Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 52 Laatste
Acties:
  • 442.510 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
sentinel1984 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:16:
[...]

Daar had ik nog niet zo over na gedacht.
Zou de hoeveelheid chloor ("long" tabeletten) zoveel chloor afgeven dat de pomp en zonnebollen daar niet tegen kunnen?
:Y zeker op lange termijn .. duurt maar 1 a 2 dagen voordat je liner wit word als je hem direct in het zwembad dropt zonder mandje..dus altijd als laatste in je "verbinding" net voordat het je zwembad instroomt daar word het sterk verdunt. enige voordeel nu is dat je filter vol zit met chloor ..de rest is niet positief om het zachtjes uit te drukken

maar chloor is nogal heftig, vergeet niet dat de concentratie 'actieve" chloor 15% is versus de 3% die je in dikke bleek vind of in "chloor' zelfs maar 1,5%
Deze volg ik even niet. De route is bij mijn weten; zwembad - pomp - filter - zwembad.
Als ik de skimmer omwissel voor de stofzuiger dan gaat het water naar de pomp en dan het filter.
dus dan trek je vuil toch door de stofzuiger ---> de filter in (via de pomp) .. haren en motoren zijn niet de meest beste mix ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
JB schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:21:
Nou ik kan op zoek naar een nieuwe collector. Mijn slang is hartstikke dicht gesmolten na een Hue update welke mijn routine met Innr smart plug om zeep heeft geholpen tijdens vakantie. Kan van geluk spreken dat mijn bypass er tussen zat want anders was de pomp waarschijnlijk ook stuk.

[Afbeelding]

Nu maar meteen de test met tyleen. Denk 16 mm en dan terug naar 32 mm met verloop. Hopelijk heb ik snel alles bij elkaar gevonden en is eea nog op voorraad.
balen man

Positief gezien 80 a 90 graden werd het met "gemak' .. dus als het gewerkt zou hebben dan had je een spa gehad ipv een zwembad ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentinel1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-03 11:32
vso schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:22:
[...]

:Y zeker op lange termijn .. duurt maar 1 a 2 dagen voordat je liner wit word als je hem direct in het zwembad dropt zonder mandje..dus altijd als laatste in je "verbinding" net voordat het je zwembad instroomt daar word het sterk verdunt. enige voordeel nu is dat je filter vol zit met chloor ..de rest is niet positief om het zachtjes uit te drukken

maar chloor is nogal heftig, vergeet niet dat de concentratie 'actieve" chloor 15% is versus de 3% die je in dikke bleek vind of in "chloor' zelfs maar 1,5%
Dat chloor agressief is, met name bij bepaalde metalen, is mij wel bekend :D
Ik wil ook een chloordispenser kopen, die moet er dan maar versneld komen (als ze nog te krijgen zijn)

Bedankt voor je advies in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
sentinel1984 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:41:
[...]

Dat chloor agressief is, met name bij bepaalde metalen, is mij wel bekend :D
Ik wil ook een chloordispenser kopen, die moet er dan maar versneld komen (als ze nog te krijgen zijn)

Bedankt voor je advies in ieder geval!
ik zag iets handig(ers) gepost door @Jur gen doe ff "klik" op de volgende link

Jur gen in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter..."

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:36

Dennahz

Life feels like hell should.

vso schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:40:
[...]

erhm chloor zet je meestal bij de uitgang .. "ervoor" zetten zoals je nu doet sloop je de pomp & zonneverwarming/zfp veel sneller mee wegens de hoge concentratie chloor ..
Meen je dat? Ik gooi altijd zo'n LONG tablet in 't voorfilter van de ZFP... en dat gaat eigenlijk prima. Had geen idee dat dat slecht was :X

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:29

JB

Cédric roelt!

Heeft iemand foto’s hoe je van 16mm buitendraad (tyleen) naar 32 mm binnendraad (vijverslang) gaat?

@BounceMeister en ook Smolders hebben me al wat artikelen doorgestuurd welke dit zouden moeten bewerkstelligen maar ik krijg het niet gevisualiseerd :(

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 12:13

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Bas0mniia schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:54:
Help!

[...]

Herkent iemand dit? Is de dispenser stuk? Op de bodem van de dispenser (merk Interline) zie ik wel een soort ventiel, maar geen idee hoe (en of?) ik daar aan kan draaien.

[Afbeelding]
Ik heb dit vorig jaar ook gehad, toen zat er iets vast tussen dat klepje. Bij sommige chloortabletten lijkt het erop dat niet alles helemaal kan oplossen, en dan blijft er een klontje van zo'n tablet in de opening zitten waardoor er helemaal geen water meer door komt.
Even ertussen uit halen en een keer ondersteboven tegen een muur aantikken helpt het bij mij wel los, en dan werkt ie weer als vanouds. :)

Daardoor was mijn water vorig jaar helemaal groen toen we een week weg waren en er dus helemaal geen chloor meer in het water werd toegevoegd. :(

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas0mniia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-05 17:19
--MeAngry-- schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:03:
[...]

Ik heb dit vorig jaar ook gehad, toen zat er iets vast tussen dat klepje. Bij sommige chloortabletten lijkt het erop dat niet alles helemaal kan oplossen, en dan blijft er een klontje van zo'n tablet in de opening zitten waardoor er helemaal geen water meer door komt.
Even ertussen uit halen en een keer ondersteboven tegen een muur aantikken helpt het bij mij wel los, en dan werkt ie weer als vanouds. :)

Daardoor was mijn water vorig jaar helemaal groen toen we een week weg waren en er dus helemaal geen chloor meer in het water werd toegevoegd. :(
Bedankt voor je reactie. Ik heb het vooralsnog "opgelost" door een zware schroevendraaier op het palletje te laten drukken, toen kwam het water langzaam omhoog. Ik zal 'm ontkoppelen en helemaal schoon spoelen / tikken. Eens kijken of dat inderdaad de truc is, scheelt weer een schroevendraaier ;)

Omdat dispensers overal uitverkocht lijken, heb ik tevens een drijver besteld (komt morgen binnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
JB schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:02:
Heeft iemand foto’s hoe je van 16mm buitendraad (tyleen) naar 32 mm binnendraad (vijverslang) gaat?

@BounceMeister en ook Smolders hebben me al wat artikelen doorgestuurd welke dit zouden moeten bewerkstelligen maar ik krijg het niet gevisualiseerd :(
doe eens een google search naar 16mm

Maar ipv hardnekkig DIY zou je ook EPDM mat kunnen bestellen bij https://www.abczwembad.nl/ ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:18

Crazy-

Best life ever

_RRM_ schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:10:
[...]

Ik heb ze met 5x60 RVS terras schroeven vastgezet. Misschien een snel alternatief voor jou.
Voor het idee kan je hier even kijken.
Ja dat is best een idee inderdaad! 👌

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

vso schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:09:
[...]

doe eens een google search naar 16mm

Maar ipv hardnekkig DIY zou je ook EPDM mat kunnen bestellen bij https://www.abczwembad.nl/ ;)
Heb van alles gevonden van inches naar mm enz maar snap er op een of andere manier geen reet van. DIY behoeft voorkeur ivm absurde prijzen EPDM, duurzaamheid en beperkte ruimte op beoogde locatie.

Zoals;

https://smoldersbv.nl/los...e/819716-32-mm-x-a%C2%BD/

en

https://smoldersbv.nl/los...e/819805-16-mm-x-a%C2%BD/

Maar krijg het niet gevisualiseerd hoe ik hier de vijverslang op klem.

[ Voor 21% gewijzigd door JB op 12-08-2020 16:29 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
JB schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:23:
[...]

Heb van alles gevonden van inches naar mm enz maar snap er op een of andere manier geen reet van. DIY behoeft voorkeur ivm absurde prijzen EPDM, duurzaamheid en beperkte ruimte op beoogde locatie.
Een 16mm tyleenslang meet 16mm aan de buitenkant. Daarop zet je een 16mm tyleenkoppeling die aan de andere kant schroefdraad heeft.
Een 32mm vijverslang meet 32mm aan de binnenkant. Daarin doe je een 31~32mm slangtule welke je met een draadslangklem vastzet. De slangtule moet ook schroefdraad aan de andere kant hebben.
De schroefdraad wordt uitgedrukt in inches.
Per maat buis zijn er meestal koppelingen met verschillende maten schroefdraad beschikbaar in binnendraad of buitendraad variant.
Helaas is er van beiden geen versie te vinden bij smolders met dezelfde passende schroefdraad. Daarom moet er een verloopstuk tussen van de ene schroefdraadmaat naar de andere.

Dan krijg je voor een één op één slangverbinding bijvoorbeeld dit:
https://smoldersbv.nl/los...83-1-x-34-x-31-mm-10-bar/
https://smoldersbv.nl/losse-producten/629162-1-x-a%c2%be/
https://smoldersbv.nl/los...n/819806-16-mm-x-a%c2%be/

Of in plaats van een enkele tyleenkoppeling een tyleen t-stuk zoals deze:
https://smoldersbv.nl/los...n/819406-16-mm-x-a%c2%be/
Dan ga je van 1x vijverslang gelijk naar 2x tyleen.

Zorg ook dat je teflontape hebt voor de slangtules, anders gaan ze lekken.

Ps, een vijverslang past niet direct op een tyleenkoppeling. Daar is echt een slangtule voor nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door BounceMeister op 12-08-2020 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:42
JB schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:21:
Nou ik kan op zoek naar een nieuwe collector. Mijn slang is hartstikke dicht gesmolten na een Hue update welke mijn routine met Innr smart plug om zeep heeft geholpen tijdens vakantie. Kan van geluk spreken dat mijn bypass er tussen zat want anders was de pomp waarschijnlijk ook stuk.

[Afbeelding]

Nu maar meteen de test met tyleen. Denk 16 mm en dan terug naar 32 mm met verloop. Hopelijk heb ik snel alles bij elkaar gevonden en is eea nog op voorraad.
Minder!, houd rekening dat ook met tyleen dat je zo nu en dan moet pompen omdat anders de temperatuur te hoog oploopt... 15-30 seconden is zat, dan zit er weer "koud" water in.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
JB schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:23:
[...]

je praat over een warmte wisselaar .. je wilt zonnewarmte omzetten naar verwarmt water,

Als jij de juiste lens hebt, kan je metaal (400 graden tot 600 graden) laten smelten .. met zonlicht. of iets minder extreem een "solar oven" voor voedsel.

EPDM/PVC en wellicht ook Tyleen zijn relatief goedkope bruikbare materialen .. die redelijk chloor bestendig zijn en minder last hebben van corrosie.

in mijn zoektocht tussen DIY or BUY kwam ik tot de volgende conclusie:

EPDM is wellicht 'duurder" maar uit ervaring kan ik je vertellen dat PVC en flexibel pvc en ook tyleen veel meer minpunten heeft zoals onder andere verbinden "met" iets anders. het geld wat je nu spendeert staat gelijk aan EPDM aanschaf.

er loopt nog een ander zwembad verwarmings topic op GOT van ene ronny ? die is meer met deze meuk bezig. neus daar ff als je toch perse wilt doorgaan

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jur gen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-04 17:28
JB schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:02:
€3,07 per stuk incl btw
Werkt prima, geen gedoe met allerlei koppelstukken.
https://www.wildkamp.nl/p...-10-bar-16-x-32-mm/810110

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLQs96_LPTlv4Bs1w2IQelfAr4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ap87KAg2SDhUd5HvtZWF7hlA.jpg?f=fotoalbum_large

Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Jur gen schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:46:
[...]

€3,07 per stuk incl btw
Werkt prima, geen gedoe met allerlei koppelstukken.
https://www.wildkamp.nl/p...-10-bar-16-x-32-mm/810110

[Afbeelding]
Grappig! Ik had ze laatst in de chat gevraagd of dat zou werken; het antwoord was nee. Dank!

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur gen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-04 17:28
Tyleen uiteinde wel goed tegen de rubberen ring laten komen en dan goed vastdraaien, dan lekt ie niet. Teflon tape kan je wellicht nodig hebben aan de kant waar je de vijverslang vastmaakt.
Succes ermee

Polestar 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Jur gen schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:58:
Tyleen uiteinde wel goed tegen de rubberen ring laten komen en dan goed vastdraaien, dan lekt ie niet. Teflon tape kan je wellicht nodig hebben aan de kant waar je de vijverslang vastmaakt.
Succes ermee
Teflon of elektro tape heb je altijd nodig met die zwembaden, zit ook om de pomp gedraaid voor de 32mm slangen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:32

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:40:
[...]

erhm chloor zet je meestal bij de uitgang .. "ervoor" zetten zoals je nu doet sloop je de pomp & zonneverwarming/zfp veel sneller mee wegens de hoge concentratie chloor ..

en als je de skimmer omwisselt voor een zwembad stofzuiger dan heb je geen filter meer ..
Heeeeeel eerlijk: ik ben er de laatste tijd niet meer aan toegekomen. En de warmte werkt ook niet echt mee (geen airco op mijn werkkamer).
Dus het ligt behoorlijk stil.

Dit is wat ik zover heb, feel free to hijack :Y)

Zwembadtopic FAQ v 0.1

Het grote zwembad topic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVK28kjjlqPqYE0BAJsjpuhfeYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnWHkYdcJ7LqFfDLVG8dseDs.jpg?f=fotoalbum_large
anchor

subject

Soorten zwembaden

Opblaasbare rand

De grote ronde blauw 'zak' die iedereen wel kent.
Bovenop het bad zit een opblaasbare rand. Wanneer gevuld met water houd het geheel zichzelf bij elkaar.
Opzetten is snel gedaan, tuinslang erin en vullen maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D01Pr2r5EzbIzZITN0KVQCzTJdo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ptjTLpsmK63zwhS0hFTmmgYb.jpg?f=user_large

Frame zwembad

Een stapje verder zijn de zogenoemde frame zwembaden. Deze zijn groter en kunen niet alleen rond maar ook vierkant of rechthoekig zijn.
het zwembad hangt in een rand op de bovenkant welke met poten op de grond bij elkaar gehouden word.
Er zijn verschillende uitvoeringen met een verschillende kwaliteit. Van klein met gewone liner tot wel 9x4 met extra stevige liner. Dit zwembad zou je zelfs het hele jaar op kunnen laten staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syYDrddNbAGUytDsbeCVC-ix3gU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/04FXKUiE5U9eiLGht1CYnstU.jpg?f=user_large

Bouwkundig zwembad

Een bouwkundig bad is een permanent bad in de grond. Deze zwembaden zijn vaak groter en dieper. Als je wat handig bent is zelfbouw zeker mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3R4fbFHImJ4474qENZq3_BeYwzY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xy56uvRdUYSmUXvjdYmpQW2j.jpg?f=user_large

Spa

Een Spa (of jacuzzi) is een klein bad waar het water vele hogere temperaturen heeft dan een normaal zwembad. Een spa is om in te zitten, niet om in te zwemmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JD9PvD48m-j8MQjnxwKpzljo07I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MYWPtBSRZ22WRpsZNoevFgSZ.jpg?f=user_large

Wateronderhoud

Je hebt je zwembad net opgezet en vraagt je af, moet ik iets doen om mijn water in goede conditie te houden? Het antwoord laat zich raden: JAZEKER!
Het is erg belangrijk om goed, helder en schoon water te hebben. Dit verlengt de levensduur van je water maar zorgt er ook voor dat zwemmen in het water veilig en gezoend is.
Voor het in balans houden van het water zijn er 3 zeer belangrijke factoren die je in de gaten moet houden: Alkaliteit, pH en chloor (en ook in deze volgorde!).
Zeer belangrijk om te vermelden, is dat je niet meerdere dingen moet willen bijsturen. Het aanpassen van het ene heeft invloed op het andere.

Alkaliteit

Een optimale alkaliteit zorgt voor een stabiele pH waarde. Een te hoe of lage alkaliteit zorgt voor fluctuerende pH waardes, een goede alkaliteit zorgt voor een stabiele pH waarde.
In prinopce kun je zeggen dat Nederlands kraanwater voldoende alkaliteit bevat.
Begin dus altijd met het op orde brengen van de je alkaliteit.

Benaming: TA (total alkalinity)
Drempelwaarde: 50 ppm
Gewenste waarde: 60-80 ppm
Verhogen: TA+, Baking Soda
Verlagen: TA-

pH

De zuurgraad van je water word gemeten in pH. Een goede pH waarde is zeer belangrijk voor een goede chloorwerking.
Bij problemen met je water dus altijd eerst je pH op orde brengen.
In prinopce kun je zeggen dat Nederlands kraanwater voldoende pH bevat.

Benaming: pH
Drempelwaarde: 7.0
Gewenste waarde: 7.4
Verhogen: pH+
Verlagen: pH-

Chloor

Chloor is het welbekende middel om te desinfecteren. Het doodt algen en neutraliseert oliën, bacteriën en vetten.

Benaming: chloor
Drempelwaarde: 1
Gewenste waarde: 1.5 - 2.5
Verhogen: chloor
Verlagen: Water gedeeltelijk vervangen of afwachten. Chloor verband onder UV-straling

Stabilisator / cyanuurzuur

Sommige chloorblokken bevatten een zogenoemde stabilisator voor chloor. Deze stabilisator zorgt er voor dat je chloor minder snel afgebroken word door UV-straling.
Helaas heeft cyanuurzuur ook direct een zeer nare eigenschap : door zijn werking heb je een hoger chloorgehalte nodig voor dezelfde werking.
Probeer cyanuurzuur dus liefst te vermijden.
Zie voor meer info: https://www.troublefreepool.com/wiki/index.php?title=CYA & https://www.troublefreepo...01/18/chlorine-cya-chart/

Benaming: CYA
Drempelwaarde: 20
Gewenste waarde: 50
Verhogen: CYA+, Chloorstabilisator
Verlagen: cyanuuruzuur kan niet met andere middelen verlaagd worden. De enige oplossing is je water vervangen

Testen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqrfRJcTEdFE1SlIQEbRt-p9fHY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VA1ZppqlYIRAmzoykg9Kw4vJ.jpg?f=user_large

En dan nu de belangrijke vraag : hoe test je dit nu allemaal? Er zijn verschillende testers in verschillende vormen te koop, allemaal met een eigen doel.
Grofweg kun je testers in 3 categorien plaatsen:

Teststrips
Je dompel een teststrip in je water en wacht xx seconden. Daarna vergelijk je de kleur van je teststrip met de verpakking en je hebt zo een indicatie van de waarde

Druppels
Je vult een klein buisje met water van je zwembad tot ene bepaald streepje. Vervolgens voeg je xx druppels (of soms een tabletje) toe en vergelijk je de kleur van het water met een tabel ernaast.

Elektronische testers
Er zijn verschillende elektronische testers op de markt. Bij de goedkopere moet je vaak zelf een calibratie uitvoeren.
Let op: niet elke elektronische tester meet daadwerkelijk met een sensor. Er zijn ook testers die door middel van druppels/strips/tabletjes digitaal de kleur interpreteren.
Reiniging

Je water kan op 2 manieren vervuilen : zichtbaar vuil en onzichtbaar vuil. Voor het onzichtbare vuil zijn er chemicalien, voor het zichbare vuil zijn er filters en hulpmiddellen.
Dit hoofdstuk gaat vooral over het zichtbare vuil.
Takjes, bladeren, zand, grond van alles kan er in je water waaien. Met een schepnet is dit er zo uitgehaald. Dergelijk vuil kan ook naar de bodem zakken, dus zorg voor een stevig schepnet wat je ook kunt gebruiken voor over de bodem.

wil je verder dan een schepnet, dan kun je kijken naar een stofzuiger. Stofzuigers zijn er in 4 soorten:

Robotstofzuigers

Dit zijn de standalone apparaten. Soms op een accu, soms met een heel lang snoer. Je laat de robot in het water zakken, en hij doet de rest. Een zwembadrobot verschilt niet zo veel van een moderne stofzuigerrobot voor in de woonkamer.
Random zoekt hij zijn weg (soms met 'mapping' van de omgeving) en als hij ergens tegenaanstoot gaat hij een andere kant op.

Voordelen:
- Geen omkijken naar
- Geen gedoe met slangen
- Pakt niet alleen vuil op, maar borsteld ook de vloer (en evt. de wand)

Nadelen:
- Hoge aanschafprijs
- Filters zul je zelf moeten legen en schoonmaken
- Willen nog wel eens onder een trap blijven steken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcdiSAE1NNUTu_3ap6wgqSbnDqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rx4482o6XnnskpBH7enEzARt.jpg?f=fotoalbum_large

Hydraulische stofzuigers

Een hydraulische stofzuiger is een zwembad stofzuiger die je met een slang aansluit op de bestaande filterinstallatie van het zwembad.
De filterinstallatie zit altijd gekoppeld met de zwembadpomp. Zo wordt het vuil direct afgevoerd. Door de mechanische werking is het apparaat in staat zichzelf door het zwembad te verplaatsen. Een hydraulische reiniger maakt altijd gebruik van de zuigkracht van de zwembadpomp.

Voordelen:
- Werkt op de sterke kracht van je filterpomp
- Vuil komt in je filter terecht
- Goedkopere instapmodellen

Nadelen:
- Lange slang nodig, deze moet je ook opbergen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXP2yvkYtHoBUJ7JL-wvhzhie6o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gg3wSjhWY8IKgixcYKDjdIio.png?f=user_large

Elektrische stofzuigers

Een elektrische stofzuiger lijkt erg op een steelstofuizger voor thuis. Een lange stang met aan de onderkant een motor en atofzuigermond.
Deze stofzuigers werken allemaal op een accu en zijn handig om even vlug gericht vuil op te zuigen.

Voordelen:
- Goedkoop in aanschaf
- Handzaam

Nadelen:
- Beperkt gebruik vanwege accu
- Niet extreem krachtig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5fups84QPWpc8HHHkUt4cBjqBQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xRaeVoz1LDIDxSt1jiiOJBFn.jpg?f=user_large

Stofzuigervoeten

Een stofzuigervoet sluit je, net als een hydraulische stofzuiger, aan op een slang die op je filterinstallatie is aangesloten. Vervolgens sluit je de voet aan op een lange uitschuifbare steel. Vanaf de kant kun je zo op je gemak de bodem stofzuigen.
Wat ik zelf in de zomer nog wel eens wil doen: sluit de stofzuigervoet aan op de slang maar maak deze niet vast aan de steel. Spring het zwembad en zet je rechtervoer op de stofzuigervoet.
Door een klein beetje te duwen op de voet, houd je deze tegen de bodem aan. Door je voet te bewegen kun je nu rustig aan stofzuigen. Poetsen en een zen momentje voor je zelf :Y)

Voordelen:
- Goedkoop

Nadelen:
- Noeste arbeid
- Lange slang nodig, deze moet je ook opbergen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2bt6MuIraP701FPMxCZIXZog2M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZvyNOiMVHCxxRXuzD2xxDzUJ.jpg?f=user_large

Filters & pompen

Filteren en circuleren is van uiterst belang voor een schoon, helder en gezond water.
Hoewel het dus eigenlijk altijd 2 losse producten zijn (een pomp voor de plaatsing en een filter voor de zuivering) word het altijd in 1 adem samengenoemd.
Filterpompen zijn te verdelen in 2 categorien:

Cartridgepomp

De cartridgepomp kennen de meeste wel, het pompje wat bij de intex baden zit en waar een papieren filtertje in moet.
Het ding doet zijn werk, maar daar houd het eigenlijk wel op. Leuk voor een paar dagen maar zodra je een beetje een groot bad heb wil je iets beters.
De grootste nadelen van dit type:

- Papieren filters die fysiek vervangen moeten worden
- Amper kracht in de pomp
- Weinig tot geen opvoerghoogte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvyD056Eeofddtwh8Ky0ifwvMtU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VWtxVSYa7TWMvnLmxW7OohOX.jpg?f=user_large

Filterpomp

Een filterpomp bestaat uit 3 belangrijke elementen:

- De pomp
- De filterketel
- Het filtermedium

Pomp en ketel worden vaak als 1 set verkocht. Van oudsher word een filterketel gevuld met zand als filtermedium, maar tegenwoordig zijn er verschillende oplossingen:

- Filterglas
- Glasparels
- Polyethyleen bollen

De handleiding van je filterpomp zal altijd vermelden wat er in welke hoeveelheid in moet. Alternatieven voor zand geven zelf vaak al aan hoe de verhouding is tov zand.
Welk filtermedium je ook kiest, de werking is altijd hetzelfde: water word in de ketel gespoeld en aan de onderkant er weer uit geperst. Het vuile water moet dus door de laag filtermedium , waar het vuil achter zal blijven.
Het vuil kun je uit je filter spoelen door deze precies in tegenovergestlede richting te laten lopen (backwashen). Het schone water neemt het vuil mee uit het zand. Je filterpomp zal hiervoor een speicale uitloop (drain) hebben om het vuile water te lozen.
De pomp heeft zelf vaak ook nog een voorfilter, deze houde het grove vuil tegen. Ook deze moet af en toe geleegd worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5Wu17KIA5OydyhECad6tbO1h08=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3nRGT3JiM7Sipw9g3v2uYjCL.jpg?f=user_large

Het is belangrijk dat de capaciteit van je pomp in overeenstemming met het volume van je bad is.
Als je een badje van 5 kuub hebt en je zet er een 20 kuub pomp op, dan krijg je een aardig golfslagbad. Andersom is ook niet goed. Als je 560 kuub water hebt en je zet een pompje van 5 kuub er tegenover, kun je filteren tot je een ons weegt.

Een veel gestelde vraag is hoe lang en hoe je nu precies moet filtern. Zoveel zwembaden er zijn, zoveel eigen interprestaties zijn hiervan.
Dit zijn mijn persoonlijke vuistregels die ik hanteer. elke situatie en (zwem)dag kan anders zijn en hiervan op invloed zijn:

Filteren
Je pomp moet in minstens 4 uur tijd je totale waterinhoud kunnen rondpompen. Heb je een bad van 20 kuub neem dan dus een pomp van minstens 5 kuub. Minstens, want de waarde is van de fabirkant in gusntige situaties.
Filter minstens 1 keer per dag totale waterinhoud.
Word er veel gezwommen op een dag? Verdubbele dit.

Backwashen
Rond de 2 minuten, afhankelijk van het vermogens van je pomp

Rinse (naspoelen)
Circa 30 seonden, afhankelijk van het vermogens van je pomp
Afkortingen

TA = Total Alkalinity : de hoeveelheid alkaliteit
FC = Free Chlorine : de hoeveelheid vrije chloor
CC = Combined Chlorine : de hoeveelheid gebonden chloor
PPM = Parts Per Million : aanduiding voor de hoeveelheid opgeloste vaste stof in vloeistof. 1 PPM staat voor 1 milligram stof per liter water
CYA = Cyanuric Acid : aanduiding voor cyanuurzuur (stabilisator)
CFP = Cartridge FilterPomp
ZFP = Zandfilter Pomp
AG = Above Ground : opzet zwembad dat je op de grond zet
IG = InGround : ingegraven zwembad
SWG = Salt Water chlorine Generator : zoutelektrolyse
WP = WarmtePomp
Zwembadtechniek

Je bent tweaker, je bent lui en je hebt wel vaker met je tong aan 220 gehangen. Tijd om de boel te voorzien van leuke gadgets.
Veel onderhoud van je water kun je automatisch (laten) doen:

Chloor- en pH- dosering

Heb je er genoeg van om telkens handmatig chloor en pH toe te voegen? Dan biedt een doseertechniek systeem je uitkomst. De meeste doseerapparaten zijn ook uitgerust met een meetoptie zodat het apparaat altijd de juiste hoeveelheid pH of chloor doseert en ook stopt wanneer de ingestelde waarde is bereikt.
Al voor enkele honderden euro's heb je een automatische doseerpomp met meetfunctie.

Voordelen:
- Geen omkijken naar
- Altijd de correcte waardes

Nadelen:
- Prijzig in aanschaf
- Werkt alleen met vloeibare middelen
- Moet af en toe gecalibreerd worden

UV-Lamp

Een UV-C lamp wordt altijd gebruikt ter ondersteuning van de basisdesinfectie door middel van chloor of een zoutelektrolyse. In grote lijnen biedt een UV-C lamp twee grote voordelen: chloorreductie en een 100% volledige desinfectie. Chloor desinfecteert het water voor 99%. Een tweetal laatste ziektekiemen, welke resistent zijn tegen chloor, kunnen vervolgens door UV-C straling wel gedood worden.

Voordelen:
- Extra desinfectie

Nadelen:
- Lamp heeft een bepaalde levensduur
- Is geen vervanger voor chloor(!)

Zoutelektrolyse

Het desinfecteren met een zoutelektrolyse is een goed en onderhoudsarm systeem om het water schoon en helder te houden. Belangrijk om te weten is dat een zoutelektrolyse nog steeds gebruikt maakt van (natuurlijk) chloor om het water te desinfecteren. Het splitst namelijk zout (natriumchloride) in natrium en chloride (chloor).

Voordelen:
- Geen gedoe meer met chloorblokken/granulaat
- Snelle aanmaak van chloor
- Water voelt zachter aan

Nadelen:
- Prijzig in aanschaf
- Een cel heeft een bepaalde levensduur

DIY Automatisering

Als je een beetje tweaker bent, en zelf aan de knutsel wil kun je ook een hoop zelf regelen.
Van een simpel analoge tijdschakelaar tot een volledig geautomatiseerd systeem met diverse sensoren en een app. Alles kan.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Chapau! Goed begin @Koffie!

Wat extra info na het effe snel door genomen te hebben:

UV-Lamp:
Kan het gebruik van chloor en andere chemicaliën tot 80% verminderen
UV-C licht breekt gebonden chloor af.

Verder ook leuk om verwijzingen te maken naar voorbeelden/diy zaken die gepost zijn in deze topic
(diy filter/pomp bekistingen, diy zwembaden/spa, diy vewarming etc, technische ruimtes).

En zie dat verwarming nog geschreven moet worden :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:21
Mooi begin @Koffie !

Bij de cartridgepomp kan je nog toevoegen dat je tegenwoordig ook Polyethyleen bollen hebt als filter medium. Die kan je wassen en dus hergebruiken.
Voordelen van CRP:
- Goedkoop
- Weinig stroom verbruik (misschien verschil melden met ZFP ? )
- Makkelijk op te zetten

Verder mis ik de voordelen en nadelen bij de zandfilterpomp.

Bij de stofzuigers kan je nog de variant melden waarbij je de stofzuiger aan een stang hebt, een tuinslang voor het zuigeffect en een zak aan de stofzuiger voor de zooi. Rustig bewegen over de vloer en je zuigt de boel in de zak.

Verder wat @Jazsie ook al zegt :)

• illya89
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-05 21:13
Kan je eigenlijk een gewone waterpomp gebruiken als pomp voor je zwembad en hierop een zandfilter aansluiten?

Mvg
Olly

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Koffie ik wil best de "zoend" water ;) taalfoutjes en zo aanpassen en aanvullende tekst(en) neerzetten
- chloor dispenser(s) / drijvers
- thermo meter (aanschaf lijstje oid)
- plaatsing (vlakke grond indien relevant)
- smart "wifi" meuk kleine aanvulling lijkt me nuttig ..

En het HOT topic "verwarming" ;) zonne verwarming ..

@Jazsie WP is een goeie inderdaad (schrijf aub ff een aanvulling) plaatje is een +
- waar moet je op letten bij aanschaf
- de COP 1 brutto Watt stroom staat gelijk aan 12-15 ofzo Watt/joule "warmte" wat toegevoegd word
- pomp en aansluiting (flow meter)

@theorganiser zou je dit aan de startpost willen toevoegen en mogen Jazsie/Koffie en ik mede auteur zijn ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:04:
@Koffie ik wil best de "zoend" water ;) taalfoutjes en zo aanpassen en aanvullende tekst(en) neerzetten
- chloor dispenser(s) / drijvers
- thermo meter (aanschaf lijstje oid)
- plaatsing (vlakke grond indien relevant)
- smart "wifi" meuk kleine aanvulling lijkt me nuttig ..

En het HOT topic "verwarming" ;) zonne verwarming ..

@Jazsie WP is een goeie inderdaad (schrijf aub ff een aanvulling) plaatje is een +
- waar moet je op letten bij aanschaf
- de COP 1 brutto Watt stroom staat gelijk aan 12-15 ofzo Watt/joule "warmte" wat toegevoegd word
- pomp en aansluiting (flow meter)

@theorganiser zou je dit aan de startpost willen toevoegen en mogen Jazsie/Koffie en ik mede auteur zijn ?
Zoal ik al aangaf .. feel free to edit :)
Dit is een klad opgemaakt in notepad++ zonder enig spellingchecker :+

• vso
  • Niet online
illya89 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:32:
Kan je eigenlijk een gewone waterpomp gebruiken als pomp voor je zwembad en hierop een zandfilter aansluiten?

Mvg
Olly
Defineer "gewoon" .. plaatje / link naar soortgelijke product is wel handig voor onze beeldvorming..

Zolang je water door een (diy)filter geduwt krijgt, waarom niet ?

Tja vanalles

• illya89
vso schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:09:
[...]

Defineer "gewoon" .. plaatje / link naar soortgelijke product is wel handig voor onze beeldvorming..

Zolang je water door een (diy)filter geduwt krijgt, waarom niet ?
Ik bedoel een Metabo/Powerplus/.. pomp genre: https://www.amazon.nl/dp/...11-451b-ae1e-b45d7fe0cebc

Ik heb zo mijn bedenkingen met die pompen van Intex :) (En dan kan ik die later voor andere toepassingen ook gebruiken)

En daar dan inderdaad een filter/zandfilter op aansluiten.

Mvg
Olly

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:06:
[...]

Zoal ik al aangaf .. feel free to edit :)
Dit is een klad opgemaakt in notepad++ zonder enig spellingchecker :+
Heeft NP++ een spelling checker dan :+

laten we gewoon een team effort van maken, we hebben allemaal onze eigen intresse,ervaring en specialiteiten bv IG, water kwaliteit (jij) spa/wp (jazsie) AG en zonneverwarming (me) en wat overlappende ervaringen/kennis etc ..

Tja vanalles

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:15:
[...]

Heeft NP++ een spelling checker dan :+

laten we gewoon een team effort van maken, we hebben allemaal onze eigen intresse,ervaring en specialiteiten bv IG, water kwaliteit (jij) spa/wp (jazsie) AG en zonneverwarming (me) en wat overlappende ervaringen/kennis etc ..
we kunnen ook een nieuw topic starten met nieuwe TS en dan huidig topic linken naar de nieuwe?
huidige ts is uit 2015..

• Jazsie
illya89 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:12:
[...]

Ik bedoel een Metabo/Powerplus/.. pomp genre: https://www.amazon.nl/dp/...11-451b-ae1e-b45d7fe0cebc

Ik heb zo mijn bedenkingen met die pompen van Intex :) (En dan kan ik die later voor andere toepassingen ook gebruiken)

Mvg
Olly
Kan maar waarom niet een gewone zwembadpomp?

- 1100 watt voor 4m3/u is niet bepaald super. Een zwembadpomp doet veel meer met minder stroom vebruik.
- 4,6 bar is leuk maar totaal niet nodig. Sterker nog kan schade richten.
- 46m opvoerhoogte; als je dit nodig hebt dan is dat een uitzonderlijk geval.
- idem voor 8m aanzuighoogte.
Koffie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:25:
[...]

we kunnen ook een nieuw topic starten met nieuwe TS en dan huidig topic linken naar de nieuwe?
huidige ts is uit 2015..
We zijn ook 200+ pagina's verder.

Verder mag title ook wel een upgrade krijgen ;)

Goed plan!

• illya89
[quote]Jazsie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:28:
[...]

- 1100 watt voor 4m3/u is niet bepaald super. Een zwembadpomp doet veel meer met minder stroom vebruik.

Omdat ik niet goed weet of die pompen van doe kwaliteit zijn en welke ik best kan kopen. Lang verhaal kort we hebben nu een Intex zwembad maar denken er later aan om wel een zwembad te zetten. Ik dacht nu te investeren voor later. Maar welke zwembadpompen (+ (zand)filter) zijn van goede kwaliteit?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Het grote zwembad topic - Deel 2
Nieuw topic, @vso en @Jazsie mogen in de TS rommelen. topics zijn gekoppeld :Y)

• vso
  • Niet online
@Koffie nieuw topic waarom niet :)

"zwembadden,spa,wp, solarmeuk +de rest" als titel lijkt me wel wel wat :+
illya89 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:12:

[...]

Mvg
Olly
tijdelijk kan dit wel maar ik zie meer nadelen dan voordelen
- hoger stroom verbruik o.a
- geen voorfilter
- lastiger "aansluiten van "zwembad" slangen ..

intex draait hier al stug 5 jaar .. :) en nog geen uitzicht op defect(en) .. maar begrijp de eventuele aversie wel

als je een "losse' pomp neemt zou ik gewoon een ZFP nemen met de juiste aansluiting(en) .. en een voorfilter(tje) de rest is bijzaak lijkt me

Tja vanalles

• Plenkske
[quote]vso schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:04:

[/quote]

Als hier niet op gereageerd wordt kan ook gekozen worden om een nieuw topic te beginnen.
Zodra de startpost klaar is uiteraard.
En dan kan deze op slot, linkje naar nieuw topic (en in nieuw topic linkje naar oud topic, voor dingen terugzoeken)

Ow... haha... ik zie dat dit al gedaan is ! Top :)
Het grote zwembad topic - Deel 2

edit
Ik had niet goed gelezen...

Misschien voor nu even zorgen dat die nieuwe nog op slot gaat totdat startpost klaar is ?

[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 13-08-2020 11:57 ]

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:56:
edit
Ik had niet goed gelezen...

Misschien voor nu even zorgen dat die nieuwe nog op slot gaat totdat startpost klaar is ?
dan kan je niet wijzigen :P

Tja vanalles

• Plenkske
vso schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:59:
[...]

dan kan je niet wijzigen :P
Ow ik dacht wel wijzigen maar geen nieuwe reacties. Opzich maakt het ook niet veel uit. Startpost kan continue verbeterd worden !

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:06
Misschien nog een disclaimer in de startpost dat iedereen hier ZFP / (solar) verwarming minded is >:)

Door dit topic een bestellijstje gemaakt die door de ZFP en solar verwarming niet door de WAF kwam dus doe het nu met een zwaardere patroon filter zonder verwarmingen prima op mijn kleinere 4.5 m3 zwembad. En ben blij dat ik die keuze heb gemaakt, als ik zie hoevaak ze/we al gezwommen hebben sinds half mei. Het water blijft verder ook zonder al te veel moeite helder en een filter is 1x per week ook zo schoongemaakt. En qua temperatuur vinden ze het hier vanaf 22 graden al prima :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:40
excuses ! gisteren niet gezien op tweakers, maar nieuw topic ziet er goed uit !

• Jazsie
illya89 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:37:
[quote]Jazsie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:28:
[...]

Omdat ik niet goed weet of die pompen van doe kwaliteit zijn en welke ik best kan kopen. Lang verhaal kort we hebben nu een Intex zwembad maar denken er later aan om wel een zwembad te zetten. Ik dacht nu te investeren voor later. Maar welke zwembadpompen (+ (zand)filter) zijn van goede kwaliteit?
Kwaliteit is afhankelijk van het merk... Intex is voor het geld prima.
Ga je inderdaad een voor een vaste opstelling dan zou ik gaan kijken naar een professionele filte/pomp combinatie.

Hayward, Pentair, Kripsol, Speck Badu zijn goede merken (ben vast nog wat vergeten).

Intex ZFP zijn gewoon goed voor wat ze kosten (bij normale prijzen en niet zoals nu met de woekerprijzen).

Belangrijk is om te weten voor wat voor bad het is/wordt, daarop kan je dan je pomp/filter op afstemmen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En we gaan doooooorrrrr: Het grote zwembad topic - Deel 2

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 ... 51 52 Laatste

Dit topic is gesloten.