Ik dacht dat we het er over eens waren dat het bronartikel niet erg duidelijk was. Je hebt nota bene zelf de moeite genomen om er over te posten.
Je schreef: "Op GoT heb ik gisteren naar de redactie een opmerking geplaatst en zojuist aangevuld. Ik ben het er namelijk mee eens dat er toch wel verschil zit om de regels te herkennen en kunnen interpreteren wat de bedoeling is. Het had waarschijnlijk al geholpen als er geen erg vrije vertaling was gekozen."
Als je zelf al aangeeft dat het arikel niet duidelijk was waarom is het dan zo onvoorstelbaar dat simpelweg een stukje uit de bron aanhalen een zeer nuttige aanvulling was?
Ik zal nog eens helpen een slecht artikel te redden...
Gemak bedienen is niet informatief of waardevol, eerder handig of makkelijk. Maar een mening dat iets handig of makkelijk is is niet waarom hogere scores gegeven kunnen worden.
Waarom niet? Waar staat dat? Dat is jouw mening, het staat niet in de FAQ. In tegendeel, de FAQ zegt juist het omgekeerde:
Als moderator oefen je een belangrijke taak uit, die een sterke invloed heeft op het plezier en het gemak waarmee andere tweakers gebruikmaken van de reacties.
In de FAQ staat dus dat
gemak belangrijk is.
Ook staat in de FAQ:
Leg dat eens uit zonder te verwijzen naar "de regels". Leg mij uit waarom de regels nuttig zijn?
De denkwijze is dat we scheef modereren proberen recht te zetten. Dat ik een indicatie geef van +1 geef is omdat dat me de bovengrens lijkt. Als je dat te negatief vind en naar beneden gericht, dan is dat jou keuze.
Alweer zo'n woord: "bovengrens". Het woord "boven" is letterlijk tegengesteld van "beneden". Je illustreert mijn punt.
Eerlijk gezegd klinkt het akelig veel als: "Strategisch stemmen door een beoordeling hoger of lager te geven dan de gewenste score van de reactie wordt beschouwd als misbruik van het moderatiesysteem."
Nogmaals, informatief en gemak zijn niet hetzelfde.
Dat is een stroman want je valt een regel aan die niet bestaat en een punt dat ik niet heb gemaakt.
Informatief is als het een bijdrage is, niet een kopie. Het artikel is gebaseerd op de bron, die bron is vermeld en bevat exact wat is herhaalt.
Een hoop lezers lijken daar in dit gevaql anders over te denken. Waarom denk je anders dat er zoveel +3 gegeven wordt?
Als we de grens van +2 gaan leggen bij je kan uit de bron kopieren/plakken zodat anderen geen moeite hoeven te doen om de bron te lezen dan leggen we de lat wel erg laag.
Waarom moeten andere moeite doen? Waarom is dat een doel? Waar staat dat in de FAQ?
Dit is nu precies wat ik bedoel, er is een regel verzonnen die inmiddels belangrijker is dan het doel van de regel. Je doet net alsof het alles of niets is. Of we nu bij ieder artikel een volledige kopie van de bron gaan krijgen. Of gebruikers zo dom zijn dat ze dan massaal hoge scores gaan uitdelen.
Er is niks mis mee met stukken uit de bron aan te halen. De FAQ zegt hier over:
Belangrijk is dat de informatie afkomstig is van een persoon met autoriteit of beargumenteerd wordt door bijvoorbeeld eigen ervaringen van de schrijver of door verwijzingen naar ervaringen van anderen of relevante bronnen.
Ik citeer uit een relevante bron. Volgens de FAQ zou dit dus wel degelijk in aanmerking komen voor +3.
En nee, ik zeg niet dat het een +3 /moet/ zijn. Maar de "hooguit +1" zit toch wel aan de andere kant van het spectrum.
Modereren is en blijft mensenwerk. Daarbij moet je altijd context en situatie meenemen.
PS. Ik heb ook gereageerd in
Structureel te laag gemod om de grotere discussie buiten dit topic te houden.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.