Ik wordt weer eens massaal gedownvote omdat ik niet meedoe met het Musk-bashen:
Ludewig in ''X vertraagde links naar Facebook, Bluesky, Reuters en The New York Times''
Ik geef hier een uitgebreid onderbouwde mening dat Twitter voor de overname door Musk al allerlei beperkende maatregelen had en je dus niet zomaar kunt beweren dat Musk het erger maakt. Lijkt mij niet minder on-topic dan de persoon waarop ik reageer die een +1 kreeg.
Sepharhim reageert daarop met een mening die heel erg lijkt te zijn geschreven vanuit het idee dat ik een fanboy van Musk ben en dat hij mij kan overtuigen dat de twitter files niet relevant zijn omdat Musk ze niet meer boeiend vindt. Ik zie niet in hoe zijn argument iemand zou moeten overtuigen die weinig geeft om de mening van Musk. Ziijn reactie heeft een +1.
Voor de duidelijkheid, het gaat mij om de impact van de moderaties van Twitter op het openbaar debat, en het kan mij aan mijn achterste roesten wat de mening van Musk is.
Ik reageer op hem door de discussie weer terug te proberen te brengen naar de inhoud, namelijk de manier waarop bepaalde content minder zichtbaar wordt gemaakt, wat overigens heel dicht staat bij het artikel, waar het ook gaat over een manier waarop bepaalde content minder zichtbaar gemaakt zou worden (namelijk artikelen op bepaalde sites). Uiteraard krijg ik een 0 moderatie.
Vervolgens
komt separhim met een feitelijk incorrecte bewering dat het krantenartikel over de laptop van Hunter Biden werd gecensureerd vanwege naaktfoto's. Dit is een theorie die in bepaalde kringen rondgaat, maar het is uitgebreid gedocumenteerd, onder meer in de Twitter files, maar ook
verklaringen onder ede van Roth, die de baas was van het moderatieteam, dat dit niet klopt.
separhim vindt het ook relevant dat de Twitter Files mogelijk eenzijdig zijn, maar dat is een nogal zwakke kritiek die van toepassing is op gigantisch veel bronnen, die vaak een bepaalde agenda of belang hebben. Dat is op zich geen bewijs dat de bronnen feitelijk onjuist zijn. Overigens verwijs ik ik mijn reacties consistent naar de screenshots van de interne communicatie van Twitter. Dat is dus hard bewijs tenzij er sprake is van manipulatie van dat bewijs, waarvoor totaal geen indicatie is. Sowieso zijn de Twitter Files gepubliceerd door journalisten die onder meer voor The New York Times hebben gewerkt en in hun vakgebied is het een doodzonde om zoiets te doen.
Ik vindt het vrij absurd om zo'n zwakke reactie met misinformatie en daarnaast nogal zwakke kritiek die vrijwel overal op van toepassing is, te modereren met een +2, maar dat heeft die reactie gekregen.
Enfin,
ik wijs sephardim op zijn fout en geef nog meer uitgebreide uitleg. Uiteraard beloond met een -1, want misinformatie die bij een bepaalde politieke opvatting past moet volgens de hier heersende cultuur blijkbaar een +2 krijgen, maar feiten een -1.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason