Ik wil even opmerken dat aantijgingen over complottheorieën in mijn ervaring vrijwel altijd sterk politiek gemotiveerd lijken te zijn, in de zin dat mensen dergelijke aantijgingen vrijwel altijd lijken te doen aan andersdenkenden en dat mensen geen objectieve criteria lijken te hanteren.
Wat ik ook vaak zie is dat het hebben of uitdragen van een complottheorie per definitie als fout wordt beschouwd, wat jij hier lijkt te doen. Dit terwijl complotten gewoon bestaan. Dus het wegmodereren van complottheorieën an sich kan er dan toe leiden dat volstrekt correcte beweringen worden verwijderd.
Jouw gebruik van de term 'halve complottheorieën' maakt je kritiek ook heel moeilijk te weerleggen, want wat is een halve complottheorie en waarom zou zoiets onwaar zijn en/of het verdienen omlaag gemod te worden? Je fietst allerlei impliciete beweringen de discussie in met die woordkeuze, zonder dat te onderbouwen.
Overigens kun je volgens mij best onderbouwen dat de overheid aan complotten doet, want het ministerraadoverleg is geheim, maar tijdens die overleggen lijkt men te besluiten
om informatie achter te houden voor de kamer. Dit is ondermijning van de democratische rechtsstaat, waar de regering de plicht heeft om controleerbaar te zijn door de kamer door het delen van informatie.
Dus als je een complot bijvoorbeeld definieert als het in het geheim besluiten tot een gezamenlijke actie die de (grond)wet overtreed, dan voldeed het handelen van Rutte & co daar volledig aan.
Maar puur de bewering dat er sprake is van een regeringsnarratief gaat bij lange na niet zover, dus dan is de vraag of je daar wel het woord complottheorie aan mag geven. In het woord 'regeringsnarratief ' zit slechts een verwijzing naar een gezamenlijk overleg en gezamenlijk handelen, maar er wordt dan niet beweerd dat er sprake is van volgens mij vrij cruciale elementen om van een complot(theorie) te kunnen spreken, namelijk de geheimhouding en het illegaal handelen.
Overigens is het zo dat vrijwel elke organisatie een narratief uitdraagt. Volgens mij coördineert de Tweakers-crew in het geheim hoe ze communiceren naar gebruikers van de site. Dat zou men dan het Tweakersnarratief kunnen noemen of zoiets.
Ik ben wel benieuwd hoe jij daar naar kijkt. Zou je:
- Het gebruik van het woord 'Tweakersnarratief' dan ook classificeren als een halve complottheorie?
- Onwaar vinden?
- Vinden dat dit omlaag gemod zou moeten worden (in een context waar dit niet offtopic is)?
Ik ben wel benieuwd naar je antwoorden.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason