RoD schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:56:
Ik ben in het in grote lijnen wel met @
CAPSLOCK2000 eens. Het is te moeilijk om een score hoger dan +1 te halen, en een +3 is al bijna helemaal uitgesloten. We moeten het doen met de reacties die er zijn, en daar zo goed mogelijk een inhoudelijke scheiding in aanbrengen. Het is niet realistich om te verwachten dat er allerlei pareltjes worden gepost onder een reactie, dus wmb mag de lat best wel wat lager worden gelegd. We hoeven daar ook niet de richtlijnen voor aan te passen, het is met name een verwachtingspatroon bij de moderators.
Eens, mijn insteek is dat de richtlijnen op zich prima zijn maar ze veel streng worden toegepast. Binnen de geboden bandbreedte ronden we naar beneden af, er wordt vooral gekeken naar 'overtredigen' waardoor er al snel wat strafpunten afgaan. We zijn niet zo vrijgevig met pluspunten.
Vervolgens rekenen we een gemiddelde uit wat typisch hoge scores ook naar beneden trekt. Een 3 en een 0 is gemiddeld 1.5 maar je zal een 1 krijgen.
Vervolgens rekenen we de mediaan uit wat scores ook naar het midden trekt, weg van de hoge scores.
Hoe dat te veranderen is weet ik overigens niet. Ik heb al eens voorgesteld om de reactiescores aan te passen door een soort basisniveau te hanteren en de +3 te verwijderen, omdat die toch niets meer toevoegt, maar daar lijkt niet zoveel interesse voor te zijn, en
Volgens mij zou het al helpen om de FAQ aan te vullen met voorbeelden van gedrag dat we een hogere score zouden moeten geven. eigen ervaring: plusje, goede onverbouwing: plusje, links: plusje, bijzonder inzicht: plusje.
Een andere eenvoudige aanpassing die we zouden kunnen is om scores niet meer hele getallen af te ronden maar tot 1 cijfer na de komma, zodat je ook posts op een 1.1 of 1.7 kan krijgen. Dan krijgen we vanzelf meer spreiding.
Een derde punt is hoe we omgaan met het mismoderatietopic, dat is gerelateerd aan het punt dat de FAQ positiever zou kunnen. Dat topicis dat vooral een klaagtopic is, mensen komen klagen dat hun posts te laag zijn gemod of iemand anders te hoog. Dat geeft automatisch een negatieve sfeer. Ontevredenheid is nu eenmaal een sterke motivator.
In dat topic vindt je behalve de klagers vooral een kleine goepje fanatieke promodjes. Daardoor krijg je vanzelf de situatie dat een "gast" staat tegenover een "commitee" van oude rotten die elkaar kennen en zichzelf (terecht) zien als de "verdedigers van de orde" die staan tegenover de ongewassen massa.
Ik denk dat het voor veel gebruikers te intimderend is om zich daar uberhaupt te melden, en dat terwijl 99% van de casual bezoekers niet eens zal weten dat het bestaat. Buiten mensen die over de moderatie van hun eigen post klagen zijn het vooral de vaste bezoekers van dat topic die posts aandragen die verkeerd zijn gemodereerd. Dat geeft natuurlijk ook een bepaalde voorselectie.
Daarbij proef ik de "potlieagent" houding, er wordt gezocht naar overtredingen, niet naar redenen om te belonen. Dat lukt al snel, in de woorden van Richelieu: "Als je me zes regels geeft die geschreven zijn door de meest eerlijke van alle mensen, zal ik in deze regels iets vinden waardoor hij hangt",
Een moderator is geen politieagent of censor maar een gespreksbegeleider die niet alleen de ruwe kantjes er af haalt maar vooral het doel heeft de discussie te verbeteren en op gang te houden. Er zijn er veel die dat anders zien en vooral optreden als beul met een grote banhamer en luser-attitude-readjustment-tool.
Dat lijkt misschien semantisch geneuzel maar ik denk dat het deel van het probleem is. We noemen het "modereren" maar het is vooral "waarderen", oftewel straffen en belonen. Dat is overigens niet specifiek aan Tweakers (de term is hier ook niet bedacht) maar het probleem is groter omdat we meer van onze gebruikers verwachten dan "vind ik wel/niet leuk".
Hier op het forum zitten echte moderatoren die ingrijpen op de discussie en gebruikers helpen hun post te verbeteren, hun vraag anders te stellen of op de juiste plek. Op de frontpage is er eigenlijk geen moderatie (in ieder geval niet door gewone gebruikers).
Misschien is het ook wel een kwestie van overwerkt zijn bij sommigen waardoor ze snel en hard oordelen.
Een wat grotere aanpassing die mij interessant lijkt is om niet iedereen alle posts te laten modereren maar slechts een kleine subset. Zeg 1%-10%. Per nieuwsbericht kun je maar een paar berichten modereren.
- Dat beperkt enorm hoeveel werk er persoon mogelijk is en dat geeft de ruimte om beter te kijken naar de posts die je wel kan modereren.
- Ook voorkomt het dat hordes mensen allemaal dezelfde paar posts modereren omdat er een prikkelende mening in staat.
- Verder voorkomt ook dat een paar mensen álle posts modereren waardoor ze een erg grote invloed hebben. Dat is met name van toepassing op de harde kern die heel veel modereert. Op bezoekers die weinig modereren zal het geen invloed hebben.
Slashdot heeft (had?) ook zo iets. Daar kreeg je af en toe een paar modpunten die je zelf kan toekennen, maar dus slechts voor een klein aantal posts. Dan moet je nadenken welke posts je de moeite waard vind om te beroordelen ipv in bulk zoveel mogelijk potsts te modden.
Als we dat systeem zouden overnemen dan zou ik het aanpassen zodat het meer kost om een negatief oordeel te geven dan een postief oordeel, of mensen een aantal plus en minpunten geven. Ik wil voorkomen dat moderatoren vooral bezig zijn met naar beneden trappen maar minstens zo veel op zoek naar positieve kanten.
Niet onverdeeld, maar het is ook maar een erg klein groepje dat reageert dat vooral bestaat uit de harde kern van mensen die in de moderatietopics komt Idat is geen kritiek, ik hoor zelf ook beetje bij dat groepje). Ik vind de mening van die groep belangrijk want ze hebben geholpen deze site te maken zoals die is, maar het groepje is niet representatief voor heel Tweakers. Logischerwijs zijn het vooral mensen die zich prettig voelen bij de regels zoals ze nu zijn, wie er heel anders in staat zal niet lang blijven hangen.
Ik tel in dat topic meer mensen die open staan voor verandering dan mensen die vinden dat het huidige systeem niet meer verbeterd kan worden, ook al zijn er verschillende opvattingen over het het anders zou kunnen.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.