CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:35:
[...]
Daar ben ik het op zich mee eens maar laten we dat dan wel consequent toepassen. Ik vind het verschil in toon tussen de kanten van dit debat niet heel groot. Toch wordt één persoon structurueel laag gemod en anderen best wel hoog (voor ons doen dan), aan de ene kant regent het 0 en -1 en aan de andere kant worden er +2's uitgedeeld.
Een hele meute stampt samen één persoon plat en als die zich probeert te verweren en 10 discussies tegelijk moet voeren dan staan we klaar om te vertellen dat het niet netjes is. Het voelt als pestgedrag.
En waag het niet om daar iets van te zeggen want dan krijg je helemaal een lading -1's over je heen (al dan niet met een verwijzing naar dit topic). Bij een enkel nieuwsbericht kan iemand handenvol negatieve moderaties krijgen. Dat voelt niet goed, zelfs als de inhoud aantoonbaar onjuist is.
Ik zie dit patroon steeds vaker waarbij alle reacties van één iemand naar beneden worden gemod waarop die persoon steeds harder probeert om z'n standpunt te verdedigen maar iedere reactie wordt onmiddelijk ook negatief gemodereerd omdat besloten is dat deze persoon fout is. Iedere volgende post wordt direct extreem kritisch beoordeeld.
Omdat de standaard post hier een +1 krijgt (gemiddeld genomen zelfs minder) betekent het dat iedere post die niet goed genoeg is dus direct naar 0 of -1 gaat. Dat geeft hele vervelende discussies waarbij één kant onzichtbaar wordt en de andere kant de hele discussie vult.
Strict genomen is het allemaal volgens de regels maar met zo weinig bandbreedte is er veel ruimte voor de invloed van persoonlijke meningen en de kleinste fout kan resulteren in "deze post is feitelijk gezien onjuist en dus helemaal waardeloos".
We moeten echt gaan oppassen dat het hier geen verveldende echo-kamer wordt. Het is zeer demotiverend om te zien hoe mensen de grond in worden getrapt. De grens om reacties onder de +1 te duwen is laag en er is altijd wel een punt van kritiek te vinden op iedere post van meer dan 5 woorden.
We zijn nu op een punt beland waar consequent al mijn reacties onder dit nieuwsitem een negatieve moderatie krijgen, en ook die van anderen die zich positief over ziggo uitspreken.
Voorbeeld: ik draag aan dat een aantal glasvezelproviders een slechte score krijgen op trustpilot en ik krijg daarmee een negatieve score. Vervolgens reageert iemand anders die exact hetzelfde zegt over ziggo, maar die krijg wel een +1 . @
Dirk Dit is puur meningmodden en ik begrijp niet zo goed waarom je er zoveel moeite mee hebt om dit te zien. Door alle reacties heen onder dit nieuwsbericht is heel duidelijk te zien dat iederen die zich hardnekkig ten faveure van glasvezelverbindingen uitspreekt een positieve moderatie krijgt, vaak zelfs een +2, terwijl alles ten faveure van kabelinternet de grond ingestampt wordt.
En als je dan begint over inhoudelijk reageren, dan nodig ik je uit om nogeens aandachtig mijn reacties te lezen. Ik heb zo enorm veel inhoudelijke reacties gegeven: ik wordt van alle kanten aangevallen en reageer voornamelijk inhoudelijk en ontopic. Zoals @
CAPSLOCK2000 aangeeft: je wordt alleen maar afgemaakt en afgeserveerd , en vervolgens wordt je door de moderatoren niet geholpen maar "gepakt" op een heel kinderachtige manier door verwijten te krijgen over "onvriendelijk" te reageren of niet inhoudelijk te zijn. Ik nodig je uit om zelf vriendelijk te blijven wanneer je door een heel legertje glasvezel fanboys wordt aangevallen en afgezeken.
-edit: hier een overduidelijk voorbeeld van hoe scheef de zaken staan: ik reageer keurig en inhoudelijk met bronnen en krijg een -1:
terradrone in 'Ziggo wil vanaf eind volgend jaar 8Gbit/s-internet aanbieden'
De volgende persoon reageert op éénzelfde manier, en krijgt een +1 .
Dit heet meningmodden
Voorbeeld twee:
tweaker smv krijg met zijn reactie een 0, terwijl hij keurig en inhoudelijk reageert:
smv in 'Ziggo wil vanaf eind volgend jaar 8Gbit/s-internet aanbieden'
vervolgens krijgt houtenklaas, die zich ten faveure van glasvezel uitspreekt, een +1, net zoals bijna al zijn reacties.
Hier klopt werkelijk niets van.
[
Voor 8% gewijzigd door
terradrone op 03-05-2025 15:01
]