Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 15-08 19:49
Goedemiddag Mede tweakers,

ik ben sinds 2 jaar in het bezit van een mooi intex metal frame pool 366cm diameter(6500 liter).
vorig jaar hebben we met een olievat het water warm gestookt , echter geeft dit veel rook en problemen met kleur van het water.

Nu ben ik van plan om een zandfilterpomp van 6M3 te plaatsen en deze hierna het dak (+-2,5 meter hoog ) op te laten lopen en hier 3 solar matten te plaatsen (1,10m per stuk) en hierna weer het zwembad in.

nu loop ik tegen de volgende punten :
1. solar mat geeft aan dat het geleik vloers moet zijn met het zwembad.
2. zandfilterpomp geeft aan maximaal 12 uur per dag te mogen draaien maar advies is maar 2 uur te draaien , kan deze gewoon 12 uur per dag ? anders komt het water nooit het dak op.
3. nog meer tips om het zwembad lekker te verwarmen ?

alvast bedankt !

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
https://www.sunnytent.com/

Hier al eens naar gekeken?
Het is wel een flinke uitgave, maar het krijgt zonder moeite je water warm en het blijft ook veel langer warm en schoon.
Het kost geen energie en je hoeft geen dure pompen of solar matten te plaatsen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

Acties:
  • +2Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 14:32
quote:
Zeeuw schreef op zondag 24 mei 2015 @ 20:10:
In de zomer zelfs zo warm dat we het water niet meer via de matten lieten lopen...
Ik heb zelf geen zwembad (nog niet), maar familie laat de pomp snachts door de matten lopen bij hete dagen om het water juist te koelen! Volgens mij werkte dat best goed, mits het natuurlijk wel een wat koelere nacht is...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArwinV
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 10:22
- afdekzeil zodat er niet allemaal rotzooi in het water komt als er niet gezwommen wordt
- grondzeil (ik heb gewoon bouwzeil van action gekocht) om het bad op te zetten, niet om het water in orde te houden, maar ik noem hem toch maar even.
- Netje om drijfvuil weg te scheppen, als je gelijk een skimmer op je filterpomp aansluit scheelt dat trouwens ook wel wat.

Tip is wel om even goed rond te snuffelen bij diverse aanbieders want de prijzen verschillen nog behoorlijk. En kijk gelijk welke maat je maximaal kwijt kan want het is zonde als je achteraf toch liever een iets grotere had gekocht. Hou daarbij wel rekening met de buitenmaten! Intex heeft tekeningen waar per bad op staat aangegeven hoeveel grondoppervlak je nodig hebt. Bij de maat van het bad zelf komt namelijk nog wat bij voor het framewerk!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

Notna

Where are you?®

quote:
Remy!!!! schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 16:03:
[...]

Heb jij het extra pompje toevallig al?
Ik wil mijn solarmat ook op m'n schuurdak leggen en ik heb ook weinig zin om een nieuwe pomp te halen van +100 euro.

Mocht iemand anders nog een idee hebben hiervoor, ik zat ook al te denken aan vijverpompen maar daar heb ik zo snel ook nog niets voor gevonden.
Ik rakel even een DM thread op die ik heb gehad met andere mensen hierover en stuur je zo een DM met de informatie.

Kort gezegd; ik heb deze pomp (was toen 95 euro, flink omhoog gegaan in prijs!) en die werkt uitermate prima. Je moet wel creatief worden met slangen, maar dat gaat best.

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
quote:
RoyK schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:46:
Ik twijfel nog enorm over de afmeting. Mijn vrouw en ik zijn het er niet over eens. We hebben geen mega tuin en wil ik voor de 260x160 gaan, waar mijn vrouw zegt, laten we voor de 300x200 gaan. Relatief natuurlijk slechts 40 cm groter, maar 1000 liter meer (financieel niet spannend) en een grotere pomp nodig die 2x meer kost. Ik kan me voorstellen dat het bad aan de buitenzijde een stuk groter is dan 300x200. Gaan die 40 cm aan 2 kanten echt een enorm beleving verschil maken?
Alleen al daarom 300x200 halen. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 14-08 22:36

RoyK

Tekenaar!

haha jazeker, ik heb het tot ten treuren zitten uitmeten. Ik ben er middels achter gekomen dat de buitenmaten van het zwembad 300x200cm --> 361x259 cm zijn en van de 260x160cm --> 310x208cm zijn.

[fluiste rmode]
De 260x160 gaat hem worden, ook al gaat ze op dr kop staan. Het blijven vrouwen heh... erg sterk in een heleboel, maar niet als het gaat om inschatten :D
[/fluister mode]

De liefste decoraties met illustraties van Roy Korpel voor baby en kinderkamers > Lievespulletjes

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
gewoon 260x160 halen, doos wegpleuren en volhouden dat het 300x200 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArwinV
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 10:22
Ik loop al een tijdje met het idee in mijn kop om tyleenslang onder de zonnepanelen door te laten lopen zodat het zwembad verwarmd wordt en de panelen gelijktijdig gekoeld. Moet er alleen nog een keer mee aan de slag om het ook daadwerkelijk te doen.

• redfoxert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Het verschil in water temp op goed warme dagen was echt behoorlijk groot. De dompelpomp had net genoeg kracht om het water een meter of 3 omhoog te pompen en door 3 van de Intex matten te duwen. Vervolgens kwam er een lekker warm stroompje water door de slang weer van het dak af.

De kinderen hebben zich kostelijk geamuseerd, en wij natuurlijk ook. Het was ook zeer relaxed om af en toe als er geen kinderen waren even rond te dobberen in een zwemband :D
quote:
Warm-water.be schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 10:14:
Hoe groot is het drukverlies in een intex Solar mat ?
Drukverlies is nog best te doen voor een krachtige pomp door 3 matjes. De kleinste Intex pomp krijgt het water zonder hoogte verschil nog redelijk door 1 matje. Meer moet je er ook niet op aansluiten. Pas bij zwaardere pompen kan je overwegen meer matten aan te sluiten.
quote:
RoyK schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 12:59:
ik heb al een paar mensen zien werken met een slang die ze in de exit prikken (het water dat weer het bad in komt) en zo door de slang wordt gedrukt...deze zigzaggend op de grond hebben gelegd en zo weer terug het bad in.. een slang van 10 euro die het werk doet :D
De matten zijn iets meer dan 1m2 per stuk (1,20x1,20) dus het valt nog best mee qua grootte.

redfoxert wijzigde deze reactie 09-09-2016 13:10 (52%)

Intel i5-2500K/GB Z68X-UD3H-B3/GB R9 290/2x8096MB Crucial Ballistix DDR3-1600/Crucial MX200 500GB/25" Dell 2515H

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

quote:
Remy!!!! schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 22:41:
Even een kleine (jaarlijkse) kick.
Op dit moment heb ik een intex zwembad van 2,44 diameter. En deze staat zo'n 4 meter van de schuur vandaan. En we willen 1 (of meerdere) Intex Solarmatten op de schuur leggen omdat dit de enige plek is waar we zo'n 8uur per dag zon hebben (en ze liggen daar niet in de weg).
Verleden jaar heb ik van Notna een enorm informatieve PB gekregen met enorm veel informatie, maar ik zit nog met 1 kleine vraag.

Ik ben van plan deze pomp aan te schaffen (misschien een zwakker/sterker model, qua geld maakt het zo goed als niets uit).
Maar nu moet die pomp dus zo'n 4 meter water horizontaal vanaf het zwembad naar de schuur pompen, om het vervolgens 2 meter omhoog te pompen (en daarna via dezelfde route weer naar beneden).
Mijn bedoeling is om dit via gladde 38mm PVC buizen te doen, maar als ik overal op internet kijk dan gebruikt men geribbelde buizen om het zwembadwater te vervoeren. Zit er nog een bepaalde reden achter om geribbelde buizen/slangen te gebruiken in plaats van gladde?
Heeft denk ik te maken met flexibiliteit en sterkte. Gladde buizen zijn, lijkt mij, een stuk kwetsbaarder dan geribbelde buizen, nog afgezien van het feit dat geribbelde buizen flexibeler zijn

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

quote:
Remy!!!! schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 23:01:
Maar als ik gewoon gladde PVC buizen over de grond leg en tegen de schuur aan, dan zou dat toch gewoon goed moeten gaan? Glad = minder weerstand = beter? In de bochten zal ik mogelijk wel geribbelde buizen gebruiken.
Zou prima moeten gaan hoor, maar je vroeg waarom het minder gebruikt wordt :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:44

vso

raap voor zijn recht

quote:
Remy!!!! schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 23:09:
Haha, ja dat klopt :P
Morgen maar eens beslissen welke ik ga nemen, die site scheelt in ieder geval behoorlijk qua geld in vergelijking met diverse Nederlands shops.
1 zonne mat had ik bij een 244 genoeg aan. ik heb nu 305cm en dan heb je er wel 2 nodig.

je kan ook een zandfilter pomp nemen, neem er wel 1 met voorfilter :) die een 4 kuub kan al een hoogte verschil van 4 meter aan .. en de 6 weg kleppen hebben een bypass optie zodat je het niet "filtert"
en voordat je het water omhoogvoert zet je er 2 kogelkranen tussen ..
als je water via een er zwak straaltje na het doorlopen van je zonnematten eruit komt ben je er al ..

Ik had 2 solar matten
1x intex solar mat (15,-)
1x sollar collector medium (70,-)

De solar collector medium heeft het na 4 jaar begeven .. die is letterlijk uitelkaar geklapt. gevolg half leeg bad. maar gezien deze geheel 32/38 mm doorgang heeft scheelt dat kwa druk verlies.. alleen omdat de intex meer weerstand bied (denk ik) + leeftijd .. is deze uitelkaar geklapt.

De intex heeft een soort van druk ventiel .. maar in praktijk lekt tie als je hem niet "rechtop" monteert wat voor mij inhoud dat ik iets bij de aansluiting eronder heb gelegd .

Wat voor mij daarnaast enorm scheelt is deze matten uit de wind te leggen (soort doos met folie/plexiglas ofzo erom heen te fabriceren. ze worden dan 2x zo effectief.

o ja een bypass is wel erg prettig

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• The Executer
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 11:44
Vanavond toevallig in het hok geweest. Gelijk even gekeken naar het oude zwembad, en wat kwam ik daar tegen (maal 2):

Binnenkort even een opvoerpomp/vijverpomp/boosterpomp kopen, dan zijn we klaar. Zandfilter zou prettig zijn, maar het verwisselen van de cartridge hebben we eigenlijk nog niet gedaan. Heb er net 6 besteld, dus kunnen volgend jaar eerst weer vooruit. Daarna maar eens verder kijken. Voordeel is wel dat we met een zandfilter gelijk flink power hebben met 6000l/h met een opvoerhoogte van max 5 meter.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• Remy!!!!
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 11:41
quote:
ElGrandoNeuso schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:44:
[...]

Ben je hier nog verder mee gekomen? Ben benieuwd naar ervaringen over deze pomp. Zelf in bezit van een 3 meter rond zwembad, 1,20 hoog icm met een intex 2,2m3 pomp. Gezien de wisselvallige zomer heb ik er een 3.5kw warmtepomp op aangesloten en het is heerlijk dobberen bij 28gr :P. Probleem is alleen dat de intex pomp te licht is en het warme water niet goed het zwembad in spuit, waardoor het niet goed wordt 'gemengd'. Ik ben dus op zoek naar een zwaardere pomp die ik er tussen kan zetten die niet teveel stroom verbruikt en bij voorkeur stil is.
Jup zie dit bericht voor iets meer info.
Naar mijn idee is die pomp goed genoeg voor jouw eisen :)

• Remy!!!!
Als er geen lucht in zit, dan is hij echt superstil. Over het algemeen hoor ik hem bijna nooit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 14:17

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

quote:
TerrorSource schreef op maandag 2 juli 2018 @ 21:46:
[...]

Zeker niet goedkoop! Dat is duurder als zwembad + alle accessoires bij elkaar 8)7
Welkom in de zwembadwereld , waar de kosten niet je zwembad zijn maar alles er omheen ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Remy!!!!
Goeie vraag en die opstelling heb ik ook geprobeerd, maar dan gaat het dus als volgt:
zwembad --> boosterpomp --> filter --> solarmat --> zwembad

Met die volgorde krijgt de filter te veel water van de booster om te verwerken en dan stroomt er water uit alle mogelijke locaties :')
Ik heb ook geprobeerd om de filter voor de booster te zetten maar dan krijgt de booster te weinig water om goed te werken en dan gaat ie steeds 'droog' draaien.
Dus dit leek mij de beste opstelling, en inderdaad uiteindelijk zou het weinig uitmaken. Ik heb de booster een uur lang gebruikt om de oude vijver leeg te pompen, en dat water was vies genoeg. Maar het was gewoon een kwestie van de booster even open schroeven en dan de prut eruit halen en dan werkt hij verder weer perfect. Ik ben dus niet bang dat de booster vies wordt en daar kapot van gaat. Het kan natuurlijk altijd dat de solarmat vies wordt van binnen maar dat zien we tegen die tijd dan wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Maak je geen zorgen. Onze Intex zandfilterpomp -ik meen 6K liter p/u- maakt nauwelijks geluid. De standaard filterpompen maken meer geluid.

edit:
Misschien is dat antwoord iets te kort door de bocht. Gezien de grootte van je bad ga ik ervan uit dat je een bovengemiddeld grote tuin hebt. Vanaf een meter of 5 afstand hooe ik onze pomp al bijna niet meer. De filterpomp van de buren hoor ik duidelijk, terwijl de afstand groter is.

saviour wijzigde deze reactie 17-07-2018 14:28 (51%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Als een cartridge pomp veel geluid maakt dan moeten ze het ding eens een keer ontluchten. Sowieso regelmatig want zodra er lucht in komt gaat ie lawaai maken :)

Intel i5-2500K/GB Z68X-UD3H-B3/GB R9 290/2x8096MB Crucial Ballistix DDR3-1600/Crucial MX200 500GB/25" Dell 2515H

Acties:
  • +1Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
quote:
Bo0bz schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 01:23:
Een vraag over het veilig afdekken van een Intex prisma frame zwembad. Bestaan er veilige afdekopties voor kleine kinderen? Ik kom alleen maar dingen tegen voor inbouwzwembaden. Zoontje is nu pas 6 maanden maar volgend jaar zomer moet er wel iets komen. Iemand tips?
Hoe hoog is je zwembad? Ik heb een 3.06m framepool die volgens mij 75 cm hoog is. Mn dochter van 6 klimt er nu pas net zelf in. De jongste van 4 met een beetje hulp.

Ik vermoed dat als die van jou volgend jaar met anderhalf net goed en wel kan lopen er echt zelf nog niet in klimt :)

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 12:17
Nou daar zou ik al helemaal niet aan beginnen, kind erin, onder piepschuim en zeil en het is gebeurt.

Zolang ze nog geen zwemles hebben gehad, bouw er een hek om heen of iets anders wat 100 % zekerheid geeft met kinderen. Je wilt toch niet dat het ergste gebeurt, dan houd je je leven lang spijt waarom je toch niet voor een 100% safe oplossing hebt gekozen.

Ik zat met hetzelfde probleem en heb toen maar iets gemaakt zodat de kinderen er 100% zeker weten niet inkunnen als ik niet in de buurt ben.

voor beveiliging

https://tweakers.net/ext/f/AuuCteRtFmnGDWBHADzXTY4G/thumb.jpg

na beveiliging

https://tweakers.net/ext/f/2zGyPA68U2UqIYGbqHd3d3gJ/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/Gz3Ar5FgNDrQLi3DCN8nWEbN/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/OWkjgRQba9sUII4WQlW3TiPm/thumb.jpg

Chrisje1983 wijzigde deze reactie 21-07-2018 12:51 (9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

quote:
lubbertkramer schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:14:
[...]

Maar op dit moment heb ik maar een intex solarmat liggen, deze gaat dus wel voldoende zijn voor een bad van 14000 liter, ik was namelijk aan het kijken om epdm (op het dak) / solardome erbij aan te schaffen
Het zal aanzienlijk langer duren met 1 mat, met 2 gaat het al een stuk rapper. 14k L is nogal een gigantische bak met water op om te warmen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

quote:
urk_forever schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:51:
Leuk topic, sinds een week of 2 staat ons Intext Fast Set bad ook op (voor de tweede keer in 10 jaar tijd 8)7 ). Afgelopen donderdag het water ververst omdat het troebel en melkwit was, nu heb ik de ph en chloor op de juiste waarde.

Even een paar vragen, binnenkort gaan we 12 dagen op vakantie. Zou het water in die tijd goed blijven als ik voor de tijd de juiste waardes heb en de pomp laat draaien?

Om de chloor waarde goed te krijgen heb ik behoorlijk wat chloor granulaat toe moeten voegen. Op de emmer stond een dosering van 18 gr per 10m3 om de waarde met 0,1 te verhogen. Ons bad is 2,5m3 dus ik heb een dosering van 4,5gr aangehouden. Uiteindelijk heb ik 40 gr toegevoegd zodat de waarde ongeveer 2ppm is volgens mijn teststrips. Is het normaal om zoveel boven de dosering toe te voegen? Het gaat trouwens om Interline Chloor 55 granulaat.
Dat melkwitte had je ook wel weggekregen met een chloorshock (vermoed ik), maar dat is nu mosterd na de maaltijd ;)

Dat gezegd hebbende; Ik heb hetzelfde dilemma. Ik heb wat dingen opgezocht, en vooralsnog is het credo:

- Goed afdekken zodat er geen vuil in kan komen
- Zorg dat Chloor én pH waarde optimaal zijn (tegen de bovengrens aan het liefste)
- Zet de pomp op een tijdschakelaar om minimaal 8 tot 12 uur per dag te pompen

En dan zou het water bij terugkomst nog goed moeten zijn. Je moet dan wellicht nog het eea toevoegen om weer op de goede waardes te komen. Is er niet iemand die na 6 dagen even wat chloortabletten erin kan mikken voor je?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 12:04
quote:
redfoxert schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 09:46:
[...]

Dat is ook precies de reden waarom ik mijn verwarmingsmatten op een los circulatiesysteem heb zitten en niet via de filterpomp :)

Vorig jaar de fout gemaakt om met heel warm weer de verwarming toch aan te zetten. Gevolg, water van 37 graden terwijl de buitentemperatuur 34 was ... het water was gewoon vies warm :)
Ik heb het dus ruim over de 50 gehad .. heb nu dus een timer erop gezeten de pomp draait 4 uurtjes, evenals het zoutwatersysteem. Dat gaat voorlopig goed. Volgend jaar iets met arduino etc inelkaar zetten zodat het wat beter gaat.

Alhoewel ik op marktplaats een mooie intex van 7 meter zag staan..

• TerrorSource
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 12:55
quote:
Heb inmiddels een pot mini tabs en 20g tabs gehaald bij Welkoop, Thanks @lubbertkramer voor de tip!

Tweakers V&A Ads
oa. Raspberry Pi 3b + 7Inch Touch Screen & Domotica

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

quote:
Arjantje72 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 15:58:
[...]

Sorry voor de late reactie :)

Dus heb ik zo'n 8m aan matten nodig?

Ik heb deze collectoren: Zwembad Zonnecollector zwembad verwarming WG-1000
[afbeelding]
Aha van die bolletjes. Ik zou voor een paar mooie EPDM matten gaan. Als je meer wil kun je ze altijd uitbreiden door ze breder te maken.
quote:
Oxellaar schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:55:
[...]
De teststrips, maar ook de elektronische meters, meten vrije chloor. Dus ik heb het over 2 a 3ppm vrije chloor continu en 7ppm vrije chloor als shock.
En het is niet waar dat 2ppm vrije chloor, gelijk staat qua desinfectie als 7ppm of hoger.
De dosering per doeleind is iedere keer anders. Voor desinfectie van sanitair, waterleidingen, zwembaden, spa en jacuzzi enz enz, allemaal hebben ze een andere dosering.
Baby/peuterbadjes in zwembaden worden ook vaak op een iets hogere ppm gehouden dan gewone baden.
Puur vanwege hogere watertemperatuur, dus meer kans op bacteriegroei en meer vervuiling door de peuters(want zwempampers houden niet veel tegen)
Precies, hoe groter de vervuiling hoe groter je verbruik (het is eerder op), maar als jij constant op peil blijft maakt het niets uit hoeveel erin zit.

Ik zit hier af en toes zelfs op gewoon 0 ppm chloor, maar vanwege zoutelektrolyse kan ik in behoorlijk snel tempo 0,6 ppm per uur toevoegen.
Als je goed met je water omgaat, weet wat er in zit (en zwemt :P ) en weet hoe met je middelen om te gaan kun je heus wel eens even zonder chloor zitten.

Koffie wijzigde deze reactie 08-08-2018 21:55 (57%)

• urk_forever
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15:20
quote:
urk_forever schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:51:
Leuk topic, sinds een week of 2 staat ons Intext Fast Set bad ook op (voor de tweede keer in 10 jaar tijd 8)7 ). Afgelopen donderdag het water ververst omdat het troebel en melkwit was, nu heb ik de ph en chloor op de juiste waarde.

Even een paar vragen, binnenkort gaan we 12 dagen op vakantie. Zou het water in die tijd goed blijven als ik voor de tijd de juiste waardes heb en de pomp laat draaien?
Naar aanleiding van jullie tips hebben we het zwembad laten staan toen we op vakantie waren en het water zag er nog perfect uit toen we terug kwamen. Ook de waardes waren nog goed. Afgelopen weekend wel het zwembad leeg laten lopen en opgeruimd omdat het weer niet meer zo goed was en het water koud was. Volgend jaar weer verder :)

Hail to the king baby!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Remy!!!! schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:59:
[...]

De pomp die ik nu heb is al een booster pomp naar mijn idee.
:F

Het is laat, laten we het daarop houden :') :+

Als dat een pisstraaltje geeft: ga dan voor een goede zandfilterpomp. Ik zou meteen voor de grotere versie gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Remy!!!! schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:42:
Weer even een klein kickje.
Heb sinds vandaag het zwembad weer staan en had verleden jaar de solarmat zo goed als naast het zwembad liggen. Maar dit jaar heb ik deze op het schuurdak gelegd (2,5 meter hoog en zo'n 7á8 meter van het zwembad vandaan).
De opstelling is als volgt:
zwembad --> pomp (maar dan een 8000liter per uur variant) --> filter --> solarmat --> terug het zwembad in.

Dit levert nu een enorm zwak straaltje uit het zwembad en merk dat de waterdoorstroming niet goed genoeg is om de skimmer zijn werk te laten doen. Toen de solarmat zo goed als naast het zwembad lag, was dit totaal geen probleem.

Nu zit ik al een langere tijd te denken om een zandfilterpomp te nemen, maar welke?
Omdat de pomp nu 8000 liter water per uur aankan, ben ik benieuwd of een zandfilterpomp als deze voldoende is met de hoop dat die misschien krachtiger/anders werkt dan mijn amateuristische opstelling. Of moet ik gebruik maken van het grotere broertje?
Gooi die lullige pompjes er tussen uit, heb je niets aan. Vervang die voor een zandfilterpomp(je).
Die intex cardridge dingen gaan echt niet 2500 liter water kunnen schoonhouden.

Je linkt naar een intex zandfilterpomp welke 8m3 per uur kan doen, dat is sowieo al voldoende voor je hoeveelheid water. Ik kan alleen zo snel in de specs niet zien wat de opvoerhoogte van die pomp is. Zeker de goedkope pompen willen moeite hebben als de boel omhoog moet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Remy!!!!
Om nog even een vervolg te geven, net deze besteld (en nog genoeg andere prut) dus hopelijk hebben we eerdaags goeie doorstroming.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 18-08 21:24
Ik heb laatst zelf een zonnecollector gebouwd met tyleenslang omdat de intex verwarmingsmatten na 2 weken kapot gesprongen zijn door de druk van het water denk ik.
Het heeft me ongeveer 100 euro gekost en een dag werk maar het is het wel waard, op een zonnige dag stijgt de temperatuur makkelijk 6 graden. (Intex prism frame van 3m doorsnee)

Zwembad in kwestie: Dit jaar ook maar eens goed aangepakt en de grond geegaliseerd met witte zand en dan schuimmatjes er op:

Work in progress:

Klaar:

Ik heb het paneel op een schuurdakje liggen een meter of 5 van het zwembad, de (tweedehandse) zandfilterpomp staat ook in deze schuur. Alles aangesloten met vijverdarm van van cranenbroek, werkt prima.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 18-08 07:43
@Remy!!!! Op deze site (https://www.top-zwembadsh...r-zwembadverwarming#specs) staat een overzicht van verschillende solar systemen. Als je iets naar beneden scrolt dat zie je het verschil in capaciteit en eisen van een bol/paneel. Nu zien ze er op die site net iets anders uit als in jouw link maar ik zou dus even opzoeken hoeveel ze kunnen leveren en of dat werkt in combi met jouw pomp. Zelf ook op zoek maar nog geen knoop doorgehakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso

vso

raap voor zijn recht

Remy!!!! schreef op maandag 17 juni 2019 @ 00:14:
Net deze besteld als vervanging voor mijn lekke intex matje (hopelijk is de site een beetje betrouwbaar, ik twijfel een beetje, maar goed via paypal betaald dus heb een soort van koopbescherming...) , hopelijk doet deze het een stuk beter. Heb er tevens een bypass bij besteld, en daar wil ik mijn simpele 8m3 pomp ook op aansluiten zodat ik die 24x7 aan kan hebben (gebruikt 'maar' 80W ipv 550W). En dan gebruik ik de zandfilter om dagelijks het zwembad goed schoon te maken.
na een 80,- solar mat (3 zomers mee gedaan op 2,5m (rond) in een diy bak met plexiglas .. kreg ik het zwembad 34 graden oid .. (vies warm) de intex 15,- matjes tja .. voor de prijs mag je niet klagen .. maar die 80,- was beter. (kan link niet zsm vinden)

Nu heb ik de 600x68 pvc collector op mijn schuur gemonteerd, (vorig zomer) voor mijn 3m (rond) intex zwembad met bypass en 6kuub zandfilter .. deze zomer moest ik omdat lijmen niet lukte toch 1 "buis" afdichten met schroeven .. (in de winter op het dak gelaten maar wel leeg geblazen)

Ik heb alleen lekkages gehad omdat #%@)(*@)(#% kinderen er toch overheen lopen, vandaar op het (schuur)dak druk is niet het probleem als je 3m a 4m omhoog moet, en je hoeft je zandfilter ook niet 100% door de bypass naar je mat te laten spuiten, zolang er maar water doorheen stroomt .. en dus speel je beetje met de stand v.d kraan.

@Remy!!!! de mat zelf doet het wel goed, als je veel zon hebt en weinig wind (lucht eromheen koelt af) dan kan je bijna kokend water verwachten.. zomers zou ik de bypass ook niet 100% sluiten als je bv weg bent zodat overdruk (stoom) weg kan ..

vso wijzigde deze reactie 17-06-2019 15:05 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Remy!!!!
ProudElm schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:15:
wat voor soort watten dan? Gewoon normale? Mik je die dan in je filterpomp en klaar?? Of denk ik nu te simpel
Ik vermoed dat hij dit bedoeld. Hiermee heb ik ook mijn zandfilter vol gegooid. Water blijft erg mooi schoon, en zal aan het eind van het seizoen eens kijken hoe vies die filterbollen zijn (of de druk in m'n pomp moet te hoog worden, wat in theorie zou moeten betekenen dat ze te vies zijn geworden).
Het voordeel van die bollen is (wat de fabrikant zegt...) dat ze voor een betere doorstroming zorgen in tegenstelling tot zand/glas en ze filteren vet beter uit het water.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 18-08 21:24
Trichoglossus schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 15:15:
Hoeveel lawaai maakt zo'n zandfilterpomp (eentje van 6m3/h nou eigenlijk? Is dat te vergelijken met het lawaai van een cartridgepomp? Die staat gewoon naast het zwembad te zwoegen.

Ik moet er trouwens niet aan denken als het buiten 25-30 graden, dat mijn zwembadwater nog warmer is. Afkoeling is dan niet echt meer mogelijk in het badje.
Mijn filterpomp is best stil eigenlijk, staat op ongeveer 3m van het terras met een houten schutting tussen en hoor het nauwlijks.

zwemwater moet minstens 27 graden zijn voor kinderen zodat ze hun lichaamswarmte kunnen behouden, als het water kouder is komen ze er na een half uurtje bibberend en klappertandend uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Gisteren afdekzeil er weer eens afgehaald, toch nog aardig vuil. De robot vertoond helaas kuren (de rupsband loopt er steeds af) dus die mag voor onderhoud weg.
Dan maar met de hand stofzuigen, geen fijne klus. Uiteindelijk bedacht ik met dat ik nog een automatische stofzuiger had liggen die op druk van de pomp werkt. Deze erin gemikt en wonderwel werkte hij redelijk goed, ik gebruikte hem al heel lang niet meer omdat hij niet lekker werkte op mijn systeem. Maar nu ik een nieuwe, krachtigere pomp heb gaat het al beter.
Vandaag de afdekking maar eens grondig poetsen, zit nog prut en zooi op van de winter.

Als we na het weekend allemaal naar de zon des doods staren, duik ik lekker in mijn bad :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Fred_Perry schreef op zondag 23 juni 2019 @ 07:42:
Ik heb een 3x2 badje en wil dit jaar voor de zandfilterpomp gaan.

https://www.top-zwembadsh...3xgQN9EAQYASABEgJ0YfD_BwE

Maar hier staat dat je minimaal een 10 kuub zwembad nodig hebt. Waarom zou dit zijn? Mij lijkt dit namelijk niet relevant...
Dat getal heeft te maken met het schoonmaken van je bad.
Vuistregel bij (grotere) baden is dat je je volledige waterinhoud in nax 4 uur moet kunnen rondpompen. Daarom staat er vaak bij pompen wat voor inhoud bad hij geschikt is.
Het is meer een graadmeter dan een harde eis. Een minimale hoeveelheid liters vind ik ook wat raar overkomen.
Prima fitersetje voor 3x2x1.2

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

JB schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:01:
[...]

Ja dat zeil heb ik ook en dat scheelt zeker maar ik heb pas rond 12 uur volle bak zon op het bad/matje staan. Het dak van mijn tuinhuis staat hele dag in de zon maar dan heb ik toch behoorlijk slang nodig en een dure boosterpomp met risico dat ik nog niet weet of het toereikend is om alles rond gepompt te krijgen :/
Om antwoord op je DM te geven;

Ik gebruik die boosterpomp ieder jaar en ik ben er nog best tevreden over. De outflow is niet heel spannend hoog, maar genoeg voor mijn doeleinden.

Ik pomp het 2 meter omhoog, door een solarmat en weer 2 meter omlaag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bramv82
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 15:10
Joosie200 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:00:
[...]

Ik heb sinds gisteren een 300x200 bad. Enig idee hoe ik die 3300l snel in het bad krijg? Want na het opzetten heb ik de tuinslang vol open gezet gisteravond van 20u tot 00u. Kreeg misschien 15% vol in 4 uur tijd.

Welk soort pomp kan de druk van de waterkraan boosten?
Dan klopt er iets niet helemaal met je wateraansluiting denk ik? Ik had het bad in zo'n 2-3 uurtjes helemaal vol....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Laatst online: 18-08 22:08
Joosie200 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:00:
[...]

Ik heb sinds gisteren een 300x200 bad. Enig idee hoe ik die 3300l snel in het bad krijg? Want na het opzetten heb ik de tuinslang vol open gezet gisteravond van 20u tot 00u. Kreeg misschien 15% vol in 4 uur tijd.

Welk soort pomp kan de druk van de waterkraan boosten?
De pomp van de aanbieder!

Aan de hoeveelheid water die je krijgt kun je niet veel veranderen, wel de weerstand beperken in je eigen deel van het systeem.

Gebruik een zo kort mogelijke slang om het zwembad te vullen. (meer lengte is meer weerstand)
Haal de koppeling op het einde vd slang voor bv sproeikop eraf
Gebruik zo min mogelijk water voor andere zaken dan het vullen van het zwembad.

En ja dan duurt het nog steeds lang :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 14:40

Ursamajor

Astrofotograaf

Loondijke schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:29:
Sinds gisteren ook een simpel rond 244cm / 66cm badje weggezet, de Bestway Fast (Ø244 x 66 cm). Je moet wat met een hoogzwangere vrouw en kleine van 2½ jaar :).

De pomp staat nu 24/7 aan, maar ik vraag me af of dat echt nodig is? Het is gewoon de bijgeleverde pomp, maar wie weet ga ik nog een betere pomp halen de komende weken.
deze had ik hiervoor en beviel prima. Pomp moet minimaal een uur of 6 per dag draaien. Ik had m gewoon continue aan.
De pomp is prima voor dat bad. Heb m nu met mn 2 x 3 (4 kuub) bad en dat gaat ook prima.
Wel regelmatig de filters schoonspoelen.

Gadgets FTW!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 18-08 23:17
Ja, opvoerhoogte is wat het zegt. Als je maar 2,5 m omhoog moet, dan gaat die pomp dat dus redden.
Het debiet neemt wel af en de vraag is of je voldoende overhoudt. dat zal vast ook ergens gespecificeerd zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15:19

m0nk

16-09-2003 15.15

Christiano007 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:16:
Wij zitten ook te kijken naar een intex zwembad, 260x160 ivm een kleine tuin (betegeld). Helaas is de 300x200 net te groot met het frame.

Hoe lang duurt het vullen ongeveer van zo'n bad? Moet helaas de tuinslang helemaal van voor het huis naar achteren doen (+- 18 meter)
Kan wel paar uur duren. Ik heb hem met 2 tuinslangen tegelijk gevuld en ben wel ruim 2 uur bezig geweest..

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso

vso

raap voor zijn recht

JB schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:32:
[...]

Die mat wil ik eerst proberen. Een DIY mat/slangen kan inderdaad ook maar dat is dan alternatief. Wil weten of het veel uitmaakt als die mat volle bak in de zon ligt de hele dag. Nu heb ik pas vanaf 12 uur zon op het bad en de mat. Dus daarom moet alles ook de hoogte in :)

Zandfilterpomp heeft sowieso meer voordelen dus opteer ik daar ook liever voor maar zou helemaal mooi zijn als die pomp dan ook het hele zaakje omhoog pompt. Heb alleen geen idee welke ik dan zou moeten hebben (minimaal). In mijn geval zou die pomp prima onder de mat kunnen alleen staat ie dan zo'n 8 meter van het zwembad af. Als ik zie dat de Intex "middenklasser" doorvoerhoogte van 5meter doet, gaat het werken :?

https://www.heuts.nl/intex-zandfilterpomp-6m3h
1 graad per uur halen ze wel(makkelijk) als je het aantal voorgeschreven matten/oppervlakte voor inhoud van je zwembad neemt. dat kan ik je garanderen. maar als je overdimensioneerd :)

Zoals ik eerder zei mijn 6 kuub zand pomp doet 3m ophoog met gemak. en dan door een pvc mat van 6m x 70cm oid.. en genoeg druk over .. maar niet te veel bochten en ander geneuzel.. hard pvc = beter als je dat kan ipv slang ..doen. (45graden ipv 90 graden bochten is ook handiger)

zorg voor een bypass optie, en nogmaals intex is bagger. ik had er zo'n soort die is prettiger.. de intex heeft ingebouwde bypass.. deze niet .. (voor /nadeel)
https://www.dekinderplane...OVX_WshevXMsaAnLmEALw_wcB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Christiano007 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:16:
Wij zitten ook te kijken naar een intex zwembad, 260x160 ivm een kleine tuin (betegeld). Helaas is de 300x200 net te groot met het frame.

Hoe lang duurt het vullen ongeveer van zo'n bad? Moet helaas de tuinslang helemaal van voor het huis naar achteren doen (+- 18 meter)
Ik heb de 300x200 maat staan. Ik had 10 uur nodig met mijn 20m tuinslang en de buitenkraan aan. Zonder wasmachine, vaatwasser of douche aan te zetten. 260x160 heeft minder volume qua m3 water. En de debiet is beter bij 18m ipv 20m. Verder weet ik niet hoe sterk jouw wateraansluiting is in huis.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Rond 3 uur de pomp maar uitgezet, door de solarmatten zat ik inmiddels op de 30,5 graden :+
Genieten zo, met dit weer :Y)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 18:19:
Rond 3 uur de pomp maar uitgezet, door de solarmatten zat ik inmiddels op de 30,5 graden :+
Genieten zo, met dit weer :Y)

[Afbeelding]
Zo mooi heb ik hem niet staan. Maar tis genieten zelfs al was het water nog aardig koud ondanks mijn Intex afdekzeil. Niks verfrissender dan na een snikhete trein zo af te koelen. Meteen maar een vlinderschepnetje gehaald om daarmee bladeren ed uit het water te halen. En mijn chloordrijver zit nu eerst vol met pH-min granulaat want >8Ph aldus de tester. Eerst dat maar naar de range van de 7.2 tot 7.6pH brengen.

Nu nog een fatsoenlijke pomp en toch een paar van die matjes om het water schoon en warmer te krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

plank schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 21:37:
[...]

Ik lees even stiekem mee, maar welke "druppels" bedoel je hiermee? (link?)

// sry ben nuubie in deze zwembad wereld, haha.
De zogenoemde OTO test: https://www.bricolemar.co...aalt-generieke-tamar.html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 10:06
Koffie schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:34:
[...]

Was de eerste die ik vond. Die druppels vind je overal. Online, stenen winkels, ali. etc.
https://www.kabelshop.nl/...hloor-testers-p96059.html

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Trichoglossus schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 18:28:
[...]

Die zijn betrouwbaarder dan de strips?
Vind ik van wel ja. Strips hebben vaak een tht (althans iig de strips die ik destijds had met een tester die ze weer 'digitaal' uitlas).

Persoonlijk vind ik het ook makkelijker vergelijken (de kleur) in een test buisje dan dat je een vierkantje van een stripje vergelijkt met een stipje op een potje.
Heb trouwens gisteren deze maar besteld: https://zwembadcompleet.nl/testset-chloor-en-ph

Tijd zal leren of deze bevallen, de autist in mij vind het raar dat er 4 druppels nodig zijn ipv de 5 die ik al jaren gebruik :?

Wil je echt helemaal los gaan, bestel je deze: https://tftestkits.net/TF-100-Test-Kit-p4.html (heb ik destijds aan gedaan).
Je leert zo wel je water/zwembad kennen en ziet wat verschillende goedjes met je waardes doen. Granted, tegenwoordig gebruik ik m nog heel weinig.

Wat ik veel gebruik en altijd in huis heb:
- Zout. Veel zout. Kilos zout. Maar ik heb dan ook zoutelektrolyse. Hier het goedkoopst: https://www.zwembadgigant...teriaal/zwembadzout-25-kg
- pH +
- pH -
- Emmer chloorschijven. Gewoon handig om in huis te hebben voor als er een storing zou zijn met zoutelektrolyse of voor in de winter.
- Arm & Hammer Baking Soda (geen bakpoeder, geen soda. Baking Soda! Sodium bicarbonate. Gebruik dit om je alkaliteit omhoog te schroeven. Alkaliteit is een bufferende werking voor je pH Lage alkaliteit zorgt voor fluctuerende pH waardes
- Vlokmiddel. Gebruik het niet veel, maar handig om in huis te hebben voor als de tyfus in je water is uitgebroken. Vlokmiddel zorgt ervoor dat kleine dode micro-organisames gaan klonteren waardoor het beter in je filter blijft hangen
- Anti-alg : die blauw jerrycan met tegen alg. onzin. Dumpen die meuk en niet meer kopen. Chloor is wat je nodig hebt om alg te doden. Niets meer niets minder.
- Cyaanzuur. Dit heeft een bufferende werking op je chloor. Het voorkomt in enige mate de verbranding van chloor door UV straling. Let op : een teveel aan aan cyaanzuur zal er voor zorgen dat je VEEL chloor nodig hebt om het uberhaupt nog zijn werk te laten doen. Cyaanzuur is niet te verwijderen. Verversen van je water is de enige manier om er vanaf te komen. Zit ook in de zogenomende zoveel-in-1 chloor tabletten
- De genoemde OTO test
- Een digitale zoutmeter, om te meten hoeveel ppm zout er in mijn water zit
- Een link naar deze site : http://www.troublefreepool.com/calc.html zet 'm op Metric, vul je liters water in en vul je huidige waardes in. Daarna je doelwaarde en je ziet direct hoeveel van wat er in je bad moet.

Al vaker geroepen: EERST je pH op orde DAN pas je chloor. Ga niet allerlei verschillende waardes tegelijkertijd oplossen door verschillende goedjes erin te mikken.Heb geduld, en bij toevoegen van meuk laat je je pomp ff 24 uur doorpompen.

• Trichoglossus
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 14:05
Koffie schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 07:32:
[...]

Wat ik veel gebruik en altijd in huis heb:
- Zout. Veel zout. Kilos zout. Maar ik heb dan ook zoutelektrolyse. Hier het goedkoopst: https://www.zwembadgigant...teriaal/zwembadzout-25-kg
- pH +
- pH -
- Emmer chloorschijven. Gewoon handig om in huis te hebben voor als er een storing zou zijn met zoutelektrolyse of voor in de winter.
- Arm & Hammer Baking Soda (geen bakpoeder, geen soda. Baking Soda! Sodium bicarbonate. Gebruik dit om je alkaliteit omhoog te schroeven. Alkaliteit is een bufferende werking voor je pH Lage alkaliteit zorgt voor fluctuerende pH waardes
- Vlokmiddel. Gebruik het niet veel, maar handig om in huis te hebben voor als de tyfus in je water is uitgebroken. Vlokmiddel zorgt ervoor dat kleine dode micro-organisames gaan klonteren waardoor het beter in je filter blijft hangen
- Anti-alg : die blauw jerrycan met tegen alg. onzin. Dumpen die meuk en niet meer kopen. Chloor is wat je nodig hebt om alg te doden. Niets meer niets minder.
- Cyaanzuur. Dit heeft een bufferende werking op je chloor. Het voorkomt in enige mate de verbranding van chloor door UV straling. Let op : een teveel aan aan cyaanzuur zal er voor zorgen dat je VEEL chloor nodig hebt om het uberhaupt nog zijn werk te laten doen. Cyaanzuur is niet te verwijderen. Verversen van je water is de enige manier om er vanaf te komen. Zit ook in de zogenomende zoveel-in-1 chloor tabletten
- De genoemde OTO test
- Een digitale zoutmeter, om te meten hoeveel ppm zout er in mijn water zit
- Een link naar deze site : http://www.troublefreepool.com/calc.html zet 'm op Metric, vul je liters water in en vul je huidige waardes in. Daarna je doelwaarde en je ziet direct hoeveel van wat er in je bad moet.

Al vaker geroepen: EERST je pH op orde DAN pas je chloor. Ga niet allerlei verschillende waardes tegelijkertijd oplossen door verschillende goedjes erin te mikken.Heb geduld, en bij toevoegen van meuk laat je je pomp ff 24 uur doorpompen.
Oef....ik gebruik alleen een pomp en chloor in drijver. Bad staat een maandje op 2, blijft redelijk helder. Dompelpomp erin, opvouwen en tot volgend jaar :o

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JB
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 15:23

JB

Cédric roelt!

Giel83 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:45:
Nu dacht ik slim te zijn door gewoon een intex filterpompje (2271 liter) te kopen voor ons kleine opblaaszwembadje (5 a 600 liter) en daarnaast een intex solar mat er op aan te sluiten. Maar blijkbaar is de pomp niet krachtig genoeg om het water eruit te pompen... Leverancier zegt dat zoiets niet bestaat, maar dat lijkt me sterk.
Ik ben dus op zoek naar een pomp (liefst ook nog een beetje stil) die ook nog het water door de solar mat kan pompen.
Gaat om dit zwembadje: https://www.bol.com/nl/p/...cm/9200000096913939/?s2a=
Iemand een idee?
Ik heb nog een Intex 3407 liter over. Daar gaat het wel mee. Houd nog steeds niet over want die mat is gewoon ruk. Dat blijft niet strak liggen en duwt zich op een "hoop" etc.

Heb sinds gisteren een zandfilterpomp met glas erin (opvoerhoogte 6,5m) recht onder die mat staan (2,5m hoog) en dan gaat het nog niet met veel druk terug het bad in. Nu heb ik de pomp wel weer 7 meter van bad staan en moet het ook nog zeker 10 meter terug vanuit de mat.

Die mat gaat hier weg, ik moet alleen iets verzinnen op mijn uitdaging (schuin dak tuinhuis). Denk dat buis oprollen het makkelijkste en goedkoopste gaat zijn, maar hoe ik het geheel vast krijg weet ik nog niet zo goed :/

http://www.jaconet.nl/meuk/mat.jpg

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: januari 2017
  • Nu online
@JB Ik heb zo'n 3 matjes achter een (zandfilter) pomp staan en had in het begin ook hetzelfde voor dat de mat krom trok en de doorstroming niet optimaal was. Heb toen de kraan van de mat half open gezet (in het midden tussen A & B ) en de doorstroming werd merkbaar beter.
Misschien het proberen waard?

Edit: hoofdletter B voor een ) is dus een smiley B)

Bauki wijzigde deze reactie 28-06-2019 11:01 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Meer mensen hier die met DIY vijverslang onderstaande hebben gefabriceerd?

Twijfel nog of ik gewoon dezelfde diameter zal pakken en dan 30m slang zo neerleggen (is zo'n 1 m2 oppervlak) of dat ik beter een kleinere diameter kan pakken ivm doorvoer/opwarmtetijd. Weerstand kan ik eventueel regelen met een klep/bypass.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
Het gaat niet om de doorvoersnelheid van het water. Het gaat om hoeveel energie dat op de collector valt. Een wateropwarming van 10 graden bij een doorvoersnelheid van 1 liter per minuut is evenveel wateropwarming als 1 graad bij een doorvoersnelheid van 10 liter per minuut.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 18-08 22:24
Giel83 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:31:
[...]

Ik heb de mat überhaupt nog niet aangesloten. Maar blijkbaar zuigt de pomp niet, en omdat de slang over de badrand heen hangt moet hij een stukje naar boven zuigen, wat dus helaas niet werkt.
Ik heb afgelopen weekend veel gezocht, maar heb nog geen goede oplossing gevonden... Tenzij je echt flinke pompen gaat bestellen ofzoiets. En dat lijkt me weer een beetje overkill voor zo'n klein badje
Is de slang wel gevuld met water? Ik kan me voorstellen dat aangezien de slang over de rand hangt dat er lucht in zit.
En laten pompen nou bijna nooit met lucht kunnen werken.

Meeste pompen kunnen namelijk wel paar meter naar boven zuigen, mits de slang gevuld is met water.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 14:40

Ursamajor

Astrofotograaf

Laatst kwam ik trouwens nog een leuke tip tegen op Youtube voor als je je bad gaat stofzuigen.
Dan moet je de slang natuurlijk helemaal onderdompelen om alle lucht eruit te blazen. Ik vond dat best een gedoe.
Maar als je een uiteinde van de slang tegen de inlaat van het bad aan houdt, spuit die de slang door met water en gaat dus alle lucht uit de slang.
En lekker snel ook :-)

Betreft de verwarming van het water, mijn 4 kuub bad staat een groot deel van de dag in de zon. Gisteren was het water 30 graden, vanmorgen 26 en nu alweer 27,5 met afdekzeil erover. Heb toch het idee dat het bad zonder zeil sneller opwarmt.

Gadgets FTW!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 18-08 23:13

MieJuul

3970Wp

Hortz schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:15:
[...]

Is de slang wel gevuld met water? Ik kan me voorstellen dat aangezien de slang over de rand hangt dat er lucht in zit.
En laten pompen nou bijna nooit met lucht kunnen werken.

Meeste pompen kunnen namelijk wel paar meter naar boven zuigen, mits de slang gevuld is met water.
Precies mijn gedachte.
De aanzuigslang (en pomp) moet vol water zitten, wil het werken.
Als dat het geval is gaat de rest vanzelf.

Zodra er lucht aangezogen wordt stopt de pomp met functioneren.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Trichoglossus
sgsdebruijn schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:35:
Ik heb een Intex bad van 2x3m, prima maat voor de kinderen en staat op een mooi plekkie.
Nu kan ik via de overkapping het dak op, hoogte 2.5m en wil daar zwarte slang rond mijn zonnepanelen leggen om zo het bad te verwarmen.

Heb nu een deze pomp https://www.top-zwembadshop.nl/intex-filterpomp-5678 i.c.m. dit zoutwatersyusteem https://www.bol.com/nl/p/...l-clear/9200000063229334/

Hier kan ik het water niet het dak mee op krijgen, 2 Intex solarmatten lukt al niet.
Zit eraan te denken om een zwaardere pomp met zandfilter te pakken maar als je dan kijkt voor hoeveel liter die geschikt zijn dan is mijn bad weer te klein.

Kan ik bv een 6m3/u Intex zandfilterpomp plaatsen? Deze https://www.top-zwembadshop.nl/intex-zandfilterpomp-6m3h
Wil dit i.c.m. glasparel of de watten doen, zand zie ik vanaf.

Of spuit dan al het water in de rondte (-; het slangenverhaal op het dak wil ik wat later oppakken.
Maakt zo'n Intex veel herrie?

Wie heeft er wat tips, eventueel voor een betere pomp of een beter idee
Ik kan je niet helpen met het solar-verhaal, geen ervaring mee.
Ik heb een 6m3/h zandfilterpomp aan mijn metalframe intex bad van 366cm doorsnede hangen. Ik merk wel dat het water een stuk krachtiger het zwembad wordt ingespoten dan met de cartridgepomp, maar niet dat het alle kanten op spuit. Ik zou me absoluut niet druk maken over "dat je zwembad te klein is".

De skimmer is wel een uitkomst, alle zooi die op het water drijft is na een tijdje pompen geheel weg.

Geluid van de pomp valt me reuze mee, alsof er ergens verderop in een tuintje een elektrische grasmaaier bezig is. Ik vind het geluid niet meer storend dan van de cartridgepomp. En dankzij de lange bijgeleverde slangen kan die ook verder van het zwembad af staan dan de cartridgepomp.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

g00gle schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:44:
@JB Ik heb wel een idee voor je, als je zwarte buis te pakken kunt krijgen flexibel.
En je pakt een gaaspaneel van de bouwmarkt. Hierop kun je het vervolgens in rondjes bevestigen met tight wraps. En die kun je in z'n geheel op de dak mikken.
Zie hier 8) Nu nog testen op het dak want dat blijft zo niet liggen. Het bovenste gedeelte wil ik nog ombuigen (liefste schuin ivm nok, maar dat gaan de lasnaden niet trekken denk ik). Dus nog even zien hoe alles blijft liggen straks.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Redcoil
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 08-08 21:02

Redcoil

Polyinterpretabel

Gadgeteer schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:26:
[...]

Heb gisteren hetzelfde bad gehaald (toevallig 25% korting op alle zwembaden bij Makro dus onvoorbereid impulsief meegenomen :) ). Heb jij al antwoord op je vragen?
Ben zelf ook leek op dit gebied
Heb een pomp van 3407 overgenomen van JB en heb meteen maar een skimmer gekocht om de oppervlakte van het water schoon te houden (die vereiste ten minste zoveel pompkracht :P). Sluis/dispenser heb ik inmiddels ook maar gewoon besteld, die komt vandaag of morgen binnen.

Zal eens kijken of het bevalt, hopelijk wordt het geen wildwaterbaan. ;)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

g00gle schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:57:
[...]

Dat had je moeten doen voordat je die slang erop maakte. Dan kun je het heet stoken met een gasbrandertje. Dan kun je het heel gemakkelijk buigen!

Verder nice man, ben heel benieuwd hoe dit gaat werken. Overigens denk ik dat het wel blijft liggen als er water in staat. Word het geheel best wat zwaarder door!
En dat ligt gewoon muurvast! Bovenste stuk omgebogen zodat het om de nok heen gaat. Klein beetje schuinte gehaald (schuin gebogen op 1 horizontale maaswijdte met bezemsteel, zodat ik de lasnaden niet belastte met buigen).

Je voelde net zelfs nog dat die slang warmte opneemt nu in de avond. Ben benieuwd. Morgen komt mijn draadloze waterthermometer binnen, dus kan ik het mooi in de gaten houden.

BounceMeister schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 18:16:
[...]

Ziet er netjes uit! Hoe lang is die buis en wat is de diameter nu ongeveer?
Dit lijkt me robuuster dan zo'n intex solarmat.
Ik zou hem dan wel afkoppelbaar willen, zodat ik hem kan weghalen wanneer ik hem niet gebruik. Zo groot is onze tuin helaas niet.
Dit is niet groter dan die mat. Is 32mm vijverslang van 30 meter. Zoals je ziet op de 1e foto ook afkoppelbaar. Gewoon bij de "PVC afdeling" paar pijpjes en slangklemmen meenemen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 18-08 23:13

MieJuul

3970Wp

JB schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 20:45:
[...]
Ben benieuwd. Morgen komt mijn draadloze waterthermometer binnen, dus kan ik het mooi in de gaten houden.
Ben ik stiekem ook wel benieuwd naar.

Zelf meet ik de temperatuur van het water wat het bad weer ingaat.
Dit water komt rechtstreeks uit een intex solarmat.
Als de zon er vol op staat is het verschil tussen T-bypass en T-mat ca 1 graad.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chrisje1983
BounceMeister schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 23:39:
Klopt het dat vijverslang van 32mm ongeveer 3~5 euro per meter kost? Dat maakt een project zoals dit toch al snel een dikke 100 euro met aansluitmateriaal erbij. Wat is dan het voordeel t.o.v. de kant en klare oplossingen? Heeft dit meer capaciteit?
Haha! de lokkertjes!

Ik begon met een klein zwembadje waar ik een bubbelbad jaccuzi van maakte, verloopje dit, verloopje dat, pvc buisjes, bochtjes, mofjes, slangetje zus, slangetje zo, paar kogelkraantjes, toch weer net iets ander maken en nog meer materiaal nodig. En dan komt het chloor, ph- of +, antialg, flocken middel, actieve chloor meten, ph meten.

Even zonder gekheid, ik denk dat al het randmateriaal meer heeft gekost dan het zwembad, zandfilter en het in het beton storten van dat ding bij elkaar.

Ik vind jouw 100 euro wel heel erg minimaal eigenlijk, een kogelkraan bij de wilcon kost al snel 20 tot 30 euro per stuk en als je gebruik maakt van zonnecollectoren in combinatie met een warmtepomp of een houtkachel heb je er al snel een stuk of 8 of meer nodig om serieel en/of parralel je water te kunnen verwarmen.

Wil je je bad aansturen (we zitten op tweakers he) door middel van meerdere temperatuur metingen op in en uitgaande stromen, lux op de zonnepanelen, druk op het filter, waterflow metingen in leidingen en gestuurde kleppen voor het aansturen van kachel of zonnecollector dan mag je nog wel even doorgaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Idd een zwembad kost niet zoveel. Ook een grote niet. Het zijn de kosten er omheen die het duur maken ;)

Zit zelf trouwens al de hele week op op een water van circa 30 graden. Gisteren hebben de kids min of meer vakantie gekregen (links en rechts nog wat losse dagjes op school 'iets doen' zoals boeken inleveren enzo).
Bij thuiskomst lag het zwembad dan ook vol pubers :+

Acties:
  • +3Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 15:08
Koffie schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 07:56:
Bij thuiskomst lag het zwembad dan ook vol pubers :+
Dat is toch genieten, de kroon op al je werk en energie :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

JB schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 08:48:
Als je aarde in het tuinhuis hebt, zien jullie dan grote gevaren om die aardlek stekker van de pomp te halen en te voorzien van een geaarde stekker? Ik kan de pomp nu niet automatisch schakelen.
niets mis mee. Die onzinnig stekker eraf knippen, nieuwe stekker met randaarde erop en klaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• g00gle
JB schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 08:48:
Als je aarde in het tuinhuis hebt, zien jullie dan grote gevaren om die aardlek stekker van de pomp te halen en te voorzien van een geaarde stekker? Ik kan de pomp nu niet automatisch schakelen.
Weet je wat je ook kunt doen als je niet zonder die aardlekstekker wilt.
Die stekker doorknippen daar een stopcontact aanmaken. Hier vervolgens je klikaanklikuit of wat je ook hebt stekker erin. En dan vervolgens daar de pomp weer op aansluiten.

Dus;

Aardlekstekker -> Contactdoos -> Klikaanklikuit -> Pompstekker.

Dan hou je de "veiligheid" van je aardlekstekker in takt en gaat die niet meer uit tenzij er iets aan de hand is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

g00gle schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:54:
[...]

Weet je wat je ook kunt doen als je niet zonder die aardlekstekker wilt.
Die stekker doorknippen daar een stopcontact aanmaken. Hier vervolgens je klikaanklikuit of wat je ook hebt stekker erin. En dan vervolgens daar de pomp weer op aansluiten.

Dus;

Aardlekstekker -> Contactdoos -> Klikaanklikuit -> Pompstekker.

Dan hou je de "veiligheid" van je aardlekstekker in takt en gaat die niet meer uit tenzij er iets aan de hand is.
Als ik alles los kan schroeven kan dat scenario ook nog inderdaad, zonder de garantie om zeep te helpen :+. Het lijkt erop dat ik alles mooi los kan schroeven (hopelijk is het niet gelijmd), dus dan kan het ook terug eventueel.

edit:
Na een bewolkte ochtend en nu wat zon er door af en toe, toch al meer dan 2 graden warmer in het zwembad. Heb goede hoop!

JB wijzigde deze reactie 05-07-2019 15:32 (25%)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Trichoglossus
JB schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:32:
[...]

Daar schiet ik niets mee op? Ik kan alles schakelen via domotica maar deze pomp heeft een ingebouwde aardlek. Als de stroom eraf gaat, dan krijg je 'm niet meer aan zonder eerst op de knop te drukken.

Zo'n ding;
[Afbeelding]
Ik heb een ander type aardlekschakelaar op mijn intex 6m3/h zandfilterpomp, maar die was al stuk uit de doos. Losgeschroefd (in mijn geval) , stekker eraan en klaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18-08 22:12

Dennahz

Life feels like hell should.

Veel voer om doorheen te bladeren hier :Y)

We hebben sinds een week zo'n Intex 457x107 bad - met zo'n opblaasbare band eromheen zeg maar.
Nu kwamen we er vrij snel achter dat de pomp die erbij zat wel ok was, maar als je net even wat meer wou, een warmtepomp o.i.d. dat het niet echt rap gaat.

Dus ben nu aan het zoeken naar een geschikte zandfilterpomp. Dit exemplaar lijkt me geschikt: Intex 6m3/h, ook met het oog op een eventuele warmtepomp die we nog willen gaan aanschaffen. (Tips altijd welkom)

Kan eigenlijk weinig reviews vinden over de geluidsproductie van dat ding, iemand hier ervaring mee? We wonen wel vrijstaand, maar goed, we hebben natuurlijk wel buren en heb geen zin om klachten te krijgen als die pomp 12u per dag staat te brommen met 80db :)

Lees net in dit topic dat de officiële bijgeleverde pomp een stuk meer lawaai maakt en deze is al bijna stil. Prima dus, zal hem bestellen ;) Tips voor een goede, stille warmtepomp zijn zeker nog welkom!

Dennahz wijzigde deze reactie 05-07-2019 23:20 (11%)

Twitter

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso

vso

raap voor zijn recht

sgsdebruijn schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:35:
Ik heb een Intex bad van 2x3m, prima maat voor de kinderen en staat op een mooi plekkie.
Nu kan ik via de overkapping het dak op, hoogte 2.5m en wil daar zwarte slang rond mijn zonnepanelen leggen om zo het bad te verwarmen.

Heb nu een deze pomp https://www.top-zwembadshop.nl/intex-filterpomp-5678 i.c.m. dit zoutwatersyusteem https://www.bol.com/nl/p/...l-clear/9200000063229334/

Hier kan ik het water niet het dak mee op krijgen, 2 Intex solarmatten lukt al niet.
Zit eraan te denken om een zwaardere pomp met zandfilter te pakken maar als je dan kijkt voor hoeveel liter die geschikt zijn dan is mijn bad weer te klein.

Kan ik bv een 6m3/u Intex zandfilterpomp plaatsen? Deze https://www.top-zwembadshop.nl/intex-zandfilterpomp-6m3h
Wil dit i.c.m. glasparel of de watten doen, zand zie ik vanaf.

Of spuit dan al het water in de rondte (-; het slangenverhaal op het dak wil ik wat later oppakken.
Maakt zo'n Intex veel herrie?

Wie heeft er wat tips, eventueel voor een betere pomp of een beter idee
Hier de 6m3/u Intex zandfilterpomp met een 3,05m rond zwembad.. de solarmat ligt 3m hoger op het dak .. 3de jaar nu en geen issues

Vergeet niet 1 a 2 "bypass" setjes ofzo.. wat misschien wel handig is dat je bv van solarmatten naar "warmtepomp" gaat (minder stroom verbruik/sneller warm ... ) ps je doet jezelf ook een lol als je een chloor dispenser + afsluiter(s) voor de pomp, erna en na de chloor dispenser doet. en de aardlek schakelaar vervangt door een "timer" (of klikaan/klikuit) maakt onderhoud zoveel plezieriger.

@Dennahz zie hierboven.. ze zijn redelijk stil, maar om 2 redenen wil je een kast eromheen maken ..
1 .. verder geluid isoleren is wellicht prettig .. (stiller is altijd beter toch?)
2 direct zonlicht op een stilstaande pomp = bevordering van algengroei..

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
g00gle schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 09:58:
Ik weet niet precies hoe dat werkt, maar zou het ook niet zo zijn. Dat wanneer je teveel watersnelheid door je solarmat heen pompt er geen tijd is om het water op te warmen?
De hoeveelheid energie die overgedragen wordt is bij alle snelheden gelijk. Dus 10 liter water per minuut 1 graad opwarmen levert in totaal evenveel zwembad verwarming op als 1 liter water per minuut 10 graden opwarmen.

• vso

vso

raap voor zijn recht

BounceMeister schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 08:01:
Ik heb nu nog een relatief klein badje van 2,4m diameter met een Intex 3407 pomp. Ik wil graag een solarheater maken, maar zou die graag op de schuur leggen. Alleen gaat dat met die 3407 pomp niet lukken, die heeft een opvoerhoogte van 1 meter.
Een 6l/u zandfilterpomp op zo'n klein badje is misschien wat overkill, maar ik heb nog wel een 650 Watt dompelpomp liggen van 11500l/u en een opvoerhoogte van 7 meter. Dan maak ik daar een losstaand systeem van.
Of zou er een andere (liefst 12v) pomp zijn die ik kan gebruiken, gewoon los ernaast, of wellicht in serie of een parallel systeem met bypass?
Er zijn allerlei soorten pompen, degene die meer druk kunnen genereren, hebben een lager debiet, maar dat lijkt me voor een solarheater geen groot probleem?
Zijn er bepaalde soorten pompen die niet of juist wel geschikt zijn hiervoor? Of is er wellicht een andere oplossing?
Pompen in parallel of serie in 1 "loop" leggen gaat tegen je werken, (onderdruk/overdruk etc)
ik heb dit eerder overwogen om een "losse pomp" maar 2 problemen
- kinderen zullen ermee spelen
- extra (voor)filter nodig zodat je verwarming niet verstopt
dompelpomp = te krachtig (wel prettig om je bad leeg te zuigen)

ps voor jou bad zou 1 intex matje van 20,- al genoeg zijn om het bad naar 30 graden te krijgen op een hete dag. zeker als je een "bak" eromheen maakt met (plexi)glas eromheen zodat de wind het niet afkoelt. voeg een 2de mat er eventueel aan toe .. en je kan wel iets met de hoogte spelen..

De 4 of 6 kuub zandfilter(s) van intex zijn krachtig zat, om je een indruk te geven mijn zandfilter (6 kuub) pompt met 3 a 4 bar (metertje in de zandfilter) het water rond en 3 m omhoog is daar nog maar 2 bar van over. (via bypasssetje) en dan moet het nog op het dak... alles is met 32mm slang alleen van het zwembad naar de pomp is een verloop naar 40mm (wat niet veel effect heeft op het geheel) dus bij het zwembad "spuit" het er met 1 a 2 bar weer uit, en daar kan ik best veel mee spelen met mijn setup

als je "filterstand" aanzet verlies je druk doordat het water via de filter moet, de circulatie stand is 1:1 en dan nog praat je over 0,5 bar verschil ofzo

ik zou je zeker adviseren een 6 kuub zandfilter te nemen,
- prijs verschil is "verwaarloosbaar" met bv een 4 kuub (en voor 30,- een chloor dispenser erbij)
- aqualoon ballen doe je een hele zomer mee (geen cartridges vervangen meer), en makkelijk ff na het seizoen in de wasmachine mikken)
- als je naar een groter bad gaat geen andere pomp nodig.
- bypass setje is "duur" maar maakt het leven prettiger voor "dak" installatie
- vergeet niet voor en na de pomp (of na de chloor dispenser) een extra "afsluiter" zodat je onderhoud kan plegen met vol bad.

Zorg dat je zelf diverse T stukken op je bypass erbij doet om bv meerdere verwarmings spiralen te verbinden. en niet te kort op elkaar verlijmen . (10 a 20cm buis) zodat je nog een mof/T-stuk kan plaatsen, later.

Zelf zou ik voor een epdm/pvc solarmat gaan. DIY ben je veel duurder uit aan materiaal, en zoals @Ep Woody zegt het gaat om de oppervlakte niet om de buis diameter/stroomsnelheid.

• Chrisje1983
Ep Woody schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:01:
[...]

De hoeveelheid energie die overgedragen wordt is bij alle snelheden gelijk. Dus 10 liter water per minuut 1 graad opwarmen levert in totaal evenveel zwembad verwarming op als 1 liter water per minuut 10 graden opwarmen.
Toevallig weet ik dat dat niet waar is ;)

Hoe kleiner het debiet, hoe dikker de water filmlaag is aan de wand van de leiding. Deze stilstaande water filmlaag isoleert en zal dus minder warmte geleiden naar je stromende water, de warmte overdracht is dus kleiner als bij een dunne water filmlaag.

Het beste is het debiet dus zo hoog mogelijk te zetten, de filmlaag zal dan dunner zijn. Ik heb hier hele formules voor uit mijn hoofd moeten leren en gelukkig is dat achter de rug want het was niet mijn favoriete lesmateriaal maar je kan heel ver gaan in deze materie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Chrisje1983
Het verschil zal klein zijn natuurlijk maar alle beetjes helpen. Ook vuilafzetting aan de wand van de leidingen zal isoleren en de film laag nog groter maken.

Wat g00gle stelt, dat als het water te snel zou stromen niet op zou warmen is gebaseerd op een aanname. Als ik niet beter zou weten zou ik daar ook wel een waarheid in kunnen zien.

Maar als ik het eens omdraai, en we het over waterkoeling voor de pc hebben, willen we dan ook het water zo langzaam als het kan door de cpu pompen zodat het water meer warmte opneemt maar minder snel wordt afgevoerd of wil je de warmte overdracht zo snel mogelijk laten plaats vinden door de cpu te blijven voeden met afgekoeld water?

In principe doe je met een zonnecollector hetzelfde, ik wil je of wie dan ook hier ook niet mee aanvallen, maar juiste informatie is toch waar ieder baat bij heeft?

Chrisje1983 wijzigde deze reactie 12-07-2019 09:21 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 15:02
Hoger snelheid zoals @Chrisje1983 zegt is inderdaad wel beter.

Warmtepompen hebben dan ook niets voor niets een bepaalde minimum m3/u aan doorstroom nodig omdat het anders ook de warmte niet kwijt krijgt en afslaat.

Door een solarmat wil je ook liever dat het water niet "kokend" eruit komt, lijkt mij ook niet goed voor de levensduur. Het is warm zat met de volle zon erop :).

In/out temperatuur verschil is kleiner echter omdat je meer m3/u doet kan je ook het water vaker rondpompen.

Als leidraad wordt vaak 0,5 temperatuur verschil aangehouden en dus je doorstroom daarop aan te passen.

Maar ook dit is allemaal weer meer persoonlijk :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Even een update naar aanleiding van de antwoorden van @Chrisje1983, @vso en @Koffie.
Ik ben net klaar met klussen. Ik had 100 meter 20mm tyleenslang besteld, type PE-40 (ZPE/LDPE), dat is enigszins te buigen wanneer het in de zon gelegen heeft, in tegenstelling tot PE-100, wat vrij hard is. Ik heb van een ruime 80 meter van die slang een spiraal van 1,5 meter diameter gemaakt die nu op het (platte) schuurdak ligt. Daar wat bochtjes en koppelingen bij en zo aangesloten op de dompelpomp.
De doorstroming is vrij goed, het water voelt net even wat warmer dan het water halverwege (hoogte) in het zwembad. (Ik moet nog steeds een zwembadthermometer halen.)
Er ligt ook zo'n bubbeltjesfolie/solar-mat op, maar het zwembad staat daarvoor niet lang genoeg in de volle zon. Het helpt wel tegen afkoelen natuurlijk.
De spiraal ligt vanaf een uurtje of 9 à 10 tot begin avond in de zon.
Enige nadeel is dat de 230V pomp er niet in mag liggen tijdens het zwemmen. Voordeel is dat de spiraal langer in de zon ligt en geen ruimte in de tuin inneemt. Deze spiraal is ook wat robuuster dan een pvc solarmat, vooral belangrijk omdat hij op een (betonnen) dak ligt.

Van wat ik gelezen heb in mijn "onderzoek" naar een DIY solar heater voor een zwembad, is een hogere doorstroming beter dan een (te) lage. Het maakt niet uit dat het retourwater niet zo warm aanvoelt, de totale warmte-energie die je toevoegt aan je bad is hoger, ondanks het geringe temperatuurverschil.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso

vso

raap voor zijn recht

BounceMeister schreef op zondag 21 juli 2019 @ 13:09:
Even een update naar aanleiding van de antwoorden van @Chrisje1983, @vso en @Koffie.
Ik ben net klaar met klussen. Ik had 100 meter 20mm tyleenslang besteld, type PE-40 (ZPE/LDPE), dat is enigszins te buigen wanneer het in de zon gelegen heeft, in tegenstelling tot PE-100, wat vrij hard is. Ik heb van een ruime 80 meter van die slang een spiraal van 1,5 meter diameter gemaakt die nu op het (platte) schuurdak ligt. Daar wat bochtjes en koppelingen bij en zo aangesloten op de dompelpomp.
De doorstroming is vrij goed, het water voelt net even wat warmer dan het water halverwege (hoogte) in het zwembad. (Ik moet nog steeds een zwembadthermometer halen.)
Er ligt ook zo'n bubbeltjesfolie/solar-mat op, maar het zwembad staat daarvoor niet lang genoeg in de volle zon. Het helpt wel tegen afkoelen natuurlijk.
De spiraal ligt vanaf een uurtje of 9 à 10 tot begin avond in de zon.
Enige nadeel is dat de 230V pomp er niet in mag liggen tijdens het zwemmen. Voordeel is dat de spiraal langer in de zon ligt en geen ruimte in de tuin inneemt. Deze spiraal is ook wat robuuster dan een pvc solarmat, vooral belangrijk omdat hij op een (betonnen) dak ligt.

Van wat ik gelezen heb in mijn "onderzoek" naar een DIY solar heater voor een zwembad, is een hogere doorstroming beter dan een (te) lage. Het maakt niet uit dat het retourwater niet zo warm aanvoelt, de totale warmte-energie die je toevoegt aan je bad is hoger, ondanks het geringe temperatuurverschil.
foto's zeggen meer dan worden :)

maar als ik het goed begrijp heb je een aparte pomp ?

Volgens mij mag je geen enkele pomp "aan" hebben tijdens dat er mensen zwemmen, maar dat word vaak genegeerd. alleen de zwembad pompen (de cartridge in ieder geval) zijn 12v en /of hebben een aparte aardlek schakelaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Emielvanputten
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online
Leuk om de horen dat diy solar heating ook in Nederland werkt.
Zit zelf in Spanje en ben ook met tyleen aan de slag gegaan.

Waar vorig jaar het zwembad 30 graden in september was, is nu het zwembad 32 vanaf halverwege Juni

Ik heb de slangen momenteel op het land liggen. Maar in de toekomst komen ze onder het beton van de binnenplaats

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
vso schreef op zondag 21 juli 2019 @ 13:24:
[...]
foto's zeggen meer dan worden :)

maar als ik het goed begrijp heb je een aparte pomp ?

Volgens mij mag je geen enkele pomp "aan" hebben tijdens dat er mensen zwemmen, maar dat word vaak genegeerd. alleen de zwembad pompen (de cartridge in ieder geval) zijn 12v en /of hebben een aparte aardlek schakelaar.
Zo ligt het op de schuur. (Foto wat bijgesneden ivm privacy)

Ik heb de intex 3407 filterpomp op de in- en uitgang van het zwembad aangesloten, daar is niks aan veranderd. De slangen van de solar heater hangen gewoon over de rand. Ik heb het laatste stuk bij het bad vijverslang gebruikt. De pomp is een dompelpomp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
Niet gaan zwemmen als je een dompelpomp gebruikt. Die zijn daar niet voor gemaakt.
Verder niets mis mee als je ze gebruikt om te verwarmen/legen etc, zolang er niemand aan het zwemmen is.

Gebruik een zwembadpomp die hier voor gemaakt is.

Zwembad kost eenmaal geld, dus ook een goede veilige zwembadpomp.

En zoals @vso zegt gaat ook bij mij veiligheid voorop.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso

vso

raap voor zijn recht

BounceMeister schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:01:
[...]

Ik bedoelde inderdaad <stopcontact> ==> aardlek -> kaku --> pomp.
alleen ter info de pomp heeft(in mijn geval HAD) zelf een aardlek, en dan krijg je de eerder omschreven situatie dat de KAKU geen zin heeft.
Voor wat betreft het chloor ga ik de opties voor het doseren wel even bekijken.
Ik heb meestal alleen de solarmat erop liggen. Die dekt vrijwel het hele oppervlak af. Alleen bij minder mooi weer leg ik ook het afdekzeil erop.
Alleen jammer dat in beide afdekkingen een aantal ~20mm gaten zijn gemaakt voor de veiligheid ofzo.
als je afsluit kan het niet luchten en word het muf .. dus eigenlijk wel goed.. overgens je kan beter de cover eroverheen gooien .. licht beinvloed (stimuleert) algen groei zeker bij stilstaand water.

• Jazsie
Zou het gewoon via riool doen met als de reden die @Notna aangeeft.

Alleen waarom verversen als het water kraakhelder is? Is nergens voor nodig bij een goed onderhouden zwembad/jacuzzi

• g00gle
cricque schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:52:
[...]

Omdat in de handleiding staat verversen om de 2 weken, en ken nog een paar mensen (die dus geen waterput hebben, die hem om de 3 maand verversen.

Ik vind wel dat het water meer en meer een chloorlucht krijgt. Maar na de shock is het water helder. Zelfs zonder de shock. Alleen bij het gebruik van de jets is er een klein beetje schuimvorming. Tevens gaan we der even tussenuit. Dan kan ik alles afzetten en terug vullen als we terug thuis zijn
Chloor ga je toch alleen ruiken als het in aanraking komt met plas (of een stofje dat in je plas zit).
Dit vond ik een erg interessant filmpje over dit onderwerp; YouTube: How to measure HOW MUCH PEE IS IN YOUR POOL

Vanaf hier doet hij een interessant proefje: hier

Zijn andere video's zijn trouwens ook heel interessant, maar slaat niet op zwembaden ;)

g00gle wijzigde deze reactie 25-07-2019 11:11 (9%)

• cricque
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 18-08 22:06
Jazsie schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:58:
[...]

Was gewoon nieuwschierig, met dit warm weer is er een te kort aan water.

Klopt 2 weken maar is naar mijn mening complete onzin, mits je het water goed onderhoud.

Normaal gesproken is een chloorshok niet nodig bij goed onderhoud. En al helemaal niet dagelijks.

Schuimvorming bij gebruik van jets heb ik ook. Daarvoor gebruikt ik anti-foam voor spa, werkt zeer goed. Paar druppels en het is weg :) Kan ik sterk aanbevelen!.

@g00gle : Dat is een hele goede van je, ik kan bevestigen dat dit klopt.
Nuja de kleinste anderhalf jaar, de oudste 4 jaar, dus een ongeval kan wel al eens gebeuren. De reden waarom ik dagelijks/om de 2 dagen die shock opzet is gewoon, wij hebben een zoontje verloren op 37 weken en liever safe then sorry. Het kan geen kwaad in elk geval. Electriciteit hoeven we niet zo echt naar te kijken met de zonnepanelen, dus lig ik er in elk geval niet van wakker; Het enige vervelende is dat die filter na x aantal tijd wel vanzelf stopt. Dus zal dit water toch een paar dagen stilstaan en dergelijke, dus daarom dacht ik ook, waarom niet even alles laten leeglopen, effe uitspoelen en als we terug zijn nieuw water erin voor de rest van het "seizoen"

Nu die "geur" die er gekomen is, is wel pas gekomen nadat ik een paar filters had hergebruikt en die hebben een tijdje in javel gezeten. Misschien dat die ene filter niet echt volledig de javel uitwas ofzo, alhoewel ik die 3 dagen in vers water heb laten zitten (en telkens vervangen) en dan nog een paar x goed afgespoeld. Nuja mijn vriendin ruikt niks, ik het wel terug meer reukvermogen sinds ik 8-9 jaar geleden ben beginnen dampen en gestopt met roken (zij rookt/dampt niet). Misschien is het ook maar een idee. En over het algemeen is het omgekeerd, dat zei zegt, ruik je dat niet ... Dusja

pvoutput

• BounceMeister
  • Niet online
Trichoglossus schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 19:53:
[...]

Ja heb ik, alleen moet dan de de hele inlaat- en uitlaat los daar, voordat ze in de wand van het zwembad passen.
Wanneer ik alleen het roostertje aan de binnenkant losdraai, dan past dit dopje over een klein randje wat er dan overblijft. Je duwt dus niet het dopje erin, maar zet het als een hoedje erop. Bij de inlaat hetzelfde, je schroeft alleen het kapje in het bad los en zet dan dit dopje erop.
Nu heb ik maar een relatief klein badje, maar ik neem aan dat alle intex 32mm aansluitingen hetzelfde zijn.

• Trichoglossus
BounceMeister schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:17:
[...]

Wanneer ik alleen het roostertje aan de binnenkant losdraai, dan past dit dopje over een klein randje wat er dan overblijft. Je duwt dus niet het dopje erin, maar zet het als een hoedje erop. Bij de inlaat hetzelfde, je schroeft alleen het kapje in het bad los en zet dan dit dopje erop.
Nu heb ik maar een relatief klein badje, maar ik neem aan dat alle intex 32mm aansluitingen hetzelfde zijn.
Ik heb 2 (dezelfde) aansluitingen gebruikt waarbij dat niet kon.
Die met een filtertje erin liggen er ook zag ik. Volgend jaar ff opletten dus.. :+

• vso

vso

raap voor zijn recht

Ursamajor schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 18:43:
Na 2,5 week weg geweest te zijn, is mijn water nog steeds helder. Had er een goede hoeveelheid anti alg in gedaan en een 4 dubbele dosis shock, en 4 long tabletten.
Maarja nu is het weer niet meer lekker dus dat wordt dan maar afbreken binnenkort...
volgende week nog kans

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True