Ik was zelf een fan van de methode op Slashdot, toen dat nog populair was, waar ze de metamoderatie niet door de crew lieten doen, maar door bezoekers.
Dat zorgde ervoor dat mensen die wellicht niet eens interesse hadden in het onderwerp, de vraag kregen of een moderatie wel goed was. Bovendien zagen ze ook niet welke moderaties populair waren. Dus dat verminderde de neiging tot meningmoderatie, want veel mensen die de metamoderatie deden hadden geen of geen sterke mening over het onderwerp. En er was minder risico op groepsgedrag omdat je niet zomaar kon zien wat de groepsconsensus was van de gewone moderatie.
Ook krijg je dan niet dat de crew en promods hun eigen reactie gaan voordragen voor aanpassingen, wat ook nogal een ongezonde dynamiek is, wat mij betreft.
Ik ben ook meer een fan van de
moderatieopties die Slashdot bood. Op Tweakers maken we het wat mij betreft nogal lastig voor mods met de de criteria voor elke score. Zo verwijst de instructie van +1 weer naar de instructies voor +2. En de instructies voor +2 zijn een drama:
"
informatieve en
interessante reacties die op een
positieve wijze
boven het maaiveld uitsteken en waarvan de inhoud een
nuttige toevoeging is op de discussie in een
on-topic thread of de informatie in het artikel. De reactie
is echter niet zo bijzonder dat je hem zou willen voorschotelen aan alle lezers van het artikel. +2-reacties bevatten
informatie en
inzichten die weliswaar bij experts aanwezig zijn maar wel nuttig zijn voor het grote publiek.
Persoonlijke meningen moeten op een degelijke wijze onderbouwd zijn."
Dat is nogal een waslijst aan eisen. Ik heb elke aparte eis bold gemaakt en het zijn er 10! Logischerwijs voldoet bijna geen enkele reactie aan alle 10 eisen. De eisen slaan eigenlijk ook nergens op. Want iets kan extreem informatief zijn, maar niet buitengewoon interessant, of andersom. Waarom zou een reactie die op 1 vlak extreem goed is, maar op een ander vlak niks brengt, niet boven het maaiveld uit kunnen steken en meer verdienen dan een +1?
Net zo goed kan een reactie extreem nuttig zijn omdat het onduidelijk gepresenteerde informatie op een veel duidelijkere manier presenteert, waarbij de reactie op zich niet informatief is, omdat er geen nieuwe informatie wordt gegeven.
En net zo goed is een negatieve bijdrage soms gewoon gepast. Als je bijvoorbeeld op Tweakers breed gedeelde en scherpe kritiek geeft die gewoon rechtvaardig is en ook volledig onderbouwd, maar niet opbouwend is, mag je ook niet naar +2.
In het model van Slashdot geef je een score op basis van een holistisch oordeel over de kwaliteit van de reactie. Dit staat dan los van de reden waarom je die score geeft, dus is het niet zoals bij Tweakers dat een +2 gelijk staat (volgens de titel) aan 'Informatief' of in de praktijk, aan een waslijst met eisen. In plaats daarvan geef je een reden die voor jouw het best de reactie beschrijft, zoals informatief, inzichtvol, offtopic, flamebait, etc. Dus geen waslijst aan criteria, maar het belangrijkste sterke of zwakke punt.
Systemen zoals bij Facebook en Reddit, die populariteit boven kwaliteit stellen met likes of kudos zorgen juist nog minder voor kwaliteit
Gezien mijn ervaringen en de statistieken van @
CAPSLOCK2000 ben ik er niet erg van overtuigd dat het in de praktijk echt zo werkt.
Sowieso heb ik het idee dat veel mensen, waaronder ook de crew, de Tweakers-moderatie beoordelen op een theoretisch ideaal, wat met dit systeem bereikt zou kunnen worden, maar wat mij betreft staan we erg ver af van dat ideaal. Met andere woorden, het systeem werkt volgens mij veel en veel slechter dan de bedoeling is.
Overigens doet deze discussie mij herinneren aan de politiek, waar heel veel wetten in de praktijk totaal niet bereiken van wat de bedoeling was. Maar de politiek lijkt maar niet in staat om de praktijk in overeenstemming te brengen met de theorie. Datzelfde euvel zie ik ook heel erg bij Tweakers.
Kun je toelichten wat je bedoelt met 'omlaag gemod' worden?
0 en -1 zijn omlaag, ook als je kijkt naar het feit dat je bij teveel 0's je geen modrechten krijgt.
Als je echter een +3 verwachtte en iets anders krijgt, kun je dat gerust melden in het mismoderatietopic.
Ik verwacht sowieso nooit een +3 of zelfs maar een +2, want de criteria zijn zo absurd streng dat je de beste kans hebt op een +3/+2 door een mismoderatie die door het net glipt, of door een crewlid/ProMod die een reactie persoonlijk zo goed vindt dat hij de criteria (onbewust) laat varen.
Waarbij ik in het mismoderatietopic, dus niet als reactie op jouw post, soms ook het idee krijg dat de 0 als te negatief door mensen wordt gezien, terwijl die bedoeld is voor opmerkingen die geen relevante bijdrage leveren aan de discussie, maar ook geen kwaad in de zin hebben. En daar is helemaal niets mis mee, want het heeft echt niet altijd negatieve connotaties.
Ik heb zelf een bovengemiddelde neiging om offtopic te gaan en vindt het op zich geen probleem om af en toe een 0 te scoren als ik een leuke offtopic discussie heb met iemand.
Mijn frustratie zit er meer in dat ik regelmatig naar 0 of zelfs -1 gemod wordt, terwijl de persoon waarmee ik klets naar +1 gaat, terwijl die even on/offtopic is en geen betere reactie schrijft (maar wellicht wel een 'wenselijke' mening geeft). Bijvoorbeeld laatst nog waar misinformatie omhoog gemod wordt, terwijl mijn onderbouwde correctie op die misinformatie naar 0 gaat.
En het mismoderatietopic functioneert naar mijn ervaring slecht, want als ik bijvoorbeeld overduidelijke gevallen meldt en dan later eens terugkijk, dan staan de scores vaak nog steeds fout. Ik heb bijvoorbeeld net drie gemelde gevallen gecontroleerd die in het mismoderatietopic gemeld waren door mij en een ander. Alle drie staan nog fout. En dan hebben we het ook over reacties die puur feitelijk zijn, zoals
deze. Het is gewoon een feit dat de prijs die ik noem de officiële prijs was van dat moment en dat die optie zowel volgens de fabrikant als de ervaringen van consumenten werkt. Dat laatste onderbouw ik in een opvolgende reactie met links naar ervaringen van consumenten, waarbij die reactie ook onterecht naar 0 gaat.
Dit terwijl de totaal niet onderbouwde beweringen dat het niet werkt, wat zowel tegen de claims van de fabrikant als ervaringsdeskundigen in gaat, naar +1 gaat. Schiet mij maar lek. En ondanks dat ik dit gemeld heb, is dit dus niet gecorrigeerd, net als de andere twee foute moderaties die ik ook net gecontroleerd heb.
Dus ik heb geen idee wat de crew precies doet, maar in elk geval niet wat ze beweren dat ze doen (namelijk de gemelde mismoderaties goed zetten). Sowieso heb ik sterk de indruk dat veel mensen het mismoderatietopic opgegeven hebben, als ik kijk naar hoe weinig foute moderaties worden gemeld in het topic, hoe onprofessioneel en onvriendelijk ik en anderen zijn behandeld in het topic, dat ik regelmatig mensen heb zien 'ragequitten' in het topic (ongenoegen uiten, waarna ze nooit meer wat melden) en wat ik van diverse bezoekers heb gehoord, ook in DMs. Ik weet zelfs dat er iemand is die foute moderaties in het topic alleen maar meldt omdat deze persoon het de crew niet gunt om te denken dat het goed loopt, omdat er zo weinig gemeld wordt, maar waarbij deze persoon totaal geen vertrouwen heeft dat de crew dit correct en netjes afhandeld.
Er is wat dat betreft een gigantische kloof te tussen de crew die regelmatig heeft aangegeven dat ze van mening zijn dat het grotendeels goed gaat en dat ze dingen corrigeren, en hoe ik er tegenaan kijk.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason