The Executer schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 00:22:
We hebben in eerste instantie onze oude Intex 604G cassette-filterpomp (2271L/u) aan gekoppeld. Dit ging goed, alhoewel we moeite hebben om de slangen er zo op te krijgen dat deze niet lekken. In de wand van het zwembad zitten 2 dunne busje (32mm doorsnee oid). Wanneer we de slangen erop doen en de slangenklemmen volledig vast draaien blijft het er bij langs sijpelen. Ook met een metalen slangenklem blijven we dit probleem houden, hoe stijf of los ik het ook monteer. Vanavond dacht ik nog dat de wanddoorgangen lek zouden zijn, maar na het afsluiten van 1 van de doorgangen met een dop, afkoppelen van de slang en alles droog gemaakt te hebben bleek dit niet het geval te zijn.
Even voor mijn beeldvorming, heb je
deze aangesloten in de opening van je zwembad? Aan de binnenkant van het zwembad in dat buisje? Want als je die er goed in drukt, dan zou hij dat buisje goed moeten afsluiten, vervolgens kan je dan de slang op dat buisje schuiven en een klem eromheen doen, dat zou in theorie goed moeten werken.
Daarnaast hebben we vanavond ook een solarmat aangesloten, maar nu ratelt de pomp als een gek. Ook nog de bypass-stand geprobeerd, maar het ratelen blijft. Morgen gaan we proberen de pomp weer rechtstreeks aan te sluiten om te zien of de flow van de mat tegenwerkt. Anders toch maar kijken voor een zandfilterpomp. Misschien dat een boosterpomp zou helpen, maar dit filter is alweer 2 jaar oud. Vraag mij af wat de kwaliteit van de pompen is...
Ik heb ook jouw filter gebruikt in het begin, maar die was te zwak voor de solarmat. Ik heb mijn solarmat nu op mijn schuurdak liggen (2,5m hoog, en is 5meter van de pomp+filter+zwembad vandaan) en gebruik
deze boosterpomp, en die kan het goed aan. Als je je mat dichtbij hebt liggen dan kan je makkelijk een lichter model gebruiken of mogelijk voor een zandfilterpomp gaan.
Dat ratelen wat je hoort is lucht die in de filter zit.
Wat je het best kan doen is de filter uitzetten, en het kleine draaidopje bovenop losdraaien. Vervolgens loopt de filter vol met water en komt er water uit de bovenkant van de filter. Draai die dop weer dicht, en de filter kan weer aan.
Het is echter wel lastig om op die manier lucht uit de mat te krijgen, misschien dat iemand anders hier nog tips voor heeft?
Dan nog een vraag vanuit mijn kant. Ik merk dat ik nog steeds lucht in m'n leidingen blijf houden.
Ik heb het als volgt aangesloten.
Zwembad --> Filter --> Pomp --> Solarmat --> Zwembad.
De filter heb ik uit staan, en de pomp heeft genoeg kracht om water aan te zuigen uit het zwembad via de filter. Vanaf de pomp gaat het water 5 meter zo goed als horizontaal en gaat dan 2,5meter omhoog naar het dak van de schuur (dit kan de pomp makkelijk aan). Vervolgens gaat het water door de solarmat, en dan weer terug naar beneden. Ik heb de buis vanaf 1meter hoogte langzaam schuin naar beneden lopen naar de ingang van het zwembad (in de laatste etappe hoeft het water dus niet meer omhoog). Toch merk ik dat hij al een paar weken lang belletjes aan het blazen is. En zit er ook steeds een 'luchtzak' in het laatste gedeelte van de buis/slang.
Dit had ik in het begin wel verwacht, want voordat je alles aansluit zit er altijd wel ergens lucht in (vooral in die solarmat). Maar ik had verwacht dat dit wel na een paar dagen klaar zou zijn.
Kan het zijn dat er ergens een kleine lekkage zit waardoor ik lucht in mijn leidingen krijg?
Edit: Hmm zit nu net
dit plaatje te bekijken, en daar hebben ze het net anders aangesloten:
Dus Zwembad --> Pomp --> Filter --> Solarmat --> Zwembad.
Zou dit een betere opstelling zijn? Naar mijn idee komt er dan nog best veel troep in de pomp terecht
[
Voor 4% gewijzigd door
Remy!!!! op 27-07-2017 08:42
]