Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 52 Laatste
Acties:
  • 452.522 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-07 00:21

Dennahz

Life feels like hell should.

Ninjaman schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:39:
[...]

Komt dit niet gewoon door zonnebrand creme? :+
Dat de pH telkens zakt? Nah. Dat doet ie al een tijdje. Het moet gewoon helder zijn.
Owww.... mag ook niks meer tegenwoordig :r

[ Voor 33% gewijzigd door Dennahz op 11-08-2020 09:53 ]

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:28
Dennahz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:48:
[...]

Dat de pH telkens zakt? Nah. Dat doet ie al een tijdje. Het moet gewoon helder zijn.
Heb inderdaad hetzelfde probleem. Probeer nu dus hele dagen te filteren en verversen van het water door 1/5e bijvoorbeeld weg te spoelen en koud water toe te voegen. Lijkt nu een heel stuk helderder en de PH zit nu ook weer op 7,4

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas0mniia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-07 12:52
Help!

Afgelopen maanden heb ik met veel interesse dit topic gevolgd en voor de drukte alle zwembadspullen besteld (het was alleen even wachten op de EPDM matten). Sinds eind mei ongeveer staat het zwembad (10800 liter) en liggen de kids er bijna dagelijks in. Ph waarde en chloor waren altijd in orde, tot een paar dagen geleden... De wanden begonnen glad aan te voelen en het water was niet meer zo helder. Ook al voegde ik meer tabletten toe in de dispenser, de chloorwaarde ging niet omhoog.

Wat mij vervolgens opviel, was dat het water in de dispenser niet meer langzaam omhoog kwam (de dispenser staat onder het waterniveau). Voorheen gebeurde dat wel. Vanmorgen heb ik het water en de meeste tabletten uit de dispenser gelepeld, maar het water steeg daarna niet meer. Ook het draaien van de toevoerknop (?) leek helemaal niks te doen.

Herkent iemand dit? Is de dispenser stuk? Op de bodem van de dispenser (merk Interline) zie ik wel een soort ventiel, maar geen idee hoe (en of?) ik daar aan kan draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QfUpvasqBI9oYVbUzK9jpzlnug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGuwP2ypbut7YwNng9mTL6aq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-07 16:26
Ik heb een zwembad van +- 2600L achter in de tuin staan. Ik gooi er avond 2 quick mini chloortabletten in, dat lijkt prima te zijn. Ik heb in ieder geval nergens last van.

Wel gooi ik om de 2 dagen 25% van het water eruit wat ik weer vervang door warm water. Zo heb ik elke middag een lekker lauw-warm zwembad.

Een pomp heb ik niet, helaas. Overal uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
BlazeMuis schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:54:
Ik heb een zwembad van +- 2600L achter in de tuin staan. Ik gooi er avond 2 quick mini chloortabletten in, dat lijkt prima te zijn. Ik heb in ieder geval nergens last van.

Wel gooi ik om de 2 dagen 25% van het water eruit wat ik weer vervang door warm water. Zo heb ik elke middag een lekker lauw-warm zwembad.

ik weet dat 2600L niet heel veel is, maar is dit niet enorme water verspilling? Ik heb zelf namelijk heel de zomer maar 1x 1/5e van het bad ververst omdat de PH te laag was en het water wat wazig ( en niet na een week weg ging )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
hollandnick schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:00:
[...]

ik weet dat 2600L niet heel veel is, maar is dit niet enorme water verspilling? Ik heb zelf namelijk heel de zomer maar 1x 1/5e van het bad ververst omdat de PH te laag was en het water wat wazig ( en niet na een week weg ging )
Dat is inderdaad verspilling, echter heb ik de voorkeur voor een warm bad. Als ik een pomp, solarmatten e.d. moet kopen ben ik uiteindelijk veel meer kwijt dan een beetje water/gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
BlazeMuis schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:02:
[...]

Dat is inderdaad verspilling, echter heb ik de voorkeur voor een warm bad. Als ik een pomp, solarmatten e.d. moet kopen ben ik uiteindelijk veel meer kwijt dan een beetje water/gas.
Wat is warm? Mijn bad van 4kuub wordt elke dag (nu iig) bijna 30 graden, wat ikzelf overigens een perfecte temperatuur vind. En zijn die intex pompjes van 4/5 tientjes niet meer te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
hollandnick schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:15:
[...]

Wat is warm? Mijn bad van 4kuub wordt elke dag (nu iig) bijna 30 graden, wat ikzelf overigens een perfecte temperatuur vind. En zijn die intex pompjes van 4/5 tientjes niet meer te koop?
Mijn zwembad staat onder een overkapping omdat ik zeer snel verbrand. Dus het water wordt niet zo heel warm door de zon.

Pompen zijn nergens meer verkrijgbaar, wij zijn gisteren naar elke bouwmarkt en intratuin gereden wat op maximaal een half uur rijden zat. Er zijn volgens diverse medewerkers heel veel mensen opzoek naar de wat goedkopere pompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:16

DonJunior

NO Moderator

BlazeMuis schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:22:
[...]

Mijn zwembad staat onder een overkapping omdat ik zeer snel verbrand. Dus het water wordt niet zo heel warm door de zon.

Pompen zijn nergens meer verkrijgbaar, wij zijn gisteren naar elke bouwmarkt en intratuin gereden wat op maximaal een half uur rijden zat. Er zijn volgens diverse medewerkers heel veel mensen opzoek naar de wat goedkopere pompen.
https://www.bol.com/nl/p/...-filter/9200000059133597/

Vandaag besteld.. morgen in huis..

650L weggooien omdat het niet warm genoeg is.. met de nieuwsberichten van de laatste dagen vind ik dit echt onbegrijpelijk. Sowieso waarom de badjes allemaal zo ram vol moeten zitten.
Ik heb een kruidvat opblaasbadje.. en die doe ik 1/4 vol met water.. glijbaan er in en de kinder hebben heel de dag lol. 's avonds gaat er een hoes overheen en de volgende dag is het water weer lekker warm..
Gisteren met die snikhete dag moest ik op zolder werken waar het uiteindelijk op liep tot 37 graden... dan is zelfs zo'n klein beetje water helemaal prima om af te koelen.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:43
Volgens mij verdien je een pomp en een solarmat of een andere oplossing toch redelijk rap terug met de besparing op gas bij het verwarmen van 2600 liter water.

Wat zijn jullie overigens kwijt aan alle chloortabletten e.d.?
Ik lees toch behoorlijk wat moeilijkheden met het water goed houden, ik ondervind dat absoluut niet met ons zoutsysteem.

Ik heb ons bad eind juni gevuld (circa 12.000 liter). Tussentijds paar keer wat moeten bijvullen, wat dus een klein lekje bleek. Sinds dit geplakt is verlies ik geen water meer ("afkloppen").

Bij het vullen, op gevoel, zout toegevoegd. Zolang het systeem niet piept en het water er goed uit ziet en ruikt vind ik het goed. Afgelopen weekend gaf het systeem aan dat er te weinig zout in zat, logisch na het af en toe moeten bijvullen uiteraard, ik heb toen een kilo of 5 zou toegevoegd.

Verder nul omkijken naar. Zandfilterpomp draait dagelijks van 8 tot 12 en we zetten hem als we in het bad gaan.

Water is vanaf dag 1 kraak helder en ruikt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
B-Real schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:31:
Volgens mij verdien je een pomp en een solarmat of een andere oplossing toch redelijk rap terug met de besparing op gas bij het verwarmen van 2600 liter water.

Wat zijn jullie overigens kwijt aan alle chloortabletten e.d.?
Ik lees toch behoorlijk wat moeilijkheden met het water goed houden, ik ondervind dat absoluut niet met ons zoutsysteem.

Ik heb ons bad eind juni gevuld (circa 12.000 liter). Tussentijds paar keer wat moeten bijvullen, wat dus een klein lekje bleek. Sinds dit geplakt is verlies ik geen water meer ("afkloppen").

Bij het vullen, op gevoel, zout toegevoegd. Zolang het systeem niet piept en het water er goed uit ziet en ruikt vind ik het goed. Afgelopen weekend gaf het systeem aan dat er te weinig zout in zat, logisch na het af en toe moeten bijvullen uiteraard, ik heb toen een kilo of 5 zou toegevoegd.

Verder nul omkijken naar. Zandfilterpomp draait dagelijks van 8 tot 12 en we zetten hem als we in het bad gaan.

Water is vanaf dag 1 kraak helder en ruikt niet
Misschien een hele stomme vraag, maar is het water dan niet ook zout? :+ lijkt mij zelf namelijk echt een nadeel, maar ik houd dan ook totaal niet van de zee ( en strand ). Maar ben juist gek op een zwembad, juist door het schone "drinkbare" water :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
hollandnick schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:35:
[...]

Misschien een hele stomme vraag, maar is het water dan niet ook zout? :+ lijkt mij zelf namelijk echt een nadeel, maar ik houd dan ook totaal niet van de zee ( en strand ). Maar ben juist gek op een zwembad, juist door het schone "drinkbare" water :P
Dacht ik eerst ook, maar nee dat is niet het geval. Het systeem zet het zout om in chloor, uiteindelijk zit er maa 1/10 zout in t.o.v. zeewater. Dat proef je niet.

Wat ik zelf een nadeel vind aan zwembaden is de sterke chloorlucht, ook dat ruik ik bij die van ons niet. Alleen als ik mijn neus onder het afdekzeil steek ruik je heel licht een zwembadlucht.

De vorige bewoners van onze woning hebben alles achter gelaten (half ingebouwd in de tuin), anders hadden we waarschijnlijk niet eens een zwembad gehad. Maar op deze manier vind ik het erg prettig werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
B-Real schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:42:
[...]

Dacht ik eerst ook, maar nee dat is niet het geval. Het systeem zet het zout om in chloor, uiteindelijk zit er maa 1/10 zout in t.o.v. zeewater. Dat proef je niet.

Wat ik zelf een nadeel vind aan zwembaden is de sterke chloorlucht, ook dat ruik ik bij die van ons niet. Alleen als ik mijn neus onder het afdekzeil steek ruik je heel licht een zwembadlucht.

De vorige bewoners van onze woning hebben alles achter gelaten (half ingebouwd in de tuin), anders hadden we waarschijnlijk niet eens een zwembad gehad. Maar op deze manier vind ik het erg prettig werken :)
Oh cool :> Sinds dit jaar is de gekte pas bij mij begonnen dus heb me nog niet verder ingelezen op andere systemen zoals die jij hebt. Maar ik hoor inderdaad alleen voordelen dan tegenover een "klassieke" setup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjaman
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-07 11:20
Dennahz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:48:
[...]

[...]

Owww.... mag ook niks meer tegenwoordig :r
Nee de kleur van het water ;) Ik had namelijk voor dit weekend het water kraak helder en na wat vrienden op bezoek gehad (Waarvan de meeste zich hadden ingesmeerd) te hebben vrijdag en zondag is het water wat "witter" geworden. Ik hoop dat het water helderder wordt als ik het paar dagen niet zo intensief gebruik doormiddel van het filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Dennahz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:34:
M'n water is wat melkachtig de laatste dagen, terwijl de waarden relatief goed zijn. Gister even wat flokkingsmiddel erin gegooid en vannacht de pomp laten circuleren.

Wat ik wel zie, is dat m'n pH waarde telkens zakt. Ook al gooi ik er een shitload PH+ in. Na een dag of 2 zit het weer rond de 7.0. Naar het schijnt komt dat door iets als de "alkaliteit".... nooit van gehoord verder.. maar heb daar ook iets voor besteld.

Ze bedenken ook steeds wat nieuws hé :+
Wat heb je besteld? Ik heb namelijk ook steeds een lage ph en gooi er nu steeds ph+ bij. Water is wat troebel aan het eind van de dag, chloor ook helemaal weg. Er wordt wel veel in gezwommen door de kids.
Filter moet ik nu om de dag wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:35
€219 8)7
Zelfs de goud prijs is op dit moment lager

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 23:09
Waarschijnlijk wordt het water wel iets troebeler doordat er meer gebruik van wordt gemaakt en meer zonnebrand erin.
Ik zie het een klein beetje aan het eind van de dag. In de avond dus, als de zon al wat weg is. Het lijkt ook een beetje gezichtsbedrog omdat het licht helemaal anders is dan overdag. In de ochtend/middag is ons water namelijk kraakhelder!

Afgelopen dagen een paar keer getest en de test strip geeft bij mij nog dezelfde ph en een iets lagere chloorwaarde dan voorheen. Daarom doe ik nu elke dag wat quick tabs chloor erin in de avond. Ik filter nog op dezelfde tijden en ik heb er deze aqualoon filter bollen in zitten, nadat de eerste filter helemaal vies was. Deze zitten er nog niet zo lang in en ik ben van plan om vanavond even te kijken hoe ze er nu uit zien. En een beetje schoon maken.

Wat ik ook nog moet doen is de bodem stofzuigen, ik heb een simpele met zo'n zak eraan.
Ik borstel wel regelmatig en gebruik het schepnet meerdere keren per dag.
Maar langzaam zie ik wat meer op de bodem liggen. Ik vind het nog wel erg mee vallen, gezien het bad nu 2 maanden staat. Voetenbadje helpt al veel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:48
BounceMeister schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:07:
[...]

Wat heb je besteld? Ik heb namelijk ook steeds een lage ph en gooi er nu steeds ph+ bij. Water is wat troebel aan het eind van de dag, chloor ook helemaal weg. Er wordt wel veel in gezwommen door de kids.
TA+ is mijn gok ;) https://www.toppy.nl/cate...mbadwater/alkaliteit.html
Togi schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:14:
[...]
€219 8)7
Leuk he, bol.com ;) Bol doet er zelf ook niks aan en dan krijg je dit.

Hoop echt dat er niemand in trapt maar heb zo mijn twijfels...

Dacht dat Marktplaats erg was maar bol.com partners kunnen er ook wat van :9~

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jur gen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-07 17:51
mikeyzut schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:12:
[...]
Doe ik hier ook als het even een boost moet krijgen, echter ik gebruik de inlaatfilter van het zwembad en zet die op de uitlaat. De filter kun je open draaien en dan doe ik hier de brokjes chloor in.
Of je koopt voor €1,- zo'n watten-etuitje en gooi daar je tabletten in en knoop die voor je uitlaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZFS2Ygjrt027ovgGxToskP9OSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zWHRiibQ0USrN7r98Z3dZnoU.jpg?f=fotoalbum_large

Polestar 2 | OnePlus Nord 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Togi schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:14:
[...]

€219 8)7
😳 Dat is een pomp van een paar tientjes! Wel erg hoor, die woekerprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Beetje tweaker maakt dan zelf zo'n filterpomp toch?

Filter kost 12eu zie ik. Stuk PVC ophalen bij de bouwmarkt waar het filter zowel qua diameter als hoogte inpast. Paar gaten erin voor de in/uitgang en een vijverpomp van een paar tientjes om het water er naar toe te pompen.

is de moeite waard en geen rocket science lijkt mij.

Ik vond het aansluiten van mijn solarbollen op de zandfilterpomp ook teveel gedoe in mijn situatie. Ik had nog een oude vijverpomp (voor zo'n sierfonteintje) liggen en deze heb ik in het zwembad gehangen en pompt het water door een drietal sollarbollen. Werkt prima en koste bovenal ook niets, want lag nog in de schuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
BlazeMuis schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:54:

je kan een DIY filterpomp maken ..

benodigdheden:
- aquarium pomp + 2 a 3m slang.
- veiligheids ding + verleng kabel https://www.winparts.nl/c...verbindingen/p680047.html
- emmer met deksel (schroefbaar bij voorkeur)
- oud kussen/watten / filterbollen oid ..
- "trap" .. (verhoging)

beetje vijver pomp kan ook (Duh) en vijver filterbox ..

Let op dit kan je niet met "gezond verstand" aan hebben terwijl de kids erin spelen .. immers aquarium pomp is 230v .. en laten we veiligheid voorop zetten .

wat je doet is je pompt met de aquariumpomp via slang de emmer in ..(pomp hang je halverwege de wand) in de emmer zit je filter medium .. watten(bollen) werken het beste .. en laat zwaarte kracht de rest doen .. gaatje in de emmer ofzo .. wees creatief :)

de trap is om je spul aan te hangen/op te zetten

@B-Real je was me voor ;) .. ik denk het "grootste" probleem van PVC is als je bv rioolpijp gebruikt dat je het water door de CRP filter moet krijgen .. en de slang moet zien te verbinden ..

pomp kan je wellicht ook extern maar dan zit je met je slang verbindingen ..

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 11-08-2020 14:14 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:59
Jazsie schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:22:
Grappig, is in een week tijd bijna in prijs verdubbeld dus. Betaalde bij dezelfde winkel voor deze pomp en 6 extra filters toen nog 184,-

Hoop geld, maar normaal sla ik het stuk ergens in Spanje of Italië. Thuisblijven is een stuk goedkoper en net zo warm.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
hoevenpe schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:06:
[...]

Grappig, is in een week tijd bijna in prijs verdubbeld dus. Betaalde bij dezelfde winkel voor deze pomp en 6 extra filters toen nog 184,-

Hoop geld, maar normaal sla ik het stuk ergens in Spanje of Italië. Thuisblijven is een stuk goedkoper en net zo warm.
je hebt toch niet 184 euro betaald voor een goedkoop intex pompje van 2m3/u? :? Er zijn genoeg zandfiltersystemen te koop voor ~200 die makkelijk 6m3 of 8m3 kunnen verplaatsen. Dat zou ik echt mega zonde vinden van je geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:59
hollandnick schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:16:
Er zijn genoeg zandfiltersystemen te koop voor ~200 die makkelijk 6m3 of 8m3 kunnen verplaatsen. Dat zou ik echt mega zonde vinden van je geld
Maar zijn die ook binnen 24u geleverd in een hittegolf? ;)

Vraag en aanbod...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:35

Crazy-

Best life ever

Het DIY project tbv solarmat had in wat uitgesteld; het verwerken met alleen tie-wraps ging niet zoals in hoopt en ben toen maar even gaan denken...

Toen bedacht ik me dat vloerverwarming met hetzelfde principe vastgemaakt wordt 😎

Zo gezegd zo gedaan: bulk 40mm ankerclips (300) besteld voor 20€ en een pak isolatiemateriaal

Na een maand wachten eindelijk de ankerclips binnen 🧐 (nl webshop, waren nergens meer leverbaar bleek...)

Anyway: het resultaat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01yc2IcIwdY0sOT9I0Zlyxm4zh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JUUlGsrJClwEqpkrXthsCsbS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZzWcLI84FIilTjTOU3LLkcweS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qBZfXAVrtjvplmpQVC6QEO75.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga de boel in houten bakken plaatsen, hiermee heb ik de onderkant prima geïsoleerd gelijk (40mm EPS) en alles zit lekker vast!

Nu nog even exact uitmeten hoe groot 1 bak gaat worden. Dus eerst maar even een spiraal maken van 25m slang.

Doel is 4x25m parallel (heb per ongeluk 2 stukken van 12,5m geknipt, die zie je op de foto, ik moet die maar verbinden weer)

Ruim een maand geleden ook de 6m3/u ZFP ontvangen van Intex. Wat een verademing! (En wat een kracht haha). Geen gezeur met die duffe cartridge filters, water kraakhelder... perfect.

Volgend jaar groter bad (nu 260x160...) (vrouw is ook om 😇)

[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 11-08-2020 14:23 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
hoevenpe schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:17:
[...]

Maar zijn die ook binnen 24u geleverd in een hittegolf? ;)

Vraag en aanbod...
nou nee dat wss niet, maar 3-5 dagen wel. In principe kan je makkelijk een zwembad de eerste week zonder filtersysteem gebruiken. Een vriend van me heeft zelfs de hele zomer een bad (4/5kuub) opstaan zonder pomp. ( of ik dat moet geloven en ook echt kan geen idee ) Maar zou zelf echt uit principe geen product kopen wat nu 600% duurder is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:21:
Het DIY project tbv solarmat had in wat uitgesteld; het verwerken met alleen tie-wraps ging niet zoals in hoopt en ben toen maar even gaan denken...

Toen bedacht ik me dat vloerverwarming met hetzelfde principe vastgemaakt wordt 😎

Zo gezegd zo gedaan: bulk 40mm ankerclips (300) besteld voor 20€ en een pak isolatiemateriaal

Na een maand wachten eindelijk de ankerclips binnen 🧐 (nl webshop, waren nergens meer leverbaar bleek...)

Anyway: het resultaat!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ga de boel in houten bakken plaatsen, hiermee heb ik de onderkant prima geïsoleerd gelijk (40mm EPS) en alles zit lekker vast!

Nu nog even exact uitmeten hoe groot 1 bak gaat worden. Dus eerst maar even een spiraal maken van 25m slang.

Doel is 4x25m parallel (heb per ongeluk 2 stukken van 12,5m geknipt, die zie je op de foto, ik moet die maar verbinden weer)

Ruim een maand geleden ook de 6m3/u ZFP ontvangen van Intex. Wat een verademing! (En wat een kracht haha). Geen gezeur met die duffe cartridge filters, water kraakhelder... perfect.

Volgend jaar groter bad (nu 260x160...) (vrouw is ook om 😇)
erhm .. eps en zonlicht gaat niet goed samen (lees de hitte) dus als je er van plan bent een "glas" eroverheen te plaatsen .. DON't .. je kan beter hout (multiplex) en de binnenkant met kachelzwart (speciale spuitbus bij de action) de boel zwart spuiten .. voor max effect.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
hollandnick schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:23:
[...]

nou nee dat wss niet, maar 3-5 dagen wel. In principe kan je makkelijk een zwembad de eerste week zonder filtersysteem gebruiken. Een vriend van me heeft zelfs de hele zomer een bad (4/5kuub) opstaan zonder pomp. ( of ik dat moet geloven en ook echt kan geen idee ) Maar zou zelf echt uit principe geen product kopen wat nu 600% duurder is
4,5 kuub na een week is "groen" kan ik je uit ervaring vertellen met het wisselend weer 100% kans ..max 2 weken .. afgedenkt of niet. tenzij je het chloor niveau erg hoog houd maar dan nog ..

Daarnaast wij mensen zijn erg vies van nature .. als ik hem 4 uur alleen in circulatie stand zet met dit weer wordt het water melk achtig. (4 kids spelend) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

BounceMeister schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:07:
[...]

https://www.toppy.nl/product/8428/aqua-easy-ta-1-kg.html dit spul.

Naar het schijnt zakt je pH als er te weinig alkaliteit in je zwembad zit. Dus ik smijt er wel wat in op basis van hetgeen dat er op de verpakking staat (voorzichtig, niet in 1x 5kg natuurlijk) en kijk of het stabieler blijft.

Ik ga hier niet nog een speciale meter voor aanschaffen iig :p Het moet wel leuk blijven allemaal.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

vso schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:28:
[...]

erhm .. eps en zonlicht gaat niet goed samen (lees de hitte) dus als je er van plan bent een "glas" eroverheen te plaatsen .. DON't .. je kan beter hout (multiplex) en de binnenkant met kachelzwart (speciale spuitbus bij de action) de boel zwart spuiten .. voor max effect.
Best dom; niet aan gedacht eigenlijk

EPS kan tot Max 80 graden inderdaad; afdekken (glas of polycarbonaat) weet ik nog niet...

Helaas gaan die clips niet het hout in (plastic clips) Stom; daar gaat m’n idee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:40:
[...]

EPS kan tot Max 80 graden inderdaad; afdekken (glas of polycarbonaat) weet ik nog niet...

gaatje boren werkt toch :? clips erdoorheen duwen met dotje kit oid (bitumen lijm oid) piepschuim achterop
heb je toch nog profijt van beide

Niks is dom, en we helpen elkaar met tweaken .. dat is de kern van forums naar mijn idee..

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 11-08-2020 15:34 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

vso schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:33:
[...]

gaatje boren werkt toch :? clips erdoorheen duwen met dotje kit oid (bitumen lijm oid) piepschuim achterop
heb je toch nog profijt van beide

Niks is dom, en we helpen elkaar met tweaken .. dat is de kern van forums naar mijn idee..
Haha zeker zeker :-)

Ik ga eens kijken of gaatjes boren een optie is; clips zijn redelijk breed. dan zijn tie-wraps wellicht net zo handig

Piepschuim erachter is zeker geen punt; komen ze achter de bak. (Maar daar maak ik mij niet druk om ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Test strips op :-(

Wat een prijzen durven ze vragen momenteel voor die dingen. Ben ze tot 30 eu tegen gekomen voor 50 stuks.
Zag dat jullie veel zaken doen met toppy en gelukkig daar een beetje normale prijzen :-)

In mijn zoektocht kwam ik ook nog deze tegen bij Aliexpress.

https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_

Zijn deze net zo betrouwbaar als de strips van interline of het merk wat ze bij Toppy verkopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:28:
[...]

Hoe zit dat precies? EPS zou volgens google tot 80 graden aankunnen, kortstondig wat hoger tot 110 graden. Dat is ongeveer hetzelfde als de tyleenslangen. Tevens is EPS UV bestendig. Ik heb geen ervaring met EPS, maar wat gaat er dan mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
bgrr schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:28:
Test strips op :-(

Wat een prijzen durven ze vragen momenteel voor die dingen. Ben ze tot 30 eu tegen gekomen voor 50 stuks.
Zag dat jullie veel zaken doen met toppy en gelukkig daar een beetje normale prijzen :-)

In mijn zoektocht kwam ik ook nog deze tegen bij Aliexpress.

https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_

Zijn deze net zo betrouwbaar als de strips van interline of het merk wat ze bij Toppy verkopen ?
Ik had 5in1 strips van Ali, maar sommige watjes die op dat stripje zitten, zijn wat pluizig en de kleur is wat vaag. Ze hebben ook van die setjes met druppels bij Ali, maar wel hopen dat dat heel aankomt.

Bij intratuin kost een potje 3in1 teststrips 9 euro. 5in1 was 13 euro geloof ik. Online te bestellen, gratis afhalen in de winkel. Ze lijken wel op de strips van Ali, per 10 in een alu folie verpakt, maar dan met nederlands label erop.

[ Voor 7% gewijzigd door BounceMeister op 11-08-2020 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BounceMeister schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:30:
[...]

Hoe zit dat precies? EPS zou volgens google tot 80 graden aankunnen, kortstondig wat hoger tot 110 graden. Dat is ongeveer hetzelfde als de tyleenslangen. Tevens is EPS UV bestendig. Ik heb geen ervaring met EPS, maar wat gaat er dan mis?
niet veel als je alleen EPS in de zon zet .. maar voeg zwarte verf (of zwarte slang) toe en tja dat kan wat warmer worden .. voeg een "lens" en/of "afsluiting" in de vorm van plastic/glas toe en die temp kan rap oplopen..

maar smelten is het probleem niet (direct) als je er kracht op zet in de vorm van waterdruk .. en je materiaal word zacht .. dan word je ook niet vrolijk.

Ik acht niet dat het geheel blijft zitten de zomer niet erg groot met deze temps .. maar goed

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Ik heb nog wel zo'n filterpomp staan, volgens mij een zwaardere variant. Begrijp ik nou goed dat die dingen goud waard zijn? Staat hier niks te doen in 't hok :+

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:46:
[...]

Ik heb nog wel zo'n filterpomp staan, volgens mij een zwaardere variant. Begrijp ik nou goed dat die dingen goud waard zijn? Staat hier niks te doen in 't hok :+
blijkbaar kan je er de aanschafprijs uithalen ja ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

vso schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:14:
[...]

blijkbaar kan je er de aanschafprijs uithalen ja ..
Maar eens kijken of alles nog werkt dan. Volgens mij zat ie toen bij m'n zwembad. Week of 2 gebruikt en toen direct een ZFP gekocht :p

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 00:10:
[...]

Maar eens kijken of alles nog werkt dan. Volgens mij zat ie toen bij m'n zwembad. Week of 2 gebruikt en toen direct een ZFP gekocht :p
Zou eerder een PB sturen naar iemand die hem nodig heeft ;)

Trouwens dit verhaal zet me wel aan het denken, reserve pomp is wel erg prettig ..@Koffie of anderen iemand iets zinnigs te zeggen over de levensduur van ZFP pompen ?

Tja vanalles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:00

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 00:18:
[...]

Trouwens dit verhaal zet me wel aan het denken, reserve pomp is wel erg prettig ..@Koffie of anderen iemand iets zinnigs te zeggen over de levensduur van ZFP pompen ?
Ik vind een filterpomp en spare houden vrijwel hetzelfde als een harddisk op de plank leggen.
De ene pomp/disk is binnen een jaar in de garantie stuk en de ander houd het 15 jaar uit. Beide zelfde merk en model.
Spare unit idem dito : als je een relatief dure pomp op de plank gaat leggen is hij wellicht achterhaald wanneer je 'm in moet zetten.
En meestal lukt het je wel om een pomp te vinden die de volgende dag in huis is.

Ik zou eerder 'investeren' in beveiliging die detecteert dat je pomp het niet doet. Vorige winter bleek mijn pomp stuk te zijn gegaan. Heeft een week of 2 geduurd voor ik er achter was.

Ombouw voor de afdekking is inmiddels klaar hier :Y)
Omdat er wat chemische injectie mortel moest drogen, kon ik 'm maandagavond niet oprollen (want er loopt dan allemaal water uit de afdekking) dus maandag op dinsdagnacht heeft de afdekking op het water gelegen.
Dat heb ik geweten zeg, water was amper afgekoeld die nacht :/
Afgelopen nacht van 02:00 tot 07:00 gepompt (over de matten) om maar wat af te koelen. Om 7 uur vanochtend was het net 28,9

Ik zou kunnen stoppen met pompen over de matten, maar met deze temperaturen moet je dan eigenlijk je matten leeg laten lopen en open laten staan.

De grote buis waar je alles aan oprolt bestaat uit 3 onderdelen : een linkerbuis een rechterbuis en een holle buis waar de linker en rechterbuis in kunnen schuiven. Op die manier kun je de lengte van je oprolbuis bepalen door de boel in of uit elkaar te schuiven.
1 van de buizen heb ik ingekort zodat de totale buis korter gemaakt kan worden dan de afmetingen in de bekisting.
Mocht ik ooit voor onderhoud dat ding eruit moeten halen, hoef ik alleen de bovenkant los te schroeven, dek afrollen en de buizen in elkaar schuiven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dRVgp7dAhkDmAs4J-Dv7F7KK38=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4oVeNbVKDWfphmeYiLZfBFP4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4V-aoB78GLEOhJaK6Vc9q_ASO8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DVZA4e2mRgQ6uznp0nJoIShu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CmMLnTeUSsOCrlTiXMpVTnh4QA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8rhU4FS9W50aqotPEidLZGZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GV5gTOiZQ46N0F1QIlBAkSGRL2E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ynzGAxrw12d6imeSIuSJ8Eo8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZX60kY4D43VxE7ZXraWoz6JMv0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKbmsvIz5bP4911r3ty8wJGq.jpg?f=fotoalbum_tile

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Jazsie schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:22:
[...]

TA+ is mijn gok ;) https://www.toppy.nl/cate...mbadwater/alkaliteit.html

[...]

Leuk he, bol.com ;) Bol doet er zelf ook niks aan en dan krijg je dit.

Dacht dat Marktplaats erg was maar bol.com partners kunnen er ook wat van :9~
Alkalinity kun je verhogen door gewoon bij de supermarkt Arm & Hammer Pure baking soda te kopen (oranje kartonnen verpakking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Koffie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:36:
[...]

Alkalinity kun je verhogen door gewoon bij de supermarkt Arm & Hammer Pure baking soda te kopen (oranje kartonnen verpakking).
Ah, en mijn Ph+ is gewoon natriumcarbonaat, net niet hetzelfde helaas. Ik ga eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Koffie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:32:
[...]

Ik vind een filterpomp en spare houden vrijwel hetzelfde als een harddisk op de plank leggen.
De ene pomp/disk is binnen een jaar in de garantie stuk en de ander houd het 15 jaar uit. Beide zelfde merk en model.
Spare unit idem dito : als je een relatief dure pomp op de plank gaat leggen is hij wellicht achterhaald wanneer je 'm in moet zetten.
En meestal lukt het je wel om een pomp te vinden die de volgende dag in huis is.

Ik zou eerder 'investeren' in beveiliging die detecteert dat je pomp het niet doet. Vorige winter bleek mijn pomp stuk te zijn gegaan. Heeft een week of 2 geduurd voor ik er achter was.

Ombouw voor de afdekking is inmiddels klaar hier :Y)
Omdat er wat chemische injectie mortel moest drogen, kon ik 'm maandagavond niet oprollen (want er loopt dan allemaal water uit de afdekking) dus maandag op dinsdagnacht heeft de afdekking op het water gelegen.
Dat heb ik geweten zeg, water was amper afgekoeld die nacht :/
Afgelopen nacht van 02:00 tot 07:00 gepompt (over de matten) om maar wat af te koelen. Om 7 uur vanochtend was het net 28,9

Ik zou kunnen stoppen met pompen over de matten, maar met deze temperaturen moet je dan eigenlijk je matten leeg laten lopen en open laten staan.

De grote buis waar je alles aan oprolt bestaat uit 3 onderdelen : een linkerbuis een rechterbuis en een holle buis waar de linker en rechterbuis in kunnen schuiven. Op die manier kun je de lengte van je oprolbuis bepalen door de boel in of uit elkaar te schuiven.
1 van de buizen heb ik ingekort zodat de totale buis korter gemaakt kan worden dan de afmetingen in de bekisting.
Mocht ik ooit voor onderhoud dat ding eruit moeten halen, hoef ik alleen de bovenkant los te schroeven, dek afrollen en de buizen in elkaar schuiven.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Mooi hoor! Netjes gedaan, past goed erbij.

Blijft het mooi vinden zo een IG zwembad.
Koffie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:36:
[...]

Ahh goed om te weten, wist ik niet!

@Koffie @vso: Hoe staat het met het Start Topic info? zoiets als die baking soda is natuurlijk verrekte handig info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
BounceMeister schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:09:
[...]

Ah, en mijn Ph+ is gewoon natriumcarbonaat, net niet hetzelfde helaas. Ik ga eens kijken.
pH+ verhogen echt nodig gehad? Door zwemmen gaat pH toch ook vanzelf omhoog of?

Heb een pot gekocht in het begin maar staat nog steeds op de plank te wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

vso schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 00:18:
[...]

Ja joh, dat geld maakt me ook niet zoveel uit hoor. Maar wil eerst weten of ie nog goed werkt.

Ben niet zo'n type dat de hoofdprijs vraagt voor schaarse goederen. Hou totaal niet van die praktijken.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Dennahz schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 00:10:
[...]

Wanneer alles uitverkocht is of voor woekerprijzen verkocht wordt, zou ik hem nog even bewaren. Beter iets om te pompen dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:12:
[...]

pH+ verhogen echt nodig gehad? Door zwemmen gaat pH toch ook vanzelf omhoog of?

Heb een pot gekocht in het begin maar staat nog steeds op de plank te wachten...
Ja, Ph+ had ik nodig, zelfs met veel zwemmen. Ph was steeds laag en chloor verdwenen. Daarom denk ik dat de alkaliniteit niet goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-07 18:50
BounceMeister schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:33:
[...]

Ja, Ph+ had ik nodig, zelfs met veel zwemmen. Ph was steeds laag en chloor verdwenen. Daarom denk ik dat de alkaliniteit niet goed is.
Kunnen we niet een uitruil van zwembad water doen?, ik zit hier juist met het tegenovergestelde.
PH van als ik niet oppas heel snel boven de 8 en ook alkaliteit gaat door het dak.

Dus mocht iemand willen ik heb 2 M3 te ruil O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

BounceMeister schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:31:
[...]

Wanneer alles uitverkocht is of voor woekerprijzen verkocht wordt, zou ik hem nog even bewaren. Beter iets om te pompen dan niets.
Wat is laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BounceMeister schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:31:
[...]

& @Koffie
betreft ZFP
Pomp zelf is niet het probleem, alhoewel het nu wellicht het wel een uitdaging kan zijn om "morgen" iets binnen te hebben. zeker met de huidige tekort(en)

Wat ik wel fijn vind is bv dat de intex pomp een "voorfilter" heeft .. (mandje) alhoewel ik nog nooit vuil erin heb gehad alleen wat beperkt haar .. maar toch dus bij aanschaf van een "nieuwe" .. let ik hier wel op

bij een CRP
Die dingen zijn toast/kapot na een x tijd (max 2 jaar oid?) ze vallen dus om bij bosjes .. dus in deze lijn der verwachting sta ik ook verbaast dat die ZFP het nog uithoud (afkloppen op hout) die dingen werken IMHO ook niet erg lekker ... het verschil is bizar groot. (ingebouwde rot filters)

vriend van me gebruikt hem ook nog eens als chloor dispenser . dat (long)chloor en plastic + motor niet mixt .. tja dat krijg ik niet aan zijn verstand gepeuterd .. maar goed zijn commentaar voor die paar tientjes koop ik wel een nieuwe ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:29
Crazy- schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:40:
[...]

Ik heb ze met 5x60 RVS terras schroeven vastgezet. Misschien een snel alternatief voor jou.
Voor het idee kan je hier even kijken.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:10:
[...]
& @Koffie
betreft ZFP
Pomp zelf is niet het probleem, alhoewel het nu wellicht het wel een uitdaging kan zijn om "morgen" iets binnen te hebben. zeker met de huidige tekort(en)

Wat ik wel fijn vind is bv dat de intex pomp een "voorfilter" heeft .. (mandje) alhoewel ik nog nooit vuil erin heb gehad alleen wat beperkt haar .. maar toch dus bij aanschaf van een "nieuwe" .. let ik hier wel op
een ZFP heeft eigenlijk altijd een voorfilter. Ik heb ze nog nooit zonder gezien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:10:
@Koffie @vso: Hoe staat het met het Start Topic info? zoiets als die baking soda is natuurlijk verrekte handig info!
er is veel informatie handig, maar je ziet veel mensen met "korte" termijn vragen ..

ik zou het bv reduceren tot AG zwembaden .. IG is veel serieuzer ..

wat heb je nodig in de basis (AG)
- bad
- voetenbad !!!
- pomp (met cartridge filter) oftewel CRP
- ondervloer
- afdekzeil + noppenfolie
- (quick) chloor en PH - (baking soda in oranje pak uit de supermarkt voor PH+ oid)
- zachte bezem/schepnet
- chloordrijver
- thermometer
- watertesters (bv teststrips)

optioneel
- trap
- zandfilterpomp oftewel ZFP met medium: glas,zand of filterbollen
- verwarming (WP, of zonnezooi)
- (long) chloor + chloordispenser
- zwembad speelgoed

uitleg:
Een "zomer" de zwembad in de tuin start met een voetenbad ... DE bron van een vervuild zwembad voorkomen, zet de doodstraf op ontwijkend gebruik :) dit geld ook voor net ingesmeerde lui met zonnebrand, even in laten trekken!

Zet een limiet op aantal personen in het bad, en het verzoek om niet v.d trap/rand of water uit het zwembad te laten "vloeien" ,, en bij ruzie iedereen eruit .. als ouders houd je gewoon toezicht :) en dit houd het ook gezellig .. beste is ook af en toe ze eruit te halen met een kleine versnapering

wanneer het bad niet gebruikt word -->
- Troep eruit halen, (leeg bad) dus speelgoed(chloor is aggresief) en drijvend vuil voorkom je algen groei
- Afdekken met noppenfolie (nopjes naar beneden) voorkomt dat het afdekzeil onder water komt.. en dus muggen broedplaats onstaat.

dagelijks "onderhoud"
Probeer eerst de PH op orde (rond de 6 a 7) te krijgen voordat je met chloor in de weer gaat ... dit werkt het beste door direct mensen in het bad te mikken.. (ph verhogend) .. als de ph te hoog is natuurlijk verlagen!
Chloor pakt beter als de PH "neutraal" is en dus een 7 ..

Quick chloor lost snel op (drijver) maar long chloor kan via een drijver witte plekken op het zwembad liner achterlaten. dus daar heb je een dispenser voor "nodig"

Voel elke dag de wand even (ook als het slecht weer is) of deze niet glad is .. zo ja meteen chloor erin doen dit is je eerste waarschuwing voor algengroei negeer dit en je bad is groen binnen een dag ofzo ..

Het kan zeker geen kwaad bij gladde wanden om de borstel zachtjes paar maal eroverheen te halen.. en omdat je net chloor toegevoegd hebt mix je het water meteen .. je hoeft niet hard te duwen !

Q&A
Q waarom is een CRP (cartridge pomp) goedkoper
A basis pomp, voldoet redelijk maar zijn niet erg robuust

Q hoe lang moet ik pompen en hoeveel
A 1x per 24 uur de inhoud van je bad .. dus 4,5m3 bad en 1,5m3 pomp = 3 uur minimaal maar langer is altijd beter.

Q opvoer hoogte en meerdere pompen
A meerdere pompen is af te raden, (booster pomp) een CRP haalt max 1m met geluk 1,5m een CFP 3m of 5m hoogte (zie beschrijving)

Q is een ZFP beter ?
A Ja, geen gezeur meer met cartridges wisselen, (sneller) schoner water

Q moet ik een ZFP aanschaffen
A erhm dat ligt aan je situatie, voor zonneverwarming op dak of hoger ligt dan 1m is dat zoiezo wel handig.

Q WP of zonneverwarming
A WP verbruikt stroom (COP 10 tot 15) en zonneverwarming indirect wegens dat je de pomp 8 uur hebt aanstaan bv. zonne verwarming is EPDM matten meest praktische/beste kwa prijs prestatie.
de rest zal wel voldoen, probeer niet 12m of 100m slang aan 1 lengte .. 4 tot 6 m links onder erin en rechtsboven eruit werkt het "beste"

Q Slang en/of vaste buizen (maten)
A 32 of 38 mm maakt in de praktijk niet veel uit, kwa buizen kan je het beste 50mm nemen (ZFP) en met CRP werk je toch snel flexibel.

Als je vragen over "waterkwaliteit hebt" probeer ons tegemoet te komen .. we weten niet wat je hebt en welke acties gedaan zijn .. teminste nog niet :) dus help ons aub

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:14:
[...]

een ZFP heeft eigenlijk altijd een voorfilter. Ik heb ze nog nooit zonder gezien.
de eerste bij de hornbach die ik kocht had er geen 1 (5 jaar terug oid)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentinel1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:33
Koffie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:14:
[...]

Ik heb er hier één staan zonder voorfilter. (Het is wel een "nieuwe 2de hands" dus ik weet niet exact hoe oud deze is)
Nu is dat geen probleem omdat ik een skimmer heb (die je aan rand hangt) en voor een groot gedeelte van de dag mijn voorfilter is.
Voordeel van zo'n skimmer is dat je daar ook je chloor tabletten en dergelijke in kan doen. Ben je ook van zo'n drijver af.

Ik heb ze ook nog nieuwe gezien zonder voorfilter dus ze zijn nog wel te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
sentinel1984 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:34:
[...]

Ik heb er hier één staan zonder voorfilter. (Het is wel een "nieuwe 2de hands" dus ik weet niet exact hoe oud deze is)
Nu is dat geen probleem omdat ik een skimmer heb (die je aan rand hangt) en voor een groot gedeelte van de dag mijn voorfilter is.
Voordeel van zo'n skimmer is dat je daar ook je chloor tabletten en dergelijke in kan doen. Ben je ook van zo'n drijver af.

Ik heb ze ook nog nieuwe gezien zonder voorfilter dus ze zijn nog wel te koop
erhm chloor zet je meestal bij de uitgang .. "ervoor" zetten zoals je nu doet sloop je de pomp & zonneverwarming/zfp veel sneller mee wegens de hoge concentratie chloor ..

en als je de skimmer omwisselt voor een zwembad stofzuiger dan heb je geen filter meer ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@theorganiser zou je vso in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" als "startpost" kunnen toevoegen ?

ik begreep dat @Koffie wellicht een veel betere versie aan het produceren is .. ;) dit is wat ik ff 1,2,3 in elkaar rammelde

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentinel1984
vso schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:40:
[...]

erhm chloor zet je meestal bij de uitgang .. "ervoor" zetten zoals je nu doet sloop je de pomp & zonneverwarming/zfp veel sneller mee wegens de hoge concentratie chloor ..
Daar had ik nog niet zo over na gedacht.
Zou de hoeveelheid chloor ("long" tabeletten) zoveel chloor afgeven dat de pomp en zonnebollen daar niet tegen kunnen?
en als je de skimmer omwisselt voor een zwembad stofzuiger dan heb je geen filter meer ..
Deze volg ik even niet. De route is bij mijn weten; zwembad - pomp - filter - zwembad.
Als ik de skimmer omwissel voor de stofzuiger dan gaat het water naar de pomp en dan het filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-07 22:06

JB

Cédric roelt!

Nou ik kan op zoek naar een nieuwe collector. Mijn slang is hartstikke dicht gesmolten na een Hue update welke mijn routine met Innr smart plug om zeep heeft geholpen tijdens vakantie. Kan van geluk spreken dat mijn bypass er tussen zat want anders was de pomp waarschijnlijk ook stuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZO9GSCGUuxKtkEBhXK3NeSC3ci8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7u0xpsOJapeHOswmWBYnEoJO.jpg?f=fotoalbum_large

Nu maar meteen de test met tyleen. Denk 16 mm en dan terug naar 32 mm met verloop. Hopelijk heb ik snel alles bij elkaar gevonden en is eea nog op voorraad.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
sentinel1984 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:16:
[...]

Daar had ik nog niet zo over na gedacht.
Zou de hoeveelheid chloor ("long" tabeletten) zoveel chloor afgeven dat de pomp en zonnebollen daar niet tegen kunnen?
:Y zeker op lange termijn .. duurt maar 1 a 2 dagen voordat je liner wit word als je hem direct in het zwembad dropt zonder mandje..dus altijd als laatste in je "verbinding" net voordat het je zwembad instroomt daar word het sterk verdunt. enige voordeel nu is dat je filter vol zit met chloor ..de rest is niet positief om het zachtjes uit te drukken

maar chloor is nogal heftig, vergeet niet dat de concentratie 'actieve" chloor 15% is versus de 3% die je in dikke bleek vind of in "chloor' zelfs maar 1,5%
Deze volg ik even niet. De route is bij mijn weten; zwembad - pomp - filter - zwembad.
Als ik de skimmer omwissel voor de stofzuiger dan gaat het water naar de pomp en dan het filter.
dus dan trek je vuil toch door de stofzuiger ---> de filter in (via de pomp) .. haren en motoren zijn niet de meest beste mix ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
JB schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:21:
Nou ik kan op zoek naar een nieuwe collector. Mijn slang is hartstikke dicht gesmolten na een Hue update welke mijn routine met Innr smart plug om zeep heeft geholpen tijdens vakantie. Kan van geluk spreken dat mijn bypass er tussen zat want anders was de pomp waarschijnlijk ook stuk.

[Afbeelding]

Nu maar meteen de test met tyleen. Denk 16 mm en dan terug naar 32 mm met verloop. Hopelijk heb ik snel alles bij elkaar gevonden en is eea nog op voorraad.
balen man

Positief gezien 80 a 90 graden werd het met "gemak' .. dus als het gewerkt zou hebben dan had je een spa gehad ipv een zwembad ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentinel1984
vso schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:22:
[...]

:Y zeker op lange termijn .. duurt maar 1 a 2 dagen voordat je liner wit word als je hem direct in het zwembad dropt zonder mandje..dus altijd als laatste in je "verbinding" net voordat het je zwembad instroomt daar word het sterk verdunt. enige voordeel nu is dat je filter vol zit met chloor ..de rest is niet positief om het zachtjes uit te drukken

maar chloor is nogal heftig, vergeet niet dat de concentratie 'actieve" chloor 15% is versus de 3% die je in dikke bleek vind of in "chloor' zelfs maar 1,5%
Dat chloor agressief is, met name bij bepaalde metalen, is mij wel bekend :D
Ik wil ook een chloordispenser kopen, die moet er dan maar versneld komen (als ze nog te krijgen zijn)

Bedankt voor je advies in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
sentinel1984 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:41:
[...]

Dat chloor agressief is, met name bij bepaalde metalen, is mij wel bekend :D
Ik wil ook een chloordispenser kopen, die moet er dan maar versneld komen (als ze nog te krijgen zijn)

Bedankt voor je advies in ieder geval!
ik zag iets handig(ers) gepost door @Jur gen doe ff "klik" op de volgende link

Jur gen in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter..."

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

[...]

Meen je dat? Ik gooi altijd zo'n LONG tablet in 't voorfilter van de ZFP... en dat gaat eigenlijk prima. Had geen idee dat dat slecht was :X

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Heeft iemand foto’s hoe je van 16mm buitendraad (tyleen) naar 32 mm binnendraad (vijverslang) gaat?

@BounceMeister en ook Smolders hebben me al wat artikelen doorgestuurd welke dit zouden moeten bewerkstelligen maar ik krijg het niet gevisualiseerd :(

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-07 16:17

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Bas0mniia schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:54:
Help!

[...]

Herkent iemand dit? Is de dispenser stuk? Op de bodem van de dispenser (merk Interline) zie ik wel een soort ventiel, maar geen idee hoe (en of?) ik daar aan kan draaien.

[Afbeelding]
Ik heb dit vorig jaar ook gehad, toen zat er iets vast tussen dat klepje. Bij sommige chloortabletten lijkt het erop dat niet alles helemaal kan oplossen, en dan blijft er een klontje van zo'n tablet in de opening zitten waardoor er helemaal geen water meer door komt.
Even ertussen uit halen en een keer ondersteboven tegen een muur aantikken helpt het bij mij wel los, en dan werkt ie weer als vanouds. :)

Daardoor was mijn water vorig jaar helemaal groen toen we een week weg waren en er dus helemaal geen chloor meer in het water werd toegevoegd. :(

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas0mniia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-07 12:52
--MeAngry-- schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:03:
[...]

Ik heb dit vorig jaar ook gehad, toen zat er iets vast tussen dat klepje. Bij sommige chloortabletten lijkt het erop dat niet alles helemaal kan oplossen, en dan blijft er een klontje van zo'n tablet in de opening zitten waardoor er helemaal geen water meer door komt.
Even ertussen uit halen en een keer ondersteboven tegen een muur aantikken helpt het bij mij wel los, en dan werkt ie weer als vanouds. :)

Daardoor was mijn water vorig jaar helemaal groen toen we een week weg waren en er dus helemaal geen chloor meer in het water werd toegevoegd. :(
Bedankt voor je reactie. Ik heb het vooralsnog "opgelost" door een zware schroevendraaier op het palletje te laten drukken, toen kwam het water langzaam omhoog. Ik zal 'm ontkoppelen en helemaal schoon spoelen / tikken. Eens kijken of dat inderdaad de truc is, scheelt weer een schroevendraaier ;)

Omdat dispensers overal uitverkocht lijken, heb ik tevens een drijver besteld (komt morgen binnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
JB schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:02:
Heeft iemand foto’s hoe je van 16mm buitendraad (tyleen) naar 32 mm binnendraad (vijverslang) gaat?

@BounceMeister en ook Smolders hebben me al wat artikelen doorgestuurd welke dit zouden moeten bewerkstelligen maar ik krijg het niet gevisualiseerd :(
doe eens een google search naar 16mm

Maar ipv hardnekkig DIY zou je ook EPDM mat kunnen bestellen bij https://www.abczwembad.nl/ ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

_RRM_ schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:10:
[...]

Ik heb ze met 5x60 RVS terras schroeven vastgezet. Misschien een snel alternatief voor jou.
Voor het idee kan je hier even kijken.
Ja dat is best een idee inderdaad! 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

vso schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:09:
[...]

doe eens een google search naar 16mm

Maar ipv hardnekkig DIY zou je ook EPDM mat kunnen bestellen bij https://www.abczwembad.nl/ ;)
Heb van alles gevonden van inches naar mm enz maar snap er op een of andere manier geen reet van. DIY behoeft voorkeur ivm absurde prijzen EPDM, duurzaamheid en beperkte ruimte op beoogde locatie.

Zoals;

https://smoldersbv.nl/los...e/819716-32-mm-x-a%C2%BD/

en

https://smoldersbv.nl/los...e/819805-16-mm-x-a%C2%BD/

Maar krijg het niet gevisualiseerd hoe ik hier de vijverslang op klem.

[ Voor 21% gewijzigd door JB op 12-08-2020 16:29 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
JB schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:23:
[...]

Heb van alles gevonden van inches naar mm enz maar snap er op een of andere manier geen reet van. DIY behoeft voorkeur ivm absurde prijzen EPDM, duurzaamheid en beperkte ruimte op beoogde locatie.
Een 16mm tyleenslang meet 16mm aan de buitenkant. Daarop zet je een 16mm tyleenkoppeling die aan de andere kant schroefdraad heeft.
Een 32mm vijverslang meet 32mm aan de binnenkant. Daarin doe je een 31~32mm slangtule welke je met een draadslangklem vastzet. De slangtule moet ook schroefdraad aan de andere kant hebben.
De schroefdraad wordt uitgedrukt in inches.
Per maat buis zijn er meestal koppelingen met verschillende maten schroefdraad beschikbaar in binnendraad of buitendraad variant.
Helaas is er van beiden geen versie te vinden bij smolders met dezelfde passende schroefdraad. Daarom moet er een verloopstuk tussen van de ene schroefdraadmaat naar de andere.

Dan krijg je voor een één op één slangverbinding bijvoorbeeld dit:
https://smoldersbv.nl/los...83-1-x-34-x-31-mm-10-bar/
https://smoldersbv.nl/losse-producten/629162-1-x-a%c2%be/
https://smoldersbv.nl/los...n/819806-16-mm-x-a%c2%be/

Of in plaats van een enkele tyleenkoppeling een tyleen t-stuk zoals deze:
https://smoldersbv.nl/los...n/819406-16-mm-x-a%c2%be/
Dan ga je van 1x vijverslang gelijk naar 2x tyleen.

Zorg ook dat je teflontape hebt voor de slangtules, anders gaan ze lekken.

Ps, een vijverslang past niet direct op een tyleenkoppeling. Daar is echt een slangtule voor nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door BounceMeister op 12-08-2020 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
JB schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:21:

[Afbeelding]

Minder!, houd rekening dat ook met tyleen dat je zo nu en dan moet pompen omdat anders de temperatuur te hoog oploopt... 15-30 seconden is zat, dan zit er weer "koud" water in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
JB schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:23:
[...]

je praat over een warmte wisselaar .. je wilt zonnewarmte omzetten naar verwarmt water,

Als jij de juiste lens hebt, kan je metaal (400 graden tot 600 graden) laten smelten .. met zonlicht. of iets minder extreem een "solar oven" voor voedsel.

EPDM/PVC en wellicht ook Tyleen zijn relatief goedkope bruikbare materialen .. die redelijk chloor bestendig zijn en minder last hebben van corrosie.

in mijn zoektocht tussen DIY or BUY kwam ik tot de volgende conclusie:

EPDM is wellicht 'duurder" maar uit ervaring kan ik je vertellen dat PVC en flexibel pvc en ook tyleen veel meer minpunten heeft zoals onder andere verbinden "met" iets anders. het geld wat je nu spendeert staat gelijk aan EPDM aanschaf.

er loopt nog een ander zwembad verwarmings topic op GOT van ene ronny ? die is meer met deze meuk bezig. neus daar ff als je toch perse wilt doorgaan

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jur gen
JB schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:02:
€3,07 per stuk incl btw
Werkt prima, geen gedoe met allerlei koppelstukken.
https://www.wildkamp.nl/p...-10-bar-16-x-32-mm/810110

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLQs96_LPTlv4Bs1w2IQelfAr4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ap87KAg2SDhUd5HvtZWF7hlA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Jur gen schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:46:
[...]

€3,07 per stuk incl btw
Werkt prima, geen gedoe met allerlei koppelstukken.
https://www.wildkamp.nl/p...-10-bar-16-x-32-mm/810110

[Afbeelding]
Grappig! Ik had ze laatst in de chat gevraagd of dat zou werken; het antwoord was nee. Dank!

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur gen
Tyleen uiteinde wel goed tegen de rubberen ring laten komen en dan goed vastdraaien, dan lekt ie niet. Teflon tape kan je wellicht nodig hebben aan de kant waar je de vijverslang vastmaakt.
Succes ermee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Jur gen schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:58:
Tyleen uiteinde wel goed tegen de rubberen ring laten komen en dan goed vastdraaien, dan lekt ie niet. Teflon tape kan je wellicht nodig hebben aan de kant waar je de vijverslang vastmaakt.
Succes ermee
Teflon of elektro tape heb je altijd nodig met die zwembaden, zit ook om de pomp gedraaid voor de 32mm slangen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[...]

Heeeeeel eerlijk: ik ben er de laatste tijd niet meer aan toegekomen. En de warmte werkt ook niet echt mee (geen airco op mijn werkkamer).
Dus het ligt behoorlijk stil.

Dit is wat ik zover heb, feel free to hijack :Y)

Zwembadtopic FAQ v 0.1

Het grote zwembad topic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVK28kjjlqPqYE0BAJsjpuhfeYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnWHkYdcJ7LqFfDLVG8dseDs.jpg?f=fotoalbum_large
anchor

subject

Soorten zwembaden

Opblaasbare rand

De grote ronde blauw 'zak' die iedereen wel kent.
Bovenop het bad zit een opblaasbare rand. Wanneer gevuld met water houd het geheel zichzelf bij elkaar.
Opzetten is snel gedaan, tuinslang erin en vullen maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D01Pr2r5EzbIzZITN0KVQCzTJdo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ptjTLpsmK63zwhS0hFTmmgYb.jpg?f=user_large

Frame zwembad

Een stapje verder zijn de zogenoemde frame zwembaden. Deze zijn groter en kunen niet alleen rond maar ook vierkant of rechthoekig zijn.
het zwembad hangt in een rand op de bovenkant welke met poten op de grond bij elkaar gehouden word.
Er zijn verschillende uitvoeringen met een verschillende kwaliteit. Van klein met gewone liner tot wel 9x4 met extra stevige liner. Dit zwembad zou je zelfs het hele jaar op kunnen laten staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syYDrddNbAGUytDsbeCVC-ix3gU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/04FXKUiE5U9eiLGht1CYnstU.jpg?f=user_large

Bouwkundig zwembad

Een bouwkundig bad is een permanent bad in de grond. Deze zwembaden zijn vaak groter en dieper. Als je wat handig bent is zelfbouw zeker mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3R4fbFHImJ4474qENZq3_BeYwzY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xy56uvRdUYSmUXvjdYmpQW2j.jpg?f=user_large

Spa

Een Spa (of jacuzzi) is een klein bad waar het water vele hogere temperaturen heeft dan een normaal zwembad. Een spa is om in te zitten, niet om in te zwemmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JD9PvD48m-j8MQjnxwKpzljo07I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MYWPtBSRZ22WRpsZNoevFgSZ.jpg?f=user_large

Wateronderhoud

Je hebt je zwembad net opgezet en vraagt je af, moet ik iets doen om mijn water in goede conditie te houden? Het antwoord laat zich raden: JAZEKER!
Het is erg belangrijk om goed, helder en schoon water te hebben. Dit verlengt de levensduur van je water maar zorgt er ook voor dat zwemmen in het water veilig en gezoend is.
Voor het in balans houden van het water zijn er 3 zeer belangrijke factoren die je in de gaten moet houden: Alkaliteit, pH en chloor (en ook in deze volgorde!).
Zeer belangrijk om te vermelden, is dat je niet meerdere dingen moet willen bijsturen. Het aanpassen van het ene heeft invloed op het andere.

Alkaliteit

Een optimale alkaliteit zorgt voor een stabiele pH waarde. Een te hoe of lage alkaliteit zorgt voor fluctuerende pH waardes, een goede alkaliteit zorgt voor een stabiele pH waarde.
In prinopce kun je zeggen dat Nederlands kraanwater voldoende alkaliteit bevat.
Begin dus altijd met het op orde brengen van de je alkaliteit.

Benaming: TA (total alkalinity)
Drempelwaarde: 50 ppm
Gewenste waarde: 60-80 ppm
Verhogen: TA+, Baking Soda
Verlagen: TA-

pH

De zuurgraad van je water word gemeten in pH. Een goede pH waarde is zeer belangrijk voor een goede chloorwerking.
Bij problemen met je water dus altijd eerst je pH op orde brengen.
In prinopce kun je zeggen dat Nederlands kraanwater voldoende pH bevat.

Benaming: pH
Drempelwaarde: 7.0
Gewenste waarde: 7.4
Verhogen: pH+
Verlagen: pH-

Chloor

Chloor is het welbekende middel om te desinfecteren. Het doodt algen en neutraliseert oliën, bacteriën en vetten.

Benaming: chloor
Drempelwaarde: 1
Gewenste waarde: 1.5 - 2.5
Verhogen: chloor
Verlagen: Water gedeeltelijk vervangen of afwachten. Chloor verband onder UV-straling

Stabilisator / cyanuurzuur

Sommige chloorblokken bevatten een zogenoemde stabilisator voor chloor. Deze stabilisator zorgt er voor dat je chloor minder snel afgebroken word door UV-straling.
Helaas heeft cyanuurzuur ook direct een zeer nare eigenschap : door zijn werking heb je een hoger chloorgehalte nodig voor dezelfde werking.
Probeer cyanuurzuur dus liefst te vermijden.
Zie voor meer info: https://www.troublefreepool.com/wiki/index.php?title=CYA & https://www.troublefreepo...01/18/chlorine-cya-chart/

Benaming: CYA
Drempelwaarde: 20
Gewenste waarde: 50
Verhogen: CYA+, Chloorstabilisator
Verlagen: cyanuuruzuur kan niet met andere middelen verlaagd worden. De enige oplossing is je water vervangen

Testen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqrfRJcTEdFE1SlIQEbRt-p9fHY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VA1ZppqlYIRAmzoykg9Kw4vJ.jpg?f=user_large

En dan nu de belangrijke vraag : hoe test je dit nu allemaal? Er zijn verschillende testers in verschillende vormen te koop, allemaal met een eigen doel.
Grofweg kun je testers in 3 categorien plaatsen:

Teststrips
Je dompel een teststrip in je water en wacht xx seconden. Daarna vergelijk je de kleur van je teststrip met de verpakking en je hebt zo een indicatie van de waarde

Druppels
Je vult een klein buisje met water van je zwembad tot ene bepaald streepje. Vervolgens voeg je xx druppels (of soms een tabletje) toe en vergelijk je de kleur van het water met een tabel ernaast.

Elektronische testers
Er zijn verschillende elektronische testers op de markt. Bij de goedkopere moet je vaak zelf een calibratie uitvoeren.
Let op: niet elke elektronische tester meet daadwerkelijk met een sensor. Er zijn ook testers die door middel van druppels/strips/tabletjes digitaal de kleur interpreteren.
Reiniging

Je water kan op 2 manieren vervuilen : zichtbaar vuil en onzichtbaar vuil. Voor het onzichtbare vuil zijn er chemicalien, voor het zichbare vuil zijn er filters en hulpmiddellen.
Dit hoofdstuk gaat vooral over het zichtbare vuil.
Takjes, bladeren, zand, grond van alles kan er in je water waaien. Met een schepnet is dit er zo uitgehaald. Dergelijk vuil kan ook naar de bodem zakken, dus zorg voor een stevig schepnet wat je ook kunt gebruiken voor over de bodem.

wil je verder dan een schepnet, dan kun je kijken naar een stofzuiger. Stofzuigers zijn er in 4 soorten:

Robotstofzuigers

Dit zijn de standalone apparaten. Soms op een accu, soms met een heel lang snoer. Je laat de robot in het water zakken, en hij doet de rest. Een zwembadrobot verschilt niet zo veel van een moderne stofzuigerrobot voor in de woonkamer.
Random zoekt hij zijn weg (soms met 'mapping' van de omgeving) en als hij ergens tegenaanstoot gaat hij een andere kant op.

Voordelen:
- Geen omkijken naar
- Geen gedoe met slangen
- Pakt niet alleen vuil op, maar borsteld ook de vloer (en evt. de wand)

Nadelen:
- Hoge aanschafprijs
- Filters zul je zelf moeten legen en schoonmaken
- Willen nog wel eens onder een trap blijven steken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcdiSAE1NNUTu_3ap6wgqSbnDqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rx4482o6XnnskpBH7enEzARt.jpg?f=fotoalbum_large

Hydraulische stofzuigers

Een hydraulische stofzuiger is een zwembad stofzuiger die je met een slang aansluit op de bestaande filterinstallatie van het zwembad.
De filterinstallatie zit altijd gekoppeld met de zwembadpomp. Zo wordt het vuil direct afgevoerd. Door de mechanische werking is het apparaat in staat zichzelf door het zwembad te verplaatsen. Een hydraulische reiniger maakt altijd gebruik van de zuigkracht van de zwembadpomp.

Voordelen:
- Werkt op de sterke kracht van je filterpomp
- Vuil komt in je filter terecht
- Goedkopere instapmodellen

Nadelen:
- Lange slang nodig, deze moet je ook opbergen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXP2yvkYtHoBUJ7JL-wvhzhie6o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gg3wSjhWY8IKgixcYKDjdIio.png?f=user_large

Elektrische stofzuigers

Een elektrische stofzuiger lijkt erg op een steelstofuizger voor thuis. Een lange stang met aan de onderkant een motor en atofzuigermond.
Deze stofzuigers werken allemaal op een accu en zijn handig om even vlug gericht vuil op te zuigen.

Voordelen:
- Goedkoop in aanschaf
- Handzaam

Nadelen:
- Beperkt gebruik vanwege accu
- Niet extreem krachtig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5fups84QPWpc8HHHkUt4cBjqBQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xRaeVoz1LDIDxSt1jiiOJBFn.jpg?f=user_large

Stofzuigervoeten

Een stofzuigervoet sluit je, net als een hydraulische stofzuiger, aan op een slang die op je filterinstallatie is aangesloten. Vervolgens sluit je de voet aan op een lange uitschuifbare steel. Vanaf de kant kun je zo op je gemak de bodem stofzuigen.
Wat ik zelf in de zomer nog wel eens wil doen: sluit de stofzuigervoet aan op de slang maar maak deze niet vast aan de steel. Spring het zwembad en zet je rechtervoer op de stofzuigervoet.
Door een klein beetje te duwen op de voet, houd je deze tegen de bodem aan. Door je voet te bewegen kun je nu rustig aan stofzuigen. Poetsen en een zen momentje voor je zelf :Y)

Voordelen:
- Goedkoop

Nadelen:
- Noeste arbeid
- Lange slang nodig, deze moet je ook opbergen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2bt6MuIraP701FPMxCZIXZog2M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZvyNOiMVHCxxRXuzD2xxDzUJ.jpg?f=user_large

Filters & pompen

Filteren en circuleren is van uiterst belang voor een schoon, helder en gezond water.
Hoewel het dus eigenlijk altijd 2 losse producten zijn (een pomp voor de plaatsing en een filter voor de zuivering) word het altijd in 1 adem samengenoemd.
Filterpompen zijn te verdelen in 2 categorien:

Cartridgepomp

De cartridgepomp kennen de meeste wel, het pompje wat bij de intex baden zit en waar een papieren filtertje in moet.
Het ding doet zijn werk, maar daar houd het eigenlijk wel op. Leuk voor een paar dagen maar zodra je een beetje een groot bad heb wil je iets beters.
De grootste nadelen van dit type:

- Papieren filters die fysiek vervangen moeten worden
- Amper kracht in de pomp
- Weinig tot geen opvoerghoogte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvyD056Eeofddtwh8Ky0ifwvMtU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VWtxVSYa7TWMvnLmxW7OohOX.jpg?f=user_large

Filterpomp

Een filterpomp bestaat uit 3 belangrijke elementen:

- De pomp
- De filterketel
- Het filtermedium

Pomp en ketel worden vaak als 1 set verkocht. Van oudsher word een filterketel gevuld met zand als filtermedium, maar tegenwoordig zijn er verschillende oplossingen:

- Filterglas
- Glasparels
- Polyethyleen bollen

De handleiding van je filterpomp zal altijd vermelden wat er in welke hoeveelheid in moet. Alternatieven voor zand geven zelf vaak al aan hoe de verhouding is tov zand.
Welk filtermedium je ook kiest, de werking is altijd hetzelfde: water word in de ketel gespoeld en aan de onderkant er weer uit geperst. Het vuile water moet dus door de laag filtermedium , waar het vuil achter zal blijven.
Het vuil kun je uit je filter spoelen door deze precies in tegenovergestlede richting te laten lopen (backwashen). Het schone water neemt het vuil mee uit het zand. Je filterpomp zal hiervoor een speicale uitloop (drain) hebben om het vuile water te lozen.
De pomp heeft zelf vaak ook nog een voorfilter, deze houde het grove vuil tegen. Ook deze moet af en toe geleegd worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5Wu17KIA5OydyhECad6tbO1h08=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3nRGT3JiM7Sipw9g3v2uYjCL.jpg?f=user_large

Het is belangrijk dat de capaciteit van je pomp in overeenstemming met het volume van je bad is.
Als je een badje van 5 kuub hebt en je zet er een 20 kuub pomp op, dan krijg je een aardig golfslagbad. Andersom is ook niet goed. Als je 560 kuub water hebt en je zet een pompje van 5 kuub er tegenover, kun je filteren tot je een ons weegt.

Een veel gestelde vraag is hoe lang en hoe je nu precies moet filtern. Zoveel zwembaden er zijn, zoveel eigen interprestaties zijn hiervan.
Dit zijn mijn persoonlijke vuistregels die ik hanteer. elke situatie en (zwem)dag kan anders zijn en hiervan op invloed zijn:

Filteren
Je pomp moet in minstens 4 uur tijd je totale waterinhoud kunnen rondpompen. Heb je een bad van 20 kuub neem dan dus een pomp van minstens 5 kuub. Minstens, want de waarde is van de fabirkant in gusntige situaties.
Filter minstens 1 keer per dag totale waterinhoud.
Word er veel gezwommen op een dag? Verdubbele dit.

Backwashen
Rond de 2 minuten, afhankelijk van het vermogens van je pomp

Rinse (naspoelen)
Circa 30 seonden, afhankelijk van het vermogens van je pomp
Afkortingen

TA = Total Alkalinity : de hoeveelheid alkaliteit
FC = Free Chlorine : de hoeveelheid vrije chloor
CC = Combined Chlorine : de hoeveelheid gebonden chloor
PPM = Parts Per Million : aanduiding voor de hoeveelheid opgeloste vaste stof in vloeistof. 1 PPM staat voor 1 milligram stof per liter water
CYA = Cyanuric Acid : aanduiding voor cyanuurzuur (stabilisator)
CFP = Cartridge FilterPomp
ZFP = Zandfilter Pomp
AG = Above Ground : opzet zwembad dat je op de grond zet
IG = InGround : ingegraven zwembad
SWG = Salt Water chlorine Generator : zoutelektrolyse
WP = WarmtePomp
Zwembadtechniek

Je bent tweaker, je bent lui en je hebt wel vaker met je tong aan 220 gehangen. Tijd om de boel te voorzien van leuke gadgets.
Veel onderhoud van je water kun je automatisch (laten) doen:

Chloor- en pH- dosering

Heb je er genoeg van om telkens handmatig chloor en pH toe te voegen? Dan biedt een doseertechniek systeem je uitkomst. De meeste doseerapparaten zijn ook uitgerust met een meetoptie zodat het apparaat altijd de juiste hoeveelheid pH of chloor doseert en ook stopt wanneer de ingestelde waarde is bereikt.
Al voor enkele honderden euro's heb je een automatische doseerpomp met meetfunctie.

Voordelen:
- Geen omkijken naar
- Altijd de correcte waardes

Nadelen:
- Prijzig in aanschaf
- Werkt alleen met vloeibare middelen
- Moet af en toe gecalibreerd worden

UV-Lamp

Een UV-C lamp wordt altijd gebruikt ter ondersteuning van de basisdesinfectie door middel van chloor of een zoutelektrolyse. In grote lijnen biedt een UV-C lamp twee grote voordelen: chloorreductie en een 100% volledige desinfectie. Chloor desinfecteert het water voor 99%. Een tweetal laatste ziektekiemen, welke resistent zijn tegen chloor, kunnen vervolgens door UV-C straling wel gedood worden.

Voordelen:
- Extra desinfectie

Nadelen:
- Lamp heeft een bepaalde levensduur
- Is geen vervanger voor chloor(!)

Zoutelektrolyse

Het desinfecteren met een zoutelektrolyse is een goed en onderhoudsarm systeem om het water schoon en helder te houden. Belangrijk om te weten is dat een zoutelektrolyse nog steeds gebruikt maakt van (natuurlijk) chloor om het water te desinfecteren. Het splitst namelijk zout (natriumchloride) in natrium en chloride (chloor).

Voordelen:
- Geen gedoe meer met chloorblokken/granulaat
- Snelle aanmaak van chloor
- Water voelt zachter aan

Nadelen:
- Prijzig in aanschaf
- Een cel heeft een bepaalde levensduur

DIY Automatisering

Als je een beetje tweaker bent, en zelf aan de knutsel wil kun je ook een hoop zelf regelen.
Van een simpel analoge tijdschakelaar tot een volledig geautomatiseerd systeem met diverse sensoren en een app. Alles kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Chapau! Goed begin @Koffie!

Wat extra info na het effe snel door genomen te hebben:

UV-Lamp:
Kan het gebruik van chloor en andere chemicaliën tot 80% verminderen
UV-C licht breekt gebonden chloor af.

Verder ook leuk om verwijzingen te maken naar voorbeelden/diy zaken die gepost zijn in deze topic
(diy filter/pomp bekistingen, diy zwembaden/spa, diy vewarming etc, technische ruimtes).

En zie dat verwarming nog geschreven moet worden :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
Mooi begin @Koffie !

Bij de cartridgepomp kan je nog toevoegen dat je tegenwoordig ook Polyethyleen bollen hebt als filter medium. Die kan je wassen en dus hergebruiken.
Voordelen van CRP:
- Goedkoop
- Weinig stroom verbruik (misschien verschil melden met ZFP ? )
- Makkelijk op te zetten

Verder mis ik de voordelen en nadelen bij de zandfilterpomp.

Bij de stofzuigers kan je nog de variant melden waarbij je de stofzuiger aan een stang hebt, een tuinslang voor het zuigeffect en een zak aan de stofzuiger voor de zooi. Rustig bewegen over de vloer en je zuigt de boel in de zak.

Verder wat @Jazsie ook al zegt :)

• illya89
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-07 01:05
Kan je eigenlijk een gewone waterpomp gebruiken als pomp voor je zwembad en hierop een zandfilter aansluiten?

Mvg
Olly

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Koffie ik wil best de "zoend" water ;) taalfoutjes en zo aanpassen en aanvullende tekst(en) neerzetten
- chloor dispenser(s) / drijvers
- thermo meter (aanschaf lijstje oid)
- plaatsing (vlakke grond indien relevant)
- smart "wifi" meuk kleine aanvulling lijkt me nuttig ..

En het HOT topic "verwarming" ;) zonne verwarming ..

@Jazsie WP is een goeie inderdaad (schrijf aub ff een aanvulling) plaatje is een +
- waar moet je op letten bij aanschaf
- de COP 1 brutto Watt stroom staat gelijk aan 12-15 ofzo Watt/joule "warmte" wat toegevoegd word
- pomp en aansluiting (flow meter)

@theorganiser zou je dit aan de startpost willen toevoegen en mogen Jazsie/Koffie en ik mede auteur zijn ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:04:
@Koffie ik wil best de "zoend" water ;) taalfoutjes en zo aanpassen en aanvullende tekst(en) neerzetten
- chloor dispenser(s) / drijvers
- thermo meter (aanschaf lijstje oid)
- plaatsing (vlakke grond indien relevant)
- smart "wifi" meuk kleine aanvulling lijkt me nuttig ..

En het HOT topic "verwarming" ;) zonne verwarming ..

@Jazsie WP is een goeie inderdaad (schrijf aub ff een aanvulling) plaatje is een +
- waar moet je op letten bij aanschaf
- de COP 1 brutto Watt stroom staat gelijk aan 12-15 ofzo Watt/joule "warmte" wat toegevoegd word
- pomp en aansluiting (flow meter)

@theorganiser zou je dit aan de startpost willen toevoegen en mogen Jazsie/Koffie en ik mede auteur zijn ?
Zoal ik al aangaf .. feel free to edit :)
Dit is een klad opgemaakt in notepad++ zonder enig spellingchecker :+

• vso
  • Niet online
illya89 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:32:
Kan je eigenlijk een gewone waterpomp gebruiken als pomp voor je zwembad en hierop een zandfilter aansluiten?

Mvg
Olly
Defineer "gewoon" .. plaatje / link naar soortgelijke product is wel handig voor onze beeldvorming..

Zolang je water door een (diy)filter geduwt krijgt, waarom niet ?

Tja vanalles

• illya89
vso schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:09:
[...]

Defineer "gewoon" .. plaatje / link naar soortgelijke product is wel handig voor onze beeldvorming..

Zolang je water door een (diy)filter geduwt krijgt, waarom niet ?
Ik bedoel een Metabo/Powerplus/.. pomp genre: https://www.amazon.nl/dp/...11-451b-ae1e-b45d7fe0cebc

Ik heb zo mijn bedenkingen met die pompen van Intex :) (En dan kan ik die later voor andere toepassingen ook gebruiken)

En daar dan inderdaad een filter/zandfilter op aansluiten.

Mvg
Olly

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:06:
[...]

Zoal ik al aangaf .. feel free to edit :)
Dit is een klad opgemaakt in notepad++ zonder enig spellingchecker :+
Heeft NP++ een spelling checker dan :+

laten we gewoon een team effort van maken, we hebben allemaal onze eigen intresse,ervaring en specialiteiten bv IG, water kwaliteit (jij) spa/wp (jazsie) AG en zonneverwarming (me) en wat overlappende ervaringen/kennis etc ..

Tja vanalles

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:15:
[...]

Heeft NP++ een spelling checker dan :+

laten we gewoon een team effort van maken, we hebben allemaal onze eigen intresse,ervaring en specialiteiten bv IG, water kwaliteit (jij) spa/wp (jazsie) AG en zonneverwarming (me) en wat overlappende ervaringen/kennis etc ..
we kunnen ook een nieuw topic starten met nieuwe TS en dan huidig topic linken naar de nieuwe?
huidige ts is uit 2015..

• Jazsie
illya89 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:12:
[...]

Ik bedoel een Metabo/Powerplus/.. pomp genre: https://www.amazon.nl/dp/...11-451b-ae1e-b45d7fe0cebc

Ik heb zo mijn bedenkingen met die pompen van Intex :) (En dan kan ik die later voor andere toepassingen ook gebruiken)

Mvg
Olly
Kan maar waarom niet een gewone zwembadpomp?

- 1100 watt voor 4m3/u is niet bepaald super. Een zwembadpomp doet veel meer met minder stroom vebruik.
- 4,6 bar is leuk maar totaal niet nodig. Sterker nog kan schade richten.
- 46m opvoerhoogte; als je dit nodig hebt dan is dat een uitzonderlijk geval.
- idem voor 8m aanzuighoogte.
Koffie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:25:
[...]

we kunnen ook een nieuw topic starten met nieuwe TS en dan huidig topic linken naar de nieuwe?
huidige ts is uit 2015..
We zijn ook 200+ pagina's verder.

Verder mag title ook wel een upgrade krijgen ;)

Goed plan!

• illya89
[quote]Jazsie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:28:
[...]

- 1100 watt voor 4m3/u is niet bepaald super. Een zwembadpomp doet veel meer met minder stroom vebruik.

Omdat ik niet goed weet of die pompen van doe kwaliteit zijn en welke ik best kan kopen. Lang verhaal kort we hebben nu een Intex zwembad maar denken er later aan om wel een zwembad te zetten. Ik dacht nu te investeren voor later. Maar welke zwembadpompen (+ (zand)filter) zijn van goede kwaliteit?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Het grote zwembad topic - Deel 2
Nieuw topic, @vso en @Jazsie mogen in de TS rommelen. topics zijn gekoppeld :Y)

• vso
  • Niet online
@Koffie nieuw topic waarom niet :)

"zwembadden,spa,wp, solarmeuk +de rest" als titel lijkt me wel wel wat :+
illya89 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:12:

[...]

Mvg
Olly
tijdelijk kan dit wel maar ik zie meer nadelen dan voordelen
- hoger stroom verbruik o.a
- geen voorfilter
- lastiger "aansluiten van "zwembad" slangen ..

intex draait hier al stug 5 jaar .. :) en nog geen uitzicht op defect(en) .. maar begrijp de eventuele aversie wel

als je een "losse' pomp neemt zou ik gewoon een ZFP nemen met de juiste aansluiting(en) .. en een voorfilter(tje) de rest is bijzaak lijkt me

Tja vanalles

• Plenkske
[quote]vso schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:04:

[/quote]

Als hier niet op gereageerd wordt kan ook gekozen worden om een nieuw topic te beginnen.
Zodra de startpost klaar is uiteraard.
En dan kan deze op slot, linkje naar nieuw topic (en in nieuw topic linkje naar oud topic, voor dingen terugzoeken)

Ow... haha... ik zie dat dit al gedaan is ! Top :)
Het grote zwembad topic - Deel 2

edit
Ik had niet goed gelezen...

Misschien voor nu even zorgen dat die nieuwe nog op slot gaat totdat startpost klaar is ?

[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 13-08-2020 11:57 ]

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:56:
edit
Ik had niet goed gelezen...

Misschien voor nu even zorgen dat die nieuwe nog op slot gaat totdat startpost klaar is ?
dan kan je niet wijzigen :P

Tja vanalles

• Plenkske
vso schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:59:
[...]

dan kan je niet wijzigen :P
Ow ik dacht wel wijzigen maar geen nieuwe reacties. Opzich maakt het ook niet veel uit. Startpost kan continue verbeterd worden !

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:27
Misschien nog een disclaimer in de startpost dat iedereen hier ZFP / (solar) verwarming minded is >:)

Door dit topic een bestellijstje gemaakt die door de ZFP en solar verwarming niet door de WAF kwam dus doe het nu met een zwaardere patroon filter zonder verwarmingen prima op mijn kleinere 4.5 m3 zwembad. En ben blij dat ik die keuze heb gemaakt, als ik zie hoevaak ze/we al gezwommen hebben sinds half mei. Het water blijft verder ook zonder al te veel moeite helder en een filter is 1x per week ook zo schoongemaakt. En qua temperatuur vinden ze het hier vanaf 22 graden al prima :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-07 23:53
excuses ! gisteren niet gezien op tweakers, maar nieuw topic ziet er goed uit !

• Jazsie
illya89 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:37:
[quote]Jazsie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:28:
[...]

Omdat ik niet goed weet of die pompen van doe kwaliteit zijn en welke ik best kan kopen. Lang verhaal kort we hebben nu een Intex zwembad maar denken er later aan om wel een zwembad te zetten. Ik dacht nu te investeren voor later. Maar welke zwembadpompen (+ (zand)filter) zijn van goede kwaliteit?
Kwaliteit is afhankelijk van het merk... Intex is voor het geld prima.
Ga je inderdaad een voor een vaste opstelling dan zou ik gaan kijken naar een professionele filte/pomp combinatie.

Hayward, Pentair, Kripsol, Speck Badu zijn goede merken (ben vast nog wat vergeten).

Intex ZFP zijn gewoon goed voor wat ze kosten (bij normale prijzen en niet zoals nu met de woekerprijzen).

Belangrijk is om te weten voor wat voor bad het is/wordt, daarop kan je dan je pomp/filter op afstemmen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En we gaan doooooorrrrr: Het grote zwembad topic - Deel 2

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 ... 51 52 Laatste

Dit topic is gesloten.