Bor schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:39:
In mijn ogen heeft moderatie meerdere doelen waaronder het mogelijk maken van filtering tussen goede en slechte reacties (op een grotere schaal dan alleen 'goed' en 'slecht' als gechargeerd gebrachte termen) maar ook het promoten van het schrijven van goede reacties en het oninteressanter maken van het schrijven van "slechte" en oninteressante en offtopic reacties.
Dank voor deze uitleg!
Dan zijn we het ieder geval eens over de twee hoeffdoelen, fijn dat dat misverstand uit de weg is want dat had ik verkeerd begrepen.
Het volgen van de regels is geen doel op zich maar een middel maar wel belangrijk; we hebben de regels niet voor niets.
Als er regels zijn moet je die uiteraard volgen, anders kun je ze beter afschaffen. Wel vind ik dat regels met de tijd mee moeten bewegen. Beide doelen die we hierboven noemen worden steeds minder bereikt, even los van de oorzaak.
Waar de schoen bij mij een beetje wringt is dat ik nog steeds hier proef dat de oplossing voor het ontbreken van bijvoorbeeld veel +3s (waarbij je je kan afvragen of dat écht een probleem is) wordt gezien in het verlagen van de verwachtingen c.q. het behoorlijk omlaag leggen van de lat. In mijn ogen krijg je waarschijnlijk dezelfde soort reacties met alleen een andere score.
Dat is één van de oplossingen die ik heb voorgesteld. Dat is de "roeien met de riemen die we hebben" oplossing. Het voordeel is dat het geen enkele technische aanpassing nodig heeft. Dat geeft in ieder geval een betere numerieke verhouding tussen +1 / +2 / +3 zodat lezers weer kunnen kiezen voor een selectie uit de posts, ongeacht het absolute kwaliteitsniveau.
Omdat er meer posts een hoge score krijgen zal er meer stimulatie zijn om meer goede posts te doen.
Ik ben hier een beetje van teruggekomen omdat ik nu besef dat we gedragsverandering niet bereiken door het lief te vragen en dat geldt voor moderatoren en onze gebruikers. Het zou nog steeds het mooliste zijn, maar ik geloof niet dat het gaat lukken.
Een andere andere oplossing die ik heb voorgesteld is juist heel technisch, het toevoegen van meer niveau's. Ik denk dat het wiskundig én psychologisch zou helpen om meer ruimte te hebben tussen "normaal" "goed" en "perfect". Als zowel het algoritme (mediaan) als de kwaliteit als onze visie daarop naar het midden duwen dan moet er in het midden wel ruimte zijn voor onderscheid.
Dat heeft het voordeel dat de regels voor +2 en +3 niet hoeft te veranderen. Wellicht dat de interpretatie een beetje verschuift maar gebeurt toch wel, niemand kijkt op dezelde manier naar de wereld als 10 jaar geleden.
Ik heb nog meer oplossing voorgesteld en ben niet met één oplossing getrouwd. Er is ook niet één oplossing voor alle problemen, ik vind het dus geen probleem om verschillende veranderingen tegelijk te bespreken.
Ja iets soepeler kan maar laten we ook niet overdrijven. Het gros van de reacties die ik lees is weliswaar prima maar ook van het kaliber herhaalde meningen, variaties op hetzelfde betoog en niet onderbouwde stellingen zoals al meerdere keren aangegeven.
Het klopt dat er niet veel originaliteit is. Zo is de mens, dat is nooit anders geweest. De beste manier om informatie en meningen over te brengen is om ze eindeloos te herhalen. De reclameindustrie draait op dat principe.
Het roept een beetje de vraag op in welke mate je posts op hun eigen kwaliteiten beoordeeld en in welke mate je dat relateert aan andere posts, nu en in het verleden. Een goede post kost tijd en je weet niet wat anderen doen. Tegen de tijd dat een goede post klaar is hebben misschien wel 20 andere mensen ook een post geschreven. De kans erg groot dat iemand anders al een minder goede post heeft gedaan met een deel van die informatie of minder goed onderbouwde mening. Dat stimuleert een "first post!" mentaliteit.
Bij een discussie met een grote groep mensen is het onvermijdelijk dat verschillende mensen ongeveer hetzelfde posten en op elkaar reageren, allemaal tegelijk en door elkaar. Het is geen debat via de voorzitter.
Herhaling is onvermijdelijk.
Hier zit wat wrijving tussen de twee moderatiedoelen die hebben benoemd. De lezers wil je een overzichtelijk selectie geven van standpunten en informatie. De schrijvers wil je belonen voor hun moeite om ze te stimuleren om de volgende keer weer moeite te doen.
Als er 100 super goede posts zijn die helaas toevallig allemaal dezelfde info geven dan wil je de lezers er één voorschotelen. Je wil echter ook waarderingen tonen voor al die mensen die moeite hebben gedaan. Al is het maar omdat het mensen het als zeer onrechtvaardig ervaren als werk van vergelijkbaar niveau anders wordt gewaardeerd.
Die twee gaan niet goed samen, zeker als we +3 eigenlijk niet gebruiken. Dan moet alles wat goed is in +2 komen. Dan kun je niet zowel een selectie maken als mensen bedanken voor hun moeite. Dat is één van de redenen om meer tussenniveau's toe te voegen. Dat maakt het makkelijker om veel posts te bedanken met een wat hogere score en tegelijkertijd de hoogste scores te bewaren voor de echte toppers.
Dat is niet hoe +2 nu werkt, bij de meeste artikelen is dat de score voor de allerbeste reacties.
Het vergroten van het aantal tussenniveau's zou helpen om mensen enerzijds enige waardering te geven voor hun moeite ook al is het niet origineel en anderzijds de schijnwerper te zetten op de betere posts.
Ook maakt het hebben van meer niveau's het minder problematisch dat we er één niet gebruiken omdat we daar enorm strenge eisen aan stellen.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.