Geloof niet het eerste wat je ziet, zeker als het van een partij is die er voordeel aan heeft dat jij het afneemt, maar doe ook vooral je eigen onderzoek, dat is tegenwoordig niet zo moeilijk meer.
quote: Ergens waar ze stikstof aanprijzen
Stikstof heeft grotere moleculen die moeilijker door de rubber wanden van banden heen gaan, waardoor het natuurlijke spanningsverlies kleiner is.
Je tweede opmerking vond ik ook terug op diezelfde pagina, wellicht dat je die dan gelezen hebt. Zuurstof is een zwaarder element dan stikstof, en het di-molecuul (waarin ze beide normaal voorkomen) is van zuurstof ook juist groter dan van stikstof. Ik zou dus eerder het omgekeerde verwachten, dat stikstofbanden sneller druk verliezen.
Voor normale auto's maakt het geen hol uit en je moet sowieso regelmatig je bandenspanning checken ongeacht wat je erin pompt, je band kan ook gewoon lek raken bijvoorbeeld, je kan met zware lading / passagiers rijden en je kan de Autobahn op gaan. Als ik naar Zweden rijd pas ik elke rit mijn bandenspanning minstens tweemaal aan. In de F1 kan ik me voorstellen dat stikstof (lees: 1 gas, geen mix, geen waterdamp) voorspelbaarheid verhoogt en een paar honderdsten/tienden kan schelen. Voor je eco-leasehok... not so much.
[
Voor 20% gewijzigd door
DataGhost op 12-08-2020 14:05
]