect verwijderd en aansluitend weer toegevoegd en nu zie ik bij de zonnetaak de status "Gereed", wat wil zeggen dat handmatige remote-start geactiveerd is en de deur gesloten is.
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Ik heb wel een vaatwasser die Home Connect gebruikt, maar die laat ik eigenlijk alleen starten wanneer het tarief laag is van ons dynamisch contract. Overschot van onze PV installatie gebruiken we voor het opladen van de EV of thuisbatterij.
Ik heb het nog nooit geprobeerd eigenlijk, kan binnenkort wel eens testen met als die mooie zonnige dagen voor de boeg
Ik heb het nog nooit geprobeerd eigenlijk, kan binnenkort wel eens testen met als die mooie zonnige dagen voor de boeg
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Hoi,
Wie heeft ervaring met de pulsuitgangen van de 3fase meter?
Wil deze gebruiken voor een Solis S6 hybride omvormer welke normaal met CT-klemmen werkt.
Thx.
Wil deze gebruiken voor een Solis S6 hybride omvormer welke normaal met CT-klemmen werkt.
Thx.
Heb je een apart IoT netwerk waar je de HW-devices in wilt hangen? Zo ja, zorg dan dat je telefoon niet automatisch verbind met het normale netwerk en juist wél met je IoT netwerk. Ook kun je overwegen om de P1 meter even op je normale netwerk te koppellen en daarna via de app om te zetten naar je IoT netwerk. Want wat er met het pairen gebeurd is het volgende:view schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:40:
* Jij zet de P1 meter in pairing-stand zodat hij een blauwe ring geeft. De P1 meter zet dan snel een adhoc-wifi-netwerk op.
* Je telefoon maakt verbinding met dat adhoc-netwerk en over dat netwerk met de P1 meter. Hij verliest daarbij even de verbinding met andere WiFi of telco-netwerken.
* Je telefoon stuurt de netwerk-config die je hebt opgegeven door naar de P1 meter en verbreekt de verbinding.
* Je telefoon verbind weer met een willekeurig netwerk die het vinkje 'automatisch verbinden' aan heeft staan.
* De P1 meter probeert te verbinden met het netwerk waarvan hij net de config heeft doorgekregen.
Vanaf dit punt weet ik niet hoe HW het geïmplementeerd heeft, maar ik zie 2 mogelijkheden:
* Je telefoon heeft met de netwerk-config ook je HW-account gegevens meegestuurd en de P1 meter probeert zich nu aan te melden op de servers van HW. De app checkt die servers regelmatig en wacht tot hij de P1 meter ziet verschijnen.
--of--
* Je telefoon wacht in het netwerk tot het de P1 meter ziet verschijnen en zal dan je HW account-gegevens doorgeven. De P1 meter zal nu verbinden met de HW-servers en de registratie is gereed.
Voor beide opties geldt, als de P1 meter om een of andere reden niet kan verbinden dan zie je wel dat de app probeert om de P1 meter toe te voegen aan je woning, maar dat zal natuurlijk nooit lukken.
Daarnaast geldt voor optie 2 dat de verschillende wifi-clients (P1 meter en telefoon) elkaar moeten kunnen zien. Dus heb je in de wifi-instellingen op je router iets van 'client-isolation' aan staan, dan gaat dat ook niet werken.
Dus wat je even moet controleren:
- Klopt het WiFi wachtwoord?
- Is je WiFi beschikbaar op 2.4 de GHz band? (HW-spullen werken niet op 5 GHz).
- Staat client-isolation uit op je WiFi netwerk?
- Kunnen clients op dat netwerk vrij op internet of heb je firewall-regels in de plek die dat verhinderen?
Hier start de vaatwasser ook niet, durf dus wel te zeggen: werkt voor geen meterYucko schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:24:
Zijn er hier meer mensen die gebruik maken van de koppeling tussen Home Connect en HomeWizard?
Heb je toevallig HW-thuisbatterijen?jvdlely schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:07:
Hoi allemaal, ik heb ook een raar probleem met mijn HW P1 meter. De situatie:
- HW P1 geinstalleerd in DSMR5 meter, aan Wifi gehangen. Ring is groen, ong 80% wifi sigaal volgens HW app
- Wifi netwerk is een mesh netwerk (met TP Link Deco's)
- al sinds 2 maanden ook in HomeAssistant geintergreerd (Energy dashboard)
- In de app is de P1 meter prima te zien (net zoals 2 Energy sockets en watermeter)
Vanmiddag merkte ik dat wanneer ik op de laptop curl http://<ip-adres-p1-meter>/api/v1/data doe, krijg ik 'connection reset'
P1 meter is dan ook niet meer te pingen
Ook EVCC (docker applicatie voor het laden van auto) kan geen connectie met de P1 meter krijgen:
[main ] FATAL 2025/03/05 17:28:52 meter [my_grid] cannot create meter 'my_grid': cannot create meter type 'template': cannot create meter type 'homewizard': Get "http://192.168.178.161/api": read tcp 172.19.0.2:33148->192.168.178.161:80: read: connection reset by peer
Ondertussen blijft de p1 meter het in de HW app gewoon doen, ook in HomeAssistant is er niks aan de hand. Alleen nieuwe connecties lukken niet. Hieronder nog een screenshot van Wireshark: eerst pingen, dan connection reset
Haal ik de P1 meter uit de slimme meter en dan weer terugdoen:
Ring knippert even groen, dan weer solid groen. En an werkt het curl commando weer en is weer te pingen.... Ook EVCC ziet de P1 meter weer.
Dit duurt een poosje en daarna is het weer over en uit met curl, EVCC geeft een fout omdat de P1 meter niet gevonden kan worden. En blijft wel werken in de HW app en HomeAssistant.
Snap er niks van.. Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?
[Afbeelding]
En hoe vaak trap je dat curl-scriptje af?
En weet je zeker dat curl de sessies niet ergens open houdt (netstat -anpt | grep -i wait)
Want het is een bekend probleem dat de P1 meter maar 4 API-connecties tegelijk aan kan. Dus als je vier batterijen hebt, is de P1 meter al redelijk 'vol'. Ook als je meerdere curl verbindingen tegelijk hebt lopen (ook al zijn ze aan het wachten) kun je de P1 meter vol krijgen. Data zal over bestaande verbindingen (HA) blijven lopen maar nieuwe verbindingen kunnen niet gelegd worden.
nou het heeft een keer of 2 gewerkt, daarna niet meerCardwizard schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:31:
[...]
Hier start de vaatwasser ook niet, durf dus wel te zeggen: werkt voor geen meter
Het was leuk geweest als het goed zou werken, maar anders ga ik gewoon weer uitgesteld starten. Het zij zo
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Heb je al in dit topic gezocht op "puls"? Zo ja, wat vond je toen en welke concrete vragen staan er nu nog open?Richardfm schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:41:
Hoi,
Thx.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Die vier connecties tegelijk geldt alleen voor de V2 API, oftewel de ssl beveiligde connectie. Die vraagt meer resources dan de onbeveiligde V1.RiDo78 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:38:
[...]
Want het is een bekend probleem dat de P1 meter maar 4 API-connecties tegelijk aan kan. Dus als je vier batterijen hebt, is de P1 meter al redelijk 'vol'. Ook als je meerdere curl verbindingen tegelijk hebt lopen (ook al zijn ze aan het wachten) kun je de P1 meter vol krijgen. Data zal over bestaande verbindingen (HA) blijven lopen maar nieuwe verbindingen kunnen niet gelegd worden.
Vooralsnog kun je, ook als je versie 6.x van de firmware op de P1 meter hebt, gewoon API V1 blijven gebruiken. Ook de HA integratie gebruikt die nog gewoon en evcc template idem dito.
Hier geen probleem met uitlezen in evcc, home assistant, energy display en één plug-in battery..
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Dank voor de suggesties!RiDo78 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:38:
[...]
Heb je toevallig HW-thuisbatterijen?
En hoe vaak trap je dat curl-scriptje af?
En weet je zeker dat curl de sessies niet ergens open houdt (netstat -anpt | grep -i wait)
- geen thuisbatterijen
- curl commando was alleen om te testen of de P1 meter antwoord geeft
- gecheckt: sessies worden niet opengehouden
Dat van die 4 API connecties wist ik niet.Denk dat daar het probleem in zit. Heb 2 HomeAssistant instanties lopen: eentje op een Pi, de andere in een docker op mijn NAS. Ben aan het overgaan van Pi naar NAS. Hebben allebei de HomeWizard integratie actief (al 2 API connecties...). Dan nog EVCC (zie evcc.io). Ik weet niet of de app op je telefoon ook meetelt? Anders zijn dat vier connecties. Moet maar snel van die Pi af
EV3 Plus + ADAS LR BlueFro, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC
Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar ook mijn vaatwasser met Home Connect werkt qua verbinding erg slecht. Heb 'm zelf (nog) niet gekoppeld aan HomeWizard, maar wel aan Homey. Heb al een tijdje als test ingesteld dat ik een notificatie krijg als ik de klep open of dicht doe. Dat werkt zelden, grofweg 7 van de 10 keer krijg ik geen notificatie. En dan soms, door een onduidelijke reden, werkt het weer even betrouwbaar om dan vervolgens een paar dagen later te stoppen met werken.Yucko schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:24:
Lijkt me dat de onbetrouwbaarheid van de verbinding zomaar ook eens de oorzaak zou kunnen zijn van de slechte connectie met HomeWizard.
Is het ook bekend hoeveel energy sockets tegelijk gebruikt kunnen worden?
Ik ga over de 10 stuks heen en vraag me af of en een limiet is en/of data misschien trager binnenkomt als er veel aangesloten zijn.
Ik ga over de 10 stuks heen en vraag me af of en een limiet is en/of data misschien trager binnenkomt als er veel aangesloten zijn.
Ik heb er 15 plus nog een 2 tal kWh meters in de meterkast en dat werkt eigenlijk allemaal prima. Je hebt dus nog ruimte
[ Voor 19% gewijzigd door asaki op 07-03-2025 13:07 ]
Hier 25 HW devices op de wifi, waarvan 1 display. Werkt nog steeds prima.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Mijn wasmachine en droger zitten op 1 stopcontact met dit ding ertussen:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WgkGxZdj82tw3NRWzwV7WX3L.jpg?f=user_large)
Passen daar 2 energy sockets in?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WgkGxZdj82tw3NRWzwV7WX3L.jpg?f=user_large)
Zoals ik al zei, is dat zeer waarschijnlijk juist niet je probleem. Ik heb ook tijdelijk 2x HA instanties gedraaid, heb ook evcc, heb ook een display, plug-in batterij, etc. Veel connecties en het werkt allemaal primajvdlely schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 00:43:
[...]
Dat van die 4 API connecties wist ik niet.Denk dat daar het probleem in zit. Heb 2 HomeAssistant instanties lopen: eentje op een Pi, de andere in een docker op mijn NAS. Ben aan het overgaan van Pi naar NAS. Hebben allebei de HomeWizard integratie actief (al 2 API connecties...). Dan nog EVCC (zie evcc.io). Ik weet niet of de app op je telefoon ook meetelt? Anders zijn dat vier connecties. Moet maar snel van die Pi afDank voor het meedenken!
Die max. 4 houdt alleen verband met de V2 API (dus communicatie met de batterij), niet met V1 waar al je connecties in zitten. Dan nog gaat het bij de V2 om 4 connecties waarbij iedere seconde een verzoek is; ook aan die frequentie zit je (lang) niet.
Ik kan niet zeggen wat het wel is (beetje raadselachtig probleem), maar het aantal connecties is het imo niet.
Ik verwacht de nieuwe smallere wel, de 'oude' zijn te groot.Danfoss schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:50:
[Afbeelding]
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Ik probeer in Home Assistant een beeld te krijgen van totaal verbruik van het huis, alleen krijg ik het maar moeilijk inzichtelijk. Het lijkt er op alsof de P1 meter de import levert waar de zonnestroom al vanaf is getrokken.
Als je in de app kijkt dan krijg je een aantal mooie grafieken:
/f/image/QNuIz3bXNjwC8fllnHzrREoL.png?f=fotoalbum_large)
En op dit moment staat de teller van de energy import in Home Assistant dus op 4.5kWh. Alleen krijg ik niet gevonden waar Homewizard de 4.6kWh vandaan haalt. Als ik die waarde weet, dan tel ik het bij elkaar op alleen is die niet inzichtelijk vanuit de P1 meter.
Heeft iemand een idee?
/f/image/QNuIz3bXNjwC8fllnHzrREoL.png?f=fotoalbum_large)
En op dit moment staat de teller van de energy import in Home Assistant dus op 4.5kWh. Alleen krijg ik niet gevonden waar Homewizard de 4.6kWh vandaan haalt. Als ik die waarde weet, dan tel ik het bij elkaar op alleen is die niet inzichtelijk vanuit de P1 meter.
Heeft iemand een idee?

De opbrengst van je omvormer erbij optellen minus de geregistreerde teruglevering uit de p1?asaki schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:58:
Ik probeer in Home Assistant een beeld te krijgen van totaal verbruik van het huis, alleen krijg ik het maar moeilijk inzichtelijk. Het lijkt er op alsof de P1 meter de import levert waar de zonnestroom al vanaf is getrokken.
[Afbeelding]
Heeft iemand een idee?
@asaki Lees je je omvormer wel (ook) uit in Home Assistant? Anders krijg je inderdaad niet de complete informatie die je nu in de Energy app wel hebt.
Stom, dit is natuurlijk gewoon een berekening... ik ging er vanuit dat het een entity was. Bedankt!mister_muller schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:13:
[...]
De opbrengst van je omvormer erbij optellen minus de geregistreerde teruglevering uit de p1?
Voor wie geïnteresseerd is, sensortje gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| template: - sensor: - name: "Elektra Totaal Verbruik Dagelijks" unit_of_measurement: "kWh" device_class: energy state_class: total_increasing state: >- {% set import = states('sensor.elektra_import_dagelijks') | float(0) %} {% set export = states('sensor.elektra_export_dagelijks') | float(0) %} {% set solar = states('sensor.elektra_opwek_dagelijks') | float(0) %} {{ (import - export + solar) | round(2) }} availability: >- {{ states('sensor.elektra_import_dagelijks') not in ['unavailable', 'unknown'] and states('sensor.elektra_export_dagelijks') not in ['unavailable', 'unknown'] and states('sensor.elektra_opwek_dagelijks') not in ['unavailable', 'unknown'] }} attributes: last_reset: "{{ today_at('00:00') }}" |
[ Voor 19% gewijzigd door asaki op 07-03-2025 14:37 ]
Volgens mij is dat niet echt een verdeler die specifiek bedoeld is voor het aansluiten van een wasmachine en droger. Geen idee of je ze tegelijk gebruikt, maar het wordt in ieder geval qua veiligheid niet echt aangeraden volgens mij (ook al verbruiken nieuwe wasmachines en/of drogers minder dan vroeger, het gaat met name om de piekbelasting).Danfoss schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:50:
[Afbeelding]
DEZE bijvoorbeeld wel en die heb ik op een aparte groep zitten waar 2 energysockets van HW in zitten (oude modellen).
Op deze manier ontstond een aparte, vrije groep voor het plaatsen van een plugin thuisbatterij die op 2.500W kon ontladen.
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Ik gebruik ze zeker wel tegelijk, daarom wil ik er ook 2 energysockets in stoppen. Mijn wasmachine is max 2300W en de droger max 800W dus dat zou geen enkel probleem moeten zijn. Die stekkerdoos die jij suggereert was overigens ook een optie, maar ik wilde iets direct in het stopcontact en niet iets dat de stroom van een apparaat af haalt ivm met de smart functionaliteiten van de apparaten.A3-D schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:02:
[...]
Volgens mij is dat niet echt een verdeler die specifiek bedoeld is voor het aansluiten van een wasmachine en droger. Geen idee of je ze tegelijk gebruikt, maar het wordt in ieder geval qua veiligheid niet echt aangeraden volgens mij (ook al verbruiken nieuwe wasmachines en/of drogers minder dan vroeger, het gaat met name om de piekbelasting).
DEZE bijvoorbeeld wel en die heb ik op een aparte groep zitten waar 2 energysockets van HW in zitten (oude modellen).
Op deze manier ontstond een aparte, vrije groep voor het plaatsen van een plugin thuisbatterij die op 2.500W kon ontladen.
Oh geen nood, ik zit aan 22 stuks. Werkt prima. De enige limitatie zou je internetlijn kunnen zijn, maar die dingen versturen slechts een paar kilobytes per seconde. Voorlopig kun je nog volop uitbreiden dus.ndjong schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:04:
Is het ook bekend hoeveel energy sockets tegelijk gebruikt kunnen worden?
Uit gemeende interesse: waarom zoveel….RiDo78 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:54:
[...]
Oh geen nood, ik zit aan 22 stuks. Werkt prima. De enige limitatie zou je internetlijn kunnen zijn, maar die dingen versturen slechts een paar kilobytes per seconde. Voorlopig kun je nog volop uitbreiden dus.
Yep hier hetzelde probleem.Agostino schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:19:
Sinds een tijd geeft de Goodwe grafiek geen opwekking meer aan. Hebben meerdere hier last van? Heb de meter al een keer opnieuw toegevoegd. Via de Sems+ app zie ik wel hoeveel de opwekking was.
[Afbeelding]
Display geeft ook geen waarde meer op de zonneopbrengst
Heeft iemand een idee waarom ik nooit data zie bij de GoodWe zonnepanelen? Via de Settings is te zien dat ze gekoppeld en online zijn en de status is goed. In geen enkele weergave zie ik data staan.
/f/image/PUy9QzQfVDQR2Fhd8BIlw0BK.png?f=fotoalbum_large)
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Ik heb nog maar recent een HW P1 meter. Ik heb deze gisteren gekoppeld aan mijn growatt omvormer. Enkel staat er in de HW app dat mijn omvormer offline is. Heeft iemand hier een oplossing voor? Ik zie dat dit probleem nog al is voorgevallen in dit topic. @HomeWizard_NL Kan jij eventueel helpen?
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Hier geen enkel probleem nu met mijn Goodwe installatie op dit moment. Ik zie soms wel een klein stukje wat niet groen is in de combi grafieken, maar dat lijkt een tekenprobleempje. Want stukje blijft zwart, terwijl lichtblauw er wel op aansluit.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Die server/api/wat het ook is van Growatt is heel regelmatig down. Ik zie het meermaals per week, maar wat later is het weer online en wordt alles in de grafiek geladen. Wellicht dat dit ook het geval bij jou is.Sieben580 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:34:
Ik heb nog maar recent een HW P1 meter. Ik heb deze gisteren gekoppeld aan mijn growatt omvormer. Enkel staat er in de HW app dat mijn omvormer offline is. Heeft iemand hier een oplossing voor? Ik zie dat dit probleem nog al is voorgevallen in dit topic. @HomeWizard_NL Kan jij eventueel helpen?
Alvast bedankt!
@HomeWizard_NL : Ik heb een nieuw wifi netwerk opgezet en mijn p1 meter weigert van wifi netwerk te veranderen. Ik kan in de app verbinden met het lokale wifi netwerk dat hij uitzend maar dan blijft hij gewoon eindeloos draaien en doet hij niets meer. Wat is de magische manier om het op te lossen?
edit:
Voor mensen die iets gelijkaardigs hebben: het netwerk dat de p1 meter genereert verwijderen uit gekende netwerken (vermoedelijk onthouden na 1ste installatie). Vervolgens geraakte ik wel verder in de app.
edit:
Voor mensen die iets gelijkaardigs hebben: het netwerk dat de p1 meter genereert verwijderen uit gekende netwerken (vermoedelijk onthouden na 1ste installatie). Vervolgens geraakte ik wel verder in de app.
[ Voor 26% gewijzigd door Horla op 08-03-2025 13:33 ]
Bedankt voor de reactie! Want ik moet toch niet meer doen dan hem koppelen via de HW app? Moet ik ook nog iets in de app van growatt aanpassen?mistermol schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:04:
[...]
Die server/api/wat het ook is van Growatt is heel regelmatig down. Ik zie het meermaals per week, maar wat later is het weer online en wordt alles in de grafiek geladen. Wellicht dat dit ook het geval bij jou is.
Nee hoor, het zou gewoon moeten werken als je ingelogd bent! Maar als het net op die momenten offline is, dan is dat een mooi slechte timing. Na jouw bericht zag ik dat hij bij mij ook weer offline was. Maar heb wel gewoon m’n hele dag aan data in de app.Sieben580 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:50:
[...]
Bedankt voor de reactie! Want ik moet toch niet meer doen dan hem koppelen via de HW app? Moet ik ook nog iets in de app van growatt aanpassen?
Hier met Growatt zelfde issue.Agostino schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:19:
Sinds een tijd geeft de Goodwe grafiek geen opwekking meer aan. Hebben meerdere hier last van? Heb de meter al een keer opnieuw toegevoegd. Via de Sems+ app zie ik wel hoeveel de opwekking was.
[Afbeelding]
/f/image/jovw24FXYFV8RAmzCnIfdBuI.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/gKUEql7zTIX8NMA38bXMl4AA.png?f=fotoalbum_large)
En gisteren weer...
/f/image/c8A2UWHcmKblHBufXFpj2VRu.png?f=fotoalbum_large)
Kijk eens naar de tijd. Rond 17.00 en viel met op dat dat bij jouw afbeelding ook rond die tijd is.
@HomeWizard_NL wat is hier aan de hand?
Goodwe had server problemen tot pakweg een week geleden.ManiacsHouse schreef op zondag 9 maart 2025 @ 01:22:
[...]
Hier met Growatt zelfde issue.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En gisteren weer...
[Afbeelding]
Kijk eens naar de tijd. Rond 17.00 en viel met op dat dat bij jouw afbeelding ook rond die tijd is.
@HomeWizard_NL wat is hier aan de hand?
Growatt is een nieuwe api aan het ontwikkelen, de oude wordt niet of slecht onderhouden, daardoor wankelig kwa stabiliteit. Hopelijk kunnen wij binnenkort naar de nieuwe api migreren zodat het weer beter gaat.
Sma lijkt bij ons gewoon stabiel.
Het is goed om te weten dan dit soort omvormer api’s niet persee bij elke fabrikant even veel aandacht krijgen, veel partijen zijn meer omvormer bouwers dan IT partijen. Waardoor dit soort koppelingen nog wel eens te wensen over laten.
[ Voor 3% gewijzigd door HomeWizard_NL op 09-03-2025 11:38 ]
/f/image/7iTPLaW7vmV5Pt1zUl4U76mB.png?f=fotoalbum_large)
@HomeWizard_NL De Problemen zijn nog niet compleet verholpen met Goodwe.
Er staan geen totalen bij de zonopbrengst. en ook het verbruik is niet correct.
Dit heeft ook gevolgen voor het display komt geen grafiek in beeld voor de zon opbrengst.
De grafiek zelf is weer correct en laat de hele dag zien.
Note de grafiek is van zojuist.
Ik heb een wizard p1 meter, thuis zonnepanelen en vind het leuk om “live” te zien dat ik kosten neutraal ben.
Sinds kort heb ik een BEV auto waar de verrekking via de werkgever gaat maar uiteraard wel door mijn stroom netwerk.
Ik zou graag het verbruikt van mijn laadpaal “los” zien van het huis.
Iemand een idee of dat kan ?
Sinds kort heb ik een BEV auto waar de verrekking via de werkgever gaat maar uiteraard wel door mijn stroom netwerk.
Dat kan, een kWh meter ertussen (laten) zetten: kWh meter HW 1 fase of kWh meter HW 3 fasewd200 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:30:
Ik heb een wizard p1 meter, thuis zonnepanelen en vind het leuk om “live” te zien dat ik kosten neutraal ben.
[ Voor 79% gewijzigd door A3-D op 09-03-2025 12:38 ]
Wat ben ik toch blij dat ik vanaf dag 1 voor de betaalbare 1 fase kWh meter ben gegaan. Ok, dag 2 dan na even klooien met de Goodwe api. En zelf inbouwen op een vrij plekje was ook maar een uurtje werk.HomeWizard_NL schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:11:
[...]
Goodwe had server problemen tot pakweg een week geleden.
Growatt is een nieuwe api aan het ontwikkelen, de oude wordt niet of slecht onderhouden, daardoor wankelig kwa stabiliteit. Hopelijk kunnen wij binnenkort naar de nieuwe api migreren zodat het weer beter gaat.
Sma lijkt bij ons gewoon stabiel.
Het is goed om te weten dan dit soort omvormer api’s niet persee bij elke fabrikant even veel aandacht krijgen, veel partijen zijn meer omvormer bouwers dan IT partijen. Waardoor dit soort koppelingen nog wel eens te wensen over laten.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Heeft iemand als eens een export van de water grafiek gemaakt over 2024 (per dag)? ik krijg geen data als ik dat doe.
Begin 2024 heb ik water over 2023 geexporteerd, toen kreeg ik nog goeie data, nu ook niet meer als ik nog eens 2023 exporteer.
@HomeWizard_NL is dit een bekend probleem en kan dat gefixed worden? Als je een abbo betaald wil je toch dat dit goed werkt.
Andere grafieken werken wel (gas, hoofdaansluiting, kwh meter PV etc).
Begin 2024 heb ik water over 2023 geexporteerd, toen kreeg ik nog goeie data, nu ook niet meer als ik nog eens 2023 exporteer.
@HomeWizard_NL is dit een bekend probleem en kan dat gefixed worden? Als je een abbo betaald wil je toch dat dit goed werkt.
[ Voor 8% gewijzigd door HE1 op 09-03-2025 19:13 ]
Ik heb dit probleem met mijn digitale watermeter: er worden geen data van de meter geëxporteerd. Ik heb het al gemeld bij HW en ze zijn op de hoogte van dit probleem en zijn het aan het bekijken ...HE1 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:12:
Heeft iemand als eens een export van de water grafiek gemaakt over 2024 (per dag)? ik krijg geen data als ik dat doe.
Ik maakte voorheen tevreden gebruik van de koppeling tussen HomeConnect en Homewizard om mijn wasmachine en droger te laten starten wanneer en overschot aan zonneenergie is. Sinds een week of 2 werkt dit bij mij niet meer. De geplande taken worden niet meer gestart.
Diverse keren de HomeConnect koppeling verwijderen en toevoegen heeft niet tot verbetering geleid. Ik heb het idee dat ook de programmasoort en de status niet helemaal goed gesynchroniseerd wordt, maar verder zie ik geen meldingen of fouten. De apparaten komen in Homewizard online in het overzicht wanneer ze worden ingeschakeld en ook zie ik de status gereed wanneer ik een programma klaarzet en bediening op afstand inschakel. Tot het daadwerkelijke starten van het programma komt het niet, terwijl er toch duidelijk een flink zonneoverschot is de afgelopen weken. Vandaag bijvoorbeeld in het geplande blok gemiddeld zo'n 2500 Watt, er is niemand thuis, dus schaduwverbruik is laag, alleen een taak voor de wasmachine gepland, maar geen start in het gevraagde tijdsvak.
Speelt dit probleem bij andere ook? Iemand een idee wat een oorzaak zou kunnen zijn?
@HomeWizard_NL Is er iets veranderd in deze koppeling de afgelopen weken?
Diverse keren de HomeConnect koppeling verwijderen en toevoegen heeft niet tot verbetering geleid. Ik heb het idee dat ook de programmasoort en de status niet helemaal goed gesynchroniseerd wordt, maar verder zie ik geen meldingen of fouten. De apparaten komen in Homewizard online in het overzicht wanneer ze worden ingeschakeld en ook zie ik de status gereed wanneer ik een programma klaarzet en bediening op afstand inschakel. Tot het daadwerkelijke starten van het programma komt het niet, terwijl er toch duidelijk een flink zonneoverschot is de afgelopen weken. Vandaag bijvoorbeeld in het geplande blok gemiddeld zo'n 2500 Watt, er is niemand thuis, dus schaduwverbruik is laag, alleen een taak voor de wasmachine gepland, maar geen start in het gevraagde tijdsvak.
Speelt dit probleem bij andere ook? Iemand een idee wat een oorzaak zou kunnen zijn?
Ik zou eens beginnen met zoeken in dit topic. Is al besproken.dlenstra schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:58:
Dat ligt eraan wat je bedoeld met: "los" zien van het huis.wd200 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:30:
Wil je gewoon een grafiek zien van het verbruik van je auto? Dan kun je zoals @A3-D aangeeft een kWh meter ertussen zetten.
Maar wil je dat dat verbruik ook niet meetelt in de grafieken van je P1 meter en/of zonnepanelen, dan vrees ik dat dat niet kan. Hooguit kun je je netbeheerder vragen om een tweede kWh meter te installeren, speciaal voor de laadpaal. Maar of dat het waard is . . .
Wat je dan wel kunt doen is in Home Assistant (of een andere home-automation-tool) zelf je grafieken opbouwen op basis van de informatie uit de P1 en de kWh meter(s). Er zijn genoeg voorbeelden hier op het forum te vinden over hoe je dat voor elkaar kunt krijgen.
Het kan aan mijn zoekskills liggen of ik lees er overheen, maar ik zie voornamelijk problemen met vaatwassers. Het gaat hier om een wasmachine en een wasdroger die voorheen perfect werkten. Nu opeens geheel niet meer werken. Ook niet na het opnieuw koppelen met Homeconnect, ook niet na het verwijderen en opnieuw aanmaken van taken.IJsbeer schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:17:
[...]
Ik zou eens beginnen met zoeken in dit topic. Is al besproken.
Een secundair allocatiepunt hoeft "niets" extra te kosten.RiDo78 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:31:
[...]
........Maar wil je dat dat verbruik ook niet meetelt in de grafieken van je P1 meter en/of zonnepanelen, dan vrees ik dat dat niet kan. Hooguit kun je je netbeheerder vragen om een tweede kWh meter te installeren, speciaal voor de laadpaal. Maar of dat het waard is . . . ....
Zie verder onderstaand forum over zo'n soort aansluiting.
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
[ Voor 5% gewijzigd door Leif op 10-03-2025 16:10 ]
Is er wellicht al meer zicht op de ontwikkeling rondom warmtenet meters?HomeWizard_NL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:18:
[...]
Wij zijn zelfs nauw betrokken geweest bij de standaardisatie van de data formatting en ontwikkeling van de nieuwe Vattenfall en Eneco warmtenet meters. Op dit moment worden deze meters nog maar kleinschalig uitgerold (en is de doelgroep dus ook nog heel klein). We denken dat volgend jaar het aantal meters in het veld voldoende aanwezig zou moeten zijn om hier aandacht aan te gaan besteden.
De storing is dus zowel bij vaatwassers ( bij mij vaatwasser die al een paar weken handmatig bediend moet worden vanwege de beschreven storingen) als wasmachines en wasdrogers.dlenstra schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:06:
[...]
Het kan aan mijn zoekskills liggen of ik lees er overheen, maar ik zie voornamelijk problemen met vaatwassers. Het gaat hier om een wasmachine en een wasdroger die voorheen perfect werkten. Nu opeens geheel niet meer werken. Ook niet na het opnieuw koppelen met Homeconnect, ook niet na het verwijderen en opnieuw aanmaken van taken.
Waarin het zit is onduidelijk: homeconnect, home wizard of.. ?
Bij mij kan het niet aan de wifiverbinding liggen. Die is hier uitstekend.
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
Waar het aan ligt is natuurlijk niet te zeggen zo. Er werd aangegeven dat het via de app nog wel werktte, maar dat wil niet perse zeggen dat het aan HomeWizard ligt. Kan me voorstellen dat er een 'publieke' api is en 1 voor de eigen app.fvanderstege schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:11:
[...]
De storing is dus zowel bij vaatwassers ( bij mij vaatwasser die al een paar weken handmatig bediend moet worden vanwege de beschreven storingen) als wasmachines en wasdrogers.
Waarin het zit is onduidelijk: homeconnect, home wizard of.. ?
Bij mij kan het niet aan de wifiverbinding liggen. Die is hier uitstekend.
Hier een vreemde weergeve in mijn HWZ app.
Sinds gisteravond 22.05 tot vanmorgen 8.25 uur missen er de drie hoofd weergaves in de app,
Bij stroom totaal, gas en standby verbruik geen registratie gegevens meer te zien.
Terwijl tegelijkertijd de overige meters, waaronder de Solar Edge, de kWh meter, en de diverse sockets wel gewoon alle tijd doorgaand geregistreerd hebben, en in de app dus netjes de dag grafieken compleet laten zien.
Wat kan dat zijn? Wifi uitval niet, want dan waren de overzichten van de sockets ook niet weergegeven?
Sinds gisteravond 22.05 tot vanmorgen 8.25 uur missen er de drie hoofd weergaves in de app,
Bij stroom totaal, gas en standby verbruik geen registratie gegevens meer te zien.
Terwijl tegelijkertijd de overige meters, waaronder de Solar Edge, de kWh meter, en de diverse sockets wel gewoon alle tijd doorgaand geregistreerd hebben, en in de app dus netjes de dag grafieken compleet laten zien.
Wat kan dat zijn? Wifi uitval niet, want dan waren de overzichten van de sockets ook niet weergegeven?
Ik mis hier in de app (nu) ook nog gegevens. Ik zie wel hoeveel er verbuikt is maar waar normaal de grafiek staat, staat nu no datadinandus schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:17:
Hier een vreemde weergeve in mijn HWZ app.
Hier voor de Energy Socket. geen data tussen gister 23:35 en vanmorgen 8:25, zag om 8 uur wel gewoon de nu weergave. Stroom totaal geeft wel data over die periode.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Hier ook geen data tussen 22 uur en 7 uur, dacht dat het hier lag, maar blijkbaar iets in de achterliggende services van HomeWizard.
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Hier wel data tijdens genoemde periode.
Zijn hier gebruikers van de Watermeter die er ook wat aan hebben? Ik twijfel omdat de prijs best hoog ligt en ik wel graag inzage zou willen, maar omdat water niet heel duur is lijkt de besparing me minimaal?
Ik heb de watermeter en het geeft inzicht in je verbruik maar het bespaart natuurlijk geen liter water.THE_BASE schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:58:
Zijn hier gebruikers van de Watermeter die er ook wat aan hebben? Ik twijfel omdat de prijs best hoog ligt en ik wel graag inzage zou willen, maar omdat water niet heel duur is lijkt de besparing me minimaal?
Besparing is het gevolg van gedrag. meten kan dat gedrag inzichtelijk maken maar niet meer dan dat.
Ik sluit mij helemaal bij @hanev001 aanTHE_BASE schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:58:
Zonder inzicht zal je iig niets besparen. Inzicht geeft toch een beetje automatisch een soort bespaar gedrag vanwege het bewust zijn of zien van de liters, is mijn ervaring
Naast inzicht, heb ik er een keer een kleine water lekkage mee gezien toen ik niet thuis was. Ook wel een prettig gegevenTHE_BASE schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:58:
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Dit hier ook.Arno schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:04:
[...]
Naast inzicht, heb ik er een keer een kleine water lekkage mee gezien toen ik niet thuis was. Ook wel een prettig gegeven
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Als je de laatste jaarafrekening van je waterleverancier erbij pakt dan staat daar je verbruik van het voorgaande jaar op. Dat gaat dan om een hoeveelheid X in kubieke meters. In mijn geval is dat 163 m3. Dat lijkt weinig… toch?! Totdat je bedenkt dat 1 m3 maarliefst 1000 liter is. Dat jaar hebben we dus 163000 liter water verbruikt ofwel gemiddeld bijna 450 liter per dag! Dat heeft ons 240 euro gekost.THE_BASE schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:58:
Pas als je je dat realiseert kun je je gedrag aanpassen. Maar dat gaat ook maar beperkt.
* Je zou de wasmachine voller kunnen stoppen zodat je minder wasjes draait
* je zou de vaat met de hand kunnen doen door een sopje te maken in de gootsteen in plaats van de vaatwasser
* je zou korter en/of minder vaak kunnen douchen of in bad gaan.
* je kunt de wc doorspoelen met minder water als je een bespaarknop hebt
Als je gemotiveerd bent om de bovenstaande gedragswijzigingen vol te houden dan heb je geen watermeter nodig. Maar als je inzicht wilt in je waterverbruik dan is die watermeter wel handig.
Dan kom je er bijvoorbeeld achter dat het schoonspuiten van de tuin met de hogedruk net zoveel water kost als twee wasbeurten. Of dat je huisgenoot altijd op de grote knop drukt na een wc bezoek en zo 7 ipv. 3 liter water wegspoelt.
Met de watermeter (of de energy-socket, P1 meter of de kWh meter) koop je inzicht. Niets meer niets minder. Of en wanneer je die terugverdient is helemaal afhankelijk van de mate waarin je je gedrag kunt en wilt aanpassen.
Natuurlijk, de energysocket kun je gebruiken om sluipverbruik tegen te gaan. Maar als je het niet automatiseert dan is dat óók een verkapte gedragsverandering; met het uitschakelen van die socket trek je eigenlijk een stekker uit het stopcontact. Dus of je nu regelmatig die socket aan of uit zet of je steekt die stekker in het stopcontact om hem er later weer uit te trekken, dat komt op hetzelfde neer.
Ik gebruik m.THE_BASE schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:58:
En heeft me al een keer van flinke kosten bespaard.
Zat op een camping en keek toevallig naar de waterverbruik waarvan ik dacht hmm raar die vraagt al uren 6l per minuut.
Mijn moeder gebeld of ze eens wilde gaan kijken voor de zekerheid.
Wat bleek een wc bleef door lopen, dat kwam door onze zoon die nog thuis was en een dag later naar de camping zou komen (en inmiddels bij ons ook was).
Die dat is 8m3 water weg gespoeld had ik het niet gezien had ik het pas een paar dagen later gezien als we weer thuis kwamen.
Denk dat dan enkele 10tallen m3 al weg waren gespoeld.
Dus ja kost iets maar kan je ook besparen.
En daar sluit ik me dus bij aan....als je gedrag inzichtelijk wordt is er een grotere kans dat je dat gedrag dus gaat aanpassen.(RSH) schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:02:
[...]
Zonder inzicht zal je iig niets besparen. Inzicht geeft toch een beetje automatisch een soort bespaar gedrag vanwege het bewust zijn of zien van de liters, is mijn ervaring
Daarnaast heb ik met de watermeter een tijdje geleden een stiekeme lekkage opgelost die ik anders nooit had gemerkt.
Interessant! Ik ben wel van de meters en statistieken, maar omdat het ding 54 euro kost incl. verzending hield me dat nog tegen, maar vind het wel interessant te weten wat straks het sproeien in onze nieuwe tuin doet.
Toch maar bestellen, het is een eenmalige aanschaf, maar als ik hier mensen er op kan wijzen die bespaarknop wat vaker te gebruiken dan heb ik al winst.
Toch maar bestellen, het is een eenmalige aanschaf, maar als ik hier mensen er op kan wijzen die bespaarknop wat vaker te gebruiken dan heb ik al winst.
Als je pubers hebt die van lang douchen houden, dan kun je bijvoorbeeld per douchebeurt voor de verbruikte liters een bedrag inhouden op hun zakgeld. Mooie motivatie en terugverdienmodel
en die zag er zo uit in HW:HE1 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:23:
[...]
en daar sluit ik me bij aan....als je gedrag inzichtelijk wordt is er een grotere kans dat je dat gedrag dus gaat aanpassen.
Daarnaast heb ik met de watermeter een tijdje geleden een stiekeme lekkage opgelost die ik anders nooit had gemerkt.
:strip_exif()/f/image/tuklU6VnovCWdDmiOUXvjiMg.jpg?f=fotoalbum_large)
24/7 van die kleine piekjes terwijl ik niks verbruikte....bleek na een zoektocht van 2wk het combinatiekraantje van mijn cv-ketel te zijn die onhoorbaar en onzichtbaar, maar continue druppelde in de afvoerleiding.
het water vind ik niet zo erg .. het gasverbruik daarintegendhrto schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:44:
Als je pubers hebt die van lang douchen houden, dan kun je bijvoorbeeld per douchebeurt voor de verbruikte liters een bedrag inhouden op hun zakgeld. Mooie motivatie en terugverdienmodel
Ik zou graag de watermeter willen gebruiken echter in mijn situatie heeft het weinig nut.
Ik krijg koud water binnen van het waterbedrijf en die watermeter is compatibel met de HW watermeter.
Ik krijg echter warm water binnen van het energie bedrijf (stadsverwarming) en die watermeter is niet compatibel met HW watermeter. Om dan 54 euro uit te geven om alleen maar het koud water te meten is ook wel zoiets.
Ik krijg koud water binnen van het waterbedrijf en die watermeter is compatibel met de HW watermeter.
Ik krijg echter warm water binnen van het energie bedrijf (stadsverwarming) en die watermeter is niet compatibel met HW watermeter. Om dan 54 euro uit te geven om alleen maar het koud water te meten is ook wel zoiets.
Tja het is hetzelfde als wanneer je tapwater verwarmt krijgt met een cv ketel....de hw meter meet altijd koud water door de hoofdleiding, maar een deel daarvan wordt verwarmt in huis, of door een cv-ketel of door stadsverwarming, dus in principe is het in beide gevallen hetzelfde, dus even nuttig in beide gevallen of niet.chippie777 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:27:
Ik zou graag de watermeter willen gebruiken echter in mijn situatie heeft het weinig nut.
@chippie777 Ik neem aan dat je weet dat het warme water van stadsverwarming wat je huis instroomt niet uit de kraan komt? Dat is een gesloten systeem namelijk. Water van stadsverwarming warmt met een warmtewisselaar je koude water op en gaat gewoon je huis weer uit, dus in jouw geval heeft de HW watermeter net zoveel nut als elke andere gebruiker.
Dat je een HW watermeter zou willen op je stadsverwarming is totaal wat anders, omdat het volume water wat je huis instroomt bij stadsverwarming niet zoveel zegt, omdat dit gecombineerd moet wordt met ingaande en uitgaande temperatuur om je energie verbruik, wat je ontrekt aan de stadsverwarming, te berekenen. Bovendien zou dit dan gaan om energieverbruik en geen waterverbruik gezien je geen water ontrekt aan de stadsverwarming.
[ Voor 18% gewijzigd door HE1 op 13-03-2025 17:36 ]
ik heb stadsverwarming wat inderdaad en uiteraard een gesloten systeem is. Ik heb GEEN warmte wisselaar.HE1 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:25:
[...]
Tja het is hetzelfde als wanneer je tapwater verwarmt krijgt met een cv ketel....de hw meter meet altijd koud water door de hoofdleiding, maar een deel daarvan wordt verwarmt in huis, of door een cv-ketel of door stadsverwarming, dus in principe is het in beide gevallen hetzelfde, dus even nuttig in beide gevallen of niet.
@chippie777 Ik neem aan dat je weet dat het warme water van stadsverwarming wat je huis instroomt niet uit de kraan komt? Dat is een gesloten systeem namelijk. Water van stadsverwarming warmt met een warmtewisselaar je koude water op en gaat gewoon je huis weer uit, dus in jouw geval heeft de HW watermeter net zoveel nut als elke andere gebruiker.
Dat je een HW watermeter zou willen op je stadsverwarming is totaal wat anders, omdat het volume water wat je huis instroomt bij stadsverwarming niet zoveel zegt, omdat dit gecombineerd moet wordt met ingaande en uitgaande temperatuur om je energie verbruik, wat je ontrekt aan de stadsverwarming, te berekenen. Bovendien zou dit dan gaan om energieverbruik en geen waterverbruik gezien je geen water ontrekt aan de stadsverwarming.
Zoals ik al aangaf krijg ik apart warm water binnen met een eigen watermeter.
Dit komt niet vaak voor maar het zit hier 25+ jaar zo.
Ik krijg dus van mijn energie leverancier een rekening voor stroom (kWh), warmte (GJ) en WARM water (m3)
Ik wil dus geen watermeter op mijn stadsverwarming maar op mijn warm water toevoer en helaas is de warm watermeter die ik heb niet compatibel met de HW meter.
Als je daar nu al nieuwsgierig naar bent, zou ik vooral nu al gaan nadenken over goede hemelwateropvang, want je tuin sproeien met drinkwater is sowieso een laatste optie…THE_BASE schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:38:
Interessant! Ik ben wel van de meters en statistieken, maar omdat het ding 54 euro kost incl. verzending hield me dat nog tegen, maar vind het wel interessant te weten wat straks het sproeien in onze nieuwe tuin doet.
Voorheen hadden we niet zo'n grote tuin, maar het heeft me altijd verbaasd dat men met schoon drinkwater planten besproeit.Gramser schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:38:
[...]
Als je daar nu al nieuwsgierig naar bent, zou ik vooral nu al gaan nadenken over goede hemelwateropvang, want je tuin sproeien met drinkwater is sowieso een laatste optie…
Gisteren was mijn P1-meter op enig moment even 'offline' (volgens HomeWizard dan).
Ik had dat in eerste instantie niet door, alle registraties in Home Assistant liepen door. Het enige waar het mij aan opviel was dat het Energy Display het huidige vermogen en afname / teruglevering van energie 'bleef hangen'.
Daaruit trek ik de conclusie dat het Energy Display de waarden vanuit de servers van HomeWizard haalt en dus niet lokaal uit de P1-meter via multicast DNS (zoals ik zou verwachten)? Heeft iemand soortgelijke ervaringen?
Ik had dat in eerste instantie niet door, alle registraties in Home Assistant liepen door. Het enige waar het mij aan opviel was dat het Energy Display het huidige vermogen en afname / teruglevering van energie 'bleef hangen'.
Daaruit trek ik de conclusie dat het Energy Display de waarden vanuit de servers van HomeWizard haalt en dus niet lokaal uit de P1-meter via multicast DNS (zoals ik zou verwachten)? Heeft iemand soortgelijke ervaringen?
Ik ga er vanuit dat hun producten inderdaad 'gekoppeld' zijn via hun eigen servers, onhandig, maar it is what it is. Multicast/Anycast is leuk, maar werkt niet op elk netwerk, zeker bij consumenten die 0 verstand hebben van netwerken. Dan is het laten lopen via hun cloud wel 'makkelijker' voor hun supportJanHenk schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:25:
Gisteren was mijn P1-meter op enig moment even 'offline' (volgens HomeWizard dan).
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ik had dat dus niet verwacht, maar je hebt wel gelijk.DennusB schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:27:
[...]
Ik ga er vanuit dat hun producten inderdaad 'gekoppeld' zijn via hun eigen servers, onhandig, maar it is what it is. Multicast/Anycast is leuk, maar werkt niet op elk netwerk, zeker bij consumenten die 0 verstand hebben van netwerken. Dan is het laten lopen via hun cloud wel 'makkelijker' voor hun support
Ik heb de display gelijktijdig met de batterij ontvangen. De batterij en de P1-meter communiceren wel lokaal, via mDNS. Daardoor had ik onterecht de perceptie dat het display ook lokaal met de P1-meter zou communiceren.
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar niet meteen een antwoord gevonden ...
Onze PV-installatie bestaat uit 2 delen, elk met hun eigen SMA-omvormer. Beide omvormers zijn gekoppeld met de SMA Energy app via 1 account. Als ik deze nu met de Homewizard app wil koppelen, blijkt er in de praktijk maar 1 omvormer gekoppeld te zijn met de Homewizard app.
Het blijkt dus niet mogelijk te zijn om vanuit 1 SMA account 2 omvormers weer te geven in de Homewizard app. Ik heb hiervoor al eens de Helpdesk gecontacteerd, en zij bevestigen dat dit niet kan. Bizar eigenlijk, want zo uitzonderlijk lijkt het mij niet dat er meer dan 1 installatie of omvormer aanwezig is in eenzelfde woning.
Zijn er nog mensen die tegen hetzelfde probleem gebotst zijn, en die hiervoor een oplossing gevonden hebben?
Onze PV-installatie bestaat uit 2 delen, elk met hun eigen SMA-omvormer. Beide omvormers zijn gekoppeld met de SMA Energy app via 1 account. Als ik deze nu met de Homewizard app wil koppelen, blijkt er in de praktijk maar 1 omvormer gekoppeld te zijn met de Homewizard app.
Het blijkt dus niet mogelijk te zijn om vanuit 1 SMA account 2 omvormers weer te geven in de Homewizard app. Ik heb hiervoor al eens de Helpdesk gecontacteerd, en zij bevestigen dat dit niet kan. Bizar eigenlijk, want zo uitzonderlijk lijkt het mij niet dat er meer dan 1 installatie of omvormer aanwezig is in eenzelfde woning.
Zijn er nog mensen die tegen hetzelfde probleem gebotst zijn, en die hiervoor een oplossing gevonden hebben?
Hier hetzelfde. Had laatst één omvormer gekoppeld, geen data in de app. Bij het koppelen van de tweede was er ineens wel data zichtbaar. Dus blijkbaar horen die bij elkaar en kun je die niet loskoppelen. Die twee omvormers zitten in één account en in mijn geval in de SEMS-app, daar haalt ‘ie de gegevens vandaan.Red Sparowes schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:53:
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar niet meteen een antwoord gevonden ...
Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic