All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Heb je de verkeerde gelinkt? Die heeft nooit op +2 gestaan. En imo staat die veel te laag op 0, en zijn dat vooral mening mods. Want het is gewoon een goed onderbouwd verhaal wat hij neerzet.
Halfscherp in 'Rechter: TenneT hoeft datacenter voorlopig niet aan te sluiten op vol stroomnet'
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Met die ben ik het helemaal eens (dat ie veel te hoog staat). Dat is gewoon een persoonlijke aanval.Dirk schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:39:
Ja, ik had het linkje onder de datum moeten hebben, niet die onder de @.![]()
Halfscherp in 'Rechter: TenneT hoeft datacenter voorlopig niet aan te sluiten op vol stroomnet'
[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 30-04-2026 16:25 ]
PhilipsFan in ''Gestolen ChipSoft-data verschijnt niet online', maar is dat wel zo?'
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
AI rotzooi op +3
Specifiek:
Er is niets 'volgens mij' aan deze quote. Dit is pure onzin, zonder context, die bovendien false positives op gaan leveren waar je u tegen zegt.daarnaast nog volgende checks (samengesteld met gemini)
ausearch -sc socket -a 38 --success yes
ausearch -sc splice | grep -v "uid=0"
grep "sh -c -- su" /home/*/.bash_history
pspy (if running) or auditd execve logs
last -n 20 or grep "session opened for user root" /var/log/auth.log
dmesg | grep -iE "algif_aead|copy_fail"
Als alles negatief wijst + reboot van server zit je redelijk safe volgens mij
Toevoeging:
Dat is ook precies wat er in de advisory stond. Of je die nou handmatig doet, of door Ubuntu laat doen, maakt niet zoveel uit, behalve dat deze mitigatie mogelijk in toekomst weer weg moet. En dan is het wel handig om het door het OS te laten doen i.p.v zelf te doen.Info voor andere sysadmins: ik zie in Ubuntu 24.04 dat kmod een update krijgt met dit in de changelog:
kmod (31+20240202-2ubuntu7.2) noble-security; urgency=medium
* Disable loading of algif_aead module to mitigate CVE-2026-31431
(LP: #2150743)
- debian/modprobe.d/disable-algif_aead.conf
-- Marc Deslauriers <marc.deslauriers@ubuntu.com> Thu, 30 Apr 2026 08:32:11 -0400
Na installatie wordt er een bestand /etc/modprobe.d/disable-algif_aead.conf aangemaakt die de kwestsbare module disablet maw dezelfde mitigaties zoals aangeraden door bv CERT-EU
Mijn advies aan andere sysadmin: vooraleer je de mitigaties manueel uitvoert (zoals ik heb gedaan) check eerst of er updates klaarstaan van kmod.
In feite is de verwezen post non-informatief. Ik zou zeggen +0 of zelfs -1 (desinformatie), maar dat is mijn mening.
[ Voor 43% gewijzigd door Jerie op 01-05-2026 14:29 ]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
In het kader van "wees ruimhartig met +3" heb ik er een gegeven.
btw deze post is ook genoemd in jdh009 in "Het grote +3 posts topic"
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Die reactie heeft geen enkele mismoderatie. Het juiste topic op potentiele +3's aan te raden is waar jdh009 al heeft gereageerd. Laten we niet gaan (semi) crossposten.CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:43:
Een klein stukje AI is geen automatische diskwalificatie en het zijn goede suggesties. Het zal inderdaad false positives opleveren en het is geen absolute garantie, maar wel nuttig info.
[ Voor 3% gewijzigd door Bor op 01-05-2026 15:35 ]
Het is om de eerdergenoemde redenen (waar je deels niet op in gaat) een slechte post. Ik zal e.e.a toevoegen om in te gaan op enkele van je argumenten.CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:43:
Een klein stukje AI is geen automatische diskwalificatie en het zijn goede suggesties. Het zal inderdaad false positives opleveren en het is geen absolute garantie, maar wel nuttig info.
Het eerste stuk (dat ik als laatste quote) is redundant, en gaat ook niet in waarom het onverstandig zou kunnen zijn het handmatig te doen. De suggestie het handmatig te doen staat letterlijk als mitigatie in de advisory (die twee dagen geleden op HN werd gelinkt). Dus niet als oplossing, maar als mitigatie (de oplossing is een kernel upgrade met een kernel revisie die de patch bevat). Ubuntu 24.04 past blijkbaar dezelfde mitigatie toe. (Dat deze mitigatie op sommige Linux distributries niet gaat werken omdat het niet als module maar in de kernel zit gebakken staat niet in de post!)
Dan de AI rotzooi zelf. De poster begrijpt waarschijnlijk zelf niet eens wat die commando's doen en zegt vervolgens 'zit je redelijk safe volgens mij'. Zou de poster dat wel begrijpen, dan zou deze suggesties niet geopperd worden. Ze schieten namelijk het doel voorbij.
Een voorbeeld: grep "sh -c -- su" /home/*/.bash_history
Ten eerste is hier het uitgangspunt dat een aanvaller de Bash shell heeft gebruikt, ten tweede dat deze te stupide is om de history weg te schrijven, ten derde te stupide om (als deze al stupide genoeg was om de history weg te schrijven) de history niet te sanitizen (terwijl hier voor een gemiddelde scriptkiddie al sinds jaar en dag tooling voor is), ten vierde dat de aanvaller su gebruikt, ten vijfde dat de aanvaller ook specifiek sh -c gebruikte, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Het geeft dus een false sense of security, bovendien heb je ook nog false positives.
Daarnaast is het 'ik heb het aan Gemini gevraagd' wel behoorlijk summier. Wat was de prompt? Dan kunnen we het in ieder geval reproduceren.
Een verstandiger advies is om iets van anti malware te installeren, software die specifiek backdoors opspoort, of (indien er vermoedens zijn) de server offline halen en forensisch aan de slag te gaan met de betreffende data. Bovendien, een vrij simpel advies waar je veel meer aan hebt: lees advisories van je OS...
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Dit (en dan iets anders verwoord) is een prima duiding die op de FP misschien wel punten oplevert.Jerie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:34:
[...]
Het is om de eerdergenoemde redenen (waar je deels niet op in gaat) een slechte post. Ik zal e.e.a toevoegen om in te gaan op enkele van je argumenten.
Het eerste stuk (dat ik als laatste quote) is redundant, en gaat ook niet in waarom het onverstandig zou kunnen zijn het handmatig te doen. De suggestie het handmatig te doen staat letterlijk als mitigatie in de advisory (die twee dagen geleden op HN werd gelinkt). Dus niet als oplossing, maar als mitigatie (de oplossing is een kernel upgrade met een kernel revisie die de patch bevat). Ubuntu 24.04 past blijkbaar dezelfde mitigatie toe. (Dat deze mitigatie op sommige Linux distributries niet gaat werken omdat het niet als module maar in de kernel zit gebakken staat niet in de post!)
Dan de AI rotzooi zelf. De poster begrijpt waarschijnlijk zelf niet eens wat die commando's doen en zegt vervolgens 'zit je redelijk safe volgens mij'. Zou de poster dat wel begrijpen, dan zou deze suggesties niet geopperd worden. Ze schieten namelijk het doel voorbij.
Een voorbeeld: grep "sh -c -- su" /home/*/.bash_history
Ten eerste is hier het uitgangspunt dat een aanvaller de Bash shell heeft gebruikt, ten tweede dat deze te stupide is om de history weg te schrijven, ten derde te stupide om (als deze al stupide genoeg was om de history weg te schrijven) de history niet te sanitizen (terwijl hier voor een gemiddelde scriptkiddie al sinds jaar en dag tooling voor is), ten vierde dat de aanvaller su gebruikt, ten vijfde dat de aanvaller ook specifiek sh -c gebruikte, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Het geeft dus een false sense of security, bovendien heb je ook nog false positives.
Daarnaast is het 'ik heb het aan Gemini gevraagd' wel behoorlijk summier. Wat was de prompt? Dan kunnen we het in ieder geval reproduceren.
Een verstandiger advies is om iets van anti malware te installeren, software die specifiek backdoors opspoort, of (indien er vermoedens zijn) de server offline halen en forensisch aan de slag te gaan met de betreffende data. Bovendien, een vrij simpel advies waar je veel meer aan hebt: lees advisories van je OS...
Zowel @Jerie als @jdh009 als ikzelf proberen hier iets bij te dragen.
Het is bijzonder dat een post zowel in het +3 topic genoemd wordt als hier voor een -1 wordt voorgedragen. En daar mogen we ook best even over discussieren en @Jerie schrijft daar gewoon een nette post over met goede argumenten.
Ik ben het met je eens dat het beter is om dat (ook) in een comment op de FP te doen, maar uiteindelijk moeten wij elkaar kunnen uitleggen waarom we tot een bepaalde conclusie komen en dat zal soms overlappen met wat er op de FP of in andere topics besprokenwordt.
Ik reageer precies in stijl van degene op wie ik reageer met zijn 'als je dat verschil niet ziet'.
Maar als iemand zijn punt wilt maken, is soms een inhoudelijke weerlegging of onderbouwing niet te voorkomen. Je zou niet op vinger moeten worden getikt omdat je hier uiteenzet waarom de moderatie volgens jou niet klopt. Als de post +3 staat en die is een stuk lastiger op een andere score te krijgen zonder inhoudelijke uitleg waarom dit zou moeten (zeker als het om feiten aankomt) dan is dat gewoon nodig, zeker als zelf denkt dat het een -1 moet zijn. Dan is een linkdrop met deze moet lager of hoger, waar we uitgaan dat andere gebruikers hier wel zien waarom dit zo is, vaak verre van voldoende om mensen mee te krijgen of een admin reden te geven om in te grijpen.Bor schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:27:
[...]
Dit (en dan iets anders verwoord) is een prima duiding die op de FP misschien wel punten oplevert.
Helaas geen tijd om hier echt heel erg uitgebreid op in te gaan heb ik niet. De kritiek op het gebruik van AI die genoemd wordt is tot op zekere hoogte zeker terecht, en was ook de reden dat ik niet direct heb voorgedragen toen ik de reactie zag, en eigenlijk eerst het plan had om dat als notitie toe te voegen in dat topic. Gezien ik zelf mij ook groen en geel aan AI reacties hier op tweakers en de rest van het internet of reacties die met net iets te veel hulp geschreven zijn waardoor ikzelf amper meer de noodzaak voel om te reageren. Na wikken en wegen vond ik de reactie toch de moeite waard, omdat de elementen en het advies om eerst beschikbare updates te checken zelfstandige informatiewaarde hebben voor sysadmins, los van de AI-checks die hij toevoegt. Perfect? Nee. Had het uitgebreider gekund? Ja, meer duiding en een waarschuwing? Misschien. Daarom zijn reacties zoals die van mekkieboek en lenwar ook een informatieve toevoeging en had die van Jerie daar zeker niet bij misstaan.
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
Ik betwijfel of Bor op z'n vingers wil tikken. Door ook te schrijven: en dan iets anders verwoord, denk ik eerder dat hij en en bedoelt.jdh009 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:56:
[...]
Maar als iemand zijn punt wilt maken, is soms een inhoudelijke weerlegging of onderbouwing niet te voorkomen. Je zou niet op vinger moeten worden getikt omdat je hier uiteenzet waarom de moderatie volgens jou niet klopt. Als de post +3 staat en die is een stuk lastiger op een andere score te krijgen zonder inhoudelijke uitleg waarom dit zou moeten (zeker als het om feiten aankomt) dan is dat gewoon nodig, zeker als zelf denkt dat het een -1 moet zijn. Dan is een linkdrop met deze moet lager of hoger, waar we uitgaan dat andere gebruikers hier wel zien waarom dit zo is, vaak verre van voldoende om mensen mee te krijgen of een admin reden te geven om in te grijpen.
Helaas geen tijd om hier echt heel erg uitgebreid op in te gaan heb ik niet. De kritiek op het gebruik van AI die genoemd wordt is tot op zekere hoogte zeker terecht, en was ook de reden dat ik niet direct heb voorgedragen toen ik de reactie zag, en eigenlijk eerst het plan had om dat als notitie toe te voegen in dat topic. Gezien ik zelf mij ook groen en geel aan AI reacties hier op tweakers en de rest van het internet of reacties die met net iets te veel hulp geschreven zijn waardoor ikzelf amper meer de noodzaak voel om te reageren. Na wikken en wegen vond ik de reactie toch de moeite waard, omdat de elementen en het advies om eerst beschikbare updates te checken zelfstandige informatiewaarde hebben voor sysadmins, los van de AI-checks die hij toevoegt. Perfect? Nee. Had het uitgebreider gekund? Ja, meer duiding en een waarschuwing? Misschien. Daarom zijn reacties zoals die van mekkieboek en lenwar ook een informatieve toevoeging en had die van Jerie daar zeker niet bij misstaan.
bcome in 'Groep experts en journalisten eist mee te mogen praten over Solvinity-overname'
CAPSLOCK2000 in 'Reddit pusht zijn app en experimenteert met blokkade van mobiele website'
Net als deze, niks mis met een grapje:
CAPSLOCK2000 in 'Canonical heeft last van 'aanhoudende cyberaanval', Ubuntu-website offline'
En ook deze heeft weer ter elfder ure een 6x0 gekregen.
CAPSLOCK2000 in 'Reddit pusht zijn app en experimenteert met blokkade van mobiele website'
[ Voor 22% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 02-05-2026 16:26 ]
Dat is inderdaad iets te stellig en had ik eigenlijk tussen aanhalingstekens moeten zetten om het te nuanceren. Zo komt het echter wel, soort van, op mij over. Deze manier van redeneren, in algemene zin en niet specifiek gericht op Bor, is hier vaker teruggekomen in discussies binnen dit topic over reacties met enige inhoudelijke toevoeging, waarbij wordt gepleit voor zowel lagere als hogere moderatie wanneer dit soort punten worden benoemd. Terwijl het juist van belang is om bepaalde zaken goed te duiden om te laten zien dat een post een x score verdient. Daarbij is het volgens de regels niet verplicht om die tekst ook onder het artikel te plaatsen. Kan het fijn zijn? Zeker, maar nergens staat dat het verplicht is, en dat lijkt mij persoonlijk ook geen goede zet om dit verplicht te stellen. Als je het wel waardevol vindt, staat het iedereen vrij om de door de ander geschreven tekst alsnog onder het artikel te plaatsen, bijvoorbeeld als quote of in een tekst verwerken met een link hierheen.Aldy schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:28:
[...]
Ik betwijfel of Bor op z'n vingers wil tikken. Door ook te schrijven: en dan iets anders verwoord, denk ik eerder dat hij en en bedoelt.
Maar ook dan zou, objectief gezien, de moderatiescore voor het bericht zelf hiervan los moeten staan, ongeacht of er wel of geen correctie wordt geplaatst (voor de discussie is het natuurlijk wel fijner). Een bericht met of zonder correctie zou in mijn ogen op hetzelfde moeten uitkomen qua moderatiescore.Het is aan te bevelen om feitelijke onjuistheden te corrigeren in een reactie op de post, indien dit nog niet door anderen is gedaan.
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
NicoHF in 'VodafoneZiggo verloor vorig kwartaal 8500 internetklanten, minder dan voorheen'
Diegene Jay-B in 'VodafoneZiggo verloor vorig kwartaal 8500 internetklanten, minder dan voorheen' krijgt een +2 terwijl het een aannamen betreft wat totaal irrelevant is en ik weerlegd had in m'n voorgaande reactie
Natuurlijk wil ik niet op de vingers tikken. Dan ben ik meestal wel wat duidelijkerAldy schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:28:
[...]
Ik betwijfel of Bor op z'n vingers wil tikken. Door ook te schrijven: en dan iets anders verwoord, denk ik eerder dat hij en en bedoelt.
Beide staan nu goed volgens mij.NicoHF schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 17:53:
Mijn reactie word op 0 beoordeelt terwijl het gewoon ontopic is en als antwoord op een andere gebruiker.
NicoHF in 'VodafoneZiggo verloor vorig kwartaal 8500 internetklanten, minder dan voorheen'
Diegene Jay-B in 'VodafoneZiggo verloor vorig kwartaal 8500 internetklanten, minder dan voorheen' krijgt een +2 terwijl het een aannamen betreft wat totaal irrelevant is en ik weerlegd had in m'n voorgaande reactie
MaltheseFalcon in 'Odido trekt stekker uit Tele2 Thuis: internet stopt 29 mei 2026'
[ Voor 10% gewijzigd door kodak op 03-05-2026 13:34 ]
Stef42 in 'Defensie VS wil AI-first leger door deals met acht techreuzen, zonder Anthropic'
JaspB in 'Defensie VS wil AI-first leger door deals met acht techreuzen, zonder Anthropic'
[ Voor 9% gewijzigd door jdh009 op 03-05-2026 15:55 ]
Ik heb het nieuws op 29 april gesubmit. Toen was het al gesubmit (het was dus dubbel). Dit was de URL van degenen die de kwetsbaarheid hebben gevonden. Die advisory had ik op 29 april doorgelezen (het was dus eigenlijk al oud nieuws toen Tweakers.net ermee kwam (beter laat dan niet, maar er is dan wel al veel meer informatie over beschikbaar, vaak in het Engels)), en het eerste deel van de post die ik aandroeg is eigenlijk gewoon daarvan afgeleid. Want die mitigatie staat aldaar, maar wat daar niet staat is dat die niet gaat werken wanneer het in de kernel zit gebakken. In het HN draadje over deze kwetsbaarheid kwam dit wel voorbij. Er is ook wat kritiek op degenen die de kwetsbaarheid naar buiten hebben gebracht omdat distributies niet op de hoogte waren, terwijl de exploit meegeleverd was (in Python) en triviaal was. Dat valt niet onder responsible disclosure.jdh009 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 17:08:
[...]
Dat is inderdaad iets te stellig en had ik eigenlijk tussen aanhalingstekens moeten zetten om het te nuanceren. Zo komt het echter wel, soort van, op mij over. Deze manier van redeneren, in algemene zin en niet specifiek gericht op Bor, is hier vaker teruggekomen in discussies binnen dit topic over reacties met enige inhoudelijke toevoeging, waarbij wordt gepleit voor zowel lagere als hogere moderatie wanneer dit soort punten worden benoemd. Terwijl het juist van belang is om bepaalde zaken goed te duiden om te laten zien dat een post een x score verdient. Daarbij is het volgens de regels niet verplicht om die tekst ook onder het artikel te plaatsen. Kan het fijn zijn? Zeker, maar nergens staat dat het verplicht is, en dat lijkt mij persoonlijk ook geen goede zet om dit verplicht te stellen. Als je het wel waardevol vindt, staat het iedereen vrij om de door de ander geschreven tekst alsnog onder het artikel te plaatsen, bijvoorbeeld als quote of in een tekst verwerken met een link hierheen.
[...]
Maar ook dan zou, objectief gezien, de moderatiescore voor het bericht zelf hiervan los moeten staan, ongeacht of er wel of geen correctie wordt geplaatst (voor de discussie is het natuurlijk wel fijner). Een bericht met of zonder correctie zou in mijn ogen op hetzelfde moeten uitkomen qua moderatiescore.
Het nieuws was gepost om 8 uur in de ochtend, en pas na 2 uur kwam ik met een reactie. Dan is het gros van de lezers al langs geweest. Bovendien wilde ik graag de gangbare moderatoren hier in ieder geval mijn kritische post laten lezen. Dat lijkt me gelukt. Of het ook gelukt is ze te overtuigen, dat is wat anders. In ieder geval hebben ze kunnen reflecteren.
Achteraf heb ik nog gereageerd, en die heeft de gangbare moderatie gekregen die late posts krijgen: 0 ongemodereerd (soms krijgt zo'n post nog een verdwaalde moderatie, en die is dan een kwestie van geluk of pech hebben qua score). Die post is waarschijnlijk ook nauwelijks tot niet gelezen.
Het positieve is dat korte, informatieve reacties op die (wat mij betreft misplaatste +3) op +2 staan. Terwijl die minder tijd kosten om te lezen, maar informatiever en accurater zijn. Ik hoop dat mensen die die +3 lazen, ook de twee +2 reacties hebben gelezen.
[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 03-05-2026 18:08 ]
Enorm veel ongemodde nullen hier, denk minstens de helft zoniet meer. Ik zit er zelf uiteraard ook tussen
TV_NERD schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:05:
nieuws: Oerzoekmachine Ask.com stopt vlak voor dertigste verjaardag
Enorm veel ongemodde nullen hier, denk minstens de helft zoniet meer. Ik zit er zelf uiteraard ook tussen
Ongemod is niet mismodded
Mijn reviews al gezien?
Spacecookie81 in 'Defensie VS wil AI-first leger door deals met acht techreuzen, zonder Anthropic'
Daaraan toegevoegd, die tellen ook niet mee in de score op je profiel, mocht je dat belangrijk vinden.
Ongemod is wel weer een kans om een lid van de community een pluimpje te geven gemist
Dat je wel een -1 komt aandragen en niet een paar ongemodde +1tjes erbij opgeeft, terwijl je wel en-passant de moeite neemt mij nog even te vermelden dat ongemodde 0's (die wel een +1 waard zijn) dan weer niet de moeite zijn om hier te melden, spreekt wat mij betreft wel boekdelen v.w.b hoe je erin zit.jdh009 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:12:
[...]
Daaraan toegevoegd, die tellen ook niet mee in de score op je profiel, mocht je dat belangrijk vinden.
[ Voor 14% gewijzigd door TV_NERD op 04-05-2026 01:16 ]
Als jij mij een salaris aanbiedt dat hoger is dan mijn huidige, ben ik mogelijk bereid dat eventueel nog in overweging te nemen. Tot die tijd bepaal ik zelf wanneer ik wel of niet modereer en wat ik waar aandraag. Je weet dat iedereen met een witte naam geen crewleden zijn? En zelfs die doen het vrijwillig en zitten er niet om een moderatiequota te halen... Dat je daar denkt uit kunt halen hoe mensen "in de wedstrijd zitten" zegt dat meer iets over jou...TV_NERD schreef op maandag 4 mei 2026 @ 01:11:
[...]
Ongemod is wel weer een kans om een lid van de community een pluimpje te geven gemist![]()
[...]
Dat je wel een -1 komt aandragen en niet een paar ongemodde +1tjes erbij opgeeft, terwijl je wel en-passant de moeite neemt mij nog even te vermelden dat ongemodde 0's (die wel een +1 waard zijn) dan weer niet de moeite zijn om hier te melden, spreekt wat mij betreft wel boekdelen v.w.b hoe je erin zit.
Aan @jdh009: Lees aub eerst even mijn persoonlijke noot onderaan deze post.
Er zijn verschillende manieren om naar moderatie te kijken. Een daarvan is het aanmoedigen van gebruikers om een bijdrage te doen aan de site. Dat geeft heel andere resultaten dan wanneer je insteek bv is dat feitelijke correctheid het belangrijkste criterium is of juist persoonlijke ervaring. Natuurlijk horen we al die aspecten af te wegen, maar er is veel ruimte voor persoonlijke invulling.
Ik vind dat het aspect van gebruikers waarderen en stimuleren nogal tekort schiet. Ongeveer de helft van de reacties blijft ongemodereerd en dat deel wordt ieder jaar groter. Dat zijn voor mij allemaal gemiste kansen om iemand een schouderklopje te geven en op te nemen in onze community.
Daarbij ligt de focus van dit board vooral op het verlagen van onjuiste scores van de posts van anderen en het melden van onze eigen posts die een 0 of -1 hebben gekregen (daar ben ik zelf nogal eens schuldig aan). Voor het melden van posts die een +3 verdienen hebben is zelfs een apart topic gemaakt. Opzich een prima initiatief maar dat die behoefte bestaat zegt ook dat dit topic die rol niet voldoende vult. Dat het +3 board nauwelijks geg
In dit mismoderatietopic hebben we het veel meer over posts die een te hoge score hebben dan over te laag. Ik kan me ook niet herinneren dat hier ooit een +1 post is gemeld waarbij de discussie ging of het een +2 of +3 moest zijn. (Ja, het is vast wel een keer gebeurd in al die jaren, maar dat is dan een zeldzame uitzondering).
Een ongemodereerde post is een gemiste kans die wat mij betreft niet minder "erg" is dan een onjuiste +2.
Dat is niet de insteek die ik proef in dit topic. Ongemodereerde posts worden gebagatelliseerd terwijl veel +2's en +3's hard worden aangevallen.
Het moderatiesysteem van Tweakers is ooit opgezet als 'wisdom of the crowd' systeem waarbij de aanname is dat iedere reactie meerdere keren wordt gemodereerd en foutjes zichzelf snel corrigeren en stabiliseren. Het werkt niet goed als de meeste posts maar één of twee moderaties krijgen en het vaak uren duurt waarna de discussie al weer voorbij is. (Als er achteraf dan nog even een moderator met een andere insteek langs komt die op 6x modereert en een grote stempel drukt dan voelt dat ook ontmoedigend om zelf nog te modereren).
Een paar maanden geleden was er sprake van een vernieuwd moderatiesysteem waarbij de term "gebruikerswaarderingsysteem" gebruikt werd (IIRC). Dat vind ik bemoedigend en de juiste insteek.
Persoonlijke noot aan @jdh009: Ik denk dat jij (@jdh009) zeker niet de kwaadste bent hierin, integendeel. Ik denk dat twee goed bedoelde opmerkingen wederzijds verkeerd zijn uitgelegd. @TV_NERD probeert imho de gemeenschap te helpen maar jouw reactie impliceert dat het om zijn persoonlijke score gaat. Volgens mij is dat ongelukkigerwijs in het verkeerde keelgat geschoten.
Sommige mensen krijgen een notificatie bij een post in dit topic en verwachten dan een potentiële mismoderatie te zien waar ze kunnen helpen. Wanneer dit topic steeds weer offtopic gaat haken mensen op den duur af en schieten we ons doel voorbij.
Voor inhoudelijke discussies over het moderatiesysteem kan je in een van de andere topics in FM terecht of kan je , wanneer er geen recent topic aansluit, een nieuw topic maken.
[ Voor 15% gewijzigd door Bor op 04-05-2026 08:46 ]
Idem voor de reactie hierop die eigenlijk helemaal niet meer over het nieuwsitem gaat, namelijk de wens tot een AI first leger: CAPSLOCK2000 in 'Defensie VS wil AI-first leger door deals met acht techreuzen, zonder Anthropic'
bobkosse in 'Dieven stelen privédata van studenten en docenten via onderwijssoftware Canvas'
kodak in 'Odido trekt stekker uit Tele2 Thuis: internet stopt 29 mei 2026'
Volledig inhoudelijke vraag om aantonen (3× 0)
We reageren op de draad, niet in het algemeen. (4x 0)
Sorry, maar je bent in mijn optiek vooral aan het reageren dat anderen de communicatie van Odido niet voldoende mogen vinden. En dat bovendien op een onvriendelijke manier. Ik vind 0 prima passend bij jouw reacties die op 0 staan.kodak schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:50:
Het lijkt me niet de bedoeling om inhoudelijke discussie weg te modden. (3x 0)
Volledig inhoudelijke vraag om aantonen (3× 0)
We reageren op de draad, niet in het algemeen. (4x 0)
[ Voor 20% gewijzigd door Wild Chocolate op 04-05-2026 14:06 ]
Ik stel nergens dat anderen geen andere mening mogen hebben. De discussie is dat er aantoonbaar gebreken in de communicatie zijn, waar ander tweakers zonder bewijs maar een tegengestelde mening verkondigen. Dan is het volledig ontopic daar inhoudelijk bewijs bij te vragen.Wild Chocolate schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:05:
[...] je bent in mijn optiek vooral aan het reageren dat anderen de communicatie van Odido niet voldoende mogen vinden.
Het niet leuk vinden dat een tweaker wijst op gebrek aan bewijs als anderen dat weigeren te leveren is prima, maar daar horen we niet op te meningmodden. Discussie gaat immers om de inhoud, niet om slechts het hebben van een mening omdat het kan.
aanmelden als mismoderatie. Hoogstens een 0, maar als reactie op de voorgaande reactie zou ik dat geen -1 geven/verdienen.
Vervelend, deze reactie is te oud om het nog juist te modereren, tenminste ik zou het een +1 waard vinden.William_H schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:22:
Mag ik nog even deze moderatie asdfke in 'Roan en Eurocamp melden datalek, criminelen stuurden betaallink via WhatsApp'
aanmelden als mismoderatie. Hoogstens een 0, maar als reactie op de voorgaande reactie zou ik dat geen -1 geven/verdienen.
Ah, dat wist ik niet, dat dat zelfs voor moderatoren geldt. Wat is de grace period voor moderatoren om moderaties aan te passen?Aldy schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:40:
[...]
Vervelend, deze reactie is te oud om het nog juist te modereren, tenminste ik zou het een +1 waard vinden.
Bijna iedereen is moderator, maar daarnaast heb je nog supermoderators, waar ik niet toe behoor.William_H schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:41:
[...]
Ah, dat wist ik niet, dat dat zelfs voor moderatoren geldt. Wat is de grace period voor moderatoren om moderaties aan te passen?
En de super moderators zouden die post nog wel op de juiste score kunnen zetten.Aldy schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:42:
[...]
Bijna iedereen is moderator, maar daarnaast heb je nog supermoderators, waar ik niet toe behoor.
Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen
Als ze, net als wij, de mening toegedaan zijn, dat deze reactie een +1 waard is.Technomania schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:43:
[...]
En de super moderators zouden die post nog wel op de juiste score kunnen zetten.
Uiteraard als ze onze mening delen.Aldy schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:56:
[...]
Als ze, net als wij, de mening toegedaan zijn, dat deze reactie een +1 waard is.
Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen
Nul score kan ik me nog indenken voor beide antwoorden, maar een -1 nee, kan er naar gekeken worden?
Helaas, meningen ppfff.
[ Voor 6% gewijzigd door GameNympho op 05-05-2026 15:29 ]
Idem voor nandervv in 'Bug in YouTube-webapp lijkt browser in 'loop' te forceren, kan systeem bevriezen'
[ Voor 19% gewijzigd door Bor op 04-05-2026 21:45 ]
ik denk dat ze beide niet meer uit zichzelf op de juiste score komen.Bor schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:44:
roflpantoffel in 'Bug in YouTube-webapp lijkt browser in 'loop' te forceren, kan systeem bevriezen' is blijkbaar een populaire post maar gaat inhoudelijk helemaal niet in op het punt uit het nieuwsitem. Een +3 of +2 is daarmee geen passende score.
Idem voor nandervv in 'Bug in YouTube-webapp lijkt browser in 'loop' te forceren, kan systeem bevriezen'
bsbfx in 'Canadese violist klaagt Google aan omdat AI-overzicht hem zedendelinquent noemde'
Nogmaals aandacht hiervoor. Het staat 6 uur later zelfs op 19x -1, 45x 0. Dit meningmodden is nmm absoluut niet de bedoeling.
[ Voor 15% gewijzigd door kodak op 05-05-2026 19:14 ]
kodak in 'Canadese violist klaagt Google aan omdat AI-overzicht hem zedendelinquent noemde'
[ Voor 4% gewijzigd door kodak op 05-05-2026 19:19 ]
kodak in 'Canadese violist klaagt Google aan omdat AI-overzicht hem zedendelinquent noemde'
In de moderatie van deze reactie en de comments daarop gaat m.i. een boel mis. Veel offtopic, veel vermenging van (niet door mij gecontroleerde) feiten met niet-onderbouwde standpunten over iets anders. Suggestie om even langs te klikken en de twee 'kampen' wat gelijk te trekken obv relevatie en zuiverheid van individuele reacties.
Vind je "Wat is nu je punt?" vragen om een verduidelijking? Een open deur (want er werd al geschreven: Als het in Nederland was) en daarna deze zin erachteraan, meer dan een +0 vind ik het toch echt niet. Ik kan mij de vele -1 ook nog wel voorstellen. Ik vraag mij eerder af waar die 2X+2 vandaan komen.kodak schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:17:
Zelfde bij deze reactie (3x -1, 10x 0). Het is gewoon een inhoudelijke opmerking en vraag om verduidelijking. Het meteen maar negatief opvatten en daarop gaan meningmodden is niet de bedoeling.
Discussie voeren we op het nieuws. Aangezien de reactie geen duidelijke punt op het nieuws maakt (het nieuws is niet een rechtzaak in Nederland) is het vragen om verduidelijking welk (discussie)punt iemand op het nieuws probeert te maken volkomen inhoudelijk. Dat toont de reactie daarop ook aan. Het is niet de bedoeling om inhoudelijke vragen selectief naar offtopic/irrelevant te modereren.Aldy schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:39:
[...]Vind je "Wat is nu je punt?" vragen om een verduidelijking?
Weet je, als ik zo'n reactie geef, is het al niet netjes, maar van een ProMod mag je toch wel wat meer zelfreflectie verwachten. Nogmaals, dit is niet vragen om een verduidelijking.kodak schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:05:
[...]
Discussie voeren we op het nieuws. Aangezien de reactie geen duidelijke punt op het nieuws maakt (het nieuws is niet een rechtzaak in Nederland) is het vragen om verduidelijking welk (discussie)punt iemand op het nieuws probeert te maken volkomen inhoudelijk. Dat toont de reactie daarop ook aan. Het is niet de bedoeling om inhoudelijke vragen selectief naar offtopic/irrelevant te modereren.
Ik geef inhoudelijke argumenten dat je stelling dat het offtopic/irrelevant is alleen op gaat als je belangrijke criteria over het doel van discussie en modereren negeert.Aldy schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:20:
[...]
Weet je, als ik zo'n reactie geef, is het al niet netjes, maar van een ProMod mag je toch wel wat meer zelfreflectie verwachten. Nogmaals, dit is niet vragen om een verduidelijking.
Als de argumenten die ik gaf niet kloppen toon dat dan aan. Het is geen persoonlijke aanval. Ik stel nergens dat een mening op basis van de Nederlandse wet noemen irrelevant is. Ik vraag opzettelijk om verduidelijking van het (discussie)punt omdat ik verwacht dat de tweaker een verband ziet of verwachtingen heeft. Dit soort inhoudelijke vragen om verduidelijking kunnen stellen is onderdeel van discussie voeren.
Cambionn in 'Hacker ontwerpt pcb dat Google Home omtovert naar Home Assistant-spraakassistent'
[ Voor 6% gewijzigd door jdh009 op 06-05-2026 14:37 ]
Zo'n loze kreet is niks meer dan een 0
Mijn reviews al gezien?
De discussie gaat over als dit in Nederland gebeurd zou zijn en dan kom jij met:kodak schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:32:
[...]
Ik geef inhoudelijke argumenten dat je stelling dat het offtopic/irrelevant is alleen op gaat als je belangrijke criteria over het doel van discussie en modereren negeert.
Als de argumenten die ik gaf niet kloppen toon dat dan aan. Het is geen persoonlijke aanval. Ik stel nergens dat een mening op basis van de Nederlandse wet noemen irrelevant is. Ik vraag opzettelijk om verduidelijking van het (discussie)punt omdat ik verwacht dat de tweaker een verband ziet of verwachtingen heeft. Dit soort inhoudelijke vragen om verduidelijking kunnen stellen is onderdeel van discussie voeren.
"Alleen gaat dit niet om Nederlands recht. Dus wat is nu je punt?"
Dit is gewoon een discussie in de kiem smoren en de toon is nou niet om over naar huis te schrijven. Aangezien er ook wordt gemodereerd hoe we met elkaar omgaan is dit voor mij maximaal een +0 en kan ik mij voorstellen dat mensen daar een -1 voor geven. Geef zelf eens een argument waarom deze reactie hoger gewaardeerd zou moeten worden.
Redelijke +1, wellicht nog een tikkeltje +0, maar m.i. geen +2 of zelfs meer.
Mijn reviews al gezien?
Wat is hier +2 aan? Het wordt rakelings besproke en gaat niet echt in op het onderwerp zelf. Dat het in een reactie komt snap ik, want er is welgeteld 1 zinnetje over. Maar dat maakt een mening niet opeens informatief.
[ Voor 14% gewijzigd door DataGhost op 07-05-2026 07:47 ]
[ Voor 70% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 07-05-2026 10:47 ]
Helaas moeten de reacties allemaal individueel bekeken worden en daar heb ik nu geen tijd voor, dus als iemand eens zorgvuldig naar alle -1's bij nieuws: Onderwijsinstellingen Nederland en België waarschuwen studenten na Canvas-hack en nieuws: Nederlandse staat wint rechtszaak over overeenkomst met Solvinity wil kijken, graag!
Is het dan niet makkelijker alle moderaties van die gebruiker te verwijderen en de rest over te laten aan de normale modders? Volgens mij staan er nu gewoon een hoop onterecht op -1 en die zullen minder bekeken (en gemod) worden zolang ze daar op staan lijkt me, omdat die vaker standaard verborgen staan. Plus dat een hoop van die reacties met het verwijderen op "ongemodereerd" zullen komen waardoor ze juist zichtbaarder worden voor de moddersDirk schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:51:
Waarom heb je het over minimaal twee gebruikers? Ik heb net 1 misbruiker met de weging van 2x uitgeschakeld.
Helaas moeten de reacties allemaal individueel bekeken worden en daar heb ik nu geen tijd voor, dus als iemand eens zorgvuldig naar alle -1's bij nieuws: Onderwijsinstellingen Nederland en België waarschuwen studenten na Canvas-hack en nieuws: Nederlandse staat wint rechtszaak over overeenkomst met Solvinity wil kijken, graag!
[ Voor 5% gewijzigd door DataGhost op 07-05-2026 11:00 ]
bram_001 in 'Brand bij datacenter Almere geeft IT-problemen bij Universiteit Utrecht en KVK'
Excuus, die opmerking had ik al weer teruggetrokken. Ik had op dat moment ook een flink aantal posts met 1x-1 gezien, bij nader inzien zijn een aantal daarvan nog verdedigbaar.Dirk schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:51:
Waarom heb je het over minimaal twee gebruikers? Ik heb net 1 misbruiker met de weging van 2x uitgeschakeld.
Ik probeer alle posts daar te modereren maar in mijn eentje heb ik niet genoeg impact, zo'n -1 telt zwaar door.[
Ik snap niet zo goed wat hier een 0 aan is. Mag ik geen tegenreactie geven? Het is toch een feit dat dat artikel best wel wat technische diepgang heeft, en dat het een artikel betreft waar NOS niet over geschreven heeft?
Ja, jij reageert op onderstaande reactie, dat een +0 verdient, aangezien deze eerder thuishoort op GR dan op FP:TheVivaldi schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:57:
TheVivaldi in 'Opnieuw een record: maar liefst 61 procent van ons nieuws kwam van jullie tips'
Ik snap niet zo goed wat hier een 0 aan is. Mag ik geen tegenreactie geven? Het is toch een feit dat dat artikel best wel wat technische diepgang heeft, en dat het een artikel betreft waar NOS niet over geschreven heeft?
jpfx in 'Opnieuw een record: maar liefst 61 procent van ons nieuws kwam van jullie tips'
Vind ik begrijpelijk, maar dan zou ik het wel zo eerlijk vinden als die ander inderdaad ook op 0 komt.Aldy schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:27:
[...]
Ja, jij reageert op onderstaande reactie, dat een +0 verdient, aangezien deze eerder thuishoort op GR dan op FP:
jpfx in 'Opnieuw een record: maar liefst 61 procent van ons nieuws kwam van jullie tips'
Helemaal mee eens.TheVivaldi schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:30:
[...]
Vind ik begrijpelijk, maar dan zou ik het wel zo eerlijk vinden als die ander inderdaad ook op 0 komt.
Absoluut On-Topic - zelfs met informatie/geïnformeerde mening. Nul is onterecht. Welke tweaker met Modweging 2 dat telkens behaagt, geen idee - maar ik vind het heel opvallend. Want eenmaal op nul wordt het zelden nog weer recht getrokken.
En dit kost mij gewoon geld hè. Ik had allang een een karmascore boven de 100K kunnen hebben - na 26 jaar hier toch zeker wel, en dat had mij aanzienlijk gescheeld op mijn abo kosten. Dus ik mag verwachten dat moderatie eerlijk en doordacht gebeurt en niet op vooringenomenheid.
[ Voor 29% gewijzigd door Ulysses op 07-05-2026 19:47 ]
Mijn psycholoog kon mij niet aan - maar nu heb ik gelukkig AI.
Net gekeken en nog bij één comment tegenwicht geboden, maar alles wat nu nog op -1 staat is volgens mij terecht. Samen komen we er welDirk schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:51:
… dus als iemand eens zorgvuldig naar alle -1's bij nieuws: Onderwijsinstellingen Nederland en België waarschuwen studenten na Canvas-hack en nieuws: Nederlandse staat wint rechtszaak over overeenkomst met Solvinity wil kijken, graag!
pagani in 'OpenAI komt met nieuwe audiomodellen die kunnen transcriberen, vertalen en meer'
Hetzelfde voor Verwijderd in 'OpenAI komt met nieuwe audiomodellen die kunnen transcriberen, vertalen en meer', gpon heeft misschien niet door dat het alleen via de api werkt, maar is dit -1?
[ Voor 27% gewijzigd door pagani op 08-05-2026 08:40 ]
Hier is nog steeds veel hulp nodig.Dirk schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:51:
Heb je een paar voorbeelden? Als ik er doorheen scroll zie ik niet veel meer wat op een evident onjuiste score staat.
Sachertorte in 'Nederlandse staat wint rechtszaak over overeenkomst met Solvinity'
batjes in 'Nederlandse staat wint rechtszaak over overeenkomst met Solvinity'
Mit-46 in 'Nederlandse staat wint rechtszaak over overeenkomst met Solvinity'
PomPomPom
ShadLink in 'Nederlandse staat wint rechtszaak over overeenkomst met Solvinity'
theduke1989 in 'Nederlandse staat wint rechtszaak over overeenkomst met Solvinity'
Frits1980 in 'Nederlandse staat wint rechtszaak over overeenkomst met Solvinity'
Wouterie in 'Nederlandse staat wint rechtszaak over overeenkomst met Solvinity'
Jazco2nd in 'Nederlandse staat wint rechtszaak over overeenkomst met Solvinity'
Triblade_8472 in 'Nederlandse staat wint rechtszaak over overeenkomst met Solvinity'
En dan zijn er nog talloze posts die op een wankele +1 staan omdat er nog atlijd een -1 meetelt. (en er zijn ook nog zat ongemodeerde posts om te doen.
Ik ga even kijken. Sommige van deze reacties staat (inmiddels?) op een passende score of in ieder geval een score die te verdedigen is. Een wankele +1 is zo lang dat een verdedigbare score is geen probleem. Volgens mij valt het wel wat mee.CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:51:
Sachertorte in 'Nederlandse staat wint rechtszaak over overeenkomst met Solvinity'
batjes in 'Nederlandse staat wint rechtszaak over overeenkomst met Solvinity'
PomPomPom
ShadLink in 'Nederlandse staat wint rechtszaak over overeenkomst met Solvinity'
theduke1989 in 'Nederlandse staat wint rechtszaak over overeenkomst met Solvinity'
Frits1980 in 'Nederlandse staat wint rechtszaak over overeenkomst met Solvinity'
Jazco2nd in 'Nederlandse staat wint rechtszaak over overeenkomst met Solvinity'
Triblade_8472 in 'Nederlandse staat wint rechtszaak over overeenkomst met Solvinity'
En dan zijn er nog talloze posts die op een wankele +1 staan omdat er nog atlijd een -1 meetelt. (en er zijn ook nog zat ongemodeerde posts om te doen.
Er is daar gisteren gewoon een -1 bloedbad aangericht. Het zou fijn zijn als verschillende mensen krachtig optreden zodat deze 'terrorist' z'n zin niet krijgt, ook een niet een beetje. "het valt mee" vind ik daarom niet goed genoeg.
Als ik naar de huidige scores kijk zie ik maar weinig nog afwijken van een verdedigbare score. Daar waar dat wel het geval was heb ik net gemodereerd. Het valt momenteel dus inderdaad wel mee. Dat sommige scores " wankel " staan doet niet ter zake; het draait immers om de netto score.
[ Voor 6% gewijzigd door Bor op 08-05-2026 10:25 ]
Om te voorkomen dat ik wat over het hoofd zou hebben gezien heb ik je bewering gecontroleerd. De reactie begint zelf een discussie over Nederlands recht. Het nieuws gaat over een rechtzaak in Canada. Als mij (of andere tweakers) niet duidelijk is waarom iemand over Nederlands recht begint kun je als moderator niet selectief gaan stellen dat het navragen maar irrelevant is.Aldy schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:04:
[...]
De discussie gaat over als dit in Nederland gebeurd zou zijn en dan kom jij met:
Kun je dan uitleggen wat er naar jou mening dan een ongewenste toon aan is? Ik doe slechts het navragen om verduidelijking wat iemands (discussie)punt is wat iemand probeert te maken. Dat vraag ik gewoon en geef er voor de verduidelijking nog bij waarom. Zowel de eerste als de tweede zin zijn gewoon gebruikelijke conversatie. Er zit alleen een negatieve toon in als je het persoonlijk perse maar negatief wil opvatten, wat we niet zomaar horen te doen bij objectief modereren.De toon is nou niet om over naar huis te schrijven.
Je doet alsof het draadje gaat over mensen die niet doorhebben dat het betrekking heeft op Canada. Dit draadje gaat echter over als het zich hier had afgespeeld, welke rechten je dan zou hebben gehad. Dat de situatie zich niet in Nederland afspeelt is iedereen wel duidelijk. Op zich was het een interessant draadje tot jij je bijdrage daaraan leverde. En dat je de toon van je reactie als normaal beschouwt en dit niet maximaal een +0 waard vindt, zegt veel over dat jij je eigen reactie niet objectief kan beoordelen. Ik had al eerder geschreven dat je, in ieder geval bij deze bijdrage, totaal geen zelfreflectie hebt.kodak schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:58:
[...]
Om te voorkomen dat ik wat over het hoofd zou hebben gezien heb ik je bewering gecontroleerd. De reactie begint zelf een discussie over Nederlands recht. Het nieuws gaat over een rechtzaak in Canada. Als mij (of andere tweakers) niet duidelijk is waarom iemand over Nederlands recht begint kun je als moderator niet selectief gaan stellen dat het navragen maar irrelevant is.
[...]
Kun je dan uitleggen wat er naar jou mening dan een ongewenste toon aan is? Ik doe slechts het navragen om verduidelijking wat iemands (discussie)punt is wat iemand probeert te maken. Dat vraag ik gewoon en geef er voor de verduidelijking nog bij waarom. Zowel de eerste als de tweede zin zijn gewoon gebruikelijke conversatie. Er zit alleen een negatieve toon in als je het persoonlijk perse maar negatief wil opvatten, wat we niet zomaar horen te doen bij objectief modereren.
Verder reageer ik hier niet meer op, omdat dit een zinloze exercitie is en alleen maar de echte mismods in de weg staat.
Er heeft een power mod een hele reeks 0 mening moderatie gedaan, en het ergste is dat zijn/haar stem 6x zwaarder geld dan die van andere!
Mijn eigen post, en om eerlijk te zijn, een niet bijzondere gemiddelde post kreeg zelfs de -1 service, maar welke imho op zijn ergst naar beneden met een 0 gemodereerd zou mogen worden.
player-x in 'Windows 11 opent straks de enorme Widgets-balk niet meer automatisch'
Ik verlor mijn mod rechten om een veel minder vergrijp.
Is het reageren niet bedoeld om meer binding te krijgen met de bezoekers, als er dan elitist of naar menig gemodereerd wordt verlies je dat snel.
[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
Ik denk dat de +0 gegeven is, omdat het onderwerp Windows is en niet Linux. Dit is op dit forum al diverse keren behandeld.player-x schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:13:
nieuws: Windows 11 opent straks de enorme Widgets-balk niet meer automatisch
Er heeft een power mod een hele reeks 0 mening moderatie gedaan, en het ergste is dat zijn/haar stem 6x zwaarder geld dan die van andere!
Mijn eigen post, en om eerlijk te zijn, een niet bijzondere gemiddelde post kreeg zelfs de -1 service, maar welke imho op zijn ergst naar beneden met een 0 gemodereerd zou mogen worden.
player-x in 'Windows 11 opent straks de enorme Widgets-balk niet meer automatisch'
Is het reageren niet bedoeld om meer binding te krijgen met de bezoekers, als er dan elitist of naar menig gemodereerd wordt verlies je dat snel.
Als de topic in het artikel een van redenen is waarom ze zijn overgestapt, niet ontopic?Aldy schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:30:
Ik denk dat de +0 gegeven is, omdat het onderwerp Windows is en niet Linux. Dit is op dit forum al diverse keren behandeld.
Jouw reactie gebruikt "M$" wat hoogstwaarschijnlijk de reden voor de -1 is.player-x schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:13:
nieuws: Windows 11 opent straks de enorme Widgets-balk niet meer automatisch
Het artikel gaat over Windows, de Linux discussies zijn dan al snel niet relevant (en als side note; meerdere mensen vinden die discussie elke keer ook vervelend).Aldy schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:30:
[...]
Ik denk dat de +0 gegeven is, omdat het onderwerp Windows is en niet Linux. Dit is op dit forum al diverse keren behandeld.
Bij een artikel over " Windows 11 opent straks de enorme Widgets-balk niet meer automatisch " is een discussie over bv CachyOS al snel niet meer relevant.
Jouw reactie staat bol van de niet onderbouwde sterke uitspraken waarbij je ook nog iets lijkt te insinueren dat jouw prive data door Microsoft wordt misbruikt. Sterkte uitspraken vragen sterke onderbouwing. Daarnaast kom je ook nog eens aanzetten met een ongewenste "M$" verbastering waarvoor aftrek gegeven mag worden. Een -1 is een verdedigbare score in dit geval.player-x schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:13:
Ergens kritiek over zijn is prima, zorg er dan voor dat je je mening niet zo negatief brengt, niet vervalt in kinderachtige verbasteringen / flames of flamebaits en onderbouw waar mogelijk je stellingen met objectieve bronnen.
Natuurlijk willen we graag meer binding met onze bezoekers. Dat wil niet zeggen dat je zo maar alles en op elke manier kan roepen zonder onderbouwing etc.Is het reageren niet bedoeld om meer binding te krijgen met de bezoekers, als er dan elitist of naar menig gemodereerd wordt verlies je dat snel.
Op mening modereren is niet de bedoeling. Dat zie ik ook niet terugkomen in dit geval. De negatieve score wordt veroorzaakt door hoe je de reactie brengt en een gebrek aan onderbouwing.
Als er moderaties verkeerd staan zou een power mod moderatie (als het daar al om gaat) een probleem zijn en dan kijken we daarna. Ik zie in dit geval wel moderaties maar die volgen prima de richtlijnen. Ik zie ook reacties over bv Linux die irrelevant zijn maar toch nog op +1 staan. Eigenlijk staan die scheef en de meerdere 0 reacties goed.Er heeft een power mod een hele reeks 0 mening moderatie gedaan, en het ergste is dat zijn/haar stem 6x zwaarder geld dan die van andere!
[ Voor 28% gewijzigd door Bor op 08-05-2026 14:50 ]
is volgens mij ook niet meer dan ontopic?
Fijne toon weer, direct weer een berispend vingertje alsof ik terecht gewezen moet worden. Ik vraag niet om mensen te straffen, ik vraag hulp om posts te waarderen. Mensen steken een hoop tijd en moeite in posts, ik wil de schade ongedaan maken, dat is belangrijker dan de dader straffen.Bor schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:23:
Bij misbruik wordt ingegrepen zoals je weet. Dat is iets tussen Tweakers en de betreffende user of users. Je kan er vanuit gaan
En meer 'meerdere' mensen vonden het relevantBor schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:42:
meerdere mensen vinden die discussie elke keer ook vervelend).
Ik heb goed geld betaald voor mijn OS, en M$ gebruikt het op elke manier mogelijk om mij reclame voor te schotel, omdat het de W11 gebruikt om een zo goed mogelijk profiel van mij te maken, en op elke sneeky manier proberen ze meer gebruikers data te krijgen en AI door je strot te duwen.Jouw reactie staat bol van de niet onderbouwde sterke uitspraken waarbij je ook nog iets lijkt te insinueren dat jouw prive data door Microsoft wordt misbruikt.
Sterkte uitspraken vragen sterke onderbouwing.
En als je dat niet weet, onder welke rots heb jij geleeft, Tweakers en vele andere schrijfen er regelmatig over.
Microslop en M$ worden tegenwoordig overal gebruikt om MS te omschrijven, maar mag niet door de mods hier blijkbaar.Daarnaast kom je ook nog eens aanzetten met een ongewenste "M$" verbastering waarvoor aftrek gegeven mag worden. Een -1 is een verdedigbare score in dit geval.
Het enige positieve dat er over MS op het moment geschreven kan worden, dat het zo erg is geworden, is dat ze het zelf ook inzien!Ergens kritiek over zijn is prima, zorg er dan voor dat je je mening niet zo negatief brengt,
Is dat niet wat jij hier doet, want waar flame ik?niet vervalt in kinderachtige verbasteringen / flames of flamebaits en onderbouw waar mogelijk je stellingen met objectieve bronnen.
Hoe is een eerlijke mening hebben en geven, kinderachtige verbasteringen / flames of flame baits?player-x in 'Windows 11 opent straks de enorme Widgets-balk niet meer automatisch'
Natuurlijk accepteert je meer van een gegeven paart meer, maar voor Windows is het nu zo erg, dat ik meer tijd in Windows moet steken dan in Linux, na elke update moet ik O&O Shutup10 moet draaien om alle M$ Spyware text verwijderen.
Het erge is, is dat die underdog helemaal niks van die onzin heeft!
Onder Bill & zelfs Steve was de klant koning, nu is jouw privé informatie de koning.
Blijkbaar is de meer dan de helft het niet met je eens: [- 1] - 81 <-> [ 0] - 77 <-> [+1] - 35 <-> [+2] - 0 <-> [+3] - 0Natuurlijk willen we graag meer binding met onze bezoekers. Dat wil niet zeggen dat je zo maar alles en op elke manier kan roepen zonder onderbouwing etc.
Op mening modereren is niet de bedoeling. Dat zie ik ook niet terugkomen in dit geval. De negatieve score wordt veroorzaakt door hoe je de reactie brengt en een gebrek aan onderbouwing.
46 reacties met een 0 of minder, tegen 35 met een +1.
Ik weet dat ik hier behoorlijk bot ben geweest, maar dat is omdat ik het gevoel krijg van de mods, ik/we heb gelijk, wat jullie komen met off-topic / kinderachtige verbasteringen / flames of flame baits.Als er moderaties verkeerd staan zou een power mod moderatie (als het daar al om gaat) een probleem zijn en dan kijken we daarna. Ik zie in dit geval wel moderaties maar die volgen prima de richtlijnen. Ik zie ook reacties over bv Linux die irrelevant zijn maar toch nog op +1 staan. Eigenlijk staan die scheef en de meerdere 0 reacties goed.
Ipv, dat velen echt geheel klaar en pissed-off met M$ zijn, en dat laten merken!
En ik ben een Windows gebruiker sinds Windows 3.11, en gebruik het nagenoeg alleen nog maar voor gaming (3 monitor setup) , en voor de rest remote ik in op een Linux VM, en zodra er goede multi monitor support is, stap ik iig geheel over!
Ik vind ook dat dat kinderachtige verbastering is, tegelijk, "asociale media" zie ik momenteel met regelmaat terug, en dat is wel prima?Smoke schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:57:
[...]
Jouw reactie gebruikt "M$" wat hoogstwaarschijnlijk de reden voor de -1 is.
Tegenwoordig? M$ was 15 jaar geleden al populair om bij gebrek aan onderbouwing duidelijk te maken dat je een bedrijf niks vindt.player-x schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:59:
[...]
Microslop en M$ worden tegenwoordig overal gebruikt om MS te omschrijven, maar mag niet door de mods hier blijkbaar.
Je kunt dit wellicht onder hetzelfde hoofdstuk plaatsen: Kinderachtige verbastering, maar er zit toch enig verschil in. Microsoft is een merk(naam) en social media is algemeen en tegelijk gedragen ze zich vaak asociaal.Sissors schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:18:
[...]
Ik vind ook dat dat kinderachtige verbastering is, tegelijk, "asociale media" zie ik momenteel met regelmaat terug, en dat is wel prima?
Dus omdat iemand ergens werkt en hen dat niet aanstaat, is dit een -1? Is dat hoe het moderatie systeem hier serieus werkt?
Laten we ons concentreren op reacties die op de foute score beland zijn en niet op verdwaalde foute moderaties. Geef het systeem ook even de tijd en meld een reactie niet direct bij de eerste foute moderatie. Daarnaast zijn eventuele sancties altijd aan de crew; het is dus niet nodig zelf al een passende sanctie te gaan vermelden.
Door op de datum en tijd van een reactie te klikken krijg je een directe link er naar toe. Plak deze gewoon in je bericht en de forumsoftware zet deze om in een makkelijk leesbaar linkje.
Zie je een mooie reactie die een +3 verdient? Meldt deze dan aan in Het grote +3 posts topic
Modqueue (ongemodde reacties): http://tweakers.net/reacties/modoverzicht/
Overleg over moderatiescores: Het topic voor twijfelgevallen bij moderaties
ModFAQ: https://tweakers.net/info/faq/karma/#tab:1-2