Ik heb geaccepteerd dat dit bij F1 hoort.
F1 is de oefentuin voor de grote fabrikanten.
Geen enkele fabrikant heeft de afgelopen jaren nog indruk gemaakt met een personenauto met F1-techniek. Al die vleugels, diffusers en andere moderne F1-techniek hebben geen plek op "gewone" auto's.
Wat hebben we wel gekregen? Dieselgate.
Op creatieve wijze de regels interpreteren zonder er voor gepakt kunnen worden is deel van de F1 sport.
Daarom heb ik ook geen problemen met wat Racing Point heeft gedaan (Mercedes kopieren). Hoort er bij. Als Mercedes dat niet wil hadden ze hun spullen maar achter slot en grendel moeten houden. Als andere teams dat ook willen doen: be my guest. Het is aan de leiders om te zorgen dat ze snel genoeg blijven ontwikkelen om de copycats voor te blijven.
Ook dat is prima oefening voor de "echte" wereld. Copyright en patenten om je spullen te beschermen zijn leuk voor de bonentellers in nette landen, maar ze zijn niet goed voor echte innovatie. Innovatie gebeurt vooral bij bedrijven die zich er niks van aan hoeven te trekken, bv omdat ze in een ander land zitten. Zie bv hoe Chinese bedrijven op grote schaal kopieren van elkaar en van andere landen. Daar heb je niks aan je copyright. Als je al naar de rechter kan gaan is je bedrijf failliet voor de zaak is uitgevochten.
Dus, F1 teams, beveilig je ontwerpen en kopieer alles wat de rest laat zien. Uiteindelijk worden we daar allemaal beter van.
Kleine toevoeging: Er is een verschil tussen het breken van de wet en het breken van de F1 regels. Ik vind het prima als teams zich onder de F1 regels uitwerken, maar ze moeten niet de wet gaan breken. Inbreken bij de concurrent of ontwerpers kidnappen is ook weer niet de bedoeling.
[
Voor 7% gewijzigd door
CAPSLOCK2000 op 28-08-2020 15:00
]
This post is warranted for the full amount you paid me for it.