Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• The Executer
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 00:17
Vanavond toevallig in het hok geweest. Gelijk even gekeken naar het oude zwembad, en wat kwam ik daar tegen (maal 2):

Binnenkort even een opvoerpomp/vijverpomp/boosterpomp kopen, dan zijn we klaar. Zandfilter zou prettig zijn, maar het verwisselen van de cartridge hebben we eigenlijk nog niet gedaan. Heb er net 6 besteld, dus kunnen volgend jaar eerst weer vooruit. Daarna maar eens verder kijken. Voordeel is wel dat we met een zandfilter gelijk flink power hebben met 6000l/h met een opvoerhoogte van max 5 meter.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 21:04
quote:
Remy!!!! schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 08:40:
[...]

Even voor mijn beeldvorming, heb je deze aangesloten in de opening van je zwembad? Aan de binnenkant van het zwembad in dat buisje? Want als je die er goed in drukt, dan zou hij dat buisje goed moeten afsluiten, vervolgens kan je dan de slang op dat buisje schuiven en een klem eromheen doen, dat zou in theorie goed moeten werken.

[...]

Ik heb ook jouw filter gebruikt in het begin, maar die was te zwak voor de solarmat. Ik heb mijn solarmat nu op mijn schuurdak liggen (2,5m hoog, en is 5meter van de pomp+filter+zwembad vandaan) en gebruik deze boosterpomp, en die kan het goed aan. Als je je mat dichtbij hebt liggen dan kan je makkelijk een lichter model gebruiken of mogelijk voor een zandfilterpomp gaan.
Dat ratelen wat je hoort is lucht die in de filter zit.
Wat je het best kan doen is de filter uitzetten, en het kleine draaidopje bovenop losdraaien. Vervolgens loopt de filter vol met water en komt er water uit de bovenkant van de filter. Draai die dop weer dicht, en de filter kan weer aan.
Het is echter wel lastig om op die manier lucht uit de mat te krijgen, misschien dat iemand anders hier nog tips voor heeft?

Dan nog een vraag vanuit mijn kant. Ik merk dat ik nog steeds lucht in m'n leidingen blijf houden.
Ik heb het als volgt aangesloten.
Zwembad --> Filter --> Pomp --> Solarmat --> Zwembad.
De filter heb ik uit staan, en de pomp heeft genoeg kracht om water aan te zuigen uit het zwembad via de filter. Vanaf de pomp gaat het water 5 meter zo goed als horizontaal en gaat dan 2,5meter omhoog naar het dak van de schuur (dit kan de pomp makkelijk aan). Vervolgens gaat het water door de solarmat, en dan weer terug naar beneden. Ik heb de buis vanaf 1meter hoogte langzaam schuin naar beneden lopen naar de ingang van het zwembad (in de laatste etappe hoeft het water dus niet meer omhoog). Toch merk ik dat hij al een paar weken lang belletjes aan het blazen is. En zit er ook steeds een 'luchtzak' in het laatste gedeelte van de buis/slang.
Dit had ik in het begin wel verwacht, want voordat je alles aansluit zit er altijd wel ergens lucht in (vooral in die solarmat). Maar ik had verwacht dat dit wel na een paar dagen klaar zou zijn.
Kan het zijn dat er ergens een kleine lekkage zit waardoor ik lucht in mijn leidingen krijg?

Edit: Hmm zit nu net dit plaatje te bekijken, en daar hebben ze het net anders aangesloten:
Dus Zwembad --> Pomp --> Filter --> Solarmat --> Zwembad.
Zou dit een betere opstelling zijn? Naar mijn idee komt er dan nog best veel troep in de pomp terecht :?
Ondetussen alweer bijna een jaartje verder en ondertussen een nieuw huis en een nieuw zwembad verder.
Vaak begint hij op de dag op zo'n 20 graden en richting 17uur is hij 27 graden.
Het zwembad en de solarmat staan nu van 14uur tot 20uur in de zon, dus dat werkt wel erg goed.
De opstelling is nu als volgt: zwembad --> boosterpomp --> solarmat --> filter --> zwembad.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 21:38
Nou daar zou ik al helemaal niet aan beginnen, kind erin, onder piepschuim en zeil en het is gebeurt.

Zolang ze nog geen zwemles hebben gehad, bouw er een hek om heen of iets anders wat 100 % zekerheid geeft met kinderen. Je wilt toch niet dat het ergste gebeurt, dan houd je je leven lang spijt waarom je toch niet voor een 100% safe oplossing hebt gekozen.

Ik zat met hetzelfde probleem en heb toen maar iets gemaakt zodat de kinderen er 100% zeker weten niet inkunnen als ik niet in de buurt ben.

voor beveiliging

https://tweakers.net/ext/f/AuuCteRtFmnGDWBHADzXTY4G/thumb.jpg

na beveiliging

https://tweakers.net/ext/f/2zGyPA68U2UqIYGbqHd3d3gJ/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/Gz3Ar5FgNDrQLi3DCN8nWEbN/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/OWkjgRQba9sUII4WQlW3TiPm/thumb.jpg

Chrisje1983 wijzigde deze reactie 21-07-2018 12:51 (9%)

• lubbertkramer
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 22-10 20:07
Iemand hier nog interesse in drie A Filters, deze besteld bij Amazon en gaan anders retour want wij hebben toch een zandfilterpomp ertussen gezet i.p.v. de filterpomp die bij ons bad zat.Filterpomp alleen verkocht en opgestuurd want koper wou niet wachten tot de extra filters binnenkwamen :)

quote:
Ursamajor schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 08:33:
[...]

Zijn er trouwens nog meer mensen die hun metingen en toevoegingen aan het water bij houden in een excel? Ik heb er ook een doseer berekening om te zien hoeveel gram of mL ik van chloorgranulaat of anti alg moet toevoegen.
Nee maar klinkt goed, ben je van plan jouw opzet te delen hier?

• Arjantje72
  • Registratie: juni 2006
quote:
Koffie schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 07:22:
[...]

Volgens mij heb je zo'n 18 kuub water met een oppervlakte van 15 m2
Vuistregel is meestal minstens de helft van het oppervlakte van je bad aan matten neer te leggen - alles een beetje afhankelijk van in welke hoek ze liggen en hoeveel zon ze op een dag kunnen vangen.
Je pomp van 4 m3 per uur lijkt me ook bij je bad en zal niet al te veel moeite met matten hebben. Zorg er wel voor dat je er een bypass tussen zet zodat je je matten kunt ontsluiten.

[...]

Wat voor collectoren zijn dat?
Sorry voor de late reactie :)

Dus heb ik zo'n 8m aan matten nodig?

Ik heb deze collectoren: Zwembad Zonnecollector zwembad verwarming WG-1000

Acties:
  • +4Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 23:29
Ik heb laatst zelf een zonnecollector gebouwd met tyleenslang omdat de intex verwarmingsmatten na 2 weken kapot gesprongen zijn door de druk van het water denk ik.
Het heeft me ongeveer 100 euro gekost en een dag werk maar het is het wel waard, op een zonnige dag stijgt de temperatuur makkelijk 6 graden. (Intex prism frame van 3m doorsnee)

Zwembad in kwestie: Dit jaar ook maar eens goed aangepakt en de grond geegaliseerd met witte zand en dan schuimmatjes er op:

Work in progress:

Klaar:

Ik heb het paneel op een schuurdakje liggen een meter of 5 van het zwembad, de (tweedehandse) zandfilterpomp staat ook in deze schuur. Alles aangesloten met vijverdarm van van cranenbroek, werkt prima.

• Furiousz
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 15-10 20:10
Sinds een week of 2 heb ik hier ook een Intex 305x76cm zwembad in de tuin staan. Het standaard bijgeleverde pompje heb ik vervangen voor een Intex cartridge pomp 3407 liter/uur. Tevens heb ik er 2 Intex solar matten op aangesloten. Morgen komt er nog een Intex bubbelfolie afdekzeil binnen.

Net als bij zovelen was bij ons de aankoop van het zwembad een redelijke impulsaankoop en heb ik er vooraf niet echt over nagedacht. Nu het spul eenmaal staat, de chloor en ph waarde prima op peil zijn, wil ik het natuurlijk ook gewoon helemaal goed hebben >:) . Ik denk dat ik t.z.t. het pompje wel wil vervangen voor een zandfilter pomp en de kleine solar matten vervang voor een aantal m2 EPDM die ik prima op het garagedak kwijt kan.

Kan iemand iets vertellen over de geluidsproductie van een 4 a 6 m3 zandfilterpomp in verhouding met een cartridge pomp? Ik vind de pomp die we nu hebben redelijk luidruchtig, ondanks dat ik alles 100% goed heb ontlucht! (een optie is om de pomp in de garage te zetten, maar dan zit ik met slangen die over het pad lopen).

http://i66.tinypic.com/2qk7ckh.jpg

Qua automatisering zit ik te denken aan een Sonoff basic i.c.m. een ds18b20 temperatuur sensor zodat ik in Domoticz een tijdschema voor de pomp kan maken en de watertemperatuur kan monitoren :+

3025Wp ZZW | 11 x REC 275 TwinPeak 2 BLK | SMA Sunny Boy 3.0 | PVoutput

• Remy!!!!
Het beest is binnen! Het is maar goed dat hij in de garage staat want hij maakt een beste herrie (dit is de 10m3 variant). Nu nog wachten op de rest van de spullen en dan kan hij het zwembad goed schoon houden.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 23-10 16:49

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Rond 3 uur de pomp maar uitgezet, door de solarmatten zat ik inmiddels op de 30,5 graden :+
Genieten zo, met dit weer :Y)

• Arjantje72
  • Registratie: juni 2006
Koffie schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 21:12:
[...]

Zolang jij niet een verlengblokje NAAST je bad hebt, maar de boel netjes en veilig hebt is er niets aan de hand.
Zorg voor goede aarding van je apparatuur en dat er geen water bij kan.
Ik zet mijn pomp echt niet af omdat er ineens iemand in springt hoor.
Ik heb zoiets als tussenstukje want anders haalt de pomp het stopcontact in mijn schuurtje niet :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JB
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 23:43

JB

Cédric roelt!

Giel83 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:45:
Nu dacht ik slim te zijn door gewoon een intex filterpompje (2271 liter) te kopen voor ons kleine opblaaszwembadje (5 a 600 liter) en daarnaast een intex solar mat er op aan te sluiten. Maar blijkbaar is de pomp niet krachtig genoeg om het water eruit te pompen... Leverancier zegt dat zoiets niet bestaat, maar dat lijkt me sterk.
Ik ben dus op zoek naar een pomp (liefst ook nog een beetje stil) die ook nog het water door de solar mat kan pompen.
Gaat om dit zwembadje: https://www.bol.com/nl/p/...cm/9200000096913939/?s2a=
Iemand een idee?
Ik heb nog een Intex 3407 liter over. Daar gaat het wel mee. Houd nog steeds niet over want die mat is gewoon ruk. Dat blijft niet strak liggen en duwt zich op een "hoop" etc.

Heb sinds gisteren een zandfilterpomp met glas erin (opvoerhoogte 6,5m) recht onder die mat staan (2,5m hoog) en dan gaat het nog niet met veel druk terug het bad in. Nu heb ik de pomp wel weer 7 meter van bad staan en moet het ook nog zeker 10 meter terug vanuit de mat.

Die mat gaat hier weg, ik moet alleen iets verzinnen op mijn uitdaging (schuin dak tuinhuis). Denk dat buis oprollen het makkelijkste en goedkoopste gaat zijn, maar hoe ik het geheel vast krijg weet ik nog niet zo goed :/

http://www.jaconet.nl/meuk/mat.jpg

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Meer mensen hier die met DIY vijverslang onderstaande hebben gefabriceerd?

Twijfel nog of ik gewoon dezelfde diameter zal pakken en dan 30m slang zo neerleggen (is zo'n 1 m2 oppervlak) of dat ik beter een kleinere diameter kan pakken ivm doorvoer/opwarmtetijd. Weerstand kan ik eventueel regelen met een klep/bypass.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

g00gle schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:44:
@JB Ik heb wel een idee voor je, als je zwarte buis te pakken kunt krijgen flexibel.
En je pakt een gaaspaneel van de bouwmarkt. Hierop kun je het vervolgens in rondjes bevestigen met tight wraps. En die kun je in z'n geheel op de dak mikken.
Zie hier 8) Nu nog testen op het dak want dat blijft zo niet liggen. Het bovenste gedeelte wil ik nog ombuigen (liefste schuin ivm nok, maar dat gaan de lasnaden niet trekken denk ik). Dus nog even zien hoe alles blijft liggen straks.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

g00gle schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:57:
[...]

Dat had je moeten doen voordat je die slang erop maakte. Dan kun je het heet stoken met een gasbrandertje. Dan kun je het heel gemakkelijk buigen!

Verder nice man, ben heel benieuwd hoe dit gaat werken. Overigens denk ik dat het wel blijft liggen als er water in staat. Word het geheel best wat zwaarder door!
En dat ligt gewoon muurvast! Bovenste stuk omgebogen zodat het om de nok heen gaat. Klein beetje schuinte gehaald (schuin gebogen op 1 horizontale maaswijdte met bezemsteel, zodat ik de lasnaden niet belastte met buigen).

Je voelde net zelfs nog dat die slang warmte opneemt nu in de avond. Ben benieuwd. Morgen komt mijn draadloze waterthermometer binnen, dus kan ik het mooi in de gaten houden.

BounceMeister schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 18:16:
[...]

Ziet er netjes uit! Hoe lang is die buis en wat is de diameter nu ongeveer?
Dit lijkt me robuuster dan zo'n intex solarmat.
Ik zou hem dan wel afkoppelbaar willen, zodat ik hem kan weghalen wanneer ik hem niet gebruik. Zo groot is onze tuin helaas niet.
Dit is niet groter dan die mat. Is 32mm vijverslang van 30 meter. Zoals je ziet op de 1e foto ook afkoppelbaar. Gewoon bij de "PVC afdeling" paar pijpjes en slangklemmen meenemen.

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

MieJuul schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:30:
Simpel tijdklokje scoren bij de kringloop een idee?!
Hier hebben ze een hele bak van die dingen, kosten een appel en een ei
Daar schiet ik niets mee op? Ik kan alles schakelen via domotica maar deze pomp heeft een ingebouwde aardlek. Als de stroom eraf gaat, dan krijg je 'm niet meer aan zonder eerst op de knop te drukken.

Zo'n ding;

JB wijzigde deze reactie 04-07-2019 22:34 (16%)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
vso schreef op zondag 21 juli 2019 @ 13:24:
[...]
foto's zeggen meer dan worden :)

maar als ik het goed begrijp heb je een aparte pomp ?

Volgens mij mag je geen enkele pomp "aan" hebben tijdens dat er mensen zwemmen, maar dat word vaak genegeerd. alleen de zwembad pompen (de cartridge in ieder geval) zijn 12v en /of hebben een aparte aardlek schakelaar.
Zo ligt het op de schuur. (Foto wat bijgesneden ivm privacy)

Ik heb de intex 3407 filterpomp op de in- en uitgang van het zwembad aangesloten, daar is niks aan veranderd. De slangen van de solar heater hangen gewoon over de rand. Ik heb het laatste stuk bij het bad vijverslang gebruikt. De pomp is een dompelpomp.

• BounceMeister
  • Niet online
Ik zet die dompelpomp er ook alleen in wanneer er niemand zwemt. Alle slangen gaan uit het bad, dus er is ook geen contact meer via de waterslang.

@vso, zou je eventueel zo'n aardlekstekker vóór de kaku kunnen zetten?

Nog even een beginnersvraag. Ik heb een pot chloortabs van 2,7 gram per stuk, snel oplossend (uit het Interline starterspakket mini). Die geven per tablet 1,5ppm (mg/l) per m3, dus ik vul dat omgerekend aan nadat ik de waarde met het teststripje gemeten heb. Het aantal tabs komt overeen met het aantal wat hier geadviseerd wordt.
Een of twee dagen later is al het chloor weer verdwenen (laagste waarde op het stripje). Is het dan verstandig om steeds bij te vullen met deze tabs, of zou er een 20 gram langzaamoplossende tab in kunnen? Het badje is maar 2,4m3. Hoe snel lost zo'n "langzame" tab dan op? Ik neem aan dat het uiteindelijk dezelfde soort chloor is?

• Trichoglossus
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 19:05
Dat was het weer voor deze zomer. Weersverwachting is dramatisch. Dompelpomp erin en 7m3 door het riool.

Mijn zwembad heeft een 32mm aansluiting, en daarom dus dit koppelstuk tussen de zandfilterpomp en het zwembad.

Had ik eigenlijk ook niet zoiets moeten aanschaffen?:

Het voorfilter schoonmaken (zat natuurlijk niet op mijn oude cartridgepomp) gaat anders niet lukken denk ik.

Waar laten jullie die pomp met die bak zand erin in de winter?

• BounceMeister
  • Niet online
Trichoglossus schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 10:23:
Dat was het weer voor deze zomer. Weersverwachting is dramatisch. Dompelpomp erin en 7m3 door het riool.

Mijn zwembad heeft een 32mm aansluiting, en daarom dus dit koppelstuk tussen de zandfilterpomp en het zwembad.

[Afbeelding]

Had ik eigenlijk ook niet zoiets moeten aanschaffen?:
[Afbeelding]

Het voorfilter schoonmaken (zat natuurlijk niet op mijn oude cartridgepomp) gaat anders niet lukken denk ik.

Waar laten jullie die pomp met die bak zand erin in de winter?

Heb je van die zwarte doppen bij je zwembad gekregen waar je aan de binnenkant van het zwembad de gaten mee af kan sluiten?

• Trichoglossus
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 19:05
BounceMeister schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:17:
[...]

Wanneer ik alleen het roostertje aan de binnenkant losdraai, dan past dit dopje over een klein randje wat er dan overblijft. Je duwt dus niet het dopje erin, maar zet het als een hoedje erop. Bij de inlaat hetzelfde, je schroeft alleen het kapje in het bad los en zet dan dit dopje erop.
Nu heb ik maar een relatief klein badje, maar ik neem aan dat alle intex 32mm aansluitingen hetzelfde zijn.
Ik heb 2 (dezelfde) aansluitingen gebruikt waarbij dat niet kon.
Die met een filtertje erin liggen er ook zag ik. Volgend jaar ff opletten dus.. :+

• Ursamajor
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 00:08

Ursamajor

Astrofotograaf

Zelf heb ik het idee om zoiets op de bbq te leggen

Lijkt me dat dit genoeg hitte krijgt om het bad wat sneller dan in 7 uur te verwarmen. Had youtubefilmpjes gezien van mensen die een oud olievat om hadden gebouwd en in mum van tijd met een stuk minder koper het water tegen de 40 graden aan kregen in een 2,4 kuub badje.

Wil er natuurlijk wel een pomp met variabele doorvoersnelheid voor plaatsen :-)

Gadgets FTW!

• BounceMeister
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 16:11:
Vandaag toch nog ff stiekum zwemmen ..

zwembad is nog lekker helder en redelijk warm
Mooi!
Vanmorgen was de temperatuur van mijn zwembad weer gezakt tot 22 graden. Dat is echt te koud.

Ik heb vandaag alles opgeruimd, nu het nog warm en droog is. Ik zie de komende 14 dagen alleen maar kou en regen in de weersvoorspelling. :'(

Ik ben er al wel de hele dag mee bezig, het lijkt meer werk dan opzetten! ;)

Eens kijken of ik volgend jaar de huidige solar heater ga "inpakken" in een kist met plexiglas of polycarbonaat. Maar aangezien dat best prijzig is, kan ik er voor dat geld net zo goed een tweede spiraal naast leggen, dat lijkt me uiteindelijk meer rendement te geven.

BounceMeister wijzigde deze reactie 31-08-2019 17:46 (17%)

• Chrisje1983
  • Registratie: februari 2012
Mijn geïsoleerde badje met turbo kachel.

Ik had het al eens eerder hier gepost maar goed, heel veel werk om het hout gestookt op temperatuur te.krijgen en houden. Beste werkt cp1 pallet hout plankjes, met de blower eronder wordt dat super heet. Moet je geen buren hebben want het branden met een blower maakt echt een flinke herrie.

In de komende jaren wil ik zonnecollectoren uitbreiden met 2 extra matten en kleppen door lux en temperatuur gestuurd door middel van domoticz. Dan heb je er geen omkijken meer na, met mooi weer altijd een warm bad.

Nadeel van isoleren, dit jaar weinig gedaan aan verwarmen en het bad blijft de hele zomer lang 20 graden.

• Remy!!!!
De afgelopen dagen het zwembad afgebroken en de filterpomp schoongemaakt. Ik had niet verwacht dat de filterbollen zo vies zouden zijn, maar na een wasbeurt in de wasmachine zijn ze weer als schoon en klaar voor volgend jaar.
Echt ideaal die filterbollen, de pomp (kan 55kg zand in) wordt er niet te zwaar door waardoor je hem makkelijk kan verplaatsen, en die dingen kan je makkelijk schoonmaken.

Voor:

Na (in het echt zijn ze wat witter, is een slechte foto):
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True