Mooi man, het is ook net een bak lego voor grote mensen.patathome schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:27:
Net terug van een weekendje weg in was in de buurt van Cranenbroek......
Had nog wat koppelingen nodig maar wist niet exact welke. Kost geen drol daar dus maar wat extra meegenomen, kan je nooit teveel van hebben 😉😉
Nu nog even mooi weer en vrije tijd om de boel aan te sluiten[Afbeelding]
Ja, idd net Lego🤣🤣🤣 en van Cranenbroek is een combi van Ali en Action! Goedkoop maar altijd weer een lege portemonnee na bezoekje kassa. Daar overigens ook weer wat zwembad attributen gehaald als bijvoorbeeld bubbeltjes folie. Ook een koopje, €12,95 voor ongeveer 2 bij 4M. Doosje teststips ook maar een paar euro.... Zou eigenlijk aandelen van dat bedrijf moeten hebben😉BounceMeister schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:44:
[...]
Mooi man, het is ook net een bak lego voor grote mensen.
Ik heb wat voor jou, daar kan je mij jaloers mee maken!!
Ik ben geen loodgieter, maar een echte pennelikker van beroep. het leuke aan zon zwembad is wellicht alle kennis die je over tijd kunt vergaren, mede dankzij jullie hier in dit forum!
Door te doen en fouten te maken kun je veel leren, leuk weetje: zo heb ik ooit eens geleerd om mijn eigen haar te knippen
Maargoed dit betekend ook dat ik als amateur door gebrek aan kennis niet altijd uitkom. zoals dus het leidingwerk, waar ik lang mee heb lopen stoeien.
Een zeer goede vriend bied dan wel eens uitkomt die er meer van weet dan ikzelf. Hij heeft mij al meerdere malen geholpen met de nodige sores, en als je alles denkt te weten, komt tie met een volgend vraagstuk op de proppen om je zojuist bedachte idee waar je zo trots op was volledig in de prullebak te kijlen!@!**
zo kwam hij vandaag ook even op de Whatsapp om de hoek kijken met wederom een briljant idee.
daar gaat je rustige zondag, nu zit ik weer heel de avond te piekeren.....bedankt he! ...... vriend!

Dus namens hem, wil ik dit toch even delen.
De kwestie is simpel, bij het aansluiten van meerdere collectors rijst de vraag (bij hem dan he...) hoe weet je nu of er wel evenveel water door elke collector stroomt? lekker lullig als er 1tje maar voor 2/3de zijn werk doet omdat de eerste alle flow voor zijn rekening neemt, omdat water nu eenmaal de kortste route van de minste weerstand zoekt.
check onderstaande afb. even van een overzicht hoe meerdere EPDM matten aangesloten zitten.

wat valt je op? ....... precies! helemaal NIKS
"hij" legt het uit: waar het hier om gaat is dat de aanvoer van koud water aan de bovenste collectorbuis zit en de afvoer van warm, logischer wijs aan de onderste, maar ook tegenovergesteld aan de andere kant.
zou je nou met een pen de flow van water door ieder kanaaltje tekenen, kom je tot de conclusie dat ieder kanaaltje een even lange weg naar de afvoer heeft te overbruggen.
Ik weet de term niet, maar dit noemt men "reverse return"
Okay, als we dat nou eens vertalen naar de collectors die je zelf parallel op je dak hebt liggen
Hier kan je goed het verschil zien tussen "'direct return"en "reverse return"

Op de reverse return manier, krijgen al je collectors, ongeacht flow, dezelfde weerstand, en werken ze allen gelijk aan elkaar.
bedankt vriend!

filmpje met uitleg: YouTube: YouTube
☜(˚▽˚)☞
Dat is precies de reden dat ik 1x t stuk gebruik van 32 > 16 te gaan omdat het water dan evenveel verdeeld wordt door de druk.
Ik kan m’n complete bestellijst wel doorgeven hiero, wellicht helpt dat met je bestelling. Tot nu toe past alles vlekkeloos in elkaar.
Misschien ook een idee om mijn visio tekening door te sturen en vragen of die nog kritiek heeft voor ik het echt aansluit 😬
Dat las ik bij montageinstructies ervan.
Ja, heb trespa schroeven gebruikt en groterBounceMeister schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 07:46:
@Ortixx Ziet er mooi uit zo met golfplaat erop. Zijn de schroefgaten in de golfplaat ruim genoeg om het uitzetten door de warmte op te vangen?
Dat las ik bij montageinstructies ervan.
Voorgeboord
Wel een goede tip.. want niet iedereen weet dat 🙈
Moet wel zeggen, de tweede ziet er netter en strakker uit dan de eerste versie
We hebben een bestway 366x84 in de tuin met op dit moment nog een standaard pomp. Op dit moment is het water 22 graden, prima voor de kinderen om te zwemmen mits de zon erop staat.
Nu ben ik op een Nefit SCM2 zonnecollector (2m bij 1m15) gestuit welke ik wellicht in kan zetten als collector.
.
Heeft een van jullie ervaring om een zonnecollector in te zetten ipv de zelf gefabriceerde collectoren ?
En zo ja, hoe is dit bevallen ?
[ Voor 9% gewijzigd door Stefan53xx op 17-06-2020 18:30 ]
Erg mooi geworden @orTixxxorTixxx schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:01:
Prachtig verhaal(niet negatief bedoelt hè!)
Dat is precies de reden dat ik 1x t stuk gebruik van 32 > 16 te gaan omdat het water dan evenveel verdeeld wordt door de druk.
Ik kan m’n complete bestellijst wel doorgeven hiero, wellicht helpt dat met je bestelling. Tot nu toe past alles vlekkeloos in elkaar.
Misschien ook een idee om mijn visio tekening door te sturen en vragen of die nog kritiek heeft voor ik het echt aansluit 😬
Ik wil nu zelf ook aan de knutsel gaan, en onder motto beter goed gejat dan... zou je eventueel je visio en bestellijst kunnen delen?
Alles online besteld?
Tevreden over het in elkaar zetten of zou je nu al dingen anders doen?
Ik heb hier al een overkapping met plexiglas golfplaten, dus bedoeling is om de boel daar onder te gaan monteren. Door bestaande balk afstand moet ik enkel meerdere kleinere panelen gaan maken.
wil je ook es een recordpoging proberen als het weer straks beter word?
☜(˚▽˚)☞
@Cujo74 wil je de vsd? Kan je m ook aanpassen waar nodig. Heb alles online besteld en bij HORNBACH twee Tyleen stukken gehaald die ik toch nog was vergeten.
Qua bouw; tweede paneel is beter dan de eerste in “inzetten van slang”, je moet ff handigheidje in krijgen en daarna met de draadstangen goed vast zetten ook. Bij 50m moet je echt minimaal 70cm binnenkant ruimte hebben om hem goed erin te kunnen leggen. De naden van golfplaat > hout op kopkant heb ik gesealed met kit en speciale dak tape om m bovenkant water/lucht dicht te maken, onderkant maakt niet uit en rust vrijwel tegen dak zelf aan.
En verbeteringen, je moet het gewoon doen maar ontwerp zoals goed gejat van @ronny191 werkt prima
En metingen.. ik heb geen infrarood meter of vlees, alleen een badeendje water temperatuur meter
Afgelopen week hectisch geweest op me werk, maar vandaag vrij genomen om alles aan te sluiten. Ben benieuwd.
Als je bestand zou willen delen heel graag, ik stuur je anders ook wel een pb.orTixxx schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:43:toon volledige bericht
@Stefan53xx ik heb geen ervaring daarmee, eigenlijk helemaal nieteerste keer voor mij
@Cujo74 wil je de vsd? Kan je m ook aanpassen waar nodig. Heb alles online besteld en bij HORNBACH twee Tyleen stukken gehaald die ik toch nog was vergeten.
Qua bouw; tweede paneel is beter dan de eerste in “inzetten van slang”, je moet ff handigheidje in krijgen en daarna met de draadstangen goed vast zetten ook. Bij 50m moet je echt minimaal 70cm binnenkant ruimte hebben om hem goed erin te kunnen leggen. De naden van golfplaat > hout op kopkant heb ik gesealed met kit en speciale dak tape om m bovenkant water/lucht dicht te maken, onderkant maakt niet uit en rust vrijwel tegen dak zelf aan.
En verbeteringen, je moet het gewoon doen maar ontwerp zoals goed gejat van @ronny191 werkt prima
En metingen.. ik heb geen infrarood meter of vlees, alleen een badeendje water temperatuur meter
Afgelopen week hectisch geweest op me werk, maar vandaag vrij genomen om alles aan te sluiten. Ben benieuwd.
Online besteld bij Smoldersbv afgaande op je eerdere screenprint van je bestellijst?
En succes natuurlijk met aansluiten vandaag, ben erg benieuw naar resultaat en bevindingen, ik hoop eind volgende week dan zelf ook wat te kunnen showen
[ Voor 5% gewijzigd door Cujo74 op 19-06-2020 09:07 ]
Bij de Action koop je voor 1,99 een thermometer met externe sensor. Die hang je zo in het zwembad, of je houdt hem in de toevoer om de temperatuur te meten. De sensor is waterdicht, dat apparaatje totaal niet.
https://www.action.com/nl-be/p/digitale-auto-thermometer-/

[ Voor 3% gewijzigd door BounceMeister op 19-06-2020 09:04 ]
Meen je nou serieus dat ik m’n vrouw naar action moet laten gaan? Gaat niet goed komen! 😬🙈BounceMeister schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:58:
@orTixxx Betreft je badeendje:
Bij de Action koop je voor 1,99 een thermometer met externe sensor. Die hang je zo in het zwembad, of je houdt hem in de toevoer om de temperatuur te meten. De sensor is waterdicht, dat apparaatje totaal niet.
https://www.action.com/nl-be/p/digitale-auto-thermometer-/
[Afbeelding]
Vind je een robot ook te duur?
En heeft je partner door hoofdpijn weer geen zin?
Misschien kun je met deze tips nu zelf je bad lekker goedkoop een beurt geven!

Na afgelopen dagen met storm en veel regen trof ik zo het bad aan, vol met bladeren, takken, rommel, bedorven boterham en gebruikte condooms..OH nee, wacht het zijn waterballonnen, sorry......

Nu gebruik ik al enige tijd deze set, met veel plezier:

Voordat je begint, spuit maar beetje vaseline op het mondstukje, dan schuif je je slangetje er wat makkelijker overheen ...

Je begint natuurlijk altijd eerst met de stang groot te maken, want ja, zonder ehh...zon stang kan je nix he,..

Duw maar een beetje op de grote stang, zo komt er wat water op het zeil, als ik nu ga trekken....aan het zeil, dan blijft alle rommel achter in het bad en is mijn zeil in 1 ruk schoon

Kijk zo: (moest even trekken met 1 hand, dat ging minder goed he) https://i.imgur.com/fyCNUky.mp4
Schepnet erop klikken en met een paar vegen heb je de grootste rommel en "waterballonnetjes" zo uit je bad

Okay, bijna klaar om te zuigen hoor!
Veel mensen hebben nogal wat probleempjes om zon stofzuiger te bedienen.
ga ik je stapje voor stapje uitleggen
eerst nog even wat druk opbouwen....oehhhh spannend he....
- zorg dat je geen water door je matten/collectors of ander spul hebt lopen.
zet indien mogelijk je verdeelkranen dicht, dat het water enkel door de pomp stroomt en terug je bad in.
- zet de pomp uit. zet de hendel bij een ZFP in de stand: "circuleren" hierdoor stroomt het water niet door het filtervat, waardoor de motor alle kracht heeft voor de stofzuiger.

Houd de stofzuigerslang maar voor het spuitmondje, zo loopt tie makkelijk vol en haal je alle lucht uit de slang.

Draai het kopje van je uitlaat er maar af & sluit het andere eind van je volgestroomde slang hierop aan.
wauw..... wat een zuigkracht he...

De pomp kan nogal hard gaan klinken, omdat alle lucht die toch nog in de slang zit word weggezogen. zet de pomp dan even uit en draai dat harde tepeltje bovenop je skimmer even open. laat het volstromen en zet je pomp weer aan.

Ga nou niet als een Spongebob door dat bad heen...nee, rustig aan, luister nou eens naar je vrouw & doe het met wat beleid, zo: https://i.imgur.com/LJnThT4.mp4
Al een volle zak gekregen?

Zet nou niet de pomp uit als je klaar bent, de druk in de zak valt weg en je hele inhoud stroomt zo terug je bad in. haal gewoon onderwater de slang er vanaf. stofzuigerstuk uit het water en dan de pomp uit.
Leg je slang altijd nog even goed te drogen, je wilt immers geen schimmel infectie toch?

Ben der moe van... lekker onder de deken en klaar.

Disclaimer: Vond u dit ook een platte & goedkope uitleg? Mooi, de set kost maar 49,95,-
https://www.toppy.nl/prod...a7-4555-8b71-d778435336b0
☜(˚▽˚)☞
Anyway, heb de koppelingen, tstukken etc in elkaar gezet.. kwam dus nog twee verloopstukken te kort, later meer daarover.
En nu de panelen op t dak krijgen.. lukt me niet alleen is te zwaar 😬 morgen komen de hulptroepen en gaan we het met militaire precisie op t dak plaatsen. Ga nu zelf ook maar slapen op m’n luie dag 🙈
Edit; foto vergeten
:strip_exif()/f/image/vG0cgCRKfxSFKjLkn1QHGMco.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door orTixxx op 19-06-2020 22:32 ]
[ Voor 3% gewijzigd door orTixxx op 21-06-2020 14:59 ]
Een beschadiging of krasje aan de buitenkant van de tyleenbuis kan ook voor wat lekkage zorgen. Dan moet je er een stukje afknippen en opnieuw koppelen. Zit de rubber ring in de koppeling nog goed?orTixxx schreef op zondag 21 juni 2020 @ 14:58:
Ff een snelle tussen update, 1 16mm knel > draadnippel lekt.. denk dat de plastic ring niet goed is, maar het water, wat in de buizen zat, was al zo warm dat ik me hand automatisch terugtrok toen er water op kwam 😬 goed teken iig
mja, eigenlijk kun je er weinig fout aan doen, lijkt me dan ook een beschadigd onderdeeltje.
zeg eens eerlijk: hoe vaak heb jij die knelring er weer af moeten peuteren omdat je de draaidop vergeten was?
☜(˚▽˚)☞
Geen, heb ook alle leidingen vervangen van CV in huis ;-)ronny191 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:09:
je moet de slangen er ook best hardhandig indouwen om voorbij de rubberen O-ring te komen.
mja, eigenlijk kun je er weinig fout aan doen, lijkt me dan ook een beschadigd onderdeeltje.
zeg eens eerlijk: hoe vaak heb jij die knelring er weer af moeten peuteren omdat je de draaidop vergeten was?
Ff flow getest met 16/32mm, maar of ik blij ben:
5sec / 1 liter uit
Als ik 32mm heen loskoppel Voor de t stuk om te kijken hoe hard die daar gaat, dan spuit het eruit.
Denk dat ik 20 of 25mm moet gebruiken als uitgaand naar bad ipv 32.. bouw geen genoeg druk op zo Pomp zit op 0.9bar en geen luchtbellen zover ik kan horen
[ Voor 19% gewijzigd door orTixxx op 21-06-2020 22:48 ]
https://www.solutionsxl.n...Wd-rtV1lPBF0aAnalEALw_wcB
Om van 32mm tyleen naar 16mm tyleen te gaan, gebruik je een t-stuk 32mm x binnendraad 3/4" en een sok 16mm x buitendraad 3/4".Spendora schreef op zondag 21 juni 2020 @ 23:15:
Ik volg al een tijdje deze thread. Zelf ook bezig met die 16mm tyleen variant. Ik kan echter de 32mm naar 16mm variant nergens vinden. Is de naamsaanduiding anders? Het bypass setje heb ik nog nodig (zie link) plus een extra tstuk zoals de foto's. @orTixxx
https://www.solutionsxl.n...Wd-rtV1lPBF0aAnalEALw_wcB
https://www.depvcspeciali...nnendraad-32mm-x-3-4.html
https://www.depvcspeciali...itendraad-16mm-x-3-4.html
Andersom kan ook , t-stuk met buitendraad en een sok met binnendraad. Ook kan je een 32mm sok buitendraad aan een 16mm sok binnnedraad (of andersom) draaien. Zolang je ze maar met dezelfde schroefdraad kunt vinden.
Er moet wel wat teflontape op de schroefdraad.
Dan werk je met draadbuis > verloopnippelSpendora schreef op maandag 22 juni 2020 @ 07:47:
Thanks bouncemeister! Deze variant ben ik wel al tegengekomen. Ik zoek echter het verloopstukje met 32mm schroef (buiten) naar 16mm (tyleen) om op de bypass set aan te sluiten. Scheelt weer extra tussenstukken.
[Afbeelding]
1 1/4 binnendraad verloopnippel naar 1” draadbuis buitendraad > 1” verloopnippel > 1/2 of 3/4 Tyleen 16mm
Je kan niet in 1 keer van 32 naar 16 gaan, en mijn ervaring van gister: heen gaat prima maar vanuit t stuk ook 32 gebruiken gaat fout. Ik ga zo 3x 16mm tyleen verloop halen om het even te veranderen kijken of het dan we goed gaat
Wat is trouwens de maat van (2)?
[ Voor 14% gewijzigd door orTixxx op 22-06-2020 07:59 ]
1) 32mm Slang geeft 1l per 5.5sec parallel met een zacht staaltje ivm grootte diameter slang
2) 16Mm slang geeft 1l per 5 sec parallel, serie 1l per 10sec met flow open 19sec 1l
Volgens mij ben ik er nu incl een rode hand omdat het water 15min stil stond..
Plus: 32mm einde slang is te dik en zuigt teveel lucht aan.. wat niet weg gaat.
:strip_exif()/f/image/HRKHZ0rCrldTJOeC8Kx6ipxu.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 46% gewijzigd door orTixxx op 22-06-2020 11:46 ]
Alleen ik heb niet die folie/zeil met noppen om de warmte vast te houden. Nergens te verkrijgen voor 2x3 meter zwembad. Veel sites hebben sowieso weinig voorraad in producten en als ik mijn Google kunsten gebruik zie ik overall "niet op voorraad". Heeft iemand hier de gouden tip?
https://www.toppy.nl/cate...ad/intex-solar-cover.htmlmgizmo schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:46:
Ik volg dit topic ook vanaf de start, ook omdat ik gewoon zo'n mat gebruik (zoals Ghostrider in "Zwembad verwarmen DIY").
Alleen ik heb niet die folie/zeil met noppen om de warmte vast te houden. Nergens te verkrijgen voor 2x3 meter zwembad. Veel sites hebben sowieso weinig voorraad in producten en als ik mijn Google kunsten gebruik zie ik overall "niet op voorraad". Heeft iemand hier de gouden tip?
Groter kopen en op maat knippen, enige optie voor nu vrees ik
Begon om 1200 met 21c, nu is die 26/27 zo’n beetje.ronny191 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 23:37:
@orTixxx be nerg benieuwd naar je bevindingen!
wil je ook es een recordpoging proberen als het weer straks beter word?
Eindelijk “klaar”, nu eerst alles opruimen en tijd ervoor nemen.
Begrijp ik het goed dat je met je aanvoer/retour slang met een Ø16 bijna dezelfde flow hebt als bij een Ø32? Maakt het dan zo weinig uit wat de diameter is van je aanvoer/retour tussen de collector en de pomp?orTixxx schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:38:
Nou, even getest zojuist:
1) 32mm Slang geeft 1l per 5.5sec parallel met een zacht staaltje ivm grootte diameter slang
2) 16Mm slang geeft 1l per 5 sec parallel, serie 1l per 10sec met flow open 19sec 1l
Volgens mij ben ik er nu incl een rode hand omdat het water 15min stil stond..
Plus: 32mm einde slang is te dik en zuigt teveel lucht aan.. wat niet weg gaat.
[Afbeelding]
Nee, aanvoer is 32, uitvoer 16. En met 16 heb je meer druk betere straal en minder lucht in de uitgaan 32mm slang.mikeyzut schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:11:
[...]
Begrijp ik het goed dat je met je aanvoer/retour slang met een Ø16 bijna dezelfde flow hebt als bij een Ø32? Maakt het dan zo weinig uit wat de diameter is van je aanvoer/retour tussen de collector en de pomp?
Pompdruk is net uit t groene zone
Water = 26.8 en uit slang is 32, 10min stilhouden is het al 45c
ik doe het uurtje stilleggen op heetst van de dag omdat ik daarna geen stijging meer zie in de collector , maar je mag het ook een hele middag laten opwarmen.
zolang je maar probeerd om mijn score te verbeteren. Dan kunnen we samen een leger beginnen en de wereld rondreizen als vertegenwoordigers om die EPDM aanhangers van hun ondermaatse geloof af helpen!!!
Srry, ik dwaal af EPDM werkt natuurlijk prima, maar zou toch graag zien dat jou zelfgebouwde collectors van krap 2 vierkante meter die dure EPDM mat van 6vierkante meter verslaat!
☜(˚▽˚)☞
De grijze doppen zijn verloopstukken van 38>32mm
De zwarte verloopstukken zijn slangtules van 32mm>16mm
:strip_exif()/f/image/3Ya04oS0Vosb1f5Z0CM2l2Ws.jpg?f=fotoalbum_large)
ik heb ze toevallig gevonden bij welkoop!Spendora schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:25:
@ronny191 Heb jij nog een linkje voor de volgende onderdelen?
De grijze doppen zijn verloopstukken van 38>32mm
De zwarte verloopstukken zijn slangtules van 32mm>16mm
[Afbeelding]
https://www.welkoop.nl/wi...indingset-13-25mm_1317506
ze worden vaak verkocht met dompelpompen om kelder leeg te pompen oid, bij hornbach ook gezien alleen staan niet op de website.
[ Voor 8% gewijzigd door orTixxx op 23-06-2020 16:31 ]
☜(˚▽˚)☞
Ook nieuw is dat ik de tuinslang heb gekoppeld aan verdeler. Handig dat bij het vullen nu het water ook gelijk wordt verwarmd. Daarnaast kan ik nu de tuin sproeien met water uit het bad en vervolgens aan kraan koppelen om vers water toe te voegen. Overigens ook handig voor ontluchten.
Water is nu na vullen rond 25 graden. Ook nog even noppenfolie gehaald.... Was blijkbaar vorige week uit mijn karretje in de winkel gehaald...... Mafkezen!
Foto met rollen ligt inmiddels anders maar ff voor eerste indruk.
:strip_exif()/f/image/ZcqpRl0SQZOVGhjAsbaTjb9g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O7Ep1A9Pn3My6iyc7M0mOLef.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu alleen 2x rol van 50meter tyleen op het dak aangesloten. Twee Solar matten komen er nog bij.
:strip_exif()/f/image/pAWDt7Nj0utu7vmMVuGdC9U1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1QmtVzFmHToOMT7D4lSsn7R0.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik hoop dat je binnenkort wat testresultaten met ons wilt delen.
Ik ben het meest benieuwd naar je Flow (liters per seconde) en daarbij behorende temp. verschil slang in/uit.
met deze warme dagen gaan je collectors echt als een tiet. Vanmiddag nog gezwommen na het werk met de kids in 30c. en de pomp is niet eens heel de dag aan geweest.
☜(˚▽˚)☞
Op het Internet lees ik overal dat Legionella in tuinslang voorkomt als deze een dag met water erin in de zon heeft gelegen en dat je deze eerst moet doorspoelen, maar ik vraag mij af als je de hele dag de slang met lopend warm water in de zon legt of zich de bacterie dan ook niet gaat ontwikkelen.
Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
Overigens gebruiken de meesten tyleenslang (ZPE of PE40) voor diy verwarming, geen tuinslang.
Hier geven ze aan dat indien genoeg chloor in het water zit dat Legionella niet kan ontstaan. Intex verkoopt zelf ook matjes/bollen etc. dus het lijkt mij redelijk safe.
ik ben ook aan het kijken voor een Tyleen verwarming, echter wil ik bijvoorbeeld 50 of 100 (kan vanalles zijn wat goed werkt) meter direct op een bypass aansluiten met bijvoorbeeld deze koppeling https://www.wildkamp.nl/p...2-x-16-mm-10-bar/15006945 ik ga dus geen gebruik maken van lange meters pvc pijp.
Wat is jullie advies in mijn situatie. Het 2,44m2 zwembad (volgend jaar misschien groter 2x4x1) zit nu met 6m3 intex zandfilterpomp en zoutwatersysteem aangesloten op 38mm slangen. Gaat dit werken om het zwembad op te warmen als de slang eerst een meter of 10 moet afleggen voor het op het dak van mijn overkapping ligt...klopt het dat het aan te raden is om het water sneller door te laten lopen ipv langzaam?
Mijn huidige aansluitingen zijn 32mm zwembad op verloopstuk via 38mm slang naar zandfilter, 38mm naar zoutwatersysteem en dan 38mm slang naar zwembad op een verloopstuk naar 32mm. Ik ben geen natuurkundige of loodgieter dus alle hulp is fijn. THNX.
Ik raad je aan om dit forum te volgen, legio aan voorbeelden en veel actiever forum waardoor je sneller een reactie kan verwachten.justmarknl schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:17:
Hallo,
ik ben ook aan het kijken voor een Tyleen verwarming, echter wil ik bijvoorbeeld 50 of 100 (kan vanalles zijn wat goed werkt) meter direct op een bypass aansluiten met bijvoorbeeld deze koppeling https://www.wildkamp.nl/p...2-x-16-mm-10-bar/15006945 ik ga dus geen gebruik maken van lange meters pvc pijp.
Wat is jullie advies in mijn situatie. Het 2,44m2 zwembad (volgend jaar misschien groter 2x4x1) zit nu met 6m3 intex zandfilterpomp en zoutwatersysteem aangesloten op 38mm slangen. Gaat dit werken om het zwembad op te warmen als de slang eerst een meter of 10 moet afleggen voor het op het dak van mijn overkapping ligt...klopt het dat het aan te raden is om het water sneller door te laten lopen ipv langzaam?
Mijn huidige aansluitingen zijn 32mm zwembad op verloopstuk via 38mm slang naar zandfilter, 38mm naar zoutwatersysteem en dan 38mm slang naar zwembad op een verloopstuk naar 32mm. Ik ben geen natuurkundige of loodgieter dus alle hulp is fijn. THNX.
Polestar 2
Amazon.nl , ebay ?mgizmo schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:46:
Ik volg dit topic ook vanaf de start, ook omdat ik gewoon zo'n mat gebruik (zoals Ghostrider in "Zwembad verwarmen DIY").
En anders zelf op maat maken. Hoewel ik niet geloof dat dat erg veel warmte vast houd. S'ochtends ben ik gewoon alweer veel warmte kwijt.
Asus Zenbook i7 256gb
Houdt wel wat tegen maar geeft juist ook wat extra warmte als de zon erop schijnt.Ghostrider schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:12:
[...]
En anders zelf op maat maken. Hoewel ik niet geloof dat dat erg veel warmte vast houd. S'ochtends ben ik gewoon alweer veel warmte kwijt.
Laatst lagen ze nog bij van Cranenbroek (Schijndel en Landgraaf). Mocht de schap leeg zijn, dan is mijn ervaring dat meeste medewerkers zullen zeggen, voorraad is op. Vervolgens even de "aanvul" medewerker van zwembad afdeling en zoeken en nogmaals vragen. Anders even een rondje door zaak lopen en steeds kijken of het wellicht is aangevuld. Beetje chaos daar😉
Ze hebben ook transparante noppenfolie maar heeft volgens mij niet dezelfde werking als blauwe en of zwarte.
tip: Ookal zit er gloor in het bad wel je slang loskoppelen van de kraan na het vullen, je mag geen verbinding hebben tussen vuilwater en drinkwater..patathome schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:15:
Van de week even een kastje voor de pomp gemaakt. Nog even wat scharnieren scoren om de deksel en voorkant als deurtje te kunnen gebruiken.
Ook nieuw is dat ik de tuinslang heb gekoppeld aan verdeler. Handig dat bij het vullen nu het water ook gelijk wordt verwarmd. Daarnaast kan ik nu de tuin sproeien met water uit het bad en vervolgens aan kraan koppelen om vers water toe te voegen. Overigens ook handig voor ontluchten.
En je collectoren liggen tedicht op de rand om vergunningsvrij te zijn
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 25-06-2020 13:14 ]
(En @Ghostrider )patathome schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:39:
[...]
...
...
Ze hebben ook transparante noppenfolie maar heeft volgens mij niet dezelfde werking als blauwe en of zwarte.
Hier vind je info over de verschillende kleuren noppenfolie bij pool covers:
https://blog.intheswim.co...%20most%20popular%20color.
Mijn boefje is liev!
Hebben een kwartier zo gelegen, liggen inmiddels compleet anders en "verzonken" in het grind van dak.twain4me schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:12:
[...]
En je collectoren liggen tedicht op de rand om vergunningsvrij te zijn
Ik ga de matten nog even niet extra aansluiten. Bad is nu 26-28 graden en prima om nog lekker in af te koelen! Ook veel te heet om nu op dak te klooien! Klusje voor volgende week😆
In onze achtertuin zit een, in de jaren 60 zelf aangelegd, gemetseld zwembad met tegeltjes met een diameter van 430cm. De afgelopen weken hebben we de boel leeggepompt en schoongemaakt, en vandaag gevuld. Echter verliezen we ongeveer een cm water(hoogte) per uur.
De wanden en bodem zien er gewoon nog goed uit, maar nu herinnerde ik mij ineens dat er uit de rand tussen bodem en wand wat stukken oude taaie kit vandaan kwam bij het schoonmaken.
Ik wil die dus opnieuw kitten in de hoop dat het zwembad dan wel waterdicht is.
Ik gooi het liefst niet 7000 liter water weg hiervoor, dus wil ik graag de boel onder water kitten. Er staat nu nog 53 cm water in, dus moeilijk is dat niet maar de vraag is, welke kit kan ik onder water gebruiken?
En het liefst iets dat bij een bouwmarkt te koop is, als ik twee dagen moet wachten op een postorder is de helft al weggelopen ben ik bang.
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
Zoek eens op AdhesealEMP schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 18:28:
Ik stel de vraag even hier omdat dit topic een hoog diy zwembadklusgehalte heeft.
In onze achtertuin zit een, in de jaren 60 zelf aangelegd, gemetseld zwembad met tegeltjes met een diameter van 430cm. De afgelopen weken hebben we de boel leeggepompt en schoongemaakt, en vandaag gevuld. Echter verliezen we ongeveer een cm water(hoogte) per uur.
De wanden en bodem zien er gewoon nog goed uit, maar nu herinnerde ik mij ineens dat er uit de rand tussen bodem en wand wat stukken oude taaie kit vandaan kwam bij het schoonmaken.
Ik wil die dus opnieuw kitten in de hoop dat het zwembad dan wel waterdicht is.
Ik gooi het liefst niet 7000 liter water weg hiervoor, dus wil ik graag de boel onder water kitten. Er staat nu nog 53 cm water in, dus moeilijk is dat niet maar de vraag is, welke kit kan ik onder water gebruiken?
En het liefst iets dat bij een bouwmarkt te koop is, als ik twee dagen moet wachten op een postorder is de helft al weggelopen ben ik bang.
Nou, het hechtte vooral erg goed aan mijn latex handschoen dus uitsmeren was er niet bij, dan trok ik alle kit uit de voeg. Nu op goed geluk maar een rand onder 45 graden in de hoek gelegd, hopelijk dicht het de boel af...
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
7 m3 water kost nog geen €7,- waarom toch zo moeilijk doen?EMP schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:26:
Adheseal was niet te vinden bij de bouwmarkt hier ik heb zojuist een poging met Shell Tixophalte Seal&Fix gedaan. Hecht volgens de verpakking onder water.
Nou, het hechtte vooral erg goed aan mijn latex handschoen dus uitsmeren was er niet bij, dan trok ik alle kit uit de voeg. Nu op goed geluk maar een rand onder 45 graden in de hoek gelegd, hopelijk dicht het de boel af...
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
@JB https://www.kunststofkopen.nl/polycarbonaat-kanaalplaat-8-mm ik heb 2 meter gekocht en als opmerking gevraagd of ze de plaat doormidden konden zagen.
Glas is voor mij als amateur een beetje gevaarlijk product, dus dat laat ik liever aan de profs over.
Plexiglas prijzen zijn door corona niet interessant op dit moment.
Polycarbonaat (kanaalplaat) had voor mijn doel zoveel pluspunten, het leek wel alsof het speciaal voor onze collectors gemaakt was.
Kenmerken (van de site geplukt) :
Polycarbonaat kanaalplaat kenmerkt zich omdat het veel sterker is dan glas en Plexiglas. Polycarbonaat kanaalplaat veert mee, waardoor het veel gewicht kan opvangen als het er tegen aan komt. Een ander groot voordeel is dat polycarbonaat kanaalplaat vrijwel onbreekbaar is, terwijl glas versplintert en Plexiglas scheurt. Polycarbonaat kanaalplaat is namelijk 250x sterker en veel lichter dan glas. Het polycarbonaat kanaalplaat is eveneens UV-bestendig.
Ik heb alle open zijdes gelijk dicht laten tapen door de winkel. de opgesloten lucht in de kanalen warmt ook op door de zon en geeft zo een bijna vergelijkbare isolatie als dat van dubbelglas!
in het begin van dit topic kun je teruglezen wat het verschil was zonder- en met de plaat over de collectors. en dat was een groot verschil! Zo groot dat ik het enkel bij de kap heb gelaten en geen hele bekisting zoals de 1ste collector. Stel je voor dat we de onderkant van deze collectors ook nog eens gaan isoleren....

@EMP : stel je vraag ook hier even: Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp
daar zit echt een hoop kennis. Vooral Bouncemeister heeft mij al van zoveel nuttige info voorzien. ben ik hem heel dankbaar voor. Ik zou echter mijn kind op verjaardag gelijk van zijn schoot halen met zon naam,. maar echt, die kerel heeft goeie tips!
Groetjes!

☜(˚▽˚)☞
ronny191 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:22:toon volledige bericht
@orTixxx W0000-H0000!!!! lekker bezig. hebben we in ieder geval bewijs dat ik niet alles uit mijn duim loop te zuigen hiero.
@JB https://www.kunststofkopen.nl/polycarbonaat-kanaalplaat-8-mm ik heb 2 meter gekocht en als opmerking gevraagd of ze de plaat doormidden konden zagen.
Glas is voor mij als amateur een beetje gevaarlijk product, dus dat laat ik liever aan de profs over.
Plexiglas prijzen zijn door corona niet interessant op dit moment.
Polycarbonaat (kanaalplaat) had voor mijn doel zoveel pluspunten, het leek wel alsof het speciaal voor onze collectors gemaakt was.
Kenmerken (van de site geplukt) :
Polycarbonaat kanaalplaat kenmerkt zich omdat het veel sterker is dan glas en Plexiglas. Polycarbonaat kanaalplaat veert mee, waardoor het veel gewicht kan opvangen als het er tegen aan komt. Een ander groot voordeel is dat polycarbonaat kanaalplaat vrijwel onbreekbaar is, terwijl glas versplintert en Plexiglas scheurt. Polycarbonaat kanaalplaat is namelijk 250x sterker en veel lichter dan glas. Het polycarbonaat kanaalplaat is eveneens UV-bestendig.
Ik heb alle open zijdes gelijk dicht laten tapen door de winkel. de opgesloten lucht in de kanalen warmt ook op door de zon en geeft zo een bijna vergelijkbare isolatie als dat van dubbelglas!
in het begin van dit topic kun je teruglezen wat het verschil was zonder- en met de plaat over de collectors. en dat was een groot verschil! Zo groot dat ik het enkel bij de kap heb gelaten en geen hele bekisting zoals de 1ste collector. Stel je voor dat we de onderkant van deze collectors ook nog eens gaan isoleren....
@EMP : stel je vraag ook hier even: Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp
daar zit echt een hoop kennis. Vooral Bouncemeister heeft mij al van zoveel nuttige info voorzien. ben ik hem heel dankbaar voor. Ik zou echter mijn kind op verjaardag gelijk van zijn schoot halen met zon naam,. maar echt, die kerel heeft goeie tips!
Groetjes!
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/vkuUOYCP942JFL7lC4qroDhp.jpg?f=fotoalbum_medium)
Bedankt en graag gedaan, maar die naam valt toch wel mee?
Dat poppetje stond in 2002 op mijn bureau toen ik een loginnaam moest bedenken voor Tweakers.
En weetje wat daar zo geweldig aan is?BounceMeister schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:37:
Bedankt en graag gedaan, maar die naam valt toch wel mee?
Dat poppetje stond in 2002 op mijn bureau toen ik een loginnaam moest bedenken voor Tweakers.
YouTube: Teigetjes Houden Van Springen (Uit "Teigetjes Film")
Man wat n hitte!! 🤣 Vind 28 tot 30 echt de max! Ik heb de verdeler naar dak al uitstaan, nu alleen korte route van zwembad > pomp> zwembad. Heerlijk afkoelen!
[ Voor 23% gewijzigd door patathome op 26-06-2020 15:47 ]
Collector wel/niet onder een hoek zetten?
Eerste collector stond hier onder een hoek van 25 graden, check de fotos maar in begin van ut topic. In de zomer staat de zon zo hoog dat dit rendement weg te strepen is tegen de toch al hoge temps van de buitenlucht. Vanwege weer&wind vond ik het veiliger om ze plat te leggen, ook zien omwonende er dan niets van. Je weet maar nooit welke gek er door je straten loopt snachts. In het voorjaar en najaar heeft het zeker nut om ze onder een hoek te zetten. Alle kleine beetjes extra rendement helpen, maar ik kies dus liever voor plat=netter=veiliger en dan bouw ik er desnoods wel een collector bij.
@patathome
Dat betreft een record poging, dat zijn geen temps die heel de dag uit zon collector komen. Das maar een aantal minuten haha.
Wat je even moet onthouden is dat een heel bad van duizenden liters van 10 naar 20c een veel makkelijker proces is wat prima haalbaar is. Van 20 naar 30c word een ander verhaal en is misschien wel 2x zo moeilijk. Koud water is veel makkelijker oo te warmen dan 29c water Boven de 30c verwarmen. Dus de stijging die ik in mei haalde, gaan nu niet lukken. Ook de afkoeling treed harder op. Ik ben 5c verloren deze nacht, dit was in mei maar 3c.
Gelukkig hebben we een doel, en verwarmen boven de 30c is voor een aangenaam zwembad niet nodig. Het doel is om het zwembad seizoen te verlengen. Daarvoor bouw je die dingen.
Voor je het weet is het september. Iedereen zijn bad opgeruimd, 3dagen mooi weer en onze kids kunnen zwemmen, das voor mij de meerwaarde van deze collectors.
☜(˚▽˚)☞
Snap ik🤣 refereerde ook naar de temp van 32 graden. Kwam er gistermiddag achter dat die van ons ook 32 graden was... Vond t al erg "zweterig" aanvoelen 🤣ronny191 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:57:
@patathome
Dat betreft een record poging, dat zijn geen temps die heel de dag uit zon collector komen. Das maar een aantal minuten haha.
Even over je record pogingen. Wat zijn de omstandigheden tijdens de test en hoe test je?
Bijvoorbeeld
Voor hoe lang zet je alles stil?
Wat is het watertemperatuur van zwembad tijdens test (invoer)?
Meet je in schaduw of zonlicht?
Binnen hoeveel tijd test je na openen uitgang?
Hoe lang test je het uitgaande verwarmde water?
Hoe test je de "flow"? Duur, hoeveelheid, etc.
Meer kon ik even niet verzinnen 🤣 maar als ik ook wat pogingen ga doen, wel handig om de meting enigzins hetzelfde uit te voeren.
:strip_exif()/f/image/shByUbf1TlfHFC85U7Ya9EGw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 69% gewijzigd door orTixxx op 27-06-2020 12:24 ]
Zo, dat is een flinke stapel! Welk formaat is het?orTixxx schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:24:
Kijk eens wat ik heb gehaald van marktplaats, dubbel plexiglas platen! BAM jonguh![Afbeelding]
Ik speel nog steeds met het idee om de spiralen in te pakken. Maar dan moet ik flink wat plaatmateriaal en plexiglas/polycarbonaat kopen voor twee spoelen van 1,5m doorsnede. Misschien moet ik er dan gelijk 4 spoelen van maken. Dat komt veel beter uit met de standaardmaten van het materiaal.
115x55, Moet een H profiel gebruiken om de breedte van 110 te halen (wat ik nodig heb) maar kleinigheidje.BounceMeister schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:52:
[...]
Zo, dat is een flinke stapel! Welk formaat is het?
Ik speel nog steeds met het idee om de spiralen in te pakken. Maar dan moet ik flink wat plaatmateriaal en plexiglas/polycarbonaat kopen voor twee spoelen van 1,5m doorsnede. Misschien moet ik er dan gelijk 4 spoelen van maken. Dat komt veel beter uit met de standaardmaten van het materiaal.
Zijn 23 platen 😂 Wat ik heb gedaan is goedkope OSB platen zoeken, 120x100 om goed 16mm 50m kwijt te kunnen, achteraf kan ik ook 110x110 gebruiken (past beter in m’n auto). Bekleden binnenkant met Zwarte dak zeil, wat gebruikt wordt
Om kozijnen af te dichten en spuiten met mat zwart verf.
Met de osb platen doe je een latje rondom van 2/3cm dik en je kan dan deze plexiglas platen er zo erin laten vallen.. ideaal! Minder gewicht om naar boven te tillen Ivm twee-delen ook.
Anyway heb zojuist 14m2 plexiglas opgehaald, verdeeld onder 23 platen dubbel Wands! Zal dit goed doen voor t zwembad? ;-)
Oohh das heul simpel...bij de gemeente kun je een aanvraag indienen, heb je meestal binnen 4 maanden wel schriftelijk akkoord.patathome schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:18:
[...]
Even over je record pogingen. Wat zijn de omstandigheden tijdens de test en hoe test je?
Stuur dat even in een PB door aan bouncemeister, zonder zijn goedkeuring gebeurd hier zowiezo nix in het forum.
Als tixx & ik het dan ook liken kun jij het hier posten!
Maar ff serieus, kijk maar hoe je het doet, al leg je het hele spul een week stil om op te warmen, of hou je de recordtemp maar 5 seconden vast, het maakt ons niets uit.
De gedachte erachter is om te zien wat het beste werkt, wie haalt het hoogste rendement?
Zo heeft iedereen er baat bij die overweegt een collector zelf te maken.
De “collector-challenge” heeft maar 1 regel, wie haalt er met enkel zonkracht de hoogste temp uit zijn slangetje???
Oftewel...wie kan hier het verste plassen?
( liefs een kort filmpje als bewijs uiteraad.)
Tixx had laatst bewolking en bleef steken op 59c. Het huidige record staat op 61c gehaald op 1 juni 2020 met een buitentemp. Van 27 graden.
Go beat it!!!
☜(˚▽˚)☞
Zijn exact 54.5x114.5x2cm groot, 2x 2mm plexiglas platen.orTixxx schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:24:
Ja, wacht maar tot ik plexiglas heb geplaats 😎
Mochten mensen interesse hebben.. Ik heb nu nog ~10 van deze platen beschikbaar ;-) je kunt ze Aan elkaar bevestigen met simpele “H kunststof/aluminium” profielen icm zwaluw hybrifix lijmkit ( https://www.toolstation.nl/zwaluw-hybrifix-lijmkit/p88294 )
4 maanden? Da's niets in corona tijd! Heeft de provincie er verder niets van te vinden dan? 😆ronny191 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:57:
[...]
Oohh das heul simpel...bij de gemeente kun je een aanvraag indienen, heb je meestal binnen 4 maanden wel schriftelijk akkoord.
Stuur dat even in een PB door aan bouncemeister, zonder zijn goedkeuring gebeurd hier zowiezo nix in het forum.
Als tixx & ik het dan ook liken kun jij het hier posten!
Tixx had laatst bewolking en bleef steken op 59c. Het huidige record staat op 61c gehaald op 1 juni 2020 met een buitentemp. Van 27 graden.
Go beat it!!!
Maar die 61 graden gaan we wel ff breken, komt goed😉

Dit gaat over de efficiency van een solar heater bij een hoger verschil tussen ingaande en uitgaande watertemperatuur. Hoe kleiner het verschil, hoe efficiënter de solar heater. Er staat niet bij vermeld wat voor soort solar heater het is, maar het idee zal hetzelfde zijn. Waarbij we natuurlijk wel moeten opletten dat de flow niet zo ontzettend groot is dat er daardoor geen warmteoverdracht meer is.
ps
Helaas ontbreekt verdere onderbouwing bij het plaatje, maar ik zie hem op meerdere plaatsen voorbij komen:
http://delftxdownloads.tu.../ET3034TUx-6.2-slides.pdf
http://solarthermalpitsug...ermal-efficiency.html?m=0
https://www.volker-quasch...s/fundamentals4/index.php
Ik denk dat de IN temp > uit temp x zon sterkte x opzet juist bepaald wat je efficiëntie is, zulke tabellen zijn (helaas) gebaseerd op het meest idealeBounceMeister schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:06:
Ik kwam net een mooi plaatje tegen:
[Afbeelding]
Dit gaat over de efficiency van een solar heater bij een hoger verschil tussen ingaande en uitgaande watertemperatuur. Hoe kleiner het verschil, hoe efficiënter de solar heater. Er staat niet bij vermeld wat voor soort solar heater het is, maar het idee zal hetzelfde zijn. Waarbij we natuurlijk wel moeten opletten dat de flow niet zo ontzettend groot is dat er daardoor geen warmteoverdracht meer is.
ps
Helaas ontbreekt verdere onderbouwing bij het plaatje, maar ik zie hem op meerdere plaatsen voorbij komen:
http://delftxdownloads.tu.../ET3034TUx-6.2-slides.pdf
http://solarthermalpitsug...ermal-efficiency.html?m=0
https://www.volker-quasch...s/fundamentals4/index.php
Overigs had ik vandaag 68c uit de collectoren met 20c buitentemp.. helaas had die t niet gefilmd verdorie!
Heb net het hele topic doorgelezen in een uurtje en wil graag jullie advies betreffende mijn situatie:
Ik heb een bad 4,50 x 2,20 x 0,85 = ca. 8,4 kuub water. Wij hebben een (iets te zware) ZFP die ca. 6,3 m³ per uur kan filteren (8,5 m³ pomp cap.). Als ik die via de bypass laat lopen dan spuit het water letterlijk het zwembad weer in dus moet sowieso geknepen worden!
Ik heb nu met 32 mm vijverslang en een bypass 2 Intex solarmatten in serie op een plat dak liggen, maar het doet niet heel veel qua temperatuur en flow (wat knijpen die matten af zeg!), en 1 solarmat begint het te begeven omdat er teveel druk op staat (drukmeter op de ZFP staat ook dik in het geel als ik meer dan 50% van de bypass via de matten laat lopen).
Ik heb een bruikbaar dakoppervlak van 2,2 x 5 m beschikbaar en wil daar nu een paar 'haspeltjes' tyleenslang parallel leggen. Ik wil graag als dat kan de 32 mm vijverslang als aanvoer en retour willen blijven gebruiken.
Mijn vraag aan jullie DIY experts: Zouden jullie met deze ZFP 16 of 20 mm tyleenslang nemen en hoeveel haspels van 50m?
Ideaal zou zijn dat ik 'm 's morgens aanzet en dat ie in de middag lekker opgewarmd is tot een graad of 30-32 (onze kids (en ik) zijn koukleumen) zodat we lekker paar uurtjes plezier kunnen maken.
Hoi..
Ik zou eerst 2x 50m doen en kijken.. bij mij gaat die van 21 naar 30 binnen no time ;-)
Hoe dik is die tuinslang van aan/afvoer dan? Ja,32 maar van waar naar waar enz? Tekening?
[ Voor 18% gewijzigd door orTixxx op 29-06-2020 00:59 ]
Alle slang is 32mm inwendig vijverslang zwart. Water gaat vanuit bad naar pomp door ZF, dan een bypass die enerzijds direct terug naar bad gaat, anderzijds naar de matten op plat dak gaat 2m hoog en dan door naar het bad. Pomp staat onder een afdak (hier liggen de matten op), op ca. 6-7m van het bad.
Hoi..
Ik zou beginnen met 4x50 en zorgen dat je kunt uitbreiden naar 6 of 8 indien nodig.
Staat het bad zelf ook in de zon? Dan helpt een solar pool cover ook nog wat (bubbeltjesfolie). Enerzijds verwarmen door de zon, anderzijds isoleren om warmte binnen te houden en verdamping tegen te gaan (dat koelt ook af).
Tyleenslang (zpe of pe40) wordt in tegenstelling tot vijverslang aan de buitenkant gemeten. Een 16mm tyleenslang heeft dus een vrij kleine interne diameter. Daarom heb ik zelf voor 20mm gekozen, maar veel anderen nemen 16mm.
Ik zou er minimaal 4 parallel zetten, anders heb je te veel tegendruk voor jouw pomp.
Hoeveel zon heb je op de schuur? Ik merk dat het echt zonnig moet zijn en geen frisse wind, anders wordt het bad geen 30 graden. De verwarming werkt het best vanaf ongeveer het middaguur tot eind van de middag. De zon geeft dan het meeste warmte.
Ik overweeg zelf om de spiralen in een bak afgedekt met polycarbonaat te maken, want de wind heeft in mijn situatie erg veel nadelige invloed doordat de wind vrij over de platte schuur waait.
Mijn bad is 366 doorsnee, en heeft 6500 liter meen ik. Voor die pomp moet je hoe dan ook een bypass hebben, dat heb ik ook(mijn pomp heeft dezelfde capaciteit). Desondanks is het prima dat het water snel door de slang gaat, dat maakt niet uit.plieshout schreef op maandag 29 juni 2020 @ 00:40:
Heren goedenavond (nacht ondertussen),
Ideaal zou zijn dat ik 'm 's morgens aanzet en dat ie in de middag lekker opgewarmd is tot een graad of 30-32 (onze kids (en ik) zijn koukleumen) zodat we lekker paar uurtjes plezier kunnen maken.
Kwa oppvervlakte zul je wel behoorlijk moeten investeren, met mijn matten aan de schutting krijg ik het s'middags op warme dagen makkelijk op 32c. En ja de pomp begint dan zo'n beetje om half10 te draaien tot half6.
Asus Zenbook i7 256gb
Heb een bak gemaakt van 80x120cm met een 4mm glasplaat erop. Waarom deze afmeting? Dat was de afmeting van het glas wat we nog hadden liggen dus daar heb ik de rest op gemaakt, materialen van de bak is gemaakt van allemaal restanten van de bouw.
In de bak voorzien van reflectiefolie en daarop 50m tyleen Ø16 voorzien.
Nu tijdelijk even op de tuintafel gezet maar de bak komt op de pergola te liggen, kwam alleen nog wat onderdelen hiervoor tekort. Aansluiting gaat dus vanuit bypass Ø32 direct naar Ø16 tyleen nu. De bedoeling is als deze op de pergola ligt met Ø25 tyleen aan te voeren.
Woensdagavond de setup gereed, met de zonnige dagen van donderdag en vrijdag gingen we van 16 graden op woensdag naar 26 op donderdag en 32 graden op vrijdag. Bad staat tot uurtje of 18.00 in de zon en is voorzien van zwembadfolie dus dat zal ook zeker meegeholpen hebben.
De flow is ongeveer 0.5m3/u wanneer deze volledig door de collector ging.
Al met al blij met het resultaat, nu alles nog even netjes aansluiten en wegwerken en dan genieten!
Wou het even mededelen aan jullie zelfbouw gelovigen
:strip_exif()/f/image/WyqcXqcNmvbL3dKn3HG7vNT7.jpg?f=fotoalbum_large)
Voordeel is dat je hoeft nooit om stekkers te denken alles gaat vanzelf.
Mooi resultaat. Hoe groot is die zonneboiler? Het lijkt me nog sneller te kunnen door continu door te laten stromen.JDV808 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:52:
Ik had ergens een zonneboiler opgekocht bij een bedrijfspand. Hier heb ik een pomp uit een cv ketel op aangesloten. Hiertussen een simpele temperatuurschakelaar van aliexpress. Deze liet het paneel opwarmen tot 70 graden deed dan de pomp aan tot het paneel zakte naar 40. Duurde ongeveer 2 minuten bij een redelijk zonnige dag. Resultaat: zwembad van 13.000 liter opgewarmd naar 34 graden binnen een week.
Voordeel is dat je hoeft nooit om stekkers te denken alles gaat vanzelf.
@mikeyzut Het is bij DIY inderdaad meestal kijken wat je hebt en van daaruit werken naar een eindresultaat. Mooi gedaan. Wel oppassen met echt glas natuurlijk. Wordt die bak niet te zwaar op een pergola?
Ik vind de intex easy set best een fijn bad hoor. Makkelijk opzetten, niks roest en een fijne opblassrand.
[ Voor 18% gewijzigd door BounceMeister op 29-06-2020 10:02 ]
Bij het constant stromen van het water had de boiler niet genoeg tijd om het water op te warmen en dan kwam het bad niet hoger dan 30 graden. Op de temperatuur regelaar kon ik natuurlijk ook gewoon een knopje aanklikken dat hij constant ging.BounceMeister schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:57:
[...]
Mooi resultaat. Hoe groot is die zonneboiler? Het lijkt me nog sneller te kunnen door continu door te laten stromen.
@mikeyzut Het is bij DIY inderdaad meestal kijken wat je hebt en van daaruit werken naar een eindresultaat. Mooi gedaan. Wel oppassen met echt glas natuurlijk. Wordt die bak niet te zwaar op een pergola?
Ik vind de intex easy set best een fijn bad hoor. Makkelijk opzetten, niks roest en een fijne opblassrand.
https://nl.aliexpress.com...-481f-abfa-a4c00ac69e33-3
De boiler is uit mijn hoofd ongeveer 1.80 x 1 x 0.20
[ Voor 16% gewijzigd door JDV808 op 29-06-2020 10:33 ]
Hoi..
Een flink verschil met een zwembad van 35 graden van vorige week.
Ik meet nu trouwens aan de buitenkant van de buis. De onderdelen en sensoren laten te lang op zich wachten. Het verschil is enkele tienden.
De sensor zit tegen de buis aan, ingepakt met buisisolatie.
:strip_exif()/f/image/dK6P4y8BGNGNAWp5LcXK7WkE.jpg?f=fotoalbum_medium)
@JDV808 In dat geval is het een zeer handige schakeling zo!
@plieshout altijd leuk om andermans projecten te zien, laat de foto's maar komen!
Hoi..
[ Voor 44% gewijzigd door Gamebuster op 29-06-2020 15:09 ]
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Succes met vinden! Volgens mij nergens te koop?Gamebuster schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:08:
Zijn deze DIY oplossingen nu beter/goedkoper dan dit of is het gewoon voor de fun?
Mijn boefje is liev!
Ja nu niet, maar maandje of 2 terug wel. Koop ze in de winter en je hebt volgende zomer een warm zwembad voor een prikkie.
[ Voor 16% gewijzigd door Gamebuster op 29-06-2020 15:37 ]
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Die matjes moeten ergens bij het zwembad gelegd worden, gevolg snel beschadigd (katten oid) en niet iedereen heeft daar de ruimte voor (over).Gamebuster schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:36:
[...]
Ja nu niet, maar maandje of 2 terug wel. Koop ze in de winter en je hebt volgende zomer een warm zwembad voor een prikkie.
En daarbij is de kans groot dat die standaard matjes om de 2-3 jaar vervangen moeten worden, zeker als ze toch op hoogte gelegd worden en er een ZFP aan te pas komt.
Verder ideale oplossing voor dat geld, maar zelf maken is stukje degelijker en leuke hobby toch?
En werkt hier stukken beter dan zo'n mat. Geen idee hoe die verschillen zo groot zijn soms, maar ons bad staat de hele ochtend in de schaduw. Die mat bleef hier voor geen meter liggen en door de zware slangen zit het nooit lekker zonder benodigde aanpassingen. Dus vorig jaar besloten het helemaal zelf te doen en die mat op MP te gooien ipv dak tuinhuis.mikeyzut schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:47:
[...]
Verder ideale oplossing voor dat geld, maar zelf maken is stukje degelijker en leuke hobby toch?
Mijn boefje is liev!
Ik heb je een pb gestuurd..orTixxx schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:26:
[...]
Zijn exact 54.5x114.5x2cm groot, 2x 2mm plexiglas platen.
Mochten mensen interesse hebben.. Ik heb nu nog ~10 van deze platen beschikbaar ;-) je kunt ze Aan elkaar bevestigen met simpele “H kunststof/aluminium” profielen icm zwaluw hybrifix lijmkit ( https://www.toolstation.nl/zwaluw-hybrifix-lijmkit/p88294 )
Hoi..
Dpc rubber is wat anders dan plasticplieshout schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:55:
[Afbeelding]
Zo ziet de eerste bak er uit. Nu bekleed met radiator folie. Ortixx heeft t met zwart plastic bekleed. Wat denken jullie dat beter is?
Maar we kunnen straks wel goed vergelijken!
[ Voor 4% gewijzigd door orTixxx op 29-06-2020 21:06 ]
@plieshout ik ben benieuwd naar je eerst metingen. leuk om te zien dat meer mensen dit op pakken.
Hey game, je moet niet alles geloven wat die clowns hier allemaal roepen hoor, tuurlijk is zon matje beter, het is immers van hetzelfde merk, dus past gelijk op je huidige installatie. je hebt ook al die moeilijke aanpassingen niet nodig van rare koppelingen enz. Dat intex matje is gewoon klik & klaar, nooit gezeur, nooit lekkage. 1 zon matje is vaak al voldoende voor heel je bad, en tevens voor alle vaste lezers die dit nu nog mee zitten te lezen, waarom hebben jullie de grap nog niet door....??, waarom lezen jullie dit nog.....?? en door...Gamebuster schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:08:
Zijn deze DIY oplossingen nu beter/goedkoper dan een Intex matje of is het gewoon voor de fun?
Afgelopen weekend was "HIJ"(beste maat) weer eens op bezoek, dat legt een stuk makkelijker uit als je beide voor zon zwembad staat. Het voelt als een soort 2de stap wat wellicht vele van jullie vorig jaar al mee hebben gekregen. de Boel staat, de Boel werkt, nu kijken waar je kan verbeteren, uitbreiden enz.
Dat begon al bij zoiets simpels als het deurtje in het hek, staat een beetje wankel omdat ik die steunpaaltjes niet vast wil boren in de tegels.

ik: "hekje staat nog wankel..."
hij: "ff kieke dan(grofweg 3 seconden...)
ik: "paaltje tegen de schutting heb ik wel al kunnen verstevigen
hij: "ja die staat goed"
ik: "ja, slim he"
hij: "draai deurtje om, hangtie met scharnieren aan de stevige kant."
ik:"...........
De Almachtige Profeet Bouncemeister wees mij enige tijd terug op het feit dat je een dergelijke collector installatie zelfs met 1 mengkraan zou kunnen bedienen. dit is me nog altijd bijgebleven, en dat hebben we dit weekend dan ook nog maar eens doorlopen.
Voor mij bleef de huidige setup met die 2 mengkranen maar een rare flow geven, tot zelfs geen flow. alsof er een soort waterloop in de bypass ontstond waarna er op gegeven moment helemaal geen water meer door de collectors stroomde. na herhaadelijk testen met de standen, dit weekend voor simpel gekozen. die slang in het bad hangt niemand in de weg. met de gedachte om het hele zooitje de komende jaren voor de kids op- en af te bouwen, is wat simpels ook wel zo prettig.
Besloten om 1 mengkraan te lozen, de steun te verhogen zodat je de mengkraan op sta-hoogte, desnoods vanaf je luchtbed kunt bedienen. tevens heel het spul een meter verhuisd, weg bij het stopcontact.
De steun bied tevens wat extra punten om de hangende slangen te ondersteunen, die wegen best wat. Zo krijgt de schutting het gewicht niet te verduren. 2 schroeven los, en je pakt heel het rek er vanaf.
Echt simpel, en toch regelbaar.
Ervoor:

Erna:

Die geribbelde slangen toch maar eens vervangen voor paar stukjes pvc?
Extra koppelingen zijn inmiddels ook onderweg, daarmee wil ik al het leidingwerk op me dak naar 1 kant halen, zodat het veel makkelijker werkbaar word. en evt, uitbreiden gaat dan ook simpeler, kun je er zelf een stuk makkelijker bij op je dak. das voor de volgende x
Iedereen bedankt voor de mooie plaatjes & blijf die foto's posten mensen
☜(˚▽˚)☞