Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen
Misschien kun je er een kleine stabiele belasting aanhangen om te kijken wat er gebeurd. Een ledlampje ofzo
[ Voor 20% gewijzigd door Jaap84 op 14-03-2025 22:13 ]
Ja, meermaals gehad bij 1 fase kWh meters: resultaten die niets met het daadwerkelijk verbruik te maken hadden. Elke keer omgeruild zonder problemen.
Thx, zal wel contact met HW opnemen.phYzar schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:36:
[...]
Ja, meermaals gehad bij 1 fase kWh meters: resultaten die niets met het daadwerkelijk verbruik te maken hadden. Elke keer omgeruild zonder problemen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen
Praktisch is dit topic voor alles van HW behalve de batterijTaro schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:06:
Zag geen topic specifiek voor de kWh meters ipv P1-meters, dus zit hier hopelijk goed...
WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
Dan kunnen we evt. de topictitel aanpassenToby-Wan schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:09:
[...]
Praktisch is dit topic voor alles van HW behalve de batterij
Andere stekkerklare batterijen kan je uiteraard aan een HW stekker hangen (voor inzicht, zou het afraden om te schakelen)sideriusj schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:46:
Wordt het in de toekomst ook mogelijk om andere batterijen dan de Home wizard batterij toe te voegen aan Homewizard. ???
Niet-stekker-batterijen die AC aangesloten zijn kan je gewoon aan een HW kWh meter hangen in de meterkast
WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
Op welke manier bedoel je dit? Qua aansturing of inzicht? Want ik heb hier bijv. 4 accu's van een ander merk, 2 ervan op ieder een eigen HW Energy Socket en 2 op een HW 3-fasen kWh meter. Ook kun je als type meter Batterij kiezen. Het inzicht is natuurlijk prima en als je bijv. dynamische tarieven hebt kan je ook mooi het financiële resultaat van het handelen in stroom zien.sideriusj schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:46:
Wordt het in de toekomst ook mogelijk om andere batterijen dan de Home wizard batterij toe te voegen aan Homewizard. ???
[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 15-03-2025 10:17 ]
Je zou de Sessy's achter een HW 3-fase kWh meter kunnen plaatsen, dan heb je totale import en export zichtbaar in de App, incl. bijbehorend bedrag. Ben ik gisteren mee gestart (wel ander merk accu's):sideriusj schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:17:
@taro Het gaat om het inzicht. Je kan ook verschillende zonnepanelen merken toevoegen, dus het zou mooi zijn als dat ook met batterijen kan. Ik heb 3 Sessy's. Het gaat inderdaad om het financiele resultaat icm dynamische tarieven.
/f/image/eNU8ibG5lTQZCynXJqWjkb5w.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ofhd47onkx5p4kZOEDEEzbEB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AFPl71ho12wLNgiUX8yig7Xh.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/dDmRbMHAyhtd3skQebtGV1vJ.png?f=fotoalbum_large)
Hoe heb jij het euro teken dan in je HW grafiek gekregen?Taro schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:06:
[...]
Je zou de Sessy's achter een HW 3-fase kWh meter kunnen plaatsen, dan heb je totale import en export zichtbaar in de App, incl. bijbehorend bedrag. Ben ik gisteren mee gestart (wel ander merk accu's):
[Afbeelding]
Edit: Staan hier ook. Goedemorgen...... 🤣🙈
[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 16-03-2025 08:32 ]
Maar het is toch even schrikken dat we gisteren totaal zo’n 300 liter water hebben verbruikt voor wassen en een lekker ontspannen moment in bad.
De Energy Socket zit op de wasmachine om te meten en geeft nu handig een melding als ‘ie klaar is. Op termijn stel ik hem in dat ‘ie aan mag bij genoeg zon.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
De watermeter gaf hier gisteren ook interessant inzicht, beide auto's gewassen, totaal 617 liter gebruikt op de hele dag. Gaat toch flink wat door zo'n hogedrukreiniger heenTHE_BASE schreef op zondag 16 maart 2025 @ 08:38:
Sinds vrijdag de Watermeter en een Energy Socket. Interessant om te zien hoeveel water we verbruiken, alhoewel we het netjes doen volgens mij, bijvoorbeeld 3 liter toilet doorspoelen of 18 liter voor een douchebeurt.
Maar het is toch even schrikken dat we gisteren totaal zo’n 300 liter water hebben verbruikt voor wassen en een lekker ontspannen moment in bad.
:strip_exif()/f/image/3lr64LGLIDCGBgC3Z0myeJ2G.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik via de API de meter uitlees krijg ik het volgende te zien:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| curl 192.168.2.18/api/v1/telegram /Ene5\XS210 ESMR 5.0 1-3:0.2.8(50) 0-0:1.0.0(250317221228W) 0-0:96.1.1(4530303437303030303433373939363138) 1-0:1.8.1(007337.764*kWh) 1-0:1.8.2(005869.452*kWh) 1-0:2.8.1(000000.006*kWh) 1-0:2.8.2(000000.000*kWh) 0-0:96.14.0(0001) 1-0:1.7.0(00.276*kW) 1-0:2.7.0(00.000*kW) 0-0:96.7.21(00371) 0-0:96.7.9(00004) 1-0:99.97.0(3)(0-0:96.7.19)(250211204050W)(0000003707*s)(220616122025S)(0000000218*s)(211005043954S)(0000000659*s) 1-0:32.32.0(00006) 1-0:32.36.0(00000) 0-0:96.13.0() 1-0:32.7.0(229.0*V) 1-0:31.7.0(001*A) 1-0:21.7.0(00.276*kW) 1-0:22.7.0(00.000*kW) !875A |
Dat doet mij vermoeden dat er wel een verbinding is. Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? En hoe dit op te lossen?
Handig! Werkt de melding dat de wasmachine klaar is ook zonder abonnement? Destijds niet aan gedacht om een iets slimmere wasmachine te kopen dus vergeet nog wel eens dat hij klaar is.THE_BASE schreef op zondag 16 maart 2025 @ 08:38:
Sinds vrijdag de Watermeter en een Energy Socket. Interessant om te zien hoeveel water we verbruiken, alhoewel we het netjes doen volgens mij, bijvoorbeeld 3 liter toilet doorspoelen of 18 liter voor een douchebeurt.
De Energy Socket zit op de wasmachine om te meten en geeft nu handig een melding als ‘ie klaar is. Op termijn stel ik hem in dat ‘ie aan mag bij genoeg zon.
Het is onderdeel van Notifications en die zijn onderdeel van het Energy+ abonnement voor slechts 12 euro per jaar.SL65 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:45:
[...]
Handig! Werkt de melding dat de wasmachine klaar is ook zonder abonnement? Destijds niet aan gedacht om een iets slimmere wasmachine te kopen dus vergeet nog wel eens dat hij klaar is.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Jammer, die abonnementen cultuur vind ik niks. Maar bedankt voor de info.THE_BASE schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:10:
[...]
Het is onderdeel van Notifications en die zijn onderdeel van het Energy+ abonnement voor slechts 12 euro per jaar.
Kan makkelijk gratis met andere software, zoals Home Assistant. Dan heb je geen abonnement, wel een tijdsinvestering natuurlijkSL65 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:28:
[...]
Jammer, die abonnementen cultuur vind ik niks. Maar bedankt voor de info.
Bijkomend voordeel is dat je met dergelijke software nog veel meer kan dan alleen energiedingen in de app van HomeWizard. Voorbeeldje op wasmachine-niveau: wij krijgen notificaties op onze telefoons, tv en pc als de was klaar is. Maar we krijgen ook een extra digitale por als we daarna de was in de machine laten, dat weet hij met een deursensor op de deur van de wasmachine.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik ook niet en ben daar dan ook zeer selectief in, verder dan iCloud en Energy+ kom ik naast HBO Max en Apple TV+ ook niet.SL65 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:28:
[...]
Jammer, die abonnementen cultuur vind ik niks. Maar bedankt voor de info.
Als je 192.168.2.18/api/v1/data opvraagt, dan staat aan het begin de wifi-sterkte. Misschien heb je hier iets aan op het moment dat je geen data in de app ziet.FreddyT schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:20:
Dat doet mij vermoeden dat er wel een verbinding is. Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? En hoe dit op te lossen?
Speel ook Balls Connect en Repeat
De resolutie van de grafiek is 15min, maar de ervaring met een andere koppeling (Growatt) is dat de update frequentie vaak veel lager is. Soms zelfs uren.4Reload schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:14:
Sinds vandaag een P1 meter en ook meteen Energy+ genomen vanwege mijn SMA Omvormer. Nu kan ik aanmelden bij SMA en krijg ik meteen de data van vandaag binnen. Dus dat gaat goed, vervolgens lijkt er geen data meer binnen te komen vanuit SMA. Volgens Homewizard zou hij elke 15 min. een update moeten halen maar hij staat alweer een uur stil. Vervolgens de SMA maar uit de app verwijderd en opnieuw toegevoegd en dan haalt hij keurig weer alles op, ook het uur dat ik nog niet had ontvangen maar vervolgens weer geen updates... Doe ik iets fout of is de refresh toch minder snel dan 15 min?
/f/image/Wqr5nA4iNdO3sCyyGUFJ8stz.png?f=fotoalbum_large)
Mijn wederhelft is wel wakker: de waterontharder was aan het regenereren.
[ Voor 6% gewijzigd door THE_BASE op 19-03-2025 08:11 ]
Meer met dit zelfde probleem.?
Geen last van. Maar om goed te kunnen vergelijken is het handig om een versienummer en platform te noemen.Rbb-lwdn schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:51:
Na de laatste update bevriest de app geregeld.
In versie 1.24.9 (111) op Android geen probleem.
Zelfde versie op Android 14Propheticus schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:09:
[...]
Geen last van. Maar om goed te kunnen vergelijken is het handig om een versienummer en platform te noemen.
In versie 1.24.9 (111) op Android geen probleem.
Gezien eht aantal problemen dat je meldt zou ik toch eens gaan zoeken in jou netwerk. Hier af en toe wel problemen, maar bij lange na niet zovaak jij dat meldt.Rbb-lwdn schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:51:
Na de laatste update bevriest de app geregeld.
Op het display komt ook geen opbrengst te staan.
Ze zullen er wel mee bezig zijn.
vanmorgen had ik handmatige remote start aangezet (julle app geeft ook status "gereed" aan), er was meer dan genoeg opwek .. maar toch werd mijn vaatwasser pas op het uiterste van het blok wat ik aangegeven had (10:00 - 13:00) gestart, terwijl kijkende naar de P1 data er een uur eerder al meer dan genoeg opwek was.
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Het zou ook fijn zijn als je meerdere cycles kunt maken. Hier start bijv. de HomeConnect wasmachine met standaard instellingen om 12:00, terwijl we 3 wasjes willen en kunnen doen voor ongeveer 14 ct/kWh als om 11:00 wordt gestart. Heb dus nu in de HW App de starttijd tussen 10:00-11:00 ingesteld om de eerste om 11:00 ipv 12:00 te laten starten. Ben morgen thuis, dus kan het prima handmatig doen, maar wil uiteraard even testen of het werktYucko schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:08:
@HomeWizard_NL hoe werkt die koppeling met HomeConnect nu precies ? alsin: hoe weten jullie welk overschot opwek genoeg is om de (in dit geval) vaatwasser te starten? Wordt de genodigde aantal W via HomeConnect gecommuniceerd of werken jullie met een soort van gemiddelde?
vanmorgen had ik handmatige remote start aangezet (julle app geeft ook status "gereed" aan), er was meer dan genoeg opwek .. maar toch werd mijn vaatwasser pas op het uiterste van het blok wat ik aangegeven had (10:00 - 13:00) gestart, terwijl kijkende naar de P1 data er een uur eerder al meer dan genoeg opwek was.
Alleen meet de Homewizard P1 sinds het vervangen van de slimme meter geen gasverbruik. In de app staat vandaag 'no data'. Iemand een suggestie voor een oplossingsrichting?
EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh
volgens mij niet, juist ook omdat een digitale gasmeter altijd verbonden is aan een slime meter, dus je hebt dan ook geen P1 poort met de data voor stroom.Dirk0s schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:37:
Is het eigenlijk mogelijk om een analoge gasmeter slim te krijgen en het verbruik daarmee zichtbaar te krijgen in de homewizard app?
dus heb je dan ook geen basisdata of je moet in je meterkast een HW kWh meter hebben die aangesloten is op de hoofdleiding.
voor de watermeter bestaat dus wel een toestel van HW die deze analoge meter kan aflezen.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Gas kan altijd wel wat langer duren, maar binnen een dag moet het wel gefixed zijn, zo niet:Millert schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:47:
Een vraagje. Gistermiddag is hier de elektriciteitsaansluiting door Enexis verzwaard, van enkelfase 40A naar 3fase 25A. Hierbij is ook de slimme meter vervangen. De gasmeter lijkt goed gekoppeld te zijn, het meternummer komt overeen.
Alleen meet de Homewizard P1 sinds het vervangen van de slimme meter geen gasverbruik. In de app staat vandaag 'no data'. Iemand een suggestie voor een oplossingsrichting?
Aangezien je elektra wel doorkomt, denk ik niet dat dat de oplossing bij jou is, maar:
Na de vervanging van mijn elektra- en gasmeter moest ik de P1 meter een reset geven, daarna kreeg ik pas weer data binnen.
en anders:
- Volgens mij kun je ergens in beide meters zelf zien of ze juist gekoppeld zijn.
- Online bij je energiemaatschappij kun je zien of daar wel meterstanden doorkomen (mits je een P4 machtiging hebt afgegeven).
Er bestaan producten die analoge meters kunnen uitlezen door middel van optische sensor. Ik weet dat ze bestaan voor watermeters, dus in principe zou het ook voor analoge gasmeters moeten werken. Heb er geen ervaring mee.Dirk0s schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:37:
Is het eigenlijk mogelijk om een analoge gasmeter slim te krijgen en het verbruik daarmee zichtbaar te krijgen in de homewizard app?
Edit misschien dit https://smartgateways.nl/maak-je-gasmeter-slim/
Ik denk niet dat dit met Home wizard werkt
[ Voor 9% gewijzigd door Kalentum op 21-03-2025 13:12 ]
Ik gebruik een HW slimme stekker om de airco unit van mijn wijnopslag te monitoren.
Als sinds een kleine 2 jaar.
Ik ben regelmatig enige tijd op reis, vaak buiten Europa en het geeft een gerust gevoel als je dan kunt zien dat de boel werkt.
Echter vorig voorjaar hield mijn airco er midden in een periode van afwezigheid mee op.
Bij thuiskomst bleek de boosdoener de HW slimme stekker. Helemaal dood.
Goed afgehandeld en een nieuwe gekregen en weer aangesloten. Ik heb overigens 10 van die stekkers en verder geen problemen mee gehad. Deze airco heeft een vermogen van 800W, niet modulerend en schakelt op erg warme dagen een keer of 4 per uur voor 5 minuten aan, dus verbruik is dan 250-300 Wh per uur. Nu en in het algemeen buiten de periode november-april draait de airco voornamelijk op standby verwarmen (1W) en in mijn Beeclear energie monitor kan ik dus niet vaststellen of de airco nog werkt. Vandaar de separate monitoring voor deze airco.
Maar als het defect raken van de stekker in een winter gebeurt kan de compressor door ontmenging van de olie bij langere stilstand en geen standby verwarmen beschadigd raken is me door de installateur verteld.
Dus dit wil je echt wel vermijden.
Alternatief voor de slimme stekker voor het monitoren is een 1 fase kWh meter aansluiten (hoewel door de manier van aansluiten nog enkele andere klein verbruikers worden meegenomen, maar is geen issue).
De vraag: is een 1 fase kWh meter betrouwbaarder dan de HW slimme stekker, en zou ik daar beter voor kunnen kiezen (is wel een investering, 60€ plus installateur kosten, 1 uur schat ik).
Graag jullie advies en/of ervaringen.
Dank.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Ten eerste omdat het een eenvoudiger ding is (hij hoeft alleen te meten, niet te schakelen) en ten tweede omdat kWh meters al lang bestaan en redelijk uitontwikkeld zijn, terwijl slimme stekkers relatief jong zijn.
Het lijkt mij dat het gebruikte communicatieprotocol bepalend is voor de betrouwbaarheid.EVfan schreef op zondag 23 maart 2025 @ 05:21:
....
De vraag: is een 1 fase kWh meter betrouwbaarder dan de HW slimme stekker, en zou ik daar beter voor kunnen kiezen ......
Op het gebied van draadloze communicatie zijn er verschillende protocollen.
Daarnaast is op dit forum al eerder gedisussieerd over de plaatsing en de vorm van de antenne voor draadloze protocollen.
Wij, consumenten, schijnen te willen dat slimme stekkers/meters klein zijn.
Marketeers spelen daarop in met de introduktie van te kleine stekkers waar de antenne is weggemoffeld.
@LeifLeif schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:51:
[...]
Het lijkt mij dat het gebruikte communicatieprotocol bepalend is voor de betrouwbaarheid.
Op het gebied van draadloze communicatie zijn er verschillende protocollen.
Daarnaast is op dit forum al eerder gedisussieerd over de plaatsing en de vorm van de antenne voor draadloze protocollen.
Wij, consumenten, schijnen te willen dat slimme stekkers/meters klein zijn.
Marketeers spelen daarop in met de introduktie van te kleine stekkers waar de antenne is weggemoffeld.
Eens met je opmerkingen, maar mijn stekker was dood, op de uitgang geen signaal meer. De opmerking die ik kreeg was dat dit kon komen door een lekke condensator, dus het issue was niet verlies van verbinding.
Overigens was de verbinding met de stekker altijd 100%, direct naast een Fritz repeater.
Dus tja gaat een stekker sneller kapot als een kWh meter? That is the question.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Alle troubleshooting via de app is gericht op verbinding met WIFI enz. enz. echter dat is duidelijk het probleem niet. Iemand een idee hoe dit op te lossen is?
Ik heb hetzelfde een tijdje ook gehad. Bij mij was het wifi signaal eigenlijk matig. Maar HA haalde de data gewoon consequent op, de 'HW cloud' mistte heel regelmatig data. Wifi signaal verbeterd, sindsdien geen problemen meer. Wat op zich natuurlijk raar is, waarom zou slechte wifi wel invloed hebben op het internetverkeer, maar niet op het lan verkeer... Zou een alles of niets verwachten, maar dat lijkt het bij mij echt geweest te zijn.Probydoby schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:07:
Ik kom er nu achter dat ik al sinds medio februari geen data meer in de app krijg (Lokale API via home assistant werkt wel gewoon, vandaar dat ik het niet merkte).
Alle troubleshooting via de app is gericht op verbinding met WIFI enz. enz. echter dat is duidelijk het probleem niet. Iemand een idee hoe dit op te lossen is?
Ik zou graag een analyse willen maken van 2024 wat de hoogste piekvermogen is geweest.
BP on the move!!!
Is al eerder gevraagd. In het kort: omdat het een berekende / afgeleide waarde is van meerdere andere waardes. Je zult deze dus zelf moeten berekenen aan de hand van de P1 totaal invoer/uitvoer en waardes van de omvormerkoppeling / kWh-meter van de zonnepanelen.Bas Post schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:35:
Goedemiddag, ik probeer een export te maken naar een csv bestand, maar ik zie niet de mogelijkheid om de grafiek "stroomverbruik" te exporteren. Heeft dat een reden?
Ik zou graag een analyse willen maken van 2024 wat de hoogste piekvermogen is geweest.
Mocht iemand dit ook ervaren, ik had via Home Assistant de Cloud connection uit staan, dan wil hij dus niet updaten. Even de schakelaar op aan en dan werkt het wel, kan hij daarna weer uit.Pixelmagic schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:46:
Ik heb versie 6.01.03 staan op de P1 meter (met een HW batterij) en kan een update voor de P1 installeren, maar wanneer ik dit probeer geeft hij na enige tijd een 408 error. Hebben meer mensen dit gehad ?
Bij mij thuis heb ik de netwerkaansluiting in de kelder, en kan hier makkelijk iets bekabeld aansluiten maar er is geen wifi aanwezig. Om nou een access point op te hangen, enkel voor de P1 meter is ook weer zoiets.
// TODO: Schrijf een signature
Neenguysp schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:45:
Is het mogelijk op de P1 meter bekabeld van netwerk te voorzien?
Jammer, zou mooi zijn gezien ik al wat plugs van homewizard heb. Dan maar op zoek naar een andere producent.
Je zou misschien kunnen denken aan een verlengde P1 kabel en misschien een signaal repeater/versterker (of zo'n powered splitter) als de afstand te groot is.guysp schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:47:
[...]
Jammer, zou mooi zijn gezien ik al wat plugs van homewizard heb. Dan maar op zoek naar een andere producent.
Gaat helaas niet, zal even een beter beeld geven. Ik woon in een appartement op de eerste verdieping, echter zit de meterkast met aansluitingen/meters zoals gas, water, licht en internet in de kelder (twee verdiepingen lager). Ik heb wel een UTP kabel van de meterkast naar mijn appartement en daar staat mijn router (unifi cloud gateway ultra), echter zou ik die ook in de meterkast kunnen zetten. Dan heb ik netwerk poorten vrij voor eventueel bekabeld een P1 meter aan te sluiten. Om nou speciaal een AP daar ook nog bij te hangen voor enkel de P1 meter vind ik wat ver gaan.Propheticus schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:50:
[...]
Je zou misschien kunnen denken aan een verlengde P1 kabel en misschien een signaal repeater/versterker (of zo'n powered splitter) als de afstand te groot is.
Maar dus geen ruimte in de buis / vrije buis om een P1 kabel (formaat telefoonkabel) te trekken?guysp schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:01:
[...]
en internet in de kelder (twee verdiepingen lager).
Dan houdt het wel op ja.
Nee helaas niet!Propheticus schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:06:
[...]
Maar dus geen ruimte in de buis / vrije buis om een P1 kabel (formaat telefoonkabel) te trekken?
Dan houdt het wel op ja.
hoe ziet jouw provider en je wifi in je appartement eruit dan?guysp schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:01:
[...]
Gaat helaas niet, zal even een beter beeld geven. Ik woon in een appartement op de eerste verdieping, echter zit de meterkast met aansluitingen/meters zoals gas, water, licht en internet in de kelder (twee verdiepingen lager). Ik heb wel een UTP kabel van de meterkast naar mijn appartement en daar staat mijn router (unifi cloud gateway ultra), echter zou ik die ook in de meterkast kunnen zetten. Dan heb ik netwerk poorten vrij voor eventueel bekabeld een P1 meter aan te sluiten. Om nou speciaal een AP daar ook nog bij te hangen voor enkel de P1 meter vind ik wat ver gaan.
gateway naar meterkast en een enkele simpele wifi repeater met netwerk aansluiting (die zijn er al voor minder dan €10) kan toch niet het probleem zijn, en is ruim voldoende voor je p1 meter.
Vanaf de meterkast gaat de UTP kabel met WAN naar mijn appartement (glasvezel modem hang in de MK). Hier hangt mijn router, een switch en een access point.HE1 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:02:
[...]
hoe ziet jouw provider en je wifi in je appartement eruit dan?
gateway naar meterkast en een enkele simpele wifi repeater met netwerk aansluiting (die zijn er al voor minder dan €10) kan toch niet het probleem zijn, en is ruim voldoende voor je p1 meter.
Tuurlijk kan ik mijn gateway in de meterkast plaatsen en een simpele wifi access point realiseren. Maar dat is dus weer één extra apparaat puur om de P1 meter van wifi te voorzien. Dat ding staat altijd aan en eet dus altijd stroom, daarom zou ik het liever niet hebben. Het hele idee van zo'n P1 meter is dat ik mijn stroomverbruik in kaart kan brengen en kan verminderen.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Nee, het is puur een NTU waar glas wordt omgezet in een UTP RJ-45 aansluiting.ArjoK schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:03:
@guysp en die glasvezelmodem van je heeft geen WLAN???
[ Voor 5% gewijzigd door guysp op 27-03-2025 14:33 ]
een apparaat via lan kabel aansluiten kan ook zo'n 2watt extra stroom kosten in de router / gateway vergeet dat niet.guysp schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:10:
[...]
Vanaf de meterkast gaat de UTP kabel met WAN naar mijn appartement (glasvezel modem hang in de MK). Hier hangt mijn router, een switch en een access point.
Tuurlijk kan ik mijn gateway in de meterkast plaatsen en een simpele wifi access point realiseren. Maar dat is dus weer één extra apparaat puur om de P1 meter van wifi te voorzien. Dat ding staat altijd aan en eet dus altijd stroom, daarom zou ik het liever niet hebben. Het hele idee van zo'n P1 meter is dat ik mijn stroomverbruik in kaart kan brengen en kan verminderen.
Als je een eenvoudige wifi repeater gebruikt en let op het stroomverbruik kan dat 2-5watt zijn.
Je praat dus over ergens tussen 1-3watt. Ik vindt dat het nergens over gaat maar het is jouw keuze.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet/
Aangezien je in het HW P1 meter topic reageert ging ik er vanuit dat je het via HomeWizard wou uitlezen. Is dat geen eis en wil je het via HomeAssistant of een andere omgeving inzichtelijk maken heb je ineens veel meer opties (zoals ser2net).guysp schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:45:
Op het forum kwam ik na wat zoeken de volgende tegen: die kan gewoon op ethernet. Dit is wat ik eigenlijk wil. Probleem opgelost, toch bedankt voor het meedenken.
Maar fijn om te horen dat je iets gevonden hebt : )
Waar gebruik je die unifi cloud gateway ultra voor dan naast het modem van de provider? als je dat ding van eur120 verplaatst naar de meterkast wat kun je er dan mee? om 2 watt uit te sparen?guysp schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:45:
Op het forum kwam ik na wat zoeken de volgende tegen: die kan gewoon op ethernet. Dit is wat ik eigenlijk wil. Probleem opgelost, toch bedankt voor het meedenken.
aan jouw de keus, success!
Genoeg andere zaken, maar dit is geen netwerk topic. Ik kwam met een simpele vraag en het antwoord was nee. Ik heb de behoefte niet om me hier te moeten verantwoorden en uitleggen hoe mijn hele installatie in elkaar steekt. De locatie van dat apparaat maakt niet uit..HE1 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:22:
[...]
Waar gebruik je die unifi cloud gateway ultra voor dan naast het modem van de provider? als je dat ding van eur120 verplaatst naar de meterkast wat kun je er dan mee? om 2 watt uit te sparen?
aan jouw de keus, success!
Hier exact hetzelfde en rond hetzelfde tijdstip van 12:00 uur. Ik denk dat het meer aan GoodWe ligt dan aan HW. Net als een paar weken geleden. SEMS werkt wel gewoon nu maar dat was toen ook.LionHeart86 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:45:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Is het weer zover? Hebben meer mensen hier last van toevallig? GoodWe omvormer.
Twee jaar terug een zonnepanelen set met een Goodwe-omvormer geplaatst bij familie, de wifi-dongle van de omvormer is de doos niet eens uit geweest, monitoring volledig via HomeWizard. Nog nooit gedoe mee gehad i.t.t. Goodwe cloud

Dat is dan wel weer een extra investering die gedaan moet worden van minimaal 60 euro. Een voordeel lijkt me wel een accuratere zonverbruik-grafiek. Meet zo’n kWh meter elke seconde? Klopt dat?ThinkPad schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:12:
Zet er gewoon de DIN-rail kWh-meter van HomeWizard tussen.
Twee jaar terug een zonnepanelen set met een Goodwe-omvormer geplaatst bij familie, de wifi-dongle van de omvormer is de doos niet eens uit geweest, monitoring volledig via HomeWizard. Nog nooit gedoe mee gehad i.t.t. Goodwe cloud
Overigens is nu achteraf de GoodWe opwek data gewoon weer zichtbaar in de grafieken, alsof er niks aan de hand is geweest. Laten we het maar een tijdelijke ‘hiccup’ noemen vanmiddag.
De interval bij 'Dag' is 5 min., net als de P1-meter.
En het is idd. €60 (of €130 als je een 3-fasen omvormer hebt), maar op een uitgave van een paar duizend euro aan zonnepanelen is dat een schijntje
Je hoeft niks te verantwoorden idd.guysp schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:26:
[...]
Genoeg andere zaken, maar dit is geen netwerk topic. Ik kwam met een simpele vraag en het antwoord was nee. Ik heb de behoefte niet om me hier te moeten verantwoorden en uitleggen hoe mijn hele installatie in elkaar steekt. De locatie van dat apparaat maakt niet uit..
Of de p1 meter een lan aansluiting heeft wist je al voor je het vroeg hier. Zeker als je aangeeft al wat HW sockets te hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door HE1 op 28-03-2025 00:06 ]
Heb ik helaas geen ruimte voor in de huidige groepenkast. Ik heb de 3-fasen kWh meter al extern geplaatst... Maar ik denk er sterk over om een nieuwe groepenkast te installeren, met een extra groep voor later een EV en met elke groep een eigen kWh meter. Dan zou dit opgelost zijn, aangezien de zonnepanelen al een eigen groep hebben. Maar ja... zijn we wel 1500,- verder.ThinkPad schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:12:
Zet er gewoon de DIN-rail kWh-meter van HomeWizard tussen.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
This entity is no longer being provided by the homewizard integration. If the entity is no longer in use, delete it in settings.
Is er iets veranderd?
Hoe kan ik dit oplossen?
Wil er iemand mij helpen wat ik moet doen om dit op te lossen? Mijn App van shinephone werkt wel goed.
Moet ik growatt resetten?
[ Voor 15% gewijzigd door bijou0405 op 30-03-2025 10:36 ]
Die GraphQL error 500.
Wel andere omvormer MIN4200TL-XH
Omvormer is verbonden via LAN, ShinePhone app werkt wel gewoon goed.
Als hier iemand ook meer info heeft altijd welkom
[ Voor 29% gewijzigd door buthead op 29-03-2025 16:38 ]
Geen wijzigingen bij mij, gewoon nog actief in HA, data druppelt gewoon binnen.arjen888 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:27:
Mijn gas verbruik komt niet meer door in Home Assistant,
This entity is no longer being provided by the homewizard integration. If the entity is no longer in use, delete it in settings.
Is er iets veranderd?
Kun je alleen zelf zeggen. Kan door een update komen. Check even of er een nieuwe entity is bijgekomen die hetzelfde heet met toevoeging -1 er achter... koppel hem dan daaraan en het werkt weer. Netter is dan om de originele te verwijderen en de nieuwe te hernoemen door -1 er af te halenarjen888 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:27:
Mijn gas verbruik komt niet meer door in Home Assistant,
Is er iets veranderd?
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Hier is het nu gelukt , had support aangeschreven en was gekend probleem.bijou0405 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:33:
Ik krijg mijn Growatt omvormer MOD5000TL3-X niet gekoppeld met de P1 dongel. Via Homewizard wil ik growatt toevoegen maar het geeft steeds een foutmelding nl. GraphQL Error Failed to add the inverter. Status code 500. Ik heb ergens gelezen dat dit een fout is bij Growatt maar ik kan niet vinden of dit nog steeds in 2025 het probleem is...
Hoe kan ik dit oplossen?
Wil er iemand mij helpen wat ik moet doen om dit op te lossen? Mijn App van shinephone werkt wel goed.
Moet ik growatt resetten?
Hopelijk lukt toevoegen ook bij jou?
Een net berichtje gestuurd naar support of ik die als 'early adopter' alsnog zou kunnen krijgen. Dat kan: via de verstopte link: https://www.homewizard.com/nl/shop/bracket-set-watermeter/
Een stukje plastic van 3 cent voor slechts €9,90 Co2-neutraal bij je afgeleverd

Beetje jammer dit, ik stond op het punt nog wat andere spulletjes van ze te bestellen voor mijn nieuwe huis maar dat zal ik, rancuneus als ik ben, maar eens even achterwege laten
Ik heb verdorie speciaal een WCD op een aparte groep laten aanleggen om te spelen met die plug-in batterij van ze. Er is gelukkig meer te koop dan HomeWizard.
Met de teruglevering die de P1 registreert zou ik de app gelijk geven, ik zie niet in hoe er overdag 20kWh gebruikt zou zijn. Maar kan me ook niet voorstellen dat de omvormer er zover naast zou zitten.
Iemand een inzicht wat ik zie?
Edit: ok raar, als ik inlog in de omvormer zie ik andere getallen voor de opbrengst van vandaag en gisteren. Klinkt als een bug in de omvormer interface.
[ Voor 16% gewijzigd door Ethirty op 31-03-2025 21:03 ]
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Waarom hoop je daar op? Welk probleem lost dit op of welke functionaliteit voegt dit toe die je nu mist? Zonder batterij heb je niet zoveel aan batterijspecifieke functies.rogervdh schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:30:
(Ik had een beetje hoopt naar een 6.xxx firmware, zoals bij de plug batterij gebruiikers). Iemand wellicht een idee waar een changelog in te zien is?
Een changelog van firmware heb ik niet kunnen vinden.
Vanwege de v2 API en om daar alvast eens naar te kunnen kijken. Verder werkt de v1 API nog prima, dus zeker geen issue of noodzaak momenteel.Propheticus schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:43:
[...]
Waarom hoop je daar op? Welk probleem lost dit op of welke functionaliteit voegt dit toe die je nu mist? Zonder batterij heb je niet zoveel aan batterijspecifieke functies.
Wat betreft 5.1903, ik kan je uit betrouwbare bron vertellen dat dit een niet noemenswaardige bug oplost waar de HomeWizard cloud wat last van had.
[ Voor 38% gewijzigd door DCSBL op 01-04-2025 15:28 ]
Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant
Ik zie ook een firmware update klaarstaan in HomeWizard app voor de P1 meter. Als ik deze update start dan lijkt er e.e.a. te gebeuren qua update installatie. P1 meter gaat in de app even offline en weer online, maar blijft op 5.19 staan. Als ik dan weer laat zoeken op updates herhaalt hetzelfde riedeltje zich. Zijn er nog trucs om de update wel daadwerkelijk geinstalleerd te krijgen?rogervdh schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:30:
Ik zag dat een firmware update voor m'n HW P1 meter beschikbaar was. Deze is van 5.19 naar 5.1903 gegaan (ik had een beetje hoopt naar een 6.xxx firmware, zoals bij de plug batterij gebruiikers). Iemand wellicht een idee waar een changelog in te zien is?
Edit: oh, is al gelukt. Moest kennelijk even wifi uitschakelen op smartphone en update starten zonder wifi verbinding op smartphone, maar via simkaart. Zou denken dan mijn adguard in thuisnetwerk misschien iets blocked, maar zie daarover niets in de logs.
[ Voor 14% gewijzigd door jesco_white op 01-04-2025 17:43 ]
Bij mij update die ook niet met AdGuard Home actief. Bedankt voor je update, zonder AdGuard Home geen probleem.jesco_white schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:39:
[...]
Ik zie ook een firmware update klaarstaan in HomeWizard app voor de P1 meter. Als ik deze update start dan lijkt er e.e.a. te gebeuren qua update installatie. P1 meter gaat in de app even offline en weer online, maar blijft op 5.19 staan. Als ik dan weer laat zoeken op updates herhaalt hetzelfde riedeltje zich. Zijn er nog trucs om de update wel daadwerkelijk geinstalleerd te krijgen.
Edit: oh, is al gelukt. Moest kennelijk even wifi uitschakelen op smartphone en update starten zonder wifi verbinding op smartphone, maar via simkaart. Zou denken dan mijn adguard in thuisnetwerk misschien iets blocked, maar zie daarover niets in de logs.
Kater? Eerst water, de rest komt later
Grappig, want ik heb ze ook gevraagd wat er gewijzigd was en of er een changelog beschikbaar was, en kreeg het volgende antwoord:DCSBL schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:26:
@rogervdh, je kan je ook aanmelden voor de beta, dan heb je ook toegang tot 6.x → https://github.com/homewizard/beta.
Wat betreft 5.1903, ik kan je uit betrouwbare bron vertellen dat dit een niet noemenswaardige bug oplost waar de HomeWizard cloud wat last van had.
Omdat ik een beetje uitga van het principe "if it ain't broke don't fix it" laat ik de update maar even voor wat het is. In combinatie met onze thuisbatterij werkt het nu allemaal prima, en het zou erg vervelend zijn als dat niet meer het geval zou zijn na de updateDe software van de producten wordt regelmatig bijgewerkt om nieuwe functies en verbeteringen mogelijk te maken in de HomeWizard Energy app. Daarom hebben we geen lijst met veranderingen beschikbaar, omdat deze vaak pas te gebruiken zijn met een update van de app.
Daarnaast kunnen met een software-update eventuele veiligheidsproblemen worden opgelost. We raden je daarom altijd aan om de laatste versie te installeren. Als er een update beschikbaar is, is deze door ons zeer uitvoerig getest. Pas als we zeker weten dat de laatste software zonder problemen werkt, stellen we deze beschikbaar.
Ben je benieuwd naar de laatste functies? Houd dan de update omschrijving van de app goed in de gaten!

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.20 | PV 4720WP Zuid | PIB Marstek Venus E 5.12 kWh V151.212.0.0 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Vlugge check gedaan. De app geeft de juiste tijd weer. Moet dus een lokaal probleem zijn.henkzelf schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:22:
Net de hw app geüpdatet. Loopt nog steeds een uur voor in de dag weergave. Gek genoeg doet mijn easy control thermostaat hetzelfde en die staat helemaal los van HW. Kan dat aan het kpn modem liggen?
Soort van ... Toen ik keek, zat ik in een andere tijdzone met één uur vroeger. 😎hanev001 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:28:
[...]
Vlugge check gedaan. De app geeft de juiste tijd weer. Moet dus een lokaal probleem zijn.
En er waren in een HW facebook groep dezelfde opmerkingen, dus ik dacht niet na.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Nu valt me op dat deze in de avond slecht is af te lezen. De helderheid staat ingesteld op hoog.
Overdag met veel omgevingslicht gaat de helderheid automatisch omhoog en is hij uitstekend af te lezen.
In de avond in een volledig duistere omgeving is hij ook prima af te lezen.
Zodra er een lamp in de kamer aan is lijkt de helderheid naar beneden te gaan en is hij slecht af te lezen.
Zijn er meer die dit ervaren of is hier iets aan te doen?
Alleen ik ontdek nu dat het schakelaartje bij de grafiek van deze socket ontbreekt. Vroeger stond daar bovenin een aan/uit schuifje. Uiteraard de instelling gecheckt en schakelslot staat uit. Natuurlijk ook even aan gezet, gekeken, weer uit gezet, weer gekeken. Maar geen schakelaar te bekennen. Ook nog even de fullscreen (landscape) mode bekeken, maar ook daar geen schakelaar.
Er hoort toch een aan/uit schuifje te staan? Is er iets veranderd, is er iets stuk, of kijk ik scheel?
Als ik bij een andere socket het schakelslot uit zet zie ik ook geen aan/uit schuifje meer verschijnen bij die socket...
/f/image/fouYeD6cTCsanKyItaL7WUy8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5DMy88ZmyCfTdd3vW51ROeYD.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door Cap op 03-04-2025 16:21 ]
De schakelaars (als je deze gebruikt) staan alleen in de NU grafiek weergaveCap schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:12:
Basic vraagje: ik heb voor een energysocket het schakelslot altijd UIT staan omdat ik het apparaat via de app wil kunnen uitschakelen als we op vakantie gaan.
Alleen ik ontdek nu dat het schakelaartje bij de grafiek van deze socket ontbreekt. Vroeger stond daar bovenin een aan/uit schuifje. Uiteraard de instelling gecheckt en schakelslot staat uit. Natuurlijk ook even aan gezet, gekeken, weer uit gezet, weer gekeken. Maar geen schakelaar te bekennen. Ook nog even de fullscreen (landscape) mode bekeken, maar ook daar geen schakelaar.
Er hoort toch een aan/uit schuifje te staan? Is er iets veranderd, is er iets stuk, of kijk ik scheel?
Als ik bij een andere socket het schakelslot uit zet zie ik ook geen aan/uit schuifje meer verschijnen bij die socket...
:strip_exif()/f/image/tfWp2xnKur7WjVLCvAWwTBN7.png?f=user_large)
[ Voor 22% gewijzigd door PeteSplit op 03-04-2025 17:56 ]
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic