Toon posts:

Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp OverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 51 52 Laatste
Acties:
  • 350.310 views

Onderwerpen

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17:20

vso

raap voor zijn recht

Yikes het bad begint al bij 26-28 grade, dat word niet lang "verwarmen" vandaag

Als je een party-tent hebt is het wellicht handig om deze eroverheen te plaatsen ..

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

• Jazsie
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 24-11 17:47
vso schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:50:
Yikes het bad begint al bij 26-28 grade, dat word niet lang "verwarmen" vandaag

Als je een party-tent hebt is het wellicht handig om deze eroverheen te plaatsen ..
Vertel mij wat, bezig met de "technische ruimte" maar kom niet echt ver door de warmte.
Volle zon erop is niet te doen hehe.

Deze dagen zijn echt om te genieten ipv in de tuin werken :P

1580 Wp op 0° (vrijwel plat)

• HyperBart
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 17:27

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Op Tweakers kom je vaak heel veel vragen tegen en heel veel antwoorden, maar vaak niet hoe het nu uiteindelijk afgelopen is. Hier ook nog even mijn relaas als beginner. O-)

Uiteindelijk toch de Intex Easy gekocht van 3.6m, vlak voor de eerste Covid-lockdowns in België een ZFP van 4m³ voor een normale prijs op de kop kunnen tikken met een nette 6 wegklep er op. Via een lokale speelgoed winkel voor 25 EUR/ps 2 Intex solar matjes aangeschaft en ik moet zeggen dat dat wel héél veel mogelijkheid tot gebruik toevoegt met kleine kinderen, snel en lekker warm. (y)

Eens het bad op stond vaak zitten testen met wat strips, Ph moet ik relatief vaak uppen in mijn ogen. Ik heb sinds eind mei het bad staan en zit nu al aan 3.5L verbruik van BSI Ph Up.

In het begin liet ik de pomp bijna dag en nacht draaien, ik wou lekker zuiver water en geen risico nemen. Stelselmatig ben ik naar beneden gegaan en via een oude domme mechanische klok laat ik het nu pompen van 11h00 tot 16h00. De warmste stralen neem ik zo mee en het water blijft even proper. Backwashen heb ik voorlopig nog niet (moeten?) doen, de filterdruk blijft rond de 0.5bar en dat is met 2 matjes in serie er bij.
Met dit soort temperaturen moet ik het zwembad snachts opengooien, anders wordt het te warm en heb je er in de dag niks aan.

Een keertje "dom" geweest en vergeten de 6-wegklep van "circulatie" naar "filtratie"-stand te zetten terwijl we 3 dagen van huis weg waren met stevig wat zon. Ik kwam net op tijd terug, water 35 graden en het was wat troebel. Kleine chloorshock van 30mg gedaan voor 5.5m³ en een uurtje later er in gekropen met het advies van @vso in het achterhoofd en de wanden die lichtjes glad voelden goed gepoetst met een doek. 4h later = kraakhelder water *O* .

Voorlopig nog geen last van gebonden chloor maar zowel ongebonden chloor als Ph zakken regelmatig en dan moet ik even snelwerkende chloor er bij doen, ondanks dat er zo goed als permanent 3 à 4 chloortabletten in een floater liggen. Ik zou het fijn vinden als ik het constant op peil kon houden(?)

Ook nog een beetje last van een hééééél klein beetje zwarte stukjes vuil op de bodem. Ik weet niet wat daar tegen helpt, een skimmer zodat die het pakt voor dat het naar de bodem gaat? Of iets anders. Voorlopig leen ik het schepnetje van de buurman en zit dan 10 min alles er uit te vissen.

Al bij al ben ik dus heel blij dat ik de aankoop gedaan heb, zeker in deze tijden en hebben we er al veel plezier aan beleefd. Die pomp en filter doet echt prima zijn werk met glas-korrels en die matjes zijn voorlopig ook prima, even kijken hoe ze het levensduurtechnisch gaan doen en anders gaan we volgend jaar voor een EPDM matje.

Vandaag even niets

• vso

vso

raap voor zijn recht

Jazsie schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:46:
[...]

Vertel mij wat, bezig met de "technische ruimte" maar kom niet echt ver door de warmte.
Volle zon erop is niet te doen hehe.

Deze dagen zijn echt om te genieten ipv in de tuin werken :P
jup zeker genieten van het feit dat je een bad hebt .. en ff lekker af kan koelen.

[Voor 11% gewijzigd door vso op 07-08-2020 18:34]

• vso

vso

raap voor zijn recht

HyperBart schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:46:
Op Tweakers kom je vaak heel veel vragen tegen en heel veel antwoorden, maar vaak niet hoe het nu uiteindelijk afgelopen is. Hier ook nog even mijn relaas als beginner. O-)
Goeie stofzuiger https://www.zwembadstore....stofzuiger-vacuclean.html (deze heb ik zelf) komt met verloopstukken ..

Het is gepiel om de stofzuiger aan te sluiten, (slang vullen met water) stok erop .. maar als je rustig doet dan zuig je al het vuil zo op. voor die paar keer dat ik hem nodig heb is 50,- geen slechte koop

maar een voetenbadje helpt beter :)

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 14:26

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zo, eindelijk aan een klus begonnen die al heeeeel lang op mijn todo lijstje stond : een ombouw voor het oprolmechanisme voor de afdekking.

De breedte van de 'bak' is exact de breedte van de buitenkant van de randstenen, zodat het geheel mooi aansluit.
Op de lange zijdes komen er 5 stuks draadeinde door de tegels (wat een takke klus is dat zeg, gaten boren door betontegels :/ ). De draadeinde komen in de tegel/grond vast te staan met chemische injectiemortel.
Met een moer kan ik dan de hoogte tussen onderkant van de ombouw en de tegel bepalen (zal circa 5cm worden).
Op die manier kan (regen)water makkelijk weglopen zonder dat het hout weg staat te rotten.

De ombouw zal aan alle kanten volledig dichtgemaakt worden, op de voorkant na, daar zal een 'brievenbus' van 1 plank hoog gemaakt worden zodat de afdekking er doorheen kan.

Opties die ik nog wil maken:
- Bovenkant makkelijk eraf te halen voor onderhoud
- Over de hele lengte een tuinslang monteren en gaatjes erin prikken, zodat je makkelijk de afdekking schoon kunt spuiten bij het oprollen
- Borstel plaatsen zodat droog vuil bij op en afrollen er vanzelf afgeveegd word

Zwembad - Braaihok - YouTube - BraaiTV - TBNT

• vso

vso

raap voor zijn recht

Koffie schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 20:48:
Zo, eindelijk aan een klus begonnen die al heeeeel lang op mijn todo lijstje stond : een ombouw voor het oprolmechanisme voor de afdekking.

De breedte van de 'bak' is exact de breedte van de buitenkant van de randstenen, zodat het geheel mooi aansluit.
Op de lange zijdes komen er 5 stuks draadeinde door de tegels (wat een takke klus is dat zeg, gaten boren door betontegels :/ ). De draadeinde komen in de tegel/grond vast te staan met chemische injectiemortel.
Met een moer kan ik dan de hoogte tussen onderkant van de ombouw en de tegel bepalen (zal circa 5cm worden).
Op die manier kan (regen)water makkelijk weglopen zonder dat het hout weg staat te rotten.

De ombouw zal aan alle kanten volledig dichtgemaakt worden, op de voorkant na, daar zal een 'brievenbus' van 1 plank hoog gemaakt worden zodat de afdekking er doorheen kan.

Opties die ik nog wil maken:
- Bovenkant makkelijk eraf te halen voor onderhoud
- Over de hele lengte een tuinslang monteren en gaatjes erin prikken, zodat je makkelijk de afdekking schoon kunt spuiten bij het oprollen
- Borstel plaatsen zodat droog vuil bij op en afrollen er vanzelf afgeveegd word

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Onder het mom van achteraf is "makkelijk", :+ je had net zo goed van die zwenk-wielentjes met rem kunnen pakken op een onderstel en betontegels als 'gewicht' in het frame kunnen mikken .. de rest is relatief simpel .. wat deurborstels en tuinslang op een klik-koppeling oid ..
ps die tegels zijn porreus zat .. en hout aan de binnenkant verven met paar lagen x.y.z verf ..

Anderzijds mooie plek om lange stokken/slangen en andere meuk op te bergen maar daar heb je je technische ruimte ook voor :)

ik zou bovenop iets van (steiger?)buizen doen om bv een handoek te drogen op te hangen oid ..

affijn vast al over na gedacht .. ik houd gewoon van multifunctioneel :)

desalniet te min .. _/-\o_ arbeid met warmweer .. ik geniet dit keer van het zwembad :) (y) keep up the good work

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:22:
[...]

Onder het mom van achteraf is "makkelijk", :+ je had net zo goed van die zwenk-wielentjes met rem kunnen pakken op een onderstel en betontegels als 'gewicht' in het frame kunnen mikken .. de rest is relatief simpel .. wat deurborstels en tuinslang op een klik-koppeling oid ..
ps die tegels zijn porreus zat .. en hout aan de binnenkant verven met paar lagen x.y.z verf ..

Anderzijds mooie plek om lange stokken/slangen en andere meuk op te bergen maar daar heb je je technische ruimte ook voor :)

ik zou bovenop iets van (steiger?)buizen doen om bv een handoek te drogen op te hangen oid ..

affijn vast al over na gedacht .. ik houd gewoon van multifunctioneel :)

desalniet te min .. _/-\o_ arbeid met warmweer .. ik geniet dit keer van het zwembad :) (y) keep up the good work
Nee ik wil iets wat echt stevig op zijn plek staat, en met de plannen voor de tuin heb ik ook geen plek om dat ding te de hele tijd te verhuizen.
Het oprolding had al 2 wielen, maar in de praktijk is verplaatsen onhandig.

Bovenkant is inderdaad meteen een mooie plek voor handdoeken enzo. of om even op te zitten.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Koffie schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:27:
Het oprolding had al 2 wielen, maar in de praktijk is verplaatsen onhandig.
waarom dat zo ? tja wellicht zelf verklarend aan de andere kant ..

ik zou denken dat je gezien het (beperkt) aantal "zwemdagen" soms dat ding ergens anders zou willen zetten maar ja .. staat het echt in de weg ??? denk dat het eerder een lelijk ding is om naar te kijken

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:53:
[...]

waarom dat zo ? tja wellicht zelf verklarend aan de andere kant ..

ik zou denken dat je gezien het (beperkt) aantal "zwemdagen" soms dat ding ergens anders zou willen zetten maar ja .. staat het echt in de weg ??? denk dat het eerder een lelijk ding is om naar te kijken
En daarom dus een ombouw :P

Ik had een loos stukje tuin waar k 'm in de winter zeerzet, maar dat stukje word eind deze zomer omgebouwd tot iets anders.

• vso

vso

raap voor zijn recht

@Koffie a zo :) .. hehehehe lol logisch

• BounceMeister
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Mijn Ph meter is er zojuist mee gestopt, hij laat alleen nog maar 0000 zien.

De metingen waren verder vaak onnauwkeurig, alleen vlak na kalibratie in 3 testoplossingen werkte hij korte tijd goed.

De reviews op amazon.com zijn ook overwegend slecht. Na een paar maanden gaan ze kapot. Het is een goedkoop apparaat (Aliexpress), maar gezien het kleine aantal metingen die ik er mee heb kunnen doen, waren teststripjes vele malen voordeliger.

Niet kopen dus.

• Plenkske
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20:41
Hier is het nu heerlijk afkoelen in het zwembad. Water was ongeveer 27 graden. Elke dag koelt het nu snachts minder af. Maar in de volle zon is dit een heerlijke water temperatuur. Het zal vanavond wel weer wat warmer zijn ;)

• vso

vso

raap voor zijn recht

Plenkske schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:10:
Hier is het nu heerlijk afkoelen in het zwembad. Water was ongeveer 27 graden. Elke dag koelt het nu snachts minder af. Maar in de volle zon is dit een heerlijke water temperatuur. Het zal vanavond wel weer wat warmer zijn ;)
let op je temperatuur .. te warm is echt niet lekker

Wij hebben een partytent over het zwembad gezet zodat je niet teveel schadelijk UV licht op je knar krijgt ..

Sproeikop op mist-stand en de kraan zo "klein" mogelijk open ..

• Plenkske
vso schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:35:
[...]

let op je temperatuur .. te warm is echt niet lekker

Wij hebben een partytent over het zwembad gezet zodat je niet teveel schadelijk UV licht op je knar krijgt ..

Sproeikop op mist-stand en de kraan zo "klein" mogelijk open ..
Ja, ik let op de temperatuur. Zoals het de afgelopen dagen is, is het nog heel fijn afkoelen. Maar moet niet veel warmer worden.

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 20:31
Hmm ik heb de oorzaak van het langzaam dalende waterpeil gevonden. Om de dat moest er toch weer een aardige slok bij in.

Zojuist het gaatje gevonden. Natuurlijk op de bodem, in de hoek met de zijwand -O-

Hopelijk morgen ergens een plaksetje scoren welke fatsoenlijk onder water werkt. Zo niet, dan of blijven bijvullen of nu leegpompen en dan plakken.

• argon007
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 23-11 10:44
Wie o wie helpt mij op weg? ;)
Vandaag voor het eerst mijn Intex zwembad (260 X 160 X 65 CM / 2280Liter) opgezet.

Na het opzetten heb ik 6 quick tabs in de vlotter gelegd maar die waren na een 15 a 20 minuten reeds opgelost (vandaar de quick in de benaming waarschijnlijk ;) ). Ik heb er "slow" tabletten van 20gr liggen.

Hoe breng ik dit badje best op het correct chloor niveau? Met andere woorden hoeveel van die chloor tabletten doen jullie er zo ongeveer in als je het zwembad opzet?

• Jazsie
argon007 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 21:50:
Vandaag voor het eerst mijn Intex zwembad (260 X 160 X 65 CM / 2280Liter) opgezet.

Na het opzetten heb ik 6 quick tabs in de vlotter gelegd maar die waren na een 15 a 20 minuten reeds opgelost (vandaar de quick in de benaming waarschijnlijk ;) ). Ik heb er "slow" tabletten van 20gr liggen.

Hoe breng ik dit badje best op het correct chloor niveau? Met andere woorden hoeveel van die chloor tabletten doen jullie er zo ongeveer in als je het zwembad opzet?
Nog iets meer quick tabs (stuk of 4) en uiteraard ook de "slow" erin houden (niet tijdens het zwemmen).

Dan zal je aardig in de buurt zitten, maar meten is weten! Dus doet maar eerst ;)

• vso

vso

raap voor zijn recht

zoals @Jazsie zegt meten is weten, ..

je schiet blind in de richting van een "doel" .. terwijl WIJ met onze rug ernaar toe staan, en verwacht dat wij weten of jij uberhaupt het schot in de buurt van het doel beland is .. 8)7

je zal vast een "eind" in de buurt zitten .. maar alles is mogelijk

• argon007
Dat snap ik wel. Ik vraag geen exact getal he. Het is volledig nieuw voor mij. Dus is het wel mogelijk om te zeggen als er 1 zo'n quick tab in moet of 50 (bij manier van spreken). Ik bedoel, het is maar om ergens te starten zodat ik geen 20 tests verder ben en het chloor gehalte nog altijd niet op orde is.

[Voor 4% gewijzigd door argon007 op 08-08-2020 22:47]

• vso

vso

raap voor zijn recht

argon007 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 22:46:
Dat snap ik wel. Ik vraag geen exact getal he. Het is volledig nieuw voor mij. Dus is het wel mogelijk om te zeggen als er 1 zo'n quick tab in moet of 50 (bij manier van spreken). Ik bedoel, het is maar om ergens te starten zodat ik geen 20 tests verder ben en het chloor gehalte nog altijd niet op orde is.
bij wijze van spreken: je zou RTFM kunnen doen .. ze staan op elk potje ook v.d teststrips
en anderzijds als je alle posts van dit jaar leest of "zoekt" kan je al veel leren.

maar goed verwacht niet "expert" niveau te halen door gewoon lukraak wat erin te gooien .. het kan goed gaan .. maar het is ook mogelijk dat je 2,2kuub water weg moet laten lopen omdat je kids/jezelf etc met huid en oog irritaties eruit komen . omdat je gewoon teveel erin gedumpt hebt.

meten = weten zoals @Jazsie zei

• argon007
Staat genoteerd !

• HyperBart
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 17:27

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Beste is om een test stripje te gebruiken. Daarna kijken waar je uitkomt.

Op de pot van je tabletten staat een dosering per kuub water en welk resultaat. Dat even vermenigvuldigen. Beter eerst wat te weinig dan te veel en altijd ruim enkele uren pompen er tussen laten voor je opnieuw meet.

Best ook eerst je Ph op orde krijgen heb ik geleerd en daarna je chloor. Dan werkt die laatste het efficientste.

Vandaag even niets

• Trichoglossus
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 18:47
Als ik mijn badje opzet van 6500L dan doe ik 3 tabs van 20 gram in een drijver, en na een aantal dagen kijk ik hoe hoog het chloor is. Op basis daarvan eventueel wat spelen met dosering, of chloor shock toevoegen.
Daarna is het een kwestie van aanvullen als ze vrijwel opgelost zijn.

En pH in de gaten houden, en ophogen/verlagen indien nodig. Het is niet zo moeilijk allemaal.

• Plenkske
Na zo'n warme nacht is het bad nog steeds 27 graden. Vanavond zal het wel 30+ zijn...

• BounceMeister
  • Niet online

Allereerst je Ph in orde krijgen, anders werkt chloor niet goed. Ik denk dat je met 6 minitabs in de buurt zit. Op de verpakking staat hoeveel chloor één tablet maximaal kan toevoegen. Dat moet je omrekenen. De eerste keer doe ik het meestal iets ruimer, bijvoorbeeld 2 erbij. Ze lossen vrijwel gelijk op inderdaad. Ik heb 2,4 kuub, dus vergelijkbaar.
Vervolgens gelijk zo'n long tab in de drijver. Die lost langzaam op en ik doe er een nieuwe bij wanneer hij (bijna) op is.
Met veel zwemmen en warm weer vliegt het chloor je zwembad uit, dus zou ik wat vaker testen totdat je er wat meer "gevoel" voor hebt.

En wanneer je chloorlucht ruikt in je zwembad:
YouTube: That chlorine smell in pools...is actually pee!
;)

• B-Real
B-Real schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 21:43:
Hmm ik heb de oorzaak van het langzaam dalende waterpeil gevonden. Om de dat moest er toch weer een aardige slok bij in.

Zojuist het gaatje gevonden. Natuurlijk op de bodem, in de hoek met de zijwand -O-

Hopelijk morgen ergens een plaksetje scoren welke fatsoenlijk onder water werkt. Zo niet, dan of blijven bijvullen of nu leegpompen en dan plakken.
Gisteren het lek geplakt en het waterpeil lijkt sinds gisteren niet meer te zijn gezakt. Ik ben heel benieuwd of zo'n simpele plakkertje echt afdoende gaat zijn. Sowieso ga ik het nog wel even checken en beter repareren als we het zwembad weer opruimen.

Nu piept het systeem wel dat het zoutgehalte te laag is, wat niet gek is als je de afgelopen dagen enkele duizenden liters water hebt mogen bijvullen :X
Gisteren en ook vandaag weer een aantal kilo's zout in het water gegooid, dus dat komt ook wel weer goed.

Water is nog wel gewoon schoon en netjes, temperatuur bleef ook een beetje schommelen tussen de 23 á 26 graden. Telkens bijvullen met grondwater van een graad of 14 helpt natuurlijk niet :P
We zullen zien hoe warm het water de komende dagen nog gaat worden, om af te koelen is 24 á 25 graden wat ons betreft gewoon dikke prima met dit weer.

• gysman11
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online
Gisteren temperatuur 31 graden! (bad van 3,05 rond). Oef. Geen verwarming, geen zonnematjes. Vond wel dat de flow van het filter minder leek. Zojuist backwash uitgevoerd, geen vuil zichbaar, maar na opnieuw spoelen toch flink meer flow. Recept: 3 minuten backwash, 1 minuut spoelen.

Blijkbaar heeft het backwashen/spelen ook een "opschuddend" effect van het glas waardoor de doorstroming beter is.

edit: ik denk dat ik het blauwe noppenzeil er maar af laat vannacht, zodat er wat temperatuur weg kan.

[Voor 15% gewijzigd door gysman11 op 10-08-2020 13:05]

• BounceMeister
  • Niet online
Ik heb het idee dat er met dit weer meer troep in het water zit. Ook doordat er meer gezwommen wordt natuurlijk.
Eergisteren dacht ik dat mijn CFP kapot was, er kwam bijna geen water meer uit. Maar na het vervangen van het filter, ging het weer voluit.
In deze periode dus maar wat vaker het filter wisselen.

• Plenkske
BounceMeister schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:10:
Ik heb het idee dat er met dit weer meer troep in het water zit. Ook doordat er meer gezwommen wordt natuurlijk.
Eergisteren dacht ik dat mijn CFP kapot was, er kwam bijna geen water meer uit. Maar na het vervangen van het filter, ging het weer voluit.
In deze periode dus maar wat vaker het filter wisselen.
Filter controle is altijd goed ja. Maar er is ook wat meer chloor nodig bij dit weer. Ik doe er nu bijna elke dag quick tabs in en ik heb een paar keer getest. Toch iets minder chloor aanwezig dan voor het hete weer.

• vso

vso

raap voor zijn recht

ik heb hem in circulatie stand staan, dan krijg ik net wat meer warmer water .. 32/34 ongeveer

maar af en toe toch weer terug zetten op filter stand

• backupdevice
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 26-11 14:49
Trichoglossus schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 09:47:
[...]

Als ik mijn badje opzet van 6500L dan doe ik 3 tabs van 20 gram in een drijver, en na een aantal dagen kijk ik hoe hoog het chloor is. Op basis daarvan eventueel wat spelen met dosering, of chloor shock toevoegen.
Daarna is het een kwestie van aanvullen als ze vrijwel opgelost zijn.

En pH in de gaten houden, en ophogen/verlagen indien nodig. Het is niet zo moeilijk allemaal.
Dat doe ik ook , maar op dagen als vandaag liggen de kinderen de hele dag in het zwembad en moet ik wel elke dag quick tabs gebruiken . De 20gr tabletten zijn toch om een niveau vast te houden ?

Kamado Joe Classic | if you're lookin', you ain't cookin

• BounceMeister
  • Niet online
backupdevice schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:55:
[...]

Dat doe ik ook , maar op dagen als vandaag liggen de kinderen de hele dag in het zwembad en moet ik wel elke dag quick tabs gebruiken . De 20gr tabletten zijn toch om een niveau vast te houden ?
Dat "probleem" heb ik ook. De chloordrijver krijgt geen tijd om traag chloor toe te voegen. Hij gaat eruit tijdens het zwemmen. Daarom net een inline chloordispenser besteld bij intratuin. (Wat een vreselijk trage site en nog tragere app hebben die zeg. Bestelling niet bevestigd nog, dus geen idee of dat ooit aankomt).
Vanavond maar weer een handje quick chloortabs in de drijver doen.

• Trichoglossus
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 18:47
BounceMeister schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:34:
[...]

Dat "probleem" heb ik ook. De chloordrijver krijgt geen tijd om traag chloor toe te voegen. Hij gaat eruit tijdens het zwemmen. Daarom net een inline chloordispenser besteld bij intratuin. (Wat een vreselijk trage site en nog tragere app hebben die zeg. Bestelling niet bevestigd nog, dus geen idee of dat ooit aankomt).
Vanavond maar weer een handje quick chloortabs in de drijver doen.
Ik hang soms wat chloortabletten in een zakje voor de uitlaat van de pomp. Die lossen dan uiteraard wat sneller op dan in de drijver. Lijkt me even goed werken als zo'n chloor dispenser, en kost niets ;)

Scheelt wel dat hier geen kinderen in het zwembad komen.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Chloor deze dagen erin houden is uitdagend, maar houd het zoveel mogelijk op peil geen overdaad .. alleen houd het weer in de gaten .. moment dat het om dreigt te slaan (kouder) ff wat meer chloor erin dumpen dat is wanneer in mijn ervaring/idee de grootste kans is voor algen ..

• mikeyzut
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 25-11 08:10
Trichoglossus schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:03:
[...]

Ik hang soms wat chloortabletten in een zakje voor de uitlaat van de pomp. Die lossen dan uiteraard wat sneller op dan in de drijver. Lijkt me even goed werken als zo'n chloor dispenser, en kost niets ;)

Scheelt wel dat hier geen kinderen in het zwembad komen.
Doe ik hier ook als het even een boost moet krijgen, echter ik gebruik de inlaatfilter van het zwembad en zet die op de uitlaat. De filter kun je open draaien en dan doe ik hier de brokjes chloor in.

• Dennahz
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15:41

Dennahz

Life feels like hell should.

M'n water is wat melkachtig de laatste dagen, terwijl de waarden relatief goed zijn. Gister even wat flokkingsmiddel erin gegooid en vannacht de pomp laten circuleren.

Wat ik wel zie, is dat m'n pH waarde telkens zakt. Ook al gooi ik er een shitload PH+ in. Na een dag of 2 zit het weer rond de 7.0. Naar het schijnt komt dat door iets als de "alkaliteit".... nooit van gehoord verder.. maar heb daar ook iets voor besteld.

Ze bedenken ook steeds wat nieuws hé :+

Twitter

• Ninjaman
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 17:52
Dennahz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:34:
M'n water is wat melkachtig de laatste dagen, terwijl de waarden relatief goed zijn. Gister even wat flokkingsmiddel erin gegooid en vannacht de pomp laten circuleren.

Wat ik wel zie, is dat m'n pH waarde telkens zakt. Ook al gooi ik er een shitload PH+ in. Na een dag of 2 zit het weer rond de 7.0. Naar het schijnt komt dat door iets als de "alkaliteit".... nooit van gehoord verder.. maar heb daar ook iets voor besteld.

Komt dit niet gewoon door zonnebrand creme? :+

• spokje
  • Nu online
Of teveel sex

https://nos.nl/video/2343...klaarkomende-oesters.html

[Voor 77% gewijzigd door spokje op 11-08-2020 09:48]

• Dennahz

Dennahz

Ninjaman schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:39:
[...]

Komt dit niet gewoon door zonnebrand creme? :+
Dat de pH telkens zakt? Nah. Dat doet ie al een tijdje. Het moet gewoon helder zijn.
Owww.... mag ook niks meer tegenwoordig :r

[Voor 33% gewijzigd door Dennahz op 11-08-2020 09:53]

Twitter

• hollandnick
  • Laatst online: 16:11
Dennahz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:48:
[...]

Dat de pH telkens zakt? Nah. Dat doet ie al een tijdje. Het moet gewoon helder zijn.
Heb inderdaad hetzelfde probleem. Probeer nu dus hele dagen te filteren en verversen van het water door 1/5e bijvoorbeeld weg te spoelen en koud water toe te voegen. Lijkt nu een heel stuk helderder en de PH zit nu ook weer op 7,4

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Bas0mniia
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 18:58
Help!

Afgelopen maanden heb ik met veel interesse dit topic gevolgd en voor de drukte alle zwembadspullen besteld (het was alleen even wachten op de EPDM matten). Sinds eind mei ongeveer staat het zwembad (10800 liter) en liggen de kids er bijna dagelijks in. Ph waarde en chloor waren altijd in orde, tot een paar dagen geleden... De wanden begonnen glad aan te voelen en het water was niet meer zo helder. Ook al voegde ik meer tabletten toe in de dispenser, de chloorwaarde ging niet omhoog.

Wat mij vervolgens opviel, was dat het water in de dispenser niet meer langzaam omhoog kwam (de dispenser staat onder het waterniveau). Voorheen gebeurde dat wel. Vanmorgen heb ik het water en de meeste tabletten uit de dispenser gelepeld, maar het water steeg daarna niet meer. Ook het draaien van de toevoerknop (?) leek helemaal niks te doen.

Herkent iemand dit? Is de dispenser stuk? Op de bodem van de dispenser (merk Interline) zie ik wel een soort ventiel, maar geen idee hoe (en of?) ik daar aan kan draaien.

• BlazeMuis
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 19:47
Ik heb een zwembad van +- 2600L achter in de tuin staan. Ik gooi er avond 2 quick mini chloortabletten in, dat lijkt prima te zijn. Ik heb in ieder geval nergens last van.

Wel gooi ik om de 2 dagen 25% van het water eruit wat ik weer vervang door warm water. Zo heb ik elke middag een lekker lauw-warm zwembad.

Een pomp heb ik niet, helaas. Overal uitverkocht.

Xbox: BlazeMuis | PS5: NL-BFLA | Schuur: 4580Wp Noord & Zuid | Keuken: 1185Wp Zuid

• hollandnick
BlazeMuis schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:54:
Ik heb een zwembad van +- 2600L achter in de tuin staan. Ik gooi er avond 2 quick mini chloortabletten in, dat lijkt prima te zijn. Ik heb in ieder geval nergens last van.

Wel gooi ik om de 2 dagen 25% van het water eruit wat ik weer vervang door warm water. Zo heb ik elke middag een lekker lauw-warm zwembad.

ik weet dat 2600L niet heel veel is, maar is dit niet enorme water verspilling? Ik heb zelf namelijk heel de zomer maar 1x 1/5e van het bad ververst omdat de PH te laag was en het water wat wazig ( en niet na een week weg ging )

• BlazeMuis
hollandnick schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:00:
[...]

ik weet dat 2600L niet heel veel is, maar is dit niet enorme water verspilling? Ik heb zelf namelijk heel de zomer maar 1x 1/5e van het bad ververst omdat de PH te laag was en het water wat wazig ( en niet na een week weg ging )
Dat is inderdaad verspilling, echter heb ik de voorkeur voor een warm bad. Als ik een pomp, solarmatten e.d. moet kopen ben ik uiteindelijk veel meer kwijt dan een beetje water/gas.

Xbox: BlazeMuis | PS5: NL-BFLA | Schuur: 4580Wp Noord & Zuid | Keuken: 1185Wp Zuid

• hollandnick
BlazeMuis schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:02:
[...]

Dat is inderdaad verspilling, echter heb ik de voorkeur voor een warm bad. Als ik een pomp, solarmatten e.d. moet kopen ben ik uiteindelijk veel meer kwijt dan een beetje water/gas.
Wat is warm? Mijn bad van 4kuub wordt elke dag (nu iig) bijna 30 graden, wat ikzelf overigens een perfecte temperatuur vind. En zijn die intex pompjes van 4/5 tientjes niet meer te koop?

• BlazeMuis
hollandnick schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:15:
[...]

Wat is warm? Mijn bad van 4kuub wordt elke dag (nu iig) bijna 30 graden, wat ikzelf overigens een perfecte temperatuur vind. En zijn die intex pompjes van 4/5 tientjes niet meer te koop?
Mijn zwembad staat onder een overkapping omdat ik zeer snel verbrand. Dus het water wordt niet zo heel warm door de zon.

Pompen zijn nergens meer verkrijgbaar, wij zijn gisteren naar elke bouwmarkt en intratuin gereden wat op maximaal een half uur rijden zat. Er zijn volgens diverse medewerkers heel veel mensen opzoek naar de wat goedkopere pompen.

• DonJunior
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 16:48
BlazeMuis schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:22:
[...]

Mijn zwembad staat onder een overkapping omdat ik zeer snel verbrand. Dus het water wordt niet zo heel warm door de zon.

Pompen zijn nergens meer verkrijgbaar, wij zijn gisteren naar elke bouwmarkt en intratuin gereden wat op maximaal een half uur rijden zat. Er zijn volgens diverse medewerkers heel veel mensen opzoek naar de wat goedkopere pompen.
https://www.bol.com/nl/p/...-filter/9200000059133597/

Vandaag besteld.. morgen in huis..

650L weggooien omdat het niet warm genoeg is.. met de nieuwsberichten van de laatste dagen vind ik dit echt onbegrijpelijk. Sowieso waarom de badjes allemaal zo ram vol moeten zitten.
Ik heb een kruidvat opblaasbadje.. en die doe ik 1/4 vol met water.. glijbaan er in en de kinder hebben heel de dag lol. 's avonds gaat er een hoes overheen en de volgende dag is het water weer lekker warm..
Gisteren met die snikhete dag moest ik op zolder werken waar het uiteindelijk op liep tot 37 graden... dan is zelfs zo'n klein beetje water helemaal prima om af te koelen.

• B-Real
Volgens mij verdien je een pomp en een solarmat of een andere oplossing toch redelijk rap terug met de besparing op gas bij het verwarmen van 2600 liter water.

Wat zijn jullie overigens kwijt aan alle chloortabletten e.d.?
Ik lees toch behoorlijk wat moeilijkheden met het water goed houden, ik ondervind dat absoluut niet met ons zoutsysteem.

Ik heb ons bad eind juni gevuld (circa 12.000 liter). Tussentijds paar keer wat moeten bijvullen, wat dus een klein lekje bleek. Sinds dit geplakt is verlies ik geen water meer ("afkloppen").

Bij het vullen, op gevoel, zout toegevoegd. Zolang het systeem niet piept en het water er goed uit ziet en ruikt vind ik het goed. Afgelopen weekend gaf het systeem aan dat er te weinig zout in zat, logisch na het af en toe moeten bijvullen uiteraard, ik heb toen een kilo of 5 zou toegevoegd.

Verder nul omkijken naar. Zandfilterpomp draait dagelijks van 8 tot 12 en we zetten hem als we in het bad gaan.

Water is vanaf dag 1 kraak helder en ruikt niet

• hollandnick
B-Real schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:31:
Volgens mij verdien je een pomp en een solarmat of een andere oplossing toch redelijk rap terug met de besparing op gas bij het verwarmen van 2600 liter water.

Wat zijn jullie overigens kwijt aan alle chloortabletten e.d.?
Ik lees toch behoorlijk wat moeilijkheden met het water goed houden, ik ondervind dat absoluut niet met ons zoutsysteem.

Ik heb ons bad eind juni gevuld (circa 12.000 liter). Tussentijds paar keer wat moeten bijvullen, wat dus een klein lekje bleek. Sinds dit geplakt is verlies ik geen water meer ("afkloppen").

Bij het vullen, op gevoel, zout toegevoegd. Zolang het systeem niet piept en het water er goed uit ziet en ruikt vind ik het goed. Afgelopen weekend gaf het systeem aan dat er te weinig zout in zat, logisch na het af en toe moeten bijvullen uiteraard, ik heb toen een kilo of 5 zou toegevoegd.

Verder nul omkijken naar. Zandfilterpomp draait dagelijks van 8 tot 12 en we zetten hem als we in het bad gaan.

Water is vanaf dag 1 kraak helder en ruikt niet
Misschien een hele stomme vraag, maar is het water dan niet ook zout? :+ lijkt mij zelf namelijk echt een nadeel, maar ik houd dan ook totaal niet van de zee ( en strand ). Maar ben juist gek op een zwembad, juist door het schone "drinkbare" water :P

• B-Real
hollandnick schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:35:
[...]

Misschien een hele stomme vraag, maar is het water dan niet ook zout? :+ lijkt mij zelf namelijk echt een nadeel, maar ik houd dan ook totaal niet van de zee ( en strand ). Maar ben juist gek op een zwembad, juist door het schone "drinkbare" water :P
Dacht ik eerst ook, maar nee dat is niet het geval. Het systeem zet het zout om in chloor, uiteindelijk zit er maa 1/10 zout in t.o.v. zeewater. Dat proef je niet.

Wat ik zelf een nadeel vind aan zwembaden is de sterke chloorlucht, ook dat ruik ik bij die van ons niet. Alleen als ik mijn neus onder het afdekzeil steek ruik je heel licht een zwembadlucht.

De vorige bewoners van onze woning hebben alles achter gelaten (half ingebouwd in de tuin), anders hadden we waarschijnlijk niet eens een zwembad gehad. Maar op deze manier vind ik het erg prettig werken :)

• hollandnick
B-Real schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:42:
[...]

Dacht ik eerst ook, maar nee dat is niet het geval. Het systeem zet het zout om in chloor, uiteindelijk zit er maa 1/10 zout in t.o.v. zeewater. Dat proef je niet.

Wat ik zelf een nadeel vind aan zwembaden is de sterke chloorlucht, ook dat ruik ik bij die van ons niet. Alleen als ik mijn neus onder het afdekzeil steek ruik je heel licht een zwembadlucht.

De vorige bewoners van onze woning hebben alles achter gelaten (half ingebouwd in de tuin), anders hadden we waarschijnlijk niet eens een zwembad gehad. Maar op deze manier vind ik het erg prettig werken :)
Oh cool :> Sinds dit jaar is de gekte pas bij mij begonnen dus heb me nog niet verder ingelezen op andere systemen zoals die jij hebt. Maar ik hoor inderdaad alleen voordelen dan tegenover een "klassieke" setup

• Ninjaman
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 17:52
Dennahz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:48:
[...]

[...]

Owww.... mag ook niks meer tegenwoordig :r
Nee de kleur van het water ;) Ik had namelijk voor dit weekend het water kraak helder en na wat vrienden op bezoek gehad (Waarvan de meeste zich hadden ingesmeerd) te hebben vrijdag en zondag is het water wat "witter" geworden. Ik hoop dat het water helderder wordt als ik het paar dagen niet zo intensief gebruik doormiddel van het filter.

• BounceMeister
  • Niet online
Dennahz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:34:

Wat heb je besteld? Ik heb namelijk ook steeds een lage ph en gooi er nu steeds ph+ bij. Water is wat troebel aan het eind van de dag, chloor ook helemaal weg. Er wordt wel veel in gezwommen door de kids.
Filter moet ik nu om de dag wisselen.

• Togi
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 19:01
€219 8)7
Zelfs de goud prijs is op dit moment lager

• Plenkske
Waarschijnlijk wordt het water wel iets troebeler doordat er meer gebruik van wordt gemaakt en meer zonnebrand erin.
Ik zie het een klein beetje aan het eind van de dag. In de avond dus, als de zon al wat weg is. Het lijkt ook een beetje gezichtsbedrog omdat het licht helemaal anders is dan overdag. In de ochtend/middag is ons water namelijk kraakhelder!

Afgelopen dagen een paar keer getest en de test strip geeft bij mij nog dezelfde ph en een iets lagere chloorwaarde dan voorheen. Daarom doe ik nu elke dag wat quick tabs chloor erin in de avond. Ik filter nog op dezelfde tijden en ik heb er deze aqualoon filter bollen in zitten, nadat de eerste filter helemaal vies was. Deze zitten er nog niet zo lang in en ik ben van plan om vanavond even te kijken hoe ze er nu uit zien. En een beetje schoon maken.

Wat ik ook nog moet doen is de bodem stofzuigen, ik heb een simpele met zo'n zak eraan.
Ik borstel wel regelmatig en gebruik het schepnet meerdere keren per dag.
Maar langzaam zie ik wat meer op de bodem liggen. Ik vind het nog wel erg mee vallen, gezien het bad nu 2 maanden staat. Voetenbadje helpt al veel :)

• Jazsie
BounceMeister schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:07:
[...]

Wat heb je besteld? Ik heb namelijk ook steeds een lage ph en gooi er nu steeds ph+ bij. Water is wat troebel aan het eind van de dag, chloor ook helemaal weg. Er wordt wel veel in gezwommen door de kids.
TA+ is mijn gok ;) https://www.toppy.nl/cate...mbadwater/alkaliteit.html
Togi schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:14:
[...]
€219 8)7
Leuk he, bol.com ;) Bol doet er zelf ook niks aan en dan krijg je dit.

Hoop echt dat er niemand in trapt maar heb zo mijn twijfels...

Dacht dat Marktplaats erg was maar bol.com partners kunnen er ook wat van :9~

• Jur gen
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 16:20
mikeyzut schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:12:
[...]
Doe ik hier ook als het even een boost moet krijgen, echter ik gebruik de inlaatfilter van het zwembad en zet die op de uitlaat. De filter kun je open draaien en dan doe ik hier de brokjes chloor in.
Of je koopt voor €1,- zo'n watten-etuitje en gooi daar je tabletten in en knoop die voor je uitlaat

Polestar 2

• BounceMeister
  • Niet online
Togi schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:14:
[...]

€219 8)7
😳 Dat is een pomp van een paar tientjes! Wel erg hoor, die woekerprijzen.

• B-Real
Beetje tweaker maakt dan zelf zo'n filterpomp toch?

Filter kost 12eu zie ik. Stuk PVC ophalen bij de bouwmarkt waar het filter zowel qua diameter als hoogte inpast. Paar gaten erin voor de in/uitgang en een vijverpomp van een paar tientjes om het water er naar toe te pompen.

is de moeite waard en geen rocket science lijkt mij.

Ik vond het aansluiten van mijn solarbollen op de zandfilterpomp ook teveel gedoe in mijn situatie. Ik had nog een oude vijverpomp (voor zo'n sierfonteintje) liggen en deze heb ik in het zwembad gehangen en pompt het water door een drietal sollarbollen. Werkt prima en koste bovenal ook niets, want lag nog in de schuur :)

• vso

vso

raap voor zijn recht

BlazeMuis schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:54:

je kan een DIY filterpomp maken ..

benodigdheden:
- aquarium pomp + 2 a 3m slang.
- veiligheids ding + verleng kabel https://www.winparts.nl/c...verbindingen/p680047.html
- emmer met deksel (schroefbaar bij voorkeur)
- oud kussen/watten / filterbollen oid ..
- "trap" .. (verhoging)

beetje vijver pomp kan ook (Duh) en vijver filterbox ..

Let op dit kan je niet met "gezond verstand" aan hebben terwijl de kids erin spelen .. immers aquarium pomp is 230v .. en laten we veiligheid voorop zetten .

wat je doet is je pompt met de aquariumpomp via slang de emmer in ..(pomp hang je halverwege de wand) in de emmer zit je filter medium .. watten(bollen) werken het beste .. en laat zwaarte kracht de rest doen .. gaatje in de emmer ofzo .. wees creatief :)

de trap is om je spul aan te hangen/op te zetten

@B-Real je was me voor ;) .. ik denk het "grootste" probleem van PVC is als je bv rioolpijp gebruikt dat je het water door de CRP filter moet krijgen .. en de slang moet zien te verbinden ..

pomp kan je wellicht ook extern maar dan zit je met je slang verbindingen ..

[Voor 11% gewijzigd door vso op 11-08-2020 14:14]

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 20:29
Jazsie schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:22:
Grappig, is in een week tijd bijna in prijs verdubbeld dus. Betaalde bij dezelfde winkel voor deze pomp en 6 extra filters toen nog 184,-

Hoop geld, maar normaal sla ik het stuk ergens in Spanje of Italië. Thuisblijven is een stuk goedkoper en net zo warm.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• hollandnick
hoevenpe schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:06:
[...]

Grappig, is in een week tijd bijna in prijs verdubbeld dus. Betaalde bij dezelfde winkel voor deze pomp en 6 extra filters toen nog 184,-

Hoop geld, maar normaal sla ik het stuk ergens in Spanje of Italië. Thuisblijven is een stuk goedkoper en net zo warm.
je hebt toch niet 184 euro betaald voor een goedkoop intex pompje van 2m3/u? :? Er zijn genoeg zandfiltersystemen te koop voor ~200 die makkelijk 6m3 of 8m3 kunnen verplaatsen. Dat zou ik echt mega zonde vinden van je geld

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 20:29
hollandnick schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:16:
Er zijn genoeg zandfiltersystemen te koop voor ~200 die makkelijk 6m3 of 8m3 kunnen verplaatsen. Dat zou ik echt mega zonde vinden van je geld
Maar zijn die ook binnen 24u geleverd in een hittegolf? ;)

Vraag en aanbod...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20:46

Crazy-

Best life ever

Het DIY project tbv solarmat had in wat uitgesteld; het verwerken met alleen tie-wraps ging niet zoals in hoopt en ben toen maar even gaan denken...

Toen bedacht ik me dat vloerverwarming met hetzelfde principe vastgemaakt wordt 😎

Zo gezegd zo gedaan: bulk 40mm ankerclips (300) besteld voor 20€ en een pak isolatiemateriaal

Na een maand wachten eindelijk de ankerclips binnen 🧐 (nl webshop, waren nergens meer leverbaar bleek...)

Anyway: het resultaat!

Ik ga de boel in houten bakken plaatsen, hiermee heb ik de onderkant prima geïsoleerd gelijk (40mm EPS) en alles zit lekker vast!

Nu nog even exact uitmeten hoe groot 1 bak gaat worden. Dus eerst maar even een spiraal maken van 25m slang.

Doel is 4x25m parallel (heb per ongeluk 2 stukken van 12,5m geknipt, die zie je op de foto, ik moet die maar verbinden weer)

Ruim een maand geleden ook de 6m3/u ZFP ontvangen van Intex. Wat een verademing! (En wat een kracht haha). Geen gezeur met die duffe cartridge filters, water kraakhelder... perfect.

Volgend jaar groter bad (nu 260x160...) (vrouw is ook om 😇)

[Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 11-08-2020 14:23]

6,3kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP - 80l. E-boiler - gasloos

• hollandnick
hoevenpe schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:17:
[...]

Maar zijn die ook binnen 24u geleverd in een hittegolf? ;)

Vraag en aanbod...
nou nee dat wss niet, maar 3-5 dagen wel. In principe kan je makkelijk een zwembad de eerste week zonder filtersysteem gebruiken. Een vriend van me heeft zelfs de hele zomer een bad (4/5kuub) opstaan zonder pomp. ( of ik dat moet geloven en ook echt kan geen idee ) Maar zou zelf echt uit principe geen product kopen wat nu 600% duurder is

• vso

vso

raap voor zijn recht

Crazy- schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:21:
Het DIY project tbv solarmat had in wat uitgesteld; het verwerken met alleen tie-wraps ging niet zoals in hoopt en ben toen maar even gaan denken...

Toen bedacht ik me dat vloerverwarming met hetzelfde principe vastgemaakt wordt 😎

Zo gezegd zo gedaan: bulk 40mm ankerclips (300) besteld voor 20€ en een pak isolatiemateriaal

Na een maand wachten eindelijk de ankerclips binnen 🧐 (nl webshop, waren nergens meer leverbaar bleek...)

Anyway: het resultaat!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ga de boel in houten bakken plaatsen, hiermee heb ik de onderkant prima geïsoleerd gelijk (40mm EPS) en alles zit lekker vast!

Nu nog even exact uitmeten hoe groot 1 bak gaat worden. Dus eerst maar even een spiraal maken van 25m slang.

Doel is 4x25m parallel (heb per ongeluk 2 stukken van 12,5m geknipt, die zie je op de foto, ik moet die maar verbinden weer)

Ruim een maand geleden ook de 6m3/u ZFP ontvangen van Intex. Wat een verademing! (En wat een kracht haha). Geen gezeur met die duffe cartridge filters, water kraakhelder... perfect.

Volgend jaar groter bad (nu 260x160...) (vrouw is ook om 😇)
erhm .. eps en zonlicht gaat niet goed samen (lees de hitte) dus als je er van plan bent een "glas" eroverheen te plaatsen .. DON't .. je kan beter hout (multiplex) en de binnenkant met kachelzwart (speciale spuitbus bij de action) de boel zwart spuiten .. voor max effect.

• vso

vso

raap voor zijn recht

hollandnick schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:23:
[...]

nou nee dat wss niet, maar 3-5 dagen wel. In principe kan je makkelijk een zwembad de eerste week zonder filtersysteem gebruiken. Een vriend van me heeft zelfs de hele zomer een bad (4/5kuub) opstaan zonder pomp. ( of ik dat moet geloven en ook echt kan geen idee ) Maar zou zelf echt uit principe geen product kopen wat nu 600% duurder is
4,5 kuub na een week is "groen" kan ik je uit ervaring vertellen met het wisselend weer 100% kans ..max 2 weken .. afgedenkt of niet. tenzij je het chloor niveau erg hoog houd maar dan nog ..

Daarnaast wij mensen zijn erg vies van nature .. als ik hem 4 uur alleen in circulatie stand zet met dit weer wordt het water melk achtig. (4 kids spelend) ..

• Dennahz

Dennahz

BounceMeister schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:07:
[...]

https://www.toppy.nl/product/8428/aqua-easy-ta-1-kg.html dit spul.

Naar het schijnt zakt je pH als er te weinig alkaliteit in je zwembad zit. Dus ik smijt er wel wat in op basis van hetgeen dat er op de verpakking staat (voorzichtig, niet in 1x 5kg natuurlijk) en kijk of het stabieler blijft.

Ik ga hier niet nog een speciale meter voor aanschaffen iig :p Het moet wel leuk blijven allemaal.

Twitter

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

vso schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:28:
[...]

erhm .. eps en zonlicht gaat niet goed samen (lees de hitte) dus als je er van plan bent een "glas" eroverheen te plaatsen .. DON't .. je kan beter hout (multiplex) en de binnenkant met kachelzwart (speciale spuitbus bij de action) de boel zwart spuiten .. voor max effect.
Best dom; niet aan gedacht eigenlijk

EPS kan tot Max 80 graden inderdaad; afdekken (glas of polycarbonaat) weet ik nog niet...

Helaas gaan die clips niet het hout in (plastic clips) Stom; daar gaat m’n idee

• vso

vso

raap voor zijn recht

Crazy- schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:40:
[...]

EPS kan tot Max 80 graden inderdaad; afdekken (glas of polycarbonaat) weet ik nog niet...

gaatje boren werkt toch :? clips erdoorheen duwen met dotje kit oid (bitumen lijm oid) piepschuim achterop
heb je toch nog profijt van beide

Niks is dom, en we helpen elkaar met tweaken .. dat is de kern van forums naar mijn idee..

[Voor 8% gewijzigd door vso op 11-08-2020 15:34]

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

vso schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:33:
[...]

gaatje boren werkt toch :? clips erdoorheen duwen met dotje kit oid (bitumen lijm oid) piepschuim achterop
heb je toch nog profijt van beide

Niks is dom, en we helpen elkaar met tweaken .. dat is de kern van forums naar mijn idee..
Haha zeker zeker :-)

Ik ga eens kijken of gaatjes boren een optie is; clips zijn redelijk breed. dan zijn tie-wraps wellicht net zo handig

Piepschuim erachter is zeker geen punt; komen ze achter de bak. (Maar daar maak ik mij niet druk om ;-))

• bgrr
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
Test strips op :-(

Wat een prijzen durven ze vragen momenteel voor die dingen. Ben ze tot 30 eu tegen gekomen voor 50 stuks.
Zag dat jullie veel zaken doen met toppy en gelukkig daar een beetje normale prijzen :-)

In mijn zoektocht kwam ik ook nog deze tegen bij Aliexpress.

https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_

Zijn deze net zo betrouwbaar als de strips van interline of het merk wat ze bij Toppy verkopen ?

• BounceMeister
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:28:
[...]

Hoe zit dat precies? EPS zou volgens google tot 80 graden aankunnen, kortstondig wat hoger tot 110 graden. Dat is ongeveer hetzelfde als de tyleenslangen. Tevens is EPS UV bestendig. Ik heb geen ervaring met EPS, maar wat gaat er dan mis?

• BounceMeister
  • Niet online
bgrr schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:28:
Test strips op :-(

Wat een prijzen durven ze vragen momenteel voor die dingen. Ben ze tot 30 eu tegen gekomen voor 50 stuks.
Zag dat jullie veel zaken doen met toppy en gelukkig daar een beetje normale prijzen :-)

In mijn zoektocht kwam ik ook nog deze tegen bij Aliexpress.

https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_

Zijn deze net zo betrouwbaar als de strips van interline of het merk wat ze bij Toppy verkopen ?
Ik had 5in1 strips van Ali, maar sommige watjes die op dat stripje zitten, zijn wat pluizig en de kleur is wat vaag. Ze hebben ook van die setjes met druppels bij Ali, maar wel hopen dat dat heel aankomt.

Bij intratuin kost een potje 3in1 teststrips 9 euro. 5in1 was 13 euro geloof ik. Online te bestellen, gratis afhalen in de winkel. Ze lijken wel op de strips van Ali, per 10 in een alu folie verpakt, maar dan met nederlands label erop.

[Voor 7% gewijzigd door BounceMeister op 11-08-2020 18:47]

• vso

vso

raap voor zijn recht

BounceMeister schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:30:
[...]

Hoe zit dat precies? EPS zou volgens google tot 80 graden aankunnen, kortstondig wat hoger tot 110 graden. Dat is ongeveer hetzelfde als de tyleenslangen. Tevens is EPS UV bestendig. Ik heb geen ervaring met EPS, maar wat gaat er dan mis?
niet veel als je alleen EPS in de zon zet .. maar voeg zwarte verf (of zwarte slang) toe en tja dat kan wat warmer worden .. voeg een "lens" en/of "afsluiting" in de vorm van plastic/glas toe en die temp kan rap oplopen..

maar smelten is het probleem niet (direct) als je er kracht op zet in de vorm van waterdruk .. en je materiaal word zacht .. dan word je ook niet vrolijk.

Ik acht niet dat het geheel blijft zitten de zomer niet erg groot met deze temps .. maar goed

• Dennahz

Dennahz

Ik heb nog wel zo'n filterpomp staan, volgens mij een zwaardere variant. Begrijp ik nou goed dat die dingen goud waard zijn? Staat hier niks te doen in 't hok :+

Twitter

• vso

vso

raap voor zijn recht

Dennahz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:46:
[...]

Ik heb nog wel zo'n filterpomp staan, volgens mij een zwaardere variant. Begrijp ik nou goed dat die dingen goud waard zijn? Staat hier niks te doen in 't hok :+
blijkbaar kan je er de aanschafprijs uithalen ja ..

• Dennahz

Dennahz

vso schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:14:
[...]

blijkbaar kan je er de aanschafprijs uithalen ja ..
Maar eens kijken of alles nog werkt dan. Volgens mij zat ie toen bij m'n zwembad. Week of 2 gebruikt en toen direct een ZFP gekocht :p

Twitter

• vso

vso

raap voor zijn recht

Dennahz schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 00:10:
[...]

Maar eens kijken of alles nog werkt dan. Volgens mij zat ie toen bij m'n zwembad. Week of 2 gebruikt en toen direct een ZFP gekocht :p
Zou eerder een PB sturen naar iemand die hem nodig heeft ;)

Trouwens dit verhaal zet me wel aan het denken, reserve pomp is wel erg prettig ..@Koffie of anderen iemand iets zinnigs te zeggen over de levensduur van ZFP pompen ?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 00:18:
[...]

Trouwens dit verhaal zet me wel aan het denken, reserve pomp is wel erg prettig ..@Koffie of anderen iemand iets zinnigs te zeggen over de levensduur van ZFP pompen ?
Ik vind een filterpomp en spare houden vrijwel hetzelfde als een harddisk op de plank leggen.
De ene pomp/disk is binnen een jaar in de garantie stuk en de ander houd het 15 jaar uit. Beide zelfde merk en model.
Spare unit idem dito : als je een relatief dure pomp op de plank gaat leggen is hij wellicht achterhaald wanneer je 'm in moet zetten.
En meestal lukt het je wel om een pomp te vinden die de volgende dag in huis is.

Ik zou eerder 'investeren' in beveiliging die detecteert dat je pomp het niet doet. Vorige winter bleek mijn pomp stuk te zijn gegaan. Heeft een week of 2 geduurd voor ik er achter was.

Ombouw voor de afdekking is inmiddels klaar hier :Y)
Omdat er wat chemische injectie mortel moest drogen, kon ik 'm maandagavond niet oprollen (want er loopt dan allemaal water uit de afdekking) dus maandag op dinsdagnacht heeft de afdekking op het water gelegen.
Dat heb ik geweten zeg, water was amper afgekoeld die nacht :/
Afgelopen nacht van 02:00 tot 07:00 gepompt (over de matten) om maar wat af te koelen. Om 7 uur vanochtend was het net 28,9

Ik zou kunnen stoppen met pompen over de matten, maar met deze temperaturen moet je dan eigenlijk je matten leeg laten lopen en open laten staan.

De grote buis waar je alles aan oprolt bestaat uit 3 onderdelen : een linkerbuis een rechterbuis en een holle buis waar de linker en rechterbuis in kunnen schuiven. Op die manier kun je de lengte van je oprolbuis bepalen door de boel in of uit elkaar te schuiven.
1 van de buizen heb ik ingekort zodat de totale buis korter gemaakt kan worden dan de afmetingen in de bekisting.
Mocht ik ooit voor onderhoud dat ding eruit moeten halen, hoef ik alleen de bovenkant los te schroeven, dek afrollen en de buizen in elkaar schuiven.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Jazsie schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:22:
[...]

TA+ is mijn gok ;) https://www.toppy.nl/cate...mbadwater/alkaliteit.html

[...]

Leuk he, bol.com ;) Bol doet er zelf ook niks aan en dan krijg je dit.

Dacht dat Marktplaats erg was maar bol.com partners kunnen er ook wat van :9~
Alkalinity kun je verhogen door gewoon bij de supermarkt Arm & Hammer Pure baking soda te kopen (oranje kartonnen verpakking).

• BounceMeister
  • Niet online
Koffie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:36:
[...]

Alkalinity kun je verhogen door gewoon bij de supermarkt Arm & Hammer Pure baking soda te kopen (oranje kartonnen verpakking).
Ah, en mijn Ph+ is gewoon natriumcarbonaat, net niet hetzelfde helaas. Ik ga eens kijken.

• Jazsie
Koffie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:32:
[...]

Ik vind een filterpomp en spare houden vrijwel hetzelfde als een harddisk op de plank leggen.
De ene pomp/disk is binnen een jaar in de garantie stuk en de ander houd het 15 jaar uit. Beide zelfde merk en model.
Spare unit idem dito : als je een relatief dure pomp op de plank gaat leggen is hij wellicht achterhaald wanneer je 'm in moet zetten.
En meestal lukt het je wel om een pomp te vinden die de volgende dag in huis is.

Ik zou eerder 'investeren' in beveiliging die detecteert dat je pomp het niet doet. Vorige winter bleek mijn pomp stuk te zijn gegaan. Heeft een week of 2 geduurd voor ik er achter was.

Ombouw voor de afdekking is inmiddels klaar hier :Y)
Omdat er wat chemische injectie mortel moest drogen, kon ik 'm maandagavond niet oprollen (want er loopt dan allemaal water uit de afdekking) dus maandag op dinsdagnacht heeft de afdekking op het water gelegen.
Dat heb ik geweten zeg, water was amper afgekoeld die nacht :/
Afgelopen nacht van 02:00 tot 07:00 gepompt (over de matten) om maar wat af te koelen. Om 7 uur vanochtend was het net 28,9

Ik zou kunnen stoppen met pompen over de matten, maar met deze temperaturen moet je dan eigenlijk je matten leeg laten lopen en open laten staan.

De grote buis waar je alles aan oprolt bestaat uit 3 onderdelen : een linkerbuis een rechterbuis en een holle buis waar de linker en rechterbuis in kunnen schuiven. Op die manier kun je de lengte van je oprolbuis bepalen door de boel in of uit elkaar te schuiven.
1 van de buizen heb ik ingekort zodat de totale buis korter gemaakt kan worden dan de afmetingen in de bekisting.
Mocht ik ooit voor onderhoud dat ding eruit moeten halen, hoef ik alleen de bovenkant los te schroeven, dek afrollen en de buizen in elkaar schuiven.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Mooi hoor! Netjes gedaan, past goed erbij.

Blijft het mooi vinden zo een IG zwembad.
Koffie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:36:
[...]

Ahh goed om te weten, wist ik niet!

@Koffie @vso: Hoe staat het met het Start Topic info? zoiets als die baking soda is natuurlijk verrekte handig info!

• Jazsie
BounceMeister schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:09:
[...]

Ah, en mijn Ph+ is gewoon natriumcarbonaat, net niet hetzelfde helaas. Ik ga eens kijken.
pH+ verhogen echt nodig gehad? Door zwemmen gaat pH toch ook vanzelf omhoog of?

Heb een pot gekocht in het begin maar staat nog steeds op de plank te wachten...

• Dennahz

Dennahz

vso schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 00:18:
[...]

Ja joh, dat geld maakt me ook niet zoveel uit hoor. Maar wil eerst weten of ie nog goed werkt.

Ben niet zo'n type dat de hoofdprijs vraagt voor schaarse goederen. Hou totaal niet van die praktijken.

Twitter

• BounceMeister
  • Niet online
Dennahz schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 00:10:
[...]

Wanneer alles uitverkocht is of voor woekerprijzen verkocht wordt, zou ik hem nog even bewaren. Beter iets om te pompen dan niets.

• BounceMeister
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:12:
[...]

pH+ verhogen echt nodig gehad? Door zwemmen gaat pH toch ook vanzelf omhoog of?

Heb een pot gekocht in het begin maar staat nog steeds op de plank te wachten...
Ja, Ph+ had ik nodig, zelfs met veel zwemmen. Ph was steeds laag en chloor verdwenen. Daarom denk ik dat de alkaliniteit niet goed is.

• Cujo74
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 00:07
BounceMeister schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:33:
[...]

Ja, Ph+ had ik nodig, zelfs met veel zwemmen. Ph was steeds laag en chloor verdwenen. Daarom denk ik dat de alkaliniteit niet goed is.
Kunnen we niet een uitruil van zwembad water doen?, ik zit hier juist met het tegenovergestelde.
PH van als ik niet oppas heel snel boven de 8 en ook alkaliteit gaat door het dak.

Dus mocht iemand willen ik heb 2 M3 te ruil O-)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

BounceMeister schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:31:
[...]

Wanneer alles uitverkocht is of voor woekerprijzen verkocht wordt, zou ik hem nog even bewaren. Beter iets om te pompen dan niets.
Wat is laag?

• vso

vso

raap voor zijn recht

BounceMeister schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:31:
[...]

& @Koffie
betreft ZFP
Pomp zelf is niet het probleem, alhoewel het nu wellicht het wel een uitdaging kan zijn om "morgen" iets binnen te hebben. zeker met de huidige tekort(en)

Wat ik wel fijn vind is bv dat de intex pomp een "voorfilter" heeft .. (mandje) alhoewel ik nog nooit vuil erin heb gehad alleen wat beperkt haar .. maar toch dus bij aanschaf van een "nieuwe" .. let ik hier wel op

bij een CRP
Die dingen zijn toast/kapot na een x tijd (max 2 jaar oid?) ze vallen dus om bij bosjes .. dus in deze lijn der verwachting sta ik ook verbaast dat die ZFP het nog uithoud (afkloppen op hout) die dingen werken IMHO ook niet erg lekker ... het verschil is bizar groot. (ingebouwde rot filters)

vriend van me gebruikt hem ook nog eens als chloor dispenser . dat (long)chloor en plastic + motor niet mixt .. tja dat krijg ik niet aan zijn verstand gepeuterd .. maar goed zijn commentaar voor die paar tientjes koop ik wel een nieuwe ..

• _RRM_
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19:56
Crazy- schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:40:
[...]

Ik heb ze met 5x60 RVS terras schroeven vastgezet. Misschien een snel alternatief voor jou.
Voor het idee kan je hier even kijken.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:10:
[...]
& @Koffie
betreft ZFP
Pomp zelf is niet het probleem, alhoewel het nu wellicht het wel een uitdaging kan zijn om "morgen" iets binnen te hebben. zeker met de huidige tekort(en)

Wat ik wel fijn vind is bv dat de intex pomp een "voorfilter" heeft .. (mandje) alhoewel ik nog nooit vuil erin heb gehad alleen wat beperkt haar .. maar toch dus bij aanschaf van een "nieuwe" .. let ik hier wel op
een ZFP heeft eigenlijk altijd een voorfilter. Ik heb ze nog nooit zonder gezien.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Jazsie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:10:
@Koffie @vso: Hoe staat het met het Start Topic info? zoiets als die baking soda is natuurlijk verrekte handig info!
er is veel informatie handig, maar je ziet veel mensen met "korte" termijn vragen ..

ik zou het bv reduceren tot AG zwembaden .. IG is veel serieuzer ..

wat heb je nodig in de basis (AG)
- bad
- voetenbad !!!
- pomp (met cartridge filter) oftewel CRP
- ondervloer
- afdekzeil + noppenfolie
- (quick) chloor en PH - (baking soda in oranje pak uit de supermarkt voor PH+ oid)
- zachte bezem/schepnet
- chloordrijver
- thermometer
- watertesters (bv teststrips)

optioneel
- trap
- zandfilterpomp oftewel ZFP met medium: glas,zand of filterbollen
- verwarming (WP, of zonnezooi)
- (long) chloor + chloordispenser
- zwembad speelgoed

uitleg:
Een "zomer" de zwembad in de tuin start met een voetenbad ... DE bron van een vervuild zwembad voorkomen, zet de doodstraf op ontwijkend gebruik :) dit geld ook voor net ingesmeerde lui met zonnebrand, even in laten trekken!

Zet een limiet op aantal personen in het bad, en het verzoek om niet v.d trap/rand of water uit het zwembad te laten "vloeien" ,, en bij ruzie iedereen eruit .. als ouders houd je gewoon toezicht :) en dit houd het ook gezellig .. beste is ook af en toe ze eruit te halen met een kleine versnapering

wanneer het bad niet gebruikt word -->
- Troep eruit halen, (leeg bad) dus speelgoed(chloor is aggresief) en drijvend vuil voorkom je algen groei
- Afdekken met noppenfolie (nopjes naar beneden) voorkomt dat het afdekzeil onder water komt.. en dus muggen broedplaats onstaat.

dagelijks "onderhoud"
Probeer eerst de PH op orde (rond de 6 a 7) te krijgen voordat je met chloor in de weer gaat ... dit werkt het beste door direct mensen in het bad te mikken.. (ph verhogend) .. als de ph te hoog is natuurlijk verlagen!
Chloor pakt beter als de PH "neutraal" is en dus een 7 ..

Quick chloor lost snel op (drijver) maar long chloor kan via een drijver witte plekken op het zwembad liner achterlaten. dus daar heb je een dispenser voor "nodig"

Voel elke dag de wand even (ook als het slecht weer is) of deze niet glad is .. zo ja meteen chloor erin doen dit is je eerste waarschuwing voor algengroei negeer dit en je bad is groen binnen een dag ofzo ..

Het kan zeker geen kwaad bij gladde wanden om de borstel zachtjes paar maal eroverheen te halen.. en omdat je net chloor toegevoegd hebt mix je het water meteen .. je hoeft niet hard te duwen !

Q&A
Q waarom is een CRP (cartridge pomp) goedkoper
A basis pomp, voldoet redelijk maar zijn niet erg robuust

Q hoe lang moet ik pompen en hoeveel
A 1x per 24 uur de inhoud van je bad .. dus 4,5m3 bad en 1,5m3 pomp = 3 uur minimaal maar langer is altijd beter.

Q opvoer hoogte en meerdere pompen
A meerdere pompen is af te raden, (booster pomp) een CRP haalt max 1m met geluk 1,5m een CFP 3m of 5m hoogte (zie beschrijving)

Q is een ZFP beter ?
A Ja, geen gezeur meer met cartridges wisselen, (sneller) schoner water

Q moet ik een ZFP aanschaffen
A erhm dat ligt aan je situatie, voor zonneverwarming op dak of hoger ligt dan 1m is dat zoiezo wel handig.

Q WP of zonneverwarming
A WP verbruikt stroom (COP 10 tot 15) en zonneverwarming indirect wegens dat je de pomp 8 uur hebt aanstaan bv. zonne verwarming is EPDM matten meest praktische/beste kwa prijs prestatie.
de rest zal wel voldoen, probeer niet 12m of 100m slang aan 1 lengte .. 4 tot 6 m links onder erin en rechtsboven eruit werkt het "beste"

Q Slang en/of vaste buizen (maten)
A 32 of 38 mm maakt in de praktijk niet veel uit, kwa buizen kan je het beste 50mm nemen (ZFP) en met CRP werk je toch snel flexibel.

Als je vragen over "waterkwaliteit hebt" probeer ons tegemoet te komen .. we weten niet wat je hebt en welke acties gedaan zijn .. teminste nog niet :) dus help ons aub

• vso

vso

raap voor zijn recht

Koffie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:14:
[...]

een ZFP heeft eigenlijk altijd een voorfilter. Ik heb ze nog nooit zonder gezien.
de eerste bij de hornbach die ik kocht had er geen 1 (5 jaar terug oid)

• sentinel1984
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 18-11 22:13
Koffie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:14:
[...]

Ik heb er hier één staan zonder voorfilter. (Het is wel een "nieuwe 2de hands" dus ik weet niet exact hoe oud deze is)
Nu is dat geen probleem omdat ik een skimmer heb (die je aan rand hangt) en voor een groot gedeelte van de dag mijn voorfilter is.
Voordeel van zo'n skimmer is dat je daar ook je chloor tabletten en dergelijke in kan doen. Ben je ook van zo'n drijver af.

Ik heb ze ook nog nieuwe gezien zonder voorfilter dus ze zijn nog wel te koop

• vso

vso

raap voor zijn recht

sentinel1984 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:34:
[...]

Ik heb er hier één staan zonder voorfilter. (Het is wel een "nieuwe 2de hands" dus ik weet niet exact hoe oud deze is)
Nu is dat geen probleem omdat ik een skimmer heb (die je aan rand hangt) en voor een groot gedeelte van de dag mijn voorfilter is.
Voordeel van zo'n skimmer is dat je daar ook je chloor tabletten en dergelijke in kan doen. Ben je ook van zo'n drijver af.

Ik heb ze ook nog nieuwe gezien zonder voorfilter dus ze zijn nog wel te koop
erhm chloor zet je meestal bij de uitgang .. "ervoor" zetten zoals je nu doet sloop je de pomp & zonneverwarming/zfp veel sneller mee wegens de hoge concentratie chloor ..

en als je de skimmer omwisselt voor een zwembad stofzuiger dan heb je geen filter meer ..

• vso

vso

raap voor zijn recht

@theorganiser zou je vso in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" als "startpost" kunnen toevoegen ?

ik begreep dat @Koffie wellicht een veel betere versie aan het produceren is .. ;) dit is wat ik ff 1,2,3 in elkaar rammelde

• sentinel1984
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 18-11 22:13
vso schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:40:
[...]

erhm chloor zet je meestal bij de uitgang .. "ervoor" zetten zoals je nu doet sloop je de pomp & zonneverwarming/zfp veel sneller mee wegens de hoge concentratie chloor ..
Daar had ik nog niet zo over na gedacht.
Zou de hoeveelheid chloor ("long" tabeletten) zoveel chloor afgeven dat de pomp en zonnebollen daar niet tegen kunnen?
en als je de skimmer omwisselt voor een zwembad stofzuiger dan heb je geen filter meer ..
Deze volg ik even niet. De route is bij mijn weten; zwembad - pomp - filter - zwembad.
Als ik de skimmer omwissel voor de stofzuiger dan gaat het water naar de pomp en dan het filter.

• JB
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 14:08

JB

Cédric roelt!

Nou ik kan op zoek naar een nieuwe collector. Mijn slang is hartstikke dicht gesmolten na een Hue update welke mijn routine met Innr smart plug om zeep heeft geholpen tijdens vakantie. Kan van geluk spreken dat mijn bypass er tussen zat want anders was de pomp waarschijnlijk ook stuk.

Nu maar meteen de test met tyleen. Denk 16 mm en dan terug naar 32 mm met verloop. Hopelijk heb ik snel alles bij elkaar gevonden en is eea nog op voorraad.

Mijn boefje is liev!

Pagina: 1 ... 50 51 52 Laatste

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee