Al een tijdje loop ik rond met het idee om de mogelijke scores die aan een reactie gegeven kunnen worden, eens kritisch tegen het licht te houden. De vraag is namelijk of de opties en de bijbehorende filtering, nog wel aansluit bij wat we in de praktijk zien qua reacties en waarderingen.
Daarnaast is er nog het waarderen van reacties op 0 of +1. Waar we deze grofweg bedoeld hebben om ontopic en offtopic (of zinnig en onzinnig) te scheiden, zien we de in de praktijk een grote grijze massa aan reacties. De vraag is dus of het onderscheid tussen 0 en +1 zinnig is. Immers, we hebben ook nog het niveau "ongewenst" waar we reacties op kunnen zetten als het echt slechte reacties zijn. Daarbij komt ook nog dat het op 0 zetten van tamelijk "onschuldige" reacties nogal wat negativiteit op kan roepen en demotiverend kan werken. Alhoewel we het plaatsen van reacties die een 0 waard zijn niet willen stimuleren, moeten we wederom kijken naar hoe het in de praktijk werkt: er is nu eenmaal een grote grijze massa.
Als je dan kijkt naar de filteropties, is het duidelijk dat het filteren op +3 niet zinvol is, ze zijn er immers nauwelijks. Filteren op +2 is nuttig als je even snel de echt goede reacties wil lezen. Maar is een filter-onderscheid tussen 0 en +1 nuttig? Naar mijn idee niet. Je kan weliswaar een aantal onnodige reacties eruit filteren, maar op de +1 staat ook een grote grijze massa aan reacties van heel simpel en net niet offtopic, tot redelijk uitgebreid (maar blijkbaar niet voldoende voor een +2). Tenslotte is er natuurlijk nog de -1-filter voor degene die alles wil zien.
1. De basisscore te bevestigen
2. De reactie omhoog te waarderen omdat het een goede bijdrage levert aan het artikel
3. De reactie omlaag te waarderen omdat de reactie ongewenst is (flames, trolls, zwaar offtopic, onzinnige reacties)
Je hebt dan dus nog maar 3 scores: basis, een "plus" en een "min" (de precieze bewoording of becijfering moeten we uitwerken).
Op deze manier ben je als moderator nadrukkelijker bezig om ofwel de krenten uit de pap te vissen, ofwel de ongewenste reacties eruit te filteren. Daarnaast haalt het de negatieve associaties weg die mensen kunnen krijgen als ze een onschuldige reactie posten maar toch met een 0 om de oren geslingerd worden. Uiteindelijk willen we toch liever mensen belonen voor het schrijven van goede reacties, dan mensen wegzetten als irrelevant.
Overigens, voor het idee van het basisniveau moet ik ook even @Hahn noemen, aangezien hij als eerste met dit idee kwam in een voorgaand topic, hier ergens in FM
Ik ben van mening dat we op deze manier het systeem aanpassen naar wat we in de praktijk zien, in plaats van dat we de mogelijke scores vanuit een theoretisch perspectief benaderen, waardoor het in de praktijk niet zo werkt als bedoeld.
1. De 0 is weg, dus je bent eerder geneigd reacties als ongewenst te markeren, waardoor het demotiverende aspect zich slechts verplaatst.
--> Alhoewel dit een risico is, denk ik dat het beperkt is omdat reacties standaard op het basisniveau komen. Daarnaast is het wellicht niet meer dan logisch dat dit gebeurt: we hebben uiteindelijk toch het liefst dat je reageert als je iets bij te dragen hebt, onzinnige reacties kunnen beter achterwege blijven. Toch blijft dit iets om in de gaten te houden.
2. Omdat het basisniveau een breed palet aan reacties omvat, kan het demotiverend werken als onschuldige offtopicreacties dezelfde score krijgen als een ontopic-reactie.
--> We moeten er hierbij voor zorgen dat reacties die een inhoudelijke bijdrage aan het artikel leveren, zonder een al te hoge drempel op het hogere niveau worden geplaatst. Dan bij twijfel liever een hogere waardering dan die reactie binnen de "grijze massa" te laten. Dit zal af en toe discussie opleveren, maar in principe is dit een probleem dat we nu ook al hebben bij het uitdelen van een +1 of +2.
1. Zijn de door mij geschetste problemen realistisch? Of missen er dingen in mijn analyse?
2. Zijn dit goede oplossingen die voor een verbetering gaan zorgen ten opzichte van het huidige systeem? Of zijn er onbedoelde neveneffecten? Of wellicht zijn er nog verbeteringen aan te brengen in dit plan?
Ook nog de gebruikelijke disclaimer: ook als we hier een perfect uitgewerkte oplossing bedenken, is niet gegarandeerd dat het ook op korte termijn ingevoerd kan worden. Hier is namelijk behoorlijk wat devtijd voor nodig, en wij simpele modjes hebben daar geen inzicht in.
De observaties
Allereerste hebben we de scores +2 en +3. Waar vanuit de richtijnen hier een duidelijk doel voor bestaat, namelijk het waarderen van reacties met een inhoudelijke bijdrage (+2) en het eruitvissen van de echte pareltjes (+3), blijkt in de praktijk dat er maar weinig van die reacties zijn. +3 is een echte zeldzaamheid en komt nauwelijks (meer) voor. En ook de +2 is in de praktijk maar weinig vindbaar. Kortom, waar we nu nog differentiëren in de mate van inhoudelijke bijdrage, mogen we in de praktijk al blij zijn als er op een artikel met 100 reacties een handvol +2's te vinden zijn.Daarnaast is er nog het waarderen van reacties op 0 of +1. Waar we deze grofweg bedoeld hebben om ontopic en offtopic (of zinnig en onzinnig) te scheiden, zien we de in de praktijk een grote grijze massa aan reacties. De vraag is dus of het onderscheid tussen 0 en +1 zinnig is. Immers, we hebben ook nog het niveau "ongewenst" waar we reacties op kunnen zetten als het echt slechte reacties zijn. Daarbij komt ook nog dat het op 0 zetten van tamelijk "onschuldige" reacties nogal wat negativiteit op kan roepen en demotiverend kan werken. Alhoewel we het plaatsen van reacties die een 0 waard zijn niet willen stimuleren, moeten we wederom kijken naar hoe het in de praktijk werkt: er is nu eenmaal een grote grijze massa.
Als je dan kijkt naar de filteropties, is het duidelijk dat het filteren op +3 niet zinvol is, ze zijn er immers nauwelijks. Filteren op +2 is nuttig als je even snel de echt goede reacties wil lezen. Maar is een filter-onderscheid tussen 0 en +1 nuttig? Naar mijn idee niet. Je kan weliswaar een aantal onnodige reacties eruit filteren, maar op de +1 staat ook een grote grijze massa aan reacties van heel simpel en net niet offtopic, tot redelijk uitgebreid (maar blijkbaar niet voldoende voor een +2). Tenslotte is er natuurlijk nog de -1-filter voor degene die alles wil zien.
Het doel
De moderatiescores sluiten in de praktijk niet aan bij het overgrote deel van de artikelen en de daar geplaatste reacties. Daarnaast wordt er vaak negativiteit ervaren door posters als ze een 0 ontvangen. Dat kan demotiverend werken. Er valt dus winst te behalen als we reacties beter kunnen scheiden: beter de inhoudelijk goede reacties eruit vissen en alleen negatieve scores uit te delen als het ook echt nodig is (de ongewenste reacties).De oplossing
Om tegemoet te komen aan de dagelijkse praktijk waarin veel reacties een soort grijze massa vormen en slechts enkelen er bovenuit steken, wil ik voorstellen om reacties standaard op een soort basisniveau te zetten. Dat is een soort gecombineerde 0 en +1. Het is voor moderators dan mogelijk om:1. De basisscore te bevestigen
2. De reactie omhoog te waarderen omdat het een goede bijdrage levert aan het artikel
3. De reactie omlaag te waarderen omdat de reactie ongewenst is (flames, trolls, zwaar offtopic, onzinnige reacties)
Je hebt dan dus nog maar 3 scores: basis, een "plus" en een "min" (de precieze bewoording of becijfering moeten we uitwerken).
Op deze manier ben je als moderator nadrukkelijker bezig om ofwel de krenten uit de pap te vissen, ofwel de ongewenste reacties eruit te filteren. Daarnaast haalt het de negatieve associaties weg die mensen kunnen krijgen als ze een onschuldige reactie posten maar toch met een 0 om de oren geslingerd worden. Uiteindelijk willen we toch liever mensen belonen voor het schrijven van goede reacties, dan mensen wegzetten als irrelevant.
Overigens, voor het idee van het basisniveau moet ik ook even @Hahn noemen, aangezien hij als eerste met dit idee kwam in een voorgaand topic, hier ergens in FM
Ik ben van mening dat we op deze manier het systeem aanpassen naar wat we in de praktijk zien, in plaats van dat we de mogelijke scores vanuit een theoretisch perspectief benaderen, waardoor het in de praktijk niet zo werkt als bedoeld.
Mogelijke nadelen
Ik zie al een aantal nadelen.1. De 0 is weg, dus je bent eerder geneigd reacties als ongewenst te markeren, waardoor het demotiverende aspect zich slechts verplaatst.
--> Alhoewel dit een risico is, denk ik dat het beperkt is omdat reacties standaard op het basisniveau komen. Daarnaast is het wellicht niet meer dan logisch dat dit gebeurt: we hebben uiteindelijk toch het liefst dat je reageert als je iets bij te dragen hebt, onzinnige reacties kunnen beter achterwege blijven. Toch blijft dit iets om in de gaten te houden.
2. Omdat het basisniveau een breed palet aan reacties omvat, kan het demotiverend werken als onschuldige offtopicreacties dezelfde score krijgen als een ontopic-reactie.
--> We moeten er hierbij voor zorgen dat reacties die een inhoudelijke bijdrage aan het artikel leveren, zonder een al te hoge drempel op het hogere niveau worden geplaatst. Dan bij twijfel liever een hogere waardering dan die reactie binnen de "grijze massa" te laten. Dit zal af en toe discussie opleveren, maar in principe is dit een probleem dat we nu ook al hebben bij het uitdelen van een +1 of +2.
Waar is dit topic voor
In dit topic wil ik een aantal dingen bespreken.1. Zijn de door mij geschetste problemen realistisch? Of missen er dingen in mijn analyse?
2. Zijn dit goede oplossingen die voor een verbetering gaan zorgen ten opzichte van het huidige systeem? Of zijn er onbedoelde neveneffecten? Of wellicht zijn er nog verbeteringen aan te brengen in dit plan?
Waar is dit topic niet voor
Dit topic is nadrukkelijk niet bedoeld voor het afschaffen van het basisprincipe van het moderatiesysteem, namelijk het scheiden van nuttige en minder nuttige reacties. Dit is geen topic voor het oproepen tot een "upvote"-systeem. Die discussie is vaak genoeg gevoerd, en dit systeem is niet passend bij Tweakers.Ook nog de gebruikelijke disclaimer: ook als we hier een perfect uitgewerkte oplossing bedenken, is niet gegarandeerd dat het ook op korte termijn ingevoerd kan worden. Hier is namelijk behoorlijk wat devtijd voor nodig, en wij simpele modjes hebben daar geen inzicht in.
[ Voor 3% gewijzigd door RoD op 18-12-2023 18:02 ]