Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 52 Laatste
Acties:
  • 442.905 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 08:57
Goedemiddag Mede tweakers,

ik ben sinds 2 jaar in het bezit van een mooi intex metal frame pool 366cm diameter(6500 liter).
vorig jaar hebben we met een olievat het water warm gestookt , echter geeft dit veel rook en problemen met kleur van het water.

Nu ben ik van plan om een zandfilterpomp van 6M3 te plaatsen en deze hierna het dak (+-2,5 meter hoog ) op te laten lopen en hier 3 solar matten te plaatsen (1,10m per stuk) en hierna weer het zwembad in.

nu loop ik tegen de volgende punten :
1. solar mat geeft aan dat het geleik vloers moet zijn met het zwembad.
2. zandfilterpomp geeft aan maximaal 12 uur per dag te mogen draaien maar advies is maar 2 uur te draaien , kan deze gewoon 12 uur per dag ? anders komt het water nooit het dak op.
3. nog meer tips om het zwembad lekker te verwarmen ?

alvast bedankt !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
https://www.sunnytent.com/

Hier al eens naar gekeken?
Het is wel een flinke uitgave, maar het krijgt zonder moeite je water warm en het blijft ook veel langer warm en schoon.
Het kost geen energie en je hoeft geen dure pompen of solar matten te plaatsen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:35

Zeeuw

5.6

1. Wij hebben thuis ook ooit zoiets gebruikt in een ingegraven zwembad. Matten lagen op het tuinhuis. Geen enkel probleem, vanaf eind april al heerlijk warm water. In de zomer zelfs zo warm dat we het water niet meer via de matten lieten lopen...
Ik denk dat de uitstroomopening in het zwembad, tot hoogste punt van de matten ongeveer 2,5m verschil was.

2. Zandfilter liep via een tijdklok. Geen idee hoeveel uren per dag, maar zeker meer dan 2. Zet anders de pomp 's ochtends aan. Kan het water warm worden. Gedurende het zwemmen de pomp aanzetten en 's avonds weer uit. Dan kom je vast niet aan 12u.

Geen idee welke pomp/filter het was, is alweer een aantal jaar geleden. Kan me nog herinneren dat het een groene bol was met een soort van schildpadschild-achtige structuur.

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenenjessika
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-02-2024
Hallo,

Wij hebben net een index ultra frame pool gekocht. Rond 488cm met 5 index solarmatten. Er zit een intex zandfilterpomp 4,5 m3 bij.

Volgens de schema's mogen en moeten er 5 solar matten worden aangesloten.

Nu lekken veel koppelingen en slangen. en bij 5 solar matten komt er klein straaltje uit.

Hoe zijn jullie ervaring, wat kan ik doen om dit te verbeteren?
O ja ze liggen nu gelijkvloers naast het zwembad, maar moeten naar het dak van het tuinschuurtje.

gr. koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:35
allicht van marktplaats een paar gebruikte vlakke plaat collectoren scoren en die gebruiken? Hoogteverschil is altijd te overwinnen door een sterkere pomp. Eventueel de pomp op een zonnepaneel aansluiten, dan draait alles energieneutraal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb een zandfilter pomp die 10.000 l p/u verpompt, die had ik gewoon 12-18u aan met de warmtepomp.
Enige waarom je het niet 24u gebruikt is het verbruik, 450W voor de pomp, 900-950W voor de warmtepomp.
Dat tikt aan, nu op zoek naar wat simpelers, een gebruikte vlakkeplaat of zoiets.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 13:02
Heb een Intex Frame Pool 3x2 mtr. En dan 2 van die Intex Solar Matten van ongeveer 1 m2 elk a 20 euro. Werkt echt super! Verschil in temperatuur uitgaand en ingaand is 3 graden ! Wel even opletten dat je pomp niet te hard pompt anders heeft het water geen tijd om op te warmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 14:47

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Sinds een jaar of vier een rond Intex frame bad van 3,5 meter doorsnee. Vier matten op de schuur liggen: plm 2 meter hoogte verschil. Dat is opgelost met een extra pompje dat door verschillende shops speciaal daarvoor verkocht wordt.

Matten liggen 2 x 2 parallel / serieel. Daardoor redelijk wat flow. Afgelopen dagen komt er gloeiend heet water uit. Andere dagen gewoon warm.

Werkt goed.

Sunnytent lijkt best een goed alternatief. Meer mensen ervaring mee?

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:47

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Pastinakel schreef op zondag 05 juli 2015 @ 20:31:
Sinds een jaar of vier een rond Intex frame bad van 3,5 meter doorsnee. Vier matten op de schuur liggen: plm 2 meter hoogte verschil. Dat is opgelost met een extra pompje dat door verschillende shops speciaal daarvoor verkocht wordt.

Matten liggen 2 x 2 parallel / serieel. Daardoor redelijk wat flow. Afgelopen dagen komt er gloeiend heet water uit. Andere dagen gewoon warm.

Werkt goed.

Sunnytent lijkt best een goed alternatief. Meer mensen ervaring mee?
Heb je toevallig een link naar dat extra pompje? Zoek namelijk naar zoeits om de matten op mijn schuur te leggen op ~2.25 hoogte. De huidige Intex pomp die er bij zat (lichtste model dat ze hebben) haalt het niet verder dan 75 cm :')

En om nou een zandfilterpomp er aan te gaan hangen van ~150 euro om die opvoerhoogte te vergroten is ook weer zoeits.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:34
Zeeuw schreef op zondag 24 mei 2015 @ 20:10:
In de zomer zelfs zo warm dat we het water niet meer via de matten lieten lopen...
Ik heb zelf geen zwembad (nog niet), maar familie laat de pomp snachts door de matten lopen bij hete dagen om het water juist te koelen! Volgens mij werkte dat best goed, mits het natuurlijk wel een wat koelere nacht is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-05 21:08

RoyK

Hobby tekenaar

Dit is het enige draadje op tweakers dat naar voren komt als ik intex intik dus ik zal mijn vraag hier plaatsen.

Ik wil voor onze redelijke kleine tuin een zwembad neerzetten voor de kids. 1 die we niet na 2 dagen alweer moeten legen. We zitten te denken aan de 260x160x65. Dat is alleen het bad.

Wat is nog aan te bevelen om het water voor een poosje in orde te houden?

Ik denk aan:

- Teststrips chloor (a 25 stuks)
- Interline chloor starterspakket
- interline ph plus tabs om ph waarde te kunnen verhogen
- intex cartridge zwembadpomp klein (2.271 liter per uur) (is dit de juiste?)

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:54
- afdekzeil zodat er niet allemaal rotzooi in het water komt als er niet gezwommen wordt
- grondzeil (ik heb gewoon bouwzeil van action gekocht) om het bad op te zetten, niet om het water in orde te houden, maar ik noem hem toch maar even.
- Netje om drijfvuil weg te scheppen, als je gelijk een skimmer op je filterpomp aansluit scheelt dat trouwens ook wel wat.

Tip is wel om even goed rond te snuffelen bij diverse aanbieders want de prijzen verschillen nog behoorlijk. En kijk gelijk welke maat je maximaal kwijt kan want het is zonde als je achteraf toch liever een iets grotere had gekocht. Hou daarbij wel rekening met de buitenmaten! Intex heeft tekeningen waar per bad op staat aangegeven hoeveel grondoppervlak je nodig hebt. Bij de maat van het bad zelf komt namelijk nog wat bij voor het framewerk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Oxellaar schreef op zondag 24 mei 2015 @ 19:59:
https://www.sunnytent.com/

Hier al eens naar gekeken?
Het is wel een flinke uitgave, maar het krijgt zonder moeite je water warm en het blijft ook veel langer warm en schoon.
Het kost geen energie en je hoeft geen dure pompen of solar matten te plaatsen.
Heb je dan geen kans dat je grasveld ook mooi "geel" wordt, of zelfs wegbrand? Zoveel liter water opwarmen, daar moet flink wat energie vrijkomen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

ArwinV schreef op maandag 06 juni 2016 @ 17:51:
- afdekzeil zodat er niet allemaal rotzooi in het water komt als er niet gezwommen wordt
- grondzeil (ik heb gewoon bouwzeil van action gekocht) om het bad op te zetten, niet om het water in orde te houden, maar ik noem hem toch maar even.
- Netje om drijfvuil weg te scheppen, als je gelijk een skimmer op je filterpomp aansluit scheelt dat trouwens ook wel wat.

Tip is wel om even goed rond te snuffelen bij diverse aanbieders want de prijzen verschillen nog behoorlijk. En kijk gelijk welke maat je maximaal kwijt kan want het is zonde als je achteraf toch liever een iets grotere had gekocht. Hou daarbij wel rekening met de buitenmaten! Intex heeft tekeningen waar per bad op staat aangegeven hoeveel grondoppervlak je nodig hebt. Bij de maat van het bad zelf komt namelijk nog wat bij voor het framewerk!
Bedankt voor de tips!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Jeroenneman schreef op maandag 06 juni 2016 @ 17:56:
[...]

Heb je dan geen kans dat je grasveld ook mooi "geel" wordt, of zelfs wegbrand? Zoveel liter water opwarmen, daar moet flink wat energie vrijkomen.
Waarschijnlijk zal het juist wel meevallen.
In de tent heerst een hoge luchtvochtigheid en veel warmte wordt opgenomen door het water.
Gras kan vrij veel hebben.
Maar misschien is het verstandig om de onderkant van de koepel iets open te zetten met hoge temperaturen en felle zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:33
Notna schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 16:35:
[...]

Heb je toevallig een link naar dat extra pompje? Zoek namelijk naar zoeits om de matten op mijn schuur te leggen op ~2.25 hoogte. De huidige Intex pomp die er bij zat (lichtste model dat ze hebben) haalt het niet verder dan 75 cm :')

En om nou een zandfilterpomp er aan te gaan hangen van ~150 euro om die opvoerhoogte te vergroten is ook weer zoeits.
Heb jij het extra pompje toevallig al?
Ik wil mijn solarmat ook op m'n schuurdak leggen en ik heb ook weinig zin om een nieuwe pomp te halen van +100 euro.

Mocht iemand anders nog een idee hebben hiervoor, ik zat ook al te denken aan vijverpompen maar daar heb ik zo snel ook nog niets voor gevonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Remy!!!! schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 16:03:
[...]

Heb jij het extra pompje toevallig al?
Ik wil mijn solarmat ook op m'n schuurdak leggen en ik heb ook weinig zin om een nieuwe pomp te halen van +100 euro.

Mocht iemand anders nog een idee hebben hiervoor, ik zat ook al te denken aan vijverpompen maar daar heb ik zo snel ook nog niets voor gevonden.
Ik rakel even een DM thread op die ik heb gehad met andere mensen hierover en stuur je zo een DM met de informatie.

Kort gezegd; ik heb deze pomp (was toen 95 euro, flink omhoog gegaan in prijs!) en die werkt uitermate prima. Je moet wel creatief worden met slangen, maar dat gaat best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

hallo tweakers..

ik ga straks een bad van 260x160x60 bestellen. Met eenvoudig bescherm matje, een cartridge pompje.. en een startset voor gloor en schoonmaken.

helaas is de pomp niet op voorraad en komt pas volgende week. Kan ik de pomp later alsnog aansluiten of moet dan het bad leeg? En als dat kan, zou de pomp het water een beetje schoon krijgen als het water een paar dagen zonder pomp is gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

RoyK schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 08:53:
hallo tweakers..

ik ga straks een bad van 260x160x60 bestellen. Met eenvoudig bescherm matje, een cartridge pompje.. en een startset voor gloor en schoonmaken.

helaas is de pomp niet op voorraad en komt pas volgende week. Kan ik de pomp later alsnog aansluiten of moet dan het bad leeg? En als dat kan, zou de pomp het water een beetje schoon krijgen als het water een paar dagen zonder pomp is gebruikt?
*chloor

En ja; die kan je later aansluiten. Als het goed is zitten er afdekdopjes voor de filter outlets in het bad. Die erop zetten, pomp aansluiten, dopjes weer weghalen en de pomp laten vullen en ontluchten.

En ik denk dat het wel moeten lukken om dat schoon te krijgen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

thanks! Top.. ik ga het dan maar gewoon bestellen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik twijfel nog enorm over de afmeting. Mijn vrouw en ik zijn het er niet over eens. We hebben geen mega tuin en wil ik voor de 260x160 gaan, waar mijn vrouw zegt, laten we voor de 300x200 gaan. Relatief natuurlijk slechts 40 cm groter, maar 1000 liter meer (financieel niet spannend) en een grotere pomp nodig die 2x meer kost. Ik kan me voorstellen dat het bad aan de buitenzijde een stuk groter is dan 300x200. Gaan die 40 cm aan 2 kanten echt een enorm beleving verschil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

RoyK schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:46:
Ik twijfel nog enorm over de afmeting. Mijn vrouw en ik zijn het er niet over eens. We hebben geen mega tuin en wil ik voor de 260x160 gaan, waar mijn vrouw zegt, laten we voor de 300x200 gaan. Relatief natuurlijk slechts 40 cm groter, maar 1000 liter meer (financieel niet spannend) en een grotere pomp nodig die 2x meer kost. Ik kan me voorstellen dat het bad aan de buitenzijde een stuk groter is dan 300x200. Gaan die 40 cm aan 2 kanten echt een enorm beleving verschil maken?
Heb je niet een meetlint en wat tape oid wat je kan gebruiken om even een kader te maken? Dan zie je snel genoeg het verschil.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
RoyK schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:46:
Alleen al daarom 300x200 halen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

haha jazeker, ik heb het tot ten treuren zitten uitmeten. Ik ben er middels achter gekomen dat de buitenmaten van het zwembad 300x200cm --> 361x259 cm zijn en van de 260x160cm --> 310x208cm zijn.

[fluiste rmode]
De 260x160 gaat hem worden, ook al gaat ze op dr kop staan. Het blijven vrouwen heh... erg sterk in een heleboel, maar niet als het gaat om inschatten :D
[/fluister mode]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
gewoon 260x160 halen, doos wegpleuren en volhouden dat het 300x200 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
RoyK schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:04:
haha jazeker, ik heb het tot ten treuren zitten uitmeten. Ik ben er middels achter gekomen dat de buitenmaten van het zwembad 300x200cm --> 361x259 cm zijn en van de 260x160cm --> 310x208cm zijn.

[fluiste rmode]
De 260x160 gaat hem worden, ook al gaat ze op dr kop staan. Het blijven vrouwen heh... erg sterk in een heleboel, maar niet als het gaat om inschatten :D
\[/fluister mode]
Welk bad haal je dan? Een frame pool is namelijk gewoon dezelfde maat binnen als buiten (scheelt misschien een paar cm, geen halve meter). Het 3.66mx71cm bad wat ik heb is echt niet groter dan die maten. De binnenmaat is nagenoeg hetzelfde.

Ik ben zelf bezig met een setup waarbij ik 3 intex solarmatten op mijn plat dak op 3m hoog wil leggen. Aansluiten met 38mm slang op een Gardena dompelpomp. De pomp kan ik in en uit het water halen wanneer de kinderen (of wij zelf!) er in gaan of als het water warm genoeg is. Op die manier belast ik ook de gewone filterpomp niet. De Gardena pomp kan tot 5-6 meter hoog pompen.

[ Voor 26% gewijzigd door redfoxert op 22-07-2016 19:49 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

ik heb de maten van Intex zelf:

http://www.intexcorp.com/media/faq/3111.pdf

De 300x200 is voor mij te groot. Het past niet. Als het echt 300x200 was geweest aan de buitenkant had het wel gepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
RoyK schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 22:19:
ik heb de maten van Intex zelf:

http://www.intexcorp.com/media/faq/3111.pdf

De 300x200 is voor mij te groot. Het past niet. Als het echt 300x200 was geweest aan de buitenkant had het wel gepast.
Ik zie het al, bij die rechthoekige staan de verticale palen schuin naar binnen. De ronde zijn wellicht wel interessant? Die zijn gewoon recht naar beneden ... :)

Past wellicht dan de ronde van 305cm doorsnee wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

bij een rond bad heb je zoveel loze ruimtes, erg onhandig in ons geval. We hebben niet zo een hele grote tuin. En in de tuin staat al een trampoline en een lange schuur. En wij moeten ook nog ergens zitten :P

Nu kan het bad mooi langs de schutting.. en met 2 kids erin is een 260x160 nog prima de luxe! Verwende nesten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Nou, daar zit ik dan.. bad binnen.. en natuurlijk de kids helemaal gek. Dus opgezet en gevuld met water. Wetende dat mijn pomp ook straks binnen komt (via een andere leverancier ivm overal uitverkocht). Bad vol.. dingdong... pakketdienst. Snel de pomp uit de doos halen en man, wat een gewicht. Ik dacht dat het een simpel pompje was. Maar nee, het is geen simpel pompje. Ik heb een joekel van een pomp ontvangen die bedoeld is voor 5000+ water per uur ipv 2200 liter water. De aansluiting is ook veel groter!

Contact gezocht met het bedrijf en na een half uur in de wacht (onze medewerkers zijn in gesprek, blijf aan de lijn) maar opgehangen en een email gestuurd.

Nu zit ik dus met een vol bad zonder pomp en moet de Ph omlaag brengen en daarna chloor toevoegen. Ik lees dat ik de pomp dan wel aan moet zetten. Ik ga dus denk ik toch wat Ph minus toevoegen en er even flink in roeren om het kwartier. Ik moet toch wat. Over 12 uur moet ik opnieuw Ph toevoegen en gooi ik er morgen 3 tabletjes chloor bij. Dit heb ik berekend op de website van Interdiva.

Het lijkt me erg zonde om 2 en een half uur water tanken over een dag weg te gooien dus kan ik maar beter een beetje klooien tot de pomp er is..

Toch???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-05 18:03
Kun je voor de circulatie niet het beste een cv-pomje pakken? Die zijn ervoor gemaakt om onder zulke omstandighedende hele dag te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
emil_406 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 21:33:
Kun je voor de circulatie niet het beste een cv-pomje pakken? Die zijn ervoor gemaakt om onder zulke omstandighedende hele dag te draaien.
Een cv pomp heeft een bepaalde druk nodig om goed te kunnen werken. Een zwembad systeem is nagenoeg drukloos.

Daarnaast is ijzer niet bestand tegen chloor, ook rvs niet. Eigenlijk alleen kunststof is bestand u chloor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-05 18:03
Oxellaar schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 21:49:
[...]

Een cv pomp heeft een bepaalde druk nodig om goed te kunnen werken. Een zwembad systeem is nagenoeg drukloos.

Daarnaast is ijzer niet bestand tegen chloor, ook rvs niet. Eigenlijk alleen kunststof is bestand u chloor.
Toch gebruikt een buurman al jaren dezelfde grundfoss cv pomp. Hij heeft 100m tyleenbuis zigzag over zn garagedak lopen. Het water stroomt hier heel langzaam door. Op dagen als vandaag is de uitstroomtemperatuur behoorlijk hoog. Warmer dan handwarm, ik schat zon 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

dat is best grappig verzonnen. Zn water wordt dus gratis lekker voorverwarmd door de zon! Ik ben niet zo handig. Ik heb een pomp besteld die bij dit zwembad hoort, en ontvang een mega pomp.. ik heb net 71 gram ph minus toegevoegd en 10 minuten staan roeren. Voor ik ga slapen roer ik nog even een keertje. Morgen ochtend weer even roeren.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
RoyK schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 22:07:
dat is best grappig verzonnen. Zn water wordt dus gratis lekker voorverwarmd door de zon! Ik ben niet zo handig. Ik heb een pomp besteld die bij dit zwembad hoort, en ontvang een mega pomp.. ik heb net 71 gram ph minus toegevoegd en 10 minuten staan roeren. Voor ik ga slapen roer ik nog even een keertje. Morgen ochtend weer even roeren.. :P
Je hebt Chloor tabletten en Chloor granulaat. Granulaat is voor de eerste "shock" en lost snel op in een emmertje warm water. Emmer in het zwembad omkiepen en klaar. Daarna met een chloor drijver een stuk of 2-3 tabletten erin doen en in het water laten ronddobberen als de kids er niet in zitten. Regelmatig controleren of er nog wat in zit. Chloor tabletten lossen langzaam op. Omdat chloor wordt afgebroken door invloed van de zon onder andere zul je continu chloor moeten toevoegen. Een controle kitje is geen overbodige luxe om je zwemwater kwalitatief goed te houden.

Voor de hoeveelheden: http://www.zwembaden-twente.nl/optimale-zwemwater-kwaliteit

[ Voor 19% gewijzigd door redfoxert op 23-07-2016 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

emil_406 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 21:55:
[...]

Toch gebruikt een buurman al jaren dezelfde grundfoss cv pomp. Hij heeft 100m tyleenbuis zigzag over zn garagedak lopen. Het water stroomt hier heel langzaam door. Op dagen als vandaag is de uitstroomtemperatuur behoorlijk hoog. Warmer dan handwarm, ik schat zon 50 graden.
Grundfos heb je ook in rvs voor drinkwater toepassingen.
50 of 100m zwarte tyleenslang werkt best goed als je dat op een dak kan zigzaggen, maar daar kan je dan ook die intex matjes leggen, een stuk of 4-5 aan elkaar.

Ik heb geen daken in de buurt, ik vind persoonlijk deze wel mooi, een stuk of 2-3 moet voldoende zijn.
http://www.ebay.de/itm/29...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArwinV
Ik loop al een tijdje met het idee in mijn kop om tyleenslang onder de zonnepanelen door te laten lopen zodat het zwembad verwarmd wordt en de panelen gelijktijdig gekoeld. Moet er alleen nog een keer mee aan de slag om het ook daadwerkelijk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zoiets nemen dus.
http://www.ebay.de/itm/10...9958ee:g:QH4AAOSwbwlW~5Ao

Alleen je bad koelt teveel af in de nacht, je hebt eigenlijk een geeisoleerde ombouw nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 24 juli 2016 @ 10:05:
[...]

Grundfos heb je ook in rvs voor drinkwater toepassingen.
50 of 100m zwarte tyleenslang werkt best goed als je dat op een dak kan zigzaggen, maar daar kan je dan ook die intex matjes leggen, een stuk of 4-5 aan elkaar.

Ik heb geen daken in de buurt, ik vind persoonlijk deze wel mooi, een stuk of 2-3 moet voldoende zijn.
http://www.ebay.de/itm/29...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Voor 4-5 intex matjes moet je een flinke pomp hebben om het water naar boven en er doorheen te krijgen. Druk verlies bij die matten is vrij groot.

Die solarcollectoren die je aangeeft zijn inderdaad mooi maar behoorlijk aan de prijs, vind ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
Rol-Co schreef op zondag 24 juli 2016 @ 10:24:
Zoiets nemen dus.
http://www.ebay.de/itm/10...9958ee:g:QH4AAOSwbwlW~5Ao

Alleen je bad koelt teveel af in de nacht, je hebt eigenlijk een geeisoleerde ombouw nodig.
Zoiets zal het inderdaad wel worden ja. Alleen nog een uitdaging om die slang contact te laten maken met de achterzijde van de panelen, ik denk niet dat het een goed idee is om gaten in de frames te maken en daar de slang doorheen te laten lopen?

Geisoleerde ombouw zou leuk zijn, maar dat wordt me toch iets teveel van het goede :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

redfoxert schreef op zondag 24 juli 2016 @ 10:25:
[...]

Voor 4-5 intex matjes moet je een flinke pomp hebben om het water naar boven en er doorheen te krijgen. Druk verlies bij die matten is vrij groot.

Die solarcollectoren die je aangeeft zijn inderdaad mooi maar behoorlijk aan de prijs, vind ik zelf.
Ik heb een 12 cuubs zandfilterpomp, die kan wel duwen hoor :) en daarom had ik ook die andere collectoren maar inderdaad de prijs zou wat minder moeten zijn.
Al zijn de intex matjes ook niet te vinden voor minder dan 26,-
Ik heb nog een 5kW zwembad warmtepomp staan, gaat ook goed natuurlijk maar het mooiste is gewoon zonder extra stroomkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik ben nu in de war aan het raken. Mevrouw aan de telefoon van Heutz adviseerde me geen Ph minus te gebruiken maar het gewoon bij gloor te houden. Het water in Nederland is goed genoeg, zegt ze. Maar als ik test met de strips, slaat hij gewoon uit naar paas, wat niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

RoyK schreef op maandag 25 juli 2016 @ 12:22:
Ik ben nu in de war aan het raken. Mevrouw aan de telefoon van Heutz adviseerde me geen Ph minus te gebruiken maar het gewoon bij gloor te houden. Het water in Nederland is goed genoeg, zegt ze. Maar als ik test met de strips, slaat hij gewoon uit naar paas, wat niet goed is.
Als je die Intex strips bedoelt; Paars is Chloor, Oranje is pH waarde.

Ik heb tot nu to eigenlijk nooit pH erbij of eraf moeten halen; in die zin is het water in NL idd altijd prima. Chloor moet je er ten alle tijden bij doen. En als de strip paars aangeeft, is je Chrloor gehalte prima op peil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

ik bedoel het ph deel, die slaat naar rechts uit. Ik heb al ph minus toegevoegd.. ik doe braaf wat ik moet doen volgens de instructies. :P heb ik mn water dan nu verprutsts?

morgen komt mn pomp binnen. Die ga ik maar eens een dagje laten draaien na 4 dagen stil staan (en spelen tussendoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stakie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:02
Wij hebben ook een zwembadje (2.60 X 1.75 meter) staan en willen het ook verwarmen. Die matjes van Intex zien er goed uit. Ik wil er graag twee gaan halen en dan op het plat dak van de garage leggen. Dat is ongeveer 3 meter hoog. Het zwembadje staat er een halve meter vanaf. Nu ben ik op zoek naar een pomp om het water rond te pompen.

Wat voor type pomp kan ik het beste halen? Ik wil eigenlijk maar een paar tientjes uitgeven. Ik zag op de website van praxis dit pompje staan.

https://www.praxis.nl/tui...uilwaterpomp-400w/5278413

Kan ik dat daar mee maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Stakie schreef op maandag 25 juli 2016 @ 14:59:
Wij hebben ook een zwembadje (2.60 X 1.75 meter) staan en willen het ook verwarmen. Die matjes van Intex zien er goed uit. Ik wil er graag twee gaan halen en dan op het plat dak van de garage leggen. Dat is ongeveer 3 meter hoog. Het zwembadje staat er een halve meter vanaf. Nu ben ik op zoek naar een pomp om het water rond te pompen.

Wat voor type pomp kan ik het beste halen? Ik wil eigenlijk maar een paar tientjes uitgeven. Ik zag op de website van praxis dit pompje staan.

Een dompelpomp heeft geen filtratiesysteem zoals een zwembad pomo. Het nadeel van de meeste goedkopere zwembadpompen is echter dat die maar een oppomphoogte hebben van ~75 cm. Tenzij je naar zandfilter pompen en the likes gaat kijken.

Ik heb zelf de kleinste pomp van Intex en daar een boosterpomp op aangesloten. Die was toendertijd 90 euro maar is nu ook al iets van 120 geworden.

Je kan het uiteraard ook zonder filter doen, maar dan loop je wel de kans op verstoppingen en dergelijke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:03
Vergeet het stroomverbruik ook niet.
Zo'n dompelpomp gebruikt 400W en kost je bij 8h draaien zo'n 70 cent (8 * 0,4 = 3,2 kWh, delen door €0,22 / kWh = €0,70 voor 3,2 kWh).

Zo'n Intex pomp zal hopelijk niet 400W continu trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:12

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

ThinkPadd schreef op maandag 25 juli 2016 @ 15:14:
Zo'n dompelpomp gebruikt 400W en kost je bij 8h draaien zo'n 70 cent (8 * 0,4 = 3,2 kWh, delen door €0,22 / kWh = €0,70 voor 3,2 kWh).

Nee volgens mij maximaal 15A op 12V, dus zal denk ik iets van 150 watt zijn?

Ik had vorige week een bad gekocht van Jilong, maar van het weekend bleek hij lek te zijn :(
Vanavond maar terug brengen... Hoop dat ze niet al te moeilijk gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stakie
Notna schreef op maandag 25 juli 2016 @ 15:09:
[...]

Een dompelpomp heeft geen filtratiesysteem zoals een zwembad pomo. Het nadeel van de meeste goedkopere zwembadpompen is echter dat die maar een oppomphoogte hebben van ~75 cm. Tenzij je naar zandfilter pompen en the likes gaat kijken.

Ik heb zelf de kleinste pomp van Intex en daar een boosterpomp op aangesloten. Die was toendertijd 90 euro maar is nu ook al iets van 120 geworden.

Je kan het uiteraard ook zonder filter doen, maar dan loop je wel de kans op verstoppingen en dergelijke
Het risico op verstopping is niet zo groot verwacht ik. Veel rotzooi valt er niet in het zwembad en als we hem niet gebruiken dan even een zeiltje erover.

Het verbruik is iets duurder, maar dat is nog wel te overzien. Als ik kijk naar zandfilter pompen dan ben je ook minimaal 120 euro kwijt. Ik denk dat ik het voor dit jaar maar eens met twee matjes en de goedkope dompelpomp ga proberen.

Het belangrijkste is dat de temperatuur van het water omhoog gaat. Dan kunnen we deze zomer mooi met de kleine in het zwembad 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Notna schreef op maandag 25 juli 2016 @ 15:09:
[...]

ThinkPadd schreef op maandag 25 juli 2016 @ 15:14:

Dompelpomp verstookt inderdaad iets meer energie. Ik had hem echter toch al staan om het zwembad fatsoenlijk leeg te pompen in geval van opruimen. Daarnaast heb ik deze als reserve voor een pomp in de kelder (oppompen afvalwater wasmachine en wasdroger). Op zich is het niet eens zo erg dat de pomp geen filter heeft, hij kan tot 5mm stukjes rotzooi opzuigen. Dat is nog te overzien. Eind van het seizoen blaas ik de matjes nog een keer goed schoon/door met een korte slang en schoon water zodat ze de berging in kunnen.

Het alternatief is een dure pomp aanschaffen (tov een pomp die ik al had) of mijn Intex electrische verwarmer (a 3000W) aansluiten. All in all is de dompelpomp toch een stuk goedkoper :) Het is jammer dat ik (nog) geen solarpanels heb, dan zou ik het helemaal energie neutraal kunnen plaatsen.

Overigens, mijn Gardena 6000 pomp doet 220W, dus qua verbruik valt het ook nog alleszins mee. Moet de slang wel blijven zitten en niet zoals vanmiddag bij afwezigheid (via tijdschakelaar ingeschakeld) los raken. Ik heb het hele zaakje wel zo geplaatst dat de pomp alleen aan de zwembadzijde de slang kan losschieten. Dan heb ik tijdelijks extra stroming van het water :) Mocht er toch op het dak iets mis gaan dan is daar de afvoer van het regenwater systeem goed voor. En een leeg zwembad :)
Stakie schreef op maandag 25 juli 2016 @ 14:59:

Ziet er exact uit als de Gardena die ik heb. Daar valt zeker wel wat mee te maken. Voor aanvoer richting je matjes kan je 38mm slang gebruiken. Die zet je met een slangklem op de pomp. Andere kant zet je de koppeling er tussen om van 38mm naar 32mm te gaan. Die is meegeleverd bij de matjes. Aan de exit van je (ketting) van matten koppel je een 32mm slang aan die terug het zwembad in gaat. Ik heb hiervoor een slang van de bodemzuiger opgeofferd. Op die manier kan ik netjes het water rond pompen. Stroomsnelheid is niet te hard, door tegendruk van de matten en de hoogte maar ook niet te langzaam zodat er nauwelijks nog iets doorheen gaat. Het water stroomt lekker door, verschil in temperatuur van zo'n 2-3 graden ongeveer.

[ Voor 46% gewijzigd door redfoxert op 26-07-2016 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Stakie schreef op maandag 25 juli 2016 @ 16:14:
[...]

Het risico op verstopping is niet zo groot verwacht ik. Veel rotzooi valt er niet in het zwembad en als we hem niet gebruiken dan even een zeiltje erover.

Het verbruik is iets duurder, maar dat is nog wel te overzien. Als ik kijk naar zandfilter pompen dan ben je ook minimaal 120 euro kwijt. Ik denk dat ik het voor dit jaar maar eens met twee matjes en de goedkope dompelpomp ga proberen.

Het belangrijkste is dat de temperatuur van het water omhoog gaat. Dan kunnen we deze zomer mooi met de kleine in het zwembad 8) .
Hou ons op de hoogte... ik vind het ook erg interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stakie
redfoxert schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 00:41:
[...]

[...]

Dompelpomp verstookt inderdaad iets meer energie. Ik had hem echter toch al staan om het zwembad fatsoenlijk leeg te pompen in geval van opruimen. Daarnaast heb ik deze als reserve voor een pomp in de kelder (oppompen afvalwater wasmachine en wasdroger). Op zich is het niet eens zo erg dat de pomp geen filter heeft, hij kan tot 5mm stukjes rotzooi opzuigen. Dat is nog te overzien. Eind van het seizoen blaas ik de matjes nog een keer goed schoon/door met een korte slang en schoon water zodat ze de berging in kunnen.

Het alternatief is een dure pomp aanschaffen (tov een pomp die ik al had) of mijn Intex electrische verwarmer (a 3000W) aansluiten. All in all is de dompelpomp toch een stuk goedkoper :) Het is jammer dat ik (nog) geen solarpanels heb, dan zou ik het helemaal energie neutraal kunnen plaatsen.

Overigens, mijn Gardena 6000 pomp doet 220W, dus qua verbruik valt het ook nog alleszins mee. Moet de slang wel blijven zitten en niet zoals vanmiddag bij afwezigheid (via tijdschakelaar ingeschakeld) los raken. Ik heb het hele zaakje wel zo geplaatst dat de pomp alleen aan de zwembadzijde de slang kan losschieten. Dan heb ik tijdelijks extra stroming van het water :) Mocht er toch op het dak iets mis gaan dan is daar de afvoer van het regenwater systeem goed voor. En een leeg zwembad :)

[...]

Ziet er exact uit als de Gardena die ik heb. Daar valt zeker wel wat mee te maken. Voor aanvoer richting je matjes kan je 38mm slang gebruiken. Die zet je met een slangklem op de pomp. Andere kant zet je de koppeling er tussen om van 38mm naar 32mm te gaan. Die is meegeleverd bij de matjes. Aan de exit van je (ketting) van matten koppel je een 32mm slang aan die terug het zwembad in gaat. Ik heb hiervoor een slang van de bodemzuiger opgeofferd. Op die manier kan ik netjes het water rond pompen. Stroomsnelheid is niet te hard, door tegendruk van de matten en de hoogte maar ook niet te langzaam zodat er nauwelijks nog iets doorheen gaat. Het water stroomt lekker door, verschil in temperatuur van zo'n 2-3 graden ongeveer.
toon volledige bericht
Bedankt voor je uitgebreide omschrijving. Dit wordt een mooi klusproject voor de zomervakantie. Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:50

JB

Cédric roelt!

Stakie schreef op maandag 25 juli 2016 @ 16:14:
[...]

Hoe "krijg je de cirkel rond" dan :? Is toch geen in/uitgang bij een dompelpomp?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stakie
JB schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:31:
[...]
Hoe "krijg je de cirkel rond" dan :? Is toch geen in/uitgang bij een dompelpomp?
De bedoeling is dat de dompelpomp het water vanuit het zwembad naar de "ingang" van de solar matten pompt. Het water stroomt door de matten en vanuit de matten leg je weer een slang richting het zwembad waar het water vervolgens instroomt. Dan is de cirkel rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Stakie schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 12:58:
[...]

De bedoeling is dat de dompelpomp het water vanuit het zwembad naar de "ingang" van de solar matten pompt. Het water stroomt door de matten en vanuit de matten leg je weer een slang richting het zwembad waar het water vervolgens instroomt. Dan is de cirkel rond.
Maar je zet dan dus de dompelpomp in het zwembad zelf neem ik aan, aangezien deze het water opzuigt aan de onderkant.

Lijkt mij een omslachtige opstelling tbh, maar als het werkt :P . Ben blij dat ik een boosterpomp heb (die achter de filtratiepomp zit van Intex) @ 55W verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stakie
Notna schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 13:01:
[...]

Maar je zet dan dus de dompelpomp in het zwembad zelf neem ik aan, aangezien deze het water opzuigt aan de onderkant.

Lijkt mij een omslachtige opstelling tbh, maar als het werkt :P . Ben blij dat ik een boosterpomp heb (die achter de filtratiepomp zit van Intex) @ 55W verbruik
In geval van dopmpelpomp zou zo'n pomp inderdaad in het zwembad liggen. Welke boosterpomp heb je? Is dat de officiële naam voor zo'n pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

hoe werkt het met de kabel die uit de cartridge pomp komt. Het is een stekker met 2 pinnetjes die je daarna weer koppelt met een andere kabel. Als ik de pomp uit heb staan en de kabel opruim.. blijft deze kabel dus gewoon bij de pomp toch? Ik heb er maar een zakje overheen gedaan zodat het aansluitstuk droog blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Stakie schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 13:42:
[...]

In geval van dopmpelpomp zou zo'n pomp inderdaad in het zwembad liggen. Welke boosterpomp heb je? Is dat de officiële naam voor zo'n pomp?
Je vind ze onder boosterpomp of onder vijverpompen. Ik heb van dit merk:

http://www.sicce.com/prod...4.000-5.800/idprodotto=34
RoyK schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 13:42:
hoe werkt het met de kabel die uit de cartridge pomp komt. Het is een stekker met 2 pinnetjes die je daarna weer koppelt met een andere kabel. Als ik de pomp uit heb staan en de kabel opruim.. blijft deze kabel dus gewoon bij de pomp toch? Ik heb er maar een zakje overheen gedaan zodat het aansluitstuk droog blijft.
Ja

[ Voor 33% gewijzigd door Notna op 27-07-2016 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik merk dat mn kids het bad helemaal waanzinnig vonden deze zomer (280x160cm) maar het water was wel erg koud en daardoor gingen ze soms ook niet zwemen. En een paar emmertjes warm water op 2600 liter gaat natuurlijk niet veel doen. Voor het aankomende jaar wil ik gaan kijken om het te gaan verwarmen. Helaas heb ik geen ruimte voor een solar mat. Zou een compacte versie als deze werken?

[ Voor 4% gewijzigd door RoyK op 09-09-2016 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

RoyK schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 11:13:
Ik merk dat mn kids het bad helemaal waanzinnig vonden deze zomer (280x160cm) maar het water was wel erg koud en daardoor gingen ze soms ook niet zwemen. En een paar emmertjes warm water op 2600 liter gaat natuurlijk niet veel doen. Voor het aankomende jaar wil ik gaan kijken om het te gaan verwarmen. Helaas heb ik geen ruimte voor een solar mat. Zou een compacte versie als deze werken?
Die dingen zijn ook wel erg groot hoor, vergis je daar niet in. Maar de werking is exact hetzelfde tov de matten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

ik heb al een paar mensen zien werken met een slang die ze in de exit prikken (het water dat weer het bad in komt) en zo door de slang wordt gedrukt...deze zigzaggend op de grond hebben gelegd en zo weer terug het bad in.. een slang van 10 euro die het werk doet :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Het verschil in water temp op goed warme dagen was echt behoorlijk groot. De dompelpomp had net genoeg kracht om het water een meter of 3 omhoog te pompen en door 3 van de Intex matten te duwen. Vervolgens kwam er een lekker warm stroompje water door de slang weer van het dak af.

De kinderen hebben zich kostelijk geamuseerd, en wij natuurlijk ook. Het was ook zeer relaxed om af en toe als er geen kinderen waren even rond te dobberen in een zwemband :D
Warm-water.be schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 10:14:
Hoe groot is het drukverlies in een intex Solar mat ?
Drukverlies is nog best te doen voor een krachtige pomp door 3 matjes. De kleinste Intex pomp krijgt het water zonder hoogte verschil nog redelijk door 1 matje. Meer moet je er ook niet op aansluiten. Pas bij zwaardere pompen kan je overwegen meer matten aan te sluiten.
RoyK schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 12:59:
ik heb al een paar mensen zien werken met een slang die ze in de exit prikken (het water dat weer het bad in komt) en zo door de slang wordt gedrukt...deze zigzaggend op de grond hebben gelegd en zo weer terug het bad in.. een slang van 10 euro die het werk doet :D
De matten zijn iets meer dan 1m2 per stuk (1,20x1,20) dus het valt nog best mee qua grootte.

[ Voor 52% gewijzigd door redfoxert op 09-09-2016 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

verwijderd.

[ Voor 95% gewijzigd door Rol-Co op 13-09-2016 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kan je dit in v&a overig zetten?
Vraag & Aanbod overig

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja dat kan, ik vermoed alleen dat daar nooit iemand kijkt voor een zandfilterpomp. Maar ik zal hem hier verwijderen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warm-water.be
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01-01-2021
Ik gebruik een Solar pomp met een fotovoltaisch paneel 12 Volt, om het water in de Solar mat te pompen.
Geen ellentrik verbruik
En geen verlengdraden nodig.
En 12 Volt is veilig in het zwembad.
De pomp, pompt alleen als er voldoende zon is.
De filterpomp hoeft niet heel de dag te pompen.
Wel te gebruiken in een zonnig land.
Getest in het zuiden van Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Even een kleine (jaarlijkse) kick.
Op dit moment heb ik een intex zwembad van 2,44 diameter. En deze staat zo'n 4 meter van de schuur vandaan. En we willen 1 (of meerdere) Intex Solarmatten op de schuur leggen omdat dit de enige plek is waar we zo'n 8uur per dag zon hebben (en ze liggen daar niet in de weg).
Verleden jaar heb ik van Notna een enorm informatieve PB gekregen met enorm veel informatie, maar ik zit nog met 1 kleine vraag.

Ik ben van plan deze pomp aan te schaffen (misschien een zwakker/sterker model, qua geld maakt het zo goed als niets uit).
Maar nu moet die pomp dus zo'n 4 meter water horizontaal vanaf het zwembad naar de schuur pompen, om het vervolgens 2 meter omhoog te pompen (en daarna via dezelfde route weer naar beneden).
Mijn bedoeling is om dit via gladde 38mm PVC buizen te doen, maar als ik overal op internet kijk dan gebruikt men geribbelde buizen om het zwembadwater te vervoeren. Zit er nog een bepaalde reden achter om geribbelde buizen/slangen te gebruiken in plaats van gladde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Remy!!!! schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 22:41:
Op dit moment heb ik een intex zwembad van 2,44 diameter. En deze staat zo'n 4 meter van de schuur vandaan. En we willen 1 (of meerdere) Intex Solarmatten op de schuur leggen omdat dit de enige plek is waar we zo'n 8uur per dag zon hebben (en ze liggen daar niet in de weg).
Verleden jaar heb ik van Notna een enorm informatieve PB gekregen met enorm veel informatie, maar ik zit nog met 1 kleine vraag.

Ik ben van plan deze pomp aan te schaffen (misschien een zwakker/sterker model, qua geld maakt het zo goed als niets uit).
Maar nu moet die pomp dus zo'n 4 meter water horizontaal vanaf het zwembad naar de schuur pompen, om het vervolgens 2 meter omhoog te pompen (en daarna via dezelfde route weer naar beneden).
Mijn bedoeling is om dit via gladde 38mm PVC buizen te doen, maar als ik overal op internet kijk dan gebruikt men geribbelde buizen om het zwembadwater te vervoeren. Zit er nog een bepaalde reden achter om geribbelde buizen/slangen te gebruiken in plaats van gladde?
Heeft denk ik te maken met flexibiliteit en sterkte. Gladde buizen zijn, lijkt mij, een stuk kwetsbaarder dan geribbelde buizen, nog afgezien van het feit dat geribbelde buizen flexibeler zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Maar als ik gewoon gladde PVC buizen over de grond leg en tegen de schuur aan, dan zou dat toch gewoon goed moeten gaan? Glad = minder weerstand = beter? In de bochten zal ik mogelijk wel geribbelde buizen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Let wel op dat het water vervolgens niet te snel door je matten geperst gaat worden. Het water moet wel de tijd krijgen om op te warmen :)

Ter illustratie, mijn setup, drie weken geleden weer opgebouwd, met 3 matten op 3 meter hoogte heeft afgelopen maandag het zwembad water tot 36 graden weten te verwarmen ... daarna heb ik het systeem maar even uitgeschakeld :)

Het water is sindsdien niet meer onder de 30 graden gekomen, zelfs snachts niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Remy!!!! schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 23:01:
Maar als ik gewoon gladde PVC buizen over de grond leg en tegen de schuur aan, dan zou dat toch gewoon goed moeten gaan? Glad = minder weerstand = beter? In de bochten zal ik mogelijk wel geribbelde buizen gebruiken.
Zou prima moeten gaan hoor, maar je vroeg waarom het minder gebruikt wordt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Haha, ja dat klopt :P
Morgen maar eens beslissen welke ik ga nemen, die site scheelt in ieder geval behoorlijk qua geld in vergelijking met diverse Nederlands shops.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Remy!!!! schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 23:09:
Haha, ja dat klopt :P
Morgen maar eens beslissen welke ik ga nemen, die site scheelt in ieder geval behoorlijk qua geld in vergelijking met diverse Nederlands shops.
1 zonne mat had ik bij een 244 genoeg aan. ik heb nu 305cm en dan heb je er wel 2 nodig.

je kan ook een zandfilter pomp nemen, neem er wel 1 met voorfilter :) die een 4 kuub kan al een hoogte verschil van 4 meter aan .. en de 6 weg kleppen hebben een bypass optie zodat je het niet "filtert"
en voordat je het water omhoogvoert zet je er 2 kogelkranen tussen ..
als je water via een er zwak straaltje na het doorlopen van je zonnematten eruit komt ben je er al ..

Ik had 2 solar matten
1x intex solar mat (15,-)
1x sollar collector medium (70,-)

De solar collector medium heeft het na 4 jaar begeven .. die is letterlijk uitelkaar geklapt. gevolg half leeg bad. maar gezien deze geheel 32/38 mm doorgang heeft scheelt dat kwa druk verlies.. alleen omdat de intex meer weerstand bied (denk ik) + leeftijd .. is deze uitelkaar geklapt.

De intex heeft een soort van druk ventiel .. maar in praktijk lekt tie als je hem niet "rechtop" monteert wat voor mij inhoud dat ik iets bij de aansluiting eronder heb gelegd .

Wat voor mij daarnaast enorm scheelt is deze matten uit de wind te leggen (soort doos met folie/plexiglas ofzo erom heen te fabriceren. ze worden dan 2x zo effectief.

o ja een bypass is wel erg prettig

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalenamagic
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-02-2024
Jaren geleden hebben we een Rond Intex zwembad gehad met opblaasrand en een lichte pomp. Ik vond het vooral een gedoen met schoonhouden, chloor, blaadjes en dan nog werd er weinig gebruik van gemaakt omdat het water vaak te koud was.

Dit jaar heb ik een frame zwembad gekocht van 2,00 x3,00 x 0,75 mt. Ik heb er een zandfilterpomp van 4m3/h met voorfilter voor gekocht, alsook een zoutwaterinstallatie. Ik heb er ook een afdekzeil, trappetje, voetenbadje, thermometer en schoonmaaksetje bij ( borstel, bodemzuiger en net). Om nog extra vuil te filteren heb ik zo'n filter gekocht dit je in de in en uitvoergaten steekt. Dat verstevigt meteen dat zwarte rubberen pijpje een beetje. Ook adapters gekocht om van 32 naar 38 mm en weer naar 32 mm te gaan. Ik heb dus al een hoop, maar nu nog de verwarming. We hebben net voor weinig een vijververwarming gekocht die we willen aansluiten. Is dit de beste oplossing? Solarsysteem hou ik van maar ik heb er geen ruimte voor. Weet niet of ik nu voor de beste oplossing heb gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkessels
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-05 11:56
Om een kuub water 1 graad op te warmen, heb je ongeveer 1.2kWh nodig. voor een bad van 2x3x0.75 is dat dus 5.4kWh, (~1€ aan stroomkosten per graad celcius). Met een warmtepomp haal je een 5x hogere efficientie, dus kost het ca. €0,20.
Met een solarsysteem kost het niets. Een vierkante meter levert ongeveer 1kW als de zon er recht op schijnt, en duurt het dus ca. 5u voor 1 graad opwarming.
Je kunt er ook voor kiezen om een solarcover op het zwembad te leggen. Dan heb je ca 6m2, maar de efficientie is wat lager dan bij een zwarte (externe) mat. Neem even aan dat je 50% efficiëntie haalt, dan kun je met zo'n cover dus 3kW aan verwarming bereiken. Dus ongeveer elke 2 uur dat de zon schijnt, wordt je bad een graad warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
om
Er zijn genoeg filmpjes op youtube (engels) over zwembad onderhoud :)
mkessels schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 14:59:
Om een kuub water 1 graad op te warmen, heb je ongeveer 1.2kWh nodig. voor een bad van 2x3x0.75 is dat dus 5.4kWh, (~1€ aan stroomkosten per graad celcius). Met een warmtepomp haal je een 5x hogere efficientie, dus kost het ca. €0,20.
Met een solarsysteem kost het niets. Een vierkante meter levert ongeveer 1kW als de zon er recht op schijnt, en duurt het dus ca. 5u voor 1 graad opwarming.
Je kunt er ook voor kiezen om een solarcover op het zwembad te leggen. Dan heb je ca 6m2, maar de efficientie is wat lager dan bij een zwarte (externe) mat. Neem even aan dat je 50% efficiëntie haalt, dan kun je met zo'n cover dus 3kW aan verwarming bereiken. Dus ongeveer elke 2 uur dat de zon schijnt, wordt je bad een graad warmer.
ik heb andere ervaringen, de intex solar mat van 15,- voldoet (redelijk) maar hoe meer je betaald hoe efficienter de zonne verwarming ;)

Overgens zou ik wel een "simple pomp" (cartridge filter) met matten adviseren ipv je zandfilter lagere doorstroom is mee opgenomen hitte :)

Als je niet veel ruimte hebt kan je een met een vuurkorf, koperpijp en een aquarium pompje en wat hout/kolen een vergelijkbare setup zoals YouTube: Red Neck Pool Heater Update bouwen. enige wat je in deze setup moet weten is zolang het heet is moet het pompje draaien . anders smelt je tuinslag :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 948509

Ik heb vandaag de solarmat aangesloten op de pomp. Ik vindt alleen dat het achterste gedeelte er zo verfrommeld bij ligt. Ook voelt de mat koud aan. Hoe lang duurt het ongeveer voordat het zwembad een beetje behaaglijk is? Iemand ervaring met de solarmat? Ik vindt de gebruiksaanwijzing echt heel erg slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Dat verfrommelen heb ik ook last van, maar naar mijn idee ondervind je geen problemen qua stroming daardoor.
Op een goed zonnige dag wordt m'n zwembad (+/- 2000liter) 0,5 graad per uur warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

Onlangs hebben we een Intex Metal Frame Pool van 220 x 150 x 60 gekocht. Qua formaat ideaal voor de kinderen. Onze oudste kan er goed in staan, onze dochter komt er niet (te) makkelijk in. Daarnaast voor ons ook wel lekker. 2 personen naast elkaar past prima. Zelfs 4 personen zou prima kunnen, als je de benen tenminste niet languit gooit :p.

We hebben in eerste instantie onze oude Intex 604G cassette-filterpomp (2271L/u) aan gekoppeld. Dit ging goed, alhoewel we moeite hebben om de slangen er zo op te krijgen dat deze niet lekken. In de wand van het zwembad zitten 2 dunne busje (32mm doorsnee oid). Wanneer we de slangen erop doen en de slangenklemmen volledig vast draaien blijft het er bij langs sijpelen. Ook met een metalen slangenklem blijven we dit probleem houden, hoe stijf of los ik het ook monteer. Vanavond dacht ik nog dat de wanddoorgangen lek zouden zijn, maar na het afsluiten van 1 van de doorgangen met een dop, afkoppelen van de slang en alles droog gemaakt te hebben bleek dit niet het geval te zijn.

Daarnaast hebben we vanavond ook een solarmat aangesloten, maar nu ratelt de pomp als een gek. Ook nog de bypass-stand geprobeerd, maar het ratelen blijft. Morgen gaan we proberen de pomp weer rechtstreeks aan te sluiten om te zien of de flow van de mat tegenwerkt. Anders toch maar kijken voor een zandfilterpomp. Misschien dat een boosterpomp zou helpen, maar dit filter is alweer 2 jaar oud. Vraag mij af wat de kwaliteit van de pompen is...

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb een intex zwembad van 17 kuub. Ben ook begonnen met de matjes van Intex, ik had er drie. Dit was bij lange na niet voldoende, ik kreeg het zwembad maximaal 1 graden omhoog op een warme dag. Tevens vond ik de montage erg gammel. Nu heb ik twee epdm matten van 3 meter gekocht op een veiling (http://www.debruinezwemba...0f7QyDEAQYBSABEgJQLfD_BwE) zoiets als deze. Op goede warme dagen krijg ik er zo 6 graden bij en moet ik soms de verwarming knijpen. Montage is een stuk degelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
The Executer schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 00:22:
We hebben in eerste instantie onze oude Intex 604G cassette-filterpomp (2271L/u) aan gekoppeld. Dit ging goed, alhoewel we moeite hebben om de slangen er zo op te krijgen dat deze niet lekken. In de wand van het zwembad zitten 2 dunne busje (32mm doorsnee oid). Wanneer we de slangen erop doen en de slangenklemmen volledig vast draaien blijft het er bij langs sijpelen. Ook met een metalen slangenklem blijven we dit probleem houden, hoe stijf of los ik het ook monteer. Vanavond dacht ik nog dat de wanddoorgangen lek zouden zijn, maar na het afsluiten van 1 van de doorgangen met een dop, afkoppelen van de slang en alles droog gemaakt te hebben bleek dit niet het geval te zijn.
Even voor mijn beeldvorming, heb je deze aangesloten in de opening van je zwembad? Aan de binnenkant van het zwembad in dat buisje? Want als je die er goed in drukt, dan zou hij dat buisje goed moeten afsluiten, vervolgens kan je dan de slang op dat buisje schuiven en een klem eromheen doen, dat zou in theorie goed moeten werken.
Daarnaast hebben we vanavond ook een solarmat aangesloten, maar nu ratelt de pomp als een gek. Ook nog de bypass-stand geprobeerd, maar het ratelen blijft. Morgen gaan we proberen de pomp weer rechtstreeks aan te sluiten om te zien of de flow van de mat tegenwerkt. Anders toch maar kijken voor een zandfilterpomp. Misschien dat een boosterpomp zou helpen, maar dit filter is alweer 2 jaar oud. Vraag mij af wat de kwaliteit van de pompen is...
Ik heb ook jouw filter gebruikt in het begin, maar die was te zwak voor de solarmat. Ik heb mijn solarmat nu op mijn schuurdak liggen (2,5m hoog, en is 5meter van de pomp+filter+zwembad vandaan) en gebruik deze boosterpomp, en die kan het goed aan. Als je je mat dichtbij hebt liggen dan kan je makkelijk een lichter model gebruiken of mogelijk voor een zandfilterpomp gaan.
Dat ratelen wat je hoort is lucht die in de filter zit.
Wat je het best kan doen is de filter uitzetten, en het kleine draaidopje bovenop losdraaien. Vervolgens loopt de filter vol met water en komt er water uit de bovenkant van de filter. Draai die dop weer dicht, en de filter kan weer aan.
Het is echter wel lastig om op die manier lucht uit de mat te krijgen, misschien dat iemand anders hier nog tips voor heeft?

Dan nog een vraag vanuit mijn kant. Ik merk dat ik nog steeds lucht in m'n leidingen blijf houden.
Ik heb het als volgt aangesloten.
Zwembad --> Filter --> Pomp --> Solarmat --> Zwembad.
De filter heb ik uit staan, en de pomp heeft genoeg kracht om water aan te zuigen uit het zwembad via de filter. Vanaf de pomp gaat het water 5 meter zo goed als horizontaal en gaat dan 2,5meter omhoog naar het dak van de schuur (dit kan de pomp makkelijk aan). Vervolgens gaat het water door de solarmat, en dan weer terug naar beneden. Ik heb de buis vanaf 1meter hoogte langzaam schuin naar beneden lopen naar de ingang van het zwembad (in de laatste etappe hoeft het water dus niet meer omhoog). Toch merk ik dat hij al een paar weken lang belletjes aan het blazen is. En zit er ook steeds een 'luchtzak' in het laatste gedeelte van de buis/slang.
Dit had ik in het begin wel verwacht, want voordat je alles aansluit zit er altijd wel ergens lucht in (vooral in die solarmat). Maar ik had verwacht dat dit wel na een paar dagen klaar zou zijn.
Kan het zijn dat er ergens een kleine lekkage zit waardoor ik lucht in mijn leidingen krijg?

Edit: Hmm zit nu net dit plaatje te bekijken, en daar hebben ze het net anders aangesloten:
Dus Zwembad --> Pomp --> Filter --> Solarmat --> Zwembad.
Zou dit een betere opstelling zijn? Naar mijn idee komt er dan nog best veel troep in de pomp terecht :?

[ Voor 4% gewijzigd door Remy!!!! op 27-07-2017 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

Remy!!!! schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 08:40:
[...]

Even voor mijn beeldvorming, heb je deze aangesloten in de opening van je zwembad? Aan de binnenkant van het zwembad in dat buisje? Want als je die er goed in drukt, dan zou hij dat buisje goed moeten afsluiten, vervolgens kan je dan de slang op dat buisje schuiven en een klem eromheen doen, dat zou in theorie goed moeten werken.
Kijk, we missen dus gewoon iets! Deze zitten helaas niet bij het zwembad, en ook niet bij de pomp. Ik heb het vanmiddag nagekeken, en het enige wat bij het bad zit is... Het bad, handleiding en een reparatiesticker. Verder niets. Het verklaart in elk geval een heleboel, we hebben nu dus die slappe buisjes aan de buitenkant waarop we proberen de slang een beetje fatsoenlijk vast te krijgen. Zat al te denken mijn vader (of ik zelf) een stukje PVC op de draaibank af te draaien zodat deze past.
[...]

Ik heb ook jouw filter gebruikt in het begin, maar die was te zwak voor de solarmat. Ik heb mijn solarmat nu op mijn schuurdak liggen (2,5m hoog, en is 5meter van de pomp+filter+zwembad vandaan) en gebruik deze boosterpomp, en die kan het goed aan. Als je je mat dichtbij hebt liggen dan kan je makkelijk een lichter model gebruiken of mogelijk voor een zandfilterpomp gaan.
Je hebt de potfilter er ook nog tussen zitten? Word de pomp van dat filter dan niet 'overvoerd' met water? En heb je de boosterpomp voor of na het filter zitten? Nevermind, na het lezen van je reactie zie ik dat je dit er ook in hebt staan.
Dat ratelen wat je hoort is lucht die in de filter zit.
Wat je het best kan doen is de filter uitzetten, en het kleine draaidopje bovenop losdraaien. Vervolgens loopt de filter vol met water en komt er water uit de bovenkant van de filter. Draai die dop weer dicht, en de filter kan weer aan.
Het is echter wel lastig om op die manier lucht uit de mat te krijgen, misschien dat iemand anders hier nog tips voor heeft?
Dat het lucht zou zijn vermoedde ik ook (Heb redelijk wat ervaring met pompen, oa door aquariums), zo'n geluid is het ook wel. Alleen, welke kant ik het filter ook op houd (Bijvoorbeeld de uitvoerslang zodanig dat het lucht zou KUNNEN ontsnappen) , ik zie geen lucht ontsnappen de slang in. Ook het ontluchten via het ventiel heb ik geprobeerd, maar hier kwam gelijk water uit zetten. Om er zeker van te zijn, 5 minuten het ventiel open gelaten maar dit heeft niet geholpen. Overigens hebben wij het als volgt aangesloten:

Zwembad -> Pomp/filter -> Solarmat -> Zwembad (eigenlijk zoals het boekje voorschrijft)

[ Voor 20% gewijzigd door The Executer op 27-07-2017 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
The Executer schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 23:20:
[...]

Kijk, we missen dus gewoon iets! Deze zitten helaas niet bij het zwembad, en ook niet bij de pomp. Ik heb het vanmiddag nagekeken, en het enige wat bij het bad zit is... Het bad, handleiding en een reparatiesticker. Verder niets. Het verklaart in elk geval een heleboel, we hebben nu dus die slappe buisjes aan de buitenkant waarop we proberen de slang een beetje fatsoenlijk vast te krijgen. Zat al te denken mijn vader (of ik zelf) een stukje PVC op de draaibank af te draaien zodat deze past.

[...]

Je hebt de potfilter er ook nog tussen zitten? Word de pomp van dat filter dan niet 'overvoerd' met water? En heb je de boosterpomp voor of na het filter zitten? Nevermind, na het lezen van je reactie zie ik dat je dit er ook in hebt staan.

[...]

Dat het lucht zou zijn vermoedde ik ook (Heb redelijk wat ervaring met pompen, oa door aquariums), zo'n geluid is het ook wel. Alleen, welke kant ik het filter ook op houd (Bijvoorbeeld de uitvoerslang zodanig dat het lucht zou KUNNEN ontsnappen) , ik zie geen lucht ontsnappen de slang in. Ook het ontluchten via het ventiel heb ik geprobeerd, maar hier kwam gelijk water uit zetten. Om er zeker van te zijn, 5 minuten het ventiel open gelaten maar dit heeft niet geholpen. Overigens hebben wij het als volgt aangesloten:

Zwembad -> Pomp/filter -> Solarmat -> Zwembad (eigenlijk zoals het boekje voorschrijft)
toon volledige bericht
Ik heb mijn zwembad en filter (2 jaar terug alweer) los van elkaar besteld (scheelde best wat geld), en die aansluitstukken (die jij nu mist) die zaten bij de filterpomp geleverd, niet bij het zwembad.

Hmm, zou ook kunnen zijn dat je pomp het gewoon niet aankan om alles door de solarmat te pompen? Misschien kost hem dat te veel moeite en blijf je daardoor met lucht zitten?
Op zich zou je verwachten dat hij daar geen last van zou mogen hebben op bypassstand.
Maar, misschien als je de slangen wel goed kan aansluiten (als je de onderdelen hebt) dat je dan geen drukverlies hebt? En dat het dan wel goed werkt?

Edit: Heb net een manier bedacht om alle lucht uit de leidingen te krijgen (denk ik). Op de zuigmond in het zwembad de tuinslang op volle stand laten spuiten, zo forceer ik alle lucht eruit (toch?).

[ Voor 4% gewijzigd door Remy!!!! op 28-07-2017 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 952055

Modbreak:heb je je nu speciaal geregistreerd om te klagen over een product? Terwijl dit topic over een ander onderwerp gaat? helpt dat nu een beetje? :?

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 30-07-2017 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Zojuist de pomp aangezet om het zwembad leeg te laten. Door de hevige regenval de laatste paar dagen en wat nalatig onderhoud was de bodem helemaal groen geworden en stinkt het als een viskraam. Daar werkt die dompelpomp voor de solarmatten dan ook weer uitstekend voor :)

Al met al toch dik twee maanden het water goed kunnen houden. Als ik het nu weer goed kan houden voor 2 maanden zitten we weer tegen het eind van het seizoen en kan het badje weer de garage in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ik heb een 3m intex prism pool (4,5 kuub), met de volgende "extra's"
- intex cover (1ste was snel stuk, gratis 2de geleverd gekregen)
- trap (had ik over van het vorige bad)
- solar mat (bubbelplastic)
- 2 T-stukken met verloop (goedkoop bij cranenbroek)
- 1x intex solar mat (2de mat 70,- is geklapt na 4 jaar dienst)
- bestway 2kuub pomp
- intex 6 kuub zandfilter met alegoon watten bollen ipv zand.
- chloor dispenser.
- schoonmaak artikelen en testers
- bodem stofzuiger (40,-) met aansluit kit voor bestway en intex zat er in

De bestway 2kuub filter gebruik ik van 10:00 tot 18:00 voor de verwarmings mat(ten) op een timer, zwembad werd ermee goed verwarmd 28 tot 30 graden tot nu toe.. (met goed weer) .. de T stukken hebben 4 standen waardoor ik efficient tussen de pompen kan schakelen.

Hiervoor had ik een intex 2271L/pm die niet echt de boel "trok" water werd snel vuil, de bestway was eigenlijk bedoeling als extra ondersteuning, omdat ik dacht dat deze dezelfde filters als intex gebruikte (not) .. en tot overmaat van ramp ging de intex pomp defect. dus gelijk opgeschaald naar een hornbach 4 kuub zandfilter (zonder drukmeter en voorfilter en aquarium zand (te grof) .. de intex gevuld met watten werkte achteraf gezien enorm goed .. De goedkope zandfilter verkocht met beetje verlies .. en opgeschaald naar een intex 6 kuub en heb daarom de zandfilter gekozen. de alegoon watten omdat ik zag dat je ze uit kon wassen .. leek me dat handig als ik het zwembad ga opruimen. ze gelijk in de wasmachine te mikken en daarna de droger voor het volgend seizoen.

ik moet zeggen dat de filter cartridge ik veel meer "onderhoud" had (dagelijks cartridges schoonspoelen .. en reinigen en ik had veel meer "moeite" met water balans te houden en het water was snel vuil
de intex zandfilter is meer omdat ik de opvoerhoogte van 5 meter wel nodig heb voor straks de edm matten, op het dak van de schuur.

Ik moet zeggen dat sinds ik de zandfilter heb heb ik geen last meer van water wat niet helder is, afgezien van een beetje borstelen van de wanden en bodem en het grove vuil weghalen (net en bodem stofzuiger) wat me wat tijd kost is het goed zwemwater :)
De intex zandfilter met watten gaat max een uurtje per dag aan, en ik merk dat de cartridge van de bestway nu veel schoner blijft..

Misschien dat ik bewust aan het eind van het seizoen het water groen laat worden .. zodat kan zien hoe goed de filter werkt :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

Vanavond toevallig in het hok geweest. Gelijk even gekeken naar het oude zwembad, en wat kwam ik daar tegen (maal 2):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kxnls5c.jpg

Binnenkort even een opvoerpomp/vijverpomp/boosterpomp kopen, dan zijn we klaar. Zandfilter zou prettig zijn, maar het verwisselen van de cartridge hebben we eigenlijk nog niet gedaan. Heb er net 6 besteld, dus kunnen volgend jaar eerst weer vooruit. Daarna maar eens verder kijken. Voordeel is wel dat we met een zandfilter gelijk flink power hebben met 6000l/h met een opvoerhoogte van max 5 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGrandoNeuso
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:15
Remy!!!! schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 22:41:

Ben je hier nog verder mee gekomen? Ben benieuwd naar ervaringen over deze pomp. Zelf in bezit van een 3 meter rond zwembad, 1,20 hoog icm met een intex 2,2m3 pomp. Gezien de wisselvallige zomer heb ik er een 3.5kw warmtepomp op aangesloten en het is heerlijk dobberen bij 28gr :P. Probleem is alleen dat de intex pomp te licht is en het warme water niet goed het zwembad in spuit, waardoor het niet goed wordt 'gemengd'. Ik ben dus op zoek naar een zwaardere pomp die ik er tussen kan zetten die niet teveel stroom verbruikt en bij voorkeur stil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
ElGrandoNeuso schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:44:
[...]

Ben je hier nog verder mee gekomen? Ben benieuwd naar ervaringen over deze pomp. Zelf in bezit van een 3 meter rond zwembad, 1,20 hoog icm met een intex 2,2m3 pomp. Gezien de wisselvallige zomer heb ik er een 3.5kw warmtepomp op aangesloten en het is heerlijk dobberen bij 28gr :P. Probleem is alleen dat de intex pomp te licht is en het warme water niet goed het zwembad in spuit, waardoor het niet goed wordt 'gemengd'. Ik ben dus op zoek naar een zwaardere pomp die ik er tussen kan zetten die niet teveel stroom verbruikt en bij voorkeur stil is.
Jup zie dit bericht voor iets meer info.
Naar mijn idee is die pomp goed genoeg voor jouw eisen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGrandoNeuso
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:15
Remy!!!! schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 17:17:
[...]

Jup zie dit bericht voor iets meer info.
Naar mijn idee is die pomp goed genoeg voor jouw eisen :)
Thx man! Hoe doet hij het qua geluid - is hij een beetje stil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
Als er geen lucht in zit, dan is hij echt superstil. Over het algemeen hoor ik hem bijna nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_J
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-05 09:02
Even dit topic uit de winterslaap halen!

Ik ben me aan het voorbereiden op een zwembadproject dit seizoen. Geen eerdere ervaring met een zwembad met pomp/verwarming dus heb me wat ingelezen wat betreft de mogelijkheden.

Ik heb een gebruikt vierkant Intex bad gekocht van 3x2m inclusief zandfilterpomp en verdere accessoires, dus dat is een mooi begin. Bad komt bij mijn schuur te staan, en ik wil eigenlijk gelijk een zonneverwarming gaan voorbereiden die op het dak van de schuur ligt. Daar zal ik vermoedelijk een opvoerpomp (er zijn in dit topic al een aantal voorbij gekomen) voor nodig hebben en dan de zonnecollectoren. Als alternatief voor de rubber matten, die op zich niet zo duur zijn, zat ik te denken aan een gebruikte zonnecollector. Op MP kwam ik bijvoorbeeld deze tegen: Zoiets is op een frame met ballast wat steviger neer te leggen dan matjes lijkt me, maar hij moet ook in de herfst en winter wel blijven liggen.

Heeft een plaatcollector verder nog voordelen, behalve dat hij hopelijk wat duurzamer is? Ben benieuwd naar praktijkervaringen en tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 980681

Hallo allemaal,

zwembad met homemade hout verwarming met spiraal erin.
wat is nou het beste kwa flow en uitgaande temp.
uitreden van 4 liter per minuut op 60 gr of 8 liter per minuut op 25gr bv.
heb gemerkt dat de tijd en de uitgaande temp niet gelijk zijn aan elkaar.
dus 10 liter per minuut op uitgaande 40 gr wil niet zeggen dat ik bij 5 liter per minuut 80 gr heb zeg maar.

hoe bepaal je de juiste flow vs uitgaande temp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_J
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-05 09:02
Puur theoretisch zou ik zeggen dat een hoge doorstroomsnelheid (dus lage uitstroomtemperatuur) altijd het beste is; hoe kouder het water hoe beter de warmte kan worden opgenomen. Maar hard pompen kost energie en heeft zeker bij een groot temperatuurverschil (je stookt immers) niet veel voordeel.

Het gaat om het aantal graad-liters opwarming per minuut. Dus als het zwembad nog 15gr is, is de keuze tussen 4*(60-15)=180 of 8*(25-15)=80 vrij eenvoudig. Maar dat zal geen realiteit zijn denk ik.

Als je 2x zo hard pompt zou je verwachten dat het temperatuurverschil in- en uitstroom twee keer zo klein wordt.

Maar ik heb vooralsnog geen enkele praktijkervaring, dus ik kan het mis hebben!

[ Voor 25% gewijzigd door Eric_J op 21-02-2018 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:01

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Als ik all geleerden uit de zwembadindustrie moet geloven is je rendement het grootst als je ongeknepen door je verwarming pompt (ongeacht type verwarming).
Je moet je afvragen : hoe krijg je een volle emmer water sneller warm : per druppel van 100 graden erin, of een ferme straal van 30 graden?

Voor de rest: ik heb een bad van 8x4x1.5 met 24m2 zonnematten. Dit bevalt zo goed dat ik zelfs mijn warmtepomp na 1 seizoen matten de deur uitgedaan heb.
Mocht er iemand vragen over verwarmen met zonnematten hebben : shoot! :)

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Eric_J schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 19:44:
Puur theoretisch zou ik zeggen dat een hoge doorstroomsnelheid (dus lage uitstroomtemperatuur) altijd het beste is; hoe kouder het water hoe beter de warmte kan worden opgenomen. Maar hard pompen kost energie en heeft zeker bij een groot temperatuurverschil (je stookt immers) niet veel voordeel.
Als je onder de 60C zit, loop je dan geen verhoogd risico op groei van bacteriën en andere ongein? Die gaan vanaf 60C dood... Natuurlijk kan je wat extra chloor er tegen aan gooien, maar dat wil je denk ik ook het liefst zo laag mogelijk houden.

[ Voor 10% gewijzigd door 26779 op 21-02-2018 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
26779 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 22:05:
[...]

Als je onder de 60C zit, loop je dan geen verhoogd risico op groei van bacteriën en andere ongein? Die gaan vanaf 60C dood... Natuurlijk kan je wat extra chloor er tegen aan gooien, maar dat wil je denk ik ook het liefst zo laag mogelijk houden.
Je moet ook een minimum duur van verwarming hebben voordat de bacterien overlijden. Het is dus niet zo dat je het water eventjes voor 10 seconden op 80 graden hebt, dat dan de vieze beestjes ook echt dood zijn. Sowieso ga je nooit al je water er echt doorheen krijgen dus chloor zul je altijd moeten gebruiken.

Daarnaast, hoe gevaarlijk is het wanneer je 80 graden water je zwembad in pompt? Hoe gaat je lining er mee om, mits je lining hebt ofc.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:01

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

26779 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 22:05:
[...]

Wanneer je water door die matten stroomt, is de kans op groei van micro-organismen bijzonder klein. Daarnaast mag ik inderdaad hopen dat er genoeg desinfectie (chloor) in het totale water zit.
Wanneer je na een tijd stilstaand water in de matten weer besluit om via de matten te pompen is er een kans dat er salmonella of eventueel alg (minder aannemelijk) gegroeid heeft in de matten. Echter het totale chloor in zowel je bad (waar het oude water uit je matten bij komt) als de nieuwe aanvoer van bad naar matten zal genoeg zijn om dit te doden.
redfoxert schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 22:56:
[...]

Je moet ook een minimum duur van verwarming hebben voordat de bacterien overlijden. Het is dus niet zo dat je het water eventjes voor 10 seconden op 80 graden hebt, dat dan de vieze beestjes ook echt dood zijn. Sowieso ga je nooit al je water er echt doorheen krijgen dus chloor zul je altijd moeten gebruiken.

Daarnaast, hoe gevaarlijk is het wanneer je 80 graden water je zwembad in pompt? Hoe gaat je lining er mee om, mits je lining hebt ofc.
Een liner heeft meestal garantie tot een graad of 30. Als jij uit je matten of welke verwarming dan ook 80 graden krijgt, is je totale water niet ook direct 80 graden.
Zolang het totaal gemiddelde dus niet boven de 30 gaat komen zul je weinig problemen met je liner krijgen.
Je drukleidingen zullen ook niet veel problemen hebben met water van 80 graden.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10-05 10:01
Leuk topic!

Onlangs op het idee gekomen om een intex zwembad (om op je grasveld te plaatsen) te kopen en in mijn tuin te begraven. Laten we zeggen zo`n 60 cm de grond in en 25 erboven.

Is het mogelijk om de onderste delen van het frame weg te laten en het zwembad af te vullen met wit zand?Dus alleen de zak gebruiken en de ring aan de bovenkant om de vorm te behouden.
Ik wou plastic platen gebruiken om de zijkant van het zwembad te beschermen en beton + bouwzeil aan de onderkant van het gat in de tuin voor egalisatie en stevigheid.

Mensen met ervaring? Rond of rechhoekig ben ik nog niet over uit. Zal iets van 2m x 4m worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Dhr. Satoshi op 22-04-2018 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Ik heb zelf mijn intex (3.65m diam bij 0.9m H) niet ingegraven. Wel op een stuk horizontaal gevlakt stuk grond. Als bodem gebruik ik een stuk dekzeil met daarop +/- 2cm dikke foam tegels die aan elkaar geklikt kunnen worden. Voor 4 x 4m was ik hiervoor destijds ongeveer EUR100,- kwijt, maar het is echt veel comfortabeler met een zachte bodem.
Pagina: 1 2 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.