Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Zeker bestaan die, maar het komt in élk bitcoin artikel voorbij. Moet het dan eeuwig ontopic blijven? Dat lijkt mij ook weer wat soepel.Bor schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:08:
[...]
De reactie krijgt nu -1 en 0 wat ik ook niet helemaal terecht vind. De genoemde nadelen bestaan wel degelijk toch? Dat het geen +3 of +2 is ben ik met je eens maar ongewenst lijkt mij dit ook niet. Dat is echt te streng.
Een herhaling van zetten voorkom je bij reacties bij onderwerpen als crypto maar ook EV, zonnepanelen etc niet. Dat zijn onderwerpen waarover de meningen sterk gepolariseerd zijn. De vraag is dan; hoe erg is dat? Maakt dat een reactie -1? Dat laatste vind ik van niet, tenzij iemand continu hetzelfde loopt te spammen.CH4OS schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:26:
[...]
Zeker bestaan die, maar het komt in élk bitcoin artikel voorbij. Moet het dan eeuwig ontopic blijven? Dat lijkt mij ook weer wat soepel.
Update; Dit is inmiddels afgehandeld.Bor schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:23:
[...]
Daar ga ik even naar kijken want dat is zeker niet de bedoeling. Hier valt mij wat op.
Als je die bron er niet bij zet in je comment dan gaan mensen er van uit dat je het zelf bedacht hebt, of hebt laten genereren door AI dus. Ik neem aan dat je deze pagina van Kaspersky bedoelt? Je hebt gewoon vrij letterlijk een deel van de inhoud gekopieerd zonder credit te geven aan de oorspronkelijke schrijver (of ook maar een beetje netjes te formatteren). En het is ook maar de vraag hoe correct het artikel überhaupt is, ik zie bijvoorbeeld:MPIU8686 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:55:
De informatie die ik gedeeld heb is deels ook te lezen op de Kaspersky website
Volgens mij staan cache en history volledig los van elkaar.Als je je cache niet wist, kan iedereen die de computer na jou gebruikt je browsergeschiedenis zien.
De inhoud is naast mogelijk incorrect (in ieder geval de 1e versie van de comment, gezien de reacties daarop met quotes) ook niet bepaald relevant eigenlijk: de extensie laat je cookies bewerken, waarom je cookies regelmatig zou moeten wissen of wat tracking cookies zijn voegt toch helemaal niks toe? De eerste alinea van je comment leest wel echt als AI, het herhaalt vooral het artikel van Tweakers zelf:
Behalve het zinnetje over Roblox, maar dat kan ik ook nergens anders terug vinden en lijkt dus ook typisch iets wat gehallucineerd is.EditThisCookie@ is een Chrome-extensie om de cookies van uw browser te beheren . Deze kan worden toegevoegd via de Chrome Web Store. Deze heeft een aantal duidelijk negatieve recensies over phishing en gehackte persoonlijke accounts. Het wordt veel gebruikt voor het stelen van Roblox-accounts (dat vergelijkbaar is met een sociale netwerksite) met een eenvoudige cookie-swap.
Nog even los van of het door AI was gegenereerd of niet, is -1 misschien toch wel redelijk: zware off-topic berichten zonder enige toegevoegde waarde.
Maar hoe wil je dat bewijzen? Want de commenter kan gewoon zeggen "is nie", terwijl dat soort teksten vaak toch wel duidelijke kenmerken hebben.kodak schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:22:
het menen dat een stuk tekst door een AI gegenereerd is, zonder leveren van enig bewijs
Deze posts zijn pertinent onwaar maar met +1 beoordeeld
J_van_Ekris in 'Betalen met bitcoin wordt nu nog lastiger vanwege een nieuwe cryptowet'
Zer0 in 'Betalen met bitcoin wordt nu nog lastiger vanwege een nieuwe cryptowet'
Zer0 in 'Betalen met bitcoin wordt nu nog lastiger vanwege een nieuwe cryptowet'
En wanneer ik dat ter discussie stel en corrigeer krijgt dat +0
nst6ldr in 'Betalen met bitcoin wordt nu nog lastiger vanwege een nieuwe cryptowet'
rboerdijk in 'Drugsbezorgingen met drones is in Britse gevangenissen in 2 jaar verdrievoudigd'
En die
rboerdijk in 'Drugsbezorgingen met drones is in Britse gevangenissen in 2 jaar verdrievoudigd'
Zijn geen 2x "+1" waard; wat gegeven is na een edit.
In eerste instantie waren deze twee reacties een ongefundeerde en ongenuanceerde persoonlijk aanval (en nu nog aangezien ik een "troll" genoemd wordt).
Ik reageer daartussen ontopic en ik krijg (waarschijnlijk van dezelfde 2 die hierboven moderen) "0"
[ Voor 18% gewijzigd door HugoBoss1985 op 02-01-2025 18:11 ]
Die heb ik even opgepakt.HugoBoss1985 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:08:
Deze
En die
Zijn geen 2x "+1" waard; wat gegeven is na een edit.
In eerste instantie waren deze twee reacties een ongefundeerde en ongenuanceerde persoonlijk aanval (en nu nog aangezien ik een "troll" genoemd wordt).
Ik reageer daartussen ontopic en ik krijg (waarschijnlijk van dezelfde 2 die hierboven moderen) "0"
whitecrow in 'Tesla verkoopt voor het eerst sinds 2011 minder auto's dan jaar ervoor'
crichton in 'Tesla verkoopt voor het eerst sinds 2011 minder auto's dan jaar ervoor'
Stroper in 'Tesla verkoopt voor het eerst sinds 2011 minder auto's dan jaar ervoor'
bartje in 'Tesla verkoopt voor het eerst sinds 2011 minder auto's dan jaar ervoor'
Loller1 in 'Tesla verkoopt voor het eerst sinds 2011 minder auto's dan jaar ervoor'
watercoolertje in 'Tesla verkoopt voor het eerst sinds 2011 minder auto's dan jaar ervoor'
De eerste die de twee zaken in dit draadje goed combineren lijkt hier te zijn met relevante (+1) oorzaak gevolg benoeming:
watercoolertje in 'Tesla verkoopt voor het eerst sinds 2011 minder auto's dan jaar ervoor'
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
Ik snap hoe je tot de 0-moderatie komt, tegelijkertijd vind ik een +1 ook geen mismoderatie op die reacties met uitzondering van die van bartjejdh009 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:49:
Lijken mij in deze context en hoe ze gepresenteerd worden allemaal irrelevant (0) voor de discussie:
whitecrow in 'Tesla verkoopt voor het eerst sinds 2011 minder auto's dan jaar ervoor'
crichton in 'Tesla verkoopt voor het eerst sinds 2011 minder auto's dan jaar ervoor'
Stroper in 'Tesla verkoopt voor het eerst sinds 2011 minder auto's dan jaar ervoor'
bartje in 'Tesla verkoopt voor het eerst sinds 2011 minder auto's dan jaar ervoor'
Loller1 in 'Tesla verkoopt voor het eerst sinds 2011 minder auto's dan jaar ervoor'
De eerste die de twee zaken in dit draadje goed combineren lijkt hier te zijn met relevante (+1) oorzaak gevolg benoeming:
proatjeboksem in 'KPN-klanten klagen over problemen met TV+ Box'
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Dat lijkt mij een normale +1 inderdaad.
Een +2 lijkt me wat overdreven om het over de +3's maar niet te hebben. Lijkt me gewoon een nette +1?
Virussen? Scan ze hier!
Stel ik een vraag over hoe ik kan zien of mijn telefoon gebruikt maakt van die 3.5 Ghz. Lijkt mij een relevante vraag, echter mijn reactie wordt als ongewenst aangemerkt. Dat bevreemd mij en ik vraag mij af waarom degene/degenen die dat vinden dat niet even toelichten. Daar kan ik dan wat mee..
Mijn reactie was: RCBL in '5G bereikt volgende fase - Meer capaciteit in NL, extra aanbieder in BE'
Volgens mij is je reactie niet één keer als ongewenst ervaren (-1), maar op dit moment wel 8X als irrelevant.RCBL schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:27:
In dit topic op de FP: RCBL in '5G bereikt volgende fase - Meer capaciteit in NL, extra aanbieder in BE'
Stel ik een vraag over hoe ik kan zien of mijn telefoon gebruikt maakt van die 3.5 Ghz. Lijkt mij een relevante vraag, echter mijn reactie wordt als ongewenst aangemerkt. Dat bevreemd mij en ik vraag mij af waarom degene/degenen die dat vinden dat niet even toelichten. Daar kan ik dan wat mee..
Mijn reactie was: RCBL in '5G bereikt volgende fase - Meer capaciteit in NL, extra aanbieder in BE'
Vreemd dat men het aanmerkt als irrelevant. Het artikel gaat ondermeer over 3,5 Ghz dan is het toch interessant om te weten hoe ik dat kan zien dat ik op die 3,5Ghz zit. Als je het irrelevant vindt, leg dat dan uit. Leer ik ook weer wat bij..Aldy schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:30:
[...]
Volgens mij is je reactie niet één keer als ongewenst ervaren (-1), maar op dit moment wel 8X als irrelevant.
Misinformatie hoeft geen +2 lijkt me:
https://www.bbc.com/news/world-europe-66752264
https://www.snopes.com/ne...et-access-crimea-ukraine/
[ Voor 22% gewijzigd door jip_86 op 06-01-2025 12:54 ]
OverSoft in 'United Airlines gaat dit jaar Starlink-wifi aanbieden op vliegtuigen'
Misinformatie vind ik wat te sterk aangezet, maar een +1 lijkt me prima.
Dit is dus gewoon een +1 en relevant
MPIU8686 in 'AMD brengt Radeon RX 9070 en 9070 XT in eerste kwartaal uit, later ook RX 9060'
.
Net zoals mijn andere reactie ook relevant en +1 is.
MPIU8686 in 'AMD brengt Radeon RX 9070 en 9070 XT in eerste kwartaal uit, later ook RX 9060'
rιsιng froϻ oμr fαctoriϵs ... Ψϵ ϻμsτ αll ηoω pαrtαke ιn the Τϵchπology οϝ Ρϵαcϵ ... ϻαrchιng forωαrd ιηto oμr fμtμre
Dit lijkt me niet meer dan een 0.
Onderwerp roept (logischerwijs) nogal wat emotie op, dus ook even de headsup voor de collega PowerMods om hier op meningmodders te controleren.
Croqy in 'Alles over de Nvidia GeForce RTX 50-serie - Van DLSS 4 tot neuralrendering'
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
wvkreg in 'Videokaartmakers kondigen eigen Nvidia GeForce RTX 50-kaarten aan'
Hij staat nog op niet gemodereerd, maar is volgens mij gewoon zeer ongewenst. Deze persoon heeft een reactiescore van 0.08 gemiddeld, en toen ik naar wat berichten keek, was het duidelijk dat dit volgens mij gewoon een troll is.
Zie ook berichten als:
wvkreg in 'Verpakking Nvidia RTX 5080 verschenen, vermeende tdp's RTX 5080 en 5090 bekend'
Dit draadje wvkreg in 'Foto's tonen vermeend Nvidia RTX 5090-pcb en GB202-gpu'
wvkreg in 'Microsoft 365 heeft last van storing'
[ Voor 28% gewijzigd door Benjamin- op 07-01-2025 22:07 ]
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
Daar is zo te zien door een collega al naar gekeken inmiddels. Je mag altijd de report functie bij een reactie gebruiken btwBenjamin- schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:03:
Wist niet zeker of ik het bericht moest melden of hier plaatsen, dus doe maar even hier.
wvkreg in 'Videokaartmakers kondigen eigen Nvidia GeForce RTX 50-kaarten aan'
Hij staat nog op niet gemodereerd, maar is volgens mij gewoon zeer ongewenst. Deze persoon heeft een reactiescore van 0.08 gemiddeld, en toen ik naar wat berichten keek, was het duidelijk dat dit volgens mij gewoon een troll is.
Zie ook berichten als:
wvkreg in 'Verpakking Nvidia RTX 5080 verschenen, vermeende tdp's RTX 5080 en 5090 bekend'
Dit draadje wvkreg in 'Foto's tonen vermeend Nvidia RTX 5090-pcb en GB202-gpu'
wvkreg in 'Microsoft 365 heeft last van storing'
Het moderatiesysteem wordt weer eens gebruikt voor het kenbaar maken van meningen en niet voor relevantie.
Zo op het eerste gezicht lijkt de moderatie in dat artikel vrij redelijk in orde op verdedigbare scores?
Virussen? Scan ze hier!
Daar staat een groot aantal reacties. Momenteel zie ik niet bijzonder veel reacties duidelijk fout staan. Heb je specifieke voorbeelden?Dauthi schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:49:
nieuws: Regels moderatie Facebook en Instagram in VS laten meer haatdragende ...
Het moderatiesysteem wordt weer eens gebruikt voor het kenbaar maken van meningen en niet voor relevantie.
Dit lijkt me dan weer geen +1, maar eerder een -1.
Virussen? Scan ze hier!
TheRealProcyon in 'Regels moderatie Facebook en Instagram in VS laten meer haatdragende content toe'Bor schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:06:
[...]
Daar staat een groot aantal reacties. Momenteel zie ik niet bijzonder veel reacties duidelijk fout staan. Heb je specifieke voorbeelden?
TheRealProcyon in 'Regels moderatie Facebook en Instagram in VS laten meer haatdragende content toe'
JurGor in 'Regels moderatie Facebook en Instagram in VS laten meer haatdragende content toe'
Allemaal meningmodjes, deze reacties zijn toch echt allemaal off-topic. 0 dus
wica in 'EU moet Duitser schadevergoeding betalen vanwege gebruik van Facebook-inlog'
Ik heb hier een 0 gegeven, en zo te zien met mij behoorlijk wat meer mensen. "Wat zeurt hij nou" vind ik een bijzonder zwak argument. Bovendien vind ik de reactie ook vrij overbodig omdat het artikel al stelt;kodak schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:19:
Deze reactie is niet offtopic en er valt dudelijk ook prima inhoudelijk op te discussiëren omdat het meerder grenzen raakt waar kennelijk onduidelijkheid of onenigheid over is. De 14x 0 en 3x -1 lijkt me op deze manier vooral meningmodden.
wica in 'EU moet Duitser schadevergoeding betalen vanwege gebruik van Facebook-inlog'
enomdat zijn data met Meta werd gedeeld toen hij via Facebook inlogde op een evenement van de Commissie. Daarbij werd zijn data met de VS gedeeld, wat onder Europese wetgeving niet zomaar mocht.
Een 0 is wat mij betreft geen meningmoderatie gezien de reactie vooral irrelevant is.De Commissie had destijds inderdaad geen stappen ondernomen om te waarborgen dat de privacy beschermd zou blijven, zoals het gebruiken van databeschermingsclausules. De Commissie overtrad daarmee Europese wetgeving - die door de Commissie zelf was aangenomen - die bepaalde verplichtingen stelt aan hoe Europese instellingen om moeten gaan met het versturen van persoonsgegevens naar landen buiten de EU.
nieuws: Meta gaat stoppen met factchecken en stapt over naar communitynotes
Stellen dat een ander zeurt is een mening. Die hoort er te kunnen zijn, ook al valt dat negatief op te vatten door wie liever niet heeft dat een ander het als zeuren beschouwd. Daarom is er ook nog, op wettelijke grond over verantwoordelijkheid, een andere uitspraak mogelijk via beroep. Waar het onderwerp van die reactie duidelijk over gaat.Bor schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:26:
[...]
"Wat zeurt hij nou" vind ik een bijzonder zwak argument. Bovendien vind ik de reactie ook vrij overbodig omdat het artikel al stelt;
[...]
en
[...]
De mening kan ook niet selectief als los argument te beschouwen. Het is een mening, die niet selectief voor eigen gemak maar los kan worden gezien van het onderwerp in die reactie: de opmerking dat de persoon het er ook zelf naar gemaakt lijkt te hebben, door zelf de gegevens toch maar te verstrekken. En dat zelf verstrekken is ook niet zomaar als overbodig argument te beschouwen,. Omdat het nieuws (en de uitspraak) selectief in gaan op andermans plicht, terwijl immateriele schade claimen ook gaat om de vraag over eigen wetttelijke verantwoordelijkheid van wie schade claimt. Het feit dat het nieuws daar niet op in gaat maakt dat een zeer terechte opmerking, dus ook dat iemand de mening kan hebben er daarmee zeuren in te zien.
De wet kent misschien geen zeuren, maar wel het kenmerk waar dat over gaat: te veel klagen over zaken die niet perse belangrijk genoeg zijn vergeleken met een of meer andere wettelijke argumenten. Wat hier prima kan kloppen, ook al stelt de huidige uitspraak voorlopig dat het gedeeltelijk rechtmatige klachten zijn.
Ik heb het item snel even gescanned, maar deze reactie is de enige die ik zo 1-2-3 kan zien die m.i. ten onrechte op -1 staat. Of ik zie iets in deze reactie over het hoofd?Jan VP schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:44:
Ook hier staan verschillende goede reacties toch dichtgeklapt:
- Aetje in 'Meta gaat stoppen met factchecken en stapt over naar communitynotes'
Mochten er nog meer reacties ten onrechte op -1 staan, zou je dan de voorbeelden willen noemen? Dat discussieert wat makkelijker
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Heb je voorbeelden? Met een linkje naar een nieuwsbericht met 190 reacties lijkt het me niet dat die allemaal mismoderaties zouden zijn.Jan VP schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:44:
Ook hier staan verschillende goede reacties toch dichtgeklapt:
Concrete voorbeelden zouden dus wel handig zijn om gericht te kunnen kijken.
Virussen? Scan ze hier!
18:20 Tim AtSharp plaatst daar een kanttekening bij en krijgt 17 downvotes
Helemaal beneden zijn er nog:
20:17 nutty (16) nutty in 'Meta gaat stoppen met factchecken en stapt over naar communitynotes'
07:38 Heloise (19) Heloise in 'Meta gaat stoppen met factchecken en stapt over naar communitynotes'
dat was een re-post van Heloise in 'Meta gaat stoppen met factchecken en stapt over naar communitynotes'
17:40 verytallman (29) verytallman in 'Meta gaat stoppen met factchecken en stapt over naar communitynotes'
19:27 mezelf (14) Jan VP in 'Meta gaat stoppen met factchecken en stapt over naar communitynotes'
Suggesties:
-posts en/of auteurs enkel voor jezelf verbergen (zoals bij Disqus) en dus niet meer voor anderen dichtklappen
-maximaal 3 downvotes
edit na slimmer geworden en links te kunnen maken:
Omgekeerd krijgt alweer separhim (separhim in 'Meta gaat stoppen met factchecken en stapt over naar communitynotes') voor zijn "politiek correcte" repliek 0/0/5/11/1 op Uhuruburu's (Uhuruburu in 'Meta gaat stoppen met factchecken en stapt over naar communitynotes') mening die 2/10/9/1/0 scoort.
Nog toevoeging: deze vat het probleem mooi samen
verytallman in 'Meta gaat stoppen met factchecken en stapt over naar communitynotes'
[ Voor 62% gewijzigd door Jan VP op 09-01-2025 16:58 ]
Het bespaart ons wat zoekwerk als je de hyperlinkjes hier dumpt. Dat kunnen gewoon 'kale' hyperlinkjes van de reacties zijn, want Tweakers 'parst' er automatisch mooie linkjesJan VP schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:21:
(...)
20:17 nutty (16)
07:38 Heloise (19)
17:40 verytallman (29)
19:27 mezelf (14)
(...)
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Jan VP schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:21:
17:57 separhim schrijft iets negatief over Musk en dat bevalt veel lezers (0 downvotes).
18:20 Tim AtSharp plaatst daar een kanttekening bij en krijgt 17 downvotes
20:17 nutty (16)
Eerste deel kan nog als relevant gezien worden, maar dit deel van de reactie is een algemene, politiek geladen aanval zonder enige relatie tot de inhoud van het artikel. Het draagt niet bij aan de discussie over Meta's beleidswijziging en polariseert de discussie door onnodige partijdigheid. Dergelijke opmerkingen kunnen als flamebait worden opgevat, aangezien ze gericht zijn op het uitlokken van reacties in plaats van een constructieve bijdrage te leveren.[...]
Tja de typische hypocrisie die we van links gewend zijn.
07:38 Heloise (19)
Het eerste deel bevat ongefundeerde beschuldigingen over "linkse, woke censuur" en suggereert een persoonlijke wrok over een eerdere moderatie zonder enige constructieve bijdrage aan de discussie. Opmrkingen over moderatie leiden onder het artikel zelf sowieso vaak tot een lagere score. Tevens provocerend en draagt niet bij aan het onderwerp van de beleidswijziging van Meta en is het herhalen van een persoonlijke frustratie is niet relevant voor de discussie en kan als flamebait worden geïnterpreteerd.Zelfs hier viert de linkse, woke censuur hoogtij. Waarom wordt anders een eerdere bijdrage van mij, met enkel een persoonlijke mening op -1 gezet?
kodak in 'EU moet Duitser schadevergoeding betalen vanwege gebruik van Facebook-inlog'
31x een +2 en zelfs 6x een +3 voelt wel erg als “Modereren op emotie”
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Maar +1, hij staat toch goed? Spreiding hoort er bij maar het resultaat is waar deze hoort te staan. Het gaat om de score van het artikel in dit topic, niet om (aanname) goed bedoelde individuele moderaties er uit te filteren.Donstil schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:31:
Ruw ER in 'Ubisoft stelt Assassin's Creed Shadows opnieuw uit, nu naar 20 maart 2025'
31x een +2 en zelfs 6x een +3 voelt wel erg als “Modereren op emotie”
Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.
Als het niet op de inhoud van het artikel slaat is dat idd een 0.Uhuruburu schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:12:
Iedere topic met als onderwerp Tesla, X, SpaceX, Starlink en Neuralink dreigt te verzanden in een eindeloze (politieke) discussie over de eigenaar van deze bedrijven. Wat voor beleid moet ik volgen. Is alles offtopic en maximaal een 0 of laat maar waaien en we kijken het nog even aan?
Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.
Op het moment van mijn reactie stond de post op +2 en daarom viel het op, maar daar zijn gelukkig een hoop +1’s bij gekomen zodat het wat meer in de goeie richting gegaan is.hamsteg schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:21:
[...]
Maar +1, hij staat toch goed? Spreiding hoort er bij maar het resultaat is waar deze hoort te staan. Het gaat om de score van het artikel in dit topic, niet om (aanname) goed bedoelde individuele moderaties er uit te filteren.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
0 lijkt me aan de lage kant, +1?
Team anti-scalp - wauw..
EvaluationCopy in 'Tweakers op CES: nieuwe oleds, de RTX 5090 en een powerbank voor tweakers'
Ondanks dat het een .geek is en de moderatie wat minder kan lijkt het mij niet de bedoeling om daar met +2’s rond te strooien.
[ Voor 25% gewijzigd door jdh009 op 10-01-2025 22:05 ]
Als je slechts eentje wil bekijken, stel ik deze voor: verytallman in 'Meta gaat stoppen met factchecken en stapt over naar communitynotes'
(29/7/3/3/0)
Nogmaals: maximaal drie downvotes lijkt me genoeg.
[ Voor 10% gewijzigd door Jan VP op 11-01-2025 19:43 ]
Jouw eerste suggestie is al mogelijk. Onder ieder nieuwsbericht kun je op de gekleurde moderatie indicators klikken, daarmee stel je het niveau in voor vanaf wel niveau reacties ingeklapt staan. Op -1 zijn alle reacties uitgeklapt.Jan VP schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:21:
[…]
Suggesties:
-posts en/of auteurs enkel voor jezelf verbergen (zoals bij Disqus) en dus niet meer voor anderen dichtklappen
-maximaal 3 downvotes
[…]
Het niveau wordt telkens terug naar het standaard niveau teruggezet. Wil je standaard een ander niveau instellen dan kan dat in de profiel instellingen, bij mij staat onder reacties ‘ongewenst’ ingevuld onder ‘niveau’. Daarmee zijn standaard alle reacties onder ieder nieuwsbericht uitgeklapt.
Dit lijkt me geen +1, maar -1 wegens getroll over "niet geschikt voor tere (linkse) zieltjes" voor mensen met een andere mening dan die van hem.
Virussen? Scan ze hier!
En dat is gewoon ontopic en dus +1, geen 0.
Virussen? Scan ze hier!
Bor in 'Ugreen toont Nexode-oplader met vermogen van 500W met 100W- en 240W-outputs'
Bor in 'Ugreen toont Nexode-oplader met vermogen van 500W met 100W- en 240W-outputs'
Opvallend genoeg krijgen bijna al mijn reacties bij dit onderwerp vrij snel 1x0.
First time?Bor schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:15:
Opvallend genoeg krijgen bijna al mijn reacties bij dit onderwerp vrij snel 1x0.
𓍯
Ik weet niet of er intelligente analyse wordt gedaan op moderaties. Gebruiker A die in een korte periode enkel reacties van gebruiker B omlaag modereert omdat die het ergens niet mee eens is komt volgens mij best wel vaak voor.
[ Voor 37% gewijzigd door The Zep Man op 12-01-2025 22:02 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Nee dat komt helaas soms vaker voor. Meestal van mensen die bv aangeschreven zijn rond hun moderatiegedrag of ergens anders.
Ik begrijp niet helemaal wat hier +1 aan is... Ook het "grapje" aan het eind maakt het er niet beter op, imo, gezien al aangegeven is dat de remote al drie keer onder garantie vervangen is...
[ Voor 31% gewijzigd door CH4OS op 13-01-2025 12:23 ]
Jan VP in 'Microsoft gaat nieuwe Outlook-client geforceerd installeren op Windows 10'
Het gaat over mailsoftware dat vervangen wordt, waarom moet dan direct overgestapt worden qua OS voor jou? Het staat echt compleet los van het onderwerp, ik begrijp de 0 score dus wel volledig.Jan VP schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:32:
Ik krijg de indruk dat het systeem misbruikt wordt voor bullying. Gaat de uitgever akkoord met het wegjagen van lezers?
Jan VP in 'Microsoft gaat nieuwe Outlook-client geforceerd installeren op Windows 10'
Er staat helemaal niet dat je dat dan móet overstappen. Er staat dat er geen reden meer is om dat níet te doen. Aangezien het artikel gaat over het gedwongen installeren van een stuk software door het OS is het begrijpelijk en relevant dat mensen dan weg willen van dat OS.CH4OS schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:40:
[...]
Het gaat over mailsoftware dat vervangen wordt, waarom moet dan direct overgestapt worden qua OS voor jou? Het staat echt compleet los van het onderwerp, ik begrijp de 0 score dus wel volledig.
Ik vind het relevant genoeg.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Het artikel gaat daarover, maar ook over meer dan enkel de mailsoftware zelf. @Jan VP kijkt op een iets hoger niveau, waar hij terecht opmerkt dat over tijd heen steeds meer native applicaties worden vervangen door webmeuk. Dit past in Microsoft's strategie die ze meer dan een decennium geleden zijn begonnen ("alles cloud").CH4OS schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:40:
Het gaat over mailsoftware dat vervangen wordt,
De titel van het artikel gaat over een mailclient in Windows 10. Dan mag gerust ook iets over het OS gezegd worden.waarom moet dan direct overgestapt worden qua OS voor jou? Het staat echt compleet los van het onderwerp, ik begrijp de 0 score dus wel volledig.
[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 13-01-2025 14:25 ]
Zowel jij als @CAPSLOCK2000 hebben gelijk en @CH4OS heeft het niet juist geïnterpreteerd, maar het is geenszins opzet of bullying, zoals @Jan VP stelt, , maar een normale mismoderatie. Hier is geen opzet in het spel.The Zep Man schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:22:
[...]
Het artikel gaat daarover, maar ook over meer dan enkel de mailsoftware zelf. @Jan VP kijkt op een iets hoger niveau, waar hij terecht opmerkt dat over tijd heen steeds meer native applicaties worden vervangen door webmeuk. Dit past in Microsoft's strategie die ze meer dan een decennium geleden zijn begonnen ("alles cloud").
[...]
De titel van het artikel gaat over een mailclient in Windows 10. Dan mag gerust ook iets over het OS gezegd worden.
Op zich met de redenatie eens maar de woordkeuze geeft dat ik ook een 0 heb gegeven.Aldy schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:31:
[...]
Zowel jij als @CAPSLOCK2000 hebben gelijk en @CH4OS heeft het niet juist geïnterpreteerd, maar het is geenszins opzet of bullying, zoals @Jan VP stelt, , maar een normale mismoderatie. Hier is geen opzet in het spel.
... als native apps vervangen worden door browser-meuk? ...
-gelijkstellen van "0" en "-1"
-maximumaantal downvotes (drie of zo)
-desnoods volledig afschaffen downvotes
[ Voor 10% gewijzigd door Jan VP op 13-01-2025 16:54 ]
Beste @Jan VP,Jan VP schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:52:
Twee nieuwe en een oude suggestie:
-gelijkstellen van "0" en "-1"
-maximumaantal downvotes (drie of zo)
-desnoods volledig afschaffen downvotes
Zoals mijn collega hier al aangaf;
Dit topic is specifiek bedoeld voor het melden van mismoderaties, niet voor het aandragen van aanpassingen of verbeteringen aan het moderatiesysteem.
Om heel kort te antwoorden (en daarna gaan we weer ontopic hier):
- Een 0 en -1 zijn niet gelijk. Ze dienen beide een ander doel en kennen een andere richtlijn.
- Het gaat hier uiteindelijk om de netto score; een beperkt aantal "downvotes" zal deze waarschijnlijk niet veranderen
- De lagere moderatiescores hebben een doel; namelijk (o.a.) het mogelijk te maken om minder goede reacties uit te filteren (en om het schrijven van minder goede reacties te ontmoedigen). Ik zie niet in waarom we deze scores zouden afschaffen.
geen idee waarom iedereen daar plots +1 en +2 begint te geven aan posts die gaan over vliegtuigen
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
[ Voor 65% gewijzigd door L23 op 14-01-2025 12:32 ]
Ook al ontkracht het wellicht de uitspraak van het artikel, alleen een linkdump neerplempen kan en mag imo nooit een +2 zijn.
_eLMo_ in 'DigiD is niet bereikbaar door storing'
Je kunt je dat toch afvragen, onder de omstandigheden?
Waar maak jij uit op dat de -1 gelocked is?Gwaihir schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:39:
Ik zie met verbazing hoe dit op -1 gelockt lijkt geraakt:
_eLMo_ in 'DigiD is niet bereikbaar door storing'
Je kunt je dat toch afvragen, onder de omstandigheden?
Ik bedoelde niet letterlijk op slot, maar zo vast dat 't hulp vanuit hier nodig heeft (vandaar 'geraakt').Aldy schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:51:
Waar maak jij uit op dat de -1 gelocked is?
Veelal lijkt men makkelijk achteloos de 'huidige stand' te modden en die zit met 6x -1 behoorlijk vast.
[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 14-01-2025 16:26 ]
Ook fevenhuis in 'VK overweegt verbod op ransomwarebetalingen door instanties in publieke sector' is geen 0.
fevenhuis in 'VK overweegt verbod op ransomwarebetalingen door instanties in publieke sector' is ook geen 0.
fevenhuis in 'VK overweegt verbod op ransomwarebetalingen door instanties in publieke sector' is ook geen 0.
Hier lijkt op naam gemodereerd te worden.
[ Voor 67% gewijzigd door Bor op 15-01-2025 08:36 ]
[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 15-01-2025 09:59 ]
Ik vind het veel te kritisch. Volgens die redenatie is het hele nieuwsbericht niet interessant.CH4OS schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:33:
wildhagen in 'VK overweegt verbod op ransomwarebetalingen door instanties in publieke sector' - Natuurlijk, niet betalen is niet aanmoedigen ermee door te gaan, maar is dat na zoveel van dit soort nieuwsberichten nog altijd informatief?Bij dit soort (gerichte) aanvallen gaat het immers ook niet om het lekken van de data, maar om de continuïteit te verstoren. Het lekken van data is chantage mogelijkheid nummer 2 (waar dus ook weer geld mee te vangen is), mits er gevoelige / bruikbare data bij zit. Iets een prima plan vinden (waar ik het ook gedeeltelijk wel mee eens ben) lijkt me dan meer een mening, maar dat lijkt me ook niet zozeer informatief te noemen.
Dat de post van Wildhagen een mening bevat is prima volgens de FAQ, als die maar goed onderbouwd is en dat is zo:
Uit de FAQ:
"+2-reacties bevatten informatie en inzichten die weliswaar bij experts aanwezig zijn maar wel nuttig zijn voor het grote publiek. Persoonlijke meningen moeten op een degelijke wijze onderbouwd zijn. "
Hij heeft een duidelijke en relevante mening die hij goed verwoord. Het hele topic is weer volledig platgemodereerd. Er is één +2 over en het is maar de vraag of die in stand blijft. Ik vind het jammer dat er geen extra waardering is voor zo'n post.
Ter verduidelijking omdat mogelijk niet iedereen dit doorheeft; de opmerking "Persoonlijke meningen moeten op een degelijke wijze onderbouwd zijn." hoort (ook) bij het stuk ervoor.CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:53:
[...]
Ik vind het veel te kritisch. Volgens die redenatie is het hele nieuwsbericht niet interessant.
Dat de post van Wildhagen een mening bevat is prima volgens de FAQ, als die maar goed onderbouwd is en dat is zo:
Uit de FAQ:
"+2-reacties bevatten informatie en inzichten die weliswaar bij experts aanwezig zijn maar wel nuttig zijn voor het grote publiek. Persoonlijke meningen moeten op een degelijke wijze onderbouwd zijn. "
Hij heeft een duidelijke en relevante mening die hij goed verwoord.
My 2 cents;
Ik lees geen informatie of inzichten die nuttiger zijn voor het grote publiek dan de andere reacties die op +1 staan. Ik lees wel een populaire mening die we bovendien vaker lezen en waar ook nog wel wat argumenten tegen zijn. De reactie op zich is prima, ontopic en inhoudelijk goed, maar ook ik vind een +1 voldoende. Ik had hem hiervoor zelf dan ook al aangedragen.
Tja, in dat geval zijn er natuurlijk wel genoeg posts die een goed onderbouwde mening hebben en ook nooit een +2 krijgen of worden. Schijnbaar moet het dan dus wel wat meer zijn dan enkel een mening die goed onderbouwd is? Anders zijn er zoveel meer berichten juist +2, dat lijkt me dan ook weer niet de bedoeling.CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:53:
Ik vind het veel te kritisch. Volgens die redenatie is het hele nieuwsbericht niet interessant.
Uit de FAQ:
Hij heeft een duidelijke en relevante mening die hij goed verwoord. Het hele topic is weer volledig platgemodereerd. Er is één +2 over en het is maar de vraag of die in stand blijft. Ik vind het jammer dat er geen extra waardering is voor zo'n post.
Oeps, die had ik dan gemist. Mea culpa.Bor schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:04:
Ik had hem hiervoor zelf dan ook al aangedragen.
Geen probleem hoor. Dat kan gebeuren tussen de vele links die hier voorbij komen
Geen enkele +2 op bijna 100 posts lijkt mij dan ook weer niet de bedoeling. Ik vind inderdaad dat er meer posts op die pagina een +2 verdienen. We hebben ook nog +3 voor posts die nog beter zijn.CH4OS schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:05:
[...]
Tja, in dat geval zijn er natuurlijk wel genoeg posts die een goed onderbouwde mening hebben en ook nooit een +2 krijgen of worden. Schijnbaar moet het dan dus wel wat meer zijn dan enkel een mening die goed onderbouwd is? Anders zijn er zoveel meer berichten juist +2, dat lijkt me dan ook weer niet de bedoeling.
Je legt de vinger op de zere plek. Schijnbaar zijn er ongeschreven regels en verwachtingen die niet duidelijk in de richtlijnen staan. Een paar jaar geleden pakte het heel anders uit.Schijnbaar moet het dan dus wel wat meer zijn dan enkel een mening die goed onderbouwd is?
Dat is een een circulaire redenatie want alle posts zijn inmiddels naar +1 (of lager) teruggemodereerd.Bor schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:04:
Ik lees geen informatie of inzichten die nuttiger zijn voor het grote publiek dan de andere reacties die op +1 staan.
Dat er argumenten tegen zijn maakt de mening niet minder goed of belangrijk. Als er geen enkel argument tegen was dan hoefden we het er ook niet over te hebben. Het wordt juist interessant als er argumenten voor en tegen zijn.Ik lees wel een populaire mening die we bovendien vaker lezen en waar ook nog wel wat argumenten tegen zijn. De reactie op zich is prima, ontopic en inhoudelijk goed, maar ook ik vind een +1 voldoende. Ik had hem hiervoor zelf dan ook al aangedragen.
[ Voor 90% gewijzigd door RoD op 15-01-2025 14:16 ]
Eens. En of je het een +1 of +2 vindt mag je wmb zelf weten, maar een mismod is het niet. Dit soort reacties hoeven wmb niet gemeld te worden. Gewoon overlaten aan het systeem of het op +1 of +2 terechtkomt (waarbij ik vind dat het best op +2 mag).CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:53:
[...]
Uit de FAQ:
Dat zie ik.. maar... ik zie ook enkel reacties die normaal relevant zijn (of lager) en geen (overduidelijke) mismoderaties. Alle reacties staan op dit moment op een verdedigbare score.CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:47:
[...]
Dat is een een circulaire redenatie want alle posts zijn inmiddels naar +1 (of lager) teruggemodereerd.
Tja, dat is uiteindelijk een kwestie van smaak. Ik vind een aantal posts wel meer waard, gewoon omdat ze één bepaalde mening over dit onderwerp duidelijk uitleggen. Zo kan de lezer die nog niet zo bekend is met het onderwerp snel een overzicht krijgen van de verschillende standpunten.Bor schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:26:
[...]
Dat zie ik.. maar... ik zie ook enkel reacties die normaal relevant zijn (of lager) en geen (overduidelijke) mismoderaties. Alle reacties staan op dit moment op een verdedigbare score.
Alle scores zijn verdedigbaar maar een +2 voor die post van Wildhagen is ook verdedigbaar en geen overduidelijke mismoderatie.
[ Voor 11% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 15-01-2025 14:32 ]
Dat er weinig of geen hogere scores bij het onderwerp te vinden zijn; so be it. De reacties zijn over het algemeen prima ontopic maar niet meer dan dat (voor de duidelijkheid inclusief mijn eigen reacties bij dit topic, gelijke monniken..).
[ Voor 6% gewijzigd door Bor op 15-01-2025 14:39 ]
Deze vind ik beide dan wel weer +2:
CAPSLOCK2000 in 'SURF en onderwijsinstellingen melden storing door ddos-aanval'
winwiz in 'SURF en onderwijsinstellingen melden storing door ddos-aanval'
Laten we ons concentreren op reacties die op de foute score beland zijn en niet op verdwaalde foute moderaties. Geef het systeem ook even de tijd en meld een reactie niet direct bij de eerste foute moderatie. Daarnaast zijn eventuele sancties altijd aan de crew; het is dus niet nodig zelf al een passende sanctie te gaan vermelden.
Door op de datum en tijd van een reactie te klikken krijg je een directe link er naar toe. Plak deze gewoon in je bericht en de forumsoftware zet deze om in een makkelijk leesbaar linkje.
Zie je een mooie reactie die een +3 verdient? Meldt deze dan aan in Het grote +3 posts topic
Modqueue (ongemodde reacties): http://tweakers.net/reacties/modoverzicht/
Overleg over moderatiescores: Het topic voor twijfelgevallen bij moderaties
ModFAQ: https://tweakers.net/info/faq/karma/#tab:1-2