Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20-07 16:58

Koffie

Moderator Internet & Netwerken

Brouwt bier

Ewoudb schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:34:
Iemand een idee, vanmorgen had ik kraakhelder water, maar sinds de middag is hij melkachtig/ mini spikkels in het water leek het wel.

Kinderen hebben wel heel druk gespeeld in het bad vandaag.

Ik heb een bad van 2200L, met zou watersysteem van Intex en 3400l per uur pomp. Water temperatuur van 29 a 30 graden zonder bij verwarming.

Pomp heeft de hele dag gedraaid, zoutwatersysteem 2 uur.

Een test gedaan en pH was iets laag, deze verhoogd met ong 0.2 en calcium waarde leek iets te hoog maar de teststrip was niet echt duidelijk af te lezen. Hier kan je weinig aan doen?
Wat is je chloor waarde? Hoeveel ppm zout ?
Calcium boeit niet echt heel erg in Nederland, is meer voor betonnen baden.

• Arjantje72
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 13:29
Is het gevaarlijk om te zwemmen met de zandfilter aan? Of beter elke keer uitzetten als er iemand gaat zwemmen?

• Ewoudb
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 19-07 07:40
Koffie schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:39:
[...]

Wat is je chloor waarde? Hoeveel ppm zout ?
Calcium boeit niet echt heel erg in Nederland, is meer voor betonnen baden.
Vrije chloor 1 ppm. pH gaf hij aan als te laag, was 6.8 en en nu ong 7.1.
Hij is vorige week opnieuw gevuld en toen de formule inhoud zwembad x 0,003 aangehouden. Zoutwatersysteem geeft ook geen melding over te laag zout gehalte.

Ik ga idg kijken naar een alternatief voor de strips met een nummerieke indicatie of digitaal.

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Arjantje72 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:58:
Is het gevaarlijk om te zwemmen met de zandfilter aan? Of beter elke keer uitzetten als er iemand gaat zwemmen?
Zolang jij niet een verlengblokje NAAST je bad hebt, maar de boel netjes en veilig hebt is er niets aan de hand.
Zorg voor goede aarding van je apparatuur en dat er geen water bij kan.
Ik zet mijn pomp echt niet af omdat er ineens iemand in springt hoor.
Ewoudb schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 21:01:
[...]

Vrije chloor 1 ppm. pH gaf hij aan als te laag, was 6.8 en en nu ong 7.1.
Eerst pH op orde, pas dan chloor. Niet andersom. Dus wat dat betreft goed bezig :Y)
Hij is vorige week opnieuw gevuld en toen de formule inhoud zwembad x 0,003 aangehouden.
Formule voor wat?
Zout zit meestal op 3000 tot 4000 ppm
Zoutwatersysteem geeft ook geen melding over te laag zout gehalte.
Die dingen geven pas bij lage waardes alarm, terwijl je productie dan wellicht al lager kan zijn.
Ik ga idg kijken naar een alternatief voor de strips met een nummerieke indicatie of digitaal.
Tip : ga voor de gele en rode druppels ipv strips

Koffie wijzigde deze reactie 25-06-2019 21:14 (24%)

• plank
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 14:02
Koffie schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 21:12:

Ik lees even stiekem mee, maar welke "druppels" bedoel je hiermee? (link?)

// sry ben nuubie in deze zwembad wereld, haha.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

plank schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 21:37:
[...]

Ik lees even stiekem mee, maar welke "druppels" bedoel je hiermee? (link?)

// sry ben nuubie in deze zwembad wereld, haha.
De zogenoemde OTO test: https://www.bricolemar.co...aalt-generieke-tamar.html

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15:54

vso

raap voor zijn recht

botn schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:44:
[...]

Een chloordrijver heb ik toch niet meer nodig met die bestway chlorinator?

Die bestway zandpomp is goedkoper dan de goedkoopste intex, en alles op 32mm dus ik verwacht daarmee geen problemen?
nee en ja .. je chlorinator kan je "long" of langzaam oplossende tablet(ten) in mikken en heb je zolang de pomp aanstaat een "constante" chloor toevoeging.

maar stel je hebt een feestje en dus je chloor en/of je ph waardes te laag/hoog dan is de drijver wel handig om de wat sneller oplossende tabletten in de drijver te mikken en voor 3 euro .. :)

Ik kan je uit ervaring vertellen langzaam / snel oplossende tabletten op de bodem van je zwembad liner geeft mooie witte vlekken ..

goedkoop is duurkoop, ps bij aanschaf kan je overwegen een iets duurder model te nemen .. als je bv solarmatten wilt .. en volgens mij is de "filter ton ook wat groter.." als je een groter zwembad wilt hoef je de pomp niet weg te doen .. en zwembad is het goedkoopst ... maar goed dat is jou keuze .. wat je nu gekozen hebt zal wel voeldoen ..

O ja wat je ook kan overwegen (bij intex zit het standaard op) maar vind ik niet fijn werken .. de "timer" elke dag x aantal uur filteren (hangt af van de inhoud van je zwembad) voor een algen vrij geheel.

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• ProudElm
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 18-07 13:30
Dit leek me wel wat, maar uhm, €19,95 aan verzendkosten 8)7 8)7 8)7

Ik zoek wel verder, maar druppels lijkt mij in ieder geval wel leuk

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

ProudElm schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:25:
[...]

Dit leek me wel wat, maar uhm, €19,95 aan verzendkosten 8)7 8)7 8)7

Ik zoek wel verder, maar druppels lijkt mij in ieder geval wel leuk
Was de eerste die ik vond. Die druppels vind je overal. Online, stenen winkels, ali. etc.

• ProudElm
had al een vermoeden.. straks een googelen ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 17-07 16:42
Koffie schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:34:
[...]

Was de eerste die ik vond. Die druppels vind je overal. Online, stenen winkels, ali. etc.
https://www.kabelshop.nl/...hloor-testers-p96059.html

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

• Trichoglossus
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 08:06

Die zijn betrouwbaarder dan de strips?

• Arjantje72
  • Laatst online: 13:29
[...]

Zolang jij niet een verlengblokje NAAST je bad hebt, maar de boel netjes en veilig hebt is er niets aan de hand.
Zorg voor goede aarding van je apparatuur en dat er geen water bij kan.
Ik zet mijn pomp echt niet af omdat er ineens iemand in springt hoor.
Ik heb zoiets als tussenstukje want anders haalt de pomp het stopcontact in mijn schuurtje niet :)

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Trichoglossus schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 18:28:
[...]

Die zijn betrouwbaarder dan de strips?
Vind ik van wel ja. Strips hebben vaak een tht (althans iig de strips die ik destijds had met een tester die ze weer 'digitaal' uitlas).

Persoonlijk vind ik het ook makkelijker vergelijken (de kleur) in een test buisje dan dat je een vierkantje van een stripje vergelijkt met een stipje op een potje.
Heb trouwens gisteren deze maar besteld: https://zwembadcompleet.nl/testset-chloor-en-ph

Tijd zal leren of deze bevallen, de autist in mij vind het raar dat er 4 druppels nodig zijn ipv de 5 die ik al jaren gebruik :?

Wil je echt helemaal los gaan, bestel je deze: https://tftestkits.net/TF-100-Test-Kit-p4.html (heb ik destijds aan gedaan).
Je leert zo wel je water/zwembad kennen en ziet wat verschillende goedjes met je waardes doen. Granted, tegenwoordig gebruik ik m nog heel weinig.

Wat ik veel gebruik en altijd in huis heb:
- Zout. Veel zout. Kilos zout. Maar ik heb dan ook zoutelektrolyse. Hier het goedkoopst: https://www.zwembadgigant...teriaal/zwembadzout-25-kg
- pH +
- pH -
- Emmer chloorschijven. Gewoon handig om in huis te hebben voor als er een storing zou zijn met zoutelektrolyse of voor in de winter.
- Arm & Hammer Baking Soda (geen bakpoeder, geen soda. Baking Soda! Sodium bicarbonate. Gebruik dit om je alkaliteit omhoog te schroeven. Alkaliteit is een bufferende werking voor je pH Lage alkaliteit zorgt voor fluctuerende pH waardes
- Vlokmiddel. Gebruik het niet veel, maar handig om in huis te hebben voor als de tyfus in je water is uitgebroken. Vlokmiddel zorgt ervoor dat kleine dode micro-organisames gaan klonteren waardoor het beter in je filter blijft hangen
- Anti-alg : die blauw jerrycan met tegen alg. onzin. Dumpen die meuk en niet meer kopen. Chloor is wat je nodig hebt om alg te doden. Niets meer niets minder.
- Cyaanzuur. Dit heeft een bufferende werking op je chloor. Het voorkomt in enige mate de verbranding van chloor door UV straling. Let op : een teveel aan aan cyaanzuur zal er voor zorgen dat je VEEL chloor nodig hebt om het uberhaupt nog zijn werk te laten doen. Cyaanzuur is niet te verwijderen. Verversen van je water is de enige manier om er vanaf te komen. Zit ook in de zogenomende zoveel-in-1 chloor tabletten
- De genoemde OTO test
- Een digitale zoutmeter, om te meten hoeveel ppm zout er in mijn water zit
- Een link naar deze site : http://www.troublefreepool.com/calc.html zet 'm op Metric, vul je liters water in en vul je huidige waardes in. Daarna je doelwaarde en je ziet direct hoeveel van wat er in je bad moet.

Al vaker geroepen: EERST je pH op orde DAN pas je chloor. Ga niet allerlei verschillende waardes tegelijkertijd oplossen door verschillende goedjes erin te mikken.Heb geduld, en bij toevoegen van meuk laat je je pomp ff 24 uur doorpompen.

• ProudElm
Gister avond het zout systeem werkend gekregen, lijkt nu goed te gaan. Vanmiddag testen ;-) Maar het water water wat het bad in kwam rook in ieder geval naar chloor, dus dat werkte (systeem komt van MP).

Hebben dus een redelijk klein bad, die 305 ronde van Intex met dus de kleinste filterpomp (type H). Deze wordt echt snel vies en pompt dus nauwelijks nog : ;w . Volgend jaar dus of een groter filter of een zandfilterpomp O-)

Iets anders, het water is erg wittig, komt denk ik door de zonnebrand, het filter doet hier niks tegen blijkbaar, is daar nog iets aan te doen?

• Remy!!!!
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 13:51
Daar had ik laatst een overdosis chloor voor gebruikt, maar gezien de uitleg van @Koffie hierboven zijn er waarschijnlijk andere middelen omdat beter te verhelpen.

• vso

vso

raap voor zijn recht

ProudElm schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 07:55:
Gister avond het zout systeem werkend gekregen, lijkt nu goed te gaan. Vanmiddag testen ;-) Maar het water water wat het bad in kwam rook in ieder geval naar chloor, dus dat werkte (systeem komt van MP).

Hebben dus een redelijk klein bad, die 305 ronde van Intex met dus de kleinste filterpomp (type H). Deze wordt echt snel vies en pompt dus nauwelijks nog : ;w . Volgend jaar dus of een groter filter of een zandfilterpomp O-)

Iets anders, het water is erg wittig, komt denk ik door de zonnebrand, het filter doet hier niks tegen blijkbaar, is daar nog iets aan te doen?
ik draai nu voor het 3de jaar met het zelfde zwembad en 1ste jaar met cartridge filter .. met goeie onderhoud aan je cartridge (regelmatig vervangen) gaat het "redelijk"

zandfilter nu voor o.a daksolar mat gevuld met aqualoon(filter medium) bij het opruimen aqualoon de wasmachine in. nog geen seconde spijt. de hele zomer kan ik zonder problemen filteren.

gebruik je wel een voetenbadje ? en er zijn "sponzen" die je in het zwembad mikt die deze meuk opzuigen..
skimmer heb ik .. (oppervlakte water reiniging) maar hij bevestigd niet echt ideaal op de buizen .. ook hiervoor is een zandfilter wel erg handig.

@Koffie ik krijg mijn ph niet hoger .. die blijft zakken .. advies ?

• ProudElm
@vso voeten badje wordt gebruikt, heb ook bijna geen zand of zut verder. Oppervlakte vuil haal ik er met een zeef regelmatig uit en als onze oudste in bad ligt is het haar hobby onderhand op het ook te doen :-)

Een skimmer staat ook op het lijstje, maar gezien het wilde spelen in het bad vraag ik me af of zo iets goed blijft zitten en/of niet heel erg in de weg zit. (Naast of het daadwerkelijk zin heeft).

Zal eens kijken naar die 'sponzen', ik ken ze wel geloof ik

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Remy!!!! schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:49:
Daar had ik laatst een overdosis chloor voor gebruikt, maar gezien de uitleg van @Koffie hierboven zijn er waarschijnlijk andere middelen omdat beter te verhelpen.
Overdosis chloor is prima (shock) zolang je maar weet:
- Hoeveel je er in flikkert
- Hoeveel ppm chloor je hebt
- Vaak even meet om te kijken of het afneemt

Waardes weet ik niet uit mijn hoofd, maar zo boven de 10 ppm zou niet al t te verstandig zijn om er vrolijk in te duiken. In USA tyfen ze zonder blikken of blozen er voldoende in om op 6 te zitten ofzo. Zelf hou ik het altijd laag, zo rond de 2 ppm. Omdat ik zouelektrolyse heb, weet ik dat ik heel rap nonstop chloor kan toevoegen zonder issues.
Wanneer je een constante chloor aanvoer kunt hebben (zoutelektrolyse, vloeibaar chloor middels een pomp, etc). Kun je je chloor veel lager houden.

• vso

vso

raap voor zijn recht

ProudElm schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:56:
@vso voeten badje wordt gebruikt, heb ook bijna geen zand of zut verder. Oppervlakte vuil haal ik er met een zeef regelmatig uit en als onze oudste in bad ligt is het haar hobby onderhand op het ook te doen :-)

Een skimmer staat ook op het lijstje, maar gezien het wilde spelen in het bad vraag ik me af of zo iets goed blijft zitten en/of niet heel erg in de weg zit. (Naast of het daadwerkelijk zin heeft).

Zal eens kijken naar die 'sponzen', ik ken ze wel geloof ik
je kan kinderen 100x vertellen niet v.d trap springen en niet aan de buizen hangen/zitten .. dus de skimmer zal idem verlopen.

zin tja .. het scheelt je "scheppen" en (lange)haren worden makkelijk te verwijderen, ideaal is de constructie niet en bv een buis isolatie bij de bouwmarkt helpt al wat .. (verdikking) maar het werkt wel als je het monteert het zit net onder de oppervlakte voor het geld is het geen verkeerde aanschaf.

enige wat ik baal bij deze zwembaden is dat de aanzuiging en inblazen plekken wat gunstiger hadden geplaatst mogen worden en bv ipv 32mm 40mm geschikt zijn (ja je kan uitsnijden) en zonder vuilwaterpomp is het leegmaken eigenlijk niet te doen.

• ProudElm
oh ja, niet op zitten etc.... weinig nut inderdaad om dat te blijven zeggen :X

Voordeel is ook dat je een 2e filter inderdaad hebt, nou ja, misschien toch eens de aanbiedingen in de gaten houden en eens kijken of de kids het heel kunnen houden :Y

• Trichoglossus
Koffie schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 07:32:
[...]

Wat ik veel gebruik en altijd in huis heb:
- Zout. Veel zout. Kilos zout. Maar ik heb dan ook zoutelektrolyse. Hier het goedkoopst: https://www.zwembadgigant...teriaal/zwembadzout-25-kg
- pH +
- pH -
- Emmer chloorschijven. Gewoon handig om in huis te hebben voor als er een storing zou zijn met zoutelektrolyse of voor in de winter.
- Arm & Hammer Baking Soda (geen bakpoeder, geen soda. Baking Soda! Sodium bicarbonate. Gebruik dit om je alkaliteit omhoog te schroeven. Alkaliteit is een bufferende werking voor je pH Lage alkaliteit zorgt voor fluctuerende pH waardes
- Vlokmiddel. Gebruik het niet veel, maar handig om in huis te hebben voor als de tyfus in je water is uitgebroken. Vlokmiddel zorgt ervoor dat kleine dode micro-organisames gaan klonteren waardoor het beter in je filter blijft hangen
- Anti-alg : die blauw jerrycan met tegen alg. onzin. Dumpen die meuk en niet meer kopen. Chloor is wat je nodig hebt om alg te doden. Niets meer niets minder.
- Cyaanzuur. Dit heeft een bufferende werking op je chloor. Het voorkomt in enige mate de verbranding van chloor door UV straling. Let op : een teveel aan aan cyaanzuur zal er voor zorgen dat je VEEL chloor nodig hebt om het uberhaupt nog zijn werk te laten doen. Cyaanzuur is niet te verwijderen. Verversen van je water is de enige manier om er vanaf te komen. Zit ook in de zogenomende zoveel-in-1 chloor tabletten
- De genoemde OTO test
- Een digitale zoutmeter, om te meten hoeveel ppm zout er in mijn water zit
- Een link naar deze site : http://www.troublefreepool.com/calc.html zet 'm op Metric, vul je liters water in en vul je huidige waardes in. Daarna je doelwaarde en je ziet direct hoeveel van wat er in je bad moet.

Al vaker geroepen: EERST je pH op orde DAN pas je chloor. Ga niet allerlei verschillende waardes tegelijkertijd oplossen door verschillende goedjes erin te mikken.Heb geduld, en bij toevoegen van meuk laat je je pomp ff 24 uur doorpompen.
Oef....ik gebruik alleen een pomp en chloor in drijver. Bad staat een maandje op 2, blijft redelijk helder. Dompelpomp erin, opvouwen en tot volgend jaar :o

• Ewoudb
Ewoudb schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:34:
Iemand een idee, vanmorgen had ik kraakhelder water, maar sinds de middag is hij melkachtig/ mini spikkels in het water leek het wel.

...
Update: bad is weer helder na verhogen van PH met ong. 0.3, nieuwe filter cartridge (ieuww) en zoutwatersysteem uurtje langer aan.

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Trichoglossus schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:52:
[...]

Oef....ik gebruik alleen een pomp en chloor in drijver. Bad staat een maandje op 2, blijft redelijk helder. Dompelpomp erin, opvouwen en tot volgend jaar :o
Mijn water zit er 365 dagen per jaar in, verschilletje ;)

• Christiano007
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 14:10

Christiano007

Ich bin der champion

Als totale noob een vraagje, wat is nou het verschil tussen een gewone pomp bij zo'n Intex zwembad en een zandpomp?

Ter land, ter zee en in de kroeg

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Christiano007 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 21:14:
Als totale noob een vraagje, wat is nou het verschil tussen een gewone pomp bij zo'n Intex zwembad en een zandpomp?
Een intex pompje is een gewoon een klein pompje wat het water door een filtertje van papier duwt.

Een zandfilter is een losse grote pomp welke het water door zo'n 20 tot 50 kilo zand pompt. Een zandfilter is an sich zelfreinigend, doordat je met een backwash al het verzamelde vuil uit het zand kan lozen.

• sgsdebruijn
Iemand en tip, mijn pomp blijft toch wel een rateltje houden, gaat om een https://www.toppy.nl/prod...rpomp-5678-liter-uur.html

Ff gecontroleerd in de pomp, geen gekke of loszittende dingen

• Giel83
  • Laatst online: 19-07 19:08
Nu dacht ik slim te zijn door gewoon een intex filterpompje (2271 liter) te kopen voor ons kleine opblaaszwembadje (5 a 600 liter) en daarnaast een intex solar mat er op aan te sluiten. Maar blijkbaar is de pomp niet krachtig genoeg om het water eruit te pompen... Leverancier zegt dat zoiets niet bestaat, maar dat lijkt me sterk.
Ik ben dus op zoek naar een pomp (liefst ook nog een beetje stil) die ook nog het water door de solar mat kan pompen.
Gaat om dit zwembadje: https://www.bol.com/nl/p/...cm/9200000096913939/?s2a=
Iemand een idee?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JB
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 14:30

JB

Cédric roelt!

Giel83 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:45:
Nu dacht ik slim te zijn door gewoon een intex filterpompje (2271 liter) te kopen voor ons kleine opblaaszwembadje (5 a 600 liter) en daarnaast een intex solar mat er op aan te sluiten. Maar blijkbaar is de pomp niet krachtig genoeg om het water eruit te pompen... Leverancier zegt dat zoiets niet bestaat, maar dat lijkt me sterk.
Ik ben dus op zoek naar een pomp (liefst ook nog een beetje stil) die ook nog het water door de solar mat kan pompen.
Iemand een idee?
Ik heb nog een Intex 3407 liter over. Daar gaat het wel mee. Houd nog steeds niet over want die mat is gewoon ruk. Dat blijft niet strak liggen en duwt zich op een "hoop" etc.

Heb sinds gisteren een zandfilterpomp met glas erin (opvoerhoogte 6,5m) recht onder die mat staan (2,5m hoog) en dan gaat het nog niet met veel druk terug het bad in. Nu heb ik de pomp wel weer 7 meter van bad staan en moet het ook nog zeker 10 meter terug vanuit de mat.

Die mat gaat hier weg, ik moet alleen iets verzinnen op mijn uitdaging (schuin dak tuinhuis). Denk dat buis oprollen het makkelijkste en goedkoopste gaat zijn, maar hoe ik het geheel vast krijg weet ik nog niet zo goed :/

http://www.jaconet.nl/meuk/mat.jpg

Mijn boefje is liev!

• g00gle
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 19-07 13:44
@JB Ik heb wel een idee voor je, als je zwarte buis te pakken kunt krijgen flexibel.
En je pakt een gaaspaneel van de bouwmarkt. Hierop kun je het vervolgens in rondjes bevestigen met tight wraps. En die kun je in z'n geheel op de dak mikken.

• JB

JB

Cédric roelt!

g00gle schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:44:
@JB Ik heb wel een idee voor je, als je zwarte buis te pakken kunt krijgen flexibel.
En je pakt een gaaspaneel van de bouwmarkt. Hierop kun je het vervolgens in rondjes bevestigen met tight wraps. En die kun je in z'n geheel op de dak mikken.
Gaaspaneel is inderdaad een goed idee. Ik zat al aan houten plaat te denken icm staalkabeltje ergens aan vast maar wordt zo lomp. Alleen dat gaas nog goed geklemd krijgen want een 30x30 tegel die naar onder komt is vrij k*t... Is stiekem best schuin :/

Mijn boefje is liev!

• Giel83
Ik stuur je wel een PM m.b.t. de pomp.
Het matje zal op de grond liggen in de tuin, daar hebben we tot een uur of 3 zon, dus dat is wel prima. En als het zo krult dan kan er stenen op leggen. Dat lijkt me op je dak inderdaad niet zo'n goed idee

Misschien de mat vast duct-tapen? :Y)
JB schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:37:
[...]

Ik heb nog een Intex 3407 liter over. Daar gaat het wel mee. Houd nog steeds niet over want die mat is gewoon ruk. Dat blijft niet strak liggen en duwt zich op een "hoop" etc.

Heb sinds gisteren een zandfilterpomp met glas erin (opvoerhoogte 6,5m) recht onder die mat staan (2,5m hoog) en dan gaat het nog niet met veel druk terug het bad in. Nu heb ik de pomp wel weer 7 meter van bad staan en moet het ook nog zeker 10 meter terug vanuit de mat.

Die mat gaat hier weg, ik moet alleen iets verzinnen op mijn uitdaging (schuin dak tuinhuis). Denk dat buis oprollen het makkelijkste en goedkoopste gaat zijn, maar hoe ik het geheel vast krijg weet ik nog niet zo goed :/

[Afbeelding]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 19-07 15:48
@JB Ik heb zo'n 3 matjes achter een (zandfilter) pomp staan en had in het begin ook hetzelfde voor dat de mat krom trok en de doorstroming niet optimaal was. Heb toen de kraan van de mat half open gezet (in het midden tussen A & B ) en de doorstroming werd merkbaar beter.
Misschien het proberen waard?

Edit: hoofdletter B voor een ) is dus een smiley B)

Bauki wijzigde deze reactie 28-06-2019 11:01 (8%)

• g00gle
JB schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:52:
[...]

Gaaspaneel is inderdaad een goed idee. Ik zat al aan houten plaat te denken icm staalkabeltje ergens aan vast maar wordt zo lomp. Alleen dat gaas nog goed geklemd krijgen want een 30x30 tegel die naar onder komt is vrij k*t... Is stiekem best schuin :/
Kun je dat gaaspaneel niet vastzetten met touw? Dus dat je hem zegmaar op je dak legt. En dan vanaf 4 hoeken naar ogen aan de zijkant van je dak? Dan gaat die nergens heen.

• JB

JB

Cédric roelt!

g00gle schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:00:
[...]

Kun je dat gaaspaneel niet vastzetten met touw? Dus dat je hem zegmaar op je dak legt. En dan vanaf 4 hoeken naar ogen aan de zijkant van je dak? Dan gaat die nergens heen.
Ja heb nu ook een gat in mat geperforeerd en met touw naar onder aan baksteen maar de nok is niet horizontaal (loopt schuin naar achter), dus ideaal is het niet..

JB wijzigde deze reactie 28-06-2019 11:11 (4%)

Mijn boefje is liev!

• Redcoil
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 20-07 15:27

Redcoil

Polyinterpretabel

Interessant topic! Heb sinds deze week een Intex 220 x 150 x 60 (1.662 liter) zwembadje en ben vrij nieuw in dit wereldje.

Nu twijfel ik wat voor pomp ik daar het best aan kan hangen. Ik heb deze Intex pomp op het oog (1,1 m3 / 1.250 liter/h). Stiekem vraag ik me af of ik niet beter voor een slagje groter kan gaan, met gelijk een iets groter filter daarin, bijvoorbeeld deze (1,9m3 / 2.271 liter/h). Is duidelijk overkill, maar het verschil in prijs is slechts € 10, dus daar hoef ik het niet voor te laten. Of is wellicht een hele andere pomp nog een beter idee?

Voor chloor denk ik aan zo'n automatische dispenser, zoals deze, in plaats van een drijver (want kinderen). Is dat een goed idee of juist niet?

¯\_(ツ)_/¯

• JB

JB

Cédric roelt!

Redcoil schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:57:
Interessant topic! Heb sinds deze week een Intex 220 x 150 x 60 (1.662 liter) zwembadje en ben vrij nieuw in dit wereldje.

Nu twijfel ik wat voor pomp ik daar het best aan kan hangen. Ik heb deze Intex pomp op het oog (1,1 m3 / 1.250 liter/h). Stiekem vraag ik me af of ik niet beter voor een slagje groter kan gaan, met gelijk een iets groter filter daarin, bijvoorbeeld deze (1,9m3 / 2.271 liter/h). Is duidelijk overkill, maar het verschil in prijs is slechts € 10, dus daar hoef ik het niet voor te laten. Of is wellicht een hele andere pomp nog een beter idee?

Voor chloor denk ik aan zo'n automatische dispenser, zoals deze, in plaats van een drijver (want kinderen). Is dat een goed idee of juist niet?
Mijn nog zwaardere 3407L is ook te koop. Kun je hebben voor 25 euro incl de hele rambam. DM maar bij interesse :)

edit:
VERKOCHT

Mijn boefje is liev!

• Jazsie
  • Laatst online: 19-07 22:03
Mijn "zwembad" is inmiddels ook weer gevuld sinds deze week.

Twee van die solarbollen gekocht echter nooit geplaatst omdat een warmtepomp erbij is gekomen.

Zandfilter vorig jaar leeg gehaald en nu gevuld met glasparels van Intex. Het was of AFM of Intex, gezien het grote prijsverschil voor Intex gekozen en het bevalt goed.

Volgende stap is de zandfilterpomp vervangen door een zuinige frequentiegestuurde pomp. 1000 watt tikt namelijk best aan op je rekening. zeker icm warmtepomp die 2200 watt verbruikt.

En daarna een chloor/ph regelaar :)

• Ewoudb

Ik zelf heb de 3400 variant ivm zoutwatersysteem, mijn bad is een slag groter. Voor die 10 euro extra zou ik het wel doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 12:47
Heb ik echt Chloorshock nodig om mijn chloor gehalte goed te krijgen?

Ik heb nu dat in mijn bad er een witte waas is en deze gaat niet weg door een normale dosering te gebruiken.
Ph waarde is wel netjes.

Ik gebruik mini tabs van 2,7g
En heb een frame pool van 3,05M

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 20-07 23:57

MieJuul

3970Wp

Giel83 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:45:
Iemand een idee?
Heb je de mat voor of na de pomp aangesloten?
De pomp moet het water door de mat heen duwen, dus niet aan de zuigkant van de pomp aansluiten ;)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Giel83
MieJuul schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:51:
[...]

Heb je de mat voor of na de pomp aangesloten?
De pomp moet het water door de mat heen duwen, dus niet aan de zuigkant van de pomp aansluiten ;)
Ik heb de mat überhaupt nog niet aangesloten. Maar blijkbaar zuigt de pomp niet, en omdat de slang over de badrand heen hangt moet hij een stukje naar boven zuigen, wat dus helaas niet werkt.
Ik heb afgelopen weekend veel gezocht, maar heb nog geen goede oplossing gevonden... Tenzij je echt flinke pompen gaat bestellen ofzoiets. En dat lijkt me weer een beetje overkill voor zo'n klein badje

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Meer mensen hier die met DIY vijverslang onderstaande hebben gefabriceerd?

Twijfel nog of ik gewoon dezelfde diameter zal pakken en dan 30m slang zo neerleggen (is zo'n 1 m2 oppervlak) of dat ik beter een kleinere diameter kan pakken ivm doorvoer/opwarmtetijd. Weerstand kan ik eventueel regelen met een klep/bypass.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14:18
Het gaat niet om de doorvoersnelheid van het water. Het gaat om hoeveel energie dat op de collector valt. Een wateropwarming van 10 graden bij een doorvoersnelheid van 1 liter per minuut is evenveel wateropwarming als 1 graad bij een doorvoersnelheid van 10 liter per minuut.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 10:30
Giel83 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:31:
[...]

Ik heb de mat überhaupt nog niet aangesloten. Maar blijkbaar zuigt de pomp niet, en omdat de slang over de badrand heen hangt moet hij een stukje naar boven zuigen, wat dus helaas niet werkt.
Ik heb afgelopen weekend veel gezocht, maar heb nog geen goede oplossing gevonden... Tenzij je echt flinke pompen gaat bestellen ofzoiets. En dat lijkt me weer een beetje overkill voor zo'n klein badje
Is de slang wel gevuld met water? Ik kan me voorstellen dat aangezien de slang over de rand hangt dat er lucht in zit.
En laten pompen nou bijna nooit met lucht kunnen werken.

Meeste pompen kunnen namelijk wel paar meter naar boven zuigen, mits de slang gevuld is met water.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 09:31

Ursamajor

Astrofotograaf

Laatst kwam ik trouwens nog een leuke tip tegen op Youtube voor als je je bad gaat stofzuigen.
Dan moet je de slang natuurlijk helemaal onderdompelen om alle lucht eruit te blazen. Ik vond dat best een gedoe.
Maar als je een uiteinde van de slang tegen de inlaat van het bad aan houdt, spuit die de slang door met water en gaat dus alle lucht uit de slang.
En lekker snel ook :-)

Betreft de verwarming van het water, mijn 4 kuub bad staat een groot deel van de dag in de zon. Gisteren was het water 30 graden, vanmorgen 26 en nu alweer 27,5 met afdekzeil erover. Heb toch het idee dat het bad zonder zeil sneller opwarmt.

Gadgets FTW!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Hortz schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:15:
[...]

Is de slang wel gevuld met water? Ik kan me voorstellen dat aangezien de slang over de rand hangt dat er lucht in zit.
En laten pompen nou bijna nooit met lucht kunnen werken.

Meeste pompen kunnen namelijk wel paar meter naar boven zuigen, mits de slang gevuld is met water.
Precies mijn gedachte.
De aanzuigslang (en pomp) moet vol water zitten, wil het werken.
Als dat het geval is gaat de rest vanzelf.

Zodra er lucht aangezogen wordt stopt de pomp met functioneren.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sgsdebruijn
Ik heb een Intex bad van 2x3m, prima maat voor de kinderen en staat op een mooi plekkie.
Nu kan ik via de overkapping het dak op, hoogte 2.5m en wil daar zwarte slang rond mijn zonnepanelen leggen om zo het bad te verwarmen.

Heb nu een deze pomp https://www.top-zwembadshop.nl/intex-filterpomp-5678 i.c.m. dit zoutwatersyusteem https://www.bol.com/nl/p/...l-clear/9200000063229334/

Hier kan ik het water niet het dak mee op krijgen, 2 Intex solarmatten lukt al niet.
Zit eraan te denken om een zwaardere pomp met zandfilter te pakken maar als je dan kijkt voor hoeveel liter die geschikt zijn dan is mijn bad weer te klein.

Kan ik bv een 6m3/u Intex zandfilterpomp plaatsen? Deze https://www.top-zwembadshop.nl/intex-zandfilterpomp-6m3h
Wil dit i.c.m. glasparel of de watten doen, zand zie ik vanaf.

Of spuit dan al het water in de rondte (-; het slangenverhaal op het dak wil ik wat later oppakken.
Maakt zo'n Intex veel herrie?

Wie heeft er wat tips, eventueel voor een betere pomp of een beter idee

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Giel83
MieJuul schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:51:
[...]

Precies mijn gedachte.
De aanzuigslang (en pomp) moet vol water zitten, wil het werken.
Als dat het geval is gaat de rest vanzelf.

Zodra er lucht aangezogen wordt stopt de pomp met functioneren.
Hm, jammer dat ik dit vandaag pas te horen krijg. Op deze manier heb ik het niet getest. Wel de pomp zelf met water gevuld maar dat was geen succes. Ik was er ondertussen klaar mee, dus ook alles teruggestuurd.

Als ik binnenkort weer tijd heb leen ik die van mijn buurman wel om te testen.

Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Trichoglossus
sgsdebruijn schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:35:
Ik heb een Intex bad van 2x3m, prima maat voor de kinderen en staat op een mooi plekkie.
Nu kan ik via de overkapping het dak op, hoogte 2.5m en wil daar zwarte slang rond mijn zonnepanelen leggen om zo het bad te verwarmen.

Heb nu een deze pomp https://www.top-zwembadshop.nl/intex-filterpomp-5678 i.c.m. dit zoutwatersyusteem https://www.bol.com/nl/p/...l-clear/9200000063229334/

Hier kan ik het water niet het dak mee op krijgen, 2 Intex solarmatten lukt al niet.
Zit eraan te denken om een zwaardere pomp met zandfilter te pakken maar als je dan kijkt voor hoeveel liter die geschikt zijn dan is mijn bad weer te klein.

Kan ik bv een 6m3/u Intex zandfilterpomp plaatsen? Deze https://www.top-zwembadshop.nl/intex-zandfilterpomp-6m3h

Of spuit dan al het water in de rondte (-; het slangenverhaal op het dak wil ik wat later oppakken.

Ik kan je niet helpen met het solar-verhaal, geen ervaring mee.
Ik heb een 6m3/h zandfilterpomp aan mijn metalframe intex bad van 366cm doorsnede hangen. Ik merk wel dat het water een stuk krachtiger het zwembad wordt ingespoten dan met de cartridgepomp, maar niet dat het alle kanten op spuit. Ik zou me absoluut niet druk maken over "dat je zwembad te klein is".

De skimmer is wel een uitkomst, alle zooi die op het water drijft is na een tijdje pompen geheel weg.

Geluid van de pomp valt me reuze mee, alsof er ergens verderop in een tuintje een elektrische grasmaaier bezig is. Ik vind het geluid niet meer storend dan van de cartridgepomp. En dankzij de lange bijgeleverde slangen kan die ook verder van het zwembad af staan dan de cartridgepomp.

• TerrorSource
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 15:43
Iemand een idee hoe ik een Chloordrijver netjes uit elkaar haal?

Wil de temperatuur van het zwembadwater meten met een Fibaro Door Sensor met een externe Temp probe.
zie: https://community.home-as...g-pool-temp-probe/24218/6

Wil de DoorSensor droog hebben, in het bovenstuk.

Tweakers V&A Ads
oa. Raspberry Pi 3b + 7Inch Touch Screen & Domotica

• Btje
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19-07 15:47
Ik heb een 2x3x0.75 zwembad met een zandfilterpomp. Ph en cloor zijn op niveau en toch is het water troebel. Beetje groenig en helemaal toen ik met een borstel over de vloer ging. Nu heb ik inmiddels 2 vlokkenta letten gebruik en lijkt het beter.

Vraag is hoeveel tabletten mag ik gebruiken en wat kan ik nog meer doen?

Galaxy S8

• Ursamajor
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 09:31

Ursamajor

Astrofotograaf

Daarvoor heb ik anti alg en vlokfix vlieibaar gekocht toen ik er vorig jaar last van had. Ik heb dan een cardridge filter die ik nu ook regelmatig nakijk en uitspuit.
Hoeveel uur draait je pomp per dag?
De hoeveelheden die je mag gebruiken staat op de verpakking neem ik aan.

Ursamajor wijzigde deze reactie 04-07-2019 07:55 (20%)

Gadgets FTW!

• Gadgeteer
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 19-07 15:29

Heb gisteren hetzelfde bad gehaald (toevallig 25% korting op alle zwembaden bij Makro dus onvoorbereid impulsief meegenomen :) ). Heb jij al antwoord op je vragen?
Ben zelf ook leek op dit gebied

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

g00gle schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:44:
Zie hier 8) Nu nog testen op het dak want dat blijft zo niet liggen. Het bovenste gedeelte wil ik nog ombuigen (liefste schuin ivm nok, maar dat gaan de lasnaden niet trekken denk ik). Dus nog even zien hoe alles blijft liggen straks.

Mijn boefje is liev!

• g00gle
JB schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:53:
[...]

Zie hier 8) Nu nog testen op het dak want dat blijft zo niet liggen. Het bovenste gedeelte wil ik nog ombuigen (liefste schuin ivm nok, maar dat gaan de lasnaden niet trekken denk ik). Dus nog even zien hoe alles blijft liggen straks.

[Afbeelding]
Dat had je moeten doen voordat je die slang erop maakte. Dan kun je het heet stoken met een gasbrandertje. Dan kun je het heel gemakkelijk buigen!

Verder nice man, ben heel benieuwd hoe dit gaat werken. Overigens denk ik dat het wel blijft liggen als er water in staat. Word het geheel best wat zwaarder door!

• JB

JB

Cédric roelt!

g00gle schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:57:
[...]

Dat had je moeten doen voordat je die slang erop maakte. Dan kun je het heet stoken met een gasbrandertje. Dan kun je het heel gemakkelijk buigen!

Verder nice man, ben heel benieuwd hoe dit gaat werken. Overigens denk ik dat het wel blijft liggen als er water in staat. Word het geheel best wat zwaarder door!
Ja daarom wel bewust "de horizontale" aan de dak kant gelaten, dus hopelijk grijpen die ook nog een beetje. Wordt stiekem wel zwaar (30m slang vol water), dus ik hoop echt dat het goed blijft liggen. Eerst maar eens testen met een spanband, want als het gaat schuiven houd ik het niet meer tegen ben ik bang.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Redcoil
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 20-07 15:27

Redcoil

Polyinterpretabel

Gadgeteer schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:26:
[...]

Heb gisteren hetzelfde bad gehaald (toevallig 25% korting op alle zwembaden bij Makro dus onvoorbereid impulsief meegenomen :) ). Heb jij al antwoord op je vragen?
Ben zelf ook leek op dit gebied
Heb een pomp van 3407 overgenomen van JB en heb meteen maar een skimmer gekocht om de oppervlakte van het water schoon te houden (die vereiste ten minste zoveel pompkracht :P). Sluis/dispenser heb ik inmiddels ook maar gewoon besteld, die komt vandaag of morgen binnen.

Zal eens kijken of het bevalt, hopelijk wordt het geen wildwaterbaan. ;)

¯\_(ツ)_/¯

• Btje
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19-07 15:47
Voorheen uurtje of 5 laatste dagen 24 uur.

Op de verpakking staat alleen dat je na 2 tabletten je zandpomp moet doorspoelen
Ursamajor schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 07:53:
Daarvoor heb ik anti alg en vlokfix vlieibaar gekocht toen ik er vorig jaar last van had. Ik heb dan een cardridge filter die ik nu ook regelmatig nakijk en uitspuit.
Hoeveel uur draait je pomp per dag?
De hoeveelheden die je mag gebruiken staat op de verpakking neem ik aan.

Galaxy S8

• BounceMeister
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
JB schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:53:
[...]

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit! Hoe lang is die buis en wat is de diameter nu ongeveer?
Dit lijkt me robuuster dan zo'n intex solarmat.
Ik zou hem dan wel afkoppelbaar willen, zodat ik hem kan weghalen wanneer ik hem niet gebruik. Zo groot is onze tuin helaas niet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

g00gle schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:57:
[...]

En dat ligt gewoon muurvast! Bovenste stuk omgebogen zodat het om de nok heen gaat. Klein beetje schuinte gehaald (schuin gebogen op 1 horizontale maaswijdte met bezemsteel, zodat ik de lasnaden niet belastte met buigen).

Je voelde net zelfs nog dat die slang warmte opneemt nu in de avond. Ben benieuwd. Morgen komt mijn draadloze waterthermometer binnen, dus kan ik het mooi in de gaten houden.

BounceMeister schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 18:16:
[...]

Ziet er netjes uit! Hoe lang is die buis en wat is de diameter nu ongeveer?
Dit lijkt me robuuster dan zo'n intex solarmat.
Ik zou hem dan wel afkoppelbaar willen, zodat ik hem kan weghalen wanneer ik hem niet gebruik. Zo groot is onze tuin helaas niet.
Dit is niet groter dan die mat. Is 32mm vijverslang van 30 meter. Zoals je ziet op de 1e foto ook afkoppelbaar. Gewoon bij de "PVC afdeling" paar pijpjes en slangklemmen meenemen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

JB schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 20:45:
[...]
Ben benieuwd. Morgen komt mijn draadloze waterthermometer binnen, dus kan ik het mooi in de gaten houden.
Ben ik stiekem ook wel benieuwd naar.

Zelf meet ik de temperatuur van het water wat het bad weer ingaat.
Dit water komt rechtstreeks uit een intex solarmat.
Als de zon er vol op staat is het verschil tussen T-bypass en T-mat ca 1 graad.

• JB

JB

Cédric roelt!

Ik moet alleen nog iets verzinnen op de pomp. Daar zit volgens mij een ingebouwde aardlek schakelaar in, dus die kan ik niet op afstand regelen (ja alleen uitzetten). Dat is niet handig :(

Mijn boefje is liev!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Simpel tijdklokje scoren bij de kringloop een idee?!
Hier hebben ze een hele bak van die dingen, kosten een appel en een ei

• JB

JB

Cédric roelt!

MieJuul schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:30:
Simpel tijdklokje scoren bij de kringloop een idee?!
Hier hebben ze een hele bak van die dingen, kosten een appel en een ei
Daar schiet ik niets mee op? Ik kan alles schakelen via domotica maar deze pomp heeft een ingebouwde aardlek. Als de stroom eraf gaat, dan krijg je 'm niet meer aan zonder eerst op de knop te drukken.

Zo'n ding;

JB wijzigde deze reactie 04-07-2019 22:34 (16%)

Mijn boefje is liev!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Ohw, op die fiets.
Vreemd......

• JB

JB

Cédric roelt!

MieJuul schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:34:
Ohw, op die fiets.
Vreemd......
Opzich niet vreemd en aan een kant makkelijk op te lossen door er een geaarde stekker aan te zetten, maar dan ben ik de garantie op de pomp kwijt :/

Mijn boefje is liev!

• BounceMeister
  • Niet online
Klopt het dat vijverslang van 32mm ongeveer 3~5 euro per meter kost? Dat maakt een project zoals dit toch al snel een dikke 100 euro met aansluitmateriaal erbij. Wat is dan het voordeel t.o.v. de kant en klare oplossingen? Heeft dit meer capaciteit?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 15:25
BounceMeister schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 23:39:
Klopt het dat vijverslang van 32mm ongeveer 3~5 euro per meter kost? Dat maakt een project zoals dit toch al snel een dikke 100 euro met aansluitmateriaal erbij. Wat is dan het voordeel t.o.v. de kant en klare oplossingen? Heeft dit meer capaciteit?
Haha! de lokkertjes!

Ik begon met een klein zwembadje waar ik een bubbelbad jaccuzi van maakte, verloopje dit, verloopje dat, pvc buisjes, bochtjes, mofjes, slangetje zus, slangetje zo, paar kogelkraantjes, toch weer net iets ander maken en nog meer materiaal nodig. En dan komt het chloor, ph- of +, antialg, flocken middel, actieve chloor meten, ph meten.

Even zonder gekheid, ik denk dat al het randmateriaal meer heeft gekost dan het zwembad, zandfilter en het in het beton storten van dat ding bij elkaar.

Ik vind jouw 100 euro wel heel erg minimaal eigenlijk, een kogelkraan bij de wilcon kost al snel 20 tot 30 euro per stuk en als je gebruik maakt van zonnecollectoren in combinatie met een warmtepomp of een houtkachel heb je er al snel een stuk of 8 of meer nodig om serieel en/of parralel je water te kunnen verwarmen.

Wil je je bad aansturen (we zitten op tweakers he) door middel van meerdere temperatuur metingen op in en uitgaande stromen, lux op de zonnepanelen, druk op het filter, waterflow metingen in leidingen en gestuurde kleppen voor het aansturen van kachel of zonnecollector dan mag je nog wel even doorgaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Idd een zwembad kost niet zoveel. Ook een grote niet. Het zijn de kosten er omheen die het duur maken ;)

Zit zelf trouwens al de hele week op op een water van circa 30 graden. Gisteren hebben de kids min of meer vakantie gekregen (links en rechts nog wat losse dagjes op school 'iets doen' zoals boeken inleveren enzo).
Bij thuiskomst lag het zwembad dan ook vol pubers :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• g00gle
Koffie schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 07:56:
Bij thuiskomst lag het zwembad dan ook vol pubers :+
Dat is toch genieten, de kroon op al je werk en energie :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Als je aarde in het tuinhuis hebt, zien jullie dan grote gevaren om die aardlek stekker van de pomp te halen en te voorzien van een geaarde stekker? Ik kan de pomp nu niet automatisch schakelen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

JB schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 08:48:
Als je aarde in het tuinhuis hebt, zien jullie dan grote gevaren om die aardlek stekker van de pomp te halen en te voorzien van een geaarde stekker? Ik kan de pomp nu niet automatisch schakelen.
niets mis mee. Die onzinnig stekker eraf knippen, nieuwe stekker met randaarde erop en klaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• g00gle
JB schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 08:48:
Weet je wat je ook kunt doen als je niet zonder die aardlekstekker wilt.
Die stekker doorknippen daar een stopcontact aanmaken. Hier vervolgens je klikaanklikuit of wat je ook hebt stekker erin. En dan vervolgens daar de pomp weer op aansluiten.

Dus;

Aardlekstekker -> Contactdoos -> Klikaanklikuit -> Pompstekker.

Dan hou je de "veiligheid" van je aardlekstekker in takt en gaat die niet meer uit tenzij er iets aan de hand is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

g00gle schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:54:
[...]

Weet je wat je ook kunt doen als je niet zonder die aardlekstekker wilt.
Die stekker doorknippen daar een stopcontact aanmaken. Hier vervolgens je klikaanklikuit of wat je ook hebt stekker erin. En dan vervolgens daar de pomp weer op aansluiten.

Dus;

Aardlekstekker -> Contactdoos -> Klikaanklikuit -> Pompstekker.

Dan hou je de "veiligheid" van je aardlekstekker in takt en gaat die niet meer uit tenzij er iets aan de hand is.
Als ik alles los kan schroeven kan dat scenario ook nog inderdaad, zonder de garantie om zeep te helpen :+. Het lijkt erop dat ik alles mooi los kan schroeven (hopelijk is het niet gelijmd), dus dan kan het ook terug eventueel.

edit:
Na een bewolkte ochtend en nu wat zon er door af en toe, toch al meer dan 2 graden warmer in het zwembad. Heb goede hoop!

JB wijzigde deze reactie 05-07-2019 15:32 (25%)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trichoglossus
.

Trichoglossus wijzigde deze reactie 05-07-2019 22:24 (99%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Trichoglossus
JB schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:32:
[...]

Daar schiet ik niets mee op? Ik kan alles schakelen via domotica maar deze pomp heeft een ingebouwde aardlek. Als de stroom eraf gaat, dan krijg je 'm niet meer aan zonder eerst op de knop te drukken.

Zo'n ding;
[Afbeelding]
Ik heb een ander type aardlekschakelaar op mijn intex 6m3/h zandfilterpomp, maar die was al stuk uit de doos. Losgeschroefd (in mijn geval) , stekker eraan en klaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20-07 16:45

Dennahz

Life feels like hell should.

Veel voer om doorheen te bladeren hier :Y)

We hebben sinds een week zo'n Intex 457x107 bad - met zo'n opblaasbare band eromheen zeg maar.
Nu kwamen we er vrij snel achter dat de pomp die erbij zat wel ok was, maar als je net even wat meer wou, een warmtepomp o.i.d. dat het niet echt rap gaat.

Dus ben nu aan het zoeken naar een geschikte zandfilterpomp. Dit exemplaar lijkt me geschikt: Intex 6m3/h, ook met het oog op een eventuele warmtepomp die we nog willen gaan aanschaffen. (Tips altijd welkom)

Kan eigenlijk weinig reviews vinden over de geluidsproductie van dat ding, iemand hier ervaring mee? We wonen wel vrijstaand, maar goed, we hebben natuurlijk wel buren en heb geen zin om klachten te krijgen als die pomp 12u per dag staat te brommen met 80db :)

Lees net in dit topic dat de officiële bijgeleverde pomp een stuk meer lawaai maakt en deze is al bijna stil. Prima dus, zal hem bestellen ;) Tips voor een goede, stille warmtepomp zijn zeker nog welkom!

Dennahz wijzigde deze reactie 05-07-2019 23:20 (11%)

Twitter

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso

vso

raap voor zijn recht

sgsdebruijn schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:35:

Hier de 6m3/u Intex zandfilterpomp met een 3,05m rond zwembad.. de solarmat ligt 3m hoger op het dak .. 3de jaar nu en geen issues

Vergeet niet 1 a 2 "bypass" setjes ofzo.. wat misschien wel handig is dat je bv van solarmatten naar "warmtepomp" gaat (minder stroom verbruik/sneller warm ... ) ps je doet jezelf ook een lol als je een chloor dispenser + afsluiter(s) voor de pomp, erna en na de chloor dispenser doet. en de aardlek schakelaar vervangt door een "timer" (of klikaan/klikuit) maakt onderhoud zoveel plezieriger.

@Dennahz zie hierboven.. ze zijn redelijk stil, maar om 2 redenen wil je een kast eromheen maken ..
1 .. verder geluid isoleren is wellicht prettig .. (stiller is altijd beter toch?)
2 direct zonlicht op een stilstaande pomp = bevordering van algengroei..

• BounceMeister
  • Niet online
Ik heb nu nog een relatief klein badje van 2,4m diameter met een Intex 3407 pomp. Ik wil graag een solarheater maken, maar zou die graag op de schuur leggen. Alleen gaat dat met die 3407 pomp niet lukken, die heeft een opvoerhoogte van 1 meter.
Een 6l/u zandfilterpomp op zo'n klein badje is misschien wat overkill, maar ik heb nog wel een 650 Watt dompelpomp liggen van 11500l/u en een opvoerhoogte van 7 meter. Dan maak ik daar een losstaand systeem van.
Of zou er een andere (liefst 12v) pomp zijn die ik kan gebruiken, gewoon los ernaast, of wellicht in serie of een parallel systeem met bypass?
Er zijn allerlei soorten pompen, degene die meer druk kunnen genereren, hebben een lager debiet, maar dat lijkt me voor een solarheater geen groot probleem?
Zijn er bepaalde soorten pompen die niet of juist wel geschikt zijn hiervoor? Of is er wellicht een andere oplossing?

• g00gle
Ik weet niet precies hoe dat werkt, maar zou het ook niet zo zijn. Dat wanneer je teveel watersnelheid door je solarmat heen pompt er geen tijd is om het water op te warmen?

• Ep Woody
g00gle schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 09:58:
Ik weet niet precies hoe dat werkt, maar zou het ook niet zo zijn. Dat wanneer je teveel watersnelheid door je solarmat heen pompt er geen tijd is om het water op te warmen?
De hoeveelheid energie die overgedragen wordt is bij alle snelheden gelijk. Dus 10 liter water per minuut 1 graad opwarmen levert in totaal evenveel zwembad verwarming op als 1 liter water per minuut 10 graden opwarmen.

• vso

vso

raap voor zijn recht

BounceMeister schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 08:01:
Ik heb nu nog een relatief klein badje van 2,4m diameter met een Intex 3407 pomp. Ik wil graag een solarheater maken, maar zou die graag op de schuur leggen. Alleen gaat dat met die 3407 pomp niet lukken, die heeft een opvoerhoogte van 1 meter.
Een 6l/u zandfilterpomp op zo'n klein badje is misschien wat overkill, maar ik heb nog wel een 650 Watt dompelpomp liggen van 11500l/u en een opvoerhoogte van 7 meter. Dan maak ik daar een losstaand systeem van.
Of zou er een andere (liefst 12v) pomp zijn die ik kan gebruiken, gewoon los ernaast, of wellicht in serie of een parallel systeem met bypass?
Er zijn allerlei soorten pompen, degene die meer druk kunnen genereren, hebben een lager debiet, maar dat lijkt me voor een solarheater geen groot probleem?
Zijn er bepaalde soorten pompen die niet of juist wel geschikt zijn hiervoor? Of is er wellicht een andere oplossing?
Pompen in parallel of serie in 1 "loop" leggen gaat tegen je werken, (onderdruk/overdruk etc)
ik heb dit eerder overwogen om een "losse pomp" maar 2 problemen
- kinderen zullen ermee spelen
- extra (voor)filter nodig zodat je verwarming niet verstopt
dompelpomp = te krachtig (wel prettig om je bad leeg te zuigen)

ps voor jou bad zou 1 intex matje van 20,- al genoeg zijn om het bad naar 30 graden te krijgen op een hete dag. zeker als je een "bak" eromheen maakt met (plexi)glas eromheen zodat de wind het niet afkoelt. voeg een 2de mat er eventueel aan toe .. en je kan wel iets met de hoogte spelen..

De 4 of 6 kuub zandfilter(s) van intex zijn krachtig zat, om je een indruk te geven mijn zandfilter (6 kuub) pompt met 3 a 4 bar (metertje in de zandfilter) het water rond en 3 m omhoog is daar nog maar 2 bar van over. (via bypasssetje) en dan moet het nog op het dak... alles is met 32mm slang alleen van het zwembad naar de pomp is een verloop naar 40mm (wat niet veel effect heeft op het geheel) dus bij het zwembad "spuit" het er met 1 a 2 bar weer uit, en daar kan ik best veel mee spelen met mijn setup

als je "filterstand" aanzet verlies je druk doordat het water via de filter moet, de circulatie stand is 1:1 en dan nog praat je over 0,5 bar verschil ofzo

ik zou je zeker adviseren een 6 kuub zandfilter te nemen,
- prijs verschil is "verwaarloosbaar" met bv een 4 kuub (en voor 30,- een chloor dispenser erbij)
- aqualoon ballen doe je een hele zomer mee (geen cartridges vervangen meer), en makkelijk ff na het seizoen in de wasmachine mikken)
- als je naar een groter bad gaat geen andere pomp nodig.
- bypass setje is "duur" maar maakt het leven prettiger voor "dak" installatie
- vergeet niet voor en na de pomp (of na de chloor dispenser) een extra "afsluiter" zodat je onderhoud kan plegen met vol bad.

Zorg dat je zelf diverse T stukken op je bypass erbij doet om bv meerdere verwarmings spiralen te verbinden. en niet te kort op elkaar verlijmen . (10 a 20cm buis) zodat je nog een mof/T-stuk kan plaatsen, later.

Zelf zou ik voor een epdm/pvc solarmat gaan. DIY ben je veel duurder uit aan materiaal, en zoals @Ep Woody zegt het gaat om de oppervlakte niet om de buis diameter/stroomsnelheid.

• Chrisje1983
Ep Woody schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:01:
[...]

De hoeveelheid energie die overgedragen wordt is bij alle snelheden gelijk. Dus 10 liter water per minuut 1 graad opwarmen levert in totaal evenveel zwembad verwarming op als 1 liter water per minuut 10 graden opwarmen.
Toevallig weet ik dat dat niet waar is ;)

Hoe kleiner het debiet, hoe dikker de water filmlaag is aan de wand van de leiding. Deze stilstaande water filmlaag isoleert en zal dus minder warmte geleiden naar je stromende water, de warmte overdracht is dus kleiner als bij een dunne water filmlaag.

Het beste is het debiet dus zo hoog mogelijk te zetten, de filmlaag zal dan dunner zijn. Ik heb hier hele formules voor uit mijn hoofd moeten leren en gelukkig is dat achter de rug want het was niet mijn favoriete lesmateriaal maar je kan heel ver gaan in deze materie.

• Ep Woody
Chrisje1983 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 21:38:
[...]

Toevallig weet ik dat dat niet waar is ;)

Hoe kleiner het debiet, hoe dikker de water filmlaag is aan de wand van de leiding. Deze stilstaande water filmlaag isoleert en zal dus minder warmte geleiden naar je stromende water, de warmte overdracht is dus kleiner als bij een dunne water filmlaag.

Het beste is het debiet dus zo hoog mogelijk te zetten, de filmlaag zal dan dunner zijn. Ik heb hier hele formules voor uit mijn hoofd moeten leren en gelukkig is dat achter de rug want het was niet mijn favoriete lesmateriaal maar je kan heel ver gaan in deze materie.
Hoe groot is het verschil? Marginaal waarschijnlijk. Overigens geef je hiermee aan dat het omgekeerde waar is van wat @g00gle stelt. Je wil een zo laag mogelijke opwarming hebben, door een zo groot mogelijke flow, niet zo warm mogelijk water uit de collectoren/warmtewisselaar halen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Chrisje1983
Het verschil zal klein zijn natuurlijk maar alle beetjes helpen. Ook vuilafzetting aan de wand van de leidingen zal isoleren en de film laag nog groter maken.

Wat g00gle stelt, dat als het water te snel zou stromen niet op zou warmen is gebaseerd op een aanname. Als ik niet beter zou weten zou ik daar ook wel een waarheid in kunnen zien.

Maar als ik het eens omdraai, en we het over waterkoeling voor de pc hebben, willen we dan ook het water zo langzaam als het kan door de cpu pompen zodat het water meer warmte opneemt maar minder snel wordt afgevoerd of wil je de warmte overdracht zo snel mogelijk laten plaats vinden door de cpu te blijven voeden met afgekoeld water?

In principe doe je met een zonnecollector hetzelfde, ik wil je of wie dan ook hier ook niet mee aanvallen, maar juiste informatie is toch waar ieder baat bij heeft?

Chrisje1983 wijzigde deze reactie 12-07-2019 09:21 (3%)

• vso

vso

raap voor zijn recht

Chrisje1983 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:12:
Het verschil zal klein zijn natuurlijk maar alle beetjes helpen. Ook vuilafzetting aan de wand van de leidingen zal isoleren en de film laag nog groter maken.

Wat g00gle stelt, dat als het water te snel zou stromen niet op zou warmen is gebaseerd op een aanname. Als ik niet beter zou weten zou ik daar ook wel een waarheid in kunnen zien.

Maar als ik het eens omdraai, en we het over waterkoeling voor de pc hebben, willen we dan ook het water zo langzaam als het kan door de cpu pompen zodat het water meer warmte opneemt maar minder snel wordt afgevoerd of wil je de warmte overdracht zo snel mogelijk laten plaats vinden door de cpu te blijven voeden met afgekoeld water?

In principe doe je met een zonnecollector hetzelfde, ik wil je of wie dan ook hier ook niet mee aanvallen, maar juiste informatie is toch waar ieder baat bij heeft?
Ik denk dat "oppervlakte" belangrijker is dan de stroomsnelheid door het materiaal heen. Het medium (water) is niet zo relevant.. relevanter is dat het materiaal dat de warmte doorgeeft aan het medium de energie zo snel mogelijk doorgeeft van kant A(verwarming) naar kant B(koeling)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chrisje1983
vso schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:23:
[...]

Ik denk dat "oppervlakte" belangrijker is dan de stroomsnelheid door het materiaal heen. Het medium (water) is niet zo relevant.. relevanter is dat het materiaal dat de warmte doorgeeft aan het medium de energie zo snel mogelijk doorgeeft van kant A(verwarming) naar kant B(koeling)
Klopt je hebt helemaal gelijk, maar de vraag of een laag of hoog debiet door de zonnecollectoren uitmaakt is wel beantwoord. Ik neem het verder ook niet zo nauw, en stel een debiet in wat de pomp niet te veel belast en nog wel voor een goede doorvoer zorgt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 19-07 22:03
Hoger snelheid zoals @Chrisje1983 zegt is inderdaad wel beter.

Warmtepompen hebben dan ook niets voor niets een bepaalde minimum m3/u aan doorstroom nodig omdat het anders ook de warmte niet kwijt krijgt en afslaat.

Door een solarmat wil je ook liever dat het water niet "kokend" eruit komt, lijkt mij ook niet goed voor de levensduur. Het is warm zat met de volle zon erop :).

In/out temperatuur verschil is kleiner echter omdat je meer m3/u doet kan je ook het water vaker rondpompen.

Als leidraad wordt vaak 0,5 temperatuur verschil aangehouden en dus je doorstroom daarop aan te passen.

Maar ook dit is allemaal weer meer persoonlijk :)

• Dennahz

Dennahz

Zo, de zandfilterpomp is er. Dit weekend maar eens installeren. M'n water is met dat kleine pompje dat erbij zat trouwens nog prima helder, maar we hebben er ook nog niet super veel in kunnen zwemmen met die kou.

Kan zo'n pomp eigenlijk gewoon buiten blijven staan (beetje beschut), of moet dat echt volledig overdekt? De meningen hierover zijn wat verdeeld geloof ik. M'n huidige pompje staat gewoon naast het zwembad en die is ook al flink nat geweest. Draait gewoon door.

Volledig beschut zou ik echt iets van 10 meter buis moeten aansluiten en een gat in m'n tuinhuis maken enzo, lijkt me ook wat overdreven voor zo'n zwembad van 4.5m :)

Twitter

• Ep Woody
Gister en eergister mijn 3x2x0.75 bad gevuld met kraanwater, maar met het testen (teststrip 3-in-1) van het water leek de PH waarde op 6.8 te zitten. Dat lijkt me vrij laag met kraanwater wat volgens Vitens een zuurgraad van 7,68 (laag) heeft.

Ligt het aan de methode van meten?

• vso

vso

raap voor zijn recht

Dennahz schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:31:
Zo, de zandfilterpomp is er. Dit weekend maar eens installeren. M'n water is met dat kleine pompje dat erbij zat trouwens nog prima helder, maar we hebben er ook nog niet super veel in kunnen zwemmen met die kou.

Kan zo'n pomp eigenlijk gewoon buiten blijven staan (beetje beschut), of moet dat echt volledig overdekt? De meningen hierover zijn wat verdeeld geloof ik. M'n huidige pompje staat gewoon naast het zwembad en die is ook al flink nat geweest. Draait gewoon door.

Volledig beschut zou ik echt iets van 10 meter buis moeten aansluiten en een gat in m'n tuinhuis maken enzo, lijkt me ook wat overdreven voor zo'n zwembad van 4.5m :)
heb je ook een chloor doseer ding ? ik wil niet meer zonder..

hoe donkerder /koeler moe minder kans op algen groei .. in stilstaand water .. kastje eromheen maakt hem ook wat stiller .. UV straling(en chloor) tast het plastic aan .. ook daarom is het handig ..

dus nee het hoeft niet maar het kan het leven wat prettiger maken
Ep Woody schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:12:
Gister en eergister mijn 3x2x0.75 bad gevuld met kraanwater, maar met het testen (teststrip 3-in-1) van het water leek de PH waarde op 6.8 te zitten. Dat lijkt me vrij laag met kraanwater wat volgens Vitens een zuurgraad van 7,68 (laag) heeft.

Ligt het aan de methode van meten?
ik zou me niet te druk maken, paar keer zwemmen en de PH waarde stijgt dit is de reden dat ik eigenlijk geen PH + heb ..

• Bulldog
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Iemand een advies voor de volgende situatie. Over een paar weken ga ik 2 weken naar Frankrijk. Omdat er geen zwembad bij het huis aanwezig is, heb ik een Intex 457x84 (11m3) aangeschaft. Hierbij zit een Intex 2277 liter per uur pomp. Wat is jullie advies mbt het schoonhouden van het zwembad? Het zwembad staat dit jaar maar 2 weken, dus wat kan ik hiervoor het beste aanschaffen? Advies is welkom!

• vso

vso

raap voor zijn recht

Bulldog schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:11:
Iemand een advies voor de volgende situatie. Over een paar weken ga ik 2 weken naar Frankrijk. Omdat er geen zwembad bij het huis aanwezig is, heb ik een Intex 457x84 (11m3) aangeschaft. Hierbij zit een Intex 2277 liter per uur pomp. Wat is jullie advies mbt het schoonhouden van het zwembad? Het zwembad staat dit jaar maar 2 weken, dus wat kan ik hiervoor het beste aanschaffen? Advies is welkom!
pomp 24x7 aanzetten, 3 filters mee en een afwasborstel , chloor enzv kan je wel bij de carrefour/le clerc scoren. alhoewel als je per persoon 1 chloor dingetje doet en max 4 personen dan ben je met 50 chloortabletten wel klaar .. (de eerste paar dagen moet de PH toch bijkomen en chloor in frankrijk zit er al in ? dus ... afwasborstel is meer om indien nodig ff de filter te reinigen ..

Je zou oude sokken mee kunnen nemen (3 paar oid) paar handdoeken en een emmer(met gaten). .. en een 3 weg kraan en stukje slang.. tijdens het vullen doe je de 3 sokken om de "vulslang" in een emmer met handdoek .. regelmatig checken of je sokken werken .. (als ze verkleuren wit/bruin heb je plezier van de sokken en dan vervang je ze .. zo niet schaad het ook niet.)

Hiermee filter je roest/kalk hopenlijk weg anders moet je dit later eruit gaan filteren .. beter bij het vullen gelijk tackelen .. schepnetje voor de bladeren .. /cover zeil ..

btw 11 kuub is extreem veel .. ik doe over 5 kuub een halve dag / dag met vullen .. (2 bar uit de kraan)
suc6

1 a 2 intex opwarm matten zijn niet onverstandig .. als je teminste in "warm" water wilt zwemmen.

• Dennahz

Dennahz

Heb de zandfilterpomp aangesloten en hij draait inmiddels prima. Was eigenlijk best makkelijk om te doen.

Qua geluid valt het ook goed mee, je hoort gewoon een zoem, maar als je wat verder zit hoor je het amper nog.
Alleen s'avonds als het stil is valt het wel op - we zetten hem gewoon een uurtje of 4-6 aan overdag (15m³), dat lijkt me voorlopig wel voldoende :)

Twitter

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Verbazingwekkend wat een afdekzeil en 2 solarmatten doen.

Er is nu sinds de mooie periode, niet meer in gezwommen, maar na een beetje zon is de bovenste laag in het zwembad 32 graden en beneden 26. Door dit te mengen kom ik op 27/28 graden en dat zonder echt mooi weer... Wordt dus best lekker warm van de week.

Verder 1 maatje pomp groter gekocht gelijk en eigenlijk alleen chloor. Water is nog helemaal helder en netjes binnen de waardes.

Betreft trouwens een 5000 liter ronde frame pool. (3.05 diameter)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Even een update naar aanleiding van de antwoorden van @Chrisje1983, @vso en @Koffie.
Ik ben net klaar met klussen. Ik had 100 meter 20mm tyleenslang besteld, type PE-40 (ZPE/LDPE), dat is enigszins te buigen wanneer het in de zon gelegen heeft, in tegenstelling tot PE-100, wat vrij hard is. Ik heb van een ruime 80 meter van die slang een spiraal van 1,5 meter diameter gemaakt die nu op het (platte) schuurdak ligt. Daar wat bochtjes en koppelingen bij en zo aangesloten op de dompelpomp.
De doorstroming is vrij goed, het water voelt net even wat warmer dan het water halverwege (hoogte) in het zwembad. (Ik moet nog steeds een zwembadthermometer halen.)
Er ligt ook zo'n bubbeltjesfolie/solar-mat op, maar het zwembad staat daarvoor niet lang genoeg in de volle zon. Het helpt wel tegen afkoelen natuurlijk.
De spiraal ligt vanaf een uurtje of 9 à 10 tot begin avond in de zon.
Enige nadeel is dat de 230V pomp er niet in mag liggen tijdens het zwemmen. Voordeel is dat de spiraal langer in de zon ligt en geen ruimte in de tuin inneemt. Deze spiraal is ook wat robuuster dan een pvc solarmat, vooral belangrijk omdat hij op een (betonnen) dak ligt.

Van wat ik gelezen heb in mijn "onderzoek" naar een DIY solar heater voor een zwembad, is een hogere doorstroming beter dan een (te) lage. Het maakt niet uit dat het retourwater niet zo warm aanvoelt, de totale warmte-energie die je toevoegt aan je bad is hoger, ondanks het geringe temperatuurverschil.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso

vso

raap voor zijn recht

BounceMeister schreef op zondag 21 juli 2019 @ 13:09:
Even een update naar aanleiding van de antwoorden van @Chrisje1983, @vso en @Koffie.
Ik ben net klaar met klussen. Ik had 100 meter 20mm tyleenslang besteld, type PE-40 (ZPE/LDPE), dat is enigszins te buigen wanneer het in de zon gelegen heeft, in tegenstelling tot PE-100, wat vrij hard is. Ik heb van een ruime 80 meter van die slang een spiraal van 1,5 meter diameter gemaakt die nu op het (platte) schuurdak ligt. Daar wat bochtjes en koppelingen bij en zo aangesloten op de dompelpomp.
De doorstroming is vrij goed, het water voelt net even wat warmer dan het water halverwege (hoogte) in het zwembad. (Ik moet nog steeds een zwembadthermometer halen.)
Er ligt ook zo'n bubbeltjesfolie/solar-mat op, maar het zwembad staat daarvoor niet lang genoeg in de volle zon. Het helpt wel tegen afkoelen natuurlijk.
De spiraal ligt vanaf een uurtje of 9 à 10 tot begin avond in de zon.
Enige nadeel is dat de 230V pomp er niet in mag liggen tijdens het zwemmen. Voordeel is dat de spiraal langer in de zon ligt en geen ruimte in de tuin inneemt. Deze spiraal is ook wat robuuster dan een pvc solarmat, vooral belangrijk omdat hij op een (betonnen) dak ligt.

Van wat ik gelezen heb in mijn "onderzoek" naar een DIY solar heater voor een zwembad, is een hogere doorstroming beter dan een (te) lage. Het maakt niet uit dat het retourwater niet zo warm aanvoelt, de totale warmte-energie die je toevoegt aan je bad is hoger, ondanks het geringe temperatuurverschil.
foto's zeggen meer dan worden :)

maar als ik het goed begrijp heb je een aparte pomp ?

Volgens mij mag je geen enkele pomp "aan" hebben tijdens dat er mensen zwemmen, maar dat word vaak genegeerd. alleen de zwembad pompen (de cartridge in ieder geval) zijn 12v en /of hebben een aparte aardlek schakelaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Emielvanputten
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online
Leuk om de horen dat diy solar heating ook in Nederland werkt.
Zit zelf in Spanje en ben ook met tyleen aan de slag gegaan.

Waar vorig jaar het zwembad 30 graden in september was, is nu het zwembad 32 vanaf halverwege Juni

Ik heb de slangen momenteel op het land liggen. Maar in de toekomst komen ze onder het beton van de binnenplaats

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
vso schreef op zondag 21 juli 2019 @ 13:24:
[...]
foto's zeggen meer dan worden :)

maar als ik het goed begrijp heb je een aparte pomp ?

Volgens mij mag je geen enkele pomp "aan" hebben tijdens dat er mensen zwemmen, maar dat word vaak genegeerd. alleen de zwembad pompen (de cartridge in ieder geval) zijn 12v en /of hebben een aparte aardlek schakelaar.
Zo ligt het op de schuur. (Foto wat bijgesneden ivm privacy)

Ik heb de intex 3407 filterpomp op de in- en uitgang van het zwembad aangesloten, daar is niks aan veranderd. De slangen van de solar heater hangen gewoon over de rand. Ik heb het laatste stuk bij het bad vijverslang gebruikt. De pomp is een dompelpomp.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Ryzen

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True