"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.
Ik denk dat het in dit geval belangrijk is om over de abonnementsprijzen te hebben, omdat de mogelijkheid van hdr-ondersteuning exclusief voor het duurdere abonnement is.Klauwhamer schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:04:
90% van de reacties op nieuws: F1 TV ondersteunt nu multiview en hdr op smartphones met Android gaat over de beprijzing van het abonnement en is dus allemaal een 0 in plaats van een +1 of een +2 als je 't mij vraagt..?
Huh? De helft van het nieuwsartikel gaat op voor een ander abonnement, maar dat is nog geen rechtvaardiging voor al dat gedoe over prijzen..?Aldy schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:19:
[...]
Ik denk dat het in dit geval belangrijk is om over de abonnementsprijzen te hebben, omdat de mogelijkheid van hdr-ondersteuning exclusief voor het duurdere abonnement is.
D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.
En deze mensen reageren dus op de andere helft van het artikel, waarbij vooral het prijsverschil voor de abonnementen worden beoordeeld. Ik denk dat als het prijsverschil niet zo groot was, dit veel minder een punt van kritiek zou zijn.Klauwhamer schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:36:
[...]
Huh? De helft van het nieuwsartikel gaat op voor een ander abonnement, maar dat is nog geen rechtvaardiging voor al dat gedoe over prijzen..?
Daarnaast vraag ik mij af wat je met hdr moet op een postzegel.
Nogmaals: het gaat om toegevoegde functionaliteit voor verschillende abonnementen. Heeft met beprijzing precies niets te maken.Aldy schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:42:
[...]
En deze mensen reageren dus op de andere helft van het artikel, waarbij vooral het prijsverschil voor de abonnementen worden beoordeeld. Ik denk dat als het prijsverschil niet zo groot was, dit veel minder een punt van kritiek zou zijn.
Daarnaast vraag ik mij af wat je met hdr moet op een postzegel.
Voorbeeld van een +2: click
Voorbeeld van een +2: click
Je kunt dit toch niet met droge ogen conform moderatiebeleid vinden
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Staat nu op +1.Bor schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:41:
rejer in 'Voorgestelde EU-regel maakt pakketjes uit China 2 euro duurder' is geen +2. Zie ook de reacties.
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
MPIU8686 in 'Voorgestelde EU-regel maakt pakketjes uit China 2 euro duurder'
rιsιng froϻ oμr fαctoriϵs ... Ψϵ ϻμsτ αll ηoω pαrtαke ιn the Τϵchπology οϝ Ρϵαcϵ ... ϻαrchιng forωαrd ιηto oμr fμtμre
Bor in 'Voorgestelde EU-regel maakt pakketjes uit China 2 euro duurder' is echt geen -1.
[ Voor 80% gewijzigd door Bor op 20-05-2025 23:05 ]
[ Voor 15% gewijzigd door Bor op 21-05-2025 08:17 ]
Ik twijfel anders ook tussen -1 en +0. Hij haalt z'n eigen betoog al onderuit in de eerste alinea en daarnaast is het niet zo dat de overheid zomaar ergens laadpalen gaat neerzetten. Uit zijn betoog spreekt meer boosheid dan kennis van zaken.Bor schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:16:
kozue in 'Aantal Nederlandse laadpalen groeit minder snel, 'mogelijk op termijn stagnatie'' is geen -1 (maar een niet zo populaire mening zo te zien).
Niet kloppend zou een 0 zijn.Aldy schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:48:
[...]
Ik twijfel anders ook tussen -1 en +0. Hij haalt z'n eigen betoog al onderuit in de eerste alinea en daarnaast is het niet zo dat de overheid zomaar ergens laadpalen gaat neerzetten. Uit zijn betoog spreekt meer boosheid dan kennis van zaken.
Naafkap in 'Teufel introduceert modulaire opensource bluetoothspeaker MYND'
his.dudeness in 'OpenAI wil ex-Apple-ontwerper Jony Ives start-up kopen voor 6,5 miljard dollar'
De manier hoe je het vraagt, komt trollerig over in mijn ogen.his.dudeness schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:01:
hoezo is een oprechte vraag -1 waard?
his.dudeness in 'OpenAI wil ex-Apple-ontwerper Jony Ives start-up kopen voor 6,5 miljard dollar'
hoezo? ik heb zelfs de bron gevonden en gemeld bij de edit zodat tweakers de bron kan meldenMeg schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:14:
[...]
De manier hoe je het vraagt, komt trollerig over in mijn ogen.
Your lack of planning is not my emergency
Je link werkt hier niet.hellknight schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:31:
hij is nog vrij recent, maar toch: codegro in 'Breek met Ziggo de Kooi van Faraday: realiseer overal stabiele wifi & win € 400'8x +2 en 1x+3 is wel erg royaal voor deze post
vreemd, werkt hier prima, ook in andere browser
Your lack of planning is not my emergency
[ Voor 7% gewijzigd door AlphaRomeo op 22-05-2025 10:37 ]
nu 16x -1 stemmen... lijkt dumpert wel, modereren op emotie....his.dudeness schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:01:
hoezo is een oprechte vraag -1 waard?
Die -1 is nog steeds terecht.his.dudeness schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:55:
[...]
nu 16x -1 stemmen... lijkt dumpert wel, modereren op emotie....
Iemand die daar een +3 gaf, daar mag wel naar gekeken worden.
[ Voor 12% gewijzigd door Meg op 22-05-2025 15:35 ]
his.dudeness in 'OpenAI wil bedrijf van ex-Apple-ontwerper Jony Ive kopen voor 6,5 miljard dollar'
@AlphaRomeo betreffende je onderstaande bericht, een privébericht gestuurd.
[ Voor 53% gewijzigd door Meg op 22-05-2025 19:18 ]
enLaten we ons concentreren op reacties die op de foute score beland zijn en niet op verdwaalde foute moderaties.
Daarnaast zijn eventuele sancties altijd aan de crew; het is dus niet nodig zelf al een passende sanctie te gaan vermelden.
Volgens mij is een -2 een sanctie en een -1 een moderatie / mismoderatie. Aangezien @meg het heeft over -1 hebben we het hier over een moderatie, waarvoor dit forum toch bedoeld is?AlphaRomeo schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:53:
@Meg ik zie dat je regelmatig hint op sancties richting individuele users, ik wil je echter nog even wijzen op de TW hieronder.
Daarnaast zijn eventuele sancties altijd aan de crew; het is dus niet nodig zelf al een passende sanctie te gaan vermelden.
[ Voor 12% gewijzigd door Aldy op 22-05-2025 19:46 ]
Wel dank voor je 'steun'.
Is dit een 0 ipv -1? Guru Evi in 'Microsoft blokkeert mails van medewerkers met woord 'Gaza''
Naar mijn idee is dit een -1, evenalsMeg schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:52:
@Aldy ik heb Alpha een PB gestuurd, dan hoeft het verder niet hier waar het offtopic is te blijven.
Wel dank voor je 'steun'.
Is dit een 0 ipv -1? Guru Evi in 'Microsoft blokkeert mails van medewerkers met woord 'Gaza''
Guru Evi in 'Microsoft blokkeert mails van medewerkers met woord 'Gaza''
Guru Evi in 'Microsoft blokkeert mails van medewerkers met woord 'Gaza''
Zijn/haar reacties berusten op onjuistheden en halve waarheden en de reacties zijn behoorlijk tendentieus.
Feiten zijn niet altijd leuk. Maar dat maakt niet dat ze verzwegen moeten worden. Zeker niet als het reacties zijn op misinformatie.
Voor de duidelijkheid: dit mag wel…
koelpasta in 'Microsoft blokkeert mails van medewerkers met woord 'Gaza''israel snapt zn rol in de geschiedenis en daarom proberen ze slow-nazis te spelen
Dit mag niet…
Zeggen dat nog geen 2% van de Palestijnen omgekomen is dus als het genocide is deze ‘slecht uitgevoerd’ zou worden.
Die minder dan 2 procent is een feit (cijfers Hamas) en het tweede een onderbouwde (en ik denk redelijke, in vergelijking met genociden uit het verleden) mening.
[ Voor 62% gewijzigd door BartOtten op 23-05-2025 01:08 ]
Het helpt als je directe links naar comments plaats waarvan je vindt dat het mismoderaties zijn, zo hoeven andere mods niet te gan zoeken.BartOtten schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 00:51:
Graag correctie op mijn laatste reacties. Er moet inhoudelijk gemodereerd worden, toch?
PS4 PSN: Dazzler2120
Ik snap dat het zou helpen. Maar ik denk dat de mods sneller een overzicht kunnen krijgen met hun tooling dan ik linkjes kan schrapen met mijn telefoon. Vandaar in dit geval “check mijn hele lijst”.Dazzler2120 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:18:
[...]
Het helpt als je directe links naar comments plaats waarvan je vindt dat het mismoderaties zijn, zo hoeven andere mods niet te gan zoeken.
Maar als ik even kijk bij de reacties onder het nieuws is het onbegonnen werk. Een stroom aan mismoderaties (beide ‘kanten’ op), persoonlijke aanvallen en drogredeneringen.
Dat dit soort onderwerpen mismoderaties naar beide kanten teweeg kunnen brengen is bekend, maar je reageerde in eerste instantie op een reactie van jezelf en om die te kunnen beoordelen is het handig om de link erbij te zetten.BartOtten schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:51:
[...]
Ik snap dat het zou helpen. Maar ik denk dat de mods sneller een overzicht kunnen krijgen met hun tooling dan ik linkjes kan schrapen met mijn telefoon. Vandaar in dit geval “check mijn hele lijst”.
Maar als ik even kijk bij de reacties onder het nieuws is het onbegonnen werk. Een stroom aan mismoderaties (beide ‘kanten’ op), persoonlijke aanvallen en drogredeneringen.
fenrirs in 'Mozilla stopt met Fakespot en Pocket'
dasiro in 'Rol van Nederland bij Sky ECC-cryptotelefoonoperatie was groter dan gedacht'
TijsZonderH in 'Rol van Nederland bij Sky ECC-cryptotelefoonoperatie was groter dan gedacht'
TijsZonderH in 'Rol van Nederland bij Sky ECC-cryptotelefoonoperatie was groter dan gedacht'
Ik heb sowieso het gevoel dat comments door redacteuren standaard te hoog worden gemod, want ja, het is een reactie door een redacteur dus het zal wel informatief zijn.kodak schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:53:
Deze reacties massaal plussen naar +2 en +3 lijkt me ook niet de bedoeling.
Ik zie hier geen +2 in: Zyppora in 'Enexis biedt tijdelijk 30 cent per kWh om PV-installaties terug te schakelen'
Geen +1 maar een 0? AcidBanger in 'Enexis biedt tijdelijk 30 cent per kWh om PV-installaties terug te schakelen'
Geen -1: jaxc1976 in 'Enexis biedt tijdelijk 30 cent per kWh om PV-installaties terug te schakelen'
Je mag het gerust met me oneens zijn, maar volgens mij zeg ik niks dat de grenzen dusdanig over gaat dat een -1 gerechtvaardigd is.
Daar is een discussie gesloopt door meerdere reacties leeg te halen. Daar is een -1 een prima score. In dit geval heb ik even ingegrepen gezien er een hele thread gesloopt is.
Dat is dan later gebeurd en ik zag het, jammer dat het nodig is.Bor schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:44:
[...]
Daar is een discussie gesloopt door meerdere reacties leeg te halen. Daar is een -1 een prima score. In dit geval heb ik even ingegrepen gezien er een hele thread gesloopt is.
Is toch gewoon +1?
GR materiaal op +2? MazeWing in 'Samsung OLED S95F - Matte oled is daglicht de baas'
[ Voor 30% gewijzigd door Meg op 25-05-2025 07:14 ]
Meg in 'Open-Shell 4.4.196'
[ Voor 43% gewijzigd door Meg op 25-05-2025 12:27 . Reden: Link vergeten. ]
Twijfel zelf tussen -1 en +1.Bor schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:04:
petermetroid in ''Investeerdersgroep wil OnlyFans overnemen voor acht miljard dollar'' is blijkbaar geen populaire mening maar is het echt een -1 of kan dit hoger beoordeeld?
Mensen die voor bijvoorbeeld OF werken kiezen hier toch zelf voor?
Dat is niet het punt dat user maakt.Meg schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:09:
[...]
Mensen die voor bijvoorbeeld OF werken kiezen hier toch zelf voor?
NoTechSupport in ''Investeerdersgroep wil OnlyFans overnemen voor acht miljard dollar''
Ik twijfel tussen -1 en 0 bij deze: Alekz87 in ''Investeerdersgroep wil OnlyFans overnemen voor acht miljard dollar''
De toon is wat onvriendelijk, maar maakt het dan een -1? Ron79 in ''Investeerdersgroep wil OnlyFans overnemen voor acht miljard dollar''
MPIU8686 in 'Zotac toont drie mini-pc's, waaronder een met Ryzen AI Max-cpu met forse igpu'
rιsιng froϻ oμr fαctoriϵs ... Ψϵ ϻμsτ αll ηoω pαrtαke ιn the Τϵchπology οϝ Ρϵαcϵ ... ϻαrchιng forωαrd ιηto oμr fμtμre
pyro-tukker in ''Investeerdersgroep wil OnlyFans overnemen voor acht miljard dollar''
Die heeft nog heel wat hulp nodig.kodak schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:14:
Het lijkt me niet de bedoeling om deze reactie te plussen naar 2+ (21× +2, 11× +3). Op de meningen hoort niet geplust te worden. De stellingen zijn niets nieuws en herhalen zelfs waar al eerder reacties over zijn gegeven. Er mag wel wat meer objectiviteit van moddende tweakers verwacht worden als er vele reacties worden gegeven over een beladen nieuwsonderwerp.
pyro-tukker in ''Investeerdersgroep wil OnlyFans overnemen voor acht miljard dollar''
brobro in 'OpenAI's taalmodellen blijven actief ondanks commando's om te stoppen'
Ik vind het eerlijk gezegd wel een mooie uitgebreide en genuanceerde reactie. Ik heb hem niet gemodereerd, maar ik vind hem qua niveau behoorlijk boven het gemiddelde uitsteken. Voldoet wat mij betreft aan de MOD vereisten:
Ik vind het in ieder geval geen off-topic reactie.Het niveau +2 is bedoeld voor informatieve en interessante reacties die op een positieve wijze boven het maaiveld uitsteken en waarvan de inhoud een nuttige toevoeging is op de discussie in een on-topic thread of de informatie in het artikel.
marcjo in 'In-ears vanaf 200 euro - Zeven paar oortjes voor fijnproevers'
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
Ik vind het een valide opmerking. Laten we niet te streng zijn. Als er onduidelijkheid is rond welke use case de gebruiker bedoelt kunnen we dit ook gewoon vragen toch? De reactie waarop user reageert geeft al aan dat er ANC wordt gebruikt op de fiets. Dat is niet zonder risico. Het is niet voor niets dat bv een Veilig Verkeer Nederland dit afraad.jdh009 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:08:
Dit lijkt me niet relevant, zeker zonder verdere onderbouwing en al helemaal gezien de uiteenlopende vormen van transparantie en het gericht doorlaten of versterken van omgevingsgeluid. Oortjes hoeven geen 'killswitch' te zijn die omgevingsgeluid volledig uitschakelen. Deze reactie laat vooral zien hoe beperkt de kennis is van de gebruiker over de mogelijkheden van moderne oordopjes.
marcjo in 'In-ears vanaf 200 euro - Zeven paar oortjes voor fijnproevers'
Binnen die discussie is dit ook niet irrelevant:
Bor in 'In-ears vanaf 200 euro - Zeven paar oortjes voor fijnproevers'
Idem: Bor in 'In-ears vanaf 200 euro - Zeven paar oortjes voor fijnproevers'
De laatste krijgt -1 wat volgens mij echt zeer onterecht is.
Ofwel de hele verkeersdiscussie is niet relevant of hij is dat wel. Nu lijkt er op mening te worden gemodereerd bij dit onderwerp.
Darun1a in 'In-ears vanaf 200 euro - Zeven paar oortjes voor fijnproevers' is geen +2 volgens mij.
Ruudje88 in 'In-ears vanaf 200 euro - Zeven paar oortjes voor fijnproevers' mag wel naar +1
[ Voor 30% gewijzigd door Bor op 26-05-2025 11:54 ]
Maar dat zegt nog niets. Ik gebruik zelf oordopjes die windgeruis en achtergrondgeluid filteren, terwijl verkeer juist goed hoorbaar blijft. Dat ANC en transparantiemodi tegelijk gebruikt worden, wordt vaak over het hoofd gezien (of dat bij de dopjes in de test ook zo is weet ik niet, ik zit niet in dit segement). Veel moderne oordopjes laten verkeer bewust door of versterken het zelfs. De suggestie dat het gebruik ervan per definitie onveilig zou zijn, laat vooral zien hoe beperkt de kennis is van wat deze producten technisch kunnen. Het is gewoon een oneline waaruit blijkt dat de user totaal geen gebrek aan kennis heeft. Daar is een 0 echt niet te streng voor...Bor schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:42:
[...]
Ik vind het een valide opmerking. Laten we niet te streng zijn. Als er onduidelijkheid is rond welke use case de gebruiker bedoelt kunnen we dit ook gewoon vragen toch? De reactie waarop user reageert geeft al aan dat er ANC wordt gebruikt op de fiets. Dat is niet zonder risico. Het is niet voor niets dat bv een Veilig Verkeer Nederland dit afraad.
@Bor Wat je zegt over motoren roept bij mij vooral de indruk op dat je er zelf nog nooit op hebt gezeten. In elk geval lijkt één van de twee opmerkingen me niet erg relevant in deze context.
Edit: Maar ik laat het hierbij, de discussie is in mijn ogen niet interresant genoeg om er verder in te duiken.
[ Voor 15% gewijzigd door jdh009 op 26-05-2025 11:50 ]
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
Transparantiemode is doorgaans geen ANC en dan nog; het reactiesysteem is de plek om daar de discussie over aan te gaan.jdh009 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:44:
[...]
Maar dat zegt nog niets. Ik gebruik zelf oordopjes die windgeruis en achtergrondgeluid filteren, terwijl verkeer juist goed hoorbaar blijft. Dat ANC en transparantiemodi tegelijk gebruikt worden, wordt vaak over het hoofd gezien (of dat bij de dopjes in de test ook zo is weet ik niet, ik zit niet in dit segement). Veel moderne oordopjes laten verkeer bewust door of versterken het zelfs. De suggestie dat het gebruik ervan per definitie onveilig zou zijn, laat vooral zien hoe beperkt de kennis is van wat deze producten technisch kunnen. Het is gewoon een oneline waaruit blijkt dat de user totaal geen gebrek aan kennis heeft. Daar is een 0 echt niet te streng voor...
@Bor Wat je zegt over motoren roept bij mij vooral de indruk op dat je er zelf nog nooit op hebt gezeten. In elk geval lijkt één van de twee opmerkingen me niet erg relevant in deze context.
Ik geloof het graag. Ik ken er precies 0 die dat doen. Dan wederom; het reactiesysteem is de plek om daarover de discussie aan te gaan.veel moderne oordopjes laten verkeer bewust door of versterken het zelfs.
Ik denk dat je doelt op "een" ipv "geen"? Daar ben ik het niet mee eens, veilig verkeer nederland etc ook niet overigens.Het is gewoon een oneline waaruit blijkt dat de user totaal geen gebrek aan kennis heeft.
Ik vind een 0 te streng.
Dat is dan een totaal onjuiste aanname. Dat hoort evenmin mee te wegen in de moderatie. Rijd je zelf ook?@Bor Wat je zegt over motoren roept bij mij vooral de indruk op dat je er zelf nog nooit op hebt gezeten. In elk geval lijkt één van de twee opmerkingen me niet erg relevant in deze context.
[ Voor 8% gewijzigd door Bor op 26-05-2025 12:07 ]
Ik wil de discussie op dit gebied niet aangaan, ik licht alleen toe waarom ik deze keuze maak voor de moderatie die ik gedaan heb. Soms omkom je er niet aan om dan inhoudelijke toelichting te geven(wat hier eigenlijk offtopic is)Bor schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:50:
[...]
Transparantiemode is doorgaans geen ANC en dan nog; het reactiesysteem is de plek om daar de discussie over aan te gaan.
Je weet dat dit een niet echt sterke argumentatie is?Ik geloof het graag. Ik ken er precies 0 die dat doen.
Dat was idd een typo[...]
Ik denk dat je doelt op "een" ipv "geen"? Daar ben ik het niet mee eens, veilig verkeer nederland etc ook niet overigens.
[ Voor 6% gewijzigd door jdh009 op 26-05-2025 11:55 ]
Je gaat voorbij aan waar het om gaat:jdh009 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:54:
[...]
Je weet dat dit een niet echt sterke argumentatie is?
Dan wederom; het reactiesysteem is de plek om daarover de discussie aan te gaan.
En jij gaat voorbij aan: Ik wil de discussie op dit gebied niet aangaan, ik licht alleen toe waarom ik deze keuze maak voor de moderatie die ik gedaan heb. Soms omkom je er niet aan om dan inhoudelijke toelichting te geven(wat hier eigenlijk offtopic is).
Maar we gaan offtopic...
[ Voor 3% gewijzigd door jdh009 op 26-05-2025 11:58 ]
Ik oordeel verder niet want ik zit in de discussie maar ik vind deze wel opvallend.
[ Voor 16% gewijzigd door Bor op 26-05-2025 12:17 ]
Er zijn 21 +3 moderaties op deze reactie, kan hier naar gekeken worden? Dat het +2 zou zijn is nog te beargumenteren maar +3 is het zeker niet. Dit lijkt vooral door meningmodden n.a.v. berichtgeving in andere media dan Tweakers. Daarnaast wordt het probleem in het artikel weggewuifd zonder dat er een uitleg is waarom het geen probleem is.separhim schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:02:
Dit lijkt mij geen +2, sowieso lijkt het te kort daarvoor met nul onderbouwing, maar het artikel is niet suggestief zoals hier wordt beweerd, en zijn punt over " AI heeft niet de server overgenomen waar het op draait" komt niet terug in het artikel of in de reacties, en zeker niet toen deze reactie geplaatst werd.
brobro in 'OpenAI's taalmodellen blijven actief ondanks commando's om te stoppen'
De massale +2 (62x +1, 63x +2, 21x +3) lijkt me absoluut niet de bedoeling.separhim schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:02:
Dit lijkt mij geen +2, sowieso lijkt het te kort daarvoor met nul onderbouwing,
De reactie is om te beginnen al kritiek op hoe het nieuws is gebracht en dus op de redactie. Dat hoort al niet onder het nieuws thuis en dus niet geplust te worden.
Het is daarbij een mening. Daarop horen we ook niet te plussen als 'mee eens' .
De mening is daarbij zeer negafief suggestief. Het maakt een argument van wat er aan tekst niet staat. Wat de tweaker suggereert is alleen te doen door negatief en selectief alle redelijke vormen van lezen wat er wel staat te negeren. Dat gebruikt de tweaker vervolgens alsof de eigen mening redelijk zou zijn en om richting de redactie te klagen.
Dit soort negatieve opmerkingen zijn daarmee eerder zeer irrelevant tot ongewenst.
[ Voor 4% gewijzigd door kodak op 26-05-2025 14:04 ]
Ik begrijp uit het kadertje van Bor in die reactie dat er ook iets over het modereren stond en dat is volgens mij nog een punt aftrek.kodak schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:15:
[...]
Op de massale +2 (62x +1, 63x +2, 21x +3) lijkt me absoluut niet de bedoeling.
De reactie is om te beginnen al kritiek op hoe het nieuws is gebracht en dus op de redactie. Dat hoort al niet onder het nieuws thuis en dus niet geplust te worden.
Het is daarbij een mening. Daarop horen we ook niet te plussen als 'mee eens' .
De mening is daarbij zeer negafief suggestief. Het maakt een argument van wat er aan tekst niet staat. Wat de tweaker suggereert is alleen te doen door negatief en selectief alle redelijke vormen van lezen wat er wel staat te negeren. Dat gebruikt de tweaker vervolgens alsof de eigen mening redelijk zou zijn en om richting de redactie te klagen.
Dit soort negatieve opmerkingen zijn daarmee eerder zeer irrelevant tot ongewenst.
Nee, dat was een boo boo van mijn kant (per ongeluk de verkeerde tekst gebruikt). Dit is herstelt.Aldy schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:36:
[...]
Ik begrijp uit het kadertje van Bor in die reactie dat er ook iets over het modereren stond en dat is volgens mij nog een punt aftrek.
De vraag wat het standpunt van de redactie over nieuws is hoort op GoT thuis.
De kritiek ook.
Dat de tweaker kennelijke een mening over het verdienmodel van tweakers heeft is prima. Maar een auteur spreekt niet zomaar namens de gehele redactie en de redactie is niet verantwoordelijk voor heel tweakers. Het stellen eerder een vervelend gesprek met een auteur te hebben gehad blijkt niet relevant. De vraag aan de redactie hier ook niet.
Ryangr0 in 'Ruim 1400 artsen vragen kabinet om leeftijdsgrens voor smartphones'
Score van 0 irrelevant snap ik niet, zou dat geen +1 relevant moeten zijn. Immers gaat het over wel/ geen VESA mount.
Dan moeten we wel heeft veel reacties naar GR alleen omdat ze een vraag stellen. GR is prima voor kleine foutjes of inhoudelijke discussie over keuzes van de redactie. Zaken die eigenlijk los staan van de inhoud van het artikel (of de video). Maar niet voor iedere vraag of opmerking over het artikel.Dazzler2120 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:16:
heymil in 'Hij is beter, maar niet op elk vlak - Sony WH-1000XM6 versus XM5' lijkt me meer iets over GR, even los van de inhoudelijke voors en tegens van fietsen met noisecancelling.
We moeten niet gaan doen alsof het stellen van een vraag een belediging van de redactie is of vervelend voor andere lezers. Op dit moment heeft dit artikel 70 reacties waarvan er 54 gaan over fietsen. Het maakt duidelijk veel los, meer dan de rest van de video.
Van de 16 overige posts bevatten er 5 ook vergelijkbare vragen en opmerkingen (2 daarvan horen imho op GR, maar de rest niet) (en drie posts met reacties op de vragen). Als we die "ongewenste" posts en hun reactiees weghalen zouden er in totaal 8 reacties overblijven van de 70.
Sterker nog, je kan je afvragen wat er nog voor nieuws te zeggen is over zo'n koptelefoon. Technisch gezien is het verschil met alle andere koptelefoons minimaal en is er sinds de eerste Sony WH-1000XM koptelefoon niet heel veel veranderd. Eigen ervaring heeft nog vrijwel niemand met een nieuw apparaat en als die er wel is valt er niet veel origineels over te zeggen.
Sterker nog, deze gebruiker heeft daadwerklijk eigen ervaring met de XM6. Hij(?) stelt niet alleen een vraag maar geeft ook nog een gedeeltelijk antwoord. Eigen ervaring hebben we hier heel hoog in het vaandel staan. Deze post zou dus eerder wat extra mogen krijgen dan punten aftrek.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Het verschil voor mij is dat deze comment toch echt aan de redactie gericht lijkt, daar is GR gewoon voor gekozen. Uiteindelijk is de eigen ervaring ook wat waard voor de comment, dus ik kan me voorstellen dat hij voor sommige mensen gewoon een prima +1 is. Kwestie van perspectief / meningsverschil.CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:44:
[...]
Dan moeten we wel heeft veel reacties naar GR alleen omdat ze een vraag stellen. GR is prima voor kleine foutjes of inhoudelijke discussie over keuzes van de redactie. Zaken die eigenlijk los staan van de inhoud van het artikel (of de video). Maar niet voor iedere vraag of opmerking over het artikel.
We moeten niet gaan doen alsof het stellen van een vraag een belediging van de redactie is of vervelend voor andere lezers. Op dit moment heeft dit artikel 70 reacties waarvan er 54 gaan over fietsen. Het maakt duidelijk veel los, meer dan de rest van de video.
Van de 16 overige posts bevatten er 5 ook vergelijkbare vragen en opmerkingen (2 daarvan horen imho op GR, maar de rest niet) (en drie posts met reacties op de vragen). Als we die "ongewenste" posts en hun reactiees weghalen zouden er in totaal 8 reacties overblijven van de 70.
Sterker nog, je kan je afvragen wat er nog voor nieuws te zeggen is over zo'n koptelefoon. Technisch gezien is het verschil met alle andere koptelefoons minimaal en is er sinds de eerste Sony WH-1000XM koptelefoon niet heel veel veranderd. Eigen ervaring heeft nog vrijwel niemand met een nieuw apparaat en als die er wel is valt er niet veel origineels over te zeggen.
Sterker nog, deze gebruiker heeft daadwerklijk eigen ervaring met de XM6. Hij(?) stelt niet alleen een vraag maar geeft ook nog een gedeeltelijk antwoord. Eigen ervaring hebben we hier heel hoog in het vaandel staan. Deze post zou dus eerder wat extra mogen krijgen dan punten aftrek.
Dit is toch geen -1.... Ik vind het niet kunnen dat er zo makkelijk -1 bij een comment komt enkel omdat anderen het er niet mee eens zijn. Kan absoluut niet. Mag toch wel gewoon mijn mening geven.
https://tweakers.net/nieu...ction=21098688#r_21098688
Nee, dat klopt niet, het is een populair misverstand maar dat staat niet in de richlijnen. Niet in de letter én niet in de geest, er staat voldoende uitleg bij om te begrijpen wat de bedoeling is:Dazzler2120 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:59:
Het verschil voor mij is dat deze comment toch echt aan de redactie gericht lijkt, daar is GR gewoon voor gekozen.
1. het "kan" gemeld, er staat niet dat het alleen in GR gemeld mag worden.Spelfouten en ander commentaar met betrekking tot de artikelen kan gemeld worden in het Geachte Redactie-forum. Omdat opmerkingen over spelfouten en dergelijke alleen voor de redactie relevant zijn en de inhoud snel is achterhaald, is het onwenselijk om daar in de reacties op in te gaan. Zodoende is een punt aftrek gerechtvaardigd. Doorgaans leidt dit tot een eindscore van 0, maar kijk altijd naar de rest van de inhoud van de reactie om tot een moderatie te komen.
2. de toelichting is duidelijk: het gaat om kleine dingen die alleen voor de reactie relevant zijn en die snel zijn achterhaald. Het gaat dus niet om alle vragen of opmerkingen, zelfs als ze (ook) aan de redactie gericht zijn.
3. het punt aftrek is om te voorkomen dat dergelijke reacties ongwenste of zinloze reacties uitlokken.
Het wordt vaak uitgelegd alsof alle opmerkingen en vragen aan de redactie alleen in GR mogen en anders een punt aftrek krijgen, terwijl de richtlijnen toch echt veel nauwer zijn. Deze reactie lokt op geen enkele manier ongewenste of zinlose reacties uit en is ook niet onmiddelijk verouderd. Ik zie dus geen grond voor een punt aftrek.
Ook uit GR FAQ en Beleid lijkt mij duidelijk dat GR vooral is voor kleine foutjes, zoals tikfouten en onjuiste feitjes en andere zaken die vooral/alleen voor de redactie van belang zijn. Daarnaast is het een plek voor grote en meer fundamentele discussies over het beleid die niet aan een enkel artikel op te hangen zijn.
Ik heb dus bezwaar tegen de suggestie dat +1 een mismoderatie zou zijn voor deze post of dat er uberhaupt iets mis is met dit soort posts. Uiteraard is er altijd plek voor verschil van mening rond moderaties maar dit voelt als het kind met het badwater weggooien.
PS. Ik zie de redactie regelmatig toch reageren op dat soort vragen, zelfs als ze duidelijk op GR thuis horen. Daarbij zie ik echter nooit een verwijzing naar GR of het beleid. Blijkbaar vindt de redactie het zelf niet zo belangrijk.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Je mag je mening geven, maar je geeft nu wel heel erg aan dat bijvoorbeeld Signal 'slecht' is en dat jij WhatsApp steunt.Nimac91 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:00:
Mag iemand niet meer van een mening verschillen op Tweakers.net?
Dit is toch geen -1.... Ik vind het niet kunnen dat er zo makkelijk -1 bij een comment komt enkel omdat anderen het er niet mee eens zijn. Kan absoluut niet. Mag toch wel gewoon mijn mening geven.
WhatsApp is van Meta, Meta staat bekend om het feit dat ze jouw data verkopen en ook gebruiken voor AI. Dat doen ze met WhatsApp ook of zullen ze ook gaan doen.
Ik vind een -1 gewoon een goede score voor je reactie, maar ik ga hem niet moderen.
De toon had wat beter gekund. Ik heb een 0 gegeven. Was de toon wat minder doordrenkt van emotie dan was het een prima +1 geweest.Nimac91 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:00:
Mag iemand niet meer van een mening verschillen op Tweakers.net?
Dus mijn mening over "Signal is slecht" maar "Whatsapp is goed" is een -1 volgens jou omdat jij die mening niet deelt. Duidelijk goeie zaak hier bij tweakers... Dat is gewoon je eigen mening doordrukken en geen ruimte geven voor een andere mening. Ja ik vind signal een slechte app. Is het ook als je vergelijkt met andere messenging apps en functies. Signal als app is bijzonder kaal. Mag ik toch zeggen en vinden. De features van Whatsapp wil ik wel juist graag hebben. Dus jou argument vindt ik ook een -1 waard. Dat is niet waar tweakers voor staat hier namelijk. Je geeft zelf nu aan dat je mijn comment een -1 waard vindt omdat je mijn mening niet deelt. Dat is niet een reden om een -1 te mogen gevenMeg schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:05:
[...]
Je mag je mening geven, maar je geeft nu wel heel erg aan dat bijvoorbeeld Signal 'slecht' is en dat jij WhatsApp steunt.
WhatsApp is van Meta, Meta staat bekend om het feit dat ze jouw data verkopen en ook gebruiken voor AI. Dat doen ze met WhatsApp ook of zullen ze ook gaan doen.
Ik vind een -1 gewoon een goede score voor je reactie, maar ik ga hem niet moderen.
@AlphaRomeo dankjewel
Ik geef ook aan dat ik jouw bericht NIET heb gemodeerd... Ik heb verder ook geen zin in deze discussie, want blijkbaar vind jij jouw mening brengen als feit belangrijk.Nimac91 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:22:
[...]
Dus mijn mening over "Signal is slecht" maar "Whatsapp is goed" is een -1 volgens jou omdat jij die mening niet deelt. Duidelijk goeie zaak hier bij tweakers... Dat is gewoon je eigen mening doordrukken en geen ruimte geven voor een andere mening. Ja ik vind signal een slechte app. Is het ook als je vergelijkt met andere messenging apps en functies. Signal als app is bijzonder kaal. Mag ik toch zeggen en vinden. De features van Whatsapp wil ik wel juist graag hebben. Dus jou argument vindt ik ook een -1 waard. Dat is niet waar tweakers voor staat hier namelijk. Je geeft zelf nu aan dat je mijn comment een -1 waard vindt omdat je mijn mening niet deelt. Dat is niet een reden om een -1 te mogen geven
@AlphaRomeo dankjewel
Nee, ik vind het belangrijk om ruimte te geven voor verschillende meningen. Men mag andere meningen hebben. Ik persoonlijk ben bijzonder blij met Whatsapp. De gros van de Nederlander is dat ook. Hier op tweakers is de mening erg snel gevormd door maar naar 1 ding te kijken. "privacy". Ik vindt niet dat whatsapp mijn Privacy in gevaar brengt. Is feitelijk ook niet zo. Maar men is wel bang omdat Meta de eigenaar is van Whatsapp. Mijn mening is simpel, ik kies ervoor om niet in doom scenario's te denken maar eerder naar wat er sinds dien allemaal is gebeurd. Meta zet bijzonder sterk in op Privacy tegenwoordig. Meer dan welk bedrijf dan ook. Dat is gewoon een feit. Maar voor Tweakers hier "too little, too late".,, Maar zo zie ik de wereld persoonlijk niet.Meg schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:39:
[...]
Ik geef ook aan dat ik jouw bericht NIET heb gemodeerd... Ik heb verder ook geen zin in deze discussie, want blijkbaar vind jij jouw mening brengen als feit belangrijk.
Ik zie ook geen issues bij China, waar men in Europa daar geheel anders over denkt. Ik zie eerder issues bij Amerika, maar ook daar denkt men in Europa niet genoeg over. Dat is mijn kijk op de wereld en dat is niet verkeerd. Het is een andere mening.
[ Voor 86% gewijzigd door Technomania op 27-05-2025 18:42 ]
Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen
Dit lijkt me een -1 en geen +1 (of +2, wat deze reactie krijgt) aangeszien het blokkeren van advertenties op een streamingdienst in mijn ogen niet legaal is.
Dit lijkt me gewoon een prima +1. Aangezien het nieuwsartikel zelf al gaat over AdGuard, zie ik niet waarom een toepassing ervan dan naar -1 zou moeten. Het kan wel zijn dat het tegen de ToS van D+ is, echter maakt dat er nog geen -1 van.Meg schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:48:
PEBKAC in 'AdGuard Home 0.107.62'
Dit lijkt me een -1 en geen +1 (of +2, wat deze reactie krijgt) aangeszien het blokkeren van advertenties op een streamingdienst in mijn ogen niet legaal is.
Je kan beargumenteren dat het off-topic is, ik neig meer naar een +1.
Dus iets dat illegaal is (ToS breken) is gewoon een +1? Ben ik het niet mee eens, het is sowieso geen +2 wat het krijgt...Dazzler2120 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:00:
[...]
Dit lijkt me gewoon een prima +1. Aangezien het nieuwsartikel zelf al gaat over AdGuard, zie ik niet waarom een toepassing ervan dan naar -1 zou moeten. Het kan wel zijn dat het tegen de ToS van D+ is, echter maakt dat er nog geen -1 van.
Je kan beargumenteren dat het off-topic is, ik neig meer naar een +1.
Die +2 lijkt me dan ook een enkele moderatie geweest te zijn. En zoals gezegd, het blokkeren van advertenties is het doel van het onderwerp van het artikel (AdGuard). Een usecase daarvan hoort m.i. niet op -1 te staan.Meg schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:12:
[...]
Dus iets dat illegaal is (ToS breken) is gewoon een +1? Ben ik het niet mee eens, het is sowieso geen +2 wat het krijgt...
Dan zou het toch maximaal een 0 zijn?
Prima reactie, maar een +2 lijkt me wat overdreven.
wildhagen in 'CBS: Nederland telt bijna 600.000 elektrische auto's en 410.000 plug-inhybrides'
Dit is gewoon on-topic:
Bull in 'CBS: Nederland telt bijna 600.000 elektrische auto's en 410.000 plug-inhybrides'
Het is inderdaad vroeg maar ik herken dat er bij EV onderwerpen met enige regelmaat scheef wordt gemodereerd. We gaan het in de gaten houden.Naafkap schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:45:
Ik meld ze vroeg, maar er wordt traditiegetrouw weer erg pro-EV gemodereerd.
De eerste is gewoon een +1 maar daar zie ik zelfs +3's toegekend worden. Ik duik er even in.
[ Voor 12% gewijzigd door Bor op 28-05-2025 10:47 ]
Laten we ons concentreren op reacties die op de foute score beland zijn en niet op verdwaalde foute moderaties. Geef het systeem ook even de tijd en meld een reactie niet direct bij de eerste foute moderatie. Daarnaast zijn eventuele sancties altijd aan de crew; het is dus niet nodig zelf al een passende sanctie te gaan vermelden.
Door op de datum en tijd van een reactie te klikken krijg je een directe link er naar toe. Plak deze gewoon in je bericht en de forumsoftware zet deze om in een makkelijk leesbaar linkje.
Zie je een mooie reactie die een +3 verdient? Meldt deze dan aan in Het grote +3 posts topic
Modqueue (ongemodde reacties): http://tweakers.net/reacties/modoverzicht/
Overleg over moderatiescores: Het topic voor twijfelgevallen bij moderaties
ModFAQ: https://tweakers.net/info/faq/karma/#tab:1-2