zwahiel schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:08:
Afgelopen oktober heb de schuur in mijn achtertuin eens aangepakt. We wonen heel klein en ik wilde een aparte ruimte maken voor mezelf. Niet zo zeer een mancave maar wel werkruimte. Geen rommelschuur meer maar een echte ruimte die extra oppervlakte geeft bij het toch al kleine huis en ons ook meer ademruimte geeft op die manier.
Ik vind het aardig gelukt.
Het begon met de deur aan de rechterkant, een binnendeur die verrot was en flink smoezelig was. De CV ketel van het huis hangt ook in de schuur. De binnenkant had een scheve vloer gemaakt van zijwaardse bakstenen, drie muren waren enkel baksteens en de voorkant was een houten wand die los geraakt was van de bakstenen fundering. Die muur was verder flink verrot de geperste houten panelen waren stuk en rot en de binnenkant was letterlijk rommel schuur. Er waren al aansluitingen voor de wasmachine en droger en lag een enkele electra groep.
[Afbeelding]
Eerst de CV ketel nog verplaatst want waar die eerst hing moest de deur komen en de muur gesloopt. De leidingen gingen door de grond het hoekje om. En daar hangt de ketel nu weer. Op het enige stukje ongeïsoleerde stukje muur in de ruimte (

Dom had ik achteraf even anders moeten doen)
[Afbeelding]
Daarna een stukje muur gesloopt en daarin een nieuwe dorpel gestort voor de deur.
[Afbeelding]
Waarna de bakstenen weer opgemetseld werden, een houten frame erop gezet werd en de ramen en deur gezet werd door mezelf. Ik heb een deurkozijn met deur en dubbelglas via marktplaats gekocht en twee PVC ramen waarvan een draaikiep en de ander met ventilatie, mocht ik gratis ergens afhalen. Binnen in is het een beetje een ratjetoe van isolatie. De nieuwe muur heeft 10cm Rockwool, de muur grenzend aan de buren heeft 2x 6cm glaswol dat ik nog had liggen (die muur heeft erachter ook een spou zitten) en de andere muren en de vloer hebben 4cm dik PIR. Dan zit er in het dak zelf nog 5cm piepschuim isolatie dat er al zat. Alles is voorzien van de juiste folie binnen en buiten en de naden zijn afgeplakt. Bij de ramen en deuren en bij de aansluitingen op de baksteen zit een flinke hoeveelheid PUR die later natuurlijk weggesneden is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik wou de vloer ook isoleren en daarna van een zwevende houten vloer te voorzien. De achterwanden wilde ik al met pir platen geisoleren en ik wilde dat bij de vloer ook doen, helaas was de vloer te oneffen dus dat lukte niet. Ik kreeg hem niet goed waterpas.
[Afbeelding]
Na dit mislukte idee heb ik met fermacellkorrels de vloer effen gemaakt bovenop de pir platen, waarna alsnog de houten vloer erop kwam. In de hoeken is dit steeds vast gemaakt. Nu heb ik een mooie effen vloer die ook dubbel geïsoleerd is.
[Afbeelding]
Binnen is alles afwerkt met gipsplaten, de naden zijn gedicht en alles is geschilderd. Ik heb er een Novilon vloer in gelegd en alles is afgewerkt met plinten. Inmiddels had ik ook al een extra groep getrokken omdat er tot dan toe maar een groep was (die dan de wasmachine, droger, koelkast, CV en airco erop had hangen). Ook had ik bekabeling getrokken naar buiten voor de buitenverlichting.
[Afbeelding]
De kast die ik al eerder postte staat op de plek van de wasmachine en droger in de foto hierboven. De foto is vanuit dezelfde hoek.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De buitenkant is afgewerkt met Keralit, waarbij ik bij een hoekje letterlijk 40cm mis van een afdekprofiel, die komt nu nog. Er is een doorvoer met mantelbuis voor de tuinslang vanuit binnen. De marktplaats deur die rood was is inmiddels keurig wit en binnen zijn alle schilderwerkzaamheden ook gedaan. Inmiddels hangt ook de verlichting buiten. Waar de ladder hierboven staat is inmiddels ook wat groen heen verplaatst en rondom de voet van de muur liggen nu kiezels. Onderin is alles met daklood afgewerkt uiteraard.
In de welven van het plafond heb ik nog ledstrips in een profiel gemaakt en buiten nog verlichting opgehangen. In een hoek staat nu mijn bureau. De ruimte wordt verwarmd middels een dubbele radiator en in de nabije toekomst wil ik er nog een kleine airco in gaan plaatsen omdat thuiswerken toch wel vaker voor gaat komen en dan wil ik graag een lekkere plek hebben om dat te doen.
De tijdsspanne voor dit hele project (ex dan de inrichting en bouw daarvan) was een kleine maand vanaf start tot einde in mijn eentje. Alleen de CV ketel heb ik laten verplaatsen en de buurvrouw heeft de laatste laag muurverf geschilderd. Voor de rest was het een solo project waarvan ik weer veel geleerd heb. We hebben nu echt een ruimte erbij en dat is erg fijn.