Dirk schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:19:
[...]
Het is misschien een misverstand, maar absoluut geen mismoderatie. Uiteindelijk gaat het bij de moderatie namelijk niet om de boodschap die je wil verzenden, maar om de boodschap die ontvangen wordt. En die boodschap is dat je klaagt over clickbait, wat ongewenst is. Je uitleg hier is daarbij niet relevant, reacties worden in hun eigen context gemodereerd en daar hoort een uitleg elders niet bij.
@
Dirk Dank voor je reactie.
Mijn oorspronkelijke bericht was:
"@Hayte Alleen een naam en datum bekendmaken kan op zichzelf natuurlijk nieuwswaardig zijn. Maar is dat nog wel het geval als de volledige onthulling al binnen drie dagen volgt? Had dit echt niet drie dagen kunnen wachten? Het voelt alsof hiermee een inmiddels uitgekauwde marketingtactiek wordt toegejuicht en omarmt, dit artikel lijkt daardoor niet veel meer dan clickbait."
Graag zou ik dan uitgelegd krijgen hoe jullie dit lezen. Ben namenlijk van mening dat ik hier vals wordt beschuldigd van dat ik Hayte zou beschuldigen van het maken van een clickbait titel. Door onder andere @
Bor en @
jdh009. Zoals je kunt lezen in
deze reactie, interpreteert hij het ook als volgt:
"Door te zeggen dat ze het eind deze week aankondigen is het juist geen clickbait, want je hoeft het artikel niet meer te openen om te weten wat het nieuws is

Los daarvan: door dit nieuwsbericht komt het op de radar van mensen. Wellicht willen ze hiervoor de SGF volgen, om maar iets te noemen. Bovendien is dit het eerste nieuws over de game in vier jaar tijd, dus daarom al interessant om op te pakken wat mij betreft. "
En nu beweer jij ook dat ik zou klagen over clickbait. Als er al een klacht in mijn woorden te lezen is, dan betreft die het fenomeen dat ik in het eerste deel van de zin beschrijf, waardoor een dergelijk artikel voor mij op clickbait lijkt, en niet de titel, noch de inhoud van Hayte's artikel. Daar was nooit een klacht over, zover hier een artikel over te schrijven viel, vond ik het een prima titel en de inhoud ook. De vraag was breder.
Als je mijn zin begrijpend leest:
"... Het voelt alsof hiermee een inmiddels uitgekauwde marketingtactiek wordt toegejuicht en omarmt, dit artikel lijkt daardoor niet veel meer dan clickbait."
Houd ik het hier netjes bij mijzelf en mijn gevoel, ook door het gebruik van het woord
lijkt houd ik het hier bij hoe het vanuit mijn perspectief er uit ziet, daarin zit de nuance dat waar het voor mij op lijkt dit het mogelijk niet is voor zowel de ander als uiteindelijk ook voor mij. Niet alles is wat het lijkt.
Ook als je goed leest, zie je dat ik met dit onderdeel van die zin "Het voelt alsof hiermee een inmiddels uitgekauwde marketingtactiek wordt toegejuicht en omarmt,
dit artikel lijkt daardoor niet veel meer dan clickbait." doel op het artikel als geheel, niet op de titel.
Dit was geen aanklacht, klacht of beschuldiging. Er kan, als je het al uit de breder context rukt, prima een consensus ontstaan over de vraag of een artikel inhoudelijk te scharen valt onder de term clickbait, en ik stelde deze vraag puur uit oprechte interesse in, zoals je kan lezen, de bredere context van deze marketingtechniek van vooraankondigingen. Wat af te leiden is aan het eerst gedeelte van de zin: "...
Het voelt alsof hiermee een inmiddels uitgekauwde marketingtactiek wordt toegejuicht en omarmt, dit artikel
lijkt daardoor niet veel meer dan clickbait.". Waar Hayte dus ook ten dele op inging:
"... door dit nieuwsbericht komt het op de radar van mensen. Wellicht willen ze hiervoor de SGF volgen, om maar iets te noemen. Bovendien is dit het eerste nieuws over de game in vier jaar tijd, dus daarom al interessant om op te pakken wat mij betreft."
Dat was precies waar ik op hoopte: een inhoudelijke reactie van de auteur.
Dat hij hiermee ook impliciet aangeeft dat dit soort marketing inderdaad wordt toegejuicht en omarmd, vind ik weliswaar verontrustend, maar laat ik voor nu even buiten beschouwing.
Nogmaals: ik zie dit echt als een mismoderatie. Dat @
Hayte zich enigszins gekrenkt voelt door het gebruik van het woord
clickbait begrijp ik nu, en heb ik hem ook netjes aangegeven dat dit niet mijn bedoeling was. Nog voor dat de -1 moderatie was opgevoerd.
Als er gemodereerd wordt op basis van hoe iemand vanuit emotie en/of gebrekkige leesvaardigheid, incorrect een reactie interpreteert, en niet op basis van wat er daadwerkelijk staat, dan ontstaat er een disbalans in de conversatie en de moderatie, al helemaal als dit al fatsoenlijk onderling wordt rechtgezet. Dat lijkt mij absoluut niet wenselijk. Was hier daadwerkelijk een moderatie ingreep nodig?
Graag ontvang ik nog een reactie op bovenstaande vraag.
Begrijp goed dat moderatie niet alleen gebaseerd is op wat iemand bedoelt, maar ook op hoe iets overkomt. Toch wil ik benadrukken dat ik mijn uitspraak met opzet subjectief en genuanceerd heb geformuleerd (“lijkt”, “voelt alsof”) en nergens beschuldigend was richting de auteur, ik stelde hem een vraag. Als dit toch zo is geïnterpreteerd, betreur ik dat, maar ik vind dat dit geen rechtvaardiging biedt voor een -1 op basis van een verkeerde lezing.
Daarom vraag ik nogmaals of hier sprake kan zijn van mismoderatie en of de score herzien kan worden, iets wat ik hierboven hopelijk helder en onderbouwd heb beargumenteerd.
Niet geschoten is altijd mis.