[F1 2020] Race 6 GP van Spanje Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 24 Laatste
Acties:
  • 81.066 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Spotmatic schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:07:
Niets ten nadele van Hamilton maar het is beter voor iedereen (behalve Mercedes en Hamilton ;) ) als ze een tijdelijke inzinking hebben. Het lijkt me niet dat ze de boel verkloten maar ik begin toch echt kleine haarscheurtjes te zien in die geoliede machine...
Omdat ze een keer een race niet winnen? Staan in Barcelona gewoon weer met afstand op pole.

Het is dat Max z'n banden extreem goed bleven, en dat de banden van Mercedes extreem snel slecht werden in Silverstone.

[ Voor 11% gewijzigd door Jackson6 op 11-08-2020 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:09
Joostje123 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:28:
Maar met de banden? In dit geval is de soft band precies dezelfde als de medium band van afgelopen weekend? En medium gelijk aan hard? Of zit er nog wel een ander verschil in?
Om het wat makkelijker te maken. De banden in Spanje zijn de banden hetzelfde als die van de GP van Groot Brittannië (de eerste race op Silverstone dus).

Enige verschil zal dus de minimum bandenspanning zijn (wat niet betekent dat ze niet alsnog zelf op de hogere kunnen rijden). En mogelijk wat verschillen doordat ze uit een andere batch komen (elk weekend komen alle banden van dezelfde compount uit dezelfde batch, waardoor de verschillen minimaal moeten zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Jackson6 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:50:
[...]
Omdat ze een keer een race niet winnen? Staan in Barcelona gewoon weer met afstand op pole.
Daar heeft "niemand" iets op tegen, als het weer zo zal gaan zoals afgelopen zondag :+

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 23:10
Jackson6 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:50:
[...]

Het is dat Max z'n banden extreem goed bleven, en dat de banden van Mercedes extreem snel slecht werden in Silverstone.
Eerste race Hamilton 4de, eerste GP Silverstone Bottas buiten de punten en Hamilton met geluk nog 1ste.

Kwalificatie is geen punt idd, maar race is wat anders, ze hebben ook minder punten dan vorig seizoen?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Damian schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:08:
Ik zou het eerlijk vreemd vinden als Perez wel gewoon rijd dit weekend. Je kan toch niet zo snel van COVID af zijn of wel?
Na 4 maanden (na mijn besmetting) kan ik je zeggen: je bent er niet zomaar van af! :+ :/ :(

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:37

iichel

Gazoooo

hardware-lover schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:52:
[...]

Daar heeft "niemand" iets op tegen, als het weer zo zal gaan zoals afgelopen zondag :+
Iedere persoon die bij Mercedes werkt straalde afgelopen zondag teleurstelling uit met P2 en P3. Toto heeft een mail gestuurd naar iedereen bij Mercedes incl HPP: We will crush them. Die hebben iets recht te zetten :P

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-09 23:06
iichel schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:57:
[...]

"...": We will crush them. "..."
Red Bull of de Pirelli's :+

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Mercedes heeft weer iets speciaals, dus dubbel DNF, Max wint, VET 2, Hulk 3 :+

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:52
Ze stonden er afgelopen weekend als verslagen honden bij en is nu het moment voor RedBull om door te pakken.:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 11:54
powerboat schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:06:
Ze stonden er afgelopen weekend als verslagen honden bij en is nu het moment voor RedBull om door te pakken.:p
Ja en nee.

Ja maar het is elk moment is het moment voor RedBull om door te pakken. Zelfde geldt voor RacingPoint, McLaren en zelfs Williams (met Russel dan)

Nee, ik snap de verslagen honden look wel. Ze hadden die GP willen winnen, het is toch wel een beetje Lewis zijn circuit :P En ze waren gewoon met de verkeerde band begonnen.

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:38

Damian

Insane Obtrusion

Jasphur schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:10:
[...]

Ja en nee.

Ja maar het is elk moment het moment voor RedBull om door te pakken. Zelfde geldt voor RacingPoint, McLaren en zelfs Williams (met Russel dan)

Nee, ik snap de verslagen honden look wel. Ze hadden die GP willen winnen, het is toch wel een beetje Lewis zijn circuit :P En ze waren gewoon met de verkeerde band begonnen.
Met de goede band waren zo toch ook niet sneller geweest?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Jasphur schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:10: En ze waren gewoon met de verkeerde band begonnen.
Die band / Q2 had er denk ik helemaal niks mee te maken. De banden werkten gewoon überhaupt niet onder de Mercedes afgelopen weekend. Al hadden ze alleen maar hard gebruikt dan was Verstappen er nog met twee vingers wattenstaafjes in de neus langs gereden. Mercedes had op alle banden continu blaren. Verstappen heeft zowel op de hards als de mediums geen blaren gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
@Damian Dat is een grote als natuurlijk. Maar het kan zijn dat ze een pitstop minder nodig hadden gehad. Lastige aan deze als blijft wel dat die Mercedes zo gruwelijk slecht met de harde compound overweg kon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Illegal_Alien schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:04:
[Twitter]

Mercedes heeft weer iets speciaals, dus dubbel DNF, Max wint, VET 2, Hulk 3 :+
Regen op zondag! :P

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Tnx @basvn

Raceweek WooHoo!
Zondag rond de 30 graden in Barcelona, lekker fris dus (mijn referentiekader is wat scheef momenteel)

Culinair gaat het genieten worden tijdens de race met allemaal lekkere tapas, vooraf een koffie met Magno, tijdens de race sangria of Estrella Galicia en na de race een cava om de overwinning te vieren ;)

(stukken beter dan die haggis en lauw dood bier uit het VK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

RobertMe schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:14:
[...]
Die band / Q2 had er denk ik helemaal niks mee te maken. De banden werkten gewoon überhaupt niet onder de Mercedes afgelopen weekend. Al hadden ze alleen maar hard gebruikt dan was Verstappen er nog met twee vingers wattenstaafjes in de neus langs gereden. Mercedes had op alle banden continu blaren. Verstappen heeft zowel op de hards als de mediums geen blaren gehad.
Precies, het ging met alle kleuren mis. Het had niet werkelijk uitgemaakt op welke band ze zouden starten (denk ik). Ik hoop dat Red Bull nu begrepen heeft dat ze vanaf het begin meer druk moeten zetten (als het in de auto zit), en niet meteen moeten berusten in een P3. Dus niet naar achteren blijven kijken maar naar voren. Had Verstappen dat namelijk 2 races geleden gedaan dan was ie wel als eerste de streep over gegaan.

Gemakkelijk lullen achteraf, dat weet ik ook wel, maar ik neem aan dat Red Bull nu toch wat anders naar de zondag aanpak gaat kijken nu ze 100% zeker weten dat Mercedes, onder warme omstandigheden, problemen met iedere kleur band kan gaan krijgen, als ze maar onder druk worden gezet.

En daarom liever Bottas voorop, Hamilton zal zich nooit berusten in een 2e plek en blijven jagen (bandjes extra snel opbranden), andersom zie ik dat niet gebeuren. Dan rijdt Lewis weg en is normaal gesproken ook niet meer te achterhalen dan.

Voor de strategie hebben ze ook Albon vooraan nodig, niet aan het einde van de race maar direct voor aanvang al. d:)b

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Valt mij op dat die Mercedi wanneer ze vanaf de first row wegrijden weinig problemen hebben maar wanneer ze in verkeer zitten of vlak achter een andere auto plakken een tijdje dat het dan allemaal best wel kapot wil en niet meer zo soepel gaat. Zolang iedereen voor ze standaard een blauwe vlag krijgt is er weinig aan de hand.

Maargoed Mercedes heeft gewoon heel veel te verliezen, RB Honda heeft veel te winnen qua performance.
Zou zelf liever in een auto zitten waar nog wat aan te verbeteren valt ipv zoiets als de laatste race waarbij BOT reageerde alsof ze zijn favoriete speeltje afgepakt hadden en als een verongelijkt kind totaal ontevreden was met zijn podium plek 3.
Gelukkig blijft het nog wel ff warm, pas op een kleddernat Spa gaan we zien hoe het tegenwoordig in de regen gaat met de Benz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin0
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:23
PalingDrone schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:36:
Valt mij op dat die Mercedi wanneer ze vanaf de first row wegrijden weinig problemen hebben maar wanneer ze in verkeer zitten of vlak achter een andere auto plakken een tijdje dat het dan allemaal best wel kapot wil en niet meer zo soepel gaat. Zolang iedereen voor ze standaard een blauwe vlag krijgt is er weinig aan de hand.

Maargoed Mercedes heeft gewoon heel veel te verliezen, RB Honda heeft veel te winnen qua performance.
Zou zelf liever in een auto zitten waar nog wat aan te verbeteren valt ipv zoiets als de laatste race waarbij BOT reageerde alsof ze zijn favoriete speeltje afgepakt hadden en als een verongelijkt kind totaal ontevreden was met zijn podium plek 3.
Gelukkig blijft het nog wel ff warm, pas op een kleddernat Spa gaan we zien hoe het tegenwoordig in de regen gaat met de Benz.
Volgens mij ging de Benz niet zo slecht in de regen aangezien Hamilton in de quali van steiermark(of hoe die ook heette) het hele veld op 1.4 Seconden had gereden ofzo, en ook in de race met mixed condities was hij erg sterk.

Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestersleutel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:32
Ben benieuwd wat nou de grootste achilleshiel is van de Mercedes:
1. warm weer; of
2. zachtere banden
We gaan het zondag zien.

Denk dat de Mercedes gewoon weer op 1 en 2 staan na de kwalificatie. Een seconde overbrug je niet zomaar. Gelukkig zien we wel dat de racepace van de RBR steeds beter is. Verstappen bedankte uitvoerig de mensen op de fabriek en de lui van de Honda. Lijkt erop alsof er toch werkende updates, zowel voor het chassis als de motor zijn doorgevoerd.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 16:38

basvn

Breezand - NHN

Meestersleutel schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:23:
1. warm weer; of
2. zachtere banden
3. andere kleding van de pitcrew

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Meestersleutel schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:23:
1. warm weer; of
2. zachtere banden
Persoonlijk denk ik een combinatie van beiden. Mercedes heeft altijd al moeite gehad in warmere condities, of ijle lucht. Ze hebben gewoon veel luchtstroom langs de koeling nodig om die PU van ze te kunnen koelen. Zodra dat mogelijk is komen er meer agressieve motorstanden beschikbaar waardoor ze als een raket vooruit gaan. Daarom is het voor de Mercs ook slecht om in verkeer rond te rijden. Vuile lucht beinvloed ook die koeling.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 13:26
Vergeet niet het belangrijkste:

Gebruik aan testen van harde band. Hoewel ze de harde band wel gebruikt hebben in 'Silverstone 1', werd deze afgelopen week minder getest doordat ze er gewoon simpelweg maar 2 van hadden en deze wilden gebruiken in de race. Ik kan zo niet terug vinden hoeveel ze er gebruik van hebben gemaakt in de FP's, maar dit kan niet veel zijn natuurlijk, aangezien ze er maar twee hebben en minimaal eentje voor de race wilde bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
basvn schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:29:
[...]

3. andere kleding van de pitcrew Jaren 1950 kleding in de paddock.
;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 16:20
Dat is al heel wat jaren zo ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 14:34
PalingDrone schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:21:
Tnx @basvn

Raceweek WooHoo!
Zondag rond de 30 graden in Barcelona, lekker fris dus (mijn referentiekader is wat scheef momenteel)

Culinair gaat het genieten worden tijdens de race met allemaal lekkere tapas, vooraf een koffie met Magno, tijdens de race sangria of Estrella Galicia en na de race een cava om de overwinning te vieren ;)

(stukken beter dan die haggis en lauw dood bier uit het VK)
Crashen in de keuken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenhausen
  • Registratie: December 2010
  • Niet online

Ja, Mercedes lijkt wel echt gebouwd te zijn om alleen voorop te rijden. Misschien is de tactiek om ze aan te pakken wel gewoon een motor met een super kwalificatie modus om ze het daar moeilijk te maken en dan de grid penalties voor 3 extra motoren in het seizoen maar voor lief nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
hardware-lover schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:25:
[...]

Precies, het ging met alle kleuren mis. Het had niet werkelijk uitgemaakt op welke band ze zouden starten (denk ik). Ik hoop dat Red Bull nu begrepen heeft dat ze vanaf het begin meer druk moeten zetten (als het in de auto zit), en niet meteen moeten berusten in een P3. Dus niet naar achteren blijven kijken maar naar voren. Had Verstappen dat namelijk 2 races geleden gedaan dan was ie wel als eerste de streep over gegaan.

Gemakkelijk lullen achteraf, dat weet ik ook wel, maar ik neem aan dat Red Bull nu toch wat anders naar de zondag aanpak gaat kijken nu ze 100% zeker weten dat Mercedes, onder warme omstandigheden, problemen met iedere kleur band kan gaan krijgen, als ze maar onder druk worden gezet.

En daarom liever Bottas voorop, Hamilton zal zich nooit berusten in een 2e plek en blijven jagen (bandjes extra snel opbranden), andersom zie ik dat niet gebeuren. Dan rijdt Lewis weg en is normaal gesproken ook niet meer te achterhalen dan.

Voor de strategie hebben ze ook Albon vooraan nodig, niet aan het einde van de race maar direct voor aanvang al. d:)b
Ik blijf het frappant vinden dat ze miljoenen in de ontwikkeling van de auto steken maar niet weten hoe hij uiteindelijk werkt in de praktijk of dat ze niet weten hoe ze hem moeten afstellen om alle potentie eruit te halen 8)7
Okay Mercedes sloeg ook de plank mis afgelopen weekend maar ze hebben een bloedsnelle auto als basis en RBR "doet maar wat" lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 11:44

pro_6or

amateur_60r

LoeWn schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:36:

Gebruik aan testen van harde band. Hoewel ze de harde band wel gebruikt hebben in 'Silverstone 1', werd deze afgelopen week minder getest doordat ze er gewoon simpelweg maar 2 van hadden en deze wilden gebruiken in de race. Ik kan zo niet terug vinden hoeveel ze er gebruik van hebben gemaakt in de FP's, maar dit kan niet veel zijn natuurlijk, aangezien ze er maar twee hebben en minimaal eentje voor de race wilde bewaren.
nul

beide mercedessen hebben geel - wit - wit gedaan.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

ArcticWolf schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:17:
[...]
Ik blijf het frappant vinden dat ze miljoenen in de ontwikkeling van de auto steken maar niet weten hoe hij uiteindelijk werkt in de praktijk of dat ze niet weten hoe ze hem moeten afstellen om alle potentie eruit te halen 8)7
Okay Mercedes sloeg ook de plank mis afgelopen weekend maar ze hebben een bloedsnelle auto als basis en RBR "doet maar wat" lijkt het.
Mercedes heeft nu eenmaal een extra plus tov Red Bull, en dat is wat ze aan totaal power beschikbaar hebben. Red Bull zal dus meer inspanning moeten leveren aan de chassiszijde dan Mercedes om dat te kunnen compenseren, als dat überhaupt mogelijk is, dat chassis van Mercedes is namelijk ook meer dan dik in orde.

Ik hoorde gisteren, via de ORF uitzending van afgelopen weekend, dat het DAS systeem zo'n 3kg extra gewicht aan de voorzijde met zich mee brengt en dat ze dat ook wat extra problemen zou kunnen geven onder bepaalde omstandigheden. Het was Wurz die daar mee op de proppen kwam, maar hoe hij aan die wijsheid komt? Het lijkt mij wat ver gezocht, maar wie weet 8)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taakbalk
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-09 06:02

Taakbalk

weergeven

LoeWn schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:36:

De witte van Silverstone 1 was er afgelopen week niet. De witte van afgelopen week was de gele van Silverstone 1. Alle banden waren een compound zachter dan een week eerder.

Computing bit by bit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Beetje laat, maar....present!

Vanavond even bij lurken... ;)

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 13:26
Taakbalk schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:36:
[...]

De witte van Silverstone 1 was er afgelopen week niet. De witte van afgelopen week was de gele van Silverstone 1. Alle banden waren een compound zachter dan een week eerder.
Dat snap ik. Daarom hebben ze waarschijnlijk ook niet de behoefte gehad om deze uitgebreid te testen in de FP's (+ omdat ze deze wilden sparen voor de race). Maar doordat de omstandigheden anders waren, heeft ze dat dus misschien genekt. Dat probeer ik te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taakbalk

Taakbalk

weergeven

LoeWn schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:40:
[...]

Dat snap ik. Daarom hebben ze waarschijnlijk ook niet de behoefte gehad om deze uitgebreid te testen in de FP's (+ omdat ze deze wilden sparen voor de race). Maar doordat de omstandigheden anders waren, heeft ze dat dus misschien genekt. Dat probeer ik te zeggen.
Dat zou heel goed kunnen. Ze hadden immers data genoeg van die banden.

Computing bit by bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaeGaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 16:28
Heya, Freddie hier, normaal alleen lurkend, maar er viel mij iets op wat ik wilde delen/checken.

Wat mij opviel dat beide Mercedessen na afloop domweg een groef midden op de band hadden.
Het lijkt net alsof zij zo'n zware load op die banden hebben, dat ze helemaal vervormen op het contactoppervlak met het asfalt.

Iemand anders ook gezien/opgevallen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PaeGaN schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:14:
Heya, Freddie hier, normaal alleen lurkend, maar er viel mij iets op wat ik wilde delen/checken.

Wat mij opviel dat beide Mercedessen na afloop domweg een groef midden op de band hadden.
Het lijkt net alsof zij zo'n zware load op die banden hebben, dat ze helemaal vervormen op het contactoppervlak met het asfalt.

Misschien een beetje meer lurken dan ;)

Kortweg; de minimale bandenspanning is verhoogd, daardoor gaat de band boller staan, en dus is het issue nu vooral middenop het loopvlak geweest. Dat ze hoge downforce levels hebben helpt daarbij uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bansheeben
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10-2024

Bansheeben

There never was any cake...

Waarschijnlijk door de hogere druk in de band ten opzichte van bijvoorbeeld RBR, om het bandendrama van de race ervoor te voorkomen. Hogere druk in de banden zorgt er voor zover ik weet voor dat de wang van de banden minder vervormt in de highspeed bochten van Silverstone. Het was tijdens race 1 op Silverstone niet het loopvlak wat het begaf, maar de wang. Dus merc speelde denk ik gewoon op safe met hun tyre pressure.

[ Voor 3% gewijzigd door Bansheeben op 11-08-2020 16:20 ]

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaeGaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 16:28
MikeyMan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:18:
[...]

Kortweg; de minimale bandenspanning is verhoogd, daardoor gaat de band boller staan, en dus is het issue nu vooral middenop het loopvlak geweest. Dat ze hoge downforce levels hebben helpt daarbij uiteraard :)
Maar juist bij Mercedes hebben ze daar erg last van, dat is opvallend bedoel ik te zeggen.

Red Bull in het geheel niet, dat zou kunnen betekenen dat ze juist bij Mercedes met erg hoge downforce rijden.
Of dat het DAS systeem hier behoorlijk aan bijdraagt, hoewel ze dat nu nauwelijks gebruikt zullen hebben, alleen in opwarmronde wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
MikeyMan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:18:
[...]

Zou Mercedes meer downforce hebben?

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:21
Lees weer gezellig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:53

AzzKickah

06-CENSORED

set Lurk 1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Bansheeben schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:19:
[...]

Waarschijnlijk door de hogere druk in de band ten opzichte van bijvoorbeeld RBR, om het bandendrama van de race ervoor te voorkomen. Hogere druk in de banden zorgt er voor zover ik weet voor dat de wang van de banden minder vervormt in de highspeed bochten van Silverstone. Het was tijdens race 1 op Silverstone niet het loopvlak wat het begaf, maar de wang. Dus merc speelde denk ik gewoon op safe met hun tyre pressure.
Ze hadden geen hogere druk in de band dan RBR denk ik.

Vrijwel zonder uitzondering rijd iedereen op de minimaal verplichte spanning van Pirelli. Omdat je daar simpelweg sneller mee kan rijden.

Ik heb nergens gelezen dat Merc met een hogere dan de minimale spanning heeft gereden iig.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe

Mercedes had verschrikkelijk veel last van blistering. Leesvoer. In het kort: rubber is zo warm dat het wegsmelt en / of los laat.

In FP2 had Leclerc ook een wat langere stint op ik meen de soft gereden, en daar zat ook zo'n verschrikkelijk diepe groef in (leek echt centimers dik te zijn).

Mercedes had daar het hele weekend last van. Tijdens de race zijn er ook verschillende boordradios geweest tussen Hamilton en Bono over de blisters. Volgens Bono was het niks om zorgen over te maken. In principe slijt de band vanzelf wel weer af waardoor de blister weg is. Maar zolang je die blister hebt is de grip wel (flink) minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
YakuzA schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:34:
[...]

Vrijwel zonder uitzondering rijd iedereen op de minimaal verplichte spanning van Pirelli. Omdat je daar simpelweg sneller mee kan rijden.

Ik heb nergens gelezen dat Merc met een hogere dan de minimale spanning heeft gereden iig.
Hamilton gaf op de boordradio wel die opmerking van "rijden zij met een lagere bandenspanning?" Met als gevolg wat speculatie of Hamilton daarmee wou insinueren dat Red Bull met een te lage bandenspanning zou rijden. Wat in principe kan. Omdat de minimum bandenspanning geldt voor het moment dat de banden er op worden gezet. Maar door met temperatuur van de velgen te spelen kan de bandenspanning ook worden beïnvloed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bansheeben

Bansheeben

YakuzA schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:34:
[...]

Het feit dat Hamilton suggereerde dat RBR met minder druk zou rijden, doet mij vermoeden dat ze zelf met wat meer druk reden dan wat Pirelli als minimale eis had gezet.

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:01

scorpie

Supra Addict

Bansheeben schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:44:
[...]

Het feit dat Hamilton suggereerde dat RBR met minder druk zou rijden, doet mij vermoeden dat ze zelf met wat meer druk reden dan wat Pirelli als minimale eis had gezet.
Volgens mij heeft Hamilton later verduidelijkt / rechtgeluld wat hij bedoelde; Hij zei dat hij verbaasd was over het feit dat RB de banden blijkbaar niet zo hoog op konden laten lopen qua bandenspanning tijdens de race (gezien RB geen last had van blaren op hun banden). Oftewel; Hij was verbaasd over het goede bandenmanagement van RB, en niet zozeer dat hij betwijfelde of ze wel reglementair waren.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bansheeben

Bansheeben

scorpie schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:53:
[...]

Volgens mij heeft Hamilton later verduidelijkt / rechtgeluld wat hij bedoelde; Hij zei dat hij verbaasd was over het feit dat RB de banden blijkbaar niet zo hoog op konden laten lopen qua bandenspanning tijdens de race (gezien RB geen last had van blaren op hun banden). Oftewel; Hij was verbaasd over het goede bandenmanagement van RB, en niet zozeer dat hij betwijfelde of ze wel reglementair waren.
Ik denk ook niet dat ie betwijfelde of ze reglementair waren. Maar ik denk dus dat ze zelf de bandenspanning hoger hadden dan het minimum en RBR op het minimum zat. Allemaal giswerk natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

RobertMe schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:41:
[...]
Hamilton gaf op de boordradio wel die opmerking van "rijden zij met een lagere bandenspanning?" Met als gevolg wat speculatie of Hamilton daarmee wou insinueren dat Red Bull met een te lage bandenspanning zou rijden. Wat in principe kan. Omdat de minimum bandenspanning geldt voor het moment dat de banden er op worden gezet. Maar door met temperatuur van de velgen te spelen kan de bandenspanning ook worden beïnvloed.
Er werd tijdens één van de uitzendingen van de laatste race, die ik opnieuw heb bekeken, geopperd dat de bandenspanning continue wordt gemeten, ook tijdens de race dus, waarmee het dus niet mogelijk zou zijn om buiten de vastgestelde waarden te rijden. Ik dacht dat ook dit weer van Alex Wurz afkomstig was, niet werkelijk een pannenkoek als het op de techniek aankomt.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
hardware-lover schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:07:
[...]

Er werd tijdens één van de uitzendingen van de laatste race, die ik opnieuw heb bekeken, geopperd dat de bandenspanning continue wordt gemeten, ook tijdens de race dus, waarmee het dus niet mogelijk zou zijn om buiten de vastgestelde waarden te rijden. Ik dacht dat ook dit weer van Alex Wurz afkomstig was, niet werkelijk een pannenkoek als het op de techniek aankomt.
En op Sky hadden ze het IIRC dus over dat het continu gemeten wordt, maar dan dat de minimum alleen geldt op moment van plaatsing. Juist omdat het altijd wat fluctueert ook. Maar ik zal zo eens even Googlen of iets erover geschreven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cannibal
  • Laatst online: 15:54
Temperatuur van de banden laat de bandenspanning ook oplopen. Dus als je de banden enigzins koel kunt houden, blijf je waarschijnlijk ook dichter bij die minimum druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:04

Spotmatic

Ken sent me

Van wat wij nu gezien hebben is de Mercedes in racetrim bagger bij hoge temperaturen. Ik ben benieuwd of dat voor Barcelona ook geldt.

De grootste vijand van Mercedes is dus de klimaatverandering. :P

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
Spotmatic schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:56:
Van wat wij nu gezien hebben is de Mercedes in racetrim bagger bij hoge temperaturen. Ik ben benieuwd of dat voor Barcelona ook geldt.

dus Verstappen / RedBull fans vinden de klimaatverandering per afgelopen zondag ineens een hoax? ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:43
P.O. Box schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:02:
[...]

dus Verstappen / RedBull fans vinden de klimaatverandering per afgelopen zondag ineens een hoax? ;)
Juist niet? We accepteren de klimaatverandering en gaan voor extra CO2 uitstoot. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taakbalk

Taakbalk

weergeven

cannibal schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:02:
Temperatuur van de banden laat de bandenspanning ook oplopen. Dus als je de banden enigzins koel kunt houden, blijf je waarschijnlijk ook dichter bij die minimum druk.
Minimaal, in de F1 rijden ze op stikstof, het inerte gas zorgt voor minder gevoeligheid aan temperatuurvariaties.

Computing bit by bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Spotmatic schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:56:

Ola Källenius (CEO van Daimler/Mercedes-Benz) is dan ook druk bezig met het klimaatvraagstuk. ;)

Maar het gaat ook om welke banden je hebt. Zachtere banden in combinatie met hoge temperaturen zijn het probleem. Deze 2019 banden zijn alleen de 2018 banden met 0,4mm geschaafde loopvlakken die speciaal geïntroduceerd waren voor Silverstone, Barcelona en Paul Ricard. Helaas zijn de banden in de regel ook veel te hard en dat is niet anders aankomende week.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hardware-lover schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:07:
[...]

Als ze warm worden, wordt de bandenspanning alleen maar hoger. Zou idd niet weten of ze het continu monitoren.
Wel raar dat ze geen tyre pressure low alarmen hebben dan?
Het voornaamste is iig dat ze op een specifieke temp en druk voor de race zijn, evenzo voor de banden die er bij de pitstop opgaan.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 11-08-2020 20:06 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ik zie Mercedes er nog wel voor aan om te gaan lopen klooien met de bandenspanning en compleet mis te gokken waardoor ze alsnog met klapbandjes grind staan te harken! :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datazor
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-03-2021
YakuzA schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:49:
[...]

Als ze warm worden, wordt de bandenspanning alleen maar hoger. Zou idd niet weten of ze het continu monitoren.
Wel raar dat ze geen tyre pressure low alarmen hebben dan?
Volgens mij is het wel mogelijk, ze geven immers ook meldingen over punctures etc, dus de data word wel verzonden vanuit de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Datazor schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:52:
[...]

Volgens mij is het wel mogelijk, ze geven immers ook meldingen over punctures etc, dus de data word wel verzonden vanuit de auto.
Wat ik kan vinden bij het zoeken is dat dit een van de dingen is die 2021 of 2022 worden geïntroduceerd.
Bijv:
https://www.motorsport.co...onitors-fia-2021/4513862/

McLaren heeft hem iig wel ontwikkeld:
https://www.mclaren.com/a...ts-every-fan-should-know/

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 11-08-2020 20:57 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cannibal
  • Laatst online: 15:54
Taakbalk schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:14:
[...]

Minimaal, in de F1 rijden ze op stikstof, het inerte gas zorgt voor minder gevoeligheid aan temperatuurvariaties.
Stabieler idd, maar als je "lucht" gebruikt, zou de spanning juist kunnen zakken, lees ik daar over.

Maar goed, meten kunnen ze het dus idd al even (Motorsport.com 2016):
How are the mandatory tyre pressures set?

Pirelli receives data from all the teams from its running on the simulators at their factories ahead of the race weekend. They base the pressures for Friday running based on the worst case scenario, which is normally the faster cars.

Then after Friday practice they receive detailed telemetry data from the FIA from all the cars and that should correlate with the simulation data. If they see anomalies then they investigate. They can either lower or raise the pressures based on that Friday data.

On the older tracks, the ones where teams have extensive experience and more accurate simulations, the data is normally very accurate. On newer tracks it can see some variations.

Since the Russian GP this year, the FIA has had the ability to monitor tyre pressures and temperatures in real time and that has revealed that some of the cleverer teams have found ways to get around the rules.

"We'll be happy to reduce the pressures if we are satisfied that teams are not manipulating the pressures and temperatures, " said Isola.

[ Voor 63% gewijzigd door cannibal op 11-08-2020 21:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:05
Vraag me überhaupt af wat de invloed is van lucht vs Stikstof.

Onze lucht bestaat uit 78 vol-% uit stikstof....doet de 21vol-% zuurstof dan echt zoveel als je dat in je banden pompt?

Bron:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lucht

Denk dat de MER een brute hoeveelheid meer downforce heeft gehad om de extra pk's te kunnen gebruiken in de high speed corners....helaas trokken de banden dat niet.

Daarnaast zal het gelijk stampen na de pitstop de band ook een optater verkocht hebben. Echt lekker op bedrijfstemperatuur hebben ze nooit kunnen komen bij Mercedes.

Ben alleen bang dat in Spanje het met de UK1 banden set het een stuk saaier wordt dan de met de UK2 banden set. :'(

Zou het een idee zijn dat de fans hun voorkeur voor de banden mogen aangeven voor de volgende race.... TotD?
Tire of the Day :Y _O-

Voorlopig ff rustig vanuit het F1 circus. Vrijdag wordt het weer veel F5-en als jullie me via dit forum (hopelijk) op de hoogte houden _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Laatst online: 10-09 07:50
MrSparkels schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:29:
Vraag me überhaupt af wat de invloed is van lucht vs Stikstof.

Onze lucht bestaat uit 78 vol-% uit stikstof....doet de 21vol-% zuurstof dan echt zoveel als je dat in je banden pompt?

Bron:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lucht

Denk dat de MER een brute hoeveelheid meer downforce heeft gehad om de extra pk's te kunnen gebruiken in de high speed corners....helaas trokken de banden dat niet.

Daarnaast zal het gelijk stampen na de pitstop de band ook een optater verkocht hebben. Echt lekker op bedrijfstemperatuur hebben ze nooit kunnen komen bij Mercedes.

Ben alleen bang dat in Spanje het met de UK1 banden set het een stuk saaier wordt dan de met de UK2 banden set. :'(

Zou het een idee zijn dat de fans hun voorkeur voor de banden mogen aangeven voor de volgende race.... TotD?
Tire of the Day :Y _O-

Voorlopig ff rustig vanuit het F1 circus. Vrijdag wordt het weer veel F5-en als jullie me via dit forum (hopelijk) op de hoogte houden _/-\o_
Vind het wel opvallend dat de high rake auto’s zoals Ferrari en Red Bull blijkbaar beter de met de banden om konden gaan. Dus hoe je downforce maakt had zeker invloed.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werphengel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-09-2024
Precies. Is het niet zo dat RBR veel mechanische grip heeft en de Mercedes meer aerodynamische. De Mercedes kan dat dan ook omdat ze veel meer power hebben alleen gaat dat wel ten koste van de banden wanneer de temperatuur te hoog is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:52
Taakbalk schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:14:
[...]

Dat is kul. De wet van Boyle geldt voor alle gassen, ook de inerte. Inert wil alleen zeggen dat het geen chemische reacties aangaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
HeleBoel schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:39:
[...]

Dat is kul. De wet van Boyle geldt voor alle gassen, ook de inerte. Inert wil alleen zeggen dat het geen chemische reacties aangaat.
Het is complexer. Gewone lucht bevat water(damp). Onder druk kan dat condenseren en na opwarmen tijdens het rijden kan het weer verdampen.

Het blijkt uit tests dat een raceband met puur stikstof(gas) daardoor minder fluctueert in druk dan wanneer er lucht in wordt gepompt.

Puur stiktof in de banden geeft ook altijd hetzelfde resultaat, terwijl de samenstelling van lucht voortdurend een klein beetje verandert en dus ook een net iets anders resultaat geeft.

Dat zijn de twee redenen voor stikstof in de banden bij racesport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 11:44

pro_6or

amateur_60r

Mercedes is niet alleen een low rake auto, het is ook een erg lange auto. Dat geeft inherent meer frictie op de achterbanden. Ook meer downforce door het grotere vloeroppervlakte.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taakbalk

Taakbalk

weergeven

HeleBoel schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:39:
[...]

Dat is geen kul. Als het niet werkt, wordt het niet gebruikt/zit het niet op de auto. Ook een wet, al 70 jaar in de F1.

Gelieve eerst te Googlen voordat je wat roept.

[ Voor 4% gewijzigd door Taakbalk op 12-08-2020 07:41 ]

Computing bit by bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 19:39
Kunnen de prestaties van RB de afgelopen 2 weken ook verklaard worden doordat het veelal een high-speed circuit is, met veel lichte, snelle bochten? Ik begreep dat de aerodynamica van de Newey-wagen nogal instabiel is. Iemand die hier licht op kan schijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:52
Taakbalk schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 07:39:
[...]

Dat is geen kul. Als het niet werkt, wordt het niet gebruikt/zit het niet op de auto. Ook een wet, al 70 jaar in de F1.

Gelieve eerst te Googlen voordat je wat roept.
Ik wil best geloven dat in de F1 al 70 jaar stikstof in de banden gebruikt wordt, maar daar reageerde ik ook niet op. Jij schrijft dat stikstof minder gevoelig is voor temperatuurvariaties, omdat het een inert gas is. Mijn punt is dat dat niet klopt; de wet van Boyle geldt voor alle gassen (inert of niet), dus als de temperatuur omhoog gaat dan zal de druk toenemen.

Hierboven wordt ook nog iets gezegd over water(damp) in de band dat zou condenseren; dat zou wel invloed kunnen hebben, en dat is een veel betere verklaring voor het gebruik van stikstof dan dat het minder temperatuurgevoelig zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taakbalk

Taakbalk

weergeven

HeleBoel schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 07:52:
[...]

Ik wil best geloven dat in de F1 al 70 jaar stikstof in de banden gebruikt wordt, maar daar reageerde ik ook niet op. Jij schrijft dat stikstof minder gevoelig is voor temperatuurvariaties, omdat het een inert gas is. Mijn punt is dat dat niet klopt; de wet van Boyle geldt voor alle gassen (inert of niet), dus als de temperatuur omhoog gaat dan zal de druk toenemen.

Hierboven wordt ook nog iets gezegd over water(damp) in de band dat zou condenseren; dat zou wel invloed kunnen hebben, en dat is een veel betere verklaring voor het gebruik van stikstof dan dat het minder temperatuurgevoelig zou zijn.
Ik schreef minder gevoelig omdat het een inert gas is. Door de afwezigheid van zuurstof heeft dat wel degelijk invloed op schommelingen in de temperatuur. Die wet van Boyle zal gerust van toepassing zijn, daar ging mijn reactie niet om. Mijn reactie ging erom dat op stikstof rijden minder fluctuaties oplevert (en dus voorspelbaarder is) dan rijden op gewoon lucht. Niet dat het niet gevoelig zou zijn. Daarnaast nogmaals, Google de volgende keer eerst even waarom men in de autosport de voorkeur geeft om op stikstof te rijden. Als resulstaat lees je dan in principe wat Tjeerd84 schrijft.

[ Voor 17% gewijzigd door Taakbalk op 12-08-2020 08:05 ]

Computing bit by bit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:36

Bestla

Kvinne

* Bestla is niet zo snel

Het zal wel aan de warmte liggen, maar ik ben er weer bij. Race week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Rustig hier, volgens mij ligt iedereen hier half gesmolten achter hun pc, in "welcome to the world" kleren. If you know what i mean.. Giggidy :+

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Illegal_Alien schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:46:
Rustig hier, volgens mij ligt iedereen hier half gesmolten achter hun pc, in "welcome to the world" kleren. If you know what i mean.. Giggidy :+
Bijna. Er staat “Hello World” op mn shirt hehe.
Lijkt mij wel een grapig shirt om te hebben eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasphur
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EfLa4ojXYAIfvJF?format=jpg&name=large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Weerbericht voor circuit de catalunya:
https://www.accuweather.c...ather-forecast/180177_poi

Vrijdag heet, zaterdag heet, en zondag heet :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EfNLHZ9XgAAtHBr?format=jpg&name=large
verrassend lijstje qua rijders!

2e rijder bij RP is nog : TBC

datum's kloppen niet, dagen wel.
donderdag met de rijders
vrijdag met constructeurs/pirelli

[ Voor 24% gewijzigd door basvn op 12-08-2020 10:35 ]

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Laatst online: 15:46

Vuvuzela

My spire is forming

Bansheeben schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:02:
[...]

Ik denk ook niet dat ie betwijfelde of ze reglementair waren. Maar ik denk dus dat ze zelf de bandenspanning hoger hadden dan het minimum en RBR op het minimum zat. Allemaal giswerk natuurlijk.
Geen giswerk. Er is geen team dat zelf de druk hoger zet dan minimum. Of het minimum moet extreem laag zijn maar dat doet Pirelli dus niet.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Chiron

Moderator Discord
Taakbalk schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 07:58:
[...]

Ik schreef minder gevoelig omdat het een inert gas is. Door de afwezigheid van zuurstof heeft dat wel degelijk invloed op schommelingen in de temperatuur. Die wet van Boyle zal gerust van toepassing zijn, daar ging mijn reactie niet om. Mijn reactie ging erom dat op stikstof rijden minder fluctuaties oplevert (en dus voorspelbaarder is) dan rijden op gewoon lucht. Niet dat het niet gevoelig zou zijn. Daarnaast nogmaals, Google de volgende keer eerst even waarom men in de autosport de voorkeur geeft om op stikstof te rijden. Als resulstaat lees je dan in principe wat Tjeerd84 schrijft.
100% stikstof is idd consistenter:
Formula one tyres are not like road tyres, F1 tyres are filled with nitrogen instead of air. The air which we use to fill our car tyres is a mixture of 78 percent nitrogen but significantly it has 21 percent oxygen. The usage of nitrogen gas to fill tyres in Formula one has two specific reasons.

The primary reason why nitrogen is filled in Formula one tyres is because of its higher consistency. The moisture content present in air is variable as it depends on the local weather conditions. Since Formula one races take place in different locations across the globe, there is significant change in the moisture content.

The behaviour of nitrogen gas filled in tyres is quite predictable and is consistent which makes it helpful and easy in choosing strategies and also the F1 teams could keep optimum level of air pressure in the tyres throughout the season.

Since air has the presence of oxygen, it becomes highly reactive in nature and reduces the pressure in the tyres and on the other hand, using nitrogen filling negates the issue of losing tyre pressure since it remains consistent.

The second reason why tyres are filled with nitrogen is because tyres would not have air or water vapour in it and the risk of the rims rusting is avoided. Nitrogen filling will also increase the performance since it makes the tyres lighter, allowing to reach better speeds.
https://www.tyreplex.com/...yres-filled-with-nitrogen

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bansheeben

Bansheeben

Vuvuzela schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:15:
[...]

Geen giswerk. Er is geen team dat zelf de druk hoger zet dan minimum. Of het minimum moet extreem laag zijn maar dat doet Pirelli dus niet.
Je hebt gelijk denk ik. Maar dan waren de tyre pressures wellicht hoger voor merc door hogere banden temps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:38
basvn schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:15:
[Afbeelding]
verrassend lijstje qua rijders!

2e rijder bij RP is nog : TBC
Ik moest even goed nadenken maar donderdag is het toch echt 13 augustus....

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

hansvk schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:26:
[...]

Ik moest even goed nadenken maar donderdag is het toch echt 13 augustus....
wauw ja inderdaad.
datumfout in een officieel document.
zal het er even onder zetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Stikstof wordt niet alleen in de F1/autosport gebruit hoor. Bij straatauto's is het ook heel normaal om te laten vullen met stikstof, zeker als ze wat sportiever zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Nieknikey schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 07:49:
Kunnen de prestaties van RB de afgelopen 2 weken ook verklaard worden doordat het veelal een high-speed circuit is, met veel lichte, snelle bochten? Ik begreep dat de aerodynamica van de Newey-wagen nogal instabiel is. Iemand die hier licht op kan schijnen?
Lichte, snelle bochten? Op Silverstone? Wat bedoel je nu met licht?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 19:39
hardware-lover schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:35:
[...]

Lichte, snelle bochten? Op Silverstone? Wat bedoel je nu met licht?
Flauwe bochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werphengel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-09-2024
“Flauwe en snelle bochten”

Beide zijn toch hetzelfde? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-09 14:43
werphengel schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:54:
[...]

Vind ik niet. Een snelle bocht is Kops op Silverstone of de 130R op Suzuka. Een flauwe bocht is bijvoorbeeld de bocht tussen T2 en T4 op Road America.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:52

Martinspire

Awesomeness

Ik laat mijn banden ook altijd oppompen met stikstop bij een bandenwissel. Je kunt het gewoon vragen en het is gratis. Dan hoef je tot de volgende bandenwissel niet meer op te pompen.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

werphengel schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:54:
[...]

Het ging mij vooral om dat "lichte". Volgens mij krijgen ze op Silverstone namelijk aardig wat G's te verwerken kort achter elkaar en in mijn beleving staat dit lijnrecht tegenover "licht".

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Martinspire schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:02:
[...]

Ik laat mijn banden ook altijd oppompen met stikstop bij een bandenwissel. Je kunt het gewoon vragen en het is gratis. Dan hoef je tot de volgende bandenwissel niet meer op te pompen.
Dat is niet waar. Autobanden op lucht of stikstof raken allebei druk kwijt op den duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:10
Playa del C. schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:37:
[...]

Dat is niet waar. Autobanden op lucht of stikstof raken allebei druk kwijt op den duur.
Helaas hele volksstammen die dit geloven.
Vorige eigenaar van mijn auto ook.
Moest dik 1 bar bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Playa del C. schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:37:
[...]

Dat zuurstof/buitenlucht door rubber heen trekt (en stikstof niet) is idd voor zover ik tot nu toe tegen ben gekomen een mooi broodje aap verhaal, maar het verkoopt wel goed bij de garage ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:23
Volgens mij is het toch zo dat stikstof minder snel ontsnapt uit de band omdat het dikker is dan lucht? En het is niet zo gevoelig voor temperatuurschommelingen als lucht dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
YakuzA schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:47:
[...]

Dat zuurstof/buitenlucht door rubber heen trekt (en stikstof niet) is idd voor zover ik tot nu toe tegen ben gekomen een mooi broodje aap verhaal, maar het verkoopt wel goed bij de garage ;)
Klopt, lucht bestaat al voor 80% uit stikstof, zou het verhaaltje kloppen dan is in no time de band bijna volledig met stikstof gevuld. Helemaal gratis en zonder moeite.
Maar leuk extraatje voor de garages. Wordt aardig aan verdiend.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:14

DataGhost

iPL dev

Danielson schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:47:
Volgens mij is het toch zo dat stikstof minder snel ontsnapt uit de band omdat het dikker is dan lucht? En het is niet zo gevoelig voor temperatuurschommelingen als lucht dacht ik.
Geloof niet het eerste wat je ziet, zeker als het van een partij is die er voordeel aan heeft dat jij het afneemt, maar doe ook vooral je eigen onderzoek, dat is tegenwoordig niet zo moeilijk meer.
quote: Ergens waar ze stikstof aanprijzen
Stikstof heeft grotere moleculen die moeilijker door de rubber wanden van banden heen gaan, waardoor het natuurlijke spanningsverlies kleiner is.
Je tweede opmerking vond ik ook terug op diezelfde pagina, wellicht dat je die dan gelezen hebt. Zuurstof is een zwaarder element dan stikstof, en het di-molecuul (waarin ze beide normaal voorkomen) is van zuurstof ook juist groter dan van stikstof. Ik zou dus eerder het omgekeerde verwachten, dat stikstofbanden sneller druk verliezen.

Voor normale auto's maakt het geen hol uit en je moet sowieso regelmatig je bandenspanning checken ongeacht wat je erin pompt, je band kan ook gewoon lek raken bijvoorbeeld, je kan met zware lading / passagiers rijden en je kan de Autobahn op gaan. Als ik naar Zweden rijd pas ik elke rit mijn bandenspanning minstens tweemaal aan. In de F1 kan ik me voorstellen dat stikstof (lees: 1 gas, geen mix, geen waterdamp) voorspelbaarheid verhoogt en een paar honderdsten/tienden kan schelen. Voor je eco-leasehok... not so much.

[ Voor 20% gewijzigd door DataGhost op 12-08-2020 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

oke, iets anders als stikstof hier

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/r0yn7n5k1kg51.jpg?width=640&height=489&crop=smart&auto=webp&s=5b54a4978c39aef9c27e2099bfabab16923977b5

Op de linker hangt nog geen foto.
dus het is nog steeds niet zeker wie er nou gaat rijden.
Heb ook niks nieuws meer gehoord over Perez?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:14

DataGhost

iPL dev

basvn schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:08:
oke, iets anders als stikstof hier

[Afbeelding]

Op de linker hangt nog geen foto.
dus het is nog steeds niet zeker wie er nou gaat rijden.
Heb ook niks nieuws meer gehoord over Perez?
Ik denk dat ze het zelf ook nog niet weten. Zijn laatste test (na de race volgens mij) was weer positief dus het lijkt me dat hij nog steeds niet mag reizen en anders in ieder geval het circuit niet op mag. Waarschijnlijk zijn de regels wel zodanig dat hij met een negatieve test wel weer direct aan de bak mag, anders hadden ze nu allang de foto van Nico op kunnen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
TheBrut3 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:50:
Stikstof wordt niet alleen in de F1/autosport gebruit hoor. Bij straatauto's is het ook heel normaal om te laten vullen met stikstof, zeker als ze wat sportiever zijn.
Idd, de Mazda 3 heeft ook stikstof in zijn behoorlijk platte banden. Bedenk me nu dat ik in mijn Honda met hoogwangige banden ook stikstof wil, juist met deze hoge wangen die grotendeels het veercomfort bepalen in de Civic merk ik dat ze nu bij deze temperaturen echt kneiterhard zijn, heb gisteren toevallig even de spanning wat verlaagd, wanneer de buitentemps onder de 22 komen gaat er pas weer wat lucht bij. Merk duidelijk verschil in wegligging door de hogere bandenspanning. (Nou kan ik iedereen eig wel aanraden eens de bandenspanning van zijn auto in de gaten te houden, zeker in de herfst/winter rijd half Nederland rond met te slappe banden. Gewoon ieder seizoen ff controleren)

Wanneer de F1 overstapt op 18" hebben de banden ook flink lagere wangen en heb zo het vermoeden dat dat tot consistenter bochtengedrag gaat leiden, nu heeft de velg t.o.v. het loopvlak gewoon lateraal meer rek dan wanneer de velg groter wordt in vergelijking met de band, minder rubber in de hoogte krijg je dan.

[ Voor 29% gewijzigd door PalingDrone op 12-08-2020 14:24 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jasphur
@basvn laat dan ook de rest van de paddock zien als je de stikstof discussie wilt onderbreken haha :+
Zo romantisch die F1 wereld!

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EfN-0irWAAE3Nb-?format=jpg&name=largeAfbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EfN-2MWWoAAiTbb?format=jpg&name=largeAfbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EfN-4utXkAAD1Dd?format=jpg&name=largeAfbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EfN-7INWoAAYQrT?format=jpg&name=largeAfbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EfNi4b1XsAE-bpd?format=jpg&name=large

Bonus plaatje
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EfIZTpOXsAMqff4?format=jpg&name=large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Jasphur schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:20:
@basvn laat dan ook de rest van de paddock zien als je de stikstof discussie wilt onderbreken haha :+
Zo romantisch die F1 wereld!

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Bonus plaatje
[Afbeelding]
Jij bent hier van de post met veel plaatjes,
ik van de snelle info :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Fijn voor Vettel dat ze hem weer meteen onder de brug gooien "maar het heeft echt geen invloed op de performance hoor".

Ben echt benieuwd of Vettel zijn seizoen af maakt daar.

Wishful thinking: Perez terug, Vettel vertrekt, Hulk naar Ferrari en rijdt Leclerc het snot voor de ogen. Maar dat zal vast niet gaan gebeuren :+
Pagina: 1 2 ... 24 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Erom bedelen/vragen of aanbieden levert een ban op van tenminste het einde van de (komende) race.

Verder wat simpele huisregels van dit topic:
  • Als er iets voorbij komt bij een bron, plaats deze bron dan ook was zodat iedereen het begrijpt. Bijvoorbeeld Ziggo, Channel 4, Sky etc.
  • We weten nu wel dat er kritiek te leveren valt op de uitzendingen van Ziggo/Sky etc. Laat het dan ook.
  • Geen naamverbasteringen zoals: Tracing Point, Crashstappen, Mission Spinnow, Crashjean etc
  • Ook het onnodig zuur of beledigend over coureurs of teams hoeft hier niet. Denk ik bijvoorbeeld aan:
    -Ocon/Leclerc/Stroll is een rotjoch.
    -Verstappen is een prutser als er een keer iets misgaat/moet naar Mercedes.
    -Ongefundeerd Ferrari/Renault bashen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.