Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Dat is juist HomeWizard ziet een thuisbatterij als eigen gebruik. (Huis gebruik)Ronald.42 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:34:
Een bijzonder geval.
Ik heb een Marstek thuisaccu met een aparte dinrail kwh meter van Homewizard.
Als ik in de app de accu als accu aanmerk krijg ik onderstaand resultaat.
[Afbeelding]
Zeg ik nu dat het zonnepanelen zijn krijg ik wel het resultaat dat ik verwacht.
Stroom verbruik min opwek/accu is totaal
[Afbeelding]
Dat werkt met hun batterij ook zo.
Zie dit topic.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2285226/2
Ja ik had al van iemand anders dezelfde reactie.peterbier schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:52:
[...]
Dat is juist HomeWizard ziet een thuisbatterij als eigen gebruik. (Huis gebruik)
Dat werkt met hun batterij ook zo.
Zie dit topic.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2285226/2
Maar ik dacht dat toen ik in 2023 en vorig jaar met micro omvormers en accu's aan het stoeien was dat het anders was.
Ik zal hem toen dan waarschijnlijk ook als zonnepaneel gemarkeerd hebben..
Mijn geheugen laat me in de steek en ik kan ook geen screenshots van toen terug vinden.
Ik wordt oud
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Maar hoelang kunnen die sockets van homewizard ook 16A leveren.
1 minuu, of ook wel een uurtje of zelfs 2?
De zekering en draden van het huis zijn ook voorzien voor 16A (20 jaar oud)
[ Voor 11% gewijzigd door einoj1 op 02-02-2025 09:26 ]
Ik zou die niet volle bak met 16A gebruiken voor lange tijd.einoj1 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:23:
Momenteel laad ik mijn Phev met 8A, via een socket van homewizard. Sneller is momenteel niet nodig (ik heb tijd) want de zon staat nog te laag voor het volle rendement van mijn PV installatie.
Er zijn wel pluggen die dat kunnen overigens.
Ik ga niet hoger dan 13A
Waar heb je dieze informatie van ? want een 16A WCD moet in princiepe wel ook deze 16A continue kunnen hebben. (norm EN IEC 61439 (in dit geval deel 1 en deel 2).SpikeHome schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:12:
[...]
Ik zou die niet volle bak met 16A gebruiken voor lange tijd.
Er zijn wel pluggen die dat kunnen overigens.
Ik ga niet hoger dan 13A
Volgens EN IEC 61439-X is vereist, dat alle stroomkringen afzonderlijk in staat zijn hun nominale stroom te kunnen voeren, zonder daarbij de temperatuurgrenzen te overschrijden.
in praktijk zal het echter zeer weinig voorkomen dat een WCD (en dus ook een dergelijk energiemeter) continue met 16A zal worden belast.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Had ik laatst ook - is ook vanzelf weer weggegaan!hoevenpe schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:05:
Iemand dit eerder gezien?
Een van mijn sockets is af en toe de weg kwijt, gelukkig niet mijn dagelijks verbruik van de handdoekradiator...![]()
[Afbeelding]
Gegevens van de HW socket (tot 12 A) @SpikeHomeMacD007 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:30:
[...]
Waar heb je dieze informatie van ? want een 16A WCD moet in princiepe wel ook deze 16A continue kunnen hebben. (norm EN IEC 61439 (in dit geval deel 1 en deel 2).
Volgens EN IEC 61439-X is vereist, dat alle stroomkringen afzonderlijk in staat zijn hun nominale stroom te kunnen voeren, zonder daarbij de temperatuurgrenzen te overschrijden.
in praktijk zal het echter zeer weinig voorkomen dat een WCD (en dus ook een dergelijk energiemeter) continue met 16A zal worden belast.
:no_upscale():strip_exif()/f/image/wgJHRynxf9KfOdoaOzExMLjn.webp?f=user_large)
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant
Dus zijn deze dus geen 16A maar 12A, alleen hoelang mogen ze dan op max draaien ?PeteSplit schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:27:
[...]
Gegevens van de HW socket (tot 12 A) @SpikeHome
[Afbeelding]
https://www.robbshop.nl/s...r-3500w-stroommeting-wifi
Maar hij mag ook maximaal 3500W, en dat is geen 16A. Wat wel weer in de beschrijving staat.
Max 3500W, Max 16A.
Dat kan dus niet met de huidige 230V. Je zit dan op bijna 219 volt.
@SpikeHome ook deze is max 16A bij 230V, de spec's geven het volgende aan:mike123 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:08:
[...]
Maar hij mag ook maximaal 3500W, en dat is geen 16A. Wat wel weer in de beschrijving staat.
Max 3500W, Max 16A.
Dat kan dus niet met de huidige 230V. Je zit dan op bijna 219 volt.
:strip_exif()/f/image/u0hl6aIhXxhotUJodrSjqKKZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik verwacht dat dit ook de max. waarde is, in hoever je dit ook continue er komt kunt zeggen wordt hier niet aangegeven, bij HW zie je dat dus wel op terug.
een continue belasting van 16A je in de praktijk ook echt zult tegenkomen, zelfs bv een warmtepomp zal nooit op continue 16A draaien.
Blijkbaar kan je een Phev Prius 5 op 3 manieren opladen.einoj1 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:23:
Momenteel laad ik mijn Phev met 8A, via een socket van homewizard. Sneller is momenteel niet nodig (ik heb tijd) want de zon staat nog te laag voor het volle rendement van mijn PV installatie.
- gewoon stopcontact 1 fase en 8A
- gewoon stopcontact 1 fase en 10A
- laadpaal 3fase en 16A
Thuis zonder laadpaal is Max dus beperkt tot 10 A en is er geen probleem voor mijn Home wizard socket. 😀
De app ben ik een beetje verdeeld over qua fijn zijn in gebruik, maar alles zit erin dus tsja.
(watermeter ook gehaald, die had de nodige pogingen nodig om te connecten, ook meteen een update maar die ging wel meteen goed).
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Je schrijft weg gegaan. Had dat ook. Maar binnen 1 maand terug en toen vaker. Moeten vervangen. Tenzij je de data niet belangrijk vindt maar puur dag meting.Gramser schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:16:
[...]
Had ik laatst ook - is ook vanzelf weer weggegaan!
3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
Ik hou het maar in de gaten dan. Maar ik gebruik deze socket vooral voor het schakelen, niet voor het bijhouden van gebruik.Leoniq schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:32:
[...]
Je schrijft weg gegaan. Had dat ook. Maar binnen 1 maand terug en toen vaker. Moeten vervangen. Tenzij je de data niet belangrijk vindt maar puur dag meting.
[ Voor 95% gewijzigd door ArthurMorgan op 07-02-2025 07:30 ]
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik vroeg af of er een optie is om te registreren wat in het afgelopen jaar het grootste geregistreerde uurvermogen is. Nog mooier zou zijn als dit per fase zou kunnen. Ik zie nu met mijn energy+ account wel de vermogens vraag per fase in W en de spanning per fase word ook weer gegeven. Mijn lijkt dus dat dit te programeren is of uit de data te halen is. Ik wil namelijk weten vaak ik mijn 3x25a 100% belast. Dit ivm het forse verbruik van 20MWh per jaar. (2 × 16kw WP , Eauto enz)
Tevens ik heb inmiddels 19 tussen meters in gebruik. Kunnen deze ook gegroepeerd worden? Nu is het wat minder overzichtelijk ^^
[ Voor 13% gewijzigd door Wodan89 op 07-02-2025 18:09 ]
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Je kunt toch gewoon zien wanneer er hoog verbruik is en daaruit afleiden waar dat vandaan komt?Wodan89 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:07:
Dit ivm het forse verbruik van 20MWh per jaar. (2 × 16kw WP , Eauto enz)
Als 24/7 alles bijhoud wel. Maar de maximale uur piek zou ik graag zien wat dat tot bv een rest zou zijnOlaf van der Spek schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:29:
[...]
Je kunt toch gewoon zien wanneer er hoog verbruik is en daaruit afleiden waar dat vandaan komt?
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Met een csv grafiek export kun je dit snel uit excell halenWodan89 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:07:
@HomeWizard_NL
Ik vroeg af of er een optie is om te registreren wat in het afgelopen jaar het grootste geregistreerde uurvermogen is. Nog mooier zou zijn als dit per fase zou kunnen. Ik zie nu met mijn energy+ account wel de vermogens vraag per fase in W en de spanning per fase word ook weer gegeven. Mijn lijkt dus dat dit te programeren is of uit de data te halen is. Ik wil namelijk weten vaak ik mijn 3x25a 100% belast. Dit ivm het forse verbruik van 20MWh per jaar. (2 × 16kw WP , Eauto enz)
Tevens ik heb inmiddels 19 tussen meters in gebruik. Kunnen deze ook gegroepeerd worden? Nu is het wat minder overzichtelijk ^^
Wat is jullie mening over de toegevoegde waarde om mijn omvormer (AEG, met de app Solarman) aan mijn wifi gekoppeld te houden, terwijl ik deze via de kWh-meter van HW uitlees?
Het realtime verbruik is inzichtelijk via HW en dat gaat gewoon perfect, de Solarman-app gebruik ik dan ook nooit meer.
De omvormer is een chinees ding met een AEG label erop en ik heb niet de indruk (aldus mijn onderbuik) dat er (na ruim 5 jaar) nog actief aan de firmware gesleuteld wordt en monitoring door de fabrikant of het ding fouten geeft geloof ik al helemaal niet in.
Ik neig er dus sterk na om de wifi-dongel eruit te halen, kan die ook niet misbruikt/gehacked worden.
Mijn ouders hebben een een boiler die op 10A zit (dus ~2300w). Nou ik kan je vertellen: hij valt regelmatig in overload. Al een keer een nieuwe gehad maar dat maakt geen verschil. Soms na 30min soms na een uur.einoj1 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:23:
Deze ruimte is te huur!
Ik blijf HA gebruiksonvriendelijk vinden, en het instellen heeft mij al veel tijd gekost. Hoe krijg ik mijn gasverbruik terug? De P1 meter verwijderen en weer opnieuw toevoegen?
Edit: Ik zie aan de HomeWizard energy ook 4 apparaten gekoppeld: 3x een gasmeter (waarvan 1 daadwerkelijk waardes aan lijkt te geven) en een... P1 meter.
[ Voor 15% gewijzigd door Nyarlathotep op 11-02-2025 22:29 ]
Geef even aan welke build/versie je van HA gebruikt en hoe. Want er zijn zo veel versies die ook nog deels van elkaar kunnen verschillen.Nyarlathotep schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:25:
Ik merk net dat ik al een paar weken geen gasverbruik meer zie van mijn P1 meter in Home Assistant... In de app is alles netjes zichtbaar. HA zegt dat de 'entiteit' niet meer zichtbaar is en deze beter verwijderd kan worden. (Dit heb ik dan ook maar gedaan)
Ik blijf HA gebruiksonvriendelijk vinden, en het instellen heeft mij al veel tijd gekost. Hoe krijg ik mijn gasverbruik terug? De P1 meter verwijderen en weer opnieuw toevoegen?
Edit: Ik zie aan de HomeWizard energy ook 4 apparaten gekoppeld: 3x een gasmeter (waarvan 1 daadwerkelijk waardes aan lijkt te geven) en een... P1 meter.
Een sceenshot wil ook denk ik wel helpen.
HA is nu een keer meer een hobbymatige dingetje en zeker geen kant en klare app oplossing waar je zonder kennis deze kunt gebruiken.
[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 12-02-2025 09:32 ]
Nu zie ik dat op de die van HW ook puls uitgangen zitten. Iemand ervaring met een Youless hierop aangesloten??
Bing
[ Voor 99% gewijzigd door catchingfire op 13-02-2025 07:31 ]
Ik gebruik momenteel een 3-fase kWh-meter van HomeWizard om het totale energieverbruik van mijn huis te meten in Home Assistant. Binnenkort krijg ik een digitale meter en wil ik de P1-meter gaan gebruiken om het verbruik bij te houden.
Mijn vraag is: Hoe kan ik deze overstap in Home Assistant maken zonder dat mijn historische energiegegevens verloren gaan?
Ik wil graag dat de bestaande data behouden blijft en dat de P1-meter gewoon verdergaat waar de 3-fase kWh-meter gestopt is. Heeft iemand ervaring met een dergelijke overgang en tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Alvast bedankt! 🙌
Je moet de entiteit-ID's (sensor.etc) van de huidige kWh meter even onthouden/opschrijven. Deze meter verwijderen uit home assistant. Daarna de P1 meter toevoegen. Deze geef je vervolgens dezelfde entiteit-ID's als je oude kWh meter had. Voilà, probleemloos overgestapt.
Ik had hetzelfde toen ik van een REST-integratie overstapte naar de eigen integratie. Ook dat ging probleemloos eigenlijk, maar je moet even weten hoe het werkt.
Ik denk dat de Energy app het zelf oppakt als je kWh meter het profiel "hoofdaansluiting" had. Dat is ook het (enige) profiel van de P1-meter.
(Het zijn wel een aantal entiteit-ID's overigens, ik zou alleen die van de energy import en export, totaal zes, meenemen.) Of alleen de twee die totaal import en totaal export aangeven. Afhankelijk van welke je in je Energy Dashboard hebt opgenomen.
[ Voor 16% gewijzigd door JanHenk op 13-02-2025 10:43 . Reden: zie aanvulling hieronder in deze situatie ]
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
De cumulatieve standen verschillen immers; de kWh meter heeft een compleet eigen teller. De HomeWizard app zal dit (hopelijk) herkennen als een 'meterwissel' en vanaf dan opnieuw tellen.
Ik denk dat je in Home Assistant niet anders kunt dan de nieuwe entiteit toevoegen aan het dashboard vanaf het moment dat je deze in gebruik neemt. De (historie van) de oude moet er ook in blijven staan, bij mijn weten kan dat dan niet samengevoegd worden omdat de cumulatieve standen verschillend zijn.
Dus niet de meter omzetten door entiteiten te gaan hernoemen, maar letterlijk 'gewoon' de P1 meters entiteiten toevoegen aan het Energy Dashboard.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik heb hem eruit gehaald om precies die reden. Als de Chinezen ons een kunstje willen flikken, dan doen ze het zo. Eerst alle omvormers op afstand uitzetten en dan na een uurtje wachten alles tegelijk aanzetten. Dan vliegen er links en rechts heel wat stoppen uit door overspanning.St00mwals schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:32:
Ik neig er dus sterk na om de wifi-dongel eruit te halen, kan die ook niet misbruikt/gehacked worden.
Een paar maanden nadat ik mijn Growatt omvormer uitgezet heb, kreeg ik een mailtje van de fabrikant met de mededeling dat ze m'n omvormer niet meer konden zien. Mooi zo. Dat wilde ik graag horen.
Via de HW P1 meter houd ik m'n verbruik/productie ook bij, zonder interventie uit China. M'n rapportage krijg ik ook via www.slimmemeter.nl.
Van hen kreeg ik gisteren een mailtje. Ze konden eergisteren geen teruglevering zien, terwijl het wel zonnig was. Of ik even m'n omvormer wilde checken. Daar houd ik van: die lui kunnen alleen maar lezen en komen niet voorbij de meterkast.
Heb je de P1 meter er al eens uit gehad en weer ingeplugd?jvbragt schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:22:
Als sinds 24 januari staat er in mijn Android app Homewizard 'No Data' wifi met is goed en staat op 85%. App opnieuw geïnstalleerd, wachtwoord veranderd etc.. wat kan er aan de hand zijn?
Plus als je externe voeding nodig hebt/ gebruikt: probeer een andere (5v) usb adapter. Die van HW gaan nogal eens kapot.
Ja, ik zie in mijn Unifi systeem dat er ook geen data vanuit en naar de P1 meter gaat. Suggesties?Propheticus schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:57:
[...]
Heb je de P1 meter er al eens uit gehad en weer ingeplugd?
Plus als je externe voeding nodig hebt/ gebruikt: probeer een andere (5v) usb adapter. Die van HW gaan nogal eens kapot.
Degelijke externe voeding proberen.jvbragt schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:48:
[...]
Ja, ik zie in mijn Unifi systeem dat er ook geen data vanuit en naar de P1 meter gaat. Suggesties?
Ik heb o.a. de p1-meter een vast IP-adres gegeven en ik heb de indruk dat dat ook aan de stabiliteit heeft bijgedragen...
De koppelingsprocedure van de P1 opnieuw doen? (Als in opnieuw verbinden met WiFi)jvbragt schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:48:
[...]
Ja, ik zie in mijn Unifi systeem dat er ook geen data vanuit en naar de P1 meter gaat. Suggesties?
Als je in de Unifi config een vast AP hebt geforceerd (mogelijk een ander AP dan toen je de P1 eerst koppelde), dit weer op auto zetten.
De ring van de P1 dongle kleurt wel groen?
Als dit allemaal niet werkt, toch tijd om de HW helpdesk te benaderen.
Ik zal dus twee meters hebben om mijn energieverbruik te meten. De oude meter moet ik verwijderen uit Home Assistant, maar zonder de entiteit te wissen.JanHenk schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:42:
@VandKe Ik bedenk me nu dat bovenstaande niet goed gaat, als je van een kWh-meter naar een P1 meter overstapt.
De cumulatieve standen verschillen immers; de kWh meter heeft een compleet eigen teller. De HomeWizard app zal dit (hopelijk) herkennen als een 'meterwissel' en vanaf dan opnieuw tellen.
Ik denk dat je in Home Assistant niet anders kunt dan de nieuwe entiteit toevoegen aan het dashboard vanaf het moment dat je deze in gebruik neemt. De (historie van) de oude moet er ook in blijven staan, bij mijn weten kan dat dan niet samengevoegd worden omdat de cumulatieve standen verschillend zijn.
Dus niet de meter omzetten door entiteiten te gaan hernoemen, maar letterlijk 'gewoon' de P1 meters entiteiten toevoegen aan het Energy Dashboard.
Ik ga uitzoeken hoe ik de oude meter kan loskoppelen van zijn entiteiten, zodat ik hem later ergens anders kan gebruiken zonder dat hij nog waarden toevoegt aan de oude entiteit.
Dankje voor de hulp, ookal is dit het foute forum.
Ja de ring is groen. Vreemde is dat hij bij nu altid 302w teruggave geeft en bij gas niks. Eruit gehad, ander ssid gekozen etc. Data van en naar netwerk blijft 0 maar mijn Home assistant blijft wel de juist waardes aangeven. Dus de Api van Homeassisent lijkt wel te werkenPropheticus schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:58:
[...]
De koppelingsprocedure van de P1 opnieuw doen? (Als in opnieuw verbinden met WiFi)
Als je in de Unifi config een vast AP hebt geforceerd (mogelijk een ander AP dan toen je de P1 eerst koppelde), dit weer op auto zetten.
De ring van de P1 dongle kleurt wel groen?
Als dit allemaal niet werkt, toch tijd om de HW helpdesk te benaderen.
Ik vermoed dat @Propheticus een vooruitziende blik had bij zijn laatste opmerking (what's in a namejvbragt schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:04:
[...]
Ja de ring is groen. Vreemde is dat hij bij nu altid 302w teruggave geeft en bij gas niks. Eruit gehad, ander ssid gekozen etc. Data van en naar netwerk blijft 0 maar mijn Home assistant blijft wel de juist waardes aangeven. Dus de Api van Homeassisent lijkt wel te werken
Heb je lokaal al geprobeerde de API uit te lezen van de HW meter? Dat is immers waar HA zijn data vandaan haalt. Endpoints die je kan proberen zijn:jvbragt schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:04:
[...]
Ja de ring is groen. Vreemde is dat hij bij nu altid 302w teruggave geeft en bij gas niks. Eruit gehad, ander ssid gekozen etc. Data van en naar netwerk blijft 0 maar mijn Home assistant blijft wel de juist waardes aangeven. Dus de Api van Homeassisent lijkt wel te werken
http://ip/api/v1/data
http://ip/api/v1/telegram
1
2
3
4
| /ISK5\2M550E-1012 ... 0-1:24.2.1(250216090004W)(01483.824*m3) !78BB |
Als gas daarin niet klopt dan is er misschien nog wat anders aan de hand.
Ook in Homey blijft ‘ie gewoon zichtbaar dus ik vermoed dat er een bug zit in de laatste update?
Ik las in het HW PIB topic dat er ook een P1 meter offline leek te gaan maar wel de accu bleef aansturen en data schreef naar HA…
Hij zit op een lastig te bereiken plekje dus ik laat ‘m maar ff zo, misschien heeft @HomeWizard_NL interesse om te kijken wat er misloopt dan laat ik ‘m zo wel een tijdje hangen 🤷♂️
[ Voor 3% gewijzigd door easywoods op 16-02-2025 09:31 ]
Precies dit heb ik heel vaak gehad (laatste tijd veel minder, gelukkig).easywoods schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:28:
Iemand dit wel eens gezien? Ik heb sinds gisteren een energie plug die volgens de HW app offline is maar wel gewoon data schrijft naar de HW cloud en dus een grafiek bijhoudt en ook gewoon zichtbaar is in het netwerk.
Ook in Homey blijft ‘ie gewoon zichtbaar dus ik vermoed dat er een bug zit in de laatste update?
Ik las in het HW PIB topic dat er ook een P1 meter offline leek te gaan maar wel de accu bleef aansturen en data schreef naar HA…
Hij zit op een lastig te bereiken plekje dus ik laat ‘m maar ff zo, misschien heeft @HomeWizard_NL interesse om te kijken wat er misloopt dan laat ik ‘m zo wel een tijdje hangen 🤷♂️
Het gebeurde met zowel de p1-meter, watermeter als met de energy sockets. Vrij random waren er een of meerdere aan de beurt. Meerdere malen per week.
Ze worden offline weergegeven in de HW app en de grafiek zegt 'no data'. In home assistant leveren ze gewoon data alsof er niets aan de hand is. Met de homewizard servicedesk kom ik er niet echt uit.
Ondertussen heb ik allerlei instellingen gewijzigd in de (ASUS) router en dat maakt het wel véél beter. De samenwerking met HA was altijd al goed, maar nu vallen ze niet meer weg in de HW app.
Het lijkt me echt een dingetje in de communicatie met de devices en het homewizard thuisfront, dus.
Ik heb de p1, water en een paar sockets een vast ip-adres gegeven, p1 externe voeding.
Verder nog uitgezet: QOS - Roaming Assistant - Enable TX-bursting - Universal Beamforming - Smart Connect - 802.11ax / WiFi 6 mode - Wi-Fi Agile Multiband - Target Wake Time - Enable IGMP snooping
Verder: 2.4 GHz bandwidth van 20/40 -> 20.
Maarja, welke het nou was geweest ...
Ik draai HA op mijn Synology NAS. Bijgewerkt tot de laatste versie: Core 2025.2.4 en OS 14.2MacD007 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:30:
[...]
Geef even aan welke build/versie je van HA gebruikt en hoe. Want er zijn zo veel versies die ook nog deels van elkaar kunnen verschillen.
Een sceenshot wil ook denk ik wel helpen.
HA is nu een keer meer een hobbymatige dingetje en zeker geen kant en klare app oplossing waar je zonder kennis deze kunt gebruiken.
Dit zie ik bij de P1 meter:
/f/image/aQm3ztsUWYw1pF5XHZYeV8At.png?f=fotoalbum_medium)
En dan dus dit:
/f/image/BM2c9VQv24ZB3qYGWWsz8wbh.png?f=fotoalbum_medium)
Hier gaat iets mis maar ik kom er niet uit.
Een collega gaat binnenkort ook meekijken, maar wel handig als ik dit alvast gefixt krijg.
Voor overige zaken wend ik mij wel tot het HA topic indien nodig
Met dat verschil dat in mijn geval de grafiek in de HW app wel data krijgt en dus wel internet verbinding moet hebben (ondanks dat ‘ie meld offline te zijn) om die data bij HW in de cloud te krijgen 🤷🏻♂️AlteKiet schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:27:
[...]
Precies dit heb ik heel vaak gehad (laatste tijd veel minder, gelukkig).
Het gebeurde met zowel de p1-meter, watermeter als met de energy sockets. Vrij random waren er een of meerdere aan de beurt. Meerdere malen per week.
Ze worden offline weergegeven in de HW app en de grafiek zegt 'no data'. In home assistant leveren ze gewoon data alsof er niets aan de hand is. Met de homewizard servicedesk kom ik er niet echt uit.
Ondertussen heb ik allerlei instellingen gewijzigd in de (ASUS) router en dat maakt het wel véél beter. De samenwerking met HA was altijd al goed, maar nu vallen ze niet meer weg in de HW app.
Het lijkt me echt een dingetje in de communicatie met de devices en het homewizard thuisfront, dus.
Ik heb de p1, water en een paar sockets een vast ip-adres gegeven, p1 externe voeding.
Verder nog uitgezet: QOS - Roaming Assistant - Enable TX-bursting - Universal Beamforming - Smart Connect - 802.11ax / WiFi 6 mode - Wi-Fi Agile Multiband - Target Wake Time - Enable IGMP snooping
Verder: 2.4 GHz bandwidth van 20/40 -> 20.
Maarja, welke het nou was geweest ...
In HomeAssistant krijg ik de volgende melding:
Heb geprobeerd te zoeken maar kan nergens vinden hoe dit op te losse.Onverwachte meeteenheid
De volgende entiteiten hebben niet de verwachte meeteenheid EUR/GJ, EUR/kWh, EUR/MJ, EUR/MWh, EUR/Wh:
- sensor.p1_meter_tariff
Noob in home Assistant, gisteren opgezet in voorbereiding op komst batterij.
Zie hieronder de P1 tarief instelling en HA instellingen.
Bij voorbaat dank voor jullie hulp.
:strip_exif()/f/image/kod7DgN3lBeqrkrmKIIr85WU.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Kt8pUz3cvr0IRPBhrDFMIO9m.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/d6a3Bk3DfFIHGDgtbdo9MJhv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xLYdFh8WTjoSZrnmHbWQLmHA.png?f=fotoalbum_large)
Deze sensor geeft hoog/laag tarief aan, niet het bedrag maar of je in dag/nacht tarief zit. Dit komt overeen met de T1 en T2 tellers. Je moet handmatig het bedrag toevoegen aan Home Assistant.phoenix2149 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 19:27:
Heeft iemand een idee waarom HomeAssistant de P1 tariff niet goed kan uitlezen? Ik krijg gewoon 1-1 prijs dus 1kWh=1€.
In HomeAssistant krijg ik de volgende melding:
[...]
Heb geprobeerd te zoeken maar kan nergens vinden hoe dit op te losse.
Noob in home Assistant, gisteren opgezet in voorbereiding op komst batterij.
Zie hieronder de P1 tarief instelling en HA instellingen.
Bij voorbaat dank voor jullie hulp.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant
Aha. Dat klinkt logisch. Nu zie ik ook dat hij van 1 naar 2 is gegaan (nu normaal tarief, eerst dal)DCSBL schreef op maandag 17 februari 2025 @ 00:38:
[...]
Deze sensor geeft hoog/laag tarief aan, niet het bedrag maar of je in dag/nacht tarief zit. Dit komt overeen met de T1 en T2 tellers. Je moet handmatig het bedrag toevoegen aan Home Assistant.
Dank voor de info.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2A1FFxwxkqhp4qtFP638Z48j.jpg?f=user_large)
Enige wat anders is op deze socket qua settings, is dat het schakelslot op deze actief is.
Mijn boefje is liev!
Groen = alles ok
Blauw = koppelmodus
Dacht ik.
Dat van jou: disco!!!

De meter is 'offline'.

... maar de server status is goed/stabiel.

... ondanks dat ik in SemsPortal de hele dag aan data beschikbaar heb.

Is dit een HW probleem? Iemand anders ook problemen mee, of een idee hoe ik dit herstel? (voordat ik de grafiek eruit gooi en de zonnepanelen opnieuw toevoeg, ik weet niet of ik hiermee data verlies)
Yep, hier precies hetzelfde. Geen GoodWe data via de koppeling meer vanaf stipt 10:00.iBasch schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:00:
Vandaag is zonne-opwek van GoodWe om 10:00 ineens gestopt.
[Afbeelding]
De meter is 'offline'.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is dit een HW probleem? Iemand anders ook problemen mee, of een idee hoe ik dit herstel? (voordat ik de grafiek eruit gooi en de zonnepanelen opnieuw toevoeg, ik weet niet of ik hiermee data verlies)
1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh
Denk dat de koppeling schrok van zoveel zon op een dag
Hopelijk doet hij het morgen weer.
De SEMS portal heeft er ook een groot deel van de dag uit gelegen maar in de middag wel hersteld met alle informatie. Volgens mij lag in dit geval daar het probleem want mijn eigen koppeling naar pvoutput heeft het ook niet gedaan en die basseert zich ook op SEMS portal.iBasch schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:00:
[Afbeelding]
De meter is 'offline'.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier hetzelfde: gisteren geen goede zongebruik grafiek, nu is zelfs het opwekrondje op het display weg en staat er in de grafieken no data. Ook Goodwe hier en ook bij Goodwe zelf geen probleem.iBasch schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:00:
[Afbeelding]
De meter is 'offline'.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zojuist even de Goodwe meter verwijderd en weer toegevoegd, die is nu weer online, maar nog geen grafiek/display rondje...
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Ik heb de omvormer verwijderd uit de energy app en weer toegevoegd.
Weer online en wacht op de 15 minuten data dump om te kijken of de plotjes weer terug komen
Wat deed dat met je historische data in de app? En die SEMS+-app bestaat toch al een tijdje. Raar dat het zich dan nu uit, of ze moeten nu wat aan de Goodwe-kant hebben veranderd.Laroil schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:39:
Bij mij hetzelfde gebeurd en het komt denk ik door de introductie van de nieuwe SEMS+ app (flinke verbetering trouwens).
Ik heb de omvormer verwijderd uit de energy app en weer toegevoegd.
Weer online en wacht op de 15 minuten data dump om te kijken of de plotjes weer terug komen
Goodwe wel online, maar nog geen data. Goodwe server status geeft nu ook aan : zeer onstabiel.Gramser schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:41:
[...]
Wat deed dat met je historische data in de app? En die SEMS+-app bestaat toch al een tijdje. Raar dat het zich dan nu uit, of ze moeten nu wat aan de Goodwe-kant hebben veranderd.
We wachten maar af, mogelijk is er een dagelijks grote dump??
Laroil schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:25:
[...]
Goodwe wel online, maar nog geen data. Goodwe server status geeft nu ook aan : zeer onstabiel.
We wachten maar af, mogelijk is er een dagelijks grote dump??
Bedankt, wilde je net vragen om een update, blijkbaar opnieuw instellen dus nog geen oplossing. Ik miste vooral een 'herconfigureer' optie naast de 'verwijder', dat klonk zo definitief.Laroil schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:27:
Historische gegevens Goodwe nog steeds aanwezig in de Energy app
Ik heb al geprobeerd te chatten met HW, maar nog geen medewerker direct. Ook even een berichtje gedaan met de link naar dit topic, hopelijk komt er een berichtje van @HomeWizard_NL
En voor het gebruik maakt het niks uit, maar ik mis de mooie overzichten wel wat.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Hier ook geen data vanuit HW. Sems+ is alleen de app, HW haalt de data gewoon uit de oude portal door de combinatie gebruikersnaam en wachtwoord en die is gwoon online. Geen idee of hij dan iets met de api doet eerlijk gezegd.elsinga schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:00:
Bij mij doet de oude SEMS Portal app het nog gewoon, maar wellicht heeft Goodwe iets met de API gedaan wat bij HW nog niet is aangepast. Ik wist in elk geval niet over de SEMS+ app, zal eens kijken.
En voor het gebruik maakt het niks uit, maar ik mis de mooie overzichten wel wat.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB
hier zelfde antwoord:Goedendag,iBasch schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:45:
Bevestigd door HW vanuit de chat dat ze van de problemen met GoodWe in de app op de hoogte zijn en aan een oplossing werken.
Dankjewel voor je bericht. We zijn op de hoogte van het probleem met de koppeling van GoodWe. Ons team werkt er momenteel hard aan om dit zo snel mogelijk op te lossen. Onze excuses voor het ongemak!

Nu liet de grafiek alleen nog maar stroom en opwek zien en direct verbruik is er helemaal tussenuit (in eerste instantie werd de opwek ook nog helemaal van het verbruik afgehaald opeens, dit kon ik wel weer goed zetten), ik moet nu dus weer in een ander overzicht opzoeken wat het werkelijke verbruik was van de dag, en nog vervelender, mijn data stroom klopt nu dus niet meer omdat hij veel minder verbruik laat zien.
Ik heb de P1 meter al van de stroom gehad en toen dat niet werkte helemaal uit de app verwijderd, maar krijg de datastroom niet meer goed helaas..ik zit op 5.19, maar dat zat ik voor de HW display ook al..
Iemand de oplossing? Of hetzelfde probleem?
Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.
Wat je omschrijft klinkt als de zonverbruik grafiek en niet de stroomtotaal. Misschien is er iets veranderd aan de volgorde van de grafieken?Only schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:01:
Meer mensen het probleem dat het stroomtotaal grafiekje is veranderd? Sinds ik afgelopen zondag het HW display erbij heb gedaan is mijn hele stroomgrafiek kapot, ik gebruik altijd stroomtotaal welke normaal gesproken het totaal verbruikte kWh liet zien met daarna de opwek (groen) en daarna hoeveel van die opwek totaal direct verbruikt is (blauw).
Nu liet de grafiek alleen nog maar stroom en opwek zien en direct verbruik is er helemaal tussenuit (in eerste instantie werd de opwek ook nog helemaal van het verbruik afgehaald opeens, dit kon ik wel weer goed zetten), ik moet nu dus weer in een ander overzicht opzoeken wat het werkelijke verbruik was van de dag, en nog vervelender, mijn data stroom klopt nu dus niet meer omdat hij veel minder verbruik laat zien.
Ik heb de P1 meter al van de stroom gehad en toen dat niet werkte helemaal uit de app verwijderd, maar krijg de datastroom niet meer goed helaas..ik zit op 5.19, maar dat zat ik voor de HW display ook al..
In de app zou ik onder instellingen > grafieken > zonverbruik kijken of 'toon grafiek' nog aan staat.
Nee, de zongrafiek is net iets anders, die laat inderdaad netjes zonverbruik zien, maar dan ook min het gebruik meteen.Propheticus schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 07:46:
[...]
Wat je omschrijft klinkt als de zonverbruik grafiek en niet de stroomtotaal. Misschien is er iets veranderd aan de volgorde van de grafieken?
In de app zou ik onder instellingen > grafieken > zonverbruik kijken of 'toon grafiek' nog aan staat.
Normaal had ik altijd echt totaalverbruik en dan ernaast opwek en dergelijke, ik kan het ook meteen zien nu in de week/maandgrafieken dat er iets mis gaat, en dat is gebeurt sinds ik het HW display heb geïnstalleerd.
Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.
Volgens mij heb ik dat probleem ook, heb het opgelost door bij instellingen van grafiek even de optie aan en uit te zetten van optellen van totalen. Zie screenshot:Only schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:01:
Meer mensen het probleem dat het stroomtotaal grafiekje is veranderd? Sinds ik afgelopen zondag het HW display erbij heb gedaan is mijn hele stroomgrafiek kapot, ik gebruik altijd stroomtotaal welke normaal gesproken het totaal verbruikte kWh liet zien met daarna de opwek (groen) en daarna hoeveel van die opwek totaal direct verbruikt is (blauw).
:strip_exif()/f/image/igqgziWYgjbtfxScMW3ML50U.jpg?f=fotoalbum_large)
Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black
Ik heb nog geen stroom totaal grafiek gezien met daarin blauw voor direct gebruik van opwek. De enige kleuren zijn paars (afname) of groen (teruglevering)...of losse fases in roze, paars en donkerblauw.Only schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:16:
[...]
Nee, de zongrafiek is net iets anders, die laat inderdaad netjes zonverbruik zien, maar dan ook min het gebruik meteen.
Normaal had ik altijd echt totaalverbruik en dan ernaast opwek en dergelijke, ik kan het ook meteen zien nu in de week/maandgrafieken dat er iets mis gaat, en dat is gebeurt sinds ik het HW display heb geïnstalleerd.
Wat je omschrijft klinkt toch echt als de zonverbruik grafiek.(niet de normale zon/omvormer grafiek)
[ Voor 65% gewijzigd door hortens9273 op 19-02-2025 16:11 ]
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Maar bij Nu , gasverbruik, standby modus , sma , stroomverbruik en zonverbruik niet wordt weergegeven.
gasverbruik en standby modus kan ik begrijpen maar waarom worden de andere genoemde niet bij Nu weergegeven.
Hoort dat zo? of niet?
Alle tijdzones staan goed overal.
Meer mensen met dit probleem?
[ Voor 20% gewijzigd door Y0ur1 op 19-02-2025 19:10 ]
Dat komt omdat je waarschijnlijk gebruik alleen maakt van de HomeWizard-integratie en geen aparte kWh-meters op je zonnepanelengroep. Dus HW registreert alleen wat jouw omvormers doorgeven, en die doen dat niet realtime. Met kWh-meters pak je de daadwerkelijk real-time gemeten gegevens, en dat wordt dan ook real-time geregistreerd door je slimme meter, en de HW-app geeft dat dan ook real-time weer.ivo1969 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:17:
Ik zie trouwens nu dat bij dag, alle grafieken worden weer gegeven,
Maar bij Nu , gasverbruik, standby modus , sma , stroomverbruik en zonverbruik niet wordt weergegeven.
gasverbruik en standby modus kan ik begrijpen maar waarom worden de andere genoemde niet bij Nu weergegeven.
Hoort dat zo? of niet?
Edit: ja dat hoort dus zo
Aha , bedankt voor de uitleg 👍👍, dan toch maar keer zo n meter aanschaffen en kijken of iemand met kennis van zaken die kan installerenGramser schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:57:
[...]
Dat komt omdat je waarschijnlijk gebruik alleen maakt van de HomeWizard-integratie en geen aparte kWh-meters op je zonnepanelengroep. Dus HW registreert alleen wat jouw omvormers doorgeven, en die doen dat niet realtime. Met kWh-meters pak je de daadwerkelijk real-time gemeten gegevens, en dat wordt dan ook real-time geregistreerd door je slimme meter, en de HW-app geeft dat dan ook real-time weer.
Edit: ja dat hoort dus zo
Top, top, net computer opnieuw opgestart, ook up-date gehad, nogmaals dank.
[ Voor 77% gewijzigd door hortens9273 op 19-02-2025 20:00 ]
Waar is de software voor computer te downloaden?hortens9273 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:54:
Dank je wel voor de melding, ik helaas nog niet. Ah zie net de telefoon app wel, die van de computer nog niet, zal even helemaal afsluiten dan misschien deze ook wel weer. nogmaals hartelijk dank
chips al gevonden , nooit geweten
[ Voor 4% gewijzigd door ivo1969 op 19-02-2025 20:28 ]
Klopt hier ook, wellicht wordt deze vanaf morgen weer zichtbaar.Gramser schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:02:
Wel de grafiek, niet de hoeveelheid oogewekte energie. Zal ook nog wel komen.
er is een webapp van HW voor je pc, hoezo reboot voor een update op je computer?hortens9273 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:54:
Dank je wel voor de melding, ik helaas nog niet. Ah zie net de telefoon app wel, die van de computer nog niet, zal even helemaal afsluiten dan misschien deze ook wel weer. nogmaals hartelijk dank
[ Voor 26% gewijzigd door hortens9273 op 19-02-2025 21:43 ]
welke update? er is geen programma voor de PC maar alleen een webapp. of bedoel je met computer je tablet?hortens9273 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:38:
Geen idee, zag de up-date niet maar toen ik opnieuw opstartte wel. Echt geen flauw idee.
[ Voor 6% gewijzigd door HE1 op 19-02-2025 21:40 ]
Als het onderscheid van een PC en tablet al te technisch voor je is, dan laat verder maar. Zal wel een hoop hokus pokus zijn voor je dan hier op tweakers. fijne avond.hortens9273 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:42:
Up-date van home wizard, maar mij verder a.u.b. geen technische vragen stellen, totaal geen verstand van.
[ Voor 11% gewijzigd door HE1 op 19-02-2025 21:45 ]
En @HomeWizard_NL bedankt voor het weer koppelen met Goodwe! Heb in de groepenkast geen ruimte voor een extra kWh meter.
Dit was voor mij de oplossing: App -> Instellingen -> Meters -> P1 meter en dan de 3 bolletjes rechts boven. Let wel op! Dat je niet de grafieken reset. Daarna is het mogelijk om hem opnieuw te koppelenelsinga schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:36:
Hier doet het display het weer, maar de webapp en app op de Android telefoon geven nog No Data op Stroomverbruik. Ik wacht even totdat Goodwe weer wat opwek toont, anders maar wat drastische maatregelen.#geenpaniek #geduld
En @HomeWizard_NL bedankt voor het weer koppelen met Goodwe! Heb in de groepenkast geen ruimte voor een extra kWh meter.Dan moet de hele groepenkast overhoop, maar dan komt er voor elke groep ook een eigen kWh meter. #dromenmag
Ja dat heb ik ook Haan in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"Y0ur1 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:52:
Hier wordt zonneopwek een uur te vroeg geregistreerd in de app. Ik gebruik de APSystems integratie.
Alle tijdzones staan goed overal.
Meer mensen met dit probleem?
Maar @HomeWizard_NL lijkt de laatste tijd vooral druk met hun thuis accu's te zijn.
Kater? Eerst water, de rest komt later
Hier exact hetzelfde. Ik maak me hier inmiddels, na een paar jaar HW te hebben gebruikt, ook niet zo druk meer om. Het komt eigenlijk altijd "vanzelf" weer goed.iBasch schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:58:
De opwek van GoodWe lijkt het vandaag weer te doen bij mij. Gisteren wel een grafiek maar 0.0 kWh, vandaag ook cijfertjes.
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic